EERSTE BLAD Nederland in de crisis. MAANDAG 28 JANUARI 1935 DAGBLAD VOOR OE PROVINCIE ZEELAND Buitenland Binnenland Belangrijkste Nieuws. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postcheque en Girorekening 44405. Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Telef. 250, Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartael, weekabonnementen voor Middelburg, Goes ?r Vüssingen f0.20. toess nummers 5 cent Advei'noriüGa SO ceni per sagel. ïngei -den inoiMceUngen 00 cent per regel Kleine Advertcntiön Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij vooruitbetaling. Onder ietter o! motto <0.85. Bij contract belangrijke korting. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. EEN REDE VAN MINISTER H. COLIJN. Hoe onze Ingezonken volkswelvaart te verhoogen? Aan een koffiemaaltijd in Krasna- polsky te Amsterdam van de leden van de Groote Club-Doctrina en de Industrieele Club, welke koffiemaaltijd door een 500- tal leden, vertegenwoordigers van handel, scheepvaart en industrie, geld- en bank wezen, werd bijgewoond, heeft de minis ter-president, dr H. Galijn, Zaterdagmid dag gesproken over de vraag: Wat kun nen wij doen en wat moeten wij laten, om onze ingezonken volkswelvaart te ver hoogen? Dhr Colijn begon met er op den nadruk te leggen, dat hij zou spreken over ver hooging van de ingezonken volkswelvaart en niet over herstel van de vroegere, over aanpassing en niet over overbrugging. Overbruggen doet de gedachte rijlzen aan een oever, die even hoog is als de andere; herstel van de volkswelvaart onderstelt terugkeer tot de toestanden van voorheen, en in dezen terugkeer heeft spr. geen ge loof. Spr. ging dan eerst na de oorzaken en het karakter van de depressie, waarin wij op het oogenblik verkeeren. Hierbij mag niet alleen worden gedacht aan de gevolgen van den oorlog, maar moet vooral oandacht worden geschonken aan de belangrijke fundamenteele wijzi gingen, opgetreden in het productiepro ces van de wereld, welke wijzigingen zich reeds vóór den oorlog manifesteerden. In den hreede en met tal van cijfers toonde Spr. aan, hoe voornamelijk in de laatste helft van de 19e eeuw de wereld economie zich heeft gekenmerkt door de cntwikkeling van de buiten-Europeesche gebieden, met behulp van Europeesch kapitaal, intellect en ten deele Europee- sche werkkrachten. Gewezen werd op Amerika en Japan, welk land als industrieel producent in 1900 nauwelijks meetelde, en welks pro ductie in 1929 was gestegen: in de me taalindustrie tot 800 millioen, in de chemische industrie tot 750 millioen en de textielnijverheid tot 2500 millioen gul den. Het gevolg van den gewijzigden toe stand is geweest, een streven om het economische wereldgebied te ver- deelen in sferen van economischen in vloed, waartegenover Europa, dat ophield de leidende factor te zijn in de wereld economie, niets beters wist te bedenken dan zichzelf te verteren in economisch nationalisme. Komende tot de vraag welke gedrags lijn Nederland moet volgen, toonde Spr. aan, dat wanneer we 1934 vergelijken met 1913, Nederland wat de productie be treft, een betere plaats inneemt dan de andere landen 'Oim ons heen, maar dat, wanneer we 1928 met 1934 vergelijken, de achteruitgang in Nederland grooter is geweest dan in de meeste ons omringen de landen. Alleen België staat dan op lager peil. Wanneer we nu vragen, wat we moeten doen om in onze positie zooveel mogelijk verbetering te brengen, dan worden in hoofdzaak drie midelen aangeprezen. Af gezien van die midelen, aldus de minister, die ik eiken dag in talrijke brieven ont vang van