Wijziging van de Grondwet. Gdep, Influenza. Land- en Tuinbouw Gemengd Nieuws Rechtszaken Politieberichten Verlaging van de toelage van Tweede Kamerleden. De heer Vervoorn heeft een amende ment ingediend om de toelage voor de Tweede Kamerleden te bepalen op f 2000 per jaar en het pensioen voor aftredende leden te stellen op f 60 's jaars voor elk jaar, gedurende hetwelk zij lid van de Ka" mer waren, tot een maximum van 1400. Voorts heeft de heer Van den Heuvel c.s. een amendement ingediend, om het maximale pensioen van de Kamerleden te bepalen op f 2400. Tevens stellen zij een wijziging voor, als gevolg waarvan het pensioen niet genoten zal worden zoo lang een afgetreden lid het ambt van minister bekleedt. De bedoeling van deze amendementen is de betrokken artikelen te doen luiden, zooals de Staatscommissie voor de grondwetsherziening voorgesteld had deze te formuleeren. om spoedig te herstellen, zijn 'n paar Mijnhardt's Poeders. Per stuk 8 ct.; doos 45 ct. Bij Uw drogist. DUITSCHE GRAANAANKOOP. Belangrijke hoeveelheden in Argentinië en Canada. Had Duitschland gedurende het sei zoen na den oogst in Augustus dit jaar slechts zeer onbelangrijke partijen buiten- landsche granen gekocht, op de beide laatste dagen der vorige week zijn, vol gens het Hdbl., in Argentinië tegen ver rekening in clearing samen circa 30.000 ton mais gekocht. Gisteren is een nieuwe partij mais aangekocht, die de 10.000 ton overtreft, zoodat gedurende eenige dagen in het geheel circa 40.000 ton mais door Duitschland in Argentinië werd gekocht. Bovendien zijn in de laatste dagen in Canada 9000 ton Manitoba-tarwe en in Argentinië nog 5000 ton tarwe gekocht. Volgens de verwachtingen zal Duitsch land veel van zijn binnenlandsche rogge voor broodgraan beschikbaar houden en het tekort, dat zoodoende aan veevoer ont staat, zal door buitenlandsch voergraau moeten worden aangevuld. De verwaCh- ting bestaat dan ook, dat Duitschland geleidelijk voort zal gaan met het koopen van mais in Argentinië, indien het zich daarvoor de middelen kan verschaffen. De zaken, die nu tot stand zijn gekomen, zijn afgesloten buiten de bemiddeling van den handel om, welke die vroeger verleende. RIJ- EN GAANWEG TUSSCHEN MIDDELBURG EN VEERE. (Slot.) De inkomsten der Commissie voor het onderhoud bestonden uit de opbrengst van het houtgewas, de grasetting, eenige perceeltjes bouwland, de tollen en de cijns van verleende vergunningen en sinds 1869 nog uit een retributie van den Staat voor het overnemen van een ge deelte verlegden weg. De tollen brachten, om maar een jaar tal te noemen, in 1768 f 2600,op en in 1918, het laatste jaar der tolheffing, slechts f 650. In 1919 werden de tollen op den weg door de Provincie afgekocht voor een bedrag van f 15.755, De Commissie was niet alleen belast met het beheer en onderhoud van den weg, maar ook met het toezicht op de Veer- of Postwagens, want in een regle ment van 1816 staat, dat de Commissie der Veer- of Postwagens zullen staan onder onmiddellijk opzigt van Heeren Commissarissen over den Rijweg. Het verkeer met Veer- of Postwagens was het laatst geregeld bij dit Reglement dat voorafgegaan werd door het Regle ment op den rijweg van 1808. In dit Reg lement werd bepaald, dat er.zal gereden worden van primo Maart tot ultimo Sep tember van 's morgens ten zeven uren tot des avonds ten acht uren en van primo October tot ultimo Februari van 