EERSTE BLAD
Zet 'n waker
bij de Baby-box!
DINSDAG 23 JULI 1935
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
49e JAARGANG - Ne. £4.'
Voor de keus gesteld.
Buitenland.
Binnenland
Belangrijkste Nieuws
Uitg.: N.v. uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergn" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchöque en Girorekening 14455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaa
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent.
Advertcntiön 30 cent per regel. Ingezonden
mededeelingcn 60 cent per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85.
Bij contract belangrijke korting.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Een ernstige waarschuwing van
Minister Coiijn.
In verband met de 'belangrijke beslissing
die de Tweede Kamer waarschijnlijk van
daag zal hebben te nemen, laten wij hier
volgen het slot van de Vrijdag door Minis
ter Coiijn gehouden rede.
Na er op gewezen te hebben, dat 'bij' ver
werping van de bezuinigingsvoorstellen
een conflict met de Regeering zou intre
den, een politiek conflict van niet 'twijfel
achtig 'karakter, vervolgde Minister Coiijn:
Maar deze merkwaardigheid zou zich
zelfs kunnen voordoen, dat, indien deson
danks, dat is ondanks een eventueel 'tegen
stemmen van de Roomsch-Katholieke
fractie, het wetsontwerp toch werd aan
genomen, wat natuurlijk niet te verwach
ten is, maar ik stel het even, ook een
situatie ingetreden zou zijn van politieken
aard, die de vraag zou doen rijzen, of het
Kabinet zijn taak wel verder zou kunnen
voortzetten, want dan zou het Kabinet op
voet van oorlog zijn gekomen met de
grootste fractie in de Kamer onder de
groepen, waarvan het tot nog toe steun
ontvangen heeft.
Dit wat den politieken kant betreft. Wat
den zakelijken kant betreft, moet ik op
merken, dat, wanneer het denkbeeld van
den heer Aalberse gevolgd werd, elke ge
dachte aan een tijdige behandeling in de
Eerste Kamer van de Sta'ten-Generaal,
nog vóór de sluiting van deze zitting, uit
gesloten zou zijn, hoewel dat toch noodig
is, wil de Regeering voortgang kunnen
maken met haar hegrootingsarbeid voor
bet jaar 1936.
En nu de vraag of het Kabinet nog
gelooft in de mogelijkheid om zijn taak te
kunnen volbrengen. Mijnheer de Voorzit
ter! Dat geloof is er in den laats ten tijd
niet sterker op geworden. Dat ligt niet
hieraan, dat het Kabinet aan zich zelf
twijfelt. Dat ligt niet 'hieraan, dat 'het Ka
binet meent, dat hem de krachten ont
breken om de taak, zooals het zich die
zelf gesteld heeft, voort te zetten. Het
Kabinet kent den weg, waarlangs ons
land in deze bijna hopelooze moeilijkheden
is geraakt. Het is rotsvast overtuigd, dat
die moeilijkheden niet op te lossen zijn
door binnenlandsü'he maatregelen alleen.
Die binnenlandsoh'e maatregelen kunnen
hoogstens, en dan iten deele nog slechts
tijdelijk, verzachting brengen. De weg uit
het moeras is dezelfde als de weg waar
langs wij in het moeras zijn geraakt. Ver
grooting van onzen uitvoer, ik zeg niet
herstel, maar vergrooting van onzen uit
voer met geleidelijke prijsstijging moeten
een draaglijken toestand in het leven roe
pen. Dat 'kan nog vrij lang duren, maar
de verdwazing van de wereld is, Gode zij
dank, nooit voor alle tijden geweest! Ook
hier 'zal weer het gezonde verstand gelei
delijk terugkeeren, en inmiddels moeten
wij hier in het 'binnenland doen wat onze
hand vindt om te 'doen, om zooveel moge
lijk de toestanden, die ontstaan zijn door
de verwording van het wereldverkeer, te
verzachten.
