Maken Schoon chip ZONDAG CACHETS DONDERDAG 25 JUNI 1936 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 50 e JAARGANG Nu. 224 Herziening van het Rijkswegenplan. Buitenland. DE GRONDWETSWIJZIGING. VOOQ DEN Belangrijkste Nieuws I Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et Emcrgo" tor exploitatie van het blad „Do Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postcheque en Girorekening 44455 Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL .T. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs 12.50 per kwartaal, weokabonnomenton voor Middelburg, Goes en Viissingen f 0.20. Losse nummers 5 cent. Advcrtcntiün 30 cent per regel. Ingezonden mcdedeelingen 00 cent per regel. Kleine Advertcnticn Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85. Bij contract belangrijke korting. Een onderhoud met den Minister van Waterstaat. Aanleg van auto-snelwegen te wachten. Met het oog op de steeds toenemende behoefte aan nieuwe en veilige wegen voor het autoverkeer, heeft een redacteur van het Alg. Ned. Persbureau een onder houd gehad met den Minister van Wa terstaat, jhr ir O. C. A. van Lith de Jeude. In de eerste plaats herinnerde de in terviewer den minister aan een rede, die Z.Exc. voordat hij zijn ambt aanvaardde, in 1932 hield voor een gecombineerde bij eenkomst van het internationaal comité voor den bouw van speciale autowegen en de Ned. Vereen, voor speciale autowegen, over de urgentie van dit type van ver keersweg, dat toen door ir. van Lith de Jeude economischer werd geacht dan de autowegen met nevenbanen voor niet-mo- torisch verkeer. „Is zoo werd de vraag tot den Mi nister gericht uw opvatting ten deze onveranderd gebleven? „Dat is inderdaad het geval, wanneer men althans te maken heeft met intensief snelverkeer. Voor speciale autowegen heeft men echter minstens vier rijbanen noodig, met een scheidingsstrook in het midden, terwijl de kruisingen a niveau niet, of althans zoo min mogelijk aanwe zig mogen zijn. Het is de bedoeling, onze nieuwe pri maire wegen, voorzoover daarop intensief snelverkeer te verwachten is, reeds dade lijk of in de toekomst als autosnelwegen aan te leggen. Dat zullen dan in-de eerste plaats zijn de groote verbindingen Noord- Zuid en Oost-West. In voorbereiding is thans een nieuw overzicht van de wegen, welke in do naaste toekomst moeten worden aange legd of verbeterd. Het ligt in de bedoeling, het Rijkswe- genplan-1932, dat evenals het vorige (1927) voor een werkperiode van 5 jaren was opgezet, een jaar langer te doen gel den,. om zoodoende tijd te winnen voor een geheel herzien wegenplan, dat dan in 1938 kan worden vastgesteld. Daarbij zal dan tevens rekening worden gehouden met de behoefte aan wegenverbetering ten plattelande. Voor verscheidene niet-intensief bere den primaire wegen kan m.i. voorloopig met minder dan vier banen worden vol staan, ook zander dat de veiligheid in het gedrang komt." De interviewer bracht vervolgens het bezwaar naar voren, dat hier te lande de aanleg van autowegen in zoo kleine ge deelten verspreid geschiedt en constateer de dat zoodoende het nuttig effect uiterst gering is. De Minister erkende dit bezwaar, doch zeide, de oorzaak in hoofdzaak te moeten wijlten aan technische en administratieve moeilijkheden, oponthoud bij onteigening e.d. Z.Exc. voegde hieraan toe, dat er thans ernstig naar gestreefd wordt, om, nadat een weg is aangevat, dezen zoo spoedig mogelijk te voltooien. Anderzijds mag niet worden vergeten, dat ook wij1 wegen aan één stuk weten te maken. Bijiv. AmsterdamSassenheim. Van den weg Rotterdam—Eist, ter lengte van 100 km, is het gedeelte tusschen Rid derkerk en Waardenburg in uitvoering en gedeeltelijk reeds voltooid. De weg Den HaagGoudaUtrecht, een weg van 60 km gelegen in hijzonder slecht terrein, is in een vergevorderd stadium van uitvoe ring. Bovendien wO'rden er