De ramp van „de Hindenburg".
4
Geen tegenstelling.
Oplossing van bet vervoers
vraagstuk.
EERSTE BLAD
en
ZATERDAG 8 MEI 1937
DAGBLAD VOOR OE PROVINCIE ZEELAND
51e JAARGANG No. 183
Buitenland.
Binnenland
Belangrijkste Nieuws
m «lis kanten
en,
le voorkeur ana
eaaluitvoerlngj
geaccentueerd
a draagt dit er
uitvoering van
niet zulk een
wel tevoren.
Tamminga een
ïie verschillende
ormen. Wij heb-
>r zijn organisa-
is gebleken,
wij ons niet al-
dante" had veel
al bestaat bier-
opvatting,
tot uiting komt
capellakoor dan
■atorium met or-
oneer,
prestatie door de
s opgekomen op
geheel gevuld.
heeft Woensdag
het vernieuwen
jzeren brug over
het kanaal van
Raming f 1700.
Does, Terneuzen,
el, f1657; S. J.
J, van 't Sof,
Straaten, Neu-
|er Walcheren ia
jteed het 'herstel-
versleten basalt-
ipelsohen Zeedijk,
ireven was door:
judekerke, f 6900;
ren, f 6388; A. A.
6240; en J. Lin-
ige, voor f4820.
ig werd ten over
nam alhier voor
ledenberg publiek
met erf en tuin
[erkt B 19. Hoog-
reststrate Matt.z.
G. Rozemond te
110, plus 7Va pet.,
|kosten.
ansdag gehouden
arstel, de vernieu-
Jtot 30 April 1938
|ijs-, steenglooiing-
de Waterkeering
jimmermanpolder,
)or: J. Beenen,
1. M. Brëas, Goes
It en P. A. War-
or f 14170; M.
ige, voor f 14460;
lewoutsdijk, voor
In je, Wemeldinge,
loet en P. F. de
f14600; N. van
te, voor f 14688;
den Berg, Zieri'k-
r 14730; M. An-
fvoor f 14750; J.
u, voor f 14775; P.
lijke, voor f 14800;
1 Koudékerke, voor
[off, Hoek, voor
ïeloo, Philippine,
?opering, Bruinis-
van Doorn, Krab-
Ia. v. d. Straaten's
N.V., Hansweert,
|en erf, v.d. Harst.
eien enz. en mel-
Id. Harst.
J goederen, Kram.
ien, bouwl. en weil.,
fooien en ged. in-
nhnis met erf, v.
Ibist.
V- en Weil. en
|e, Jonkers.
/EERBERICHT.
Iavond van 8 Mei:
I, W. tot N. wind,
ltrokken, aanvanke-
peinig verandering
liddag 3 uur:
Uitg.: N.Y. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw"
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes,
Telefoonnummer 11,
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen f0,20. Losse nummers 5 cent,
Advertentiën 30 cent per regel. Ingebonden
mededeelingen 60 cent per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags 10.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85.
Bij contract belangrijke korting.
aorgen 10 u.: 787.
or fietsen:
Hit nummer bestaat uit 2 bladen.
De vraag is misschien hier en daar op
gekomen of de herdenking van de hemel
vaart van den Heere Jezus Christus,
eigenlijk in dezen tijd nu de verkiezings
strijd is ontbrand en door heel het land
een sterke verkiezingsactie wordt gevoerd,
niet uit den toon valt. Of het actief mee
doen aan den staatkundigen strijd voor
al in verkiezingsdagen niet een beletsel
is om de aandacht te ooncentreeren op
de hemelvaart van den verhoogden Hei
land.
De opvaart van Jezus naar den hemel
spreekt toch van hemelsche en geestelijke
dingen, van het zitten van Jezus Chris
tus aan de rechterhand Gods. En de ver
kiezingen hebben betrekking op de din
gen van deze aarde, op de aardsche ver
houdingen, op zaken van voorbijgaande!)
aard; het gaat daarbij om economische
en financieele en sociale problemen, om
de vraag, welk Kabinet straks zal optre
den en welke politiek in de naaste toe
komst zal worden gevolgd.
Is dat nu niet een tegenstelling?
En moeten degenen, die oog hebben
voor de groote be teekenis van de hemel
vaart van Jezus Christus zich niet los
maken van den verkiezingsstrijd die in
deze dagen gevoerd wordt? Worden zij,
die met heel hun hart en met al de kracht
waarover zij beschikken aan den verkie-
zingsarbeid deelnemen, niet verhinderd
zich bezig te houden met de dingen die op
de hemelvaart betrekking hebben?
