NIVEA
Crisis-Publicatiën
Kerknieuws.
Onderwijs.
Gemengd Nieuws.
Ingezonden Stukken.
Nadat het been was gezet, is hij naar zijn
woning te D'inteloord vervoerd.
Kamperland. Zaterdag 1.1. spoelde op
het strand voor de duinen van den Jaco-
bapoüder een volwassen mannelijk exem
plaar van Tursiaps Truncatus (Tuime
laar) aan. Het dier was 3Vs M. lang. Don
derdag wordt dit walvisch-achtige dier
per auto naar het Ned. Museum voor Na
tuurlijke Historie te Leiden vervoerd.
Bruinisse. In de algemeene ledenver
gadering van de Landbouwvereeniging
„Landbouwbelang" zette de voorzitter, dhr
P. L. Krepel, den toestand van den land
bouw in het afgeloopen jaar uiteen. Hoe
wel sommige steunmaatregelen in 'het af
geloopen jaar waren ingekrompen, waren
toch nog nieuwe crisismaatregelen in uit
zicht gesteld. De werkzaamheden hadden
een vlot verloop, de opbrengst der pro
ducten was goed.
Het betrekken van meststoffen en vee
voeder door de leden via de vereeniging
laat veel te wensc'hen over. Er wordt nog
veel te veel van elders betrokken. In 'hun
eigen belang wekte spr. de leden op om
via de vereeniging het benoodigde aan te
koopen.
In verband met een schrijven van de Z.
L. M. 'betreffende het aan alle leden 'toe
zenden van het Landbouwblad, wanneer
de vereeniging daarvan een zeker bedrag
betaalt, werd besloten de contributie
daartoe te verhoogen van f 0.50 op f 1.
terwijl van ieder lid f 0.35 zal worden ge
heven voor ingeleverde musschen. De
rekening vermeldt in ontvangst 16223.12
gulden, uitgaven 16045.02 gulden, te kort
178.10 'gulden. Tegoed bij de Boerenleen
bank f 485.08.
Axel. Alhier had onder leiding van den
heer Jac. Go-ossen de feestelijke herden
king plaats van het 5-jarig bestaan der
Öhr. Ver. van Eabriefos- en Transport
arbeiders. Tot deze vergadering waren
mede uitgenoodigd de vrouwen en ver
loofden der leden en de C'hr. muziekver-
eenigin-g „Hosanna" zorgde voor de muzi
kale opluistering.
'De voorzitter opende de vergadering
door d-e leden te wijzen op het groote voor
recht, ge-legen in het bezit eener organi
satie, -die niet berust op de verderfelijke
beginselen van den klassenstrijd, doch die
dé geestelijke 'belangen voorop stelt.
De secretaris, de heer A. Verschel'ling,
bracht 'zijn jaarverslag uit, waaruit bleek
■dat de afdeeling ruim 150 'leden telt.
(De 'heer A. Ooetdijk bracht verslag uit
als penningmeester, waaruit bleek, dat de
ontvangen 'bondscontrïbutie bedroeg
f 4074.88 en voor het T. B. C.-fonds was
ontvangen f 229.44, terwijl de uit'keerin-
gen over het tijdvak Augustus 1933'Dec.
1934 aan de werldoozen gedaan bedroe
gen f 10620.10 (verdeeld 'over 5342 werk-
l'ooze dagen).
Door den hoofdbestuurder Kunst werd
hierna -de feestrede uitgesproken.
Hierna werd de jubifeerende vereeni
ging gecomplimenteerd door den Chr.
Besturen Bond, door de afdeeling Terneu-
zen, 'door de afdeeling Zaamslag, door de
afdeeling Sluiskil, -door de C'hr. Bouwvak
arbeiders, door de afdeeling personeel in
publieken dienst en tenslotte door -de Ghr.
studie-club.
De heer den Deurwaarder hield namens
de vereeniging „Patrimonium, een her
denkingsrede.
Een vijfjarig overzicht werd op boeien
de wijze -door den secretaris voorgedra
gen, die daarin tevens aanleiding vond
met dit jubileum den voorzitter 'te com-
plimenteeren.
Als blijk van bijzondere 'hulde bood hij
den jubilaris een mand prachtige orchi
deeën aan.
