Dat dit een zeer ernstig euvel is, be Uit de Provincie. OPROEP VAN JEN OECUMSNISCHEN RAAD. dat we veel slecht weer hebben gehad. Dan zijn dus al die jonge mannen min ol meer opgesloten in een kleine ruimte. De K 18 wordt thans op de marinewerf grondig nagezien, maar, en dat is belang rijk, voor het gewone onderhoud. Re paraties of zoo zijn niet noodig. Nederlandsche N. S. B.-ers In Duitschen propaganda-dienst. Een abonnó van „Ons Noorden" deelt aan genoemd blad de volgende ervaring mede: Hij reisde dezer dagen met de boot van Wagenborg via Delfzijl van Groningen naar Borkum. Nauwelijks was de boot buiten Delfzijl, of een aantal Nederland sche dames en heeren tooiden zich op os tentatieve wijlze met het nat. soc. insigne en begonnen propaganda te maken voor het Duitsche nat. socialisme. In Borkum aangekomen werden deze Nederlandsche nazi-propagandisen offi cieel door de vertegenwoordigers van het Hakenkreuzregiem begroet en overladen met een aantal Duitsche propaganda-bro chures in de Ned. taal, die zij onder de Nederlanders met grooten ijver ronddeel den. Zoo kregen de Nederlandsche touristen van hun landgenooten een boekje: „Een jaar nationaal socialisme in Duitschland", een in het Nederlandsch overgezette rede van Hitier; een propagandaboekje van staats-secretaris Reinhardt, over de Duit sche werkloosheidsbestrijding en tenslotte een boekje waarin de jodenvervolging werd verdedigd. De Nederlandsche N.S.B.-ers kregen ook mag een voorraad mee naar huis om deze lectuur daar verder te verspreiden. Men ziet dus, de band tusschen de Duit sche en Nederlandsche nat. socialisten is wel buitengewoon innig. En de leden voe len een nauwe verwantschap tot elkander. Mr Werker lid der Eerste Kamer? Naar wij vernemen zal de heer Jan Schilthuis, in de vacature-Slingenberg be noemd verklaard tot lid der Eerste Ka mer, deze benoeming niet aannemen, in verband met zijn lidmaatschap van de Tweede Kamer. Aan de beurt is dan de heer mr W. H. M. Werker, lid van het bestuur der Rijksverzekeringsbank te Amsterdam, oud-voorzitter van den Vrij'zinnig-Demo- cratischen Bond. Het ongeluk met de Gaal, Naar het Volk verneemt, is het Zwit- sersche departement van luchtvaart ge reed gekomen met het (onderzoek naar de ramp van de hiji den Bernardino-pas ver ongelukte Douglas-machine Gaai. Het rapport, dat over dit onderzoek is opgesteld, is aan de Nederlandsche regee ring overhandigd. Het Zwitsersche depar tement van luchtvaart heeft een veronder stelling opgemaakt over de oorzaak, die in groote trekken overeenkomt met de con clusies, waartoe de Nederlandsche auto riteiten, die het terrein van de ramp heb ben bezocht, gekomen zijn. Het ongeluk zou zijln te wijten niet aan verkeerde ma nipulaties van den piloot Van der Feijst, nioch aan de vliegeigenschappen van de machine, doch aan ijsvorming op de schroeven. Bezuiniging bij de belastingen. De minister van financiën heeft bepaald dat met ingang van 1 Jan. 1936 opgehe ven zal worden het kantoor der directe belastingen en accijnzen te Bergen op Zoom (buitengemeenten) en de onder dit kantoor ressorteerende gemeenten Halste ren en Wouw zoowel voor de directe belastingen als voor de accijnzen en Ossendrecbt, Woensdrecht, Huybergen en Putte uitsluitend voor zooveel betreft de directe belastingen blijvende deze ge meenten voor de accijnzen ressorteeren onder het kantoor der invoerrechten en accijlnzen te Putte te voeren bij het kantoor der directe belastingen, invoer rechten en accijnzen te Bergen op Zoom. Notariaat. Biji Kon. besluit van 6 Aug. is benoemd tot notaris binnen 't arrondissement Am sterdam M. F. M. Deurvorst, candidaat- notaris te Amsterdam (vacature E. Hei mans). Tegen het cadeaustelsel. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Arnhem en omstreken 'heeft een adres gericht tot den Minister van Eco nomische Zaken, waarin een wettelijke regeling wordt gevraagd voor afschaffing van het cadeaustelsel. Prof. Dr Tiemen da Vries, t In. Evanstan (Illinois) is op 69-jarigen leeftijd overleden Dr Tiemen de Vries, af komstig uit Stedum in Groningen. Dr de Vries, die aan de Vrije Universiteit docto reerde, vertrok in 1910 naar de Vereen. Staten, waar bij eers't te Chicago, daarna aan Calvin College te Grand Rapids Ne derlandsche taal en letterkunde doceerde. Hij heeft indertijd in ons land mede be kendheid gekregen door zijn ijveren voor de Chr. Democratische partij. Met do Instrumenten is het niet In orde. Nu Van Dijk met de „Perkoetoet" te Bandoeng is aangekomen hij vloog GayaBangkok—Bandoeng, rond 5000 km., in twee dagen meldt Aneta, dat de vertraging te Gaya veroorzaakt was, doordat belangrijke instrumenten onklaar waren geraakt, o.a. twee toerentellers, de stijgsnelheidsmeter en ook de radio. Gey- sendorffer bracht nieuwe mee en toen kon Van Dijk verder. Het komt nog al eens voor, dat de in strumenten in de Douglas D.C. 2-toestellen den dienst weigeren. Van Dijk is ook al eens om- die reden teruggekeerd, op weg naar Londen. grijpt men, indien men bedenkt, dat de zeer 'gevoelige blind-vlieginstrumenten ook op dat dashboard zijn aangebracht. Wan neer de „kunstmatige horizon" bijv, het leven laat, wordt het blindvliegen veel moeilijker gemaakt. Er zijn er, die met reden meenen te mogen aannemen, dat iets dergelijks met de „Gaai" gebeurd is, zoo dat Van der Feyst toen wel gedwongen was om „op zicht" te gaan vliegen. Het is zeker niet onmogelijk. Een nauwkeurig onderzoek inzake dit instrumenten-wee in de Douglas-machines is wenschelijk. Voordat zich weer ver strekkende gevolgen demonstreeren. Invoerrechten op smalfilms. Namens het Comité uit de organisaties voor het gebruik van de film ten behoeve van sociale en cultureel© doeleinden (se cretariaat: Ahstederdijk 204, Utrecht), welk comité gevormd wordt door vertegen woordigers van den filmdienst van het In stituut voor Arbeidersontwikkeling, dien van het Bureau voor Katholiek-Sociale Actie en de Nederlandsche Christelijke Filmcentrale is aan den Minister van Fianciën een adre3 gericht, waarin ver zocht wordt, om voor het invoerrecht op smalfilms een speciaal 'tarief vast te stel len. Hoewel smalfilms slechts de helft of min der dan de helft aan grondstof bevatten, is bij de nieuwe wet geen onderscheid ge maakt tusschen de heffing per meter op normaal- en smalfilm, zoodat de laatste feitelijk dubbel belast is. Adressanten vestigen er de aandacht op, dat de smalfilm in tegenstelling met de norm aalfilm, die voornamelijk in de open bare bioscopen wordt gebruikt veelal dienstig is aan het werk van de sociale en cultureele organisaties, welk werk dus door den thuidigen maatregel dubbel belast wordt. MINISTER COLIJN TE OBERSTOORFF. Een hartelijke ontvangst. Dr Golijn is Vrijdag te Oberstdorff in de Beiersche Alpen aangekomen om rust te zoeken na de vermoeiende gebeurtenis sen van het politieke leven. Dr Golijn, ver gezeld van Mevrouw Colyn en een secre taresse, stelt er prijs op zijn vacantia on gestoord te genieten. Dat weerhoudt den Minister-President niet om nog dagelijks eenige uren inet zijn secretaresse aan dringende regeeringsza- ken te wijden en in voortdurende vernin- ding met Den Haag te staan. Maar zoo veel mogelijk onttrekt Dr Golijn zich toch