Uit de Provincie
De waker
in Uw huis!
Kerknieuws
Onderwijs.
Gemengd Nieuws.
toelating; en tegen (het houden van een
aantal vergaderingen in besloten kring
geen bezwaar zou hebben. Hem ia door
den gouverneur-generaal audiëntie ver
leend.
J>at het lidmaatschap der N. S. B. voor
do overheidsdienaren hier te lande ver
boden ia een verbod, die niet voor Ne-
derlandsch-Indië geldt sluit niet in,
dat de aanwezigheid van een propagan
dist der N. S. B. onder de bestaands om
standigheden gevaarlijk moet worden ge
acht voor de openbare rust en orde daar
te lande.
De door den steller der vragen voor zioh
zelf gewenschte bewegingsvrijheid bij een
eventueel bezoek aan Nederlandsch-In-
dië kan niet worden gewaarborgd, ver
mits zijn aanwezigheid daar te lande door
de Indische regeering geacht wordt
gevaar te zullen opleveren voor de open
bare rust en orde
Ministerieel bezoek aan den Wieringer-
meerpolder.
De minister van waterstaat, jhr ir O
G. A. van Lith de Jeude, heeft gister
middag een bezoek aan den Wieringer-
meerpolder gebracht, waar hij eenige
boerderijen heeft bezichtigd en de oogst-
werkzaamheden in oogensohouw nam.
Hij was vergezeld van den directeur-
generaal van den rijkswaterstaat dr ir
J. A. Ringers en ir S. Smeding, lid van
de directie van den Wieringermeerpolder.
Minister Gelissen reserve-majoor.
Bij Koninklijk besluit is prof. dr ir H.
G. H. J. Gelissen, minister van Handel
en Nijverheid, benoemd tot reserve-ma
joor voor speciale diensten bij den Geue-
ralen Staf.
Radiotelefonische zakengesprekken me)
Indië.
D'e gelegenheid om des Zaterdags goed-
kcope radio-telefonische zakengesprekken
met Nederlandsch-Indië te kunnen voe
ren, schijnt in een behoefte te voorzien.
Reeds den eersten Zaterdag, dat dit mo
gelijk was, is er een tamelijk druk ge
bruik van gemaakt. Men mag aannemen,
dat deze gelegenheid nog niet algemeen
bekend is, zoodat men verwacht, dat in
de naaste toekomst een nog grooter aan-,
tal gesprekken zal gevoerd worden. De ge
sprekken worden zooveel mogelijk in de
morgenuren afgewikkeld.
Groote hitie in Deli.
Aneta seint uit Medan: Geheel Deli puft
sedert enkele dagen onder abnormaal
groote hitte. Zondag bedroeg de tempera
tuur 35,4 Celsius, welke temperatuur
sinds vele jaren niet is voorgekomen. Do
warmte duurt nog steeds voort.
Plannen tot verwerking van melkpoeder
in brood.
Naar ons van welingelichte zijde wordt
medegedeeld zijn in het Departement van
Economische Zaken plannen in onder
zoek om de overtollige melk, die thans
voor veevoeder wordt benut, te verwerken
tot melkpoeder en dit laatste tot een
piercentage van 10 pet. te verwerken in 't
brood, waardoor de voedingswaarde met
30 tot 40 pet. zou stijgen, terwijl de brood
prijs niet noemenswaard de hoogte in zou
gaan. Deze plannen zijn een uitvloeisel
van een door Professor L. K. Wolff uil
Utrecht voor de Sociaal-Hygiënische Ver-
eeniging gehouden referaat over de drei
gende ondervoeding der werkloosheid en
in welk referaat Prof. Wolff het denk
beeld van verwerking van melkpoeder in
brood propageerde.
Het 'bestuur der vereenigting heeft daar
op dit denkbeeld onder de aandacht van
den Minister van Economische Zaken ge
bracht.
HET ONGELUK VAN DE „GAAI".
„De bestuurder zat zóó in de klem, dat
deze toestand elk snel verkeersvliegtuig
noodlottig zou zijn geworden".
In het in Genève verschijnend interna
tionale luchtvaartinformatieblad „Inter-
avia", geeft een van de oudste en meest
ervaren Zwitsersche vliegers, Pillichody,
van de „Alpar", die eiken centimeter van
zijn geboorteland op zijn duim kent, bet
volgende persoonlijke oordeel over de oor
zaken van den ondergang van bet K. L.
