GJckertfeS
Regelen nopens het
verkeer op de wegen.
Buitenland
Belangrijkste Nieuws
smsrassE,
reus,
WOENSDAG 21 AUGUSTUS 1935
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
ibestedingen
91
Dressoirs 22Vi
3V« gld., Tafél-
iegels, Kapstok-
draaimatrassen,
eeden vanaf f3.
inderd., M'burg
JR
huis aan -den
te bevragen
0, Middelburg.
Kruideniers- en
ergunning; o-olk
Kjr annex rnelk-
mooie woning,
u A. W. DERT,
4ddeLburg.
particulier, een
225. 33.000 'km.
rieven letter H.
Lange Burg
IP:
persoons) prijs
Tuinibanlken, bij
39, Middelburg.
htige volbloed
Hengstveulen,
>1- en Savoy-e-
»was.
Souburg.
RUIL: 3 beste
?eb. Wendploeg
melotteploegen,
een 3-wiels-
;erwielen m. as.
j'damme.
;e nemen: Mah.
akant met bed,
ras tafel, ronde
150; en groote
f 25. Lange St.
delburg.
P:
ploeg, model
ïeslist goed.
ijs.
Smederij^
ige.
sterdam met 1
or de keuken,
burgerpot vol
maand (inwo-
rrouw ALINK,
5, Amsterdam.
dige
STER,
inwoning en
ren lett. H. G.
4.NDS-MAN,
HL
Advertenties
worden aan-
verschillende
Posterijen.
2e 3—5, Zi-
che Paradijs-
inet (val; 2
Keswich G
ïgszoet 35,
Hanks Codlin
25, Claps
eurré de Me-
t 6'10, Boa
icose de T're-
Pepermuutpe-
Dirkjespeer
35, Badde-
2'3, Po: re
rtspeer 23,
Heerenpeer
SSa 51 - Ca. 2?2
l-der G. Heij-
wed. G. Kor-
penbaar ver
buur en erf
rd dhr J. H.
r f 1715.
BERICHT.
ran 21 Aug.:
Z. richting,
bewolkt, la
cking, droog
s op onweer,
g 3 u.
u.: 765.
n:
Uitg.N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emerge" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2,50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingon 10.20, Losse nummers 5 cont.
Advcrtcntiën 30 cent por rcgol. Ingezonden
mcdcdcclingcn 00 cent per regel. Kicine
Advertcntiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij
vooruitbetaling. Onder ietter of motto f 0.85.
Bij contract belangrijke korting.
VERZWARING VAN DE EISCHEN
VOOR HET VERKRIJGEN VAN
EEN RIJBEWIJS.
Geen rood achterlicht verplicht voor
rijwielen.
Aan de Memorie van Antwoord aan de
Eerste Kamer inzake het ontwerp hou
dende regelen nopens het verkeer op de
wegen, wordt het volgende ontleend:
De minister onderschrijft de opvatting
van de leden, die meenen, dat het doel
van een algemeene verkeerswet zeer dicht
is benaderd, indien dit ontwerp tot wei
zal worden verheven.
Tegenover Het standpunt van sommige
leden, die het roekeloos rijden door be
stuurders blijkbaar niet als oorzaak vac
de meeste verkeersongevallen beschou
wen, staat de opvatting van vele andere
leden, die zich met de beschouwingen ten
deze van eerstgenoemde leden niet kun
nen vereenigen. Ten einde de juistheid
van deze opvatting nader te staven, heeft
de minister bet Centraal Bureau voor de
Statistiek verzocht, voortaan in het Sta
tistisch Overzicht Verkeersongevallen op
te geven het aantal ongevallen, te wijt.on
aan bestuurders van motorrijtuigen en
het aantal ongevallen doo-r bestuurders
van de overige vervoermiddelen veroor
zaakt (fouten van voetgangers worden
reeds afzonderlijk vermeld).
Betreffende de wijze van controle op
de naleving der gegeven voorschriften
moge worden opgemerkt, dat overeen
komstig gedane toezegging de minister
met zijn ambtegenooten van Justitie en
van Binnenlandsohe Zaken in overleg is
getreden omtrent aan politiebeambten te
geven verkeersonderwijs. Doel hiervan is,
een meer oordeelkundig toezicht op de
naleving der verkeersvoorschriften te be
vorderen.
Veiligheid op den weg.
