Iburg
ngen
EERSTE BLAD
in alle
'assen
iteiten.
Goddeloozen-actie.
Buitenland.
Dwaze verdachtmaking.
Belangrijkste Nieuws
VRIJDAG 27 MAART 1936
DAGBLAD VOOR OE PROVINCIE ZEELAND
50 e JAARGANG Ne. 151
M. S. S.-cachets
Binnenland
Iteekende zal namens
a.1 op
IG 11 APRIL 1936,
ts half drie ure, in de
tr Ned. Herv. Kerk te
Inder Protestantsche
■inbesteden:
lijk afbreken van de
len het weder bouwen
pnsistorie en Vereeni-
met bijkomende wer-
rceelen.
en Metselwerk,
verk.
Zinkwerk met aan-
erleiding,
Iteitaanleg.
I teekening te verkrij-
franco, p. p. 2,65.
bor perceel 2, 3 en 4
l'o 95101.
■ONDERGEM,
lfkundige, Krulningen.
IG. f2,15, 60—62 K.G.
12,32.
|5—f 2,15, Ganseieren
f 4,50.
11936. Spinazie 17-18,
|tlof 6-11, id. II en III
Uien 4,60, Wijnpeen
Aardappelen (bonte)
rsche blauwe) 2-2,60,
|0, Knolselderij 2,70,
lijs 4,10, Prei 6-8, id.
bos.
lart. 1936. Kleine vei-
^inetten 17, Westland-
juntersche Pippin 15,
/bndergem 10, Erm-
|sch Zoet 10-12, Fran-
Kleiperen 14, Stoof-
per K.G.
|e 19-20, Snijsla 20-23,
-9, Sjalotten 5, Kro-
|es per K.G.
20, Pootaardappelen
LG.
ter 100 bos.
|r stuk.
ripeieren 2-2,30, Een-
per 100 stuks.
WEERBERICHT.
den avond van 27
ft zwakke, 0. tot Z.
|t zwaar pf half be
nige regen in bet Z.,
of geen regen, iets
overdag weinig ver-
latuur.
denmiddag 3 u.
■middag 3 u.: 757.
roor fietsen
in.
wil gebruikt daarvoor
Dat is verstandig.
Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11,
Postcheque en Girorekening 44455
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes er»
Vlissingon f 0.20. Lo3se nummers 5 cent.
Ad verten ti ën 30 cent per regel. Ingezonden
mededeelingen 60 cent per regel. Kieine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85.
Bij contract beiangrijke korting.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Het „Niederlandisches Pressbürö" te
Berlijn meldt:
De Centrale Raad der „Goddeloozen"
in Rusland heeft in 1935 in totaal meer
dan 11 mtllioen boeken en vlugschriften
in de belangrijkste Europeesche en Azia
tische talen verspreid. O.a. werden ge
schriften gedrukt in de Fransche, Engel-
scbe, Duitsche, Nederlandsche, Tsjechi
sche, Grieksche, Servische, Bulgaarsche,
Poolsche, Littausche, Finsche, Zweed-
sche, Italiaansche, Spaanscbe, Japan-
sche, Chineesche en Arabische talen. Deze
literatuur werd door de verschillende cel
len der „Goddeloozen" naar het buiten
land vervoerd. De verstrekking van dit
propaganda-materiaal geschiedde groo-
tendeels kosteloos.
Naar verluidt zal dit jaar een nog
aanzienlijk grootere hoeveelheid propa-
ganda-geschriften en boeken in de ver
schillende talen worden gedrukt en in het
buitenland verspreid."
Het is verschrikkelijk 1
Neemt men hierbij in aanmerking dat
de nationaal-socialistische regeerders in
Duitschland de in dit land gevoerde pro
paganda voor het heidendom geen stroo-
breed in den weg leggen, terwijl de pre
dikanten die zich aan Gods Woord wen-
schen te houden op allerlei wijzen wor
den bemoeilijkt, dan komt men toch wel
onder den indruk van den ernst der tijden
waarin wij leven.
En dan gaat ook klemmen de vraag,
of het niet meer dan tijd wordt, dat al
len die Jezus Christus als hun Heiland
en Koning erkennen, eendrachtig optre
den, en schouder aan schouder front ma
ken tegen de booze machten die op de
vernietiging van het Christendom bedacht
zijn en die het met woord en daad uit
spreken: wiji willen niet dat deze (Jezus)
Koning over ons zal zijn.
