De ramp van „de Hindenburg". 4 Geen tegenstelling. Oplossing van bet vervoers vraagstuk. EERSTE BLAD en ZATERDAG 8 MEI 1937 DAGBLAD VOOR OE PROVINCIE ZEELAND 51e JAARGANG No. 183 Buitenland. Binnenland Belangrijkste Nieuws m «lis kanten en, le voorkeur ana eaaluitvoerlngj geaccentueerd a draagt dit er uitvoering van niet zulk een wel tevoren. Tamminga een ïie verschillende ormen. Wij heb- >r zijn organisa- is gebleken, wij ons niet al- dante" had veel al bestaat bier- opvatting, tot uiting komt capellakoor dan ■atorium met or- oneer, prestatie door de s opgekomen op geheel gevuld. heeft Woensdag het vernieuwen jzeren brug over het kanaal van Raming f 1700. Does, Terneuzen, el, f1657; S. J. J, van 't Sof, Straaten, Neu- |er Walcheren ia jteed het 'herstel- versleten basalt- ipelsohen Zeedijk, ireven was door: judekerke, f 6900; ren, f 6388; A. A. 6240; en J. Lin- ige, voor f4820. ig werd ten over nam alhier voor ledenberg publiek met erf en tuin [erkt B 19. Hoog- reststrate Matt.z. G. Rozemond te 110, plus 7Va pet., |kosten. ansdag gehouden arstel, de vernieu- Jtot 30 April 1938 |ijs-, steenglooiing- de Waterkeering jimmermanpolder, )or: J. Beenen, 1. M. Brëas, Goes It en P. A. War- or f 14170; M. ige, voor f 14460; lewoutsdijk, voor In je, Wemeldinge, loet en P. F. de f14600; N. van te, voor f 14688; den Berg, Zieri'k- r 14730; M. An- fvoor f 14750; J. u, voor f 14775; P. lijke, voor f 14800; 1 Koudékerke, voor [off, Hoek, voor ïeloo, Philippine, ?opering, Bruinis- van Doorn, Krab- Ia. v. d. Straaten's N.V., Hansweert, |en erf, v.d. Harst. eien enz. en mel- Id. Harst. J goederen, Kram. ien, bouwl. en weil., fooien en ged. in- nhnis met erf, v. Ibist. V- en Weil. en |e, Jonkers. /EERBERICHT. Iavond van 8 Mei: I, W. tot N. wind, ltrokken, aanvanke- peinig verandering liddag 3 uur: Uitg.: N.Y. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes, Telefoonnummer 11, Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0,20. Losse nummers 5 cent, Advertentiën 30 cent per regel. Ingebonden mededeelingen 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags 10.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. aorgen 10 u.: 787. or fietsen: Hit nummer bestaat uit 2 bladen. De vraag is misschien hier en daar op gekomen of de herdenking van de hemel vaart van den Heere Jezus Christus, eigenlijk in dezen tijd nu de verkiezings strijd is ontbrand en door heel het land een sterke verkiezingsactie wordt gevoerd, niet uit den toon valt. Of het actief mee doen aan den staatkundigen strijd voor al in verkiezingsdagen niet een beletsel is om de aandacht te ooncentreeren op de hemelvaart van den verhoogden Hei land. De opvaart van Jezus naar den hemel spreekt toch van hemelsche en geestelijke dingen, van het zitten van Jezus Chris tus aan de rechterhand Gods. En de ver kiezingen hebben betrekking op de din gen van deze aarde, op de aardsche ver houdingen, op zaken van voorbijgaande!) aard; het gaat daarbij om economische en financieele en sociale problemen, om de vraag, welk Kabinet straks zal optre den en welke politiek in de naaste toe komst zal worden gevolgd. Is dat nu niet een tegenstelling? En moeten degenen, die oog hebben voor de groote be teekenis van de hemel vaart van Jezus Christus zich niet los maken van den verkiezingsstrijd die in deze dagen gevoerd wordt? Worden zij, die met heel hun hart en met al de kracht waarover zij beschikken aan den verkie- zingsarbeid deelnemen, niet verhinderd zich bezig te houden met de dingen die op de hemelvaart betrekking hebben? Het is bekend dat vragen van dezen aard bij niet zoo weinigen leven. En ook, dat er velen zijn, die geneigd zijn op de vraag of hier van een