ERNSTIG VLIEGONGELUK. Transpireerende Voeten Buitenland. Binnenland Belangrijkste Nieuws MAANDAG 15 JULI 1935 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 49a JAARGANG - No. 240 „De Kwikstaart" gevallen en verbrand. Zes dooden. Enkele gewonden. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergn" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchöque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. De Zeeuw Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent. Advertontiön 30 cent per regel. Ingezonden mcdcdcelingcn 60 cent per regel. Kicine Advertcntiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. Verlaging hypotheekrenten. Tegen het wetsontwerp inzake verla ging van sommige vaste lasten en huren, worden bezwaren ontwikkeld, die niet zonder meer terzijde kunnen worden ge steld. Een van de meest belangrijke beden kingen schijnt ons wel, dat bij de verla ging van de hypotheken alles over één kam wordt geschoren. De rente der hypotheken wordt over de geheele linie teruggebracht tot 4% pet. Dit geldt voor eerste hypotheken waar voor ruime overwaarde aanwezig is, maar ook voor hypotheken waarvoor dit niet of niet meer het geval is. Het geldt eveneens voor tweede en der de hypotheken waarvan hot risico heel wat grooter is en ook voor hypotheken waarvoor omdat ze zeer risquant zijn een betrekkelijk hooge rente gevorderd wordt. De Regeering verklaart uitdrukkelijk en niemand die het anders verwacht dat haar bedoeling is vernietiging van het hypothecair crediet te voorkomen. Maar dan zou het zeker aanbeveling verdienen dat een andere weg werd ge volgd en dat hier gegaan werd in de rich ting van het beginsel dat ten grondslag ligt aan het ontwerp betreffende voor koming van executies wegens niet beta ling van rente en aflossing van land- bouwhypotheken, waarbij elk geval op zichzelf bekeken wordt. Bij1 de huurwet ten tijdens den oorlog, is mede eenzelfde methode gevolgd. Een voordeel van het thans voorge stelde is, dat het eenvoudig is en weinig ambtelijke rompslomp met zich brengt Wij zouden echter niet durven zeggen dat hier de eenvoud het kenmerk van het ware is. Verwacht kan worden dat bij de behan deling van het ontwerp in de Kamers, vooral aan deze zijde van de zaak aan dacht zal worden geschonken. Indien ergens dan is hier zeker wel noo- dig dat met de noodige voorzichtigheid wordt ingegrepen. Het middel zou anders erger kunnen zijn dan de kwaal. ERNSTIG AUTO-ONGELUK VAN DR SCHUSCHNIGG. De Oostenrijksche bondskanselier lichi gewond; zijn echtgenoote gedood. Bondskanselier dr Schuschnigg, heeft, op weg naar zijn vacantie-oord nabij Ebelsberg, bij Linz. Zaterdagmiddag om half één een ernstig auto-ongeluk gehad, doordat zijn wagen, vermoedelijk door een plotseling onwel worden van den chauf feur, tegen een boom reed. Dr Schuschnigg zelf werd uit den wa gen geslingerd en kreeg een zenuwtoeval, doch bleef vrijwel ongedeerd. Zijn echtgenoote werd zwaar gewond en zijn zoon bekwam lichte kwetsuren. De chauffeur werd levensgevaarlijk gewond. De gewonden werden naar het ziekenhuis te Linz overgebracht, waar de echtgenoote van dr Schuschnigg spoedig na aankomst overleed. E'r is een vliegtuig naar Venetië gezon den, om den vice-kanselier Starhemberg naar Weenen terug te roepen. Hij zal voorloopig de leiding der zaken op zich nemen. De chauffeur van de auto van den kan- (sfelieri, is overleden., Even voordat hij stierf kon hij1 nog de volgende verklaring afleggen: „Ik reed kalm en gemakkelijk over den weg. Plotseling werden mijn oogen verblind. Het werd geheel duister om mij' heen. Ik weet niet