's morgens ten acht uren tot des avonds ten zeven uren en zulks telkens wanneer er vracht is. De Posterijen werden gewaarschuwd door 25 slagen op de bel. In 1813 werden de aanvangsuren een uur vervroegd. Dat het toen nog al druk kon loopen, blijkt wel uit het volgende artikel uit het Reglement van 1808: „Opdat het Veer altijd behoorlijk bezet zij, zullen Commissarissen verpligt zijn om bij arrivement van de vierde wagen aan een der Veren, de wagen, die het langst heeft stil gestaan, terstond en zon der verwijl, hetzij met vragt of ledig, naar het andere Veer te doen heenrijden." De Commissarissen voor de Veer- of Postwagens werden beëedigd door den Burgemeester der stad, waar zij be noemd waren. Doordat het verkeer meer en meer van Veere werd afgeleid, is met de postwagens ook die Commissie verdwenen. Omtrent den weg zelf kan het volgen de worden vermeld: Historisch moet men den weg Veere Middelburg in twee parten verdeelen, n.l. in een gedeelte ZandijkVeere en in een ander gedeelte ZandijkMiddelburg. De eerstgenoemde weg is bekeid tus- schen de jaren 1540 en 1550, terwijl een verharde gaanweg van Zandijk tot Mid delburg in de jaren 15971599 werd aan gelegd, die later na het hierboven ge noemd minnelijk verdrag van 1809 ver breed werd „tot in 't geheel 36 voeten van buyten Sandijk beginnende, daarvan sullen 12 voeten worden gebruikt tot de straatweg, 12 voeten tot den Zantweg ende 6 voeten tot de gaanweg van klinckers op zijn kant, en de resteerende tot de kanten en de druypers. De voorschreven rijweg sal worden gemaakt aan de oost zijde van de gaanweg, daar die tegen woordig is leggende". Vóór den aanleg van dien rijweg werd het verkeer per as geleid over den Ga- pingschen weg en den Noordweg langs St.-Laurens naar Middelburg. De weg Zandijk—Veere liep vóór den aanleg van het Kanaal door Walcheren met een scherpe bocht noordwaarts langs de vest in het verlengde van het Keutel wegje, en kruiste die vest op ongeveer 50 M. afstand van de tegenwoordige brug. Men moet hierbij wel in acht nemen, dat de weg reeds eeuwen bestond vóór dat de vest gegraven werd. Men zie de kaart van Walcheren van 1852 door P. Lampert. De verlegging van dezen weg vanaf het meergemelde Keutelwegje over de vest tot in Veere in zijn tegenwoordigen staat met het bouwen van een brug over die vest, werden uitgevoerd ten tijde van het maken van het Kanaal door Walcheren door de Staatsspoorwegen en bij contract van 1869 alle werken in onderhoud en beheer gegeven aan de Commissie van Beheer tegen een retributie van f 150, per jaar. In het Provinciaal wegenplan voor Zee land, vastgesteld door de Staten dier Provincie op 26 October 1927, werd ook de Straatweg MiddelburgVeere opgeno men, en deze weg moest bestraat worden met een beklinkering van 5.50 M. breedte, terwijl de bruggen over den Veerschen watergang en de Vest te Veere verbreed en versterkt moesten worden. Het werk aan de brug te Veere werd in 1929 onder leiding van de Commissie van Beheer uitgevoerd, terwijl de overige werken door de Provincie uitgevoerd zijn in de jaren 1930 en 1931. In de kosten daarvan werd door het Rijkswegenfonds 50 door de Provin cie 25 en door de gemeenten Middel burg en Veere elk I2V2 bijgedragen. In 1876 werd door den Polder Walcheren tot verbetering van den watertoevoer naar de Oostersluis naast de bestaande brug over de vest te Veere een houten brug gelegd, die