REORGANISATIE VAN HET SPOORWEGBEDRIJF
Wetsontwerp ingediend om Staatsspoor en
Mandsche Spoor samen te voegen in nieuwe
„N.V. De NederlandSGhe Spoorwegen".
PWIOL
Jifooóe mótte tanden,
IVO ft O L
Doorzitten?
DONDERDAG 11 JUNI 1936
DAGBLAD VOOR OE PROVINCIE ZEELAND
50 e JAARDAG Ka. £12
Buitenland.
Verzach t-g eneest
Binnenland
volq de M.5<S«qewoonte
Belangrijkste Nieuws
Uit de Provincie.
Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et
Emorgo" ter exploitatie van het blad „Do Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Tolofoonnummcr 11.
Postchüque en Girorekening 44455
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs i2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingcn f0.20. Losse nummers 5 cent.
Advortcntiün 30 cent por regol. Ingozondon
mededeelingen 60 cent per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85.
Bij contract belangrijke korting.
Obligatiehouders kunnen inruilen tegen
drie pet. staatsfondsen.
Bij1 de Tweede Kamer is een wetsont
werp ingediend tot reorganisatie van het
spoorwegbedrijf. Volgens de memorie van
toelichting hebben verschillende overwe
gingen de regeering geleid tot de over
tuiging, dat het wenschelijk is, S.S. en
H.S. samen te voegen in een nieuwe „N.V.
de Nederlandsche Spoorwegen", terwijl
S.S. en H.S. zouden moeten worden geli
quideerd.
De ministers van waterstaat en van fi-
nantiën herinneren er aan, dat reeds in
1927 de overkapitalisatie op grond van te
geringe afschrijvingen is becijferd op
rond f 229 millioen. Sedert dien is deze
overkapitalisatie veeleer grooter dan klei
ner geworden.
Het inhalen van den achterstand is tot
slechts enkele millioenen guldens beperkt
gebleven en nu de productieve waarde der
spoorwegen blijft dalen, is allengs een
toestand ontstaan, welke grondige her
ziening onvermijdelijk maakt.
Vooreerst is het noodig, de taak, die de
spoorwegen te midden van andere ver
keersmiddelen hebben te vervullen, op
nieuw en zoo goed mogelijk te bepalen.
Voorts zal verbetering moeten worden
gezocht in eenvoudiger en overzichtelijker
constructie van bet bedrijf, in bevrijding
van nog overgebleven te onereuze exploi
tatiecontracten, en niet het minst ook in
leniger en minder gebonden bedrijfsvoe
ring, die een goede aanpassing waar
borgt aan de diensten van andere ver
voersondernemingen.
En eindelijk zal ook herziening in fi
nancieel opzicht niet zijn te ontgaan, nu
mede door de ontwikkeling der techniek
de gebruikswaarde der spoorwegen zoo
danig is gedaald, dat het vervoer de ka-
pitaallasten geenszins meer kap dekken,
en de waarde van het actief door het
totaal bedrag der schulden belangrijk
wordt overtroffen.
Deze overwegingen hebben, zooals ge
zegd, de regeering geleid tot de overtui
ging, dat het wenschelijk is, S.S. en H.S.
samen te voegen in een nieuwe „N.V. de
Nederlandsche Spoorwegen", terwijl S.S.
en H.S. zouden moeten worden geliqui
deerd.
In de eerste plaats is het noodig, de
kapitaalpositie grondig te herzien en het
bedrijf te ontlasten zoowel van de over
kapitalisatie, die door de lage afschrij
vingen in de periode vóór 1925 is ont
staan, als van die, welke een gevolg is
van de sterk verminderde rendabiliteit en
de snellere veroudering va.n het mate
rieel. Daartoe zal onvermijdelijk ook door
de obligatiehouders moeten worden mede
gewerkt.
Maatregelen inzake de schulden.
Dit deel van het voorstel komt in het
kort hierop neer, dat aan de obligatiehou
ders en aan hen, die aan S.S. of H.S.
op schuldbekentenis geld hebben geleend,
de gelegenheid zal worden geboden, om
hun oblige lies en schuldbekentenissen in
te ruilen voor staatsobligaties. De rente
voet der nieuwe staatsobligaties zal voor
alle te oonverteeren' spoorwegleeningen
op 3 pet. worden gesteld.
Het ligt in de bedoeling, de gelegenheid
tot inruiling tegen staatsobligaties aan
stonds na aanneming van het wetsont
werp open te stellen.