M. Douglas-vliegtuig de Gaai. Hij schrijft:
„Aangezien ik sedert 1920 onder alle
denkbare weersgesteldheden boven de
Mesoccovallei heb gevlogen, heb ik na
tuurlijk over het ongeluk met bet K. L.
M.-vliegtuig in die vallei ernstig nage
dacht. Mijn persoonlijke meening is, dat
het vliegen met snelle en groote vliegtui
gen in nauwe valleien, omgeven door hoo-
ge bergen, buitengewoon riskant is. Het
is iets, waaraan vliegers, die groote erva-
ring ten aanzien van de klimatologische
en metereologisohe condities in de Alpen
hebben, zich nauwelijks zullen wagen. De
Mesocco-vallei is nauw en diep. Een vlie
ger, die laag in deze „kloof" vliegt, heeft
niet de beschikking over een natuurlijken
horizon, welke zelfs geheel ontbreekt. Een
niet ervaren berglandvlieger, die over de
Alpen vliegt, is hierbij dan ook ernstig in
het nadeel.
De Douglas beschikt over een zeer groo
te snelheid. Zijn stijgvermogen en hoog-
tegrens laten niets te wenschen over, ter
wijl het langzame landen door rernklap-
pen mogelijk wordt gemaakt. Wanneer
de Douglas echter op volle snelheid vliegt,
reageert het toestel natuurlijk langzamer
op de besturing; het bezit aanzienlijke
inertie en kan niet snel manoeuvreeren.
Deze eigenschappen zijn goed bij rechtuit
vliegen, ze zijn echter een nadeel in nood
gevallen, wanneer de vlieger in alpenval
leien scherpe bochten moet maken. Als
hierbij regenbuien en storm komen, wordt
de toestand catastrophaal.
Op den middag van 20 Juli was bijna
geheel Zwitserland bedekt met etorm-
wolken, terwijl het midden- en het ooste
lijke gedeelte van het land door den storm
werden geteisterd. Het dikke wolkendek
strekte zich over het geheele alpengebied
uit, terwijl de franje aan den onderkant
tot in de dalen hing. Zware regenbuien
vormden hier en daar onder aan de ber
gen dikke gordijnen; er traden hevige
windvlagen op, die in sommige streken
een snelheid van 68 mijl per uur bereik
ten.
We kunnen aannemen, dat de Neder-
landsche vlieger, vóór hij het Taliedovlieg-
veld in Milaan verliet, op de hoogte was
van de weersgesteldheid, die hij zou ont
moeten. Mogelijk was het weer tot aan de
Zwitsersche grens goed of zelfs zeer gun
stig. De eerste Alpentoppen waren ver
moedelijk voor het meerendeel vrij van
wolken. Het wolkendek reikte echter zeer
hoog; de bestuurder van het Italiaansche
vliegtuig, die ongeveer terzelfder tijd als
de Douglas Milaan verliet om naar Zu
rich te vliegen, doch terugkeerde, schatte,
dat de wolken tot 7000 M. hoogte reikten.
Waarom dus nog hooger stijgen als la
ger alles normaal schijnt te zijn? Dit moet
de onjuiste gedachtengang van den on-
fortuinlijken Nederlandschen vlieger ge
weest zijn. In een geval als dit, wanneer
hoog vliegen onmogelijk is, met het oog
op het gevaar van ijsvorming en wolken-
remous, staat den vlieger slechts één ding
te doen en dat is: terug te keeren naar de
plaats van vertrek.
Het besluit om onder de wolken te gaan
vliegen bracht als consekwentie een heele
serie van gevaren mee, die aan het alpen-
vliegen inherent zijn. Bellinzona was
waarschijnlijk reeds gepasseerd en de
wolken hingen om de toppen. Een open
vallei, die buien. De toestand is hoogst
ernstig. De vlieger stuurt op dien pas af,
die voor hem veiligheid beteekent. Hoe
verder hij komt, hoe nauwer de vallei
wordt. De bodem van de vallei wordt
zichtbaar. Het begint te regenen, gepaard
met laag drijvende wolken, rechts en links
zwaar begroeide, steile bergflanken, de
toppen der bergen bevinden zich reeds in
de wolken. De wind jaagt door de vallei
en het vliegtuig ontmoet de eerste buien.
