Predikbeurten.
Gemengd Nieuws
Ingezonden Stukken
Land- en Tuinbouw
ZONDAG 24 JANUARI 1937.
Op Zuid- en Noord-Beveland.
Ned. Herv. Kerk.
Baarland, nm. ds Elenbaas.
Biezelinge, vm. en nm. ds v. Steenbergen.
Borsselen, vm. ds Elenbaas, nm. leesd.
Colijnsplaat, vm. dhr Louwerse, 6 u. ds Bons
Driewegen, nm. ds v. Burgeler.
Ellewoutsdijk, nm. ds Blanson Henkemans.
(Voorber. H. Av.).
Geersdijk, vm. leesd., nm. ds v. d. Most v.
Spijk.
's-Gravenpolder, vm. en nm. ds van Hoog
straten.
's-Heerenhoek, nm. ds Wagner.
Heinkenszand, 9.30 en 2 u. ds de Willigen.
's-H. Arendskerke, vm. en nm. ds v. d. Waa
's-Heer Hendrikskinderen, vm. en nm. ds
Koopmans.
's-Heer Abtskerke, nm. ds de Vries.
Hoedekenskerke, vm. en nm. ds Hulsbergen.
Ierseke, vm. en nm. ds Engelsma.
Kapelle, vm. dr Schmidt, nm. geen d.
Kamperland, vm. en nm. ds Tonsbeek.
(H. Av. en Dankz.).
Kattendijke, vm. en nm. ds v. d. Heil.
(H. Av. en Dankz.)
Kats, vm. geen d., nm. ds Hansen.
Krabbendijke, vm. en nm. ds Baarslag.
(H. Av.).
Kortgene, vm. ds v. d. Most van Spijk, nm.
leesd.
Kloetinge, vm. ds Bons, nm. ds Plaggemars.
Kruiningen, vm. en nm. ds Mortier.
Nieuwdorp, vm. ds Wagner, nm. ds Hartjes.
Nisse, vm. ds Blanson Henkemans, nm. g. d.
Oudelande, vm. en nm. ds Matzer van Blois.
Ovezande, vm. ds Burgeler.
Rilland, vm. en nm. ds Sickesz.
Schore, nm. dr Schmidt.
Waarde, vm. en nm. ds Hoogenraad.
Wemeldinge, 9.30 en 1.30 u. ds de Bruyn.
Wissenkerke, vm. en nm. ds Louwerse.
Wolfaartsdijk, 9.30 u. ds Hansen, 2 u. hulp-
pred. v. d. Graaf.
Wilhelminadorp, 9.30 u. ds Homburg, 5.30 u.
ds Steinz.
Op Walcheren.
Aagtekerke, 9.30 u. geen d., 2 u. ds Don.
Arnemuiden, 9.30 en 2 u. dhr v. Barneveld
te Delft.
Biggekerke, 9.30 en 2 u. ds Korevaar.
(vm. bev. kerker, leden.)
Domburg, vm. en nm. ds Nicolai.
Gapinge, 9.30 u. dhr de Weert te Klazina-
veen, 2 u. ds v. Duyne (H. Av.).
Grijpskerke, 9.30 en 2 u. ds Jellema.
Kleverskerke, vm. ds Fagel.
Koudekerke, 9.30 u. ds Vossers, 2 u. ds van
Kooten.
Meliskerke, vm. geen dienst, nm. ds Visbeelc
te Vlissingen.
N.- en St Joosland, vm. en nm. ds Burger.
(H. Av.).
Oostkapelle, 9.30 u. ds Don, 2 en 7 u. geen d.
Ritthem, vm. en nm. qs de Ru.
(H. Av. en Dankz.)
Serooskerke, 9.30 u. ds Warners, 7.30 u.
J eugdavond.
St Laurens, vm. geen dienst, nm. ds Kelder.
Oost-Souburg, 9.30, 2 en 7 u. ds Spijkerboer.
(vm. en nm. H. Av., av. Dankz.)
Veere, nm. ds Fagel.
Vrouwepolder, 9.30 u. ds v. Duyne (H. Av.),
2 u. dhr de Weert.
West-Souburg, geen dienst.
Westkapelle, vm. en nm. ds Reus.
Zoutelande, vm. en nm. ds Oosthoek.
