IBIS SHAG
VREES VOOR COLIJN.
Dobbelmann
lekker... man!
MAANDAG 10 MEI 1937
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
51e JAARGANG No, 184
4*
■i
Buitenland.
De komende verkiezingen.
Binnenland
C5» c_
Belangrijkste Nieuws
Het Prinselijk Paar naar
Engeland.
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw"
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11,
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs 2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen f0.20. Losse nummèrs 5 cent.
Advertentiën 30 cent per regel. Ingezonden
mededeelingen 60 cent per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85.
Bij contract belangrijke korting.
De „Middelb. Grt", die reeds meerma
len de liberale kiezers waarschuwde Dr
Colijn te steunen door niet op hem te
stemmen, acht thans, blijkbaar onder den
indruk van de te Middelburg gehouden
vergadering, een scherpe waarschuwing
noodig.
Zij heeft groote achting voor den
staatsman -Colijn.
Maar,tot en met 26 Mei kennen
wij in het publieke leven van den dag,
kennen wij in den stembusstrijd, maar
één Colijn, en dat is: Colijn, de lijstaan
voerder van de anti-revolutionaire partij.
Niet genoeg kan hierop gehamerd wor
den: dit is het e e n i g e aanzicht van
Colijn, waarmede de kiezers te maken
hebben: de voorman der anti-revolutio
nairen, dit is: der sterk-rechts georiën-
teeden.
Hier kan men de groote vergissing
van den dag begaan, door de n a t i o-
n a 1 e figuur van den staatsman
Colijn te denken, waar men slechts den
p a r t ij man, den anti-revolutionairen
politicus Colijn te maken heeftl
En van dien a.r. politicus
moeten wij, als principieel liberaal-vrij
zinnig blad, niets 'hebben.
Nóg minder zijn wij daarvan gediend,
omdat ten gevolge van ons beroerde lijs-
ten-kiesstelsel de, niet onbegrijpelijk, po
pulaire figuur van Colijn niets anders is
dan een trekpleister, een stemmentrekken-
de suggestieve naam, die slechts tot
gevolg zal hebben dat men door een over-
miaat van stemmen hierop tweede- of
derderangs anti-revolutionaire groothe
den in de Kamer brengt. D'e niet-antire-
volutionair, 'die méént nu eens erg „natio
naal" te doen door op Colijn te stemmen,
in werkelijkheid misschien zoo'n politie
ke grootheid als zeker iemand, die het
met „hoera"-roepen in de Tweede Kamer
tot „generaal" wist te brengen, aan een
Kamerzetel helpen.
Maar ook breeder beschouwd, hebben
wij ernstig bezwaar tegen de anti-revolu
tionairen. Niet om hun beginselen: dat
is elks eigen zaak. Maar om hun houding
tegenover 'hun medemensohen, beter ge
zegd: als anti-revolutionair staatsburger
tegenover hun andersdenkende mede-
staatsburgers.
Dan treft ons op allerlei terrein en in
velerlei omstandigheid bun hooghartige
afgescheidenheid, hun bewust
niet-mee-willen-doen. Dit kan niet anders
dan als on-nationale zelfgenoegzaamheid
gezien worden.
„W ij weten het, en wij weten het pre
cies, en wij doen aldus"en dan zijn
er nog wel een groot percentage andere
staatsburgers, maar daarmee willen wij
niet samenwerken, niets van doen hebben,
wij willen op generlei wijze van bet be
wustzijn onzer nationale verbondenheid
met deze mede-Nederlanders in organi-
satorisöhen vorm doen blijken, ja, dat be
wustzijn is afwezig en waar bet mocht
opkomen, zullen we bet zelfs trachten uit
te roeienl
Ziet, d a t is wat velen zoo onuitstaan
baar vinden in de anti-revolutionaire par
tijpolitiek.
En: is Colijn als staats man bet
levende bewijs van bet tegen deel,
Colijn, de nom.mer 1 van de anti-revolu
tionaire lijst is de voorstander
van dit afgescheidenheids-
gedoe.
Wie, gelijk bij, over deze dingen denkt,
wie, als Colijn de a. r. denkt, en dus
zelf in hart en nieren anti-revolutionair
is, die stemme op Colijn.
Maar een ieder, -die van dezen schot
jesgeest niet gediend is, en die van scherp
recbtscbe geestdrijverij niets moet hebben,
die overwege toch één en andermaal wat
bij doet, alvorens toch maar domweg
op (Mijns 1 ij s t zijn stem uit te brengen!
Uit dit citaat blijken twee 'dingen.
