DE ZEEDW
N ATI ON ALE
TWEEDE BLAD
15 millioen gulden
Johanna Coninghame.
Uit de Provincie
LEVENSVERZEKERING-BANK
In 1934
aan poliahouders
uitgekeerd.
VAN
VRIJDAG 26 APRIL 1935, Nr 174.
HET VERGAAN VAN DE
LEEUWERIK.
Noodlanding in storm en duisternis.
Zooals bij de ramp van de Leeuwerik
uit verschillende verklaringen is geble
ken (is het Sauerland, althans de streek
waar 'het ongeluk gebeurde, niet bepaald
een dorado voor vliegers. Verraderlijke
stormen, on'weer, sneeuw en koude kun
nen daar minder aangename verrassingen
brengen. Vermeldenswaard is in dit ver
band zeer zeker, wat de chef-vlieger der
Bata-fabrieken, de heer J. 'Serbant, van
eigen ervaringen vertelt in de „Batakoe-
rier", weekblad ten dienste der medewer
kers en vrienden der N.V. Ned. Schoen
en Lederfabrieken Bata, Best
De oorzaken, zoo schrijft de heer Ser
bant, van het ongeluk van het Nederland-
sohe vliegtuig op de 'lijn Amsterdam
Praag zijn tot nog toe onbekend. De be
richten der dagbladen bevestigen mijn op
vatting, dat het toestel zich in een zelf
den (toestand bevond als ik met het Bata-
vliegtuig (Spartan op 17 'October 1934 ge
durende mijn Vlucht EindhovenZlin.
De meteorologische weersgesteldheid
was volgens de laatste berichten aldus:
Nederland: bedekt, wolkhoogte 600 M.,
uitzicht over 10 km., hier en daar regen
buien, N. W.-wind, 10 K.M.; Duitschland:
bedekt, wolkhoogte 8001000 M., uitzicht
over 810 km,, regenbuien, W.-wind, 35
km.
Op (grond van dit weerbericht waren
wij 17 October om 11.30 uur gestart en
wel voor een rechtstreöksche vlucht Eind
hovenPrangZlin.
Terstond na den start bracht ik het
vliegtuig op koers 102 gr. 10 gr. 112
gr. en volgde dezen koers tot het stadje
Maasbree; tweemaal vlogen wij' door een
zwakken regenwand, waarin men nog goed
kon zien. Bij' Maasbree daalden de wol
ken tot 300 M. hoogte. Ik besloot door
deze wolken heen te vliegen en zette den
verderen tocht voort boven de wolken;
elf minuten later bevonden wij' ons zoo
doende op een (hoogte van ongeveer 1500
M.; 20 minuten later lieten wij ons in
verbinding stellen met het 'Gooi Station
Keulen (O.D.K.), dat ons onze plaats, 6
km. ten W. van Grimmersbach, bekend
maakte.
Wij waren dus ongeveer 15 km. van
onzen koers afgeweken. Wij' probeerden
dezen weer op 102 gr. terug te brengen.
De wolken voor ons kwamen steeds Ihoo-
ger, zoodat wij' gedwongen waren onze
vlieghoogte te vergrooten teneinde er bo
ven te blijven, om er later niet doorheen
te moeten vliegen.
Wiji vroegen nog een weerbericht aan,
dat we bij' Erfurt ontvingen. Het luidde
aldus: wolkhoogte 800 M., W.-wind 35
km., sterke windvlagen.
Den weg onder de wolken te kiezen was
een onmogelijkheid, want de plaats waar
wiji ons nu bevonden, had een terrein-
hoogte (heuvelachtig) van 600800 M.,
en er was geen meteorologisch station,
dat ons de juiste wolkhoogte precies op
het ooigenblik, waarop dit noodig was, kon
melden.
Wij. stegen daarom tot een hoogte van
3000 M.. en het had niet veel gescheeld of
wij, waren tot boven de laatste wolken-
toppen gestegen om 'dan de vlucht op die
hoogte voort te zeten.
Daar begonnen echter de motoren, die
geen hoogte-correctuur ('d.w.z. toevoer
van 'de noodige luc'ht) hadden, af te ne
men in toerental; bijna waren we boven
de wolkentoppen uitgekomen, en nu ge
raakten wij er in.
