De jongste rampen van de K.L.M.
JA
KER.
THIEME
lEstedingen
Buitenland.
Belangrijkste Nieuws
Binnenland
eparaat.
DINSDAG 6 AUGUSTUS 1935
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
43a JAARGANG - No. 259
s zijn vol-
peten een
r te geven.
ode Pilaren.
om de aan-
jen kleine ad-
in
>o-
i*.
6-12, Kruis-
2, Witte id.
per 100 K.G.
per 100 st.
rken 1523,
kersen 17,
ide Krieken
Eierkrieken
2, Morellen
ozen 2126,
bessen 15,
nen 18, Pré-
men 19, Ma-
a 49, Per-
Tarweappel
•H. Suikerij
)ubb. Pr. z.
t., alles per
•d in Hotel
eed het bou
de Burge-
dhr J. J.
idig Bureau
en metsel-
Hansweert,
ogen, f 2823;
nke, f 2750;
J. A. Poleij,
aan den
ERICHT.
van 6 Juli:
meest licht
lanvankelijk
j 8 u.
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44155.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent.
Advertentiën 30 cent per regel. Ingezonden
mededeelingen 60 cent per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85.
Bij contract belangrijke korting.
10 u.: 770.
i:
Een onderhoud met Anthony
Fokker. Funeste invloed van de
Melbourne-race. Gebruik van
Douglastoestellen verantwoord,
mits aan bepaalde voorwaarden
is voldaan.
Naar aanleiding van de jongste vlieg
tuigrampen, welke de Koninklijke Lucht
vaart Maatschappij hébben getroffen,
heeft een verslaggever van het Algemeen
Nederlandsch Persbureau een onderhoud
gehad met den beroemden vliegtuigbou
wer Anthony Fokker, die, vóór zijn
vertrek naar Amerika, korten tijd in Ne
derland vertoeft.
In dit onderbond, waarin ook de onder
gang van de „Uiver" en de „Leeuwerik"
ter sprake zijn gebracht, gaf de heer Fok
ker in de eerste plaats als zijn overtuiging
te kennen, dat wat de oorzaak van deze
en andere rampen betreft, het publiek een
■groote schuld op ziich geladen heeft.
Op de vraag van den verslaggever, zich
hierover nader te willen uitspreken, 'zeide
de heer Fokker, dat vooral het reizend
publiek te vlug klaar staat met critiek als
niet, door bijzondere omstandigheden, de
vliegdiensten functionneeren met de re
gelmaat van het spoorwegverkeer. Het ge
volg is, dat de Mij. in onderlinge
concurrentie de regelmatigheid van hun
diensten tot het uiterste trachten op te
voeren en daarbij noodzakelijkerwijze
grooter risico's moeten aanvaarden. Deze
mentaliteit heeft zeer zeker invloed op de
mate van voorzichtigheid bij: de uitoefe
ning van het luchtvaartbedrijf. De eer
zucht der paloten, van wie velen tengevolge
van de recordvluchten gelooven, hun repu
tatie te moeten ophouden, alsmede hun
wil om er, ondanks alles, „door te komen",
zijn oorzaak, dat ook de jongere piloten
tegenover hun directies niet voor hun
oudere collega's onder willen doen, om
niet het odium van onbekwaamheid op
zich te laden.
Daarnaast heeft zoo vervolgde de
heer Fokker 1 de publieke opinie den
laatsten tijd vooral tengevolge van het re
sultaat van de Melbourne-race een funes-
ten invloed uitgeoefend op de 'beoordeeling
van de risico's, met name bij het opvoe
ren van de snelheid. De ramp van de
„Uiver" is daarvan een direct uitvloeisel
geweest. Het gold hier een versnelde post-
vlucht, die een recordvlucht zou moeten
worden en door het nemen van een te
groot risico bij ongunstige weersomstan
digheden mislukt is. Van eenig mysterie
bij deze ramp is geen sprake geweest.
Mag hieruit geconcludeerd worden,
dat volgens uw opinie de Melbourne-race
geen waarde voor de luchtvaart in het al
gemeen heeft gehad? aldus de vraag
van den verslaggever.
