Opleving in den Neder anrtschen Scheepsbouw. Nederlands onafhankelijkheid MAANDAG 15 JUNI 1936 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND soe jmmm No. ais Buitenland. Snel mooi bruin Binnenland Stukken voor de Piovinciale Staten van Zeeland. Belangrijkste Nieuws Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et Emcrgo" ter exploitatie van het blad „Do Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Tololoonnummor 11. Postchèquo cn Girorekening 11155 Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZU1DEMA. Abonnementsprijs 12.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingon f0.20. Losse nummers 5 cent. Advortontiön 30 cent per regel Ingosontlon mcdedcelingen 00 cent per regel. Kleine Advortcntlën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. Aantal opdrachten gedecideerd beter. Aanvullingen zijn stellig te verwachten. In een interview, dat wij dezer dagen hadden met de directie van één onzer grootste Nederlandsche Scheepswerven, werd ons, zegt de „Maasb.", een algemeen beeld gegeven met betrekking tot de op drachten, die de laatste 15 maanden den Nederlandschen scheepsbouw zijn gewor den. Ongetwijfeld mag de conclusie worden getrokken, dat de algemeene indruk in zake deze orders aan de scheepswerven in ons land, in vergelijking met de jaren na 19301931 gedecideerd beter is. In het algemeen is op dit oogenblik de situatie voor den Nederlandschen scheeps bouw niet slecht te noemen en er zijn zeer waarschijnlijk nog wel aanvullingen te verwachten. De werkgelegenheid zal hierdoor vrij zeker nog worden opgevoerd. Eigenaardig misschien, maar toen wij dezer dagen één van onze grootste scheeps werven verlieten en er den klop hadden gehoord van den arbeid, materieel op de uitgestrekte terreinen en geestelijk in de engere ruimte van de directiekamer en iets hadden meegenomen van het enthou siasme, waarmede ons was verteld, dat de situatie in den scheepsbouw vergeleken met enkele jaren terug, niet zoo slecht was te noemen, voelden we ons zeer opge lucht. Optimisme maakt den mensch kordaat en geeft hem vertrouwen in de toekomst. Een zeker enthousiasme is op zijn plaats 1 Na dan een opsomming te hebben ge geven van de opdrachten in den loop van goed 15 maanden aan de Nederland sche scheepswerven verleend, vervolgt het blad: (Duidt dit alles, zoo zal men zich afvra gen, nu waarlijk in de richting van een lang niet slecht te noemen toestand in den scheepsbouw? Wij kunnen deze vraag niet beter be antwoorden, dan aan de hand van de sta tistische gegevens, welke in het Maand schrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek van 31 Januari j.l. met betrek king tot de Scheepsbouwwerven, voorko men. „In 1926 werd voor f 122 millioen ver- HET NIEUWE BELGISCHE KABINET. Zes socialisten Van Zeeland is er Zaterdagavond in geslaagd een nieuwe Belgische regeering samen te stellen. Eerste minister is Van Zeeland (par tijloos); Openb. gezondheid Van der Vel de; Buitenlandsche Zaken Spaak; Arbeid en Soc. voorz. Delattre; Fin. en Werk- versch. De Man; Openbare Werken Mer- lot; P.T.T. en Radio Bouchery, allen so cialisten; Economische Zaken Van Isacker; Binnenlandsche Zaken De Schrijver; Koloniën Rubbens; Landbouw Pierlot; allen katholiek; Justitie Bo- vesse; Transport Mare Jaspar; Openb. Onderwijs Hoste; allen liberaal; Nation, verdediging: Generaal Denis (partijloos). Het blijkt dus, dat de nieuwe Belgische iegeering bestaat uit 6 socialisten, 4 ka tholieken, 3 liberalen en 2 partijloos. Dit beteekent niet anders, dan dat