Uit de Provincie De waker in Uw huis! Kerknieuws Onderwijs. Gemengd Nieuws. toelating; en tegen (het houden van een aantal vergaderingen in besloten kring geen bezwaar zou hebben. Hem ia door den gouverneur-generaal audiëntie ver leend. J>at het lidmaatschap der N. S. B. voor do overheidsdienaren hier te lande ver boden ia een verbod, die niet voor Ne- derlandsch-Indië geldt sluit niet in, dat de aanwezigheid van een propagan dist der N. S. B. onder de bestaands om standigheden gevaarlijk moet worden ge acht voor de openbare rust en orde daar te lande. De door den steller der vragen voor zioh zelf gewenschte bewegingsvrijheid bij een eventueel bezoek aan Nederlandsch-In- dië kan niet worden gewaarborgd, ver mits zijn aanwezigheid daar te lande door de Indische regeering geacht wordt gevaar te zullen opleveren voor de open bare rust en orde Ministerieel bezoek aan den Wieringer- meerpolder. De minister van waterstaat, jhr ir O G. A. van Lith de Jeude, heeft gister middag een bezoek aan den Wieringer- meerpolder gebracht, waar hij eenige boerderijen heeft bezichtigd en de oogst- werkzaamheden in oogensohouw nam. Hij was vergezeld van den directeur- generaal van den rijkswaterstaat dr ir J. A. Ringers en ir S. Smeding, lid van de directie van den Wieringermeerpolder. Minister Gelissen reserve-majoor. Bij Koninklijk besluit is prof. dr ir H. G. H. J. Gelissen, minister van Handel en Nijverheid, benoemd tot reserve-ma joor voor speciale diensten bij den Geue- ralen Staf. Radiotelefonische zakengesprekken me) Indië. D'e gelegenheid om des Zaterdags goed- kcope radio-telefonische zakengesprekken met Nederlandsch-Indië te kunnen voe ren, schijnt in een behoefte te voorzien. Reeds den eersten Zaterdag, dat dit mo gelijk was, is er een tamelijk druk ge bruik van gemaakt. Men mag aannemen, dat deze gelegenheid nog niet algemeen bekend is, zoodat men verwacht, dat in de naaste toekomst een nog grooter aan-, tal gesprekken zal gevoerd worden. De ge sprekken worden zooveel mogelijk in de morgenuren afgewikkeld. Groote hitie in Deli. Aneta seint uit Medan: Geheel Deli puft sedert enkele dagen onder abnormaal groote hitte. Zondag bedroeg de tempera tuur 35,4 Celsius, welke temperatuur sinds vele jaren niet is voorgekomen. Do warmte duurt nog steeds voort. Plannen tot verwerking van melkpoeder in brood. Naar ons van welingelichte zijde wordt medegedeeld zijn in het Departement van Economische Zaken plannen in onder zoek om de overtollige melk, die thans voor veevoeder wordt benut, te verwerken tot melkpoeder en dit laatste tot een piercentage van 10 pet. te verwerken in 't brood, waardoor de voedingswaarde met 30 tot 40 pet. zou stijgen, terwijl de brood prijs niet noemenswaard de hoogte in zou gaan. Deze plannen zijn een uitvloeisel van een door Professor L. K. Wolff uil Utrecht voor de Sociaal-Hygiënische Ver- eeniging gehouden referaat over de drei gende ondervoeding der werkloosheid en in welk referaat Prof. Wolff het denk beeld van verwerking van melkpoeder in brood propageerde. Het 'bestuur der vereenigting heeft daar op dit denkbeeld onder de aandacht van den Minister van Economische Zaken ge bracht. HET ONGELUK VAN DE „GAAI". „De bestuurder zat zóó in de klem, dat deze toestand elk snel verkeersvliegtuig noodlottig zou zijn geworden". In het in Genève verschijnend interna tionale luchtvaartinformatieblad „Inter- avia", geeft een van de oudste en meest ervaren Zwitsersche vliegers, Pillichody, van de „Alpar", die eiken centimeter van zijn geboorteland op zijn duim kent, bet volgende persoonlijke oordeel over de oor zaken van den ondergang van bet K. L. M. Douglas-vliegtuig de Gaai. Hij schrijft: „Aangezien ik sedert 1920 onder alle denkbare weersgesteldheden boven de Mesoccovallei heb gevlogen, heb ik na tuurlijk over het ongeluk met bet K. L. M.