BERTELS
eerste blad
Bescherming van het huwelijk.
Het wetsontwerp tot finan
ciering van den versnelden
bruggenbouw.
Buitenland.
De oorlog in Abessynië.
De kwestie der Belgische
landsverdediging.
„HERBEX"
A. C. van der REST - Ass. Apotheker.
Belangrijkste Nieuws
Binnenland
Uit de Provincie
ZATERDAG 22 FEBRUARI 193B
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
50e JAARGANG No. 122
lastige verkoudheid
Is
snel te genezen,
M PVI pijnlijke hoesten
I A I kunt U direct
JJJrl verzachten, ~-
één lepel
KRUIDENHONINQ
f0,90 en f1,60 per flacon.
Een verstandig boer
voedert Bertels' Voer
Uitg.: N.V. Uitgevers Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J, J, FANOY, Lange Burg B 10, Tel, 21,
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA,
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent.
Advertentiën 30 cent per regel. Ingezonden
mededeelingen 60 cent per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij
veei'ultbit&ilng, Onder letter of motto f0J5,
Bij contract belangrijke korting.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Met niet genoeg nadruk kan worden
gevraagd, dat aan de onduldbare echt
scheidingsmethode, waarop wij onlangs
de aandacht vestigden en die door onze
ongelukkige huwelijkswetgeving in de
hand wordt gewerkt, zooveel mogelijk een
einde wordt gemaakt.
Er is een voortdurend trekken en ruk
ken om de toch al slappe huwelijksbanden
nog losser te maken.
Aan schoonschijnende theorieën ont
breekt het daarbij niet.
Gods Woord spreekt van den plicht
der echtgenooten om elkander lief te heb
ben en te eer en.
Maar in onzen modernen tijd weet men
het beter. Het huwelijk, zoo heet het dan,
mag de liefde niet overleven. Het als
echtgenooten met elkaar voortleven als
de liefde geweken is, verlaagt den mensch,
is onwaar en onzedelijk.
Eh daarom wordt met een beroep op
de hoogere normen van zedelijkheid ge
vraagd de echtscheiding gemakkelijker te
maken en voor hen die dat wenschen, het
samenleven in „vrije liefde" te bevor
deren.
Dat op die wijze de onberaden en licht
vaardige huwelijken in de hand worden
gewerkt, het aantal ongelukkige huwelij
ken vermeerdert en van onze Christelijke
huwelijksmoraal tenslotte niets meer
overblijft, behoeft geen betoog.
Ein 'tis eveneens duidelijk, dat het
vooral de kinderen zijn die van derge
lijke moderne en met Gods Woord strij
dende opvattingen, de dupe worden.
De bewij'zen hiervoor zijn niet ver te
zoeken.
Een deskundige op het gebied van de
misdadige en verwaarloosde jeugd schreef
eenige jaren terug:
„Wanneer men voor zich neemt een
aantal dossiers betreffende jeugdige voog
dij-kinderen, regeeringspupillen en tucht
scholieren, dan kan men er van verze
kerd zijn, dat in het overgroote meeren-
deel daarvan, bij de aanteekeningen be
treffende de ouders, opmerkingen staan
als: vader dood, moeder leeft samen met
een ander, moeder er vandoor, vader leeft
in concubinaat, enz."
De statistische cijfers op dit gebied
spreken een duidelijke taal.
Van een degelijk en ordelijk gezinsleven
kan een machtige invloed ten goede uit
gaan.
Maar niet minder groot is de invloed
maar dan in omgekeerde richting
van een ontwricht gezinsleven.
Er wordt in onze dagen veel gedaan
voor de jeugd. En dat valt toe te juichen.
Alle actie op dit gebied zal echter vruch
teloos blijken, indien het gezinsleven
wordt ondermijnd.
Hier ligt een taak voor de Regeering.
Ook voor ons extra-parlementaire Kabi
net, dat bijl zijn optreden heeft verklanrd,
dat de erkenning van de Christelijke
volksaspiraties uit zijn beleid zal spreken.
Maar voor de Regeering niet alleen.
Wetten zander zeden hebben weinig be-
teekenis.
De goede, de Christelijke zeden, die hun
grond vinden in het Woord van God,
moeten worden bevorderd.
Daartoe kan een ieder meewerken.
Negatief, door alles wat het huwelijks-
en het gezinsleven ondermijnt wij den
ken hier niet in de laatste plaats aan
allerlei gevaarlijke lectuur tegen te
staan en uit huis en omgeving te weren.