tegenstelling moet worden gesproken, een toestemmend ant woord te geven. Zij meenen, dat hier een keus moet worden gedaan en dat het deelnemen aan den verkiezingsarbeid een gebrek aan geestelijk leven verraadt. Toch berust deze opvatting op een mis verstand. Om dit duidelijk te maken zullen we eerst hebben te letten op wat de hemel vaart beteekent. Op den hemelvaartsdag gedenken wij in 't bijzonder, hoe de Zoon van God, in de wereld gekomen om een volkomen ver lossing teweeg te brengen en de verbro ken schepping weer tot één te vergaderen, na Zijn dood en opstanding ten hemel is gevaren, om daar, gekroond met eer en heerlijkheid, als Koning te heerschen. En wij voegen daaraan toe de belijdenis, dat nu Christus is verhoogd als vrucht van zijn lijden en sterven, ook voor hen, die in Zijn Naam gelooven, hemelvaart mo gelijkheid is geworden niet alleen, maar ook zekerheid. Want waar het hoofd is daar zal ook het lichaam, daar zullen ook de leden zijn. Waar de Koning is, daar behooren ook de onderdanen. Bij de herdenking van de hemelvaart wordt in zeer bijzonderen zin, belijdenis gedaan van het Koningschap van Chris tus. God heeft Hem uitermate verhoogd. Heeft alle dingen in Zijn hand gegeven. Jezus is gekroond met eer en heerlijkheid, en gesteld aan de rechterhand Gods op dat voor Hem alle knie zich zou buigen en alle tong zou belijden dat Jezus Chris tus is de Heere. En wat bedoelt nu de verkiezingsstrijd? Voor hem, die zich daarbij stelt op den bodem der Heilige Schrift en die ook in dezen arbeid zijn God wenscht te dienen, toch niet anders, dan dat hij de heer schappij van den verheerlijkten Koning ook in het staatkundige leven tot uiting poogt te brengen. Dat hij Hem, Wien gegeven is alle macht in den hemel en op de aarde, die is de Heere der Heeren en de Koning der Koningen, de eere wil geven, die Hem #ook in het staatkundige leven toekomt. Dat hij tegen de revolutie, d.w.z. de af keer van- en de opstand tegen God, en de verwerping van het Koningschap van Christus, wil stellen: het Evangelie, do blijde boodschap, dat Jezus Christus uit den hemel op deze aarde is gekomen dat Hij is gestorven en opgestaan en dat Hij nu als Koning heeft te heerschen over heel het leven. Over het leven in het gezin en in de kerk. Maar ook over het leven in maat schappij en staat. Als we zóó de dingen zien, dan is er van een tegenstelling geen sprake. Dan wordt de strijd die wij hier op aarde hebben te strijden, ook de verkie zingsstrijd, geheiligd en op een hooger plan gebracht, omdat het is de strijd des Heeren. Dan prikkelt de herdenking van de he melvaart tot nieuwe activiteit, en wordt alle lauwheid en onverschilligheid ten op zichte van het verkiezingswerk geoor deeld. Wie zich zonder noodzaak onttrekt aan den staatkundigen strijd, zal dan niet waarlijk hemelvaart kunnen vieren. En wie waarlijk hemelvaart viert en met zijn hart de hemelvaartsliederen zingt, zal zich niet kunnen onttrekken aan den ver kiezingsarbeid. Want er is geen tegenstelling. Integendeel. De hemelvaart van den verheerlijkten Koning met een geloovig bart herdenken, brengt met zich mee op aarde den strijd voor dezen Koning mee te strijden. Maar dan zal het ook zijn een Ko ninklijke strijd, met eerlijke middelen, in den Naam van Hem Wien van God gege ven is alle macht in den hemel en op de aarde. Allerwegen verslagenheid. De balans van de ramp zag er gisteren als volgt uit: 36 personen werden be schouwd als omgekomen, ofschoon zes lijken nog niet gevonden zijn. Van de 54 overlevenden ligt een groot aantal met vreeselijlke brandwonden op hospitaal bedden in kleine lokaliteiten in New Yersey, twee gewonden zijn gister over leden. Er waren 97 personen aan