Het is bekend dat vragen van dezen
aard bij niet zoo weinigen leven. En ook,
dat er velen zijn, die geneigd zijn op de
vraag of hier van een tegenstelling moet
worden gesproken, een toestemmend ant
woord te geven. Zij meenen, dat hier een
keus moet worden gedaan en dat het
deelnemen aan den verkiezingsarbeid een
gebrek aan geestelijk leven verraadt.
Toch berust deze opvatting op een mis
verstand.
Om dit duidelijk te maken zullen we
eerst hebben te letten op wat de hemel
vaart beteekent.
Op den hemelvaartsdag gedenken wij
in 't bijzonder, hoe de Zoon van God, in
de wereld gekomen om een volkomen ver
lossing teweeg te brengen en de verbro
ken schepping weer tot één te vergaderen,
na Zijn dood en opstanding ten hemel is
gevaren, om daar, gekroond met eer en
heerlijkheid, als Koning te heerschen. En
wij voegen daaraan toe de belijdenis, dat
nu Christus is verhoogd als vrucht van
zijn lijden en sterven, ook voor hen, die
in Zijn Naam gelooven, hemelvaart mo
gelijkheid is geworden niet alleen, maar
ook zekerheid.
Want waar het hoofd is daar zal ook
het lichaam, daar zullen ook de leden
zijn. Waar de Koning is, daar behooren
ook de onderdanen.
Bij de herdenking van de hemelvaart
wordt in zeer bijzonderen zin, belijdenis
gedaan van het Koningschap van Chris
tus.
God heeft Hem uitermate verhoogd.
Heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.
Jezus is gekroond met eer en heerlijkheid,
en gesteld aan de rechterhand Gods op
dat voor Hem alle knie zich zou buigen
en alle tong zou belijden dat Jezus Chris
tus is de Heere.
En wat bedoelt nu de verkiezingsstrijd?
Voor hem, die zich daarbij stelt op den
bodem der Heilige Schrift en die ook in
dezen arbeid zijn God wenscht te dienen,
toch niet anders, dan dat hij de heer
schappij van den verheerlijkten Koning
ook in het staatkundige leven tot uiting
poogt te brengen.
Dat hij Hem, Wien gegeven is alle
macht in den hemel en op de aarde, die
is de Heere der Heeren en de Koning der
Koningen, de eere wil geven, die Hem
#ook in het staatkundige leven toekomt.
Dat hij tegen de revolutie, d.w.z. de af
keer van- en de opstand tegen God, en de
verwerping van het Koningschap van
Christus, wil stellen: het Evangelie, do
blijde boodschap, dat Jezus Christus uit
den hemel op deze aarde is gekomen dat
Hij is gestorven en opgestaan en dat Hij
nu als Koning heeft te heerschen over
heel het leven.
Over het leven in het gezin en in de
kerk. Maar ook over het leven in maat
schappij en staat.
Als we zóó de dingen zien, dan is er
van een tegenstelling geen sprake.
Dan wordt de strijd die wij hier op
aarde hebben te strijden, ook de verkie
zingsstrijd, geheiligd en op een hooger
plan gebracht, omdat het is de strijd des
Heeren.
Dan prikkelt de herdenking van de he
melvaart tot nieuwe activiteit, en wordt
alle lauwheid en onverschilligheid ten op
zichte van het verkiezingswerk geoor
deeld.
Wie zich zonder noodzaak onttrekt aan
den staatkundigen strijd, zal dan niet
waarlijk hemelvaart kunnen vieren. En
wie waarlijk hemelvaart viert en met zijn
hart de hemelvaartsliederen zingt, zal
zich niet kunnen onttrekken aan den ver
kiezingsarbeid.
Want er is geen tegenstelling.
Integendeel.
De hemelvaart van den verheerlijkten
Koning met een geloovig bart herdenken,
brengt met zich mee op aarde den strijd
voor dezen Koning mee te strijden.
Maar dan zal het ook zijn een Ko
ninklijke strijd, met eerlijke middelen, in
den Naam van Hem Wien van God gege
ven is alle macht in den hemel en op de
aarde.
Allerwegen verslagenheid.
De balans van de ramp zag er gisteren
als volgt uit: 36 personen werden be
schouwd als omgekomen, ofschoon zes
lijken nog niet gevonden zijn. Van de 54
overlevenden ligt een groot aantal met
vreeselijlke brandwonden op hospitaal
bedden in kleine lokaliteiten in New
Yersey, twee gewonden zijn gister over
leden.
