DINSDAG 26 MAART 1935
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
49e JAARGANG - No. 149
Buitenland.
Binnenland.
Belangrijkste Nieuws,
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 10, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Ve Zeeuw
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaa'.
weekabonnementen voor Middelburg, Goes ei.
Vlissingen !0.20, Losse nummers 5 cent.
Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden
mededeelingan OP cent per regel Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.7n, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85.
Bij contract belangrijke korting.
DE F XXXVI IN DEN DIENST
AMSTERDAM—BERLIJN.
De „Ariend", de nieuwe vier-motorige
F XXXVI van de K. L. M., is gisteren op
den gewonen lijndienst AmsterdamBer
lijn ingezet. Te half tien van Schiphol ver
trokken, landde het toestel na een prach
tige vlucht, wel'ke slechts ruim twee uur
duurde, op 't Tempelhofer-vliegveld, waar
voor de nieuwe verkeersmachine groote
belangstelling bestond. De Nederlandsche
gezant en zijn echtgenoote, Mr J. P.. graaf
en gravin Van Limburg Stirum waren bij
de eerste verschijning van de „Arend" in
de Duitsche hoofdstad aanwezig en maak
ten met het toestel, evenals verscheidene
Duitsche journalisten, een rondvlucht bo
ven Berlijn.
Het toestel keerde 's middags volgeboekt
dus met 32 passagiers, naar Amsterdam
terug en volbracht deze vlucht, waarbij
men met veel tegenwind te kampen had,
binnen de drie uur.
Een prachtige inzetl
Op uitnoodiging van de K. L. M., zegt
het „Hbld", hebben wij gisteren „even" de
vlucht van de „Arend" naar Berlijn en
terug meegemaakt, om ons een oordeel
mogelijk te maken over deze F XXXVI,
zooals de reiziger het toestel ziet, dus als
verkeersvliegtuig, dat veiligheid, comfort
en gemak moet bieden. Dit oordeel is ge
makkelijk te formuleeren; een vlucht Am
sterdamBerlijn met de „Arend" is een
sensatie, omdat zij als vliegtocht alle sen
satie mist. Men zoekt in het toestel een
hoekje in een der gemakkelijke comparti
menten, neemt lectuur ter hand, vergeet
dat men vliégt, tot op het Tempelhofer
vliegveld iemand waarschuwt, dat men in
Berlijn staat.
Mooi weer had de „Arend" op de eer
ste reis niet, dus klommen wij snel boven
het wolkendek, om in het volle zonlicht en
op een hoogte van ruim 3000 M. er met
een snelheid van 280 K.M. van door te
gaan. En hier werd het gemis aan sensatie
d e sensatie. Het toestel ligt stabiel; eenig
begrip er van, dat men 270 of 280 K.M.
vliegt, heeft men boven het wolkendek niet
meer zeker niet, wanneer de pantry
man dan een goede Hollandsche koffie
serveert. Men voelt zich in dit toestel wel
zeer volkomen vertrouwd en de comforta
bele inrichting schenkt het gemak van de
groote internationale treinen.
Het interieur is uitgevoerd in blauw
rexine in vakverdeeling, afgezet met Hy-
dronalium metalen lijsten, de balken van
buizen van dit metaal met kussens in rood
rexine. Dit frissche interieur, door de fir
ma H. P. Mutters Zoon te 's-Graven-
hage uitgevoerd, schijnt voor het vliegtuig
verre verkieslijk boven de stoffen beklee
ding der treinen en is ongetwijfeld een be
langrijke factor in de appreciatie van den
luchtreiziger, die een vliegtocht als inter
mezzo neemt, waarbij hij geen rekening
met allerlei reisbezwaren, als stof en
warmte heeft te houden, doch even frisch
het vliegtuig verlaat als hij er in is ge
stapt.
En in deze vier compartimenten, mei
links en rechts vier zitplaatsen, kan meu
zich geheel op zijn gemak installeeren.