De toestand is hoogst ernstig. De vlieger
is zich het gevaarlijke er van bewust, be
schrijft een bocht en probeert terug te
vliegen om zoo uit deze val te komen. Hij
neemt zijn besluit echter te laat. Aan alle
kanten, zelfs daar waar hij vandaan
kwam, ziet hij zich door wolken en mist
omgeven. Hij keert opnieuw terug, in de
hoop een uitweg te vinden. Doch hij is in
gesloten, het vliegtuig beschrijft scherpe
bochten. Hij moet nu zoo langzaam mo
gelijk vliegen met de remklappen geheel
uit. De motoren zijn sterk in toeren ver
minderd. Mogelijk is het nog doenlijk een
noodlanding te maken. Dan, plotseling,
geschiedt de ramp met een vliegtuig, dat
van bestuurdersstandpunt bezien, werke
lijk uitmuntend was gehanteerd. Alle ex
perts zullen echter toegeven, dat onder de
omstandigheden niets gedaan kon worden
om het neerstorten van het toestel te
voorkomen. Mogelijk werd het veroorzaakt
door een winddruk, mogelijk ook door een
overtrokken positie".
De Zwitsersche expert besluit: „Men
zou nog langer over deze tragedie kunnen
uitweiden, de conclusie zal dezelfde blij
ven: de bestuurder zat zoo in de klem, dat
deze toestand elk snel verkeersvliegtuig
noodlottig zou zijn geworden. Blijven vlie
gen over het hooggebergte? Natuurlijk 1
Maar dan uitgerust met hetere kennis
van de weerscondities en nu en dan een
vlucht opgeven en terugkeeren!
Visscherij-Centrale.
De Minister van Economische Zaken
heeft den heer A. J. Cambiier te Bres
ken s op izijin verzoek eervol ontslag ver
leend ads lid van de commissie voor de
vissoherij en den handel in consumptie-
garnalen der Nederlandsche Visscherij-
Gentrale.
Nat. Schaakwedstrijden te Middelburg.
Dó Nederlandsche Schaakbond houdt
deze week zijn Bondswedstrijden in het
gebouw St Joris te Middelburg.
Maandagavond te 7 uur heeft bij ont
stentenis van den Bondsvoorzitter, de
voorzitter van de ontvangende vereeniging
de Middelhurgsche Schaakvereeniging, de
heer W. de Graaf, alle reeds aanwezigen
welkom geheeten en de hoop uitgesproken
dat zij aangename wedstrijddagen te Mid
delburg zouden doorbrengen. Spr. wees er
op, dat het beeld op het gebouw voorstelt
den strijd van St Joris tegen den draak.
Spr. zou de schakers niet gaarne met dra
ken vergelijken, maar hij vertrouwde, Jat
zij wel ridders zullen zijn en aller spel
ridderlijk zal zijn.
Spr. deelde mede, dat de wedstrijd-uren
zoo geregeld zijn, dat men ook nog tijd
over heeft om te genieten van hetgeen
Middelburg aan schoons biedt, o.a. zal
het gemeentebestuur allen Dinsdagmiddag
in het mooie stadhuis ontvangen.
Woensdagmiddag wordt een autotocht
door Walcheren gemaakt en des avonds
heeft een bridgedrive plaats, waarbij de
schakers van huiten Middelburg zioh zul
len meten met Middelhurgsche bridgers,
alles onder leiding van dhr J. A. Ta venier.
Spr. wees er op, dat, al is het bridgen niet
minder inspannend dan schaken, het toch
meer afwisseling biedt.
Dien avond zal men ook kunnen genie
ten van den aanblik van het belichte stad
huis.
Deizen avond werden gespeeld 5 groe
pen, ieder van 8 personen, dus waren er
5 maal 4 partijen.
Te elf uur moesten zij afgeloopen zijn,
Ingezonden Mededeeling.
Shelltox verdelgt motten, muggen,
vliegenKortom alle ongedierte,
de larven en eitjes incluis. Een
kamerbeurt zonder Shelltox is
slechts half werk. Haal een bus
Shelltox bij Uw drogistI
doch het was bij half twaalf toen de laat
ste uitslag bekend was.
