De ramp van de „Titanic Buitenland. Binnenland Belangrijkste Nieuws Uit de Provincie. DONDERDAG 15 APRIL 1937 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 51e JAARGANG No. 164 15 April 1912. De president van de Duitsche rijksbank Schacht heeft gisteren de vertegenwoor digers van de peis ontvangen en tegen over ben o.a. de volgende verklaringen afgelegd: Debat in het Engelsche Lagerhuis over Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg 40, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. ve Zeeuw Abonnementsprijs 12.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen 10.20. Losse nummers 5 cent. Advertentiën 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto 10.85. Bij contract belangrijke korting. Vandaag ia het 25 jaar geleden, dat de Titanic op haar eerste reis verging. Niet minder dan 1517 menschen verloren het leven daaribij. De Titanic was het grootste schip dat. voor den oorlog ooit gebouwd werd en 'twas even luxueus uitgerust ais in onzen tijd de Normandië. De 'heele be schaafde mensohheid was trotsch op ziulk een prestatie. Een geweldige menigte jubelde dit schip van de White Star Line toe op 10 April, toen het de haven van Southampton ver liet. Vijf dagen later vond een verschrik kelijke ramp plaats: bij de New Found- land-banken liep de zeereus op een ijs berg. De passagiers voelden zich zóó vei lig, dat zij zich, op bevel van den kapitein volkomen rustig naar de reddingsbooten begaven: men dacht aan zooiets als een generale repetitie, al had men ook een lichten schok gevoeld. Het heele drama speelde zich vrij snel ai. Nadat de passagiers in de reddings booten waren gegaan, ontsloeg de kapi tein de bemanning van hun plicht om te gehoorzamen: redt uw levenl Terwijl het schip aan het zinken was, speelde de ka pel nog eenigen tijd voort en wel een lied van de Anglicaansöhe kerk: „Nearer my God to Thee". Dit lied heeft daardoor ge durende een paar jaren 1 toen de oorlog kwam werd de nawerking van de Titanic- emotie verdrongen in de heele wereld 'n zeer bijzondere beteekenis en een groo- te emotioneele kracht verkregen. De kapitein en één van de marconisten bleven aan 'boord en gingen met hun trot- sche schip ten gronde. Een tweede mar conist werd gered. Van hem stamt het hier volgende relaas, dat het „Vaderl." aan een onlangs verschenen boek over den radio-hulproep ontleent. Ziehier het sobere verbaal: „Bride, de jongere marconist, sliep en had den stoot heelemaal niet gevoeld. Hij werd enkele minuten later wakker, ver moedelijk omdat de machines stopten en stond op om Philips te middernacht, in- plaats van om 2 uur, ai te lossen, aange zien deze den heelen dag met reparaties bezig was geweest en wel vermoeid zou zijn. Bride zette zijn hoofdtelefoon op en Philips, die op het punt stond te gaan rusten, zei terloops dat de schuit wel er gens tegen op getornd kon zijn, omdat de machines niet meer draaiden. Op dat mo ment kwam de kapitein de radiocabine binnen en zei: „Wij zijn op een ijsberg geloopen. Ik laat nakijken wat de schade is. Het is goed, u voor te bereiden op het geven van noodseinen, maar stuur niet uit voor ik daartoe bevel geef1'. Hij snelde terug naar de 'brug. Dat was ongeveer tien minuten nadat het schip gestooten had. Kapitein Smith onder schatte de beteekenis van de radio voor bulpverleening dus niet. Bride, die gered werd, vertelde later aan den schrijver, dat Philips en hij el kaar een oogenblik stom verbaasd hadden aangekeken. Zij waren zoo stellig over tuigd van de onzinkbaarheid van hun schip, dat zij het voorval niet ernstig op namen en schersten om den voorzorgs maatregel van den kapitein. Nauwelijks 10 minuten later verscheen de kapitein wederom in de cabine. Hij zag er ernstig uit, maar toonde niet de minste zenuwachtigheid in zijn houding of in zijn bevel. „Zend het noodsein uit!" zoo beval hij „Welk?" vroeg Philips. „Het meest gebruikelijke internationale noodsein", antwoordde Smith en weg was hij. Philips lachte nu niet meer en ging vlug aan het werk. Met volle energie ging hel zesmaal ach tereen de lucht in: G. Q. D. (Come quick danker), gevolgd door de