ERNSTIG VLIEGONGELUK.
Transpireerende Voeten
Buitenland.
Binnenland
Belangrijkste Nieuws
MAANDAG 15 JULI 1935
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
49a JAARGANG - No. 240
„De Kwikstaart" gevallen
en verbrand. Zes dooden.
Enkele gewonden.
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergn" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchöque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
De Zeeuw
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent.
Advertontiön 30 cent per regel. Ingezonden
mcdcdcelingcn 60 cent per regel. Kicine
Advertcntiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85.
Bij contract belangrijke korting.
Verlaging hypotheekrenten.
Tegen het wetsontwerp inzake verla
ging van sommige vaste lasten en huren,
worden bezwaren ontwikkeld, die niet
zonder meer terzijde kunnen worden ge
steld.
Een van de meest belangrijke beden
kingen schijnt ons wel, dat bij de verla
ging van de hypotheken alles over één kam
wordt geschoren.
De rente der hypotheken wordt over de
geheele linie teruggebracht tot 4% pet.
Dit geldt voor eerste hypotheken waar
voor ruime overwaarde aanwezig is, maar
ook voor hypotheken waarvoor dit niet
of niet meer het geval is.
Het geldt eveneens voor tweede en der
de hypotheken waarvan hot risico heel
wat grooter is en ook voor hypotheken
waarvoor omdat ze zeer risquant zijn een
betrekkelijk hooge rente gevorderd wordt.
De Regeering verklaart uitdrukkelijk
en niemand die het anders verwacht
dat haar bedoeling is vernietiging van
het hypothecair crediet te voorkomen.
Maar dan zou het zeker aanbeveling
verdienen dat een andere weg werd ge
volgd en dat hier gegaan werd in de rich
ting van het beginsel dat ten grondslag
ligt aan het ontwerp betreffende voor
koming van executies wegens niet beta
ling van rente en aflossing van land-
bouwhypotheken, waarbij elk geval op
zichzelf bekeken wordt. Bij1 de huurwet
ten tijdens den oorlog, is mede eenzelfde
methode gevolgd.
Een voordeel van het thans voorge
stelde is, dat het eenvoudig is en weinig
ambtelijke rompslomp met zich brengt
Wij zouden echter niet durven zeggen dat
hier de eenvoud het kenmerk van het
ware is.
Verwacht kan worden dat bij de behan
deling van het ontwerp in de Kamers,
vooral aan deze zijde van de zaak aan
dacht zal worden geschonken.
Indien ergens dan is hier zeker wel noo-
dig dat met de noodige voorzichtigheid
wordt ingegrepen. Het middel zou anders
erger kunnen zijn dan de kwaal.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK VAN
DR SCHUSCHNIGG.
De Oostenrijksche bondskanselier lichi
gewond; zijn echtgenoote gedood.
Bondskanselier dr Schuschnigg, heeft,
op weg naar zijn vacantie-oord nabij
Ebelsberg, bij Linz. Zaterdagmiddag om
half één een ernstig auto-ongeluk gehad,
doordat zijn wagen, vermoedelijk door een
plotseling onwel worden van den chauf
feur, tegen een boom reed.
Dr Schuschnigg zelf werd uit den wa
gen geslingerd en kreeg een zenuwtoeval,
doch bleef vrijwel ongedeerd.
Zijn echtgenoote werd zwaar gewond en
zijn zoon bekwam lichte kwetsuren. De
chauffeur werd levensgevaarlijk gewond.
De gewonden werden naar het ziekenhuis
te Linz overgebracht, waar de echtgenoote
van dr Schuschnigg spoedig na aankomst
overleed.
E'r is een vliegtuig naar Venetië gezon
den, om den vice-kanselier Starhemberg
naar Weenen terug te roepen. Hij zal
voorloopig de leiding der zaken op zich
nemen.
De chauffeur van de auto van den kan-
(sfelieri, is overleden., Even voordat hij
stierf kon hij1 nog de volgende verklaring
afleggen: „Ik reed kalm en gemakkelijk
over den weg. Plotseling werden mijn
oogen verblind. Het werd geheel duister
om mij' heen. Ik weet niet wat er verder
gebeurde."
Op het oogenblik kan de kanselier zich
niets herinneren. Zou deze geheugen
stoornis voortduren, dan zal hij1 niet meer
op zijn post kunnen blijven.