Terneuzen. Het gezelschap Zuid-Afri-
kaansche studenten, dat momenteel een
studiereis maakt door de Nederlanden,
beeft ook een bezoek gebracht aan
Zeeuwseh-Vlaanderen. D'aar was men
gast van het Algem. Nederl. Verbond. D'e
eerste begroetingssamenkomst werd Dins
dagavond gehouden; daar hebben gespro
ken de heeren A. Littooy (over de oude
Zeeuwsche steden); ir H. G. C. Cohen
Stuart (over de polders) en ir A. P. Lin-
denbergh over Hulst (de stad waaraan
het gezelschap den Woensdagmiddag een
bezoek bracht). Des Woensdags werden
ook de sluis- en havenwerken van Ter-
neuzen bezichtigd, terwijl des avonds, op
nieuw een samenkomst werd gehouden,
waarin de leider van het gezelschap, dhr
P. J. Meijer, een helder beeld gaf van den
toestand in Zuid-Afrika en van den strijd
dien men voert om een „Dietsch" volk te
blijven. Het is die strijd dien wij steunen
moeten. Er was zang en voordracht van
de studenten, zoodat ook deze vergade
ring voor het Alg. Ned. Verbond een
groot succes werd
DE EERSTE VERKEERSBEGROOTING.
Hierover schrijft Dr v. S. in de „Maas
bode";
Ingevolge de wet van 6 October 1934
tot instelling van een Verkeersfo-nds is
aan de Tweede Kamer onlangs de eerste
begrootóng voor dit fonds, n.l. die over
het dienstjaar 1935, aangeboden.
Het is van belang het betreffende wets
ontwerp ietwat nader onder de loupe te
nemen.
VEEHOUDERIJ-CENTRALE.
Met ingang van 1 Januari 1935 zijn de
g'ewichtsgrenzen vastgesteld:
a) voor mannelijke dieren op 140
340 K.G.;
b) voor vrouwelijke dieren op 160
270 K.G.
Al dadelijk dient te worden vastgesteld,
dat het voor belangstellenden nu heel wat
gemakkelijker is dan vroeger, uitgaven en
inkomsten der verschillende verkeersmid
delen tegenover elkaar te stellen, en daar
door te bepalen hoeveel iedere tak van
verkeer jaarlijks aan het Rijk kost.
Art, 1 toch der genoemde wet schrijft
voor, dat de Verkeersfondsbegrooting zoo
danig moet zijn ingericht, dat zij de uit
gaven en inkomsten van elk verkeersmid
del afzonderlijk aangeeft. Het blijft ech
ter te betreuren, dat een volledig beeld ook
nu nog niet te verkrijgen is, daar de ver-
keersinkomsten en -uitgaven der lagere
publiekrechterlijke lichamen buiten de
begrooting voor het Verkeersfonds blijven.
Met de noodige restrictie tengevolge
van deze onvolledigheid kunnen echter
enkele belangrijke opmerkingen worden
gemaakt.
Het valt direct op, dat bij tegenover
elkaarstelling der eindcijfers van de ver
schillende afdeelingen van alle vormen
van verkeer slechts het wegverkeer (de
afdeeling „landwegen") een voordeelig
saldo oplevert en wel van plm. 7.5 mil-
lioen. De overige vormen van transport
leveren een nadeelig saldo op, dat bedraagt
voor de: spoorwegen plm. 26.5 millioen,
tramwegen ruim 7 ton, waterwegen ruim
10 millioen, luchtvaart ruim 1 millioen,
totaal plm. 38.5 millioen.
Trekt men daarvan het voordeelig saldo
der afdeeling „landwegen" af, dan volgt
daaruit, dat in 1935 uit de algemeene
middelen dus door den belastingbeta
ler een bedrag van meer dan 31 mil
lioen zal moeten worden bijgepast om de
Verkeersfonds-begrO'Oting sluitend te ma
ken.