roepletters (ra- d ion aam) van het sc'hip: M. G. Y. Dé Titanic was voorzien van een voor onze begrippen zeer verouderden zender, wiens eigenaardige toon in den nacht over de donkere wateren van den Noord- Atlantischen Oceaan weerklonk. Bride stelde voor, ter afwisseling, ook het nieuwe internationale noodsein van 1908, het S. O. S. uit te zenden, d'at bij de Engelscihe radio-telegrafisten nog niet zoo ingeburgerd was. Philips volgde zijn raad. Kapitein Smith kwam weer terug en lachte even mee, toon Bride schertsend zei, dat het voor Philips misschien wel de laatste keer zou ziju, dat 'hij gelegen heid had om een S. O. S. uit te zenden. Een afgrijselijke voorspelling, in scherts gesproken! Tot dat moment moet de 'ka pitein nog volledig vertrouwen in de on zinkbaarheid van zijn schip hebben ge had. Het DuitsChe schip Frankfurt, 153 mijl Zuidwest van de plaats des onheils, ant woordde het eerst. Philips gaf hem zijn positie en verzocht om hulp. Terwijl de telegrafist van de Frankfurt naar zijn kapitein liep om 't bericht over te brengen, vroeg Gottam, de telegrafist van de Carpathia, draadloos aan Philips, of deze wel wist, dat Kaap God hem riep Gottam had n.l. het noodsein van de Ti tanic niet gehoord. Men kan zich zijn ontsteltenis voorstellen, toen hij ten ant woord kreeg: „Kom snel; zijn op een ijs berg geloopen riep G. Q. D., vriend". Het was zuiver toeval,'dat Gottam nog op wacht was. Zijn werktijd was reeds lang voorbij, maar hij wilde het laatste nieuws van de kolenstaking graag weten, dat door het zendstation van Kaap God uitgestuurd werd. Kaap God had echter juist de Titanic geroepen, vandaar Got- tams wenk aan Philips. Gottam snelde na het ontvangen van het alarmeerende telegram naar zijn ka pitein Arthur Rostron. Deze lag net in zijn kooi, maar sliep nog niet. Rostron vertrouwde de zaak niet, kon niet geloo- ven dan de Titanic zinkende was. Hij pakte Gottam bij den arm en vroeg: „Weet je het zeker, dat het de Titanic is?" „Ja kapitein". „Weet je het heel zeker?" vroeg Ros tron nogmaals. „Absoluut zeker, kapitein", antwoord de Cottam. Dit overtuigde den kapitein, die zei do: „Goed, zeg, dat wij zoo spoedig mogelijk zullen komen". Vergelijking met de posities der sche pen wees uit, dat de afstand 58 mijl be droeg. Rostron gaf daarop het beroemd geworden bevel op de brug: „Noord 52 West", en de Carpathia stoomde met vol le kracht op. Nog een ander schip snelde te hulp, de Mout Temple, die zich op ongeveer 50 mijl west van de Titanic bevond. De mar conist J. Dhrant, die net naar kooi wilde gaan, had nog juist het S. O. S. gehoord. Op de Titanic zwoegde Philips de laat ste uren van zijn leven. Versterkers wa ren er in die dagen nog niet en de zwak ke geluidjes, die in de hoofdtelefoon klin ken, werden vaak overstemd door het ru moer, dat de ontsnappende stoom uit de ketels maakte. Uit vrees voor ontploffing bad de kapitein n.l. de ketels laten afbla zen. Kapitein Smith tod intussehen aan beide marconisten gezegd, dat het schip niet langer dan een half uur drijvende zou blijven. Zij kleedden zich warm aan. Philips ging echter weer aan dien sein- sleutel zitten en gaf nogmaals het S. O. S. Toen zei de kapitein: „Vrienden, jullie hebt gedaan wat je kunt, verlaat je post en redt je leven". Philips werkte echter nog een minuut of tien door. Hij werd door Bride 'het laatst gezien op het sloependefc, toen het schip ten onder ging. Een tragische omstandigheid was, dat de Californian, die zich op 20 mijl af stand van de Titanio bevond, geen hulp verleende. Evans, de marconist, probeer de 's avonds tegen 11 uur aan de Titanic mede te deelen, dat zijn schip door ijs bergen opgehouden werd. Philips was op dat moment bezig, nieuws van Kaap Race op te neinen, en toen Evans 'hem stoorde seinde hij kortweg: „Stop, ben xUet Kaap Race bezig". Evans luisterde nog even. Het was bijna middernacht en hij had van 's mor gens zeven uur af aan zijn toestel geze ten. De dag was lang genoeg geweest en omdat er voor hem op dat moment niets meer te doen was, had hij geen enkele reden meer langer op te blijven. HET LAGERHUIS VERWERPT DE LABOUR-MOT