DE ZEEDW N ATI ON ALE TWEEDE BLAD 15 millioen gulden Johanna Coninghame. Uit de Provincie LEVENSVERZEKERING-BANK In 1934 aan poliahouders uitgekeerd. VAN VRIJDAG 26 APRIL 1935, Nr 174. HET VERGAAN VAN DE LEEUWERIK. Noodlanding in storm en duisternis. Zooals bij de ramp van de Leeuwerik uit verschillende verklaringen is geble ken (is het Sauerland, althans de streek waar 'het ongeluk gebeurde, niet bepaald een dorado voor vliegers. Verraderlijke stormen, on'weer, sneeuw en koude kun nen daar minder aangename verrassingen brengen. Vermeldenswaard is in dit ver band zeer zeker, wat de chef-vlieger der Bata-fabrieken, de heer J. 'Serbant, van eigen ervaringen vertelt in de „Batakoe- rier", weekblad ten dienste der medewer kers en vrienden der N.V. Ned. Schoen en Lederfabrieken Bata, Best De oorzaken, zoo schrijft de heer Ser bant, van het ongeluk van het Nederland- sohe vliegtuig op de 'lijn Amsterdam Praag zijn tot nog toe onbekend. De be richten der dagbladen bevestigen mijn op vatting, dat het toestel zich in een zelf den (toestand bevond als ik met het Bata- vliegtuig (Spartan op 17 'October 1934 ge durende mijn Vlucht EindhovenZlin. De meteorologische weersgesteldheid was volgens de laatste berichten aldus: Nederland: bedekt, wolkhoogte 600 M., uitzicht over 10 km., hier en daar regen buien, N. W.-wind, 10 K.M.; Duitschland: bedekt, wolkhoogte 8001000 M., uitzicht over 810 km,, regenbuien, W.-wind, 35 km. Op (grond van dit weerbericht waren wij 17 October om 11.30 uur gestart en wel voor een rechtstreöksche vlucht Eind hovenPrangZlin. Terstond na den start bracht ik het vliegtuig op koers 102 gr. 10 gr. 112 gr. en volgde dezen koers tot het stadje Maasbree; tweemaal vlogen wij' door een zwakken regenwand, waarin men nog goed kon zien. Bij' Maasbree daalden de wol ken tot 300 M. hoogte. Ik besloot door deze wolken heen te vliegen en zette den verderen tocht voort boven de wolken; elf minuten later bevonden wij' ons zoo doende op een (hoogte van ongeveer 1500 M.; 20 minuten later lieten wij ons in verbinding stellen met het 'Gooi Station Keulen (O.D.K.), dat ons onze plaats, 6 km. ten W. van Grimmersbach, bekend maakte. Wij waren dus ongeveer 15 km. van onzen koers afgeweken. Wij' probeerden dezen weer op 102 gr. terug te brengen. De wolken voor ons kwamen steeds Ihoo- ger, zoodat wij' gedwongen waren onze vlieghoogte te vergrooten teneinde er bo ven te blijven, om er later niet doorheen te moeten vliegen. Wiji vroegen nog een weerbericht aan, dat we bij' Erfurt ontvingen. Het luidde aldus: wolkhoogte 800 M., W.-wind 35 km., sterke windvlagen. Den weg onder de wolken te kiezen was een onmogelijkheid, want de plaats waar wiji ons nu bevonden, had een terrein- hoogte (heuvelachtig) van 600800 M., en er was geen meteorologisch station, dat ons de juiste wolkhoogte precies op het ooigenblik, waarop dit noodig was, kon melden. Wij. stegen daarom tot een hoogte van 3000 M.. en het had niet veel gescheeld of wij, waren tot boven de laatste wolken- toppen gestegen om 'dan de vlucht op die hoogte voort te zeten. Daar begonnen echter de motoren, die geen hoogte-correctuur ('d.w.z. toevoer van 'de noodige luc'ht) hadden, af te ne men in toerental; bijna waren we boven de wolkentoppen uitgekomen, en nu ge raakten wij er in. Het geheele karakter der wolken was echter niet verontrustend. Zij waren wit en helder en toonden volstrekt 'geen voor teeken van storm. Wij: vlogen ongeveer 11 minuten in de wolken, toen ik bemerkte, dat wij ons in 'n zeer hevigen sneeuwstorm bevonden, waardoor ook het uitzicht van uit de pilotenzitpïaabs onmogelijk was. F E UI LLETO N (Vrij naar het Engelsch.) 