aan den eisch. der socialisten is voldaan en dat Van Zeeland water in den wijn beeft moeten doen. De eedsaflegging bij den Koning had reeds Zondagochtend plaats. In verband met den ernst van het oogenblik is reeds Zondagmiddag 3 uur de eerste minister raad gehouden. De nieuwe Minister van Arbeid heeft in een radiorede verklaard, dat het pro gramma der nieuwe regeering o.a. de vol gende punten zal bevatten: Verplichte werkloosheidsverzekering; verhooging van de werkloosheidsuitkee- ringen met 5 pCt.; verlaging van den pensioengerechtigden leeftijd in die in- dustriën, die hooge eischen stellen aan de lichamelijke werkkrachten van de ar beiders; verkorting van de werkweek tot minstens 48 uur in de afmattende en ge vaarlijke industriën; verhooging van de koopkracht der massa; betaalde zomer- vacantie. Het bestuur van de liberale partij kwam in algemeene vergadering bijeen. Het be treurde de omstandigheden waarin de regeering tot stand kwam en verklaarde dat de liberale partij, niettegenstaande de aanwezigheid van liberale ministers in deze regeering, hare vrijheid van hande len behoudt. Men behoeft geen profeet te zijn, om te voorspellen, dat het nieuwe kabinet- Van Zeeland allesbehalve populair zal werkt met een totaal personeel van 32.293 in 1927 gelden respectievelijk de cijfers f 139 millioen en 35.272; in 1928 (hoog conjunctuur) resp.' de cijfers f 164 milli oen en 38.210; in 1929 (hoogconjunctuur) resp. de cijfers f 150 millioen en 41.890; in 1980 (hoogconjunctuur) resp. de cijfers f 195 millioen en 37.410; in 1931 resp. do cijfers f 115 millioen en 20.794; in 1932 resp. de cijfers f47 millioen en 11.737; in 1983 resp. de cijfers f 39 millioen en 12164 in 1934 resp. de cijfers f41 millioen en 13.806". Verder reiken de statistische gegevens in bedoeld Maandschrift niet, doch ons werd bij ons onderhoud de med&deeling gedaan, dat op dit moment met een totaal aan personeel van plm. 18.000 man ge werkt wordt, welk aantal nog zal oploopen tot ongeveer 25.000, want hoe meer de bouw van een schip vordert, des te meer werkkrachten beeft men noodig. SterkerI Lichten we uit. de hierboven gegeven statistische gegevens het 'hoog conjunctuurjaar 1929, waarin werd ge werkt met 41.390 arbeiders, dan zal men op dit moment, dus zegge het jaar 1936 voor 't zelfde werk dat in '29 moest worden verzet, slechts ongeveer 29.000 man noo dig hebben, dit als gevolg van de ver ge vorderde rationalisatie der bedrijven. En wanneer we nu letten op hetgeen we hier boven schreven, n.l. dat het aantal arbei ders tegen het einde van dit jaar bij de scheepswerven tot rond de 25.000 man zal oploopen, dan staat het toch wel onaan vechtbaar vast, dat de tóestand in de scheepsbouwerij er lang niet slecht voor staat en dat van een gedeeideerden voor uitgang mag worden gesproken. Op de vraag, of nog belangrijke orders in de nabije toekomst zijn te verwachten, kan geantwoord worden, dat aanvullin gen geenszins zijn uitgesloten. Opdrach ten van particuliere reeders omtrent den bouw van nieuwe handelsschepen zijn op dit moment eenigszins onzeker. Op de vraag of te verwachten is, gezien de internationale verwikkelingen en mede met het oog op onze koloniën, dat door het Departement van Defensie nog verde re opdrachten zullen worden, gegeven ten behoeve van het materiaal van de Marine moest men het antwoord schuldig blijven. Wij voor ons meenen echter overtuigd te zijn, dat een aanvulling van onze vloot zeker nog op het program prijkt van het desbetreffende Departement". zijn in België. De