Bezien we nu in vogelvlucht de verschil
lende verkeersmiddelen afzonderlijk. Wat
de spoorwegen betreft, wordt het nadee
lig saldo hoofdzakelijk veroorzaakt door
den post: „Dekking van het verlies op de
exploitatie van de Nederlandsche Spoor
wegen met inbegrip van het gegarandeerd
dividend enz." ten bedrage van f 30.5 mil
lioen. Het bevreemdt, dat de Staten-Gene-
raal dezen post zullen moeten goedkeuren
zonder dat zij in de gelegenheid worden
gesteld zich een volledig inzicht te ver
schaffen omtrent de financieele „faits et
gestes" der Nederlandsche Spoorwegen.
Indien de begrooting nog enkele van der
gelijke posten zou vertoonen, zou er van
bet zoo belangrijke budgetrecht der Sta-
ten-Generaal in feite niet veel meer te
recht komen. Wij vertrouwen, dat het
Voorloopig Verslag op meer klaarheid ten
dezen zal aandringen en dat de regeering
niet zal aarzelen deze te verschaffen. Het
is toch een feit, dat om dezen post een
groot gedeelte van alle verkeersmisère
draait.
Opvallend is voorts het groote nadeelige
saldo der afdeeling „waterwegen" ten be
drage van ruim 10 millioen. Daarbij ko
men dan nog groote bedragen, die pro
vinciën, gemeenten en waterschappen
jaarlijks aan hun scheepvaartwegen ten
koste leggen. Hieromtrent zijn echter geen
gegevens bekend, noch aangaande de daar
tegenover staande inkomsten. Het is ech
ter welhaast zeker, dat het toch reeds zoo
belangrijke nadeelige saldo nog veel groo-
ter zou uitvallen, indien over volledige
gegevets ter zake kon worden beschikt.
Naast de zeer groote tekorten der af
deelingen „spoorwegen" en „waterwegen"
staat een betrekkelijk gering tekort van
de afdeeling „luchtvaart". Het is in
hoofdzaak het subsidie aan de K.L.M.,
dat tot dit geringe tekort hetwelk, naar
verwacht kan worden, binnenkort tot het
verleden zal behooren, bijdraagt. Het zou
echter wel een zeer groote Nurks zijn, die
de aldus verstrekte gelden niet goed be
steed achtte.
Beschouwen we tenslotte de afdeeling
„landwegen" nader, dan blijkt, dat niets
meer afgezonderd is als compensatie van
uitgaven die van ouds moeten worden ge
daan en waarvoor de Regeering destijds
bij de instelling van het Wegenfonds een
jaarlijksche bijdrage van 4.5 millioen uit
de algemeene middelen toezegde. De rede
lijkheid van deze toezegging blijkt duide
lijk, indien men bedenkt, dat genoemd
bedrag ongeveer gelijk was aan de rijks
uitgaven voor het wegennet, voordat het
motor-wegverkeer verbetering en uitbrei
ding daarvan noodzakelijk maakte.
Dat crisisomstandigheden het noodza
kelijk maken deze bijdrage te verminderen
en zelfs geheel af te schaffen, doet niets
af aan het feit, dat de afdeeling „land
wegen" op deze bijdrage recht kan doen
gelden. Het voordeelig saldo dezer afdee
ling moet dus eigenlijk met een bedrag
van 4,5 millioen worden verhoogd.
Tenslotte is er nog een belangrijke bron
van inkomsten uit het motor-wegverkeer,
die in de Verkeersfondsbegrooting niet
tot uiting komt, n.l. de opbrengst van de
bijlzondere benzine-heffing die in 1935
vermoedelijk ruim 25 millioen zal bedra
gen.
Al komt dit in de Verkeersfondsbegroo
ting niet tot uiting, het voordeelig saldo
der afdeeling „landwegen" is feitelijk
f7.500.000 f4.500.000 f25.000.000
f37.000.000.
M.a.w-, het geheele tekort van het ver-
keersfOnds wordt voor het jaar 1935 bijna
geheel door het wegverkeer gedekt.
D'it zegt toch wel iets betreffende de in
de toekomst wenschelijke verkeersontwik-
keling!
ALG. SYNODE NED. HERV. KERK.
Het reorganisatie-voorstel van de baan.
De behandeling van het reorganisatie-
ontwerp der Vereeniging Kerkopbouw is
gisteren voortgezet.
De president opende de bespreking met
het afwijzen van de aantijging, wel eens
géhoord, dat de Synode geneigd zou zijn
uit zelfbehoud voorstellen als het onder
havige te verwerpen. Hoe het lot van het
voorstel straks ook moge zijn, men zal
niet kunnen zeggen, dat er niet de noo
dige aandacht en waardeering aan zou
zijn geschonken.
