NIVEA Crisis-Publicatiën Kerknieuws. Onderwijs. Gemengd Nieuws. Ingezonden Stukken. Nadat het been was gezet, is hij naar zijn woning te D'inteloord vervoerd. Kamperland. Zaterdag 1.1. spoelde op het strand voor de duinen van den Jaco- bapoüder een volwassen mannelijk exem plaar van Tursiaps Truncatus (Tuime laar) aan. Het dier was 3Vs M. lang. Don derdag wordt dit walvisch-achtige dier per auto naar het Ned. Museum voor Na tuurlijke Historie te Leiden vervoerd. Bruinisse. In de algemeene ledenver gadering van de Landbouwvereeniging „Landbouwbelang" zette de voorzitter, dhr P. L. Krepel, den toestand van den land bouw in het afgeloopen jaar uiteen. Hoe wel sommige steunmaatregelen in 'het af geloopen jaar waren ingekrompen, waren toch nog nieuwe crisismaatregelen in uit zicht gesteld. De werkzaamheden hadden een vlot verloop, de opbrengst der pro ducten was goed. Het betrekken van meststoffen en vee voeder door de leden via de vereeniging laat veel te wensc'hen over. Er wordt nog veel te veel van elders betrokken. In 'hun eigen belang wekte spr. de leden op om via de vereeniging het benoodigde aan te koopen. In verband met een schrijven van de Z. L. M. 'betreffende het aan alle leden 'toe zenden van het Landbouwblad, wanneer de vereeniging daarvan een zeker bedrag betaalt, werd besloten de contributie daartoe te verhoogen van f 0.50 op f 1. terwijl van ieder lid f 0.35 zal worden ge heven voor ingeleverde musschen. De rekening vermeldt in ontvangst 16223.12 gulden, uitgaven 16045.02 gulden, te kort 178.10 'gulden. Tegoed bij de Boerenleen bank f 485.08. Axel. Alhier had onder leiding van den heer Jac. Go-ossen de feestelijke herden king plaats van het 5-jarig bestaan der Öhr. Ver. van Eabriefos- en Transport arbeiders. Tot deze vergadering waren mede uitgenoodigd de vrouwen en ver loofden der leden en de C'hr. muziekver- eenigin-g „Hosanna" zorgde voor de muzi kale opluistering. 'De voorzitter opende de vergadering door d-e leden te wijzen op het groote voor recht, ge-legen in het bezit eener organi satie, -die niet berust op de verderfelijke beginselen van den klassenstrijd, doch die dé geestelijke 'belangen voorop stelt. De secretaris, de heer A. Verschel'ling, bracht 'zijn jaarverslag uit, waaruit bleek ■dat de afdeeling ruim 150 'leden telt. (De 'heer A. Ooetdijk bracht verslag uit als penningmeester, waaruit bleek, dat de ontvangen 'bondscontrïbutie bedroeg f 4074.88 en voor het T. B. C.-fonds was ontvangen f 229.44, terwijl de uit'keerin- gen over het tijdvak Augustus 1933'Dec. 1934 aan de werldoozen gedaan bedroe gen f 10620.10 (verdeeld 'over 5342 werk- l'ooze dagen). Door den hoofdbestuurder Kunst werd hierna -de feestrede uitgesproken. Hierna werd de jubifeerende vereeni ging gecomplimenteerd door den Chr. Besturen Bond, door de afdeeling Terneu- zen, 'door de afdeeling Zaamslag, door de afdeeling Sluiskil, -door de C'hr. Bouwvak arbeiders, door de afdeeling personeel in publieken dienst en tenslotte door -de Ghr. studie-club. De heer den Deurwaarder hield namens de vereeniging „Patrimonium, een her denkingsrede. Een vijfjarig overzicht werd op boeien de wijze -door den secretaris voorgedra gen, die daarin tevens aanleiding vond met dit jubileum den voorzitter 'te com- plimenteeren. Als blijk van bijzondere 'hulde bood hij den jubilaris een mand prachtige orchi deeën aan. Terneuzen. Het gezelschap Zuid-Afri- kaansche studenten, dat momenteel een studiereis maakt door de Nederlanden, beeft ook een bezoek gebracht aan Zeeuwseh-Vlaanderen. D'aar was men gast van het Algem. Nederl. Verbond. D'e eerste begroetingssamenkomst werd Dins dagavond gehouden; daar hebben gespro ken de heeren A. Littooy (over de oude Zeeuwsche steden); ir H. G. C. Cohen Stuart (over de polders) en ir A. P. Lin- denbergh over Hulst (de stad waaraan het gezelschap den Woensdagmiddag een bezoek bracht). Des Woensdags werden ook de sluis- en havenwerken van Ter- neuzen bezichtigd, terwijl des avonds, op