wat er verder gebeurde." Op het oogenblik kan de kanselier zich niets herinneren. Zou deze geheugen stoornis voortduren, dan zal hij1 niet meer op zijn post kunnen blijven. De zoon van dr Schuschnigg, die ern stige verwondingen aan het gelaat heeft bekomen, is geopereerd. Het onderzoek, dat naar de oorzaak van het auto-ongeluk is ingesteld, heeft definitief uitgewezen, dat de chauffeur tij dens den rit door een zonnesteek is getrof fen. Tengevolge van dit auto-ongeluk, waar bij' de bondskanselier een zenuwschok op liep, is in politieke kringen eenige onze kerheid ontstaan. Fascistische kringen en zelfs eenige leden van het kabinet, willen dr Schuschnigg, die tijdelijk moet worden vervangen, definitief ontslaan uit zijn functie van Bondskanselier. Als eventueel opvolger wordt Starhem berg genoemd. Inmiddels wordt van officieels zijde, medegedeeld, dat dr Schuschnigg binnen eenige dagen zijn werkzaamheden weer hoopt te hervatten. De bijzetting van het stoffelijk overschot van mevrouw Schuschnigg zal Dinsdag middag om drie uur geschieden. Voedselweigerlng In gevangenissen. Een telegram uit Weenen meldt nader over de voedselweigering der gevangenen, Handen en Oksels behandele men met Purolpoeder. Dit is het meest afdoende middel. In bussen van 45 en 60 ct. Alleen bij Apoth. en Drogisten. dat zij door de communistische gedetineer den op touw is gezet en dat talrijke nazi's onder de 'gevangenen zich er bij hebben aangesloten. Naar verluidt zou het aantal voedsel- weigeraars meer dan 1000 bedragen. De staking is ook overgeslagen naar het concentratiekamp Wöllersdorf. Steeds meer typhusgevallen te Rome. Wat het verloop van den typhus te Rome betreft, blijft de toestand nog steeds hoogst ernstig. Officieel wordt medege deeld, dat er dagelijks ongeveer 280 nieu we gevallen zich voordoen en dat tot nu toe 3144 personen door de ziekte zijn aan getast, waarvan er 133 zijn overleden. D'e oorzaak van de typhus is thans be kend. Zij ligt in het onvoldoend pasteu- riseeren van de melk bij de gemeentelijke centrale. Dit is niet officieel bekend ge maakt, doch ieder in de stad heeft het begrepen. Do voorzitter en verschillende van de personen, die bij de melkcentrale werkzaam waren, zijn uit hun betrekking gezet. Bloedige onlusten te Belfast. In de hoofdstad van Noord-Ierland, Belfast, hebben bloedige straatgevechten gewoed. 'Daarbij werden twee personen gedood en meer dan 40 gewond. Een optocht van Schotsche leden der Protestantsohe Oranje-partij, die hadden deelgenomen aan de jaarlijksche herden king van den slag aan de Boyne in 1690 geleverd tusschen den Nederland- schen Koning-Stadhouder Willem III en den Katholieken Jacobus II kwam in botsing met Iersche nationalisten en na korten tijd was een formeel straatgevecht aan den gang, waaraan honderden aan hangers van beide partijen deelnamen; er werd met steenen en flesschen geworpen en er werd weldra ook van vuurwapenen gebruik gemaakt. Toen het gevecht zijn hoogtepunt be reikte, arriveerde de politie met een groot aantal pantserwagens en met machine geweren werd op de menigte geschoten. Alle straten in de omgeving werden onder vuur genomen. Mijngasontploffing In België. In de steenkolenmijn Laumonier heeft een mijngasontploffing plaats gehad. Acht mijnwerkers werden gewond van wie vijf levensgevaarlijk. De ontploffing had 600 M. onder den grond plaats. De ontploffing zou zijn veroorzaakt door een defecte mijnlanmp. Korte Berichten. Parijs heeft feest gevierd, het feest van den 14en Juli, het nationale festijn der Franschen. De met spanning tege moet geziene dag, omdat juist op dezen