Wijziging m de steunregeling Onze jarige Vorstin. De waarde van den handenarbeid. Buitenland. De burgeroorlog in Spanje. Belangrijkste Nieuws Binnenland ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1936 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 50 e JAARGANG No. 280 Dit nummer bestaat uit 2 bladen EERSTE BLAD aaMWfBnpwesanga—'wnraau ■WT.ai»1 jma=saBmmmcsas Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et Emcrgo" ter exploitatie van het blad „Do Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postcheque en Girorekening 44455 Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2,50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goos en Vlissingcn f0.20. Losse nummers 5 cent Advertcntiiln 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Kleine Advertcnticn Dinsdags en Vrijdags 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85. Bij contract belangrijke korting. Met groote dankbaarheid vieren we elk jaar feest op den laatsten Augustusdag. Zoo God wil, hopen wij Maandag te ge denken, dat onze Koningin weer een jaar gespaard werd. Met dankbaarheid doen wij dat. God schonk ons immers een Vorstin, die met ons buigt voor den Koning der konin gen, die zich in haar regeering aan Hem verantwoordelijk weet en die zich de be lijdenis van den Christus niet schaamt. Dankbaar zijn we ook, omdat we mo gen genieten van zoovele weldaden, die God ons zelfs in dezen bangen tijd schonk of liet. De band tusschen Oranje en Neder land is gebleven en eer versterkt dan verzwakt. Koningin Wilhelmina draagt nog de kroon en ze is niet verlaagd tot een marionet, die moet handelen naar de willekeur van een of anderen dictator. In stoffelijk en geestelijk opzicht zijn we nog bevoorrecht boven vele andere volken. We mogen nog bezitten rechten en vrijheden, die men in andere landen aan fascisme of communisme is kwijt geraakt. Juist in dezen crisistijd, nu velen het zoo moeilijk hebben, scharen we ons als volk van Nederland dicht om den Oranjetroon. En bij den dank is er dan in ons hart de bede, die zeker ook morgen in vele kerken tot God zal opgaan, dat God de Heere onze Koningijn nog vele jaren spare en haar en onze Prinses rijk moge zegenen, dat ons volksleven worde voort gebouwd op de Christelijke grondslagen, waaruit het oprees en dat de regeering van onze Vorstin zoowel hier als in de overzeesche gewesten tot rijken zegen moge worden gesteld. Over dit onderwerp schreef Ds J. J. Knap in „Oude Paden" o.m.: Klaarblijkelijk heeft God den handen arbeid als een edele bezigheid gewild. Men behoeft er slechts de hand op aan te zien, die Hij geschapen en geformeerd beeft. Leg uw fraai gevormde hand. eens naast een dierenklauw, en gij ziet al het ver schil. De klauw moge veel sterker zijn, maar hij is er toe bestemd om zijn prooi te grijpen, vast te houden, en open te rij ten. D'aarop is de klauw aangelegd. D'e menschelijke hand is echter veel fijner bewerktuigd. De gerekte vingers met hun wondere buigzaamheid en met het fijne gevoel in de toppen, de plaatsing van spieren en zenuwen, de korte, bazige duim, die over alle vingers de baas speelt, daar zij zonder zijn hulp niets kunnen aanvatten, maar vrijwel machte loos zijn, in één woord de geheele bouw maakt de hand tot een kunstig en ingewikkeld instrument, dat naar alles bewijst voor den arbeid bestemd is. Met uw hand schrijft gij fraaie gedich ten, maar zwaait gij eveneens den smids hamer om het gloeiende ijzer te bewer ken. Uw hand vliegt over de toetsen van het speeltuig of grijpt de snaren er van, maar zij is even geschikt om met den bijl zware stammen om te houwen. Gij han teert er de schaaf en de beitel mede om de grondstoffen voor de^ fijnere bewer king gereed te maken. Gij hakt er in de diepe mijnen de steenkool mee uit, maar uw vrouw verlengt haar eenvoudig met de koperen tang om er een kooltje voor haar stoof mede uit het vuur te halen. D'e straatmaker verzwaart zijn vuist met een stamper om de keien vast te leggen, de horlogemaker verfijnt haar met een Pincet om uw uurwerk weder op gang te krengen. De huismoeder punt haar slan ke vingers aan door er een naald medo aan te vatten en allerlei kleedingstukken in elkaar te tooveren. D'e krijgsman wa pent de hand met het zwaard, en de ko ning draagt er den schepter mede als teeken zijner heerschappij'. Wat dunkt u, zou de Schepper zulk een hand voor 't meest veelzijdig gebruik geformeerd hebben; zou Hij ons dit won derlijke instrument mede gegeven heb ben, waarmede de dokter den pols voelt en de sjouwer zijn balen verplaatst, in dien Hij den handenarbeid veracht had? Ons dunkt, dat, als God den handenar beid als minder eervol beschouwd had, Hij niet zulk een zorg aan de structuur der hand besteed zou hebben. Niettemin is het een feit, dat de han denarbeid langen tijd in discrediet ge weest is, maar men vond deze onder schatting uitsluitend in de wereld iiie God niet uit Zijne openbaring kende. Komt gij nog heden ten dage in de hei- densche landen, dan mist gij daar de waardeering voor den arbeid, er bestaat geen knappe arbeidersstand, die in de Christelijke landen de ruggegraat van het volk is. Onlangs vernamen wij' van een zende ling onder de Alfoeren, dat de sterke ke rels hun vrouwen den ganschen dag lie ten zwoegen en zichzelf bedronken, om dat zij zich te hoog voor den arbeid ach ten. Zóó was het ook in het oude Grie kenland en in het Romeinsche rijk. Na tuurlijk moest er handenarbeid verricht worden om alles op gang te houden. Méér zelfs dan in onze dagen, waarin de machine veel werk van den levenden mensch kan overnemen. Geen man van fatsoen -stak er in die heidensche cul tuurrijken echter de hand naar uit. D'aar- voor waren immers de slaven. Déze vormden een aparten stand en werden als ziellooze werktuigen beschouwd, die ver beneden de gewone mensohenmaat stond, men scheen ze veelal te houden voor wezens van een andere makelij, waarover men vrijmachtig kon beschik ken. Alleen waar het licht van Gods open baring viel, was de toestand beter. Israël, waaraan God Zijn woorden toobetrouw- de, maakt© van ouds een gunstige uitzon dering, 'tls waar, ook dit volk was een kind van zijn tijd, Het kendo ook slaven en slavinnen, die tot iemands privaat „bezit" gerekend werden. Maar al kon Israël zich niet geheel aan den geest der eeuw ontworstelen, er leefden onder dit gebenedijde volk toch ook hooger begin selen, die op den langen duur de over hand zouden verkrijgen. De aartsvaders schuwden den handenarbeid niet. Abra ham was een herdersvorst en hield een •wakend oog over het vee, zooals uit de scheiding met Lot genoegzaam blijkt. Ja kob nam den herdersstaf persoonlijk in de hand. In later tijd roept God Gideon tot richter, terwijl hij met dorschen eigenhandig bezig is. David was met de kudde in het veld, toen hij tot Koning gezalfd werd. En Elisa ploegde zelf met twaalf juk ossen, toen hij door Elia in het profetische ambt gezet werd. D'e volle heerlijkheid van den arbeid is echter pas door het Christendom in 't licht gesteld. Men heeft er het Chris tendom wel eens een verwijt van ge maakt, dat het de schandelijke en mensohonteerende slavernij niet met één pennestreek heeft afgeschaft. Dit verwijt is onbillijk. Het Christendom heeft den arbeid tot eere gebracht. Deze verheffing van den arbeid uit den smaad, die er vroeger op lag, moest noodwendig leiden tot het breken met het instituut