boord. Zwijgend trokken gedurende een grooi deel van den nacht vrienden der omgeko men passagiers langs de stoffelijke over schotten, die in een garage van het vlieg veld op de baar waren gelegd. Bij het aanbreken van den dag door zochten soldaten der geregelde troepen nog het puin, waaruit rootk bleef opstij gen. Een duidelijke film van de ramp. Gisteren werd te New York reeds een film vertoond van het ongeluk. Deze geeft een zoo volledig beeld van alle phasen van de ramp, dat zij vermoedelijk wel bij bet officieele onderzoek naar de oorzaken zal gebruikt worden. Het eerste teeken van den brand op de film is een kleine vuurbol onder aan den romp van het luchtschip, vlak 'bij de plaats waar de roeren aan den romp bevestigd zitten. Van alle zijden komen de bewijzen van deelneming de regeeringsbureaux te Ber lijn binnen. Telegrammen van tientallen landen ge tuigen van het mede-leven van de geheele wereld met deze schokkende gebeurtenis. Reeds is in de Ver. Staten een com missie van onderzoek benoemd, die haar werk gistermiddag al begon. De Duitsche commissie van onderzoek gaat hedenmorgen per vliegtuig naar Cherbourg en vandaar met de „Europa" (die reeds van Hamburg was vertrokken) naar New-York. Eckener voor de radio. Gisteravond heeft Dr Eckener voor de gezamenlijke Duitsche zenders en voor den kortegolfzender met naar Amerika ge richte stralen, een rede gehouden naar aanleiding van het ongeluk van de Hin denburg. Hij zeide o.m.: In de dagbladen zijn uiteenloopende berichten verschenen over het ongeluk te Lakehurst. Éérst na een zeer nauwgezet onderzoek zal men kunnen vaststellen, welke de oorzaak is van bet tragische verlies van het schip en van zoovele opvarenden. Natuurlijk moet dan ook de vraag naar een moge lijke sabotage, waaraan ik, naar ik moet bekennen, in het eerste oogenblik nog gedacht heb, aan de orde komen. Maar op grond van de laatste binnengekomen berichten en in aanmerking genomen de uitstekende organisatorische maatregelen van de Amerikaansche regeering, blijft voor deze eventualiteit slechts een zeer geringe waarschijnlijkheid open. Meer voor de hand komt dan ook het vermoe den te liggen, dat bepaalde electrische verschijnselen, samenhangende met de weersomstandigheden, een rol gespeeld hebben. Kapt. Lehman sterft aan zijn wonden. Kapitein Lehmann is om 6.05 u. (Oost- Amerikaansche tijd') aan zijn wonden be zweken. De toestand van kapitein Pruss is nog steeds kritiek. Volgens de New York Herald Tribune heeftt kapitein Ernst Lehmann eenige oogenblikken voor zijn dood naar een tolk gevraagd en zijn testament gedicteerd. Lehmann heeft tegenover den tolk ver klaard, dat hij de oorzaken van de explo sie niet kende. Gelijk bekend, was de „Hindenburg" door slecht weer opgehouden, en liet pas om 7,20 de trossen vallen, om door de 200 man hangarpersoneel naar den aan- legmast getrokken te worden. Al dien tijd liet de „Hindenburg", naar het Hbld. meldt, gas ontsnappen om te dalen. Daarom gelooven de meeste deskundigen, dat de waarschijnlijke oorzaak van de ramp is, dat een vonk van een der dies— selmotoren het gas heeft aangestoken, dat uit de kleppen aan het achterschip ontsnapte. Deze vonk is waarschijnlijk ontstaan, toen de motor „achteruit" werd omgeschakeld, om het luchtschip vaart te doen minderen hij" het bereiken van den aanlegmast. Het is vr ijl wel onmogelijk dat sabotage is gepleegd. Een dunne rook stijgt nog op uit de overblijfselen van den „Hindenburg''. Verhalen van ooggetuigen. Een lid der bemanning van de „Hin denburg", de mecanicien Theodor Ritter, die zich in een motorgondel bevond en slechts lichte verwondingen opliep, ver telde in het ziekenhuis in gebroken En- gelsoh: „Ik