Het geheele karakter der wolken was
echter niet verontrustend. Zij waren wit
en helder en toonden volstrekt 'geen voor
teeken van storm.
Wij: vlogen ongeveer 11 minuten in de
wolken, toen ik bemerkte, dat wij ons in
'n zeer hevigen sneeuwstorm bevonden,
waardoor ook het uitzicht van uit de
pilotenzitpïaabs onmogelijk was.
F E UI LLETO N
(Vrij naar het Engelsch.)
3) -o-
„Uitstekend", zei dominee Hastings en
wendde zich af om een vraag van me
vrouw Cuthbert te beantwoorden. Ze had
het heele gesprek mee aangehoord en
hoopte, dat Lottie en May dezelfde uit-
noodiging zouden krijgen als Cissy. Maar
dominee Hastings en mevrouw Stuart
gingen spoedig daarop weg, zonder iets
daaromtrent gezegd te hebben, tot groote
teleurstelling van de Cuthberts.
„Wat ziet dat oudste meisje er aardig
uit, Henry!" zei mevrouw Stuart, toen
ze met haar broer huiswaarts wandelde.
„Ja, het arme kind! Ik heb altijd mede
lijden met haar, de oudste in een moeder
loos gezin, waar de plaats van de moe
der wo'rdt ingenomen door iemand, als
juffrouw Prendergast. Ik geloof, dat ze
dag en nacht doorpraat. Hoe menschen
op die manier maar aan één stuk door
kunnen babbelen zonder ooit uitgeput te
raken, snap ik niet. Ze is me gewoon een
schrik in mijn gemeente. Als kleine Jane
of Mary Smith de mazelen hebben, boor
ik er haar over praten, tot ik bij bet hoo-
Op dit «ogenblik weigerden de motoren,
vermoedelijk door de koude. Daardoor
verloren de toestellen voor het blindvlie-
gen bun gevoeligheid en weigerden tevens
bun dienst. Vooreerst werkten niet meer
de graad- en hoogte meter, die, zooals
wij ook later konden constateeren, wa
ren vastgevroren,
Er bleef slechts één mogelijkheid over,
op geluk af een landing maken.
'De radio-telegrafist wilde opnieuw een
weerbericht en de plaats waar wij ons
bevonden aanvragen. Toen hij echter den
zendsleutel vastpakte, kreeg hij een elec-
tri'schen schok en deelde terstond daarop
mede, dat het station vonken schoot en
dat hij, het moest uitschakelen.
Bij een langzame daling hield ik het
vliegtuig volgens compas en variometer,
die dn het begin tenminste nog function-
neerden. Het glijden werd ongunstig ge
ïnfluenceerd door sterke rukwinden.
'Op een hoogte van 700 M. probeerde
de radio-telegrafist opnieuw verbinding
met de aarde te krijgen, maar hij moest
vaststellen, 'dat de antenne er was afge
rukt (waarschijnlijk was zij met ijs bedekt
en door sterke rukwinden afgerukt). Er
bleef niets anders over dan te trachten,
langzaamaan dichter bij' den grond te ko
men en 'dit door het uitzicht uit het raam
bij de zitplaats' van den piloot te contro
leeren.
'Op 500 M. hoogte meldde de telegra
fist, 'dat hij' .den grond zag. Ik zag niets.
Eerst in de onmiddellijke nabijheid (op
een hoogte van1 circa 100 M.) zag ik den
grond en 'gaf terstond aan het vliegtuig
een andere wending, opdat ilk ondanks
het islechitie uitzicht het terrein zou kun
nen overzien en zoo het stooten op een
hindernis '(boomen, heuvels, enz.) zou
kunnen voorkomen.
Terwijl ik voortdurend in een scherpe
boCht cirkelde, naderde ik tot op een af
stand van 20—30 M. den 'grond.
De wind was zoo sterk, dat ik op eenige
punten in de bocht de motoren vol gas
gaf, opdat het vliegtuig niet met den
grond in aanraking zou komen.