En positief, in het eeren en heilig hon
en van het huwelijk en de gezinsverhou
dingen.
Het gaat hierbij om groote dingen.
De toekomst van onze kinderen, het
heil van land en volk staat op het spel.
Memorie van Antwoord aan de
Tweede Kamer.
Verhooging motorrijtuigenbelasting of
benzinebelasting.
Aan de memorie van antwoord inzake
het wetsontwerp tot financiering van den
versnelden bruggenbouw door verhooging
der tijdelijke heffing van het bijzonder in
voerrecht op benzine wordt het volgende
ontleend:
Het spreekt vanzelf, dat bij vervanging
van de tolheffing door een verhooging
van de benzinebelasting of door welke
andere beffing ook, de belastingdruk niet
meer evenredig zal kunnen zijln aan het
gebruik, dat door de individueele belas
tingschuldigen van de verschillende nieu
we rivier- en kanaalovergangen wordt ge
maakt.
Getracht kan alleen worden de plaats
vervangende heffing zoodanig te kiezen,
dat zich onder de belastingschuldigen
het grootste deel van de gebruikers van
de kunstwerken bevindt en dat die hef
fing bij haar afwenteling zoo gelijkmatig
mogelijk op de bevolking komt te druk
ken. Doelmatigheidshalve dienen de noo-
dige baten voorts gevonden te worden in
een verhooging van een bestaande hef
fing. Dit beeft ook bet groote voordeel,
dat er geen kosten van nieuw personeel
en materieel of andere perceptiekosten
aan verbonden zijn.
De keuze was aldus beperkt tusschen
een verhooging van de motorrijtuigenbe
lasting en van de benzinebelasting.
De motorrijtuigenbelasting was reeds
kort te voren verhoogd en houdt in het al
gemeen geen rekening met de intensiteit
van het gebruik der motorrijtuigen. De
benzinebelasting doet dit wel, doch heeft
het nadeel, dat zij' ook drukt op verbrui
kers (houders van stationaire motoren en
van motorvaartuigen), die als zoodanig
niet van het verbeterde verkeer over de
bruggen genieten.
Dit verbruik is echter zoo gering in
vergelijking met dat van de wegmotoren,
dat dit bezwaar aan de heffing der hoo
gere benzinebelasting niet in den weg
mag staan.
Verhooging van de benzinebelasting
zal ook zonder meer dadelijk op alle ver
bruikers komen te drukken, terwijl bij: een
verhooging van de motorrijtuigenbelas
ting gerekend zou moeten worden met
den ongelijken geldigheidsduur van de
loopende belastingkaarten.
Naast de houders van stationaire mo
toren, spoor- en tramwegondernemingen,
enz., die als zoodanig van de bruggen
niét kunnen genieten, staan er talrijke
Wellicht nog grootere hoeveelheden ben
zine verbruikende houders van automo
bielen, die al kunnen zij1 dit wél toch niet
van die bruggen niet of slechts in onbe-
teekenende mate gebruik zullen maken,
terwijl er omgekeerd bruggebruikers zijd,
zooals karrevoerders, wielrijders, houders
van auto's met benzol- of ruwe olietrac-
tie, die in het geheel geen benzine gebrui
ken.
Wil men geen tolheffing dan is het
practisch onmogelijk op voldoende een
voudige en billijke wijze met het gebruik
van de bruggen rekening te houden door
geheele of gedeeltelijke vrijstelling van
sommige benzine-verbruikers mede in de
belasting te betrekken.
De Regeering moet opkomen tegen de
meening, dat haar beleid, ten aanzien van
bet onderhavige vraagstuk, aan innerlijke
tegenstrijdigheid zou lijden. Men diene
goed in het oog te houden, dat de versnel
ling in den bouw van de bruggen en van
de daarop aansluitende wegen een alge
meen begeerde zaak is, maar ook, dat de
spankracht der gewone middelen van het
Verkeer fonds aan grenzen is gebonden.
De wet op het Verkeersfonds geeft de
grondslagen aan van de besteding der
aan dat fonds ten goede komende belas
tingen.
De raming der uitgaven van de afdee-
üng Landwegen op een totaal van f 23
millioen is volkomen in overeenstemming
met laatstgenoemde wet. Door niets is be
wezen, dat het bedrag, hetwelk overblijft
van de motorrijtuigen- en rijwielbelasting
ad f 7 millioen, geen andere bestemming
heeft dan dekking van het spoorwegte
kort.