der sla vernij1: het proclameerde het hooge be ginsel, dat ieder mensch, man en vrouw, tot arbeid geroepen is, en zoo moest de slavenstand van lieverlede verdwijnen. Christus heeft den arbeid geëerd. Of bij zelf de schaaf gehanteerd heeft, is een open vraag. Maar Hij verkeerde in elk geval in de timmermanswerk plaats te Nazareth. Hij' koos Zijn aposte len ten deele uit visschers, die met den .arbeid hunner banden het dagelijksc'he brood verdienden. En hoe veel zeggend is het, dat Hij de onderwerpen voor Zijn prediking dikwijls aan het handwerk ontleende: de zaaier op den akker, de man die sc'hoone paarlen zoekt, de huis vrouw, die het deeg kneedt, de arbeiders in den wijngaard, waarbij zelfs de kwes tie van bet loon te pas komt, de balk en de splinter, die aan zijn naaste omge- «ving herinnertChristus heeft den arbeid geëerd, evenals later Paulus, die zelf tentenmaker was en onvergetelijke woorden over den adel van den arbeid geschreven heeft. Handenarbeid is dus niet minder waardig. Ziet men dit éénmaal in, dan kan men zijn werk, hoe nederig het zij, niet meer zuchtend en klagend verrichten, maar met een blij' gemoed, want men dient er den Heere in. Dit is althans- de Bijbel- sche opvatting van het doel van den ar beid. De groote schepping is Gods werk plaats. Hij heeft den arbeid, die er te verrichten valt, over alle menschen ver deeld. D'e één moet Hem dienen als Mi nister der kroon, de ander als huismoe der, een derde als naaister, een vierde alsi bezembinder, een vijfde als stal knecht. Ieder hunner heeft zijn plicht op de hem aangewezene post te vervullen, niet als dienende de menschen, maar als dienende den Heere, D'ie over allen ge biedt en van allen verantwoording eisc'ht. In dit licht beschouwd is geen arbeid gering. Van een iegelijk wordt op zijn plaats en in zijn beroep een even groote trouw en een even groote volharding ge vraagd. Want wij worden tenslotte niet geoordeeld naar den aard van ons werk, maar naar de trouw, waarmede wij het volbracht hebben. D'e gelijkenis der ta lenten eindigt daarom met de schoone woorden: „Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij ge trouw geweest, over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws- heeren!" Wie zijn arbeid op deze wijze opvat en er zich van kwijt, werkt niet alleen om in 't zweet zijns aanschijns zijn brood te eten, maar om er zijn God tevens priesterlijk in te 'dienen en Hem te ver heerlijken. MADRIDS LUCHTHAVENS WEER GEBOMBARDEERD. De strijd om Irun duurt voort. De opstandelingen moeten terugtrekken. De radiostations der opstandelingen verspreidden gisteren het bericht, dat ver scheidene vliegtuig-eskaders een nieuwen bomaanval op de Madrileensohe vliegvel den Guatro Vientos en Getafe hebben uit gevoerd. Hieraan werd toegevoegd, dat de volksfront-regeering thans in het geheel geen jacht- en bombardementsvliegtuigen meer tot haar beschikking heeft, daar alle zijn vernield. (De Nationalistische vliegtuigen hebben tegelijkertijd boven do Spaansehe hoofd stad ©en aantal vlugschriften neergewor pen.. De correspondent van de United Press op het Bidassoa-front meldt, dat ook de derde dag van den veldslag, die geleverd wordt, nog geenerlei beslissing heeft ge bracht. Uit goed gekozen stellingen hebben de regeeringstroepen een bajonet-aanval van Mola's-troepen 'kunnen afslaan. Telkenmale dat de nationalisten over de heuvelen voor Irun trachtten op te rukken, slaagden de regeeringstroepen door hevig mitrailleur-vuur er in, den aanval tot stil stand te 'brengen, zoodat het den nationa- listischen colonnes nergens gelukte door de verdedigingslinie heen te breken. In den loop van den namiddag moes ten de nationalisten zich