GJckertfeS Regelen nopens het verkeer op de wegen. Buitenland Belangrijkste Nieuws smsrassE, reus, WOENSDAG 21 AUGUSTUS 1935 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND ibestedingen 91 Dressoirs 22Vi 3V« gld., Tafél- iegels, Kapstok- draaimatrassen, eeden vanaf f3. inderd., M'burg JR huis aan -den te bevragen 0, Middelburg. Kruideniers- en ergunning; o-olk Kjr annex rnelk- mooie woning, u A. W. DERT, 4ddeLburg. particulier, een 225. 33.000 'km. rieven letter H. Lange Burg IP: persoons) prijs Tuinibanlken, bij 39, Middelburg. htige volbloed Hengstveulen, >1- en Savoy-e- »was. Souburg. RUIL: 3 beste ?eb. Wendploeg melotteploegen, een 3-wiels- ;erwielen m. as. j'damme. ;e nemen: Mah. akant met bed, ras tafel, ronde 150; en groote f 25. Lange St. delburg. P: ploeg, model ïeslist goed. ijs. Smederij^ ige. sterdam met 1 or de keuken, burgerpot vol maand (inwo- rrouw ALINK, 5, Amsterdam. dige STER, inwoning en ren lett. H. G. 4.NDS-MAN, HL Advertenties worden aan- verschillende Posterijen. 2e 3—5, Zi- che Paradijs- inet (val; 2 Keswich G ïgszoet 35, Hanks Codlin 25, Claps eurré de Me- t 6'10, Boa icose de T're- Pepermuutpe- Dirkjespeer 35, Badde- 2'3, Po: re rtspeer 23, Heerenpeer SSa 51 - Ca. 2?2 l-der G. Heij- wed. G. Kor- penbaar ver buur en erf rd dhr J. H. r f 1715. BERICHT. ran 21 Aug.: Z. richting, bewolkt, la cking, droog s op onweer, g 3 u. u.: 765. n: Uitg.N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emerge" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2,50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingon 10.20, Losse nummers 5 cont. Advcrtcntiën 30 cent por rcgol. Ingezonden mcdcdcclingcn 00 cent per regel. Kicine Advertcntiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij vooruitbetaling. Onder ietter of motto f 0.85. Bij contract belangrijke korting. VERZWARING VAN DE EISCHEN VOOR HET VERKRIJGEN VAN EEN RIJBEWIJS. Geen rood achterlicht verplicht voor rijwielen. Aan de Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer inzake het ontwerp hou dende regelen nopens het verkeer op de wegen, wordt het volgende ontleend: De minister onderschrijft de opvatting van de leden, die meenen, dat het doel van een algemeene verkeerswet zeer dicht is benaderd, indien dit ontwerp tot wei zal worden verheven. Tegenover Het standpunt van sommige leden, die het roekeloos rijden door be stuurders blijkbaar niet als oorzaak vac de meeste verkeersongevallen beschou wen, staat de opvatting van vele andere leden, die zich met de beschouwingen ten deze van eerstgenoemde leden niet kun nen vereenigen. Ten einde de juistheid van deze opvatting nader te staven, heeft de minister bet Centraal Bureau voor de Statistiek verzocht, voortaan in het Sta tistisch Overzicht Verkeersongevallen op te geven het aantal ongevallen, te wijt.on aan bestuurders van motorrijtuigen en het aantal ongevallen doo-r bestuurders van de overige vervoermiddelen veroor zaakt (fouten van voetgangers worden reeds afzonderlijk vermeld). Betreffende de wijze van controle op de naleving der gegeven voorschriften moge worden opgemerkt, dat overeen komstig gedane toezegging de minister met zijn ambtegenooten van Justitie en van Binnenlandsohe Zaken in overleg is getreden omtrent aan politiebeambten te geven verkeersonderwijs. Doel hiervan is, een meer oordeelkundig toezicht op de naleving der verkeersvoorschriften te be vorderen. Veiligheid op den weg. De Minister streeft zooveel mogelijk naar veiligheid èn voor wielrijders èn voetgangers, èn voor de automobilisten "Waar zulks mogelijk is, worden niet al leen op de Rijkswegen, doch eveneens op de provinciale wegen, deze categorieën van weggebruikers gescheiden door