I
Meerdere kostbare monumenten verkeeren in gevaar.
iwbedrijf.
ugustus a.s.
gewerkt.
3UDEKERKE.
DONDERDAG 29 JULI 1937
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
Ste JAARGANG No, 252
Buitengewoon Onderwijs
op Christelijken grondslag.
Buitenland.
Het gebeurde te Alkmaar staat niet op zichzelf» Ook de
Ned. Herv. Kerk te Tholen vertoont zeer ernstige gebreken.
De vreeselijke ramp met
de „Flamingo".
Belangrljkste Nieuws
ig in de
Middelburg
jenden kennis,
rkplaatsen van
IT BESTUUR.
'F zal
ISTUS 1937,
„Centraal" te
verkoopen:
l/2 R. BOUW-
weg naar Big-
k v. d. Priene
(1 G. 25 R.)
Straatweg n.
zijde (Noord-
30 R.) BOUW-
straatweg ten
2.
n oogst 1937.
iCHRIJVING
Leer A. SINKE
3LS,
mgaard bij de
te Kloetinge.
personen, die
iigeslotenen E,
n kantore van
te Goes tot
uur (N.T.)
men 1422,
welijnen 16,
©landers 15,
limen 2'12,
13'17, Witte
635, Kruis-
039, Tram
ellen 1523,
uiven 3743,
0 kg.; Meloe-
Kipeieren
aks.
per 100 bos;
.00 pot; Een-
Advertenties
worden aan-
verschillende
Posterijen.
van 27 Juli.
Is 3.20, Gele
auwe Eigenb.
per 100 kg.
7 Juli. Groote
-14,10, dubb.
eigenh. 2,80,
s per kg.
4047, eier-
rkrieken 35,
en 34, aard-
roode bessen
princeprui-
madeleinen 6
i-ugurken 11,
aardappelen
0.08 per kg.,
ik; Paarsput-
enh. 33.10,
igenh. 2.10
3. Alles per
Aardappel -
2.89—3.13,
ile en Blauwe
lonken 2.19—1
v. 147125 kg.
teren in het
straat 3739
de volgende
2.903.95.
iBERICHT.
van 29 Juli:
wind, betrok-
lkt, weinig of
;ring in tern-
,g 3 uur:
3 uur; 757.
tsen:
üitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw"
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Yiissingea f 0.20, Losse nummers 5 cent
Advertontiën 30 cont per regel ïngozonden
mecledeeiingen 60 cent per regel. Kleine
Adverieatiëa Dinsdags en Vrijdags fö,75. bij
vooruitbetaling. Onder letter oi motto fü.85.
Bij contract belangrijke korting.
Eenigen tijd geleden hebben wij een
artikel gewijd aan het Christelijk Buiten
gewoon Onderwijs, waarvoor tot nu toe
in Zeeland nog weinig belangstelling
bleek te bestaan.
Onze provincie bezit nog niet één
school voor Christelijk Buitengewoon On
derwijs. &>i
Tweeërlei oorzaak valt hiervoor aan te
geven.
In de eerste plaats, dat de noodzake
lijkheid en de onmisbaarheid van dit on
derwijs in nog slechts betrekkelijk klei
nen kring wordt gevoeld. Er is belangstel
ling voor bet Gbr. Bewaarschool-, voot
het lager- en het mulo-onderwijs, maar
aan het Buitengewoon Onderwijs wordt
uitzonderingen daargelaten 1 niet ge
dacht.
Hierbij komen dan nog de bezwaren
van financieelen aard, die de ontwikke
ling van dit onderwijs belemmeren.
Dit komt mee, doordat de financieele
gelijkstelling, hoewel sinds 1920 biji de
wet in uitzicht gesteld, nog steeds niet ;s
geregeld.
Een groote moeilijkheid geeft al dade
lijk het verkrijgen van het noodige stich
tingskapitaal.
Onoverkomelijk is dit bezwaar in de
meeste gevallen niet omdat de gemeento
bereid blijkt een schoolgebouw voor dit
doel in bruikleen ai te staan. Men kan
ook trachten bet benoodigde stichtings
kapitaal te leenen, maar dan is bet ge
volg dat de exploitatie door rente en af
lossing niet weinig wordt gedrukt.
