DINSDAG 26 MAART 1935 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 49e JAARGANG - No. 149 Buitenland. Binnenland. Belangrijkste Nieuws, Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 10, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Ve Zeeuw Abonnementsprijs f2.50 per kwartaa'. weekabonnementen voor Middelburg, Goes ei. Vlissingen !0.20, Losse nummers 5 cent. Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingan OP cent per regel Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.7n, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85. Bij contract belangrijke korting. DE F XXXVI IN DEN DIENST AMSTERDAM—BERLIJN. De „Ariend", de nieuwe vier-motorige F XXXVI van de K. L. M., is gisteren op den gewonen lijndienst AmsterdamBer lijn ingezet. Te half tien van Schiphol ver trokken, landde het toestel na een prach tige vlucht, wel'ke slechts ruim twee uur duurde, op 't Tempelhofer-vliegveld, waar voor de nieuwe verkeersmachine groote belangstelling bestond. De Nederlandsche gezant en zijn echtgenoote, Mr J. P.. graaf en gravin Van Limburg Stirum waren bij de eerste verschijning van de „Arend" in de Duitsche hoofdstad aanwezig en maak ten met het toestel, evenals verscheidene Duitsche journalisten, een rondvlucht bo ven Berlijn. Het toestel keerde 's middags volgeboekt dus met 32 passagiers, naar Amsterdam terug en volbracht deze vlucht, waarbij men met veel tegenwind te kampen had, binnen de drie uur. Een prachtige inzetl Op uitnoodiging van de K. L. M., zegt het „Hbld", hebben wij gisteren „even" de vlucht van de „Arend" naar Berlijn en terug meegemaakt, om ons een oordeel mogelijk te maken over deze F XXXVI, zooals de reiziger het toestel ziet, dus als verkeersvliegtuig, dat veiligheid, comfort en gemak moet bieden. Dit oordeel is ge makkelijk te formuleeren; een vlucht Am sterdamBerlijn met de „Arend" is een sensatie, omdat zij als vliegtocht alle sen satie mist. Men zoekt in het toestel een hoekje in een der gemakkelijke comparti menten, neemt lectuur ter hand, vergeet dat men vliégt, tot op het Tempelhofer vliegveld iemand waarschuwt, dat men in Berlijn staat. Mooi weer had de „Arend" op de eer ste reis niet, dus klommen wij snel boven het wolkendek, om in het volle zonlicht en op een hoogte van ruim 3000 M. er met een snelheid van 280 K.M. van door te gaan. En hier werd het gemis aan sensatie d e sensatie. Het toestel ligt stabiel; eenig begrip er van, dat men 270 of 280 K.M. vliegt, heeft men boven het wolkendek niet meer zeker niet, wanneer de pantry man dan een goede Hollandsche koffie serveert. Men voelt zich in dit toestel wel zeer volkomen vertrouwd en de comforta bele inrichting schenkt het gemak van de groote internationale treinen. Het interieur is uitgevoerd in blauw rexine in vakverdeeling, afgezet met Hy- dronalium metalen lijsten, de balken van buizen van dit metaal met kussens in rood rexine. Dit frissche interieur, door de fir ma H. P. Mutters Zoon te 's-Graven- hage uitgevoerd, schijnt voor het vliegtuig verre verkieslijk boven de stoffen beklee ding der treinen en is ongetwijfeld een be langrijke factor in de appreciatie van den luchtreiziger, die een vliegtocht als inter mezzo neemt, waarbij hij geen rekening met allerlei reisbezwaren, als stof en warmte heeft te houden, doch even frisch het vliegtuig verlaat als hij er in is ge stapt. En in deze vier compartimenten, mei links en rechts vier zitplaatsen, kan meu zich geheel op zijn gemak installeeren. De „Arend" schiet intusschen met zeer groote snelheid door de lucht men vergeet het, terwijl men de sport of poli tiek aan beschouwingen