Tolheffing uitsluitend op de bruggen
in het Westen des lands., teneinde daar
mede den versnelden bruggenbouw in zijln
geheel te financieren, acht de regeering
in booge mate onbillijk jegens hen, die
daardoor toevallig zouden worden ge
troffen.
Hoe gehandeld zal moeten worden als
het accres van bet benzineverbruik onver
hoopt door de toeneming van olie- en
benzol-tractie verandert in een decres, is
bezwaarlijk te voren te zeggen.
De Italianen hervatten den
opmarsch.
Uit Asmara wordt gemeld door Stefani:
In den morgen van 20 Februari beeft
het eerste legercorps zijn opmarsch her
vat en zonder vijandelijken tegenstand te
ontmoeten de gestelde doelen bereikt, o.a.
de hoogte Debra Aila.
D'ebra Aila is een groot bergmassief,
dat den vijand een goede basis van weer
stand zou hebben kunnen opleveren, maar
dat zonder slag of stoot bezet kon wor
den.
De opmarsch werd snel, ordelijk en
nauwkeurig uitgevoerd. Luchtstrijdkrach
ten begeleiden de oprukkende colonnes,
teneinde ze te beschermen tegen eventu-
eele acties van den vijand.
Waarom de Abessijnen terug
trokken.
Uit Addis Abeba wordt gemeld:
Ondanks 't terugtrekken van Ras Moe-
loegeta, „om betere verdedigingsstellingen
te kunnen betrekken, daar de Italiaansche
aanvallen voortduren", aldus wordt van
Abessijnsche zijde met nadruk verklaard,
is de belegering van Makalle niet opge
geven.
De Italianen hebben nieuwe pogingen
gedaan, om de bezetting van Makalle door
middel van vliegtuigen van levensmidde
len en munitie te voorzien. Eén uitval
der Italianen in de richting van den weg
na.ar Abaro is afgeslagen.
Van het Somalifront meldt het hoofd
kwartier van generaal Nasiboe nieuwe
terreinwinsten der Abessijnen.
In het gebied van Ogaden beteekent de
thans beginnende ondragelijke hitte die
tot April nog verder zal stijgen, voor de
operaties der gemotoriseerde troepen een
groote belemmering.
Het agentschap Stefani seint, dat Ras
Moeloegeta zich op weg heeft begeven
naar Dessie, teneinde den negus reken
schap af te leggen over de nederlaag van
Enderta.
'Het is niet duidelijk, waar Ras Moe
loegeta met zijn troepen nu eigenlijk ge
bleven is. Dat de Italianen Amba Aladji
zoo dicht hebben kunnen naderen zonder
op den geringsten Abessijnsehen tegen
stand te stuiten, duidt niet op Abessijn
sche plannen om Aimba Aladji krachtig te
verdedigen. En wat belangrijker is: D'e
Abessijnen zijn tot dusverre in dit gebied
ook niet met hun guerilla-gevechten be
gonnen.
Amnestiewet in Spanje afgekondigd.
De permanente co-rtes-commissie heeft
het door minister-president Azana inge
diende wetsontwerp inzake de amnestie
goedgekeurd.
Onmiddellijk daarop heeft de president
der republiek, Zamora, de wet ondertee
kend, welke vandaag zal worden gepu
bliceerd.
Naar verluidt, zullen tengevolge van
de amnestie ongeveer 30.000 politieke ge
vangenen op vrije voeten worden ge
steld.
Een radio-toespraak van den Engel-
schen Koning.
Oficieel wordt medegedeeld, dat Ko
ning Eduard VIII Zondagmiddag 1 Maart
om vier uur een radio-toespraak tot het
Engelsche volk zal houden.
Korte Berichten.
D'e verkeersmoeilijkheden in Dene
marken tengevolge van de sneeuwstor
men, nemen in groote mate toe; vele
kleine en groote steden zijn zoo goed als
geheel afgesneden van de buitenwereld.
Op vele plaatsen moesten militairen te
hulp worden geroepen om menschen en
auto's uit de sneeuw te graven, welke
eenige meters hoog ligt.
Een chauffeur van een vrachtauto
te Moscou die door woest rijden de ver
wonding van drie menschen op zijn ge
weten heeft, is tei dood veroordeeld.
Naar de drie ernstige ongevallen, die
de Britsche luchtmacht hebben getroffen,
wordt een grondig onderzoek ingesteld.
De mogelijkheid van sabotage zou niet
uitgesloten zijn.