Het resultaat van dezen eersten avond
was:
Groep I: J. F. Heemskerk, Middelburg
'Fl. L. Wackers, Den Haag 01; Th.
G. L. Kok, Den Haag—Mr W. G. Belifan-
te, T'en Haag 01; W. G. Treurniet, Rot
terdamJ. Frick, Bedum 10; T. A.
Spinhoven, AmsterdamMr J. A. Wolt
huis, Groningen, remise.
Groep II: B. Buriks, Den HaagJ. F.
Nijssen, Assen, remise; H. Levie, Assen
W. de Graaf, Middelburg, afgebroken; J.
G. Geusebroek, Den HaagJ. A. J. Polak,
Amsterdam 0—1; Mr G. J. Leembruggen,
Den. HaagA. M. Boekdrukker, Hilver
sum, afgebroken.
Groep III: P. M. de Kleijn, Middelburg
'E. Morissen, Amsterdam, afgebroken;
J. Mijbing, HeerlenJ. Gouwentak, Den
Haag 10; J. Cauveren, DoetinchemJ.
H. „Toren", Voorburg 0—1; J. Boers, Nij
megenB. N. Berkel, Den Haag, remise.
Groep IV: J. Maas, VenloJ. Scheltens,
Middelburg, remise; P. Schoenmakers, te
HeerlenA. Hosse, Groningen, afgebro
ken; J. F. Kaan, DelftJ. J. Lehr, Rot
terdam 01; E. D. de Waal, Alkmaar
M. A. Kortekaas, Wassenaar, afgebroken.
Groep V: J. Nijman, Den HaagA. D.
van Steenis, Haarlem 10; F. J. Krop,
RotterdamB. W. Kremer, Groningen
01; G. Orbaan Jr, Middelb.E. Schel
tens, Meppel 10; H. B. Wijgman, Epe
J. Burgers, Rotterdam 10.
Diefstal uit automaten.
De politie te Domburg heeft aldaar
eenige jongens betrapt toen zij bezig wa
ren door -'t inwerpen van halfjes in een
automaat, deze automatisch leeg te plun
deren. Het was n.l. een dubbeltjes auto
maat. Toen de automaat werd geopend
bleken er een twintigtal halve centen in
te zitten.
Verplaatst.
Met ingang van 16 Aug. a.s. is de Rijks
veldwachter brig. t.t. J. Warrens ver
plaatst van Hengstdijk naar Stoppeldijk
Middelburg. Gevonden voorwerpen.
Bril, Timmermans, Noordweg R le; Vul
potlood. Dronkers, Noordweg S 22; Goud
ringetje, v. Sehaik, Zuidsingel E 40; Da
meshoed, Annie Beus, Westkapelle A 21;
Poederdoos, Polderman, I 186; Mantel
band, J. Geers, Zach. Jansenstr. W 113,
Taschje met poeder, Haajman, Veersche-
weg S 1; Regenjas', Koppejan. Oude Vliss.-
weg V 18; Tennisraket, J. Looise, Kleine
Werfstraat F 111; Port. met inh., Neu-
felglise, Ach tersingel Q 161; Damesmuts,
J. Bostelaar, Jacob Catsstr. S 114; Da
meshandschoen, B. v. P.; Vlieger met
touw, J. v. d. Berge, Julianastr. W 9;
Port. met inh., de Groot. Oud Arn.pad F
161; Koperen gewicht, J. Ailewijn, Bree-
weg, 'tZand D 177; Huissleutel, Sanders,
Varkensmarkt K 38; Bos sleutels, B. v.
P.; Port. met inh., Jellema, Pottenmarkt,
D'ameshoedje, P. Krijger, Leliestr. S 151e;
Kindermuts, Bostelaar, Spanj.straat E 74,
Damesport. met inh., G. Kramer, Oud
Arn.pad F 40; Armband, Sinke, L. Viele
K 229; Vlieger met touw, v. d. Bunder,
Zuidsingel E 47e; Ceintuur, Joziasse, L.
Burg B 5; Kettingtje, Van Schijndel, L.
