Magazijn BOS, Tel. 426 is je Adres
I
HEBT U DRUKWERK NOODIG
SPECIALE MIDDENSTANDERS ADRESSEN
S. W. GABRIËLSE
Drukkerij
MIDDENSTANDSBELANGEN
Gemengd Nieuws
Telegrammen.
Finantiëele Berichten
ETERNIT-BUIZEN,
A. de Jager-Tolhoek, Goes, Tel. 376
JUIST NU
ATERIK
H.Ï. VEEVOEDERFABRIEK „ZEELAND''
PREDICAAT
Melksalon „De Landbouw"
Wat??
Wintermantels met en zonder bont
Wat nu, Middenstand?
Koninklijk bezoek aan Rotterdam.
Middelburg - Noordstraat - over Stadhuis
Luxe- en Huishoudelijke Artikelen, Speelgoederen, Leder
waren, Kinderwagens, Emaille enz.
BOS BEZOCHT KOOPJES GEKOCHT
Herinneringsplaten
Boekhandel TH. DE BART - GOES
ELECTRO-TEC-NISCH BUREAU
GOES VOORSTAD II
ALLE SOORTEN
KRACHTVOEDERS
HEEREN ROOKERS
Geheel gemoderniseerd.
Gezellig zitje.
Ja, voor Dames-, Heeren- en
Kinder-Regenjassen en Mantels
VAN WESTEN - GOES.
Alles oude prijzen, geen verhoging!
Firma AU BON MARCHÉ, Vlissingen
De KALENDERVERKOOP is
in volle gang
Goesse Kalender Centrale,
Fa TH. DE BART, GOES. Tel. 298.
positie t«2 stwfcw ïijr. en bad asiwohlMi
vooj-koropo kunnen worden, dat de zetel
in bet college van B. en W, verloren ging,
Zoo ongemerkt ben ik op deze wijze al
weer bij den verkiezingearbeid terecht ge
komen. Zooals ge weet hebben we in het
voorjcir vaa 1987 verkiezingen voor de
Tweede Kamer. Hoe de uitslag daarvan
zal zijn, ook plaatselijk, valt niet te voor
wellen, maar dit staat nu reeds vast,
vsfit de~- afrijd een bijzonder hevig karak-
>r zal dragen en dat het weer de A.R.
psriij zal zijn, die in den hoek staat waar
de slagen vallen.
Wij bohooven daarover niet te treuren.
Waarom toch heeft de A.R. partij zoo
hevige aanvallen te verduren? Natuurlijk
ook, omdat 'hare voormannen gedurende
de laatste jaren in de voorste gevechts
linie hebben gestaan en voorts omdat door
verschillende revolutionaire groepen zeer
goed beseft wordt, dat wil men voor de
toekomst iets bereiken in de eerste plaats
de kracht van de A.R. partij dient te
worden gebroken.
Toen Dr Colijn in 1933 als Kabinets
formateur optrad, was het belkend, dat
hij zou staan voor een uiterst moeilijke,
een bijna bovenmenschelijke taak. Maar
hulp9 van God verkregen hebbende, staat
'hij tot op dezen dag. Hem is genade ge
schonken om met de andere ministers
het schip van staat varende te houden en
het in de goede richting te sturen. En
ook de eere der raenschen is hem daarbij
niet onthouden. Telkens weer blijkt duide
lijk, dat er onder alle groepen der be
volking zijn, die zijn arbeid weten te
waardeeren en die volle vertrouwen stel
len in zijn doorzicht en kunde. Maar aan
den anderen 'kant spitst zich ook de te
genstand tegen hem toe. Hoe kan het
andersl Communisten en N.S.B.-ers, om
maar geen anderen te noemen, die er op
uit zijn ook hier de dictatuur te vestigen
en alle volksvrijheden te vernietigen en
school en kerk, maatschappelijke en an
dere organisaties van den staat in alles
afhankelijk te maken, beseffen zeer wel,
dat 'hun kansen gering zijn zoolang man
nen als Colijn in het Kabinet een leiden
de posiiie innemen. Daarom laten ze geen
middel ongebruikt, om hem bij de uit
oefening van zijn taak te bemoeilijken,
zijn bedoelingen verdacht te maken en
keeren zij zich in de eerste plaats tegen
de A.R. partij, die Colijn gaarne als haar
leider blijft eeren.