De heer Sneep behoort tot ben, die de
reorganisatie van 'het bestuur der Kerk
noodig achten, maar veel bezwaar heeft
hij tegen de instelling van z.g. „huisge
meenten". Daarom zou hij het concept
bepaaldelijk op dit punt willen amendee-
ren.
Ds den Hollander zon art. 1 en 2 en
het instituut der huisgemeenten willen
wijzigen. De beide artikelen, welke naar
de belijdenis verwijzen, behooren in dit
reglement niet thuis. Hierdoor zal veel
verwarring en strijd ontstaan. En wat de
huisgemeenten betreft, dit instituut tast
de eenheid der gemeente deerlijk aan en
behoort niet thuis in een presbyteriaal-
synodale kerkorde. Ook heeft spr. weinig
sympathie voor het inschakelen van aller
lei buitenkerkelijken arbeid. Met het oog
op deze bezwaren stelt spr. eenige amen
dementen voor, terwijl hij zich ten slotte
ook verklaart tegen de opheffing van het
z.g. „veto-recht".
Ds J. Boonstra vindt de „huisgemeen
ten" een gelukkige gedachte, welke plaats
laat voor de verwachting van groote mo
gelijkheden. Maar zijn bezwaar is gericht
tegen de „leertucht"-bepalingen van het
ontwerp. En ook hij wil het veto-recht
behouden.
De nu volgende sprekers, de heeren Ds
van Zwet en van Capelle van Walsum wil
len het voorstel voorloopig zien aangeno
men. Er zit zeer veel goeds in. Het zal
leiden tot oplossing van de vraag, of de
tijd nu rijp is voor deze veranderingen.
Laatstgenoemde zou echter de „huisge
meenten" uit het ontwerp willen zien ver
wijderd.
Een pleidooi voor de Waalsche gemeen
ten wordt gehouden door de afgevaardig
den Mr Tijssens en D's Brandligt.
Da van Krevelen heeft bezwaren tegen
het ontwerp, maar ondanks deze bezwa
ren wil hij het zonder wijziging onder
werpen aan het oordeel der kerk.
Volgens Ds Tammens behoeft de tegen
woordige organisatie niet door een ande
re te worden vervangen, waarvan men
nog niet weet, wat zij worden zal. De „on
kerkelijkheid" mag niet maar zoo aan de
huidige organisatie worden geweten, maar
veeleer aan den geest des tijds. Hij ver
klaart zich tegen de afschaffing van de
z.g. synodus' contractee en van de cassa
tie-procedure.
De president, D'r Weyland, wijst op de
critiek wélke telkens bij de reorganisa
tie-pogingen op de synode en haar werk
wordt geoefend. Men stelt het dan voor,
alsof de kerk onder de tegenwoordige
organisatie met lamheid is geslagen en
niets doet. De geschiedenis leert het even
wel anders.
Wat de regeling van de tucht betreft,
heeft men slechts enkele veranderingen
aan kunnen brengen, en deze zijn naar
zijn gevoelen, geenszins verbeteringen. Ook
wijst spr. op den z.g. „moderator". Zulk
een man moet als een „rara avis" worden
beschouwd. Hoe 'hem te vinden? En hoe
hem te vervangen?
Prof. Brouwer beantwoordt de verschil
lende sprekers. In 'het bijzonder legt hij
er den nadruk op, dat een vorm van leer-
tucht werd aangebracht, waardoor het
voor een querulant niet mogelijk zal zijn,
maar aanstonds op te treden. Wat het be
heer betreft, daarop heeft kerkopbouw
wel degelijk gelet, maar de groote kwes
tie van het beheer is opzettelijk buiten
dit ontwerp gehouden.
Naar spr.'s gevoelen moeten wij ons
wèl bezinnen, alvorens het ontwerp af te
wijzen in dezen tegenwoordigen tijd.
D'e president stelt nu voor te stemmen
over de vraag of het ontwerp in zijn ge
heel aan het oordeel der kerk zal worden
onderworpen. Deze vraag wordt ont
kennend beantwoord door de meer
derheid. Er voor verklaren zich de heeren
Prof. Brouwer, D'r P. Smit, van den Kie-
'boom, van Krevelen, van Zwet en Jacobs.