Uit de publieke kassen wordt voor de
exploitatie op twee manieren steun ver
leend. Het Rijk geeft een bijdrage in den
vorm van vergoeding van de aan het
verplichte personeel uitbetaalde jaarwed
den. Bovendien kan van de gemeent9
een bijdrage worden verkregen berekend
naar f 15 per leerling per jaar. Het ge
meentebestuur is evenwel bevoegd een
hoogere bijdrage toe te staan.
Hiermee zijn echter de exploitatiekos
ten nog volstrekt niet gedekt. Het ver
voer van de leerlingen b.v. naar een cen
trale school brengt vrij groote uitgaven
mee, terwijl ook de leermiddelen voor dit
onderwijs benoodigd meer dan gewone
uitgaven vragen.
Maar ook al ziet men kans al deze be
zwaren te overwinnen, dan is er nog de
moeilijkheid dat de voorbereiding van de
stichting eener streekschool, vrij groote
uitgaven met zich brengt.
Er moet propaganda worden gemaakt,
de ouders moeten van de noodzakelijk
heid van dit onderwijs worden overtuigd,
de leerlingen moeten worden verzameld
en door een deskundige worden onder
zocht enz.
De financieele bezwaren mogen dus
niet worden onderschat. Maar ze
mogen ook niet overschat worden.
Wanneer in een bepaald rayon b.v. de
besturen der Christelijke scholen samen
werken, dan zal het zeker gelukken de
moeilijkheden te overwinnen, temeer daar
het bestuur van de Vereeniging tot bevor
dering van Christelijk Buitengewoon On
derwijs, steeds gaarne bereid is medewer
king te verleenen en van voorlichting te
dienen.
De bezwaren die zich hier voordoen
zijn, zooals ook in andere provinciën is
gebleken, niet onoverkomelijk.
Als er maar leeft het besef, dat ook
gezorgd moet worden voor wat kan die
nen tot tijdelijk en eeuwig voordeel voor
die kinderen, welke van bun Schepper
slechts één of misschien slechts een
half talent ontvingen.
HET JAPANSCH-CHINEESCHE
CONFLICT.
De Chineezen trekken terug.
Dé opmarsch der Japanners naar Pei-
ping schijnt langzaam maar zeker te vor
deren.
De gevechten rondom de oude keizer
stad duurden Woensdagavond onvermin
derd voort.
Japansöhe vliegtuigen bestrooiden gis
termiddag Chineesche troepenconcentra
ties, 5 km ten Noorden van Peiping, her
haaldelijk met bommen, om te verhinde-
deren, dat 'het 29ste Ohineesche leger
nieuwe versterkingen krijgt.
De Chineezen blijkenaan-
vankelijk inderdaad eeni-
ge successen te hebben be
haald, doch volgens de laat
ste berichten trekken zij
thans op verschillende
punten terug.
De militaire rapporten, welke te mid
dernacht te Nanking zijn ontvangen, ge
ven toe, dat de Chineesche troepen uit
Langfangtai terug getrokken moesten wor
den.
Vermoedelijk zullen de Chineezen ook
Nanjoean, dat hevig dor de Japansche
artillerie en luchtvaart wordt bestookt,
niet kunen houden.
Ten Noorden en ten Zuiden van Peking
werd gisteravond mitrailleur- en kanon
vuur gehoord.
De strijd in 'het gebied van Peking is
dus in vollen gang.
Wat van de vele krijgsberichten waar
is, is niet uit te maken, evenmin als er
iets valt na te gaan van de posities der
beide partijen. De eenige zekerheid die
de krijgsberichten geven, is dat er een
guerilla aan den gang is.
In het Engelsche Lagerhuis werd mi
nister Eden gevraagd, of het conflict in
het Verre Oosten bij den Volkenbond aan
hangig zal worden gemaakt. D© minister
antwoordde: „De toestand is ze
ker zeer ernstig, maar ik
ben niet bereid, in dit op
zicht hot initiatief te ne
men. W ij moeten er aan
denken, dat twee mogend
heden, die zeer veel belang
bijl deze aangelegendheid
hebben, Japan en de Ver
eenig de Staten, geen lid
van den Volkenbond zij n",
AANSLAGEN IN NOORD-IERLAND.
In verband met het Britsche
koningsbezoek»
Uit Belfast wordt door de „Un. Press."
gemeld.