3) -o- „Uitstekend", zei dominee Hastings en wendde zich af om een vraag van me vrouw Cuthbert te beantwoorden. Ze had het heele gesprek mee aangehoord en hoopte, dat Lottie en May dezelfde uit- noodiging zouden krijgen als Cissy. Maar dominee Hastings en mevrouw Stuart gingen spoedig daarop weg, zonder iets daaromtrent gezegd te hebben, tot groote teleurstelling van de Cuthberts. „Wat ziet dat oudste meisje er aardig uit, Henry!" zei mevrouw Stuart, toen ze met haar broer huiswaarts wandelde. „Ja, het arme kind! Ik heb altijd mede lijden met haar, de oudste in een moeder loos gezin, waar de plaats van de moe der wo'rdt ingenomen door iemand, als juffrouw Prendergast. Ik geloof, dat ze dag en nacht doorpraat. Hoe menschen op die manier maar aan één stuk door kunnen babbelen zonder ooit uitgeput te raken, snap ik niet. Ze is me gewoon een schrik in mijn gemeente. Als kleine Jane of Mary Smith de mazelen hebben, boor ik er haar over praten, tot ik bij bet hoo- Op dit «ogenblik weigerden de motoren, vermoedelijk door de koude. Daardoor verloren de toestellen voor het blindvlie- gen bun gevoeligheid en weigerden tevens bun dienst. Vooreerst werkten niet meer de graad- en hoogte meter, die, zooals wij ook later konden constateeren, wa ren vastgevroren, Er bleef slechts één mogelijkheid over, op geluk af een landing maken. 'De radio-telegrafist wilde opnieuw een weerbericht en de plaats waar wij ons bevonden aanvragen. Toen hij echter den zendsleutel vastpakte, kreeg hij een elec- tri'schen schok en deelde terstond daarop mede, dat het station vonken schoot en dat hij, het moest uitschakelen. Bij een langzame daling hield ik het vliegtuig volgens compas en variometer, die dn het begin tenminste nog function- neerden. Het glijden werd ongunstig ge ïnfluenceerd door sterke rukwinden. 'Op een hoogte van 700 M. probeerde de radio-telegrafist opnieuw verbinding met de aarde te krijgen, maar hij moest vaststellen, 'dat de antenne er was afge rukt (waarschijnlijk was zij met ijs bedekt en door sterke rukwinden afgerukt). Er bleef niets anders over dan te trachten, langzaamaan dichter bij' den grond te ko men en 'dit door het uitzicht uit het raam bij de zitplaats' van den piloot te contro leeren. 'Op 500 M. hoogte meldde de telegra fist, 'dat hij' .den grond zag. Ik zag niets. Eerst in de onmiddellijke nabijheid (op een hoogte van1 circa 100 M.) zag ik den grond en 'gaf terstond aan het vliegtuig een andere wending, opdat ilk ondanks het islechitie uitzicht het terrein zou kun nen overzien en zoo het stooten op een hindernis '(boomen, heuvels, enz.) zou kunnen voorkomen. Terwijl ik voortdurend in een scherpe boCht cirkelde, naderde ik tot op een af stand van 20—30 M. den 'grond. De wind was zoo sterk, dat ik op eenige punten in de bocht de motoren vol gas gaf, opdat het vliegtuig niet met den grond in aanraking zou komen. Zoo cirkelden wij reeds een kwartier rond, maar de storm ging niet liggen en het slechte uitzicht (altijd gelijk aan nul) bleef duren. Er bleef nieto anders over dan een noo'dlandin'g te maken. Dit was echter zeer moeilijk, van den eenen