IBIS SHAG VREES VOOR COLIJN. Dobbelmann lekker... man! MAANDAG 10 MEI 1937 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 51e JAARGANG No, 184 4* ■i Buitenland. De komende verkiezingen. Binnenland C5» c_ Belangrijkste Nieuws Het Prinselijk Paar naar Engeland. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11, Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs 2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0.20. Losse nummèrs 5 cent. Advertentiën 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. De „Middelb. Grt", die reeds meerma len de liberale kiezers waarschuwde Dr Colijn te steunen door niet op hem te stemmen, acht thans, blijkbaar onder den indruk van de te Middelburg gehouden vergadering, een scherpe waarschuwing noodig. Zij heeft groote achting voor den staatsman -Colijn. Maar,tot en met 26 Mei kennen wij in het publieke leven van den dag, kennen wij in den stembusstrijd, maar één Colijn, en dat is: Colijn, de lijstaan voerder van de anti-revolutionaire partij. Niet genoeg kan hierop gehamerd wor den: dit is het e e n i g e aanzicht van Colijn, waarmede de kiezers te maken hebben: de voorman der anti-revolutio nairen, dit is: der sterk-rechts georiën- teeden. Hier kan men de groote vergissing van den dag begaan, door de n a t i o- n a 1 e figuur van den staatsman Colijn te denken, waar men slechts den p a r t ij man, den anti-revolutionairen politicus Colijn te maken heeftl En van dien a.r. politicus moeten wij, als principieel liberaal-vrij zinnig blad, niets 'hebben. Nóg minder zijn wij daarvan gediend, omdat ten gevolge van ons beroerde lijs- ten-kiesstelsel de, niet onbegrijpelijk, po pulaire figuur van Colijn niets anders is dan een trekpleister, een stemmentrekken- de suggestieve naam, die slechts tot gevolg zal hebben dat men door een over- miaat van stemmen hierop tweede- of derderangs anti-revolutionaire groothe den in de Kamer brengt. D'e niet-antire- volutionair, 'die méént nu eens erg „natio naal" te doen door op Colijn te stemmen, in werkelijkheid misschien zoo'n politie ke grootheid als zeker iemand, die het met „hoera"-roepen in de Tweede Kamer tot „generaal" wist te brengen, aan een Kamerzetel helpen. Maar ook breeder beschouwd, hebben wij ernstig bezwaar tegen de anti-revolu tionairen. Niet om hun beginselen: dat is elks eigen zaak. Maar om hun houding tegenover 'hun medemensohen, beter ge zegd: als anti-revolutionair staatsburger tegenover hun andersdenkende mede- staatsburgers. Dan treft ons op allerlei terrein en in velerlei omstandigheid bun hooghartige afgescheidenheid, hun bewust niet-mee-willen-doen. Dit kan niet anders dan als on-nationale zelfgenoegzaamheid gezien worden. „W ij weten het, en wij weten het pre cies, en wij doen aldus"en dan zijn er nog wel een groot percentage andere staatsburgers, maar daarmee willen wij niet samenwerken, niets van doen hebben, wij willen op generlei wijze van bet be wustzijn onzer nationale verbondenheid met deze mede-Nederlanders in organi- satorisöhen vorm doen blijken, ja, dat be wustzijn is afwezig en waar bet mocht opkomen, zullen we bet zelfs trachten uit te roeienl Ziet, d a t is wat velen zoo onuitstaan baar vinden in de anti-revolutionaire par tijpolitiek. En: is Colijn als staats man bet levende bewijs van bet tegen deel, Colijn, de nom.mer 1 van de anti-revolu tionaire lijst is de voorstander van dit afgescheidenheids- gedoe. Wie, gelijk bij, over deze dingen denkt, wie, als Colijn de a. r. denkt, en dus zelf in hart en nieren anti-revolutionair is, die stemme op Colijn. Maar een ieder, -die van dezen schot jesgeest niet gediend is, en die van scherp recbtscbe geestdrijverij niets moet hebben, die overwege toch één en andermaal wat bij doet, alvorens toch maar domweg op (Mijns 1 ij s t zijn stem uit te brengen! Uit dit citaat