-vliegtuig in die vallei ernstig nage dacht. Mijn persoonlijke meening is, dat het vliegen met snelle en groote vliegtui gen in nauwe valleien, omgeven door hoo- ge bergen, buitengewoon riskant is. Het is iets, waaraan vliegers, die groote erva- ring ten aanzien van de klimatologische en metereologisohe condities in de Alpen hebben, zich nauwelijks zullen wagen. De Mesocco-vallei is nauw en diep. Een vlie ger, die laag in deze „kloof" vliegt, heeft niet de beschikking over een natuurlijken horizon, welke zelfs geheel ontbreekt. Een niet ervaren berglandvlieger, die over de Alpen vliegt, is hierbij dan ook ernstig in het nadeel. De Douglas beschikt over een zeer groo te snelheid. Zijn stijgvermogen en hoog- tegrens laten niets te wenschen over, ter wijl het langzame landen door rernklap- pen mogelijk wordt gemaakt. Wanneer de Douglas echter op volle snelheid vliegt, reageert het toestel natuurlijk langzamer op de besturing; het bezit aanzienlijke inertie en kan niet snel manoeuvreeren. Deze eigenschappen zijn goed bij rechtuit vliegen, ze zijn echter een nadeel in nood gevallen, wanneer de vlieger in alpenval leien scherpe bochten moet maken. Als hierbij regenbuien en storm komen, wordt de toestand catastrophaal. Op den middag van 20 Juli was bijna geheel Zwitserland bedekt met etorm- wolken, terwijl het midden- en het ooste lijke gedeelte van het land door den storm werden geteisterd. Het dikke wolkendek strekte zich over het geheele alpengebied uit, terwijl de franje aan den onderkant tot in de dalen hing. Zware regenbuien vormden hier en daar onder aan de ber gen dikke gordijnen; er traden hevige windvlagen op, die in sommige streken een snelheid van 68 mijl per uur bereik ten. We kunnen aannemen, dat de Neder- landsche vlieger, vóór hij het Taliedovlieg- veld in Milaan verliet, op de hoogte was van de weersgesteldheid, die hij zou ont moeten. Mogelijk was het weer tot aan de Zwitsersche grens goed of zelfs zeer gun stig. De eerste Alpentoppen waren ver moedelijk voor het meerendeel vrij van wolken. Het wolkendek reikte echter zeer hoog; de bestuurder van het Italiaansche vliegtuig, die ongeveer terzelfder tijd als de Douglas Milaan verliet om naar Zu rich te vliegen, doch terugkeerde, schatte, dat de wolken tot 7000 M. hoogte reikten. Waarom dus nog hooger stijgen als la ger alles normaal schijnt te zijn? Dit moet de onjuiste gedachtengang van den on- fortuinlijken Nederlandschen vlieger ge weest zijn. In een geval als dit, wanneer hoog vliegen onmogelijk is, met het oog op het gevaar van ijsvorming en wolken- remous, staat den vlieger slechts één ding te doen en dat is: terug te keeren naar de plaats van vertrek. Het besluit om onder de wolken te gaan vliegen bracht als consekwentie een heele serie van gevaren mee, die aan het alpen- vliegen inherent zijn. Bellinzona was waarschijnlijk reeds gepasseerd en de wolken hingen om de