hei berijden van den hoofdweg voor wielrij ders te verbieden. Een verbod voor voetgangers, om van den hoofdweg gebruik te maken ter plaat se waar een behoorlijk voetpad aanwezig is, zal worden overwogen. Welke maatregelen echter ook genomen worden, steeds zal op een groot aantal wegen het verkeer geheel of nagenoeg ge heel van dezelfde baan moeten gebruik maken. Alle middelen tot vermindering van het aantal ongevallen moeten worden aange grepen. Eén van die middelen is h e t v e r z w a re n van de e i sc h e n, ge steld voor het verkrijgen van een r ij b e w ij' s. te meer, omdat de thans gestelde eischen vrij algemeen on voldoende worden geacht. Het ligt in de bedoeling, zoo-veel mogelijk bestuurders, die gevaar kunnen veroorzaken, van den weg af te houden, zonder dat nochtans het verkrijgen van een rijbewijs voor de groote meerderheid moeilijkheden ople vert. Het komt den Minister noodzakelijk voor, dat bij vernieuwing van het rijbe wijs, om de vijf jaar, de aanvrager opnieuw geaeeskundig wordt onderzocht. Voor de verhooging van den leeftijd, vereischt voor het verkrijgen van een rij bewijs, tot 21 jaar, bestaat, naar de Mi nister meent, niet voldoende aanleiding. Voorrang. De minister vereenigt zich met de op vatting van die leden, die van een voor schrift, waarbij aan het van links ko mend verkeer de voorrang wordt ver leend, verwarring en vermeerdering der verkeersongevallen duchten, en een zoo danige maatregel wordt dan ook niel wenschelijk geacht. Wel wordt thans ernstig overwogen den voorrang van het verkeer op hoofdwegen te erkennen. Een algemeen verbod voor alle wegen, om met een voertuig op den weg stil te staan, indien de wegberm ter plaatse daar toe geen ruimte biedt, -gaat -den minister te ver. Op zeer vele wegen met weinig verkeer zal een stilstaand voertuig, mits aan den kant van den weg geplaatst, geen noemenswaardige belemmering vormen en moet daar dus worden toegelaten, voor al als de wegbermen smal zijn. Is het ver keer zoo druk, dat het gedurende lange- ren of korteren tijd stilstaan van voertui gen niet kan worden geduld, dan kan met toepassing van art. 11-bis van het Motor en Rijwielreglement een stopverbod, sta- tionneerverbod of parkeerverbod voor het betrokken wegvak worden uitgevaardigd. Db reminrichting van motorrijtuigen. Omtrent de reminrlchting van motorrij tuigen zijn thema nieuwe voorschriften in overweging. Indien bij de aanvrage van een voertuigbewijs blijkt, dat bet motor rijtuig, waarvoor bet bewijs wordt ge vraagd, niet van een deugdelijke remin richting is voorzien, zal de afgifte gewei gerd kunnen worden (art. 12). Een aan vankelijk goede reminrichting kan echter op den duur ondeugdelijk worden. Blijkt bij! onderzoek op den weg de reminrichting onvoldoende te werken, dan 'kan met toe passing van art. 13 van het ontwerp het voertuigbewijs worden ingevorderd en on geldig verklaard. Ook de Minister meent, dat niet alleen motorrijtui- gen, maar ook andere rij - en voertuigen, waarmede over een weg wordt gereden of wel- 'ke op een weg stilstaan, in het algemeen van een rood ach terlicht voorzien moeten zijn. Voor de gewone rijwielen -kunnen er ook z.i. bezwaren geopperd worden tegen het eischen van een rood achterlicht. Een wijziging van de desbetreffende artikelen van het Motor- en Rijwielreglement is 'thans zeer spoedig tegemoet te zien. Een wijziging van -de voorschriften om trent verblindende rijwiel- en autoverlicb- tin-g en verkeerd gerichte bermlampen is thans hij de Motor- en Rijwielcommissie in behandeling. Ook de Minister is overtuigd, dat ver scheidene ongevallen worden veroorzaakt door 'hen, die een automobiel zonder chauffeur gehuurd hebben. Hij vertrouwt