blijken twee 'dingen. In de eerste plaats, dat bet optreden van D'r Colijn op de „Middelb. Crt'' blijk baar een diepen indruk beeft gemaakt, waardoor zij niet van zich kan afzetten de vrees, dat vele liberalen tot de con clusie zullen komen dat zij, in 's lands belang, verstandig doen aan een staats man van bet formaat-Golijn bun stem te geven. Haar vertrouwen in bet eigen beginsel is minder groot, dan baar vrees voor den tegenstander. En in de twee plaats1, dat de „Middelb. Crt." van bet optreden van D'r Colijn toch bitter weinig geleerd beeft. Zij kan niet nalaten met minachting te spreken over sommige A. R. candidaten en zeer uit de hoogte wordt de staf ge broken over de A. R. medeburgers, van wege hun 'hooghartige afgescheidenheid, bun on-nationale zelfgenoegzaamheid, bun schotjesgeest, geestdrijverij enz. Colijn kan bet zonder scheldpartijtjes op niet-geestverwanten stellen. Maar dat bleek ook bij 'Zijn optre den te Middelburg hij wordt dan ook niet door vrees beheerscht. DE HINDENBURG-RAMP. Nu 35 dooden. Speek, de eerste radio-telegrafist van bet luchtschip „Hindenburg", is iu bet ziekenhuis aan zijn verwondingen over leden. De balans der slachtoffers van de „Hindenburg"-ramp is thans als volgt: Overleden: 12 passagiers', waarvan 7 geïdentificeerd en 22 leden van de be manning (allen geïdentificeerd). Voorts 1 lid van de landingséquipage. Totaal 35. In bet ziekenhuis liggen 33 personen: 15 passagiers, 16 leden der bemanning en 2 personen, die zich op bet landings terrein bevonden. Van die 33 ziekenhuis-patiënten ver keer en er 11 in een kritieken toestand, terwijl er 212 minder ernstig aan toe zijn. Het totaal aantal ongedeerd geblevenen bedraagt 32 waarvan 9 passagiers. Volgens een mededeeling van den lei der der „Reiehsgruppe Versicherungen" is bet luchtschip! „Hindenburg" bijl een vennootschap, welke alle vooraanstaande Duitsche verzekeringsmaatschappijen om vat, volledig verzekerd. De verzekeringswaarde van het lucht schip bedraagt zes millioen rijksmark. Voor de passagiers bestaat een onge vallenverzekering tot een totaal van 2,4 millioen mark, voor geval van overlijden en tot eenzelfde bedrag voor het geval van invaliditeit en voor de bemanning een ongevallenverzekering tot een bedrag van 1^06 millioen mark in geval van overlijden en van 2,12 millioen mark in geval van invaliditeit. De oorzaak. Te Lakehurst is het openbare onder zoek begonnen naar de ramp van het luchtschip Hindenburg, waartoe het Ame- rikaansche departement van marine op^ dracht had gegeven. Door de marine-onderzoekingscommis sie is reeds de oudste overlevende offi cier van de „Hindenburg" gehoord, n.l. Kurt Bauer. Men vreest, dat door den dood van ka pitein Lehman de taak, om het raadsel van de ontploffingsoorzaak op te lossen, zal worden bemoeilijkt. Kapitein Lebmann heeft, volgens den journalist Leonhardt Adelt, die met de Hindenburg de reis over den Atlanti- schen Oceaan heeft gemaakt, direct nadat zich de eerste ontploffing aan boord van het luchtschip had voorgedaan, ver klaard, dat de bliksem de ramp veroor zaakt heeft. De Amerikaansohe minister van Ma rine, Swanson, heeft tegenover de pers verldaard, dat de ramp van de „Hinden burg" het gevolg is van het gebruik van waterstofgas. De bestuurbare luchtsche pen der Amerikaansohe marine zijh ge vuld met helium. Een verklaring van den Amerikaan- schen mecanicien, Charles Grady, doet voor het eerst denken aan de mogelijk heid, dat motorstoring de oorzaak van de „Hindenburg"-ramp zou kunnen zijh. „Ik had de leiding bij een sleepwagen, aldus verklaarde Gradp, en het lucht schip bevond zich vlak boven mij, terwijl de ankertouwen van 't bek van het lucht schip reeds waren neergelaten. De „Hin denburg" ging stootend voor- en achter uit. Met den naar de luchthaven gekeer- den hekmotox scheen iets niet in orde te