DONDERDAG 14 FEBRUARI 1935
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
Buitenland
Bin (and.
Staten-Generaal.
Belangrijkste nieuws.
Uit de Provincie.
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad,De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL
J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
wce5tab£'i<i.etit<3te» voer Middelburg, Goee en
Vlissingen fOl-O. Losse nnmmers r> teal
Advertentiën 80 cent per regel. Ingezonden
modideelingen 60 cer.t per regel. Kleins
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85.
Bij contract belangrijke korting.
Geeft de le klasse voordeel
Meermalen is van verschillende kanten
aangedrongen op afschaffing van de le
klasse der Nederlandsche spoorwegen,
omdat naar men meende op die wijze een
niet onbelangrijke bezuiniging kon worden
verkregen.
Thans echter komt :het tijdschrift
„iSpoor- en Tramwegen" met 'n gisteren
id oor ons vermeld artikel, waarin wordt
betoogd, dat het bestaan van de le klasse
over 1933 een netto voordeel van f 80.000
beteekende.
Hierbij wordt echter naar het ons voor
komt een factor, die niet zonder beteeke-
nis moet worden geacht, verwaarloosd.
In dit verband is n.l. van belang de
vraag door welk publiek de le klasse in
hoofdzaak wordt bevolkt. Hoe het komt,
dat in een crisisjaar als 1933 van 'de le
klasse nog een betrekkelijk vrij: 'druk ge
bruik wordt gemaakt
En dan meenen wij niet ver van de
waarheid te zijn als we ze'ggen, dat het
publiek, hetwelk van de le klasse gebruik
maakt, voor een zeer belangrijk percen
tage bestaat uit Kamerleden en hoogere
ambtenaren.
Waaruit dan volgt, dat het verkregen
voordeel van f 80.000 tenslotte door het
Rijk, dat wil zeggen door de belasting
betalende burgerij' betaald is, misschien
wel dubbel en dwars.
Wij hebben hier dus aangenomen
dat de door „Spoor- en Tramwegen" ver
strekte cijfers geheel juist zijn te doen
met een schijnbaar voordeel, dat toch in
werkelijkheid nadeel beteekent.
De ramp van hei Amerikaansche
luchtschip.
De overlevenden van de „Macon"-ramp
zijn in San Francisco aangekomen. Zij
konden echter nog geen nadere verkla
ringen afleggen betreffende de oorzaak
van de catastrofe.
De vice-commandant van het lucht
schip, Scott Pack, vermoedt, zoo meldt
„Un. Press", dat door den plotseling op-
stekenden storm uit de Californische
bergstreken bet bovenste roer is wegge
rukt. Kort daarop zijn twee gashouders
vernield.
Een zelfde lezing van het ongeluk geeft
ook de eenige ooggetuige van de ramp,
de vuurtorenwachter van Point Sur Mil
ler. Miller heeft door een verrekijker ge
zien, hoe een roer van het laag vliegende
luchtschip in zee stortte.
Door alle overlevenden wordt vooral de
radiotelegrafist Daily als de held van de
catastrofe gehuldigd. Hij was bij zijn ra
dio-apparaat gebleven, hoewel de „Ma
con" reeds neerstortte, intusschen onon
derbroken S. 0. S.-signalen uitzendend.
Had hij de oorlogsschepen, die aan de
oefeningen deelnamen, niet geregeld op
de hoogte gehouden van de positie van
het luchtschip, dan was de redding van
de bemanning ten zeerste bemoeilijkt ge
worden. Door zijn heldhaftige plichtsbe
trachting hebben de oorlogsschepen bin
nen zeer korten tijd de plaats des on-
heils kunnen bereiken en de schipbreu
kelingen aan boord kunnen nemen. Daily
is eerst uit den gondel gesprongen,
toen de „Macon" nog slechts dertig me
ter van den zeespiegel verwijderd was.
In regeeringskringen is men van mee-
ning, dat de catastrofe met de „Macon"
de plannen, om een oorlogsvloot, geheel
bestaande uit Zeppelins te bouwen, een
doodelijken slag heeft toegebracht. Roose
velt zou reeds hebben verklaard, dat hij
niet voornemens is, credieten ter vervan
ging van het vergane luchtschip aan te
vragen, ook al is het geld beschikbaar.