In de eerste plaats, dat bet optreden
van D'r Colijn op de „Middelb. Crt'' blijk
baar een diepen indruk beeft gemaakt,
waardoor zij niet van zich kan afzetten
de vrees, dat vele liberalen tot de con
clusie zullen komen dat zij, in 's lands
belang, verstandig doen aan een staats
man van bet formaat-Golijn bun stem te
geven.
Haar vertrouwen in bet eigen beginsel
is minder groot, dan baar vrees voor
den tegenstander.
En in de twee plaats1, dat de „Middelb.
Crt." van bet optreden van D'r Colijn
toch bitter weinig geleerd beeft.
Zij kan niet nalaten met minachting te
spreken over sommige A. R. candidaten
en zeer uit de hoogte wordt de staf ge
broken over de A. R. medeburgers, van
wege hun 'hooghartige afgescheidenheid,
bun on-nationale zelfgenoegzaamheid,
bun schotjesgeest, geestdrijverij enz.
Colijn kan bet zonder scheldpartijtjes
op niet-geestverwanten stellen.
Maar dat bleek ook bij 'Zijn optre
den te Middelburg hij wordt dan ook
niet door vrees beheerscht.
DE HINDENBURG-RAMP.
Nu 35 dooden.
Speek, de eerste radio-telegrafist van
bet luchtschip „Hindenburg", is iu bet
ziekenhuis aan zijn verwondingen over
leden.
De balans der slachtoffers van de
„Hindenburg"-ramp is thans als volgt:
Overleden: 12 passagiers', waarvan 7
geïdentificeerd en 22 leden van de be
manning (allen geïdentificeerd). Voorts
1 lid van de landingséquipage. Totaal 35.
In bet ziekenhuis liggen 33 personen:
15 passagiers, 16 leden der bemanning
en 2 personen, die zich op bet landings
terrein bevonden.
Van die 33 ziekenhuis-patiënten ver
keer en er 11 in een kritieken toestand,
terwijl er 212 minder ernstig aan toe zijn.
Het totaal aantal ongedeerd geblevenen
bedraagt 32 waarvan 9 passagiers.
Volgens een mededeeling van den lei
der der „Reiehsgruppe Versicherungen"
is bet luchtschip! „Hindenburg" bijl een
vennootschap, welke alle vooraanstaande
Duitsche verzekeringsmaatschappijen om
vat, volledig verzekerd.
De verzekeringswaarde van het lucht
schip bedraagt zes millioen rijksmark.
Voor de passagiers bestaat een onge
vallenverzekering tot een totaal van 2,4
millioen mark, voor geval van overlijden
en tot eenzelfde bedrag voor het geval
van invaliditeit en voor de bemanning
een ongevallenverzekering tot een bedrag
van 1^06 millioen mark in geval van
overlijden en van 2,12 millioen mark in
geval van invaliditeit.
De oorzaak.
Te Lakehurst is het openbare onder
zoek begonnen naar de ramp van het
luchtschip Hindenburg, waartoe het Ame-
rikaansche departement van marine op^
dracht had gegeven.
Door de marine-onderzoekingscommis
sie is reeds de oudste overlevende offi
cier van de „Hindenburg" gehoord, n.l.
Kurt Bauer.
Men vreest, dat door den dood van ka
pitein Lehman de taak, om het raadsel
van de ontploffingsoorzaak op te lossen,
zal worden bemoeilijkt.
Kapitein Lebmann heeft, volgens den
journalist Leonhardt Adelt, die met de
Hindenburg de reis over den Atlanti-
schen Oceaan heeft gemaakt, direct nadat
zich de eerste ontploffing aan boord van
het luchtschip had voorgedaan, ver
klaard, dat de bliksem de ramp veroor
zaakt heeft.
De Amerikaansohe minister van Ma
rine, Swanson, heeft tegenover de pers
verldaard, dat de ramp van de „Hinden
burg" het gevolg is van het gebruik van
waterstofgas. De bestuurbare luchtsche
pen der Amerikaansohe marine zijh ge
vuld met helium.
Een verklaring van den Amerikaan-
schen mecanicien, Charles Grady, doet
voor het eerst denken aan de mogelijk
heid, dat motorstoring de oorzaak van
de „Hindenburg"-ramp zou kunnen zijh.
„Ik had de leiding bij een sleepwagen,
aldus verklaarde Gradp, en het lucht
schip bevond zich vlak boven mij, terwijl
de ankertouwen van 't bek van het lucht
schip reeds waren neergelaten. De „Hin
denburg" ging stootend voor- en achter
uit. Met den naar de luchthaven gekeer-
den hekmotox scheen iets niet in orde te
zijn.