eerste devaluatie-regee- ring-Van Zeeland krijgt trouwens met den dag feller critiek te hooren, naar ge lang de nadeelen der devaluatie meer en meer zichtbaar worden in een voortdu rend stijgende levensduurte, stakingen, lage loonen en hoogere belastingen. (Leer zaam voor Nederland!) Er wachten België, niet het minst op sociaal en economisch gebied, moeilijke dagen. DE STAKINGSTOESTAND IN ANTWERPEN ONVERANDERD In Antwerpen duurt de staking in de haven nog steeds onverminderd voort. De diamantbewerkers zijn heden Maan dag, weer aan het werk gegaan, nadat zij een voorloopige lichte loonsverhooging hebben gekregen. Zaterdag breidde de staking vooral uit in de kolenmijnen van Luik, Seraing en omgeving, en in het land van Herve. Zondag vergaderde een buitengewoon congres van de socialistische mijnwer kers-centrale te Brussel. Besloten werd dat de algemee ne staking in de Belgische kolenmijnen vandaag zal worden ingezet. Volgens berichten uit de Borinage ver wacht men, dat de staking in de mijnen vandaag algemeen zal zijn en zich ook tot de andere industrieën en tevens tot het personeel van de tramwegen in dit ge bied zal uitbreiden. De minister van binnenlandsche zaken, Bovesse, en andere betrokken departe menten hebben maatregelen getroffen om de orde te handhaven en de bezetting van fabrieken en mijnen voortaan absoluut onmogelijk te maken. Het reservekorps der gendarmerie is onder de wapenen geroepen. Het sleepbootpersoneel te Antwerpen heeft besloten geen geladen schepen meer te sleepen, welke de haven van Antwerpen verlaten, noch geladen schepen van Vlissincen en Terneuzen naar Antwerpen. De staking In Frankrijk vermindert. Alle Parijsche bladen begroeten met een diepen zucht van verlichting de ont knooping van het conflict in de metaal industrie en de algemeene ontspanning, welke den terugkeer beteekent naar nor male toestanden. De ontruiming der fabrieken rondom Parijs, groote en kleine, was gisteren vrijwel algemeen. De meeste groote stakingen en zelfs de kleine zijn afgeloopen, behalve in de groote magazijnen. Een nieuw conflict is uitgebroken on der havenarbeiders, dokwerkers en sjou werlieden, die besloten het werk neer te leggen om betere arbeidsvoorwaarden te bedingen. Korte Berichten. Dö leider der Belgische Rexbewe- ging zal binnenkort naar Duitschland vertrekken om over zijn politieke idealen te spreken. D'egrelle zal spreekbeurten vervullen te Berlijn, München en Keulen De aap begint uit de mouw te komen 1 Er doet zich te Berlijn thans naast de schaarsehte aan eieren zekere schaarschte aan rundvleesch gevoelen. Daarvoor wordt veel kalfsvleesch aange boden dat echter voor kleine beurzen te duur is. Schacht is bij zijn aankomst te Athene door den vice-president van de Bank van Griekenland ontvangen. Later is hij door koning George van Grieken land in audiëntie ontvangen. door AMILDA-zonnebruin-crême, óók bij weinig of geen zon. Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct. (Adv.) DE SPOORWEGORDER VAN ZES TON. Verdeeld tusschen Ned. Siemens- maatschappij in .Den Haag en Amster- damsche fabriek der A.E.G. Naar gemeld wordt, is het A.N.P.