BERTELS eerste blad Bescherming van het huwelijk. Het wetsontwerp tot finan ciering van den versnelden bruggenbouw. Buitenland. De oorlog in Abessynië. De kwestie der Belgische landsverdediging. „HERBEX" A. C. van der REST - Ass. Apotheker. Belangrijkste Nieuws Binnenland Uit de Provincie ZATERDAG 22 FEBRUARI 193B DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 50e JAARGANG No. 122 lastige verkoudheid Is snel te genezen, M PVI pijnlijke hoesten I A I kunt U direct JJJrl verzachten, ~- één lepel KRUIDENHONINQ f0,90 en f1,60 per flacon. Een verstandig boer voedert Bertels' Voer Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455 Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J, J, FANOY, Lange Burg B 10, Tel, 21, Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA, Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent. Advertentiën 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij veei'ultbit&ilng, Onder letter of motto f0J5, Bij contract belangrijke korting. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Met niet genoeg nadruk kan worden gevraagd, dat aan de onduldbare echt scheidingsmethode, waarop wij onlangs de aandacht vestigden en die door onze ongelukkige huwelijkswetgeving in de hand wordt gewerkt, zooveel mogelijk een einde wordt gemaakt. Er is een voortdurend trekken en ruk ken om de toch al slappe huwelijksbanden nog losser te maken. Aan schoonschijnende theorieën ont breekt het daarbij niet. Gods Woord spreekt van den plicht der echtgenooten om elkander lief te heb ben en te eer en. Maar in onzen modernen tijd weet men het beter. Het huwelijk, zoo heet het dan, mag de liefde niet overleven. Het als echtgenooten met elkaar voortleven als de liefde geweken is, verlaagt den mensch, is onwaar en onzedelijk. Eh daarom wordt met een beroep op de hoogere normen van zedelijkheid ge vraagd de echtscheiding gemakkelijker te maken en voor hen die dat wenschen, het samenleven in „vrije liefde" te bevor deren. Dat op die wijze de onberaden en licht vaardige huwelijken in de hand worden gewerkt, het aantal ongelukkige huwelij ken vermeerdert en van onze Christelijke huwelijksmoraal tenslotte niets meer overblijft, behoeft geen betoog. Ein 'tis eveneens duidelijk, dat het vooral de kinderen zijn die van derge lijke moderne en met Gods Woord strij dende opvattingen, de dupe worden. De bewij'zen hiervoor zijn niet ver te zoeken. Een deskundige op het gebied van de misdadige en verwaarloosde jeugd schreef eenige jaren terug: „Wanneer men voor zich neemt een aantal dossiers betreffende jeugdige voog dij-kinderen, regeeringspupillen en tucht scholieren, dan kan men er van verze kerd zijn, dat in het overgroote meeren- deel daarvan, bij de aanteekeningen be treffende de ouders, opmerkingen staan als: vader dood, moeder leeft samen met een ander, moeder er vandoor, vader leeft in concubinaat, enz." De statistische cijfers op dit gebied spreken een duidelijke taal. Van een degelijk en ordelijk gezinsleven kan een machtige invloed ten goede uit gaan. Maar niet minder groot is de invloed maar dan in omgekeerde richting van een ontwricht gezinsleven. Er wordt in onze dagen veel gedaan voor de jeugd. En dat valt toe te juichen. Alle actie op dit gebied zal echter vruch teloos blijken, indien het gezinsleven wordt ondermijnd. Hier ligt een taak voor de Regeering. Ook voor ons extra-parlementaire Kabi net, dat bijl zijn optreden heeft verklanrd, dat de erkenning van de Christelijke volksaspiraties uit zijn beleid zal spreken. Maar voor de Regeering niet alleen. Wetten zander zeden hebben weinig be- teekenis. De goede, de Christelijke zeden, die hun grond vinden in het Woord van God, moeten worden bevorderd. Daartoe kan een ieder meewerken. Negatief, door alles wat het huwelijks- en het gezinsleven ondermijnt wij den ken hier niet in de laatste plaats aan allerlei gevaarlijke lectuur tegen te staan en uit huis en omgeving te weren. En positief, in het eeren en heilig hon en van het huwelijk en de gezinsverhou dingen. Het gaat hierbij om groote dingen. De toekomst van onze kinderen, het heil van land en volk staat op het spel. Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer. Verhooging motorrijtuigenbelasting of benzinebelasting. Aan de memorie van antwoord inzake het wetsontwerp tot financiering van den versnelden bruggenbouw door verhooging der tijdelijke heffing van het bijzonder in voerrecht op benzine wordt het volgende ontleend: Het spreekt vanzelf, dat bij vervanging van de tolheffing door een verhooging van de benzinebelasting of door welke andere beffing ook, de belastingdruk niet meer evenredig zal kunnen zijln aan het gebruik, dat door de individueele belas tingschuldigen van de verschillende nieu we rivier- en kanaalovergangen wordt ge maakt. Getracht kan alleen worden de plaats vervangende heffing zoodanig te kiezen, dat zich onder de belastingschuldigen het grootste deel van de gebruikers van de kunstwerken bevindt en dat die hef fing bij haar afwenteling zoo gelijkmatig mogelijk op de bevolking komt te druk ken. Doelmatigheidshalve dienen de noo- dige baten voorts gevonden te worden in een verhooging van een bestaande hef fing. Dit beeft ook bet groote voordeel, dat er geen kosten van nieuw personeel en materieel of andere perceptiekosten aan verbonden zijn. De keuze was aldus beperkt tusschen een verhooging van de motorrijtuigenbe lasting en van de benzinebelasting. De motorrijtuigenbelasting was reeds kort te voren verhoogd en houdt in het al gemeen geen rekening met de intensiteit van het gebruik der motorrijtuigen. De benzinebelasting doet dit wel, doch heeft het nadeel, dat zij' ook drukt op verbrui kers (houders van stationaire motoren en van motorvaartuigen), die als zoodanig niet van het verbeterde verkeer over de bruggen genieten. Dit verbruik is echter zoo gering in vergelijking met dat van de wegmotoren, dat dit bezwaar aan de heffing der hoo gere benzinebelasting niet in den weg mag staan. Verhooging van de benzinebelasting zal ook zonder meer dadelijk op alle ver bruikers komen te drukken, terwijl bij: een verhooging van de motorrijtuigenbelas ting gerekend zou moeten worden met den ongelijken geldigheidsduur van de loopende belastingkaarten. Naast de houders van stationaire mo toren, spoor- en tramwegondernemingen, enz., die als zoodanig van de bruggen niét kunnen genieten, staan er talrijke Wellicht nog grootere hoeveelheden ben zine verbruikende houders van automo bielen, die al kunnen zij1 dit wél toch niet van die bruggen niet of slechts in onbe- teekenende mate gebruik zullen maken, terwijl er omgekeerd bruggebruikers zijd, zooals karrevoerders, wielrijders, houders van auto's met benzol- of ruwe olietrac- tie, die in het geheel geen benzine gebrui ken. Wil men geen tolheffing dan is het practisch onmogelijk op voldoende een voudige en billijke wijze met het gebruik van de bruggen rekening te houden door geheele of gedeeltelijke vrijstelling van sommige benzine-verbruikers mede in de belasting te betrekken. De Regeering moet opkomen tegen de meening, dat haar beleid, ten aanzien van bet onderhavige vraagstuk, aan innerlijke tegenstrijdigheid zou lijden. Men diene goed in het oog te houden, dat de versnel ling in den bouw van de bruggen en van de daarop aansluitende wegen een alge meen begeerde zaak is, maar ook, dat de spankracht der gewone middelen van het Verkeer fonds aan grenzen is gebonden. De wet op het Verkeersfonds geeft de grondslagen aan van de besteding der aan dat fonds