Iburg ngen EERSTE BLAD in alle 'assen iteiten. Goddeloozen-actie. Buitenland. Dwaze verdachtmaking. Belangrijkste Nieuws VRIJDAG 27 MAART 1936 DAGBLAD VOOR OE PROVINCIE ZEELAND 50 e JAARGANG Ne. 151 M. S. S.-cachets Binnenland Iteekende zal namens a.1 op IG 11 APRIL 1936, ts half drie ure, in de tr Ned. Herv. Kerk te Inder Protestantsche ■inbesteden: lijk afbreken van de len het weder bouwen pnsistorie en Vereeni- met bijkomende wer- rceelen. en Metselwerk, verk. Zinkwerk met aan- erleiding, Iteitaanleg. I teekening te verkrij- franco, p. p. 2,65. bor perceel 2, 3 en 4 l'o 95101. ■ONDERGEM, lfkundige, Krulningen. IG. f2,15, 60—62 K.G. 12,32. |5—f 2,15, Ganseieren f 4,50. 11936. Spinazie 17-18, |tlof 6-11, id. II en III Uien 4,60, Wijnpeen Aardappelen (bonte) rsche blauwe) 2-2,60, |0, Knolselderij 2,70, lijs 4,10, Prei 6-8, id. bos. lart. 1936. Kleine vei- ^inetten 17, Westland- juntersche Pippin 15, /bndergem 10, Erm- |sch Zoet 10-12, Fran- Kleiperen 14, Stoof- per K.G. |e 19-20, Snijsla 20-23, -9, Sjalotten 5, Kro- |es per K.G. 20, Pootaardappelen LG. ter 100 bos. |r stuk. ripeieren 2-2,30, Een- per 100 stuks. WEERBERICHT. den avond van 27 ft zwakke, 0. tot Z. |t zwaar pf half be nige regen in bet Z., of geen regen, iets overdag weinig ver- latuur. denmiddag 3 u. ■middag 3 u.: 757. roor fietsen in. wil gebruikt daarvoor Dat is verstandig. Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11, Postcheque en Girorekening 44455 Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes er» Vlissingon f 0.20. Lo3se nummers 5 cent. Ad verten ti ën 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Kieine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85. Bij contract beiangrijke korting. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Het „Niederlandisches Pressbürö" te Berlijn meldt: De Centrale Raad der „Goddeloozen" in Rusland heeft in 1935 in totaal meer dan 11 mtllioen boeken en vlugschriften in de belangrijkste Europeesche en Azia tische talen verspreid. O.a. werden ge schriften gedrukt in de Fransche, Engel- scbe, Duitsche, Nederlandsche, Tsjechi sche, Grieksche, Servische, Bulgaarsche, Poolsche, Littausche, Finsche, Zweed- sche, Italiaansche, Spaanscbe, Japan- sche, Chineesche en Arabische talen. Deze literatuur werd door de verschillende cel len der „Goddeloozen" naar het buiten land vervoerd. De verstrekking van dit propaganda-materiaal geschiedde groo- tendeels kosteloos. Naar verluidt zal dit jaar een nog aanzienlijk grootere hoeveelheid propa- ganda-geschriften en boeken in de ver schillende talen worden gedrukt en in het buitenland verspreid." Het is verschrikkelijk 1 Neemt men hierbij in aanmerking dat de nationaal-socialistische regeerders in Duitschland de in dit land gevoerde pro paganda voor het heidendom geen stroo- breed in den weg leggen, terwijl de pre dikanten die zich aan Gods Woord wen- schen te houden op allerlei wijzen wor den bemoeilijkt, dan komt men toch wel onder den indruk van den ernst der tijden waarin wij leven. En dan gaat ook klemmen de vraag, of het niet meer dan tijd wordt, dat al len die Jezus Christus als hun Heiland en Koning erkennen, eendrachtig optre den, en schouder aan schouder front ma ken tegen de booze machten die op de vernietiging van het Christendom bedacht zijn en die het met woord en daad uit spreken: wiji willen niet dat deze (Jezus) Koning over ons zal zijn. Neen, het is niet zoo, dat uiteindelijk hun pogen zal slagen. Wanneer de heidenen zich verzamelen en de Koningen en Vorsten zich op maken om tegen den Heere en tegen zijn Gezalfde te