De President is blijkbaar niet geneigd,
nog middelen voor den bouw van lucht
schepen uit te trekken. Hij acht het be
ter, dit geld te besteden voor den bouw
van groote, meermotorige vliegtuigen.
De staatssecretaris van marine Swan-
son, verklaarde, dat het neerstorten van
de „Macon" de plannen der bondsregee-
ring om in den aanstaanden zomer proef
vluchten met Duitsche Zeppelins te ma
ken, niet negatief beïnvloeden zal. Op de
vraag, waarom Duitsche Zeppelins veili
ger waren, antwoordde Swanson, dat
Duitschland veel grootere ervaring op
dit gebied bezit. Het laatste woord over
bestuurbare luchtschepen is naar zijn
meening ook in de Vereenigde Staten nog
niet gesproken.
In een interview gaf dr Eckener,
de commandant van de „Graf Zeppelin"
als zijn meening te kennen, dat men in
verband met de catastrofe der „Macon"
geen conclusies mocht trekken ten aan
zien van .do mogelijkheden van een ver
keer met luchtschepen over den Oceaan.
„Ik ben natuurlijk niet in staat", aldus
dr Eckener, „van hieruit een verklaring
'e geven van de oorzaak der ramp. Vol
gens berichten, welke ik ontvangen heb,
zijn twee gashouders gescheurd. Deze le
zing van het geneurae iijkt mij zeer waar
schijnlijk, daar men bij vroegere voorval
len van dien aard reeds van technische
constructiefouten gesproken heeft. In elk
geval is het zeer onwaarschijnlijk, dat
het luchtschip dooi den storm op het wa
ter gedrukt en vervolgens vernield is."
Do commandant van de „Macon", Wi
ley, heeft van het oorlogsschip, dat hem
gered heeft, een radiobericht gezonden
aan het departement van Marine te Was
hington, waarin hij de reeds gemelde bij
zonderheden omtrent de ramp als volgt
aanvult.
„Ter hoogte van Point Sur, toen de
„Macon" naar het Noorden koerste, bij
een snelheid van 63 knoopen, een 'hoogte
van ca. 425 meter en buiige lucht, heb
ben wij een defect gekregen. Ik geloof,
dat de hoogtestuurcontrole was wegge
rukt. Het luchtschip viel snel met den
boeg naar boven. Ik gaf bevel, alle bal
last en brandstof te laten vallen en de
i.anks vielen achter van het middenschip.
Daarop kreeg ik de mededeeling, dat gas-
cel no. 1 onder de staartvin verloren was
en ten slotte dat ook gascel no. 2 was
bezweken. Ik trachtte het schip in de na
bijheid van de kruisers ter hoogte van
Point Sur te doen dalen, maar ik kon
het wateroppervlak eerst op het laatst
oogenblik zien. Bij het neerkomen op het
water bezat het luchtschip geen snelheid
meer."
Sigaretten-verbruik in Amerika.
Blijkens gepubliceerde officieele cijfers
bedroeg het verbruik van sigaretten in
Amerika in 1934 gemiddeld 1000 stuks
per hoofd der bevolking.
In dit jaar is belasting betaald op
meer dan 120.611 millioen sigaretten,
hetgeen een vermeerdering van 14 mil
liard beteekent ten opzichte van het voor
gaande jaar.
Het wintert.
Uit Thracië, Macedonië en Thessalië
wordt hevige sneeuwval gemeld. In het
gebergte zijn heele dorpen door de me
ters hooge sneeuw van de buitenwereld
afgesneden.
Troepen wolven vallen op afgelegen
plaatsen ook mensehen aan.
In de Zwitsersche Jura zijn gisteren
buitengewoon lage temperaturen vastge
steld. Te Chaux de Fonds heeft het 20
graad en in het gebied van Neufchatel
op enkele plaatsen zelfs 29 graad ge
vroren.
De ex-Keizer naar Homburg?
De „Thurgauer Zeitung" zegt uit goede
bron te hebben vernomen, dat de ex-kei
zer zijn gemachtigde in Duitschland zou
hebben opgedragen in Berlijn stappen te
doen om toestemming te verkrijgen voor
een verblijf in Duitschland om gezond
heidsredenen.
