Dat dit een zeer ernstig euvel is, be
Uit de Provincie.
OPROEP VAN
JEN OECUMSNISCHEN RAAD.
dat we veel slecht weer hebben gehad.
Dan zijn dus al die jonge mannen min ol
meer opgesloten in een kleine ruimte.
De K 18 wordt thans op de marinewerf
grondig nagezien, maar, en dat is belang
rijk, voor het gewone onderhoud. Re
paraties of zoo zijn niet noodig.
Nederlandsche N. S. B.-ers In Duitschen
propaganda-dienst.
Een abonnó van „Ons Noorden" deelt
aan genoemd blad de volgende ervaring
mede:
Hij reisde dezer dagen met de boot van
Wagenborg via Delfzijl van Groningen
naar Borkum. Nauwelijks was de boot
buiten Delfzijl, of een aantal Nederland
sche dames en heeren tooiden zich op os
tentatieve wijlze met het nat. soc. insigne
en begonnen propaganda te maken voor
het Duitsche nat. socialisme.
In Borkum aangekomen werden deze
Nederlandsche nazi-propagandisen offi
cieel door de vertegenwoordigers van het
Hakenkreuzregiem begroet en overladen
met een aantal Duitsche propaganda-bro
chures in de Ned. taal, die zij onder de
Nederlanders met grooten ijver ronddeel
den.
Zoo kregen de Nederlandsche touristen
van hun landgenooten een boekje: „Een
jaar nationaal socialisme in Duitschland",
een in het Nederlandsch overgezette rede
van Hitier; een propagandaboekje van
staats-secretaris Reinhardt, over de Duit
sche werkloosheidsbestrijding en tenslotte
een boekje waarin de jodenvervolging
werd verdedigd.
De Nederlandsche N.S.B.-ers kregen
ook mag een voorraad mee naar huis om
deze lectuur daar verder te verspreiden.
Men ziet dus, de band tusschen de Duit
sche en Nederlandsche nat. socialisten is
wel buitengewoon innig. En de leden voe
len een nauwe verwantschap tot elkander.
Mr Werker lid der Eerste Kamer?
Naar wij vernemen zal de heer Jan
Schilthuis, in de vacature-Slingenberg be
noemd verklaard tot lid der Eerste Ka
mer, deze benoeming niet aannemen, in
verband met zijn lidmaatschap van de
Tweede Kamer.
Aan de beurt is dan de heer mr W. H.
M. Werker, lid van het bestuur der
Rijksverzekeringsbank te Amsterdam,
oud-voorzitter van den Vrij'zinnig-Demo-
cratischen Bond.
Het ongeluk met de Gaal,
Naar het Volk verneemt, is het Zwit-
sersche departement van luchtvaart ge
reed gekomen met het (onderzoek naar de
ramp van de hiji den Bernardino-pas ver
ongelukte Douglas-machine Gaai.
Het rapport, dat over dit onderzoek is
opgesteld, is aan de Nederlandsche regee
ring overhandigd. Het Zwitsersche depar
tement van luchtvaart heeft een veronder
stelling opgemaakt over de oorzaak, die in
groote trekken overeenkomt met de con
clusies, waartoe de Nederlandsche auto
riteiten, die het terrein van de ramp heb
ben bezocht, gekomen zijn. Het ongeluk
zou zijln te wijten niet aan verkeerde ma
nipulaties van den piloot Van der Feijst,
nioch aan de vliegeigenschappen van de
machine, doch aan ijsvorming op de
schroeven.
Bezuiniging bij de belastingen.
De minister van financiën heeft bepaald
dat met ingang van 1 Jan. 1936 opgehe
ven zal worden het kantoor der directe
belastingen en accijnzen te Bergen op
Zoom (buitengemeenten) en de onder dit
kantoor ressorteerende gemeenten Halste
ren en Wouw zoowel voor de directe
belastingen als voor de accijnzen en
Ossendrecbt, Woensdrecht, Huybergen en
Putte uitsluitend voor zooveel betreft
de directe belastingen blijvende deze ge
meenten voor de accijnzen ressorteeren
onder het kantoor der invoerrechten en
accijlnzen te Putte te voeren bij het
kantoor der directe belastingen, invoer
rechten en accijnzen te Bergen op Zoom.