aan die bezigheden om des te meer te ge nieten van de fraaie rustieke omgeving. Dr Golijn heeft het voornemen te ken nen gegeven om eenige bergtoeren te ma ken (.de Minister was altijd een groot vriend van de bergsport) en neemt gaar ne deel aan de conversatie imet de tal rijke andere Nederlandsche families die in het mooie Oberstdorff haar vacantia doorbrengen. Hotel Wittelsbacber Hof, waar D'r Golijn circa 14 dagen hoopt te blijven is een geliefkoosd recreatieoord van Nederlandsche ministers en telt o.a. Jhr Mr D'. J. de Geer tot zijn vaste bezoe kers. Ook H. M. de Koningin heeft reeds Oberstdorff eenmaal als vacantieoord ge kozen. Aan de N. R. Grt wordt nog gemeld, dat verschillende Hollandsche families, die te Oberstdorff logeeren en van zijn komst op de hoogte waren, er voor gezorgd hadden, dat zijn kamers rijkelijk van de fraaiste bloemen waren voorzien. Een tweetal Hollandsche families deden op zijn kamer een Beiersch aschbakje bezorgen met het inschrift: „Kritik zu üben ist nicht schwer, Besser machen urn so mehr". KAPT. VERSTEEGH BIJ DE K.N.I.L.M. Benoemd tot chef van den vliegtechnischen dienst. Naar gemeld wordt is binnen enkele da gen de benoeming te verwachten van den bekenden vlieger kapitein Versteegh tot chef van den vliegtechnischen dienst van de K.N.I.L.M. in Indië. Kapitein Versteegh diende in 1910 als jong luitenant een request in om vlieger te mogen worden. Hij kreeg toestemming mits hij de 'opleiding zelf betaalde. „Zoo vertrok ik in Januari 1911 naar Wiener-Neustadt, want hier in Holland was nog niets te doen op luchtvaartgebied. Trouwens, het was daar ook nog primi tief, er was één compleet toestel en daar kon alleen iemand mee vliegen, die een jockey-gewicht had. Ik was 10 k.g. te zwaar en kon er dus alleen maar mee over den grond rijden. De lessen bestonden dan ook meestal hieruit, dat je tegen een muur werd gezet en dat dan de instruc teur voor je ging staan en heel gewichtig gebaarde: „Als je naar boven gaat, dan moet je zóó duwen en zóó trekken en wil je landen, dan doe je het andersom". Uit die gebarenles moesten wij' dan verder maar zien hoe we het leerden. Zoo gebeurde het dan ook, dat ik, toen ik voor het eerst alleen vloog, in Februari 1911, in doodsnood een schitterende lan ding maakte en mijn toestel net voor een tribune tot stilstand wist te brengen. Het resultaat was, dat ik in zes maanden niet mocht vliegen. Dat ik toch weer de lucht inging, had ik te danken aan generaal Snijders en majoor Bakker van de motor- brigade. Op 13 October van dat jaar kreeg ib mijn brevet, dat 2 November uitgereikt werd. Het was brevet nr 40 van de Oos- tenrijksche Aeroclub, waarbij ik geacht werd vliegen te kunnen, omdat ik zooals het brevet ook vermeldde, drie vluchten van 7 minuten of twee van 10 minuten had gemaakt. Over zijn ervaringen tijdens de mobili satie deelde kap. Versteegh het volgende mede: „In Augustus werd ik als eenige vlie ger van het veldleger gedetacheerd in Den Bosch en Gilze-Rijen, met de dagelijk- sche opdracht om de Belgische grens te ohserveeren. Daar heb ik het heele optrek ken van de Duitschers door België mee gemaakt. Ook het bombardement van Ant werpen bob ik gezien, maar toen heb ik leelijk in angst gezeten. De Duitschers hadden net de petroleumtanks bij de ha ven in brand gestoken, toen ik een nood landing moest maken. Ik wist in de verste verte niet aan welken kant van de grens ik neerkwam. Gelukkig bleek bet nader hand bij Rucphen te zijn. Ik mocht toen nog maar 'Olm den anderen dag vliegen, want de motor moest zooveel mogelijk ont zien worden. Bij Pannerden hebben