Predikbeurten. Gemengd Nieuws Ingezonden Stukken Land- en Tuinbouw ZONDAG 24 JANUARI 1937. Op Zuid- en Noord-Beveland. Ned. Herv. Kerk. Baarland, nm. ds Elenbaas. Biezelinge, vm. en nm. ds v. Steenbergen. Borsselen, vm. ds Elenbaas, nm. leesd. Colijnsplaat, vm. dhr Louwerse, 6 u. ds Bons Driewegen, nm. ds v. Burgeler. Ellewoutsdijk, nm. ds Blanson Henkemans. (Voorber. H. Av.). Geersdijk, vm. leesd., nm. ds v. d. Most v. Spijk. 's-Gravenpolder, vm. en nm. ds van Hoog straten. 's-Heerenhoek, nm. ds Wagner. Heinkenszand, 9.30 en 2 u. ds de Willigen. 's-H. Arendskerke, vm. en nm. ds v. d. Waa 's-Heer Hendrikskinderen, vm. en nm. ds Koopmans. 's-Heer Abtskerke, nm. ds de Vries. Hoedekenskerke, vm. en nm. ds Hulsbergen. Ierseke, vm. en nm. ds Engelsma. Kapelle, vm. dr Schmidt, nm. geen d. Kamperland, vm. en nm. ds Tonsbeek. (H. Av. en Dankz.). Kattendijke, vm. en nm. ds v. d. Heil. (H. Av. en Dankz.) Kats, vm. geen d., nm. ds Hansen. Krabbendijke, vm. en nm. ds Baarslag. (H. Av.). Kortgene, vm. ds v. d. Most van Spijk, nm. leesd. Kloetinge, vm. ds Bons, nm. ds Plaggemars. Kruiningen, vm. en nm. ds Mortier. Nieuwdorp, vm. ds Wagner, nm. ds Hartjes. Nisse, vm. ds Blanson Henkemans, nm. g. d. Oudelande, vm. en nm. ds Matzer van Blois. Ovezande, vm. ds Burgeler. Rilland, vm. en nm. ds Sickesz. Schore, nm. dr Schmidt. Waarde, vm. en nm. ds Hoogenraad. Wemeldinge, 9.30 en 1.30 u. ds de Bruyn. Wissenkerke, vm. en nm. ds Louwerse. Wolfaartsdijk, 9.30 u. ds Hansen, 2 u. hulp- pred. v. d. Graaf. Wilhelminadorp, 9.30 u. ds Homburg, 5.30 u. ds Steinz. Op Walcheren. Aagtekerke, 9.30 u. geen d., 2 u. ds Don. Arnemuiden, 9.30 en 2 u. dhr v. Barneveld te Delft. Biggekerke, 9.30 en 2 u. ds Korevaar. (vm. bev. kerker, leden.) Domburg, vm. en nm. ds Nicolai. Gapinge, 9.30 u. dhr de Weert te Klazina- veen, 2 u. ds v. Duyne (H. Av.). Grijpskerke, 9.30 en 2 u. ds Jellema. Kleverskerke, vm. ds Fagel. Koudekerke, 9.30 u. ds Vossers, 2 u. ds van Kooten. Meliskerke, vm. geen dienst, nm. ds Visbeelc te Vlissingen. N.- en St Joosland, vm. en nm. ds Burger. (H. Av.). Oostkapelle, 9.30 u. ds Don, 2 en 7 u. geen d. Ritthem, vm. en nm. qs de Ru. (H. Av. en Dankz.) Serooskerke, 9.30 u. ds Warners, 7.30 u. J eugdavond. St Laurens, vm. geen dienst, nm. ds Kelder. Oost-Souburg, 9.30, 2 en 7 u. ds Spijkerboer. (vm. en nm. H. Av., av. Dankz.) Veere, nm. ds Fagel. Vrouwepolder, 9.30 u. ds v. Duyne (H. Av.), 2 u. dhr de Weert. West-Souburg, geen dienst. Westkapelle, vm. en nm. ds Reus. Zoutelande, vm. en nm. ds Oosthoek. 't Zand, 10 u. ds v. Kooten (H. Av.), 2 u. ds van Empel (Dankz.). Middelburg, (Geref. Bond), Vrijz. kerk, 2 en 6 u. dhr Wildschut te R'dam. Geref. Kerken. Arnemuiden, vm. en nm. ds Scholing. Baarland, vm. en nm. ds Leene. Borsselen, vm. en nm. ds Fransen. Driewegen, vm. en nm. leesd. Domburg, 9.30 u. ds Visser, 2 u. leesd. Gapinge, 9.30 en 2 u. ds Tunderman. (H. Av. en Dankz.). Goes, 9.30 en 5.30 u. ds v. d. Vegt. 