Notariaat.
Biji Kon. besluit van 6 Aug. is benoemd
tot notaris binnen 't arrondissement Am
sterdam M. F. M. Deurvorst, candidaat-
notaris te Amsterdam (vacature E. Hei
mans).
Tegen het cadeaustelsel.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Arnhem en omstreken 'heeft een
adres gericht tot den Minister van Eco
nomische Zaken, waarin een wettelijke
regeling wordt gevraagd voor afschaffing
van het cadeaustelsel.
Prof. Dr Tiemen da Vries, t
In. Evanstan (Illinois) is op 69-jarigen
leeftijd overleden Dr Tiemen de Vries, af
komstig uit Stedum in Groningen. Dr de
Vries, die aan de Vrije Universiteit docto
reerde, vertrok in 1910 naar de Vereen.
Staten, waar bij eers't te Chicago, daarna
aan Calvin College te Grand Rapids Ne
derlandsche taal en letterkunde doceerde.
Hij heeft indertijd in ons land mede be
kendheid gekregen door zijn ijveren voor
de Chr. Democratische partij.
Met do Instrumenten is het niet In orde.
Nu Van Dijk met de „Perkoetoet" te
Bandoeng is aangekomen hij vloog
GayaBangkok—Bandoeng, rond 5000
km., in twee dagen meldt Aneta, dat
de vertraging te Gaya veroorzaakt was,
doordat belangrijke instrumenten onklaar
waren geraakt, o.a. twee toerentellers, de
stijgsnelheidsmeter en ook de radio. Gey-
sendorffer bracht nieuwe mee en toen kon
Van Dijk verder.
Het komt nog al eens voor, dat de in
strumenten in de Douglas D.C. 2-toestellen
den dienst weigeren. Van Dijk is ook al
eens om- die reden teruggekeerd, op weg
naar Londen.
grijpt men, indien men bedenkt, dat de
zeer 'gevoelige blind-vlieginstrumenten ook
op dat dashboard zijn aangebracht. Wan
neer de „kunstmatige horizon" bijv, het
leven laat, wordt het blindvliegen veel
moeilijker gemaakt. Er zijn er, die met
reden meenen te mogen aannemen, dat iets
dergelijks met de „Gaai" gebeurd is, zoo
dat Van der Feyst toen wel gedwongen
was om „op zicht" te gaan vliegen. Het
is zeker niet onmogelijk.
Een nauwkeurig onderzoek inzake dit
instrumenten-wee in de Douglas-machines
is wenschelijk. Voordat zich weer ver
strekkende gevolgen demonstreeren.
Invoerrechten op smalfilms.
Namens het Comité uit de organisaties
voor het gebruik van de film ten behoeve
van sociale en cultureel© doeleinden (se
cretariaat: Ahstederdijk 204, Utrecht),
welk comité gevormd wordt door vertegen
woordigers van den filmdienst van het In
stituut voor Arbeidersontwikkeling, dien
van het Bureau voor Katholiek-Sociale
Actie en de Nederlandsche Christelijke
Filmcentrale is aan den Minister van
Fianciën een adre3 gericht, waarin ver
zocht wordt, om voor het invoerrecht op
smalfilms een speciaal 'tarief vast te stel
len.
Hoewel smalfilms slechts de helft of min
der dan de helft aan grondstof bevatten, is
bij de nieuwe wet geen onderscheid ge
maakt tusschen de heffing per meter op
normaal- en smalfilm, zoodat de laatste
feitelijk dubbel belast is.
Adressanten vestigen er de aandacht op,
dat de smalfilm in tegenstelling met de
norm aalfilm, die voornamelijk in de open
bare bioscopen wordt gebruikt veelal
dienstig is aan het werk van de sociale en
cultureele organisaties, welk werk dus
door den thuidigen maatregel dubbel belast
wordt.