Ik blijf bij mijn standpunt, ant
woordde de beer Fokker, dat niettegen
staande de Melbourne-race een enorme
propagandistische waarde voor de lucht
vaart heeft gehad, zij; een zeer gevaar
volle onderneming is geweest, welke even
zoo goed op een fiasco voor de luchtvaart
had kunnen uitloopen, zooals deelnemers
en insiders onomwonden moeten toegeven.
Dit is dan ook de reden ge
weest, dat ik deelname van de
F. 36 aan dien wedstrijd heb
verhinderd. Het succes van de Mel
bourne-race heeft in leidende Nederland-
sche luchtvaartkringen een mentaliteit te
weeg gebracht, welke niet in overeenstem
ming is met de verantwoordelijkheid, die
voorop dient te staan, willen wij onze
vooraanstaande positie in het wereldlucht-
verkeer handhaven.
Natuurlijk zijn, bij een zoo snelle ex
pansie met nieuw materieel en personeel,
tevensjouten gemaakt, zooals deze bij elke
snelle ontwikkeling van een bedrijf al
licht voorkomen.
Hoe luidt uw oordeel over de Dou
glastoestellen in het algemeen? vroeg
de verslaggever.
Ik kan op deze vraag antwoorden,
aldus de heer Fokker, dat de Douglas-
vliegtuigen tot het beste materieel behoo-
ren, dat thans voor het luchtverkeer be
schikbaar is. Dit ds wel bewezen door de
ervaring, die men in Amerika met de
Douglas heeft opgedaan. In Amerika zijn
met ongeveer 70 Douglasmaohines reeds
meer dan tien millioen km. afgelegd; da
gelijks worden er 80.000 km. mee gevlo
gen. Bij- dit alles heeft zich bij mist
slechts één ongeval van ernstigen aard
voorgedaan en dit was louter te wijten aan
foutieve directieven aan den piloot door
de igrondorganisatie.
De 'grootere snelheid en de economie
van de Douglastoestellen zijn bereikt door
aërodynamische verbeteringen, door 'toe
passing van twee motoren inplaats van
drie, alsmede door hoogere belasting en
opvoering van de motorprestaties. H i e r-
bij kon echter niet vermeden
worden, dat zekere concessies
zijn gedaan aan de veiligheid.
Ik stel voorop, zoo verklaarde de heer
Fokker verder, dat het gebruik van
Douglasvliegtuigen volkomen verantwoord
is, wanneer de in deze toestellen in te
bonwen motoren een voldoenden graad
van betrouwbaarheid hebben, de piloten
zich door voldoende training aan de bij
zondere eigenschappen hebben aangepast
en deze vliegtuigen over trajecten vliegen,
waarbij in geval van het uitvallen van een
der motoren niet al te lang op de kracht
van den overblijvenden motor gevlogen
moet worden.
Wat de rampen van de „Leeuwerik" en
de „Gaai" overigens betreft, staat het voor
mij vast, dat deze in geen geval aan de
kwaliteit van deze vliegtuigen te wijten
zijn geweest, terwijl het ongeval met de
„Marahoe" een gevolg da geweest van een
mislukten start tengevolge van ongeschikt
terrein.
Op de vraag, -zijn oordeel te willen for
muleeren inzake de ramp van de F. 22
„Kwikstaart", zeide de heer Fokker, dat
deze ramp óf aan een technische storing
óf aan een bedieningsfout toe 'te schrijven
is. Het onderzoek zal dit moeten uitwij
zen. Het benzine-systeem en de installatie
zijn geheel volgens de aanwijzing en onder
toezicht van den technischen dienst der K.
L. M. uitgevoerd. Deze installatie heeft ge
durende de proef- en overnamevluchten
zonder storing gefunctionneerd.
Na het ongeluk zijn met een zustertoe-
ste'l zulks ter controle nogmaals
proeven genomen, welke ofschoon zij
op zichzelf bevredigend uitvielen tot 'het
resultaat hebben geleid dat, behalve het
installeeren van pompen van grootere ca
paciteit, zoo als deze door de Fok
kerfabriek biji de aan de Zweed-
s c h e 1 ijn geleverde F. 22 wer
den ingebouwd, het systeem zoo
danig wordt gewijizigd, dat bij het gebruik
van de handpomp (welke als reserve
■dient) niet overgeschakeld behoeft te wor
den en zóó mede de mogelijkheid van een
bedieningsfout voor de toekomst wordt
uitgeschakeld.