echter, dat ook hier nieuwe eischen van -geschiktheid en bekwaamheid, het perio diek geneeskundig onderzoek en ook de zwaardere straffen verbetering zullen 'brengen. Een algemeen verbod voor wielrijders, van den rijweg gebruik te maken, indien een rijwielpad aanwezig is, komt den Minister niet wenschelijk voor. "Wel zal worden nagegaan of en in hoeverre het meer rechts houden van het langzame verkeer bevorderd kan worden. Hoewel de Minister voorshands van oordeel is, dat het stellen van een alge meene maximumsnelheid op -de buitenwe gen geen aanbeveling verdient, stelt hij zich voor, daaromtrent alsnog het oordeel van de Motor- en Rijwielcommissie in te winnen. HET CONFLICT ITALIë-ABBESSYNIë. Er wordt druk beraadslaagd. Het plotseling einde van de Parijsche besprekingen heeft een even plotseling ein de gemaakt aan de vacanties van de Britsche ministers. Men neemt aan, dat in -den ministerraad, -die morgen zal wor den -gehouden, zoo goed als alle ministers aanwezig zullen zijn. In het ministerie van buitenlandsche zaken te Londen heerscht groote -drukte. De toestand is zóó delicaat, dat offi- cieele kringen weigeren iets te zeggen, dait ook maar eenigszins de -kansen op een vreedzame regeling zou kunnen schaden. De agenda voor de kabinetszitting van morgen omvat de volgende vier punten: 1. De Britsche politiek op de raadszit ting van 4 September. 2. Eventueele herziening van het wa penuitvoerverbod. 3. De kwestie van een voortijdscbe bij eenroeping van het parlement. 4. Het verdere diplomatieke contact met Frankrijk en Italië. Volgens bericht uit Rome is men daar op grond van de rapporten van Aloisi, van -oordeel -dat Italië bijna zeker aan de vo'Ikenbondsraad zitting van 4 September zal deelnemen. De -diplomaten 'hebben thans Parijs ver laten en tegelijkertijd ver-trokken van de Italiaansche havens nieuwe divisies naar Oost-Afrika. Duidelijker taal kan Italië niet spréken De afdeelingen zwart'hemden, van wie Mussolini j.l. Zondag in Zuid-Italië plech tig afscheid -heeft genomen, zijn thans naar Oost-Afrika vertrokken. De schepen „Leonardo da Vinei" en „Merano" zijn reeds op -zee; de „Cesare Battis-ti" vertrekt heden met 1000 zwart- hemden, 124 officieren en 2000 manschap pen; verder gaan twee vaartuigen met lastdieren naar Oost-Afrika. No-g 'deze week zullen de ,,'Saturina", „Atlanta" en „Prinzipessa Giovanna", in totaal 4000 man vervoeren. Begin September 'komen de -groote stoomschepen in de vaart, die Italië in het buitenland heeft gekocht en die het moge lijk zullen maken, de transporten van troe pen nog sneller dan tot dusverre uit te voeren. Bezorgdheid te Washington. De Amerikaansche pers houdt het uit braken van den oorlog tusschen Italië en Abessynië voor onvermijdelijk, tenzij En geland en Frankrijk op <het laatste oogen- blik energiek ingrijpen. Algemeen wordt -de schuld van de te genwoordige situatie aan Mussolini alléén toegeschreven. De Amerikaansche regeering volgt de gebeurtenissen met 'groote bezorgdheid. Zij houdt zich voorloopig buiten bet geschil, om de pogingen van Engeland niet te ver storen. Zij' zal echter, indien het tot een oorlog zou komen, waarschijnlijk gebruik ma'ken van de machtiging om een wapen uitvoerverbod uit te vaardigen. De afkondiging van een wapenuitvoer verbod zal in 'handen van Roosevelt wor den gelegd, waarbij al of niet tegen beide oorlogvoerenden een wapenembargo kan worden afgekondigd. Het wetsontwerp inzake bet wapenuit voerverbod zal Roosevelt in de gelegenheid stellen, een sterken -druk op de Italiaan sche regeering uit te oefenen. Het Abessynische leger groeit. De aanbiedingen om dienst te nemen in bet Abessynische leger zijn zoo talrijk, dat de regeering