Er waren 97 personen aan boord.
Zwijgend trokken gedurende een grooi
deel van den nacht vrienden der omgeko
men passagiers langs de stoffelijke over
schotten, die in een garage van het vlieg
veld op de baar waren gelegd.
Bij het aanbreken van den dag door
zochten soldaten der geregelde troepen
nog het puin, waaruit rootk bleef opstij
gen.
Een duidelijke film van de ramp.
Gisteren werd te New York reeds een
film vertoond van het ongeluk. Deze geeft
een zoo volledig beeld van alle phasen
van de ramp, dat zij vermoedelijk wel bij
bet officieele onderzoek naar de oorzaken
zal gebruikt worden. Het eerste teeken
van den brand op de film is een kleine
vuurbol onder aan den romp van het
luchtschip, vlak 'bij de plaats waar de
roeren aan den romp bevestigd zitten.
Van alle zijden komen de bewijzen van
deelneming de regeeringsbureaux te Ber
lijn binnen.
Telegrammen van tientallen landen ge
tuigen van het mede-leven van de geheele
wereld met deze schokkende gebeurtenis.
Reeds is in de Ver. Staten een com
missie van onderzoek benoemd, die haar
werk gistermiddag al begon.
De Duitsche commissie van onderzoek
gaat hedenmorgen per vliegtuig naar
Cherbourg en vandaar met de „Europa"
(die reeds van Hamburg was vertrokken)
naar New-York.
Eckener voor de radio.
Gisteravond heeft Dr Eckener voor de
gezamenlijke Duitsche zenders en voor den
kortegolfzender met naar Amerika ge
richte stralen, een rede gehouden naar
aanleiding van het ongeluk van de Hin
denburg. Hij zeide o.m.: In de dagbladen
zijn uiteenloopende berichten verschenen
over het ongeluk te Lakehurst. Éérst na
een zeer nauwgezet onderzoek zal men
kunnen vaststellen, welke de oorzaak is
van bet tragische verlies van het schip
en van zoovele opvarenden. Natuurlijk
moet dan ook de vraag naar een moge
lijke sabotage, waaraan ik, naar ik moet
bekennen, in het eerste oogenblik nog
gedacht heb, aan de orde komen. Maar
op grond van de laatste binnengekomen
berichten en in aanmerking genomen de
uitstekende organisatorische maatregelen
van de Amerikaansche regeering, blijft
voor deze eventualiteit slechts een zeer
geringe waarschijnlijkheid open. Meer
voor de hand komt dan ook het vermoe
den te liggen, dat bepaalde electrische
verschijnselen, samenhangende met de
weersomstandigheden, een rol gespeeld
hebben.
Kapt. Lehman sterft aan zijn
wonden.
Kapitein Lehmann is om 6.05 u. (Oost-
Amerikaansche tijd') aan zijn wonden be
zweken. De toestand van kapitein Pruss
is nog steeds kritiek.
Volgens de New York Herald Tribune
heeftt kapitein Ernst Lehmann eenige
oogenblikken voor zijn dood naar een tolk
gevraagd en zijn testament gedicteerd.
Lehmann heeft tegenover den tolk ver
klaard, dat hij de oorzaken van de explo
sie niet kende.
Gelijk bekend, was de „Hindenburg"
door slecht weer opgehouden, en liet pas
om 7,20 de trossen vallen, om door de
200 man hangarpersoneel naar den aan-
legmast getrokken te worden. Al dien
tijd liet de „Hindenburg", naar het Hbld.
meldt, gas ontsnappen om te dalen.
Daarom gelooven de meeste deskundigen,
dat de waarschijnlijke oorzaak van de
ramp is, dat een vonk van een der dies—
selmotoren het gas heeft aangestoken,
dat uit de kleppen aan het achterschip
ontsnapte. Deze vonk is waarschijnlijk
ontstaan, toen de motor „achteruit" werd
omgeschakeld, om het luchtschip vaart te
doen minderen hij" het bereiken van den
aanlegmast.
Het is vr ijl wel onmogelijk
dat sabotage is gepleegd.
Een dunne rook stijgt nog op uit de
overblijfselen van den „Hindenburg''.
Verhalen van ooggetuigen.