Nu is doen nog iets anders dan plannen
maken. Ik las 'dezer dagen in een van de
bladen een merkwaardig woord van den
pas opgetreden Belgischen Minister de
Man, geestverwant van den h'eer Albarda,
die zeide: vroeger was 'ik architect, maak
te ik dus plannen. Nu ben ik aannemer en
nu merk ik, dat dat wat anders is dan
bet plannen maken alleen.
De heer Albarda voegt mij toe: U hebt
er 'den architect bij noodig. Ja, Mijnheer
de voorzitter, den architect hebben wij er
bij noodig. Maar dat woord van de Man
moge men ook in het oog houden, wanneer
men de grenzen gaat uitzetten voor het
geen men meent, dat de Regeering wel zou
kunnen doen. Om de plannen, die de Re
geering ontwerpt, te doen slagen, is me
dewerking van de Kamer noodzakelijk.
Bij' het nu voorliggende plan tot be
zuiniging, is de Regeering in tegemoet-
koming zoover gegaan, als zij met haar
verantwoordelijkheid kan overeenbrengen.
Ik spreek natuurlijk niet over kleinighe
den, 'die straks bij de afzonderlijke af-
deeliagen aan de orde kunnen komen,
maar in het algemeen is de grens van
de tegemoetkoming van de 'Regeering op
dit punt bereikt.
Maar dat niet alleen, mijnheer d'e voor
zitter! He Regeering kan ook niet blijven
doorwerken, als 'haar autoriteit doorloo
pend ondermijnd wordt door een critiek,
die heit voorstelt, alsof onwil en onkunde
het 'beleid van de Regeering beheersc'hen.
Daarom is bij aanneming van dit ont
werp nog iets meer noodig. Daar is noodig
eigenlijk een 'klaar antwoord op de vraag:
stelt men nog vertrouwen in het algemeen
belei'd van de Regeering; ja dan neen? Ik
ineen, dat zulk een antwoord behoort te
worden gegeven door het achterwege laten
van ondermijnende critiek. Ontbreekt dat
vertrouwen, wil men andere wegen uit,
dan is het gewensch't, dat dit blijke, maar
dat ook 'blijken de precieze punten, waar
op de wegen uiteengaan. Is de Kamer
echter 'bereid tot een vertrouwende samen
werking, dan zal het Kabinet met inspan
ning van al zijn krachten doen, wat maar
bij mogelijkheid gedaan kan worden om
zoo goed mogelijk door deze moeilijke
tijden heen te komen. Dan gelooft 'het
Kabinet ook in de mogelijkheid om zijn
taak op vruchtbare wijze te kunnen voort
zetten. Heit overschat daarbij de eigen
kracht niet. Ook overschat het niet zijn
eigen inzicht. Het is altijd bereid om
cordiaal met de Kamer samen te werken
en ook alle inzichten, die in de Kamer
geuit worden, aan een ernstig onderzoek
te onderwerpen en daarmede rekening te
houden, voor 'zoover dat met de eigen
verantwoordelijkheid der Overheid over
eenstemt. Ook weet 'het Kabinet zich bij
zijn <werk afhankelijk van Hem, die het
bestel der wereld leidt. Het kent het
„lahora", maar, mijnheer de voorzitter,
het ziet het „ora" niet over het hoofd.
Strijdlustige stemming in Abessynië. De
volkenbond nog steeds aarzelend.
De aangekondigde volksvergaderingen
van de „Vereeniging der Jeugd van Abes
synië" hebben plaats gehad. Alle lagen
van de bevolking namen er aan deel.
De toeloop van vrijwilligers voor het le
ger neemt steeds toe, uit alle stammen en
van alle godsdiensten .melden zij zich aan.
De vraag, of en in welken vorm de vol
kenbond in bet Italiaansch-Abessynisch
conflict zal hebben in te grijpen, wordt in
de kringen van het volkenbondssecreta
riaat op het oogenblik nog beschouwd als
volkomen onbeantwoord.
Men wijst er op, dat Abessynië tot nog
toe geen formeel verzoek tot onmiddel
lijke bijeenroieping van den raad heeft in
gediend.
In het volkenhondssecretariaat is men
er van overtuigd, dat het Geneefsche in
stituut alleen al door het feit, dat het op
den achtergrond staat, bereid om in te
grijpen, reeds thans op de Italiaansche
eiscben remmend heeft gewerkt.