te Addis Abeba een nieuw bureau te -dier zake heeft moeten openen. Niettegenstaande 18 jaar -de minimum leeftijd voor recru'ten is, worden thans onder -de recru-ten voor het Abessynische leger kinderen van 12 jaar opgeleid. De keizer is nog steeds bezorgd over bet tekort aan munitie. Hij1 kan niet voldoen de 'krijgen en wat hij heeft is onvoldoende. Het is echter niet waar dat alle leveran ties zijn gestaakt, daar nog steeds uit ver schillende bronnen wapens en munitie worden aangevoerd. Openlijk wordt ge zegd, dat Japan behulpzaam is geweest. Nieuwe opsiand in Albanië? Volgens berichten, -die de Grieksche bla den van de grens van Albanië hebben ont vangen, zou een nieuwe opstand tegen koning Zog zijn uitgebroken, welke veel ernstiger schijnt te zij-n dan -die van ver leden jaar, waarbij generaal Ghillardi werd -gedood. "Wegens -de verontrustende berichten over de uitgebreide opstandige beweging in de Noordelijke provincies zou in geheel Albanië de staat van beleg zijn afgekon digd. liaiiaansche luchtmacht telt 40.483 mant Bij decreet wordt de luchtmacht in Italië als volgt samengesteld: 3061 officie ren, 7026 onderofficieren en 30.396 min deren, in totaal 40.483 man. Dit beteekent een vermeerdering van 500 officieren, 1860 onderofficieren en 10.988 manschappen. Hierbij kan nog worden gevoegd 1500 officieren en 1500 onderofficieren van de reserve. De neutraliteit van Amerika. De Senaatscommissie van buitenland sche zaken heeft Dinsdag eenige voorstel len afgehandeld, welke de neutraliteit der Vereen. Staten moeten verzekeren, inge val van gewapende verwikkelingen onder andere staten. D'e voorstellen werden di rect -doorgezonden ter behandeling van de plenaire zitting van den senaat. De se naat zal de voorstellen in zijn volgende zitting behandelen. In hoofdzaak betreft bet 't volgende: Ingeval van het uitbreken van oorlog is de president verplicht den uitvoer van munitie en wapenen naar alle oorlogvoe rende landen te verbieden. De wapenfabricage in de uitvoerende landen wordt door licentie onder controle gesteld. Overtreding tegen dit uitvoerverbod wordt gestraft met boeten van 10.000 dol lar en 5 jaar gevangenisstraf. De Amerikaansche schepen mogen geen munitie, bestemd voor oorlogvoerende sta ten vervoeren, evenmin mogen wapens -en troepen uit Amerikaansche havens naar schepen der oorlogvoerende landen wor den verzonden. D'e President zal worden gemachtigd het gebruik mak-en van Amerikaansche ha vens door duikbooten te regelen; voorts zal de President de bevoegdheid krijgen te O'ordeelen of het Amerikaansche bur gers verboden moet worden te reizen op schepen van de oorlogvoerende partijen. „Zelfmoordschepen". Volgens te Londen ontvangen berichten, zoekt de Duitsche admiraliteit vrijwilli gers als bemanning voor een vloot van „zelfmoordschepen" (suicide ships). Het betreft hier een geheel nieuw type vaartuig, dat een omwenteling in den zee oorlog teweeg moet brengen. De Duitsche autoriteiten zijn van mee ning, dat deze uiterst snelle scheepjes, die met torpedo's zijn uitgerust, tot verdwij ning der groote eenheden zullen leiden. Naar men gelooft, zijn er reeds geheime proeven mee genomen, -die -bevredigende resultaten hebben opgeleverd. Men zegt, dat deze bootjes nog geen 20 M. lang zijn. Zij hebben geen masten, en het eenige dat boven het dek uitsteekt is een schoorsteentje. Aan iedere zijde bevindt zich een torpedolanceerbuis. Het vaartuig wordt gedreven door een ruwolie-motor, die 100 P.K. kan ontwik kelen en aan bet scheepje een snelheid geeft van 40 knoopen. De bemanning zou uit 84 man bestaan. Deze bootjes zouden een moeilijk doel wit vormen voor de groote schepen, die van zeer nabij getorpedeerd