menschen, die in 24 uur niet al leen de crisis in Nederland, maar in de geheele wereld kunnen oplossen, zijh er drie middelen, die hier worden aanbevo len, n.l. protectie, ordening van het be drijfsleven en devaluatie van onze muot. Ten aanzien van de protectie meende dr Colijn, dat vastgehouden moet worden aan de thans gevolgde contingenteerings- politiek. Reeds nu merkt men in besprekingen met andere landen, hoezeer men daar toe geeft, dat het gewenscht is, om het vrijere goederenverkeer te bevorderen en terug deinst voor de gevolgen die het hebben zou voor die ondernemingen, die achter die beschermende muren opgebouwd zijn. Spr. is derhalve van oordeel, dat voors hands, ofschoon hier en daar een uitzon dering moet worden gemaakt, als alge- meene regel het stelsel dat tot nutoe toe gepast werd, voorkeur verdient boven het stelsel van nadrukkelijke bescherming. Een tweede punt dat in deze dagen nagenoeg door iedereen besproken wordt, is de ordening van het bedrijfsleven. Ik doe den geheelen dag, van 's morgens vroeg tot soms half drie in den nacht, niets anders dan ordenen, ik orden veel ta veel. Ik wilde dat ik dat tot een tiende kon beperken, doch men kan dit niet hee- lemaal ontgaan. Er zijn sterke stroomingen in ons land die het begrip van de ordening op deze wijze opvatten, dat de verschillende groepsbelangen zich op een dergelijke wijze met elkaar behooren te vereenigen, dat de verschillende groepen ieder voor zich de regeling van de productie in de hand moeten nemen en dat op den duur aan zulke groepen ook wetgevende be voegdheden moeten worden toegekend, die dan voor allen bindend zullen zijn. Tegen deze groepsvorming zie ik voors hands een overwegend bezwaar, n.l. dat ik niet geloof dat het gemeenschapsgevoel in de verschillende commercieele groepen reeds zoodanig predomineert over wat zij als hun eigen belang zien, dat ik het ge vaarlijk zou achten de behartiging van de gemeenschapsbelangen aan die groeps belangen over te laten. Ik blijf van oordeel, dat wij onze scheef getrokken verhoudingen recht moeten zet ten en moeten waken voor efe belangen van de algemeene volksgemeenschap, die in haar geheel de moeilijkheden van de zen tijd draagt. Ik blijf van oordeel, dat wij in ons bedrijfsleven de persoonlijke beteekenis van de captains of industries niet kunnen ontberen (applaus) en dat wij daarom bij; dat vraagstuk dat ons op liet oogenblik zoo zeer in beslag neemt, met dubbele voorzichtigheid te werk zullen moeten gaan en dat de overheid zich daarbij zal hooren te laten leiden door het algemeen belang van de volksgemeen schap. Dan de devaluatie van onze munt, waaraan een breede beschouwing werd gewijld, en waarbij de Minister tot deze conclusie kwam: Ik blijf dan ook van elke gedachte van 'opzettelijke devaluatie afkeerig. Ik heb niet de pretentie om te zeggen, dat wan neer de geheele wereld rond om ons heen in elkaar stort, dat wij dan niet noodge dwongen genoopt zouden kunnen worden van het goud af te gaan, maar voor zoo ver ik den toestand thans kan overzien, ben ik van meening, dat er geen enkel af doend argument is om ons te nopen een andere politiek te volgen dan tot nu toe gevolgd is. (Applaus.) Wij! moeten doorgaan, en als het moge- j lijk is in een iets sneller tempo, met het nastreven van de noodzakelijke aanpas sing. Ik hoop, dat in den loop van dit jaar blijken zal, dat de regeering de moge lijkheid heeft om zelfs met de verlaging van enkele publieke lasten een aanvang te kunnen maken. Ik druk mij voorzichtig uit, want men heeft bij staatkunde ner gens meer last van dan van