DONDERDAG 14 FEBRUARI 1935 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND Buitenland Bin (and. Staten-Generaal. Belangrijkste nieuws. Uit de Provincie. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad,De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg: Fa BOEKHANDEL J. J. FANOY, Lange Burg B 16, Tel. 28. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, wce5tab£'i<i.etit<3te» voer Middelburg, Goee en Vlissingen fOl-O. Losse nnmmers r> teal Advertentiën 80 cent per regel. Ingezonden modideelingen 60 cer.t per regel. Kleins Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. Geeft de le klasse voordeel Meermalen is van verschillende kanten aangedrongen op afschaffing van de le klasse der Nederlandsche spoorwegen, omdat naar men meende op die wijze een niet onbelangrijke bezuiniging kon worden verkregen. Thans echter komt :het tijdschrift „iSpoor- en Tramwegen" met 'n gisteren id oor ons vermeld artikel, waarin wordt betoogd, dat het bestaan van de le klasse over 1933 een netto voordeel van f 80.000 beteekende. Hierbij wordt echter naar het ons voor komt een factor, die niet zonder beteeke- nis moet worden geacht, verwaarloosd. In dit verband is n.l. van belang de vraag door welk publiek de le klasse in hoofdzaak wordt bevolkt. Hoe het komt, dat in een crisisjaar als 1933 van 'de le klasse nog een betrekkelijk vrij: 'druk ge bruik wordt gemaakt En dan meenen wij niet ver van de waarheid te zijn als we ze'ggen, dat het publiek, hetwelk van de le klasse gebruik maakt, voor een zeer belangrijk percen tage bestaat uit Kamerleden en hoogere ambtenaren. Waaruit dan volgt, dat het verkregen voordeel van f 80.000 tenslotte door het Rijk, dat wil zeggen door de belasting betalende burgerij' betaald is, misschien wel dubbel en dwars. Wij hebben hier dus aangenomen dat de door „Spoor- en Tramwegen" ver strekte cijfers geheel juist zijn te doen met een schijnbaar voordeel, dat toch in werkelijkheid nadeel beteekent. De ramp van hei Amerikaansche luchtschip. De overlevenden van de „Macon"-ramp zijn in San Francisco aangekomen. Zij konden echter nog geen nadere verkla ringen afleggen betreffende de oorzaak van de catastrofe. De vice-commandant van het lucht schip, Scott Pack, vermoedt, zoo meldt „Un. Press", dat door den plotseling op- stekenden storm uit de Californische bergstreken bet bovenste roer is wegge rukt. Kort daarop zijn twee gashouders vernield. Een zelfde lezing van het ongeluk geeft ook de eenige ooggetuige van de ramp, de vuurtorenwachter van Point Sur Mil ler. Miller heeft door een verrekijker ge zien, hoe een roer van het laag vliegende luchtschip in zee stortte. Door alle overlevenden wordt vooral de radiotelegrafist Daily als de held van de catastrofe gehuldigd. Hij was bij zijn ra dio-apparaat gebleven, hoewel de „Ma con" reeds neerstortte, intusschen onon derbroken S. 0. S.-signalen uitzendend. Had hij de oorlogsschepen, die aan de oefeningen deelnamen, niet geregeld op de hoogte gehouden van de positie van het luchtschip, dan was de redding van de bemanning ten zeerste bemoeilijkt ge worden. Door zijn heldhaftige plichtsbe trachting hebben de oorlogsschepen bin nen zeer korten tijd de plaats des on- heils kunnen bereiken en de schipbreu kelingen aan boord kunnen nemen. Daily is eerst uit den gondel gesprongen, toen de „Macon" nog slechts dertig me ter van den zeespiegel verwijderd was. In regeeringskringen is men van mee- ning, dat de catastrofe met de „Macon" de plannen, om een oorlogsvloot, geheel