IE. Sir John Simon verdedigt de houding der regeering. Door den leider der labour-oppositie, Attlee, is gistermiddag in het Engelsche Lagerhuis de aangekondigde motie inge diend, waarin de regeeringspolitiek ten aanzien van de kwestie van Bilbao wordt afgekeurd. Na uitvoerige debatten, waar bij sir John Simon een rede hield, om de houding der Britsche regeering te rechtvaardigen, werd de motie der, labour- partij door het lagerhuis met 345 tegen 130 stemmen verworpen. De motie luidde als volgt: „Het lagerhuis kennis nemende van de verklaring van den eersten minister over den toestand bij Bilbao, betreurt 'tin ge breke blijven der regeering bij de bescher ming van de Britsche koopvaardijschepen, die in hun recht staan." „Wij blijven van meening, aldus Attlee, dat het optreden der regeering en haar waarschuwing aan de Britsche schepen, Bilbao niet binnen te loopen, een afstand is van de rechten, die Groot-Brittannië altijd gehandhaafd heeft ten behoeve van de Britsche koopvaardij." Hierop nam Sir John Simon namens de regeering het woord. Het optreden der regeering is geheel gerechtvaardigd. Bijna voortdurend werd Sir John Simon door de oppositie geïnterrumpeerd. Hoo- nende opmerkingen werden gemaakt en op een gegeven oogenblik ging de minis ter zelfs eenige oogenblikken zitten. Het geheele gebied bij Bilbao en San tander is met mijnen bezaaid, aldus de minister, en de regeering ziet niet in, waarom daar geen rekening mede zou worden gehouden. De Britsche vloot zou zich een weg kunnen banen naar elke haven van Spanje, maar alleen met een groote vloot van mijnenvegers en dat zou een opgeven van de niet-inmenging beteekenen. Op een vraag van Lloyd George ver klaarde Simon, dat de Britsche regeering zeker de Britsche schepen zou bescher men, wanneer deze in volle zee werden aangevallen en dat zij niet zal dulden, dat de Britsche scheepvaart belemmerd wordt. De leider der liberalen Sinclair, zeide, dat de rede van Sir John Simon neer kwam op een „handen af van Franco en zijn Spaansche patriotten".- De niet-inmengingspolitiek, aldus ver volgde hij, heeft de Italiaansche en Duit sche interventie nog niet tot staan ge bracht, maar wel geheel iedere Fransche en Britsche inmenging gestuit. Het optreden der regeering, den Brit- schen koopvaardijschepen aan te raden niet naar Bilbao te gaan, vormt een in menging in de binnenlandsche zaken van Spanje. Het is hetzelfde als bij Abes- synië aldus Sinclair. Wij trekken ons stap voor stap terug voor de dictatoren. NON-INTERVENTIE-ACCOORD GESCHONDEN? Beschuldigingen over en weer. In het Engelsche Lagerhuis heeft de minister van buitenlandsche zaken, Eden, gisteren verklaard, dat een nota is ont vangen van de Spaansche ambassade, waarin aan het Foreign Office wordt medegedeeld, dat te Cadiz 10.000 Italianen op 23, 24 en 25 Maart aan land zijn gezet. De minister voegde hieraan toe, dat een onderzoek geopend is naar de in deze nota vermelde feiten. De conservatieve afgevaardigde Bellen- ger vroeg, of het hier niet ging om een klaarblijkelijke schending van de niet- inmpngingsovereenkomsten. Eden antwoordde: „Ja, zeker, wanneer dat waar is". Het Italiaansche blad „Giornale d'Ita- lia" publiceert een artikel waarin nieuwe voorbeelden worden aangehaald van Fransche en Russische steunverleening aan de Spaansche regeering te Valen cia na de inwerkingtreding van het niet- inmengingsverdrag. In dit artikel wordt medegedeeld, dat de regeering te Valencia in de periode van 15 tot 20 Maart j.l. 150 Russische vliegtuigen heeft ontvangen, die in ge- demonteerden staat te Cartagena zijn aan gekomen, en 50 Fransche toestellen, die door de lucht zijn aangevoerd. Men verwachtte nog meer vliegtuigen. Daar voor zooveel Russische en Fran sche vliegtuigen een tekort aan Spaan sche bestuurders bestond, zijn einde Maart van Toulouse tal van Fransche vliegers en werktuigkundigen, voorzien van de noodige papieren, naar Spanje gezonden. Het blad weet verder te melden, dat in de Zuid-Fransche steden nog steeds vrij willigers voor Spanje worden geworven. Tusschen de Fransche havens en de in handen der regeering zijnde