De jongste rampen van de K.L.M. JA KER. THIEME lEstedingen Buitenland. Belangrijkste Nieuws Binnenland eparaat. DINSDAG 6 AUGUSTUS 1935 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 43a JAARGANG - No. 259 s zijn vol- peten een r te geven. ode Pilaren. om de aan- jen kleine ad- in >o- i*. 6-12, Kruis- 2, Witte id. per 100 K.G. per 100 st. rken 1523, kersen 17, ide Krieken Eierkrieken 2, Morellen ozen 2126, bessen 15, nen 18, Pré- men 19, Ma- a 49, Per- Tarweappel •H. Suikerij )ubb. Pr. z. t., alles per •d in Hotel eed het bou de Burge- dhr J. J. idig Bureau en metsel- Hansweert, ogen, f 2823; nke, f 2750; J. A. Poleij, aan den ERICHT. van 6 Juli: meest licht lanvankelijk j 8 u. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44155. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent. Advertentiën 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. 10 u.: 770. i: Een onderhoud met Anthony Fokker. Funeste invloed van de Melbourne-race. Gebruik van Douglastoestellen verantwoord, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Naar aanleiding van de jongste vlieg tuigrampen, welke de Koninklijke Lucht vaart Maatschappij hébben getroffen, heeft een verslaggever van het Algemeen Nederlandsch Persbureau een onderhoud gehad met den beroemden vliegtuigbou wer Anthony Fokker, die, vóór zijn vertrek naar Amerika, korten tijd in Ne derland vertoeft. In dit onderbond, waarin ook de onder gang van de „Uiver" en de „Leeuwerik" ter sprake zijn gebracht, gaf de heer Fok ker in de eerste plaats als zijn overtuiging te kennen, dat wat de oorzaak van deze en andere rampen betreft, het publiek een ■groote schuld op ziich geladen heeft. Op de vraag van den verslaggever, zich hierover nader te willen uitspreken, 'zeide de heer Fokker, dat vooral het reizend publiek te vlug klaar staat met critiek als niet, door bijzondere omstandigheden, de vliegdiensten functionneeren met de re gelmaat van het spoorwegverkeer. Het ge volg is, dat de Mij. in onderlinge concurrentie de regelmatigheid van hun diensten tot het uiterste trachten op te voeren en daarbij noodzakelijkerwijze grooter risico's moeten aanvaarden. Deze mentaliteit heeft zeer zeker invloed op de mate van voorzichtigheid bij: de uitoefe ning van het luchtvaartbedrijf. De eer zucht der paloten, van wie velen tengevolge van de recordvluchten gelooven, hun repu tatie te moeten ophouden, alsmede hun wil om er, ondanks alles, „door te komen", zijn oorzaak, dat ook de jongere piloten tegenover hun directies niet voor hun oudere collega's onder willen doen, om niet het odium van onbekwaamheid op zich te laden. Daarnaast heeft zoo vervolgde de heer Fokker 1 de publieke opinie den laatsten tijd vooral tengevolge van het re sultaat van de Melbourne-race een funes- ten invloed uitgeoefend op de 'beoordeeling van de risico's, met name bij het opvoe ren van de snelheid. De ramp van de „Uiver" is daarvan een direct uitvloeisel geweest. Het gold hier een versnelde post- vlucht, die een recordvlucht zou moeten worden en door het nemen van een te groot risico bij ongunstige weersomstan digheden mislukt is. Van eenig mysterie bij deze ramp is geen sprake geweest. Mag hieruit geconcludeerd worden, dat volgens uw opinie de Melbourne-race geen waarde voor de luchtvaart in het al gemeen heeft gehad? aldus de vraag van den verslaggever. Ik blijf bij mijn standpunt, ant woordde de beer Fokker, dat niettegen staande de Melbourne-race een enorme propagandistische waarde voor de lucht vaart heeft gehad, zij; een zeer gevaar volle onderneming is geweest, welke even zoo goed op een fiasco voor de luchtvaart