MINISTER COLIJN TE OBERSTOORFF.
Een hartelijke ontvangst.
Dr Golijn is Vrijdag te Oberstdorff in
de Beiersche Alpen aangekomen om rust
te zoeken na de vermoeiende gebeurtenis
sen van het politieke leven. Dr Golijn, ver
gezeld van Mevrouw Colyn en een secre
taresse, stelt er prijs op zijn vacantia on
gestoord te genieten.
Dat weerhoudt den Minister-President
niet om nog dagelijks eenige uren inet zijn
secretaresse aan dringende regeeringsza-
ken te wijden en in voortdurende vernin-
ding met Den Haag te staan. Maar zoo
veel mogelijk onttrekt Dr Golijn zich toch
aan die bezigheden om des te meer te ge
nieten van de fraaie rustieke omgeving.
Dr Golijn heeft het voornemen te ken
nen gegeven om eenige bergtoeren te ma
ken (.de Minister was altijd een groot
vriend van de bergsport) en neemt gaar
ne deel aan de conversatie imet de tal
rijke andere Nederlandsche families die
in het mooie Oberstdorff haar vacantia
doorbrengen. Hotel Wittelsbacber Hof,
waar D'r Golijn circa 14 dagen hoopt te
blijven is een geliefkoosd recreatieoord
van Nederlandsche ministers en telt o.a.
Jhr Mr D'. J. de Geer tot zijn vaste bezoe
kers.
Ook H. M. de Koningin heeft reeds
Oberstdorff eenmaal als vacantieoord ge
kozen.
Aan de N. R. Grt wordt nog gemeld, dat
verschillende Hollandsche families, die te
Oberstdorff logeeren en van zijn komst op
de hoogte waren, er voor gezorgd hadden,
dat zijn kamers rijkelijk van de fraaiste
bloemen waren voorzien.
Een tweetal Hollandsche families deden
op zijn kamer een Beiersch aschbakje
bezorgen met het inschrift:
„Kritik zu üben ist nicht schwer,
Besser machen urn so mehr".
KAPT. VERSTEEGH BIJ DE K.N.I.L.M.
Benoemd tot chef
van den vliegtechnischen dienst.
Naar gemeld wordt is binnen enkele da
gen de benoeming te verwachten van den
bekenden vlieger kapitein Versteegh tot
chef van den vliegtechnischen dienst van
de K.N.I.L.M. in Indië.
Kapitein Versteegh diende in 1910 als
jong luitenant een request in om vlieger
te mogen worden. Hij kreeg toestemming
mits hij de 'opleiding zelf betaalde.
„Zoo vertrok ik in Januari 1911 naar
Wiener-Neustadt, want hier in Holland
was nog niets te doen op luchtvaartgebied.
Trouwens, het was daar ook nog primi
tief, er was één compleet toestel en daar
kon alleen iemand mee vliegen, die een
jockey-gewicht had. Ik was 10 k.g. te
zwaar en kon er dus alleen maar mee
over den grond rijden. De lessen bestonden
dan ook meestal hieruit, dat je tegen een
muur werd gezet en dat dan de instruc
teur voor je ging staan en heel gewichtig
gebaarde: „Als je naar boven gaat, dan
moet je zóó duwen en zóó trekken en
wil je landen, dan doe je het andersom".
Uit die gebarenles moesten wij' dan verder
maar zien hoe we het leerden.
Zoo gebeurde het dan ook, dat ik, toen
ik voor het eerst alleen vloog, in Februari
1911, in doodsnood een schitterende lan
ding maakte en mijn toestel net voor een
tribune tot stilstand wist te brengen. Het
resultaat was, dat ik in zes maanden niet
mocht vliegen. Dat ik toch weer de lucht
inging, had ik te danken aan generaal
Snijders en majoor Bakker van de motor-
brigade.
Op 13 October van dat jaar kreeg ib
mijn brevet, dat 2 November uitgereikt
werd. Het was brevet nr 40 van de Oos-
tenrijksche Aeroclub, waarbij ik geacht
werd vliegen te kunnen, omdat ik zooals
het brevet ook vermeldde, drie vluchten
van 7 minuten of twee van 10 minuten
had gemaakt.
