Magazijn BOS, Tel. 426 is je Adres I HEBT U DRUKWERK NOODIG SPECIALE MIDDENSTANDERS ADRESSEN S. W. GABRIËLSE Drukkerij MIDDENSTANDSBELANGEN Gemengd Nieuws Telegrammen. Finantiëele Berichten ETERNIT-BUIZEN, A. de Jager-Tolhoek, Goes, Tel. 376 JUIST NU ATERIK H.Ï. VEEVOEDERFABRIEK „ZEELAND'' PREDICAAT Melksalon „De Landbouw" Wat?? Wintermantels met en zonder bont Wat nu, Middenstand? Koninklijk bezoek aan Rotterdam. Middelburg - Noordstraat - over Stadhuis Luxe- en Huishoudelijke Artikelen, Speelgoederen, Leder waren, Kinderwagens, Emaille enz. BOS BEZOCHT KOOPJES GEKOCHT Herinneringsplaten Boekhandel TH. DE BART - GOES ELECTRO-TEC-NISCH BUREAU GOES VOORSTAD II ALLE SOORTEN KRACHTVOEDERS HEEREN ROOKERS Geheel gemoderniseerd. Gezellig zitje. Ja, voor Dames-, Heeren- en Kinder-Regenjassen en Mantels VAN WESTEN - GOES. Alles oude prijzen, geen verhoging! Firma AU BON MARCHÉ, Vlissingen De KALENDERVERKOOP is in volle gang Goesse Kalender Centrale, Fa TH. DE BART, GOES. Tel. 298. positie t«2 stwfcw ïijr. en bad asiwohlMi vooj-koropo kunnen worden, dat de zetel in bet college van B. en W, verloren ging, Zoo ongemerkt ben ik op deze wijze al weer bij den verkiezingearbeid terecht ge komen. Zooals ge weet hebben we in het voorjcir vaa 1987 verkiezingen voor de Tweede Kamer. Hoe de uitslag daarvan zal zijn, ook plaatselijk, valt niet te voor wellen, maar dit staat nu reeds vast, vsfit de~- afrijd een bijzonder hevig karak- >r zal dragen en dat het weer de A.R. psriij zal zijn, die in den hoek staat waar de slagen vallen. Wij bohooven daarover niet te treuren. Waarom toch heeft de A.R. partij zoo hevige aanvallen te verduren? Natuurlijk ook, omdat 'hare voormannen gedurende de laatste jaren in de voorste gevechts linie hebben gestaan en voorts omdat door verschillende revolutionaire groepen zeer goed beseft wordt, dat wil men voor de toekomst iets bereiken in de eerste plaats de kracht van de A.R. partij dient te worden gebroken. Toen Dr Colijn in 1933 als Kabinets formateur optrad, was het belkend, dat hij zou staan voor een uiterst moeilijke, een bijna bovenmenschelijke taak. Maar hulp9 van God verkregen hebbende, staat 'hij tot op dezen dag. Hem is genade ge schonken om met de andere ministers het schip van staat varende te houden en het in de goede richting te sturen. En ook de eere der raenschen is hem daarbij niet onthouden. Telkens weer blijkt duide lijk, dat er onder alle groepen der be volking zijn, die zijn arbeid weten te waardeeren en die volle vertrouwen stel len in zijn doorzicht en kunde. Maar aan den anderen 'kant spitst zich ook de te genstand tegen hem toe. Hoe kan het andersl Communisten en N.S.B.-ers, om maar geen anderen te noemen, die er op uit zijn ook hier de dictatuur te vestigen en alle volksvrijheden te vernietigen en school en kerk, maatschappelijke en an dere organisaties van den staat in alles afhankelijk te maken, beseffen zeer wel, dat 'hun kansen gering zijn zoolang man nen als Colijn in het Kabinet een leiden de posiiie innemen. Daarom laten ze geen middel ongebruikt, om hem bij de uit oefening van zijn taak te bemoeilijken, zijn bedoelingen verdacht te maken en keeren zij zich in de eerste plaats tegen de A.R. partij, die Colijn gaarne als haar leider blijft eeren. En daarbij komt nog, dat men zeer goed in de gaten beeft, dat zij die op revolutionaire omkeering bedacht zijn van een principieele partij den krachtigsten tegenstand hebben te verwachten. Het is dus geen schande te behooren tot een partij, die straks de zwaarste aanvallen zal hebben te verduren, maar een eereAls hierbij nu maar niet vergeten wordt, dat adeldom ook ver plichtingen oplegt. Ik behoor niet tot hen, die 't betreuren dat er partijen zijn, maar wel verheugt 'het mij, dat zoo nu en dan oogenblikken aanbreken, waarin sterk de nationale ge dachte naar voren komt en ons volk zich ais een éénheid openbaart. Zoo was het weer onlangs bij de ver loving van Prinses Juliana, toen ook de bevolking van Goes aan haar Oranje liefde uiting gaf. Dat was weer eens een echt mooie dag. 