Deze motor ontwikkelde een sterken
rook. Plotseling zag ik een steekvlam uit
den motor omhoog schieten en als een
bliksemschicht langs de zijde van het
luchtschip omhoog flitsen. Hierop kwam
de explosie en brak er brand uit in bet
lek. Onmiddellijk daarop volgde een nieu
we ontploffing, welke bet geheel© schip
in vlam men hulde."
Zeppelindienst stopgezet.
Toen het luchtschip „Graf Zeppelin"
van zijh tocht naar Zuid-Amjerika op
Frankfurt was geland, bleek, dat men de
passagiers onkundig had gelaten van de
ramp, die het zusterschip „Hindenburg"
had getroffen.
D'e gezagvoerder van de
„Graf Zeppelin" deelde
mede, dat de vluchten met
de „Graf Zeppelin" gestaakt
zouden worden, totdat vul
ling met helium in plaats
van met waterstofgas m
ge 1 ijik zou' zijln. Het verkrijgen van
helium is echter zeer bezwaarlijk. De ver
vaardiging van dit gas in Duitschland
zelf is zeer kostbaar en in Amerika,
waar helium gewonnen wordt, verbet
men zich tegen uitvoer van groote hoe
veelheden.
Het officieele Duitsche Nieuwsbureau
meldt, dat de luchtvaart autoriteiten heb
ben gelast, dat de vluchten met de „Graf
Zeppelin" voorloopig gestaakt zullen
worden, totdat het resultaat van het on
derzoek naar den ondergang van de
„Hindenburg" in Amerika bekend zal
zijn.
DE STRIJD IN SPANJE.
Successen der opstandelingen.
De artillerie der opstandelingen heeft
opnieuw Madrid beschoten; een vijftigtal
granaten heeft de stad getroffen. Elender
granaten kwam in een warenhuis terecht
en maakte verscheidene slachtoffers!.
Het aantal slachtoffers in de volkswij
ken is zeer groot. Men schat het aantal
dooden en gewonden op ongeveer 60.
Twintig vliegtuigen der opstandelingen
hebben ook enkele bommen uitgegooid
boven het centrum der stad Santander.
Een persoon werd gedood.
Dé opstandelingen hebben krachtige
aanvallen gedaan ten noorden van Bilbao
in het Sollubemassief om te trachten Ber-
meo te ontzetten. Zij zijn er in geslaagd,
dit berggebied in handen te krijgen en al
dus een breuk te veroorzaken in de twee
de verdedigingslinie der Basken. Van
Baskische zijde wordt de bezetting van
het Sollubemassief door de opstandelin
gen erkend.
In het noorden van de provincie Gua
dalajara zijn de regeeringstroepen tot een
offensief overgegaan. De tegenstand der
opstandelingen was tamelijk zwak.
Bij Toledo hebben de opstandelingen met
succes een aanval gedaan. Dé aanval
kwam onverwacht en de regeeringstroe
pen moesten wijken.
Uit de koers geraakt.
Zestien Spaansche regeeringsvliegtui-
gen zijn op het vliegveld van de Air
France te Toulouse geland. De regeering
gaf bevel, de toestellen terug te brengen
naar de plaats, waar zij de grens waren
gepasseerd.
Deze order is opgevolgd. De vliegtuigen
gingen terug naar Barcelona. Eten der
vliegtuigen, dat bij de landing was bescha
digd, Meef achter.
Een Fransch escadrille bracht de Spaan
sche vliegtuigen naar de Pyreneeën om er
zeker van te zijn, dat zij naar Spanje
zouden, terugkeeren.
LONDENSCHE AUTOBUSPERSONEEL
IN STAKING.
De afgevaardigden der chauffeurs en
conducteurs der autobussen te Londen
hebben Zaterdagavond van half tien tot
's nachts half een vergaderd. Er werd
geen enkele beslissing genomen.
Na afloop der vergadering verklaarde
Bevin, dat de gedelegeerden Zondag en
Maandag overleg zouden plegen met de
afdeelingen, die er over zullen beslissen
of zijl op de door de board voorgestelde
Ib&siis in onderhandeling zullen treden
of wel de staking zullen voortzetten.
Zeshonderd arbeiders bijl de autobussen
in Northampton die sinds negen dagen in
staking waren, hebben besloten het werk
te hervatten op de voor de staking van
kracht zijncle voorwaarden.
TENTOONSTELLING
„SCHAFFENDES VOLK" GEOPEND.
Een nieuw „voedingsmiddel":
steenkolenboter.
Generaal Goering heeft Zaterdag de
tentoonstelling „Schaffendes Volk" te
Dusseldorf geopend met een rede waarin
hij hulde bracht aan den fuehrer en het
vierjarenplan besprak.