bestaande uit Zeppelins te bouwen, een doodelijken slag heeft toegebracht. Roose velt zou reeds hebben verklaard, dat hij niet voornemens is, credieten ter vervan ging van het vergane luchtschip aan te vragen, ook al is het geld beschikbaar. De President is blijkbaar niet geneigd, nog middelen voor den bouw van lucht schepen uit te trekken. Hij acht het be ter, dit geld te besteden voor den bouw van groote, meermotorige vliegtuigen. De staatssecretaris van marine Swan- son, verklaarde, dat het neerstorten van de „Macon" de plannen der bondsregee- ring om in den aanstaanden zomer proef vluchten met Duitsche Zeppelins te ma ken, niet negatief beïnvloeden zal. Op de vraag, waarom Duitsche Zeppelins veili ger waren, antwoordde Swanson, dat Duitschland veel grootere ervaring op dit gebied bezit. Het laatste woord over bestuurbare luchtschepen is naar zijn meening ook in de Vereenigde Staten nog niet gesproken. In een interview gaf dr Eckener, de commandant van de „Graf Zeppelin" als zijn meening te kennen, dat men in verband met de catastrofe der „Macon" geen conclusies mocht trekken ten aan zien van .do mogelijkheden van een ver keer met luchtschepen over den Oceaan. „Ik ben natuurlijk niet in staat", aldus dr Eckener, „van hieruit een verklaring 'e geven van de oorzaak der ramp. Vol gens berichten, welke ik ontvangen heb, zijn twee gashouders gescheurd. Deze le zing van het geneurae iijkt mij zeer waar schijnlijk, daar men bij vroegere voorval len van dien aard reeds van technische constructiefouten gesproken heeft. In elk geval is het zeer onwaarschijnlijk, dat het luchtschip dooi den storm op het wa ter gedrukt en vervolgens vernield is." Do commandant van de „Macon", Wi ley, heeft van het oorlogsschip, dat hem gered heeft, een radiobericht gezonden aan het departement van Marine te Was hington, waarin hij de reeds gemelde bij zonderheden omtrent de ramp als volgt aanvult. „Ter hoogte van Point Sur, toen de „Macon" naar het Noorden koerste, bij een snelheid van 63 knoopen, een 'hoogte van ca. 425 meter en buiige lucht, heb ben wij een defect gekregen. Ik geloof, dat de hoogtestuurcontrole was wegge rukt. Het luchtschip viel snel met den boeg naar boven. Ik gaf bevel, alle bal last en brandstof te laten vallen en de i.anks vielen achter van het middenschip. Daarop kreeg ik de mededeeling, dat gas- cel no. 1 onder de staartvin verloren was en ten slotte dat ook gascel no. 2 was bezweken. Ik trachtte het schip in de na bijheid van de kruisers ter hoogte van Point Sur te doen dalen, maar ik kon het wateroppervlak eerst op het laatst oogenblik zien. Bij het neerkomen op het water bezat het luchtschip geen snelheid meer." Sigaretten-verbruik in Amerika. Blijkens gepubliceerde officieele cijfers bedroeg het verbruik van sigaretten in Amerika in 1934 gemiddeld 1000 stuks per hoofd der bevolking. In dit jaar is belasting betaald op meer dan 120.611 millioen sigaretten, hetgeen een vermeerdering van 14 mil liard beteekent ten opzichte van het voor gaande jaar. Het wintert. Uit Thracië, Macedonië en Thessalië wordt hevige sneeuwval gemeld. In het gebergte zijn heele dorpen door de me ters hooge sneeuw van de buitenwereld afgesneden. Troepen wolven vallen op afgelegen plaatsen ook mensehen aan. In de Zwitsersche Jura zijn gisteren buitengewoon lage temperaturen vastge steld. Te Chaux de Fonds heeft het 20 graad en in het gebied van Neufchatel op enkele plaatsen zelfs 29 graad ge vroren. De ex-Keizer naar Homburg? De „Thurgauer Zeitung" zegt uit goede bron te hebben vernomen, dat de ex-kei zer zijn gemachtigde in Duitschland zou hebben opgedragen in Berlijn stappen te doen om toestemming te verkrijgen voor een verblijf in Duitschland om gezond heidsredenen. 