in 1916 door een brug van beton werd vervangen. Deze brug blijft in onderhoud bij den Polder Walcheren. Op 16 October 1931 werd door de Com missie van Beheer aan Gedeputeerde Staten van Zeeland de vraag gericht onder welke voorwaarden de Provincie genegen zou zijn tot overneming van het onderhoud van den weg. Die voorwaarden werden door Gedepu teerde Staten in hun brief van 18 Mei 1934 neergelegd, waarmede zoowel de Commissie van Beheer als de gemeente besturen van Middelburg en Veer" ac- coord gingen, en op 1 Januari 1935 ging de weg in onderhoud aan de Provincie over. P. L. BOLIER. FINANCIEEL BEHEER VAN DEN B. V. L. De administratie gewijzigd. Het jaarverslag van de Nationale Land storm Commissie gewaagt van de betreu renswaardige handelingen, gepleegd in het vorig jaar door een drietal personen, die in den Landstorm groot vertrouwen genoten. Het verslag stelt vast, dat het gebeur de niet het gevolg heeft gehad, dat de Bijz. Vrijwillige Landstorm in de waar deering van ons volk is gedaald. De sterkte van het korps, met inbegrip van de Landstormkorpsen Motordienst, Vaartuigendienst en Spoorwegdienst, is in het jaar, dat voorbijging, toegenomen met 3614 vrijwilligers, waardoor het getal van 87910 vrijwilligers werd bereikt. Het aantal aangesloten reserve-officieren ver meerderde met 108 en steeg tot 2581. Wat de betreurenswaardige handelingen zelve betreft, er kon, zoo meldt het ver slag, een weg gevonden worden, waardoor de financiëele moeilijkheden die ontston den, geen directe geldelijke schade voor het instituut opleverden. Intusschen is de maatregel getroffen om in het financiëel beheer der organisatie een wijziging te brengen, ten gevolge waarvan het uit gesloten mag worden geacht, dat zich nieuwe feiten zullen voordoen. Werden voorheen de voor propaganda en werving benoodigde gelden aan de Gewestelijke Commissiën ter goede rekening beschikbaar gesteld, voort aan zal de betaling van de uitgaven dezer Commissiën geschieden door de zorg van het bureau der Nationale Landstorm Com missie, met dien verstande, dat de Ge westelijke Commissiën evenals voorheen de volledige bevoegdheid blijven behou den, om het haar jaarlijks toe te wijzen bedrag te bestemmen en te besteden. De uitbreiding van den administratie ven arbeid ten bureele der Nationale Landstorm Commissie, welke van deze wijziging het natuurlijk gevolg is, heeft er toe geleid, dat de Commissie aan zich heeft verbonden kolonel b. d. H. Eggink, die voorheen als Inspecteur der Militaire Administratie werkzaam is geweest. Oplichting van schoolbe sturen. Te Enkhuizen zijn de besturen van enkele bijzondere scholen het slacht offer geworden van een nieuwe oplich terstruc, waarbij iemand als verkooper optreedt van pakketten tegen f3 en f6 per stuk, waarvan de inhoud geschikt zou zijn om inkt van de banken te ver wijderen, Gaat het hoofd van de school op de aanbieding in, dan wordt een kwitantie aangeboden, met verzoek, die voor ac- coord te willen teekenen, opdat dan bij den penningmeester van het schoolbe stuur het geld kan worden ontvangen. Op weg van de school naar den penning meester wordt dan het bedrag van f 3 in f 13, en dat van f6 in f 16 veranderd. Door deze truc wist genoemde koopman zich te Enkhuizen reeds in het onrecht matig bezit van f20 te stellen. In samenwerking met de Centrale re cherche te Amsterdam is het aan de po litie te Enkhuizen gelukt