En daarbij komt nog, dat men zeer
goed in de gaten beeft, dat zij die op
revolutionaire omkeering bedacht zijn van
een principieele partij den krachtigsten
tegenstand hebben te verwachten.
Het is dus geen schande te behooren
tot een partij, die straks de zwaarste
aanvallen zal hebben te verduren, maar
een eereAls hierbij nu maar niet
vergeten wordt, dat adeldom ook ver
plichtingen oplegt.
Ik behoor niet tot hen, die 't betreuren
dat er partijen zijn, maar wel verheugt
'het mij, dat zoo nu en dan oogenblikken
aanbreken, waarin sterk de nationale ge
dachte naar voren komt en ons volk zich
ais een éénheid openbaart.
Zoo was het weer onlangs bij de ver
loving van Prinses Juliana, toen ook de
bevolking van Goes aan haar Oranje
liefde uiting gaf. Dat was weer eens een
echt mooie dag. 't Ging alles even spon
taan; 't liep alles even vlot van stapel,
't Was een dag van ongedwongen feest
vreugde, een dag waarop bleek, dat Oranje
nog altijd een groote plaats heeft in het
hart van ons volk.
Hoe zou 't oök anders kunnenI Oranje
heeft altijd op de bres gestaan voor de ver
dediging van de rechten en vrijheden des
volks. Als gevaar van buiten dreigde of
als er in ons land partijen waren, die
ons vrije volk trachtten te knechten, dan
was altijd weer 't oog gericht op Oranje.
Eigenaardig was dan ook wel dat eeni-
gen tijd geleden in „Het Volk", het or
gaan van de S.D.A.P., een artikel voor
kwam, waarin er op gewezen werd, dat
er in het voortbestaan van het Oranje
huis een 'hechte waarborg ligt voor de
handhaving van onze grondwettelijke
vrijheden. Een dergelijke uitspraak uit
dien boek, zegt toch wel iets
Geen wonder dan ook dat onze Goesche
bevolking zich terdege voorbereidt op 'n
waardige viering van het 'huwelijk van
Prinses Juliana met Prins Bernhard.
VERITAS.
DE TREINRAMP BIJ WOERDEN.
Het opruimlngswerk. De oorzaak.
Het treinongeluk, dat gisternacht even
buiten bet station Woerden is gebeurd, is
wel een van de ergste, die de laatste ja
ren hebben plaats gehad in ons land.
De verwoesting is zóó groot, dat men
zioh afvraagt, hoe het mogelijk is, dat er
niet meer slachtoffers zijn. Zooals reeds
gemeld, zijn er twee dooden (Majoor Bul-
teraian en de heer Van Muilwijk), één
zwaar gewonde (de heer Ginjaar) on en
kele licht gewonden. Men vreesde gister
middag nog, dat er een derde doode on
der de puin'hoopen zou gevonden worden,
maar tot heden is daarvan nog niets be
kend.
Het opruimingswerk was geen sine
cure, Veertien wagens lagen zoo ongeveer
in stukken. Het was één vormelooze mas
sa staal en hout, één groote chaos.
Er Is hard gewerkt om de lijn weer
vrij te krijgen.
De omstandigheid, dat de locomotief
van den personentrein diep in den grond
was geboord, leverde ook groote moeilijk-
h®
Tk «"«Wndiaf met Utrwbt werd sw
goed en too kwaad ale het ging door but
sen van de A. T. 0. onderhouden.
Nader wordt gemeld:
Met ingang van heden ie het reizigers
verkeer tuaschen Gouda en Utrecht bij
den aanvang van den dienst op de nor
male wijze hervat, Er wordt ter plaatse
van het ongeluk over enkel spoor gereden.
De oorzaak.