Groepen gewapende lieden, waarvan
men niet weet tot welke partij zij behoo-
ren, hebben plotseling aanvallen onder
nomen op verscheiden douane-kantoren
van de Noord-Iersche grens.
Zij haalden de beambten uit him wo
ning, staken vervolgens de douanekanto
ren in brand of deden ze met dynamiet
in de lucht vliegen.
Deze terroristencampagne houdt blijk
baar verband met bet bezoek van het
Britsche koningspaar aan Noord-Ierland.
Tegelijkertijd hebben onbekenden een
dynamietaanslag gepleegd op de spoor
wegbrug van Mount Pleasant, ten Noor
den van DundaJk. Het verkeer er over
is onmogelijk geworden, zoodat de Iersche
bezoekers, die naar Belfast wilden, om
den koning te zien, daar worden opge
houden.
Daar men vreest, dat ook elders mijnen
zijn gelegd, worden alle bruggen en via
ducten aan ©en nauwkeurig onderzoek
onderworpen.
De telegraafverbindingen tussehenZuid
en Noord zijn op verscheiden plaatsen
verbroken.
In bevoegde kringen wordt aangenomen
dat hier extremistische republikeinen aan
het werk zijn, om het drukke verkeer naar
Belfast, in verband met het koningsbezoek
aan deze stad, te desorganiseeren.
In het koninklijke jacht zijn de koning
en de koningin gisternacht de Iersche
zee overgestoken. Gistermorgen zijn zij
te Belfast aangekomen. Het koninklijk
bezoek duurt slechts één dag.
Een ontzettende ontploffing beeft in
de Aicademystreet te Belfast, op ongeveer
een kwart mijl afstand van den weg, dien
de koninklijke stoet volgde, kort nadat de
Britsche souvereinen voorbij gereden wa
ren.
Binnen 300 yards in den omtrek werden
alle ruiten verbrijzeld.
Het is wel zeker, dat de explosie, die
zich heeft voorgedaan, is veroorzaakt
door ontplofbare stoffen.
De politie ontdekte een samenzwering
om den trein, die de bezoekers, die aan
de feesten ter gelegenheid van het ko
ninklijk bezoek hadden deelgenomen, naar
buis terug bracht, te doen ontsporen.
Nabij Patrik was de spoorlijn onder
mijnd.
BOOT MET LADING BENZINE IN
BRAND GERAAKT.
Vijftien personen om het leven gekomen?
Volgens nog niet bevestigde berichten
is de „José Antunes" in de nabijheid van
Breves op de Amazone gezonken, nadat
de lading benzine in brand was geraakt
Vijftien personen zouden bij de ramp
om het leven zijn gekomen, terwijl 20 an
dere zouden zijn gewond.
Eir waren 38 passagiers aan boord.
Noodweer boven Zweden.
Tengevolge van een hevig onweder zijn
de plaatsjes Bastad en Malen, gelegen
aan de kust van West-Zweden binneD
zeer korten tijd volledig overstroomd.
Gistermiddag werd het plaatsje Soe-
dertau ten Zuiden van Stockholm, even
eens tengevolge van een hevig onweder vol
komen overstroomd. Het marktplein leek
een woelige binnenzee.
De aanklacht tegen Ds Niemöller.
Het openbaar ministerie heeft bij de
bijzondere rechtbank te Berlijn tegen den
predikant ds Martin Niemöller uit Ber-
lijn-Dahlem, die sedert 1 Juli in pre
ventieve hechtenis is, een aanklacht inge-
„Er zijn verscheidene kerken in ons
land, voor de soliditeit waarvan ik onder
geen voorwaarde eenige verantwoordelijk
heid op mij zou willen nemen", zoo luidde
de ontstellende mededeeling, die de heer
J. K a 1 f, directeur van de Rijkscommis
sie voor den Monumentenzorg, ons deed
tijdens een onderhoud, dat wij dezer da
gen met hem hadden naar aanleiding
van het gebeurde met de kerk te Alkmaar.