beraadslagen, dan zal God op Zijn tijd aan dat machteloos woeden een einde maken. Het zal niet gelukken de heerschappij van Jezus Christus te verbreken. Hem zullen alle volken eerenl Maar deze wetenschap ontheft ons niet van onze roeping om met al de kracht die in ons is mee te werken aan de doorwerking van de Christelijke beginse- len. O'ok op maatschappelijk gebied en in het staatkundige leven. Met een welwillend neutrale houding, die, als het er op aankomt, toch altijd beteekent negatie van den Christus, kan niet worden volstaan. Een positief optreden is noodzake lijk. De zorg voor de instandhouding van het nationale leven, die soms ook in den tegenstand tegen optreden onder eigen banier tot uiting komt, valt te waardeer ren, maar vergeten wordt dat het na tionale leven alleen stand kan houden zoo lang de ordinantiën Gods als het cement van de samenleving wordt erkend. DE REDE VAN EDEN IN HET LAGERHUIS. De invloed van Engeland op de Fransche eischen. In het Engelsche Lagerhuis gaf minis ter Eden een korte verklaring van den oorsprong der gedemilitariseerde grens. Eden wees er op, dat de achtereenvolgen de regeeringen in Duitschland, Frankrijk en Engeland Locarno bevestigd hebben. Sprekend over de Duitsche bewering, dat het Fransch-Russische verdrag strijdig is met Locarno, vestigde Eden de aandacht op art. 3 van Locarno en zeide: Duitsch land was wel degelijk verplicht deze kwes- tie te regelen met de methodes, voorzien in 't verdrag. D1 e Duitsche regee ring heeft art. 3 genegeerd. Zelfs zij in Engeland, die meenen, dat Duitschland sterk staat, veroordeelen het feit, dat het er de voorkeur aan heeft ge geven zijn zaak door geweld en niet door een beroep op het recht te verdedigen. Sprekend over de positie van Enge land, en zijn verantwoordelijkheid als ga rant, zeide Eden: Wij hebben zekere verplichtingen, en deze zijn zeer bepaald, vooral in art. 4 van den tekst. Ik wil in volkomen open hartigheid betuigen, dat ik niet bereid hen, de eerste Britsche minister van Bui- tenlandsche zaken te zijn, die een Brit sche handteekening verloochent. (Luid ruchtige toejuichingen.) De Fransche regeering zeide ons, dat het noodig was, dat Duitschland zijn troe pen uit de zone terugtrok: Wij vroegen, hoe dat zou gaan, indien Duitschland wei gerde en men antwoordde ons, dat, indien de aftocht niet anders kon worden be werkt, hij 'het zou moeten worden door een progressieven druk, aanvangende met financiëele en economische sancties. W ij hebben onabij deze meening niet aangesloten. Wij hebben 'den ernst der verdrags schending niet betwist, noch de ge volgen voor Europa, maar wij meenden, dat het onze plicht was, te trachten, on derhandelingen tot stand te brengen en bet vertrouwen te herstellen. Er zijn tal van dagen ge weest, waarop de onderhan delingen spannend en zelfs kritiek waren. Sprekende over sommiger betoog, dat Engeland zich buiten elke Europeescbe verwikkeling moet houden, verklaarde Eden: Indien dit wil zeggen, dat wij de oogen moeten sluiten, voor alles, wat in Europa gebeurt, dan houdt men geen re kening met de realiteit. Het is een le vensbelang voor Engeland, dat Frankrijk en België intact blijven en dat geen enkelo vijandelijke strijdmacht hun grenzen over schrijdt. Sprekende over de pacificatie van Europa over het' algemeen, zeide Eden: Veel hangt af van de voorstellen, welke Hitier zal doen bij bet begin van de vol gende week. Hitier kan verzekerd blijven, dat, voor zoover ons aangaat, de voor stellen ontvangen zullen worden met het levendige verlangen, om er bet beste ge bruik van te maken