Zondag de scherpste politieke tegenstan dera grootsche demonstraties op touw hadden gezet, is rustig verloopen. Zondag heeft te Turnhout een ont zettend autobus-ongeluk plaats gehad. Eén autobus uit Willebroeck kwam bij brug no. 1 over het kanaal van Turnhout naar Antwerpen bij het uitwijken voor een wielrijder in het water terecht. Van de 21 personen die zich in de autobus be vonden. zijn er 11 omgekomen. Naar eerst thans bekend wordt, is Vrijdag j.l. het passagierschip „Mauli" ter hoogte van T'inghai (Hang-tsjoe-golf) met ongeveer 50O passagiers aan boord omgeslagen en gezonken. Mr P. W. A. C0RT VAN DER LINDEN t In den ouderdom van 89 jaren is heden ochtend te 's Gravenhage overleden de Minister van Staat Mr P. W. A. Gort van der Linden. Door dit verscheiden heeft ons Vorstenhuis een zijner trouwste on derdanen en ons land een der kundigste staatslieden verloren. Wiji herinneren slechts aan de wijze waarop hij' zijn ambt als minister-presi dent in de moeilijke oorlogsjaren (1914 1918) vervulde. In deze jaren viel tevens de invoering van het algemeen kies recht en de gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs. De overledene werd in 1915 benoemd tot Minister van Staat. Ook werden hem de hoogste onderscheidingen, n.l. het grootkruis in de orde van den Ned. Leeuw en het grootkruis in de huisorde van Oranje-Nassau verleend. De heer Cort v. d. Linden werd 14 Mei 1846 te Den Haag geboren. Na volbrachte studie werd hij commies-griffier aan de Tweede Kamer en daarna hoogleeraar in de rechtsgeleerdheid eerst te Amsterdam, en later te Groningen. Daarna was hij als raadadviseur bij het Departement van Justitie werkzaam, aan het hoofd van welk departement hij zich als minister gesteld zag in het ka binet Pierson, dat van 18971901 aan het bewind geweest is. Na zijn aftreden als Minister van Ju stitie, in welke hoedanigheid hij1 in 1901 als vertegenwoordiger der burgerlijke overheid het huwelijk heeft voltrokken tusschen de Koningin en den Prins, werd in 1902 aan den heer Cort van der Lin den zitting gegeven in den Raad van State, waarvan hij lid bleef tot 1913, toen hij1 optrad als Minister van Binnenland- sche Zaken in het vrijzinnig getinte ka binet, waarvan hiji de formateur was en dat tot 9 Sept. 1918 aan het bewind is ge bleven. Slechts weinig dagen na zijn aftreden werd Mr Gort van der Linden andermaal benoemd tot lid van den Raad van State uit welk hoog ambt hem op zijn verzoek aan het eind van 1934 eervol ontslag werd verleend. Mr Gort van der Linden behoorde tot de door ons land aangewezen leden van het Permanent Hof van Arbitrage en was voorzitter van het Bestuur van de Garne- gie-stichting. Van de hand van Mr Cort van der Lin den verscheen een aantal boekwerken, waaronder een paar standaardwerken, op politiek gebied en betreffende de grond slagen van belastingleer. De teraardebestelling zal plaats hebben Donderdag a.s. op de begraafplaats Oud Eik en Duinen. Tomatenexport naar Duitschland. Naar gemeld wordt is met ingang van Zaterdag een verruiming toegestaan van den export van tomaten naar Duitsch land. Ook voor het soort B-tomaten zal n.l. export mogen plaats hebben, zulks te gen de volle 100 pet. Rijksmuseum vijftig jaar. Bij de opening van de, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het Rijks museum, georganiseerde Rembrandt-ten- toonsitelling, heeft minister dr J. R. Slote- maker de Bruine Zaterdag een rede ge houden, waarin hij mededeelde, dat het H. M. de Koningin behaagd heeft den hoofddirecteur, dr F. Schmidt Degener, te benoemen tot commandeur en den con servator, dr D. C. Röell tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Steun aan den tuinbouw. D'e vorige week werd gemeld, dat de Regeering het „ernstig voornemen" heeft, om reeds vroeg een voorschot te verleenen op den steun aan den tuinbouw voor 1935. Het gevaar is niet denkbeeldig, merkt het „Vaderl." hierbij op, dat dit bericht illusies doet ontstaan, die later weer tot teleurstellingen zouden leiden. Wanneer men zich streng aan de feiten houdt, dan kan men alleeen maar constateeren dat de Fruit- en Groentencentrale inlichtin gen heeft ingewonnen bij de verschillende veilingdirecties over wat men zou kunnen noemen de kaspositie der tuinbouwbe drijven. Naar wij van bevoegde zijde ver nemen, staat er op dit oogenblik echter niets vast omtrent het verstrekken van een voorschot en nog minder, omtrent den datum, waarop zulk een voorschot even tueel zou kunnen worden verstrekt. Verkeers-ielllng op wegen en In de steden. In een honderdtal gemeenten, liggende aan rijkswegen, zullen naar wij vernemen in de maanden Juli, Augustus en Septem ber op 9 verschillende dagen verkeers tellingen worden gehouden. Bovendien zullen in genoemd tijdvak gedurende 2- maal een week algemeens tellingen wor den gehouden in de groote steden en de daaromheen liggende plaatsen, in totaal 25 gemeenten. Een en ander geschiedt met het oog op de verdere uitwerking van de te treffen maatregelen tot ordening van het verkeer, waaraan de Minister van Waterstaat zijn volle aandacht schenkt. Evenals bij de verkeers-tellingen bij de rivierovergangen is geschied, zal ook hier weer gebruik worden gemaakt van de diensten van werkloozen, evenals bij de verwerking van de te verzamelen gege vens. Overtreding van het uniformverbod. Een aantal leden van de N. S. B. maakten Zaterdagavond in auto's een propaganda-tooht door Limburg. Toen de rij' auto's omstreeks half zeven in de gemeente Heerlen reed, werd zij' door de gemeerite-politie aangehouden. Het bleek dat tien inzittenden de uni form van de N.S.B. droegen. Deze perso nen, benevens de auto, waarin zij1 zaten, werden meegenomen naar het hoofdbu reau van politie. Daar moesten de unifor men uitgetrokken worden; tegen alle tien personen werd proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van :het uniformver bod. Gistermorgen werden we opgeschrikt door een vliegtuig-catastrofe in de on middellijke nabijheid van Schiphol, zoo als wij tot dusver in ons land zelf nog niet gekend hebben. Kort na de start is „De Kwikstaart" verongelukt, waarbij de vier leden van de bemanning en twee passagiers om het le ven zijn gekomen. De hofmeester en der tien passagiers konden zich redden. Ver soheidenen van hen liepen echter verwon dingen op. „De Kwikstaart" staTtte Zondagoch tend te half tien met bestemming naai' Hamburg, Kopenhagen en Malmö. Even later is het toestel op ruim twee kilometer afstand van Schiphol naar beneden ge komen en direct daarop in brand gevlo gen met het gemelde gevolg. Volgens verklaringen van den gered den hofmeester Habere/? en den eveneens geredden D'eenschen passagier Peterson, kreeg het toestel onmiddellijk na den start op geringe hoogte naar schatting on geveer 25 M. moeilijkheden, vermoede lijk door het sterk terugloopen in toeren van de tweo linker motoren. De vliegtuig bestuurder-gezagvoerder H. Silberstein probeerde het vliegtuig in den polder te doen landen. Bij deze poging botste de lin kervleugel tegen den dijk van den nieuwen weg, in aanleg tusschen Amsterdam en Dfen Haag. Tengevolge hiervan viel het vliegtuig onmiddellijk achter dezen dijk op een bouwland. Direct daarop vloog het toestel in