Daarop volgt de stemming over de
vraag, of bet ontwerp met amendemen
ten aan het oordeel der kerk zal worden
onderworpen. Deze vraag wordt ont
kennend beantwoord door tien leden.
Er voor verklaarden zich de heeren Prof.
Brouwer, van Capellen, Sneep van den
Kieboom, Mulder, den Hollander, van
Krevelen, van Zwet, Boonstra en Jacobs.
Inzake het verzoek om den hoogleeraar
Karl Bartih onderwijs in de algemeene
dogmatiek op te dragen, wordt besloten
dat de Synode hierin niet kan treden. Dit
z;al moeten worden overgelaten aan het
particulier inïtiatef.
Daarna wordt de butengewone verga
dering gesloten.
Krabbendij'ke. Onze dorpsgenoot dhr
C. F. Weststrate slaagde voor het examen
motortechniek-motormachinist bij het in
stituut A. S. S. O. te Arnhem.
Aagtekerke. Benoemd tot onderwijzer
aan de school der Geref. Gem. te Ierseke
dhr J. Gideonse, thans in gelijke betrek
king alhier.
i
Sigarettenpapier. Meldden
wij reeds, dat door de politie te Roosen
daal een vreemdeling was gearresteerd,
die 3700 boekjes sigarettenpapier fraudu-
I leus vervoerde, ook te Oudenbosch en
i Bosschenhoofd zijn door de gemeente
politie vreemdelingen telkens Rotter
dammers aangehouden, die groote hoe
veelheden sigarettenpapier vervoerden.
Te Oudenbosch ontdekte het stations-
personeel des avonds, dat een groot pak
ket onbeheerd in de wachtkamer was
achtergebleven, waarom het bij den sta
tionschef werd gedeponeerd. Het onder
zoek wees uit, dat het pakket een flinke
partij sigarettenpapier bevatte. Dies werd
de politie met het geval in kennis gesteld
en men kwam overeen het pakket weer
in de wachtkamer te deponeeren, echter
onder het wakend oog van de verdekt
opgestelde politie. Eindelijk na lang wach
ten gebeurde het, dat, toen de trein voor
Rotterdam binnenkwam, twee reizigers
haastig binnen stapten, om zich over het
pakket te ontfermen. Een hunner nam het
op en droeg het naar den trein... doch
voor hij de treeplank kon bestijgen, nam
de politie hem bij den arm. Er volgde
proces-verbaal en in beslagname volgde
van het, geheimzinnige pakket, dat 2400
boekjes sigarettenpapier bleek te bevatten.
In Bosschenhoofd was het ook alweer
bij den trein, dat de politie aldaar een
goede vangst deed. Hier trof n.l. de politie
een man op het perron aan met een koffer
waarmede hij wel wat vreemdsoortig om
ging. Zijn nieuwsgierigheid niet kunnen
de bedwingen informeerde de politieman
naar den inhoud van het koffertje en om
zeker te zijn van hetgeen daarin verbor
gen was, onderzocht de achterdochtige
politieman zelf het koffertje en vond 1800
boekjes sigarettenpapier. Tegen den eige
naar K. uit Rotterdam werd proces-ver
baal opgemaakt.
Vlam in de olie. Doordat de
vlam in een pan met olie sloeg is te Sidde-
buren brand ontstaan in de woning van
den heer B. Het geheele perceel brandde
tot den grond toe af. Niets kon worden
gered. Huis en inboedel waren verzekerd.
Achterlijk kind als brand
stichter. Gisterenmiddag werd de
brandweer gewaarschuwd voor een brand
in een alleenstaande woning, bewoond
door een bouwvakarbeider in de buurt
schap Draine, gemeente Enschedé.
Toen de brandweer arriveerde, bleek
het vuur reeds geruimen tijd te woeden,
zoodat er niets meer te redden viel.
Het onderzoek heeft uitgewezen, dat een
11-jarige zoon, die achterlijk is en alleen
thuis was, den brand heeft gesticht.