vele millioenen aan onze bruggen over de groote rivieren besteed, waarvan dit jaar die te Nijmegen en te Vianen geheel gereed kwamen en die bij' den Moerdijk bijna gereed is. Naast de 910 millioen per jaar uit het Verkeersfonds, is verleden jaar 12 millioen en wordt dit jaar weder 10 mil lioen uit het Werkfonds aan de wegen verbetering ten koste gelegd. Hoewel de middelen beperkt zijn, wordt inderdaad al het mogelijke gedaan om de wegen te doen beantwoorden aan moderne eischen. De interviewer gaf uiting aan zijn in druk, dat spoorweginvloeden den autowe gen-aanleg belemmeren. De minister ontkende niet, dat de scherpe strijd tusschen rail- en motorver- keer invloed op de verkeerspolitiek had uitgeoefend, doch achtte zoodanigen in vloed op den autowegen-aanleg niet aan wezig. Men moet echter niet vergeten, dat de spoorwegen het eigendom zijn van de Nederlandsche volksgemeenschap en dat ziji dus niet als quantité négligéable mo gen worden beschouwd. Misschien kun nen wij' over een halve eeuw de spoorwe gen missen, doch thans is dat zeker nog niet liet geval. Tenslotte vestigde de interviewer de aandacht op den Afsluitdijk,, waarvan tot nu toe alleen de Zuidelijke helft van het dwarsprofiel voor het autoverkeer is in gericht, terwijl nog altijd de Noordelijke helft braak ligt, omdat men bij den aan leg van den dijk de meening was toege daan, dat daar een spoorweg behoorde te worden geconstrueerd. Is zoo vroeg hij Uwe Excellentie van meening, dat men daar ooit nog tot spoorwegaanleg zal besluiten? „Voorloopig zal daar zeker niets van komen," antwoordde de Minister. „Zou Uw Excellentie dan niet willen overwegen, op dat noordelijke gedeelte een autoweg aan te leggen voor het verkeer van Friesland naar Noord-Holland, om dan den thans bestaanden weg uitsluitend voor het autoverkeer in de richting naar Friesland te kunnen bestemmen?" De minister oordeelde, dat het auto verkeer op den afsluitdijk nog niet zoo intensief is, dat bijzondere maatregelen noodiig zijn." Bij vermindering van de drukkende belastingen, waaraan het automobilisme is onderworpen, zal dit in het algemeen en zeker ook op den Afsluitdijk stel- J;ig «intensief worden, was het weder woord. „Dan zullen we verder zien, wat ons te doen staat", besloot de Minister. HET PROGRAM VAN DE NIEUWE BELGISCHE REGEERING. Enkele taai-incidenten. j Gistermiddag las de Belgische minis ter-president Van Zeeland voor 'n stamp volle Kamer de regeeringsverklaring voor. De nieuwe voorzitter, de socialist Huys- mans, lokte al dadelijk een incident uit door zijn maidenspeech eerst in het Fransch te houden, wat den leider der Vlaamsch-Nationalisten, Staf de Clercq verontwaardigd deed uitroepen: „De meerderheid in deze Kamer is Vlaamsch en wij eischen derhalve, dat ge uw rede eerst in het Nederlandsch zult houden!" Toen de voorzitter niettemin in het Fransch verder ging, verliet de 16 man sterke Vlaamsch-Nationale fractie de zaal om eerst terug te keeren, toen de heer Van Zeeland het spreekgestoelte betrad om de regeeringsverklaring af te leggen. De heer Van Zeeland begon zijn verkla ring eveneens in het Fransch voor te le zen. Weer waren het de Vlaamsch-Natio nalisten, die er tegen protesteerden, dat het Nederlandsch niet den voorrang kreeg waarop de minister-president verklaarde, dat de regeeringsverklaring in den Senaat het eerst in het Nederlandsch zou worden voorgelezen. Mokkend bleven de Vlaamsch-Nationa listen zitten en pas toen minister D'e Man met de voorlezing van de Nederlandsche vertaling der regeeringsverklaring begon, ontstond er een nieuw incident. Staf de Clercq riep den minister toe: „Vlaanderen eischt een Nederlandsche regeeringsver klaring. Het neemt geen genoegen met vertalin gen!" waarop de Vlaamsch Nationalisti sche afgevaardigden andermaal als één man de zaal verlieten. Minister-president Van Zeeland werd gedurende