toppen. Een open vallei, die buien. De toestand is hoogst ernstig. De vlieger stuurt op dien pas af, die voor hem veiligheid beteekent. Hoe verder hij komt, hoe nauwer de vallei wordt. De bodem van de vallei wordt zichtbaar. Het begint te regenen, gepaard met laag drijvende wolken, rechts en links zwaar begroeide, steile bergflanken, de toppen der bergen bevinden zich reeds in de wolken. De wind jaagt door de vallei en het vliegtuig ontmoet de eerste buien. De toestand is hoogst ernstig. De vlieger is zich het gevaarlijke er van bewust, be schrijft een bocht en probeert terug te vliegen om zoo uit deze val te komen. Hij neemt zijn besluit echter te laat. Aan alle kanten, zelfs daar waar hij vandaan kwam, ziet hij zich door wolken en mist omgeven. Hij keert opnieuw terug, in de hoop een uitweg te vinden. Doch hij is in gesloten, het vliegtuig beschrijft scherpe bochten. Hij moet nu zoo langzaam mo gelijk vliegen met de remklappen geheel uit. De motoren zijn sterk in toeren ver minderd. Mogelijk is het nog doenlijk een noodlanding te maken. Dan, plotseling, geschiedt de ramp met een vliegtuig, dat van bestuurdersstandpunt bezien, werke lijk uitmuntend was gehanteerd. Alle ex perts zullen echter toegeven, dat onder de omstandigheden niets gedaan kon worden om het neerstorten van het toestel te voorkomen. Mogelijk werd het veroorzaakt door een winddruk, mogelijk ook door een overtrokken positie". De Zwitsersche expert besluit: „Men zou nog langer over deze tragedie kunnen uitweiden, de conclusie zal dezelfde blij ven: de bestuurder zat zoo in de klem, dat deze toestand elk snel verkeersvliegtuig noodlottig zou zijn geworden. Blijven vlie gen over het hooggebergte? Natuurlijk 1 Maar dan uitgerust met hetere kennis van de weerscondities en nu en dan een vlucht opgeven en terugkeeren! Visscherij-Centrale. De Minister van Economische Zaken heeft den heer A. J. Cambiier te Bres ken s op izijin verzoek eervol ontslag ver leend ads lid van de commissie voor de vissoherij en den handel in consumptie- garnalen der Nederlandsche Visscherij- Gentrale. Nat. Schaakwedstrijden te Middelburg. Dó Nederlandsche Schaakbond houdt deze week zijn Bondswedstrijden in het gebouw St Joris te Middelburg. Maandagavond te 7 uur heeft bij ont stentenis van den Bondsvoorzitter, de voorzitter van de ontvangende vereeniging de Middelhurgsche Schaakvereeniging, de heer W. de Graaf, alle reeds aanwezigen welkom geheeten en de hoop uitgesproken dat zij aangename wedstrijddagen te Mid delburg zouden doorbrengen. Spr. wees er op, dat het beeld op het gebouw voorstelt den strijd van St Joris tegen den draak. Spr. zou de schakers niet gaarne met dra ken vergelijken, maar hij vertrouwde, Jat zij wel ridders zullen zijn en aller spel ridderlijk zal zijn. Spr. deelde mede, dat de wedstrijd-uren zoo geregeld zijn, dat men ook nog tijd over heeft om te genieten van hetgeen Middelburg aan schoons biedt, o.a. zal het gemeentebestuur allen Dinsdagmiddag in het mooie stadhuis ontvangen. Woensdagmiddag wordt een autotocht door Walcheren gemaakt en des avonds heeft een bridgedrive plaats, waarbij de schakers van huiten Middelburg zioh zul len meten met Middelhurgsche bridgers, alles onder leiding van dhr J. A. Ta venier. Spr. wees er op, dat, al is het bridgen niet minder inspannend dan schaken, het toch meer afwisseling biedt. Dien avond