De contante waarde van elke vordering
blijft, behoudens twee op reëele verschil
len gegronde kortingen, voor iederen cre
diteur gelijk.
Het ligt in de bedoeling, dat de Staat
een zoodanig deel van de spoorwegschuld,
die op 31 Dec. 1935 rond f 412 millioen
bedroeg en die door herleiding van het
nominale bedrag eenigszins zal worden
verhoogd, zal overnemen, als overeenkomt
met de overkapitalisatie, die een recht-
streeksch gevolg is van de te lage af
schrijvingen in de jaren vóór 1925 en die
door de bovengenoemde commissie in
1927 op f 229 millioen is becijferd.
De staat zal dit offer brengen door in
de eerste plaats de Staatsspoorwegen,
welke zoowel naar de gekapitaliseerde
huur als volgens het bedrag, dat thans
nog ter zake van spoorwegaanleg in de
staatsschuld aanwezig is, een waarde van
rond f 100 millioen vertegenwoordigen, in
de nieuwe „N.V. de Nederlandsche spoor
wegen" in te brengen tegen overgifte van
een bedrag van f 10 millioen aan aandee-
len. Hierdoor komt op de balans f 90 mil
lioen beschikbaar, dat aan de afschrij
vingsrekeningen kan worden toegevoegd
Voorts ziet de Staat zijn bezit vermin
deren, doordat het in 1921, op zijn aan-
deelen op naam gestorte bedrag van
f 4.950.000 bijl de liquidatie zal blijken
verloren te zijn.
Omtrent de financieele gevolgen wordt
opgemerkt, dat, ofschoon het vanzelf
spreekt, dat door de voorgestelde maat
regelen de dekking van het tegenwoordige
spoorwegtekort bij' lange na niet kan wor
den bereikt, toch voor het spoorwegbe
drijf de hieruit voortvloeiende besparing,
bestaande vooreerst in het vervallen van
de aan den staat verschuldigde huur van
spoorwegen en terreinen van ruim
f 4.420.000, en voorts in verlaging van de
interestrekening, welke de Ministers op
rond f 7.000.000 schatten, belangrijk is,
terwijl vervanging van de uitstaande
geldleeningen der maatschappij door één
leening van den Staat, voor sommige der
eerstgenoemde leeningen verlenging van
looptijd ten gevolge heeft, waardoor het
aan aflossing benoodigde bedrag belang
rijk vermindert.
Verdere besparing zal moeten komen
door b.v. verdere opheffing van de meest
verliesgevende lijnen en bevrijding van
verouderde en te bezwaarlijk geworden
exploitatie-contracten), voortzetting van
de versobering der bedrijfsorganisatie en
dergelijke, welke maatregelen door de
Voorstellen worden vergemakkelijkt of
mogelijk gemaakt, doch waarvan de gel
delijke gevolgen thans niet onder cijfers
gebracht kunnen worden.
Voor den Staat zijn de onmiddellijk uit
het wetsontwerp voortvloeiende besparin
gen veel kleiner, want tegenover de be
langrijke vermindering van het door den
Staat te betalen spoorwegtekort (met
bovengenoemde bedragen van ruim
f 4.420.000 en ruim f 7.000.000) staan
voor hem het niet meer ontvangen van de
door S.S. en H.S. thans verschuldigde
huur voor spoorwegen en terreinen van
ruim f 4.420.000 en de overneming van
een in 50 annuïteiten te delgen kapitaal
schuld wegens overkapitalisatie van f 130
millioen. Ook voor den Staat zal intus-
schen nog een niet onbelangrijk netto
voordeel overblijven.
DE STAKING TE ANTWERPEN.
Uitbreiding met de diamant-bewerkers.
Te Luik waar de arbeiders van een der
grootste bouwondernemingen het werk
hadden neergelegd, hebben de vertegen
woordigers van de mijnwerkersorganisa
ties met de directie een nieuwe overeen
komst gesloten. Men verwachtte algemeen
dat het werk gistermorgen zou worden
hervat. D'it bleek echter niet het geval. De
mijnwerkers zetten, klaarblijkelijk onder
communistischen invloed, de staking nog
voort.
De staking der Antwerpsche havenar
beiders duurt onverminderd voort.
Op bevel van burgemeester Huysmans
zijn alle samenscholingen van meer dan
vijf personen verboden.
De stakende diamantbewerkers besloten
gisteravond, heden, Donderdag, in de dia
mant-industrie een algemeene staking af
te kondigen.