's-Gravenpolder, vm. en nm. leesd. Heinkenszand, vm. en nm. ds Booij. (nm. Voorber. H. Av.). Ierseke, vm. en nm. ds Velders te R'dam. Kapelle, vm. en nm. ds Scheele. Krabbendijke, vm. en nm. ds Ros. Kamperland, 9 en 2 u. ds v. d. Ende, 7 u. leesdienst. Kruiningen, 9.30 en 2 u. ds Koolstra. St. Laurens, vm. en nm. ds Koning. (Voorber. H. Av.). Meliskerke, 9.30 en 2 u. ds Vreugdenhil. Nieuwdorp, vm. en nm. ds Beukema. Oostkapelle, 9.30 u. cand. van Sluys, 2 u. leesd. Rilland, vm. en nm. leesdienst. Schoondijke, vm. en nm. ds de Vries. Serooskerke, 9.30 en 2 u. ds Lindeboom. Souburg, 9.30 u. leesd., 2 u. cand. v. Sluijs. Veere, vm. en nm. ds v. d. Guchte. Westkapelle, 9.30 u. leesd., 2 u. ds Visser. Wemeldinge, vm. en nm. ds v. Dijk. Wolfaartsdijk, vm. en nm. ds v. Heiningen. Geref. Gemeenten. Middelburg, 9.30, 2 en 6 u. ds Verhagen. Aagtekerke, 9.30, 2 en 6 u. leesdienst. Biezelinge, vm., nm. en av. leesdienst. Goes, 9.30, 2 en 6 u. leesd. 's-Gravenpolder, vm., nm. en av. leesd. Ierseke, vm., nm. en av. leesd. Dinsdag 7.30 u. ds Hofman (bidstond voor de Synode.) Krabbendijke, vm., nm. en av. ds v. d. Berg. Kruiningen, 9, 1.30 en 5.30 u. leesd. Nisse, Woensdag 6.30 u. ds Hofman. Hoedekenskerke, Donderdag, 2.30 u, ds v. d. Berg (huw. bev.). Chr. Geref. Kerk. Biezelinge, 9,30 en 2 u. ds Franssen, Vlissingen, 9.30 en 5 u. ds Kleisen. Middelburg (Gasthuiskerk), 10 u. leesd., 2 u. ds Kleisen. Vrije Evang, Gemeente. Goes, 7.30 u. bidst. 9.30 en 6 u. ds v. d. Vis. Wemeldinge, vm. en nm. ds Werges. Ierseke, vm. en nm. ds Leep te Gouda. Geref. Kerken (H. V.). Middelburg, 10 u. leesd., 6 u. geen d. Leger des Heils. Goes, 7.30 u. bidstond, 10 u. heiligingsdienst, 4 u. openluchtmeeting, 8 u. verlossings samenkomst. Leidster adj. Frese. Blindedarmoperatie op Zee. De passagiers van de „Stuttgart" van den Nord Deutschen Lloyd deelden bij aankomst te Colombo mede, dat de kapitein, na het verlaten van Suez, draad loos bericht had ontvangen van het Ne- derlandsche schip „Randfontein", dat de eerste officier van dit schip gevaarlijk ziek was. Hij was lijdende aan acute blindedarmontsteking. De „Stuttgart" stoomde onmiddellijk in de richting van de „Randfontein" en zond een dokter met een verpleegster naar het Nederlandsche schip. Deze opereerde met succes den zieke en vier uur later kon de „Stuttgart" zijn reis vervolgen. Ambtenaar door smokkel auto aangereden. Op den weg van Gemmenich naar Vaals, wilde gister avond de rijksambtenaar der Invoerrech ten en Accijnsen L., een uit België komen de personenauto visiteeren, toen uit de zelfde richting een andere auto met zeer groote snelheid naderde. Met onvermin derde vaart suisde de wagen langs de stilstaande personenauto en greep daar bij den ambtenaar, die tegen den grond werd gesmakt. Zonder zelfs een oogen- •blik in te houden rende de wagen voort. L. werd in levensgevaarlijken toestand naar het 'hospitaal te Heerlen overge bracht. De auto, welke bet ongeluk veroorzaak te is later op den avond te Vaals onbe heerd aangetroffen. De wagen bleek 450 kg. boter te bevatten, welke over de grens was gesmokkeld. De wagen voerde een Limburgsch nummer, van den chauffeur was geen spoor te bekennen. Door 'het oog van een naald gekropen. De 66-jarige arbeider J. v. d. Zuit Heemstede, wilde een particu lieren overweg nabij' de Amsterdamsche Waterleiding per rijwiel oversteken, om zich naar zijn werk te begeven. Het was kwart voor zeven dus nog donker. Daar bij is de man hardhoorend en reed ach ter een anderen wielrijder aan. Toen hij de Oostelijke spoorbaan was gepasseerd arriveerde juist een electrische trein uit Leiden bij den overweg. De linkertree plank van den spoorwagen greep het achterwiel van de fiets. V. d. Z. werd tegen den grond geslingerd, doch be kwam slechts een geringe wond aan zijn linkerarm en hand. Hij stond direct op om zoo spoedig mogelijk de baan te ver laten, doch bemerkte toen, dat het ach terwiel van zijn fiets verdwenen was. Dit bleek later aan de treeplank te hangen van den trein. De trein stopte op vrij korten afstand en had 15 minuten ver traging. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Nogmaals tram of autobus. Naar aanleiding van het stukje van den heer Kraak Steemann in uw blad van 9 dezer, wil ik gaarne nog iets zeggen. Als genoemde heer goed gelezen had, dan zou hij' kunnen zien, dat ik speciaal uit Zeeuwsch-Vlaamsche ondervinding schreef en niet volgens „Haagsche toe standen", waar de wegen wel beter ge schikt zullen zijn voor autobussen dan de weg BreskensSluis via Groede, die vanaf Nieuwvliet tot Sluis slecht ligt en erg nauw. D'an de nauwe autobus heeft niets te maken met zijn breedte maar juist in de lengte, waar men nau welijks kan zitten en dan houd ik vol, dat op zoo'n weg, waar een heel goede trambaan ligt, en waar de tram op hetzelfde traject geen minuut langer rijdt, deze verre te verkiezen is boven een dergelijke bus. Het is toch wel opmerkelijk, dat de S.B.M. speciaal zijn oudste bus op dit traject laat dienst doen en er niet zijn goede bussen aan waagt. Op de lijn BreskensBrugge loo- pen wel heel beste bussen, doch wat de veiligheid betreft, is een vergelijking met "Woerden moeilijk door te voeren, daar hier nooit geen twee treinen gelijk rij den, doch de kwestie is deze: aankomst boot b.v. 8.10, vertrek bus ook 8.10, dus als de boot over tijd is of precies op tijd, kan de bus niet om 8.10 vertrekken, daar de passagiers toch van de boot naar de bus moeten loopen. Zijn er dan veel passagiers, dan moet eerst de bestuurder de kaartjes uitrei ken en dan wil hij toch op tijd arrivee- ren op de diverse plaatsen, waardoor hij de toch al beperkte rijtijd door veel groo- tere snelheid moet zien in te halen wat de kans voor ongelukken groo-ter maakt. Voor het overige wil ik gaarne toege ven, dat een bus best de tram kan ver vangen als men een goede weg heeft en het passagiersvervoer, ondanks de bus sen eerder af, dan toegenomen is, wat wel meer komt door de particuliere auto's en bet minder kunnen reizen van veel menschen. Mijn verweer was alleen maar bedoeld tegen de uitdrukking, dat Z.-Vlaanderen de wijzers der klok achteruitzet en dit kan misschien vanuit Den Haag bekeken zoo zijn, doch hier moet men rekening houden met Z.-Vlaamsche toestanden, en zal de Z.-Vl. tram dan ook wel zijn reden hebben gehad, om de busdienst SchoondijkeIJzenaijke te vervangen door een motortram, ondanks de daar wel liggende goede klinkerweg. Hoogachtend, EEN Z.-VLAAMSCH INWONER EERSTE ZEEUWSCHE FRUIT TEELTDAG. Inleiding van Ir Bosma. Door samenwerking van alle provin ciale tuinbouworganisaties in Zeeland is het mogelijk geworden vandaag te Goes den eersten Zeeuwschen fruitteeltdag te organiseeren. Deze was geheel aan de snoei gewijd. Dó belangstelling was zóó groot, dat men van de kleine naar de groote zaal in de Prins van O'ranje moest verhuizen. Vanmorgen hield de heer Ir Bosma, rijkslandbouwconsulent, na ingeleid te zijn door den heer H. A. Hanken, die de