Over zijn ervaringen tijdens de mobili
satie deelde kap. Versteegh het volgende
mede:
„In Augustus werd ik als eenige vlie
ger van het veldleger gedetacheerd in
Den Bosch en Gilze-Rijen, met de dagelijk-
sche opdracht om de Belgische grens te
ohserveeren. Daar heb ik het heele optrek
ken van de Duitschers door België mee
gemaakt. Ook het bombardement van Ant
werpen bob ik gezien, maar toen heb ik
leelijk in angst gezeten. De Duitschers
hadden net de petroleumtanks bij de ha
ven in brand gestoken, toen ik een nood
landing moest maken. Ik wist in de verste
verte niet aan welken kant van de grens
ik neerkwam. Gelukkig bleek bet nader
hand bij Rucphen te zijn. Ik mocht toen
nog maar 'Olm den anderen dag vliegen,
want de motor moest zooveel mogelijk ont
zien worden. Bij Pannerden hebben ze nog
een keer op me geschoten, waarbij ik een
schot dwars door den vleugel kreeg. Ge
lukkig kon ik gauw wegkomen en heel
huids landen. Lang heeft die grap niet ge
duurd, want in November 1915 werd ik
teruggeroepen om instructeur aan de
vliegschool hier te worden.
Ook ben ik nog een poosje in Vlissingen
geweest en werd er dan uitgestuurd Om
mij'nvelden en onderzeebooten te ohservee
ren, een gevaarlijk werkje als u bedenkt,
dat een noodlanding in die dagen iets
heel gewoons was.
Zoo herinner ik me nog de militaire
rondvlucht in 1916 van Den Bosch naar
Amsterdam en terug, waarbij ik vier
noodlandingen moest maken. Onze lucht
vloot bestond toen hoofdzakelijk uit geïn
terneerde toestellen, waarmee men eerst
moest leereu omgaan.
Na den oorlog is onze luchtvloot pas
langzamerhand geworden tot wat ze nu is.
Gelukkig hebben we nu geen motoren
meer zooals vroeger, waar je 10 minuten
mee kon vliegen en dan moest landen,
omdat de olie op was."
Alle piloten, die thans bij. de K. L. M.
den naam van Nederland hooghouden,
zegt het V a d e r 1., hebben bij' kapitein
Versteegh het „Hoogeschooi-vliegen" ge
leerd. Eh wij! hebben enkelen van hen 'op
de meest enthousiaste wijze hooren spre
ken over de perfecte .wijze, waarop kapi
tein Versteegh zijn mannen opleidde. Als
zij oip hun heurt gaan vertellen over het
escadrille-vliegen, onder leiding van hun
leermeester, raken zij: niet zoo spoedig uit
geput. En juist dat escadrille-vliegen heeft
den Nederlandsch en vliegers een naam
bezorgd tot ver buiten de grenzen van
'o(ns kleine landje.
Kapitein Versteegh is ook op zijn ver
zoek gedetacheerd geweest bij: de K. L. M.
om studie te maken van de moderne na-
vigatie-instrumenten, die bij1 de verkeers-
maatschappij! in gebruik zijn in verband
met de vliegeropleiding. Hij: is toen ook
naar Indië gevlogen als tweede bestuur
der.
Met een kano op de Sc 'helde.
Op de Westerschelde nabij Borsselen is
een kano met twee jongelui uit TerneuzeD
omgeslagen. De jongens hielden zich aan
de 'boet vast en hebben eenigen tijd in
angsit verkeerd. Vanaf een Duitsch schip
zag de Belgische loods de schipbreukelin
gen, die aan 'boord werden genomen. Te
Vlissingen zijn zij aan wal gezet, vanwaar
zij de terugreis naar Terneuzen konden
maken.
Middelburg. De Z. E.T.O. Van 21 tot
en met 31 Augustus zal in „St. Joris" al
hier een tentoonstelling voor Handel, Nij
verheid en Industrie worden gehouden.