de indentiteit van den oplichter vast te stellen, wiens opsporing en aanhouding thans wordt verzocht. Postwisselver valscheraan- gehouden. Te Amsterdam vervoegde zich gisteren een Duitscher aan het loket die een postwissel ter verzilvering aan bood. De beheerder van het kantoor ont dekte, dat de wissel valsch was en wei gerde het geld uit te betalen, waarop de Duitscher de vlucht nam, gevolgd door den beheerder. Deze laatste had het ge luk dadelijk politiehulp te ontmoeten. Het was een agent, die vrij was; deze wist den Duitscher te grijpen. Hij bracht hem naar het bureau. De arrestant had in middels kans gezien de valsche wissel te verscheuren en weg te werpen. De stukken werden echter opgespoord. De Duitscher is later overgebracht naar het hoofdbureau van politie. De centrale recherche heeft in den loop van den dag nog een Duitscher aangehouden, die ver moedelijk medeplichtig is. Postauto gestolen. Gistermid dag hebben te Eindhoven vermoedelijk twee mannen een brutalen roof gepleegd. Omstreeks kwart over vijf stond een wagen der Posterijen nabij een brieven bus in de De Alberdingk Thijmlaan al daar. De bestuurder, de postambtenaar A. L. Rondeel, had zich naar de brieven bus begeven, en juist op het oogenblik, dat hij bezig was de brieven er uit te halen, reed tot zijn grooten schrik de wagen weg. Het voertuig had onmiddellijk zoo'n groote vaart, dat de ambtenaar geen en kele poging kon doen om er nog op te springen. Hoewel hij geen signalement van de daders kon opgeven, is het zeer waarschijnlijk, dat twee mannen zich van den wagen hebben meester gemaakt. In den wagen bevond zich een groot aantal brieven van gelichte bussen, be nevens een bedrag van circa 1800 gulden, dat de postambtenaar bij een der bij kantoren als opbrengst van den dag had ontvangen. De auto is een groen gekleurde bestel wagen, genummerd HZ 295,4 of HZ 29516. De politie van de omliggende gemeenten is ten spoedigste van den roo-f op de hoogte gebracht. Ook de grensbewaking werd gewaarschuwd. Een tweede brutale auto diefstal in Brabant. Niet alleen Eindhoven, ook Roosendaal had gisteren een zeer brutale autoroof te boeken. Om streeks zeven uur hield een persoon op den Wouwschen weg een vrachtauto van de Nationaal Express uit Utrecht aan en vroeg den bestuurder of hij mocht mee rijden. Dit verzoek werd toegestaan. In de gemeente Roosendaal moest de chauffeur stilhouden om een zaak af te doen. Toen hij enkele oogenblikken later terug kwam, ontdekte hij, dat auto en meerijder waren verdwenen. De chauffeur was niet zoo ontdaan, of hij toog dadelijk naar de politie om van het gebeurde aan gifte te doen. Hij kon daarbij meedeelen, dat van den wagen, die met den kop in de richting Breda stond, een der koplam pen defect was. Terstond trok de Roosen- daalsche motorpolitie er op uit iri de richting Breda. Van tegemoetkomende automobilisten vernamen zij, dat deze in derdaad een auto met één koplamp had den ohtmoet. Tot Breda kon zij aldus de auto volgen, maar in deze stad zijn de mannen van de motorbrigade het spoor bijster geraakt. Men heeft toen Moerdijk, Den Bosch, Tilburg en Breda gewaar schuwd, hetgeen echter geen resultaat heeft opgeleverd. Door trein overreden en gedood. Gisteravond is op het einde van het tweede perron van het hoofd station te Apeldoorn op onverklaarbare wijze een ongeveer 20-jarig meisje onder den trein geraakt, die om 8.23 uit Zut- phen arriveerde en vrijwel op slag ge dood. Het was een Poolsch meisje, dat in een inrichting te Apeldoorn voor ver pleegster opgeleid werd. Door de tram doodgereden. Tusschen Harkezijl en Witmarsum is gis teravond de 48-jarige Klaas K. door de tram, die van Bolsward naar Harlingen ging, overreden. Het slachtoffer was op slag dood. De verdwenen Kerkraad- sche gymnasiasten. Uit het door de Kerkraadsche politie ingestelde onder zoek is gebleken, dat de beide leerlingen der 5e klasse van het R.