Een lid der bemanning van de „Hin
denburg", de mecanicien Theodor Ritter,
die zich in een motorgondel bevond en
slechts lichte verwondingen opliep, ver
telde in het ziekenhuis in gebroken En-
gelsoh:
„Ik bevond! mij in den motorgondel.
Niets wees er op, dat er iets niet in orde
was.
"Wij zetten juist de motoren stop, toen
plotseling een bliksemachtige reusachtige
steekvlam ten hemel steeg.
Onze gondel werd van den romp los
gerukt en tegen den grond geslingerd.
Het gelukte mij, mij uit de puinhoopen
te bevrijden en ik 'liep daarop zoo snel
mogelijk weg, om buiten het bereik der
vlammen te komen".
De directeur van het luchtvaartdepar
tement van den staat New Jersey, Gill
Rohb Wilson, verklaarde:
„Kort na de ontploffing zag ik, hoe
passagiers en leden der bemanning óf uit
bet luchtschip geslingerd werden óf daar
uit sprongen. Het is bijna een wonder,
dat er nog zooveel menschen gered zijn".
DE TOESTAND IN SPANJE.
De opstand in Catalonië.
Aan de grens wordt vernomen, dat gis
teren de anarchisten, geholpen door een
groep miliciens zich hebben meester ge
maakt van de stad Figueres, die op 25
km van de Fransche grens is gelegen.
Te Gerona, dat op 60 km van de grens
is gelegen, hebben de extremisten even
eens de macht in handen.
De laatste berichten, die uit Gatalonië
zijn binnengekomen, bevestigen, dat de
toestand is verergerd.
Laat in den nacht beeft een der radio
stations van Barcelona medegedeeld, dat
zich ook gisteren nog in de straten der
Gatalaansohe hoofdstad straatgevechten
hebben afgespeeld. Aan den rand der stad
vonden op sommige plaatsen vrij hevige
gevechten plaats. Zij waren evenwel min
der bloedig dan die, waarvan de straten
van Barcelona op 4 en 5 Mei getuige wa
ren.
Het werk lag gisteren te Barcelona vol
komen stil.
Later wordt gemeld:
Het is duidelijk merkbaar, dat de kalm
te te Barcelona terugkeert. De trams rij
den bijna alle weer, zelfs in 't centrum
der stad. Alleen de barricades, die her en
der nog liggen, berinneren aan de drie
dagen, welke zoo'n bloedig verloop heb
ben gehad. Een zeer talrijk publiek wan
delt door de straten, overal heerscht een
groote drukte bij de winkels en magazij
nen. Ook in de telegraaf- en telefoonkan
toren is het bijzonder druk, aangezien een
ieder zijn familie wil laten weten hoe het
met hem gaat. In de abattoirs en de bak
kerijen is bet werk hervat.
Groepen vrouwen zijn door de straten
getrokken; zij dwongen de winkeliers hun
zaken te openen. Het publiek juichte de
vrouwen toe en gaf aldus uiting aan de
voldoening, waarmede de bevolking den
terugkeer van de rust en orde na het
bloedige conflict van drie 'dagen begroet.
Volgens officieele gegevens bedraagt
het aantal slachtoffers bijna 200 dooden
en 400 gewonden.
HET AUTOBUSCONFLICT TE LONDEN
Kans op hervatting van het werk
op morgen?
Vertegenwoordigers van den bond van
transportarbeiders hebben 'n bijeenkomst
gehad met vertegenwoordigers van het
ministerie van arbeid te Londen.
Men hoopt dat een regeling zal tot
stand 'komen, volgens welke het autobus-
verkeer morgen op normale wijze wordt
hervat.
Men heeft den indruk, dat de arbeiders
bond zijn eisch inzake een werkdag van
1)4 uur niet zal laten vallen, doch dat
de employé's de verzekering zullen ont
vangen, dat hun eisch tegen het einde
van den zomer zal worden ingewilligd.
EEN TAART VOOR DE KONINGIN.
Ter gelegenheid van de viering van
den moederdag, zal namens de Neder-
De Minister van Waterstaat verklaart,
dat hierop uitzicht bestaat.
Op het congres van de Liberale Staats
partij „De Vrijheidsbond'' te Hilversum
trad gisteren ook als woordvoerder op de
minister van Waterstaat, Jhr Ir O. G. A.
van Lidtih de Jeude, die in zijn rede spe
ciaal een beschouwing wijdde aan de or
deningsgedachte.
