Verjaardag Prinses Juliana. DONDERDAG 29 APRIL 1937 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 51e JAA'RGANG No. 178 Advsptefiëa eest p§? regel. Ingeemdm medsdesllngsn 60 esst per regel Kleins Advertentiën Dinsdags en Vrijdags i 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. De waarheid omtrent „Het werkende land". Buitenland. Binnenland Belangrijkste Nieuws Gemeenteraad van Goes. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw" Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11, Postchêque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent. Deed het Kabinet-Colijn minder dan normaal? Vanwege de S.D.A.P. is ook in Zeeland een pamflet verspreid, waarin z.g. met de cijfers wordt aangetoond, dat het Kabi net-Colijn wat betreft de uitvoering van openbare werken, minder deed dan nor maal. Mr van Balen komt in zijtn boek „Het werkende land" tot de conclusie, dat er tusschen 1920 en 1936 aan openbare wer ken besteed is een totaal bedrag van 2165 MILLIOEN GULDEN, nader onder verdeeld als volgt: Zuiderzeewerken 213 mill. Rojikswegen 147 mill. Provinciale wegen 90 mill. Maaskanalisatie 86 mill. Verschillende kanalen 90 mill. Bruggen 23 mill. Spoor wegwerken 145 mill. E'lectriciteitswerken 300 mill. Woningbouw 542 mill. Gemeentewerken 490 mill. Totaal2165 mill. Het pamflet noemt dit volksmisleiding, want bet komt aan op de vraag of de r e g e e r i n g G o 1 ij! n in de laatste vier jaar voldoende gedaan beeft. Zelf komt het dan met een andere groepeering der cijfers, welke er als volgt uitziet: Aan werken ten behoeve van de Over heid (rijk, gemeenten, provincies, spoor wegen enz.) werd aanbesteed: van 1920 t.e.m. 1923 voor 530 mill. van 1924 t.e.m. 1927 voor 300 mill. van 1928 t.e.m. 1931 voor 400 mill. van 1932 t.e.m. 1935(Golijn) voor 200 mill. Deze cijfers, aldus bet pamflet, leeren duidelijk, dat het Kabinet-Colijn minder deed dan normaal. Wie nu echter de moeite doet deze cij fers even rustig te bekijken het was het „F r i e s ch D agb 1." dat hierop de aandacht vestigde ziet onmiddellijk dat hier iets niet klopt. Men kan natuurlijk cijfers anders groe- peeren, maar dan moeten het toch de zelfde c iji f e r s zijn. Welnu, het eerste staatje geeft een to-' taal van 2165 millioen. Eln het tweede staatje een totaal van 1430 millioen. Hieruit blijkt dat de opstellers van het roode pamflet maar even een bedrag van 735 millioen gulden hebben weggemof feld. Bij! hun pogen om de waarheid omtrent „het werkende land" aan 't licht te bren gen, waren deze millioenen blijkbaar wat lastig. Zooals feiten en cijfers wei eens méér lastig zijh. DE STRIJD IN SPANJE. Durangc ontruimd. Bilbao be dreigd. Debatten in het Engiel- sche Lagerhuis. Gistermiddag om zes uur hébben de Baskische troepen D'urango ontruimd. Alle troepen hebben zich met oorlogs- materieel en verdere uitrusting kunnen terugtrekken, zonder dat zij verliezen ge leden hebben. De opstandelingen hebben de stad bezet. Volgens te Parijs binnen gekomen be richten moet de situatie rond Bilbao zeer kritiek geacht worden. D'e Basken zijn volgens de berichten tot op 'hun derde verdedigingslinie terug geworpen en ma ken zich thans op tot den laatsten tegen stand om de opstandelingen tegen te hou den. Van Baskische zijde is dringend om honderd vliegtuigen gevraagd welke noo- dig zijn om tegen de overmachtige na tionale luchtmacht op te treden. De verdedigers van Bilbao hebben ech ter goede hoop dat de verdediging van de stad zal slagen en men denkt aan het ver leden, aan vroegere burgeroorlogen, toen D'urango steeds moest worden prijsgege ven, zonder dat de oprukkende partij er ooit in slaagde Bilbao in te nemen. Maan den heeft de Baskische militie nu den tijd gehad haar hoofstad te versterken met verscheidene verdedigingsgordels; ook al mocht Mola die doorbreken en de eerste huizen bereiken, zoo zal 't hem toch nim mer gelukken in het binnenste van de stad door te dringen. Aldus redeneert men in de kringen der verdedigers en van vele neutralen, die de situatie kennen. De aankomst van de Engelsche schepen