De luchtvaart zoo eindigde de heer
Fokker het onderhoud kan alleen ge
diend worden door een systematisch, wel
overwogen, geleidelijke ontwikkeling, zoo
wel van materieel als personeel. De laat
ste zes maanden hebben helaas maar al
te éclatant bewezen, gelijk ik reeds vroe
ger heb verklaard, dat reputatie in de
aviatiek een te precair bezit is om baar
in gevaar te brengen door topprestaties
te willen bereiken, waarbij de marge tus-
schen catastrophe en succes zeer gering is.
KONINGIN EN PRINSES NAAR
SCHOTLAND.
Welkomstgroet In Engelsch blad.
Het ochtendblad van de „Diaily Tele
graph" van vanmorgen bevat, naar aan
de „Telegraaf" wordt gemeld, het volgen
de hoofdartikel over het bezoek van H. M.
de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana
aan Schotland:
„Heden begroet Engeland een buiten
gewoon welkome gast. De Koningin der
Nederlanden landt aan onze kust voor
een vacantie, die, naar wij vertrouwen,
baar nieuwe krachten zal schenken na
den moeizamen arbeid van een jaar, dat
haar zoowel uitzonderlijk zware verant
woordelijkheden heeft gébracht als ook
de smart over den dood van haar gemaal.
Hare Majesteit, die vergezeld wordt
door Prinses Juliana, die in Londen wel
kom werd geheeten ter gelegenheid van
bet koninklijk huwelijk in den herfst van
bet vorig jaar, is op weg naar een van
de schoonste streken van Schotland, waar
zij verblijven zal in den eenvoud die aan
genaam i£ aan alle vacantiegangers en
naar wij mogen aannemen dubbel aange
naam is voor hen, die in paleizen wonen.
Het betreft hier geen staatsbezoek en
het bezoek wordt ook niet gebracht met
eenigerlei politieke doeleinden. Wij kun
nen echter niet nalaten onze vreugde uit
te spreken over deze informeele verstevi
ging der banden welke de Britten met
Nederland vereenigen. De twee landen
stonden onder één gemeenscbappelijfcen
vorst in een crisis voor het lot van beiden
en bet gevoel van verwantschap dat toen
werd ondervonden, is nog versterkt door
de rol, die beide volken speelden bij de
ontwikkeling van Zuid-Afrika.
Wij hopen, dat de vacantie aangename
herinneringen zal achterlaten, dat dit
voorbeeld van de Koningin door vele van
haar onderdanen zal worden gevolgd en
dat de belangstelling in haar land, welke
zal worden opgewekt door haar aanwe
zigheid onder het Britsche volk, er toe zal
leiden, dat een steeds grooter aantal Brit
ben een bezoek zal brengen aan de nobele
Hollandsche steden.
HET ITALIAANSCH-ABESSYNISCH
CONFLICT.
Nieuwe mobilisaties te Rome verwacht.
De Italiaansche delegatie te Genève is
met haar leider, baron Aloisi, te Home
teruggekeerd
Aloisi bracht den chef der Italiaansche
regeering onmiddellijk uitvoerig verslag
uit over het resultaat der besprekingen
te Genève.
In welingelichte kringen alhier wordt
verklaard, dat het door de internationale
openbare meening zoo veelvuldig bespro
ken plan, inzake het afzien van militaire
maatregelen door Italië voor den duur
van de bemiddelingsbesprekingen te Ge
nève zelfs niet ter sprake is gekomen.
Vanzelfsprekend, aldus wordt verklaard,
heeft Italië een dergelijke verplichting
niet op zich genomen.
De besprekingen te Genève hebben gee
nerlei 'wijziging in den toestand ten aan
zien van het Abessynische conflict tenge
volge gehad.
Italië beeft nergens concessie gedaan.
Te Rome worden, naar het A. N. P.
meldt, verdere belangrijke militaire maat
regelen verwacht, met name de mobilisa
tie van nog meer lichtingen en formaties
zwarthemden voor den dienst in Oost-
Afrika.
In een officieele mededeeling wordt be
vestigd, dat de nieuwe militaire stappen,
welke door den Duce zullen worden ge
nomen, vandaag of morgen zullen kunnen
worden verwacht.