Met energie 'heeft het uitvoerend comité
gedurende maanden gewerkt om tot een
tentoonstelling te komen, die waard zal
zijn de belangstelling te hebben van de ge
heel© provincie Zeeland. Niet alleen de
Zeeuwen, maar ook personen van over de
provinciale grens worden 'bewerkt voor een
bezoek aan de Z.E.T.0. Zoo heeft het Co
mité o.m. de volle medewerking voot de
reclamecampagne van „Het Holland Huis"
te Brussel.
In deze moeilijke tijden voor handel en
industrie is 't de Z.E.T.0'. gelukt de zalen
en tuin van St. Joris bezet te (krijgen, niet
tegenstaande verschillende andere tentoon
stellingen in Nederland wegens te geringe
deelname niet konden doorgaan. Dat de
Z.E.T.0. niet beoogt een verkapte winkel
week Ite zijn, maar het fabrikaat direct
laat exposeeren, getuigt van de relaties,
die bet comité bezit en van de energie,
waarmede gewenkt is.
Naast het nuttige is ook heit aangename
op eene wijze verzorgd, die het bezoek ze
ker zal bevorderen, wat ook de standhou
ders ten goede zal komen. De entrée-
prijzen zullen laag gesteld zijn.
Een deel van den des avonds feestelijk
verlichten tuin zal in een groot waterbas
sin worden herschapen, waarin men met
luxe motorbooten zal kunnen rondvaren,
terwijl een oud-Holtaodsch dorp, opgesteld
tusschen den rijken plantengroei, gelegen
heid zal geven tot rustig verpozen.
Gevonden voorwerpen. Tasch met
inhoud, Ouwerkerk, Punit; Port. m, inh.,
Brantenaar, staat op de kermis te Goes;
Knipmesje, WieJema'ker, Dam N.Z.; Pad-
vindersport., Bur. van Politie; Manteltje,
B. Leijnse, Vliss.straat I 175; Port. met
inh., J. v. Leeuwen, Korte Geere; Zakkam
m etui, Tinbergen, St. Jansgang I 95; Zak
mesje, v. d. Vijver, Kinderdijk P 94; Ge
wicht 5 ons, De Jong, Wal B 47; Geldstuk,
Schot, 't Zand D 50; Zilv. Armbandje,
Adriaanse, Gortstraat; Vulpen, J. Melse,
Rouaansehe Kade G 159; Tasch met inh.,
.T B, Leeger, Bres E 206: Koffer mei Inh.,
Goedbloed, Breaweg 't Zand D 210; Ring
met 2 sleutels, Jo Snijders, Zuidaingel E
29; Huissleutel, Mevr. de Bouwmeester,
Houtkoai H! 116; Veer rijwielzadel, Ver
schuur, Gravenstraat I 256; Knikkerzak,
Lambermont, Dam Z.Z.; onderdeel weeg
schaal, Bur. van Pol.; Armband, Geldof,
Kerkstraalt 't Zand D 141; Zilv, broche,
Adriaanse, Segeersingel V 62; Dames
armbandhorloge, W. J. Snoep, Werfstraat
P 1Ö0; Belastingmexk, Verhage, Dam N.Z,
N 2; Huissleutel, L. v. Heijl, Vliss.straat
I 171; Meisjeshoed, Flierman, Jasmijnetr.
W 179; Knot sajet, J. Feitiet, N. Ooeter-
schestraat N 83; Vulpotlood, Minderhout,
Juli an ast raat W 22; Heerenpantalon, M.
Verhage, Bur. v. Politie; Port. met inh.,
Asseman, Walensinge! Q 284; Kinder
rokje, Dierx, Gravenstraat I 314; p. riemp
jes, v. Haien, Penningh.singel L 72; Ont
vangbewijs, W. Davidse, Brakstraat O 263;
Manchetknoop, E. Kasse, Lambr.straat L
104; Ring sleutels, Bur. v. Politie.
Aanhouding. Aan de justitie is
voorgeleid J. A. G„ die te Roosendaal was
aangehouden meit een alhier gestolen rij
wiel en die ter beschikking van den com
missaris van politie alhier was gesteld.