't Zand, 10 u. ds v. Kooten (H. Av.), 2 u. ds
van Empel (Dankz.).
Middelburg, (Geref. Bond), Vrijz. kerk,
2 en 6 u. dhr Wildschut te R'dam.
Geref. Kerken.
Arnemuiden, vm. en nm. ds Scholing.
Baarland, vm. en nm. ds Leene.
Borsselen, vm. en nm. ds Fransen.
Driewegen, vm. en nm. leesd.
Domburg, 9.30 u. ds Visser, 2 u. leesd.
Gapinge, 9.30 en 2 u. ds Tunderman.
(H. Av. en Dankz.).
Goes, 9.30 en 5.30 u. ds v. d. Vegt.
's-Gravenpolder, vm. en nm. leesd.
Heinkenszand, vm. en nm. ds Booij.
(nm. Voorber. H. Av.).
Ierseke, vm. en nm. ds Velders te R'dam.
Kapelle, vm. en nm. ds Scheele.
Krabbendijke, vm. en nm. ds Ros.
Kamperland, 9 en 2 u. ds v. d. Ende, 7 u.
leesdienst.
Kruiningen, 9.30 en 2 u. ds Koolstra.
St. Laurens, vm. en nm. ds Koning.
(Voorber. H. Av.).
Meliskerke, 9.30 en 2 u. ds Vreugdenhil.
Nieuwdorp, vm. en nm. ds Beukema.
Oostkapelle, 9.30 u. cand. van Sluys, 2 u.
leesd.
Rilland, vm. en nm. leesdienst.
Schoondijke, vm. en nm. ds de Vries.
Serooskerke, 9.30 en 2 u. ds Lindeboom.
Souburg, 9.30 u. leesd., 2 u. cand. v. Sluijs.
Veere, vm. en nm. ds v. d. Guchte.
Westkapelle, 9.30 u. leesd., 2 u. ds Visser.
Wemeldinge, vm. en nm. ds v. Dijk.
Wolfaartsdijk, vm. en nm. ds v. Heiningen.
Geref. Gemeenten.
Middelburg, 9.30, 2 en 6 u. ds Verhagen.
Aagtekerke, 9.30, 2 en 6 u. leesdienst.
Biezelinge, vm., nm. en av. leesdienst.
Goes, 9.30, 2 en 6 u. leesd.
's-Gravenpolder, vm., nm. en av. leesd.
Ierseke, vm., nm. en av. leesd.
Dinsdag 7.30 u. ds Hofman (bidstond voor
de Synode.)
Krabbendijke, vm., nm. en av. ds v. d. Berg.
Kruiningen, 9, 1.30 en 5.30 u. leesd.
Nisse, Woensdag 6.30 u. ds Hofman.
Hoedekenskerke, Donderdag, 2.30 u, ds v. d.
Berg (huw. bev.).
Chr. Geref. Kerk.
Biezelinge, 9,30 en 2 u. ds Franssen,
Vlissingen, 9.30 en 5 u. ds Kleisen.
Middelburg (Gasthuiskerk), 10 u. leesd., 2 u.
ds Kleisen.
Vrije Evang, Gemeente.
Goes, 7.30 u. bidst. 9.30 en 6 u. ds v. d. Vis.
Wemeldinge, vm. en nm. ds Werges.
Ierseke, vm. en nm. ds Leep te Gouda.
Geref. Kerken (H. V.).
Middelburg, 10 u. leesd., 6 u. geen d.
Leger des Heils.
Goes, 7.30 u. bidstond, 10 u. heiligingsdienst,
4 u. openluchtmeeting, 8 u. verlossings
samenkomst. Leidster adj. Frese.
Blindedarmoperatie op
Zee. De passagiers van de „Stuttgart"
van den Nord Deutschen Lloyd deelden
bij aankomst te Colombo mede, dat de
kapitein, na het verlaten van Suez, draad
loos bericht had ontvangen van het Ne-
derlandsche schip „Randfontein", dat de
eerste officier van dit schip gevaarlijk
ziek was. Hij was lijdende aan acute
blindedarmontsteking.
De „Stuttgart" stoomde onmiddellijk in
de richting van de „Randfontein" en zond
een dokter met een verpleegster naar het
Nederlandsche schip. Deze opereerde met
succes den zieke en vier uur later kon de
„Stuttgart" zijn reis vervolgen.