om de bevrediging van E'uropa tot stand te brengen. Er is tijd noodig, opdat onze pogingen kans op succes hebben zouden. Ik zou aan Frankrijk willen zeggen, dat wij niet kunnen zorgen voor bet behoud van den vrede, tenzijdeFransche regeering bereid is ineen objectieven geest devraag- stukken ter hand tenemen, welke Frankrijk nog van Duitschland scheiden en ikzouaan Duitschland wil len zeggen: hoe kunnen wij hopenonderhandelingen aan te knoopen met kans op succes, tenzij' gij' bereid zijt, om iets te doen, ten einde den angst van Europa te verlichten, dien gij1 zelf in het leven geroep enhebi. GESPANNEN TOESTAND IN HET VERRE OOSTEN. Weer een schot. Uit Hsinking, de hoofdstad van Mand- sjoekoeo, wordt vernomen, dat den 25en Maart j.l. om vijf uur des namiddags een Japansch soldaat ten Zuid-Oosten van Alahrmiae door een troepen-afdeeling van Buiten-Mongolië is gedood. Een Japansch officier en vier soldaten namen de Mongolen, die zich op een af stand van vijftien honderd meter van een Mandsjoerijschen grenspost verschanst hadden, onder vuur. Na een langdurige schermutseling trok de Japansche af dee ling zich op haar post terug. Men schenkt aan dit incident veel groo tere beteekenis dan aan de voorgaande lange reeks van botsingen tusschen Mandsjoerij'sche troepen en Mongoolsche afdeelingen, die zich sinds eenigen tijld periodiek herhaalden, en wel om de vol gende redenen. Ten eerste, omdat dit incident heeft plaats gehad in een gebied, waar de gren zen nauwkeurig zijn vastgesteld, en ten tweede, wijl ditmaal zoowel de Ja panners als de sovjet-Russen in allerijl versterkingen naar de Oostgrens van Mands'joekoeo hebben gezonden. In officieele kringen te Washington blijft men de gebeurtenissen in het Rus sisch-Japansche grensgebied zeer nauw lettend volgen, wijl daar ook Amerikaan- sche belangen op het spel staan. DE NIAGINOTLINE IN FRANKRIJK. Naar de onderaardsche stad aan de Fransche oostgrens. Onze V.P.B.-correspondent te Parijs werd dezer dagen in de gelegenheid ge steld een bezoek te brengen aan de be roemde Maginotlinie, die door de mili taire bezetting van het Rijngebied weer in het middelpunt der belangstelling is komen te staan. De Maginotlinie, de 344 km. lange vestinggordel aan de oostgrens van Frankrijk, beschermt Frankrijk tegen ieder gevaar. Zij begint bij Longuyon, volgt dan den loop van de Crune tot in de omgeving ten noordwesten van Audun- le-Roman en eindigt bij Saaralbe aan den voet van de Vogezen. Zij1 bestaat uit een groot aantal forten en sleutelstellingen, die, voor een gedeel te in de bosschen gelegen, iedere door braak van tanks of pantserwagens on mogelijk maken. De wallen zijn meer dan 4 meter dik en worden beschermd door een enorm net van prikkeldraad, terwijl op geëxponeerde plaatsen het land onder water kan worden gezet. Deze wal uit staal en beton, voortreffelijk gecamou fleerd tegen vlieger-waarnemers, heeft een lengte van ongeveer 197 km. In het voorveld wordt zij beschermd door rond 400 onderaardsohe machinegeweernesten, die door gangen met de hoofdlinie ver bonden zijn. Ten overvloede liggen achter deze onneembare linie de machtige ves tingen Briey, Metz en Nancy. De ingenieurs, die dezen enormen ves tinggordel aangelegd hebben, waren ech ter nog niet overtuigd van zijn onover winnelijkheid. Zij legden daarom stuw meren aan, die door onderaardsche lei dingen met de vestingcentrale verbonden zijn. Een telefonische oproep, een alarm signaal en millioenen kubieke metera water stortten zich in de in gevaar zijnde zone. De onderaardsche stad. Midden in deze linie ligt de onder