zijn. Deze motor ontwikkelde een sterken rook. Plotseling zag ik een steekvlam uit den motor omhoog schieten en als een bliksemschicht langs de zijde van het luchtschip omhoog flitsen. Hierop kwam de explosie en brak er brand uit in bet lek. Onmiddellijk daarop volgde een nieu we ontploffing, welke bet geheel© schip in vlam men hulde." Zeppelindienst stopgezet. Toen het luchtschip „Graf Zeppelin" van zijh tocht naar Zuid-Amjerika op Frankfurt was geland, bleek, dat men de passagiers onkundig had gelaten van de ramp, die het zusterschip „Hindenburg" had getroffen. D'e gezagvoerder van de „Graf Zeppelin" deelde mede, dat de vluchten met de „Graf Zeppelin" gestaakt zouden worden, totdat vul ling met helium in plaats van met waterstofgas m ge 1 ijik zou' zijln. Het verkrijgen van helium is echter zeer bezwaarlijk. De ver vaardiging van dit gas in Duitschland zelf is zeer kostbaar en in Amerika, waar helium gewonnen wordt, verbet men zich tegen uitvoer van groote hoe veelheden. Het officieele Duitsche Nieuwsbureau meldt, dat de luchtvaart autoriteiten heb ben gelast, dat de vluchten met de „Graf Zeppelin" voorloopig gestaakt zullen worden, totdat het resultaat van het on derzoek naar den ondergang van de „Hindenburg" in Amerika bekend zal zijn. DE STRIJD IN SPANJE. Successen der opstandelingen. De artillerie der opstandelingen heeft opnieuw Madrid beschoten; een vijftigtal granaten heeft de stad getroffen. Elender granaten kwam in een warenhuis terecht en maakte verscheidene slachtoffers!. Het aantal slachtoffers in de volkswij ken is zeer groot. Men schat het aantal dooden en gewonden op ongeveer 60. Twintig vliegtuigen der opstandelingen hebben ook enkele bommen uitgegooid boven het centrum der stad Santander. Een persoon werd gedood. Dé opstandelingen hebben krachtige aanvallen gedaan ten noorden van Bilbao in het Sollubemassief om te trachten Ber- meo te ontzetten. Zij zijn er in geslaagd, dit berggebied in handen te krijgen en al dus een breuk te veroorzaken in de twee de verdedigingslinie der Basken. Van Baskische zijde wordt de bezetting van het Sollubemassief door de opstandelin gen erkend. In het noorden van de provincie Gua dalajara zijn de regeeringstroepen tot een offensief overgegaan. De tegenstand der opstandelingen was tamelijk zwak. Bij Toledo hebben de opstandelingen met succes een aanval gedaan. Dé aanval kwam onverwacht en de regeeringstroe pen moesten wijken. Uit de koers geraakt. Zestien Spaansche regeeringsvliegtui- gen zijn op het vliegveld van de Air France te Toulouse geland. De regeering gaf bevel, de toestellen terug te brengen naar de plaats, waar zij de grens waren gepasseerd. Deze order is opgevolgd. De vliegtuigen gingen terug naar Barcelona. Eten der vliegtuigen, dat bij de landing was bescha digd, Meef achter. Een Fransch escadrille bracht de Spaan sche vliegtuigen naar de Pyreneeën om er zeker van te zijn, dat zij naar Spanje zouden, terugkeeren. LONDENSCHE AUTOBUSPERSONEEL IN STAKING. De afgevaardigden der chauffeurs en conducteurs der autobussen te Londen hebben Zaterdagavond van half tien tot 's nachts half een vergaderd. Er werd geen enkele beslissing genomen. Na afloop der vergadering verklaarde Bevin, dat de gedelegeerden Zondag en Maandag overleg zouden plegen met de afdeelingen, die er over zullen beslissen of zijl op de door de board voorgestelde Ib&siis in onderhandeling zullen treden of wel de staking zullen voortzetten. Zeshonderd arbeiders bijl de autobussen in Northampton die sinds negen dagen in staking waren, hebben besloten het werk te hervatten op de voor de staking van kracht zijncle voorwaarden. TENTOONSTELLING „SCHAFFENDES VOLK" GEOPEND. Een nieuw „voedingsmiddel": steenkolenboter. Generaal Goering heeft Zaterdag de tentoonstelling „Schaffendes Volk" te Dusseldorf geopend met een rede