kant door de duisternis en van den anderen kant we gens den sterken wind, die bij' het zien van een veïd het manoeuvreeren met het toestel moeilijk maakte. Ik beval daarom allen naar bet achter ste 'gedeelte van het vliegtuig te gaan, op dat ik bij: een eventu-eele landing in dezen wind achter een zoo 'gunstig mogelijiken ballast zou hebben. Bij: een toevallige afwijking van een wolk landde ik om 13.10 uur op den voet van een heuvel. Na de landing duurde de storm nog tien minuten, waarna het hevig begon te regenen. De plaats van onze landing was bij: de gemeente Nieder-JScMeidern, 56 km. W.Z.W. van Kassei. De Vlissingsche haven in opkomst. De bekende boefijzer-correspondent van het Hbld. schrijft: De sterk agrarische oriënteering, die onze economische politiek dotor de cri sis heeft gekregen, dreigt óns vaak te doen vergeten dat Nederland niet groot is geworden door zijn landbouw en zijn veeteelt, maar door zijn handel en zijn scheepvaart, en dat, nog steeds de poorten van 's lands welvaart staan aan zee. Dat zijn onze havens, vooral Amsterdam en Rotterdam, maar ook havens als Dor drecht en, sinds enkele jaren, Vlissingen. Wij hebben daarom van ons bijwonen der Toorop-herdenking te Domburg gebruik gemaakt om weer eens een bezoek te brengen aan de in opkomst zijinde nieuwe haven van Vlissingen, die nog maar sinds een jaar in volle exploitatie is. Wiji zijn, onder leiding van den direc teur, den heer M. G. van Hall, door de nieuwe buitenhaven gevaren, waar de drijvende kranen van. de Steenkolen-Han- delsvereen. en de sleepbooten liggen voor de zuinigheid behelpt men zich voor- loopig dok voor het laden en lossen der vrachten van zeeschepen, met deze, daar- ren van den naam alleen al ziek wordt. Als John Stubbs spijbelt, of Mark Flegg door zijn dronken vader wordt afgeran seld, weet juffrouw Prendergast er bij iedere gelegenheid, dat ik haar ontmoet, wel tien minuten 'over te praten. En toch heeft ze een go'ed hart en vervult op haar manier zool goed mogelijk haar plicht jegens de kinderen." „Is de moeder al lang dood?" „0 ja, 'Overleden bij de geboorte van kleine Sibyl. En ongeveer twee jaar ge leden heeft do oudste jongen, Oswald, een zware aanval van typheuze koortsen ge had. De hersenen werden ook min of meer aangedaan, arme kerel! Ik meen, dat hij een jongen was van buitengewo- nen aanleg en nu breekt elke inspanning hem op. De tweede jongen is een flinke, aardige jongen, maar een echte rakker, die altijd door zijn kwajongensstreken in moeilijkheden komt. Het tweede meisje, Gertrude, is precies zoo'n type; nauwe lijks heeft ze de straf voor de eene streek ondergaan, of ze broedt op een nieuwe. Maar, Constance, ik geloof, dat je een heele boel voor die arme kinderen kunt doen. Je zei, dat je graag iets had, waar aan je je speciale belangstelling zou kun nen wijden, wel nu, die kinderen hebben hard leiding in de goede richting noodig; ze moeten er op gewezen worden, dat voor gehuurde, kranen en wij hebben vooral ook inzage van cijfers gekregen. Cijfers betreffende den aard, het aantal en den tonneninhoud der schepen die in 1934 de Vlissingsche havens hebben bezocht (havens, want zooals men weet zijn de binnen- en de buitenhavens, sinds een jaar explodtatief vereenigd in één maatschappij, waarin de staat, de pn>- vincie, de gemeente en belanghebbende particulieren deel nemen). Nu bedroeg het totale bezoek