Neen, het is niet zoo, dat uiteindelijk
hun pogen zal slagen.
Wanneer de heidenen zich verzamelen
en de Koningen en Vorsten zich op
maken om tegen den Heere en tegen zijn
Gezalfde te beraadslagen, dan zal God op
Zijn tijd aan dat machteloos woeden een
einde maken.
Het zal niet gelukken de heerschappij
van Jezus Christus te verbreken. Hem
zullen alle volken eerenl
Maar deze wetenschap ontheft ons niet
van onze roeping om met al de kracht
die in ons is mee te werken aan de
doorwerking van de Christelijke beginse-
len.
O'ok op maatschappelijk gebied en in
het staatkundige leven.
Met een welwillend neutrale houding,
die, als het er op aankomt, toch altijd
beteekent negatie van den Christus, kan
niet worden volstaan.
Een positief optreden is noodzake
lijk.
De zorg voor de instandhouding van
het nationale leven, die soms ook in den
tegenstand tegen optreden onder eigen
banier tot uiting komt, valt te waardeer
ren, maar vergeten wordt dat het na
tionale leven alleen stand kan houden zoo
lang de ordinantiën Gods als het cement
van de samenleving wordt erkend.
DE REDE VAN EDEN IN HET
LAGERHUIS.
De invloed van Engeland op de Fransche
eischen.
In het Engelsche Lagerhuis gaf minis
ter Eden een korte verklaring van den
oorsprong der gedemilitariseerde grens.
Eden wees er op, dat de achtereenvolgen
de regeeringen in Duitschland, Frankrijk
en Engeland Locarno bevestigd hebben.
Sprekend over de Duitsche bewering, dat
het Fransch-Russische verdrag strijdig is
met Locarno, vestigde Eden de aandacht
op art. 3 van Locarno en zeide: Duitsch
land was wel degelijk verplicht deze kwes-
tie te regelen met de methodes, voorzien
in 't verdrag. D1 e Duitsche regee
ring heeft art. 3 genegeerd.
Zelfs zij in Engeland, die meenen, dat
Duitschland sterk staat, veroordeelen het
feit, dat het er de voorkeur aan heeft ge
geven zijn zaak door geweld en niet door
een beroep op het recht te verdedigen.
Sprekend over de positie van Enge
land, en zijn verantwoordelijkheid als ga
rant, zeide Eden:
Wij hebben zekere verplichtingen, en
deze zijn zeer bepaald, vooral in art. 4
van den tekst. Ik wil in volkomen open
hartigheid betuigen, dat ik niet bereid
hen, de eerste Britsche minister van Bui-
tenlandsche zaken te zijn, die een Brit
sche handteekening verloochent. (Luid
ruchtige toejuichingen.)
De Fransche regeering zeide ons, dat
het noodig was, dat Duitschland zijn troe
pen uit de zone terugtrok: Wij vroegen,
hoe dat zou gaan, indien Duitschland wei
gerde en men antwoordde ons, dat, indien
de aftocht niet anders kon worden be
werkt, hij 'het zou moeten worden door
een progressieven druk, aanvangende met
financiëele en economische sancties. W ij
hebben onabij deze meening
niet aangesloten.
Wij hebben 'den ernst der verdrags
schending niet betwist, noch de ge
volgen voor Europa, maar wij meenden,
dat het onze plicht was, te trachten, on
derhandelingen tot stand te brengen en
bet vertrouwen te herstellen.
Er zijn tal van dagen ge
weest, waarop de onderhan
delingen spannend en zelfs
kritiek waren.
Sprekende over sommiger betoog, dat
Engeland zich buiten elke Europeescbe
verwikkeling moet houden, verklaarde
Eden: Indien dit wil zeggen, dat wij de
oogen moeten sluiten, voor alles, wat in
Europa gebeurt, dan houdt men geen re
kening met de realiteit. Het is een le
vensbelang voor Engeland, dat Frankrijk
en België intact blijven en dat geen enkelo
vijandelijke strijdmacht hun grenzen over
schrijdt.
Sprekende over de pacificatie van
Europa over het' algemeen, zeide Eden:
Veel hangt af van de voorstellen, welke
Hitier zal doen bij bet begin van de vol
gende week. Hitier kan verzekerd blijven,
dat, voor zoover ons aangaat, de voor
stellen ontvangen zullen worden met het
levendige verlangen, om er bet beste ge
bruik van te maken om de bevrediging
van E'uropa tot stand te brengen.