's Keizers vertegenwoordiger zou door Hitier persoonlijk zijn ontvangen, wien hij namens den ex-keizer machtiging verzocht om in de komende lente gedu rende twee tot drie maanden in Bad- Homburg te verblijven. Hitier zou niet afwijzend staan tegen over dit verzoek onder voorwaarde na tuurlijk, dat Wilhelm II de meest stricte reserve in acht zou nemen en dat het be zoek geen aanleiding zou zijn tot eeniger- lei monarchistische demonstratie. Het bezoek, dat de ex-kroonprins on langs aan den rijkskanselier Hitier heeft gebracht, moet ook met deze aangele genheid verband houden. Men acht het waarschijnlijk, dat de ex- keizer voor het eerst sinds November 1918 dit jaar den Duitschen bodem weer zal betreden. Te voorstellen van Londen. Het antwoord van Duitschland op -de Engelsch-Fransche voorstellen betreffen de het luchtpact enz. zal. naar men in Britsc-he diplomatieke kringen gelooft, vandaag aan de ambassadeurs van Ente- 1 nl en 1 rankrijk te Berlijn overhandigd worden. Korte Berichten. Pearer en Hemsworth, de 'beide deelnemers aan den vliegwedstrijd naar Melbourne, d'e voor Britsch-Guinea had den ingesehre en, zijn gisteren te Mel bourne aangekomen, na een tocht die 116 dagen heeft 'geduurd. Dit is 3 weken langer dan de laatste 'roote zei'boolen over den afstand Mr'bourneI onden ple gen af te leggen. DE SPOORWEGEN HANDHAVEN DEN ZOMERTIJD. Dienstregeling voor 15 Mei daarnaar ingericht. Naar het „Hbld." verneemt heeft de directie der Nederlandsche' Spoorwegen besloten de zomerdienstregeling, welke tegen 15 Mei a.s. ingaat, te doen samen stellen volgens den bestaanden Amster- aamscnen zomertijd, aus ongeacht de eventueele beslissing der Eerste Kamer om Nederland bij de landen met Midden- Europeesche tijd in te deelen. Zooals men weet hebben de Spoorwe gen een half jaar noodig om een goede dienstregeling voor te bereiden. In het uiterste geval zou men zich met vier maanden kunnen behelpen. Maar nu ook deze termijn is verstreken, zonder dat de Kamer een besluit heeft genomen, zit er niets anders op dan een dienstregeling te ontwerpen volgens den bestaanden Am- sterdamschen zomertijd. Het blad heeft den heer Giesberger, chef van de afdeeling Dienstregeling, ge vraagd, wat de Spoorwegen zullen doen, indien de Kamer toch vóór den 15den Mei mocht hesluiten tot den Midden- Europeeschen tijd. Het eenige dat er dan op zit, zou zijn een nooddienstregeling te maken, welis waar niet in den vorm van een spoor boekje, maar door middel van strooibil jetten. De heer Giesberger vreesde hiervoor groote ontstemming bij het publiek, om dat men dan op het traject Amsterdam- Maastricht b.v. niet minder dan vier strooibiljetten zou moeten raadplegen. Toch zal het dien kant uitgaan, wan neer de minister, nadat het Kamerbe- sluit is gevallen bepaald, dat de Midden- Europeesche tijd voortaan ook voor Ne derland zal gelden. De verbindingen van het buitenland naar ons land blijven alle behouden, doch omgekeerd zal men de doorgaande D-treinen naar het buiten land 20 minuten moeten vervroegen, overeenkomstig de bestaande internatio nale afspraken. Ook hiervan zal het rei zigersverkeer den nadeeligen invloed on dervinden, daar het niet doenlijk is uit sluitend internationale verbindingen te veranderen, zonder tevens den nationa- len treinenloop te wijzigen. De