onderwerpt. Zoo, onbewogen, eigenlijk zonder eenig sportief karakter „om der vliegkunst wille", schiet men naar Berlijn Het leek geenszins vreemd, dat er voor dit nieuwe toestel, dat wij reeds eerder in details uitvoerig hebben beschreven, ruim zestig Berlijnsche journalisten naar het Tempelhofer-vliegveld waren gekomen. De „Arend" moest drie of vier rondvluchten maken, om hen allen in de gelegenheid te stellen met deze voortreffelijke Nederland sche verkeersmachine kennis te maken. Klokke vier Duitsche tijd moest de „Arend" huiswaarts, doch het werd een tien minuten later. D'e F XXXVI keerde uitverkocht terug: met 32 passagiers, die het zich allen heel gemakkelijk maakten en nog eens te meer van de comfortabele en doelmatige inrichting van de machine konden genieten, toen donkere luchten het noodig maakten de lampen aan het pla fond en de leeslampjes te ontsteken. Er was een zoo gezellige sfeer in-de cabine, dat men er zich behaaglijk kon gaan ge voelen -en niemand zou er aan gedacht hebben dat de reis door de lucht ging, als niet stevige rukwinden de „Arend" zoo nu en dan duwtjes gaven. Doch daar toonde deze machine zich uitstekend tegen be stand. Half zeven zette de „Arend" na een goed geslaagde dienstreis, 32 passagiers o-p Schiphol af en vandaag gaat het opnieuw naar Berlijn en terug. Geen twijfel aan, of deze „Arend" zal spoedig bij de luchtrei zigers van alle nationaliteit de waardee ring van en voorkeur voor de service van de K. L. M. op nog hooger peil brengen. De „Arend" zal gedurende Maart da gelijks in den gewonen dienst de route AmsterdamBerlijn v.v. vliegen. Na 1 April zal zij dagelijks tusschen LondenAmsterdam en Berlijn heen en weer gaan. Zij vertrekt dan 's morgens vroeg uit Londen, is 's middags om 12 uur in Berlijn en vangt om half vijf den terugtocht aan. 's Avonds om half elf is zij weer in Londen. Na een heelen dag zijn bezigheden in Berlijn verricht te hebben, kan de zakenman in een paar verloren avonduren naar Londen reizen, en hij kan dan zoo waar nog vroeg naar bed ook. Doch de „Arend" zal er wellicht de in directe schuld van zijn, dat hij dit laatste niet zal doen, want in Londen aangeko men, zal hij zich te goed uitgerust voelen om naar slaap te verlangen. Maar dit is overigens een kwestie tus schen den reiziger en den „Arend". De vervoerstatistiek wijst inmiddels een enor- men vooruitgang aan, juist in het avond- luchtverkeer. En het ziet er naar uit, dat machines als deze gigantische „Arend" den vooruitgang nog beduidend zullen sti- muleeren. Belglë's nieuwe kabinet. De heer van Zeeland heeft gisteravond de volgende nieuwe Belgische regeering samengesteld: Dr Paul van Zeeland (R.K.): minister president en minister van buitenlandsche zaken; Dr Emile Vandervelde (Socialist), dr Prosper Poullet (R.K.) onder voorbe houd van definitieve aanvaarding, dr Paul Hijmans (Liberaal), alle drie mi nisters zonder portefeuille; Dr Albert Devèze (liberaal); landsver dediging; Dr Max-Leo Gérard (Liberaal): finan ciën; Dr Edmond Rubbens (R.K.): kolo niën; Dr Bovesse (Liberaal): onderwijs en schoone kunsten; Dr de Schrijver (R.K.): landbouw; Dr van Isacker (R.K.): economische zaken; Dr de Bus de "Warnaffe (R.K.): bin- nenlandsche zaken; Dr Soudan (Socialist): justitie. Dr Spaac (Socialist): verkeerswezen en P. T. T.; Dr de Man (Socialist): werkloosheid en openbare werken: Delattre (Socialist): arbeid en nijver heid. België's nieuwe minister-president werd den Hen November 1893 te Zinnik geboren en is dus eën-en-veertig jaar oud. Hiji was tot dusver professor in de juridische faculteit van de universiteit te Leuven. Als minister