Spaan sche havens wordt een levendige sluik handel in wapens gedreven. SCHACHT'S BEZOEK AAN BRUSSEL. Verklaring aan de pers. Men heeft over het doel van mijn reis veronderstellingen geuit. Ik zou herwaarts zijn gekomen, om te onderhandelen over de uitwisseling van grondstoffen tegen voor de haven van Antwerpen gewaar borgde voordeelen, of over een nieuw handelsverdrag tusschen België en Duitschland. Dat alles is niet de reden van mijn bezoek. Ik breng eenvoudig een beleefdheidsvisite aan den gouverneur der nationale bank, en wij voeren alge- meene besprekingen over den toestand, waarin Ehropa en de wereld zich bevin den. Wij hebben geen ander doel dan de betrekkingen tusschen onze beide lan den te verbeteren. De groote mogendheden moeten ouder elkander en met de kleine mogendheden tot overeenstemming komen. Ik hoop, dat de taak, die van Zeeland op verzoek van Frankrijk en Engeland aanvaard heeft, tot een algeheel succes zal worden. Voorts verklaarde Schacht voorstander te zijn van economische ontwapening. Schacht verklaarde verder nog voor stander te zijn van een goederenruil tus schen de landen onder de beste voor waarden. Ook Duitschland acht autarkie geen ideaal. Toen een der journalisten Schacht vroeg, of de Duitsche regeering nog steeds de unie der sovjet-republieken wenscht uit te sluiten van een eventueele entente in Eüropa, antwoordde hij: „Heelemaal niet! Wij hebben een belangrijken handel met de unie der sevj et-republieken en ik hoop, dat die nog zal toenemen". Korte Berichten. In het Noorden van Servië woedt sedert twee dagen een zeer hevige storm. Tien menschen zijn verdronken bij een poging tot het oversteken van den Do- nau. Twaalf leden van de bemanning van een baggermolen worden vermist. —i Het smelten der sneeuw heeft tot groote overstroomingen in midden-Zwe den geleid. Het spoorwegverkeer tusschen Vesteroe en Stockholm is gestaakt en de verbinding wordt onderhouden door auto bussen, die over de gedeeltelijk onderwa ter staande wegen rijden. Men vreest, dat Stockholm evenals in 1924 gedeeltelijk zal worden overstroomd. DE KONINGIN OP HET LOO VERWACHT. Gemeld wordt, dat H. M. de Koningin over eenige dagen, vermoedelijk. Zater dag, voor voorloopig verblijf op het paleis Het Loo wordt verwacht. DE KOMST VAN PRINSES JULIANA EN PRINS BERNHARD IN BAARN. Na de blijde intocht van het Prinselijk paar, is te Baarn de feestviering gister avond voortgezet. Van zes uur tot half acht gaf Crescendo een concert op de Brink, waarna om half negen een vuur werk in den polder aan de Eem werd af gestoken, waarvoor enorme 'belangstelling bestond. Duizenden vreemdelingen waren per trein, auto of autobus of rijwiel naar Baarn gékomen om het afsteken van het vuurwerk bij te wonen. Precies half ne gen arriveerde het Prinselijk paar, dat van het begin tot het einde met groote belangstelling het vuurwerk gadesloeg. Bij de komst van de Prinses ien den Prins werd de kap der auto neergelaten en staande in de auto volgden de nieuwe bewoners van Soestdijk het afsteken der verschillende nummers. Ten slotte verschenen de portretten van Prins en Prinses, waartusschen de woorden: Leve het vorstelijk paar. Vanzelfsprekend oogstte dit slotnum mer luid applaus van de tienduizenden aanwezigen. Na het vuurwerk, trok het publiek naar het centrum der gemeente, deels om de verlichting te bewonderen, deels om zich op het Oud-Holland)sche marktplein te vermaken. Men heeft de nieuwe bewoners van Soestdijk op hartelijke en spontane wijze verwelkomd en deze laten zien hoezeer hun verblijf te Baarn algemeen als een groote eer en een feit van bijzondere be teekenis wordt geacht. EERSTE HARINGCONTRACT 1937 MET RUSLAND. Levering vóór 10 Mei. De reedersvereeniging voor de Neder- landsche haringvisscherij heeft heden haar eerste haringcontract-1937 met Sov jet-Rusland afgestoten. Deze verkoop be treft 8500 Schotsche tonnen haring van den restant-voorraad-1936. De levering zal plaats vinden voor den aanvang van het seizoen-1937, t.w. voor 10 Mei a.s. WIJZIGING GELDSCHIETERSWET. Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer. In de memorie van antwoord betreffen de het ontwerp van wet tot wijziging van de Geldschieterswet wijzen de ministers van binnenlandsche zaken en van justitie erop, dat inderdaad de wijziging, voorge steld bij artikel 1, sub e, buiten allen twij fel zal stellen, dat de wet mede van toe passing is op betaalzegelkassen. Verdere ontwikkeling van de betaalze gelkassen behoeft aan de wet op het af- betalingsbedrijf geen schade te doen. Deze wet is te beschouwen als een wel kome aanvulling, in zooverre thans beide Binnenland. Wetsontwerp tot wijziging van het kin derrecht. De bemanning van de „Andra" in veilig heid. Buitenland. den Spaanschen oorlog. Is het non-interventie-acooord geschon den? Verklaring van Schacht. takken van credietverleening onder over heidstoezicht zijn gesteld. De Geldschieterswet (voor zoover zij het betaalzegelbedrijf raakt) en de Wet op het afbetalingsbedrijf hebben dit gemeen, dat zij oeconomisch dezelfde materie be treffen, n.l. het aanschaffen van goede ren op crediet. Tusschen het koopen met betaalzegels en het koopen op afbeta ling bestaat slechts een juridisch verschil. Tusschen beide wetten bestaat verband in dien zin, dat zij beide regeling van het volkscrediet beoogen VESTIGINGSWET VOOR DEN MIDDENSTAND IN WERKING GETREDEN. Blijkens Staatsblad no. 680 is de Ves tigingswet voor het kleinbedrijf in wer king getreden met ingang van 9 April j.l. invaliditeits- en ouderdomswet. Op 1 Maart werden 35562 weduwen- renten en 13977 weezenrenten krachtens de invaliditeitswet genoten. Op genoem den datum waren krachtens artikel 373 dier wet 117759 personen in het genot van een als vrucht van hun verzekering verkregen ouderdomsrente van drie gul den per week. Voerts genoten 52466 personen een in validiteits rente, als bedoeld in artikel 71 dier wet. Krachtens artikel 24 der ouderdoms wet 1919 waren op vorengenoemden da tum 119.420 personen in het genot van een als vrucht van hun verzekering ver kregen ouderdomsrente van drie gulden per week. De commandant van het veldleger. BB. M. de Koningin heeft gisteravond te zes uur in het Huis ten Bosch in audiën tie ontvangen Z'.Exc. Luitenant-Generaal J. J. G. Baron van Voorst tot Voorst, commandant van het veldleger. De eerste ansjovis gevangen. Dinsdagmorgen is op de Westerschelde door den Bergen op Zoomschen visscher de Haas-v. Oost de eerste ansjovis ge vangen in de weervisscherij „Den Orgel". Schoolartsen. Tot schoolarts te Burgh is thans be noemd de heer dr J. Westendorp Boerma aldaar. Voor de eerste maal zullen alle kinderen onderzocht worden, daarna per jaar drie klassen. Zeppelinreizen over ons land. De luchtihavendienst op het vliegveld „Welschap" te Eindhoven ontving van de directie der Zeppelin-Reederei te Frank fort am Main de mededeeling, dat de v achttien heen- en weerreizen van Frank fort naar New-York, welke in het komen de zomerseizoen gemaakt zullen worden, weder over Nederland geleid zullen wor den, waarbij, wanneer althans niet de weersomstandigheden een andere route noodig maken, steeds het vliegveld „Wel schap" als „aanstuurpunt" gebruikt zal worden. Van 3 Mei a.s. wanneer de eerste reis te Frankfort aanvangt zal de Hin denburg dus weer geregeld over ons land komen. Middelburg. Slagersvakten- ioonstelling. In één der zalen van St Joris ver©enigde zich de Commissie voor de vakopleiding van slagers, de be sturen der afdeelingen van den Nederland) sohen Slagershond, de 21 cursisten, die de zen winter deel hebben genomen aan den cursus onder leiding van d'hr J. T. Hienir stra, en enkele genoodigden. De voorzitter van de afdeeling Middel burg, dhr A. Beugelink, heette in het bij zonder welkom den wethouder van on derwijs, dhr M, H. Boasson, dhr De Waardt, hoofd van den Vee- en Vleesch- keuringsdienst, Miej. Bömer, directrice der Huishoudschool; de vertegenwoordi gers van Handelsbelang en de Hanze. Spr. wees' op de moeilijke tijden, waar in het slagersvak verkeert, doch men werkt door aan het opbouwend werk in bet belang van het vak. Dhr Kuijper, lid van de Commissie voor de slagersvakschool te Utrecht, wees

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1937 | | pagina 1