Spoorwegen kunnen natuurlijk ook bij invoering van den Midden-Europee- schen tijd alles op zijn beloop laten, maar alweer vreesde de heer Giesberger hiervan groote bezwaren van de zijde der foren sen, die dan overal 20 minuten te vroeg zullen aankomen. De verwachting bestaat daarom te Utrecht dat op 15 Mei geen Midden- EUropeesche tijd meer zal worden ge steld, terwijl de wenschelijkheid werd bepleit van het invoeren van dezen tijd op 15 Mei 1936. Men zou dan de gelegenheid hebben den nieuwen toestand op de internatio nale conferentie voor de dienstregeling bij de verschillende spoorwegen, die dit jaar in October te Helsingfors wordt ge houden, onder oogen te zien. Werkloosheidskosten in 1933 en in 1934. In de Jan.-aflevering van het maand schrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek komt een overzicht voor van de bedragen, welke door Rijk en gemeen ten in 1934 en voorafgaande jaren aan de bestrijding der werkloosheid zijn ten koste gelegd. De volgende cijfers zijn daar aan ontleend. In 1934 gaf het Rijk naar raming f52.8 millioen (in 1933 f 84.5 millioen) voor dit doel uit, waaronder voor werkverschaffing f 18.4 millioen (in 1933 f30.9 millioen), werkloosheidsverzekering f 6.7 millioen (in 1933 f8.4 millioen), steun aan crisis- werkloozen f27.6 millioen (in 1933 f45.2 millioen). De uitgaven der gemeenten moeten voor 1934 geraamd worden op f75.3 millioen (in 1933 f62.1 millioen), waaronder voor werkverschaffing f 18.3 millioen (in 1933 f 12.5 millioen), werkloosheidsverzekering f6.6 millioen (in 1933 f8.2 millioen)steun aan crisiswerkloozen f32.8 millioen (in 1933 f 15.4 millioen), steun aan niet-crisis- werkloozen f 17.6 millioen (in 1933 f26 millioen). In totaal gaven het Rijk en de gemeen ten dus in het afgeloopen jaar naar ra ming rond f 128 millioen (in 1933 f 147 millioen) uit. Interneering van vreemdelingen. Naar men verneemt is de regeering voornemens een interneeringsinrichting in het leven te roepen, waarin de vreem delingen, die voor de openbare orde of veiligheid hier te lande gevaarlijk ge acht worden, zullen worden opgenomen. Afschaffing van wethouderspensioenen. Naar de „Standaard" verneemt, is de regeering voornemens maatregelen voor te stellen, welke bedoelen een einde te ma ken aan het toekennen van pensioen aan wethouders. In het door den minister-president dr H. Colijn in de Eerste Kamer aangekon digde wetsontwerp tegen de cumulatie zijn zoodanige bepalingen opgenomen. Het moet in de bedoeling van de re geering liggen, dat voortaan aan wethou ders bij hun aftreden een afloopend wachtgeld voor den tijd van drie jaren zal kunnen worden toegekend. Verkregen rechten zouden worden erkend, echter met dien verstande, dat een afgetreden wethouder, die pensioen geniet, wener in functie tredend, zajn pensioenrechten zal verliezen, evenals een wethouder, die op grond van vroegere wethoudersjareln recht op pensioen heeft, doch wiens pen sioen op 't oogenblik van afkondiging der wet stilstaat, omdat hij weder ais wet houder is opgetreden. Rijksbemiddalanrs aan hei werk. De leden van de werknemersorganisa ties in de tabaksindustrie te Groningen hebben de tusschenvoorstellen van den rijksbemiddelaar den heeT H. Bloemers, aangenomen, waardoor een conflict is voorkomen. Deze voorstellen houden o.a. in een loonsverlaging van tien procent, die direct ingaat, en nogmaals vijf pro cent, ingaande op 1 September a.s. Dinsdag zijn onder leiding van den rijksbemiddelaar, prof. mr Aalberse, tus- sohen belanghebbende partijen