Speciaal de kerken te Tholen, Kampen en
Bergum verkeeren in een toestand, dat
een drama zich bij. wijze van spreken da
gelijks zou kunnen vol trekken 1
„De kerk te Tholen verkeert
in een deplorabelen toestand", aldus de
heer Kalf. „De luchtbogen zijn slecht, de
schipmuren hangen uit het lood en zitten
vol scheuren, kortom ieder oogenblik kan
een deel van de kerk instorten, evenals dit
met de St Laurenskerk te Alkmaar het
geval was. Nu zult u zich afvragen:
Waarom wordt er niets aan gedaan? Het
antwoord hierop luidt: er is geen geldl
En voor een restauratie is veel geld noo-
dig.
De methode die te Alkmaar gevolgd is,
noem ik een lapmiddel en de f 20.000, die
nu in allerijl aan de noodzakelijk gewor
den reparatie gespendeerd worden, zijn
m.i. te beschouwen als weggegooid geld.
Hoe men voor de kerk in Tholen ooit de
benoodigde gelden bijeen zal kunnen bren
gen is voorloopig nog een open vraag. De
kerk biedt plaats aan 1500 personen,
maar over bet algemeen is het aantal
kerkgangers per predikbeurt niet veel
grooter dan 100. Het gevolg is, dat nau
welijks in het gewone onderhoud van de
kerk kan worden voorzien, om van een
restauratie maar niet te spreken.
Op de vraag, hoe het gevaar, hetwelk
ivoor verschillende monumenten dreigt in
de toekomst bestreden zal kunnen worden
luidde het antwoord:
„Waar wij het meest behoefte aan ge
voelen is bet tot stand komen van een
Monumentenwet, zooals men die ook over
al in bet buitenland aantreft.
Voorts zouden er beperkende bepalin
gen gemaakt kunnen worden inzake bet
autoverkeer. De zware vracht
auto's hebben een zeer nadee-
ligen invloed uitgeoefend op de
fundeeringen van de gebouwen, oude zoo
wel als nieuwe. Er zullen tenslotte maxi
mumgrenzen moeten worden vastgesteld
voor het gewicht van auto's, wil men niet
het risico loopen, dat op den duur vele
gebouwen met instorting bedreigd wor
den.
Dé alarmklok dient geluidl Tallooze
fraaie, historische bouwwerken worden
met instorting bedreigd. Nog is Neder
land de gelukkige bezitter van vele prach
tige kerken; nog trekken bouwwerken als
het stadhuis te Middelburg en Veere, de
Domkerk te Utrecht, de St Pieterskerk te
's-Hertogenbosch en vele andere, duizen
den belangstellenden. Maar naar ruïnes
komt men niet kijken en alleen door de
zaak onmiddellijk krachtig-~4er hand te
nemen kan men voorkomen dat het zoo
ver komt.
diend wegens overtreding van de wet op
„arglistige aanvallen", wegens het mis
bruik maken van den kansel, wegens op
ruiing tot ongehoorzaamheid jegens ver
ordeningen en wegens overtreding van de
ministerieele verordening van 18 Fe
bruari 1937.
Korts Berichten.
In de Kilnhurst-mijh bij Rotherham
is een liftkooi van een hoogte van 610 M.
omlaag gestort. Van de zeventien mannen,
die in de kooi vervoerd werden, kwam er
één om het leven, terwijl de andere zes
tien gewond werden.
Als een donderslag.
De oorzaak nog een raadsel.
Op Schiphol is gistermiddag het be
richt van de ramp met de „Flamingo"
als een donderslag ingeslagen. Men trof
juist de voorbereidingen voor een feeste
lijke plechtigheid, n.l. de onthulling van
een wandschildering, voorstellende de
overwinning van 'het kleine Nederland
over de elementen.
Vlaggen werden uitgestoken en vele
autoriteiten, o.w. de directeur 'van de K.
L. M., de beer Plesman, waren aanwezig
om deze feestelijkheid bijl te wonen.
Toen bereikte de K.L.M. 'het eerste be
richt van de ramp.
De vlaggen, welke voor het feest waren
uitgestoken, werden weer gestreken en
aan den inigang van het vliegveld werden
de Nederlandsche en de Amsterdamsche
vlag halfstok geheschen. Toen begreep
men den vollen omvang van den slag,
welke de K.L.M. en ons land weer had
getroffen.
En met ontstelde gezichten bespraken
de K.L.M.-bemanningen het gebeurde met
elkaar.
Met de „Flamingo" is het vijfde Dou-
glas-toestel van de K.L.M. verloren ge
gaan.