De zoon van dr Schuschnigg, die ern
stige verwondingen aan het gelaat heeft
bekomen, is geopereerd.
Het onderzoek, dat naar de oorzaak
van het auto-ongeluk is ingesteld, heeft
definitief uitgewezen, dat de chauffeur tij
dens den rit door een zonnesteek is getrof
fen.
Tengevolge van dit auto-ongeluk, waar
bij' de bondskanselier een zenuwschok op
liep, is in politieke kringen eenige onze
kerheid ontstaan. Fascistische kringen en
zelfs eenige leden van het kabinet, willen
dr Schuschnigg, die tijdelijk moet worden
vervangen, definitief ontslaan uit zijn
functie van Bondskanselier.
Als eventueel opvolger wordt Starhem
berg genoemd.
Inmiddels wordt van officieels zijde,
medegedeeld, dat dr Schuschnigg binnen
eenige dagen zijn werkzaamheden weer
hoopt te hervatten.
De bijzetting van het stoffelijk overschot
van mevrouw Schuschnigg zal Dinsdag
middag om drie uur geschieden.
Voedselweigerlng In gevangenissen.
Een telegram uit Weenen meldt nader
over de voedselweigering der gevangenen,
Handen en Oksels behandele men met
Purolpoeder. Dit is het meest afdoende
middel. In bussen van 45 en 60 ct.
Alleen bij Apoth. en Drogisten.
dat zij door de communistische gedetineer
den op touw is gezet en dat talrijke nazi's
onder de 'gevangenen zich er bij hebben
aangesloten.
Naar verluidt zou het aantal voedsel-
weigeraars meer dan 1000 bedragen.
De staking is ook overgeslagen naar het
concentratiekamp Wöllersdorf.
Steeds meer typhusgevallen te Rome.
Wat het verloop van den typhus te
Rome betreft, blijft de toestand nog steeds
hoogst ernstig. Officieel wordt medege
deeld, dat er dagelijks ongeveer 280 nieu
we gevallen zich voordoen en dat tot nu
toe 3144 personen door de ziekte zijn aan
getast, waarvan er 133 zijn overleden.
D'e oorzaak van de typhus is thans be
kend. Zij ligt in het onvoldoend pasteu-
riseeren van de melk bij de gemeentelijke
centrale. Dit is niet officieel bekend ge
maakt, doch ieder in de stad heeft het
begrepen. Do voorzitter en verschillende
van de personen, die bij de melkcentrale
werkzaam waren, zijn uit hun betrekking
gezet.
Bloedige onlusten te Belfast.
In de hoofdstad van Noord-Ierland,
Belfast, hebben bloedige straatgevechten
gewoed. 'Daarbij werden twee personen
gedood en meer dan 40 gewond.
Een optocht van Schotsche leden der
Protestantsohe Oranje-partij, die hadden
deelgenomen aan de jaarlijksche herden
king van den slag aan de Boyne in
1690 geleverd tusschen den Nederland-
schen Koning-Stadhouder Willem III en
den Katholieken Jacobus II kwam in
botsing met Iersche nationalisten en na
korten tijd was een formeel straatgevecht
aan den gang, waaraan honderden aan
hangers van beide partijen deelnamen; er
werd met steenen en flesschen geworpen
en er werd weldra ook van vuurwapenen
gebruik gemaakt.
Toen het gevecht zijn hoogtepunt be
reikte, arriveerde de politie met een groot
aantal pantserwagens en met machine
geweren werd op de menigte geschoten.
Alle straten in de omgeving werden onder
vuur genomen.
Mijngasontploffing In België.
In de steenkolenmijn Laumonier heeft
een mijngasontploffing plaats gehad.
Acht mijnwerkers werden gewond van
wie vijf levensgevaarlijk. De ontploffing
had 600 M. onder den grond plaats.
De ontploffing zou zijn veroorzaakt
door een defecte mijnlanmp.
Korte Berichten.
Parijs heeft feest gevierd, het feest
van den 14en Juli, het nationale festijn
der Franschen. De met spanning tege
moet geziene dag, omdat juist op dezen
Zondag de scherpste politieke tegenstan
dera grootsche demonstraties op touw
hadden gezet, is rustig verloopen.