De Minister streeft zooveel mogelijk
naar veiligheid èn voor wielrijders èn
voetgangers, èn voor de automobilisten
"Waar zulks mogelijk is, worden niet al
leen op de Rijkswegen, doch eveneens op
de provinciale wegen, deze categorieën
van weggebruikers gescheiden door hei
berijden van den hoofdweg voor wielrij
ders te verbieden.
Een verbod voor voetgangers, om van
den hoofdweg gebruik te maken ter plaat
se waar een behoorlijk voetpad aanwezig
is, zal worden overwogen.
Welke maatregelen echter ook genomen
worden, steeds zal op een groot aantal
wegen het verkeer geheel of nagenoeg ge
heel van dezelfde baan moeten gebruik
maken.
Alle middelen tot vermindering van het
aantal ongevallen moeten worden aange
grepen. Eén van die middelen is h e t
v e r z w a re n van de e i sc h e n, ge
steld voor het verkrijgen van
een r ij b e w ij' s. te meer, omdat de
thans gestelde eischen vrij algemeen on
voldoende worden geacht. Het ligt in de
bedoeling, zoo-veel mogelijk bestuurders,
die gevaar kunnen veroorzaken, van den
weg af te houden, zonder dat nochtans
het verkrijgen van een rijbewijs voor de
groote meerderheid moeilijkheden ople
vert.
Het komt den Minister noodzakelijk
voor, dat bij vernieuwing van het rijbe
wijs, om de vijf jaar, de aanvrager
opnieuw geaeeskundig wordt
onderzocht.
Voor de verhooging van den leeftijd,
vereischt voor het verkrijgen van een rij
bewijs, tot 21 jaar, bestaat, naar de Mi
nister meent, niet voldoende aanleiding.
Voorrang.
De minister vereenigt zich met de op
vatting van die leden, die van een voor
schrift, waarbij aan het van links ko
mend verkeer de voorrang wordt ver
leend, verwarring en vermeerdering der
verkeersongevallen duchten, en een zoo
danige maatregel wordt dan ook niel
wenschelijk geacht.
Wel wordt thans ernstig
overwogen den voorrang van
het verkeer op hoofdwegen te
erkennen.
Een algemeen verbod voor alle wegen,
om met een voertuig op den weg stil te
staan, indien de wegberm ter plaatse daar
toe geen ruimte biedt, -gaat -den minister
te ver. Op zeer vele wegen met weinig
verkeer zal een stilstaand voertuig, mits
aan den kant van den weg geplaatst, geen
noemenswaardige belemmering vormen
en moet daar dus worden toegelaten, voor
al als de wegbermen smal zijn. Is het ver
keer zoo druk, dat het gedurende lange-
ren of korteren tijd stilstaan van voertui
gen niet kan worden geduld, dan kan met
toepassing van art. 11-bis van het Motor
en Rijwielreglement een stopverbod, sta-
tionneerverbod of parkeerverbod voor het
betrokken wegvak worden uitgevaardigd.
Db reminrichting van motorrijtuigen.
Omtrent de reminrlchting van motorrij
tuigen zijn thema nieuwe voorschriften in
overweging. Indien bij de aanvrage van
een voertuigbewijs blijkt, dat bet motor
rijtuig, waarvoor bet bewijs wordt ge
vraagd, niet van een deugdelijke remin
richting is voorzien, zal de afgifte gewei
gerd kunnen worden (art. 12). Een aan
vankelijk goede reminrichting kan echter
op den duur ondeugdelijk worden. Blijkt
bij! onderzoek op den weg de reminrichting
onvoldoende te werken, dan 'kan met toe
passing van art. 13 van het ontwerp het
voertuigbewijs worden ingevorderd en on
geldig verklaard.
Ook de Minister meent,
dat niet alleen motorrijtui-
gen, maar ook andere rij - en
voertuigen, waarmede over
een weg wordt gereden of wel-
'ke op een weg stilstaan, in het
algemeen van een rood ach
terlicht voorzien moeten zijn.
Voor de gewone rijwielen -kunnen er ook
z.i. bezwaren geopperd worden tegen
het eischen van een rood achterlicht. Een
wijziging van de desbetreffende artikelen
van het Motor- en Rijwielreglement is
'thans zeer spoedig tegemoet te zien.
Een wijziging van -de voorschriften om
trent verblindende rijwiel- en autoverlicb-
tin-g en verkeerd gerichte bermlampen is
thans hij de Motor- en Rijwielcommissie
in behandeling.