bevond! mij in den motorgondel. Niets wees er op, dat er iets niet in orde was. "Wij zetten juist de motoren stop, toen plotseling een bliksemachtige reusachtige steekvlam ten hemel steeg. Onze gondel werd van den romp los gerukt en tegen den grond geslingerd. Het gelukte mij, mij uit de puinhoopen te bevrijden en ik 'liep daarop zoo snel mogelijk weg, om buiten het bereik der vlammen te komen". De directeur van het luchtvaartdepar tement van den staat New Jersey, Gill Rohb Wilson, verklaarde: „Kort na de ontploffing zag ik, hoe passagiers en leden der bemanning óf uit bet luchtschip geslingerd werden óf daar uit sprongen. Het is bijna een wonder, dat er nog zooveel menschen gered zijn". DE TOESTAND IN SPANJE. De opstand in Catalonië. Aan de grens wordt vernomen, dat gis teren de anarchisten, geholpen door een groep miliciens zich hebben meester ge maakt van de stad Figueres, die op 25 km van de Fransche grens is gelegen. Te Gerona, dat op 60 km van de grens is gelegen, hebben de extremisten even eens de macht in handen. De laatste berichten, die uit Gatalonië zijn binnengekomen, bevestigen, dat de toestand is verergerd. Laat in den nacht beeft een der radio stations van Barcelona medegedeeld, dat zich ook gisteren nog in de straten der Gatalaansohe hoofdstad straatgevechten hebben afgespeeld. Aan den rand der stad vonden op sommige plaatsen vrij hevige gevechten plaats. Zij waren evenwel min der bloedig dan die, waarvan de straten van Barcelona op 4 en 5 Mei getuige wa ren. Het werk lag gisteren te Barcelona vol komen stil. Later wordt gemeld: Het is duidelijk merkbaar, dat de kalm te te Barcelona terugkeert. De trams rij den bijna alle weer, zelfs in 't centrum der stad. Alleen de barricades, die her en der nog liggen, berinneren aan de drie dagen, welke zoo'n bloedig verloop heb ben gehad. Een zeer talrijk publiek wan delt door de straten, overal heerscht een groote drukte bij de winkels en magazij nen. Ook in de telegraaf- en telefoonkan toren is het bijzonder druk, aangezien een ieder zijn familie wil laten weten hoe het met hem gaat. In de abattoirs en de bak kerijen is bet werk hervat. Groepen vrouwen zijn door de straten getrokken; zij dwongen de winkeliers hun zaken te openen. Het publiek juichte de vrouwen toe en gaf aldus uiting aan de voldoening, waarmede de bevolking den terugkeer van de rust en orde na het bloedige conflict van drie 'dagen begroet. Volgens officieele gegevens bedraagt het aantal slachtoffers bijna 200 dooden en 400 gewonden. HET AUTOBUSCONFLICT TE LONDEN Kans op hervatting van het werk op morgen? Vertegenwoordigers van den bond van transportarbeiders hebben 'n bijeenkomst gehad met vertegenwoordigers van het ministerie van arbeid te Londen. Men hoopt dat een regeling zal tot stand 'komen, volgens welke het autobus- verkeer morgen op normale wijze wordt hervat. Men heeft den indruk, dat de arbeiders bond zijn eisch inzake een werkdag van 1)4 uur niet zal laten vallen, doch dat de employé's de verzekering zullen ont vangen, dat hun eisch tegen het einde van den zomer zal worden ingewilligd. EEN TAART VOOR DE KONINGIN. Ter gelegenheid van de viering van den moederdag, zal namens de Neder- De Minister van Waterstaat verklaart, dat hierop uitzicht bestaat. Op het congres van de Liberale Staats partij „De Vrijheidsbond'' te Hilversum trad gisteren ook als woordvoerder op de minister van Waterstaat, Jhr Ir O. G. A. van Lidtih de Jeude, die in zijn rede spe ciaal een beschouwing wijdde aan de or deningsgedachte. Aan mij is, aldus spreker, het lot be schoren, ordening op beperkt gebied in concreto toe te passen en wel de ver- keersverordening. Economisch vervoer is van zulk een overwegende