zelfs tengevolge van het moordend vuur op vele punten terugtrekken op de stellingen, die zij Woensdag bij den eersten aanval bezet hadden. De versterkingen zijn naar het schijnt niet op tijd aangekomen. Waarnemers zijn van meening, dat de strijdkrachten, die Woensdag het offen sief tegen Irun begonnen, te 'klein en thans ook te uitgeput zijn, om door den sterken verdedigingswal heen te breken. D'e radiozender van San Sebastian maakte gister in 'n oproep aan de bevol king. bekend, dat het electriciteitsverbruik moet beperkt worden, aangezien de cen trale niet voldoende stroom meer kan pro- ■duoeeren. D'e waterleiding van Irun is ongeveer 3 km voor de stad door een granaat ge troffen. Vanuit Hendaye kan men duide lijk het water hoog de lucht in zien spui ten. EEN NOODKREET DER ROOMSCH- KATHOLIEKEN IN DUITSCHLAND. De Duitsche bisschoppen hebben tot de Duitsche Roomsch-Katholieken een her derlijk schrijven gericht, hetwelk aan staanden Zondag in alle Duitsche R.-K. kerken van den kansel zal worden voor gelezen: Wij ontleenen daaraan het volgende: Wij hebben den Führer en rijkskanse lier een uitvoerig gedenkschrift doen toe komen. Wij hebben daarin in oprechte volksverbondenheid en christelijke staats- trouw, doch tevens met Duitsche eerlijk heid en openhartigheid op de toenemen de smartelijke storingen en beperking van het religieuse en kerkelijke leven, op alle onverdiende generaliseeringen en zware beschuldigingen, op alle krenkin gen den geestelijken aangedaan, gewezen. Wij verlangen in den nieuwen Düit- schen staat voor ons geen uitzonderings wetten en begunstigingsclausules, doch slechts die bewegingsmogelijkheid en -vrijheid, welke onze tegenstanders iede- ren dag opnieuw voor zich opeischen. Wij eischen slechts het heilig recht, dat de Führer zelf drie jaar geleden bij de plechtige onderteekening van het concor daat tusschen Duitsobland en den H. Stoel voor de geheele wereld openlijk heeft toegekend. Wij gaan daarbij' uit van de overtui ging, dat juist op het oogenblik bet com munisme en bolschewisme met duivel- schen ijver en satanische doortastendheid pogen, van bet Oosten en Westen uit te gen Dhitschland op te dringen, om het allengs in zijn rampzaligen greep vast te klemmen. Daarom mag ook de Dhitsche een dracht niet door religieuse oneenigheden en conflicten, verdachtmakingen en be strijding gebroken worden. Wie het bolsjewisme op godsdien stig gebied echter niet weert, opent bet daarmede ook op politiek en economisch gebied de deur. En van dit standpunt uit kunnen wij het des te minder begrijpen, dat men ook in ons vaderland de invloedssfeer van bet christendom en van de kerk voortdurend meer beperkt en tenslotte terugdringt tusschen de muren van het kerkgebouw. Wij kunnen het niet begrijpen, dat men onze katholieke vereenigingen nog steeds belemmert in hun zegenrijken arbeid, ze zelfs geheel verbieden wil. Wij kunnen bet niet begrijpen, dat men onze wei-doende-, zegenende caritas meer en meer aan banden legt en de katholieke zusters weert van het ziekbed en uit de kinder-tehuizen. Wij kunnen het niet begrijpen, dat de katholieke pers, zelfs de zuiver kerkelijke en godsdienstige, voortdurend wordt ver volgd door verordeningen welke bij het volk den indruk wekken, dat vernietiging der beele katholieke pers het doel is-. Wij kunnen het niet begrijpen, dat men onze opgroeiende jeugd telkens en telkens opnieuw ziet te onttrekken aan allen ohristelijken invloed, om ze vast te leggen op anti-christelijke gedachten. Wij kunnen het niet begrijpen, dat men Binnenland. D© wijziging in de steunregeling in hoofd zaak gehandhaafd. B'o uit D'uitsehland uitgewezen Neder landers, Stoekepenningen aangenomen