Zoo cirkelden wij reeds een kwartier
rond, maar de storm ging niet liggen en
het slechte uitzicht (altijd gelijk aan nul)
bleef duren.
Er bleef nieto anders over dan een
noo'dlandin'g te maken. Dit was echter
zeer moeilijk, van den eenen kant door de
duisternis en van den anderen kant we
gens den sterken wind, die bij' het zien
van een veïd het manoeuvreeren met het
toestel moeilijk maakte.
Ik beval daarom allen naar bet achter
ste 'gedeelte van het vliegtuig te gaan, op
dat ik bij: een eventu-eele landing in dezen
wind achter een zoo 'gunstig mogelijiken
ballast zou hebben.
Bij: een toevallige afwijking van een
wolk landde ik om 13.10 uur op den voet
van een heuvel.
Na de landing duurde de storm nog
tien minuten, waarna het hevig begon te
regenen. De plaats van onze landing was
bij: de gemeente Nieder-JScMeidern, 56 km.
W.Z.W. van Kassei.
De Vlissingsche haven in opkomst.
De bekende boefijzer-correspondent van
het Hbld. schrijft:
De sterk agrarische oriënteering, die
onze economische politiek dotor de cri
sis heeft gekregen, dreigt óns vaak te
doen vergeten dat Nederland niet groot
is geworden door zijn landbouw en zijn
veeteelt, maar door zijn handel en zijn
scheepvaart, en dat, nog steeds de poorten
van 's lands welvaart staan aan zee. Dat
zijn onze havens, vooral Amsterdam en
Rotterdam, maar ook havens als Dor
drecht en, sinds enkele jaren, Vlissingen.
Wij hebben daarom van ons bijwonen der
Toorop-herdenking te Domburg gebruik
gemaakt om weer eens een bezoek te
brengen aan de in opkomst zijinde nieuwe
haven van Vlissingen, die nog maar
sinds een jaar in volle exploitatie is.
Wiji zijn, onder leiding van den direc
teur, den heer M. G. van Hall, door de
nieuwe buitenhaven gevaren, waar de
drijvende kranen van. de Steenkolen-Han-
delsvereen. en de sleepbooten liggen
voor de zuinigheid behelpt men zich voor-
loopig dok voor het laden en lossen der
vrachten van zeeschepen, met deze, daar-
ren van den naam alleen al ziek wordt.
Als John Stubbs spijbelt, of Mark Flegg
door zijn dronken vader wordt afgeran
seld, weet juffrouw Prendergast er bij
iedere gelegenheid, dat ik haar ontmoet,
wel tien minuten 'over te praten. En toch
heeft ze een go'ed hart en vervult op haar
manier zool goed mogelijk haar plicht
jegens de kinderen."
„Is de moeder al lang dood?"
„0 ja, 'Overleden bij de geboorte van
kleine Sibyl. En ongeveer twee jaar ge
leden heeft do oudste jongen, Oswald, een
zware aanval van typheuze koortsen ge
had. De hersenen werden ook min of
meer aangedaan, arme kerel! Ik meen,
dat hij een jongen was van buitengewo-
nen aanleg en nu breekt elke inspanning
hem op. De tweede jongen is een flinke,
aardige jongen, maar een echte rakker,
die altijd door zijn kwajongensstreken in
moeilijkheden komt. Het tweede meisje,
Gertrude, is precies zoo'n type; nauwe
lijks heeft ze de straf voor de eene streek
ondergaan, of ze broedt op een nieuwe.
Maar, Constance, ik geloof, dat je een
heele boel voor die arme kinderen kunt
doen. Je zei, dat je graag iets had, waar
aan je je speciale belangstelling zou kun
nen wijden, wel nu, die kinderen hebben
hard leiding in de goede richting noodig;
ze moeten er op gewezen worden, dat
voor gehuurde, kranen en wij hebben
vooral ook inzage van cijfers gekregen.