zal men ook kunnen genie ten van den aanblik van het belichte stad huis. Deizen avond werden gespeeld 5 groe pen, ieder van 8 personen, dus waren er 5 maal 4 partijen. Te elf uur moesten zij afgeloopen zijn, Ingezonden Mededeeling. Shelltox verdelgt motten, muggen, vliegenKortom alle ongedierte, de larven en eitjes incluis. Een kamerbeurt zonder Shelltox is slechts half werk. Haal een bus Shelltox bij Uw drogistI doch het was bij half twaalf toen de laat ste uitslag bekend was. Het resultaat van dezen eersten avond was: Groep I: J. F. Heemskerk, Middelburg 'Fl. L. Wackers, Den Haag 01; Th. G. L. Kok, Den Haag—Mr W. G. Belifan- te, T'en Haag 01; W. G. Treurniet, Rot terdamJ. Frick, Bedum 10; T. A. Spinhoven, AmsterdamMr J. A. Wolt huis, Groningen, remise. Groep II: B. Buriks, Den HaagJ. F. Nijssen, Assen, remise; H. Levie, Assen W. de Graaf, Middelburg, afgebroken; J. G. Geusebroek, Den HaagJ. A. J. Polak, Amsterdam 0—1; Mr G. J. Leembruggen, Den. HaagA. M. Boekdrukker, Hilver sum, afgebroken. Groep III: P. M. de Kleijn, Middelburg 'E. Morissen, Amsterdam, afgebroken; J. Mijbing, HeerlenJ. Gouwentak, Den Haag 10; J. Cauveren, DoetinchemJ. H. „Toren", Voorburg 0—1; J. Boers, Nij megenB. N. Berkel, Den Haag, remise. Groep IV: J. Maas, VenloJ. Scheltens, Middelburg, remise; P. Schoenmakers, te HeerlenA. Hosse, Groningen, afgebro ken; J. F. Kaan, DelftJ. J. Lehr, Rot terdam 01; E. D. de Waal, Alkmaar M. A. Kortekaas, Wassenaar, afgebroken. Groep V: J. Nijman, Den HaagA. D. van Steenis, Haarlem 10; F. J. Krop, RotterdamB. W. Kremer, Groningen 01; G. Orbaan Jr, Middelb.E. Schel tens, Meppel 10; H. B. Wijgman, Epe J. Burgers, Rotterdam 10. Diefstal uit automaten. De politie te Domburg heeft aldaar eenige jongens betrapt toen zij bezig wa ren door -'t inwerpen van halfjes in een automaat, deze automatisch leeg te plun deren. Het was n.l. een dubbeltjes auto maat. Toen de automaat werd geopend bleken er een twintigtal halve centen in te zitten. Verplaatst. Met ingang van 16 Aug. a.s. is de Rijks veldwachter brig. t.t. J. Warrens ver plaatst van Hengstdijk naar Stoppeldijk Middelburg. Gevonden voorwerpen. Bril, Timmermans, Noordweg R le; Vul potlood. Dronkers, Noordweg S 22; Goud ringetje, v. Sehaik, Zuidsingel E 40; Da meshoed, Annie Beus, Westkapelle A 21; Poederdoos, Polderman, I 186; Mantel band, J. Geers, Zach. Jansenstr. W 113, Taschje met poeder, Haajman, Veersche- weg S 1; Regenjas', Koppejan. Oude Vliss.- weg V 18; Tennisraket, J. Looise, Kleine Werfstraat F 111; Port. met inh., Neu- felglise, Ach tersingel Q 161; Damesmuts, J. Bostelaar, Jacob Catsstr. S 114; Da meshandschoen, B. v. P.; Vlieger met touw, J. v. d. Berge, Julianastr. W 9; Port. met inh., de Groot. Oud Arn.pad F 161; Koperen gewicht, J. Ailewijn, Bree- weg, 'tZand D 177; Huissleutel, Sanders, Varkensmarkt K 38; Bos sleutels, B. v. P.; Port. met inh., Jellema, Pottenmarkt, D'ameshoedje, P. Krijger, Leliestr. S 151e; Kindermuts, Bostelaar, Spanj.straat E 74, Damesport. met inh., G. Kramer, Oud Arn.pad F 40; Armband, Sinke, L. Viele K 229; Vlieger met touw, v. d. Bunder, Zuidsingel E 47e; Ceintuur, Joziasse, L. Burg B 5; Kettingtje, Van Schijndel, L. Delft B 128; Pet, de Ruijter. Reijgerstr. A 117; Huissleutel, Snijders, D'am N.Z. N 279; Zilv. Sluitdeksel, Insp. Kamer, B. v. P.; Heerenrijwiel, D'e Munck, Burg; Hond. van