leiding van deze vergadering had, een inleiding over Het snoeien onzer vruchtboomen. Een vruchtboom, aldus spr., is, even als elk levend wezen, een eenheid waar van de onderdeelen met elkaar in even wicht moeten zijn, wil er sprake zijn van een goed gedijen. Elke verstoring van dit evenwicht geeft stoornis in den groei. De snoei der hoornen is een ingrijpen in dit evenwicht, dat van zeer groote ge volgen kèn zijn, vermoedelijk grooter dan van elke andere cultuurhandeling. De snoei van de bovenaardsche deelen doet direct zijn invloed op den groei der wortels gelden, al blijft dat meestal voor onze waarneming verborgen. Duidelijker is de invloed van het inkorten der wor tels (bij het rooien en verplanten) op de ontwikkeling der bovenaardsche deelen. Het evenwicht, dat er in een boom bestaat, wordt dan ook voor een groot gedeelte beheerscht door de wisselwerking van de wortels eenerzijds en het takgestel anderzijds. Over de wijze waarop deze twee deelen elkaar beïnvloeden is weinig bekend. In de eerste plaats valt echter de aandacht daarbij op de voeding. De wortels verzorgen de bodemvoeding en de takken met hun bladeren verzor gen de luchtvoeding (koolstofvoeding). En men meent thans op grond van onder zoekingen van den Duitschen geleerde Klebs en anderen, dat de verhouding van bodemvoeding en luchtvoeding het ge drag van den boom beheerscht. Bij een rijke bodemvo*ding en een matige of geringe luchtvoeding zal bij den boom de takgroei overheerschen. Dit vindt voor al in de jeugd plaats. Later wordt de verhouding anders en treedt de luchtvoe ding, de assimilatie, meer op den voor grond. De sterke groei matigt en de vruchtbaarheid treedt op. Tenslotte kan, vooral bij sommige va riëteiten de luchtvoeding dermate de overhand krijgen, dat de boom niets doet dan dragen; hij „draagt zich dood". Aan de gedragingen van den boom moet de snoei zich aanpassen. Waar het gedrag in de jeugdjaren van den boom anders is dan op ouderen leef tijd, zal ook de snoei dan anders moe ten zijn. Dó ervaring leert dat in de jeugd van den boom krachtige snoei het evenwicht verschuift naar de richting van groei. Dit is het gevolg van het wegnemen van een deel der toekomstige bladeren en takken welke de luchtvoeding hadden moeten verzorgen. De wortels overheer schen. Om een jongen boom tot vroegere vruchtbaarheid te brengen, zullen we dus de snoei tot het allernoodzakelijkste moeten beperken. Dit geldt dus vooral voor wijkers. Voor blijvers kan men de snoei niet achterwege laten om het ge raamte van den boom, de gesteltakken, te vormen. Zoodra de boom gaat dragen is de invloed van de snoei geringer geworden. Door de snoei neemt men dan naar verhouding ook niet zooveel bovenaard sche deelen weg als bij den jongen boom. Toch dient men ook nu nog voorzichtig te zijn, vooral bij sommige weinig vrucht bare soorten. Tenslotte treedt de leeftijd van alge- heele vruchtbaarheid in, waarbij de boom dus in volle dracht komt. Snoei doet nu niet meer zooveel kwaad. Bovendien rea geert de boom nu meer plaatselijk op de snoei, terwijl dat bij den boom in zijn jeugd meer den geheelen boom beïn vloedde. Bij een goed opgezetten boom zal er jaarlijks niet veel te snoeien zijn. Wel treedt nu het moment op, dat door het regelmatig dragen sommige deelen uitgeput raken, dus a.h.w. uitgeschakeld