in 1934 ongeveer 4 mil lioen registerton, maar dat cijfer omvat dus al het bezoek aan alle havens (ook de binnenhavens). Voor de buitenhaven moet men, van het totaal, de tonnage der binnenschepen aftrekken; men komt dan Op ongeveer 3,5 millioen. Nu kan men dat getal weer splitsen in twee deelen, waar van het eene de min of meer vaste en of- ficieele tonnage vertegenwoordigt (de Zeeland-booten, die van den Provincialen Stoombootdienst, de Marineschepen en de Nederlandsche en Belgische loodsboo- ten), het tweede daarentegen de tonnage van het vrije verkeer. Doet men dat, dan vindt men vöor het vrije verkeer het ton nage-cijfer van 1.703.502, verdeeld over 1458 zeeschepen. Die laatste twee geval len zij'n het dus, die de beteekenis weer geven welke de haven van Vlissingen nu reeds voor de vrije zeevaart heeft. Middelburg. Jubileum-Forn- 'h o u t. Het 25-jarig burgemeestersjubi- ieum van den heer M. Fornhout, thans burgemeester van Middelburg, zal Vrijdag Mei a.s. des namiddags in een besloten bijeenkomst dn bet Schuttershof te dier stede herdacht worden. Het zich gevormd hebbende „Comité van vrienden", het welk deze herdenking voorbereidde, heeft op ruime schaal uitnoodigingen tot deel name aan, de huldigingsplechtighoid ver zonden. Deze zal door den Comm. der Ko ningin in Zeeland en de leden van het Eere-comité met hun dames, worden bij gewoond. Zooals men weet bestaat het „comité van vrienden" uit de vertegenwoordigers uit de gemeenten Tienhoven, Mijdrecht en Wilni», Kampen en Middelburg; door dit comité is in z'n geheel één inzameling ge organiseerd, en het aan te bieden 'hulde blijk is ook van inwoners der vijf gemeen ten, waar de boer Fernlhout achtereen volgens burgemeester was, gezamenlijk. In overeenstemming met het interio- cale en niet-officieele karakter dezer 'hul diging en tevens gevolg gevende aan de het comité te dezen opzichte gebleken wenscben van den jubilaris, zal de her denking een particulier en jiiterst sober karakter dragen. Openbaarifeestbetoon in de stad zal deswege nagelaten dienen te ingezonden Mededeeling- ROTTERDAM Het zijn zeker zéér bevredigende cij1- fers, te meer wanneer men ziet, dat er, met name in het reeds langer bestaande bunkerbedrijf de S. H. V. heeft zich in Vlissingen gevestigd zoodra de haven vergroot was, lang voordat de Kaaimuur gereed was gekomen gestadige vooruit gang waar te nemen valt. Van Jan. '34 tot Dec. '34 is de kolenomzet bijna ver dubbeld en het is dan ook reeds voorgeko men, dat men een schip moest doorsturen omdat alle kolentips bezet waren. Daar naast heeft men het olie-bunkerbedrijf van de „Vlismar' gekregen, waarvan ook reeds druk gebruik wordt gemaakt en dat bunkerolie levert uit een aan den wal vastliggend tankschip dat geregeld wordt bijgevuld met tanks van den wal. Maar Vlissingen wordt ook reeds aangeloopen door schepen die komen proviandeeren er is daarvoor een entrepot binnen het haventerrein èn door booten als die van de Woermann-lijh die er goederen of passagiers opnemen of aan wal zetten. Het ia dan ook, met een zoo prachtig be schutte en bijzonder makkelijk te bevaren haven, die nochtans vlak bij de volle zee ligt, buitengewoon 'gunstig gelegen als aanloophaven. Dat is ook van den opzet af het doel geweest, dat men met de ha venuitbreiding wilde bereiken en dat men daarmee goed heeft gezien, toonen de cij!