-K. Gymnasium te Heerlen, V. en D. te Kerkrade, Donder dagochtend per trein van Heerlen naar Maastricht zijn vertrokken en vandaar per taxi naar Luik zijn gebracht. Om 10 uur zijn ze reeds te Luik aangekomen. De aanvankelijke meening, dat de jon gelui door een ronselaar voor het Spaan- sche front zouden zijn aangeworven, vindt geen steun in de feiten. Schepen in nood. Talrijke schepelingen verdronken. De trailer Almetryst uit Hull, met 16 man equipage aan boord, bevindt zich in moei lijkheden aan de Noorsche kust. Twee andere treilers zijn ter assistentie uitge varen, De Fransche trailer Lorette uit Boulog ne, die 18 Januari uit Bergen is vertrok ken, is zoo goed als zeker met man en muis vergaan, want aan de kust van Jutland zijn wrakstukken aangespoeld. Dit schip had 19 opvarenden. Een Grieksch stoomschip is gistermid dag aan de kust van Portugal op de rot sen geloopen en door de bemanning in reddingbooten verlaten. Bij het neerlaten der booten en het overspringen zijn ech ter 7 man verdronken; de anderen heb ben de kust bereikt. Achtervolging door een wild varken. Het gebeurt zelden dat men in Zuid Oost Drenthe wilde var kens ontdekt. Nieuw Schoonebeek be hoort tot de plaatsen, waar men er een enkelen keer een ziet dat over de Duit- sche grens gekomen i_. Meestal zijn deze dieren zeer schuchter en slaan op de vlucht, wanneer een menschelijk wezen in hun nabijheid komt. Dit feit heeft alge meen de meening verbreid, dat een wild varken, mits men het niet in het nauw drijft, niet gevaarlijk is. Verleden week vertoonde zich echter in genoemde plaats een wild varken van een ander soort. Dit was niet zoo gemakkelijk bang te maken. Toen iemand in de na bijheid kwam, met de bedoeling het dier weg te jagen, kwam het op hem af. Het nam een zoodanig dreigende houding aan, dat de betrokkene, een zekere W, het geraden oordeelde om rechtsomkeert te maken. In plaats van het varken, sloeg de man op de vlucht, achtervolgd door het varken. Gebruik makende van zijn betere bekendheid met het terrein en de kuilen en gaten wist de man buiten be reik van het varken te blijven, dat de achtervolging ook niet lang voortzette. 'Knoeierijen in boeken van gemeente-ontvanger. Te Bergeijk zijn verleden weJc onregelmatigheden ont dekt in de boeken van don gemeente ontvanger. In verband daarmede heeft do burgemeester Zaterdag den raad bijeen geroepen en deze besloot, den ontvanger oneervol ontslag te verleenen. Het staat nog' niet vast, hoeveel het verduisterd bedrag beloopt. De knoeierijen loopen waarschijnlijk over een tijdperk van twee jaren. Met tachtig K. M. tegen een boom! Vier jongelui uit Coevorden en D'alen, die een bezoek hadden gebracht aan een café in de Krim keerden Zater dagavond omsLeeks elf uur per auto huiswaarts. Vlak bij Coevorden kwam uit tegen overgestelde richting een auto, waarvan het licht tengevolge van de kuilen in den weg