EERSTE BLAD Zet 'n waker bij de Baby-box! DINSDAG 23 JULI 1935 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 49e JAARGANG - Ne. £4.' Voor de keus gesteld. Buitenland. Binnenland Belangrijkste Nieuws Uitg.: N.v. uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergn" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchöque en Girorekening 14455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaa weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent. Advertcntiön 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingcn 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85. Bij contract belangrijke korting. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Een ernstige waarschuwing van Minister Coiijn. In verband met de 'belangrijke beslissing die de Tweede Kamer waarschijnlijk van daag zal hebben te nemen, laten wij hier volgen het slot van de Vrijdag door Minis ter Coiijn gehouden rede. Na er op gewezen te hebben, dat 'bij' ver werping van de bezuinigingsvoorstellen een conflict met de Regeering zou intre den, een politiek conflict van niet 'twijfel achtig 'karakter, vervolgde Minister Coiijn: Maar deze merkwaardigheid zou zich zelfs kunnen voordoen, dat, indien deson danks, dat is ondanks een eventueel 'tegen stemmen van de Roomsch-Katholieke fractie, het wetsontwerp toch werd aan genomen, wat natuurlijk niet te verwach ten is, maar ik stel het even, ook een situatie ingetreden zou zijn van politieken aard, die de vraag zou doen rijzen, of het Kabinet zijn taak wel verder zou kunnen voortzetten, want dan zou het Kabinet op voet van oorlog zijn gekomen met de grootste fractie in de Kamer onder de groepen, waarvan het tot nog toe steun ontvangen heeft. Dit wat den politieken kant betreft. Wat den zakelijken kant betreft, moet ik op merken, dat, wanneer het denkbeeld van den heer Aalberse gevolgd werd, elke ge dachte aan een tijdige behandeling in de Eerste Kamer van de Sta'ten-Generaal, nog vóór de sluiting van deze zitting, uit gesloten zou zijn, hoewel dat toch noodig is, wil de Regeering voortgang kunnen maken met haar hegrootingsarbeid voor bet jaar 1936. En nu de vraag of het Kabinet nog gelooft in de mogelijkheid om zijn taak te kunnen volbrengen. Mijnheer de Voorzit ter! Dat geloof is er in den laats ten tijd niet sterker op geworden. Dat ligt niet hieraan, dat het Kabinet aan zich zelf twijfelt. Dat ligt niet 'hieraan, dat 'het Ka binet meent, dat hem de krachten ont breken om de taak, zooals het zich die zelf gesteld heeft, voort te zetten. Het Kabinet kent den weg, waarlangs ons land in deze bijna hopelooze moeilijkheden is geraakt. Het is rotsvast overtuigd, dat die moeilijkheden niet op te lossen zijn door binnenlandsü'he maatregelen alleen. Die binnenlandsoh'e maatregelen kunnen hoogstens, en dan iten deele nog slechts tijdelijk, verzachting brengen. De weg uit het moeras is dezelfde als de weg waar langs wij in het moeras zijn geraakt. Ver grooting van onzen uitvoer, ik zeg niet herstel, maar vergrooting van onzen uit voer met geleidelijke prijsstijging moeten een draaglijken toestand in het leven roe pen. Dat 'kan nog vrij lang duren, maar de verdwazing van de wereld is, Gode zij dank, nooit voor alle tijden geweest! Ook hier 'zal weer het gezonde verstand gelei delijk terugkeeren, en inmiddels moeten wij hier in het 'binnenland doen wat onze hand vindt om te 'doen, om zooveel moge lijk de toestanden, die ontstaan zijn door de verwording van het wereldverkeer, te verzachten. Nu is doen nog iets anders dan plannen maken. Ik las 'dezer dagen in een van de bladen een merkwaardig woord van den pas opgetreden Belgischen Minister de Man, geestverwant van den h'eer Albarda, die zeide: vroeger was 'ik architect, maak te ik dus plannen. Nu ben ik aannemer en nu merk ik, dat dat wat anders is dan bet plannen maken alleen. De heer Albarda voegt mij toe: U hebt er 'den architect bij noodig. Ja, Mijnheer de voorzitter, den architect hebben wij er bij noodig. Maar dat woord van de Man moge men ook in het oog houden, wanneer men de grenzen gaat uitzetten voor het geen men meent, dat de Regeering wel zou kunnen doen. Om de plannen, die de Re geering ontwerpt, te doen