had kunnen uitloopen, zooals deelnemers en insiders onomwonden moeten toegeven. Dit is dan ook de reden ge weest, dat ik deelname van de F. 36 aan dien wedstrijd heb verhinderd. Het succes van de Mel bourne-race heeft in leidende Nederland- sche luchtvaartkringen een mentaliteit te weeg gebracht, welke niet in overeenstem ming is met de verantwoordelijkheid, die voorop dient te staan, willen wij onze vooraanstaande positie in het wereldlucht- verkeer handhaven. Natuurlijk zijn, bij een zoo snelle ex pansie met nieuw materieel en personeel, tevensjouten gemaakt, zooals deze bij elke snelle ontwikkeling van een bedrijf al licht voorkomen. Hoe luidt uw oordeel over de Dou glastoestellen in het algemeen? vroeg de verslaggever. Ik kan op deze vraag antwoorden, aldus de heer Fokker, dat de Douglas- vliegtuigen tot het beste materieel behoo- ren, dat thans voor het luchtverkeer be schikbaar is. Dit ds wel bewezen door de ervaring, die men in Amerika met de Douglas heeft opgedaan. In Amerika zijn met ongeveer 70 Douglasmaohines reeds meer dan tien millioen km. afgelegd; da gelijks worden er 80.000 km. mee gevlo gen. Bij- dit alles heeft zich bij mist slechts één ongeval van ernstigen aard voorgedaan en dit was louter te wijten aan foutieve directieven aan den piloot door de igrondorganisatie. De 'grootere snelheid en de economie van de Douglastoestellen zijn bereikt door aërodynamische verbeteringen, door 'toe passing van twee motoren inplaats van drie, alsmede door hoogere belasting en opvoering van de motorprestaties. H i e r- bij kon echter niet vermeden worden, dat zekere concessies zijn gedaan aan de veiligheid. Ik stel voorop, zoo verklaarde de heer Fokker verder, dat het gebruik van Douglasvliegtuigen volkomen verantwoord is, wanneer de in deze toestellen in te bonwen motoren een voldoenden graad van betrouwbaarheid hebben, de piloten zich door voldoende training aan de bij zondere eigenschappen hebben aangepast en deze vliegtuigen over trajecten vliegen, waarbij in geval van het uitvallen van een der motoren niet al te lang op de kracht van den overblijvenden motor gevlogen moet worden. Wat de rampen van de „Leeuwerik" en de „Gaai" overigens betreft, staat het voor mij vast, dat deze in geen geval aan de kwaliteit van deze vliegtuigen te wijten zijn geweest, terwijl het ongeval met de „Marahoe" een gevolg da geweest van een mislukten start tengevolge van ongeschikt terrein. Op de vraag, -zijn oordeel te willen for muleeren inzake de ramp van de F. 22 „Kwikstaart", zeide de heer Fokker, dat deze ramp óf aan een technische storing óf aan een bedieningsfout toe 'te schrijven is. Het onderzoek zal dit moeten uitwij zen. Het benzine-systeem en de installatie zijn geheel volgens de aanwijzing en onder toezicht van den technischen dienst der K. L. M. uitgevoerd. Deze installatie heeft ge durende de proef- en overnamevluchten zonder storing gefunctionneerd. Na het ongeluk zijn met een zustertoe- ste'l zulks ter controle nogmaals proeven genomen, welke ofschoon zij op zichzelf bevredigend uitvielen tot 'het resultaat hebben geleid dat, behalve het installeeren van pompen van grootere ca paciteit, zoo als deze door de Fok kerfabriek biji de aan de Zweed- s c h e 1 ijn geleverde F. 22 wer den ingebouwd, het systeem zoo danig wordt gewijizigd, dat bij het gebruik van de handpomp (welke als reserve ■dient) niet overgeschakeld behoeft te wor den en zóó mede de mogelijkheid van een bedieningsfout voor de toekomst wordt uitgeschakeld. De luchtvaart zoo eindigde de heer Fokker het onderhoud kan alleen ge diend worden door een systematisch, wel