Het is gebleken, dat G. zich kort gele
den ook aan verduistering van een rijwiel
heeft schuldig gemaakt. Hij huurde dat
rijwiel hier en verkocht het te Goes.
Vlissingen. Het aantal werkloozen steeg
verleden week van 928 tot 950, van wie
79 bij de werkverschaffing te werk zijn
gesteld.
lerseko. Bij de werkplaats van den heer
M. J. Goeman zijln Vrijdagmiddag ten
nadeele van een drietal badgasten de fiets-
plaa.tjes ontvreemd. De politie onderzoekt
de zaak.
De dekknecbt van de in de haven al
hier liggende stoomboot WMD 2 had het
ongeluk een klap van den slinger van de
lier te krijigen en zich ernstig aan het
hoofd te verwonden. Dr Klinkenberg ver
leende heelkundige hulp.
De Postduivenvereen. Stormvogels
hield een wedvlucht van Neuville, afstand
114 K.M. Ie duif 8.40.9, laatste 8.56.12.
W. v. Haren 1, 2, 3, 12, 17,1. van Boven
4, A. Boone Gz. 5, 11, 16, A. Boone Az. 6,
7, Jan Tjarks 8, 9, 15, E. Everse 10, 19,
22, Jan Vette 13, 18, 21, 25, Van Boven
14, 20, Joh. van Kruiningen 23, 24, P.
Vuyk 26.
itostdiiivenvereen. De Noordster van
Libermctat. Afstand 198 K.M. Ie duif
2.04.26, laatste 2.34.38. Los 11 uur.
G. J. de Waal 1, 16, Verhulst 2—17, A.
Nieuwerkerk 3, 8, v. Kogelenberg 4, 7,
9, 11, 18, P. Kloosterman 6, G. P. Bos 10,
A. Zoeteweij 12, Joh. Bom 13, G. J. van
Es 14, 15, G. Pekaar 5.
Ellewoutsdijk. Zaterdag j.l. maakten de
schoolkinderen van de hoogste klassen der
O L. school alhier een reisje langs de Bel
gische kust.
Dit schoolreisje ging uit van het van
Hattum van Ellewoutsdijk Prümersfonds,
hetwelk telken jare op 10 Aug. plaats
vindt, zijnde dezen datum de verjaardag
van wijlen den heer J. C. van Hattum
van Ellewoutsdijk. Er werd o.a. een boot
tocht gemaakt door de grachten van de
oude stad Brugge, hetgeen zeer in den
smaak viel.
Zoowel de bestuurders van voornoemd
fonds, die als geleiders optraden, als de
schoolkinderen zelf waren over deze
mooie reis zeer tevreden.
Ook werden op dien datum zoowel de
schoolkinderen der lagere klassen, als die
kinderen die de school nog niet bezoeken,
elk 'op een reep chocolade getracteerd,
alles bekostigd door genoemd fonds.
0. en W. Souburg. Zaterdag werden al
hier op de militaire schietbanen te West-
Souburg de jaarlij'ksche schietwedstrijden
gehouden, van den kring Walcheren van
de vrijwillige Burgerwachten. De uitsla
gen daarvan waren als volgt:
Korpswedstrijden. (Max. 300 punten.)
Klasse Veteranen: Burgerwacht Vlissin
gen 248 punten;
Klasse A: Burgerw. Middelburg 231 p.;
Klasse B: Burgerw. Meliskerke 248 p.;
id. 0'. en W. Souburg 230 p.;
Klasse G: Burgerw. Arnemuiden 236 p.;
id. Ritthem 233 p.; id. Aagtekerke 225 p.
Personeele baan (max. 60 p.): D. Pol
derman te Ritthem 57 p.; G. Jongepier te
Aagtekerke 55 p.; W. Mathijsse te Melis
kerke 54 p.; H. Kievit te Vlissingen 53 p.;
P. Filius te Arnemuiden 53 p.; J. Nou-
nekes te Vlissingen 52 p.; J. Wisse, te Me
liskerke 52 p.; J. v. d. Brink te Vlissingen
52 p.; Jac. Duvekot te Vrouwepolder 51
p.; G. van Belzen te Vlissingen 51 p.; A. J.
