Deze reinigings-methode
is zoo eenvoudig
WOENSDAG 27 FEBRUARI 1935
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
49e JAARGANG - No. 12t
Buitenland
Binnenland.
Staten-Generaai
Belangrijkste Nieuws.
JBaxje&nQMeFges
TTIqJózsl Schoon. ScAip
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 10, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Ve ZeeUi
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Ylissingen f0.20. Losse nummers 5 cent.
Advertentiön 30 cent per regel. Ingezonden
mededeelingen 60 cent per regel. Kleine
Advertentiön Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85.
Bij contract belangrijke korting.
De roode vogelaars.
De S. D. A. P. te Middelburg heeft
Maandag een openbare vergadering ge
houden, die bedoeld was als inzet van den
naderenden verkiezingsstrijd.
Dat het een gelukkige inzet was, zal
men niet kunnen zeggen.
De spreker, de heer De Zeeuw, kwam
met niet anders dan critiek en afbraak.
Op sarcastische wijze, zoo lazen wij in
een verslag, werd het optreden van het
Kabinet gecritiseerd, aan de hand van
het bekende vierhoeksprogram.
Dit optreden is wel eenigszins verklaar
baar.
Als de spreker toch een uiteenzetting
had moeten geven van wat de S. D. A. P.
deed met betrekking tot de handhaving
van het gezag, het financieel herstel, de
bestrijding van de werkloosheid en het
herstel van het economische leven, dan
zou hij met beschaamde kaken hebben ge
staan.
Dan zou hij hebben moeten^spreken van
het pogen der S. D'. A. P. om het gezag
van de overheid te ondermijnen, van de
meer dan treurige rol die de S. D. A. P.
speelde bij het gebeurde met de Zeven
Provinciën. Hij had dan aan zijn gehoor
duidelijk moeten maken welk een onver
antwoordelijke financieele politiek door de
S. D. A. P. met name in de gfoote steden
werd gevoerd. Hij had dan moeten wijzen
op de vlucht voor de verantwoordelijkheid
bij de roode heeren en hij had er niet aan
kunnen ontkomen om uiteen te zetten dat
als de plannen van de S. D. A. P. op fi
nancieel gebied gevolgd waren, het geld
om de werkloozen te helpen, en de werk
loosheid te bestrijden ten eenenmale zou
ontbreken.
Hij had er aan toe moeten voegen, dat
voor plaatsen als Middelburg die nu in
direct in zoo ruime mate profiteeren van
den landbouwsteun, de toestand heelemaal
onhoudbaar zou zijn geworden.
En hij zou, om niet meer te noemen,
zijn gehoor onder den indruk hebben moe
ten brengen voor het feit, dat toepassing
van de Soe. Dem. leuzen de zekerste weg
is naar de vermoording van de democra
tie en de overheersching van het fascisme.
Geen wonder, dat de heer De Zeeuw er
de voorkeur aan gaf op sarcastische wijze
het Kabinet-Colijn te critiseeren.
Dit is veel gemakkelijker en goedkooper
en het maakt de menschen ook meer toe
gankelijk voor exclamaties over het geloof
in het Socialisme dat niet verwoest zal
worden.
Intusschen verdient het de aandacht,
dat de spreker ook een zeer juiste opmer
king maakte.
Hij spoorde namelijk zijn gehoor aan,
zich niet door den s c h ij n te laten ver
lokken.
Als dit verstandige advies wordt ge
volgd, zal straks de winst voor de roode
vogelaars niet groot zijn.
Onderzoek naar de winsten van den
tusschenhandel in Amerika.
In den Senaat vestigde senator Whee
ler er de aandacht op, dat gedurende de
crisisperiode de grossiers in levensmidde
len zeer groote winsten maakten, terwijl
vele boeren en landbouwers hun bezittin
gen, tot zelfs hun farms toe, verloren en
de consumenten gedwongen waren zeor
hooge prijzen voor levensmiddelen, vooral
voor groenten en andere land- en tuin
bouwproducten, te betalen.
Op zijn voorstel besloot de senaat een
onderzoek naar dezen toestand in te stel
len.
Hazardspelen in België niet langer
verboden?