overwogen, geleidelijke ontwikkeling, zoo wel van materieel als personeel. De laat ste zes maanden hebben helaas maar al te éclatant bewezen, gelijk ik reeds vroe ger heb verklaard, dat reputatie in de aviatiek een te precair bezit is om baar in gevaar te brengen door topprestaties te willen bereiken, waarbij de marge tus- schen catastrophe en succes zeer gering is. KONINGIN EN PRINSES NAAR SCHOTLAND. Welkomstgroet In Engelsch blad. Het ochtendblad van de „Diaily Tele graph" van vanmorgen bevat, naar aan de „Telegraaf" wordt gemeld, het volgen de hoofdartikel over het bezoek van H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana aan Schotland: „Heden begroet Engeland een buiten gewoon welkome gast. De Koningin der Nederlanden landt aan onze kust voor een vacantie, die, naar wij vertrouwen, baar nieuwe krachten zal schenken na den moeizamen arbeid van een jaar, dat haar zoowel uitzonderlijk zware verant woordelijkheden heeft gébracht als ook de smart over den dood van haar gemaal. Hare Majesteit, die vergezeld wordt door Prinses Juliana, die in Londen wel kom werd geheeten ter gelegenheid van bet koninklijk huwelijk in den herfst van bet vorig jaar, is op weg naar een van de schoonste streken van Schotland, waar zij verblijven zal in den eenvoud die aan genaam i£ aan alle vacantiegangers en naar wij mogen aannemen dubbel aange naam is voor hen, die in paleizen wonen. Het betreft hier geen staatsbezoek en het bezoek wordt ook niet gebracht met eenigerlei politieke doeleinden. Wij kun nen echter niet nalaten onze vreugde uit te spreken over deze informeele verstevi ging der banden welke de Britten met Nederland vereenigen. De twee landen stonden onder één gemeenscbappelijfcen vorst in een crisis voor het lot van beiden en bet gevoel van verwantschap dat toen werd ondervonden, is nog versterkt door de rol, die beide volken speelden bij de ontwikkeling van Zuid-Afrika. Wij hopen, dat de vacantie aangename herinneringen zal achterlaten, dat dit voorbeeld van de Koningin door vele van haar onderdanen zal worden gevolgd en dat de belangstelling in haar land, welke zal worden opgewekt door haar aanwe zigheid onder het Britsche volk, er toe zal leiden, dat een steeds grooter aantal Brit ben een bezoek zal brengen aan de nobele Hollandsche steden. HET ITALIAANSCH-ABESSYNISCH CONFLICT. Nieuwe mobilisaties te Rome verwacht. De Italiaansche delegatie te Genève is met haar leider, baron Aloisi, te Home teruggekeerd Aloisi bracht den chef der Italiaansche regeering onmiddellijk uitvoerig verslag uit over het resultaat der besprekingen te Genève. In welingelichte kringen alhier wordt verklaard, dat het door de internationale openbare meening zoo veelvuldig bespro ken plan, inzake het afzien van militaire maatregelen door Italië voor den duur van de bemiddelingsbesprekingen te Ge nève zelfs niet ter sprake is gekomen. Vanzelfsprekend, aldus wordt verklaard, heeft Italië een dergelijke verplichting niet op zich genomen. De besprekingen te Genève hebben gee nerlei 'wijziging in den toestand ten aan zien van het Abessynische conflict tenge volge gehad. Italië beeft nergens concessie gedaan. Te Rome worden, naar het A. N. P. meldt, verdere belangrijke militaire maat regelen verwacht, met name de mobilisa tie van nog meer lichtingen en formaties zwarthemden voor den dienst in Oost- Afrika. In een officieele mededeeling wordt be vestigd, dat de nieuwe militaire stappen, welke door den Duce zullen worden ge nomen, vandaag of morgen zullen kunnen worden verwacht. Door deze nieuwe mobilisatie-orders zal het aantal Italianen, dat zich onder