beteekenis voor de volkswelvaart, dat de ordening daar van wel zeer duidelijk in het algemeen belang is te achten. D'e minister schetste vervolgens den feilen concurrentiestrijd op vervoersge bied, nog verscherpt door de verhouding van het Rijk tot het spoorbedrijf, waar van een 'bevoorrechting van het railver- voer wordt geducht. Wellicht, zoo zeide spreker, moge ge leidelijk het besef doordringen, dat van een bevoorrechting geen sprake is, als ik alleen maar herinner aan de groote kapi talen aan wegen en bruggen besteed en nog te besteden. Er bestaat gegrond vooruitzicht, ver klaarde jhr Van Lidth de Jeude, dat voor bet goederenvervoer de zoo gewenschte overeenstemming tusschen de verschillen de vervoertakken zal verkregen worden, welke dan belichaamd zal worden in een vrijwillige regeling van de normen voor goederentarieven. Er wordt verder gehoopt, dat deze geest van samenwerking ook vaardig zal wor den over de belanghebbenden bij het per sonenvervoer. landsche banketbakkersvereeniging aan H. M. de Koningin een „moederdagtaart" worden aangeboden. Bij het verzoek aan H. M. de Konin gin om dit gebak te willen aanvaarden heeft de gedachte voorgezeten om, in H. M. de Koningin als 's lands Moeder alle Nederlandsche moeders te eeren. Door eenige afgevaardigden van het 'hoofdbestuur der vereeniging zal de aanbieding plaats vinden. PASSAGIERS EN BEMANNING VAN DE „KIEVIT" OP SCHIPHOL. Rustig en vastberaden optreden van de bemanning. Het K.L.M.-vliegtuig de „Sperwer", is gistermiddag met de passagiers en de bemanning van de „Kievit", welke bijl Athene een noodlanding moest maken, op Schiphol teruggekeerd. Een der passagiers van het toestel, mr A. Mesritz uit Heemstede, die de geheele reis vanaf Batavia had meegemaakt, ver telde dat de reis tot Athene toe een zeer vlot en voorspoedig verloop heeft gehad. Biji de nadering van de Grieksche hoofd stad kwam er echter een bui opzetten, zooals men, naar later is gebleken, zelfs in Griekenland in jaren niet heeft mee- gemjaakt. Er was geen kans om het vlieg veld van Athene te bereiken. Bijlzonderen angst hadden de passagiers niet uitge staan. Ziji bemerkten weliswaar, dat er zwaar noodweer op komst was, maar zij werden gerustgesteld door het rustig en vastberaden optreden van de bemanning. Boven heel de stad hing een loodblauwe kolom van wolken, een fantastisch en on heilspellend gezicht. Hoewel er nog ge noeg benzine aan boord was om desnoods een uur a anderhalf uur door te vliegen, vond de bestuurder bet geraden een noodlandingsterrein te zoeken, aangezien hij zijn toestel niet in de bui, die kwam aanzetten, wilde wagen. De keuze viel toen op een smal strookje strand. Als landingsterrein was dit niet zeer geschikt, aangezien het voor de helft in beslag werd genomen door cementen parassols. Men bad echter geen tijd tot delibereeren en de noodlanding slaagde ook uitstekend, al werden de rechtervleu gel en de rechtermotor door de botsing meit een schuurtje beschadigd. Alles liep echter zonder ongelukken af. Binnen enkele minuten stonden beman ning en passagiers op het smalle strand in den regen. 'Niemand van hen was ook maar eenigszins gewond en allen ver heugden zich uiteraard oyer den goeden afloop van het avontuur. Per autobus zijn de passagiers naar hun hotel in Athene vervoerd. De heer Mesritz was vol lof over het optreden van den be stuurder Moll, wiens noodlanding hiji in de gegeven omstandigheden niet anders dan als een meesterstukje kon kenschet sen. GOUDEN JUBILEUM VAN HET LEGER DES HEILS. Het Leger des Heils heeft herdacht hoe het 50 jaar geleden zijn werk in ons Binnenland. Plaatsing van onderwijzers zonder vaste aanstelling als ambtenaar. Oplossing van het vervoersvraagstuk Het nieuwe studio-gebouw voor de N. G. R. V. Buitenland. De ramp van de Hindenburg. De anarchie in Spanje. Het autobusconflict te Londen. land heeft aangevangen. In verband hiermede werd Woensdag te Amsterdam een druk bezochte receptie gehouden. Donderdagmorgen waren de duizenden soldaten, kadetten, padvinders en leden van andere afdeelingen van de Leger des Heis-organisatie samengestroomd in het imposante R. A. I.