heeft Bilbao voor geruimen tijd uit den voedselnoo'd geholpen. Franco herhaalt zijn dreigement Het Engelsche ministerie van handel heeft aan de verschillende Britscbe scheepvaartvereenigingen mededeeling gedaan van den inhoud van een manifest dat 'de autoriteiten der opstandelingen te Ferrol en Geuta per radio tot de koop vaardijschepen hebben gericht. De tekst van dit document luidt als volgt: „Alle schepen, van welke nationaliteit ook, die varen in de territoriale Wateren ten Noorden van Spanje, tusschen de lengtegraden van Kaap Video en Kaap Machiohac'o, en zich op minder dan drie mijl uit de kust bevinden, zullen, indien zij op verzoek van de schepen der rec'ht- sche vloot niet stoppen, door de luchtmacht gebombardeerd worden. Een afgezant van generaal Franco beeft mondeling geprotesteerd 'bij den Britsehen .ambassadeur te Hendaye te gen 'het convoyeeren van Britsche koop vaardijschepen binnen de Spaansehe ter ritoriale wateren en het varen van den Britschen torpedojager „Firedrake" bin nen de driemijlsgrens op 23 dezer. D'e Britsche autoriteiten hebben dit ontkend. De beschieting van Guernica. Een felle opwinding heerscht nog steeds over en weer over de verwoesting van de „Heilige Stad" der Basken, Guernica. Do president des Baskische republiek, Aguirre, verklaart in een proclamatie, dat de buitenlandsehe journalisten en consu laire vertegenwoordigers kunnen bewij zen, dat Du itscte vliegtuigen de „Heilige Stad" Guernica gedurende drie en een half uur hebben gebombardeerd, met mitrailleurvuur bestookt en in de asch gelegd. In het Engelsche Lagerhuis vroeg de leider der oppositie, Attlee, den minister van buitenlandsehe zaken of hij onmid dellijk stappen zou doen om met de an dere mogendheden een gezamenlijk pro test te richten tot generaal Franco en tot Hitier tegen het bombardeeren van de burgerlijke 'bevolking in open steden in Spanje. Eden antwoordde, dat de regeering het bombardement van burgerlijke bevolkin gen in den Spaansohen burgeroorlog diep betreurde, waar dit ook gebeurt en wie er ook verantwoordelijk voor is. Zij heeft reeds stappen gedaan, voor zoover 'het mogelijk is, haar houding in dat opzicht aan beide partijen kenbaar te maken en te trachten een regeling te treffen om de burgerlijke bevolking er voor te sparen. Zij zal voortgaan de zaak te bestudeeren ten einde te zien wélke verdere stappen er kunnen worden ondernomen 'om te beletten dat zulke betreurenswaardige dingen meer gebeuren. (Applaus). Ik heb in de bladen berichten gelezen d'at de bommenwerpers van buitenland- schen oorsprong zijn, maar bet is be kend, dat dit geldt voor beide partijen. Eden verklaarde tenslotte, dat hij af- schutv gevoelde voor dergelijke bombar dementen, welke van beide kanten te vreezen zijn. OVERSTROOMINGSRAMP DREIGT IN DEN BALKAN D'e aanhoudende dooi van de buitenge- woon groote sneeuwmassa's in het Bal kangebergte dreigt tot een ramp te leiden in de gebieden, die aan den benedenloop van den D'onau en de Sawe gelegen zijn. Vooral de stad Vidin is ernstig getrof fen. Honderden buizen staan onder war- ter. De bewoners moesten ijlings de vlucht nemen. Ook in Zuidslavië is de toestand ern stig. Twee meisjes werden door het ge zwollen rivierwater verrast, juist toea zij de brug wilden oversteken. De brug werd meegesleurd en de zusters verdronken. Nabij Kroesjewatz (Moravië) verdronken twee kinderen in het gestegen rivierwar- ter. Nabij Sofia is aan de kust eon gedeelte van eenige km2, tengevolge van hevige regenval, in zee afgegleden. Aangezien er nog enorme sneeuwmassa's in de bergen liggen, is het waarschijnlijk, dat de toe stand nog ernstiger zal worden. BRITSCHE ZEPPELIN-DIENSTEN. Naar de „Times" meldt, is te Londen een Britsch syndicaat gevormd, dat plan nen bestudeert tot het instellen van de luchtschiplijnen naar de Britsche overzee- sche gebieden. Verscheidene scheepvaartmaatschappijen die vreezen voor een vermindering van het passagiersvervoer als een gevolg van de indienststelling der Zeppelins, stellen veel belang in de plannen van het syn dicaat. D'e bedoeling