Frauduleus geslachte var
kens. In samenwerking met een contro
leur hebben de marechaussee te Horst
(Limburg) bij tal van ingezetenen aldaar
een controle gehouden op de naleving der
crisiswetten. In verscheidene woningen
werd vleesch afkomstig van frauduleus
geslachte varkens in beslag genomen.
Schietpartij te Amsterdam.
In de St.-Jansstraat te Amsterdam heb
ben gistermiddag twee mannen verschil
van meëning gekregen. Dit liep zoo hoog,
dat een van beiden plotseling zijn woning
inliep, om met een dubbelloops-jachtge
weer terug te keeren.
De man begon in het wilde weg te
schieten. Vrouwen liepen verwondingen
aan been en gelaat op. Zij zijn naar het
ziekenhuis overgebracht. De schutter is
gearresteerd.
Sleepschip aangevaren en
gezonken. Gistermiddag is het sleep
schip „De zeven gebroeders", dat te Ouder
kerk aan den IJssel thuisbehoort, op de
Waal te Gendt aangevaren door het sleep
schip „Rhenus 47", dat vermoedelijk den
verkeerden wal heeft gehouden.
De aanvaring was zoo ernstig, dat „De
zeven gebroeders" onmiddellijk zonk. De
„Rhenus" draaide bij en nam de beman
ning aan boord. De knecht van het zin
kende schip raakte daarbij te water, doch
ook hij kon gered worden.
De „Rhenus" kreeg averij aan den kop
en maakte water. Het schip is voor anker
gegaan.
Boerderij afgebrand. In den
nacht van Dinsdag op "Woensdag is door
onbekende oorzaak (brand uitgebroken in
de 'boerderij' van den landbouwer D. te
Hapert op de 'Leemel. Het vuur greep snel
om 'zic'h 'heen en wéldra stond 'het geheele
huis in lichter laaie. De bewoners, man,
vrouw en kinderen, moesten zich in nacht
gewaad in veiligheid brengen. Vier (koeien,
een kalf, een paard en eenige varkens
kwamen in de vlammen om, terwijl ook
de geheele inventaris een prooi van het
vuur werd. De schade wordt slechts laag
door verzekering gedekt.
Een reuzen varken. Te Gef-
fen is een varken gemest, bij de familie
Hanenberg, daJfc meer dan 900 pond weegt
en een omvang van meer dan 2 meter
heeft. Aan dezen 'groei zal nu spoedig een
eind 'komen, want het dier wordt weldra
geslacht.
Er zijn heel wat monden te vullen in
het groote gezin Hanenberg, maar of men
dit geweldige slachtdier aan kan..1
Bij alleenwonend man
binnengedrongen Een tot dusver
onbekend gebleven persoon heeft zich
door middel van opensluiting toegang ver
schaft tot een perceel in de 'Dijfcdwars-
straat te Amsterdam, dat bewoond wordt
door een 65-jarig man. De indringer beeft
een gouden heerenborloge, drie ringen en
een bedrag van ongeveer f 116.50 ont
vreemd.
D oo'de'1 ij"ik e val. In het gebouw
der R.K. universiteit te Nijmegen is gis
termiddag -de pedel dier universiteit, de
48-jarige heer J. Smulders, van een trap
gevallen en met het hoofd op den vloer
gestort.
Hij kreeg 'een schedelfractuur en is
korten tijd later overleden.
Ingezonden Mededeellng.
De heer S. leed aan z.g. vallende ziekte
en waarschijnlijk is dit noodlottig ongeluk
dus het gevolg van een plotselinge toeval.
NED.-INDIE PER LUCHTSCHIP.
Syndicaat zoekt thans kapitaal en
overweegt proefvlucht.
In de gisteren gehouden bijeenkomst
van het Kon. Instituut van Ingenieurs
heeft de beer A. F. Bronsing, directeur
van de Stoomvaart-Mij „Nederland" en
één der leiders van het syndicaat Lucht-
schipver'binding met Nederlandsch-Indië,
eenige mededeelingen gedaan over de
plannen van het syndicaat.
Uitvoerige studie aldus de „Telegr."
heeft het syndicaat de overtuiging ge
geven, dat luchtschepen een veilig en re
latief goedkoop vervoermiddel zijn. Bij
heliumvulling is de passageprijs gelijk
aan eerste-klasse scbeepspassage, bij wa-
terstofvulling zelfs belangrijk lager. Er
zijn natuurlijk nog verbeteringen moge
lijk, doch het syndicaat is reeds ruim
schoots tevreden.