Het door de stakers gevormde stakings-
j comité wordt door de Soc. vakbonden niet
erkend.
De toestand in Frankrijk verbetert.
Het aantal stakingen neemt af naarma
te tusschen werkgevers en werknemers
overeenkomsten tot stand komen.
In het Noorden hebben 270.000 arbei
ders het werk hervat. Ook in het café- en
hotelbedrijf.
Te Rijssel is de staking afgeloopen.
Het mijnconflict in het departement
Loire is opgelost.
Niettemin zijn ook weer nieuwe stakin
gen uitgebroken in een zeker aantal be
drijven, die niet onder de regeling van
7 Juni vallen.
Conflicten zijn ontstaan in de auto-in
dustrie te Lyon en te Nantes.
Herriot waarschuwt voor de 40-uren-
week.
De „Ere Nouvelle", het blad van Her
riot, publiceert een beschouwing, onder
bovenstaand opschrift. Het blad bere
kent, dat invoering van dezen maatre
gel voor het leger meerdere uitgaven met
zich mede zou brengen van 850 millioen
francs, terwijl voor de marine dit be
drag nog grooter zou zijn.
Tezamen met de openbare bedrijven
zou 2V2 milliard francs meer moeten
worden uitgegeven, terwijl bij de spoor
wegen meer personeel zou moeten wor
den aangenomen, hetgeen kosten mei
zich mee zou brengen ten bedrage van
U/2 milliard per jaar. In totaal dus reeds
onmiddellijk 4 milliard per jaar.
Dé uitvoerindustrie zou in een ongun
stiger concurrentiepositie komen te ver-
keeren. Hierdoor ontstane werkloosheid
zou de winst op dit gebied in andere be
drijven weer te niet doen.
Op deze wijze zou invoering van de
40-urenweek zonder de werkloosheid op
te heffen zwaar op de openbare finan
ciën drukken, terwijl de kosten van le
vensonderhoud zouden stijgen. Wat voor
winst heeft de arbeidersklasse daarvan?
D'e 40-urenweek beteekent derhalve
een gevaarlijk avontuur, zoolang de
maatregel niet door alle groote produc
tielanden is ingevoerd.
Doos 50 ct.Bij Apobh.enDroqisten
COMPLOT TEGEN
OUD-RIJKSKANSELIER DR BRüNING
TIJDIG ONTDEKT.
Het Zwitsersch Telegraaf-agentsehap
meldt, dat men onlangs te Zurich een
agent van de Gestapo heeft gearresteerd
en dat officieel is medegedeeld, dat men
hier te doen heeft met Hugo Romer uit
D'ortmund die ervan beschuldigd wordt
een poging te hebben gedaan een actie op
touw te zetten jegens een hooge persoon
lijkheid van het vorig regiem in Duitsch
land, die indertijd te Zurich in een kli
niek werd verpleegd.
Romer werkte samen met een anderen,
eveneens uit Dortmund afkomstigen Duit-
scher, Eduard Müller.
Deze werd inN ederland gearres
teerd. Hij werd te Zurich door den met
het onderzoek belasten rechter onder
vraagd.
Müller bekende agent van de Gestapo
te zijn geweest en tezelfdertijd vertrou
wensman van de katholieke actie, zich in
Frankrijk aan spionnage te hebben schul
dig gemaakt en militaire inlichtingen
n. Duitschland te hebben gezonden. Ten
slotte bekende hij, dat zijn inlichtingen
dienst zich uitstrekte tot den persoon,
waarvan hier boven sprake is en dien hij
onschadelijk wilde maken.
M e n bevestigt d a t d e ss e
persoon D' r Brüning zou
zijn, de vroegere Rijkskan-
s e 1 i e r.
Betrokkenen bij theelek zullen niet
worden vervolgd.
De advocaat-generaal Sir Donald So
mervell, heeft in het Engelsche Lager
huis medegedeeld, dat hij besloten heeft
degenen die bij het theelek betrokkea
zijn, niet te vervolgen.
Vermoedelijke samenstelling der
Belgische regeering.
D'e nieuwe regeering-Van Zeeland zal
de volgende samenstelling hebben:
Onder-voorzitter van den Raad van
Ministers, minister zonder portefeuille,
Vandervelde; Openbare Werken, Van
Isacker; Landbouw, D'e Schrijver; Kolo
niën, Rubbens; Openbaar Onderwijs, Ju
les Hoste; Binnenlandsche Zaken, Bo-
vesse; Financiën, Max Leon-Gerard; Ar
beid en Sociale Voorzorg, Merlot; P.T.T.,
Arthur Wauters; Economische Zaken,
D'e Man; Buitenlandsche Zaken, Spaak,
Landsverdediging, generaal Gilleaux.