Ook de Minister is overtuigd, dat ver
scheidene ongevallen worden veroorzaakt
door 'hen, die een automobiel zonder
chauffeur gehuurd hebben. Hij vertrouwt
echter, dat ook hier nieuwe eischen van
-geschiktheid en bekwaamheid, het perio
diek geneeskundig onderzoek en ook de
zwaardere straffen verbetering zullen
'brengen.
Een algemeen verbod voor wielrijders,
van den rijweg gebruik te maken, indien
een rijwielpad aanwezig is, komt den
Minister niet wenschelijk voor. "Wel zal
worden nagegaan of en in hoeverre het
meer rechts houden van het langzame
verkeer bevorderd kan worden.
Hoewel de Minister voorshands van
oordeel is, dat het stellen van een alge
meene maximumsnelheid op -de buitenwe
gen geen aanbeveling verdient, stelt hij
zich voor, daaromtrent alsnog het oordeel
van de Motor- en Rijwielcommissie in te
winnen.
HET CONFLICT ITALIë-ABBESSYNIë.
Er wordt druk beraadslaagd.
Het plotseling einde van de Parijsche
besprekingen heeft een even plotseling ein
de gemaakt aan de vacanties van de
Britsche ministers. Men neemt aan, dat
in -den ministerraad, -die morgen zal wor
den -gehouden, zoo goed als alle ministers
aanwezig zullen zijn.
In het ministerie van buitenlandsche
zaken te Londen heerscht groote -drukte.
De toestand is zóó delicaat, dat offi-
cieele kringen weigeren iets te zeggen, dait
ook maar eenigszins de -kansen op een
vreedzame regeling zou kunnen schaden.
De agenda voor de kabinetszitting van
morgen omvat de volgende vier punten:
1. De Britsche politiek op de raadszit
ting van 4 September.
2. Eventueele herziening van het wa
penuitvoerverbod.
3. De kwestie van een voortijdscbe bij
eenroeping van het parlement.
4. Het verdere diplomatieke contact met
Frankrijk en Italië.
Volgens bericht uit Rome is men daar
op grond van de rapporten van Aloisi,
van -oordeel -dat Italië bijna zeker aan de
vo'Ikenbondsraad zitting van 4 September
zal deelnemen.
De -diplomaten 'hebben thans Parijs ver
laten en tegelijkertijd ver-trokken van de
Italiaansche havens nieuwe divisies naar
Oost-Afrika. Duidelijker taal kan Italië
niet spréken
De afdeelingen zwart'hemden, van wie
Mussolini j.l. Zondag in Zuid-Italië plech
tig afscheid -heeft genomen, zijn thans naar
Oost-Afrika vertrokken.
De schepen „Leonardo da Vinei" en
„Merano" zijn reeds op -zee; de „Cesare
Battis-ti" vertrekt heden met 1000 zwart-
hemden, 124 officieren en 2000 manschap
pen; verder gaan twee vaartuigen met
lastdieren naar Oost-Afrika.
No-g 'deze week zullen de ,,'Saturina",
„Atlanta" en „Prinzipessa Giovanna", in
totaal 4000 man vervoeren.
Begin September 'komen de -groote
stoomschepen in de vaart, die Italië in het
buitenland heeft gekocht en die het moge
lijk zullen maken, de transporten van troe
pen nog sneller dan tot dusverre uit te
voeren.
Bezorgdheid te Washington.
De Amerikaansche pers houdt het uit
braken van den oorlog tusschen Italië en
Abessynië voor onvermijdelijk, tenzij En
geland en Frankrijk op <het laatste oogen-
blik energiek ingrijpen.
Algemeen wordt -de schuld van de te
genwoordige situatie aan Mussolini alléén
toegeschreven.
De Amerikaansche regeering volgt de
gebeurtenissen met 'groote bezorgdheid. Zij
houdt zich voorloopig buiten bet geschil,
om de pogingen van Engeland niet te ver
storen. Zij' zal echter, indien het tot een
oorlog zou komen, waarschijnlijk gebruik
ma'ken van de machtiging om een wapen
uitvoerverbod uit te vaardigen.
De afkondiging van een wapenuitvoer
verbod zal in 'handen van Roosevelt wor
den gelegd, waarbij al of niet tegen beide
oorlogvoerenden een wapenembargo kan
worden afgekondigd.
Het wetsontwerp inzake bet wapenuit
voerverbod zal Roosevelt in de gelegenheid
stellen, een sterken -druk op de Italiaan
sche regeering uit te oefenen.
Het Abessynische leger groeit.