onvoorzich tig gesproken woorden. Daarnaast is eerste eisch, dat men niet alles verwacht van de regeering. Geen en kele regeering, ook niet een bestaande uit de 10 knapste mannen van Nederland, zou ons geheele economisch leven in eens kunnen redden. Daarvoor is de medewer king noodig van den eersten tot den 8-millioenstm Nederlander. Schouder aan schouder moeten wij de moeilijkhe den overwinnen. Alleen dan komen we er. Anders nietl En ten slotte zal verbe tering moeten komen uit internationale samenwerking, uit herstel niet van het vrije ruilverkeer, maar van vrijer ruilver keer. Dat is dus de gedachte, neergelegd in het verdrag van Ouchy. Europa zal zich alleen kunnen staande houden, als alle landen zich tot een groep vereenigen, waarbinnen het vrije ruilverkeer hersteld wordt. Met Gods hulp, aldus besloot de minis ter, zal dan ook voor ons de dag aan breken, waarop de welvaart terugkeert, niet die van het verleden, maar die een redelijk bestaan verzekert aan alle Neder landers. (Langdurige toejuichingen.) De aanwezigen brachten den minister president een ovatie. De ramp van de Mohawk. Eddie de Waard, een Rotterdammer, één van de overlevenden van de schip breuk, die een plaats gevonden had in de laatste reddingsboot, welke het schip verliet, heeft aan Reuter verteld, hoe hij de opvarenden had hooren schreeuwen, voordat zij in het ijskoude water spron gen. Hij beschreef, hoe hij den kapitein op de brug had zien staan, terwijl twee oude vrouwen over het dek gleden, toen de Mohawk het voorschip in de golven boorde en in de diepte zonk. De perso nen, die zich nog in het schip bevonden, moeten verdronken zijn. aldus de Waard, geen mensch kon in dat water langer dan vijf minuten blijven leven. Overlevenden hebben meegedeeld, dat de botsing zoo hevig ie geweest, dat te vreezen valt, dat verscheidene vermisten in hun hutten zijn doodgedrukt. Toen het schip zonk, bevonden zich nog ten minBte 40 passagiers op hei dek, van wie eenigen over boord sprongen. De reddingbooten dobberden in de ijzige koude en bij zware zee urenlang rond vóór de inzittenden door andere schepen konden worden opgenomen. Herhaalde lijk vroren de riemen vast. Het meeren- deel der overlevenden is te New-York aangekomen met vrieswonden aan han den en ooren of met verwondingen van anderen aard. Volgens de laatste berichten zijn tot dusverre 116 opvarenden van de Mohawk gered. De kustwacht te New-York meldt dat 31 lijken van passagiers en der beman ning van de Mohawk zijn aangespoeld. Veertien personen worden nog vermist. Welke doeleinden jaagt Göring na? Dé staatspresident van Polen heeft, naar thans ook van Duitsche zijde beves tigd wordt, den Pruisischen minister-pre sident en rijksopperhoutvester, generaal Göring, uitgenoodigd deel te nemen aan een jachtpartij, welke gehouden zal wor den in de uitgestrekte bossohen van Bialo- wieza. Generaal Göring heeft deze uit- noodiging aangenomen. Verder zullen aan deze jachtpartij deelnemen de Pool- sche gezant te Berlijn, Lipski, de Duit sche gezant te Warschau, von Moltke, alsmede een reeks Poolsohe hoogwaardig heidsbekleders en leden van het corps diplomatiqué te Warschau. Göring is Zondagochtend te Warschau aangekomen. Na een bezoek aan de stad werd Göring met zijn gevolg door den minister van buitenlandsche zaken aan een noenmaal ontvangen, waar tal van autoriteiten aan wezig waren. Vervolgens is Göring naar Bialowieza vertrokken, het jachtgebied van den pre sident der Poolsche republiek. Geen Rijksdagzitting op 30 Januari, De 30ste Januari, de datum, waarop twee jaar geleden Hitier