zijn rede bij' herhaling zoowel door de Vlaamsch Nationalisten en de Rexisten als door de communisten onder- .broken. Eenige malen kwam het voor, dat de premier geruimen tijd moest wachten al vorens hij zijn rede kon voortzetten. Aan de regeeringsverklaring ontleenen wij het volgende: „Het oogen'blik is gekomen, om een al- gemeene verhooging der loo- n e n in de hand te werken. Door tussohenkomst van de regeering hebben onderhandelingen tusschen werk gevers en werknemers geleid tot het aan vaarden van het minimum-loon en be taalde vacanties in te stellen op de basis van zes werkdagen per jaar. Een wets ontwerp zal worden ingediend tot heraan- passing van de gezinsvergoedingen en invoering van de veertigurige arbeids week in de nijverheden of takken van nij verheid, waar onder ongezonde, gevaar lijke en moeilijke omstandigheden wordt gewerkt. Er zijn voorts nog verscheidene verbe teringen aangekondigd op het gebied van verzekeringen enz.". ,,D' e schoolplicht zal uit gebreid worden tot den leeftijd van vijftien jaar. Eerstdaags zal een koninklijk besluit genomen worden, dat in de ongezonde in dustrieën de ouderdomsgrens zal vervroe gen, om voor pensioen in aanmerking te komen. De regeering wenscht de verlaging der douanerechten, credietfinanciering, land- bouwcrediet en controle op credietinstel- lingen. Om de stabiliteit van het bestuur des lands te verhoogen, wordt een ingrijpen de bestuurshervorming voorgesteld. Ten einde een der oorzaken van de re- geeringsonvastheid weg te nemen, ver klaart de regeering, dat zij1 slechts de verwerping van de volledige begrooting of een stemming, die het uitgesproken ka rakter van wantrouwen zou dragen, als een reden tot ontslag nemen zal beschou wen. Overgegaan zal worden tot het stichten van een Raad van State. Een gemengde commissie zal belast worden met het nagaan, of en onder welke voorwaarden het opportuum zou zijn, in België het houden van een refe rendum in te voeren. Inzake de buitenlandsche politiek, zal de Regeering de politiek der vorige Re geering onveranderd voortzetten. Op schoolgebied zal de regeering den godsvrede voortzetten. Dle regeering is vastbesloten, op taal gebied een volledige en loyale toepassing van de bestaande wetten te verzekeren. De regeering is voornemens aan te vangen met de gezondmaking van de moreele atmosfeer, die heel bizonder werd vertroebeld en soms werkelijk als een giftige wolk over het land werd ver spreid. Fouten werden bedreven, meer vergis singen nog werden begaan, in verant woordelijke kringen. Voortaan zal geen enkel lid van het parlement of van een provincieraad of een lid van de regeering of van gedepu teerde staten eenig mandaat van admini strateur of commissaris in vennootschap mogen bekleeden gedurende den tijd van zijn openbare functies, noch de functie mogen waarnemen van administrateur of commissaris in onverschillig welk or ganisme of welke maatschappij' ook, waarin de staat de belangen heeft, of waarop de staat controle uitoefent. EINDE DER STAKING IN DE BELGISCHE MIJNEN. Het nationaal mijnwerkerscongres te Brussel, in vergadering bijeen, heeft be sloten tot hervatting van den arbeid in de mijnen op morgen (Vrijdag). Te Gent is het werk in de metaalnijver heid hervat; in de textielnijverheid duurt de staking evenwel voort, evenals bij het trambedrijf. D'e taxi-chauffeurs staken oo'k nog gedeeltelijk. In de haven bleef de werkhervatting beperkt. Te Luik duurt de staking bij de buurt- trams voort. Het werk in de textielnijver heid bij Verviers ligt nog steeds stil. Te Rousselaere nam het aantal stakers in de textielnijverheid aanmerkelijk toe. De staking te Brussel blijft voortduren. Er zijn o.m. 200 naaisters van een groot warenhuis bij betrokken en meer dan dui zend bankbedienden. Het verkeer is ech ter normaal. In Limburg heeft twee derde der mijn werkers het werk hervat. In