Cijfers betreffende den aard, het aantal
en den tonneninhoud der schepen die
in 1934 de Vlissingsche havens hebben
bezocht (havens, want zooals men weet
zijn de binnen- en de buitenhavens, sinds
een jaar explodtatief vereenigd in één
maatschappij, waarin de staat, de pn>-
vincie, de gemeente en belanghebbende
particulieren deel nemen). Nu bedroeg
het totale bezoek in 1934 ongeveer 4 mil
lioen registerton, maar dat cijfer omvat
dus al het bezoek aan alle havens (ook
de binnenhavens). Voor de buitenhaven
moet men, van het totaal, de tonnage der
binnenschepen aftrekken; men komt dan
Op ongeveer 3,5 millioen. Nu kan men dat
getal weer splitsen in twee deelen, waar
van het eene de min of meer vaste en of-
ficieele tonnage vertegenwoordigt (de
Zeeland-booten, die van den Provincialen
Stoombootdienst, de Marineschepen en
de Nederlandsche en Belgische loodsboo-
ten), het tweede daarentegen de tonnage
van het vrije verkeer. Doet men dat, dan
vindt men vöor het vrije verkeer het ton
nage-cijfer van 1.703.502, verdeeld over
1458 zeeschepen. Die laatste twee geval
len zij'n het dus, die de beteekenis weer
geven welke de haven van Vlissingen nu
reeds voor de vrije zeevaart heeft.
Middelburg. Jubileum-Forn-
'h o u t. Het 25-jarig burgemeestersjubi-
ieum van den heer M. Fornhout, thans
burgemeester van Middelburg, zal Vrijdag
Mei a.s. des namiddags in een besloten
bijeenkomst dn bet Schuttershof te dier
stede herdacht worden. Het zich gevormd
hebbende „Comité van vrienden", het
welk deze herdenking voorbereidde, heeft
op ruime schaal uitnoodigingen tot deel
name aan, de huldigingsplechtighoid ver
zonden. Deze zal door den Comm. der Ko
ningin in Zeeland en de leden van het
Eere-comité met hun dames, worden bij
gewoond.
Zooals men weet bestaat het „comité
van vrienden" uit de vertegenwoordigers
uit de gemeenten Tienhoven, Mijdrecht en
Wilni», Kampen en Middelburg; door dit
comité is in z'n geheel één inzameling ge
organiseerd, en het aan te bieden 'hulde
blijk is ook van inwoners der vijf gemeen
ten, waar de boer Fernlhout achtereen
volgens burgemeester was, gezamenlijk.
In overeenstemming met het interio-
cale en niet-officieele karakter dezer 'hul
diging en tevens gevolg gevende aan de
het comité te dezen opzichte gebleken
wenscben van den jubilaris, zal de her
denking een particulier en jiiterst sober
karakter dragen. Openbaarifeestbetoon in
de stad zal deswege nagelaten dienen te
ingezonden Mededeeling-
ROTTERDAM
Het zijn zeker zéér bevredigende cij1-
fers, te meer wanneer men ziet, dat er,
met name in het reeds langer bestaande
bunkerbedrijf de S. H. V. heeft zich
in Vlissingen gevestigd zoodra de haven
vergroot was, lang voordat de Kaaimuur
gereed was gekomen gestadige vooruit
gang waar te nemen valt. Van Jan. '34
tot Dec. '34 is de kolenomzet bijna ver
dubbeld en het is dan ook reeds voorgeko
men, dat men een schip moest doorsturen
omdat alle kolentips bezet waren. Daar
naast heeft men het olie-bunkerbedrijf
van de „Vlismar' gekregen, waarvan ook
reeds druk gebruik wordt gemaakt en dat
bunkerolie levert uit een aan den wal
vastliggend tankschip dat geregeld wordt
bijgevuld met tanks van den wal. Maar
Vlissingen wordt ook reeds aangeloopen
door schepen die komen proviandeeren
er is daarvoor een entrepot binnen het
haventerrein èn door booten als die
van de Woermann-lijh die er goederen
of passagiers opnemen of aan wal zetten.
Het ia dan ook, met een zoo prachtig be
schutte en bijzonder makkelijk te bevaren
haven, die nochtans vlak bij de volle zee
ligt, buitengewoon 'gunstig gelegen als
aanloophaven. Dat is ook van den opzet
af het doel geweest, dat men met de ha
venuitbreiding wilde bereiken en dat men
daarmee goed heeft gezien, toonen de cij!-
fers die we hierboven vermeldden.