Er is tijd noodig, opdat onze pogingen
kans op succes hebben zouden.
Ik zou aan Frankrijk willen
zeggen, dat wij niet kunnen
zorgen voor bet behoud van
den vrede, tenzijdeFransche
regeering bereid is ineen
objectieven geest devraag-
stukken ter hand tenemen,
welke Frankrijk nog van
Duitschland scheiden en
ikzouaan Duitschland wil
len zeggen: hoe kunnen wij
hopenonderhandelingen aan
te knoopen met kans op
succes, tenzij' gij' bereid
zijt, om iets te doen, ten
einde den angst van Europa
te verlichten, dien gij1 zelf
in het leven geroep enhebi.
GESPANNEN TOESTAND IN HET
VERRE OOSTEN.
Weer een schot.
Uit Hsinking, de hoofdstad van Mand-
sjoekoeo, wordt vernomen, dat den 25en
Maart j.l. om vijf uur des namiddags een
Japansch soldaat ten Zuid-Oosten van
Alahrmiae door een troepen-afdeeling
van Buiten-Mongolië is gedood.
Een Japansch officier en vier soldaten
namen de Mongolen, die zich op een af
stand van vijftien honderd meter van een
Mandsjoerijschen grenspost verschanst
hadden, onder vuur. Na een langdurige
schermutseling trok de Japansche af dee
ling zich op haar post terug.
Men schenkt aan dit incident veel groo
tere beteekenis dan aan de voorgaande
lange reeks van botsingen tusschen
Mandsjoerij'sche troepen en Mongoolsche
afdeelingen, die zich sinds eenigen tijld
periodiek herhaalden, en wel om de vol
gende redenen.
Ten eerste, omdat dit incident heeft
plaats gehad in een gebied, waar de gren
zen nauwkeurig zijn vastgesteld, en
ten tweede, wijl ditmaal zoowel de Ja
panners als de sovjet-Russen in allerijl
versterkingen naar de Oostgrens van
Mands'joekoeo hebben gezonden.
In officieele kringen te Washington
blijft men de gebeurtenissen in het Rus
sisch-Japansche grensgebied zeer nauw
lettend volgen, wijl daar ook Amerikaan-
sche belangen op het spel staan.
DE NIAGINOTLINE IN FRANKRIJK.
Naar de onderaardsche stad aan de
Fransche oostgrens.
Onze V.P.B.-correspondent te Parijs
werd dezer dagen in de gelegenheid ge
steld een bezoek te brengen aan de be
roemde Maginotlinie, die door de mili
taire bezetting van het Rijngebied weer
in het middelpunt der belangstelling is
komen te staan.
De Maginotlinie, de 344 km. lange
vestinggordel aan de oostgrens van
Frankrijk, beschermt Frankrijk tegen
ieder gevaar. Zij begint bij Longuyon,
volgt dan den loop van de Crune tot in
de omgeving ten noordwesten van Audun-
le-Roman en eindigt bij Saaralbe aan den
voet van de Vogezen.
Zij1 bestaat uit een groot aantal forten
en sleutelstellingen, die, voor een gedeel
te in de bosschen gelegen, iedere door
braak van tanks of pantserwagens on
mogelijk maken. De wallen zijn meer dan
4 meter dik en worden beschermd door
een enorm net van prikkeldraad, terwijl
op geëxponeerde plaatsen het land onder
water kan worden gezet. Deze wal uit
staal en beton, voortreffelijk gecamou
fleerd tegen vlieger-waarnemers, heeft
een lengte van ongeveer 197 km. In het
voorveld wordt zij beschermd door rond
400 onderaardsohe machinegeweernesten,
die door gangen met de hoofdlinie ver
bonden zijn. Ten overvloede liggen achter
deze onneembare linie de machtige ves
tingen Briey, Metz en Nancy.
De ingenieurs, die dezen enormen ves
tinggordel aangelegd hebben, waren ech
ter nog niet overtuigd van zijn onover
winnelijkheid. Zij legden daarom stuw
meren aan, die door onderaardsche lei
dingen met de vestingcentrale verbonden
zijn. Een telefonische oproep, een alarm
signaal en millioenen kubieke metera
water stortten zich in de in gevaar zijnde
zone.