ten goede komende belas tingen. De raming der uitgaven van de afdee- üng Landwegen op een totaal van f 23 millioen is volkomen in overeenstemming met laatstgenoemde wet. Door niets is be wezen, dat het bedrag, hetwelk overblijft van de motorrijtuigen- en rijwielbelasting ad f 7 millioen, geen andere bestemming heeft dan dekking van het spoorwegte kort. Tolheffing uitsluitend op de bruggen in het Westen des lands., teneinde daar mede den versnelden bruggenbouw in zijln geheel te financieren, acht de regeering in booge mate onbillijk jegens hen, die daardoor toevallig zouden worden ge troffen. Hoe gehandeld zal moeten worden als het accres van bet benzineverbruik onver hoopt door de toeneming van olie- en benzol-tractie verandert in een decres, is bezwaarlijk te voren te zeggen. De Italianen hervatten den opmarsch. Uit Asmara wordt gemeld door Stefani: In den morgen van 20 Februari beeft het eerste legercorps zijn opmarsch her vat en zonder vijandelijken tegenstand te ontmoeten de gestelde doelen bereikt, o.a. de hoogte Debra Aila. D'ebra Aila is een groot bergmassief, dat den vijand een goede basis van weer stand zou hebben kunnen opleveren, maar dat zonder slag of stoot bezet kon wor den. De opmarsch werd snel, ordelijk en nauwkeurig uitgevoerd. Luchtstrijdkrach ten begeleiden de oprukkende colonnes, teneinde ze te beschermen tegen eventu- eele acties van den vijand. Waarom de Abessijnen terug trokken. Uit Addis Abeba wordt gemeld: Ondanks 't terugtrekken van Ras Moe- loegeta, „om betere verdedigingsstellingen te kunnen betrekken, daar de Italiaansche aanvallen voortduren", aldus wordt van Abessijnsche zijde met nadruk verklaard, is de belegering van Makalle niet opge geven. De Italianen hebben nieuwe pogingen gedaan, om de bezetting van Makalle door middel van vliegtuigen van levensmidde len en munitie te voorzien. Eén uitval der Italianen in de richting van den weg na.ar Abaro is afgeslagen. Van het Somalifront meldt het hoofd kwartier van generaal Nasiboe nieuwe terreinwinsten der Abessijnen. In het gebied van Ogaden beteekent de thans beginnende ondragelijke hitte die tot April nog verder zal stijgen, voor de operaties der gemotoriseerde troepen een groote belemmering. Het agentschap Stefani seint, dat Ras Moeloegeta zich op weg heeft begeven naar Dessie, teneinde den negus reken schap af te leggen over de nederlaag van Enderta. 'Het is niet duidelijk, waar Ras Moe loegeta met zijn troepen nu eigenlijk ge bleven is. Dat de Italianen Amba Aladji zoo dicht hebben kunnen naderen zonder op den geringsten Abessijnsehen tegen stand te stuiten, duidt niet op Abessijn sche plannen om Aimba Aladji krachtig te verdedigen. En wat belangrijker is: D'e Abessijnen zijn tot dusverre in dit gebied ook niet met hun guerilla-gevechten be gonnen. Amnestiewet in Spanje afgekondigd. De permanente co-rtes-commissie heeft het door minister-president Azana inge diende wetsontwerp inzake de amnestie goedgekeurd. Onmiddellijk daarop heeft de president der republiek, Zamora, de wet ondertee kend, welke vandaag zal worden gepu bliceerd. Naar verluidt, zullen tengevolge van de amnestie ongeveer 30.000 politieke ge vangenen op vrije voeten worden ge steld. Een radio-toespraak van den Engel- schen Koning. Oficieel wordt medegedeeld, dat Ko ning Eduard VIII Zondagmiddag 1 Maart om vier uur een radio-toespraak tot het Engelsche volk zal houden. Korte Berichten. D'e verkeersmoeilijkheden in Dene marken tengevolge van de sneeuwstor men, nemen in groote mate toe; vele kleine en groote steden zijn zoo goed als geheel afgesneden van de buitenwereld. Op vele plaatsen moesten militairen te hulp worden geroepen om menschen en auto's uit de sneeuw te graven, welke eenige meters hoog ligt. Een chauffeur