REORGANISATIE VAN HET SPOORWEGBEDRIJF Wetsontwerp ingediend om Staatsspoor en Mandsche Spoor samen te voegen in nieuwe „N.V. De NederlandSGhe Spoorwegen". PWIOL Jifooóe mótte tanden, IVO ft O L Doorzitten? DONDERDAG 11 JUNI 1936 DAGBLAD VOOR OE PROVINCIE ZEELAND 50 e JAARDAG Ka. £12 Buitenland. Verzach t-g eneest Binnenland volq de M.5<S«qewoonte Belangrijkste Nieuws Uit de Provincie. Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et Emorgo" ter exploitatie van het blad „Do Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Tolofoonnummcr 11. Postchüque en Girorekening 44455 Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs i2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingcn f0.20. Losse nummers 5 cent. Advortcntiün 30 cent por regol. Ingozondon mededeelingen 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. Obligatiehouders kunnen inruilen tegen drie pet. staatsfondsen. Bij1 de Tweede Kamer is een wetsont werp ingediend tot reorganisatie van het spoorwegbedrijf. Volgens de memorie van toelichting hebben verschillende overwe gingen de regeering geleid tot de over tuiging, dat het wenschelijk is, S.S. en H.S. samen te voegen in een nieuwe „N.V. de Nederlandsche Spoorwegen", terwijl S.S. en H.S. zouden moeten worden geli quideerd. De ministers van waterstaat en van fi- nantiën herinneren er aan, dat reeds in 1927 de overkapitalisatie op grond van te geringe afschrijvingen is becijferd op rond f 229 millioen. Sedert dien is deze overkapitalisatie veeleer grooter dan klei ner geworden. Het inhalen van den achterstand is tot slechts enkele millioenen guldens beperkt gebleven en nu de productieve waarde der spoorwegen blijft dalen, is allengs een toestand ontstaan, welke grondige her ziening onvermijdelijk maakt. Vooreerst is het noodig, de taak, die de spoorwegen te midden van andere ver keersmiddelen hebben te vervullen, op nieuw en zoo goed mogelijk te bepalen. Voorts zal verbetering moeten worden gezocht in eenvoudiger en overzichtelijker constructie van bet bedrijf, in bevrijding van nog overgebleven te onereuze exploi tatiecontracten, en niet het minst ook in leniger en minder gebonden bedrijfsvoe ring, die een goede aanpassing waar borgt aan de diensten van andere ver voersondernemingen. En eindelijk zal ook herziening in fi nancieel opzicht niet zijn te ontgaan, nu mede door de ontwikkeling der techniek de gebruikswaarde der spoorwegen zoo danig is gedaald, dat het vervoer de ka- pitaallasten geenszins meer kap dekken, en de waarde van het actief door het totaal bedrag der schulden belangrijk wordt overtroffen. Deze overwegingen hebben, zooals ge zegd, de regeering geleid tot de overtui ging, dat het wenschelijk is, S.S. en H.S. samen te voegen in een nieuwe „N.V. de Nederlandsche Spoorwegen", terwijl S.S. en H.S. zouden moeten worden geliqui deerd. In de eerste plaats is het noodig, de kapitaalpositie grondig te herzien en het bedrijf te ontlasten zoowel van de over kapitalisatie, die door de lage afschrij vingen in de periode vóór 1925 is ont staan, als van die, welke een gevolg is van de sterk verminderde rendabiliteit en de snellere veroudering va.n het mate rieel. Daartoe zal onvermijdelijk ook door de obligatiehouders moeten worden mede gewerkt. Maatregelen inzake de schulden. Dit deel van het voorstel komt in het kort hierop neer, dat aan de obligatiehou ders en aan hen, die aan S.S. of H.S. op schuldbekentenis geld hebben geleend, de gelegenheid zal worden geboden, om hun oblige lies en schuldbekentenissen in te ruilen voor staatsobligaties. De rente voet der nieuwe staatsobligaties zal voor alle te oonverteeren' spoorwegleeningen op 3 pet. worden gesteld. Het ligt