Naar de Belgische bladen melden zou
de minister van justitie, Bovesse, voorne
mens zijn een wetsontwerp in te dienen
waarbij het verbod van hazardspelen in
de Belgische badplaatsen wordt opgehe
ven. De minister wil op deze fraaie wijze
het vreemdelingenverkeer in de hand
werken. Intusschen moet men weten dat
de Belgische badplaatsen niet hebben ge
wacht op de officieels opheffing van het
verbod, maar hun zomergasten reeds se
dert jaren in de gelegenheid stellen in alle
mogelijke kansspelen een gokje te wagen.
Dit wordt door de regeering niet alleen
oogluikend toegelaten, maar naast iedere
speeltafel staat een ambtenaar van den
fiscus, die het aandeel van den staat in
de opbrengst van het „verboden" spel
consciëntieus in ontvangst neemt I
De bestrijding van de werkloosheid in
België.
Dinsdag heeft de rijkscommissie voor
den arbeid in België een aantal voorstel
len tot uitvoering van werken voor een
totaal bedrag van ongeveer 200 millioen
francs goedgekeurd. Men hoopt onge
veer 15.000 werklooze arbeiders te kun
nen gebruiken. Men wil te Antwerpen o.a.
voor 10 millioen fres. nieuwe scholen on
voor 6 millioen francs nieuwe woningen
bouwen. Verder moet de Nederlandsche
schouwburg worden gemoderniseerd, wat
4 millioen francs zal kosten, een pomp
station worden gebouwd op het Kiel, enz.
Fen nieuwe brug over den Rupel, te
Boom, zal een uitgave vergen van 21 mil
lioen francs. Er moet een nieuw bassin,
„Looibroekhaven" genaamd, gegraven
worden en de kazernes te Berchem zullen
naar de zgn. „Noordergronden" worden
verplaatst. Voor deze twee werken samen
rekent men op 36 millioen francs. Tal
rijke spoorwegwerken te Wilmarsdonk,
F*keren en AntwerpenZuid, worden
zeer dringend geac'ht.
Verder is ook nog gedacht aan het
brengen op dubbel spoor van de spoor
lijnen GentLokerenSt. NiklaasAnt
werpen, meldt de „N. R. Ct."
Italië beperkt zijn mobilisatie, maar
dreigt.
Officieel wordt medegedeeld, dat de Ita-
liaansche regeering besloten heeft, geen
oudere lichtingen onder de wapens te roe
pen dan de lichting 1911 (d.w.z. de iu
1911 geboren dienstplichtigen), met uit
zondering van officieren en specialisten,
voorzoover dit noodig mocht blijken te
zijn.
Wat het niet oproepen van oudere lich
tingen dan die van 1911 betreft, maakt
het communiqué een voorbehoud voor het
geval van Europeesche conflicten, die
echter 1 aldus het emmuniqué in het
huidige tijdsgewricht uitgesloten schijnen
te zijn, na de te Rome en Londen verkre
gen accoorden.
Met het oog op elke eventualiteit moet
er echter aan herinnerd worden, dat in
gevolge de nieuwe fascistische wetten,
waarbij de dienstplichtige leeftijd van 18
tot 55 jaar is gesteld, Italië 37 lichtingen
met een totaal effectief van zeven a acht,
millioen man kan mobiliseeren, hetgeen
een ernstige waarschuwing beteekent aan
het adres van ieder, die de huidige Euro
peesche orde zou willen verstoren.
Het ministerie van Oorlog ontvangt
nog voortdurend aanvragen in zake vrij
willige dienstneming, waarmee rekening
wordt gehouden.
De Oostenrijksche ministers uit Londen
vertrokken.
Om 16.30 u. zijn gisteren de Oostenrijk
sche bondskanselier en de minister van
Buitenl. Zaken uit Londen vertrokken
Tijdens hun tweedaagsche bezoek heb
ben de Oostenrijksche ministers den leden
der Britsche regeering volledige inlich
tingen verstrekt aangaande de loopende
gebeurtenissen in Oostenrijk en hun re
cente besprekingen met de Fransche mi
nisters. Zij hebben ook uiting gegeven
aan hun dankbaarheid voor de assisten
tie, aan Oostenrijk verleend door Enge
land met betrekking tot de conversie van
de Volkenbondsleening.