van een vrachtauto te Moscou die door woest rijden de ver wonding van drie menschen op zijn ge weten heeft, is tei dood veroordeeld. Naar de drie ernstige ongevallen, die de Britsche luchtmacht hebben getroffen, wordt een grondig onderzoek ingesteld. De mogelijkheid van sabotage zou niet uitgesloten zijn. De leprozen, die, zooals onlangs ge meld, uit de leprozerie te Tisjilesti (Roe menië) waren ontsnapt en de bevolking terroriseerden, zijn naar het melaatschen verblijf teruggekeerd, nadat de autoritei ten bun een betere behandeling hadden beloofd. Ingezonden Mededeeling. DIE DOOR Op de Belgisch-Nederlandsche grens. De correspondent van de N. R. Grt. te Brussel meldt In „Le Soir" van Zaterdag deelt de militaire medewerker, luit.-kolonel L. Lange Kerkstraat 42 GOES. Tasnier, bijzonderheden mede over de inlichtingen, door minister Devèze Don derdag j.l. aan de Kamercommissie van landsverdediging verstrekt, omtrent d e defensie van de Nederlandseh- Belgische grens. Na de aandacht te hebben gevestigd op de Fransche versterkingen en de mo gelijkheid van een 'Duitschen inval op het front Antwerpen-Maaseik, met schen ding dus van het Nederlandsch grond gebied, verklaarde de minister, dat de gemotoriseerde afdeelingen van het Duit- sche leger zich met een gemiddelde snelheid van 850 K.M. per dag kunnen verplaatsen. De afstand van Duisburg tot Antwer pen bedraagt slechts 215 km, die van Dusseldorp tot Brussel 208 km., van Ko blenz tot Namen 255 km. Bovendien kunnen de Duitsche troepen er niet aan denken, dank zij de versterking van het plateau van Herve, denzelfden invalsweg als in 1914, over Luik, te volgen. Het is dus langs het Noorden, dat deze inval zich eventueel zou voordoen. Daar om wil België ook deze invalspoort zoo goed mogelijk dichtgrendelen. Tusschen Smeermaas en Maaseik is de Maas weliswaar ongeveer 200 meter breed, doch de minimum diepte over- schreidt niet 1 M. 75. Deze rivier is dus aldaar moeilijk verdedigbaar. Maar tusschen de Maas en het daarachter ge legen kanaal strekt zich een streek uit, waar de wegen in de richting Oost-West zeer zeldzaam zijn, behalve bij' kruis punten als Maaseik en Kinrooi. 'Deze zijn in staat van verdediging ge bracht. Een bataljon vrijwUlligers-wiei- rijders houdt garnizoen te Maaseik. Voorts is de permanente verdediging van de bruggen te Lommei, Weerfelt, Groote- Barreel en Sint-Huibrechts-Lille verze kerd door de aanwezigheid in het leger kamp te Beverloo, van het le regiment gemotoriseerde jagers. Bovendien zijn de verdedigingswerken, door de Duitsche troepen in de jaren 1914'1918 in het Noorden van de pro vincie Antwerpen gebouwd, weer in orde gebracht. Vooral aan de defensie van de stad Turnhout is veel zorg besteed. Een regiment infanterie zal aldaar garnizoen houden. Ook is de oude vesting Antwerpen in zekere mate gemoderniseerd, ten minste wat betreft de forten en „redoutes" op den rechteroever van de 'Schelde. Zij zijn gewapend met machinegeweren. Een be drag van 5 millioen francs is bestemd aan het bouwen van betonnen schuil plaatsen in het Noorden van de Kempen. Het Alhertkanaal zal in de toekomst de tweede defensielinie vormen, parallel met de NederlandschBelgische grens. Al deze vestingwerken moeten nu van garnizoenen worden voorzien. Binnenland. Verlaging kosten van autovervoer naar Zeeuwsch-Vlaanderen. De versnelde bruggenbouw. Buitenland. De Belgische defensieplannen. De operaties in Abessynië duren voort. Ingezonden Mededeeling. ZOEKEN EN VERVOEREN VAN EIEREN. De Minister van Landbouw en Vis- scherij heeft bepaald, dat in het geheele Rijk: a. het zoeken, rapen en buiten open- openbare wegen en voetpaden vervoeren van eieren van kemphanen, wulpen, scholeksters, grutto's, tureluurs, meerkoe ten en waterhoentjes is