Delft B 128; Pet, de Ruijter. Reijgerstr. A
117; Huissleutel, Snijders, D'am N.Z. N
279; Zilv. Sluitdeksel, Insp. Kamer, B.
v. P.; Heerenrijwiel, D'e Munck, Burg;
Hond. van Meer, Punt O 217; Onderdeel
machine, J. Vader, Oude Vliss.weg V 28;
Regenjas, Brugwachters, Kanaalbrug;
Damestasch met inh., Minderhoud, N.
Poortstr. P 194; Matrozenmuts, de Ko
ning, Wagenplein P 7; Huissleutel, J.
Vervoom, Achtersingel Q 149.
i Drie arrestaties. In den af-
g loopen nacht hebben niet minder dan
drie personen op het politiebureau in
arrest gezeten.
Eén hunner was aangehouden wegens
openbare dronkenschap en nachtelijk bu
rengerucht; een wegens landlooperij en
een moest nog straf ondergaan en is dan
ook hedenmorgen naar het huis van be
waring overgebracht.
Schoorsteenbrand. Giste
renavond ontdekte de politie een schoor
steenbrand in een perceel aan het Smids-
bolwerk. De brandweer kwam er aan te
pas en bluschte het brandje.
Vlissingen. C o n c e r t. De harmonie
„St Caecilia", directeur dhr André J.
Geijsen, geeft Woensdagavond een concert
in de tent op den Boulevard Evertsen, te
8 uur aanvangende.
lerseke. De rwemveTeeniging „De Ooe-
terschelde" ie voornemens in de maand
Augustus een zwomdwedstrijd te organ'i-
seeren voor alle liefhebbers uit de pro
vincie. Het programma belooft veel.
De groei der nog overgeschoten
Zeeuwao'he oesters is zeer gering en valt
zeer tegen. Het kan nog zijn, dat deze
nog moet koenen, maar dat zou dan een
meevaller zijn. Op verschillende plaatsen
hebben de kweekers de uitgezaaide oes
ters bezichtigd, maar hot boste was nog
niet veel. De tarra is weer groot, niet veel
minder dam in 1934.
Uitslag wedvlucht vanaf Ciney, af
stand 152 'km., door de P. D. V. „De
Noordster" '(Zaterdagvliegers): le, 15e en
19e M. Verhulst; 2e, 7e en 14e G. Pekaar;
3e, 4e, 11e en 13e P. J. Kloosterman; 5ie
T. Tolhoek; 6e en 8e W. E. van Kogelen-
berg; 9e C. J. de Waal; 10e A. Nieuwon-
huize; 12e Th. van Os; 17e, 18e en 19e
J. de Wee. Los 12 u., aankomst eerste
2.44.50, laatste 3.01.06.
0. en W. Souburg. De Raad dezer ge
meente zal a.s. Vrijdag des nam. te 2 uur
vergaderen. O.m. komen dan de volgende
punten aan de orde.
Wijziging verordening vergunnings
recht.
Aansluiting voor ziekengeldverzekering
bij de Bedrijfsvereeniging voor zidken-
geldverzekering van de Nederlandsche Ge
meenten.
Onderzoek geloofsbrieven.
Aanbieding Bedrijfsrekeningen en Ge
meente-rekening 1934.
Werkverschaffing.
Grijpskerke. Loop der bevolking over
de maand Juli 1935.
Ingekomen: Willem Jacobse uit Kou-
dekerke.
Vertrokken: Joost Marinus Rotte naar
Kerkwerve; Lein Jacobus Cevaal naar
Medernblik; Cornells Stroo naar Melis-
kerke.
Meliskerke. Loop der bevolking over
de maand Juli 1935.
Ingekomen: Maatje Komejan uit Mid
delburg; Gornelis Stroo uit Grijpskerke.
Vertrokken: Maatje Comejan naar Cas-
tricum; Johannes Marijs naar Medem
blik; Levina Sturm naar Zoutelande.
Westkapelle. Loop der bevolking over
de maand Juli 1935.
Vertrokken: Lena Dekker, dienstbode,
naar Veere; Barbara Minderhoud, geb.
Hengst, naar Koudekerke.
Bedroeg bet aantal ingeschreven
werkzoekenden eind Juni nog 232, mo
menteel zijn er 65 ingeschreven. Het aan
tal steuntrekkenden bedraagt thans 65.
Ned. Herv. Kerk.
Aangenomen naar Veldhoven, Dr K. J.
van Bart te Brussel. Naar Amsterdam,
W. M. A. Kalkman te Katwijk aan Zee.
Geref. Kerken.