Meer, Punt O 217; Onderdeel machine, J. Vader, Oude Vliss.weg V 28; Regenjas, Brugwachters, Kanaalbrug; Damestasch met inh., Minderhoud, N. Poortstr. P 194; Matrozenmuts, de Ko ning, Wagenplein P 7; Huissleutel, J. Vervoom, Achtersingel Q 149. i Drie arrestaties. In den af- g loopen nacht hebben niet minder dan drie personen op het politiebureau in arrest gezeten. Eén hunner was aangehouden wegens openbare dronkenschap en nachtelijk bu rengerucht; een wegens landlooperij en een moest nog straf ondergaan en is dan ook hedenmorgen naar het huis van be waring overgebracht. Schoorsteenbrand. Giste renavond ontdekte de politie een schoor steenbrand in een perceel aan het Smids- bolwerk. De brandweer kwam er aan te pas en bluschte het brandje. Vlissingen. C o n c e r t. De harmonie „St Caecilia", directeur dhr André J. Geijsen, geeft Woensdagavond een concert in de tent op den Boulevard Evertsen, te 8 uur aanvangende. lerseke. De rwemveTeeniging „De Ooe- terschelde" ie voornemens in de maand Augustus een zwomdwedstrijd te organ'i- seeren voor alle liefhebbers uit de pro vincie. Het programma belooft veel. De groei der nog overgeschoten Zeeuwao'he oesters is zeer gering en valt zeer tegen. Het kan nog zijn, dat deze nog moet koenen, maar dat zou dan een meevaller zijn. Op verschillende plaatsen hebben de kweekers de uitgezaaide oes ters bezichtigd, maar hot boste was nog niet veel. De tarra is weer groot, niet veel minder dam in 1934. Uitslag wedvlucht vanaf Ciney, af stand 152 'km., door de P. D. V. „De Noordster" '(Zaterdagvliegers): le, 15e en 19e M. Verhulst; 2e, 7e en 14e G. Pekaar; 3e, 4e, 11e en 13e P. J. Kloosterman; 5ie T. Tolhoek; 6e en 8e W. E. van Kogelen- berg; 9e C. J. de Waal; 10e A. Nieuwon- huize; 12e Th. van Os; 17e, 18e en 19e J. de Wee. Los 12 u., aankomst eerste 2.44.50, laatste 3.01.06. 0. en W. Souburg. De Raad dezer ge meente zal a.s. Vrijdag des nam. te 2 uur vergaderen. O.m. komen dan de volgende punten aan de orde. Wijziging verordening vergunnings recht. Aansluiting voor ziekengeldverzekering bij de Bedrijfsvereeniging voor zidken- geldverzekering van de Nederlandsche Ge meenten. Onderzoek geloofsbrieven. Aanbieding Bedrijfsrekeningen en Ge meente-rekening 1934. Werkverschaffing. Grijpskerke. Loop der bevolking over de maand Juli 1935. Ingekomen: Willem Jacobse uit Kou- dekerke. Vertrokken: Joost Marinus Rotte naar Kerkwerve; Lein Jacobus Cevaal naar Medernblik; Cornells Stroo naar Melis- kerke. Meliskerke. Loop der bevolking over de maand Juli 1935. Ingekomen: Maatje Komejan uit Mid delburg; Gornelis Stroo uit Grijpskerke. Vertrokken: Maatje Comejan naar Cas- tricum; Johannes Marijs naar Medem blik; Levina Sturm naar Zoutelande. Westkapelle. Loop der bevolking over de maand Juli 1935. Vertrokken: Lena Dekker, dienstbode, naar Veere; Barbara Minderhoud, geb. Hengst, naar Koudekerke. Bedroeg bet aantal ingeschreven werkzoekenden eind Juni nog 232, mo menteel zijn er 65 ingeschreven. Het aan tal steuntrekkenden bedraagt thans 65. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen naar Veldhoven, Dr K. J. van Bart te Brussel. Naar Amsterdam, W. M. A. Kalkman te Katwijk aan Zee. Geref. Kerken. Beroepen te Roden, W. Reeskamp, cand. te Utrecht. Te Surhuisterveen, A. de Ruiter te Oude en Nieuwe Bildtzijl. Ghr. Geref. Kerk. Tweetal te Doesburg. J. van Doorn te Ede en J. Tolsma te Zaamslag. Beroepen te Rjjnsburg, M. Baan cand te Maassluis. Vrije Evang. Gemeenten. Bedankt voor Groningen, J. Verboom te Franeker. 