slagen, is me dewerking van de Kamer noodzakelijk. Bij' het nu voorliggende plan tot be zuiniging, is de Regeering in tegemoet- koming zoover gegaan, als zij met haar verantwoordelijkheid kan overeenbrengen. Ik spreek natuurlijk niet over kleinighe den, 'die straks bij de afzonderlijke af- deeliagen aan de orde kunnen komen, maar in het algemeen is de grens van de tegemoetkoming van de 'Regeering op dit punt bereikt. Maar dat niet alleen, mijnheer d'e voor zitter! He Regeering kan ook niet blijven doorwerken, als 'haar autoriteit doorloo pend ondermijnd wordt door een critiek, die heit voorstelt, alsof onwil en onkunde het 'beleid van de Regeering beheersc'hen. Daarom is bij aanneming van dit ont werp nog iets meer noodig. Daar is noodig eigenlijk een 'klaar antwoord op de vraag: stelt men nog vertrouwen in het algemeen belei'd van de Regeering; ja dan neen? Ik ineen, dat zulk een antwoord behoort te worden gegeven door het achterwege laten van ondermijnende critiek. Ontbreekt dat vertrouwen, wil men andere wegen uit, dan is het gewensch't, dat dit blijke, maar dat ook 'blijken de precieze punten, waar op de wegen uiteengaan. Is de Kamer echter 'bereid tot een vertrouwende samen werking, dan zal het Kabinet met inspan ning van al zijn krachten doen, wat maar bij mogelijkheid gedaan kan worden om zoo goed mogelijk door deze moeilijke tijden heen te komen. Dan gelooft 'het Kabinet ook in de mogelijkheid om zijn taak op vruchtbare wijze te kunnen voort zetten. Heit overschat daarbij de eigen kracht niet. Ook overschat het niet zijn eigen inzicht. Het is altijd bereid om cordiaal met de Kamer samen te werken en ook alle inzichten, die in de Kamer geuit worden, aan een ernstig onderzoek te onderwerpen en daarmede rekening te houden, voor 'zoover dat met de eigen verantwoordelijkheid der Overheid over eenstemt. Ook weet 'het Kabinet zich bij zijn <werk afhankelijk van Hem, die het bestel der wereld leidt. Het kent het „lahora", maar, mijnheer de voorzitter, het ziet het „ora" niet over het hoofd. Strijdlustige stemming in Abessynië. De volkenbond nog steeds aarzelend. De aangekondigde volksvergaderingen van de „Vereeniging der Jeugd van Abes synië" hebben plaats gehad. Alle lagen van de bevolking namen er aan deel. De toeloop van vrijwilligers voor het le ger neemt steeds toe, uit alle stammen en van alle godsdiensten .melden zij zich aan. De vraag, of en in welken vorm de vol kenbond in bet Italiaansch-Abessynisch conflict zal hebben in te grijpen, wordt in de kringen van het volkenbondssecreta riaat op het oogenblik nog beschouwd als volkomen onbeantwoord. Men wijst er op, dat Abessynië tot nog toe geen formeel verzoek tot onmiddel lijke bijeenroieping van den raad heeft in gediend. In het volkenhondssecretariaat is men er van overtuigd, dat het Geneefsche in stituut alleen al door het feit, dat het op den achtergrond staat, bereid om in te grijpen, reeds thans op de Italiaansche eiscben remmend heeft gewerkt. Naar vernomen wordt, beeft de Engel- sche regeering inderdaad besloten, in liet Italiaansch-Ethiopische geschil eon 'hou ding aan te nemen, streng overeenkomstig de principes van den volkenbond. Enge land zou bereid zijn den volkenbond voor te stellen, dat niet alleen de kwestie van Oeal-Oeal en de benoeming van de vijfde scheidsrechter, doch het geheele Itali aansch-Ethiopisch probleem besproken zal worden. In diplomatieke kringen te Parijs beeft men na de beslissing van Louden den in druk, dat de toestand uitermate ver scherpt is. Overstroomd China. De overstroomingsramp in het stroom gebied van de Hoanglho neemt dagelijks1 angstwekkender afmetingen aan. Duizen den Chineezen zijn overhaast gevlucht voor de bruisende vloedgolven van de Geie Rivier. Langs de wegen vlucht een onafzien bare menschenmenigte weg voor bet drei gend 'onheil. Tot dusver is het absoluut onmogelijk, het aantal slachtoffers van de laatste vier en twintig uur nauwkeurig te bepalen. Wel weet men, dat deze catastrophe de grootste overstroomingsramp is, welke China ooit heeft geteisterd. De materieele schade, veroorzaakt door de overstroomingen van de Gele Rivier in de provincie Hoepei wordt thans reeds geschat op 200 