van de Britsche promo tors is, een overeenkomst aan te gaan met de Zeppelin-maatschappij. D'e twee eerste luchtschepen, die het Britsche syn dicaat noodig zal hebben, zullen waar schijnlijk in Duitsohland worden ge bouwd. Het is ook mogelijk, dat de dien sten van de Britsche maatschappij door Britsche en Duitsche luchtschepen geza menlijk zullen worden gevlogen. Dé ondervinding opgedaan bij de ex ploitatie van de geregelde diensten over den Atlantischen Oceaan heeft de leiding van de Zeppelin-maatschappij ervan over tuigd, dat er de eeistvolgende jaren een ruim aanbod van passagiers zal zijn, vooral nu de passage-prijzen slechts wei nig of in het geheel niet hooger zijn dan die voor passage eerste klas per boot. Voorts heeft de Zeppelin-maatschappij er onlangs op gewezen, dat zich in.de 8 jaren dat passagiers per luchtschip zijn vervoerd, nog nooit een geval van lucht- ziekte heeft voorgedaan. DE SUIKERCONFERENTIE. Overeenstemming bereikt. In de voltallige zitting van de Lon- densche suiker-conferentie is gisteren overeenstemming inzake de basis-quota bereikt. D'e mogelijkheid hiertoe is geschapen door de geschatte behoeften van de vrije wereldmarkt. Deze zijn thans gebracht op 3.700.000 ton. D'e export-landen heb ben zich bereid verklaard om zoo noodig in de eerste twee komende jaren genoe gen te nemen met ten hoogste 5 pet. klei nere uitvoer-quota. DUITSCHE BEZORGDHEID OVER HET AFNEMEN VAN DEN HANDEL MET DE SOVJETS. De Duitsche minister van economische zaken, dr Schacht, beeft gisteren te Berohtesgaden een langdurig onderhoud met Hitier gehad over de economische be trekkingen tusschen Duitschland en de sovjet-unie, waarover dr Schacht zich, naar de Berlijnsche correspondent van de „D'aily Telegraph" meldt ernstig be zorgd maakt. D'e Duitsche industrieelen zijn misnoegd over de aanzienlijke vermindering van den handel, die den laatsten tijd is ge volgd op de politieke aanvallen op Rus land, geleid door den minister van pers en propaganda, dr Goebbels, met volle dige instemming van Hitier. In een onlangs tijdens zijn bezoek aan Brussel afgelegde verklaring zeide dr Schacht, zooals men weet, dat het zijn politiek is, de handelsbetrekkingen met Rusland te handhaven. Het doel van zijn bezoek aan Hitier zou zijn, van den han del nog te redden wat te redden valt. DE OVERSTROOMINGEN IN AMERIKA. Hoogwater eischte reeds 21 menschen- levens. De geweldige overstroomingen in Ohio, West-Virginia en Noord-Carolina hebben tot nog toe reeds 21 menschenlevens ge- eischt. Meer dan 12.000 dakloozen vluchten voor het nog steeds stijgende water. D'e materieele schade, welke door het hoog water is aangericht wordt op 10 mil lioen dollar geschat. Gelukkig is een verbetering in den toe stand te constateeren. De aanhoudende regenval is namelijk opgehouden en het water van de Ohio begint langzaam te dalen. Op sommige plaatsen' is het water reeds zoover gedaald, dat men zich een beeld van het verwoestingswerk van het hoogwater vormen kan. Decimeters hoog ligt het slijk op velden, tuinen en wegen. In de Oostelijke deelen valt echter nog steeds geen verbetering in den toestand waar te nemen. Talrijke dorpen en ste den staan hier nog geheel onder water, of zijn van ieder verkeer totaal afgesne den. Korts Berichten. Dtie DUitsche soldaten, behoorende tot het garnizoen van Trier, reeds vroe ger veroordeeld wegens poging tot deser tie, zijn gisteren bij Aken over de Belgi sche grens gekomen. i In de Duitsche Staatscourant is een verordening verschenen, betreffende ver plichte menging van alcohol in benzine tot een percentage van 13 tot 16 pet. Te vens is een verordening gepubliceerd, waarbij het gebruik van blik voor em ballage voor het binnenland, voor graf urnen en deksels van kartonnen doozen verboden wordt. AMSTERDAM—ROTTERDAM IN 56 MINUTEN. Electrische proefrit in zeer snel tempo. Dat de 'Spoorwegen er alles op zetten om de snelheid van het treinverkeer op te voeren, zegt de T e 1 e-g r a a f, is gis teren gebleken uit een aantal proefritten in groot tempo met een electrisch trein stel tusschen