Naar vernomen wordt, beeft de Engel-
sche regeering inderdaad besloten, in liet
Italiaansch-Ethiopische geschil eon 'hou
ding aan te nemen, streng overeenkomstig
de principes van den volkenbond. Enge
land zou bereid zijn den volkenbond voor
te stellen, dat niet alleen de kwestie van
Oeal-Oeal en de benoeming van de vijfde
scheidsrechter, doch het geheele Itali
aansch-Ethiopisch probleem besproken
zal worden.
In diplomatieke kringen te Parijs beeft
men na de beslissing van Louden den in
druk, dat de toestand uitermate ver
scherpt is.
Overstroomd China.
De overstroomingsramp in het stroom
gebied van de Hoanglho neemt dagelijks1
angstwekkender afmetingen aan. Duizen
den Chineezen zijn overhaast gevlucht
voor de bruisende vloedgolven van de Geie
Rivier.
Langs de wegen vlucht een onafzien
bare menschenmenigte weg voor bet drei
gend 'onheil.
Tot dusver is het absoluut onmogelijk,
het aantal slachtoffers van de laatste vier
en twintig uur nauwkeurig te bepalen.
Wel weet men, dat deze catastrophe de
grootste overstroomingsramp is, welke
China ooit heeft geteisterd.
De materieele schade, veroorzaakt door
de overstroomingen van de Gele Rivier in
de provincie Hoepei wordt thans reeds
geschat op 200 millioen dollar.
De saneerlngi der Fransche financiën.
Naar verluidt, bereidt de Fransche re-
reering een aantal nieuwe verordeningen
voor tot verbetering van het economisch
leven.
O.a. is men voornemens, 't vreemdelin
genverkeer te regelen en een centrale voor
vreemdelingenverkeer te stichten.
Verder wordt gesproken over het schep
pen van een alcohol-monopolie, waardoor
men den Franschen wijnbouwers te hulp
wil komen.
Engeland en de vlootbeperklng.
„Het beginsel der verhoudingsquota's
voor de vloten der mogendheden moet
definitief worden opgegeven, verklaarde
Eyres Monsell, eerste Lord der admirali
teit bij het debat over de vlootbegrooting
in het Lagerhuis. In plaats van een natie
te vragen, waar haar maximale vloot-
macht moet zijn, vragen wij nu, welke
tonnenmaat haar vloot zal hebben in 1942.
Wij hebben besprekingen gevoerd met
tal van landen, o.a. Frankrijk, Japan, de
Vereen. Staten. Wij hebben besloten de
afschaffing van de duikbooten voor te
stellen, wanneer de algemeene conferentie
bijeen zal komen en wij hopen een goede
kans te maken, omdat Duitsohland met
ons zal zijn".
Deze verklaring van Eyres Monsell heeft
verrassing gewekt, voor wat aangaat de
opheffing van het beginsel der verhou-
dingscijfers. Men ziet ze als een nieuwe
stap in de richting van de behandeling
van verdragen als vodjes papier.
Zwitserland versterkt zijn grenzen.
Maatregelen zijn genomen, die ten doel
hebben, de Zwitsersche grenzen te ver
sterken. De belangrijkste verdedigings
werken zullen worden aangebracht tus-
schen Bazel en het Meer van Constanz.
Aan de Italiaansche zijde zullen vooral
bevestigingswerken worden aangelegd bij
den Simpten en den St. Gothard. Ten
slotte zal ook het gebied tusschen de Jura
en bet Meer van Genève versterkt wor
den.
Korte Berichten.
i In Polen hebben buitengewoon he
vige onweders en hagelstormen gewoed.
Te Warschau is de bliksem herhaaldelijk
in de tram geslagen. In de voorsteden zijn
groote gebieden overstroomd.
In de gebieden van Suwalski en Lem-
berg is de oogst grootendeels door hagel
vernield.