Freekenhorst te Middelburg 51 p.; J. P.
Louwerse, te Vrouwepolder 51 p.; H.
Grucq te Arnemuiden 51 p.; L. J. v. d.
Broeke te Middelburg 50 p.; A. J. Jacobse,
te Meliskerke 50 p.; A. W. Osté te Ritthem
50 p.
Vaste baan (max. 90 p.) C. v. Belzen te
Vlissingen 88 p.; J. Nonnekes te Vlissin
gen 86 p.; A. G. Weeda te Souburg 86 j.;
Jac. Duvekot, te Vrouwepolder 86 p.; BP.
Kievit te Vlissingen 84 p.; P. Melis te
Vrouwepolder 83 p.; G. v. Dijk te Vlissin
gen 82 p.; A. Geldof te Middelburg 82 p.;
J. Polderman te Vrouwepolder 82 p.; J. G.
F. van Kamer te Middelburg 81 p.; P.
Filius te Arnemuiden 81 p.; P. Brasser,
Vrouwepolder 81 p.
Vrije baan K.S.O. (Max. 120 p.): J.
Eo'ppejan, Aagtekerke llö p.; W. Ma
thijsse te Meliskerke 115 p.; A. de Korte
te Meliskerke 115 p.; N. Minderhoud te
Aagtekerke 115 p.; S. Bosselaar te id. 115
p.; L. Schoe te id. 115 p.; J. Wisse Lzn.
te id. 114 p.; Joh. Wij'khuijs te id. 114
p.; G. Jongepier te id. 113 p.; J. de Visser
te Meliskerke 113 p.; H. Kievit te Vlis
singen 113 p.
De Oecumenische Ra&u m Nederland,
verontrust door het feit, dat regeerin
gen van verschillende landen, daarbij ge
steund door hare volken, gedurende den
laatsten tijd openlijk een politiek voor
staan, die weder in strijd met de aan
vaarding van het Volkenbondsverdrag en
andere verdragen het geweld als bed
eenige middel tot oplossing van geschillen
beschouwt en versterking der bewapingen
den eenigen weg tot nationale veiligheid
acht;
met bezorgdheid constateerënd, dat de
wereld weder met een nieuwen oorlog be
dreigd wordt, die voor het leven der vol
ken van heillooze gevolgen zal zijn, en van
onmetelijke schade voor de zaak van bet
Evangelie van Jezus Christus;
roept allo leden der bij hem aangeslo
ten Kerken en de gansche Christenheid
in Nederland op om in het diepe besef
dat de Christenen mede schuldig staan
aan en verantwoordelijkheid dragen voor
den tusschen de vod ken heerschenden
geest van wantrouwen, naijver en haat
zich voor God te verootmoedigen en in
Zijn kracht zich opnieuw aan te gorden
om aan de verscheurde wereld den weg
des Evangelies, van verzoening, samen
werking en broederschap te toonen en met
alle kracht te strijden tegen die geestelijke
machten, wier heerschappij, de gemeen
schap tusschen volken, rassen en klassen
ondermijnt, den waarachtigen vrede weg
neemt en wier streven 'omvereenigbaar is
met den dienst van God, die door Chris
tus ons roept om in de gemeenschap des
Bteiligen Geestes getuigen te zijn van Zijtn
Koninkrijk.
Westkapelle. Het Burg. Armbestuur
heeft ter algemeene kennis gebracht, dat
het, in verband met de beperkte geld
middelen, helaas onmogelijk geworden is
om over alle aangeboden rekeningen van
geneeskundige hulp en ziekenhuisverple-
ging te onderhandelen en eventueel te
voldoen. Vandaar dat thans bij voorkeur
in aanmerking komen de doktersrekenin
gen en die kosten van ziekenhuisverple-
ging, waartegen men zich niet bij een
vereeniging voor ziekenhuisverpleging
kan verzekeren.