Ambtenaar door smokkel
auto aangereden. Op den weg van
Gemmenich naar Vaals, wilde gister
avond de rijksambtenaar der Invoerrech
ten en Accijnsen L., een uit België komen
de personenauto visiteeren, toen uit de
zelfde richting een andere auto met zeer
groote snelheid naderde. Met onvermin
derde vaart suisde de wagen langs de
stilstaande personenauto en greep daar
bij den ambtenaar, die tegen den grond
werd gesmakt. Zonder zelfs een oogen-
•blik in te houden rende de wagen voort.
L. werd in levensgevaarlijken toestand
naar het 'hospitaal te Heerlen overge
bracht.
De auto, welke bet ongeluk veroorzaak
te is later op den avond te Vaals onbe
heerd aangetroffen. De wagen bleek 450
kg. boter te bevatten, welke over de grens
was gesmokkeld. De wagen voerde een
Limburgsch nummer, van den chauffeur
was geen spoor te bekennen.
Door 'het oog van een naald
gekropen. De 66-jarige arbeider J. v.
d. Zuit Heemstede, wilde een particu
lieren overweg nabij' de Amsterdamsche
Waterleiding per rijwiel oversteken, om
zich naar zijn werk te begeven. Het was
kwart voor zeven dus nog donker. Daar
bij is de man hardhoorend en reed ach
ter een anderen wielrijder aan. Toen hij
de Oostelijke spoorbaan was gepasseerd
arriveerde juist een electrische trein uit
Leiden bij den overweg. De linkertree
plank van den spoorwagen greep het
achterwiel van de fiets. V. d. Z. werd
tegen den grond geslingerd, doch be
kwam slechts een geringe wond aan zijn
linkerarm en hand. Hij stond direct op
om zoo spoedig mogelijk de baan te ver
laten, doch bemerkte toen, dat het ach
terwiel van zijn fiets verdwenen was. Dit
bleek later aan de treeplank te hangen
van den trein. De trein stopte op vrij
korten afstand en had 15 minuten ver
traging.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
Nogmaals tram of autobus.
Naar aanleiding van het stukje van
den heer Kraak Steemann in uw blad
van 9 dezer, wil ik gaarne nog iets
zeggen.
Als genoemde heer goed gelezen had,
dan zou hij' kunnen zien, dat ik speciaal
uit Zeeuwsch-Vlaamsche ondervinding
schreef en niet volgens „Haagsche toe
standen", waar de wegen wel beter ge
schikt zullen zijn voor autobussen dan de
weg BreskensSluis via Groede, die
vanaf Nieuwvliet tot Sluis slecht ligt
en erg nauw. D'an de nauwe autobus
heeft niets te maken met zijn breedte
maar juist in de lengte, waar men nau
welijks kan zitten en dan houd ik vol,
dat op zoo'n weg, waar een heel
goede trambaan ligt, en waar de
tram op hetzelfde traject geen minuut
langer rijdt, deze verre te verkiezen is
boven een dergelijke bus. Het is toch wel
opmerkelijk, dat de S.B.M. speciaal zijn
oudste bus op dit traject laat dienst
doen en er niet zijn goede bussen aan
waagt. Op de lijn BreskensBrugge loo-
pen wel heel beste bussen, doch wat de
veiligheid betreft, is een vergelijking met
"Woerden moeilijk door te voeren, daar
hier nooit geen twee treinen gelijk rij
den, doch de kwestie is deze: aankomst
boot b.v. 8.10, vertrek bus ook 8.10, dus
als de boot over tijd is of precies op tijd,
kan de bus niet om 8.10 vertrekken,
daar de passagiers toch van de boot
naar de bus moeten loopen.
Zijn er dan veel passagiers, dan moet
eerst de bestuurder de kaartjes uitrei
ken en dan wil hij toch op tijd arrivee-
ren op de diverse plaatsen, waardoor hij
de toch al beperkte rijtijd door veel groo-
tere snelheid moet zien in te halen wat
de kans voor ongelukken groo-ter maakt.
Voor het overige wil ik gaarne toege
ven, dat een bus best de tram kan ver
vangen als men een goede weg heeft en
het passagiersvervoer, ondanks de bus
sen eerder af, dan toegenomen is, wat
wel meer komt door de particuliere
auto's en bet minder kunnen reizen van
veel menschen.