De vorige Douglastoestellen, die veron
gelukt zijn, waren de „Uiver", de „Gaai",
de „Maxaboe", en de „Lijster".
'Ook zijn verongelukt de „Leeuwerik" en
de „Kwikstaart".
Een brandende fakkel.
Op een aardappelveld in de nabijheid
van Halle, bij: Brussel, te mid'den van
golvende graanakkers, liggen de overblijf
selen van de trotsche Douglas.
En daar omheen, in een omtrek van
meer dan 50 meter, de deerlijk verminkte
lijken van bemanning en passagiers, in
het hoog te velde staande graan.
'Een sterke politiemacht houdt het tal
rijke publiek op een afstand, terwijl de
heeren van het parket, bijgestaan door
een vertegenwoordiger van de K. L. M.,
den heer Houtbraken, het onderzoek naar
de oorzaak van de ramp instellen.
Zoover men tot dusver heeft
kunnen vaststellen, ishet
vliegtuig door totnu toe on
bekende oorzaak op circa
400 meter hoogte ontploft,
waarbij de gebeele cabine
uiteen ia gerukt.
Dit blijkt uit het feit, dat
men op grooten afstand in
het rond voorwerpen uitde
cabine lampen, bekleed
sel van de stoelen enz. i
alsmede afgerukte ledema
ten enanderelic'haamsdeelen
van de bemanning en van
de passagiers heeft terug
gevonden.
'Het toestel heeft bij bet neerkomen een
geweldige kuil van ettelijke metera in den
grond geslagen.
De beide motoren zijn twee meter diep
in de aarde gedrongen en rechtop te mid
den van deze ruines van rookende en ver
wrongen metaaldeelen staat het staart
stuk met de beide hoogteroeren.
Het geheel biedt een troosteloos beeld
van verwoesting.
Letterlijk niets van het toestel is heel
gebleven. Het geheele vliegtuig ia uiteen
gerukt. Wat door de ontploffing in de
lucht gespaard was gebleven, is bij' bet
neerstorten op den grond aan stukken
gegaan en bet laaiende vuur beeft de rest
gedaan.
Boerenvrouwen en land
arbeiders, die op het land
aan het werk waren en de
ramp hebben zien geschie
den, verklaarden aan het
Hdbld, dat het vliegtuig
als een brandende fakkel
was neergestort.
De lijken, die men in wijden kring rond
om bet verongelukte toestel in het graan
heeft gevonden, zijn voor het meeren-
deel verkoold, of deerlijk verbrand, wat
er op wijst, dat de ontploffing en de daar
op gevolgde brand reeds hun vreeselijk
werk hadden verricht, vóór bet toestel
neerviel.
Naar de landarbeiders vertelden, be
merkten zij dadelijk, toen de Douglas-
aankwam, dat er iets niet in orde was. De
motoren werkten onregelmatig, met zon
derlinge korte ploffen en knallen.
Plotseling zagen zij een steekvlam uit
een der motoren slaan, en onmiddellijk
daarop fladderde het toestel als een ge
wonde vogel omlaag, met een breeden
staart van rook en vlammen achter zich
aan.
Vier landbouwers, die op het land aan
bet werk waren op het oogenblik, waarop
het ongeluk gebeurde, verklaarden, dal
het vliegtuig brandend uit een wolk te
voorschijn was gekomen, en met groote
snelheid naar beneden schoot. Trouwens,
uit de wijze, waarop de „Flamingo" is
neergekomen, valt duidelijk op te maken,
dat de machine niet meer bestuurd werd,
zoodat men aanneemt, dat de piloot op
bet oogenblik, waarop het vliegtuig bran
dend omlaag schoot, reeds dood of be
wusteloos moet zijn geweest.
De lijken der slachtoffers zijn zeer ver
minkt, zoodat het zeer veel moeite gekost
heeft, de slachtoffers te identificeeren.
Tot dusver is men hierin pas bij zeven lij-
Binnenland,
j De ramp met de Flamingo.
Italiaanscb fruit op onze markten.
Buitenland.
De Japanscb-Ghineesche gevechten.
Ontploffingen in Ierland.
ken geslaagd.