D'aar de heer Hayoit de Thermicourt,
procureur van het Beroepshof van Brus
sel, de portefeuille van Justitie heeft ge
weigerd, zal voor dezen post een andere
functionaris moeten worden gezocht.
Vanavond zou de nieuwe regeering de
finitief worden vastgesteld.
Engeland en Italië.
Reuter meldde uit Londen:
Naar men gelooft heeft een nieuw
onderhoud over de houding van Italië
ten aanzien der sancties en van den Vol
kenbond plaats gehad tusschen Grandi
en Van Sittart. Er is reden om te geloo-
ven, dat Italië bereid is een inschikkelij
ker houding aan te nemen ten aanzien
van den Volkenbond voor wat de an
nexatie van Abessynië aangaat. Men
hoopt in talrijke landen, met inbegrip
van Engeland, dat Italië een gebaar zal
doen ten opzichte van den Volkenbond
vóór de bijeenkomst der vergadering. In
dien b.v. een verklaring werd afgelegd,
dat Italiaansch Oost-Afrika voortaai
beheerd zou worden in overeenstemming
met de beginselen van een mandaat, dan
zou de toestand zonder twijfel verge
makkelijkt worden. (Van de vertrapping
van het recht wordt dan zeker maar ge
zwegen. Red. Z.)
Londen dringt te Berlijn op spoed aan.
Aan de Düitsche regeering is door de
Engelsche verzocht de afzending van het
antwoord op de jongste Britsche vragen
lijst te bespoedigen.
Eden deelt o.a. mede, dat de Britsche
ambassadeur te Berlijn instructie heofl
gekregen zich tot de Duitsche regeering
te wenden en haar eraan te herinneren,
dat Engeland een antwoord wenscht.
„Queen Mary" in Engeland terug.
D'e „Queen Mary'' heeft op het laatste
gedeelte van haar reis opnieuw vertra
ging gehad tengevolge van den mist. Zij
meerde gistermiddag half vijf te Sout
hampton. Haar tijd was 4 dagen, 15 uur,
15 minuten en haar gemiddelde snelheid
over 319'8 mijlen was 28.94 knoopeu.
Korte Berichten.
Het Lagerhuis heeft gisteren de ver
hooging der inkomstenbelasting met drie
stuiver in 't belastbaar pond zonder stem
ming aangenomen.
Gisteravond werd een aanval ge
daan op de Joodsche nederzetting in de
vlakte van Esdralon (Palestina). Er
ontstond een vuurgevecht, dat bijna twee
uur duurde tot de aankomst van Brit
sche versterkingen.
Het oppercommando van het Duit
sche leger maakt bekend, dat over het
algemeen geen gevolg zal kunnen wor
den gegeven aan verzoeken om land-
bouwverloven voor dienstplichtigen.
Slechts, wanneer zich werkelijk een
noodtoestand voordoet en tijdens den
verloftijd geen belangrijke oefeningeo
van den troep plaats hebben, kan land-
bouwverlof worden verleend.
met
DOOS 20CT. T.UBE 40 EN 60 GT.
WISSELING VAN LANDVOOGD OP
16 SEPTEMBER?
Overleg thans gaande.
Op het oogenblik wordt telegrafisch
overleg tusschen de scheepvaart-maat
schappijen gepleegd ter bepaling van de
aankomst en het vertrek der nieuwe en
vertrekkende gouverneurs-generaal te
Batavia.
Het „Bat. Nieuwsblad" teekent hierbij
aan, dat dit overleg noodzakelijk is', aan
gezien anders niet op den geschikten da
tum een aankomend en vertrekkend pas
sagierschip aanwezig zal zijn. Het blad
verwacht, dat de overdracht van de
landvoogdij op 12 September zal ge
schieden.
Aneta verneemt daaromtrent, dat
practisch kan worden aangenomen, dat
de wisseling der landvoogdij zal plaats
vinden op 16 September, den datum
waarop de huidige landvoogd uit Ned.-
Indië zal vertrekken.
Mr A. G. A. ridder van Rappard.