Mijn verweer was alleen maar bedoeld
tegen de uitdrukking, dat Z.-Vlaanderen
de wijzers der klok achteruitzet en dit
kan misschien vanuit Den Haag bekeken
zoo zijn, doch hier moet men rekening
houden met Z.-Vlaamsche toestanden,
en zal de Z.-Vl. tram dan ook wel zijn
reden hebben gehad, om de busdienst
SchoondijkeIJzenaijke te vervangen
door een motortram, ondanks de daar
wel liggende goede klinkerweg.
Hoogachtend,
EEN Z.-VLAAMSCH INWONER
EERSTE ZEEUWSCHE FRUIT
TEELTDAG.
Inleiding van Ir Bosma.
Door samenwerking van alle provin
ciale tuinbouworganisaties in Zeeland is
het mogelijk geworden vandaag te Goes
den eersten Zeeuwschen fruitteeltdag te
organiseeren.
Deze was geheel aan de snoei gewijd.
Dó belangstelling was zóó groot, dat
men van de kleine naar de groote zaal
in de Prins van O'ranje moest verhuizen.
Vanmorgen hield de heer Ir Bosma,
rijkslandbouwconsulent, na ingeleid te
zijn door den heer H. A. Hanken, die de
leiding van deze vergadering had, een
inleiding over
Het snoeien onzer vruchtboomen.
Een vruchtboom, aldus spr., is, even
als elk levend wezen, een eenheid waar
van de onderdeelen met elkaar in even
wicht moeten zijn, wil er sprake zijn van
een goed gedijen. Elke verstoring van
dit evenwicht geeft stoornis in den groei.
De snoei der hoornen is een ingrijpen in
dit evenwicht, dat van zeer groote ge
volgen kèn zijn, vermoedelijk grooter dan
van elke andere cultuurhandeling.
De snoei van de bovenaardsche deelen
doet direct zijn invloed op den groei der
wortels gelden, al blijft dat meestal voor
onze waarneming verborgen. Duidelijker
is de invloed van het inkorten der wor
tels (bij het rooien en verplanten) op de
ontwikkeling der bovenaardsche deelen.
Het evenwicht, dat er in een boom
bestaat, wordt dan ook voor een groot
gedeelte beheerscht door de wisselwerking
van de wortels eenerzijds en het takgestel
anderzijds. Over de wijze waarop deze
twee deelen elkaar beïnvloeden is weinig
bekend. In de eerste plaats valt echter
de aandacht daarbij op de voeding. De
wortels verzorgen de bodemvoeding
en de takken met hun bladeren verzor
gen de luchtvoeding (koolstofvoeding).
En men meent thans op grond van onder
zoekingen van den Duitschen geleerde
Klebs en anderen, dat de verhouding van
bodemvoeding en luchtvoeding het ge
drag van den boom beheerscht. Bij een
rijke bodemvo*ding en een matige of
geringe luchtvoeding zal bij den boom
de takgroei overheerschen. Dit vindt voor
al in de jeugd plaats. Later wordt de
verhouding anders en treedt de luchtvoe
ding, de assimilatie, meer op den voor
grond. De sterke groei matigt en de
vruchtbaarheid treedt op.
Tenslotte kan, vooral bij sommige va
riëteiten de luchtvoeding dermate de
overhand krijgen, dat de boom niets doet
dan dragen; hij „draagt zich dood".
Aan de gedragingen van den boom
moet de snoei zich aanpassen.
Waar het gedrag in de jeugdjaren van
den boom anders is dan op ouderen leef
tijd, zal ook de snoei dan anders moe
ten zijn.
Dó ervaring leert dat in de jeugd van
den boom krachtige snoei het evenwicht
verschuift naar de richting van groei.
Dit is het gevolg van het wegnemen van
een deel der toekomstige bladeren en
takken welke de luchtvoeding hadden
moeten verzorgen. De wortels overheer
schen.
Om een jongen boom tot vroegere
vruchtbaarheid te brengen, zullen we
dus de snoei tot het allernoodzakelijkste
moeten beperken. Dit geldt dus vooral
voor wijkers. Voor blijvers kan men de
snoei niet achterwege laten om het ge
raamte van den boom, de gesteltakken,
te vormen.