ze nog een keer op me geschoten, waarbij ik een schot dwars door den vleugel kreeg. Ge lukkig kon ik gauw wegkomen en heel huids landen. Lang heeft die grap niet ge duurd, want in November 1915 werd ik teruggeroepen om instructeur aan de vliegschool hier te worden. Ook ben ik nog een poosje in Vlissingen geweest en werd er dan uitgestuurd Om mij'nvelden en onderzeebooten te ohservee ren, een gevaarlijk werkje als u bedenkt, dat een noodlanding in die dagen iets heel gewoons was. Zoo herinner ik me nog de militaire rondvlucht in 1916 van Den Bosch naar Amsterdam en terug, waarbij ik vier noodlandingen moest maken. Onze lucht vloot bestond toen hoofdzakelijk uit geïn terneerde toestellen, waarmee men eerst moest leereu omgaan. Na den oorlog is onze luchtvloot pas langzamerhand geworden tot wat ze nu is. Gelukkig hebben we nu geen motoren meer zooals vroeger, waar je 10 minuten mee kon vliegen en dan moest landen, omdat de olie op was." Alle piloten, die thans bij. de K. L. M. den naam van Nederland hooghouden, zegt het V a d e r 1., hebben bij' kapitein Versteegh het „Hoogeschooi-vliegen" ge leerd. Eh wij! hebben enkelen van hen 'op de meest enthousiaste wijze hooren spre ken over de perfecte .wijze, waarop kapi tein Versteegh zijn mannen opleidde. Als zij oip hun heurt gaan vertellen over het escadrille-vliegen, onder leiding van hun leermeester, raken zij: niet zoo spoedig uit geput. En juist dat escadrille-vliegen heeft den Nederlandsch en vliegers een naam bezorgd tot ver buiten de grenzen van 'o(ns kleine landje. Kapitein Versteegh is ook op zijn ver zoek gedetacheerd geweest bij: de K. L. M. om studie te maken van de moderne na- vigatie-instrumenten, die bij1 de verkeers- maatschappij! in gebruik zijn in verband met de vliegeropleiding. Hij: is toen ook naar Indië gevlogen als tweede bestuur der. Met een kano op de Sc 'helde. Op de Westerschelde nabij Borsselen is een kano met twee jongelui uit TerneuzeD omgeslagen. De jongens hielden zich aan de 'boet vast en hebben eenigen tijd in angsit verkeerd. Vanaf een Duitsch schip zag de Belgische loods de schipbreukelin gen, die aan 'boord werden genomen. Te Vlissingen zijn zij aan wal gezet, vanwaar zij de terugreis naar Terneuzen konden maken. Middelburg. De Z. E.T.O. Van 21 tot en met 31 Augustus zal in „St. Joris" al hier een tentoonstelling voor Handel, Nij verheid en Industrie worden gehouden. Met energie 'heeft het uitvoerend comité gedurende maanden gewerkt om tot een tentoonstelling te komen, die waard zal zijn de belangstelling te hebben van de ge heel© provincie Zeeland. Niet alleen de Zeeuwen, maar ook personen van over de provinciale grens worden 'bewerkt voor een bezoek aan de Z.E.T.0. Zoo heeft het Co mité o.m. de volle medewerking voot de reclamecampagne van „Het Holland Huis" te Brussel. In deze moeilijke tijden voor handel en industrie is 't de Z.E.T.0'. gelukt de zalen en tuin van St. Joris bezet te (krijgen, niet tegenstaande verschillende andere tentoon stellingen in Nederland wegens te geringe deelname niet konden doorgaan. Dat de Z.E.T.0. niet beoogt een verkapte winkel week Ite zijn, maar het fabrikaat direct laat exposeeren, getuigt van de relaties, die bet comité bezit en van de energie, waarmede gewenkt is. Naast het nuttige is ook heit aangename op eene wijze verzorgd, die het bezoek ze ker zal bevorderen, wat ook de standhou ders ten goede zal komen. De entrée- prijzen zullen laag gesteld zijn. Een deel van den des avonds feestelijk verlichten tuin zal in een groot waterbas sin worden herschapen, waarin men met luxe motorbooten zal