- fers die we hierboven vermeldden. Vlissingen is stellig een haven in op komst. En het is goed dat het óók zal ver tegenwoordigd zijn onder de vier belang rijkste van Nederland waarvan men in zendingen zal kunnen vinden ter Brussel- sche tentoonstelling. Directe belastingen enz. Bij beschikking van den "Minister van Financiën is de inspecteur der directe belastingen N. V. F. 'Harms, toegevoegd aan 'het 'hoofd van de inspectie der directe belastingen te Haarlem, verplaatst naar Middelburg en toegevoegd aan 'het hoofd der inspectie der directe bélas'tingen al daar en is de inspecteur der 'directe belas tingen A. J. N. van Rietschoten toege voegd aan de inspectie der directe belas tingen te Middelburg overgeplaatst naar Terneuzsn. godsdienst niet alleen is voor den Zondag, bestaande uit een kerkgang en het gebed om verschillende dingen te laten, die we veel liever wel zouden doen, maar een baken, waarnaar we ons levensbootje moeten richten om in veilige haven te kunnen landen; ze moeten leeren, dat waarachtig geloof onze vreugden inten ser maakt, ons leed stilt, 'ons hoopvol en nederig stemt tegelijkertijd. Je weet wel, wat ik bedoel, Constance." „Ja, Henry, en je moet me helpen me zelf aan te pakken, me veel werk geven en zorgen, dat ik me op allerlei manieren nuttig maak. Wat had ik moeten begin nen, als ik niet naar jou toe had kunnen komen? God is wel goed om me zulk een thuis te geven." „Waardoor hij mij een zuster en gezel lin gaf," zei hij. „Een huishouden zonder vrouw is toch niets gedaan; men moet iemand hebben, tegen wie men kan zeg gen, hoe zoet de eenzaamheid is." Het was bijkans duister, toen broeder en zu'ster de pastorie bereikten. Een laaiend vuur in den haard van de groote vierkante hall verwelkomde hen, toen ze tezamen binnentraden. Enkele arme men schen zaten te wachten. Mevrouw Stuart vernam van haar broer hun namen en luisterde toen geduldig naar wat ze te vertellen hadden en ze beloofde den voi- word'en al zal menigeen natuurlijk op 3 Mei wel de vlag uitsteken, en daartegen heeft evenzeer natuurlijk niemand be zwaar. De eigenlijke herdenking in het S>ahut- tershof zal bestaan uit de aanbieding van bet (huldeblijk met een redevoering door den voorzitter van bet comité, Dr S. 8. Smeding 'te 'Middelburg; dan volgt een toespraak do-or Dr G. A. B. Fijn van Draat te Zwolle (in 1910 te Mijdrecht), vervol gens zal bet woord worden gevoerd 'door Dr 'C. 'Rees den 'Oever te Wi'lnds of door den beer W. (Bogel te Uithoorn, namens Mijdrecht en Wilnis, terwijl de rij1 der sprekers zal worden besloten door den heer J. H. Kok te Kampen. Hiermede is het officinale gedeelte van den middag ten ©inde en den 'heer en mevrouw Fernhout wordt dan gelegen heid geboden ter plaatse te recipieeren. Vlissingen. Nationale Veilig heid. Gisteravond was in het Grand- Hotel „Brittannia" een vergadering be legd, uitgaande van het „Comité voor Nationale Veiligheid". De vergadering stond 'Onder leiding van den heer C. A. van Woelderen, burgemeester van Vlis singen. Als spreker trad op kapitein Ma- thon, van Breda. Aanwezig waren o.a. de burgemeesters van O. en W. Souburg, Koudekerke, Big- gekerke, Westkapelle, Zoutelande en Grijpskerke, benevens die van Ritthem. De voorzitter heette de aanwezigen wel kom, in het bijzonder den spreker van dezen avond. Hij drukte zijn spijt uit over de geringe opkomst. De bedoeling is deze beweging uit te breiden tot de omliggen