brand, waardoor slechts een gedeelte van 'de inzittenden zich in veiligheid konden stellen. Dertien passagiers en de hofmees ter konden uit het vliegtuig komen. Twee passagiers, de heeren Newman en Hod- son, beiden van Engelsche nationaliteit en op weg van Londen naar Kopenhagen en vier leden van de bemanning zijn he laas in bet vliegtuig omgekomen. De na men van de leden der bemanning, die bij deze vliegramp het leven hebben gelaten, zijn de gezagvoerder H. Silberstein. de radio-telegrafist G. F. Nieboer, de werk tuigkundige G. Brom en de leerling-werk tuigkundige L. J. van Dijk. D'e ramp heeft groote ontzetting teweeg gebracht. De drie gewonden zijn opgenomen in het Wilhelmina Gasthuis. Mej. Carlstedt, een Zweedsche, heeft een zeer lichte her senschudding opgeloopen en enkele onge vaarlijke en lichte verwondingen. Haar toestand is gunstig. De heer Helström, een Zweed, is ongevaarlijk en zeer licht gewond. Ook zijn toestand is goed. D'e derde gewonde, de heer Faulkner, heeft kneuzingen aan den rug opgeloopen. Ook zijn toestand baart geen zorg. Op Schiphol namen velen, die de Kwikstaart normaal hadden zien starten, onmiddellijk met bevreemding waar, dat zij! eerst opmerkelijk traag steeg en daarna hoe langer hoe meer zakte, totdat men haar op den grond zag neerkomen. Som migen zeggen, dat ziji toen een doffen slag hebben gehoord. Plotseling zag men een vuurzuil boven den dijk van den in aan bouw zijnden nieuwen weg Amsterdam Sassenheim opstijgen, tegelijk met een dikken, zwaren rookkolom en toen was het ieder duidelijk, dat het lot van de mooie, nieuwe F XXII bezegeld was. Hlet allereerste oogenblik moet de ont steltenis zoo groot geweest zijn, dat haast niemand zich roeren kon van schrik, toen zag men menschen het vliegtuig, dat niet onmiddellijk in brand gevlogen is en in schuinen stand tegen den dijk hing, ver laten en als uitzinnig zag men hen naar verschillende kanten het bouwland op vluchten. Op dat moment herkregen de vele om standers hun bezinning en ijlden naar het vliegtuig, om de menschen er uit te hel pen, maar nog voordat zij het bereikt had den, brak de benzine-brand uit en wel zoo fel, dat het duidelijk was, dat niemand van degenen, die zich nog erin bevonden, nog te redden zou zijn. De geredde hofmeester verteli. Bijl den start, zoo vertelde de hofmees ter aan de pers, stond hij op zijn gewone plaats achter in de kajuit, met zijn rug tegen de deur. Nauwelijks was de Kwik staart de lucht in, of hij bemerkte, dat in den linkerbinnenmotor een storing optrad. Toen deze was afgeslagen, meent hij, dat ook het toerental van den linkerbuitenmo- tor terugliep; hij herinnert zich, dat de Kwikstaart snel daalde, maar van wat er toen gebeurde, totdat hij de deur open gooide, om uit het vliegtuig te springen, herinnert hij' zich eigenlijk niets; ook niet van den klap der botsing zelf. Wel bad hij een flauwe voorstelling van passagiers, die schots en scheef in de cabine dooreon geworpen werden. Als hij' op den grond Binnenland. Het K. L. M.-vliegtuig de Kwikstaart ver ongelukt. Zes dooden en enkele gevvon- den. De steun aan den tuinbouw. Oud-minister Gort van der Linden over leden. Buitenland. Ernstig auto-ongeluk van Dr Schuschnigg Onlusten te Belfast. staat, dringt het tot hem door, dat hij' vier of vijf passagiers, die reeds voor hem naar buiten gekomen moeten zijn, het veld op ziet vluchten; dat brengt hem tot be zinning en hij. herinnert zich zijn plicht als lid der bemanning, om de anderen de behulpzame band te bieden. Zoodoende klimt hij weer in het vlieg tuig; hij; ziet echter, dat de ruimte voor de passagiers