nieuw een samenkomst werd gehouden, waarin de leider van het gezelschap, dhr P. J. Meijer, een helder beeld gaf van den toestand in Zuid-Afrika en van den strijd dien men voert om een „Dietsch" volk te blijven. Het is die strijd dien wij steunen moeten. Er was zang en voordracht van de studenten, zoodat ook deze vergade ring voor het Alg. Ned. Verbond een groot succes werd DE EERSTE VERKEERSBEGROOTING. Hierover schrijft Dr v. S. in de „Maas bode"; Ingevolge de wet van 6 October 1934 tot instelling van een Verkeersfo-nds is aan de Tweede Kamer onlangs de eerste begrootóng voor dit fonds, n.l. die over het dienstjaar 1935, aangeboden. Het is van belang het betreffende wets ontwerp ietwat nader onder de loupe te nemen. VEEHOUDERIJ-CENTRALE. Met ingang van 1 Januari 1935 zijn de g'ewichtsgrenzen vastgesteld: a) voor mannelijke dieren op 140 340 K.G.; b) voor vrouwelijke dieren op 160 270 K.G. Al dadelijk dient te worden vastgesteld, dat het voor belangstellenden nu heel wat gemakkelijker is dan vroeger, uitgaven en inkomsten der verschillende verkeersmid delen tegenover elkaar te stellen, en daar door te bepalen hoeveel iedere tak van verkeer jaarlijks aan het Rijk kost. Art, 1 toch der genoemde wet schrijft voor, dat de Verkeersfondsbegrooting zoo danig moet zijn ingericht, dat zij de uit gaven en inkomsten van elk verkeersmid del afzonderlijk aangeeft. Het blijft ech ter te betreuren, dat een volledig beeld ook nu nog niet te verkrijgen is, daar de ver- keersinkomsten en -uitgaven der lagere publiekrechterlijke lichamen buiten de begrooting voor het Verkeersfonds blijven. Met de noodige restrictie tengevolge van deze onvolledigheid kunnen echter enkele belangrijke opmerkingen worden gemaakt. Het valt direct op, dat bij tegenover elkaarstelling der eindcijfers van de ver schillende afdeelingen van alle vormen van verkeer slechts het wegverkeer (de afdeeling „landwegen") een voordeelig saldo oplevert en wel van plm. 7.5 mil- lioen. De overige vormen van transport leveren een nadeelig saldo op, dat bedraagt voor de: spoorwegen plm. 26.5 millioen, tramwegen ruim 7 ton, waterwegen ruim 10 millioen, luchtvaart ruim 1 millioen, totaal plm. 38.5 millioen. Trekt men daarvan het voordeelig saldo der afdeeling „landwegen" af, dan volgt daaruit, dat in 1935 uit de algemeene middelen dus door den belastingbeta ler een bedrag van meer dan 31 mil lioen zal moeten worden bijgepast om de Verkeersfonds-begrO'Oting sluitend te ma ken. Bezien we nu in vogelvlucht de verschil lende verkeersmiddelen afzonderlijk. Wat de spoorwegen betreft, wordt het nadee lig saldo hoofdzakelijk veroorzaakt door den post: „Dekking van het verlies op de exploitatie van de Nederlandsche Spoor wegen met inbegrip van het gegarandeerd dividend enz." ten bedrage van f 30.5 mil lioen. Het bevreemdt, dat de Staten-Gene- raal dezen post zullen moeten goedkeuren zonder dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich een volledig inzicht te ver schaffen omtrent de financieele „faits et gestes" der Nederlandsche Spoorwegen. Indien de begrooting nog enkele van der gelijke posten zou vertoonen, zou er van bet zoo belangrijke budgetrecht der Sta- ten-Generaal in feite niet veel meer te recht komen. Wij vertrouwen, dat het Voorloopig Verslag op meer klaarheid ten dezen zal aandringen en dat de regeering niet zal aarzelen deze te verschaffen. Het is toch een feit, dat om dezen post een groot gedeelte van alle verkeersmisère draait. Opvallend is voorts het groote nadeelige saldo der afdeeling „waterwegen" ten be drage van ruim 10 millioen. Daarbij ko men dan nog groote bedragen, die pro vinciën, gemeenten en waterschappen jaarlijks aan hun scheepvaartwegen ten koste leggen. Hieromtrent zijn echter geen gegevens bekend, noch aangaande de daar tegenover staande inkomsten. Het is ech ter welhaast zeker, dat het toch reeds zoo belangrijke nadeelige saldo nog veel groo- ter zou uitvallen, indien over volledige gegevets ter zake kon