Beroepen te Roden, W. Reeskamp,
cand. te Utrecht. Te Surhuisterveen, A. de
Ruiter te Oude en Nieuwe Bildtzijl.
Ghr. Geref. Kerk.
Tweetal te Doesburg. J. van Doorn te
Ede en J. Tolsma te Zaamslag.
Beroepen te Rjjnsburg, M. Baan cand
te Maassluis.
Vrije Evang. Gemeenten.
Bedankt voor Groningen, J. Verboom
te Franeker.
'Dal. G. Knottner.usf. Zondag
is te Soest, 53 jaar oud, overleden Ds I.
G. Knottnerus, emeritus-predikant der N.
H. Kerk.
D's Knottnerus aanvaardde 9 April 1905
zijn ambt te Wanneperveen. Vandaar ver
trok hij in 1912 naar Brielle en verbond
zich in 1925 aan de gemeente van Beu-
ningen. Hier ontving hij enkele maanden
geleden eervol emeritaat.
Ds D. Hoek, pred. bij de Geref.
Kerk te Enkhuiizen, die op 17 November
1901 te Heinkens zand in het ambt
werd bevestigd, herdenkt a.s. Woensdag
den dag waarop hij een kwart eeuw ge
leden aan zijn tegenwoordige gemeente
verbonden werd.
Voor de akte Du'itsch L. O. zijn ge
slaagd de dames J. Enkelaar te Middel
burg, N. Smit te Koudekerke en P. van
Wel te Terneuzen.
De beer D. H. Schuitmaker te Goes
is 'geslaagd voor de akte Handelskennis
(L.O.).
Voor de akte Hoogduitsch (L. O.) is
heden geslaagd Mej. B. Belger te VTissin-
gen.
De „Koetflang" In één dag van Caïro
naar Schiphol.
10.800 K.M. in drie dagen.
De „Kodtilang" bestuurder W. van
Veenendaal, die bij Bangkok pech had,
heeft kana gezien een verloren dag in te
halen. Bij aankomst gisteravond te Schip
hol vertelde hij:
„Het oponthoud was te wijten aan eeD
plaatselijke storing waar ik middenin za't
toen ik Bangkok bijna te pakken had. We
waren Woensdag om negen uur uit Ban
doeng vertrokken en gingen dien eersten
dag gewoon naar Medan.
Den tweeden dag ben dk vaetgeloopen
Ik was bijna te Bangkok, 'toen het mooie
weer plotseling omsloeg en ik als het
ware voor een zwarten muur kwam te
staan. Ik liep er a? aardig in, maakte fluks
een wending en keerde naar Alorstar
terug.
Den volgenden dag bleek het weer opge
klaard te zijn en ik ging van Alorstar
naar Rangoon met oen tusschenlancLing in
Bangkok. Ek was dus een dag achter en
rekende er heelemaal niet op, dat ik er in
zou slagen dezen in te loopen. Mijn En-
gelsche passagiers hadden danig 't land.
Onder de reis voelde ik, dat er een mo
gelijkheid zou ontstaan toch nog vol
gens schema thuiis te koonen. Mijn spor
tieve passagiers gloeiden van enthousias
me voor het plan, en ik moet zeggen, dat
ik alle steun van hen heh ondervonden.
Als er bij. een tusschenlanding maar
vijftien minuten tijd was voor de thee, dan
zaten zij precies op den afgesproken tijd
weer op him plaatsen in het vliegtuig en
daaraan dank ik niet in het minst dat ik
tenslotte geslaagd ben.
Den vierden dag vlogen wij van Ran
goon naar Karachi, 3350 K.M. Volgens
het schema had ik dien dag Jodhpur
Bagdad moeten maken.
Den vijfden dag, dat was gisteren, gin
gen wij van Karachi naar Caïro, een af
stand van 3875 K.M. en vandaag zijn wij
om vier uur in den morgen (2 uur Am-
aterdrj.TTi.sohe tijd) van Caïro vertrokken
met Ihet vaste voornemen zoo mogelijk
vandaag nog de 3580 K.M., die ons scheid
de van 'Schiphol, af te leggen.