Het comfort moge minder zijn, de snel
heid is zooveel grooter, dat de voordeelen
in het oog springen.
Spr. constateerde, dat de vliegmachi
nes nog niet zoo technisch volmaakt zijn
als het luchtschip. Natuurlijk zijn lucht
schepen niet geschikt voor vervoer van
kleine eenheden op korte trajecten en met
kleine tusschenpoozen, en ook niet voor
het vliegen over hooger bergland, doch de
verbinding met Indië moet het aangewe
zen emplooi worden geacht.
In samenwerking met K. L. M. en rijks
studiedienst voor de luchtvaart wordt een
nader onderzoek ingesteld naar de moge
lijkheden van een luchtreederij. De K. L.
M. werkt nauw samen met de mailreede-
rijen en met het syndicaat.
Van deze samenwerking zijn goede re
sultaten te verwachten. Er zijn nog tal
van lacunes in de kennis van de lucht
schipmogelijkheden die aangevuld moeten
worden, doch het syndicaat acht wel
reeds het oogenblik gekomen om het noo
dige kapitaal bijeen te brengen. Hierbij is
internationaal overleg noodzakelijk om in
de naaste toekomst verwoestende concur
rentie te voorkomen.
Dr. Eckener zal trachten in den a.s.
zomer een bezoek aan ons land te bren
gen met het nieuwste luchtschip, de L. Z.
129, waarna het de bedoeling is zoo mo
gelijk ook een studiereis naar Ned. Indië
te maken.
Inmiddels zet het syndicaat zijn be
sprekingen omtrent participatie in het
kapitaal voort, allereerst in ons land,
doch daarnaast ook met buitenlandse he
groepen.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
Schore, 7 Januari 1935.
Geachte Redactie,
Wil onderstaand s.v.p. plaatsen, bij
voorbaat mijn dank.
Melkveehouders op Zuid-Beveland.
Ruim dertig jaar geleden betaalden wij
voor een goede koe f200, dijken en weiden
waren de helft duurder dan nu, het an
dere voedsel Va duurder, het krachtvoer
ruim zoo hoog en... wij waren tevreden.
We deden het werk meest zelf; wij ver
kochten de melk aan huis of langs de
straat voor 6 cent per liter, de boter bracht
per jaar gemiddeld f 0.50 per pond op.
Wie niet karnde, leverde de melk voor 3
cent per liter en we hadden winst.
Toen kwam de oorlog. We kregen O. W.
Zelf verkochten wij geen melk meer, maar
namen z.g.n. melkslijters, doch we had
den allen veel winst; zelfs de werkman
klaagde niet.
De crisis kwam, en de verdeeldheid, en
waarom?
De boer wilde den hoogen prijs hand
haven en zijn stand ophouden en de
tweede wilde zijn hooge winsten van min
stens 8 cent per liter. Het gevolg was
dit: op iedere gemeente waren 1 2
boeren, die zelf hun melk uitleurden,
die maakten van een koe, gerekend tegen
4000 liter, f 400. Enkele boeren verkochten
aan slijters- en maakten van één koe
4000 liter f280, doch minstens 80 der
boeren karnden of leverden aan de fa
briek en maakten 4000 liter 3 cent
f120 per koe, totdat de steun kwam; toen
betaalde de fabriek iets meer, doch zelf
karnende boeren maakten 3 h 4 cent per
liter, nu nog.
Drie jaar geleden werd ook ondergetee-
kende gedwongen te karnen en kon hij
na 32-jarigen arbeid 3 cent per liter
maken. Toen begon hij zich af te vragen:
waarom één boer f 400, twee boeren f 270
en minstens 20 boeren op één gemeente
f120 per koe en per jaar en de slijter
per koe f120 om even te venten, terwijl
de boer zwoegt van 's morgens tot
's avonds?
Op deze gronden verklaar ik, dat 8 cent
per liter een redelijke prijs voor de bur
gers is met voldoende winst voor den boer.
Wat moeten wij dan doen? Ten eerste
zelf onze melk verkoopen aan de deur