De aanbiedingen om dienst te nemen in
bet Abessynische leger zijn zoo talrijk, dat
de regeering te Addis Abeba een nieuw
bureau te -dier zake heeft moeten openen.
Niettegenstaande 18 jaar -de minimum
leeftijd voor recru'ten is, worden thans
onder -de recru-ten voor het Abessynische
leger kinderen van 12 jaar opgeleid.
De keizer is nog steeds bezorgd over bet
tekort aan munitie. Hij1 kan niet voldoen
de 'krijgen en wat hij heeft is onvoldoende.
Het is echter niet waar dat alle leveran
ties zijn gestaakt, daar nog steeds uit ver
schillende bronnen wapens en munitie
worden aangevoerd. Openlijk wordt ge
zegd, dat Japan behulpzaam is geweest.
Nieuwe opsiand in Albanië?
Volgens berichten, -die de Grieksche bla
den van de grens van Albanië hebben ont
vangen, zou een nieuwe opstand tegen
koning Zog zijn uitgebroken, welke veel
ernstiger schijnt te zij-n dan -die van ver
leden jaar, waarbij generaal Ghillardi
werd -gedood.
"Wegens -de verontrustende berichten
over de uitgebreide opstandige beweging
in de Noordelijke provincies zou in geheel
Albanië de staat van beleg zijn afgekon
digd.
liaiiaansche luchtmacht telt 40.483 mant
Bij decreet wordt de luchtmacht in
Italië als volgt samengesteld: 3061 officie
ren, 7026 onderofficieren en 30.396 min
deren, in totaal 40.483 man. Dit beteekent
een vermeerdering van 500 officieren, 1860
onderofficieren en 10.988 manschappen.
Hierbij kan nog worden gevoegd 1500
officieren en 1500 onderofficieren van de
reserve.
De neutraliteit van Amerika.
De Senaatscommissie van buitenland
sche zaken heeft Dinsdag eenige voorstel
len afgehandeld, welke de neutraliteit der
Vereen. Staten moeten verzekeren, inge
val van gewapende verwikkelingen onder
andere staten. D'e voorstellen werden di
rect -doorgezonden ter behandeling van de
plenaire zitting van den senaat. De se
naat zal de voorstellen in zijn volgende
zitting behandelen.
In hoofdzaak betreft bet 't volgende:
Ingeval van het uitbreken van oorlog is
de president verplicht den uitvoer van
munitie en wapenen naar alle oorlogvoe
rende landen te verbieden.
De wapenfabricage in de uitvoerende
landen wordt door licentie onder controle
gesteld.
Overtreding tegen dit uitvoerverbod
wordt gestraft met boeten van 10.000 dol
lar en 5 jaar gevangenisstraf.
De Amerikaansche schepen mogen geen
munitie, bestemd voor oorlogvoerende sta
ten vervoeren, evenmin mogen wapens -en
troepen uit Amerikaansche havens naar
schepen der oorlogvoerende landen wor
den verzonden.
D'e President zal worden gemachtigd het
gebruik mak-en van Amerikaansche ha
vens door duikbooten te regelen; voorts
zal de President de bevoegdheid krijgen
te O'ordeelen of het Amerikaansche bur
gers verboden moet worden te reizen op
schepen van de oorlogvoerende partijen.
„Zelfmoordschepen".
Volgens te Londen ontvangen berichten,
zoekt de Duitsche admiraliteit vrijwilli
gers als bemanning voor een vloot van
„zelfmoordschepen" (suicide ships).
Het betreft hier een geheel nieuw type
vaartuig, dat een omwenteling in den zee
oorlog teweeg moet brengen.
De Duitsche autoriteiten zijn van mee
ning, dat deze uiterst snelle scheepjes, die
met torpedo's zijn uitgerust, tot verdwij
ning der groote eenheden zullen leiden.
Naar men gelooft, zijn er reeds geheime
proeven mee genomen, -die -bevredigende
resultaten hebben opgeleverd.
Men zegt, dat deze bootjes nog geen
20 M. lang zijn. Zij hebben geen masten,
en het eenige dat boven het dek uitsteekt
is een schoorsteentje. Aan iedere zijde
bevindt zich een torpedolanceerbuis.
Het vaartuig wordt gedreven door een
ruwolie-motor, die 100 P.K. kan ontwik
kelen en aan bet scheepje een snelheid
geeft van 40 knoopen. De bemanning zou
uit 84 man bestaan.