Zondag heeft te Turnhout een ont
zettend autobus-ongeluk plaats gehad.
Eén autobus uit Willebroeck kwam bij
brug no. 1 over het kanaal van Turnhout
naar Antwerpen bij het uitwijken voor een
wielrijder in het water terecht. Van de
21 personen die zich in de autobus be
vonden. zijn er 11 omgekomen.
Naar eerst thans bekend wordt, is
Vrijdag j.l. het passagierschip „Mauli"
ter hoogte van T'inghai (Hang-tsjoe-golf)
met ongeveer 50O passagiers aan boord
omgeslagen en gezonken.
Mr P. W. A. C0RT VAN DER LINDEN t
In den ouderdom van 89 jaren is heden
ochtend te 's Gravenhage overleden de
Minister van Staat Mr P. W. A. Gort van
der Linden. Door dit verscheiden heeft
ons Vorstenhuis een zijner trouwste on
derdanen en ons land een der kundigste
staatslieden verloren.
Wiji herinneren slechts aan de wijze
waarop hij' zijn ambt als minister-presi
dent in de moeilijke oorlogsjaren (1914
1918) vervulde. In deze jaren viel tevens
de invoering van het algemeen kies
recht en de gelijkstelling van openbaar en
bijzonder onderwijs.
De overledene werd in 1915 benoemd
tot Minister van Staat. Ook werden hem
de hoogste onderscheidingen, n.l. het
grootkruis in de orde van den Ned. Leeuw
en het grootkruis in de huisorde van
Oranje-Nassau verleend.
De heer Cort v. d. Linden werd 14 Mei
1846 te Den Haag geboren. Na volbrachte
studie werd hij commies-griffier aan de
Tweede Kamer en daarna hoogleeraar in
de rechtsgeleerdheid eerst te Amsterdam,
en later te Groningen.
Daarna was hij als raadadviseur bij
het Departement van Justitie werkzaam,
aan het hoofd van welk departement hij
zich als minister gesteld zag in het ka
binet Pierson, dat van 18971901 aan het
bewind geweest is.
Na zijn aftreden als Minister van Ju
stitie, in welke hoedanigheid hij1 in 1901
als vertegenwoordiger der burgerlijke
overheid het huwelijk heeft voltrokken
tusschen de Koningin en den Prins, werd
in 1902 aan den heer Cort van der Lin
den zitting gegeven in den Raad van
State, waarvan hij lid bleef tot 1913, toen
hij1 optrad als Minister van Binnenland-
sche Zaken in het vrijzinnig getinte ka
binet, waarvan hiji de formateur was en
dat tot 9 Sept. 1918 aan het bewind is ge
bleven.
Slechts weinig dagen na zijn aftreden
werd Mr Gort van der Linden andermaal
benoemd tot lid van den Raad van State
uit welk hoog ambt hem op zijn verzoek
aan het eind van 1934 eervol ontslag werd
verleend.
Mr Gort van der Linden behoorde tot
de door ons land aangewezen leden van
het Permanent Hof van Arbitrage en was
voorzitter van het Bestuur van de Garne-
gie-stichting.
Van de hand van Mr Cort van der Lin
den verscheen een aantal boekwerken,
waaronder een paar standaardwerken, op
politiek gebied en betreffende de grond
slagen van belastingleer.
De teraardebestelling zal plaats hebben
Donderdag a.s. op de begraafplaats Oud
Eik en Duinen.
Tomatenexport naar Duitschland.
Naar gemeld wordt is met ingang van
Zaterdag een verruiming toegestaan van
den export van tomaten naar Duitsch
land. Ook voor het soort B-tomaten zal
n.l. export mogen plaats hebben, zulks te
gen de volle 100 pet.
Rijksmuseum vijftig jaar.
Bij de opening van de, ter gelegenheid
van het 50-jarig bestaan van het Rijks
museum, georganiseerde Rembrandt-ten-
toonsitelling, heeft minister dr J. R. Slote-
maker de Bruine Zaterdag een rede ge
houden, waarin hij mededeelde, dat het
H. M. de Koningin behaagd heeft den
hoofddirecteur, dr F. Schmidt Degener,
te benoemen tot commandeur en den con
servator, dr D. C. Röell tot officier in de
orde van Oranje-Nassau.