millioen dollar. De saneerlngi der Fransche financiën. Naar verluidt, bereidt de Fransche re- reering een aantal nieuwe verordeningen voor tot verbetering van het economisch leven. O.a. is men voornemens, 't vreemdelin genverkeer te regelen en een centrale voor vreemdelingenverkeer te stichten. Verder wordt gesproken over het schep pen van een alcohol-monopolie, waardoor men den Franschen wijnbouwers te hulp wil komen. Engeland en de vlootbeperklng. „Het beginsel der verhoudingsquota's voor de vloten der mogendheden moet definitief worden opgegeven, verklaarde Eyres Monsell, eerste Lord der admirali teit bij het debat over de vlootbegrooting in het Lagerhuis. In plaats van een natie te vragen, waar haar maximale vloot- macht moet zijn, vragen wij nu, welke tonnenmaat haar vloot zal hebben in 1942. Wij hebben besprekingen gevoerd met tal van landen, o.a. Frankrijk, Japan, de Vereen. Staten. Wij hebben besloten de afschaffing van de duikbooten voor te stellen, wanneer de algemeene conferentie bijeen zal komen en wij hopen een goede kans te maken, omdat Duitsohland met ons zal zijn". Deze verklaring van Eyres Monsell heeft verrassing gewekt, voor wat aangaat de opheffing van het beginsel der verhou- dingscijfers. Men ziet ze als een nieuwe stap in de richting van de behandeling van verdragen als vodjes papier. Zwitserland versterkt zijn grenzen. Maatregelen zijn genomen, die ten doel hebben, de Zwitsersche grenzen te ver sterken. De belangrijkste verdedigings werken zullen worden aangebracht tus- schen Bazel en het Meer van Constanz. Aan de Italiaansche zijde zullen vooral bevestigingswerken worden aangelegd bij den Simpten en den St. Gothard. Ten slotte zal ook het gebied tusschen de Jura en bet Meer van Genève versterkt wor den. Korte Berichten. i In Polen hebben buitengewoon he vige onweders en hagelstormen gewoed. Te Warschau is de bliksem herhaaldelijk in de tram geslagen. In de voorsteden zijn groote gebieden overstroomd. In de gebieden van Suwalski en Lem- berg is de oogst grootendeels door hagel vernield. In een radiorede, welke de Belgi sche minister-president van Zeeland ter gelegenheid van den Nationalen feestdag hield, wees hij er op, dat gedurende de laatste maanden meer dan 70.000 werk- loozen weer aan den arbeid konden gaan, en hij spoorde de bevolking aan den strijd tegen de crisis met alle kracht voort te zetten. De Duitsche minister Kerrl heeft drie weken verlof genomen. Dit verlof zal den minister in staat stellen, zich voor te bereiden op de nieuwe taak, welke de „Führer" hem heeft opgedragen. Zooals men weet is Kerrl belast met de kerkelijke aangelegenheden in het Duitsche rijk. D'e politie te Sofia heeft een com munisten-organisatie ontdekt. Acht per sonen werden gearresteerd, talrijke docu menten in beslag genomen. D'e vulkaan Stromboli is gisteren in werking getreden. D'e heftige uitbarsting duurde ongeveer een half uur en ging ge paard met een aschregen. Schade van be- teekenis is niet aangericht. De Stromboli had de laatste jaren niet gewerkt, zoodat de uitbarsting een groote verrassing was. Hoewel het nieuwe Grieksche kabi net Tsaldaris heeft besloten in de kwestie van den staatsvorm strikt neutraal te blijven ,weet men van welingelichte zijde mede te deelen. dat er alle reden is om aan te nemen, dat de leden van het kabi net in meerderheid monarchistisch gezind zijn en voorstanders van het herstel der monarchie. De Italiaansche regeering heeft de wet inzake de gouddekking der Nationale Bank van Italië buiten werking gesteld. Deze wet eischte een dekking van 40 pet. HET VERKEER OP SCHIPHOL. Toch nog veel passagiers. Op Schiphol was het gisterenmorgen het gedoe van altoos. Gaande en komende machines en al mag niet worden ontkend dat sommige vliegtuigen niet druk bezet waren, toen kon worden geconstateerd, zegt de „Maask", dat het bedrijf, tegen de ver wachting feitelijk in, geen geweldig groe ten terugslag heeft ontvangen. De dien sten op Hamburg en Berlijn in den och tend waren niet sterk bezet, maar men deelde mede, dat op Maandagochtend het transitoverkeer waarop deze diensten voornamelijk zijn gebaseerd, meestal niet groot is. Tegen halftwee zagen wij Piloot Te Rol