Tholen. Wedvlucht Libramo-nt op 10
Aug. van de vereen. „De trouwe duif" te
Tholen. Afstand 197 K.M.
Prijlzen: 1, 3, 10, 11, 22, 27, 30, 31, 32,
34, 35 A. Wagemaker; 2, 9, 18 D. Jansen,
4, 24 A. Baay, 5, 8, 28 G. Hazen, 6, 17,
2J G. Havermann; 7, 21, 23, 26, 33, 36,
37 C. Baay Pz., 13, 25 S. v. Luyk, 12 J.
Vermey, 14, J. Knuist, 15, 16 Chr. de
Korte 19, 29, L, Laban. Gelost 11 uur.
Eerste duif 2-6-15. Laatste 2-46-47.
Wedvlucht van de vereen. „De
Luchtpost. Afstand 136 K.M. Prij'zen: 1, 7,
15 G. Praat, 2, 6, 11 B. W. Schot, 3, 8,
10, P. v. Beers, 4, 14 A. Rijnberg, 5, 13 en
le 'Overduif M. v. Noort, 9 M. Schot, 12
M. Nijis. Gelost 8,15 u. Aankomst le duif
10-2-20. Laatste 10-22-21.
Voetbal.
lerseke. Zaterdagmiddag speelde de
voetbalvereen. Wit-Zwart I een wedstrijd
tegen Hansweertsche Boys I. Einduitslag
63, in het voordeel van Wit-Zwart.
VERHOOGING VAN DE SPOOR
WEGBRUG OVER DEN MOERDIJK.
Naar wij vernemen zijn gisteren nabij
de spoorbrug over den Moerdijk belang
rijke werkzaamheden aangevangen.
Deze werken houden verband met den
bouw van de nieuwe verkeersbrug.
De onderkant van de bestaande spoor
brug ligt op ruim 5.90 M. boven N.A.P.
De nieuwe brug komt op 9 M. boven N.
A.P. Deze laatste hoogte is voldoende om
de scheepvaart gelegenheid te geven onder
de brug door te varen.
Het scheepvaartverkeer door de be
staande brug gaat thans door een betrek
kelijk kleine draaibrug, welke in verband
met het drukke spoorwegverkeer, op be
trekkelijk weinig tijdstippen per etmaal
voor de scheepvaart geopend kan worden.
De thans begonnen werken dienen in de
eerste plaats voor het omhoog brengen
van een gedeelte der overspanning van de
spoorwegbrug, en voor het opheffen van
de bestaande draaibrug.
De spoorbrug bestaat uit 14 overspan
ningen elk van 100 M. lengte.
De vier noordelijkste der overspannin
gen blijlven op het tegenwoordige peil lig
gen, de overigen worden met een geleide
lijke helling tot 9 M. boven N.A.P. om
hoog gebracht, zoodat do scheepvaart, wel
ke steeds het zuidelijke deel van het vaar
water houdt, dan voldoende hoogte onder
de brug krijgt.
Maandag is men ten Z. van de Moer-
dijkbrug op ongeveer 1K.M. afstand bij
wachtpost 22 begonnen met het talud
te verbreeden en te verboogen.
In den nacht van Ziondag op Maandag
hebben de noodige wisselverleggingen op
bet spoorwegemplacement van Lage Zwa-
luwe plaats gehad, omdat voorloopig het
treinverkeer van daar tot de Moerdijk-
brug reeds over enkel spoor, evenals op de
brug zelf zal worden geleid.
Wanneer de spoorbrug op voldoende
hoogte zal zijn gebracht zal de bestaande
draaibrug geen dienst meer behoeven te
doen.
Het kleine kanaal aan de zuidzijde van
het vaarwater waarlangs de scheepvaart
thans wordt geleid en waarover de spoor
wegdraaibrug ligt, zal dan worden dicht
gegooid.
Het geheele werk moet zoo mogelijk
binnen een jaar worden voltooid.
Men hoopt bij bet begin van de nieuwe
zomerdienstregeling in 1936 gereed te
zijn.