verlaten is. Maar plotseling slaan de vlammen uit de vleugels, waarin de benzinetanks ingebouwd zijn en uit den cockpit, die niet meer te bereiken is door het vuur. Van degenen, die zich daarin bevinden, was niemand meer te redden. Sommigen hebben nog gezien, dat de piloot Silberstein nog de voorruit stuk geslagen heeft; dat is het laatste teeken van leven geweest, dat men in den cockpit gezien heeft. De chef van de K. L. M., de heer Aler, deelde nog mede, dat de Kwikstaart Za terdag nog heen en weer is geweest naar Malmö en toen, evenals bij het opstijgen gistermorgen, uitstekend in orde was. Waargenomen is, dat er nog vlammen uit den uitlaat sloegen, toen hij na den start reeds op1 vrij1 groote hoogte was, wat zou wijzen op de mogelijkheid of waarschijn lijkheid van een verstopte benzineleiding en dus tekort aan benzine. De omgekomenen. De omgekomen piloot van de Kwik staart, H. Silberstein, was een Duitscher, in 1904 geboren. Hij1 is eerst vier jaar als verkeersvlieger bij de Deutsche Lufthansa in dienst ge weest, daarna twee jaar geleden aange steld als piloot bij de K. L. M., waar hij gold als een zeer kundig vliegtuigbestuur der. (Als Jood kon hij niet in Duitschen dienst blijven.) Hij had bij de K.L.M. 2200 vlieguren en vier reizen naar Indië ge maakt. Silberstein was gehuwd en laat een vrouw en een jong kind achter. De omgekomen marconist G. F. Nieboer is in 1905 te Veendam geboren. Elf jaar is hij1 in dienst geweest bij de Maatschap pijl Radio Holland als scheepvaart-tele grafist. Op 1 Mei 1934 kwam hij tijde lijk bij" de L. L. M. in dienst, op 1 Juni van dit jaar kreeg hij1 hier zijn vaste aanstel ling. De heer Nieboer laat een weduwe en een jong kind achter. De werktuigkundige G. Brom, wonende te Amstelveen, in in 1905 geboren; hij1 is gehuwd en laat geen kinderen achter. De omgekomen werktuigkundige v. Dijk is te Amsterdam geboren in 1897, was ge huwd en laat een vrouw en twee kinde ren achter. Nog een geredde vertelt. De 23-jarige Noor W. F. Trescliauw, die in Larvik, in Noorwegen woont, ver telde: Ik zat ongeveer midden in het toeste', tegenover de heer Pitel. Onmiddellijk na het vertrek van het toestel bemerkte ik, dat eerst één en daarna de andere linker motor op hield te werken. Het gevolg was, dat wij bijna geen hoogte konden maken. Wij' scheerden dicht over eenige boomen heen, niet ver van het vliegveld en ble ven dicht bij1 den grond. De piloot scheen niet in staat te zijn de machine omhoog te brengen en plotseling voelde ik dat wij draaiden, blijkbaar met de bedoeling terug te keeren naar Schiphol, Toen speelde al les zich verder in een kort oogenblik af. De machine sloeg met een harden klap juist tegen de zijkant van den dijk. Ik greep me op het laatste oogenblik vast aan de stangen van de zittingen en hoewel ik heftig vooruit geslingerd werd, bekwam ik verder toch geen letsel. De machine kwam neer op den linkervleugel, die af brak. Door den schok was de deur van de kajuit opengesprongen en op die wijze konden wiji betrekkelijk gemakkelijk naar buiten komen. Dit werd ons echter moeilijk gemaakt door het feit, dat een van de drie vrouwelijke passagiers juist in de deuropening flauw gevallen was. De Deensche passagier Petersen wist over haar heen te springen en haar naar bui ten te sleepen. Dat gelukte hem en toen konden de andere passagiers uit bet toe stel vluchten. Verscheidene passagiers hielpen elkaar, vooral ook de gewonden. Buiten gekomen zag ik spoedig de vlammen uitbarsten en weldra was het vliegtuig vergaan op de ijzeren binten na.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 1