in de bedoeling, de gelegenheid tot inruiling tegen staatsobligaties aan stonds na aanneming van het wetsont werp open te stellen. De contante waarde van elke vordering blijft, behoudens twee op reëele verschil len gegronde kortingen, voor iederen cre diteur gelijk. Het ligt in de bedoeling, dat de Staat een zoodanig deel van de spoorwegschuld, die op 31 Dec. 1935 rond f 412 millioen bedroeg en die door herleiding van het nominale bedrag eenigszins zal worden verhoogd, zal overnemen, als overeenkomt met de overkapitalisatie, die een recht- streeksch gevolg is van de te lage af schrijvingen in de jaren vóór 1925 en die door de bovengenoemde commissie in 1927 op f 229 millioen is becijferd. De staat zal dit offer brengen door in de eerste plaats de Staatsspoorwegen, welke zoowel naar de gekapitaliseerde huur als volgens het bedrag, dat thans nog ter zake van spoorwegaanleg in de staatsschuld aanwezig is, een waarde van rond f 100 millioen vertegenwoordigen, in de nieuwe „N.V. de Nederlandsche spoor wegen" in te brengen tegen overgifte van een bedrag van f 10 millioen aan aandee- len. Hierdoor komt op de balans f 90 mil lioen beschikbaar, dat aan de afschrij vingsrekeningen kan worden toegevoegd Voorts ziet de Staat zijn bezit vermin deren, doordat het in 1921, op zijn aan- deelen op naam gestorte bedrag van f 4.950.000 bijl de liquidatie zal blijken verloren te zijn. Omtrent de financieele gevolgen wordt opgemerkt, dat, ofschoon het vanzelf spreekt, dat door de voorgestelde maat regelen de dekking van het tegenwoordige spoorwegtekort bij' lange na niet kan wor den bereikt, toch voor het spoorwegbe drijf de hieruit voortvloeiende besparing, bestaande vooreerst in het vervallen van de aan den staat verschuldigde huur van spoorwegen en terreinen van ruim f 4.420.000, en voorts in verlaging van de interestrekening, welke de Ministers op rond f 7.000.000 schatten, belangrijk is, terwijl vervanging van de uitstaande geldleeningen der maatschappij door één leening van den Staat, voor sommige der eerstgenoemde leeningen verlenging van looptijd ten gevolge heeft, waardoor het aan aflossing benoodigde bedrag belang rijk vermindert. Verdere besparing zal moeten komen door b.v. verdere opheffing van de meest verliesgevende lijnen en bevrijding van verouderde en te bezwaarlijk geworden exploitatie-contracten), voortzetting van de versobering der bedrijfsorganisatie en dergelijke, welke maatregelen door de Voorstellen worden vergemakkelijkt of mogelijk gemaakt, doch waarvan de gel delijke gevolgen thans niet onder cijfers gebracht kunnen worden. Voor den Staat zijn de onmiddellijk uit het wetsontwerp voortvloeiende besparin gen veel kleiner, want tegenover de be langrijke vermindering van het door den Staat te betalen spoorwegtekort (met bovengenoemde bedragen van ruim f 4.420.000 en ruim f 7.000.000) staan voor hem het niet meer ontvangen van de door S.S. en H.S. thans verschuldigde huur voor spoorwegen en terreinen van ruim f 4.420.000 en de overneming van een in 50 annuïteiten te delgen kapitaal schuld wegens overkapitalisatie van f 130 millioen. Ook voor den Staat zal intus- schen nog een niet onbelangrijk netto voordeel overblijven. DE STAKING TE ANTWERPEN. Uitbreiding met de diamant-bewerkers. Te Luik waar de arbeiders van een der grootste bouwondernemingen het werk hadden neergelegd, hebben de vertegen woordigers van de mijnwerkersorganisa ties met de directie een nieuwe overeen komst gesloten. Men verwachtte algemeen dat het werk gistermorgen zou worden hervat. D'it bleek echter niet het geval. De mijnwerkers zetten, klaarblijkelijk onder communistischen invloed, de staking nog voort. De staking der Antwerpsche