de plaatsen, en daarom verheugde het hem zoo, dat de burgemeesters uit de om geving allen aanwezig zijn. Spr. wees op de groote beteekenis van de Scheldemonding' voor de veiligheid van Nederland. Dit is in den wereldoorlog wel gebleken. De heer Mathon, het woord verkrijgen de, sprak eerst over de internationale politiek en de wijzigingen die in den laatsten tij'd daarin zijn gekomen. In ons land is nog niet voldoende dui delijk doorgedrongen en hieraan heeft de groote pers in ons land schuld de onmacht van den Volkenbond. genden dag te zullen komen, om het zieke kindje van de een, de oude moeder van den ander te zien. I Toen ging mevrouw Stuart naar de keuken om te kijken naar den bouillon, die ze te treken had gezet voor een andere zieke en een kwartier later zat ze op'gö- frischt en wel aan de theetafel en praatte blijmoedig met haar broer over allerlei onderwerpen, die hem interesseerden. Mevrouw Stuart had in hooge mate de gave ontvangen öm met anderen mee te kunnen voelen en daarom was haar leven in de Indische missie ook zoo nuttig ge weest. Ze wist zich geheel in de belan gen en zorgen van anderen in te denken en dit was de reden, waarom dominee Hastings hoopte, dat ze een waardevolle vriendin zou blijken voor de jeugdige Prendergasts. Want ieder, die in aanra king kwam met hen, viel het op, dat alle gevoel van harmonie en saamhoorigheid ontbrak in dat gezin. De kinderen hielden allemaal heel veel van elkaar en zou er een gestorven zijn, dan zouden de ande ren dat als een groot verlies gevoeld heb ben; maar ze wisten niet, hoe elkanders vreugde en leed te deelen en juist dat doet een band in het gezin ontstaan. Cissy zou tegenover iedereen klagen, dat do arme Oswald toch zoo'n vreeselijke last van hoofdpijn had, maar zich inden- Het zal ran groot belang zijn voor Ons land, dat men in België gaat inzien, dat neutraliteit het beste is voor het land. Hierdoor wordt ook onze veiligheid be vordert. Wanneer echter België samengaat met Frankrijk bij militaire operaties, wordt het gevaar vöor ons land veel gro'oter. Op het oogenbük loopt er een ondoor dringbare muur van vestingwerken van- ai de Middellandsche Zee tot aan Maae- eyek. In verschillende oprichten is ons leger in de laatste jaren vooruitgegaan en ge moderniseerd, doch bij de buitenlandsche legers zijn wij nog achter gebleven. Het strategische belang van Zeeland is in den wereldoorlog zeer duidelijk aan het licht gekomen. De mond van het pistool op Engeland is buiten twijfel Vlissingen. Door de ontwikkeling der vliegtechniek is het belang van Walcheren nog veel grooter geworden. Bombandements-eskaders, die hier op Walcheren hun basis hebborj, kunnen nu al een groot gedeelte van Engeland be reiken. Met een radius-straal van 500 K.M. kan men ook van hier uit Berlijn besto ken. Voor Duitschland en voor Engeland is het dus van groot, belang dat hier geen vijandelijke basis gevestigd wordt. Ook voor Frankrijk geldt dit. In het Engelsch Witboek is op deze za ken de aandacht gevestigd. De veiligheid van het Roergebied b.v. staat of valt met de neutraliteit van ons land. Het Roergebied ligt slechts 60 K.M. van onze grens. Uit alles blijkt van hoe groot belang de neutraliteit van ons land voor onze na-- buurstaten is. Een volgenden oorlog begint met aan vallen uit de lucht, en daarom behaoren wij paraat te zijn en over voldoende af weermiddelen in de