't Ging alles even spon taan; 't liep alles even vlot van stapel, 't Was een dag van ongedwongen feest vreugde, een dag waarop bleek, dat Oranje nog altijd een groote plaats heeft in het hart van ons volk. Hoe zou 't oök anders kunnenI Oranje heeft altijd op de bres gestaan voor de ver dediging van de rechten en vrijheden des volks. Als gevaar van buiten dreigde of als er in ons land partijen waren, die ons vrije volk trachtten te knechten, dan was altijd weer 't oog gericht op Oranje. Eigenaardig was dan ook wel dat eeni- gen tijd geleden in „Het Volk", het or gaan van de S.D.A.P., een artikel voor kwam, waarin er op gewezen werd, dat er in het voortbestaan van het Oranje huis een 'hechte waarborg ligt voor de handhaving van onze grondwettelijke vrijheden. Een dergelijke uitspraak uit dien boek, zegt toch wel iets Geen wonder dan ook dat onze Goesche bevolking zich terdege voorbereidt op 'n waardige viering van het 'huwelijk van Prinses Juliana met Prins Bernhard. VERITAS. DE TREINRAMP BIJ WOERDEN. Het opruimlngswerk. De oorzaak. Het treinongeluk, dat gisternacht even buiten bet station Woerden is gebeurd, is wel een van de ergste, die de laatste ja ren hebben plaats gehad in ons land. De verwoesting is zóó groot, dat men zioh afvraagt, hoe het mogelijk is, dat er niet meer slachtoffers zijn. Zooals reeds gemeld, zijn er twee dooden (Majoor Bul- teraian en de heer Van Muilwijk), één zwaar gewonde (de heer Ginjaar) on en kele licht gewonden. Men vreesde gister middag nog, dat er een derde doode on der de puin'hoopen zou gevonden worden, maar tot heden is daarvan nog niets be kend. Het opruimingswerk was geen sine cure, Veertien wagens lagen zoo ongeveer in stukken. Het was één vormelooze mas sa staal en hout, één groote chaos. Er Is hard gewerkt om de lijn weer vrij te krijgen. De omstandigheid, dat de locomotief van den personentrein diep in den grond was geboord, leverde ook groote moeilijk- h® Tk «"«Wndiaf met Utrwbt werd sw goed en too kwaad ale het ging door but sen van de A. T. 0. onderhouden. Nader wordt gemeld: Met ingang van heden ie het reizigers verkeer tuaschen Gouda en Utrecht bij den aanvang van den dienst op de nor male wijze hervat, Er wordt ter plaatse van het ongeluk over enkel spoor gereden. De oorzaak. Dr H. van Manen, directeur van de Ne- derlandsohe Spoorwegen, heeft aan een verslaggever op diens vraag, wat de oor zaak van het derailleeren van den per sonentrein zou kunnen zijn geweest, ge antwoord, dat de machinist van dien trein zich vergist heeft in do signalen. Er stonden twee signalen boven elkaar. Het laagste stond op veilig, hetgeen beteekent, dat de trein met een snelheid van 45 km door den wissel mag rijden. De machinist buweert echter, dat het hoogste signaal op veilig stond, hetgeen een toegestane snelheid van 90 km beteekent. Hiermee is bij dan ook door den wissel gereden met bet noodlottige gevolg. Ook tegenover de Telegraaf veiklaarde de machinist, dat 'hij niet te hard heeft gereden, dat er voor het bewuste baan- gedeelte geen speciale voorschriften be staan. De snelheid, waarmede hij Woer den naderde, was zooals met dezen trein iederen avond gereden wordt en dus z.i. volkomen verantwoord. Er zijn wel signalen bij wissels, die be duiden dat de snelheid tot 45 km moet worden verminderd, maar van een der gelijk signaal was hier geen sprake. Ik ken dit baangedeelte goed en heb mij geheel aan de voorschriften gehou den. Dertig jaar ben ik reeds bij de spoorwegen en nog nimmer beb ik een ongeluk gehad. Ook het traject van Utrecht over Woerden naar Den Haag ken ik op mijn duimpje. De machinist vertelt. Ik had, aldus de machinist, reeds mijn snelheid door remmen verminderd