's Keizers vertegenwoordiger zou door
Hitier persoonlijk zijn ontvangen, wien
hij namens den ex-keizer machtiging
verzocht om in de komende lente gedu
rende twee tot drie maanden in Bad-
Homburg te verblijven.
Hitier zou niet afwijzend staan tegen
over dit verzoek onder voorwaarde na
tuurlijk, dat Wilhelm II de meest stricte
reserve in acht zou nemen en dat het be
zoek geen aanleiding zou zijn tot eeniger-
lei monarchistische demonstratie.
Het bezoek, dat de ex-kroonprins on
langs aan den rijkskanselier Hitier heeft
gebracht, moet ook met deze aangele
genheid verband houden.
Men acht het waarschijnlijk, dat de ex-
keizer voor het eerst sinds November
1918 dit jaar den Duitschen bodem weer
zal betreden.
Te voorstellen van Londen.
Het antwoord van Duitschland op -de
Engelsch-Fransche voorstellen betreffen
de het luchtpact enz. zal. naar men in
Britsc-he diplomatieke kringen gelooft,
vandaag aan de ambassadeurs van Ente-
1 nl en 1 rankrijk te Berlijn overhandigd
worden.
Korte Berichten.
Pearer en Hemsworth, de 'beide
deelnemers aan den vliegwedstrijd naar
Melbourne, d'e voor Britsch-Guinea had
den ingesehre en, zijn gisteren te Mel
bourne aangekomen, na een tocht die 116
dagen heeft 'geduurd. Dit is 3 weken
langer dan de laatste 'roote zei'boolen
over den afstand Mr'bourneI onden ple
gen af te leggen.
DE SPOORWEGEN HANDHAVEN
DEN ZOMERTIJD.
Dienstregeling voor 15 Mei daarnaar
ingericht.
Naar het „Hbld." verneemt heeft de
directie der Nederlandsche' Spoorwegen
besloten de zomerdienstregeling, welke
tegen 15 Mei a.s. ingaat, te doen samen
stellen volgens den bestaanden Amster-
aamscnen zomertijd, aus ongeacht de
eventueele beslissing der Eerste Kamer
om Nederland bij de landen met Midden-
Europeesche tijd in te deelen.
Zooals men weet hebben de Spoorwe
gen een half jaar noodig om een goede
dienstregeling voor te bereiden. In het
uiterste geval zou men zich met vier
maanden kunnen behelpen. Maar nu ook
deze termijn is verstreken, zonder dat de
Kamer een besluit heeft genomen, zit er
niets anders op dan een dienstregeling te
ontwerpen volgens den bestaanden Am-
sterdamschen zomertijd.
Het blad heeft den heer Giesberger,
chef van de afdeeling Dienstregeling, ge
vraagd, wat de Spoorwegen zullen doen,
indien de Kamer toch vóór den 15den
Mei mocht hesluiten tot den Midden-
Europeeschen tijd.
Het eenige dat er dan op zit, zou zijn
een nooddienstregeling te maken, welis
waar niet in den vorm van een spoor
boekje, maar door middel van strooibil
jetten.
De heer Giesberger vreesde hiervoor
groote ontstemming bij het publiek, om
dat men dan op het traject Amsterdam-
Maastricht b.v. niet minder dan vier
strooibiljetten zou moeten raadplegen.
Toch zal het dien kant uitgaan, wan
neer de minister, nadat het Kamerbe-
sluit is gevallen bepaald, dat de Midden-
Europeesche tijd voortaan ook voor Ne
derland zal gelden. De verbindingen van
het buitenland naar ons land blijven alle
behouden, doch omgekeerd zal men de
doorgaande D-treinen naar het buiten
land 20 minuten moeten vervroegen,
overeenkomstig de bestaande internatio
nale afspraken. Ook hiervan zal het rei
zigersverkeer den nadeeligen invloed on
dervinden, daar het niet doenlijk is uit
sluitend internationale verbindingen te
veranderen, zonder tevens den nationa-
len treinenloop te wijzigen.