Natuurlijk hield ik rekening met de
mogelijkheid, dat het niet zou lukken,
maar al vliegende werd het mij hoe lan
ger hoe duidelijker, dat het kon. Ook de
passagiers leefden intens mee, zoadat na
korte tussohenlandingen in Athene, Boe
dapest en Halle-Leipzig wij1 om tien minu
ten voor zeven op Schiphol konden dalen.
Ten slotte verklaarde de 'heer Vair
Veenendaal ons dat hij met een andere
machine dan de Douglas deze prestatie
niet had kunnen leveren.
Dat zit niet alleen in de groote snelheid
der Ameriikaansche machines, maar
hoofdzakelijk in het feit, dat zij zoo
„silen't" zijn. Bij machines waar het ge
daver der motoren hinderlijk is voor de
inzittenden en men meer last heeft vau
trillingen, is het lichaam niet bestand te
gen zulk een lange vlucht. Thans waren
alle inzittenden naar onMandigheden nog
„fit". De Engelschen glingen denzelfden
avond door naar Londen, zoodat zij' drie
dagen noodi'g hadden voor de reis Kara
chi'Londen, wat zeker een record is.
Vierduizend gulden inhet
riool. Onlangs is te Hilversum uit do
woning van S. aan den Lorentzweg een
geldkistje, inhoudende papieren en f4000
aan bankpapier, gestolen.
De politie vond bij het onderzoek geen
sporen van braak, terwijl de bestolene
niet kon opgeven, wanneer het geldkistje
was verdwenen. Aanvankelijk scheen een
spoor te leiden naar een buitenman, die
dikwijls bij S. op bazoek kwam en in het
bezit bleek te zijn van een sleutel, welke
op diens buisdeur paste. Dit onderzoek
liep evenwel op niets uit.
Zaterdag is de politie door een vecht
partij tusschen de twee buren van S. de
zaak op het spoor gekomen.
De twee mannen, zekere van 'tV. en
v. d. L., kregen ruzie, waarbij de eerste
van diefstal werd beschuldigd, waarop
hij den ander met een dolkmes dreigde.
Arrestatie volgde en het onderzoek in ver
band met den diefstal werd hervat. Het
spoor leidde via een broer van Van 'tV.
te IJsselmonde, die bekende een dag na
den diefstal een hoeveelheid geld per brief
te hebben ontvangen; hij had dit later
weer naar Hilversum gebracht. Thans
vielen de beide verdachten, van 't V. en
zijn vrouw, door de mand. Zij bekenden,
dat zij het kistje in een stoot hadden ge
worpen, het bankpapier echter hadden zij
tot snippers gescheurd en weggeworpen
in het privaat.
De politie heei't daarop het kistje in
derdaad in een sloot aan den GraveUand-
schenweg gevonden.
De commissaris van politie heeft toen
de rioleering bij de woning van de ver
dachten doen openbreken met het gevolg,
dat tusschen twee traliën een groot deel
van de versnipperde bankbiljetten is ge
vonden; niet minder dan 146 stukjes bank
papier werden opgevischt.
Van 't V. en diens broer te IJsselmon
de zijn thans in arrest, de laatste onder
verdenking van heling. De menschen blij
ken uit angst bet geld te hebben vernie
tigd.
'Wilde autobusdiensten.
De ambtenaar bij het 0. M. bij het kan
tongerecht te Leeuwarden heeft in samen
werking met de marechaussee te Makkum
en Leeuwarden gisterochtend op den af
sluitdijk zeven autobussen van de reisver-
eeniging Samenwerking uit St Annaparo-
chie in beslag genomen. De bussen zijn
naar de marechausseekazerne te Leeu
warden overgebracht.
Trucjes aan de grens.
Op de appelen en de peren, die, elk af
zonderlijk in papier gewikkeld, uit Noord-
Amerika in België worden ingevoerd,
staan zeer hooge rechten; 172 franc per
100 K.G.
Om aan deze prohibitieve rechten te
ontkomen, hebben de Belgische impor
teurs er het volgende op gevonden.
Die Amerikaansche vruchten worden
bij hun aankomst in België als transito-
goed opgegeven en per' vrachtwagen naar
Nederland gevoerd, waar een garantie ge
stort wordt. Wanneer de wagen enkele
honderden meters op NederlaDdsch gebied
is gereden, worden de appelen en peren
van hun papier ontdaan en weer naar