tot circa 80 90 K.M., voldoende om voor het station Woerden te stoppen. Tot dat punt was alles regelmatig ver- loopen en had ik noch aan den weg noch aan de machine iets bijzonders opge- meikt. Toen begon de machine ineens te slingeren. Direct ging ik afremmen, zoo ver ik maar kon, maar de machine be gon steeds meer te schudden. Ik begreep, dat de machine van de rails was afgeloo- pen en zich in den weg begon te werken. Op datzelfde oogenblik ging er een schok van ontzetting door mij Van den anderen kant naderde de goe derentrein. Ik zag de lichten al in de verte aankomen. Ik begTeep, dat als ik niet vlug wist in te grijpen, een cata strophe niet te vermijden zou zijn. Mijn machine was intussehen geheel scheef over den weg komen te staan en werd opgeduwd door de voortglijdende passa gierswagons. Ik herinnerde me. dat ik een electrische zaklantaarn bij me bad en hoewel ik mij slechts met de grootste moeite kon bevrijden uit de in de cabine neergestorte kolenmassa's, wist ik mij toch naar buiten te werken. Ik snelde de spoorbaan op, den goederentrein tege moet met mijn electrische zaklantaarn. Van te voren had ik op de machine nog de stoomfluit in werking gebracht om te waarschuwen. Maar helaas, de machinist van den goederentrein merkte het zwakke schijnsel van mijn electrische zaklantaarn niet op. Ook zag hij blijkbaar de wagons niet, die zijn baan versperden en uit en kele waarvan nog licht straalde. Het was een kwestie van seconden. Eén moment later stortte de goederentrein zich met donderend geweld op den gede- railleerden personentrein. Het was voor mij een vreeselijk oogenblik. Toen ik zag, dat er gevaar dreigde voor brand, ben ik naar mijn machine teruggehold en heb de brandende kolen weten te blusschen met zand. Gelukkig slaagde ik er in, het vuur te blussohen. Een geluk was ook, dat de passagiers van. mijln trein aan den rech terkant waren uitgestapt vóór de goede rentrein kwam aanrijden. Waren zij er aan de andere zijde uitgegaan, dan had den vermoedelijk verschillende passagiers zich tussohen de gederailleerde wagons bevonden, waar enkele seconden later de goederentrein tegenaan botste en dan was het aantal slachtoffers veel grooter geweest. Een geestdriftige ontvangst. APELDOORN. Met den Koninklijken trein, welke om 9.50 uur van het station Apeldoorn is vertrokken, zijn H. M. de Koningin, H. K. H. Prinses Juliana en Z. H. Prins Bernhard hedenochtend naar Rotterdam gereisd. Even voor het vertrek werd op de loco motief de Koninklijke standaard ontrold. Rijkelijk ia de Rotterdamsche bevolking vandaag door het Koninklijk bezoek be deeld, want na een tocht door de havens hebben de Koningin, Prinses Juliana en Prins Bernhard een rijtoer door de stad gemaakt met een parcours van niet min- c,.: dan 28 km lengte, zoodat het publiek ruim gelegenheid had de vorstelijke per se en van nabij gade te slaan, hoewel natuurlijk op tal van punten de belang stelling zich concentreerde, zoodat de po litie slechts met moeite den weg vrij kon houden. In totaal hadden 350 organisaties, waarvan 40 van buiten Rotterdam, zich langs den weg opgesteld, met een totaal lodfsnt&l van bijna 80.000, daar man in Rotterdam Tan een défilé heeft moeten afzien. Na de aankomst te Rotterdam om 11.29 volgde de rijtoer, waarna men zich aan boord van „De Stad Rotterdam" begaf teneinde een tocht over de Maas te ma ken. Dés middags had een ontvangst ten stadhuize plaats, waar de burgemeester de Koningin en het Vorstelijk Verloofde Paar toesprak, Hierna verscheen de Ko ninklijke Familie op het balkon, waar zij luisterde naar de groote zanghulde. Na het bezoek aan het stadhuis volgde bet langste gedeelte van de rijtoer. Met onvermoeide minzaamheid bleef de Koningin den geheelen weg langs de geestdriftige toejuichtingen begroeten, en met onverstoorbare vriendelijkheid wuif den Prinses Juliana en Prins Bernhard de