Wijziging m de steunregeling
Onze jarige Vorstin.
De waarde van den
handenarbeid.
Buitenland.
De burgeroorlog in Spanje.
Belangrijkste Nieuws
Binnenland
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1936
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
50 e JAARGANG No. 280
Dit nummer bestaat uit 2 bladen EERSTE BLAD
aaMWfBnpwesanga—'wnraau ■WT.ai»1 jma=saBmmmcsas
Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et
Emcrgo" ter exploitatie van het blad „Do Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postcheque en Girorekening 44455
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2,50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goos en
Vlissingcn f0.20. Losse nummers 5 cent
Advertcntiiln 30 cent per regel. Ingezonden
mededeelingen 60 cent per regel. Kleine
Advertcnticn Dinsdags en Vrijdags 0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85.
Bij contract belangrijke korting.
Met groote dankbaarheid vieren we elk
jaar feest op den laatsten Augustusdag.
Zoo God wil, hopen wij Maandag te ge
denken, dat onze Koningin weer een jaar
gespaard werd.
Met dankbaarheid doen wij dat. God
schonk ons immers een Vorstin, die met
ons buigt voor den Koning der konin
gen, die zich in haar regeering aan Hem
verantwoordelijk weet en die zich de be
lijdenis van den Christus niet schaamt.
Dankbaar zijn we ook, omdat we mo
gen genieten van zoovele weldaden, die
God ons zelfs in dezen bangen tijd schonk
of liet. De band tusschen Oranje en Neder
land is gebleven en eer versterkt dan
verzwakt. Koningin Wilhelmina draagt
nog de kroon en ze is niet verlaagd tot
een marionet, die moet handelen naar
de willekeur van een of anderen dictator.
In stoffelijk en geestelijk opzicht zijn
we nog bevoorrecht boven vele andere
volken. We mogen nog bezitten rechten
en vrijheden, die men in andere landen
aan fascisme of communisme is kwijt
geraakt.
Juist in dezen crisistijd, nu velen het zoo
moeilijk hebben, scharen we ons als volk
van Nederland dicht om den Oranjetroon.
En bij den dank is er dan in ons hart
de bede, die zeker ook morgen in vele
kerken tot God zal opgaan, dat God de
Heere onze Koningijn nog vele jaren
spare en haar en onze Prinses rijk moge
zegenen, dat ons volksleven worde voort
gebouwd op de Christelijke grondslagen,
waaruit het oprees en dat de regeering
van onze Vorstin zoowel hier als in de
overzeesche gewesten tot rijken zegen
moge worden gesteld.
Over dit onderwerp schreef Ds J. J.
Knap in „Oude Paden" o.m.:
Klaarblijkelijk heeft God den handen
arbeid als een edele bezigheid gewild.
Men behoeft er slechts de hand op aan
te zien, die Hij geschapen en geformeerd
beeft.
Leg uw fraai gevormde hand. eens naast
een dierenklauw, en gij ziet al het ver
schil. De klauw moge veel sterker zijn,
maar hij is er toe bestemd om zijn prooi
te grijpen, vast te houden, en open te rij
ten. D'aarop is de klauw aangelegd. D'e
menschelijke hand is echter veel fijner
bewerktuigd. De gerekte vingers met hun
wondere buigzaamheid en met het fijne
gevoel in de toppen, de plaatsing van
spieren en zenuwen, de korte, bazige
duim, die over alle vingers de baas
speelt, daar zij zonder zijn hulp niets
kunnen aanvatten, maar vrijwel machte
loos zijn, in één woord de geheele
bouw maakt de hand tot een kunstig en
ingewikkeld instrument, dat naar alles
bewijst voor den arbeid bestemd is.
Met uw hand schrijft gij fraaie gedich
ten, maar zwaait gij eveneens den smids
hamer om het gloeiende ijzer te bewer
ken. Uw hand vliegt over de toetsen van
het speeltuig of grijpt de snaren er van,
maar zij is even geschikt om met den bijl
zware stammen om te houwen. Gij han
teert er de schaaf en de beitel mede om
de grondstoffen voor de^ fijnere bewer
king gereed te maken. Gij hakt er in de
diepe mijnen de steenkool mee uit, maar
uw vrouw verlengt haar eenvoudig met
de koperen tang om er een kooltje voor
haar stoof mede uit het vuur te halen.