De „Arend" schiet intusschen met zeer
groote snelheid door de lucht men
vergeet het, terwijl men de sport of poli
tiek aan beschouwingen onderwerpt. Zoo,
onbewogen, eigenlijk zonder eenig sportief
karakter „om der vliegkunst wille", schiet
men naar Berlijn
Het leek geenszins vreemd, dat er voor
dit nieuwe toestel, dat wij reeds eerder in
details uitvoerig hebben beschreven, ruim
zestig Berlijnsche journalisten naar het
Tempelhofer-vliegveld waren gekomen. De
„Arend" moest drie of vier rondvluchten
maken, om hen allen in de gelegenheid te
stellen met deze voortreffelijke Nederland
sche verkeersmachine kennis te maken.
Klokke vier Duitsche tijd moest de
„Arend" huiswaarts, doch het werd een
tien minuten later. D'e F XXXVI keerde
uitverkocht terug: met 32 passagiers, die
het zich allen heel gemakkelijk maakten
en nog eens te meer van de comfortabele
en doelmatige inrichting van de machine
konden genieten, toen donkere luchten het
noodig maakten de lampen aan het pla
fond en de leeslampjes te ontsteken. Er
was een zoo gezellige sfeer in-de cabine,
dat men er zich behaaglijk kon gaan ge
voelen -en niemand zou er aan gedacht
hebben dat de reis door de lucht ging, als
niet stevige rukwinden de „Arend" zoo nu
en dan duwtjes gaven. Doch daar toonde
deze machine zich uitstekend tegen be
stand.
Half zeven zette de „Arend" na een goed
geslaagde dienstreis, 32 passagiers o-p
Schiphol af en vandaag gaat het opnieuw
naar Berlijn en terug. Geen twijfel aan, of
deze „Arend" zal spoedig bij de luchtrei
zigers van alle nationaliteit de waardee
ring van en voorkeur voor de service van
de K. L. M. op nog hooger peil brengen.
De „Arend" zal gedurende Maart da
gelijks in den gewonen dienst de route
AmsterdamBerlijn v.v. vliegen.
Na 1 April zal zij dagelijks tusschen
LondenAmsterdam en Berlijn heen en
weer gaan. Zij vertrekt dan 's morgens
vroeg uit Londen, is 's middags om 12
uur in Berlijn en vangt om half vijf den
terugtocht aan. 's Avonds om half elf is
zij weer in Londen. Na een heelen dag zijn
bezigheden in Berlijn verricht te hebben,
kan de zakenman in een paar verloren
avonduren naar Londen reizen, en hij kan
dan zoo waar nog vroeg naar bed ook.
Doch de „Arend" zal er wellicht de in
directe schuld van zijn, dat hij dit laatste
niet zal doen, want in Londen aangeko
men, zal hij zich te goed uitgerust voelen
om naar slaap te verlangen.
Maar dit is overigens een kwestie tus
schen den reiziger en den „Arend". De
vervoerstatistiek wijst inmiddels een enor-
men vooruitgang aan, juist in het avond-
luchtverkeer. En het ziet er naar uit, dat
machines als deze gigantische „Arend"
den vooruitgang nog beduidend zullen sti-
muleeren.
Belglë's nieuwe kabinet.
De heer van Zeeland heeft gisteravond
de volgende nieuwe Belgische regeering
samengesteld:
Dr Paul van Zeeland (R.K.): minister
president en minister van buitenlandsche
zaken;
Dr Emile Vandervelde (Socialist), dr
Prosper Poullet (R.K.) onder voorbe
houd van definitieve aanvaarding, dr
Paul Hijmans (Liberaal), alle drie mi
nisters zonder portefeuille;
Dr Albert Devèze (liberaal); landsver
dediging;
Dr Max-Leo Gérard (Liberaal): finan
ciën; Dr Edmond Rubbens (R.K.): kolo
niën;
Dr Bovesse (Liberaal): onderwijs en
schoone kunsten;
Dr de Schrijver (R.K.): landbouw;
Dr van Isacker (R.K.): economische
zaken;
Dr de Bus de "Warnaffe (R.K.): bin-
nenlandsche zaken;
Dr Soudan (Socialist): justitie.
Dr Spaac (Socialist): verkeerswezen
en P. T. T.;
Dr de Man (Socialist): werkloosheid en
openbare werken:
Delattre (Socialist): arbeid en nijver
heid.
België's nieuwe minister-president
werd den Hen November 1893 te Zinnik
geboren en is dus eën-en-veertig jaar
oud.