zonder portefeuille maakte hij deel uit van het laatste kabinet-De Broqueville. Van Zeeland, die een groote bewonde ring heeft voor de economische politiek van president Roosevelt, maakte in 1934 een studiereis naar Amerika en schreef daarover een boek, waaruit duidelijk zijn sympathie voor den president der Ver- eenigde Staten blijkt. Volgens bovenstaande lijist zetelen er dus in de nieuwe regeering zes Katho lieken, vijf socialisten en vier liberalen. Op da vijftien ministers zijn er vijf Vlamingen. De minister-president hoopt vandaag een verklaring te kunnen afleggen over de hoofdlijnen van de politiek welke hij voornemens is met zijn regeering te vol gen. De aardgas-explosie bij Weenen. In het inwendige van de petroleumbron te Weenen, welke Vrijdagmorgen is geëx plodeerd, schijnt een instorting te hebben plaats gehad. De gaszuil, welke uit do bron opsteeg, is tot een kwart van de vroegere hoogte gedaald. Een deel van de machines kon thans geborgen worden, de boortoren is even wel verloren. Met de uitbarsting is ook veel gashoudend water omboog gespoten. Om dit af te leiden beeft men een sloot naar de T'iseha-rivier gegraven. Het gas- houdende water heeft alle visschen in de rivier gedood. Waartoe Hitier bereid zou zijn. Hitier ontving gistermorgen den Brit- schen minister van buitenlandsche zaken, Simon, en minister Eden in het bijzijn van den rijksminister van buitenlandsche za ken, von Neurath en den Brischen ambas sadeur Phipps. De besprekingen werden vanmorgen weer 'hervat. Hitier zou zijn vredelievende bedoelin gen bevestigd hebben, onmiddellijk een algemeene conventie tot beperking der be wapening te sluiten op de basis van gelijk heid van rechten en veiligheid, gewaar borgd aan allen. Hij zou hebben opgemerkt, dat tenge volge van de geografische ligging de Duit sche grenzen openstaan voor alle invallen. Er bestaat op het oogenblik een defen sief en offensief verbond, waarmede Dudtschland rekening moet houden. Hitier zou hiermede gedoeld hebben op de FranschPoolsche accoorden en de FranschRussische toenadering. Hij zou verklaard hebben, dat het Duit sche rijk bereid is, een non-agressie-pact te sluiten met al zijn huren, alsook de lucht-conventie, voorzien in de Fransch Britsche verklaring van 3 Februari. Hij wil zich echter niet binden aan een veiligheidssysteem, dat Rusland omvat. De besprekingen tusschen de Engelsche en Duitsche staatslieden begonnen Maan dagmorgen om kwart over tien en duur den vier uur. De Fransche bladen denken dat Duitseh- land Frankrijk en Engeland van elkaar wil losmaken en dat het aan de Britsche bezorgdheid tot op zekere hoogte wil te gemoet komen met concessies van zuiver formeelen aard, waartegenover realiteiten zouden staan, die voor Frankrijk moeilijk aanvaardbaar zijn. Fransch vlootbouw-program voor 1935. De Fransche Kamer heeft niet 453 te gen 123 stemmen het vlootbouwprogram- ma 1935 aangenomen. De wet machtigt den minister van ma rine voor den 31 December 1935 een li nieschip en 2: torpedobooten, alsmede op een later tijdstip een tweede linieschip te doen bouwen en binnen het kader van de begTooting voor 1935 tot en met 1939 de volgende bedragen te besteden: 785 mil- lioen francs voor het in 1935 op stapel te zetten linieschip, 148 miUioen francs voor 2 torpedobooten en 132 m Uioen voor ver vanging van -stukken en reservedeelen. Ontploffingsramp te Charbin. Dë stad Gharbin werd Zondagmorgen opgeschrikt door een aantal ontploffin gen, komende van het munitie-depot in de voorstad Gondatiefka. In een omtrek van vier vierkante mij len sprongen de ruiten. De bevolking vluchtte in paniek de straat