De Spoorwegen kunnen natuurlijk ook
bij invoering van den Midden-Europee-
schen tijd alles op zijn beloop laten, maar
alweer vreesde de heer Giesberger hiervan
groote bezwaren van de zijde der foren
sen, die dan overal 20 minuten te vroeg
zullen aankomen.
De verwachting bestaat daarom te
Utrecht dat op 15 Mei geen Midden-
EUropeesche tijd meer zal worden ge
steld, terwijl de wenschelijkheid werd
bepleit van het invoeren van dezen tijd
op 15 Mei 1936.
Men zou dan de gelegenheid hebben
den nieuwen toestand op de internatio
nale conferentie voor de dienstregeling
bij de verschillende spoorwegen, die dit
jaar in October te Helsingfors wordt ge
houden, onder oogen te zien.
Werkloosheidskosten in 1933 en in 1934.
In de Jan.-aflevering van het maand
schrift van het Centraal Bureau voor de
Statistiek komt een overzicht voor van
de bedragen, welke door Rijk en gemeen
ten in 1934 en voorafgaande jaren aan
de bestrijding der werkloosheid zijn ten
koste gelegd. De volgende cijfers zijn daar
aan ontleend.
In 1934 gaf het Rijk naar raming f52.8
millioen (in 1933 f 84.5 millioen) voor dit
doel uit, waaronder voor werkverschaffing
f 18.4 millioen (in 1933 f30.9 millioen),
werkloosheidsverzekering f 6.7 millioen
(in 1933 f8.4 millioen), steun aan crisis-
werkloozen f27.6 millioen (in 1933 f45.2
millioen).
De uitgaven der gemeenten moeten voor
1934 geraamd worden op f75.3 millioen
(in 1933 f62.1 millioen), waaronder voor
werkverschaffing f 18.3 millioen (in 1933
f 12.5 millioen), werkloosheidsverzekering
f6.6 millioen (in 1933 f8.2 millioen)steun
aan crisiswerkloozen f32.8 millioen (in
1933 f 15.4 millioen), steun aan niet-crisis-
werkloozen f 17.6 millioen (in 1933 f26
millioen).
In totaal gaven het Rijk en de gemeen
ten dus in het afgeloopen jaar naar ra
ming rond f 128 millioen (in 1933 f 147
millioen) uit.
Interneering van vreemdelingen.
Naar men verneemt is de regeering
voornemens een interneeringsinrichting
in het leven te roepen, waarin de vreem
delingen, die voor de openbare orde of
veiligheid hier te lande gevaarlijk ge
acht worden, zullen worden opgenomen.
Afschaffing van wethouderspensioenen.
Naar de „Standaard" verneemt, is de
regeering voornemens maatregelen voor
te stellen, welke bedoelen een einde te ma
ken aan het toekennen van pensioen aan
wethouders.
In het door den minister-president dr
H. Colijn in de Eerste Kamer aangekon
digde wetsontwerp tegen de cumulatie
zijn zoodanige bepalingen opgenomen.
Het moet in de bedoeling van de re
geering liggen, dat voortaan aan wethou
ders bij hun aftreden een afloopend
wachtgeld voor den tijd van drie jaren
zal kunnen worden toegekend. Verkregen
rechten zouden worden erkend, echter
met dien verstande, dat een afgetreden
wethouder, die pensioen geniet, wener in
functie tredend, zajn pensioenrechten zal
verliezen, evenals een wethouder, die op
grond van vroegere wethoudersjareln
recht op pensioen heeft, doch wiens pen
sioen op 't oogenblik van afkondiging der
wet stilstaat, omdat hij weder ais wet
houder is opgetreden.
Rijksbemiddalanrs aan hei werk.
De leden van de werknemersorganisa
ties in de tabaksindustrie te Groningen
hebben de tusschenvoorstellen van den
rijksbemiddelaar den heeT H. Bloemers,
aangenomen, waardoor een conflict is
voorkomen. Deze voorstellen houden o.a.
in een loonsverlaging van tien procent,
die direct ingaat, en nogmaals vijf pro
cent, ingaande op 1 September a.s.
Dinsdag zijn onder leiding van den
rijksbemiddelaar, prof. mr Aalberse, tus-
sohen belanghebbende partijen besprekin
gen gevoerd inzake het dreigend conflict
bij de scheepswerven de Haan en Oerle-
mans te Heusden.