Amsterdam en Rotterdam. Met een snelheid, die haast geen cjjgenblik beneden de honderd twintig kilometer per uur 'kwam, schoot deze pijlsnelle proeftrein door Noord- en Zuid- Holland. AmsterdamHaarlem ging er door in twaalf minuten! Den HaagRot terdam duurde voor dezen extra-snellen trein slechts zeventien minuten. Op morgen, 30 April, hoopt H. K. H. Prinses Juliana haar 28sten verjaardag te vieren. Openlijk feestbetoon zal, zoo kort na de huwelijksfeesten, in de meeste plaat sen wel achterwege blijven. Toch zal ons volk aan zijn liefde voor Oranje en zijn blijdschap over het feit, dat Prinses Juliana weer een jaar tot hare levensjaren zag toegevoegd, gaarne uiting willen geven door het uitsteken van de nationale driekleur en het dragen van Oranje. Mogu het God behagen H.K.H. Prinses Juliana met haren Gemaal en haar Koninklijke Moeder nog vele jaren te sparen voor land en volk, Haar te zege nen en tof een tijken zegen te stellen. De iproeftreinen begonnen om halftien in den morgen te Rotterdam. Op deze eer ste trip naar de hoofdstad pauzeerde de proeftrein volle acht minuten te 'sGra- venhage en nóg legde hij' het geheele tra ject af in den tijd van één uur en vijf minuten, hetgeen vijf minuten korter is dan de rijtijd der electrische sneltreinen volgens de officieele dienstregeling. De terugrit werd,een nog mooiere re cordverbetering. De uit zes wagons be staande electrische trein, slechts bezet met het bestuurderspersoneel en enkele ingenieurs van tractie, zette er reeds da delijk een kolossale vaart in. Het vertrek was te 11.13 uur. Te 11.25 werd Haarlem met groote snelheid ge passeerd, om 11,51 stopte hijl te 'sGra- venhage. De afstand AmsterdamDen Haag dus in 38 minuten. De Pullman doet daarover 47 minuten, de gewone electrische 49 minuten. Na één minuut oponthoud zette de proef-expres zijn tocht voort: aankomst Rotterdam 12.09, waarmede de geheele reis, 86 K.M. ver, in 56 minuten was vol bracht. (Deze duurt thans 70 minuten). De proefrit werd als uitstekend ge slaagd beoordeeld. Er was slechts een en kele wijziging aan het treinstel aange bracht; de z.g. vouw-balgen, de „harmo nica's", die de wagons verbinden waren gestroomlijnd en daartoe evenwijdig met de zijwanden der wagons afgeschermd. Deze snelheidsproeven houden naar alle waarschijnlijkheid verband met de bedoelingen der Ned. Spoorwegen om in de toekomst het drukke traject Amster damRotterdam in één uur te rijden, zoodat zij' het kunnen opnemen tegen het wegverkeer, dat eerlang op den autosnel weg tusschen deze beide steden eveneens in hooge mate bespoedigd zal worden. DE PRIJS VAN CONSUMPTIE AARDAPPELEN. Minister wil geen exporttaeslag. Minister Deckers deelt naar aanleiding van vragen van bet Tweede Kamerlid Vervoorn betreffende het toekennen van een exporttoeslag op de consumptie-aardappelen, mede, dat het hem bekend is dat er, evenals zulks in andere jaren het geval was, nog onver kochte voorraden consumptie-aardappe len bij de telers aanwezig zijn. Uit de hem ten dienste staande gegevens blijkt ech ter, dat van abnormaal groote hoeveel heden niet kan worden gesproken. D'at deze aardappelen door de telers niet ver- wooht zijn kunnen worden, meent de mi nister dan ook te moeten ontkennen. Voorts is het den minister bekend, dat de opbrengst van de aardappelen voor vele kleine boeren een belangrijk deel van hun inkomen uitmaakt. D'it is dan ook een van de redenen, waarom steun wordt verleend. De minister kan de meening, als zou den de productie-kosten het totale bedrag van den marktprijs voor gedenatureerde aardappelen en den denaturatietoeslag overtreffen, niet onderschrijven. In verband met het hierboven ver melde is de minister van meening, dat van een groot verlies op de teelt van consumptie-aardappelen niet kan worden gesproken. Naar zijn meening bestaat dan ook geen aanleiding, maatregelen te nemen om den prijs dier aardappelen op een hooger peil te brengen, zulks te min der, daar reeds een regeling is getrof fen, krachtens welke voor de goede con sumptie-aardappelen, welke aan bepaalde vereischten