zich op en neer bewoog. De bestuur der schijnt daardoor verblind te zijn en reed met een vaart van ongeveer 80' K.M. een lantaarnpaal omver en vervolgens te gen een dikken boom. Begrijpelijkerwijs waren de gevolgen ernstig. De twee jongelui, die voor in den wagen zaten, vlogen door de voorruit. D. uit Dalen was er het ergst aan toe. Hij had een hersenschudding en verschillen de wonden aan het hoofd en is in zeer emstigen toestand in het ziekenhuis te Coevorden opgenomen. De bestuurder K. uit Coevorden had eveneens ernstig let sel aan het hoofd opgeloopen. De beide andere inzittenden kwamen met eenige niet beteekenende wonden en den schrik vrij. Een hunner ging naar huis en is later door de gemeentepolitie te Coevorden van het bed gelicht. De an der bleek onvindbaar te zijn. Eerst Zon dagmorgen om zes uur kwam hij bij zijn ouders thuis. Hij1 was zoo door den schrik bevangen dat hij niet kon zeggen, waar hij den geheelen nacht geweest was. De auto is onbruikbaar geworden. Kantongerecht te Middelhurg De Kantonrechter te Middelburg heeft veroordeeld wegens: Als bestuurder van een motorrijtuig op een kruispunt niet den doorgang vrij laten voor verkeer van rechts: C. J. M. te 's-Gravenpolder f 10 b. s. 10 d. h. Rijden met een rijwiel/motorrijtuig over een weg welke voor dat verkeer in eenige richting gesloten is: A. R. te Vlissingen; G. F. H. S. te Vlissingen; A. v. S. te O.- en W.-Souburg, allen f 1 b. s. 1 d. h.; A. O. te Goes f2 b. s. 2 d. h. Op verboden plaats een motorrijtuig doen stilstaan: G. J. H. te Bergen op Zoom f2 b. s. 2 d. h. 's Av. rijden met een motorrijtuig of dit doen verblijven op een weg zonder voor geschreven verlichting: P. W. M. te 's Heerenhoek f5 b. s. 5 d. h.; J. C. B. te Krabbendijke f 10 b. s. 10 d. h.; J. F. te Hilversum f 2 b. s. 2 d. h. Als bestuurder van een motorrijtuig meer personen in de cabine aanwezig hebben dan er plaatsen aanwezig zijn: J. v. 't W. te Hoedekenskerke f5 b. s. 5 d. h. Fietsen zonder bel: J. de K. te 's-Heer Arendskerke en W. H. te 's Heerenhoek ieder f 2 b. s. 2 d. h. 's Av. rijden met een rij wiel/voertuig zonder de voorgeschreven verlichting: Ch. v. d. V. te 's Heer Arendskerke f 3 b. s. 3 d. h.; G. J. v. d. M. te Soest f3 b. s. 3 d. h.; G. I. W. te Heinkenszand f2 b. s. 2 d. h.; J. B. te Vlissingen f3 b. s. 3 d. h.; W. R. te Koudekerke f 3 b. s. 3 d. h. en f2 b. s. 2 d. h. Rijden met een motorrijtuig zonder geldig rijbewijs: M. de R. te Borssele f 5 b. s. 5 d. h.; G. J. D. te Kruiningen f 0,50 b. s. 1 d. h. Straatschenderij; A. de R, te St.-Lau- rons, berisping; A. W, te St.-Laurens, vrij spraak; P, C. te Westkapello f2 b. s. 1 w, t, s, Een trekdier onbeheerd laten staan: P. de D. te Kloetinge f3 b, s. 3 d. h. Dronkenschap op den openbaren weg: A. C. te Vlissingen f 10 b. s. 5 d. h.; A. J. te Vlissingen en A. M. te Antwerpen ge- domiciliëerd, beiden f 10 b. s. 10 d. h. Idem bij le resp. 3e herhaling: W. II. te Vlissingen f 15 b. s. 10 d. h.; W. v. L. te St.-Laurens: drie dagen hechtenis. Loopen over eens anders grond, waar van de toegang is verboden: C. P. te Domburg f 10 b. s. 10 d. h. Een hondenkar gebruiken zonder dat hij als houder is ingeschreven: C. P. K. te Middelburg f3 b. s. 3 d. h. Een vuurwapen voorhanden hebben: H. V. te Kruiningen f 5 b. s. 5 d. h., ver beurdverklaring van het inbeslaggenomen flobertgeweer. Overtreding Arbeidswet, gepleegd ten aanzien van vier personen en bij derde herhaling: M. Ch. v. M. te Goes 4 in. f 15 b. s. 5 d. h. voor iedere boete. Jagen op perceelen grond waar een ander dan hij tot het genot van de jacht gerechtigd is. J. K. te St.