D'e straatmaker verzwaart zijn vuist met
een stamper om de keien vast te leggen,
de horlogemaker verfijnt haar met een
Pincet om uw uurwerk weder op gang te
krengen. De huismoeder punt haar slan
ke vingers aan door er een naald medo
aan te vatten en allerlei kleedingstukken
in elkaar te tooveren. D'e krijgsman wa
pent de hand met het zwaard, en de ko
ning draagt er den schepter mede als
teeken zijner heerschappij'.
Wat dunkt u, zou de Schepper zulk
een hand voor 't meest veelzijdig gebruik
geformeerd hebben; zou Hij ons dit won
derlijke instrument mede gegeven heb
ben, waarmede de dokter den pols voelt
en de sjouwer zijn balen verplaatst, in
dien Hij den handenarbeid veracht had?
Ons dunkt, dat, als God den handenar
beid als minder eervol beschouwd had,
Hij niet zulk een zorg aan de structuur
der hand besteed zou hebben.
Niettemin is het een feit, dat de han
denarbeid langen tijd in discrediet ge
weest is, maar men vond deze onder
schatting uitsluitend in de wereld iiie
God niet uit Zijne openbaring kende.
Komt gij nog heden ten dage in de hei-
densche landen, dan mist gij daar de
waardeering voor den arbeid, er bestaat
geen knappe arbeidersstand, die in de
Christelijke landen de ruggegraat van het
volk is.
Onlangs vernamen wij' van een zende
ling onder de Alfoeren, dat de sterke ke
rels hun vrouwen den ganschen dag lie
ten zwoegen en zichzelf bedronken, om
dat zij zich te hoog voor den arbeid ach
ten. Zóó was het ook in het oude Grie
kenland en in het Romeinsche rijk. Na
tuurlijk moest er handenarbeid verricht
worden om alles op gang te houden.
Méér zelfs dan in onze dagen, waarin de
machine veel werk van den levenden
mensch kan overnemen. Geen man van
fatsoen -stak er in die heidensche cul
tuurrijken echter de hand naar uit. D'aar-
voor waren immers de slaven. Déze
vormden een aparten stand en werden
als ziellooze werktuigen beschouwd, die
ver beneden de gewone mensohenmaat
stond, men scheen ze veelal te houden
voor wezens van een andere makelij,
waarover men vrijmachtig kon beschik
ken.
Alleen waar het licht van Gods open
baring viel, was de toestand beter. Israël,
waaraan God Zijn woorden toobetrouw-
de, maakt© van ouds een gunstige uitzon
dering, 'tls waar, ook dit volk was een
kind van zijn tijd, Het kendo ook slaven
en slavinnen, die tot iemands privaat
„bezit" gerekend werden. Maar al kon
Israël zich niet geheel aan den geest der
eeuw ontworstelen, er leefden onder dit
gebenedijde volk toch ook hooger begin
selen, die op den langen duur de over
hand zouden verkrijgen. De aartsvaders
schuwden den handenarbeid niet. Abra
ham was een herdersvorst en hield een
•wakend oog over het vee, zooals uit de
scheiding met Lot genoegzaam blijkt. Ja
kob nam den herdersstaf persoonlijk in
de hand. In later tijd roept God Gideon
tot richter, terwijl hij met dorschen
eigenhandig bezig is. David was met de
kudde in het veld, toen hij tot Koning
gezalfd werd. En Elisa ploegde zelf met
twaalf juk ossen, toen hij door Elia in
het profetische ambt gezet werd.
D'e volle heerlijkheid van den arbeid is
echter pas door het Christendom in
't licht gesteld. Men heeft er het Chris
tendom wel eens een verwijt van ge
maakt, dat het de schandelijke en
mensohonteerende slavernij niet met één
pennestreek heeft afgeschaft. Dit verwijt
is onbillijk. Het Christendom heeft den
arbeid tot eere gebracht. Deze verheffing
van den arbeid uit den smaad, die er
vroeger op lag, moest noodwendig leiden
tot het breken met het instituut der sla
vernij1: het proclameerde het hooge be
ginsel, dat ieder mensch, man en vrouw,
tot arbeid geroepen is, en zoo moest de
slavenstand van lieverlede verdwijnen.