de wapenen bevindt, worden uitgebreid tot 1 millioen man. Het ligt in de bedoeling de openbare meening in het binnenland de verzekering te geven, dat Italië te Genève op geen enkel belangrijk punt heeft toe gegeven en dat Mussolini nog steeds ern stig van plan is, de vitale behoefte voor expansie van Italië en de veiligheid van Oost-Afrika te verzekeren. Mussolini heeft geweigerd het recht van den volkenbond te erkennen, thans, of in de toekomst, te intervenieeren in bet Ita- liaansch-Ahessnisch conflict. SPANNING TUSSCHEN POLEN EN DANZIG. Be laats'te dagen is de verhouding van Polen en de vrije stad D'anzig zeer ge spannen. Ofschoon de betrekkingen tusschen Duitscbland en Polen o.a. door het Duifcsch-Poolsch vriendschapsverdrag zeer zijn verbeterd, is de kwestienDanzig steeds een moeilijkheid gebleven. Het vredesverdrag beeft deze Stad los gescheurd van Duitscbland en haar als „Vrije Stad" met groote zelfstandigheid geplaatst onder toezicht van den Volken bond. Het is begrijpelijk, dat én Polen én Duitscbland. probeeren invloed te krijgen in Danzig en zooals men weet brachten de jongste verkiezingen voor den Volksdag er een niet onbelangrijke overwinning voor de nationaal-socialisten. Polen van zijn kant tracht economische voordeelen 'te behalen op Danzig door den aanleg van de handels- en oorlogshaven Guydia in de nabijheid van Danzig. Bovendien zal men zich nog herinne ren, dat Danzig gedevalueerd heeft en weigerde de gelijkwaardige Poolsche zloty in te voeren. Het conflict tusschen Danzig en Polen, dat sinds ©enige dagen zeer is verscherpt, vindt zijn onmiddellijke oorzaak in de om standigheid, dat de Poolsche minister van financiën, de douanegrens verlegd heeft. Hierdoor is de invoer over Donzig vrijwel onmogelijk geworden, want er zouden nu van de goederen dubbele rechten betaald moeten worden. De senaat van Danzig, die een natio- naal-socialisisohe meerderheid heeft, nam represailles en schiep in strijd met de be palingen van hét vredesverdrag een vrij handelsverkeer tusschen Duitschland en Polen. Er is nog kans, dat het conflict door onderhandelingen zal worden opgelost, doch de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat de Volkenbond, die toezicht over Polen heeft, zich met de netelige kwestie zal moeten bemoeien. DE SOVJET-REGEERING EN DE GODSDIENST. Een andere houding. Het is algemeen bekend, dat de Sovjet- regeering alles in bet werk stelt om de erkenning van de Europeesche staten te verkrijgen en dat het voornaamste belet sel in vele gevallen hiertoe is de gods dienstvervolging in Rusland. Thans wordt uit zeer betrouwbare bron uit Moskou geseind, dat de Sovjet-regee ring in het geheim onderhandelingen aan geknoopt heeft met den metropoliet Ser- gius over een wettelijke regeling van bet godsdienstvraagstuk in Sovjet-Rusland. De eerste stap in deze richting zou zijn dat de metropoliet toestemming krijgt om een kerkvergadering te beleggen, die een patriarch voor Sovjet-Rusland zou kie zen. Na den dood van patriarch Tic'hon in 1925 is de patriarchale zetel vacant ge bleven. De Sovjet-regeering heeft toen geen toestemming willen verleenen voor het bijeenroepen van een kerkvergadering om een nieuwen patriarch te kiezen. Het bestuur van de Russische ortho doxe kerk werd daarop waargenomen door Petrus Kroutnitzky, deken van deze kerk. Zoo spoedig de regeering echter be merkte, welken machtigen invloed de de ken op de breede massa van het Russi sche volk bezat, werd hij gearresteerd en naar Siberië verbannen, waar hij zich nu nog bevindt. Thans wordt de functie van patriarch tijdelijk waargenomen door den metropoliet