Het terrein rondom het wrak, alsmede
do velden, waar de „Flamingo" onmiddel
lijk voor de catastrophe overheen was ge
vlogen, werden zorgvuldig afgezocht, wat
met groote moeilijkheden gepaard ging
daar de geheele streek één onafzienbaar
graanveld is en het graan reeds hoog te
velde staat, zoodat men de landerijen als
het ware meter na meter moest naspeu
ren. Op ruim 1200 meter afstand van het
wrak van het vliegtuig vond men o.a. met
bloed besmeurde glasscherven, afkomstig
van een der vensters van de cabine. Men
maakt daaruit op, dat zich boven deze
plaats 'het een of ander inoet hebben
voorgedaan, dat de passagiers met schrik
heeft vervuld en dat een hunner aanlei
ding heeft gegeven, om een ruit stuk te
slaan, hetzij om zich lucht te verschaffen,
dan wel om uit het vliegtuig te springen.
Een rookende staart.
De stationschef van Brages, de plaats
waar de „Flamingo" is neergestort, ver
klaarde, dat hij zich in het station be
vond, toen het geluid van motoren van
een betrekkelijk laag vliegend vliegtuig
zijn aandacht trok. Op korten afstand
zag hij toen een machine, waarvan „de
staart rookte". Al spoedig ging het toestel
dalen. Plotseling stond 't geheele vlieg
tuig in vlammen en viel het midden in
het veld neer. Nauwelijks was het op den
grond of een hevige ontploffing deed zich
gelden.
Nog nooit een dergelijke ver
woesting gezien.
Dé „Telegr." had een onderhoud met
ir. von Baumhauer van den Rijksstudie
dienst voor de Luchtvaart en met den in
specteur van dezen dienst, den heer J. v.
d. Heiden.
We waren juist op Schiphol in ver
gadering bijeen, toen het bericht van de
ramp binnenkwam. Dé K.L.M. heeft ons
onmiddellijk een toestel met Hondong ter
beschikking gesteld en daarmede zijn wij
naar Brussel gevlogen.
Ik kan u wel zeggen, dat ik
nog nimmer een dergelijke
ra va ge heb gezien, maar wat
de oorzaak van deze ramp is
geweest, we weten het niet.
Vast staat wel, dat er in de lucht brand
is ontstaan, maar hoe en waardoor zou
den we niet kunnen zeggen. Evenmin hoa
de brand zich in bet toestel heeft ont
wikkeld.
Er zijn getuigen, die verklaard hebben,
dat er tijdens of even voot bet ongeluk
een onweersbui boven bet land heeft ge
woed, een wel is waar zeer korte bui,
maar vrij hevig.
In ieder geval staat wel vast, dat men
aan den staart van het vliegtuig rook
heeft waargenomen en dat wijst op brand
in de machine. Hoe die brand is ontstaan
zal i als het kan nog moeten wordeu
nagegaan.
De oorzaak.
Buitengewoon moeilijk zal het onder
zoek naar de oorzaak wel zijn, omdat
slechts één groote puinhoop van het toe
stel is overgebleven.
Eén piloot van de Sabena acht het het
meest aannemelijk, dat de machine door
een onweerswolk is gevlogen en dat toen
benzinedamp door een electrische ontla
ding is ontvlamd. Daarna zou de piloot,
die den brand constateerde, het gas heb
ben afgesloten en een landingsterrein
hebben opgezocht. De brand zou echter
zoo snel om zich hebben heengegrepeu,
dat de piloot den dood vond in de vlam
men. waardoor het toestel onbestuurd den
grond naderde en te pletter sloeg.
De Belgische experts denken voorloo
pig aan bliksem-inslag als oorzaak van
de ramp.
Dé K.L.M. kan zich op dit oogenblik
nog niet over de oorzaak uitlaten.
Dé geheel metalen Douglas-machines
bieden in bet algemeen weinig mogelijk
heden voor het inslaan van bliksem, om
dat de electrische lading zich onmiddel
lijk over het metalen oppervlak gelijk
matig verspreidt.
Op een vraag van het „Hbld." ant
woordde de heer Guilonaxd, onderdirec
teur der K.L.M., sceptisch te staan te
genover de veronderstelling, dat bliksem
inslag de ramp heeft veroorzaakt.
Brand in een benzinetank oorzaak?
Ook de heer A. Plesman, directeur der
K.L.M., deelde mede, dat blikseminslag