Christus heeft den arbeid geëerd.
Of bij zelf de schaaf gehanteerd heeft,
is een open vraag. Maar Hij verkeerde
in elk geval in de timmermanswerk
plaats te Nazareth. Hij' koos Zijn aposte
len ten deele uit visschers, die met den
.arbeid hunner banden het dagelijksc'he
brood verdienden. En hoe veel zeggend
is het, dat Hij de onderwerpen voor Zijn
prediking dikwijls aan het handwerk
ontleende: de zaaier op den akker, de
man die sc'hoone paarlen zoekt, de huis
vrouw, die het deeg kneedt, de arbeiders
in den wijngaard, waarbij zelfs de kwes
tie van bet loon te pas komt, de balk en
de splinter, die aan zijn naaste omge-
«ving herinnertChristus heeft den
arbeid geëerd, evenals later Paulus, die
zelf tentenmaker was en onvergetelijke
woorden over den adel van den arbeid
geschreven heeft.
Handenarbeid is dus niet minder
waardig.
Ziet men dit éénmaal in, dan kan men
zijn werk, hoe nederig het zij, niet meer
zuchtend en klagend verrichten, maar
met een blij' gemoed, want men dient er
den Heere in. Dit is althans- de Bijbel-
sche opvatting van het doel van den ar
beid. De groote schepping is Gods werk
plaats. Hij heeft den arbeid, die er te
verrichten valt, over alle menschen ver
deeld. D'e één moet Hem dienen als Mi
nister der kroon, de ander als huismoe
der, een derde als naaister, een vierde
alsi bezembinder, een vijfde als stal
knecht. Ieder hunner heeft zijn plicht op
de hem aangewezene post te vervullen,
niet als dienende de menschen, maar als
dienende den Heere, D'ie over allen ge
biedt en van allen verantwoording eisc'ht.
In dit licht beschouwd is geen arbeid
gering. Van een iegelijk wordt op zijn
plaats en in zijn beroep een even groote
trouw en een even groote volharding ge
vraagd. Want wij worden tenslotte niet
geoordeeld naar den aard van ons werk,
maar naar de trouw, waarmede wij het
volbracht hebben. D'e gelijkenis der ta
lenten eindigt daarom met de schoone
woorden: „Wel, gij goede en getrouwe
dienstknecht! over weinig zijt gij ge
trouw geweest, over veel zal ik u zetten;
ga in, in de vreugde uws- heeren!"
Wie zijn arbeid op deze wijze opvat
en er zich van kwijt, werkt niet alleen
om in 't zweet zijns aanschijns zijn brood
te eten, maar om er zijn God tevens
priesterlijk in te 'dienen en Hem te ver
heerlijken.
MADRIDS LUCHTHAVENS WEER
GEBOMBARDEERD.
De strijd om Irun duurt voort.
De opstandelingen moeten terugtrekken.
De radiostations der opstandelingen
verspreidden gisteren het bericht, dat ver
scheidene vliegtuig-eskaders een nieuwen
bomaanval op de Madrileensohe vliegvel
den Guatro Vientos en Getafe hebben uit
gevoerd. Hieraan werd toegevoegd, dat de
volksfront-regeering thans in het geheel
geen jacht- en bombardementsvliegtuigen
meer tot haar beschikking heeft, daar alle
zijn vernield.
(De Nationalistische vliegtuigen hebben
tegelijkertijd boven do Spaansehe hoofd
stad ©en aantal vlugschriften neergewor
pen..
De correspondent van de United Press
op het Bidassoa-front meldt, dat ook de
derde dag van den veldslag, die geleverd
wordt, nog geenerlei beslissing heeft ge
bracht.
Uit goed gekozen stellingen hebben de
regeeringstroepen een bajonet-aanval van
Mola's-troepen 'kunnen afslaan.
Telkenmale dat de nationalisten over de
heuvelen voor Irun trachtten op te rukken,
slaagden de regeeringstroepen door hevig
mitrailleur-vuur er in, den aanval tot stil
stand te 'brengen, zoodat het den nationa-
listischen colonnes nergens gelukte door
de verdedigingslinie heen te breken.
In den loop van den namiddag moes
ten de nationalisten zich zelfs tengevolge
van het moordend vuur op vele punten
terugtrekken op de stellingen, die zij
Woensdag bij den eersten aanval bezet
hadden.