ler met 9 passagiers naar Parijs vertrek ken in zijn Douglas en de Fokker, welke door Frijns naar Londen gevlogen werd, had zelfs 14 passagiers aan boord. Op dat tijdstip stond ook de „Lapland" de Zweedsohe F 22, die 's morgens met 15 passagiers uit Zweden was gekomen op het beton. Verder vernamen wij, dat de dienst van Knocke op het binnenland zoo druk was bezet, dat zelfs materiaal naar Rotterdam moest vertrekken om de passagiers over te nemen. Ministerieel bezoek aan Kootwijk. Maandag bracht de Minister van Bin- nenlandsche Zaken, mr J. A. de Wilde, vergezeld van den directeur-generaal der P.T.T., een bezoek aan het Rijksradiosta tion te Kootwijk. D'e Minister nam aldaar met belangstel ling kennis van het sedert enkele maan den toegepaste éénbandsysteem, waar mede de Rijksradiodienst te Kootwijk do radiotelefoonverMnding met Ned.-Indië verzorgt. Ingezonden Mededeeling. Duldt geen muggen en geen vliegen in de buurt van Uw kindl Het zijn de belagers van zijn gezondheid! Shelltox is onschadelijk, voor alles - be halve voor insecten. Verkrijgbaar bij Uw drogist. In herinnering mag worden gebracht, dat dit voor de korte golf de eerste toe passing van dit overigens bekende sy steem. Voorts bezichtigde de Minister den nieuwen door den Rijksradiodienst ge bouwden langegolfomroepzender van groot vermogen, waaraan in verband met den internationalen toestand op omroepge- bied dringend behoefte bestond en welke sedert 1 Juli gedurende de avonduren re gelmatig in bedrijf is. Na afloop van den rondgang betuigde de Minister aan prof. Koomans en zijn medewerkers zijn groote bewondering voor betgeen hem getoond was, waaruit zoo overtuigend bleek, dat de Rijksradio dienst bij voortduring een eervolle plaats inneemt, men mag zeggen „aan de spits staat". Het was den Minister dan ook een groote voldoening te kunnen mede- deelen. dat het H. M. de Koningin be haagd had prof. Koomans te benoemen tot ridder in de Orde van den Nederland- schen Leeuw. Drukte in de sigarenindustrie. Men meldt uit Roosendaal: D'e drukte in de sigarenindustrie houdt aan. De Ka- veewee-fabrieken, die met verschillende moeilijkheden te kampen hebben gehad, zijn deze weer geheel te boven en wer ken weer met ongeveer 700 werkkrach ten. Dat beteekent, dat dit bedrijf gedu rende de laatste maanden enkele honder den werkkrachten heeft bijgeplaatst. Niet minder voorspoedig gaat het in de fabrieken der firma Laane, een bedrijf dat zich pas enkele jaren toelegt op de fabricage van sigaren en waar dezer da gen reeds de 500ste arbeider (of -ster) zijn intrede zal doen. Roosendaal begint daarmede zoowaar gebrek te krijgen aan geschoolde krach ten voor de sagarenmakerij. Momenteel is in geheel West-Brabant en in de grens streken van België geen enkele vakkun dige sigarenmaker meer zonder werk. In den loop dezer week werden hier zelfs sigarenmakers uit Alkmaar, Zwolle en Leeuwarden verwacht. Uit het C. N. V. D'e heer Eikerbout tot voor eenige we ken voorzitter van den Ghristelijken Me- taalbewerkersbond, die jarenlang lid was van het D'agelijksch Bestuur van het Christelijk Nationaal Vakverbond, nam verleden week afsüheid uit dezen kring. D'e Voorzitter van het Vakverbond, de heer Kruithof, dankte den scheidenden functionaris voor hetgeen hij als onbe zoldigd lid van het bestuur voor de Chris tblijke Vakbeweging had verricht, wensch- te hem een gezagenden levensavond, waarbij hij hem. als herinnering het werk van D'r Kuyper „De Voleinding" ter hand stelde. In de plaats van den heer F. Eikerbout trad in diezelfde bijeenkomst voor het eerst, krachtens besluit der Algemeene Vergadering, de heer G. Hordijk op, die hem ook als Voorzitter van den C. M. B. was opgevolgd. Voor hei behoud van de spekproductle. De groep „Spek" der vereeniging van Nederlandsche exporteurs van vleesch en vleeschproducten en de Nederlandsche vereeniging van uitsluitend exporteurs van spek te Den Haag. hebben zich met een adres tot den minister van Economi sche Zaken gewend, waarin zij, in ver band met het dqgb de drie Centrale Land bouworganisaties aan den minister ge richte request, bevattende een voorstel tot beperking van de spekproductie, opmer ken, „dat het thans de hoogste