worden uit het evenwicht of althans het evenwicht van die deelen zoo ver ver schoven is, dat de vruchtbaarheid over- heerscht. Door gebrek aan bodemvoeding in de deelen, welke blijkbaar onvoldoen de voorzien worden, neemt de kwaliteit der vruchten af. Deze „uitgeputte" dee len worden weggenomen om plaats te maken voor de jongere deelen, welke zich intusschen reeds ontwikkeld hebben. We passen dus vervangsnoei toe. En het zal meestal blijken, dat het de omlaaggebo gen deelen zijn, welke hiervoor in aan merking komen. En dit omlaagbuigen is dikwijls weer ontstaan door het gewicht der voortgebrachte vruchten. In hoever door dit omlaag-buigen de bodemvoeding of de luchtvoeding beïn vloed wordt, is niet bekend. Men ver moedt wel, dat door dezen stand der tak ken de z.g. assimilaten, uit de lucht voeding gevormd (suiker-zetmeel), min der vlot naar de overige deelen der plant stroomen. Tenslotte zou, zonder snoei, een mo ment optreden, waarbij de boom zoo vruchtbaar wordt, waarbij dus volgens boven gevolgde redeneering de luchtvoe ding zóó overheerscht of misschien de bodemvoeding zóó in de minderheid komt, dat de groei geheel op den achter grond raakt. Dit is het moment van het „dood dragen". Dit moment treedt bij de eene soort veel vroeger in dan bij de andere. Een Manks Codlin bijv. of een Codlin Keswick kan reeds op jongen leef tijd in dezen toestand zijn. Bij sommige variëteiten is dit zoo sterk uitgesproken, dat hiertegen ook met snoei weinig of niets uit te richten is. Zoo is een afge dragen Bellefleur ook door krachtige snoei moeilijk of niet tot nieuwen groei te wekken. Het middel tegen een dergelijke te ver doorgezette vruchtbaarheid is een krach tige snoei. Gelukt dit niet, dan is het geval meestal hopeloos. Met een over matige stikstofbemesting bereikt men hier weinig of niets. De boom regelt zelf de opname hiervan en stoort zich juist in dit stadium aan de bemesting weinig. Men dient echter door een regelmatige vervangsnoei, te zorgen, dat dit stadium niet bereikt wordt. Men vrage niet naar algemeen gelden de recepten in dezen, maar beoordeele elke variëteit naar zijn gedrag, waarbij we in het oog moeten houden, dat hierbij zoowel de bodem en de voedingstoestand alsook de onderstam een woordje mee spreken. Hierop volgde een geanimeerde be spreking over tal van tuinbouwaangele- gcnheden. Vanmiddag werd in den proeftuin te Wilhelminadorp door 12 vakonderwijzers een snoeidemonstratie gegeven. KEURINGSDIENST ZEELAND. Een proefbedrijf in den Wilheimina- polder. Onder leiding van den heer W. Kake- beeke, hield de Keuringsdienst Zeeland op 15 Januari dezer een algem. vergade ring te Goes. Het verslag over het jaar 19351936 werd onveranderd goedgekeurd. De exploitatierekening en balans over het boekjaar 19351936 werden goedge keurd en vastgesteld. Medegedeeld weid, dat het Bestuur van den Keuringsdienst Zeeland heeft beslo ten in samenwerking met den Rijksland- bouwvoorlichtingsdienst over te gaan tot de stichting van een proefbedrijf, groot ca. 8 H.A., hetwelk zal zijn gelegen in den Wilhelminapolder te Wilhelmina dorp. Op dit proefbedrijf zullen verschillende onderzoekingen worden verricht op het gebied van de veredeling, rassenkeuze, bemesting, etc., welke aan de landbouw- p^actijk ten goede kunnen komen. Het Bestuur