Steun aan den tuinbouw.
D'e vorige week werd gemeld, dat de
Regeering het „ernstig voornemen" heeft,
om reeds vroeg een voorschot te verleenen
op den steun aan den tuinbouw voor
1935.
Het gevaar is niet denkbeeldig, merkt
het „Vaderl." hierbij op, dat dit bericht
illusies doet ontstaan, die later weer tot
teleurstellingen zouden leiden. Wanneer
men zich streng aan de feiten houdt, dan
kan men alleeen maar constateeren dat
de Fruit- en Groentencentrale inlichtin
gen heeft ingewonnen bij de verschillende
veilingdirecties over wat men zou kunnen
noemen de kaspositie der tuinbouwbe
drijven. Naar wij van bevoegde zijde ver
nemen, staat er op dit oogenblik echter
niets vast omtrent het verstrekken van
een voorschot en nog minder, omtrent den
datum, waarop zulk een voorschot even
tueel zou kunnen worden verstrekt.
Verkeers-ielllng op wegen en In de steden.
In een honderdtal gemeenten, liggende
aan rijkswegen, zullen naar wij vernemen
in de maanden Juli, Augustus en Septem
ber op 9 verschillende dagen verkeers
tellingen worden gehouden. Bovendien
zullen in genoemd tijdvak gedurende 2-
maal een week algemeens tellingen wor
den gehouden in de groote steden en de
daaromheen liggende plaatsen, in totaal
25 gemeenten.
Een en ander geschiedt met het oog op
de verdere uitwerking van de te treffen
maatregelen tot ordening van het verkeer,
waaraan de Minister van Waterstaat zijn
volle aandacht schenkt.
Evenals bij de verkeers-tellingen bij de
rivierovergangen is geschied, zal ook hier
weer gebruik worden gemaakt van de
diensten van werkloozen, evenals bij de
verwerking van de te verzamelen gege
vens.
Overtreding van het uniformverbod.
Een aantal leden van de N. S. B.
maakten Zaterdagavond in auto's een
propaganda-tooht door Limburg. Toen
de rij' auto's omstreeks half zeven in de
gemeente Heerlen reed, werd zij' door de
gemeerite-politie aangehouden.
Het bleek dat tien inzittenden de uni
form van de N.S.B. droegen. Deze perso
nen, benevens de auto, waarin zij1 zaten,
werden meegenomen naar het hoofdbu
reau van politie. Daar moesten de unifor
men uitgetrokken worden; tegen alle tien
personen werd proces-verbaal opgemaakt
wegens overtreding van :het uniformver
bod.
Gistermorgen werden we opgeschrikt
door een vliegtuig-catastrofe in de on
middellijke nabijheid van Schiphol, zoo
als wij tot dusver in ons land zelf nog
niet gekend hebben.
Kort na de start is „De Kwikstaart"
verongelukt, waarbij de vier leden van de
bemanning en twee passagiers om het le
ven zijn gekomen. De hofmeester en der
tien passagiers konden zich redden. Ver
soheidenen van hen liepen echter verwon
dingen op.
„De Kwikstaart" staTtte Zondagoch
tend te half tien met bestemming naai'
Hamburg, Kopenhagen en Malmö. Even
later is het toestel op ruim twee kilometer
afstand van Schiphol naar beneden ge
komen en direct daarop in brand gevlo
gen met het gemelde gevolg.
Volgens verklaringen van den gered
den hofmeester Habere/? en den eveneens
geredden D'eenschen passagier Peterson,
kreeg het toestel onmiddellijk na den start
op geringe hoogte naar schatting on
geveer 25 M. moeilijkheden, vermoede
lijk door het sterk terugloopen in toeren
van de tweo linker motoren. De vliegtuig
bestuurder-gezagvoerder H. Silberstein
probeerde het vliegtuig in den polder te
doen landen. Bij deze poging botste de lin
kervleugel tegen den dijk van den nieuwen
weg, in aanleg tusschen Amsterdam en
Dfen Haag. Tengevolge hiervan viel het
vliegtuig onmiddellijk achter dezen dijk
op een bouwland.