toegestaan vanaf 1 Maart 1936 tot en met 28 April 1936; b. het ten verkoop in voorraad hebben, te koop aanbieden, verkoopen, afleveren en l^pgs openbare wegen en voetpaden vervoeren van eieren van het onder a genoemd waterwild is toegestaan vanaf 1 Maart 1936 tot en met 30 April 1936; c. het zoeken, rapen ten verkoop in voorraad hebben te koop aanbieden, ver koopen, afleveren of vervoeren van eie ren van zwanen, ganzen, eenden, (alle soorten), duikers, watersnippen en, goud plevieren niet is toegestaan. De van OUDS BEKENDE naam BERTELS waarborgt gehalte, kwa liteit en zuiverheid van Uw veekoek jes, varkens- en pluimveevoeder. Let op ons ongeschonden loodje aan iederen zak Bestelt bi] Uw plaatselijken voederhandelaar oi coöperatie. Oliefabrieken N.V. - Amsterdam DE BEZUINIGING OP DE ONDER WIJZERSOPLEIDING. Worden de Rijkskweekscholen achter gesteld bij de andere? De heer K. ter Laan heeft aan den minister van onderwijs, kunsten en we tenschappen de volgende schriftelijke vragen gesteld: 1. Heeft de minister aanleiding gevon den tot het nemen van maatregelen naar aanleiding van de onderstaande opmer king in het jaarverslag over 1934 van den inspecteur van de onderwijzersopleiding? „Hoewel ook deze inrichtingen (ge meentelijke en bijzondere gesubsidieerde kweekscholen) aan de noodzakelijke be zuinigingen niet kunnen ontkomen, zijn ze nog ver van het peil van aan verar ming grenzende versobering, dat Rijks kweekscholen hebben bereikt." 2. Zoo ja, is de minister dan bereid zoo spoedig mogelijk voorstellen te doen tot het verleenen van ruimere bijdragen, opdat de Rijkskweekscholen de gelegen heid worde geboden tot aanschaffing van leermiddelen en tot betere verzorging van de schoolbibliotheken? Nederlandsche Heide Mij. Naar gemeld wordt zal ir. J. P. van Lonkhuyzen wegens bereiken van den pensioengerechtigden leeftijd begin April aftreden als directeur van de Nederland sche Heide Mij. Botvisscherij. In afwijking van het Zeeuwsche Stroo- menvisscherij-reglement is bepaald, dat het tusschen 24 Februari en 15 Maart 1936 zal zijn toegestaan, de bot-visscherij uit te oefenen en deze vischsoort bij zich te hebben of in een vaartuig, bun of kaar voorbanden te hebben. Faillissementen. H. v. d. Veen, winkelier te Poortvliet. Totaal passief f8715,23, waarvan prefe rent f 34.08. Do baten bedragen f 3530.20. Voornaamste crediteur Wed. en Erven G. N. Krijger, Poortvliet, geldl. f 5000. P. S c b o e, handelaar, Baarland. Totaal passief f 9304,52, waarvan pre- ftrent f 122.28. D'e baten zijn nog niet volledig bekend. Voornaamste cre diteuren zijn N.V. Ned. Overzee Petr. Imp. Mij., Den Haag, f 3489.67 en Goöp. Boerenleenbank, Driewegen, f 4370.90. Job. Beekman, schoenmaker, Stavenisse. Totaal passief f203.70. waarvan preferent f 64.61. D'e baten zijn nog niet volledig bekend. Middelburg. De Gemeenteraad verga dert a.s. Woensdagmiddag twee uur. Vlissingen. Subsidie bewaar scholen. Thans wordt voor de Nuts- fröbelschool en voor de beide R.K. be waarscholen f 10 per leerling en per jaar uitgekeerd en voor de Ghr. Bewaarscho len Palingstr. en Glacisstr. f 7 per leer ling, voor de school Palingstr. verhoogd met f 800 extra subsidie. Dit alles samen, verminderd voor 1936 met 10 pet. zou f 4340 vorderen. Na uitvoerige corres pondentie, kunnen B. en W. thans niets anders doen dan op last der regeering voorstellen voor alle scholen f 8 per leer ling, tot een maximum van f 800. Dit zal totaal f 3440 vorderen. Versleten ketel. De stoomke tel van bet Pompstation te Biggekerke van bet gemeentelijk waterleidingbedrijf is door den Rijksdienst van bet stoomwe zen goedgekeurd tot uiterlijk 1 Augustus 1936. Thans stellen B. en W. voor het

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1936 | | pagina 1