door de leiding der mosselcentrale? De fraude te Vlissingen. Buitenland. Echèo der opstandelingen in Spanje. Nog onlusten in Palestina. de confessioneele en particuliere katho lieke scholen tracht op te ruimen. Naar aanleiding van do afgrijselijke gebeurtenissen in Spanje bidden en zwe ren wij al degenen, die het lot van ons volk in handen hebben, ons herderlijk schrijven, dat komt uit het diepst van ons Duitsche hart, niet terzijde te leggen, doch door een spoedige totstandbrenging van den bij het concordaat gewaarborg- den religieusen vrede de D'uitscbe een dracht en machtige geslotenheid te con- solideeren en het volk te sterken voor zijn taak in de toekomst. Toch nog overvallen in Palestina. Niettegenstaande het feit, dat de sta king van de Arabieren beëindigd zou worden, hebben gisteren nog een aantal overvallen plaats gehad. Een jeugdig Joodsch politieman is- in een van de buitenwijken doodgeschoten. Twee uur later vuurden twee Arabieren op een Joodsche begrafenis-. Niemand werd ge troffen, doch één van de Arabieren werd gearresteerd. Verder werd een bom geworpen naar een Joodsche autobus, zonder schade aan te richten. In de Joodsche wijk werd een Arabier door een schot ernstig gewond. Abessynsche aanval op Addis Abeba. Donderdagmiddag beeft een uit 1200 man bestaande „rooverbende" getracht, de Abessynsche hoofdstad te naderen. Zij werden echter aldus Stefani on middellijk door Erdtreesche troepen te- iruggedrongexi waarbij! zij! 20O dooden verloren. De verliezen aan Italiaansohe zijde bedroegen 15 dooden en 40 gewon den. Korte Berichten. D'e president der D'uitsche rijksbank Schacht, heeft een afscheidsbezoek ge bracht aan minister-president Blum, met wien hij een onderhoud van een uur had. Op de vraag van de journalisten, of hij tevreden was over zijn reis naar Frank rijk, antwoordde Schacht: „Ik ben zeer verheugd over de resultaten van mijn reis". Trotzki wordt op bevel der Noor- sc'be regeering geïnterneerd. Zuid-Korea is door een typhoon ge teisterd, die naar schatting 20 millioen schade heeft aangericht. In bepaalde Duitsche en buitenland- sehe kringen loopt het gerucht, dat Mus solini tusschen 2 en 15 Sept. een tegen bezoek zou brengen aan Hitier. In welingelichte kringen wordt ver klaard, dat de Russische regee-ring niet zal antwoorden op het Duitsche protest inzake de anti-Dliitsche campagne door middel van de radio. In regeeringskringen wordt algemeen verwacht, dat Hongarije ten aanzien van zijn dienstplicht binnenkort analoge maat regelen zal nemen als Düitschland. De woninghuren. Hooger standaardloon voor de groote steden. Gisteren had te Zwolle het reeds aan gekondigde onderhoud plaats van den mi nister van Sociale Zaken met de wethou ders van de steden boven 100.000 inwo ners. Daarbij' kwamen ter sprake de voor stellen tot wijziging der steunregeling voor werkloozen met betrekking tot den huurbijslag en het standaardloon. De mi nister stelde oip' den voorgrond dat de wij zigingen één geheel vormen en zij! niet gedeeltelijk gehandhaafd en gedeeltelijk ingetrokken konden worden, alsmede dat de datum van invoering 13 September, blijft gehandhaafd. Met> betrekking tot den huurbijslag (vo'orloopige halveering) herhaalde de minister zijn bereidverklaring, reeds uit eengezet in de circulaire van 31 Juli be treffende woninghuren, dat de regeering bereid is mede te werken tot verlaging dan wel verdere verlaging van de bu ren door bet verleenen van bijdragen subsidiair extra-bijidragen ingevolge de woningwet, een en ander op den tot dus ver geldenden voet en dat, voorzoover zioh in de gemeenten de wenschelijlkheid

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1936 | | pagina 1