op. De brandweer bleek niet bij machte, iets te ondernemen en moest machteloos toe zien. D'oor explosies in het munitie-depot zijn 'het geheele kruitmagazijn en een aantal kleinere gebouwen vernield. Men vermoedt, dat men hier met "een aanslag te doen heeft, welke zou zijn be doeld tegen den eersten trein, welke, na het overnemen van den Noord-Mandsjoe- rijschen spoorweg door Mandsjoekwo, met talrijke autoriteiten van Gharbin naar Hsinking zou rijden. In verband met de ontploffing zijn tal rijke personen gearresteerd. Naar tot nog toe werd gemeld, zijn bij de ontploffing 15 soldaten om het leven gekomen. Latere berichten melden zelfs, dat een vijftigtal personen gedood en gewond werd. Korte Berichten. Het bestuur van de wereldtentoon stelling van Brussel deelt mede, dat de openingsplechtigheid definitief vastge steld is op Zaterdag 27 April, te 11 uur 's morgens. Zooals gemeld, zal deze door koning Leopold gepresideerd wor den. 's Avonds zal het eerste vuurwerk afgestoken worden, terwijl de tuinen in een zee van licht zullen baden. In den nacht van 23 op 24 Maart heeft zich, naar een officieel communiqué uit Rome meldt, aan de grens van Abes- s-ynië en Somaliland weder een ernstig incident voorgedaan. Het Italiaansche ge zantschap te Addis Abeba heeft opdracht ontvangen, om hiertegen te protesteeren, i Naar uit Leipzig gemeld wordt, hééft het bestuur van de „Bank für Handel und Grundbesitz" besloten, aan de op 11 April a.s. plaatsvindende algemeene ver gadering van aandeelhouders voor te stel len, slechts vijf in plaats van zes procent dividend uit te keeren Eén procent zal dan beschikbaar gesteld worden voor de vorming van de nieuwe Duitsche weer macht. Het Beiersche ministerie van Eco nomische Zaken heeft een wet uitgevaar digd waardoor het voortaan verboden is, nationale namen of symbolen voor han delsdoeleinden te gebruiken. Deze wet heeft speciaal betrekking op het haken kruis, dat blijkens de toelichting door be paalde kooplieden „uit minderwaardig winstbejag" is aangebracht op een groot aantal artikelen. De tolheffing op de nieuwe bruggen. Voorzitter en secretaris van de Natio nale vakgroep van handelsreizigers- en -agenten in de Nederlandsche vereeni- ging van christelijke kantoor- en han delsbedienden hebben, naar aanleiding van het ingediende wetsontwerp tot tol heffing op de bruggen over de groote ri vieren tot de Tweede Kamer een adres gericht, waarin zij verzoeken: ernstig te overwegen of de versnelde bruggenbouw op andere dan in het aan hangige wetsontwerp voorgestelde wijze d.w.z. zonder toepassing van tolhef fing kan worden uitgevoerd; indien zulks niet mogelijk mocht blij ken, het wetsontwerp zoodanig aan te vullen, dat aan personen, die uit hoofde van hun- beroep genoodzaakt zijn om met hun auto een of meer bruggen regelma tig te passeeren, b.v. door invoering van een abonnementenstelsel, een belangrijke reduotie op het te heffen tolgeld toe te staan. De toestand in de mijnen. D'e directies der Staatsmijnen en die der particuliere mijnen zijn gistermiddag op het Departement van Waterstaat door den Minister, Jhr Ir van Lith de Jeude ter kennismaking ontvangen. Later in den middag ontving de Minis ter de vertegenwoordigers van de ver schillende mijnwerkersorganisaties om met deze kennis te maken. Invoerrecht op vleesch. De Minister van Financiën brengt ter kennis van belanghebbenden, dat de com missie van deskundigen voor de vaststel ling van de prijscourant op versch en ge koeld vleesch in haar vergadering van 23 dezer bedoelde prijscourant heeft vastge steld als volgt: rund- en kalfsvleesch, versch of ge koeld, 100 