rijkskanselier werd, zal dit jaar niet officiëel worden gevierd. Evenmin is de rijksdag bijeen geroepen, gelijk het vorige jaar op dien datum wel het geval was. Dus Hitier zal dien dag geen verkla ring over de buitenlandsche politiek af leggen, gelijk eerst wel in de bedoeling heette te liggen. Waarschijnlijk acht hij het niet raadzaam om thans in dit sta dium van de internationale politiek, han gende het Oostelijk pact en vlak voor de conferentie van Londen zich over de buitenlandsche politiek uit te spreken. Het optreden van Japan tegenover China. De woordvoerder van het Japansehe departement van buitenlandsche zaken heeft een aantal mededeelingen gedaan omtrent de actie in Tsjahar. Hij zeide, dat hij een telegram had ontvangen van generaal Minami, waarin gemeld werd, dat de operaties beëindigd waren en dat alle door de Ghineezen be zette gebdedsdeelen in bezit waren geno men. Hiermede moet het incident als ge sloten worden beschouwd. Japansehe vliegtuigen manoeuvreerden echter boven Kuyan, Tushihkpu en Tulu- miac, 20 K.M. ten Westen van Kalgan. De grensbevolking verkeert in de groot ste ongerustheid, men vreest, dat de Ja panners andermaal tot een aanval zullen overgaan. Te Moekden is de staat van beleg afge kondigd. Geboorte- en sterftecijfer in België. Belgische bladen deelen mede, dat de vermindering der sterfgevallen in België aanzienlijk mag genoemd worden. Er stierven 22.9 Belgen op 1000 inwoners in 1875; 19.3 in 190O; 15.2 in 1910; 13.8 in 1920; 13.2 in 1934. Voor Nederland is die verhouding de volgende: 26.6 in 1875; 18.2 in 1900; 17.8 in 1910; 11.9 in 1020; thans 9.1. Neemt men daarbij echter in aanmer king, dat het aantal geboorten daalt, dan komt men tot de gevolgtrekking, dat het aantal productieve krachten van jaar tot jaar vermindert. Koude in Amerika. Voortdurend komen te New-York be richten binnen, betrekking hebbend op de weersgesteldheid in de Vereenigde Sta ten en Canada, zóó fantastisch, dat zij ontsproten schenen te zijn uit het brein van menschen, die plotseling hun ver stand verloren hadden. Dat de Mississippi op sommige plaat sen, 'tengevolge van de overstroomingen, een breedte van 30 mijlen (de afstand, die Engeland van het Europeescbe vasteland scheidt) gekregen heeft, is misschien wel het ongelooflijkste der berichten. Velen zijn door het water ingesloten. Het Roode Kruis heeft in allerijl een boot met levensmiddelen en kleeding ge zonden, en eenige menschen gered. Eenige van de geredden moesten in boomen klimmen om te ontkomen aan het water. Dozijnen personen klampen zioh nog aan de daken der huizen vast. Heel het Oosten der Vereenigde Staten ligt diep onder de sneeuw. Het aantal dooden neemt snel toe. Men vreest, dat reeds driehonderd personen in de wate ren van den Mississippi omgekomen zijn. Uit de prairie-provincies van Canada komen berichten binnen omtrent tempe raturen van ver beneden 50 graden on der nul. Omnibussen, die het verkeer tusscben ver van elkaar gelegen plaatsen onder houden. zijn evenals auto's ingesneeuwd of door de voortdurend rijzende wateren ingesloten. De inzittenden zijn zonder le vensmiddelen. In Texas zijn duizenden stuks vee dood gevroren. Te Nieuw Orleans hebben de kinderen voor het eerst van hun leven sneeuwbal len gegooid. Men ziet de bewoners in de door de motten uitgevreten overjassen, die sinds generaties .ongebruikt in de kaa ien gehangen hadden. Het verkeer op de waterwegen van New-York staat nagenoeg stil. De trein diensten zijn zeer veirtii e.agd, en alle lucht- diensten van Ne^- Tork uit zijn opge schort. De winterstormen In