zouden wor den, want na de torpedeering zouden de „zelfmoordschepen" zich des te gemakke lijker kunnen verbergen, daar ze nauwe lijks boven den waterspiegel uitsteken en zeer handelbaar zijn. De Düitsc'he admiraliteit geeft toe, dat zij zouden zinken, zoodra zij door een projectiel getroffen zouden worden, van daar bun naam „zelfmoordschepen" - doch zij is van meening, dat de verliezer van den vijand van oneindig meer be- teekenis zouden zijn. De brand in de Berlijnsche Radiohal. Geruchten omtrent sabotage. Hoewel dit officieel nog niet toegegeven wordt, staat toch vast, dat door den brand op de radiotentoonstelling omstreeks 20 personen dusdanige brandwonden aeb- ben bekomen, dat zij naar het ziekenhuis moesten worden vervoerd. Drie personen zijn reeds aan -hun verwondingen over leden. Het ligt voor de hand, dat de scha de ontzaggelijk is; zij .wordt echter door verzekering gedekt. Omtrent de oorzaak van den brand wordt van officieele zijde verklaard, dat het vermoeden bestaat, dat de brand ge weten moet worden aan kortsluiting. Al gemeen hoort men echter de meening ver kondigen, dat hier van kortsluiting geen sprake kan zijn geweest, maar dat men hier te doen heeft met een geval van sabo tage en wel van communistische zijde. In hoeverre dit gerucht juist is, dan wel verzonnen valt natuurlijk niet na te gaan. Een feit is het, dat een algemeene onrust zich kenbaar maakte. De instortingsramp te Berlijn. Vermoedelijk veertien slachtoffers. Eerst is Berlijn getroffen door den ge weldigen brand o-p de radiotentoonstelling en kort daarna door de instorting van de ondergrondsche spoor. De tunnel is over een lengte van 80 M. ingestort. 17 arbeiders werden met groo te hoeveelheden bouwmateriaal, waaron der zich een paar groote zware kranen bevonden, onder het zand en vallend ge steente bedolven. Het opruimingswerk op de plaats van de instorting in de Hermann Goering- strasse was gistermiddag om 5 uur nog in vollen gang. Voor zoover viel na te gaan werden nog 14 arbeiders vermist. In het geheel waren gisteravond reeds vier arbeiders bevrijd uit de ingestorte tunnel van de ondergrondsche spoor. Een hunner is zwaar gewond, de drie anderen zijn er vrij goed afgekomen. 14 arbeiders zijn, zooals gezegd, nog zoek. Een nader bericht meldt, dat no<g twee gewonde arbeiders bevrijd zijn. Italiaansche watervliegtuigen in Spanje. Militaire versterking aan de Straat van Gibraltar. Uit Cadix wordt gemeld, dat de aan wezigheid van twee Italiaansche water vliegtuigen bij de Gubo-de-Tarifa groote opwinding heeft teweeg gebracht. De watervliegtuigen motiveerden hun aanwezigheid in de Spaansche wateren, met de verklaring, dat zij de Italiaansche munitie-transportschepen moesten be schermen. Spaansche troepen zijn reeds gemobili seerd en naar 'Cadix gedirigeerd. Over het geheele gebied van Zuid-Span- je zullen troepen worden gemobiliseerd. In verband met de in Spanje bestaande perscensuur zullen deze berichten niet in de Spaansche bladen verschijnen. Nader wordt gemeld: Eenige bataillons uit verschillende plaatsen hebben hun garnizoen verlaten en stelling betro-kken op strategische punten in het gebied van de Straat van Gibraltar. Men zegt niet dat achter deze maat regelen oorlogszuchtige bedoelingen moe ten worden gezocht. Een officieele mede- deeling is niet te verkrijgen. De overstroomingen in China. Omtrent den dijkdoorbraak van 'tmeer van Weisjanhoe, waarvan wij reeds -mel ding hebben gemaakt, vernemen wij na der: Door meer dan 30 gaten in den nieu wen dijk van het "Weisjanboemeer, waar van de nog losse aarde geen weerstand heeft kunnen bieden aan den druk van bet hooge water, stroomen de watermas sa's naar het Noorden van