heeft het op prijs gesteld, dat in de exploitatie van dit proefbedrijf financieele medewerking wordt verleend door de afdeeling Zeeland van het Keu ringsinstituut voor Zaaigranen en Zaai zaden (K.I.Z.). Vereeniging tot verbetering van het Geitenras in Zeeland. Woensdagmiddag hield de Vereeniging tot verbetering van het Geitenras in Zee land 'haar jaarvergadering. De voorzitter, Mr P. Dieleman, opende de vergadering met een rede, waarin hij er o.a. op wees, dat de keuringen voor het grootste deel goed bezocht waren en de Kringkeuring op den fokveedag te Middel burg een succes was. De algemeene mede werking van de geitenhouders, zoowel als van verschillende belangstellenden mag worden geroemd. De Kring Walcheren der Z. L. M. verdient een woord van bijzon deren dank. De kringkeuring te Kloe tinge voor Zuid-Beveland was een zeer mooi begin na de reorganisatie van dien kring in begin 1936. De Prov. Vereeniging breidde ook dit jaar weer uit; een vermeerdering van 295 leden sinds de vorige vergadering. De bokkenstapel bleef stationair. De komende jaren eischen een meer dan gewone schif ting, gezien de wat geforceerde aanfok met de snelle uitbreiding der vereeniging. Het Rijk schonk f 1000 en de Provincie f400 voor 'het tekort 1935. Hoewel de grootste zuinigheid geboden blijft, kan men toch zeggen, datf de financieele grondslag gezond is te noemen. Op het fokstation verliepen alle zaken weer naar wensch. Vele inlichtingen werden op het secre tariaat verstrekt en vele vragen beant woord, waarbij spr. namens den secre taris een woord van warmen dank brengt aan den heer Sietema voor den velen steun van hem bij zijn werk ondervon den. De voorzitter besloot met een opwek king tot eendrachtige samenwerking voor 'het zoo nuttige werk. De secretaris, de heer J. Versluys Sz., bracht vervolgens het jaarverslag over 1936 uit. Elke keuring, en de daarmede gepaard gaande demonstratie stelt aan schouwelijk voor de rijke vruchten, die voorzitter en bestuur oogsten van het toe gewijde werk. Ook de secretaris wees op het z.i. belangrijke feit van den grooten financieelen steun van Rijk en Provincie. Spr. bracht den voorzitter in zijn functie van lid van Ged. Staten hartelijk dank voor zijn medewerking in die kwali teit. Per 81 Deoember J.1, waren aangesloten 06 afdeelingen met 8338 leden en 5040 geiten, verleden jaar 08 afdeelingen en 8037 leden. De 'heeren Zwagerman en Sietema bleven de bereidwillige advi seurs.. Bij de afdeelingen waren dit na jaar 92 dekbokken gestald. De afstamme lingen op de keuringen stelden niet te leur, en waren op sommige plaatsen zelfs zeer goed. Spr. vroeg nog eens aan de bokken vooral in. den dektijd niet veel mais te geven. Beter zijn grondnoten, lijn- meel of paardeboonen. In 65 afdeelingen werden dit jaar keu ringen gehouden. De aanvoer was over het algemeen bevredigend, de belangstel ling heel goed. In het totaal werden 1746 dieren aangevoerd, n.l. 1152 melkgeiten, 75 overloopers en 519 lammeren. Van de melkgeiten werden 493 of 42.7 pet. aanbe volen voor de fokkerij, 42 melkgeiten wer den ingeschreven in het Provinciaal stamboek, 124 lammeren in 'het Prov. jongvee register, 213 diploma's en 26 eervolle vermeldingen zijn uitgereikt. Ook de secretaris getuigt van het uitstekend slagen van de Kringtentoonstelling tijdens den