waarin hij hulde bracht aan den fuehrer en het vierjarenplan besprak. Wij maken geen „Ersatz'', zoo zeide Goering, „maar een absoluut nieuw pro duct, t.w. Duitsche grondstoffen. Men zegt ons, dat het beter zou zijn de wereld- huishouding te herstellen. Ik antwoord daarop, dat men ons tot dien stap g&- dwongen 'heeft. Men vindt het natuurlijk, dat anderen grondstoffen bezitten en koloniën en ons weigert men ze. Wij1 waren tot samenwer king bereid, maar men wilde niet. Andere volken hebben koloniën, grondstoffen en goud. Het vierjarenplan brengt een revolutie teweeg en vormt het begin van een nieuw tijdperk in de techniek. Groote denkbeel den komen voort uit den nood. Onze scheikundigen doen ons bijna aan het onmogelijke gelooven. Men kan tegenwoordig boter maken getrokken uit steenkool. D'e tentoonstelling van 'Dusseldorf zal de geheele wereld toonen, dat het vierjarenplan, hetwelk de Duitsche eer waarborgt, het uitgangspunt beteekent van een nieuwen, geweldigen vooruitgang der techniek. ITALIë'S CORRESPONDENTEN UIT LONDEN TERUGGEROEPEN. De Italiaansche bladen hebben hun correspondenten uit Londen terug geroe pen in verband met de lasterlijke hou- De nummering der lijsten. Vandaag heeft de nummering van de candidatenlijsten plaats gehad, met voor den kieskring Middelburg den volgenden uitslag: 1. R.-K. Staatspartij. 2. S. D. A. P. 3. Anti-Rev. partij. 4. Ghrist.-Hist. Unie 5. Vrijheidsbond. 6. Vrijz.-Dem. Bond. 7. Comm. partij. 8. Staatk. Geref. partij. 10. Nat. Boeren- en Tuinderspartij, 11. Kath. Dem. partij. 13. Obr. Dem. Unie. 14. Nat. Verb. Alg. Bel. 15. Nat. Soc. Beweging. 16. Herv. Geref. Staatspartij. 17. Chr. Nat. Actie. 19. Nat. Herstel. 20. Zwart Front. ding der Britsche pers ten aanzien van Italië en 'de Italiaansche vrijwilligers in Spanje. Alle Italiaansche journalisten op twee na hebben Londen reeds verlaten. Waar schijnlijk zullen echter ook de laatste twee binnen acht en veertig uur vertrek ken. Er liepen geruchten dat het terugroe pen van de Italiaansche correspondenten uit Londen gevolgd zal worden door de uitzetting der correspondenten van Eh- gelsche bladen in Italië. Van gezagheb bende zijrle werd echter medegedeeld, dat er geen sprake is van een algemeenen maatregel tot uit het land zetten van Britsche journalisten. Wel kan een cor respondent uit het land worden gezet, wanneer hij' daartoe aanleiding geeft. De geheele Duitsche pers keurt de be slissing der Italiaansche regeering goed, waarbij de dagbladcorrespondenten te Londen warden teruggeroepen. De Berliner Zeitung meldt, dat Duitsch land, dat zich in een gelijke positie be vindt als Italië, er toe gebracht zou kun nen worden een overeenkomstige beslis sing te nemen. In antwoord op een hem Zaterdag avond gestelde desbetreffende vraag beeft de minister voor pers en propaganda ontkend, dat te Berlijn een analoge maat regel zou worden overwogen. Noodweer in Bulgarije. Het gebied ten Oosten van den Donau is door een zeer hevig noodweer geteis terd. Binnen een uur is zooveel regen ge vallen als gewoonlijk in twee maanden. Drie kwartier lang vielen groote hagel- steenen neer, zoodat de grond met een ijslaag van een kwart meter bedekt was. Dte telegraafverbindingen met de ge troffen gebieden zijh verbroken. Nieuwe maatregel tegen de Joden. De Duitsche minister van onderwijs heeft een besluit uitgevaardigd, inhouden de, dat Duitsche Joden niet meer zullen worden toegelaten tot het afleggen van doctorale examens. Voor z.g. „gemengde" Joden zal een uitzondering warden ge maakt. Korts Berichten. i De Fransehe Kamer heeft met 380 tegen 199 stemmen een motie van ver trouwen in het kabinet-Blum aangeno men. Londen werd gisteren overstroomd door duizenden bezoekers uit de provin ciesteden en het buitenland. Sedert jaren was het in de straten van Londen niet zoo druk. De