Vlissingen is stellig een haven in op
komst. En het is goed dat het óók zal ver
tegenwoordigd zijn onder de vier belang
rijkste van Nederland waarvan men in
zendingen zal kunnen vinden ter Brussel-
sche tentoonstelling.
Directe belastingen enz.
Bij beschikking van den "Minister van
Financiën is de inspecteur der directe
belastingen N. V. F. 'Harms, toegevoegd
aan 'het 'hoofd van de inspectie der directe
belastingen te Haarlem, verplaatst naar
Middelburg en toegevoegd aan 'het hoofd
der inspectie der directe bélas'tingen al
daar en is de inspecteur der 'directe belas
tingen A. J. N. van Rietschoten toege
voegd aan de inspectie der directe belas
tingen te Middelburg overgeplaatst naar
Terneuzsn.
godsdienst niet alleen is voor den Zondag,
bestaande uit een kerkgang en het gebed
om verschillende dingen te laten, die we
veel liever wel zouden doen, maar een
baken, waarnaar we ons levensbootje
moeten richten om in veilige haven te
kunnen landen; ze moeten leeren, dat
waarachtig geloof onze vreugden inten
ser maakt, ons leed stilt, 'ons hoopvol en
nederig stemt tegelijkertijd. Je weet wel,
wat ik bedoel, Constance."
„Ja, Henry, en je moet me helpen me
zelf aan te pakken, me veel werk geven
en zorgen, dat ik me op allerlei manieren
nuttig maak. Wat had ik moeten begin
nen, als ik niet naar jou toe had kunnen
komen? God is wel goed om me zulk
een thuis te geven."
„Waardoor hij mij een zuster en gezel
lin gaf," zei hij. „Een huishouden zonder
vrouw is toch niets gedaan; men moet
iemand hebben, tegen wie men kan zeg
gen, hoe zoet de eenzaamheid is."
Het was bijkans duister, toen broeder
en zu'ster de pastorie bereikten. Een
laaiend vuur in den haard van de groote
vierkante hall verwelkomde hen, toen ze
tezamen binnentraden. Enkele arme men
schen zaten te wachten. Mevrouw Stuart
vernam van haar broer hun namen en
luisterde toen geduldig naar wat ze te
vertellen hadden en ze beloofde den voi-
word'en al zal menigeen natuurlijk op
3 Mei wel de vlag uitsteken, en daartegen
heeft evenzeer natuurlijk niemand be
zwaar.
De eigenlijke herdenking in het S>ahut-
tershof zal bestaan uit de aanbieding van
bet (huldeblijk met een redevoering door
den voorzitter van bet comité, Dr S. 8.
Smeding 'te 'Middelburg; dan volgt een
toespraak do-or Dr G. A. B. Fijn van Draat
te Zwolle (in 1910 te Mijdrecht), vervol
gens zal bet woord worden gevoerd 'door
Dr 'C. 'Rees den 'Oever te Wi'lnds of door
den beer W. (Bogel te Uithoorn, namens
Mijdrecht en Wilnis, terwijl de rij1 der
sprekers zal worden besloten door den
heer J. H. Kok te Kampen.
Hiermede is het officinale gedeelte van
den middag ten ©inde en den 'heer en
mevrouw Fernhout wordt dan gelegen
heid geboden ter plaatse te recipieeren.
Vlissingen. Nationale Veilig
heid. Gisteravond was in het Grand-
Hotel „Brittannia" een vergadering be
legd, uitgaande van het „Comité voor
Nationale Veiligheid". De vergadering
stond 'Onder leiding van den heer C. A.
van Woelderen, burgemeester van Vlis
singen. Als spreker trad op kapitein Ma-
thon, van Breda.
Aanwezig waren o.a. de burgemeesters
van O. en W. Souburg, Koudekerke, Big-
gekerke, Westkapelle, Zoutelande en
Grijpskerke, benevens die van Ritthem.