De leprozen, die, zooals onlangs ge
meld, uit de leprozerie te Tisjilesti (Roe
menië) waren ontsnapt en de bevolking
terroriseerden, zijn naar het melaatschen
verblijf teruggekeerd, nadat de autoritei
ten bun een betere behandeling hadden
beloofd.
Ingezonden Mededeeling.
DIE
DOOR
Op de Belgisch-Nederlandsche grens.
De correspondent van de N. R. Grt. te
Brussel meldt
In „Le Soir" van Zaterdag deelt de
militaire medewerker, luit.-kolonel L.
Lange Kerkstraat 42 GOES.
Tasnier, bijzonderheden mede over de
inlichtingen, door minister Devèze Don
derdag j.l. aan de Kamercommissie van
landsverdediging verstrekt, omtrent d e
defensie van de Nederlandseh-
Belgische grens.
Na de aandacht te hebben gevestigd
op de Fransche versterkingen en de mo
gelijkheid van een 'Duitschen inval op
het front Antwerpen-Maaseik, met schen
ding dus van het Nederlandsch grond
gebied, verklaarde de minister, dat de
gemotoriseerde afdeelingen van het Duit-
sche leger zich met een gemiddelde
snelheid van 850 K.M. per dag kunnen
verplaatsen.
De afstand van Duisburg tot Antwer
pen bedraagt slechts 215 km, die van
Dusseldorp tot Brussel 208 km., van Ko
blenz tot Namen 255 km. Bovendien
kunnen de Duitsche troepen er niet aan
denken, dank zij de versterking van het
plateau van Herve, denzelfden invalsweg
als in 1914, over Luik, te volgen.
Het is dus langs het Noorden, dat deze
inval zich eventueel zou voordoen. Daar
om wil België ook deze invalspoort zoo
goed mogelijk dichtgrendelen.
Tusschen Smeermaas en Maaseik is
de Maas weliswaar ongeveer 200 meter
breed, doch de minimum diepte over-
schreidt niet 1 M. 75. Deze rivier is
dus aldaar moeilijk verdedigbaar. Maar
tusschen de Maas en het daarachter ge
legen kanaal strekt zich een streek uit,
waar de wegen in de richting Oost-West
zeer zeldzaam zijn, behalve bij' kruis
punten als Maaseik en Kinrooi.
'Deze zijn in staat van verdediging ge
bracht. Een bataljon vrijwUlligers-wiei-
rijders houdt garnizoen te Maaseik.
Voorts is de permanente verdediging van
de bruggen te Lommei, Weerfelt, Groote-
Barreel en Sint-Huibrechts-Lille verze
kerd door de aanwezigheid in het leger
kamp te Beverloo, van het le regiment
gemotoriseerde jagers.
Bovendien zijn de verdedigingswerken,
door de Duitsche troepen in de jaren
1914'1918 in het Noorden van de pro
vincie Antwerpen gebouwd, weer in orde
gebracht. Vooral aan de defensie van de
stad Turnhout is veel zorg besteed. Een
regiment infanterie zal aldaar garnizoen
houden.
Ook is de oude vesting Antwerpen in
zekere mate gemoderniseerd, ten minste
wat betreft de forten en „redoutes" op
den rechteroever van de 'Schelde. Zij zijn
gewapend met machinegeweren. Een be
drag van 5 millioen francs is bestemd
aan het bouwen van betonnen schuil
plaatsen in het Noorden van de Kempen.
Het Alhertkanaal zal in de toekomst
de tweede defensielinie vormen, parallel
met de NederlandschBelgische grens.
Al deze vestingwerken moeten nu van
garnizoenen worden voorzien.
Binnenland.
Verlaging kosten van autovervoer naar
Zeeuwsch-Vlaanderen.
De versnelde bruggenbouw.
Buitenland.
De Belgische defensieplannen.
De operaties in Abessynië duren voort.
Ingezonden Mededeeling.
ZOEKEN EN VERVOEREN VAN
EIEREN.
De Minister van Landbouw en Vis-
scherij heeft bepaald, dat in het geheele
Rijk:
a. het zoeken, rapen en buiten open-
openbare wegen en voetpaden vervoeren
van eieren van kemphanen, wulpen,
scholeksters, grutto's, tureluurs, meerkoe
ten en waterhoentjes is toegestaan vanaf
1 Maart 1936 tot en met 28 April 1936;
b. het ten verkoop in voorraad hebben,
te koop aanbieden, verkoopen, afleveren
en l^pgs openbare wegen en voetpaden
vervoeren van eieren van het onder a
genoemd waterwild is toegestaan vanaf
1 Maart 1936 tot en met 30 April 1936;
c. het zoeken, rapen ten verkoop in
voorraad hebben te koop aanbieden, ver
koopen, afleveren of vervoeren van eie
ren van zwanen, ganzen, eenden, (alle
soorten), duikers, watersnippen en, goud
plevieren niet is toegestaan.