Hiji was tot dusver professor in de
juridische faculteit van de universiteit te
Leuven.
Als minister zonder portefeuille maakte
hij deel uit van het laatste kabinet-De
Broqueville.
Van Zeeland, die een groote bewonde
ring heeft voor de economische politiek
van president Roosevelt, maakte in 1934
een studiereis naar Amerika en schreef
daarover een boek, waaruit duidelijk zijn
sympathie voor den president der Ver-
eenigde Staten blijkt.
Volgens bovenstaande lijist zetelen er
dus in de nieuwe regeering zes Katho
lieken, vijf socialisten en vier liberalen.
Op da vijftien ministers zijn er vijf
Vlamingen.
De minister-president hoopt vandaag
een verklaring te kunnen afleggen over de
hoofdlijnen van de politiek welke hij
voornemens is met zijn regeering te vol
gen.
De aardgas-explosie bij Weenen.
In het inwendige van de petroleumbron
te Weenen, welke Vrijdagmorgen is geëx
plodeerd, schijnt een instorting te hebben
plaats gehad. De gaszuil, welke uit do
bron opsteeg, is tot een kwart van de
vroegere hoogte gedaald.
Een deel van de machines kon thans
geborgen worden, de boortoren is even
wel verloren. Met de uitbarsting is ook
veel gashoudend water omboog gespoten.
Om dit af te leiden beeft men een sloot
naar de T'iseha-rivier gegraven. Het gas-
houdende water heeft alle visschen in de
rivier gedood.
Waartoe Hitier bereid zou zijn.
Hitier ontving gistermorgen den Brit-
schen minister van buitenlandsche zaken,
Simon, en minister Eden in het bijzijn van
den rijksminister van buitenlandsche za
ken, von Neurath en den Brischen ambas
sadeur Phipps.
De besprekingen werden vanmorgen
weer 'hervat.
Hitier zou zijn vredelievende bedoelin
gen bevestigd hebben, onmiddellijk een
algemeene conventie tot beperking der be
wapening te sluiten op de basis van gelijk
heid van rechten en veiligheid, gewaar
borgd aan allen.
Hij zou hebben opgemerkt, dat tenge
volge van de geografische ligging de Duit
sche grenzen openstaan voor alle invallen.
Er bestaat op het oogenblik een defen
sief en offensief verbond, waarmede
Dudtschland rekening moet houden. Hitier
zou hiermede gedoeld hebben op de
FranschPoolsche accoorden en de
FranschRussische toenadering.
Hij zou verklaard hebben, dat het Duit
sche rijk bereid is, een non-agressie-pact
te sluiten met al zijn huren, alsook de
lucht-conventie, voorzien in de Fransch
Britsche verklaring van 3 Februari.
Hij wil zich echter niet binden aan een
veiligheidssysteem, dat Rusland omvat.
De besprekingen tusschen de Engelsche
en Duitsche staatslieden begonnen Maan
dagmorgen om kwart over tien en duur
den vier uur.
De Fransche bladen denken dat Duitseh-
land Frankrijk en Engeland van elkaar
wil losmaken en dat het aan de Britsche
bezorgdheid tot op zekere hoogte wil te
gemoet komen met concessies van zuiver
formeelen aard, waartegenover realiteiten
zouden staan, die voor Frankrijk moeilijk
aanvaardbaar zijn.
Fransch vlootbouw-program voor 1935.
De Fransche Kamer heeft niet 453 te
gen 123 stemmen het vlootbouwprogram-
ma 1935 aangenomen.
De wet machtigt den minister van ma
rine voor den 31 December 1935 een li
nieschip en 2: torpedobooten, alsmede op
een later tijdstip een tweede linieschip te
doen bouwen en binnen het kader van de
begTooting voor 1935 tot en met 1939 de
volgende bedragen te besteden: 785 mil-
lioen francs voor het in 1935 op stapel te
zetten linieschip, 148 miUioen francs voor
2 torpedobooten en 132 m Uioen voor ver
vanging van -stukken en reservedeelen.
Ontploffingsramp te Charbin.
Dë stad Gharbin werd Zondagmorgen
opgeschrikt door een aantal ontploffin
gen, komende van het munitie-depot in
de voorstad Gondatiefka.