Zoodra de boom gaat dragen is de
invloed van de snoei geringer geworden.
Door de snoei neemt men dan naar
verhouding ook niet zooveel bovenaard
sche deelen weg als bij den jongen boom.
Toch dient men ook nu nog voorzichtig
te zijn, vooral bij sommige weinig vrucht
bare soorten.
Tenslotte treedt de leeftijd van alge-
heele vruchtbaarheid in, waarbij de boom
dus in volle dracht komt. Snoei doet nu
niet meer zooveel kwaad. Bovendien rea
geert de boom nu meer plaatselijk op
de snoei, terwijl dat bij den boom in zijn
jeugd meer den geheelen boom beïn
vloedde. Bij een goed opgezetten boom
zal er jaarlijks niet veel te snoeien zijn.
Wel treedt nu het moment op, dat door
het regelmatig dragen sommige deelen
uitgeput raken, dus a.h.w. uitgeschakeld
worden uit het evenwicht of althans het
evenwicht van die deelen zoo ver ver
schoven is, dat de vruchtbaarheid over-
heerscht. Door gebrek aan bodemvoeding
in de deelen, welke blijkbaar onvoldoen
de voorzien worden, neemt de kwaliteit
der vruchten af. Deze „uitgeputte" dee
len worden weggenomen om plaats te
maken voor de jongere deelen, welke zich
intusschen reeds ontwikkeld hebben. We
passen dus vervangsnoei toe. En het zal
meestal blijken, dat het de omlaaggebo
gen deelen zijn, welke hiervoor in aan
merking komen. En dit omlaagbuigen is
dikwijls weer ontstaan door het gewicht
der voortgebrachte vruchten.
In hoever door dit omlaag-buigen de
bodemvoeding of de luchtvoeding beïn
vloed wordt, is niet bekend. Men ver
moedt wel, dat door dezen stand der tak
ken de z.g. assimilaten, uit de lucht
voeding gevormd (suiker-zetmeel), min
der vlot naar de overige deelen der plant
stroomen.
Tenslotte zou, zonder snoei, een mo
ment optreden, waarbij de boom zoo
vruchtbaar wordt, waarbij dus volgens
boven gevolgde redeneering de luchtvoe
ding zóó overheerscht of misschien de
bodemvoeding zóó in de minderheid
komt, dat de groei geheel op den achter
grond raakt. Dit is het moment van het
„dood dragen". Dit moment treedt bij de
eene soort veel vroeger in dan bij de
andere. Een Manks Codlin bijv. of een
Codlin Keswick kan reeds op jongen leef
tijd in dezen toestand zijn. Bij sommige
variëteiten is dit zoo sterk uitgesproken,
dat hiertegen ook met snoei weinig of
niets uit te richten is. Zoo is een afge
dragen Bellefleur ook door krachtige
snoei moeilijk of niet tot nieuwen groei
te wekken.
Het middel tegen een dergelijke te ver
doorgezette vruchtbaarheid is een krach
tige snoei. Gelukt dit niet, dan is het
geval meestal hopeloos. Met een over
matige stikstofbemesting bereikt men hier
weinig of niets. De boom regelt zelf de
opname hiervan en stoort zich juist in
dit stadium aan de bemesting weinig.
Men dient echter door een regelmatige
vervangsnoei, te zorgen, dat dit stadium
niet bereikt wordt.
Men vrage niet naar algemeen gelden
de recepten in dezen, maar beoordeele
elke variëteit naar zijn gedrag, waarbij
we in het oog moeten houden, dat hierbij
zoowel de bodem en de voedingstoestand
alsook de onderstam een woordje mee
spreken.
Hierop volgde een geanimeerde be
spreking over tal van tuinbouwaangele-
gcnheden.
Vanmiddag werd in den proeftuin te
Wilhelminadorp door 12 vakonderwijzers
een snoeidemonstratie gegeven.
KEURINGSDIENST ZEELAND.
Een proefbedrijf in den Wilheimina-
polder.
Onder leiding van den heer W. Kake-
beeke, hield de Keuringsdienst Zeeland
op 15 Januari dezer een algem. vergade
ring te Goes.
Het verslag over het jaar 19351936
werd onveranderd goedgekeurd.