De van OUDS BEKENDE naam
BERTELS waarborgt gehalte, kwa
liteit en zuiverheid van Uw veekoek
jes, varkens- en pluimveevoeder.
Let op ons ongeschonden
loodje aan iederen zak
Bestelt bi] Uw plaatselijken
voederhandelaar oi coöperatie.
Oliefabrieken N.V. - Amsterdam
DE BEZUINIGING OP DE ONDER
WIJZERSOPLEIDING.
Worden de Rijkskweekscholen achter
gesteld bij de andere?
De heer K. ter Laan heeft aan den
minister van onderwijs, kunsten en we
tenschappen de volgende schriftelijke
vragen gesteld:
1. Heeft de minister aanleiding gevon
den tot het nemen van maatregelen naar
aanleiding van de onderstaande opmer
king in het jaarverslag over 1934 van den
inspecteur van de onderwijzersopleiding?
„Hoewel ook deze inrichtingen (ge
meentelijke en bijzondere gesubsidieerde
kweekscholen) aan de noodzakelijke be
zuinigingen niet kunnen ontkomen, zijn
ze nog ver van het peil van aan verar
ming grenzende versobering, dat Rijks
kweekscholen hebben bereikt."
2. Zoo ja, is de minister dan bereid
zoo spoedig mogelijk voorstellen te doen
tot het verleenen van ruimere bijdragen,
opdat de Rijkskweekscholen de gelegen
heid worde geboden tot aanschaffing van
leermiddelen en tot betere verzorging van
de schoolbibliotheken?
Nederlandsche Heide Mij.
Naar gemeld wordt zal ir. J. P. van
Lonkhuyzen wegens bereiken van den
pensioengerechtigden leeftijd begin April
aftreden als directeur van de Nederland
sche Heide Mij.
Botvisscherij.
In afwijking van het Zeeuwsche Stroo-
menvisscherij-reglement is bepaald, dat
het tusschen 24 Februari en 15 Maart
1936 zal zijn toegestaan, de bot-visscherij
uit te oefenen en deze vischsoort bij zich
te hebben of in een vaartuig, bun of
kaar voorbanden te hebben.
Faillissementen. H. v. d.
Veen, winkelier te Poortvliet.
Totaal passief f8715,23, waarvan prefe
rent f 34.08. Do baten bedragen f 3530.20.
Voornaamste crediteur Wed. en Erven
G. N. Krijger, Poortvliet, geldl. f 5000.
P. S c b o e, handelaar, Baarland.
Totaal passief f 9304,52, waarvan pre-
ftrent f 122.28. D'e baten zijn nog
niet volledig bekend. Voornaamste cre
diteuren zijn N.V. Ned. Overzee Petr.
Imp. Mij., Den Haag, f 3489.67 en Goöp.
Boerenleenbank, Driewegen, f 4370.90.
Job. Beekman, schoenmaker,
Stavenisse. Totaal passief f203.70.
waarvan preferent f 64.61. D'e baten zijn
nog niet volledig bekend.
Middelburg. De Gemeenteraad verga
dert a.s. Woensdagmiddag twee uur.
Vlissingen. Subsidie bewaar
scholen. Thans wordt voor de Nuts-
fröbelschool en voor de beide R.K. be
waarscholen f 10 per leerling en per jaar
uitgekeerd en voor de Ghr. Bewaarscho
len Palingstr. en Glacisstr. f 7 per leer
ling, voor de school Palingstr. verhoogd
met f 800 extra subsidie. Dit alles samen,
verminderd voor 1936 met 10 pet. zou
f 4340 vorderen. Na uitvoerige corres
pondentie, kunnen B. en W. thans niets
anders doen dan op last der regeering
voorstellen voor alle scholen f 8 per leer
ling, tot een maximum van f 800. Dit zal
totaal f 3440 vorderen.
Versleten ketel. De stoomke
tel van bet Pompstation te Biggekerke
van bet gemeentelijk waterleidingbedrijf
is door den Rijksdienst van bet stoomwe
zen goedgekeurd tot uiterlijk 1 Augustus
1936. Thans stellen B. en W. voor het