De versterkingen zijn naar het schijnt
niet op tijd aangekomen.
Waarnemers zijn van meening, dat de
strijdkrachten, die Woensdag het offen
sief tegen Irun begonnen, te 'klein en thans
ook te uitgeput zijn, om door den sterken
verdedigingswal heen te breken.
D'e radiozender van San Sebastian
maakte gister in 'n oproep aan de bevol
king. bekend, dat het electriciteitsverbruik
moet beperkt worden, aangezien de cen
trale niet voldoende stroom meer kan pro-
■duoeeren.
D'e waterleiding van Irun is ongeveer
3 km voor de stad door een granaat ge
troffen. Vanuit Hendaye kan men duide
lijk het water hoog de lucht in zien spui
ten.
EEN NOODKREET DER ROOMSCH-
KATHOLIEKEN IN DUITSCHLAND.
De Duitsche bisschoppen hebben tot de
Duitsche Roomsch-Katholieken een her
derlijk schrijven gericht, hetwelk aan
staanden Zondag in alle Duitsche R.-K.
kerken van den kansel zal worden voor
gelezen:
Wij ontleenen daaraan het volgende:
Wij hebben den Führer en rijkskanse
lier een uitvoerig gedenkschrift doen toe
komen. Wij hebben daarin in oprechte
volksverbondenheid en christelijke staats-
trouw, doch tevens met Duitsche eerlijk
heid en openhartigheid op de toenemen
de smartelijke storingen en beperking
van het religieuse en kerkelijke leven, op
alle onverdiende generaliseeringen en
zware beschuldigingen, op alle krenkin
gen den geestelijken aangedaan, gewezen.
Wij verlangen in den nieuwen Düit-
schen staat voor ons geen uitzonderings
wetten en begunstigingsclausules, doch
slechts die bewegingsmogelijkheid en
-vrijheid, welke onze tegenstanders iede-
ren dag opnieuw voor zich opeischen.
Wij eischen slechts het heilig recht, dat
de Führer zelf drie jaar geleden bij de
plechtige onderteekening van het concor
daat tusschen Duitsobland en den H.
Stoel voor de geheele wereld openlijk
heeft toegekend.
Wij gaan daarbij' uit van de overtui
ging, dat juist op het oogenblik bet com
munisme en bolschewisme met duivel-
schen ijver en satanische doortastendheid
pogen, van bet Oosten en Westen uit te
gen Dhitschland op te dringen, om het
allengs in zijn rampzaligen greep vast
te klemmen.
Daarom mag ook de Dhitsche een
dracht niet door religieuse oneenigheden
en conflicten, verdachtmakingen en be
strijding gebroken worden.
Wie het bolsjewisme op godsdien
stig gebied echter niet weert, opent bet
daarmede ook op politiek en economisch
gebied de deur.
En van dit standpunt uit kunnen wij
het des te minder begrijpen, dat men ook
in ons vaderland de invloedssfeer van bet
christendom en van de kerk voortdurend
meer beperkt en tenslotte terugdringt
tusschen de muren van het kerkgebouw.
Wij kunnen het niet begrijpen, dat men
onze katholieke vereenigingen nog steeds
belemmert in hun zegenrijken arbeid,
ze zelfs geheel verbieden wil.
Wij kunnen bet niet begrijpen, dat men
onze wei-doende-, zegenende caritas meer
en meer aan banden legt en de katholieke
zusters weert van het ziekbed en uit de
kinder-tehuizen.
Wij kunnen het niet begrijpen, dat de
katholieke pers, zelfs de zuiver kerkelijke
en godsdienstige, voortdurend wordt ver
volgd door verordeningen welke bij het
volk den indruk wekken, dat vernietiging
der beele katholieke pers het doel is-.
Wij kunnen het niet begrijpen, dat men
onze opgroeiende jeugd telkens en telkens
opnieuw ziet te onttrekken aan allen
ohristelijken invloed, om ze vast te leggen
op anti-christelijke gedachten.
Wij kunnen het niet begrijpen, dat men
Binnenland.
D© wijziging in de steunregeling in hoofd
zaak gehandhaafd.