De voorzitter heette de aanwezigen wel
kom, in het bijzonder den spreker van
dezen avond. Hij drukte zijn spijt uit over
de geringe opkomst. De bedoeling is deze
beweging uit te breiden tot de omliggen
de plaatsen, en daarom verheugde het
hem zoo, dat de burgemeesters uit de om
geving allen aanwezig zijn.
Spr. wees op de groote beteekenis van
de Scheldemonding' voor de veiligheid van
Nederland. Dit is in den wereldoorlog wel
gebleken.
De heer Mathon, het woord verkrijgen
de, sprak eerst over de internationale
politiek en de wijzigingen die in den
laatsten tij'd daarin zijn gekomen.
In ons land is nog niet voldoende dui
delijk doorgedrongen en hieraan heeft
de groote pers in ons land schuld de
onmacht van den Volkenbond.
genden dag te zullen komen, om het zieke
kindje van de een, de oude moeder van
den ander te zien. I
Toen ging mevrouw Stuart naar de
keuken om te kijken naar den bouillon,
die ze te treken had gezet voor een andere
zieke en een kwartier later zat ze op'gö-
frischt en wel aan de theetafel en praatte
blijmoedig met haar broer over allerlei
onderwerpen, die hem interesseerden.
Mevrouw Stuart had in hooge mate de
gave ontvangen öm met anderen mee te
kunnen voelen en daarom was haar leven
in de Indische missie ook zoo nuttig ge
weest. Ze wist zich geheel in de belan
gen en zorgen van anderen in te denken
en dit was de reden, waarom dominee
Hastings hoopte, dat ze een waardevolle
vriendin zou blijken voor de jeugdige
Prendergasts. Want ieder, die in aanra
king kwam met hen, viel het op, dat alle
gevoel van harmonie en saamhoorigheid
ontbrak in dat gezin. De kinderen hielden
allemaal heel veel van elkaar en zou er
een gestorven zijn, dan zouden de ande
ren dat als een groot verlies gevoeld heb
ben; maar ze wisten niet, hoe elkanders
vreugde en leed te deelen en juist dat doet
een band in het gezin ontstaan.
Cissy zou tegenover iedereen klagen,
dat do arme Oswald toch zoo'n vreeselijke
last van hoofdpijn had, maar zich inden-
Het zal ran groot belang zijn voor Ons
land, dat men in België gaat inzien, dat
neutraliteit het beste is voor het land.
Hierdoor wordt ook onze veiligheid be
vordert.
Wanneer echter België samengaat met
Frankrijk bij militaire operaties, wordt
het gevaar vöor ons land veel gro'oter.
Op het oogenbük loopt er een ondoor
dringbare muur van vestingwerken van-
ai de Middellandsche Zee tot aan Maae-
eyek.
In verschillende oprichten is ons leger
in de laatste jaren vooruitgegaan en ge
moderniseerd, doch bij de buitenlandsche
legers zijn wij nog achter gebleven.
Het strategische belang van Zeeland is
in den wereldoorlog zeer duidelijk aan het
licht gekomen. De mond van het pistool
op Engeland is buiten twijfel Vlissingen.
Door de ontwikkeling der vliegtechniek
is het belang van Walcheren nog veel
grooter geworden.
Bombandements-eskaders, die hier op
Walcheren hun basis hebborj, kunnen
nu al een groot gedeelte van Engeland be
reiken.
Met een radius-straal van 500 K.M.
kan men ook van hier uit Berlijn besto
ken. Voor Duitschland en voor Engeland
is het dus van groot, belang dat hier geen
vijandelijke basis gevestigd wordt. Ook
voor Frankrijk geldt dit.
In het Engelsch Witboek is op deze za
ken de aandacht gevestigd.
De veiligheid van het Roergebied b.v.
staat of valt met de neutraliteit van ons
land. Het Roergebied ligt slechts 60 K.M.
van onze grens.
Uit alles blijkt van hoe groot belang de
neutraliteit van ons land voor onze na--
buurstaten is.
Een volgenden oorlog begint met aan
vallen uit de lucht, en daarom behaoren
wij paraat te zijn en over voldoende af
weermiddelen in de lucht te beschikken.