worden beschikt. Naast de zeer groote tekorten der af deelingen „spoorwegen" en „waterwegen" staat een betrekkelijk gering tekort van de afdeeling „luchtvaart". Het is in hoofdzaak het subsidie aan de K.L.M., dat tot dit geringe tekort hetwelk, naar verwacht kan worden, binnenkort tot het verleden zal behooren, bijdraagt. Het zou echter wel een zeer groote Nurks zijn, die de aldus verstrekte gelden niet goed be steed achtte. Beschouwen we tenslotte de afdeeling „landwegen" nader, dan blijkt, dat niets meer afgezonderd is als compensatie van uitgaven die van ouds moeten worden ge daan en waarvoor de Regeering destijds bij de instelling van het Wegenfonds een jaarlijksche bijdrage van 4.5 millioen uit de algemeene middelen toezegde. De rede lijkheid van deze toezegging blijkt duide lijk, indien men bedenkt, dat genoemd bedrag ongeveer gelijk was aan de rijks uitgaven voor het wegennet, voordat het motor-wegverkeer verbetering en uitbrei ding daarvan noodzakelijk maakte. Dat crisisomstandigheden het noodza kelijk maken deze bijdrage te verminderen en zelfs geheel af te schaffen, doet niets af aan het feit, dat de afdeeling „land wegen" op deze bijdrage recht kan doen gelden. Het voordeelig saldo dezer afdee ling moet dus eigenlijk met een bedrag van 4,5 millioen worden verhoogd. Tenslotte is er nog een belangrijke bron van inkomsten uit het motor-wegverkeer, die in de Verkeersfondsbegrooting niet tot uiting komt, n.l. de opbrengst van de bijlzondere benzine-heffing die in 1935 vermoedelijk ruim 25 millioen zal bedra gen. Al komt dit in de Verkeersfondsbegroo ting niet tot uiting, het voordeelig saldo der afdeeling „landwegen" is feitelijk f7.500.000 f4.500.000 f25.000.000 f37.000.000. M.a.w-, het geheele tekort van het ver- keersfOnds wordt voor het jaar 1935 bijna geheel door het wegverkeer gedekt. D'it zegt toch wel iets betreffende de in de toekomst wenschelijke verkeersontwik- keling! ALG. SYNODE NED. HERV. KERK. Het reorganisatie-voorstel van de baan. De behandeling van het reorganisatie- ontwerp der Vereeniging Kerkopbouw is gisteren voortgezet. De president opende de bespreking met het afwijzen van de aantijging, wel eens géhoord, dat de Synode geneigd zou zijn uit zelfbehoud voorstellen als het onder havige te verwerpen. Hoe het lot van het voorstel straks ook moge zijn, men zal niet kunnen zeggen, dat er niet de noo dige aandacht en waardeering aan zou zijn geschonken. De heer Sneep behoort tot ben, die de reorganisatie van 'het bestuur der Kerk noodig achten, maar veel bezwaar heeft hij tegen de instelling van z.g. „huisge meenten". Daarom zou hij het concept bepaaldelijk op dit punt willen amendee- ren. Ds den Hollander zon art. 1 en 2 en het instituut der huisgemeenten willen wijzigen. De beide artikelen, welke naar de belijdenis verwijzen, behooren in dit reglement niet thuis. Hierdoor zal veel verwarring en strijd ontstaan. En wat de huisgemeenten betreft, dit instituut tast de eenheid der gemeente deerlijk aan en behoort niet thuis in een presbyteriaal- synodale kerkorde. Ook heeft spr. weinig sympathie voor het inschakelen van aller lei buitenkerkelijken arbeid. Met het oog op deze bezwaren stelt spr. eenige amen dementen voor, terwijl hij zich ten slotte ook verklaart tegen de opheffing van het z.g. „veto-recht". Ds J. Boonstra vindt de „huisgemeen ten" een gelukkige gedachte, welke plaats laat voor de verwachting van groote mo gelijkheden. Maar zijn bezwaar is gericht tegen de „leertucht"-bepalingen van het ontwerp. En ook hij wil het veto-recht behouden. De nu volgende sprekers, de heeren Ds van Zwet en van Capelle van Walsum wil len het voorstel voorloopig zien aangeno men. Er zit zeer veel goeds in. Het zal leiden tot oplossing van de vraag, of de tijd nu rijp is voor deze veranderingen. Laatstgenoemde zou echter de „huisge meenten" uit het ontwerp willen zien ver wijderd. Een pleidooi voor de Waalsche gemeen ten wordt gehouden door de afgevaardig den Mr Tijssens