- bericht, dat melding maakte van een or der van f 600.000 aan de A.E.G. te Ber lijn in dezen vorm niet juist. De order is verdeeld tusschen de Nederl. Siemens- maatschappij in Den Haag en de Am- sterdamsche fabriek der A.E.G. De A.E.G. zal de electrische bovenleidingen leveren voor de baanvakken Utrecht- Arnhem en Utrecht-Eindhoven, de Ne derlandsche Siemens-maatschappij voor de vakken Amsterdam-Utrecht en Utrecht- Gouda-Rotterdam. Het benoodigde mate riaal zal voor een deel in Nederland ver vaardigd kunnen worden. Het ligt in de bedoeling, de rijsnelheid van de electrische treinen op deze baan vakken op te voeren, in verband waar mede de bovenleidingen anders vau vorm zullen worden dan de bestaande. Zoo spoedig mogelijk zal met het werk, dat op 1 Mei 1938 geheel gereed moei zijn, worden begonnen. Men is hier en daar reeds bezig met het plaatsen dei palen. STEUN AAN DE VARKENSMARKT. Veehouderij-Centrale zal varkens afnemen. De minister van Landbouw en Vis- scherij heeft besloten, de Nederlandsche veehouderijcentrale in de gelegenheid te stellen tot steun aan de te lage varkens- prijzen varkens af te nemen. Het ligt in de bedoeling door dezen maatregel de var- kensprijzen tot een minimumprijs van ongeveer 18 cent per pond levend op te voeren. Zeer binnenkort zal nader be kend gemaakt worden onder welke voor waarden en tegen welke prijzen de Ne derlandsche veehouderijcentrale deze varkens zal afnemen. De Rotterdamsche haventarieven. Zaterdag is te Rotterdam bericht ont vangen van het verleenen van de Ko ninklijke goedkeuring op de verlagingen van het zeehavengeld en het kadegeld. En Ged. Staten hebben hun goedkeu ring op de verlagingen van terreinhu- ren, erfpachtcanons en loodshuren ver leend. In verband daarmee zullen reeds van daag de nieuwe tarieven ingaan. Belangrijke verkeersverbetering bij Soest.. Van den minister van "Waterstaat is bericht ontvangen waarin deze mede deelt, dat in beginsel op medewerking van het Rijk kan worden gerekend wat betreft de verbreeding van den Rijksweg door Soest. Hierdoor zal de groote primaire ver keersweg Amsterdam naar het Oosten des lands buiten Soest worden omgelegd. Dit zal beginnen bij Baarn ter hoogte van de buitenplaats „Groeneveld';' de weg zal dan afbuigen in Oostelijke' rich ting om achter Baarn en ook buiten Amersfoort om naar Hoevelaken te loo- pen, waar hij zich weer in tweeën zal splitsen. EEN BRITSCH BELANG. „Wij zouden ons ten sterkste verzetten tegen Groot Britannië's aanvaarding van eenige militaire verplichting, uitgezon derd die, welke voor de verdediging van de rechtstreeksche rijksbelangen dienen, waaronder naar onze meening ook valt de handhaving van de integriteit (on schendbaarheid) van Frankrijk, België en N e d e r 1 a n d". Aldus luidt een verklaring, afgelegd door een delegatie der parlementaire groep voor rijkspolitiek, waartoe vijftig leden van het Hooger- en Lagerhuis be- hooren. Deze delegatie heeft onlangs Warschau, Weenen en Rome bezocht. N.V. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TRAMWEG-MAATSCHAPPIJ. Rapporten van de commissie uit de Prov. Staten. Aan het lijvige rapport van de Com missie uit de Staten, bestaande uit de heeren J. M. van Bommel van Vloten, voorzitter, Mr W. F. E. baron van der Feltz, G. J. L. Goossens, J. W. van 't Hoff en A. C. de Pauw, betreffende de „kapitaalsreorganisatie van de N.V. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Mij" ont- leenen wij' het volgende: De commissie hield een vijiftal verga deringen, en voorts heeft de secretaris der commissie, de heer J. C. Everaars, adjunct-commies ter Prov. Griffie, in op dracht der commissie nog een onderzoek ingesteld naar den aard en het karakter van de door de Maatschappij over 1929 gedane uitgaven. De commissie meent de houding, wel ke de Alg.-directeur van de N.V. Z.