Sergius, die, dank zij den steun der buitenlandsche diplomaten, in verbinding heeft kunnen treden met de sovjetregeering, om deze delicate kwestie te bespreken. Fransch stratosfeer-vliegtuig neergestort. In de nabijheid van Cravent, niet ver van de luchthaven van Toussus le Noble, is gistermiddag een vliegongeluk gebeurd, dat de Fransche vliegerij niet alleen van een van haar beste vliegers beroofde, maar ook het eenige Fransche vliegtuig vernielde, dat voor een stratosfeervluehl bestemd was en daartoe speciaal was ge bouwd. Dit toestel, dat gisteren overgedragen zou worden, moest, om de vereischte proef te ondergaan, gedurende een vol uur op een hoogte van 10.000 meter vlie gen. De vliegtuigbestuurder Gogno was om kwart voor vier gestart en zeer spoedig uit het gezichtsveld der toeschouwers verdwenen. Tegen vijf uur vernam men, dat het toestel in de nabijheid van Cravent in het departement Seine en Oise neergestort was, nadat de vlieger op groote hoogte, tengevolge van gebrek aan zuurstof, bewusteloos1 geworden was en de macht over het toestel verloren had. Muiterij in een militair vliegkamp. Volgens berichten te Parijs uit Athene ontvangen, hebben 25 manschappen van het militaire vliegveld gemuit; zij poog den tegen de regeering te ageeren. Gen darmerie werd gezonden om de beweging te onderdrukken, en werd ontvangen met schoten. Ten slotte werd de orde hersteld, 15 soldaten werden gearresteerd en zullen voor den krijgsraad terechtstaan. Hitte en noodweer in Spanje. Nadat er verscheidene dagen lang een waarlijk verstikkende hitte geheersCht had, is er thans noodweer over de pro vincie Murcia losgebroken, dat groote schade heeft aangericht aan de vrucht- boomen en wijngaarden. Ook de graan oogst heeft veel geleden. Het noodweer heeft zich overigens niet bepaald tot de provincie Murcia, ook Ali cante heeft zwaar te lijden gehad. D'e stra ten van de hoofdstad van die provincie werden zelfs volkomen overstroomd, zoo dat het verkeer geruimen tijd moest wor den stopgezet. Rampen in Mexico. D'e Parijsche editie van de New York Herald publiceert een bericht uit Mazat- lan, volgens hetwelk de dorpen Hollywood en Alvado, beide in de provincie Sinaloa, door een tornado van den aardbodem zijn weggevaagd. Tot nu toe telde men 200 dooden. Korte Berichten. Naar het D. N. B. uit Liegnitz meldt, zijn gisteren bij een steenstorting in een steengroeve nabij Goldberg 39 arbeiders bedolven. Vier dooden zijn geborgen; 30 arbeiders zijn gewond. Vijf arbeiders zijn nog niet gevonden. Uit Moskou wordt gemeld: In de goudmijn Nezametnyi Aldan is een klomp zuiver goud gevonden van 2.1 K.G. Dit is thans reeds de vijfde groote goudklomp, die dit jaar in Aldan gevonden wordt. Nabij Como is een onderaardscb meer ontdekt, dat een diepte beeft van 110 M. en gevoed wordt door een groote onderaardsche rivier, die door een galerij van 25 M. hoogte stroomt. i Koning Leopold en Koningin Astrid zijn gister naar Luzern vertrokken, waar zij enkele dagen hopen te verblijven. Nabij Camden in den staat Zuid- Carolina is een auto tegen een trein op gereden. De acht inzittenden, van wie er 6 tot dezelfde familie behoorden, kwa men om het leven. N Het Amerikaansche Huis van Afge vaardigden heeft het wetsontwerp tot spe ciale belasting van de rijken aangenomen, dat thans naar den Senaat gaat. Binnenland. Koningin en Prinses op reis. Snelle vlucht van de „Koetilang". Oordeel over de ramp van de „Gaai". Melkpoeder in het brood? Buitenland. Het Italiaanseh-Abessynisch conflict. Spanning tusschen Polen en Dantzig. DE ONDERHANDELINGEN MET DE VER. STATEN. De belangen van de