en D's Brandligt. Da van Krevelen heeft bezwaren tegen het ontwerp, maar ondanks deze bezwa ren wil hij het zonder wijziging onder werpen aan het oordeel der kerk. Volgens Ds Tammens behoeft de tegen woordige organisatie niet door een ande re te worden vervangen, waarvan men nog niet weet, wat zij worden zal. De „on kerkelijkheid" mag niet maar zoo aan de huidige organisatie worden geweten, maar veeleer aan den geest des tijds. Hij ver klaart zich tegen de afschaffing van de z.g. synodus' contractee en van de cassa tie-procedure. De president, D'r Weyland, wijst op de critiek wélke telkens bij de reorganisa tie-pogingen op de synode en haar werk wordt geoefend. Men stelt het dan voor, alsof de kerk onder de tegenwoordige organisatie met lamheid is geslagen en niets doet. De geschiedenis leert het even wel anders. Wat de regeling van de tucht betreft, heeft men slechts enkele veranderingen aan kunnen brengen, en deze zijn naar zijn gevoelen, geenszins verbeteringen. Ook wijst spr. op den z.g. „moderator". Zulk een man moet als een „rara avis" worden beschouwd. Hoe 'hem te vinden? En hoe hem te vervangen? Prof. Brouwer beantwoordt de verschil lende sprekers. In 'het bijzonder legt hij er den nadruk op, dat een vorm van leer- tucht werd aangebracht, waardoor het voor een querulant niet mogelijk zal zijn, maar aanstonds op te treden. Wat het be heer betreft, daarop heeft kerkopbouw wel degelijk gelet, maar de groote kwes tie van het beheer is opzettelijk buiten dit ontwerp gehouden. Naar spr.'s gevoelen moeten wij ons wèl bezinnen, alvorens het ontwerp af te wijzen in dezen tegenwoordigen tijd. D'e president stelt nu voor te stemmen over de vraag of het ontwerp in zijn ge heel aan het oordeel der kerk zal worden onderworpen. Deze vraag wordt ont kennend beantwoord door de meer derheid. Er voor verklaren zich de heeren Prof. Brouwer, D'r P. Smit, van den Kie- 'boom, van Krevelen, van Zwet en Jacobs. Daarop volgt de stemming over de vraag, of bet ontwerp met amendemen ten aan het oordeel der kerk zal worden onderworpen. Deze vraag wordt ont kennend beantwoord door tien leden. Er voor verklaarden zich de heeren Prof. Brouwer, van Capellen, Sneep van den Kieboom, Mulder, den Hollander, van Krevelen, van Zwet, Boonstra en Jacobs. Inzake het verzoek om den hoogleeraar Karl Bartih onderwijs in de algemeene dogmatiek op te dragen, wordt besloten dat de Synode hierin niet kan treden. Dit z;al moeten worden overgelaten aan het particulier inïtiatef. Daarna wordt de butengewone verga dering gesloten. Krabbendij'ke. Onze dorpsgenoot dhr C. F. Weststrate slaagde voor het examen motortechniek-motormachinist bij het in stituut A. S. S. O. te Arnhem. Aagtekerke. Benoemd tot onderwijzer aan de school der Geref. Gem. te Ierseke dhr J. Gideonse, thans in gelijke betrek king alhier. i Sigarettenpapier. Meldden wij reeds, dat door de politie te Roosen daal een vreemdeling was gearresteerd, die 3700 boekjes sigarettenpapier fraudu- I leus vervoerde, ook te Oudenbosch en i Bosschenhoofd zijn door de gemeente politie vreemdelingen telkens Rotter dammers aangehouden, die groote hoe veelheden sigarettenpapier vervoerden. Te Oudenbosch ontdekte het stations- personeel des avonds, dat een groot pak ket onbeheerd in de wachtkamer was achtergebleven, waarom het bij den sta tionschef werd gedeponeerd. Het onder zoek wees uit, dat het pakket een flinke partij sigarettenpapier bevatte. Dies werd de politie met het geval in kennis gesteld en men kwam overeen het pakket weer in de wachtkamer te deponeeren, echter onder het wakend oog van de verdekt opgestelde politie. Eindelijk na lang wach ten gebeurde het, dat, toen de trein voor Rotterdam binnenkwam, twee reizigers haastig binnen stapten, om zich over het pakket te ontfermen. Een hunner nam het op en droeg het naar den trein... doch voor hij de treeplank kon bestijgen, nam de politie hem bij den arm. Er volgde proces-verbaal en in beslagname volgde van het, geheimzinnige