Dr H. van Manen, directeur van de Ne-
derlandsohe Spoorwegen, heeft aan een
verslaggever op diens vraag, wat de oor
zaak van het derailleeren van den per
sonentrein zou kunnen zijn geweest, ge
antwoord, dat de machinist van dien
trein zich vergist heeft in do signalen. Er
stonden twee signalen boven elkaar. Het
laagste stond op veilig, hetgeen beteekent,
dat de trein met een snelheid van 45 km
door den wissel mag rijden. De machinist
buweert echter, dat het hoogste signaal
op veilig stond, hetgeen een toegestane
snelheid van 90 km beteekent. Hiermee
is bij dan ook door den wissel gereden
met bet noodlottige gevolg.
Ook tegenover de Telegraaf veiklaarde
de machinist, dat 'hij niet te hard heeft
gereden, dat er voor het bewuste baan-
gedeelte geen speciale voorschriften be
staan. De snelheid, waarmede hij Woer
den naderde, was zooals met dezen trein
iederen avond gereden wordt en dus z.i.
volkomen verantwoord.
Er zijn wel signalen bij wissels, die be
duiden dat de snelheid tot 45 km moet
worden verminderd, maar van een der
gelijk signaal was hier geen sprake.
Ik ken dit baangedeelte goed en heb
mij geheel aan de voorschriften gehou
den. Dertig jaar ben ik reeds bij de
spoorwegen en nog nimmer beb ik een
ongeluk gehad. Ook het traject van
Utrecht over Woerden naar Den Haag
ken ik op mijn duimpje.
De machinist vertelt.
Ik had, aldus de machinist, reeds mijn
snelheid door remmen verminderd tot
circa 80 90 K.M., voldoende om voor
het station Woerden te stoppen.
Tot dat punt was alles regelmatig ver-
loopen en had ik noch aan den weg noch
aan de machine iets bijzonders opge-
meikt. Toen begon de machine ineens te
slingeren. Direct ging ik afremmen, zoo
ver ik maar kon, maar de machine be
gon steeds meer te schudden. Ik begreep,
dat de machine van de rails was afgeloo-
pen en zich in den weg begon te werken.
Op datzelfde oogenblik ging er een schok
van ontzetting door mij
Van den anderen kant naderde de goe
derentrein. Ik zag de lichten al in de
verte aankomen. Ik begTeep, dat als ik
niet vlug wist in te grijpen, een cata
strophe niet te vermijden zou zijn. Mijn
machine was intussehen geheel scheef
over den weg komen te staan en werd
opgeduwd door de voortglijdende passa
gierswagons. Ik herinnerde me. dat ik een
electrische zaklantaarn bij me bad en
hoewel ik mij slechts met de grootste
moeite kon bevrijden uit de in de cabine
neergestorte kolenmassa's, wist ik mij
toch naar buiten te werken. Ik snelde de
spoorbaan op, den goederentrein tege
moet met mijn electrische zaklantaarn.
Van te voren had ik op de machine nog
de stoomfluit in werking gebracht om te
waarschuwen. Maar helaas, de machinist
van den goederentrein merkte het zwakke
schijnsel van mijn electrische zaklantaarn
niet op. Ook zag hij blijkbaar de wagons
niet, die zijn baan versperden en uit en
kele waarvan nog licht straalde.
Het was een kwestie van seconden. Eén
moment later stortte de goederentrein
zich met donderend geweld op den gede-
railleerden personentrein. Het was voor
mij een vreeselijk oogenblik. Toen ik zag,
dat er gevaar dreigde voor brand, ben ik
naar mijn machine teruggehold en heb de
brandende kolen weten te blusschen met
zand.
Gelukkig slaagde ik er in, het vuur te
blussohen. Een geluk was ook, dat de
passagiers van. mijln trein aan den rech
terkant waren uitgestapt vóór de goede
rentrein kwam aanrijden. Waren zij er
aan de andere zijde uitgegaan, dan had
den vermoedelijk verschillende passagiers
zich tussohen de gederailleerde wagons
bevonden, waar enkele seconden later de
goederentrein tegenaan botste en dan
was het aantal slachtoffers veel grooter
geweest.