Deze bootjes zouden een moeilijk doel
wit vormen voor de groote schepen, die
van zeer nabij getorpedeerd zouden wor
den, want na de torpedeering zouden de
„zelfmoordschepen" zich des te gemakke
lijker kunnen verbergen, daar ze nauwe
lijks boven den waterspiegel uitsteken en
zeer handelbaar zijn.
De Düitsc'he admiraliteit geeft toe, dat
zij zouden zinken, zoodra zij door een
projectiel getroffen zouden worden, van
daar bun naam „zelfmoordschepen" -
doch zij is van meening, dat de verliezer
van den vijand van oneindig meer be-
teekenis zouden zijn.
De brand in de Berlijnsche Radiohal.
Geruchten omtrent sabotage.
Hoewel dit officieel nog niet toegegeven
wordt, staat toch vast, dat door den brand
op de radiotentoonstelling omstreeks 20
personen dusdanige brandwonden aeb-
ben bekomen, dat zij naar het ziekenhuis
moesten worden vervoerd. Drie personen
zijn reeds aan -hun verwondingen over
leden. Het ligt voor de hand, dat de scha
de ontzaggelijk is; zij .wordt echter door
verzekering gedekt.
Omtrent de oorzaak van den brand
wordt van officieele zijde verklaard, dat
het vermoeden bestaat, dat de brand ge
weten moet worden aan kortsluiting. Al
gemeen hoort men echter de meening ver
kondigen, dat hier van kortsluiting geen
sprake kan zijn geweest, maar dat men
hier te doen heeft met een geval van sabo
tage en wel van communistische zijde.
In hoeverre dit gerucht juist is, dan
wel verzonnen valt natuurlijk niet na te
gaan. Een feit is het, dat een algemeene
onrust zich kenbaar maakte.
De instortingsramp te Berlijn.
Vermoedelijk veertien slachtoffers.
Eerst is Berlijn getroffen door den ge
weldigen brand o-p de radiotentoonstelling
en kort daarna door de instorting van de
ondergrondsche spoor.
De tunnel is over een lengte van 80 M.
ingestort. 17 arbeiders werden met groo
te hoeveelheden bouwmateriaal, waaron
der zich een paar groote zware kranen
bevonden, onder het zand en vallend ge
steente bedolven.
Het opruimingswerk op de plaats van
de instorting in de Hermann Goering-
strasse was gistermiddag om 5 uur nog
in vollen gang. Voor zoover viel na te
gaan werden nog 14 arbeiders vermist.
In het geheel waren gisteravond reeds
vier arbeiders bevrijd uit de ingestorte
tunnel van de ondergrondsche spoor. Een
hunner is zwaar gewond, de drie anderen
zijn er vrij goed afgekomen. 14 arbeiders
zijn, zooals gezegd, nog zoek.
Een nader bericht meldt, dat no<g twee
gewonde arbeiders bevrijd zijn.
Italiaansche watervliegtuigen in Spanje.
Militaire versterking aan de Straat van
Gibraltar.
Uit Cadix wordt gemeld, dat de aan
wezigheid van twee Italiaansche water
vliegtuigen bij de Gubo-de-Tarifa groote
opwinding heeft teweeg gebracht.
De watervliegtuigen motiveerden hun
aanwezigheid in de Spaansche wateren,
met de verklaring, dat zij de Italiaansche
munitie-transportschepen moesten be
schermen.
Spaansche troepen zijn reeds gemobili
seerd en naar 'Cadix gedirigeerd.
Over het geheele gebied van Zuid-Span-
je zullen troepen worden gemobiliseerd.
In verband met de in Spanje bestaande
perscensuur zullen deze berichten niet in
de Spaansche bladen verschijnen.
Nader wordt gemeld: Eenige bataillons
uit verschillende plaatsen hebben hun
garnizoen verlaten en stelling betro-kken
op strategische punten in het gebied van
de Straat van Gibraltar.
Men zegt niet dat achter deze maat
regelen oorlogszuchtige bedoelingen moe
ten worden gezocht. Een officieele mede-
deeling is niet te verkrijgen.
De overstroomingen in China.
Omtrent den dijkdoorbraak van 'tmeer
van Weisjanhoe, waarvan wij reeds -mel
ding hebben gemaakt, vernemen wij na
der:
Door meer dan 30 gaten in den nieu
wen dijk van het "Weisjanboemeer, waar
van de nog losse aarde geen weerstand
heeft kunnen bieden aan den druk van
bet hooge water, stroomen de watermas
sa's naar het Noorden van Kiangsoe, dat
door de bewoners in paniek verlaten is.