Door deze nieuwe mobilisatie-orders zal
het aantal Italianen, dat zich onder de
wapenen bevindt, worden uitgebreid tot
1 millioen man. Het ligt in de bedoeling
de openbare meening in het binnenland de
verzekering te geven, dat Italië te Genève
op geen enkel belangrijk punt heeft toe
gegeven en dat Mussolini nog steeds ern
stig van plan is, de vitale behoefte voor
expansie van Italië en de veiligheid van
Oost-Afrika te verzekeren.
Mussolini heeft geweigerd het recht van
den volkenbond te erkennen, thans, of in
de toekomst, te intervenieeren in bet Ita-
liaansch-Ahessnisch conflict.
SPANNING TUSSCHEN POLEN EN
DANZIG.
Be laats'te dagen is de verhouding van
Polen en de vrije stad D'anzig zeer ge
spannen.
Ofschoon de betrekkingen tusschen
Duitscbland en Polen o.a. door het
Duifcsch-Poolsch vriendschapsverdrag zeer
zijn verbeterd, is de kwestienDanzig steeds
een moeilijkheid gebleven.
Het vredesverdrag beeft deze Stad los
gescheurd van Duitscbland en haar als
„Vrije Stad" met groote zelfstandigheid
geplaatst onder toezicht van den Volken
bond.
Het is begrijpelijk, dat én Polen én
Duitscbland. probeeren invloed te krijgen
in Danzig en zooals men weet brachten de
jongste verkiezingen voor den Volksdag
er een niet onbelangrijke overwinning
voor de nationaal-socialisten.
Polen van zijn kant tracht economische
voordeelen 'te behalen op Danzig door den
aanleg van de handels- en oorlogshaven
Guydia in de nabijheid van Danzig.
Bovendien zal men zich nog herinne
ren, dat Danzig gedevalueerd heeft en
weigerde de gelijkwaardige Poolsche zloty
in te voeren.
Het conflict tusschen Danzig en Polen,
dat sinds ©enige dagen zeer is verscherpt,
vindt zijn onmiddellijke oorzaak in de om
standigheid, dat de Poolsche minister van
financiën, de douanegrens verlegd heeft.
Hierdoor is de invoer over Donzig vrijwel
onmogelijk geworden, want er zouden nu
van de goederen dubbele rechten betaald
moeten worden.
De senaat van Danzig, die een natio-
naal-socialisisohe meerderheid heeft, nam
represailles en schiep in strijd met de be
palingen van hét vredesverdrag een vrij
handelsverkeer tusschen Duitschland en
Polen.
Er is nog kans, dat het conflict door
onderhandelingen zal worden opgelost,
doch de mogelijkheid is niet uitgesloten,
dat de Volkenbond, die toezicht over Polen
heeft, zich met de netelige kwestie zal
moeten bemoeien.
DE SOVJET-REGEERING EN DE
GODSDIENST.
Een andere houding.
Het is algemeen bekend, dat de Sovjet-
regeering alles in bet werk stelt om de
erkenning van de Europeesche staten te
verkrijgen en dat het voornaamste belet
sel in vele gevallen hiertoe is de gods
dienstvervolging in Rusland.
Thans wordt uit zeer betrouwbare bron
uit Moskou geseind, dat de Sovjet-regee
ring in het geheim onderhandelingen aan
geknoopt heeft met den metropoliet Ser-
gius over een wettelijke regeling van bet
godsdienstvraagstuk in Sovjet-Rusland.
De eerste stap in deze richting zou zijn
dat de metropoliet toestemming krijgt om
een kerkvergadering te beleggen, die een
patriarch voor Sovjet-Rusland zou kie
zen.
Na den dood van patriarch Tic'hon in
1925 is de patriarchale zetel vacant ge
bleven. De Sovjet-regeering heeft toen
geen toestemming willen verleenen voor
het bijeenroepen van een kerkvergadering
om een nieuwen patriarch te kiezen.
Het bestuur van de Russische ortho
doxe kerk werd daarop waargenomen
door Petrus Kroutnitzky, deken van deze
kerk. Zoo spoedig de regeering echter be
merkte, welken machtigen invloed de de
ken op de breede massa van het Russi
sche volk bezat, werd hij gearresteerd en
naar Siberië verbannen, waar hij zich nu
nog bevindt. Thans wordt de functie van
patriarch tijdelijk waargenomen door den
metropoliet Sergius, die, dank zij den
steun der buitenlandsche diplomaten, in
verbinding heeft kunnen treden met de
sovjetregeering, om deze delicate kwestie
te bespreken.