In een radiorede, welke de Belgi
sche minister-president van Zeeland ter
gelegenheid van den Nationalen feestdag
hield, wees hij er op, dat gedurende de
laatste maanden meer dan 70.000 werk-
loozen weer aan den arbeid konden gaan,
en hij spoorde de bevolking aan den strijd
tegen de crisis met alle kracht voort te
zetten.
De Duitsche minister Kerrl heeft
drie weken verlof genomen. Dit verlof zal
den minister in staat stellen, zich voor te
bereiden op de nieuwe taak, welke de
„Führer" hem heeft opgedragen. Zooals
men weet is Kerrl belast met de kerkelijke
aangelegenheden in het Duitsche rijk.
D'e politie te Sofia heeft een com
munisten-organisatie ontdekt. Acht per
sonen werden gearresteerd, talrijke docu
menten in beslag genomen.
D'e vulkaan Stromboli is gisteren in
werking getreden. D'e heftige uitbarsting
duurde ongeveer een half uur en ging ge
paard met een aschregen. Schade van be-
teekenis is niet aangericht. De Stromboli
had de laatste jaren niet gewerkt, zoodat
de uitbarsting een groote verrassing was.
Hoewel het nieuwe Grieksche kabi
net Tsaldaris heeft besloten in de kwestie
van den staatsvorm strikt neutraal te
blijven ,weet men van welingelichte zijde
mede te deelen. dat er alle reden is om
aan te nemen, dat de leden van het kabi
net in meerderheid monarchistisch gezind
zijn en voorstanders van het herstel der
monarchie.
De Italiaansche regeering heeft de
wet inzake de gouddekking der Nationale
Bank van Italië buiten werking gesteld.
Deze wet eischte een dekking van 40 pet.
HET VERKEER OP SCHIPHOL.
Toch nog veel passagiers.
Op Schiphol was het gisterenmorgen
het gedoe van altoos.
Gaande en komende machines en al
mag niet worden ontkend dat sommige
vliegtuigen niet druk bezet waren, toen
kon worden geconstateerd, zegt de
„Maask", dat het bedrijf, tegen de ver
wachting feitelijk in, geen geweldig groe
ten terugslag heeft ontvangen. De dien
sten op Hamburg en Berlijn in den och
tend waren niet sterk bezet, maar men
deelde mede, dat op Maandagochtend het
transitoverkeer waarop deze diensten
voornamelijk zijn gebaseerd, meestal niet
groot is.
Tegen halftwee zagen wij Piloot Te Rol
ler met 9 passagiers naar Parijs vertrek
ken in zijn Douglas en de Fokker, welke
door Frijns naar Londen gevlogen werd,
had zelfs 14 passagiers aan boord.
Op dat tijdstip stond ook de „Lapland"
de Zweedsohe F 22, die 's morgens met
15 passagiers uit Zweden was gekomen
op het beton.
Verder vernamen wij, dat de dienst van
Knocke op het binnenland zoo druk was
bezet, dat zelfs materiaal naar Rotterdam
moest vertrekken om de passagiers over
te nemen.
Ministerieel bezoek aan Kootwijk.
Maandag bracht de Minister van Bin-
nenlandsche Zaken, mr J. A. de Wilde,
vergezeld van den directeur-generaal der
P.T.T., een bezoek aan het Rijksradiosta
tion te Kootwijk.
D'e Minister nam aldaar met belangstel
ling kennis van het sedert enkele maan
den toegepaste éénbandsysteem, waar
mede de Rijksradiodienst te Kootwijk do
radiotelefoonverMnding met Ned.-Indië
verzorgt.
Ingezonden Mededeeling.
Duldt geen muggen en geen vliegen
in de buurt van Uw kindl Het zijn de
belagers van zijn gezondheid!
Shelltox is onschadelijk, voor alles - be
halve voor insecten. Verkrijgbaar bij
Uw drogist.
In herinnering mag worden gebracht,
dat dit voor de korte golf de eerste toe
passing van dit overigens bekende sy
steem.
Voorts bezichtigde de Minister den
nieuwen door den Rijksradiodienst ge
bouwden langegolfomroepzender van groot
vermogen, waaraan in verband met den
internationalen toestand op omroepge-
bied dringend behoefte bestond en welke
sedert 1 Juli gedurende de avonduren re
gelmatig in bedrijf is.