De exploitatierekening en balans over
het boekjaar 19351936 werden goedge
keurd en vastgesteld.
Medegedeeld weid, dat het Bestuur van
den Keuringsdienst Zeeland heeft beslo
ten in samenwerking met den Rijksland-
bouwvoorlichtingsdienst over te gaan tot
de stichting van een proefbedrijf, groot
ca. 8 H.A., hetwelk zal zijn gelegen in
den Wilhelminapolder te Wilhelmina
dorp.
Op dit proefbedrijf zullen verschillende
onderzoekingen worden verricht op het
gebied van de veredeling, rassenkeuze,
bemesting, etc., welke aan de landbouw-
p^actijk ten goede kunnen komen.
Het Bestuur heeft het op prijs gesteld,
dat in de exploitatie van dit proefbedrijf
financieele medewerking wordt verleend
door de afdeeling Zeeland van het Keu
ringsinstituut voor Zaaigranen en Zaai
zaden (K.I.Z.).
Vereeniging tot verbetering van het
Geitenras in Zeeland.
Woensdagmiddag hield de Vereeniging
tot verbetering van het Geitenras in Zee
land 'haar jaarvergadering.
De voorzitter, Mr P. Dieleman, opende
de vergadering met een rede, waarin hij
er o.a. op wees, dat de keuringen voor het
grootste deel goed bezocht waren en de
Kringkeuring op den fokveedag te Middel
burg een succes was. De algemeene mede
werking van de geitenhouders, zoowel als
van verschillende belangstellenden mag
worden geroemd. De Kring Walcheren der
Z. L. M. verdient een woord van bijzon
deren dank. De kringkeuring te Kloe
tinge voor Zuid-Beveland was een zeer
mooi begin na de reorganisatie van dien
kring in begin 1936.
De Prov. Vereeniging breidde ook dit
jaar weer uit; een vermeerdering van 295
leden sinds de vorige vergadering. De
bokkenstapel bleef stationair. De komende
jaren eischen een meer dan gewone schif
ting, gezien de wat geforceerde aanfok
met de snelle uitbreiding der vereeniging.
Het Rijk schonk f 1000 en de Provincie
f400 voor 'het tekort 1935. Hoewel de
grootste zuinigheid geboden blijft, kan
men toch zeggen, datf de financieele
grondslag gezond is te noemen. Op het
fokstation verliepen alle zaken weer naar
wensch.
Vele inlichtingen werden op het secre
tariaat verstrekt en vele vragen beant
woord, waarbij spr. namens den secre
taris een woord van warmen dank brengt
aan den heer Sietema voor den velen
steun van hem bij zijn werk ondervon
den. De voorzitter besloot met een opwek
king tot eendrachtige samenwerking
voor 'het zoo nuttige werk.
De secretaris, de heer J. Versluys Sz.,
bracht vervolgens het jaarverslag over
1936 uit. Elke keuring, en de daarmede
gepaard gaande demonstratie stelt aan
schouwelijk voor de rijke vruchten, die
voorzitter en bestuur oogsten van het toe
gewijde werk. Ook de secretaris wees op
het z.i. belangrijke feit van den grooten
financieelen steun van Rijk en Provincie.
Spr. bracht den voorzitter in zijn
functie van lid van Ged. Staten hartelijk
dank voor zijn medewerking in die kwali
teit.
Per 81 Deoember J.1, waren aangesloten
06 afdeelingen met 8338 leden en 5040
geiten, verleden jaar 08 afdeelingen en
8037 leden. De 'heeren Zwagerman en
Sietema bleven de bereidwillige advi
seurs.. Bij de afdeelingen waren dit na
jaar 92 dekbokken gestald. De afstamme
lingen op de keuringen stelden niet te
leur, en waren op sommige plaatsen zelfs
zeer goed. Spr. vroeg nog eens aan de
bokken vooral in. den dektijd niet veel
mais te geven. Beter zijn grondnoten, lijn-
meel of paardeboonen.