Direct daarop vloog het toestel in
brand, waardoor slechts een gedeelte van
'de inzittenden zich in veiligheid konden
stellen. Dertien passagiers en de hofmees
ter konden uit het vliegtuig komen. Twee
passagiers, de heeren Newman en Hod-
son, beiden van Engelsche nationaliteit
en op weg van Londen naar Kopenhagen
en vier leden van de bemanning zijn he
laas in bet vliegtuig omgekomen. De na
men van de leden der bemanning, die bij
deze vliegramp het leven hebben gelaten,
zijn de gezagvoerder H. Silberstein. de
radio-telegrafist G. F. Nieboer, de werk
tuigkundige G. Brom en de leerling-werk
tuigkundige L. J. van Dijk.
D'e ramp heeft groote ontzetting teweeg
gebracht.
De drie gewonden zijn opgenomen in
het Wilhelmina Gasthuis. Mej. Carlstedt,
een Zweedsche, heeft een zeer lichte her
senschudding opgeloopen en enkele onge
vaarlijke en lichte verwondingen. Haar
toestand is gunstig. De heer Helström,
een Zweed, is ongevaarlijk en zeer licht
gewond. Ook zijn toestand is goed. D'e
derde gewonde, de heer Faulkner, heeft
kneuzingen aan den rug opgeloopen. Ook
zijn toestand baart geen zorg.
Op Schiphol namen velen, die de
Kwikstaart normaal hadden zien starten,
onmiddellijk met bevreemding waar, dat
zij! eerst opmerkelijk traag steeg en daarna
hoe langer hoe meer zakte, totdat men
haar op den grond zag neerkomen. Som
migen zeggen, dat ziji toen een doffen slag
hebben gehoord. Plotseling zag men een
vuurzuil boven den dijk van den in aan
bouw zijnden nieuwen weg Amsterdam
Sassenheim opstijgen, tegelijk met een
dikken, zwaren rookkolom en toen was
het ieder duidelijk, dat het lot van de
mooie, nieuwe F XXII bezegeld was.
Hlet allereerste oogenblik moet de ont
steltenis zoo groot geweest zijn, dat haast
niemand zich roeren kon van schrik, toen
zag men menschen het vliegtuig, dat niet
onmiddellijk in brand gevlogen is en in
schuinen stand tegen den dijk hing, ver
laten en als uitzinnig zag men hen naar
verschillende kanten het bouwland op
vluchten.
Op dat moment herkregen de vele om
standers hun bezinning en ijlden naar het
vliegtuig, om de menschen er uit te hel
pen, maar nog voordat zij het bereikt had
den, brak de benzine-brand uit en wel zoo
fel, dat het duidelijk was, dat niemand
van degenen, die zich nog erin bevonden,
nog te redden zou zijn.
De geredde hofmeester verteli.
Bijl den start, zoo vertelde de hofmees
ter aan de pers, stond hij op zijn gewone
plaats achter in de kajuit, met zijn rug
tegen de deur. Nauwelijks was de Kwik
staart de lucht in, of hij bemerkte, dat in
den linkerbinnenmotor een storing optrad.
Toen deze was afgeslagen, meent hij, dat
ook het toerental van den linkerbuitenmo-
tor terugliep; hij herinnert zich, dat de
Kwikstaart snel daalde, maar van wat er
toen gebeurde, totdat hij de deur open
gooide, om uit het vliegtuig te springen,
herinnert hij' zich eigenlijk niets; ook niet
van den klap der botsing zelf. Wel bad hij
een flauwe voorstelling van passagiers,
die schots en scheef in de cabine dooreon
geworpen werden. Als hij' op den grond
Binnenland.
Het K. L. M.-vliegtuig de Kwikstaart ver
ongelukt. Zes dooden en enkele gevvon-
den.
De steun aan den tuinbouw.
Oud-minister Gort van der Linden over
leden.
Buitenland.
Ernstig auto-ongeluk van Dr Schuschnigg
Onlusten te Belfast.
staat, dringt het tot hem door, dat hij' vier
of vijf passagiers, die reeds voor hem
naar buiten gekomen moeten zijn, het veld
op ziet vluchten; dat brengt hem tot be
zinning en hij. herinnert zich zijn plicht
als lid der bemanning, om de anderen de
behulpzame band te bieden.