'Dal. G. Knottner.usf. Zondag is te Soest, 53 jaar oud, overleden Ds I. G. Knottnerus, emeritus-predikant der N. H. Kerk. D's Knottnerus aanvaardde 9 April 1905 zijn ambt te Wanneperveen. Vandaar ver trok hij in 1912 naar Brielle en verbond zich in 1925 aan de gemeente van Beu- ningen. Hier ontving hij enkele maanden geleden eervol emeritaat. Ds D. Hoek, pred. bij de Geref. Kerk te Enkhuiizen, die op 17 November 1901 te Heinkens zand in het ambt werd bevestigd, herdenkt a.s. Woensdag den dag waarop hij een kwart eeuw ge leden aan zijn tegenwoordige gemeente verbonden werd. Voor de akte Du'itsch L. O. zijn ge slaagd de dames J. Enkelaar te Middel burg, N. Smit te Koudekerke en P. van Wel te Terneuzen. De beer D. H. Schuitmaker te Goes is 'geslaagd voor de akte Handelskennis (L.O.). Voor de akte Hoogduitsch (L. O.) is heden geslaagd Mej. B. Belger te VTissin- gen. De „Koetflang" In één dag van Caïro naar Schiphol. 10.800 K.M. in drie dagen. De „Kodtilang" bestuurder W. van Veenendaal, die bij Bangkok pech had, heeft kana gezien een verloren dag in te halen. Bij aankomst gisteravond te Schip hol vertelde hij: „Het oponthoud was te wijten aan eeD plaatselijke storing waar ik middenin za't toen ik Bangkok bijna te pakken had. We waren Woensdag om negen uur uit Ban doeng vertrokken en gingen dien eersten dag gewoon naar Medan. Den tweeden dag ben dk vaetgeloopen Ik was bijna te Bangkok, 'toen het mooie weer plotseling omsloeg en ik als het ware voor een zwarten muur kwam te staan. Ik liep er a? aardig in, maakte fluks een wending en keerde naar Alorstar terug. Den volgenden dag bleek het weer opge klaard te zijn en ik ging van Alorstar naar Rangoon met oen tusschenlancLing in Bangkok. Ek was dus een dag achter en rekende er heelemaal niet op, dat ik er in zou slagen dezen in te loopen. Mijn En- gelsche passagiers hadden danig 't land. Onder de reis voelde ik, dat er een mo gelijkheid zou ontstaan toch nog vol gens schema thuiis te koonen. Mijn spor tieve passagiers gloeiden van enthousias me voor het plan, en ik moet zeggen, dat ik alle steun van hen heh ondervonden. Als er bij. een tusschenlanding maar vijftien minuten tijd was voor de thee, dan zaten zij precies op den afgesproken tijd weer op him plaatsen in het vliegtuig en daaraan dank ik niet in het minst dat ik tenslotte geslaagd ben. Den vierden dag vlogen wij van Ran goon naar Karachi, 3350 K.M. Volgens het schema had ik dien dag Jodhpur Bagdad moeten maken. Den vijfden dag, dat was gisteren, gin gen wij van Karachi naar Caïro, een af stand van 3875 K.M. en vandaag zijn wij om vier uur in den morgen (2 uur Am- aterdrj.TTi.sohe tijd) van Caïro vertrokken met Ihet vaste voornemen zoo mogelijk vandaag nog de 3580 K.M., die ons scheid de van 'Schiphol, af te leggen. Natuurlijk hield ik rekening met de mogelijkheid, dat het niet zou lukken, maar al vliegende werd het mij hoe lan ger hoe duidelijker, dat het kon. Ook de passagiers leefden intens mee, zoadat na korte tussohenlandingen in Athene, Boe dapest en Halle-Leipzig wij1 om tien minu ten voor zeven op Schiphol konden dalen. Ten slotte verklaarde de 'heer Vair Veenendaal ons dat hij met een andere machine dan de Douglas deze prestatie niet had