kg. f 50; paardevleesch, versch of gekoeld, 100 kg. f40. Gedurende de maand April 1935 zal mitsdien het invoerrecht voor de hierbo- van bedoelde vleeschsoorten bedragen: 20 pet. van de aldus vastgestelde waar de voor het rund- en kalfsvleesch, zijnde f 10 per 100 kg. bruto; 121/2 pet. van de waarde voor het paar devleesch vastgesteld, zijnde f 5 p. 100 kg. Niet uit den trein voor deze stilstaat! Naar de „Tel." verneemt, is door de directie der Nederl. Spoorwegen aan alle stationschefs opdracht gegeven met ingang van gisteren proces-verbaal te doen opmaken tegen de reizigers, die zich op een in beweging zijnden trein begeven, of wel een nog niet geheel stilstaanden trein willen verlaten. Zelfs mogen reizi gers, die wenschen ui't te stappen de por tieren niet openen, voor de trein geheel stilstaat. Dë opdracht aan de stations chefs gaat vergezeld van de bijvoeging, dat desnoods politiehulp moet worden in geroepen. Op verschillende stations zijn gisteren reeds processen-verbaal opgemaakt. Gaan de rentekaarten verdwijnen? Eenigen tijd geleden bracht de „N. Ap. Crt" het bericht, dat de regeering zou overwegen het betalen van de premie voor het Invaliditeitsfonds, in den vorm van het plakken van rentezegels op de rente- kaarten der arbeiders, te doen staken en zoolang er gelden in het fonds zijn de be talingen voor Invaliditeitsrente, Wedu wen- en Weezenrente, alsmede Ouder domsrente, te doen geschieden uit dat fonds, tot het uitgeput zou zijn. Daarna zouden de betalingen mogelijk gemaakt worden door de opbrengst van een verhoo ging van de Inkomstenbelasting, waar door dus geheel belastingplichtig Neder land zou bijdragen. Naar de „Rotterd." uit de beste bron verneemt, kunnen deze geruchten ten stel ligste worden tegengesproken, daar zij van allen grond ontbloot zijn! Geref. Emigratie-Vereeniging. Het bestuur der Geref. Emigratie-Ver eeniging publiceert een verklaring naar aanleiding van de in Friesland opgerich te afzonderlijke Geref. Emigratie-Vereeni ging, waarin gezegd wordt, dat het be stuur der landelijke vereeniging geen en kele verantwoordelijkheid aanvaardt voor de kolonisatieplannen van de door de kee ren D. v. d. Meulen en J. Inia geleide Friesche vereeniging, aangezien deze plannen wel verwachtingen oproepen doch geen enkele zekerheid bieden, dat die ook vervuld worden en tevens een groot gevaar opleveren voor degenen, die zich hierop zouden verlaten om te vertrekken naar Argentinië. Volgens het bestuur der Geref. Emigra tie-Vereeniging kan van een massa-kolo- nd'satie naar Argentinië en Brazilië mo menteel reeds geen sprake zijn, gezien de wettelijke voorschriften dier landen. In de publicaties van de betrokken heeren werden voorstellingen gegeven die met de feiten in tegenspraak zijn. Daarom wil het bestuur thans reeds een waarschuwing la ten hooren, opdat later het verwijt hem niet zal treffen, niet tijdig tegen het licht vaardig handelen van de heeren Van der Meulen en Inia te zijn opgetreden. Hei Congres van de Liberale Staatspartij De Vrijheidsbond. Het te Amsterdam gehouden congres van de Liberale Staatspartij De Vrijheids- Binnenland. N ederlandsch-Fr ansöhe handelsbespre kingen. Een nieuwe Indische leening Buitenland. Het nieuwe Belgische kabinet. De besprekingen te Berlijn. Ontploffing te Gbarbin. bond vereenigde zich na langdurige dis cussies met de hoofdstrekking van een motie, welke uitspreekt, dat uiterst ur gent geacht moet worden, dat de liberale Kamerfracties met klem bij de regeering aandringen op een principieele herziening van de tot nu toe gevolgde politiek ten aanzien van den steun aan den land- er tuinbouw, bet