Die bezitten wij echter niet
I Ook het staaade leger is niet vrtldi ,nde
geoefend tegenover liet buitenland. Hier
ia een oefentijd voor de infanterie van
5,5 maand en in de andere landen van
1 tot 2 jaar.
Uitbreiding van den oefentijd tot 12
maanden en grootere lichtingen zou de
werkloosheid onder de jeugdige personen
doen verminderen mot 3040 pet.
Wat de materieel© voorziening betreft
is het zeer noodzakelijk, dat deze zooveel
mogelijk in eigen land gemaakt wordt.
De ervaring in den wereldoorlog was
van dien aard, dat wij schandelijke prij
zen betaald hebben voor buitenlandse!
materiaal, dat nog onbruikbaar was.
Vervolgens zette spr. nader het döel
van het comité uiteen.
De regeering is er van overtuigd, dat er
voor onze weermacht meer moet gedaan
worden, doch zij kan niet veel meer loon,
wanneer het Nederlandsche volk zelf hier
niet- achter staat.
Het comité streeft naar een actie over
het geheele land.
In verschillende plaatsen van het land
bestaan reeds comité'^, terwijl in den
raad van bijstand personen van verschil
lende politieke richting zitting hebben.
Het doel is de volksopinie: Le bewerken om
de regeering den noodigen steun te geven.
Verschillende gestolde vragen werden
door den spreker beantwoord.
D© voorzitter dankte den spreker voor
zijh duidelijke uiteenzetting.
lerseke. De posfcduivenvereeni'ging „de
Noordster" te lerseke, hield haar eerste
vlucht van dit seizoen van 's-Hertogen-
'bosch: ie, 7e en 20o pr. C. J. van Es; 2e
15e en 17e pr. Joh. Bom; 3e en 19e pr.
M. Bom; 4e, 10e en 13e pr. C. Pekaar;
5e pr. J. v. d. Plasse; 6e pr. C. P. Bos;
8e pr. J. van Dorpel; 9e pr. P. Linden-
berg; 13 e pr. M. de Koeyer; 12e pr. G.
de Waal; 14e pr. A. Pols; 16e pr. M.
Visser; 18e pi". M. Minnaard.
Het echtpaar L. Paauwe en F.
Paauw©'Zui'drweg mocht Dinsdag 'hun
55-jarige echtvereeniging herdenken. De
'beide oudjes zijn nog heel gezond. Het
muziekgezelschap „Moza.rt" bracht hun
des avond een serenade.
Oost en West-Souburg. De Kiesvereen.
Souburg's Belang 'heeft voor de a.s. raads
verkiezing de volgende candidaten ge
steld 1. J. F. Jacques, aftr.; 2. L. Kop-
pejan; 3. G. F. de Grave; 4. L. 'G. van den
Broeke; 5. W. Mida/vaine; 6. A. Rovers;
7. F. Pa'lmkoeck.
ken in de bitterheid, die het hart van den
jongen vaak vervulde, als hij; zag, hoe zijn
eens Zoo schitterende vooruitzichten op
succes zoo langzamerhand vervaagden, en
hoe jongens, die eens ver bij hem achter
hadden gestaan, hem nu zonder veel
moeite inhaalden en voorbijstreefden,
neen, dat kon ze niet.
En met Gertrude ging het al net zoo.
Cissy's manier om haar wilde, onstui
mige zuster t8 beïnvloeden was haar
voortdurende verwijten doen en haar
voorhouden, dat ze ruw en ondamosachtig
was en in alles Charlie trachtte na te
volgen, en Gertrude schepte er een on
deugend genoegen in Gissy te plagen met
haar nuffigheidjes en haar in alles te
dwarsboomen.
Charlie en Gertrude hadden meer ge
meen; maar, het is te vreezen, dat de
woorden van de oude dienstbode waar
heid bevatten en dat ze elkaar niet veel
toegaven in verkeerdheden. De twee klei
ne meisjes waren, zooals Gertrude het
uitdrukte, de pronkveeren van de familie.
Ze werden meer bewonderd en verwend
dan goed voor hen was en Daisy en Sibyl
kenden haar macht over haar vader en
tante en maakten er maar al te gaarne
gebruik van,
(Wordt vervolgd.)