de provincie Antwerpen is een stre ven merkbaar om de stakingen op te ge ven. In het bankbedrijf breidt de staking zich echter uit. De levensmiddelenvoorziening van het land wordt verzekerd via de Antwerpsche haven en gedeeltelijk ook via Gent. Te Gent-Brugge echter ligt het verkeer nog steeds stil. De staking in de binnenscheepvaart en in het sleepbootbedrijf duurt voort. Op de Maas is de scheepvaart echter weer nor maal. DE EERSTE MOEILIJKHEDEN TE MONTREUX. De passage der oorlogsschepen. De zee-engten-conferentie te Montreux heeft gisteren een aanvang gemaakt met de bestudeering van het tweede gedeelte van de Turksche ontwerp-conventie, dat betrekking heeft op de doorvaart der oor logsschepen. Litwino'ff diende een voorstel in, er toe strekkende, de draagwijdte van art. 6 dat slechts oorlogsschepen voor beleefd heidsbezoek wil toelaten in dien zin te pre ciseeren, dat het slechts betrekking heeft op de schepen van landen, die niet aan de Zwarte Zee gelegen zijn. Ook dient het verbod van doorvaart voor onderzeeërs tot vliegtuigmoederschepen te worden uit gebreid. Lord Stanhope, de Britsche gedelegeer de, wees op het principieel nieuwe van dit artikel en verklaarde, dat het de Britsche delegatie aanleiding is geweest Londen te raadplegen en nieuwe instructies over de geheele kwestie te vragen. D'aar deze instructies nog niet ontvan gen zijn, moet de Britsche regeering zich haar standpunt voorbehouden. Ordening in Abessynië. De bevolking van Addis Abeba is blij proclamatie opgeroepen, binnen 14 dagen weer aan hun werkzaamheden te gaan en zich onmiddellijk bij de autoriteiten te melden. Eigendomsrechten en ieder bezit van onroerend goed moet bij' de autoriteiten worden aangegeven. Indien hieraan geen gevolg wordt gegeven, volgt in beslag ne- ENKELE ONDERDEELEN WORDEN NADER UITGEWERKT. De parlementaire redacteur van de Telegraaf meldt: De ministerraad heeft zich in de vorige en deze week eenige malen omstandig be zig gehouden met het rapport en het voor ontwerp der staatscommissie voor de par- tiëele grondwetswijziging 1937. Wij meenen te weten, dat thans enkele onderdeelen nadere uitwerking behoeven, waarna binnenkort de voorontwerpen in handen van den Raad van State kunnen worden gesteld. Waar de regeering in dezen prijs stelt op de grootst mogelijke bespoediging is het zeker niet uitgeslo ten, dat de definitieve wetsontwerpen nog voor het einde der volgende maand bij' de Tweede Kamer worden ingediend, gelijk ook van den aanvang af in de bedoeling heeft gelegen. Wij vernemen nog, dat de regeering op meer dan één punt de suggestie der staatscommissie, aan weLke dan ook een zeer uitvoerige opdracht was gegeven, niet zal volgen. ming zoowel van roerende als van onroe rende goederen. Met bijzondere zorg zal de levensmid delenvoorziening worden ter hand geno men. De regeering heeft het recht, de voorraden te controleeren, tevens is een verplichte opgave der voorraden inge voerd. Ook de particuliere voorraden zullen worden onderzocht, teneinde het hamste ren en hierdoor een prijsstijging tegen te gaan. D'e regeering zal met strenge maat regelen iedere speculatie onmogelijk ma ken. Wie in Abessynië een beroep, hetzij in de industrie, hetzij in den handel, wil uit oefenen, heeft een speciale vergunning noodig. De gevechten in Palestina. Britsche troepen „zuiveren" op inten sieve wijze het gebied langs den spoorweg Jerusalem-Jaffa. Bij deze actie ontstond bij het dorp Deirabban, op 25 K.M. van Jerusalem, een gevecht met gewapende Arabieren, van wie twee werden gedood en drie ge wond. Uit andere deelen des lands wordt ge meld, dat een Arabier werd gedood en een Joodsohe kolonist en een politiebeambte werden gewond. Heden werkhervatting in Marseille? Gemeld wordt, dat een accoord tot stand is gekomen tusschen de reeders en de zeelieden te Marseille. Men hoopt dat het werk Donderdag