-V. T. M. bij dit onderzoek heeft aangeno men, te moeten afkeuren. O.m. werden de benoodigde inlichtingen dikwijls met te rughoudendheid verstrekt, terwijl het ter inzage verleenen van de boeken over 1935 aanvankelijk zelfs werd geweigerd. Tot 1920 werkte de N.V. met verliezen, toen kwamen de jaren van dividend tot 5 pet. in 1929. In 1930 begon de crisis zich flauw af te teekenen, doch het di vidend was nog 3,5 pet. Het is de com missie gebleken, dat zender het toepassen van extra-reserveeringen de winst be langrijk hooger zou zijn geweest. De huidige Algemeen-Directeur werd aangesteld in 1920 en met den heer C. Wind van Kerkesteijn is toen overeenge komen voor 5 jaar en telkens met een jaar verlengd, een salaris van f ^000, met periodieke verhoogingen tot een totaal bedrag van f 2000 die echter vrijwel di rect zijn ingegaan, terwijl daarnaast aan den Algemeen-Directeur werd toegekend een aandeel in de bedrijfsresultaten gelijk aan 3 pet. van het saldo der bedrij'fsreke- ning met een gegarandeerd minimum van f 3000. Het heeft dus feitelijk in de be doeling gelegen den Alg.-Directeur een minimum-salaris van f 12.000 te garan deeren. Niettemin de toen andere tijds omstandigheden, is de commissie van oor deel, dat het toegekende salaris ook voor dien tijd te hoog moet werden geacht. Met de opvatting van de Commissarissen cm niet in te gaan op het aanbod na 1930 gedaan door den directeur om zijn salaris te verlagen, kan de Commissie geenszins instemmen. Door de gewijzigde omstan digheden is het salaris geheel buiten de huidige economische verhoudingen in het algemeen en in het bijzonder van die der maatschappij komen te staan en een grondige wijziging had naar de meening der Commissie reeds vele jaren eerder moeten plaats hebben. Het oordeel van de Commissieleden over de wenschelijkheid van tantièmes, die ook aan de hoogere leden van het personeel zijn toegekend in de jaren, dat de Maatschappij' verlies heeft geleden, bleek niet eenstemmig te zijn. Sommige leden achtten het juist om de leidende personen te interesseeren bij de met de exploitatie te bereiken resulta ten. Anderen meenden, dat bij 'n behoor lijke vaste bezoldiging verwacht mag wor den, dat het personeel zich met volle toe wijding geeft aan de hem opgelegde taak. De commissie heeft zich niet kunnen ont trekken aan den indruk, dat de admini stratieve en technische staf van de N.V. „Z.-ty. T.M-'' te omvangrijk en de sala- riëering van het hoogere personeel te hoog is geweest. Jaarlijks zijn niet alleen voor afschrij ving, maar ook voor storting in de ver nieuwingsfondsen belangrijke bedragen bestemd en mede uit de extrareserveerin- gen blijkt, dat de politiek der Maatschap pij1 was gericht op versterking van haar financieele positie. Binnenland. Veehouderij-centrale zal varkens afne men. A.R. partij-conferentie te Den Haag. Britsche verklaring over Nederlands on afhankelijkheid. Rapport over de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-maatschappij. Buitenland. Het nieuwe Belgische kabinet gevormd. De staking te Antwerpen duurt voort. Vandaag mijnwerkersstaking in België. De staking in Frankrijk vermindert. Inzake de gevolgen van de economische en der verkeerscrisis tot de bedrijfsresul taten, wijst de commissie er op, dat de opbrengst van 't personenvervoer van 1930 tot 1934 daalde van f 90.812 tot f 49,430. De opbrengst van het bietenvervoer daalde van f 291.164 in 1930 tot f 90.478 in 1931. In 1932 en 1933 kwam er een stijging, doch in, 1934 weer een daling, dit laatste vermoedelijk door het toene men van het vervoer per vrachtauto. De opbrengst van het goederenvervoer