Europa, Polen is door een sneeuwstorm geteis terd, zooals sedert tientallen jaren er niet meer heeft gewoed. Door den geweldigen storm werden vooral in het petroleumgebied van Boris- law groote verwoestingen aangericht Twintig boortorens konden niet aan do kracht van den storm weerstand bieden en stortten onder geweldig geraas in. Op de petroleumvelden heerschte een volkomen chaos. De schade, welke door dezen sneeuwstorm aan de verschillende installaties is toegebracht, wordt op meer dan een half millioen zloty geschat. Ook hebben zware sneeuw- en hagel stormen over de Britsche eilanden gewoed. Het noodweer heeft drie slachtoffers ge- eischt. Aan de Zuidkust van Engeland bereik te de storm een snelheid van 150 K.M. per uur. Verscheidene schepen werden op het land gezet. Tijdens een hevigen storm die Zater dag over geheel Engeland woedde wer den verschillende inwoners van Londen door vallende schoorsteenen, verwond. Tijdens een vlucht van Parijs naar En geland zijn uit een Britsch vliegtuig sta ven goud ter waarde van zesduizend pond sterling in zee gevallen. Boven het Kanaal had het toestel ern stig met den storm te kampen gehad. Na dat de machine in Essex was geland, ontdekte men, dat het bagageruim door de hevige windstooten was vernield en dat de bagage, benevens het kostbare goud, verdwenen waren In het geheele Reuzengebergte heeft van Donderdagavond af tot in den nacht op Zaterdag een buitengewoon hevige sneeuwstorm gewoed. In het hooggebergte was het verkeer volkomen onmogelijk. De bewoners van deze streken konden hun huizen niet ver laten. Ook in de voorgebergten werd het ver keer ten zeerste bemoeilijkt. Op de land wegen werden tal van auto's door de kracht van den wind omvergeworpen. In de bosschen is buitengewoon groote schade aangericht, evenals aan de daken der huizen, in de tuinen, enz. TOLHEFFING OP BRUGGEN. Bezwaren van bedrijfsautohouders. De Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland (B.B.N.) deelt ons het volgen de mede. In verband met de publicatie van het door de regeering ingediende wetsont werp tot het instellen van een bruggen- fonds en het verleenen van een concessie voor tolheffing op zeven bestaande en elf nieuw te bauwen bruggen in Nederland bereikten den B.B.N. honderden brieven en klachten van houders van bedrijfs auto's, waaruit blijkt hoe zwaar deze in de toekomst door de voorgestelde tolhef fing wederom zullen worden belast. Het is niet mogelijk hier in een kort bestek uiteen te zetten, hoe onrechtvaar dig zwaar de houders van bedrijfsauto's in sommige streken, gelegen tusschen of grenzend aan de groote rivieren, zullen worden getroffen. Om een voorbeeld uit vele te nemen deelen wij hierbij1 mede, dat de Coöperatieve Arnhemsche Melkinrich ting en Zuivelfabriek te Arnhem, die op het oogenblik c.a. f 800 per jaar aan brug geld voor het passeeren van de schip brug te Arnhem betaalt, zoodra het be doelde wetsontwerp tot wet zal worden verheven, jaarlijks f 7.345 méér aan tol voor de vaste brug te Arnhem zal heb ben op te brengen. Onnoodig te zeggen, dat dergelijke bedragen elk bedrijf ver moorden. Binnenland. Rede van Minister Colijn. Steunuitkeering aan den tuinbouw. De Tweede Kamer over het Verkeers- fonds. De sterfte in 1933. Buitenland. Het winterweer in verschillende landen. Göring naar Polen. Japan en China. Dat i9 maar één geval uit de honderden, die door de houders van bedrijfsauto's in de laatste vier dagen te onzer kennis zijn gebracht. De Eerste Kamer. De Eerste Kamer is ter openbare ver gadering bijeengeroepen op Dinsdag 5 Februari a.s., des