enthousiaste menigte telkens weer toe. Majoor F. J. Buiterman. t Majoor F. J. Buiterman, die Woensdag avond op zoo tragische wijze, bij het spoorwegongeluk bij Woerden,, om het le ven is gekomen, had ongeveer dertig dienstjaren bij het Leger des Heils achter den rug en was sedert 15 Juli 1932 di visie-officier bij de Zuid-Nederlandsche divisie welke divisie de provincies Zuid- Holland, Zeeland, Limburg, Noord- Brabant en een deel van Gelderland omvat. Het slachtoffer was 51 jaar oud, ge huwd en laat een vrouw en vier kinderen, drie zoons en een dochtertje, achter. DEN HAAG. De prijs van het crisis- botermerk en die van de vervoervergun- ning van buitenlandsche boter is bepaald op f0.75 per kg., behoudens wijziging. Pamfletten en bommen boven Madrid. MADRID. Ruim 40.000 proclamaties zijn boven Madrid uitgeworpen waarin de regeering en de 'bevolking worden uitge- noodigd zich over te geven. Een bom is op een fabriek voor wapentuig terecht gekomen, die in brand vloog. Verschei dene vrouwen werden gewond. Twee torpedojagers hebben verder Mo- trico met bommen bestookt. In Galicië is 'n regeeringscolonne terug geslagen, hetgeen den rechtsohen in staat zou stellen vlug naar Oviedo op te trek ken. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Jaarsveld. M. Verkerk, cand. te Buiksloot. Te Delft, K. J. v. d. Berg te Amersfoort. Ghr. Geref. Kerk. Bedankt voor Zeist, G. Salomons te Amsterdam-W est. BEURSBERICHTEN. Slotkoersen van de Amsterilainsche Effectenbeurs, ons medegedeeld door Van Heel Go. N.V. te Goes. H. V. A. Ned. Ind. Hdbk. Philips Unilever Amsterd. Rubber vorige koers heden 396 402 127 130 209-10 202 153/4 160-3'» 218 216 Koninkl. Petroleum Deli Mij. Ned. Scbeepv. Unie 4 pet. Nederland 4 pet. Nederl. Indië U. S. Steel Anaconda U. S. Leather Bethlehem Steel Adj. Chic. Milwaukee Cities Service Intern. Nickel Shell Union Kennecott Copper Radio Corp. Gar Foundry Tidewater Midcont. Petrol Gen. Motors American Enka 377 b 376 285 294/5 78 78-9 1003/b 1003/S-1/2 997/s 997/s-100 57l/ï 58'Vs 313/a 317/i. 3VÏ 35/e 547/s-5 56Va 63/e 6"/ 3V2 3% 47 34 47 Va 1854 1834 39-34 39Va 8Vs 8V« 38 40 15Vie löVs 20% 21 5434 54% 34 Va 34%-5 In de morgenuren bleek al dadelijk, dat het met de betrekkelijke kalmte van gis teren weer was gedaan. Er waren veel orders, terwijl de koersen over bet geheel opliepen. H. V. A. op plm. 408, terwijl ook de andere aandeelen van de vaste stemming profiteerden. Het noteerde 9.23 en de 8 1.8834. Ook 's middags was de stemming vast en heerschte er een groote activiteit. La ter liepen de koersen wat terug, n.l. H. V. A. tot 402, Kon. Olie tot 376 en Philips tot 202, waarschijnlijk onder den invloed van scherpe artikelen in de D'uitsohe bla den teigen Rusland. De buitenlandsche valuta waren niet veel veranderd. De arbitrage 'bleek minder geneigd om fondsen op te nemen, zoodat de omzetten wat inkrompen. Staatsfondsen waren prijshoudend, pandbrieven hier en daar wat lager. Geld op prolongatie, dat eerst 2% pet. noteerde, werd later iets minder ruim en was niet te bekomen beneden 834 pot. Wisselkoersen. Amsterdam, 9 Oct.. 2.30 u. Londen 9.24—9,26, Berlijn 75.50—76. Parijs 8.77—8.82. Brussel 31.0501,75, New-York 1.88—1.89. Fransch disconto verlaagd. De Bank van Frankrijk heeft het dis- canto verlaagd van 3 tot 234 procent, nadat het met ingang van 1 October van 5 tot 3 procent verlaagd was. Op 24 Sept. was men gedwongen tot een verhoo ging van 3 tot 534 hoewel de regeering een politiek van goedkoop geld wilde volgen. Deze wordt thans blijkbaar weer ener giek doorgezet. Nu het tijd Is om haard en kachel te plaatsen, dan ook gedacht aan die buitengewoon geschikt zijn voor rookgeleidingen. Alle misère wordt daardoor opgelost. Levering over H.H. Timmerlieden en Smeden. Importeur van Eternit-producten voor Zuid- en Noord-Beveland. HEBBEN WIJ VOOR U HET GESCHIKTE HOEDJE l AARDIGE, VLOTTE MODELLEN IN VERSCHIL LENDE VILTSOORTEN. - OOK VOOR OUDERE DAMES HEBBEN WIJ IETS MOOIS. MIDDELBURG. TEL. 271 ALL£ pR|JZEN Foto Klno Lijsten- handel A. W. VERSCHOORE Goes - Telef. 