havenar beiders duurt onverminderd voort. Op bevel van burgemeester Huysmans zijn alle samenscholingen van meer dan vijf personen verboden. De stakende diamantbewerkers besloten gisteravond, heden, Donderdag, in de dia mant-industrie een algemeene staking af te kondigen. Het door de stakers gevormde stakings- j comité wordt door de Soc. vakbonden niet erkend. De toestand in Frankrijk verbetert. Het aantal stakingen neemt af naarma te tusschen werkgevers en werknemers overeenkomsten tot stand komen. In het Noorden hebben 270.000 arbei ders het werk hervat. Ook in het café- en hotelbedrijf. Te Rijssel is de staking afgeloopen. Het mijnconflict in het departement Loire is opgelost. Niettemin zijn ook weer nieuwe stakin gen uitgebroken in een zeker aantal be drijven, die niet onder de regeling van 7 Juni vallen. Conflicten zijn ontstaan in de auto-in dustrie te Lyon en te Nantes. Herriot waarschuwt voor de 40-uren- week. De „Ere Nouvelle", het blad van Her riot, publiceert een beschouwing, onder bovenstaand opschrift. Het blad bere kent, dat invoering van dezen maatre gel voor het leger meerdere uitgaven met zich mede zou brengen van 850 millioen francs, terwijl voor de marine dit be drag nog grooter zou zijn. Tezamen met de openbare bedrijven zou 2V2 milliard francs meer moeten worden uitgegeven, terwijl bij de spoor wegen meer personeel zou moeten wor den aangenomen, hetgeen kosten mei zich mee zou brengen ten bedrage van U/2 milliard per jaar. In totaal dus reeds onmiddellijk 4 milliard per jaar. Dé uitvoerindustrie zou in een ongun stiger concurrentiepositie komen te ver- keeren. Hierdoor ontstane werkloosheid zou de winst op dit gebied in andere be drijven weer te niet doen. Op deze wijze zou invoering van de 40-urenweek zonder de werkloosheid op te heffen zwaar op de openbare finan ciën drukken, terwijl de kosten van le vensonderhoud zouden stijgen. Wat voor winst heeft de arbeidersklasse daarvan? D'e 40-urenweek beteekent derhalve een gevaarlijk avontuur, zoolang de maatregel niet door alle groote produc tielanden is ingevoerd. Doos 50 ct.Bij Apobh.enDroqisten COMPLOT TEGEN OUD-RIJKSKANSELIER DR BRüNING TIJDIG ONTDEKT. Het Zwitsersch Telegraaf-agentsehap meldt, dat men onlangs te Zurich een agent van de Gestapo heeft gearresteerd en dat officieel is medegedeeld, dat men hier te doen heeft met Hugo Romer uit D'ortmund die ervan beschuldigd wordt een poging te hebben gedaan een actie op touw te zetten jegens een hooge persoon lijkheid van het vorig regiem in Duitsch land, die indertijd te Zurich in een kli niek werd verpleegd. Romer werkte samen met een anderen, eveneens uit Dortmund afkomstigen Duit- scher, Eduard Müller. Deze werd inN ederland gearres teerd. Hij werd te Zurich door den met het onderzoek belasten rechter onder vraagd. Müller bekende agent van de Gestapo te zijn geweest en tezelfdertijd vertrou wensman van de katholieke actie, zich in Frankrijk aan spionnage te hebben schul dig gemaakt en militaire inlichtingen n. Duitschland te hebben gezonden. Ten slotte bekende hij, dat zijn inlichtingen dienst zich uitstrekte tot den persoon, waarvan hier boven sprake is en dien hij onschadelijk wilde maken. M e n bevestigt d a t d e ss e persoon D' r Brüning zou zijn, de vroegere Rijkskan- s e 1 i e r. Betrokkenen bij theelek zullen niet worden vervolgd. De advocaat-generaal Sir Donald So mervell, heeft in het Engelsche Lager huis medegedeeld, dat hij besloten heeft degenen die bij het theelek betrokkea zijn, niet te vervolgen. Vermoedelijke samenstelling der Belgische regeering. D'e nieuwe regeering-Van Zeeland zal de volgende samenstelling hebben: Onder-voorzitter van den Raad van