kunnen leveren. Dat zit niet alleen in de groote snelheid der Ameriikaansche machines, maar hoofdzakelijk in het feit, dat zij zoo „silen't" zijn. Bij machines waar het ge daver der motoren hinderlijk is voor de inzittenden en men meer last heeft vau trillingen, is het lichaam niet bestand te gen zulk een lange vlucht. Thans waren alle inzittenden naar onMandigheden nog „fit". De Engelschen glingen denzelfden avond door naar Londen, zoodat zij' drie dagen noodi'g hadden voor de reis Kara chi'Londen, wat zeker een record is. Vierduizend gulden inhet riool. Onlangs is te Hilversum uit do woning van S. aan den Lorentzweg een geldkistje, inhoudende papieren en f4000 aan bankpapier, gestolen. De politie vond bij het onderzoek geen sporen van braak, terwijl de bestolene niet kon opgeven, wanneer het geldkistje was verdwenen. Aanvankelijk scheen een spoor te leiden naar een buitenman, die dikwijls bij S. op bazoek kwam en in het bezit bleek te zijn van een sleutel, welke op diens buisdeur paste. Dit onderzoek liep evenwel op niets uit. Zaterdag is de politie door een vecht partij tusschen de twee buren van S. de zaak op het spoor gekomen. De twee mannen, zekere van 'tV. en v. d. L., kregen ruzie, waarbij de eerste van diefstal werd beschuldigd, waarop hij den ander met een dolkmes dreigde. Arrestatie volgde en het onderzoek in ver band met den diefstal werd hervat. Het spoor leidde via een broer van Van 'tV. te IJsselmonde, die bekende een dag na den diefstal een hoeveelheid geld per brief te hebben ontvangen; hij had dit later weer naar Hilversum gebracht. Thans vielen de beide verdachten, van 't V. en zijn vrouw, door de mand. Zij bekenden, dat zij het kistje in een stoot hadden ge worpen, het bankpapier echter hadden zij tot snippers gescheurd en weggeworpen in het privaat. De politie heei't daarop het kistje in derdaad in een sloot aan den GraveUand- schenweg gevonden. De commissaris van politie heeft toen de rioleering bij de woning van de ver dachten doen openbreken met het gevolg, dat tusschen twee traliën een groot deel van de versnipperde bankbiljetten is ge vonden; niet minder dan 146 stukjes bank papier werden opgevischt. Van 't V. en diens broer te IJsselmon de zijn thans in arrest, de laatste onder verdenking van heling. De menschen blij ken uit angst bet geld te hebben vernie tigd. 'Wilde autobusdiensten. De ambtenaar bij het 0. M. bij het kan tongerecht te Leeuwarden heeft in samen werking met de marechaussee te Makkum en Leeuwarden gisterochtend op den af sluitdijk zeven autobussen van de reisver- eeniging Samenwerking uit St Annaparo- chie in beslag genomen. De bussen zijn naar de marechausseekazerne te Leeu warden overgebracht. Trucjes aan de grens. Op de appelen en de peren, die, elk af zonderlijk in papier gewikkeld, uit Noord- Amerika in België worden ingevoerd, staan zeer hooge rechten; 172 franc per 100 K.G. Om aan deze prohibitieve rechten te ontkomen, hebben de Belgische impor teurs er het volgende op gevonden. Die Amerikaansche vruchten worden bij hun aankomst in België als transito- goed opgegeven en per' vrachtwagen naar Nederland gevoerd, waar een garantie ge stort wordt. Wanneer de wagen enkele honderden meters op NederlaDdsch gebied is gereden, worden de appelen en peren van hun papier ontdaan en weer naar

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 2