aardsche stad, de „Onzichtbare" en „On neembare", 40 en op sommige plaatsen zelfs 100 meter diep onder de aardopper vlakte. Niets verraadt de aanwezigheid van deze onderaardsche stad. De beton nen straatweg zakt plotseling vier meter en een eind verder nog eens drie meter en dan staat men opeens voor een enor men betonnen muur, waarin zich drie kleine poorten bevinden. Deze poorten vormen den ingang tot deze stad van den oorlog, waarin 40.000 menschen kun nen wonen. Een zware stalen deur sluit zich ge- ruischloos achter ons. Lichten vlammen op. Een ruime hal. In de wanden zijn schietgaten uitgespaard; de loopen van machinegeweren kijken den bezoeker vijandig aan. De wand is eigenaardig mat en glad; eerst bij een nadere be schouwing bemerkt men, dat bij geheel uit staal vervaardigd is. Op de hal ko men vele gangen uit. Lange, hel ver lichte gangen uit beton en staal. De gangen zijn bochtig. Elke bocht kan be streken en verdedigd worden, hoewel men er zich tevergeefs het hoofd over breekt, hoe het een aanvaller mogelijk zou zijn, hier binnen te dringen. Bovendien dalen de gangen steeds dieper, maar de lucht blijft droog. Honderden ventilatoren zijn van filters voorzien. Gas kan hier niet binnendringen. Overal stuit men op gas- alarmapparaten. Gangen takken af. Tien, twintig, dertig. De gang buigt om een hoek. Wij staan voor een bastion. Een tweede. Geweldige betonblokken rijzen voor onze oogen op. Daarin liggen de kazematten. Geheel mo dern. Het doet aan een sterrenwacht den ken. Binnenin is een lift gemonteerd, die 40 personen kan vervoeren. Bovenaan de pantserkoepel, geheel in de kleur van het landschap op 100 M. afstand is hij niet meer te zien. De vliegers, die 'hem ontdek ken willen, zouden bun toestellen vlak bo ven de aarde moeten brengen, maar daar worden zij onthaald op het vuur van de luc'htdoel-artillerie. Twintig, dertig van dergelijke kazematten liggen om de on deraardsche stad. Naar iedere kazemat loopt een gang. Diep onder de aarde. Een reservegang en nóg een reservegang. Er kan niets gebeuren. En gebeurt er tóch iets, dan kan de kazemat volkomen zelf standig strijden en tenslotte is het water er altijd nog. Deze stad met zijn huizen, centrale ver warming, electrische ovens, reusachtige eetzalen en slaapkamers van alle comfort voorzien, doet aan als een beeld uit een toekomstfilm. Overal ziet men de onder- grondsche treintjes, breede autowegen, stalen straten en betonnen gebouwen, waarop het daglicht nooit schijnt. Alles is wonderlijk practisch ingericht; vanuit een centraal punt kan men alles bedienen. Alles ligt voor het gebruik ge reed in magazijnen opgestapeld. Reusach tige gebouwen van staal en beton. Zij lig gen nog onder de onderaardsche stad soms 200 M. onder de oppervlakte der aarde. VLIEGTUIGRAMP IN MEXICO. Veertien personen gedood. Een driemotorig Ford-vliegtuig van de Mexicaansche luchtverkeersmaatschappij, dat zich op een specialen vliegtocht van I Mexico-stad naar Guatamale-stad be- i vond, is gisteren in een bergpas tusschen de vulkanen Popocatepetl ,en Ixtaccihuatl verongelukt. De tien passagiers, waaronder 8 Duit- schers, een Hongaar en een Oostenrijker, de twee bestuurders, de marconist en de mecanicien, zijn om het leven gekomen. Het vliegtuig was om 10 uur 33 min. uit Mexico-stad vertrokken en berichtte om het half uur zijn positie. Het laatste bericht kwam toen bet vliegtuig over Amecameca vloog. Toen om 12 uur nog geen latere be- Ds Lingbeek, de man van de Herv. Geref. Staatspartij, blijkt een afkeer te hebben van „Patrimonium". Onder herinnering aan een uitspraak