De minister Berger-Waldenegg heeft
zich door Reuter laten interviewen. Hij
legde den indruk op de noodzakelijkheid
van een definitieve regeling van het Hon-
gaarsch-Zuid-Slavisdhe geschil als voor
waarde voor het tot stand komen van het
beoogde Donaupact.
Voor zijn vertrek heeft de Oostenrijk
sche bondskanselier Schuschnigg de jour
nalisten ontvangen. Hij verklaarde, dat
het nu niet lang meer zal duren voor de
verkiezingen voor de wetgevende licha
men gehouden zullen worden.
Ook wil hij handelsverdragen sluiten
Voor zijn vertrek zijn groote voorzorgs
maatregelen genomen. Iedere passagier
van den trein, waarmee hij reisde, werd
onderzocht en onder alle banken van den
heelen trein werd nauwkeurig gekeken of
daar geen moordenaars onder lagen.
De Duitsche kerkstrijd.
De Duitsch-Evang. kerk van Schaum-
burg-Lippe (overigens de kleinste van de
Duitsche landskerken; Schaumburg-Lippe
telt in het geheel maar 50.000 inwoners)
heeft zich van rijksbisschop Ludwig Mül-
ler losgemaakt en zich bij de kerkregee-
ring-Mahrarens aangesloten.
De fronten staan thans zoo, dat geheel
West- en Zuid-Duitschland zich bij de
kerkregeering-Mahrarens aansloten, dat
in Midden-Duitschland Thüringen sterk
tot de heidensche beweging neigt, dat
Meckelenburg en Saksen de voornaamste
bolwerken van Ludwig Müller zijn en
overigens Oost- en Noord-Duitschland
zijn positie nog min of meer schragen.
Toch verwacht men in Berlijn, dat bin
nenkort Ludwig Müller wel het veld zal
moeten ruimen.
Congres der Russische godloozen.
Volgens een bericht in de Russische
bladen zal op 20 Maart a.s. te Moskou
een congres der Russische godlolozen ge
houden worden.
Om de anti-godsdienstige stemming
onder de deelnemers te versterken, heb
ben de Russische bladen een felle cam
pagne tegen God en godsdienst begon
nen. In dit verband is het van belang
enkele cijfers te vernemen over den om
vang van de godloozen-organisatie. Deze
telt thans ruim 5.000.000 leden. Meer dan
de helft der 180 verschillende volken, die
in Sovjet-Rusland wonen, hebben afzon
derlijke organisaties die door de regee
ring gesteund worden om den godsdienst
te bestrijden,
De strijd tegen den godsdienst wordt
geveerd door 10 dagbladen en 23 tijd
schriften in 14 verschillende talen. Tot
nogtoe werden 37 millioen anti-gods
dienstige brochures en 600 boeken in een
oplage van meerdere millioenen ver
spreid. Er zijn 80 anti-godsdienstige
musea gesticht en meer dan 100 reizende
tentoonstellingen, waarmede zelfs de
kleinste dorpen bezocht warden, om anti
godsdienstige propaganda te voeren. Het
aantal godloozen-stormbrigades is tot
4500 gestegen.
Korte Berichten.
2000 havenarbeiders hebben in de
haven van Algiers geprotesteerd tegen het
gebruik van tankschepen voor het vervoer
van wijn. Zij bezetten het tankschip
Bacchus en sneden de trossen door. Zij
openden de tanks en lieten de wijn in zee
vloeien. Intusschen verschaften anderen
zich toegang tot het havenstation en plun
derden de opslagplaatsen. Het garnizoen
is te hulp geroepen.
Jong Holland snakt naar werk.
Onder leiding van den heer C. Hout
zagers van de Nederlandsche Heide-maat-
schappij maakte de Commissie van Uit
voering (benoemd door de Centrale voor
Werkloozenzorg) op Maandag j.l. een ex
cursie op de landgoederen „De Ginkel" en
„Buunderkamp" bij Ede, op welke terrei
nen het eerst met den werkverschaffings-
arbeid voor jeugdige werkloozen begon
nen zal worden. De barak, waarin de jon
gens gehuisvest zullen worden, wordt ge
plaatst aan een boschrand op een groot
heideveld. De heer Houtzagers gaf een
uitvoerige beschrijving van de uit te voe
ren werkzaamheden: deze zullen hoofd
zakelijk bestaan uit het onderzaaien van
de oudere dennen- en loofhoutbosschen,
aanleggen van brandwegen, verwijderen
van dood en onderdrukt hout enz.