Ministers, minister zonder portefeuille, Vandervelde; Openbare Werken, Van Isacker; Landbouw, D'e Schrijver; Kolo niën, Rubbens; Openbaar Onderwijs, Ju les Hoste; Binnenlandsche Zaken, Bo- vesse; Financiën, Max Leon-Gerard; Ar beid en Sociale Voorzorg, Merlot; P.T.T., Arthur Wauters; Economische Zaken, D'e Man; Buitenlandsche Zaken, Spaak, Landsverdediging, generaal Gilleaux. D'aar de heer Hayoit de Thermicourt, procureur van het Beroepshof van Brus sel, de portefeuille van Justitie heeft ge weigerd, zal voor dezen post een andere functionaris moeten worden gezocht. Vanavond zou de nieuwe regeering de finitief worden vastgesteld. Engeland en Italië. Reuter meldde uit Londen: Naar men gelooft heeft een nieuw onderhoud over de houding van Italië ten aanzien der sancties en van den Vol kenbond plaats gehad tusschen Grandi en Van Sittart. Er is reden om te geloo- ven, dat Italië bereid is een inschikkelij ker houding aan te nemen ten aanzien van den Volkenbond voor wat de an nexatie van Abessynië aangaat. Men hoopt in talrijke landen, met inbegrip van Engeland, dat Italië een gebaar zal doen ten opzichte van den Volkenbond vóór de bijeenkomst der vergadering. In dien b.v. een verklaring werd afgelegd, dat Italiaansch Oost-Afrika voortaai beheerd zou worden in overeenstemming met de beginselen van een mandaat, dan zou de toestand zonder twijfel verge makkelijkt worden. (Van de vertrapping van het recht wordt dan zeker maar ge zwegen. Red. Z.) Londen dringt te Berlijn op spoed aan. Aan de Düitsche regeering is door de Engelsche verzocht de afzending van het antwoord op de jongste Britsche vragen lijst te bespoedigen. Eden deelt o.a. mede, dat de Britsche ambassadeur te Berlijn instructie heofl gekregen zich tot de Duitsche regeering te wenden en haar eraan te herinneren, dat Engeland een antwoord wenscht. „Queen Mary" in Engeland terug. D'e „Queen Mary'' heeft op het laatste gedeelte van haar reis opnieuw vertra ging gehad tengevolge van den mist. Zij meerde gistermiddag half vijf te Sout hampton. Haar tijd was 4 dagen, 15 uur, 15 minuten en haar gemiddelde snelheid over 319'8 mijlen was 28.94 knoopeu. Korte Berichten. Het Lagerhuis heeft gisteren de ver hooging der inkomstenbelasting met drie stuiver in 't belastbaar pond zonder stem ming aangenomen. Gisteravond werd een aanval ge daan op de Joodsche nederzetting in de vlakte van Esdralon (Palestina). Er ontstond een vuurgevecht, dat bijna twee uur duurde tot de aankomst van Brit sche versterkingen. Het oppercommando van het Duit sche leger maakt bekend, dat over het algemeen geen gevolg zal kunnen wor den gegeven aan verzoeken om land- bouwverloven voor dienstplichtigen. Slechts, wanneer zich werkelijk een noodtoestand voordoet en tijdens den verloftijd geen belangrijke oefeningeo van den troep plaats hebben, kan land- bouwverlof worden verleend. met DOOS 20CT. T.UBE 40 EN 60 GT. WISSELING VAN LANDVOOGD OP 16 SEPTEMBER? Overleg thans gaande. Op het oogenblik wordt telegrafisch overleg tusschen de scheepvaart-maat schappijen gepleegd ter bepaling van de aankomst en het vertrek der nieuwe en vertrekkende gouverneurs-generaal te Batavia. Het „Bat. Nieuwsblad" teekent hierbij aan, dat dit overleg noodzakelijk is', aan gezien anders niet op den geschikten da tum een aankomend en vertrekkend pas sagierschip aanwezig zal zijn. Het blad verwacht, dat de overdracht van de landvoogdij op 12 September zal ge schieden. Aneta verneemt daaromtrent, dat practisch kan worden aangenomen, dat de wisseling der landvoogdij zal plaats vinden op 16 September, den datum waarop de huidige landvoogd uit Ned.