-gebouw te Amster- da. In de met vlaggen gedecoreerde zaal I waren alle beschikbare plaatsen, plm. 12.000 ingenomen. Commandant Bouwe Vlas hield hier een dankrede, terwijl mede het woord ge voerd werd door den internationalen ver tegenwoordiger van het Leger, Commis sioner Samuel Hurren uit Londen. Nadat 's middags een evangelisatie-op tocht was gehouden, kwam men opnieuw in het R. A. I.-gehouw 'bijeen. Hier werd het woord gevoerd door Jhr Mr D. J. de Geer, die onder langdurig applaus mee deelde, dat de commandant Bouwe Vlas door H. M. de Koningin was benoemd I tot Ridder in de Orde van den Neder- iandschen Leeuw. DE „HINDENBURG"-RAMP. I Deelneming der Nederlandsche regeering. De Minister van Buitenlandsche Zaken, Jhr Mr De Graeff, 'heeft gisterenmiddag een bezoek gebracht aan den Duitschen gezant, om hem de deelneming der Ne- derlandsohe regeering met het vergaan van het luchtschip „Hindenburg'' te be tuigen. Met het te Lakehurst verloren gegane luchtschip „Hindenburg" zijn door den Nederlandschen postdienst verzonden: naar de Vereenigde Staten van Noord- Amerika 620 gram brieven en briefkaar ten en 2 kg andere stukken; naar Mid den-Amerika en het Noordelijk deel van Zuid-Amerika 140 gram brieven en brief kaarten en 45 gram andere stukken. Of deze post geheel of ten deele is ge red is nog niet bekend. ONDERWIJZERS ZONDER VASTE AANSTELLING. Plaatsing als ambtenaar? Adviescommissie ingesteld. Bij beschikking van den minister van staat, voorziter van den raad van minis ters is ingesteld een commissie, aan wel ke is opgedragen aan de regeering op korten termijn voorstellen te doen inzake de maatregelen, welke zouden kunnen worden getroffen ter bevordering van de plaatsing in betrekkingen als ambtenaar in den zin der pensioenwet 1922 van 'hou ders van de acte als onderwijzer bij bet lager ondewijs, die nog niet als zoodanig in vasten dienst zijn geplaatst of geplaatst geweest en voormelde acte hebben ver worven voor 1 April 1937. Tot lid en voorzitter van vorenbedoelde oommissie is benoemd: G. P. van Ginkel, voorzitter van den capitulantenraad. HET NIEUWE STUDIOGEBOUW VOOR DE N. C. R. V. Het algemeene bestuur van de Ned. Ghr. Radio Vereeniging gaf eenige maan den geleden een meervoudige opdracht aan een achttal architectenbureaux voor het ontwerpen van plannen voor een nieuw studiogebouw. Het algemeene bestuur heeft thans, ge let op 'de eenstemmige adviezen van den heer ir A. van der Steur te Amsterdam en van een speciaal daarvoor uit zijn le den samengestelde bouwcommissie, aan den vereenigingsraad voorgesteld om het plan ingezonden onder het motto Spin in het web te aanvaarden, als basis voor na der overleg met den ontwerper daarvan. D'e vereenigingsraad heeft dit voorstel met algemeene stemmen aangenomen. Hei aldus gekozen ontwerp bleek afkomstig te zijn van den heer J. H. van der Veen te Amsterdam. HERDENKING Jhr Mr A. F. DE SAVORNIN LOHMAN. Etr heeft zich te Groningen een oommis sie gevormd die het voornemen heeft op 20 Mei het feit te hedenken, dat het op dien dag 100 jaar geleden zal zijn, dat jhr mr A. F. de Savornin Lohman te Groningen werd geboren. Déze herdenking zal plaats hebben in de Martinikerk.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1937 | | pagina 1