De voorbereidende werkzaamheden zijn
thans zoo ver gevorderd, dat uiterlijk 1
Mei het werkkamp geopend kan worden;
de uit te voeren werkzaamheden zijn zoo
talrijk, dat Voor vele handen voor langen
tijd arbeid in overvloed is.
De excursie werd tevens medegemaakt
door den heer A. van Geelen Wz., Direc
teur-Generaal van den Dienst van Werk
verschaffing en Steunverleening te 's-Gra-
venhage.
De aanschaffing der 14 Douglas-
vliegtuigen.
Hieromtrent wordt in de memorie van
antwoord betreffende de Waterstaatsbe-
grooting aan de Eerste Kamer het vol
gende opgemerkt:
Toen het zich liet aanzien, dat de
K.L.M. niet tijdig de beschikking zou kun
nen verkrijgen over een voldoend getal
vliegtuigen van de door de N.V. Neder
landsche Vliegtuigenfabriek ontwikkel
de typen F 22 en F 36, heeft zij ministe-
riëele goedkeuring verworven op het on
vermijdelijk gebleken besluit om in haar
onmiddellijke behoefte aan vliegtuigen te
voorzien door aanschaffing van Douglas
DC.-2 vliegtuigen.
De K.L.M. heeft er steeds naar gestreefd
de Nederlandsche industrie te bevorderen
en het lag dan ook aanvankelijk in de
bedoeling de bonoodigde Douglas DC-2
vliegtuigen door de N.V. Nederlandsche
Vliegtuigenfabriek hier te lande in licen
tie te laten vervaardigen. Aangezien
nader bleek, dat dan de eerste vliegtuigen
in het gunstigste geval eerst tegen het
einde van dit jaar zouden kunnen wor
den geleverd, hoewel de K.L.M. deze
reeds binnenkort noodig heeft om de dien
sten, welke met het aanstaande zomer
seizoen eenige uitbreiding moeten onder
gaan, naar behooren te kunnen uitvoeren,
moest zij er toe besluiten de benoodigde
14 Douglas-vliegtuigen in Amerika te doen
vervaardigen, zij het dat deze beslissing
wegens de door Fokker verworven rechten
over de N.V. Nederlandsche Vliegtuigen
fabriek liep.
Hierdoor is intusschen de Fokkerfabriek
beter in staat haar eigen typen verder
te ontwikkelen en binnenkort is dan ook
bestelling van een tweede F 36 vliegtuig
bij die fabriek te verwachten.
Een luchtlijn van Nederland naar
Doncaster?
Uit Londen wordt gemeld, dat een ver
tegenwoordiger van de maatschappij, wel
ke het vliegveld te Doncaster (Yorkshire)
exploiteert, is teruggekeerd van een reis
naar Nederland, waar hij een onderhoud
heeft gehad met de directie van de
K.L.M., aangaande de vestiging van een
luchtlijn tusschen Nederland en Doncaster.
De directie van de K.L.M. heeft toege
zegd een deskundige te sturen om het
vliegveld bij Doncaster te inspecteeren,
daar zij van meening is, dat deze stad
als luchtvaartcentrum zeer geschikt is.
Een beslissing van een en ander zal
binnen een week worden waargenomen.
Tegenspraak van „geruchten".
Op vragen van het Tweede-Kamerlid
W e i t k a m p betreffende geruchten, dat
bij den landbouwcrisisdienst werkzaam
zouden zijn een gepensionneerd Indisch
ambtenaar en zijn echtgenoote, die even
eens pensioen geniet, antwoordt minister
Steenberghe, dat deze geruchten onjuist
zijn.
Ondernemers-overeenkomsten.
De heer van den Tempel c.s. heeft op
het wetsontwerp inzake het algemeen ver
bindend en onverbindend verklaren van
ondernemersovereenkomsten eenige amen
dementen ingediend, waarvan één de
strekking heeft om halfjaarlijks aan de
Staten-Generaal verslag te doen uitbren
gen over de toepassing van deze wet, ter
wijl een ander uitbreiding beoogt van de
adviseerende taak van de vaste commis
sie van den Economischen Raad.