die aan wijden Dr Hoedemaker wordt toe geschreven, dat bet Chr. Werkl. Verbond „Patrimonium" eigenlijk niets anders deed dan al de anderen, die de menschen in verkeerde richting deden voorthollen, schrijft hij in „Staat en Kerk": „Is het niet uitgekomen zooals Hoede- maker het zag aankomen? Zeker, de neu trale of socialistische aiheidersvereen. en de Chr. dito-vereeniging zijn niet ineen gesmolten. De laatste bleef spreken van „Heere", „Heere". Maar werd overigens de mentaliteit en het streven niet bijna hetzelfde? Ds Lingbeek heeft waarschijnlijk nooit een vergadering van „Patrimonium" bij gewoond. En hij leest blijkbaar ook niet het or gaan van dit verbond. Was dat wel bet geval, dan zou hij zijn in vragenden vorm gestelde verdachtma king niet hebben neergeschreven. Wij kunnen althans niet aannemen dat Ds L. opzettelijk en tegen beter weten in een dergelijk valsch getuigenis zou geven. richten van het toestel waren ontvangen, vertrok een vliegtuig van de Pan Ameri can Airways uit Mexico, om nasporingen naar het Mexicaansche vliegtoestel te doen. Ten slotte vond men om 13 uur 45 de overblijfselen van het verbrande toestel in de bovenvermelde bergpas. TREEDT Dr SCHACHT AF? In financieels kringen te Londen en Berlijn is men van meening, dat Dr Schacht de Duitsche Rijksminister van economische zaken na de verkiezingen van den Rijksdag zal aftreden. Schacht zou er de voorkeur aan geven aan den vooravond van een financieels crisis te verdwijnen inplaats van toe te geven aan de eischen der links nationaal- socialistische elementen, die devaluatie verlangen. Vijf dooden bij vliegtuig-ongeluk. Gisteravond is- in een dicht bosch nabij Lyndhurst (Hampshire) een Engelsch passagiersvliegtuig neergestort, als ge volg waarvan 5 personen, waaronder een vrouw, om bet leven zijn gekomen. Waar schijnlijk heeft de piloot op een open plek in het bosch een noodlanding wil len maken. De vleugels kwamen echter in aanraking met de boomen en werden afgerukt, het toestel stortte neer en boorde zich met den neus in den grond. De grootste onderzee-vloot ter wereld van Sovjet-Rusland. In de „Daily Telegraph" publiceert de Marine-medewerker een uitvoerig artikel betreffende de door Rusland gebouwde onderzeevloot, die wanneer zij geheel gereed gekomen is de sterkste ter we reld zal zijn. Volgens de officieele cij fers zijn er thans 96 Russische onderzee- er s in gebruik en een groot aantal in aanbouw. Daartegenover staat Frankrijk met 92, de Vereenigde Staten van Noord- Amerika met 90, Italië met 77, Japan met 67 en het geheele Britsche wereld rijk met 59 onderzeeërs, terwijl Duitsch land er op het oogenblik 28 moet heb ben. Sedert 1932 beeft Sovjet-Rusland alle krachten geconcentreerd op het bouwen van onderzeeërs, torpedobooten en snel- loopende jagers. Groote slagschepen heeft men voorloopig van de baan geschoven. Thans beginnen de scheepswerven ech ter ook kruisers te bouwen ;van verschei dene kruisers heeft men reeds de kiel gelegd. Harrar opgeschrikt. Gistermorgen is een aantal Italiaan sche vliegtuigen boven de stad Harrar verschenen. Zij beperkten zich echter tot verkenningsvluchten. De bevolking, die van de komst der vliegtuigen was op de hoogte gebracht door observatieposten ontruimde onmiddellijk de stad en vluchtte naar alle kanten, 's Middags om half drie was de rust weergekeerd. Men verwacht evenwel,, dat Maandag of morgen een bombardement van Harrar zal plaats vinden. Korte Berichten. Boven de staten Kansas, Texas en Oklahama heeft een stofstorm gewoed. In geheel Mexico worden steeds meer kerken heropend. Bij Manor in Pennsylvanië is een nachtexpress op een goederentrein geloo- pen. De locomotief en verschillende slaap wagens ontspoorden. Tot dusver zijn drie dooden en verschillende zwaar gewonden geborgen. Werken Uw ingewanden normaal Stel er dan prUs OpZorg dat dit zoo blijft, et regelmatig gebruik der S. S.