Wij maken geen „Ersatz'', zoo zeide
Goering, „maar een absoluut nieuw pro
duct, t.w. Duitsche grondstoffen. Men
zegt ons, dat het beter zou zijn de wereld-
huishouding te herstellen. Ik antwoord
daarop, dat men ons tot dien stap g&-
dwongen 'heeft.
Men vindt het natuurlijk, dat anderen
grondstoffen bezitten en koloniën en ons
weigert men ze. Wij1 waren tot samenwer
king bereid, maar men wilde niet. Andere
volken hebben koloniën, grondstoffen en
goud.
Het vierjarenplan brengt een revolutie
teweeg en vormt het begin van een nieuw
tijdperk in de techniek. Groote denkbeel
den komen voort uit den nood.
Onze scheikundigen doen ons bijna aan
het onmogelijke gelooven. Men kan
tegenwoordig boter maken
getrokken uit steenkool.
D'e tentoonstelling van 'Dusseldorf zal
de geheele wereld toonen, dat het
vierjarenplan, hetwelk de Duitsche eer
waarborgt, het uitgangspunt beteekent
van een nieuwen, geweldigen vooruitgang
der techniek.
ITALIë'S CORRESPONDENTEN UIT
LONDEN TERUGGEROEPEN.
De Italiaansche bladen hebben hun
correspondenten uit Londen terug geroe
pen in verband met de lasterlijke hou-
De nummering der lijsten.
Vandaag heeft de nummering van de
candidatenlijsten plaats gehad, met voor
den kieskring Middelburg den volgenden
uitslag:
1. R.-K. Staatspartij.
2. S. D. A. P.
3. Anti-Rev. partij.
4. Ghrist.-Hist. Unie
5. Vrijheidsbond.
6. Vrijz.-Dem. Bond.
7. Comm. partij.
8. Staatk. Geref. partij.
10. Nat. Boeren- en Tuinderspartij,
11. Kath. Dem. partij.
13. Obr. Dem. Unie.
14. Nat. Verb. Alg. Bel.
15. Nat. Soc. Beweging.
16. Herv. Geref. Staatspartij.
17. Chr. Nat. Actie.
19. Nat. Herstel.
20. Zwart Front.
ding der Britsche pers ten aanzien van
Italië en 'de Italiaansche vrijwilligers in
Spanje.
Alle Italiaansche journalisten op twee
na hebben Londen reeds verlaten. Waar
schijnlijk zullen echter ook de laatste
twee binnen acht en veertig uur vertrek
ken.
Er liepen geruchten dat het terugroe
pen van de Italiaansche correspondenten
uit Londen gevolgd zal worden door de
uitzetting der correspondenten van Eh-
gelsche bladen in Italië. Van gezagheb
bende zijrle werd echter medegedeeld, dat
er geen sprake is van een algemeenen
maatregel tot uit het land zetten van
Britsche journalisten. Wel kan een cor
respondent uit het land worden gezet,
wanneer hij' daartoe aanleiding geeft.
De geheele Duitsche pers keurt de be
slissing der Italiaansche regeering goed,
waarbij de dagbladcorrespondenten te
Londen warden teruggeroepen.
De Berliner Zeitung meldt, dat Duitsch
land, dat zich in een gelijke positie be
vindt als Italië, er toe gebracht zou kun
nen worden een overeenkomstige beslis
sing te nemen.
In antwoord op een hem Zaterdag
avond gestelde desbetreffende vraag beeft
de minister voor pers en propaganda
ontkend, dat te Berlijn een analoge maat
regel zou worden overwogen.
Noodweer in Bulgarije.
Het gebied ten Oosten van den Donau
is door een zeer hevig noodweer geteis
terd. Binnen een uur is zooveel regen ge
vallen als gewoonlijk in twee maanden.
Drie kwartier lang vielen groote hagel-
steenen neer, zoodat de grond met een
ijslaag van een kwart meter bedekt was.
Dte telegraafverbindingen met de ge
troffen gebieden zijh verbroken.
Nieuwe maatregel tegen de Joden.
De Duitsche minister van onderwijs
heeft een besluit uitgevaardigd, inhouden
de, dat Duitsche Joden niet meer zullen
worden toegelaten tot het afleggen van
doctorale examens. Voor z.g. „gemengde"
Joden zal een uitzondering warden ge
maakt.
Korts Berichten.
i De Fransehe Kamer heeft met 380
tegen 199 stemmen een motie van ver
trouwen in het kabinet-Blum aangeno
men.