Een geestdriftige ontvangst.
APELDOORN. Met den Koninklijken
trein, welke om 9.50 uur van het station
Apeldoorn is vertrokken, zijn H. M. de
Koningin, H. K. H. Prinses Juliana en
Z. H. Prins Bernhard hedenochtend naar
Rotterdam gereisd.
Even voor het vertrek werd op de loco
motief de Koninklijke standaard ontrold.
Rijkelijk ia de Rotterdamsche bevolking
vandaag door het Koninklijk bezoek be
deeld, want na een tocht door de havens
hebben de Koningin, Prinses Juliana en
Prins Bernhard een rijtoer door de stad
gemaakt met een parcours van niet min-
c,.: dan 28 km lengte, zoodat het publiek
ruim gelegenheid had de vorstelijke per
se en van nabij gade te slaan, hoewel
natuurlijk op tal van punten de belang
stelling zich concentreerde, zoodat de po
litie slechts met moeite den weg vrij kon
houden.
In totaal hadden 350 organisaties,
waarvan 40 van buiten Rotterdam, zich
langs den weg opgesteld, met een totaal
lodfsnt&l van bijna 80.000, daar man in
Rotterdam Tan een défilé heeft moeten
afzien.
Na de aankomst te Rotterdam om 11.29
volgde de rijtoer, waarna men zich aan
boord van „De Stad Rotterdam" begaf
teneinde een tocht over de Maas te ma
ken.
Dés middags had een ontvangst ten
stadhuize plaats, waar de burgemeester
de Koningin en het Vorstelijk Verloofde
Paar toesprak, Hierna verscheen de Ko
ninklijke Familie op het balkon, waar zij
luisterde naar de groote zanghulde.
Na het bezoek aan het stadhuis volgde
bet langste gedeelte van de rijtoer.
Met onvermoeide minzaamheid bleef
de Koningin den geheelen weg langs de
geestdriftige toejuichtingen begroeten, en
met onverstoorbare vriendelijkheid wuif
den Prinses Juliana en Prins Bernhard
de enthousiaste menigte telkens weer toe.
Majoor F. J. Buiterman. t
Majoor F. J. Buiterman, die Woensdag
avond op zoo tragische wijze, bij het
spoorwegongeluk bij Woerden,, om het le
ven is gekomen, had ongeveer dertig
dienstjaren bij het Leger des Heils achter
den rug en was sedert 15 Juli 1932 di
visie-officier bij de Zuid-Nederlandsche
divisie welke divisie de provincies Zuid-
Holland, Zeeland, Limburg, Noord-
Brabant en een deel van Gelderland
omvat.
Het slachtoffer was 51 jaar oud, ge
huwd en laat een vrouw en vier kinderen,
drie zoons en een dochtertje, achter.
DEN HAAG. De prijs van het crisis-
botermerk en die van de vervoervergun-
ning van buitenlandsche boter is bepaald
op f0.75 per kg., behoudens wijziging.
Pamfletten en bommen boven Madrid.
MADRID. Ruim 40.000 proclamaties
zijn boven Madrid uitgeworpen waarin de
regeering en de 'bevolking worden uitge-
noodigd zich over te geven. Een bom is
op een fabriek voor wapentuig terecht
gekomen, die in brand vloog. Verschei
dene vrouwen werden gewond.
Twee torpedojagers hebben verder Mo-
trico met bommen bestookt.
In Galicië is 'n regeeringscolonne terug
geslagen, hetgeen den rechtsohen in staat
zou stellen vlug naar Oviedo op te trek
ken.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Jaarsveld. M. Verkerk,
cand. te Buiksloot. Te Delft, K. J. v. d.
Berg te Amersfoort.
Ghr. Geref. Kerk.
Bedankt voor Zeist, G. Salomons te
Amsterdam-W est.
BEURSBERICHTEN.
Slotkoersen van de Amsterilainsche
Effectenbeurs, ons medegedeeld door
Van Heel Go. N.V. te Goes.