44 - Groote Markt 7 verloving Prinses Juliana met Prins Bernhard form. 33 x 47 cM„ 9-kleurendruk Zeer geschikt voor uitdeling op scholen. Alleenverkoop voor Goes en omstreken Telefoon 298. TELEFOON 396 SOLIED VERTROUWD Wij leveren het U billijk in prijs en in nette uitvoering Vraagt offerte WESTSINGEL 75 - GOES - TELEFOON 207 GOES Telefoon '62 Fabrikante vanZeelands Hoendermeel en Zeelands Opfokvoer merk V. P. Z. Neemt proef met ons nieuw eigen merk: eenig wat kwaliteit en verpakking betreft in prijzen van 3—15 cent Centraal Sigarenmagazijn C. SINKE Groote Markt 26 - Goes - Tel. 203 Groote Markt 38 - Goes - Telef. 146 Prima Consumptie. Bill ij k tarief. C. J. VAN LIERE. slaagt U het BESTE bij VAN WESTE. Zie Etalage. TELEF. 362. Dagelijkse ontvangst van De NIEUWSTE STOFFEN voor Japonnen en Mantels REGENMANTELS in alle soorten Verder alles, wat bij het vak behoort H.H. Wederverkopers laten wij Uw be stelling uitvoeren. Nergens voordeliger als bij de Door de Nederlandsche Middenstands- bank is in samenwerking met de drie Middenstandsbonden een boekje uitgege ven getiteld: „Wat nu, Middenstander?" In dit boekje wordt getracht een ant woord te geven op de vraag aan welke moeilijkheden de middenstander als ge volg van den nieuwen toestand op mone tair gebied het hoofd moet bieden en hoe bij zich daartegenover moet gedragen. Allereerst wordt er hierin op gewezen, dat de middenstand zich in deze situatie voortdurend bewust moet zijn van zijn dienende taak in het economische le ven en dat hij in dit tijdsgewricht steeds dienovereenkomstig moet handelen. In het algemeen kan worden verwacht dat in tijden als deze iedere Nederlander achter de Regeering zal staan en, ieder op zijn plaats, zal medewerken om van den geschapen toestand het beste te ma ken wat er van te maken valt. waarbij een ieder naast zijn eigen taak ook het algemeen belang in het oog zal houden. In dit grootere verband wordt van den middenstander in hoofdzaak verwacht, dat hij niet meewerkt aan onrede lijke prijsverhoogingen. Verder wordt als wenschelijk uitge sproken, dat de middenstander zijn klan ten wijst op het onnoodige van het z.g. hamsteren. Bij veel overeenkomst van den huidigen toestand met die in de oorlogsjaren is er toch ook verschil en wel dit: er was toen gereede aanleiding om voor allerlei artikelen schaarachte te vreezen, terwijl thans een ieder weet dat wij van alles genoeg hebben. Van veel belang voor den middenstand is in dezen de wet tot het tegengaan van prijsopdrijving van goederen, dien sten en huren. Hierbij wordt onderschei den tusschen gemotiveerde en iiiet-gemotiveerde prijsverhoo gingen. Van belang.is dus de vraag in welke gevallen wel of niet van gemotiveerde prijsver'hooging kan worden gesproken. Het ligt voor de hand, dat de klein handelaar in zoover onzelfstandig is in zijn prijsvaststelling, dat hij moet basee ren op prijzen welke anderen hem vragen. Verhoogen die anderen dan eischt een juist bedrijfsbeleid, dat hij moet vol gen. In dit verband rijst een netelige, doch voor den middenstander zeer belangrijke vraag: Mag men voor thans reeds aanwezige voorraden hooger prijzen vragon? Geantwoord wordt, dat, wanneer vast staat, dat aanvulling van den aanwezigen voorraad straks tegen hooger prijzen dan de laatst betaalde vóór de monetaire maatregelen zal moeten plaats vinden, prijsverhooging ook voor th'ans reeds aan wezige goederen gerechtvaardigd is, aan gezien men anders een bedrag ontvangt dat niet voldoende is om den voorraad in gelijken omvang aan te vullen. Gezien den wantoestand waarin vele middenstanders verkeeren, «ohijnt prijsverhooging y&n

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1936 | | pagina 2