Principieele politiekl
Reeds eenige jaren bestaat te Hengelo
(O.) 'n aanlegbelastingkwestie. Bij raads
besluit is deze ingevoerd voor de eige
naars van grond aan nieuwe straten, zoo
wel voor bebouwde, als onbebouwde per-
ceelen, tot een bedrag van f 1.50 per
strekkenden meter.
Reeds langen tijd werd door de betrok
ken aangeslagenen een actie gevoerd voor
verlaging van deze belasting, doch de
Raad staat hier afwijzend tegenover, mede
wegens den precairen toestand der ge-
meentefinanciën.
Thans hebben de betrokkenen een groo
te vergadering gehouden, waarin besloten
is, dit jaar deel te nemen aan de gemeen
teraadsverkiezing en daarvoor uitsluitend
candidaten te stellen, welke de belangen
van de aangeslagenen in de aanlegbelas-
ting behartigen. Een 12-tal candidaten is
hiervoor reeds aangewezen.
De handelsbesprekingen met België.
Naar het „Hbld" van dooreaans goed
ingelichte zijde wordt verzekerd is de ne
telige steenkolenkwestie in dier voege
opgelost, dat, voor de contingenteering
van den invoer van Nederlandsche steen
kool de cijfers van de laatste vier maan
den van 1934 als norm zullen dienen. Ver
der zou de Belgische regeering afgezien
hebben van haar voornemen de invoer-
taxe op steenkolen voor huisbrand be
stemd, van 15 op 20 francs te brengen en
den invoer van cokes, die tot dusver vrij
was, met 15 francs per ton te belasten.
Van zijn kant blijkt Nederland een rui
mer contingent voor den invoer van Bel
gische metaal- en textielproducten te heb
ben toegestaan.
EERSTE KAMER.
De Watersiaatsbegrooting.
Het isolement van Zeeuwsch-Viaanderen.
De Eerste Kamer behandelde gisteren
de Waterstaatsbegrooting.
De heer Andriessen (R.K.) be
treurt de hernieuwde afwijzing van toe
passing van collectieve arbeidscontracten
in de bestekken van Rijkswerken. De Re
geering geve alsnog gevolg aan meerma
len geuite verlangens.
Spr. zou gaarne weten welke combina
tie het was, die voor werken buiten het
„Werkfonds" om, lagere tarieven aan
bood dan voor een „Werkfonds'-object.
De moeilijkheden liggen zeker niet bij de
werknemersorganisaties.
De heer Ter Haar (G.-H.) wenscht
een algemeene verkeerswet, een wegcode.
Andere landen zijn ons ten voorbeeld. De
diensten van de K.N.A.G. zijn daarbij
stellig welkom. Spr. wijst in het bijzonder
op het beruchte artikel 5 van het motor
en rijwielreglement, betreffende het ver-
leenen van voorrang. Welke bezwaren
heeft de regeering tegen incidenteele wij
ziging van art. 5?
Spr. acht witte spatborden voor wiel
rijders niet voldoende; zij behooren een
rood achterlicht te voeren. Het materieel
van geregelde busdiensten wordt aan pe
riodieke keuringen onderworpen, doch er
is onvoldoende keuring voor taxi's,
vrachtauto's enz.
Spr. dringt verder aan op publicatie
der rapporten over het Uiver-ongeluk.
De heer Dr ooglever Portuyn
(Lib.) bespreekt de spoorwegtoestanden
te Rotterdam.
De heer Heerkens Thijlssen
(R.K.) betoogt, dat blinden en hardhoo-
renden bepaalde herkenningsteekens
moeten hebben voor de veiligheid van het
verkeer. Er moeten voorschriften komen
voor het verleenen van voorrang voor
blinden en slechtboorenden.
De heer Janssen de Limpens
(R.K.) bespreekt eveneens de veiligheid
van bet verkeer. Er is behoefte aan wet-
Binnenland.
De Eerste Kamer over de Waterstaatsbe
grooting.
De Tweede Kamer over de verbindend
verklaring van de bedrijfsovereenkom
sten.
De uitvoer van pootaardappelen naar
Duitschland.
Buitenland.
Italië beperkt zijn mobilisatie.