In een omtrek van vier vierkante mij
len sprongen de ruiten. De bevolking
vluchtte in paniek de straat op.
De brandweer bleek niet bij machte, iets
te ondernemen en moest machteloos toe
zien.
D'oor explosies in het munitie-depot zijn
'het geheele kruitmagazijn en een aantal
kleinere gebouwen vernield.
Men vermoedt, dat men hier met "een
aanslag te doen heeft, welke zou zijn be
doeld tegen den eersten trein, welke, na
het overnemen van den Noord-Mandsjoe-
rijschen spoorweg door Mandsjoekwo,
met talrijke autoriteiten van Gharbin
naar Hsinking zou rijden.
In verband met de ontploffing zijn tal
rijke personen gearresteerd.
Naar tot nog toe werd gemeld, zijn bij
de ontploffing 15 soldaten om het leven
gekomen.
Latere berichten melden zelfs, dat een
vijftigtal personen gedood en gewond
werd.
Korte Berichten.
Het bestuur van de wereldtentoon
stelling van Brussel deelt mede, dat de
openingsplechtigheid definitief vastge
steld is op Zaterdag 27 April, te 11 uur
's morgens. Zooals gemeld, zal deze
door koning Leopold gepresideerd wor
den. 's Avonds zal het eerste vuurwerk
afgestoken worden, terwijl de tuinen in
een zee van licht zullen baden.
In den nacht van 23 op 24 Maart
heeft zich, naar een officieel communiqué
uit Rome meldt, aan de grens van Abes-
s-ynië en Somaliland weder een ernstig
incident voorgedaan. Het Italiaansche ge
zantschap te Addis Abeba heeft opdracht
ontvangen, om hiertegen te protesteeren,
i Naar uit Leipzig gemeld wordt, hééft
het bestuur van de „Bank für Handel
und Grundbesitz" besloten, aan de op 11
April a.s. plaatsvindende algemeene ver
gadering van aandeelhouders voor te stel
len, slechts vijf in plaats van zes procent
dividend uit te keeren Eén procent zal
dan beschikbaar gesteld worden voor de
vorming van de nieuwe Duitsche weer
macht.
Het Beiersche ministerie van Eco
nomische Zaken heeft een wet uitgevaar
digd waardoor het voortaan verboden is,
nationale namen of symbolen voor han
delsdoeleinden te gebruiken. Deze wet
heeft speciaal betrekking op het haken
kruis, dat blijkens de toelichting door be
paalde kooplieden „uit minderwaardig
winstbejag" is aangebracht op een groot
aantal artikelen.
De tolheffing op de nieuwe bruggen.
Voorzitter en secretaris van de Natio
nale vakgroep van handelsreizigers- en
-agenten in de Nederlandsche vereeni-
ging van christelijke kantoor- en han
delsbedienden hebben, naar aanleiding
van het ingediende wetsontwerp tot tol
heffing op de bruggen over de groote ri
vieren tot de Tweede Kamer een adres
gericht, waarin zij verzoeken:
ernstig te overwegen of de versnelde
bruggenbouw op andere dan in het aan
hangige wetsontwerp voorgestelde wijze
d.w.z. zonder toepassing van tolhef
fing kan worden uitgevoerd;
indien zulks niet mogelijk mocht blij
ken, het wetsontwerp zoodanig aan te
vullen, dat aan personen, die uit hoofde
van hun- beroep genoodzaakt zijn om met
hun auto een of meer bruggen regelma
tig te passeeren, b.v. door invoering van
een abonnementenstelsel, een belangrijke
reduotie op het te heffen tolgeld toe te
staan.
De toestand in de mijnen.
D'e directies der Staatsmijnen en die
der particuliere mijnen zijn gistermiddag
op het Departement van Waterstaat door
den Minister, Jhr Ir van Lith de Jeude
ter kennismaking ontvangen.
Later in den middag ontving de Minis
ter de vertegenwoordigers van de ver
schillende mijnwerkersorganisaties om
met deze kennis te maken.
Invoerrecht op vleesch.
De Minister van Financiën brengt ter
kennis van belanghebbenden, dat de com
missie van deskundigen voor de vaststel
ling van de prijscourant op versch en ge
koeld vleesch in haar vergadering van 23
dezer bedoelde prijscourant heeft vastge
steld als volgt:
rund- en kalfsvleesch, versch of ge
koeld, 100 kg. f 50;
paardevleesch, versch of gekoeld, 100
kg. f40.