Aan mij is, aldus spreker, het lot be
schoren, ordening op beperkt gebied in
concreto toe te passen en wel de ver-
keersverordening. Economisch vervoer is
van zulk een overwegende beteekenis voor
de volkswelvaart, dat de ordening daar
van wel zeer duidelijk in het algemeen
belang is te achten.
D'e minister schetste vervolgens den
feilen concurrentiestrijd op vervoersge
bied, nog verscherpt door de verhouding
van het Rijk tot het spoorbedrijf, waar
van een 'bevoorrechting van het railver-
voer wordt geducht.
Wellicht, zoo zeide spreker, moge ge
leidelijk het besef doordringen, dat van
een bevoorrechting geen sprake is, als ik
alleen maar herinner aan de groote kapi
talen aan wegen en bruggen besteed en
nog te besteden.
Er bestaat gegrond vooruitzicht, ver
klaarde jhr Van Lidth de Jeude, dat voor
bet goederenvervoer de zoo gewenschte
overeenstemming tusschen de verschillen
de vervoertakken zal verkregen worden,
welke dan belichaamd zal worden in een
vrijwillige regeling van de normen voor
goederentarieven.
Er wordt verder gehoopt, dat deze geest
van samenwerking ook vaardig zal wor
den over de belanghebbenden bij het per
sonenvervoer.
landsche banketbakkersvereeniging aan
H. M. de Koningin een „moederdagtaart"
worden aangeboden.
Bij het verzoek aan H. M. de Konin
gin om dit gebak te willen aanvaarden
heeft de gedachte voorgezeten om, in H.
M. de Koningin als 's lands Moeder alle
Nederlandsche moeders te eeren.
Door eenige afgevaardigden van het
'hoofdbestuur der vereeniging zal de
aanbieding plaats vinden.
PASSAGIERS EN BEMANNING VAN
DE „KIEVIT" OP SCHIPHOL.
Rustig en vastberaden optreden van de
bemanning.
Het K.L.M.-vliegtuig de „Sperwer", is
gistermiddag met de passagiers en de
bemanning van de „Kievit", welke bijl
Athene een noodlanding moest maken, op
Schiphol teruggekeerd.
Een der passagiers van het toestel, mr
A. Mesritz uit Heemstede, die de geheele
reis vanaf Batavia had meegemaakt, ver
telde dat de reis tot Athene toe een zeer
vlot en voorspoedig verloop heeft gehad.
Biji de nadering van de Grieksche hoofd
stad kwam er echter een bui opzetten,
zooals men, naar later is gebleken, zelfs
in Griekenland in jaren niet heeft mee-
gemjaakt. Er was geen kans om het vlieg
veld van Athene te bereiken. Bijlzonderen
angst hadden de passagiers niet uitge
staan. Ziji bemerkten weliswaar, dat er
zwaar noodweer op komst was, maar zij
werden gerustgesteld door het rustig en
vastberaden optreden van de bemanning.
Boven heel de stad hing een loodblauwe
kolom van wolken, een fantastisch en on
heilspellend gezicht. Hoewel er nog ge
noeg benzine aan boord was om desnoods
een uur a anderhalf uur door te vliegen,
vond de bestuurder bet geraden een
noodlandingsterrein te zoeken, aangezien
hij zijn toestel niet in de bui, die kwam
aanzetten, wilde wagen.
De keuze viel toen op een smal strookje
strand. Als landingsterrein was dit niet
zeer geschikt, aangezien het voor de helft
in beslag werd genomen door cementen
parassols. Men bad echter geen tijd tot
delibereeren en de noodlanding slaagde
ook uitstekend, al werden de rechtervleu
gel en de rechtermotor door de botsing
meit een schuurtje beschadigd.
Alles liep echter zonder ongelukken af.
Binnen enkele minuten stonden beman
ning en passagiers op het smalle strand
in den regen. 'Niemand van hen was ook
maar eenigszins gewond en allen ver
heugden zich uiteraard oyer den goeden
afloop van het avontuur. Per autobus
zijn de passagiers naar hun hotel in
Athene vervoerd. De heer Mesritz was
vol lof over het optreden van den be
stuurder Moll, wiens noodlanding hiji in
de gegeven omstandigheden niet anders
dan als een meesterstukje kon kenschet
sen.
GOUDEN JUBILEUM VAN HET
LEGER DES HEILS.
Het Leger des Heils heeft herdacht hoe
het 50 jaar geleden zijn werk in ons
Binnenland.
Plaatsing van onderwijzers zonder vaste
aanstelling als ambtenaar.
Oplossing van het vervoersvraagstuk
Het nieuwe studio-gebouw voor de N.