Zoodoende klimt hij weer in het vlieg
tuig; hij; ziet echter, dat de ruimte voor
de passagiers verlaten is. Maar plotseling
slaan de vlammen uit de vleugels, waarin
de benzinetanks ingebouwd zijn en uit
den cockpit, die niet meer te bereiken is
door het vuur. Van degenen, die zich
daarin bevinden, was niemand meer te
redden. Sommigen hebben nog gezien, dat
de piloot Silberstein nog de voorruit stuk
geslagen heeft; dat is het laatste teeken
van leven geweest, dat men in den cockpit
gezien heeft.
De chef van de K. L. M., de heer Aler,
deelde nog mede, dat de Kwikstaart Za
terdag nog heen en weer is geweest naar
Malmö en toen, evenals bij het opstijgen
gistermorgen, uitstekend in orde was.
Waargenomen is, dat er nog vlammen uit
den uitlaat sloegen, toen hij na den start
reeds op1 vrij1 groote hoogte was, wat zou
wijzen op de mogelijkheid of waarschijn
lijkheid van een verstopte benzineleiding
en dus tekort aan benzine.
De omgekomenen.
De omgekomen piloot van de Kwik
staart, H. Silberstein, was een Duitscher,
in 1904 geboren.
Hij1 is eerst vier jaar als verkeersvlieger
bij de Deutsche Lufthansa in dienst ge
weest, daarna twee jaar geleden aange
steld als piloot bij de K. L. M., waar hij
gold als een zeer kundig vliegtuigbestuur
der. (Als Jood kon hij niet in Duitschen
dienst blijven.) Hij had bij de K.L.M. 2200
vlieguren en vier reizen naar Indië ge
maakt. Silberstein was gehuwd en laat
een vrouw en een jong kind achter.
De omgekomen marconist G. F. Nieboer
is in 1905 te Veendam geboren. Elf jaar
is hij1 in dienst geweest bij de Maatschap
pijl Radio Holland als scheepvaart-tele
grafist. Op 1 Mei 1934 kwam hij tijde
lijk bij" de L. L. M. in dienst, op 1 Juni van
dit jaar kreeg hij1 hier zijn vaste aanstel
ling. De heer Nieboer laat een weduwe
en een jong kind achter.
De werktuigkundige G. Brom, wonende
te Amstelveen, in in 1905 geboren; hij1 is
gehuwd en laat geen kinderen achter.
De omgekomen werktuigkundige v. Dijk
is te Amsterdam geboren in 1897, was ge
huwd en laat een vrouw en twee kinde
ren achter.
Nog een geredde vertelt.
De 23-jarige Noor W. F. Trescliauw,
die in Larvik, in Noorwegen woont, ver
telde:
Ik zat ongeveer midden in het toeste',
tegenover de heer Pitel. Onmiddellijk na
het vertrek van het toestel bemerkte ik,
dat eerst één en daarna de andere linker
motor op hield te werken. Het gevolg was,
dat wij bijna geen hoogte konden maken.
Wij' scheerden dicht over eenige boomen
heen, niet ver van het vliegveld en ble
ven dicht bij1 den grond. De piloot scheen
niet in staat te zijn de machine omhoog
te brengen en plotseling voelde ik dat wij
draaiden, blijkbaar met de bedoeling terug
te keeren naar Schiphol, Toen speelde al
les zich verder in een kort oogenblik af.
De machine sloeg met een harden klap
juist tegen de zijkant van den dijk. Ik
greep me op het laatste oogenblik vast
aan de stangen van de zittingen en hoewel
ik heftig vooruit geslingerd werd, bekwam
ik verder toch geen letsel. De machine
kwam neer op den linkervleugel, die af
brak. Door den schok was de deur van de
kajuit opengesprongen en op die wijze
konden wiji betrekkelijk gemakkelijk naar
buiten komen. Dit werd ons echter moeilijk
gemaakt door het feit, dat een van de
drie vrouwelijke passagiers juist in de
deuropening flauw gevallen was. De
Deensche passagier Petersen wist over
haar heen te springen en haar naar bui
ten te sleepen. Dat gelukte hem en toen
konden de andere passagiers uit bet toe
stel vluchten.
Verscheidene passagiers hielpen elkaar,
vooral ook de gewonden.
Buiten gekomen zag ik spoedig de
vlammen uitbarsten en weldra was het
vliegtuig vergaan op de ijzeren binten na.