Gedurende de maand April 1935 zal
mitsdien het invoerrecht voor de hierbo-
van bedoelde vleeschsoorten bedragen:
20 pet. van de aldus vastgestelde waar
de voor het rund- en kalfsvleesch, zijnde
f 10 per 100 kg. bruto;
121/2 pet. van de waarde voor het paar
devleesch vastgesteld, zijnde f 5 p. 100 kg.
Niet uit den trein voor deze stilstaat!
Naar de „Tel." verneemt, is door de
directie der Nederl. Spoorwegen aan
alle stationschefs opdracht gegeven met
ingang van gisteren proces-verbaal te
doen opmaken tegen de reizigers, die zich
op een in beweging zijnden trein begeven,
of wel een nog niet geheel stilstaanden
trein willen verlaten. Zelfs mogen reizi
gers, die wenschen ui't te stappen de por
tieren niet openen, voor de trein geheel
stilstaat. Dë opdracht aan de stations
chefs gaat vergezeld van de bijvoeging,
dat desnoods politiehulp moet worden in
geroepen.
Op verschillende stations zijn gisteren
reeds processen-verbaal opgemaakt.
Gaan de rentekaarten verdwijnen?
Eenigen tijd geleden bracht de „N. Ap.
Crt" het bericht, dat de regeering zou
overwegen het betalen van de premie voor
het Invaliditeitsfonds, in den vorm van
het plakken van rentezegels op de rente-
kaarten der arbeiders, te doen staken en
zoolang er gelden in het fonds zijn de be
talingen voor Invaliditeitsrente, Wedu
wen- en Weezenrente, alsmede Ouder
domsrente, te doen geschieden uit dat
fonds, tot het uitgeput zou zijn. Daarna
zouden de betalingen mogelijk gemaakt
worden door de opbrengst van een verhoo
ging van de Inkomstenbelasting, waar
door dus geheel belastingplichtig Neder
land zou bijdragen.
Naar de „Rotterd." uit de beste bron
verneemt, kunnen deze geruchten ten stel
ligste worden tegengesproken, daar zij van
allen grond ontbloot zijn!
Geref. Emigratie-Vereeniging.
Het bestuur der Geref. Emigratie-Ver
eeniging publiceert een verklaring naar
aanleiding van de in Friesland opgerich
te afzonderlijke Geref. Emigratie-Vereeni
ging, waarin gezegd wordt, dat het be
stuur der landelijke vereeniging geen en
kele verantwoordelijkheid aanvaardt voor
de kolonisatieplannen van de door de kee
ren D. v. d. Meulen en J. Inia geleide
Friesche vereeniging, aangezien deze
plannen wel verwachtingen oproepen doch
geen enkele zekerheid bieden, dat die ook
vervuld worden en tevens een groot gevaar
opleveren voor degenen, die zich hierop
zouden verlaten om te vertrekken naar
Argentinië.
Volgens het bestuur der Geref. Emigra
tie-Vereeniging kan van een massa-kolo-
nd'satie naar Argentinië en Brazilië mo
menteel reeds geen sprake zijn, gezien
de wettelijke voorschriften dier landen. In
de publicaties van de betrokken heeren
werden voorstellingen gegeven die met de
feiten in tegenspraak zijn. Daarom wil het
bestuur thans reeds een waarschuwing la
ten hooren, opdat later het verwijt hem
niet zal treffen, niet tijdig tegen het licht
vaardig handelen van de heeren Van der
Meulen en Inia te zijn opgetreden.
Hei Congres van de Liberale Staatspartij
De Vrijheidsbond.
Het te Amsterdam gehouden congres
van de Liberale Staatspartij De Vrijheids-
Binnenland.
N ederlandsch-Fr ansöhe handelsbespre
kingen.
Een nieuwe Indische leening
Buitenland.
Het nieuwe Belgische kabinet.
De besprekingen te Berlijn.