Nederlandsche fruitteelt. Het Centraal Bureau van de Veilingen heeft een adres gezonden aan den minis ter van Econ. Zaken, waarin het verzoekt aan de handelsdelegatie, die de bespre kingen over een nieuw handelsverdrag met de Ver. Staten voert, de uitdrukke lijke instructie te willen geven onder geen voorwaarde toe te stemmen in een verla ging der monopolierecbten op versoh fruit gedurende den tijd, dat het eigen Neder landsche product voldoende aan de markt is, en een eventueele verlaging gedurende den overigen tijd van het jaar te willen binden aan een maximum te stellen hoe veelheid, ten einde te voorkomen, dat in dat tijdvak door opslag in pakloodsen, koelhuizen, enz. een zoodanig groote hoe veelheid tegen abnormaal lage prijzen in ons land zou worden geïmporteerd dat onze fruitteelt daar tóch nog de nadeelige gevolgen van zou ondervinden. NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT. Ongeveer 80 vliegtuigen nemen deel. Volgens de voorloopige opgaven en aanmeldingen zal de luchtkaravaan op 23 en 24 Augustus a.s, uit ongeveer 80 vlieg tuigen bestaan, waaronder zeven van de lucbtvaartaideeling Soesterberg, vier van den marineluchtvaartdienst, twaalf van de nationale luchtvaartschool en circa vijftig toestellen van sportvliegers, waar van meer dan de helft buitenlanders zijn. In totaal nemen er twintig vliegtuigen meer dan verleden jaar aan de rondvlucht deel, hetgeen op een stijgende populari teit van dit luchtvaartevenement wijst. MINISTER SLINGENBERG BLIJFT NOTARIS. Verlof gevraagd voor zijn ambtsduur. Gedurende den tijd. dat mr Slingenberg als minister van Sociale Zaken fungeert, zal hij uiteraard zijn notariaat niet uit oefenen. Aangezien een ministers-ambt in den regel niet langer duurt dan een zittings periode van de Tweede Kamer en van de tegenwoordige reeds meer dan de helft verstreken is, zal door hem echter geen ontslag uit het notaris-ambt worden ge nomen, doch heeft mr Slingenberg een verzoek tot de ten deze bevoegde instan ties gericht om als notaris verlof te ver krijgen zulks onder aanwijzing van een plaatsvervanger gedurende dien tijd. Wegens den vacantietijd komt deze aanvrage eerst later voor de Kamer van Toezicht. Prinses Juliana bij de Belgische koningskinderen. Gistermorgen half twaalf heeft Prinses Juliana onverwacht een bezoek gebracht aan de Belgische koningskinderen te Noordwijk aan Zee. Zij was vergezeld van freule de Brauw. Voor het paviljoen heeft de Prinses zich ruim drie kwartier met de kleinen bezig gehouden, die genoten van de vriendelijk heden van de hooge bezoekster. B'aarna nam de Prinses hartelijk af scheid en begaf zich naar den auto. Een talrijke menigte had zich inmiddels op 'den boulevard verzameld, die de Prinses hartelijk toejuichte en het Wilhelmus aanhief. De Prinses dankte minzaam en reed weg onder de laatste tonen van het volks lied. Notariaat. Op 61-jarigen leeftijd is gisteren te Katwijk overleden de heer H. Eerdbeek, notaris aldaar. Hij was te Katwijk een zeer geziene persoonlijkheid. De reis van ir Mussert naar Indië. Op vragen van het Tweede Kamerlid Roestam Effendi, in verband met een reis van den heer Mussert, algemeen leider der N. S. B., naar Nederlandsch-Indië en be treffende het aan den heer Roestam even tueel toestaan van een reis naar Neder landsch-Indië heeft de minister van ko loniën nader geantwoord: Alvorens een bezoek te brengen aan Nederlandsch-Indië, waar de heer ir A. A. Mussert. algemeen leider der N. S. B., thans vertoeft, heeft hij er zich van verge wist, dat de Indische regeering tegen zijn

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 1