overige bedrijfsleven ei aan de werkloozen, ten einde te komei tot een geleidelijke inkrim ping van de steunverleening. Wat de ondersteuning van werkloozen betreft, wordt aanbevolen; te breken met het huidig stelsel van de Arbeidsbemidde- lingswet en van de steunverleening in dien zin, dat voortaan wel hetgeen in den regel nu niet het geval geacht wordt de Arbeidsbeurzen bemiddeling zullen ver- leenen, wanneer werk tegen lag er loon wordt aangeboden dan het tot dus ver geldende loon en voorts de arbeider bij weigering van arbeid tegen dat lagere loon niet meer zijn recht op steun zal kun nen behouden. Inzake de cumulatie werd met al gemeen® stemmen een motie aangenomen, waarin het congres als zijn oordeel uit spreekt, dat de tot standkoming van een wettelijke regeling tot beperking van cu mulatie van inkomsten uit de overheids kassen urgent is en de Tweede Kamer fractie verzoekt bij de regeering op spoe dige inlossing van haar toezegging aan te dringen en zoo noodig zelf het initia tief te nemen door indiening van een voorstel. Uitvoerig werd voorts de positie van de Nederlandsche weermacht besproken. Met groote meerderheid van stemmen werd te dien aanzien een motie der afdeeling Am sterdam aangenomen waarin aan 't hoofd bestuur wordt verzocht een commissie te benoemen, welke het op korten termijn te dier zake inlicht en zoo mogelijk voorstel len ontwerpt, welke kunnen leiden tot eventueele verbetering van onze v\ eer macht. Dë agenda bevatte verder o.a. ook een voorstel tot behandeling van het rapport van de commissie, ingesteld voor het uit brengen van een advies omtrent de vraag of het wenschelijk is wijziging te brengen in de samenstelling en de regeling van de bevoegdheden van de verschillende ge meentelijke bestuursorganen en over de plaats., welke de gemeentebesturen in de tegenwoordige staatsinrichting innemen. Aan de conclusies van het rapport ont- leenen wij; Dë plaats, welke de gemeentebesturen in de tegenwoordige staatsinrichting in nemen, dient ongewijzigd te blijven. In be ginsel moet aan ben worden overgelaten alles wat zich voor plaatselijke regeling leent, tenzij' het algemeen belang een uni forme 'regeling voor een ruimer gebied dan het gemeentelijke territoir vordert of het gemeentebestuur in zijn taak te kort schiet. Er dient overwogen te worden of door de invoering van een meervoudig stem recht (toe te kennen aan ben, wier oplei ding, werkkring of positie doet verwach ten, dat zij meer dan anderen in staat zijn de publieke zaken te beoordeelen) niet een verhooging van het peil der vertegenwoor digende lichamen kan worden bevorderd. Van het kiesrecht voor den gemeente raad dienen uitgesloten te zijn zij, die al te zeer van dien raad afhankelijk zijn, in elk geval de door de gemeente ondersteun den en bedeelden. Van het raadslidmaat schap dienen uitgesloten te zijn onder steunden en bedeelden. Onder bepaalde voorwaarden dient de mogelijkheid geopend te worden, om wet houder© buiten den raad om te benoemen. Aan de noodlijdende gemeenten behoort zooveel vrijheid te worden gelaten, dat er ruimte overblijft voor de ontwikkeling van hun plaatselijk initiatief en. verantwoor delijkheidsbesef. Aanbevolen wordt de commissies van voorbereiding af te schaffen, voorts de commisses van bijstand te vervangen door commissies van advies voor burgemeester en wethouders en het lidmaatschap dezer commissies open te stelten voor de niet- raadsleden. Op voorstel van het hoofdbestuur werd besloten het rapport thans niet te be handelen, doch het te renvoyeeren naar den partijraad.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 1