Fransch stratosfeer-vliegtuig neergestort.
In de nabijheid van Cravent, niet ver
van de luchthaven van Toussus le Noble,
is gistermiddag een vliegongeluk gebeurd,
dat de Fransche vliegerij niet alleen van
een van haar beste vliegers beroofde,
maar ook het eenige Fransche vliegtuig
vernielde, dat voor een stratosfeervluehl
bestemd was en daartoe speciaal was ge
bouwd.
Dit toestel, dat gisteren overgedragen
zou worden, moest, om de vereischte
proef te ondergaan, gedurende een vol
uur op een hoogte van 10.000 meter vlie
gen.
De vliegtuigbestuurder Gogno was om
kwart voor vier gestart en zeer spoedig
uit het gezichtsveld der toeschouwers
verdwenen. Tegen vijf uur vernam
men, dat het toestel in de nabijheid van
Cravent in het departement Seine en Oise
neergestort was, nadat de vlieger op
groote hoogte, tengevolge van gebrek aan
zuurstof, bewusteloos1 geworden was en
de macht over het toestel verloren had.
Muiterij in een militair vliegkamp.
Volgens berichten te Parijs uit Athene
ontvangen, hebben 25 manschappen van
het militaire vliegveld gemuit; zij poog
den tegen de regeering te ageeren. Gen
darmerie werd gezonden om de beweging
te onderdrukken, en werd ontvangen met
schoten. Ten slotte werd de orde hersteld,
15 soldaten werden gearresteerd en zullen
voor den krijgsraad terechtstaan.
Hitte en noodweer in Spanje.
Nadat er verscheidene dagen lang een
waarlijk verstikkende hitte geheersCht
had, is er thans noodweer over de pro
vincie Murcia losgebroken, dat groote
schade heeft aangericht aan de vrucht-
boomen en wijngaarden. Ook de graan
oogst heeft veel geleden.
Het noodweer heeft zich overigens niet
bepaald tot de provincie Murcia, ook Ali
cante heeft zwaar te lijden gehad. D'e stra
ten van de hoofdstad van die provincie
werden zelfs volkomen overstroomd, zoo
dat het verkeer geruimen tijd moest wor
den stopgezet.
Rampen in Mexico.
D'e Parijsche editie van de New York
Herald publiceert een bericht uit Mazat-
lan, volgens hetwelk de dorpen Hollywood
en Alvado, beide in de provincie Sinaloa,
door een tornado van den aardbodem zijn
weggevaagd. Tot nu toe telde men 200
dooden.
Korte Berichten.
Naar het D. N. B. uit Liegnitz meldt,
zijn gisteren bij een steenstorting in een
steengroeve nabij Goldberg 39 arbeiders
bedolven. Vier dooden zijn geborgen; 30
arbeiders zijn gewond. Vijf arbeiders zijn
nog niet gevonden.
Uit Moskou wordt gemeld: In de
goudmijn Nezametnyi Aldan is een klomp
zuiver goud gevonden van 2.1 K.G. Dit is
thans reeds de vijfde groote goudklomp,
die dit jaar in Aldan gevonden wordt.
Nabij Como is een onderaardscb
meer ontdekt, dat een diepte beeft van
110 M. en gevoed wordt door een groote
onderaardsche rivier, die door een galerij
van 25 M. hoogte stroomt.
i Koning Leopold en Koningin Astrid
zijn gister naar Luzern vertrokken, waar
zij enkele dagen hopen te verblijven.
Nabij Camden in den staat Zuid-
Carolina is een auto tegen een trein op
gereden. De acht inzittenden, van wie
er 6 tot dezelfde familie behoorden, kwa
men om het leven. N
Het Amerikaansche Huis van Afge
vaardigden heeft het wetsontwerp tot spe
ciale belasting van de rijken aangenomen,
dat thans naar den Senaat gaat.
Binnenland.
Koningin en Prinses op reis.
Snelle vlucht van de „Koetilang".
Oordeel over de ramp van de „Gaai".
Melkpoeder in het brood?
Buitenland.
Het Italiaanseh-Abessynisch conflict.
Spanning tusschen Polen en Dantzig.