kunnen rondvaren, terwijl een oud-Holtaodsch dorp, opgesteld tusschen den rijken plantengroei, gelegen heid zal geven tot rustig verpozen. Gevonden voorwerpen. Tasch met inhoud, Ouwerkerk, Punit; Port. m, inh., Brantenaar, staat op de kermis te Goes; Knipmesje, WieJema'ker, Dam N.Z.; Pad- vindersport., Bur. van Politie; Manteltje, B. Leijnse, Vliss.straat I 175; Port. met inh., J. v. Leeuwen, Korte Geere; Zakkam m etui, Tinbergen, St. Jansgang I 95; Zak mesje, v. d. Vijver, Kinderdijk P 94; Ge wicht 5 ons, De Jong, Wal B 47; Geldstuk, Schot, 't Zand D 50; Zilv. Armbandje, Adriaanse, Gortstraat; Vulpen, J. Melse, Rouaansehe Kade G 159; Tasch met inh., .T B, Leeger, Bres E 206: Koffer mei Inh., Goedbloed, Breaweg 't Zand D 210; Ring met 2 sleutels, Jo Snijders, Zuidaingel E 29; Huissleutel, Mevr. de Bouwmeester, Houtkoai H! 116; Veer rijwielzadel, Ver schuur, Gravenstraat I 256; Knikkerzak, Lambermont, Dam Z.Z.; onderdeel weeg schaal, Bur. van Pol.; Armband, Geldof, Kerkstraalt 't Zand D 141; Zilv, broche, Adriaanse, Segeersingel V 62; Dames armbandhorloge, W. J. Snoep, Werfstraat P 1Ö0; Belastingmexk, Verhage, Dam N.Z, N 2; Huissleutel, L. v. Heijl, Vliss.straat I 171; Meisjeshoed, Flierman, Jasmijnetr. W 179; Knot sajet, J. Feitiet, N. Ooeter- schestraat N 83; Vulpotlood, Minderhout, Juli an ast raat W 22; Heerenpantalon, M. Verhage, Bur. v. Politie; Port. met inh., Asseman, Walensinge! Q 284; Kinder rokje, Dierx, Gravenstraat I 314; p. riemp jes, v. Haien, Penningh.singel L 72; Ont vangbewijs, W. Davidse, Brakstraat O 263; Manchetknoop, E. Kasse, Lambr.straat L 104; Ring sleutels, Bur. v. Politie. Aanhouding. Aan de justitie is voorgeleid J. A. G„ die te Roosendaal was aangehouden meit een alhier gestolen rij wiel en die ter beschikking van den com missaris van politie alhier was gesteld. Het is gebleken, dat G. zich kort gele den ook aan verduistering van een rijwiel heeft schuldig gemaakt. Hij huurde dat rijwiel hier en verkocht het te Goes. Vlissingen. Het aantal werkloozen steeg verleden week van 928 tot 950, van wie 79 bij de werkverschaffing te werk zijn gesteld. lerseko. Bij de werkplaats van den heer M. J. Goeman zijln Vrijdagmiddag ten nadeele van een drietal badgasten de fiets- plaa.tjes ontvreemd. De politie onderzoekt de zaak. De dekknecbt van de in de haven al hier liggende stoomboot WMD 2 had het ongeluk een klap van den slinger van de lier te krijigen en zich ernstig aan het hoofd te verwonden. Dr Klinkenberg ver leende heelkundige hulp. De Postduivenvereen. Stormvogels hield een wedvlucht van Neuville, afstand 114 K.M. Ie duif 8.40.9, laatste 8.56.12. W. v. Haren 1, 2, 3, 12, 17,1. van Boven 4, A. Boone Gz. 5, 11, 16, A. Boone Az. 6, 7, Jan Tjarks 8, 9, 15, E. Everse 10, 19, 22, Jan Vette 13, 18, 21, 25, Van Boven 14, 20, Joh. van Kruiningen 23, 24, P. Vuyk 26. itostdiiivenvereen. De Noordster van Libermctat. Afstand 198 K.M. Ie duif 2.04.26, laatste 2.34.38. Los 11 uur. G. J. de Waal 1, 16, Verhulst 2—17, A. Nieuwerkerk 3, 8, v. Kogelenberg 4, 7, 9, 11, 18, P. Kloosterman 6, G. P. Bos 10, A. Zoeteweij 12, Joh. Bom 13, G. J. van Es 14, 15, G. Pekaar 5. Ellewoutsdijk. Zaterdag j.l. maakten de schoolkinderen van de hoogste klassen der O L. school alhier een reisje langs de Bel gische kust. Dit schoolreisje ging uit van het van Hattum van Ellewoutsdijk Prümersfonds, hetwelk telken jare op 10 Aug. plaats vindt, zijnde dezen datum de verjaardag van wijlen den heer J. C. van Hattum van Ellewoutsdijk. Er werd o.a. een boot tocht gemaakt door de grachten van de oude stad Brugge, hetgeen zeer in den smaak viel. Zoowel de bestuurders van voornoemd fonds, die als geleiders optraden, als de schoolkinderen zelf waren over deze mooie reis zeer tevreden. Ook werden op dien datum zoowel de schoolkinderen der lagere klassen, als die kinderen die de school nog niet bezoeken, elk 'op een reep chocolade getracteerd, alles bekostigd door genoemd fonds. 