De Oostenrijksche ministers uit Londen
vertrokken.
De Duitsche kerkstrijd.
Werkloosheidsbestrijding in België.
Voor het slapen gaan een „Laxeer-Akker
tje", zonder iets aan Uw dagelijksche levens
wijze te veranderen. Géén dieet. Dank zij de
nieuwe vinding van Apotheker Dumont: da
nieuwe „Laxeer-Akkertjes", maakt Ge Uw
bloed zuiver en verwijdert Ge uit Uw darm
kanaal de schadelijke vergiften, dia U zoo
hangerig en pafferig maken. Ze geven IJ een
prettig opgewekt gevoel. Géén bitter of wa'i-
tolijk smakend middel, dat soms erger is dan
e kwaal. Géén al te heftig middel, dat U
hér-verstopping of op den duur «en chro
nische constipatie bezorgt, maar
een zacht en op natuurlijke wijze
werkend middel, dat bestaat
uit onschadelijke bestanddeelen t
plantaardige sloffen - gal-exlrac-
ten - z.g. melkzuur-fermenten en
chlorophylle, welke zeer gunstig
op geheel Uw gestel werken.
„Laxeer-Akkertjes" probeeren is de goede
eigenschappen daarvan leeren waardeeren,
Per 12 stuks óQ cent. Overal verkrijgbaar»
telijke regeling betreffende voorrang in
zake hoofd- en zijwegen. Ook moet er een
betere regeling komen betreffende ver
lichting van na zonsondergang parkee-
rende auto's.
De heer DeSavorninLohman
(C.L.) bespreekt de afwatering van weste
lijk Noord-Brabant. De houding van de
regeering wekt groote teleursteling in
Brabant. Spr. betreurt het dat de regee
ring de hand niet aan den ploeg heeft
geslagen; hier is een uitstekende gelegen
heid voor werkverruiming. Ook moet
West-Brabant een betere verbinding krij
gen. met het achterland.
Voorts bepleit spr. betere verbindingen
van Zeeuwsch-Viaanderen en Westelijk
N.-Brabant. Z.-Vlaanderen meet uit mijn
isolement verlost worden; Zeeuwsch-
Viaanderen moest het troetelkind van de
regeering mijn; het ligt geografisch on
gunstig en de bevoking is door en door
Nederlandsch. Doch reeds 40 pet. van het
land is in vreemde, meest Belgi
sche handen. Hier is een nationaal bo-
lang bij gemoeid.
Het gevaar van het isolement is nog
vergroot door de tunnel onder de Schel
de; men kan thans het gemakkelijkst over
Antwerpen ons land bereiken. Dit Neder
landsch gebied dreigt meer en meer op
België georiënteerd te worden.
De heer Moltmaker (S.D.) criti-
seert 't bestaan van allerlei wilde auto
busdiensten en het optreden van eige
naarts, vervoerders en passagiers.
Spr. wijst op de steeds toenemende ge-
vaien van het verkeer. Het aantal ge-
doode slachtoffers is van 717 in 1932 ge
stegen tot 803 in 1933. Van de 50.000 in
ons land rijdende vrachtauto's waren er
niet minder dan 15.000 betrokken bij al
lerlei ongevallen. Lange werktijden en
lage loonen der chauffeurs1 en dikwijls
slecht materiaal zijn er mede oorzaken
van.
De spoorwegtarieven voor reizigers zijn
nog steeds 'te hoog. Er moeten goedkoo-
pere ééndagskaartjes en weekend-tarie
ven worden ingevoerd. Er moet een einde
aan komen, dat een groot deel van het
materiaal des Zondags ongebruikt blijft,
omdat een kleine minderheid dat ver
langt. En dat, terwijl andere ondernemin
gen volledige vrijheid hebben. De spoor
wegen moeten meer tegemoetkomen aan
de wenschen van het publiek. Anders zul
len de inkomsten steeds onrustbarender
blijven dalen.
De beer S m o e n g e (lib.) wil een ein
de zien gemaakt aan den chaos der wilde
busdiensten.
Spr. vestigt de aandacht op het gevaar
der niet afgesloten overwegen. Ongetwij
feld is veel te wijten aan eigen onvoor
zichtigheid. Maar toch moet naar midde
len worden omgezien om het kwaad te
keeren.