De onderaardsche stad.
Midden in deze linie ligt de onder
aardsche stad, de „Onzichtbare" en „On
neembare", 40 en op sommige plaatsen
zelfs 100 meter diep onder de aardopper
vlakte. Niets verraadt de aanwezigheid
van deze onderaardsche stad. De beton
nen straatweg zakt plotseling vier meter
en een eind verder nog eens drie meter
en dan staat men opeens voor een enor
men betonnen muur, waarin zich drie
kleine poorten bevinden. Deze poorten
vormen den ingang tot deze stad van
den oorlog, waarin 40.000 menschen kun
nen wonen.
Een zware stalen deur sluit zich ge-
ruischloos achter ons. Lichten vlammen
op. Een ruime hal. In de wanden zijn
schietgaten uitgespaard; de loopen van
machinegeweren kijken den bezoeker
vijandig aan. De wand is eigenaardig
mat en glad; eerst bij een nadere be
schouwing bemerkt men, dat bij geheel
uit staal vervaardigd is. Op de hal ko
men vele gangen uit. Lange, hel ver
lichte gangen uit beton en staal. De
gangen zijn bochtig. Elke bocht kan be
streken en verdedigd worden, hoewel men
er zich tevergeefs het hoofd over breekt,
hoe het een aanvaller mogelijk zou zijn,
hier binnen te dringen. Bovendien dalen
de gangen steeds dieper, maar de lucht
blijft droog. Honderden ventilatoren zijn
van filters voorzien. Gas kan hier niet
binnendringen. Overal stuit men op gas-
alarmapparaten. Gangen takken af. Tien,
twintig, dertig.
De gang buigt om een hoek. Wij staan
voor een bastion. Een tweede. Geweldige
betonblokken rijzen voor onze oogen op.
Daarin liggen de kazematten. Geheel mo
dern. Het doet aan een sterrenwacht den
ken. Binnenin is een lift gemonteerd, die
40 personen kan vervoeren. Bovenaan de
pantserkoepel, geheel in de kleur van het
landschap op 100 M. afstand is hij niet
meer te zien. De vliegers, die 'hem ontdek
ken willen, zouden bun toestellen vlak bo
ven de aarde moeten brengen, maar daar
worden zij onthaald op het vuur van de
luc'htdoel-artillerie. Twintig, dertig van
dergelijke kazematten liggen om de on
deraardsche stad. Naar iedere kazemat
loopt een gang. Diep onder de aarde. Een
reservegang en nóg een reservegang. Er
kan niets gebeuren. En gebeurt er tóch
iets, dan kan de kazemat volkomen zelf
standig strijden en tenslotte is het water
er altijd nog.
Deze stad met zijn huizen, centrale ver
warming, electrische ovens, reusachtige
eetzalen en slaapkamers van alle comfort
voorzien, doet aan als een beeld uit een
toekomstfilm. Overal ziet men de onder-
grondsche treintjes, breede autowegen,
stalen straten en betonnen gebouwen,
waarop het daglicht nooit schijnt.
Alles is wonderlijk practisch ingericht;
vanuit een centraal punt kan men alles
bedienen. Alles ligt voor het gebruik ge
reed in magazijnen opgestapeld. Reusach
tige gebouwen van staal en beton. Zij lig
gen nog onder de onderaardsche stad
soms 200 M. onder de oppervlakte der
aarde.
VLIEGTUIGRAMP IN MEXICO.
Veertien personen gedood.
Een driemotorig Ford-vliegtuig van de
Mexicaansche luchtverkeersmaatschappij,
dat zich op een specialen vliegtocht van
I Mexico-stad naar Guatamale-stad be-
i vond, is gisteren in een bergpas tusschen
de vulkanen Popocatepetl ,en Ixtaccihuatl
verongelukt.
De tien passagiers, waaronder 8 Duit-
schers, een Hongaar en een Oostenrijker,
de twee bestuurders, de marconist en de
mecanicien, zijn om het leven gekomen.
Het vliegtuig was om 10 uur 33 min.
uit Mexico-stad vertrokken en berichtte
om het half uur zijn positie. Het laatste
bericht kwam toen bet vliegtuig over
Amecameca vloog.
Toen om 12 uur nog geen latere be-
Ds Lingbeek, de man van de Herv.