fokveedag. Dit jaar werden 12 bok- ken-moeders op kosten der P. V. gecon troleerd op opbrengst en vetgehalte der melk. Men mag den eisch 500 L. voor één-jarige en 800 L, voor een oudere geit, niet te gemakkelijk loslaten. Op verschillende plaatsen zijn weer le zingen gehouden, of vergaderingen bijge woond. De secretaris gaf dan een overzicht van het fokstation. Van 6 melkgeiten werd de bekende controle onafgebroken voortge zet, waarbij wel bleek, dal de geringe krachtvoer-bijvoedering wegens bezuini ging te merken is. Overeenkomstig het advies van het Boekhoudbureau der Z. L. M. werden de rekeningen van de P. V. en van het Fok station onveranderd vastgesteld, resp. met eindcijfers van f 3761.59 en f2868.63. Het zelfde geschiedde met de begrooting der vereeniging ad f 3680 en die van het Fok station ad f2775. Een voorstel van het bestuur om art 13 van het Huishoudelijk reglement zoo te wijzigen, dat het dagelijksch bestuur met 2 leden kan worden uitgebreid, werd met alg. st. aangenomen. De prijs voor aan te koopen bokjes werd voor 1937 be paald op f4 voor eerste en f2.50 voor tweede van gecontroleerde moeder, f2.50 en f 1.50 van niet gecontroleerde moeder. De heer Poppe uit Nieuwland getuigde namens de commissie van toezicht op het fokstation in zijn mondeling rapport, waardeering voor den arbeid van de lei ding en het personeel. In plaats van den heer P. Joziasse, die niet herkiesbaar was, werd tot lid van de commissie be noemd de heer A. Trielier te Domburg. Hierna hield de 'heer W. Sietema een inleiding over „De voeding onzer geiten". Spr. heeft de ervaring, dat er op het gebied van de voeding der geiten werke lijk nog al wat hapert. Werkelijk doel matig en economisch voeren is heusch niet gemakkelijk. Kort gezegd moet men bij de voeding letten op: a. gezond, smakelijk en afwis selend voer; b. een goede verhouding tus- schen waterrijk en droog voer; c. een vol doende 'hoeveelheid eiwit en zetmeelstof- fen en d. dat er geen gebrek aan mine ralen en vitaminen in het rantsoen ont staat. Spr. ging daarom in den breede na welke bijzondere eischen te stellen zijn voor bepaalde categoriën van geiten. Na deze rede werden nog enkele vragen gesteld, die door den inleider werden be antwoord. De voorzitter bracht den heer Sietema dank voor zijn mooie, duidelijke voor dracht. De secretaris deed nog enkele mededee- lingen over het verkoopbureau, dat z.i. nog niet is wat het moet en kan zijn. Bij de rondvraag werden nog verschil lende vragen gesteld en beantwoord. De secretaris bracht den voorzitter dank voor zijn medewerking in 1936 en voor de 'lei ding der vergadering. Op deze woorden volgde een langdurig applaus. De voorzitter sloot de vergadering met de beste wensc'hen voor de vereeniging Het verslag van deze vergadering, waarvoor men abusief de pers niet had uitgenoodigd, bereikte ons tot onzen spijt te laat, om het nog in ons nummer van gisteren te kunnen opnemen. (Red.) TELEGRAFISCH WEERBERICHT. Verwachting tot den avond van 23 Jan.: Matige tot krachtige, tijdelijk afnemen de Z.W. tot Z. wind, zwaar bewolkt met ijdelijke opklaring, aanvankelijk nog kans op regen, weinig verandering in tempe ratuur. Stand van hedenmiddag 3 uur: Licht op voor fietsen: Zaterdag 4 u. 53 min.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1937 | | pagina 6