Aangezien na langdurige gedachtenwis-
seling nog geen overeenstemming kon
worden bereikt, werden de besprekingen
gisteren voortgezet.
EERSTE KAMER.
De Defensiebegrooting aangenomen.
Buitenlandsche Zaken.
Nadat Minister Deckers gisteren zijn
rede had beëindigd, werd door den heer
Moltmaker, S.D., aangedrongen op
een andere houding tegenover de bonden
en vereenigingen.
Minister Deckers kwam in zijn re
pliek met kracht tegen deze woorden op.
Het was de tactiek der bonden, ver
wijdering te veroorzaken tusschen offi
cieren en minderen en een deel van de
taak der officieren over te nemen. Met
vele ongeoorloofde middelen is in die rich
ting gewerkt. De bonden deden b.v. alles
om voetbal-elftallen, waarin ook officie
ren zouden meespelen, te verhinderen te
spelen. Dan zou er te veel vertrouwelijk
heid komen tusschen officieren en man
schappen. Een jongen, die bij een feestje
van officieren op een mondharmonica
speelde, vond. zijn plunje verscheurd.
En zoo zijn er zeer vele voorbeelden.
De heer Moltmaker moge spreken van
bakerpraatjes zoolang spr. wat te zeg
gen heeft, zullen ze niet meer behoeven
te gebeuren.
Nogmaals motiveert spr. zijn optreden
tegen „De blauwe vaan".
De Defensiebegrooting werd aange
nomen met 29 tegen 14 stemmen (tegen
de sociaal-democraten en vrijzinnig-demo
craten).
De vestingbegrooting voor 1935 en de
begrooting voor het staatsbedrijf der Ar
tillerie-Inrichtingen voor 1935 werden
zonder debat en z.h.st. aangenomen.
Daarna was aan de orde de begrooting
van Buitenlandsche Zaken.
De heer B r i t, A.-R., drong aan op
een meer krachtig optreden voor de
Nederlandsche belangen in het buiten
land. Inzake de toetreding van Rusland
tot den Volkenbond had de regeering een
krachtiger geluid moeten laten hooren.
Het zenden van troepen naar het Saar-
gebied keurde spr. af. Verder voerde de
heer Briët een warm pleidooi voor de
handhaving van onze vrijheid.
De vrijheid blijve het hoogste goed voor
ons, als voor alle kleine volkeren. Het
streven naar democratie geeft niets, als
men geen offers wil voor zijn vrij volks
bestaan.
TWEEDE KAMER.
De Indische begrooting.
Bij de gisteren voortgezette behande
ling van de Indische begrooting hebben
de heeren Sneevliet, Rev.-Soc., en
Roes tam, Comm., zooals vanzelf
spieekt afbrekende critiek uitgeoefend.
De heer Westerman, Nat.-Herst.,
ontwikkelde bezwaren tegen het onder
wijs aan de rechtshoogeschool en de in
voering van het Westersche parlementaire
stelsel in Indië.
De heer F e b e r, R.-K., vroeg verstrek
king van een Rijksbijdrage aan Indië.
Aan den Indischen schuldenlast moet een
einde komen.
Het optreden van den goedkoopen Oos-
terschen producent op de Javasche markt
is op den duur niet te handhaven.
Het belang der Inlandsche bevolking
eischt echter, dat goedkoope, primair
noodzakelijke artikelen op de Inlandsche
markt zullen worden toegelaten. Wil de
Nederlandsche nijverheid zich handhaven
op de Indische markt, dan kome zij met
een productie, waaraan de Oostersche nij
verheid nog niet toe is, en richtte in Indië
zelf bedrijven op.
De heer Van Kempen, Lib., wees
er op, dat wij in Indië ondanks alle be
zuiniging, voor een begrootingstekort
Binnenland.
De defensie-begrooting door de Eerste
Kamer aangenomen.
De Tweede Kanoer behandelt de Indische
begrooting.
Afschaffing van wethouderspeneioenen.
De spoorwegen handhaven den zomertijd.
Buitenland.
Hauptman ter dood veroordeeld.