Na afloop van den rondgang betuigde
de Minister aan prof. Koomans en zijn
medewerkers zijn groote bewondering
voor betgeen hem getoond was, waaruit
zoo overtuigend bleek, dat de Rijksradio
dienst bij voortduring een eervolle plaats
inneemt, men mag zeggen „aan de spits
staat". Het was den Minister dan ook
een groote voldoening te kunnen mede-
deelen. dat het H. M. de Koningin be
haagd had prof. Koomans te benoemen
tot ridder in de Orde van den Nederland-
schen Leeuw.
Drukte in de sigarenindustrie.
Men meldt uit Roosendaal: D'e drukte
in de sigarenindustrie houdt aan. De Ka-
veewee-fabrieken, die met verschillende
moeilijkheden te kampen hebben gehad,
zijn deze weer geheel te boven en wer
ken weer met ongeveer 700 werkkrach
ten. Dat beteekent, dat dit bedrijf gedu
rende de laatste maanden enkele honder
den werkkrachten heeft bijgeplaatst.
Niet minder voorspoedig gaat het in de
fabrieken der firma Laane, een bedrijf
dat zich pas enkele jaren toelegt op de
fabricage van sigaren en waar dezer da
gen reeds de 500ste arbeider (of -ster)
zijn intrede zal doen.
Roosendaal begint daarmede zoowaar
gebrek te krijgen aan geschoolde krach
ten voor de sagarenmakerij. Momenteel
is in geheel West-Brabant en in de grens
streken van België geen enkele vakkun
dige sigarenmaker meer zonder werk. In
den loop dezer week werden hier zelfs
sigarenmakers uit Alkmaar, Zwolle en
Leeuwarden verwacht.
Uit het C. N. V.
D'e heer Eikerbout tot voor eenige we
ken voorzitter van den Ghristelijken Me-
taalbewerkersbond, die jarenlang lid was
van het D'agelijksch Bestuur van het
Christelijk Nationaal Vakverbond, nam
verleden week afsüheid uit dezen kring.
D'e Voorzitter van het Vakverbond, de
heer Kruithof, dankte den scheidenden
functionaris voor hetgeen hij als onbe
zoldigd lid van het bestuur voor de Chris
tblijke Vakbeweging had verricht, wensch-
te hem een gezagenden levensavond,
waarbij hij hem. als herinnering het werk
van D'r Kuyper „De Voleinding" ter
hand stelde.
In de plaats van den heer F. Eikerbout
trad in diezelfde bijeenkomst voor het
eerst, krachtens besluit der Algemeene
Vergadering, de heer G. Hordijk op, die
hem ook als Voorzitter van den C. M. B.
was opgevolgd.
Voor hei behoud van de spekproductle.
De groep „Spek" der vereeniging van
Nederlandsche exporteurs van vleesch en
vleeschproducten en de Nederlandsche
vereeniging van uitsluitend exporteurs
van spek te Den Haag. hebben zich met
een adres tot den minister van Economi
sche Zaken gewend, waarin zij, in ver
band met het dqgb de drie Centrale Land
bouworganisaties aan den minister ge
richte request, bevattende een voorstel tot
beperking van de spekproductie, opmer
ken, „dat het thans de hoogste tijd is ge
worden om te voorkomen, dat terzake on
bevoegden op het gebied van den spek-
export invloed uitoefenen op het nemeD
Binnenland.
Na de ramp van de Gaai.
D'e houding van de R. K. Kamerfractie
tegenover het bezuinigingsontwerp.
Het loongeschil in den landbouw op het
eiland Tholen.
Vervroegde steun aan den tuinbouw.
Ernstig auto-ongeluk te Oegstgeest.
Buitenland.
Engeland en de vlootbeperking.
De saneering van Frankrijk» financiën.
Het conflict Italië-Abessynië. De houding
van Engeland.
van besluiten, waaromtrent zij geen gron
dige kennis bezitten, dan wel de draag
wijdte en het belang van de te nemen be
sluiten of te geven adviezen niet besef
fen omdat het hun terrein niet is".