0. en W. Souburg. Zaterdag werden al hier op de militaire schietbanen te West- Souburg de jaarlij'ksche schietwedstrijden gehouden, van den kring Walcheren van de vrijwillige Burgerwachten. De uitsla gen daarvan waren als volgt: Korpswedstrijden. (Max. 300 punten.) Klasse Veteranen: Burgerwacht Vlissin gen 248 punten; Klasse A: Burgerw. Middelburg 231 p.; Klasse B: Burgerw. Meliskerke 248 p.; id. 0'. en W. Souburg 230 p.; Klasse G: Burgerw. Arnemuiden 236 p.; id. Ritthem 233 p.; id. Aagtekerke 225 p. Personeele baan (max. 60 p.): D. Pol derman te Ritthem 57 p.; G. Jongepier te Aagtekerke 55 p.; W. Mathijsse te Melis kerke 54 p.; H. Kievit te Vlissingen 53 p.; P. Filius te Arnemuiden 53 p.; J. Nou- nekes te Vlissingen 52 p.; J. Wisse, te Me liskerke 52 p.; J. v. d. Brink te Vlissingen 52 p.; Jac. Duvekot te Vrouwepolder 51 p.; G. van Belzen te Vlissingen 51 p.; A. J. Freekenhorst te Middelburg 51 p.; J. P. Louwerse, te Vrouwepolder 51 p.; H. Grucq te Arnemuiden 51 p.; L. J. v. d. Broeke te Middelburg 50 p.; A. J. Jacobse, te Meliskerke 50 p.; A. W. Osté te Ritthem 50 p. Vaste baan (max. 90 p.) C. v. Belzen te Vlissingen 88 p.; J. Nonnekes te Vlissin gen 86 p.; A. G. Weeda te Souburg 86 j.; Jac. Duvekot, te Vrouwepolder 86 p.; BP. Kievit te Vlissingen 84 p.; P. Melis te Vrouwepolder 83 p.; G. v. Dijk te Vlissin gen 82 p.; A. Geldof te Middelburg 82 p.; J. Polderman te Vrouwepolder 82 p.; J. G. F. van Kamer te Middelburg 81 p.; P. Filius te Arnemuiden 81 p.; P. Brasser, Vrouwepolder 81 p. Vrije baan K.S.O. (Max. 120 p.): J. Eo'ppejan, Aagtekerke llö p.; W. Ma thijsse te Meliskerke 115 p.; A. de Korte te Meliskerke 115 p.; N. Minderhoud te Aagtekerke 115 p.; S. Bosselaar te id. 115 p.; L. Schoe te id. 115 p.; J. Wisse Lzn. te id. 114 p.; Joh. Wij'khuijs te id. 114 p.; G. Jongepier te id. 113 p.; J. de Visser te Meliskerke 113 p.; H. Kievit te Vlis singen 113 p. De Oecumenische Ra&u m Nederland, verontrust door het feit, dat regeerin gen van verschillende landen, daarbij ge steund door hare volken, gedurende den laatsten tijd openlijk een politiek voor staan, die weder in strijd met de aan vaarding van het Volkenbondsverdrag en andere verdragen het geweld als bed eenige middel tot oplossing van geschillen beschouwt en versterking der bewapingen den eenigen weg tot nationale veiligheid acht; met bezorgdheid constateerënd, dat de wereld weder met een nieuwen oorlog be dreigd wordt, die voor het leven der vol ken van heillooze gevolgen zal zijn, en van onmetelijke schade voor de zaak van bet Evangelie van Jezus Christus; roept allo leden der bij hem aangeslo ten Kerken en de gansche Christenheid in Nederland op om in het diepe besef dat de Christenen mede schuldig staan aan en verantwoordelijkheid dragen voor den tusschen de vod ken heerschenden geest van wantrouwen, naijver en haat zich voor God te verootmoedigen en in Zijn kracht zich opnieuw aan te gorden om aan de verscheurde wereld den weg des Evangelies, van verzoening, samen werking en broederschap te toonen en met alle kracht te strijden tegen die geestelijke machten, wier heerschappij, de gemeen schap tusschen volken, rassen en klassen ondermijnt, den waarachtigen vrede weg neemt en wier streven 'omvereenigbaar is met den dienst