-cachets voorkomt stoornissen, die ook bil U plotseling kunnen optreden Binnenland. Dr v. Schelven keert gewond terug naar Holland. Memorie van Antwoord over de lucht- beschermingswet. Buitenland. Rede van Eden in het Lagerhuis. Vliegtuigrampen in Engeland en Mexico. Gespannen verhouding in het verre Oosten. Bombardement van Harrar verwacht. Het parket van de Seine zou op het oogenblik een onderzoek instellen naar een oplichterij op groote schaal, waarme de millioenenbedragen gemoeid zouden zijn. Het zou gaan om een groote firma, die hout kocht zonder te betalen. De staat zou 'bij deze zaak ook benadeeld zijn door een verlies van eenige millioenen uit de opbrengst van de dominiale bosschen. Uit Sevilla wordt gemeld: De was van de Guadalquivir geeft reden tot groo te ongerustheid. Het water is reeds 9 M. boven het normale peil gestegen. De lager gelegen wijken van de stad staan onder water, als gevólg waarvan 3500 menschen hun huizen hebben moeten ontruimen. GROOT VERLOF DIENSTPLICHTIGEN. Gemeld is, dat de dienstplichtigen van den motordienst, voor wie de eerste oefe ning begin April eindigt, voorloopig in werkelijken dienst moeten blijven. Bij 't departement van Defensie wordt echter verzekerd, dat hieromtrent nog geen beslissing is genomen. Zoodanige beslissing zal vermoedelijk eerst in bet begin van de volgende week verwacht kunnen worden. Hetzelfde geldt ten op zichte van andere dienstplichtigen, wier eerste oefening eveneens in het begin van April eindigt. Visscherijen. Bij Kon. besluit is tot 1 Juli 1939 be noemd tot lid van bet College voor de Visscherijen Mr T. A. van Dijken, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal te Gravehhage. Notariaat. Bij Kon. besluit is aan P. de Grient Dreux op zijn verzoek, met ingang van 17 April 19'36, eervol ontslag verleend uit zijn betrekking van Notaris te Edam. De Holland!Indië-vluchten. De Kievit, op uitreis, is te Bandoeng aangekomen. WET OPENBARE VERVOER MIDDELEN. Ingediende wetswijziging een verbetering geacht. De Vaste Commissie voor Openbare Werken, Verkeers- en Waterstaatsaan gelegenheden uit de Tweede Kamer, in welker handen het ontwerp van wet tot wijziging van de Wet op de Openbare Vervoermiddelen was gelegd, beschouwt de onderhavige wetswijziging als een verbetering. Zij vertrouwt, dat de minis ter een spoedige algemeene regeling van het openhaar vervoerwezen zal bevorde ren, zoodra de voorstellen van de Cen trale Commissie hem zullen hebben be reikt. Onder erkenning, dat bet ontwerp tege moet komt aan het bezwaar van bedrijfs- belemmering, merkte men op, dat dit ontwerp meer bezwaren aan het bedrijfs leven in den weg legt, dan bet in April 1933 ingediende wetsontwerp, 'Stelde dit laatste uitdrukkelijk vracht auto's vrij „voor zooveel het vervoer wordt vereiseht tot de uitoefening van het bedrijf van den eigenaar of houder van het motorrijtuig", thans zullen deze auto's, „indien zij ingericht zijn of ge bezigd worden voor vervoer van ten minste acht personen, buiten den be stuurder", mede als openbare middelen tot vervoer van personen worden be schouwd. Gaarne zou men vernemen, op welke gronden de minister thans een strengere bepaling noodig acht dan in April 1933. I

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1936 | | pagina 1