-Laurens, vrij spraak. Zijn hond, die op wild of schadelijk ge dierte jaagt op gronden, waar hij niet tot de jacht bevoegd is, niet terugroepen of ophalen: W. G. M. K. te Waarde en W. G. M. K. te Waarde, beiden f 5 b. s. 5 d. h. Te Middelburg vuurwerk afsteken: A. M. te Aagtekerke f 2,50 b. s. 2 d. h., met last tot vernietiging van het inbeslag genomen vuurwerk. Te Kapelle binnen de bebouwde kom met een motorrijtuig harder rijden dan 20 K. M. per uur: P. K. te Amsterdam fl b. s. 1 d. h.; J. de L. te Hilversum f 3 b. s. 3 d. h.; C. S. te Goes f 2 b. s. 2 d. h. Middelburg. Gevonden voorwerpen. Mo torhandschoen, B. Meijers, 't Zand, Breo- weg D 182; Ileerenhandscboen (grijs), Izedoorn, Zuidsingel 30; Zakmes, J. Lage- veld, Nieuwstraat 17; Zilv. broche, J. do Vos, Noordweg 132; Ilecron handschoen, Gazan, Lat. Schoolstraat 8; Wollen da meshandschoen, W. Franse, Oostkor'k- plein 12; Parapluie, Reijnhoudt, Bree- straat 4-7; Lip'pe Detmoldmarsch, Vroom en Dreesmann, winkel Langedelft; Zwar te Handschoen, Davidse, Noordweg 1; Gedenkpenning, W. Kasteleijn, Dam Z.Z. 60; stalen duimstok in doos, C. Daane, Koudekerke B 128; Eind touw, G. Goed hart, Koudekerke, Lageweg; Zwarte muts, J. Gabriëlse, Noordstraat 41-43; Belastingmerk in etui, Priester, Heeren gracht 62; p. handschoenen, W. Wolf, Bagijnhofstraat 9; Damesarmbandhorloge, H. Ooms, Hendrikstraat 16; Belasting- merk, van Loo, K. Noordstraat 4; paar wollen handschoenen, A. Wondergem, N. Haven 17; Handbeschermer, II. Sturm, Oostkapelle A 123; Portemonnaie met in houd, J. de Nooijer, St. Pieterstraat 31; Dameshandschoen, Bakkerij Blok, Lange delft Heerenpantoffel, N. de Voogd, Overveldlaan Tramsingel E 63; Linnen zakje m. inh., J. Cormoolse, O. Vliss.weg 77; Mantelband (blauw), J. Leijnse, Vlis- straat 11; Tax'hond, S. Abrahamse, St. Laurens A 87; Gleufhoed, H. Smetsers, Café Damzicht, Dam N.Z.; Spons, A. Reus, Westkapelle A 21; Koperen ge wichtje, Minderhoud, Julianastraat 11; Muts met speld, C. Visser, Breeweg, 't Zand D 167; Doekspeld (zilver), G. de Grave, N. Vliss.weg 231; Koperen ge wicht 50 kg., P. Wondergem, Bur. van Politie; Huissleutel, M. v. Loo, N. Vliss. weg E 166; p. Handschoenen, L. .Tobse, Overveldlaan 't Zand E 57; Huissleutel, Hotel du Commerce, Stationstraat; Pad- vindersriem, de Jonge, Balans 27; Oor belletje, F. Dugula, Oude Kerkstraat 17; Dameshandschoen, J. Verhage, Lange Viele 50; Muts en handschoen, B. Pee- nen, Bijltje 8; Zakje inh. 2 boerinnen- mutsen, W. Cornelisse, Penninghoek- singel 35; Dameshandschoen, J. Ooms, K. Geere 25; Kinderschoentje, J. Scheffer, Veerschesingel 280; Handbeschermer, Va der, Rozendwarsstraat 3; Handschoen, van Luijk, Patate Fritekraam Molenwater. TELEGRAFISCH WEERBERICHT Verwachting tot den avond van 27 Jan.: In het N. matige tot krachtige wind uit O. richting, in het Z. zwakke tot ma tige, veranderlijke later Z. tot. O. wind, betrokken tot zwaar bewolkt, waarschijn lijk nog sneeuw, in het Z. natte sneeuw, matige vorst in het N., in het Z. om het vriespunt tot lichte vorst. Stand van hedenmiddag 3 uur: Licht op voor fietsen: Woensdag 4 u. 59 min.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1937 | | pagina 6