van God, die door Chris tus ons roept om in de gemeenschap des Bteiligen Geestes getuigen te zijn van Zijtn Koninkrijk. Westkapelle. Het Burg. Armbestuur heeft ter algemeene kennis gebracht, dat het, in verband met de beperkte geld middelen, helaas onmogelijk geworden is om over alle aangeboden rekeningen van geneeskundige hulp en ziekenhuisverple- ging te onderhandelen en eventueel te voldoen. Vandaar dat thans bij voorkeur in aanmerking komen de doktersrekenin gen en die kosten van ziekenhuisverple- ging, waartegen men zich niet bij een vereeniging voor ziekenhuisverpleging kan verzekeren. Tholen. Wedvlucht Libramo-nt op 10 Aug. van de vereen. „De trouwe duif" te Tholen. Afstand 197 K.M. Prijlzen: 1, 3, 10, 11, 22, 27, 30, 31, 32, 34, 35 A. Wagemaker; 2, 9, 18 D. Jansen, 4, 24 A. Baay, 5, 8, 28 G. Hazen, 6, 17, 2J G. Havermann; 7, 21, 23, 26, 33, 36, 37 C. Baay Pz., 13, 25 S. v. Luyk, 12 J. Vermey, 14, J. Knuist, 15, 16 Chr. de Korte 19, 29, L, Laban. Gelost 11 uur. Eerste duif 2-6-15. Laatste 2-46-47. Wedvlucht van de vereen. „De Luchtpost. Afstand 136 K.M. Prij'zen: 1, 7, 15 G. Praat, 2, 6, 11 B. W. Schot, 3, 8, 10, P. v. Beers, 4, 14 A. Rijnberg, 5, 13 en le 'Overduif M. v. Noort, 9 M. Schot, 12 M. Nijis. Gelost 8,15 u. Aankomst le duif 10-2-20. Laatste 10-22-21. Voetbal. lerseke. Zaterdagmiddag speelde de voetbalvereen. Wit-Zwart I een wedstrijd tegen Hansweertsche Boys I. Einduitslag 63, in het voordeel van Wit-Zwart. VERHOOGING VAN DE SPOOR WEGBRUG OVER DEN MOERDIJK. Naar wij vernemen zijn gisteren nabij de spoorbrug over den Moerdijk belang rijke werkzaamheden aangevangen. Deze werken houden verband met den bouw van de nieuwe verkeersbrug. De onderkant van de bestaande spoor brug ligt op ruim 5.90 M. boven N.A.P. De nieuwe brug komt op 9 M. boven N. A.P. Deze laatste hoogte is voldoende om de scheepvaart gelegenheid te geven onder de brug door te varen. Het scheepvaartverkeer door de be staande brug gaat thans door een betrek kelijk kleine draaibrug, welke in verband met het drukke spoorwegverkeer, op be trekkelijk weinig tijdstippen per etmaal voor de scheepvaart geopend kan worden. De thans begonnen werken dienen in de eerste plaats voor het omhoog brengen van een gedeelte der overspanning van de spoorwegbrug, en voor het opheffen van de bestaande draaibrug. De spoorbrug bestaat uit 14 overspan ningen elk van 100 M. lengte. De vier noordelijkste der overspannin gen blijlven op het tegenwoordige peil lig gen, de overigen worden met een geleide lijke helling tot 9 M. boven N.A.P. om hoog gebracht, zoodat do scheepvaart, wel ke steeds het zuidelijke deel van het vaar water houdt, dan voldoende hoogte onder de brug krijgt. Maandag is men ten Z. van de Moer- dijkbrug op ongeveer 1K.M. afstand bij wachtpost 22 begonnen met het talud te verbreeden en te verboogen. In den nacht van Ziondag op Maandag hebben de noodige wisselverleggingen op bet spoorwegemplacement van Lage Zwa- luwe plaats gehad, omdat voorloopig het treinverkeer van daar tot de Moerdijk- brug reeds over enkel spoor, evenals op de brug zelf zal worden geleid. Wanneer de spoorbrug op voldoende hoogte zal zijn gebracht zal de bestaande draaibrug geen dienst meer behoeven te doen. Het kleine kanaal aan de zuidzijde van het vaarwater waarlangs de scheepvaart thans wordt geleid en waarover de spoor wegdraaibrug ligt, zal dan worden dicht gegooid. Het geheele werk moet zoo mogelijk binnen een jaar worden voltooid. Men hoopt bij bet begin van de nieuwe zomerdienstregeling in 1936 gereed te zijn.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 2