in de haven van Marseille zal worden her vat. Gisteren werd uit Marseille gemeld, dat ■het havenverkeer volkomen stil ligt. Slechts één schip, het brandweerschip „Alerte", voert geen roode vlag. Een paar schepen, die nog zonder sleepershulp de haven waren binnengeloopen, hebben hun lading post, aan bederf onderhevige le vensmiddelen en passagiers nog aan land kunnen zetten, doch onmiddellijk daarna volgde onder de bemanning de staking en de bezetting der schepen. De voorziening der stakers van het noo- d'ige geschiedt, voor zoover mogelijk, uit de scheepsvoorraden. In ennkele gevallen moesten daartoe deuren worden openge broken. Begin van den burgeroorlog in China? Naar uit betrouwbare Chineesche bron wordt vernomen, is het tot een eerste treffen gekomen tusschen de strijdkrach ten van Nanking en die van Kwangsi. Men vreest, dat deze botsing het begin zal zijn van den burgeroorlog. Het gevecht vond plaats in de nabij heid van Kiyang, in Zuid-Hoenan, waar de Kwangsi-troepen tot den aanval over gingen. D'e Nanking-troepen trokken kort daarop eenige kilometers in versterkte stellingen terug. Korte Berichten. Tijdens een oefenvlucht, waaraan vier éénmotorige Fransche militaire water vliegtuigen deelnamen, zijn twee der ma chines in botsing gekomen. De toestel len stortten onmiddellijk omlaag. Vijf mi litairen kwamen om het leven. DISCONTOVERLAGING NEDERLANDSCHE BANK. Met een half procent. Naar wij vernemen, heeft de Neder landsche Bank met ingang van heden haar rente-tarieven over de geheele linie met een half pet. verlaagd. Het wisseldisconto wordt derhalve te ruggebracht van 4.5 tot 4 pet. Gij kunt niet gezond blijven, als van dag tot dag zich in Uw ingewanden vergiftige afval-stoffen ophoopen, want die hebben 'n bijzonder schadelijke werking op Uw gestel. Tenslotte begint Ge U „zoo moe", „zoo mat" en „zoo lusteloos" te gevoelen en last te krijgen van allerlei onprettige verschijnselen, zonder dat Ge beseft, waar het U hapert 1 Neem eiken Vrijdag en Zaterdag een M.S.S.-cac,het ter inwendige zuivering DeM.S.S.-cachets zuilen Uw haperende spijs vertering, Uw vertraagde stoelgang herstel len, Uw met vergiftigde afvalstoffen gevulde darmen zacht ledigen, Uw gestel opf risschen. Ge gaatU 'n andermensch vóelen.Ge bemerkt vol welbehagen, dat ge U op Zondag-ochtend voor het eerst eens lekker frisch en opgewekt gevoelt, vol van levenslust en energie, want: M.S.S.-cachets Maken „Schoon Schip" Per 12 stuks in koker slechts 60 cent. Binnenland. De Minister van Waterstaat over de her ziening van het Rijkswegenplan. Ernstige, doodelijke ongevallen te IJssel- monde, Oostvoorne en Bussum. Discontoverlaging Ned. Bank. De komende Grondwetsherziening. Het aantal werkloozen gedaald. Buitenland. De Belgische regeeringsverklaring. Einde der staking in de Belgische mijnen. Hervatting van het werk te Marseille? Moeilijkheden op de conferentie te Mon treux. PRINSES JULIANA. Prinses Juliana heeft zich, nadat zij het maskeradefeest te Utrecht had gade geslagen, met haar hofdame, jonkvr. de Braauw en den Commissaris der Konin gin in Utrecht, Jhr L. Bosch Ridder van Rosenthal, naar Loosdrecht bege ven. Het bestuur der watersportvereniging verwelkomde de Prinses. Vervolgens be gaf H. K. H. zich naar het motorjacht van den heer Maas en zijn zoons, de be kende zeilers Jan en Bob Maas. Zij bleef eenigte uren op de plassen en gebruikte daarna de thee in het clubhuis der water sportvereeniging. Naar wij vernemen is Prinses Juli ana voornemens de volgende week een bezoek aan Friesland te brengen. KEURING VAN GASMASKERS. Wettelijke regeling te wachten. Naar wij vernemen zal binnenkort een wettelijke regeling betreffende de keuring van gasmaskers tot stand komen. Elk gasmasker, dat in den handel ge bracht wordt, zal voorzien moeten zijn

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1936 | | pagina 1