Geref. Staatspartij, blijkt een afkeer te
hebben van „Patrimonium".
Onder herinnering aan een uitspraak
die aan wijden Dr Hoedemaker wordt toe
geschreven, dat bet Chr. Werkl. Verbond
„Patrimonium" eigenlijk niets anders
deed dan al de anderen, die de menschen
in verkeerde richting deden voorthollen,
schrijft hij in „Staat en Kerk":
„Is het niet uitgekomen zooals Hoede-
maker het zag aankomen? Zeker, de neu
trale of socialistische aiheidersvereen. en
de Chr. dito-vereeniging zijn niet ineen
gesmolten. De laatste bleef spreken van
„Heere", „Heere". Maar werd overigens
de mentaliteit en het streven niet bijna
hetzelfde?
Ds Lingbeek heeft waarschijnlijk nooit
een vergadering van „Patrimonium" bij
gewoond.
En hij leest blijkbaar ook niet het or
gaan van dit verbond.
Was dat wel bet geval, dan zou hij zijn
in vragenden vorm gestelde verdachtma
king niet hebben neergeschreven.
Wij kunnen althans niet aannemen dat
Ds L. opzettelijk en tegen beter weten
in een dergelijk valsch getuigenis zou
geven.
richten van het toestel waren ontvangen,
vertrok een vliegtuig van de Pan Ameri
can Airways uit Mexico, om nasporingen
naar het Mexicaansche vliegtoestel te
doen.
Ten slotte vond men om 13 uur 45 de
overblijfselen van het verbrande toestel in
de bovenvermelde bergpas.
TREEDT Dr SCHACHT AF?
In financieels kringen te Londen en
Berlijn is men van meening, dat Dr
Schacht de Duitsche Rijksminister van
economische zaken na de verkiezingen
van den Rijksdag zal aftreden.
Schacht zou er de voorkeur aan geven
aan den vooravond van een financieels
crisis te verdwijnen inplaats van toe te
geven aan de eischen der links nationaal-
socialistische elementen, die devaluatie
verlangen.
Vijf dooden bij vliegtuig-ongeluk.
Gisteravond is- in een dicht bosch nabij
Lyndhurst (Hampshire) een Engelsch
passagiersvliegtuig neergestort, als ge
volg waarvan 5 personen, waaronder een
vrouw, om bet leven zijn gekomen. Waar
schijnlijk heeft de piloot op een open
plek in het bosch een noodlanding wil
len maken. De vleugels kwamen echter
in aanraking met de boomen en werden
afgerukt, het toestel stortte neer en
boorde zich met den neus in den grond.
De grootste onderzee-vloot ter wereld
van Sovjet-Rusland.
In de „Daily Telegraph" publiceert de
Marine-medewerker een uitvoerig artikel
betreffende de door Rusland gebouwde
onderzeevloot, die wanneer zij geheel
gereed gekomen is de sterkste ter we
reld zal zijn. Volgens de officieele cij
fers zijn er thans 96 Russische onderzee-
er s in gebruik en een groot aantal in
aanbouw. Daartegenover staat Frankrijk
met 92, de Vereenigde Staten van Noord-
Amerika met 90, Italië met 77, Japan
met 67 en het geheele Britsche wereld
rijk met 59 onderzeeërs, terwijl Duitsch
land er op het oogenblik 28 moet heb
ben.
Sedert 1932 beeft Sovjet-Rusland alle
krachten geconcentreerd op het bouwen
van onderzeeërs, torpedobooten en snel-
loopende jagers. Groote slagschepen heeft
men voorloopig van de baan geschoven.
Thans beginnen de scheepswerven ech
ter ook kruisers te bouwen ;van verschei
dene kruisers heeft men reeds de kiel
gelegd.
Harrar opgeschrikt.
Gistermorgen is een aantal Italiaan
sche vliegtuigen boven de stad Harrar
verschenen. Zij beperkten zich echter tot
verkenningsvluchten. De bevolking, die
van de komst der vliegtuigen was op de
hoogte gebracht door observatieposten
ontruimde onmiddellijk de stad en
vluchtte naar alle kanten, 's Middags om
half drie was de rust weergekeerd.
Men verwacht evenwel,, dat Maandag
of morgen een bombardement van Harrar
zal plaats vinden.
Korte Berichten.
Boven de staten Kansas, Texas en
Oklahama heeft een stofstorm gewoed.