DE ONDERHANDELINGEN MET DE
VER. STATEN.
De belangen van de Nederlandsche
fruitteelt.
Het Centraal Bureau van de Veilingen
heeft een adres gezonden aan den minis
ter van Econ. Zaken, waarin het verzoekt
aan de handelsdelegatie, die de bespre
kingen over een nieuw handelsverdrag
met de Ver. Staten voert, de uitdrukke
lijke instructie te willen geven onder geen
voorwaarde toe te stemmen in een verla
ging der monopolierecbten op versoh fruit
gedurende den tijd, dat het eigen Neder
landsche product voldoende aan de markt
is, en een eventueele verlaging gedurende
den overigen tijd van het jaar te willen
binden aan een maximum te stellen hoe
veelheid, ten einde te voorkomen, dat in
dat tijdvak door opslag in pakloodsen,
koelhuizen, enz. een zoodanig groote hoe
veelheid tegen abnormaal lage prijzen in
ons land zou worden geïmporteerd dat
onze fruitteelt daar tóch nog de nadeelige
gevolgen van zou ondervinden.
NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT.
Ongeveer 80 vliegtuigen nemen deel.
Volgens de voorloopige opgaven en
aanmeldingen zal de luchtkaravaan op 23
en 24 Augustus a.s, uit ongeveer 80 vlieg
tuigen bestaan, waaronder zeven van de
lucbtvaartaideeling Soesterberg, vier van
den marineluchtvaartdienst, twaalf van
de nationale luchtvaartschool en circa
vijftig toestellen van sportvliegers, waar
van meer dan de helft buitenlanders zijn.
In totaal nemen er twintig vliegtuigen
meer dan verleden jaar aan de rondvlucht
deel, hetgeen op een stijgende populari
teit van dit luchtvaartevenement wijst.
MINISTER SLINGENBERG BLIJFT
NOTARIS.
Verlof gevraagd voor zijn ambtsduur.
Gedurende den tijd. dat mr Slingenberg
als minister van Sociale Zaken fungeert,
zal hij uiteraard zijn notariaat niet uit
oefenen.
Aangezien een ministers-ambt in den
regel niet langer duurt dan een zittings
periode van de Tweede Kamer en van de
tegenwoordige reeds meer dan de helft
verstreken is, zal door hem echter geen
ontslag uit het notaris-ambt worden ge
nomen, doch heeft mr Slingenberg een
verzoek tot de ten deze bevoegde instan
ties gericht om als notaris verlof te ver
krijgen zulks onder aanwijzing van een
plaatsvervanger gedurende dien tijd.
Wegens den vacantietijd komt deze
aanvrage eerst later voor de Kamer van
Toezicht.
Prinses Juliana bij de Belgische
koningskinderen.
Gistermorgen half twaalf heeft Prinses
Juliana onverwacht een bezoek gebracht
aan de Belgische koningskinderen te
Noordwijk aan Zee.
Zij was vergezeld van freule de Brauw.
Voor het paviljoen heeft de Prinses zich
ruim drie kwartier met de kleinen bezig
gehouden, die genoten van de vriendelijk
heden van de hooge bezoekster.
B'aarna nam de Prinses hartelijk af
scheid en begaf zich naar den auto. Een
talrijke menigte had zich inmiddels op
'den boulevard verzameld, die de Prinses
hartelijk toejuichte en het Wilhelmus
aanhief.
De Prinses dankte minzaam en reed
weg onder de laatste tonen van het volks
lied.
Notariaat.
Op 61-jarigen leeftijd is gisteren te
Katwijk overleden de heer H. Eerdbeek,
notaris aldaar. Hij was te Katwijk een
zeer geziene persoonlijkheid.
De reis van ir Mussert naar Indië.
Op vragen van het Tweede Kamerlid
Roestam Effendi, in verband met een reis
van den heer Mussert, algemeen leider der
N. S. B., naar Nederlandsch-Indië en be
treffende het aan den heer Roestam even
tueel toestaan van een reis naar Neder
landsch-Indië heeft de minister van ko
loniën nader geantwoord:
Alvorens een bezoek te brengen aan
Nederlandsch-Indië, waar de heer ir A.
A. Mussert. algemeen leider der N. S. B.,
thans vertoeft, heeft hij er zich van verge
wist, dat de Indische regeering tegen zijn