Kiangsoe, dat door de bewoners in paniek verlaten is. De voorzitter van het hulpverleenings- comité, Sjoe S-ji Hying, raamt de schade in West-Sjangtoeng op 250 millio-en dol lar. Meer dan 80.000 vierk. K.M. staat onder water en bijna 6 millioen vluchte lingen bevinden zich in een wanbopigen toestand. Binnenland. Regelen nopens het verkeer op de wegen. Memorie van Antwoord. Buitenland. De rampen te Berlijn. Het Italiaansch-Abessynische conflict. Italië zendt nog meer 'troepen. Bezorgd heid in Amerika. Nieuwe opstand in Albanië? Hittegolf in Canada. als Ge sukkelt mei Uw s; of aan verstopping lijdt, neem: „Laxeer-Akkertjes". Apotheker Dumont heei: een nieuwe samen stelling gevonden, nies maar een gewoon laxeer-middel, doch een middel beslaande uit plantaardige laxeerende stoffen, waar aan men niel went en die zacht werken, zon der krampen. Maar ook bevatten ze bestand- deelen, welke de werking van lever, darmen en bloedsomloop verbeteren en daardoor Uw geheele gestel gunstig beïnvloeden. 12 stuks in koker 60 cent. Verkrijgbaar bij Apothekers i Drogisten. Bijzondere heffing op tarwe in België. De Belgische Staatscourant heeft een Koninklijk Besluit gepubliceerd, waarbij een bijzonder recht op -de tarwevergunnin- -gen wordt ingesteld. De bijzondere machtiging vereischt voor den invoer van tarwe wordt hierbij onder worpen aan het kwijten van een bijzonder veranderlijk recht, dat 10 franc niet mag overschrijden, zoodanig -dat door de toe passing er van -de prijs van de inlan-dsche tarwe niet boven 85 franc wordt opgedre ven. Bij ministerieel besluit is bepaald, dat het recht 10 franc per 100 kilogram be draagt. Elke maand zal het hedrag van de speciale heffing opnieuw worden vast gesteld. Geen buitenlandsche oesters in Frankrijk. In verband met het ernstige gevaar voor besmetting is een decreet uitgevaardigd volgens 'hetwelk het verboden is buiten landsche oesters op Fransche oesterbed den te 'kweeken. Deze maatregel is ge- nomen op verzoek van het Wetenschap pelijke Bureau voor de Fransche Zee- vissoherij', ter voorkoming van 'het door dringen in Frankrijk van een parasiet, die op 'buitenlandsche oesterbedden zou zijn waargenomen. Korte Berichten. -- Bij de debatten over de nieuwe kies wetten in het Huis van Afgevaardigden voor de provincie Buenos-Aires werd Maandag van de gaanderij een bom ge worpen in de richting van bet spreekge stoelte. Een afgevaardigde bad de tegen woordigheid van geest de lont te dooven en verhinderde op deze wijze een ontplof fing. Drie bezoekers van de gaanderij werden gearresteerd. De zuivelboeren van Waikato eischen, -dat den Britschen soldaten, -zee lieden en vliegers in het vervolg natuur boter -zal worden verstrekt in plaats van margarine. Zij hebben -den zuivelraad aan gespoord, een dergelijk verzoek tot de Brit sche regeering te richten. Het Berlijnsche Landgerecht heeft bepaald, -dat Joodsche advocaten niet als officieele verdedigers 'kunnen worden toe gevoegd. Het agentschap voor den R-heingau van -passagi-ersverkeer op den Rijn -deelt mede, dat aan Joden geen biljetten voor de Rijnbooten meer zullen worden ver- tocht, aangezien de Joden „niet het recht hebben -onder Swastika-vlag te varen, we gens hun provoceerende houding". "Volgens een bericht uit -Costa Rica is de millionair Lehmann in -zijn buiten goed v-ermo-ord door enkele personen, die hem geld wilden afpersen. D'e vooruitzichten voor den Duit- schen druivenoogst worden dit jaar gun stig geacht.* D'e stand van den oogst wordt opgegeven met gemiddeld 2.1 te gen 1.7 in Augustus 1934. In 1934 was de oogst zeer groot en bovendien was deze van buitengewoon goede kwaliteit.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 1