avonds te half negen, ■ter behandeling van de wetsontwerpen tot regeling van den invoer van veekoeken en van de nieuwe regeling van de surseance van betaling, de gelegenheid tot aceooxd openende. In de vergadering van Woensdag 6 Fe bruari 11 uur zal de Eerste Kamer be ginnen met de algemeene beschouwingen over de Rijksbegrooting 1935. De besprekingen met België. De Belgisch-Nederlandsche handelsbe sprekingen, die Vrijdag zijn aangevangen, waren Zaterdagmiddag nog niet geëin digd. Zij zullen deze week worden voort gezet. Over het kolenvraagstuk is, naar wij vernemen, nog geen overeenstemming verkregen. Nederland verzet zich krachtig tegen vermindering van zijn kolenuitvoer naar België, een maatregel, die de Belgi sche delegatie voornamelijk op aandrang van de Belgische mijnindustrie voorstaat. Andere industrieele kringen in België zijn echter, naar verluidt, minder gesteld op vermindering van het koloncontingent. Zij willen de goede Nederlandsche steen kolen niet missen. Deze 'omstandigheid compliceert de zaak voor de Belgische de legatie, die met deze industrieele opvat tingen in haar midden evenzeer rekening moet hooiden. Zij versterkt bij de onder handelingen het Nederlandsche stand punt. Brieven van de „Uiver". Eenige brieven, die deel uitmaakten van de mail, vervoerd door het veronge lukte K.L.M.-vliegtuig de „Uiver", zijn naar den commissaris van politie der af- deeling B te Den Haag bekend maakt, ia handen geraakt van onbevoegden. Ver moedelijk heeft iemand, zich noemend Philip W. Ireland, thans verblijvend te Londen, die omstreeks het tijdstip van de ramp te Rutbah Wells vertoefde, op de plaats van het ongeluk, die poststukken verzameld en niet afgedragen aan de be voegde instantie ter verzending aan de rechthebbenden. Vast is komen te staan, dat hij thans tracht die poststukken hier te lande te verkoopen. Eventueele koopers worden echter gewaarschuwd, dat deze door hun van Ireland te betrekken poststukken waarschijnlijk van misdrijf afkomstig zijn. Tevens verzoekt voornoemde commis saris van politie ter spoedigste in kennis te worden gesteld van gevallen die ver band kunnen houden met vorenstaande mededeeling. De loonen in het tuinbouwbedrijf. In een derde conferentie hebben de be sturen van de neutrale, R. K. en Chr. tuinderspatroonsorganisaties te Loosdui nen aan de vertegenwoordigers der drie landarbeidersbonden medegedeeld, dat zij bereid zijn voor 1935'36 een collectief contract af te sluiten tegen een weekloon van f 19, zoowel voor losse als voor vaste arbeiders. Dit aanbod beteekent in verge lijking met 1934'35, een verlaging van 50 cent per week voor de vaste en f 1.50 voor de losse arbeiders. De patroons heb ben de invoering van een kinderbijslag- regeling ingetrokken. De arbeidersorga nisaties zullen nu over die nieuwe voor stellen (bet eerste patroons-aanbod hield een loonsverlaging van f 34 per week in), met haar leden vergaderen. Het be staande contract loopt 31 dezer af. Onveiligheid in Wesf-Noordbrabant. De districts-commandant van de Kon. Marechaussee te 's-Hertogenbosch heeft aan verscheidene burgemeesters in West- Noordbrabant, wier gemeenten onder zijn ressort behooren, medegedeeld, dat het op merkelijk is, dat de laatste maanden de onveiligheid in West-Noordbrabant zeer is toegenomen, blijkende uit een groot aantal inbraken en pogingen hiertoe. Het komt herhaaldelijk voor, dat hier van te laat bij de politie aangifte wordt gedaan, hetgeen het politieonderzoek ten zeerste bemoeilijkt. Teneinde in dezen dan

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 1