In 65 afdeelingen werden dit jaar keu
ringen gehouden. De aanvoer was over
het algemeen bevredigend, de belangstel
ling heel goed. In het totaal werden 1746
dieren aangevoerd, n.l. 1152 melkgeiten,
75 overloopers en 519 lammeren. Van de
melkgeiten werden 493 of 42.7 pet. aanbe
volen voor de fokkerij, 42 melkgeiten wer
den ingeschreven in het Provinciaal
stamboek, 124 lammeren in 'het Prov.
jongvee register, 213 diploma's en 26
eervolle vermeldingen zijn uitgereikt. Ook
de secretaris getuigt van het uitstekend
slagen van de Kringtentoonstelling tijdens
den fokveedag. Dit jaar werden 12 bok-
ken-moeders op kosten der P. V. gecon
troleerd op opbrengst en vetgehalte der
melk. Men mag den eisch 500 L. voor
één-jarige en 800 L, voor een oudere
geit, niet te gemakkelijk loslaten.
Op verschillende plaatsen zijn weer le
zingen gehouden, of vergaderingen bijge
woond.
De secretaris gaf dan een overzicht van
het fokstation. Van 6 melkgeiten werd de
bekende controle onafgebroken voortge
zet, waarbij wel bleek, dal de geringe
krachtvoer-bijvoedering wegens bezuini
ging te merken is.
Overeenkomstig het advies van het
Boekhoudbureau der Z. L. M. werden de
rekeningen van de P. V. en van het Fok
station onveranderd vastgesteld, resp. met
eindcijfers van f 3761.59 en f2868.63. Het
zelfde geschiedde met de begrooting der
vereeniging ad f 3680 en die van het Fok
station ad f2775.
Een voorstel van het bestuur om art
13 van het Huishoudelijk reglement zoo
te wijzigen, dat het dagelijksch bestuur
met 2 leden kan worden uitgebreid, werd
met alg. st. aangenomen. De prijs voor
aan te koopen bokjes werd voor 1937 be
paald op f4 voor eerste en f2.50 voor
tweede van gecontroleerde moeder, f2.50
en f 1.50 van niet gecontroleerde moeder.
De heer Poppe uit Nieuwland getuigde
namens de commissie van toezicht op het
fokstation in zijn mondeling rapport,
waardeering voor den arbeid van de lei
ding en het personeel. In plaats van den
heer P. Joziasse, die niet herkiesbaar
was, werd tot lid van de commissie be
noemd de heer A. Trielier te Domburg.
Hierna hield de 'heer W. Sietema een
inleiding over „De voeding onzer geiten".
Spr. heeft de ervaring, dat er op het
gebied van de voeding der geiten werke
lijk nog al wat hapert. Werkelijk doel
matig en economisch voeren is heusch
niet gemakkelijk.
Kort gezegd moet men bij de voeding
letten op: a. gezond, smakelijk en afwis
selend voer; b. een goede verhouding tus-
schen waterrijk en droog voer; c. een vol
doende 'hoeveelheid eiwit en zetmeelstof-
fen en d. dat er geen gebrek aan mine
ralen en vitaminen in het rantsoen ont
staat.
Spr. ging daarom in den breede na
welke bijzondere eischen te stellen zijn
voor bepaalde categoriën van geiten.
Na deze rede werden nog enkele vragen
gesteld, die door den inleider werden be
antwoord.
De voorzitter bracht den heer Sietema
dank voor zijn mooie, duidelijke voor
dracht.
De secretaris deed nog enkele mededee-
lingen over het verkoopbureau, dat z.i.
nog niet is wat het moet en kan zijn.
Bij de rondvraag werden nog verschil
lende vragen gesteld en beantwoord. De
secretaris bracht den voorzitter dank voor
zijn medewerking in 1936 en voor de 'lei
ding der vergadering. Op deze woorden
volgde een langdurig applaus.
De voorzitter sloot de vergadering met
de beste wensc'hen voor de vereeniging
Het verslag van deze vergadering,
waarvoor men abusief de pers niet had
uitgenoodigd, bereikte ons tot onzen spijt
te laat, om het nog in ons nummer van
gisteren te kunnen opnemen. (Red.)
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Verwachting tot den avond van 23 Jan.:
Matige tot krachtige, tijdelijk afnemen
de Z.W. tot Z. wind, zwaar bewolkt met
ijdelijke opklaring, aanvankelijk nog kans
op regen, weinig verandering in tempe
ratuur.
Stand van hedenmiddag 3 uur:
Licht op voor fietsen:
Zaterdag 4 u. 53 min.