H. V. A.
Ned. Ind. Hdbk.
Philips
Unilever
Amsterd. Rubber
vorige koers heden
396 402
127 130
209-10 202
153/4 160-3'»
218 216
Koninkl. Petroleum
Deli Mij.
Ned. Scbeepv. Unie
4 pet. Nederland
4 pet. Nederl. Indië
U. S. Steel
Anaconda
U. S. Leather
Bethlehem Steel
Adj. Chic. Milwaukee
Cities Service
Intern. Nickel
Shell Union
Kennecott Copper
Radio Corp.
Gar Foundry
Tidewater
Midcont. Petrol
Gen. Motors
American Enka
377 b 376
285 294/5
78 78-9
1003/b 1003/S-1/2
997/s 997/s-100
57l/ï 58'Vs
313/a 317/i.
3VÏ 35/e
547/s-5 56Va
63/e 6"/
3V2 3%
47 34 47 Va
1854 1834
39-34 39Va
8Vs 8V«
38 40
15Vie löVs
20% 21
5434 54%
34 Va 34%-5
In de morgenuren bleek al dadelijk, dat
het met de betrekkelijke kalmte van gis
teren weer was gedaan. Er waren veel
orders, terwijl de koersen over bet geheel
opliepen. H. V. A. op plm. 408, terwijl
ook de andere aandeelen van de vaste
stemming profiteerden. Het noteerde
9.23 en de 8 1.8834.
Ook 's middags was de stemming vast
en heerschte er een groote activiteit. La
ter liepen de koersen wat terug, n.l. H. V.
A. tot 402, Kon. Olie tot 376 en Philips
tot 202, waarschijnlijk onder den invloed
van scherpe artikelen in de D'uitsohe bla
den teigen Rusland.
De buitenlandsche valuta waren niet
veel veranderd.
De arbitrage 'bleek minder geneigd om
fondsen op te nemen, zoodat de omzetten
wat inkrompen. Staatsfondsen waren
prijshoudend, pandbrieven hier en daar
wat lager. Geld op prolongatie, dat eerst
2% pet. noteerde, werd later iets minder
ruim en was niet te bekomen beneden
834 pot.
Wisselkoersen.
Amsterdam, 9 Oct.. 2.30 u.
Londen 9.24—9,26,
Berlijn 75.50—76.
Parijs 8.77—8.82.
Brussel 31.0501,75,
New-York 1.88—1.89.
Fransch disconto verlaagd.
De Bank van Frankrijk heeft het dis-
canto verlaagd van 3 tot 234 procent,
nadat het met ingang van 1 October van
5 tot 3 procent verlaagd was. Op 24 Sept.
was men gedwongen tot een verhoo
ging van 3 tot 534 hoewel de regeering
een politiek van goedkoop geld wilde
volgen.
Deze wordt thans blijkbaar weer ener
giek doorgezet.
Nu het tijd Is om haard en kachel te plaatsen, dan ook gedacht aan
die buitengewoon geschikt zijn voor rookgeleidingen. Alle misère wordt
daardoor opgelost. Levering over H.H. Timmerlieden en Smeden.
Importeur van Eternit-producten voor Zuid- en Noord-Beveland.
HEBBEN WIJ VOOR U HET GESCHIKTE HOEDJE l
AARDIGE, VLOTTE MODELLEN IN VERSCHIL
LENDE VILTSOORTEN. - OOK VOOR OUDERE
DAMES HEBBEN WIJ IETS MOOIS.
MIDDELBURG. TEL. 271 ALL£ pR|JZEN
Foto
Klno
Lijsten-
handel
A. W. VERSCHOORE
Goes - Telef. 44 - Groote Markt 7
verloving Prinses Juliana
met Prins Bernhard
form. 33 x 47 cM„ 9-kleurendruk
Zeer geschikt voor uitdeling op scholen.
Alleenverkoop voor Goes en omstreken
Telefoon 298.