B'o uit D'uitsehland uitgewezen Neder
landers,
Stoekepenningen aangenomen door de
leiding der mosselcentrale?
De fraude te Vlissingen.
Buitenland.
Echèo der opstandelingen in Spanje.
Nog onlusten in Palestina.
de confessioneele en particuliere katho
lieke scholen tracht op te ruimen.
Naar aanleiding van do afgrijselijke
gebeurtenissen in Spanje bidden en zwe
ren wij al degenen, die het lot van ons
volk in handen hebben, ons herderlijk
schrijven, dat komt uit het diepst van ons
Duitsche hart, niet terzijde te leggen,
doch door een spoedige totstandbrenging
van den bij het concordaat gewaarborg-
den religieusen vrede de D'uitscbe een
dracht en machtige geslotenheid te con-
solideeren en het volk te sterken voor zijn
taak in de toekomst.
Toch nog overvallen in Palestina.
Niettegenstaande het feit, dat de sta
king van de Arabieren beëindigd zou
worden, hebben gisteren nog een aantal
overvallen plaats gehad. Een jeugdig
Joodsch politieman is- in een van de
buitenwijken doodgeschoten. Twee uur
later vuurden twee Arabieren op een
Joodsche begrafenis-. Niemand werd ge
troffen, doch één van de Arabieren werd
gearresteerd.
Verder werd een bom geworpen naar
een Joodsche autobus, zonder schade aan
te richten. In de Joodsche wijk werd een
Arabier door een schot ernstig gewond.
Abessynsche aanval op Addis Abeba.
Donderdagmiddag beeft een uit 1200
man bestaande „rooverbende" getracht,
de Abessynsche hoofdstad te naderen. Zij
werden echter aldus Stefani on
middellijk door Erdtreesche troepen te-
iruggedrongexi waarbij! zij! 20O dooden
verloren. De verliezen aan Italiaansohe
zijde bedroegen 15 dooden en 40 gewon
den.
Korte Berichten.
D'e president der D'uitsche rijksbank
Schacht, heeft een afscheidsbezoek ge
bracht aan minister-president Blum, met
wien hij een onderhoud van een uur had.
Op de vraag van de journalisten, of hij
tevreden was over zijn reis naar Frank
rijk, antwoordde Schacht: „Ik ben zeer
verheugd over de resultaten van mijn
reis".
Trotzki wordt op bevel der Noor-
sc'be regeering geïnterneerd.
Zuid-Korea is door een typhoon ge
teisterd, die naar schatting 20 millioen
schade heeft aangericht.
In bepaalde Duitsche en buitenland-
sehe kringen loopt het gerucht, dat Mus
solini tusschen 2 en 15 Sept. een tegen
bezoek zou brengen aan Hitier.
In welingelichte kringen wordt ver
klaard, dat de Russische regee-ring niet
zal antwoorden op het Duitsche protest
inzake de anti-Dliitsche campagne door
middel van de radio.
In regeeringskringen wordt algemeen
verwacht, dat Hongarije ten aanzien van
zijn dienstplicht binnenkort analoge maat
regelen zal nemen als Düitschland.
De woninghuren. Hooger standaardloon
voor de groote steden.
Gisteren had te Zwolle het reeds aan
gekondigde onderhoud plaats van den mi
nister van Sociale Zaken met de wethou
ders van de steden boven 100.000 inwo
ners. Daarbij' kwamen ter sprake de voor
stellen tot wijziging der steunregeling
voor werkloozen met betrekking tot den
huurbijslag en het standaardloon. De mi
nister stelde oip' den voorgrond dat de wij
zigingen één geheel vormen en zij! niet
gedeeltelijk gehandhaafd en gedeeltelijk
ingetrokken konden worden, alsmede dat
de datum van invoering 13 September,
blijft gehandhaafd.
Met> betrekking tot den huurbijslag
(vo'orloopige halveering) herhaalde de
minister zijn bereidverklaring, reeds uit
eengezet in de circulaire van 31 Juli be
treffende woninghuren, dat de regeering
bereid is mede te werken tot verlaging
dan wel verdere verlaging van de bu
ren door bet verleenen van bijdragen
subsidiair extra-bijidragen ingevolge de
woningwet, een en ander op den tot dus
ver geldenden voet en dat, voorzoover
zioh in de gemeenten de wenschelijlkheid