lucht te beschikken. Die bezitten wij echter niet I Ook het staaade leger is niet vrtldi ,nde geoefend tegenover liet buitenland. Hier ia een oefentijd voor de infanterie van 5,5 maand en in de andere landen van 1 tot 2 jaar. Uitbreiding van den oefentijd tot 12 maanden en grootere lichtingen zou de werkloosheid onder de jeugdige personen doen verminderen mot 3040 pet. Wat de materieel© voorziening betreft is het zeer noodzakelijk, dat deze zooveel mogelijk in eigen land gemaakt wordt. De ervaring in den wereldoorlog was van dien aard, dat wij schandelijke prij zen betaald hebben voor buitenlandse! materiaal, dat nog onbruikbaar was. Vervolgens zette spr. nader het döel van het comité uiteen. De regeering is er van overtuigd, dat er voor onze weermacht meer moet gedaan worden, doch zij kan niet veel meer loon, wanneer het Nederlandsche volk zelf hier niet- achter staat. Het comité streeft naar een actie over het geheele land. In verschillende plaatsen van het land bestaan reeds comité'^, terwijl in den raad van bijstand personen van verschil lende politieke richting zitting hebben. Het doel is de volksopinie: Le bewerken om de regeering den noodigen steun te geven. Verschillende gestolde vragen werden door den spreker beantwoord. D© voorzitter dankte den spreker voor zijh duidelijke uiteenzetting. lerseke. De posfcduivenvereeni'ging „de Noordster" te lerseke, hield haar eerste vlucht van dit seizoen van 's-Hertogen- 'bosch: ie, 7e en 20o pr. C. J. van Es; 2e 15e en 17e pr. Joh. Bom; 3e en 19e pr. M. Bom; 4e, 10e en 13e pr. C. Pekaar; 5e pr. J. v. d. Plasse; 6e pr. C. P. Bos; 8e pr. J. van Dorpel; 9e pr. P. Linden- berg; 13 e pr. M. de Koeyer; 12e pr. G. de Waal; 14e pr. A. Pols; 16e pr. M. Visser; 18e pi". M. Minnaard. Het echtpaar L. Paauwe en F. Paauw©'Zui'drweg mocht Dinsdag 'hun 55-jarige echtvereeniging herdenken. De 'beide oudjes zijn nog heel gezond. Het muziekgezelschap „Moza.rt" bracht hun des avond een serenade. Oost en West-Souburg. De Kiesvereen. Souburg's Belang 'heeft voor de a.s. raads verkiezing de volgende candidaten ge steld 1. J. F. Jacques, aftr.; 2. L. Kop- pejan; 3. G. F. de Grave; 4. L. 'G. van den Broeke; 5. W. Mida/vaine; 6. A. Rovers; 7. F. Pa'lmkoeck. ken in de bitterheid, die het hart van den jongen vaak vervulde, als hij; zag, hoe zijn eens Zoo schitterende vooruitzichten op succes zoo langzamerhand vervaagden, en hoe jongens, die eens ver bij hem achter hadden gestaan, hem nu zonder veel moeite inhaalden en voorbijstreefden, neen, dat kon ze niet. En met Gertrude ging het al net zoo. Cissy's manier om haar wilde, onstui mige zuster t8 beïnvloeden was haar voortdurende verwijten doen en haar voorhouden, dat ze ruw en ondamosachtig was en in alles Charlie trachtte na te volgen, en Gertrude schepte er een on deugend genoegen in Gissy te plagen met haar nuffigheidjes en haar in alles te dwarsboomen. Charlie en Gertrude hadden meer ge meen; maar, het is te vreezen, dat de woorden van de oude dienstbode waar heid bevatten en dat ze elkaar niet veel toegaven in verkeerdheden. De twee klei ne meisjes waren, zooals Gertrude het uitdrukte, de pronkveeren van de familie. Ze werden meer bewonderd en verwend dan goed voor hen was en Daisy en Sibyl kenden haar macht over haar vader en tante en maakten er maar al te gaarne gebruik van, (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 5