Ontploffing te Gbarbin.
bond vereenigde zich na langdurige dis
cussies met de hoofdstrekking van een
motie, welke uitspreekt, dat uiterst ur
gent geacht moet worden, dat de liberale
Kamerfracties met klem bij de regeering
aandringen op een principieele herziening
van de tot nu toe gevolgde politiek ten
aanzien van den steun aan den land- er
tuinbouw, bet overige bedrijfsleven ei
aan de werkloozen, ten einde te komei
tot een geleidelijke inkrim
ping van de steunverleening.
Wat de ondersteuning van werkloozen
betreft, wordt aanbevolen; te breken met
het huidig stelsel van de Arbeidsbemidde-
lingswet en van de steunverleening in dien
zin, dat voortaan wel hetgeen in den
regel nu niet het geval geacht wordt
de Arbeidsbeurzen bemiddeling zullen ver-
leenen, wanneer werk tegen lag er
loon wordt aangeboden dan het tot dus
ver geldende loon en voorts de arbeider
bij weigering van arbeid tegen dat lagere
loon niet meer zijn recht op steun zal kun
nen behouden.
Inzake de cumulatie werd met al
gemeen® stemmen een motie aangenomen,
waarin het congres als zijn oordeel uit
spreekt, dat de tot standkoming van een
wettelijke regeling tot beperking van cu
mulatie van inkomsten uit de overheids
kassen urgent is en de Tweede Kamer
fractie verzoekt bij de regeering op spoe
dige inlossing van haar toezegging aan
te dringen en zoo noodig zelf het initia
tief te nemen door indiening van een
voorstel.
Uitvoerig werd voorts de positie van de
Nederlandsche weermacht besproken. Met
groote meerderheid van stemmen werd te
dien aanzien een motie der afdeeling Am
sterdam aangenomen waarin aan 't hoofd
bestuur wordt verzocht een commissie te
benoemen, welke het op korten termijn te
dier zake inlicht en zoo mogelijk voorstel
len ontwerpt, welke kunnen leiden tot
eventueele verbetering van onze v\ eer
macht.
Dë agenda bevatte verder o.a. ook een
voorstel tot behandeling van het rapport
van de commissie, ingesteld voor het uit
brengen van een advies omtrent de vraag
of het wenschelijk is wijziging te brengen
in de samenstelling en de regeling van de
bevoegdheden van de verschillende ge
meentelijke bestuursorganen en over de
plaats., welke de gemeentebesturen in de
tegenwoordige staatsinrichting innemen.
Aan de conclusies van het rapport ont-
leenen wij;
Dë plaats, welke de gemeentebesturen
in de tegenwoordige staatsinrichting in
nemen, dient ongewijzigd te blijven. In be
ginsel moet aan ben worden overgelaten
alles wat zich voor plaatselijke regeling
leent, tenzij' het algemeen belang een uni
forme 'regeling voor een ruimer gebied
dan het gemeentelijke territoir vordert of
het gemeentebestuur in zijn taak te kort
schiet.
Er dient overwogen te worden of door
de invoering van een meervoudig stem
recht (toe te kennen aan ben, wier oplei
ding, werkkring of positie doet verwach
ten, dat zij meer dan anderen in staat zijn
de publieke zaken te beoordeelen) niet een
verhooging van het peil der vertegenwoor
digende lichamen kan worden bevorderd.
Van het kiesrecht voor den gemeente
raad dienen uitgesloten te zijn zij, die al
te zeer van dien raad afhankelijk zijn, in
elk geval de door de gemeente ondersteun
den en bedeelden. Van het raadslidmaat
schap dienen uitgesloten te zijn onder
steunden en bedeelden.
Onder bepaalde voorwaarden dient de
mogelijkheid geopend te worden, om wet
houder© buiten den raad om te benoemen.
Aan de noodlijdende gemeenten behoort
zooveel vrijheid te worden gelaten, dat er
ruimte overblijft voor de ontwikkeling van
hun plaatselijk initiatief en. verantwoor
delijkheidsbesef.
Aanbevolen wordt de commissies van
voorbereiding af te schaffen, voorts de
commisses van bijstand te vervangen door
commissies van advies voor burgemeester
en wethouders en het lidmaatschap dezer
commissies open te stelten voor de niet-
raadsleden.
Op voorstel van het hoofdbestuur werd
besloten het rapport thans niet te be
handelen, doch het te renvoyeeren naar
den partijraad.