De ramp met het Amerikaansche lucht
schip.
staan van 50 millioen en een schuld van
1 y<i milliard.
Dit staat niet in verhouding tot het in
komen. Verkeerden particuliere bedrijven
in zulk een toestand, zij zouden op h,un
kapitaal al lang hebben afgeschrev'en.
Nederland verleene financiëelen steun aan
Indië. De minister late hierover zijn ge
dachten gaan.
De toestand is moeilijk in den Pacific.
Waakzaamheid is gebeden. Sr is dreiging,
niet tegen ons, maar om en neven
ons. Wij moeten paraat zijn en defensie-
achterstand inhalen.
WERKLOQSHEIDS-SUBSIDIE-FONDS.
Spoedige samenstelling van de
uitvoerings-voorschriften.
In de Memorie van Antwoord op 'het
voorloopig verslag 'der Eerste Kamer over
de wetsontwerpen: wijziging der wet van
15 Juli 1929; wijziging van de wet van 8
December 1933, wijst de regeering de
meening, dat baar uitgangspunt bij deze
wetsontwerpen zou zijn geweest, dat het
Rij'ksbudget moet worden ontlast, in dezen
algemeenen vorm geuit, af.
Het betreft bier correcties met bet oog
op te voren, bij de instelling van bet ge
meentefonds, niet voorziene omstandig
heden. Ten aanzien van de voorziening in
de werkloosheidsuitgaven beoogt de thans
voorgestelde regeling een meer 'billijke
verdeeling van lasten tusschen de gemeen
ten onderling en tusschen het Rijk en de
gemeenten in 'het leven te roepen.
Eenige 'leden uitten de vrees, dat bij vele
gemeenten 'de prikkel zal verminderen om
de kosten der uibkeeringen aan werkloo-
zen zoo laag mogelijk te houden. De re
geering stelt daartegenover dat zij voor
de verleening van steun-uibkeeringen uit
voerige subsidie-voorwaarden heeft vast
gesteld.
De regeering is van meening, dat de
gemeenten tijdig het bedrag der uitkeering
moeten weten. Zij zal er naar streven om
spoedig nadat dit ontwerp tot stand is
gekomen, de uitvoeringsvoorschriften aan
de Kroon ter vaststelling aan te bieden,
opdat nog vóór 1 Mei 1935 het bedrag
der nieuwe uitkeering, voor zoover 'dit
althans aan de hand der geraamde be
lastingopbrengsten mogelijk is, ter kennis
van de gemeentebesturen kan worden ge
bracht.
Indijking van het Zuiderschor bij
St. Philipsiand.
Het waterschap Rumoirt (St. Philips-
land) heeft bericht ontvangen, dat de
minister van waterstaat vergunning heeft
verleend tot de indijking van het Zuider
schor, gelegen ten noord-westen van het
voormalige eiland Sint Philipsiand.
Genoemde indijking is aangevraagd als
een object voor werkverschaffing. Een
hedrag van f 100.000 kan hierbij ver
toond worden.
De werkzaamheden zullen 1 April een
aanvang nemen en uitgevoerd worden
onder leiding van de Nederlandsche Hei
demaatschappij in centrale werkverschaf
fing.
- De Commissaris der Koningin be
zoekt Maandag 25 Februari a.s. de ge
meenten St. Kruis, E'ede, Aardenburg,
Sluis, Retranchement en Cadzand.
Middelburg. Woensdagavond werd in
'het Mil. Tehuis de 21ste jaarvergadering
gehouden van den Ohr. Besturenbond ter
plaatse, onder voorzitterschap van dhr P.
Meliefste, die een openingswoord sprak,
waarin hij memoreert de belangrijkste ge
beurtenissen op sociaal terrein in bet af
geloopen jaar, daarbij wijzend op den
nog steeds ongunstigen economischen toe
stand en de maatregelen, genomen door
onze regeering.
Vervolgens wordt gewezen op den om
vangrijken arbeid verricht door bet C. N.
V. op het gebied van werkloozenzorg en
principieele scholing der leden.
Aan het jaarverslag van den secr., dhr
A. Flipse, ontleenen wij, dat de arbeid
van den C. ÏB. 'B. regelmatig voortgang