G. R. V.
Buitenland.
De ramp van de Hindenburg.
De anarchie in Spanje.
Het autobusconflict te Londen.
land heeft aangevangen.
In verband hiermede werd Woensdag
te Amsterdam een druk bezochte receptie
gehouden.
Donderdagmorgen waren de duizenden
soldaten, kadetten, padvinders en leden
van andere afdeelingen van de Leger des
Heis-organisatie samengestroomd in het
imposante R. A. I.-gebouw te Amster-
da. In de met vlaggen gedecoreerde zaal
I waren alle beschikbare plaatsen, plm.
12.000 ingenomen.
Commandant Bouwe Vlas hield hier
een dankrede, terwijl mede het woord ge
voerd werd door den internationalen ver
tegenwoordiger van het Leger, Commis
sioner Samuel Hurren uit Londen.
Nadat 's middags een evangelisatie-op
tocht was gehouden, kwam men opnieuw
in het R. A. I.-gehouw 'bijeen. Hier werd
het woord gevoerd door Jhr Mr D. J. de
Geer, die onder langdurig applaus mee
deelde, dat de commandant Bouwe Vlas
door H. M. de Koningin was benoemd
I tot Ridder in de Orde van den Neder-
iandschen Leeuw.
DE „HINDENBURG"-RAMP.
I Deelneming der Nederlandsche regeering.
De Minister van Buitenlandsche Zaken,
Jhr Mr De Graeff, 'heeft gisterenmiddag
een bezoek gebracht aan den Duitschen
gezant, om hem de deelneming der Ne-
derlandsohe regeering met het vergaan
van het luchtschip „Hindenburg'' te be
tuigen.
Met het te Lakehurst verloren gegane
luchtschip „Hindenburg" zijn door den
Nederlandschen postdienst verzonden:
naar de Vereenigde Staten van Noord-
Amerika 620 gram brieven en briefkaar
ten en 2 kg andere stukken; naar Mid
den-Amerika en het Noordelijk deel van
Zuid-Amerika 140 gram brieven en brief
kaarten en 45 gram andere stukken.
Of deze post geheel of ten deele is ge
red is nog niet bekend.
ONDERWIJZERS
ZONDER VASTE AANSTELLING.
Plaatsing als ambtenaar?
Adviescommissie ingesteld.
Bij beschikking van den minister van
staat, voorziter van den raad van minis
ters is ingesteld een commissie, aan wel
ke is opgedragen aan de regeering op
korten termijn voorstellen te doen inzake
de maatregelen, welke zouden kunnen
worden getroffen ter bevordering van de
plaatsing in betrekkingen als ambtenaar
in den zin der pensioenwet 1922 van 'hou
ders van de acte als onderwijzer bij bet
lager ondewijs, die nog niet als zoodanig
in vasten dienst zijn geplaatst of geplaatst
geweest en voormelde acte hebben ver
worven voor 1 April 1937.
Tot lid en voorzitter van vorenbedoelde
oommissie is benoemd: G. P. van Ginkel,
voorzitter van den capitulantenraad.
HET NIEUWE STUDIOGEBOUW VOOR
DE N. C. R. V.
Het algemeene bestuur van de Ned.
Ghr. Radio Vereeniging gaf eenige maan
den geleden een meervoudige opdracht
aan een achttal architectenbureaux voor
het ontwerpen van plannen voor een
nieuw studiogebouw.
Het algemeene bestuur heeft thans, ge
let op 'de eenstemmige adviezen van den
heer ir A. van der Steur te Amsterdam
en van een speciaal daarvoor uit zijn le
den samengestelde bouwcommissie, aan
den vereenigingsraad voorgesteld om het
plan ingezonden onder het motto Spin in
het web te aanvaarden, als basis voor na
der overleg met den ontwerper daarvan.
D'e vereenigingsraad heeft dit voorstel
met algemeene stemmen aangenomen. Hei
aldus gekozen ontwerp bleek afkomstig te
zijn van den heer J. H. van der Veen te
Amsterdam.
HERDENKING Jhr Mr A. F. DE
SAVORNIN LOHMAN.
Etr heeft zich te Groningen een oommis
sie gevormd die het voornemen heeft op 20
Mei het feit te hedenken, dat het op dien
dag 100 jaar geleden zal zijn, dat jhr mr
A. F. de Savornin Lohman te Groningen
werd geboren. Déze herdenking zal plaats
hebben in de Martinikerk.