- Indië zal vertrekken. Mr A. G. A. ridder van Rappard. Uit Gelderland is van verscheidene zij den het verzoek tot mr A. G. A. ridder van Rappard, het liberale Eerste Ka merlid, gericht, zich beschikbaar te wil len stellen voor een candidatuur voor de Tweede Kamer, waarin hij tot 1935 zit ting heeft gehad. De heer van Rappard zal aan dit verzoek echter niet voldoen. De prins van Waldeck Pyrmont. Gistermiddag om 12.58 is de prins van "Waldeck Pyrmont, die eenige dagen als gast van de Koningin en Prinses Ju liana ten paleize het Loo heeft vertoefd, per trein van Apeldoorn naar zijn woon plaats in Duitschland teruggekeerd. Aan het station te Apeldoorn hebben Prinses Juliana en de prins van Erbach hem uit geleide gedaan. Opheffing van openbare scholen. De Gemeenteraad van Amsterdam heeft gisteren langdurige gedachtenwis- seling gehouden over de voordracht be treffende de opheffing van 41 openbare scholen. D!e voordracht is tenslotte goedge keurd. Alleen de communisten stemden tegen. Het baconcontract. Gelijk bekend is, loopt het baconcon tract met ingang van 1 Juli automatisch af. Naar verluidt, overweegt de regee ring thans de vraag, of en, zoo ja, in hoeverre er aanleiding aanwezig kan worden geacht om tegemoet te komen aan bezwaren, tegen de vigeer en de rege ling geuit. 5IND5 IK IEDEREN VRIJDAG) EN ZATERDAG) DE M.5.5. CACHETS NEEM. Gt) kunt met gezond blijven, als van dag tot dag zich in Uw ingewanden vergiftige afval-stoffen ophoopen, want die hebben 'n bijzonder schadelijke werking op Uw gestel. Tenslotte begint Ge U „zoomoe", „zoo mat" en „zoo lusteloos" te gevoelen en last te krij gen van allerlei onprettige verschijnselen, zonder dat Ge beseft, waar het U hapert 1 Neem eiken Vrijdag en Zaterdag een M.S.S.-cachet ter Inwendige zuivering DeM.S.S.-cachets zullen Uwhaperendespljs- vertering, Uw vertraagde stoelgang herstel len, Uw met vergiftigde afvalstoffen gevulde darmen zacht ledigen, Uw gestel opfrisschen. Ge gaat U 'n ander mensch voelen. Ge bemerkt vol welbehagen, dat ge U op Zondag-ochtend voor het eerst eens lekker frisch en opgewekt gevoelt, vol van levenslust en energie, want: M.S.S.-cachets Maken „Schoon Schip" Per 12 stuks ln koker slechts 60 cent. Binnenland. Reorganisatie der spoorwegen. Wettelijke regeling personeelfondsen. Vijftigjarig bestaan A.-R. Kiesvereen. te Middelburg. Buitenland. Nog geen kabinet in België? De staking in België duurt voort. Onderhandelingen tusschen Engeland en Italië. D'e stakingstoestand in Frankrijk ver betert. Complot tegen Brüning ontdekt. DE HAVENSTAKING TE ANTWERPEN. Ook moeilijkheden te Terneuzen te wachten? Gisteravond vergaderde te Terneuzen de Centrale Bond van Transportarbei ders, ter bespreking van de houding, aan te nemen tegenover het verwerken van goederen uit de van Antwerpen komende schepen Namens het hoofdbestuur heeft de heer R. Laan met klem geadviseerd te we i g e r e n, elke lading te lossen van schepen, welke door den Belgischen Transportarbeidersbond worden opgege ven, als afkomstig van Antwerpen. De heer Laan deelde daarop mede, dal de stakende leden een reglementaire uit- keering zullen ontvangen. Besloten werd tot de leden een mani fest te richten, waarin het standpunt van het hoofdbestuur wordt uiteengezet. Van de 300 leden van den bond, woon den slechts 36 de vergadering bij'. In de voorhaven te Terneuzen is ge meerd het stoomschip „Emile Francqui" komende van New-York met een lading stukgoederen. Dit is het tweede schip onder Belgische vlag, dat tijdens de sta king te Antwerpen Terneuzen aandoet om er te lossen of bij te laden. Toen gisteravond ongeveer honderd transportarbeiders van de ponton in de voorhaven uitvoeren om bet Duitsche

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1936 | | pagina 1