daal de van f 122.692 in 1930 tot f 80.310 in 1934. De Maatschappij' nam drie maatregelen, n.l. verlaging van lcron en beperking van het in dienst zijnde lager personeel; in voering van diesel-electrische tractie en ten slotte het invoeren van autotractie. In 1931 bedroegen de uitgaven nog f 363.178, in 1934 f 285,799. Hiervoor was o.a. ont slag van personeel noodig. De commissie betreurt het ten zeerste, dat dit geschied de zonder toekenning van eenige vergoe ding, maar zij! vertrouwt dat de maat schappij zich zal houden aan de gedane toezegging om na de kapitaalsreorgani satie de mogelijkheid onder de oogen te zien om het aan de ontslagenen berokken de leed zooveel mogelijk te verzachten. De commissie komt bijl de tractie-ver- andering tot de conclusie, dat de maat schappij er weliswaar naar gestreefd heeft haar exploitatie aan de gewijzigde omstandigheden aan te passen, maar dat zaj niettemin maatregelen achterwege heeft gelaten, die in verband met haar gewijzigde financieele positie noodzake lijk hadden moeten zijn getroffen. Er had den ook ingrijpende bezuinigingen ten aanzien van den omvang en de salariee- ring van den technischen en administra tieven straf moeten plaats hebben, maar ook zulk een aanpassing zou op zichzelf nog niet voldoende zijn geweest, om het voortbestaan der Maatschappij te waar borgen. De verlies- en winstrekening wordt nog al te zeer bezwaard door hooge lasten wegens rente en afschrijving. Het kapi taal, dat in den aanleg van den tramweg en het rollend materieel is geïnvesteerd, is zoowel tengevolge van de veranderde economische verhoudingen als door de wijzigingen die door de moderne ver- keersmo'gelijlkheden zijn ontstaan, groo- tendeels als verloren te beschouwen. In dien men in het belang der betrokken streek de maatschappij in stand wenscht te houden, zal ook een kapitaalsaanpas sing noodig zijn. In hoofdstuk III van het rapport wor den de rentelooze voorschotten van Rijk en Provincie en hun terugbetaling behan deld. De commissie wijst er op, dat volgens de bepalingen van het Rijk inzake de voorschotten, de invloed, dien de Provin cie en m het bijzonder Ged. Staten op het financieel beheer van de N.V. hebben ge had, uiterst gering is geweest. Niettemin rijst de vraag of die leden van Gedep. Staten, die deel uitmaken van den Raad van Commissarissen van de N.V. Z.-V. T.M. het ProvBestuur niet beter dan het geval schijnt te zijn geweest op de hoogte hadden moeten houden van den gang van zaken bij deze maatschappij. De commis sie is geneigd die vraag bevestigend te beantwoorden. Ook meent zij te moeten opmerken, dat zij het zou toejuichen als het ad privatum zitting hebben van leden van Gedep. Staten in dien raad van Commissarissen niet werd bestendigd. Uit de mogelijkheid van extra-reservee ringen blijkt, dat men wel op de rente looze voorschotten zou hebben kunnen af lossen. Die extra-reserveeringen hebben er toe bijgedragen, dat de Maatschappij in staat is geweest over de jaren 1931 tot 1934 geleden verliezen te dekken. Het laatste hoofdstuk van het meerder heidsrapport gaat over het eigenlijke re organisatie-voorstel tot afschrijving van 85 pet. op de rentelooze voorschotten aan de Z.-V. T.M. De commissie wijst er op, dat de royale houding, die het Rijk tegen over de N.V. Z.-V. T.M. evenals te genover de andere tramwegmaatschap pijen heeft aangenomen, tot gevolg heeft gehad, dat deze voor een groot deel van Z.-Vlaanderen zoo belangrijke ver-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1936 | | pagina 1