In geheel Mexico worden steeds meer
kerken heropend.
Bij Manor in Pennsylvanië is een
nachtexpress op een goederentrein geloo-
pen. De locomotief en verschillende slaap
wagens ontspoorden. Tot dusver zijn drie
dooden en verschillende zwaar gewonden
geborgen.
Werken Uw ingewanden
normaal Stel er dan prUs
OpZorg dat dit zoo blijft,
et regelmatig gebruik der
S. S.-cachets voorkomt
stoornissen, die ook bil U
plotseling kunnen optreden
Binnenland.
Dr v. Schelven keert gewond terug naar
Holland.
Memorie van Antwoord over de lucht-
beschermingswet.
Buitenland.
Rede van Eden in het Lagerhuis.
Vliegtuigrampen in Engeland en Mexico.
Gespannen verhouding in het verre
Oosten.
Bombardement van Harrar verwacht.
Het parket van de Seine zou op het
oogenblik een onderzoek instellen naar
een oplichterij op groote schaal, waarme
de millioenenbedragen gemoeid zouden
zijn. Het zou gaan om een groote firma,
die hout kocht zonder te betalen. De staat
zou 'bij deze zaak ook benadeeld zijn door
een verlies van eenige millioenen uit de
opbrengst van de dominiale bosschen.
Uit Sevilla wordt gemeld: De was
van de Guadalquivir geeft reden tot groo
te ongerustheid. Het water is reeds 9 M.
boven het normale peil gestegen. De lager
gelegen wijken van de stad staan onder
water, als gevólg waarvan 3500 menschen
hun huizen hebben moeten ontruimen.
GROOT VERLOF DIENSTPLICHTIGEN.
Gemeld is, dat de dienstplichtigen van
den motordienst, voor wie de eerste oefe
ning begin April eindigt, voorloopig in
werkelijken dienst moeten blijven.
Bij 't departement van Defensie wordt
echter verzekerd, dat hieromtrent nog
geen beslissing is genomen. Zoodanige
beslissing zal vermoedelijk eerst in bet
begin van de volgende week verwacht
kunnen worden. Hetzelfde geldt ten op
zichte van andere dienstplichtigen, wier
eerste oefening eveneens in het begin van
April eindigt.
Visscherijen.
Bij Kon. besluit is tot 1 Juli 1939 be
noemd tot lid van bet College voor de
Visscherijen Mr T. A. van Dijken, lid van
de Tweede Kamer der Staten-Generaal te
Gravehhage.
Notariaat.
Bij Kon. besluit is aan P. de Grient
Dreux op zijn verzoek, met ingang van
17 April 19'36, eervol ontslag verleend uit
zijn betrekking van Notaris te Edam.
De Holland!Indië-vluchten.
De Kievit, op uitreis, is te Bandoeng
aangekomen.
WET OPENBARE VERVOER
MIDDELEN.
Ingediende wetswijziging een verbetering
geacht.
De Vaste Commissie voor Openbare
Werken, Verkeers- en Waterstaatsaan
gelegenheden uit de Tweede Kamer, in
welker handen het ontwerp van wet tot
wijziging van de Wet op de Openbare
Vervoermiddelen was gelegd, beschouwt
de onderhavige wetswijziging als een
verbetering. Zij vertrouwt, dat de minis
ter een spoedige algemeene regeling van
het openhaar vervoerwezen zal bevorde
ren, zoodra de voorstellen van de Cen
trale Commissie hem zullen hebben be
reikt.
Onder erkenning, dat bet ontwerp tege
moet komt aan het bezwaar van bedrijfs-
belemmering, merkte men op, dat dit
ontwerp meer bezwaren aan het bedrijfs
leven in den weg legt, dan bet in April
1933 ingediende wetsontwerp,
'Stelde dit laatste uitdrukkelijk vracht
auto's vrij „voor zooveel het vervoer
wordt vereiseht tot de uitoefening van
het bedrijf van den eigenaar of houder
van het motorrijtuig", thans zullen deze
auto's, „indien zij ingericht zijn of ge
bezigd worden voor vervoer van ten
minste acht personen, buiten den be
stuurder", mede als openbare middelen
tot vervoer van personen worden be
schouwd.
Gaarne zou men vernemen, op welke
gronden de minister thans een strengere
bepaling noodig acht dan in April 1933.
I