TELEFOON 396
SOLIED VERTROUWD
Wij leveren het U billijk in
prijs en in nette uitvoering
Vraagt offerte
WESTSINGEL 75 - GOES - TELEFOON 207
GOES Telefoon '62
Fabrikante vanZeelands Hoendermeel
en Zeelands Opfokvoer merk V. P. Z.
Neemt proef met ons nieuw eigen merk:
eenig wat kwaliteit en verpakking betreft
in prijzen van 3—15 cent
Centraal Sigarenmagazijn C. SINKE
Groote Markt 26 - Goes - Tel. 203
Groote Markt 38 - Goes - Telef. 146
Prima Consumptie. Bill ij k tarief.
C. J. VAN LIERE.
slaagt U het BESTE bij VAN WESTE.
Zie Etalage.
TELEF. 362.
Dagelijkse ontvangst van
De NIEUWSTE STOFFEN
voor Japonnen en Mantels
REGENMANTELS in alle soorten
Verder alles, wat bij het vak behoort
H.H. Wederverkopers laten wij Uw be
stelling uitvoeren. Nergens voordeliger als
bij de
Door de Nederlandsche Middenstands-
bank is in samenwerking met de drie
Middenstandsbonden een boekje uitgege
ven getiteld: „Wat nu, Middenstander?"
In dit boekje wordt getracht een ant
woord te geven op de vraag aan welke
moeilijkheden de middenstander als ge
volg van den nieuwen toestand op mone
tair gebied het hoofd moet bieden en hoe
bij zich daartegenover moet gedragen.
Allereerst wordt er hierin op gewezen,
dat de middenstand zich in deze situatie
voortdurend bewust moet zijn van zijn
dienende taak in het economische le
ven en dat hij in dit tijdsgewricht steeds
dienovereenkomstig moet handelen.
In het algemeen kan worden verwacht
dat in tijden als deze iedere Nederlander
achter de Regeering zal staan en, ieder
op zijn plaats, zal medewerken om van
den geschapen toestand het beste te ma
ken wat er van te maken valt. waarbij
een ieder naast zijn eigen taak ook het
algemeen belang in het oog zal houden.
In dit grootere verband wordt van den
middenstander in hoofdzaak verwacht,
dat hij niet meewerkt aan onrede
lijke prijsverhoogingen.
Verder wordt als wenschelijk uitge
sproken, dat de middenstander zijn klan
ten wijst op het onnoodige van het z.g.
hamsteren. Bij veel overeenkomst
van den huidigen toestand met die in de
oorlogsjaren is er toch ook verschil en
wel dit: er was toen gereede aanleiding
om voor allerlei artikelen schaarachte te
vreezen, terwijl thans een ieder weet dat
wij van alles genoeg hebben.
Van veel belang voor den middenstand
is in dezen de wet tot het tegengaan van
prijsopdrijving van goederen, dien
sten en huren. Hierbij wordt onderschei
den tusschen gemotiveerde en
iiiet-gemotiveerde prijsverhoo
gingen.
Van belang.is dus de vraag in welke
gevallen wel of niet van gemotiveerde
prijsver'hooging kan worden gesproken.
Het ligt voor de hand, dat de klein
handelaar in zoover onzelfstandig is in
zijn prijsvaststelling, dat hij moet basee
ren op prijzen welke anderen hem
vragen. Verhoogen die anderen dan eischt
een juist bedrijfsbeleid, dat hij moet vol
gen.
In dit verband rijst een netelige, doch
voor den middenstander zeer belangrijke
vraag: Mag men voor thans reeds
aanwezige voorraden hooger
prijzen vragon?
Geantwoord wordt, dat, wanneer vast
staat, dat aanvulling van den aanwezigen
voorraad straks tegen hooger prijzen dan
de laatst betaalde vóór de monetaire
maatregelen zal moeten plaats vinden,
prijsverhooging ook voor th'ans reeds aan
wezige goederen gerechtvaardigd is, aan
gezien men anders een bedrag ontvangt
dat niet voldoende is om den voorraad in
gelijken omvang aan te vullen. Gezien den
wantoestand waarin vele middenstanders
verkeeren, «ohijnt prijsverhooging y&n