besprekin gen gevoerd inzake het dreigend conflict bij de scheepswerven de Haan en Oerle- mans te Heusden. Aangezien na langdurige gedachtenwis- seling nog geen overeenstemming kon worden bereikt, werden de besprekingen gisteren voortgezet. EERSTE KAMER. De Defensiebegrooting aangenomen. Buitenlandsche Zaken. Nadat Minister Deckers gisteren zijn rede had beëindigd, werd door den heer Moltmaker, S.D., aangedrongen op een andere houding tegenover de bonden en vereenigingen. Minister Deckers kwam in zijn re pliek met kracht tegen deze woorden op. Het was de tactiek der bonden, ver wijdering te veroorzaken tusschen offi cieren en minderen en een deel van de taak der officieren over te nemen. Met vele ongeoorloofde middelen is in die rich ting gewerkt. De bonden deden b.v. alles om voetbal-elftallen, waarin ook officie ren zouden meespelen, te verhinderen te spelen. Dan zou er te veel vertrouwelijk heid komen tusschen officieren en man schappen. Een jongen, die bij een feestje van officieren op een mondharmonica speelde, vond. zijn plunje verscheurd. En zoo zijn er zeer vele voorbeelden. De heer Moltmaker moge spreken van bakerpraatjes zoolang spr. wat te zeg gen heeft, zullen ze niet meer behoeven te gebeuren. Nogmaals motiveert spr. zijn optreden tegen „De blauwe vaan". De Defensiebegrooting werd aange nomen met 29 tegen 14 stemmen (tegen de sociaal-democraten en vrijzinnig-demo craten). De vestingbegrooting voor 1935 en de begrooting voor het staatsbedrijf der Ar tillerie-Inrichtingen voor 1935 werden zonder debat en z.h.st. aangenomen. Daarna was aan de orde de begrooting van Buitenlandsche Zaken. De heer B r i t, A.-R., drong aan op een meer krachtig optreden voor de Nederlandsche belangen in het buiten land. Inzake de toetreding van Rusland tot den Volkenbond had de regeering een krachtiger geluid moeten laten hooren. Het zenden van troepen naar het Saar- gebied keurde spr. af. Verder voerde de heer Briët een warm pleidooi voor de handhaving van onze vrijheid. De vrijheid blijve het hoogste goed voor ons, als voor alle kleine volkeren. Het streven naar democratie geeft niets, als men geen offers wil voor zijn vrij volks bestaan. TWEEDE KAMER. De Indische begrooting. Bij de gisteren voortgezette behande ling van de Indische begrooting hebben de heeren Sneevliet, Rev.-Soc., en Roes tam, Comm., zooals vanzelf spieekt afbrekende critiek uitgeoefend. De heer Westerman, Nat.-Herst., ontwikkelde bezwaren tegen het onder wijs aan de rechtshoogeschool en de in voering van het Westersche parlementaire stelsel in Indië. De heer F e b e r, R.-K., vroeg verstrek king van een Rijksbijdrage aan Indië. Aan den Indischen schuldenlast moet een einde komen. Het optreden van den goedkoopen Oos- terschen producent op de Javasche markt is op den duur niet te handhaven. Het belang der Inlandsche bevolking eischt echter, dat goedkoope, primair noodzakelijke artikelen op de Inlandsche markt zullen worden toegelaten. Wil de Nederlandsche nijverheid zich handhaven op de Indische markt, dan kome zij met een productie, waaraan de Oostersche nij verheid nog niet toe is, en richtte in Indië zelf bedrijven op. De heer Van Kempen, Lib., wees er op, dat wij in Indië ondanks alle be zuiniging, voor een begrootingstekort Binnenland. De defensie-begrooting door de Eerste Kamer aangenomen. De Tweede Kanoer behandelt de Indische begrooting. Afschaffing van wethouderspeneioenen. De spoorwegen handhaven den zomertijd. Buitenland. Hauptman ter dood veroordeeld. De ramp