Uit Gelderland is van verscheidene zij
den het verzoek tot mr A. G. A. ridder
van Rappard, het liberale Eerste Ka
merlid, gericht, zich beschikbaar te wil
len stellen voor een candidatuur voor de
Tweede Kamer, waarin hij tot 1935 zit
ting heeft gehad. De heer van Rappard
zal aan dit verzoek echter niet voldoen.
De prins van Waldeck Pyrmont.
Gistermiddag om 12.58 is de prins
van "Waldeck Pyrmont, die eenige dagen
als gast van de Koningin en Prinses Ju
liana ten paleize het Loo heeft vertoefd,
per trein van Apeldoorn naar zijn woon
plaats in Duitschland teruggekeerd. Aan
het station te Apeldoorn hebben Prinses
Juliana en de prins van Erbach hem uit
geleide gedaan.
Opheffing van openbare scholen.
De Gemeenteraad van Amsterdam
heeft gisteren langdurige gedachtenwis-
seling gehouden over de voordracht be
treffende de opheffing van 41 openbare
scholen.
D!e voordracht is tenslotte goedge
keurd. Alleen de communisten stemden
tegen.
Het baconcontract.
Gelijk bekend is, loopt het baconcon
tract met ingang van 1 Juli automatisch
af. Naar verluidt, overweegt de regee
ring thans de vraag, of en, zoo ja, in
hoeverre er aanleiding aanwezig kan
worden geacht om tegemoet te komen
aan bezwaren, tegen de vigeer en de rege
ling geuit.
5IND5 IK IEDEREN
VRIJDAG) EN
ZATERDAG) DE
M.5.5. CACHETS
NEEM.
Gt) kunt met gezond blijven, als van dag
tot dag zich in Uw ingewanden vergiftige
afval-stoffen ophoopen, want die hebben 'n
bijzonder schadelijke werking op Uw gestel.
Tenslotte begint Ge U „zoomoe", „zoo mat"
en „zoo lusteloos" te gevoelen en last te
krij gen van allerlei onprettige verschijnselen,
zonder dat Ge beseft, waar het U hapert 1
Neem eiken Vrijdag en Zaterdag een
M.S.S.-cachet ter Inwendige zuivering
DeM.S.S.-cachets zullen Uwhaperendespljs-
vertering, Uw vertraagde stoelgang herstel
len, Uw met vergiftigde afvalstoffen gevulde
darmen zacht ledigen, Uw gestel opfrisschen.
Ge gaat U 'n ander mensch voelen. Ge bemerkt
vol welbehagen, dat ge U op Zondag-ochtend
voor het eerst eens lekker frisch en opgewekt
gevoelt, vol van levenslust en energie, want:
M.S.S.-cachets Maken „Schoon Schip"
Per 12 stuks ln koker slechts 60 cent.
Binnenland.
Reorganisatie der spoorwegen.
Wettelijke regeling personeelfondsen.
Vijftigjarig bestaan A.-R. Kiesvereen. te
Middelburg.
Buitenland.
Nog geen kabinet in België?
De staking in België duurt voort.
Onderhandelingen tusschen Engeland en
Italië.
D'e stakingstoestand in Frankrijk ver
betert.
Complot tegen Brüning ontdekt.
DE HAVENSTAKING TE
ANTWERPEN.
Ook moeilijkheden te Terneuzen te
wachten?
Gisteravond vergaderde te Terneuzen
de Centrale Bond van Transportarbei
ders, ter bespreking van de houding, aan
te nemen tegenover het verwerken van
goederen uit de van Antwerpen komende
schepen
Namens het hoofdbestuur heeft de
heer R. Laan met klem geadviseerd te
we i g e r e n, elke lading te lossen van
schepen, welke door den Belgischen
Transportarbeidersbond worden opgege
ven, als afkomstig van Antwerpen.
De heer Laan deelde daarop mede, dal
de stakende leden een reglementaire uit-
keering zullen ontvangen.
Besloten werd tot de leden een mani
fest te richten, waarin het standpunt
van het hoofdbestuur wordt uiteengezet.
Van de 300 leden van den bond, woon
den slechts 36 de vergadering bij'.
In de voorhaven te Terneuzen is ge
meerd het stoomschip „Emile Francqui"
komende van New-York met een lading
stukgoederen. Dit is het tweede schip
onder Belgische vlag, dat tijdens de sta
king te Antwerpen Terneuzen aandoet
om er te lossen of bij te laden.
Toen gisteravond ongeveer honderd
transportarbeiders van de ponton in de
voorhaven uitvoeren om bet Duitsche