Londen werd gisteren overstroomd
door duizenden bezoekers uit de provin
ciesteden en het buitenland. Sedert jaren
was het in de straten van Londen niet
zoo druk. De menigte, die de versieringen
bewonderde, wets zoo groot, dat het auto-
miobielverkeer stil stond.
NEDERLANDSCHE TUINBOUWRAAD.
Tuinbouwproducten naar Sovjet-Rusland.
In een druk bezochte vergadering van
den Nederlandschen tuinhouwraad onder
leiding van den heer A. Verduyn Jr.
werd andermaal van gedachten gewisseld
over afzetmogelijkheden van tuinbouw
producten in Sovjet-Rusland. Op een offi
cieel verzoek van den raad om te mogen
inzenden bij gelegenheid der in Juni 1937
in Moskou te houden tuinbouwtentoon
stelling werd nog altijd geen antwoord
ontvangen. Van verschillende zijden werd
betoogd, dat men ter plaatse onderhande
lingen diende te openen.
Besloten werd deze aangelegenheid bin
nenkort weder onder het oog te zien.
Zeer uitvoerig werd van gedachten ge
wisseld ever het voorontwerp landhouw-
ordeningswet 1937. D'e raad bepaalde zijn
standpunt met betrekking tot dit ontwerp
en zal daarvan binnenkort aan den mi
nister van landbouw en visscherij doen
blijken.
VOOR OE PIJP
Rookt IBIS bij voorkeuruit een IBiS-pIjpw
Bij Uw winkelier verkrijgbaar.
Binnenland.
De Eerste Kamer over de wijziging der
L. O. wet.
Minister Slingenberg n'aajr Duitschland.
Do nummering der candi'datenlijisten.
Buitenland.
De oorzaak van de Hindenburg-ramp.
Successen der opstandelingen in Spanje.
Boter uit steenkool in Duitsohland.
Onder groote belangstelling te Londen
gearriveerd.
Gistermorgen zijn H. K. H. Prinses
Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard ter
'bijwoning van de Engelsebe kronings
feesten van Hoek van Holland aan boord
van Hr Ms oorlogsbodem „Gelderland"
naar Harwich vertrokken.
Het Prinselijk paar, dat in een bofauto
om half 9 van het Huis Ten Bosch in
D'en Haag was vertrokken, arriveerde
kort na 9 uur in Hoek van Holland.
Prins Bernhard was gekleed in het
uniform van luitenant ter zee eerste klas
se. Prinses Juliana droeg een grijs com
plet.
Bij 'die loopplank begroette de comman
dant de vorstelijke gasten, die zich on
middellijk na aankomst aan boord bega
ven, hartelijk toegejuicht door de aan de
kade verzamelde menigte.
Vriendelijk wuivend naar de belang
stellenden op den wal, 'bleef het prinse
lijk paar gedurende 'den tijd, dat de oor
logsbodem met behulp van een sleepboot
was gedraaid, op de brug.
Buitengaats wachtte de torpedoboot Z
5, die de „Gelderland" op de reis naar
Harwich zou esoorteeren.
Onder zeer groote belangstelling zijn
Zondagavond H. K. H. Prinses Juliana
en Z. K. H. Prins Bernhard te Harwich
aangekomen.
Een grauwe nevel hing over de rivier,
waaruit de „Gelderland'' opdoemde, eeni-
ge honderden meters achter de „Oranje
Nassau" van de Maatschappij Zeeland,
die nauwelijks gemeerd was om den
stroom van reizigers uit Vlissingen te
doen debarkeeren, toen de „Gelderland"
zwaaide, om achter de mailboot aan de
kade vast te maken.
Te kwart over zeven was de kruiser
gemeerd. Ondanks het slechte weer en
den, striemenden regen was een zeer groot
aantal bewoners van Harwich en omge
ving aanwezig' om de aankomst van het
prinselijk paai1 te zien.
Om vijf minuten voor acht vertrok de
trein uit Harwich. Gedurende de reis ge
bruikte het gezelschap in het salonrijtuig
den maaltijd en precies te half tien stoom
de de trein Liverpoolstreet-station binnen
waar een groote menigte op het perron
stond te wachten op de aankomst van de
Nederlandsohe kroonprinses en haar ge
maal.
Ter verwelkoming van de prinses wa
ren namens de Britsche koninklijke fami
lie op het perron aanwezig Lady Cathe
rine Seymour, sir Harry Verney en ge
neraal Paynter. Tevens was prins Arthur
van Comnaught ter begroeting gekomen.
Te ruim half tien stapte het prinselijk
paar met de leden van het gevolg in de
wachtende bof auto's waarmede naar het
Buokingiham-Palace werd vertrokken.