De voorzitter van het hulpverleenings-
comité, Sjoe S-ji Hying, raamt de schade
in West-Sjangtoeng op 250 millio-en dol
lar. Meer dan 80.000 vierk. K.M. staat
onder water en bijna 6 millioen vluchte
lingen bevinden zich in een wanbopigen
toestand.
Binnenland.
Regelen nopens het verkeer op de wegen.
Memorie van Antwoord.
Buitenland.
De rampen te Berlijn.
Het Italiaansch-Abessynische conflict.
Italië zendt nog meer 'troepen. Bezorgd
heid in Amerika.
Nieuwe opstand in Albanië?
Hittegolf in Canada.
als Ge sukkelt mei Uw s;
of aan
verstopping lijdt, neem: „Laxeer-Akkertjes".
Apotheker Dumont heei: een nieuwe samen
stelling gevonden, nies maar een gewoon
laxeer-middel, doch een middel beslaande
uit plantaardige laxeerende stoffen, waar
aan men niel went en die zacht werken, zon
der krampen. Maar ook bevatten ze bestand-
deelen, welke de werking van lever, darmen
en bloedsomloop verbeteren en daardoor
Uw geheele gestel gunstig beïnvloeden.
12 stuks in koker 60 cent.
Verkrijgbaar bij Apothekers
i Drogisten.
Bijzondere heffing op tarwe in België.
De Belgische Staatscourant heeft een
Koninklijk Besluit gepubliceerd, waarbij
een bijzonder recht op -de tarwevergunnin-
-gen wordt ingesteld.
De bijzondere machtiging vereischt voor
den invoer van tarwe wordt hierbij onder
worpen aan het kwijten van een bijzonder
veranderlijk recht, dat 10 franc niet mag
overschrijden, zoodanig -dat door de toe
passing er van -de prijs van de inlan-dsche
tarwe niet boven 85 franc wordt opgedre
ven.
Bij ministerieel besluit is bepaald, dat
het recht 10 franc per 100 kilogram be
draagt. Elke maand zal het hedrag van de
speciale heffing opnieuw worden vast
gesteld.
Geen buitenlandsche oesters in Frankrijk.
In verband met het ernstige gevaar voor
besmetting is een decreet uitgevaardigd
volgens 'hetwelk het verboden is buiten
landsche oesters op Fransche oesterbed
den te 'kweeken. Deze maatregel is ge-
nomen op verzoek van het Wetenschap
pelijke Bureau voor de Fransche Zee-
vissoherij', ter voorkoming van 'het door
dringen in Frankrijk van een parasiet, die
op 'buitenlandsche oesterbedden zou zijn
waargenomen.
Korte Berichten.
-- Bij de debatten over de nieuwe kies
wetten in het Huis van Afgevaardigden
voor de provincie Buenos-Aires werd
Maandag van de gaanderij een bom ge
worpen in de richting van bet spreekge
stoelte. Een afgevaardigde bad de tegen
woordigheid van geest de lont te dooven
en verhinderde op deze wijze een ontplof
fing. Drie bezoekers van de gaanderij
werden gearresteerd.
De zuivelboeren van Waikato
eischen, -dat den Britschen soldaten, -zee
lieden en vliegers in het vervolg natuur
boter -zal worden verstrekt in plaats van
margarine. Zij hebben -den zuivelraad aan
gespoord, een dergelijk verzoek tot de Brit
sche regeering te richten.
Het Berlijnsche Landgerecht heeft
bepaald, -dat Joodsche advocaten niet als
officieele verdedigers 'kunnen worden toe
gevoegd.
Het agentschap voor den R-heingau
van -passagi-ersverkeer op den Rijn -deelt
mede, dat aan Joden geen biljetten voor
de Rijnbooten meer zullen worden ver-
tocht, aangezien de Joden „niet het recht
hebben -onder Swastika-vlag te varen, we
gens hun provoceerende houding".
"Volgens een bericht uit -Costa Rica
is de millionair Lehmann in -zijn buiten
goed v-ermo-ord door enkele personen, die
hem geld wilden afpersen.
D'e vooruitzichten voor den Duit-
schen druivenoogst worden dit jaar gun
stig geacht.* D'e stand van den oogst
wordt opgegeven met gemiddeld 2.1 te
gen 1.7 in Augustus 1934. In 1934 was de
oogst zeer groot en bovendien was deze
van buitengewoon goede kwaliteit.