tijd is ge worden om te voorkomen, dat terzake on bevoegden op het gebied van den spek- export invloed uitoefenen op het nemeD Binnenland. Na de ramp van de Gaai. D'e houding van de R. K. Kamerfractie tegenover het bezuinigingsontwerp. Het loongeschil in den landbouw op het eiland Tholen. Vervroegde steun aan den tuinbouw. Ernstig auto-ongeluk te Oegstgeest. Buitenland. Engeland en de vlootbeperking. De saneering van Frankrijk» financiën. Het conflict Italië-Abessynië. De houding van Engeland. van besluiten, waaromtrent zij geen gron dige kennis bezitten, dan wel de draag wijdte en het belang van de te nemen be sluiten of te geven adviezen niet besef fen omdat het hun terrein niet is". Adr. verzoeken den minister toe te staan, dat door de exporteurs van spek ter voorlegging aan den minister een aan beveling worde opgemaakt tot vorming van een commissie, welke ten aanzien van kwesties den export van spek betreffende de bevoegde instanties van. advies- zou kunnen dienen, -dan wel om daarbij van hun inzichten en opvattingen te doen blij ken. Zij konden het Wilhelmus niet zingen, Daar gebleken is, dat leerlingen die de Openbare Lagere School te Heerenveen verlaten het Wilhelmus niet konden zin gen, hebben B. en W. van deze gemeente aan het personeel der scholen een schrij ven gericht met verzoek het zingen van het volkslied met de leerlingen te beoefe nen. De Sperwer tweemaal teruggekeerd. D'e D'ouglas Sperwer is te Rangoon ge bleven in verband met de ongunstige weerberichten. De Sperwer is van Amsterdam op weg naar Batavia. Aan boord is o.m. ir Mua- sert. Aneta seinde, dat de Sperwer niet al leen te Rangoon gebleven is, maar „t o t tweemaal t o* e is terugge- k e e r d". In Indië wekte dit bericht emotie. Nader wordt gemeld, dat de Sperwer heden te Medan is aangekomen. De handelsbeweging tusschen Engeland en Nederland. D'e handelsbeweging tusschen Engeland en Nederland heeft in den loop der laat ste weken een onderwerp van bespreking uitgemaakt tusschen vertegenwoordigers der Nederlandsche regeering en de En gelsche autoriteiten. D'e Nederlandsche uitvoer naar Enge land is_ in den laatsten tijd voortdurend toegenomen, terwijl de Engelsche uitvoer naar ons land een achteruitgang ver toont. D'e minister-president heeft in zijn rede van j.l. Vrijdag er in de Tweede Kamer op gewezen, dat wij er niet op moeten re kenen, dat het actief van onze handels balans ongewijzigd kan blijven. In ver band met deze kwestie hebben dr Hirsch- feld, de directeur-generaal van Handel en Nijverheid en prof. Van Gelderen van het Departement van Koloniën, een be zoek gebracht aan Londen, waar zij met de bevoegde Engelsche instanties deze zaak onder de oogen hebben gezien. Hoogere benzinebelasting bepleit? De bond van Automobielhandelaren en Garagehouders, de Nationale bond van Meubeltransport-ondernemers, de Kon. Ned. Motorwielrijdersvereeniging en de bond van Expediteurs en Transportonder nemers hebben een adres aan den Minis ter van Waterstaat gezonden, waarin ge wezen wordt op de h. i. onbillijke wijze van belastingheffen voor het gebruik van motorvoertuigen, daar de weggebruiker, die eefl klein aantal K.M. per jaar de openbare weg gebruikt, evenveel te betalen heeft als de grootgebruiker, die 60 tot 80.000 K.M. en meer per jaar die weg benut. Gebleken is, -dat de onevenredige druk der verhoogde motorvoertuigbelasting wel de voornaamste oorzaak is van de inge treden malaise in het autobedrijf. Daarom hebfben adressanten gezocht naar een wij ze van belastingheffen, welke billijker is en meer evenredig zal drukken. Deze meenen adressanten gevonden te hebben in een omzetting der Motorvoer- tuigbelastihg in een verhoogde benzine belasting. De voordeelen hiervan achten zij zeer verscheidene. Op basis van de in 1934 ingevoerde ben zine en door nauwkeurige berekening van het aantal afgelegde K.M., zijn adressan ten tot de conclusie gekomen, dat een extra heffing op de benzine van vier cent per liter ruim voldoende zal zijn om de motorvoertuigbelasting te remplaceeren, waarbij dan in aanmerking genomen is, dat de besparing van kosten, aan deze heffing ten goede komt.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 1