menigte, die de versieringen bewonderde, wets zoo groot, dat het auto- miobielverkeer stil stond. NEDERLANDSCHE TUINBOUWRAAD. Tuinbouwproducten naar Sovjet-Rusland. In een druk bezochte vergadering van den Nederlandschen tuinhouwraad onder leiding van den heer A. Verduyn Jr. werd andermaal van gedachten gewisseld over afzetmogelijkheden van tuinbouw producten in Sovjet-Rusland. Op een offi cieel verzoek van den raad om te mogen inzenden bij gelegenheid der in Juni 1937 in Moskou te houden tuinbouwtentoon stelling werd nog altijd geen antwoord ontvangen. Van verschillende zijden werd betoogd, dat men ter plaatse onderhande lingen diende te openen. Besloten werd deze aangelegenheid bin nenkort weder onder het oog te zien. Zeer uitvoerig werd van gedachten ge wisseld ever het voorontwerp landhouw- ordeningswet 1937. D'e raad bepaalde zijn standpunt met betrekking tot dit ontwerp en zal daarvan binnenkort aan den mi nister van landbouw en visscherij doen blijken. VOOR OE PIJP Rookt IBIS bij voorkeuruit een IBiS-pIjpw Bij Uw winkelier verkrijgbaar. Binnenland. De Eerste Kamer over de wijziging der L. O. wet. Minister Slingenberg n'aajr Duitschland. Do nummering der candi'datenlijisten. Buitenland. De oorzaak van de Hindenburg-ramp. Successen der opstandelingen in Spanje. Boter uit steenkool in Duitsohland. Onder groote belangstelling te Londen gearriveerd. Gistermorgen zijn H. K. H. Prinses Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard ter 'bijwoning van de Engelsebe kronings feesten van Hoek van Holland aan boord van Hr Ms oorlogsbodem „Gelderland" naar Harwich vertrokken. Het Prinselijk paar, dat in een bofauto om half 9 van het Huis Ten Bosch in D'en Haag was vertrokken, arriveerde kort na 9 uur in Hoek van Holland. Prins Bernhard was gekleed in het uniform van luitenant ter zee eerste klas se. Prinses Juliana droeg een grijs com plet. Bij 'die loopplank begroette de comman dant de vorstelijke gasten, die zich on middellijk na aankomst aan boord bega ven, hartelijk toegejuicht door de aan de kade verzamelde menigte. Vriendelijk wuivend naar de belang stellenden op den wal, 'bleef het prinse lijk paar gedurende 'den tijd, dat de oor logsbodem met behulp van een sleepboot was gedraaid, op de brug. Buitengaats wachtte de torpedoboot Z 5, die de „Gelderland" op de reis naar Harwich zou esoorteeren. Onder zeer groote belangstelling zijn Zondagavond H. K. H. Prinses Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard te Harwich aangekomen. Een grauwe nevel hing over de rivier, waaruit de „Gelderland'' opdoemde, eeni- ge honderden meters achter de „Oranje Nassau" van de Maatschappij Zeeland, die nauwelijks gemeerd was om den stroom van reizigers uit Vlissingen te doen debarkeeren, toen de „Gelderland" zwaaide, om achter de mailboot aan de kade vast te maken. Te kwart over zeven was de kruiser gemeerd. Ondanks het slechte weer en den, striemenden regen was een zeer groot aantal bewoners van Harwich en omge ving aanwezig' om de aankomst van het prinselijk paai1 te zien. Om vijf minuten voor acht vertrok de trein uit Harwich. Gedurende de reis ge bruikte het gezelschap in het salonrijtuig den maaltijd en precies te half tien stoom de de trein Liverpoolstreet-station binnen waar een groote menigte op het perron stond te wachten op de aankomst van de Nederlandsohe kroonprinses en haar ge maal. Ter verwelkoming van de prinses wa ren namens de Britsche koninklijke fami lie op het perron aanwezig Lady Cathe rine Seymour, sir Harry Verney en ge neraal Paynter. Tevens was prins Arthur van Comnaught ter begroeting gekomen. Te ruim half tien stapte het prinselijk paar met de leden van het gevolg in de wachtende bof auto's waarmede naar het Buokingiham-Palace werd vertrokken.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1937 | | pagina 1