met het Amerikaansche lucht schip. staan van 50 millioen en een schuld van 1 y<i milliard. Dit staat niet in verhouding tot het in komen. Verkeerden particuliere bedrijven in zulk een toestand, zij zouden op h,un kapitaal al lang hebben afgeschrev'en. Nederland verleene financiëelen steun aan Indië. De minister late hierover zijn ge dachten gaan. De toestand is moeilijk in den Pacific. Waakzaamheid is gebeden. Sr is dreiging, niet tegen ons, maar om en neven ons. Wij moeten paraat zijn en defensie- achterstand inhalen. WERKLOQSHEIDS-SUBSIDIE-FONDS. Spoedige samenstelling van de uitvoerings-voorschriften. In de Memorie van Antwoord op 'het voorloopig verslag 'der Eerste Kamer over de wetsontwerpen: wijziging der wet van 15 Juli 1929; wijziging van de wet van 8 December 1933, wijst de regeering de meening, dat baar uitgangspunt bij deze wetsontwerpen zou zijn geweest, dat het Rij'ksbudget moet worden ontlast, in dezen algemeenen vorm geuit, af. Het betreft bier correcties met bet oog op te voren, bij de instelling van bet ge meentefonds, niet voorziene omstandig heden. Ten aanzien van de voorziening in de werkloosheidsuitgaven beoogt de thans voorgestelde regeling een meer 'billijke verdeeling van lasten tusschen de gemeen ten onderling en tusschen het Rijk en de gemeenten in 'het leven te roepen. Eenige 'leden uitten de vrees, dat bij vele gemeenten 'de prikkel zal verminderen om de kosten der uibkeeringen aan werkloo- zen zoo laag mogelijk te houden. De re geering stelt daartegenover dat zij voor de verleening van steun-uibkeeringen uit voerige subsidie-voorwaarden heeft vast gesteld. De regeering is van meening, dat de gemeenten tijdig het bedrag der uitkeering moeten weten. Zij zal er naar streven om spoedig nadat dit ontwerp tot stand is gekomen, de uitvoeringsvoorschriften aan de Kroon ter vaststelling aan te bieden, opdat nog vóór 1 Mei 1935 het bedrag der nieuwe uitkeering, voor zoover 'dit althans aan de hand der geraamde be lastingopbrengsten mogelijk is, ter kennis van de gemeentebesturen kan worden ge bracht. Indijking van het Zuiderschor bij St. Philipsiand. Het waterschap Rumoirt (St. Philips- land) heeft bericht ontvangen, dat de minister van waterstaat vergunning heeft verleend tot de indijking van het Zuider schor, gelegen ten noord-westen van het voormalige eiland Sint Philipsiand. Genoemde indijking is aangevraagd als een object voor werkverschaffing. Een hedrag van f 100.000 kan hierbij ver toond worden. De werkzaamheden zullen 1 April een aanvang nemen en uitgevoerd worden onder leiding van de Nederlandsche Hei demaatschappij in centrale werkverschaf fing. - De Commissaris der Koningin be zoekt Maandag 25 Februari a.s. de ge meenten St. Kruis, E'ede, Aardenburg, Sluis, Retranchement en Cadzand. Middelburg. Woensdagavond werd in 'het Mil. Tehuis de 21ste jaarvergadering gehouden van den Ohr. Besturenbond ter plaatse, onder voorzitterschap van dhr P. Meliefste, die een openingswoord sprak, waarin hij memoreert de belangrijkste ge beurtenissen op sociaal terrein in bet af geloopen jaar, daarbij wijzend op den nog steeds ongunstigen economischen toe stand en de maatregelen, genomen door onze regeering. Vervolgens wordt gewezen op den om vangrijken arbeid verricht door bet C. N. V. op het gebied van werkloozenzorg en principieele scholing der leden. Aan het jaarverslag van den secr., dhr A. Flipse, ontleenen wij, dat de arbeid van den C. ÏB. 'B. regelmatig voortgang

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 1