voldoen, een hoogtere denatu- ratievergoeding kan worden toegekend dan voor de mindere soorten. De vraag, of de minister wil bevorde ren, dat voor het toekennen van een ex porttoeslag de overtollige voorraden te gen een loonenden prijs kunnen worden geruimd, wordt ontkennend beantwoord, aangezien de uitvoer van aardappelen ook zonder toeslag zeer bevredigend is en niet verwacht kan worden, dat een Binnenland. Herziening samenstelling vain rechterlijke colleges. Minister Deckers over de aardappelprij zen. Buitenland. De opmaxsch der Spaansehe opstande lingen. Bilbao bedreigd. Hoog water in Amerika en op den Bal kan. De resultaten der suikerconferentie. toeslag den uitvoer zou stimuleeren en een wijziging van de prijzen bier te lan de tot gevolg zou hebben. WERKLOOZEN TE ROTTERDAM. Eind Maart stonden te Rotterdam nog ingeschreven 47.338 mannelijke en 2663 vrouwelijke werkloozen. Sinds de vorige maand is het aantal verminderd met 1894. In de bouwbedrijven verminderde het met 637, metaalbedrijven met 181, onge schoolde met 396. De bouwvakken tellen nog 7734, de metaalbedrijven 6310 werk loozen. VERKEERSHINDER OP OVERWEGEN Waterstaat stelt een onderzoek in. Naar wij' vernemen heeft Waterstaat Maandag j.l. een onderzoek ingesteld naar het weg- en railverkeer op spoor wegovergangen om vast te stellen bij' wel ke overwegen het wegverkeer hinder on dervindt van de spoorwegkruisingen. Opgenomen werden de tijden, dat de overwegen afgesloten waren en de hoe veelheid van het wachtend wegverkeer, terwijl eveneens tellingen zijn gehouden van dit verkeer, dat de overwegen pas seerde. Het onderzoek zal op 6 Mei a.s. worden voortgezet en omvat in totaal on geveer honderd overwegen. CONTINGENTEERINGEN. In zijn Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer inzake een groot aantal con tingen te erings ontwerp en erkent de Minister, dat de contingenteering van veekoeken een zekeren last legt op het veehouderijbedrijf, dat op zijn beurt weer noodlijdend is, doch hij ziet geen moge lijkheid om dit bezwaar geheel te1 elimi neer en. Burgemeesters. Bij Kon. besluit van 24 April is aan P. L. de Gaay Fortman, op zijn ver zoek, met ingang' van 1 Mei, eervol ont slag verleend als burgemeester der ge meente Dordrecht, met benoeming tevens tot ridder in de orde van den Nederland- schen Leeuw. (Slot.) Verandering straatnamen. Dhr R e e d ij k voelt meer voor den naam Zandkreekstraat dan voor Zuidvliet- straat. De voorzitter gelooft, dat de men- schen liever aan een vliet dan aan een kreek wonen(Gelach.) Het is een kwes tie van ijdelheid. Het voorstel-Reedijk woidt onder vrooi- lijkheid verworpen met 8 tegen 5 st. De tennis ba n e n op het sport terrein. Weth. de Roo beantwoordt enkele opmerkingen der fin. commissie. Spr. vindt het bezwaarlijk de contracten over te leggen. De commissie kan nog geen advies uitbrengen over de tweede baan (van f 3600). Spr. zou echter veel prijs si ellen op de gevraagde machtiging. D'e onderhandelingen zijn nog gaande. Zou de Raad pas in een volgende vergade ring een beslissing nemen, dan kan dit vertraging brengen en een jaar huur kosten. Spr. zegt toe, dat de exploitatie- begrooting zal worden overgelegd. D'hr Visscher maant tot voorzich tigheid. Alles staat nog op losse schroe ven. Spr. ziet de dringende noodzaak niet in. Men had dan maar eerder met het voorstel moeten komen. Het eerste verzoek wordt toegestaan (f 2300 voor de club „Sla Raak") met alg. stemmen. Het tweede verzoek (f 3600 voor ,,'t Halve Maantje") wordt toegestaan met 8 tegen 5 st. (tegen dhrn. Holle- stelle, Goeman, Laport, Visscher en E'ck- hardt). Wijziging beg rooting 1937 Burg. Armbestuur. D'e voorzit ter deelt mede, dat weth. de Roo een onderzoek instelt naar de mogelijkheid van opheffing van het Weeshuis. Dit onderzoek is nog in het begin-stadium. D'hr Visscher merkt op, dat het B.A. te krap heeft geraamd. Weth. d e R o o zegt, dat deze opmer king juist lijkt, maar het niet heelemaal is. Een begrooting B.A. is heel moeilijk

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1937 | | pagina 1