Adr. verzoeken den minister toe te
staan, dat door de exporteurs van spek
ter voorlegging aan den minister een aan
beveling worde opgemaakt tot vorming
van een commissie, welke ten aanzien van
kwesties den export van spek betreffende
de bevoegde instanties van. advies- zou
kunnen dienen, -dan wel om daarbij van
hun inzichten en opvattingen te doen blij
ken.
Zij konden het Wilhelmus niet zingen,
Daar gebleken is, dat leerlingen die de
Openbare Lagere School te Heerenveen
verlaten het Wilhelmus niet konden zin
gen, hebben B. en W. van deze gemeente
aan het personeel der scholen een schrij
ven gericht met verzoek het zingen van
het volkslied met de leerlingen te beoefe
nen.
De Sperwer tweemaal teruggekeerd.
D'e D'ouglas Sperwer is te Rangoon ge
bleven in verband met de ongunstige
weerberichten.
De Sperwer is van Amsterdam op weg
naar Batavia. Aan boord is o.m. ir Mua-
sert.
Aneta seinde, dat de Sperwer niet al
leen te Rangoon gebleven is, maar „t o t
tweemaal t o* e is terugge-
k e e r d".
In Indië wekte dit bericht emotie.
Nader wordt gemeld, dat de Sperwer
heden te Medan is aangekomen.
De handelsbeweging tusschen Engeland
en Nederland.
D'e handelsbeweging tusschen Engeland
en Nederland heeft in den loop der laat
ste weken een onderwerp van bespreking
uitgemaakt tusschen vertegenwoordigers
der Nederlandsche regeering en de En
gelsche autoriteiten.
D'e Nederlandsche uitvoer naar Enge
land is_ in den laatsten tijd voortdurend
toegenomen, terwijl de Engelsche uitvoer
naar ons land een achteruitgang ver
toont.
D'e minister-president heeft in zijn rede
van j.l. Vrijdag er in de Tweede Kamer
op gewezen, dat wij er niet op moeten re
kenen, dat het actief van onze handels
balans ongewijzigd kan blijven. In ver
band met deze kwestie hebben dr Hirsch-
feld, de directeur-generaal van Handel en
Nijverheid en prof. Van Gelderen van
het Departement van Koloniën, een be
zoek gebracht aan Londen, waar zij met
de bevoegde Engelsche instanties deze
zaak onder de oogen hebben gezien.
Hoogere benzinebelasting bepleit?
De bond van Automobielhandelaren en
Garagehouders, de Nationale bond van
Meubeltransport-ondernemers, de Kon.
Ned. Motorwielrijdersvereeniging en de
bond van Expediteurs en Transportonder
nemers hebben een adres aan den Minis
ter van Waterstaat gezonden, waarin ge
wezen wordt op de h. i. onbillijke wijze
van belastingheffen voor het gebruik van
motorvoertuigen, daar de weggebruiker,
die eefl klein aantal K.M. per jaar de
openbare weg gebruikt, evenveel te betalen
heeft als de grootgebruiker, die 60 tot
80.000 K.M. en meer per jaar die weg
benut.
Gebleken is, -dat de onevenredige druk
der verhoogde motorvoertuigbelasting wel
de voornaamste oorzaak is van de inge
treden malaise in het autobedrijf. Daarom
hebfben adressanten gezocht naar een wij
ze van belastingheffen, welke billijker is
en meer evenredig zal drukken.
Deze meenen adressanten gevonden te
hebben in een omzetting der Motorvoer-
tuigbelastihg in een verhoogde benzine
belasting. De voordeelen hiervan achten
zij zeer verscheidene.
Op basis van de in 1934 ingevoerde ben
zine en door nauwkeurige berekening van
het aantal afgelegde K.M., zijn adressan
ten tot de conclusie gekomen, dat een
extra heffing op de benzine van vier cent
per liter ruim voldoende zal zijn om de
motorvoertuigbelasting te remplaceeren,
waarbij dan in aanmerking genomen is,
dat de besparing van kosten, aan deze
heffing ten goede komt.