pakket, dat 2400 boekjes sigarettenpapier bleek te bevatten. In Bosschenhoofd was het ook alweer bij den trein, dat de politie aldaar een goede vangst deed. Hier trof n.l. de politie een man op het perron aan met een koffer waarmede hij wel wat vreemdsoortig om ging. Zijn nieuwsgierigheid niet kunnen de bedwingen informeerde de politieman naar den inhoud van het koffertje en om zeker te zijn van hetgeen daarin verbor gen was, onderzocht de achterdochtige politieman zelf het koffertje en vond 1800 boekjes sigarettenpapier. Tegen den eige naar K. uit Rotterdam werd proces-ver baal opgemaakt. Vlam in de olie. Doordat de vlam in een pan met olie sloeg is te Sidde- buren brand ontstaan in de woning van den heer B. Het geheele perceel brandde tot den grond toe af. Niets kon worden gered. Huis en inboedel waren verzekerd. Achterlijk kind als brand stichter. Gisterenmiddag werd de brandweer gewaarschuwd voor een brand in een alleenstaande woning, bewoond door een bouwvakarbeider in de buurt schap Draine, gemeente Enschedé. Toen de brandweer arriveerde, bleek het vuur reeds geruimen tijd te woeden, zoodat er niets meer te redden viel. Het onderzoek heeft uitgewezen, dat een 11-jarige zoon, die achterlijk is en alleen thuis was, den brand heeft gesticht. Frauduleus geslachte var kens. In samenwerking met een contro leur hebben de marechaussee te Horst (Limburg) bij tal van ingezetenen aldaar een controle gehouden op de naleving der crisiswetten. In verscheidene woningen werd vleesch afkomstig van frauduleus geslachte varkens in beslag genomen. Schietpartij te Amsterdam. In de St.-Jansstraat te Amsterdam heb ben gistermiddag twee mannen verschil van meëning gekregen. Dit liep zoo hoog, dat een van beiden plotseling zijn woning inliep, om met een dubbelloops-jachtge weer terug te keeren. De man begon in het wilde weg te schieten. Vrouwen liepen verwondingen aan been en gelaat op. Zij zijn naar het ziekenhuis overgebracht. De schutter is gearresteerd. Sleepschip aangevaren en gezonken. Gistermiddag is het sleep schip „De zeven gebroeders", dat te Ouder kerk aan den IJssel thuisbehoort, op de Waal te Gendt aangevaren door het sleep schip „Rhenus 47", dat vermoedelijk den verkeerden wal heeft gehouden. De aanvaring was zoo ernstig, dat „De zeven gebroeders" onmiddellijk zonk. De „Rhenus" draaide bij en nam de beman ning aan boord. De knecht van het zin kende schip raakte daarbij te water, doch ook hij kon gered worden. De „Rhenus" kreeg averij aan den kop en maakte water. Het schip is voor anker gegaan. Boerderij afgebrand. In den nacht van Dinsdag op "Woensdag is door onbekende oorzaak (brand uitgebroken in de 'boerderij' van den landbouwer D. te Hapert op de 'Leemel. Het vuur greep snel om 'zic'h 'heen en wéldra stond 'het geheele huis in lichter laaie. De bewoners, man, vrouw en kinderen, moesten zich in nacht gewaad in veiligheid brengen. Vier (koeien, een kalf, een paard en eenige varkens kwamen in de vlammen om, terwijl ook de geheele inventaris een prooi van het vuur werd. De schade wordt slechts laag door verzekering gedekt. Een reuzen varken. Te Gef- fen is een varken gemest, bij de familie Hanenberg, daJfc meer dan 900 pond weegt en een omvang van meer dan 2 meter heeft. Aan dezen 'groei zal nu spoedig een eind 'komen, want het dier wordt weldra geslacht. Er zijn heel wat monden te vullen in het groote gezin Hanenberg, maar of men dit geweldige slachtdier aan kan..1 Bij alleenwonend man binnengedrongen Een tot dusver onbekend gebleven persoon heeft zich door middel van opensluiting toegang ver schaft tot een perceel in de 'Dijfcdwars- straat te Amsterdam, dat bewoond wordt door een 65-jarig man. De indringer beeft een gouden heerenborloge, drie ringen en een bedrag van ongeveer f 116.50 ont vreemd. D oo'de'1 ij"ik e val. In het gebouw der R.K. universiteit te Nijmegen is gis termiddag -de pedel dier universiteit, de 48-jarige heer J. Smulders, van een trap gevallen en met het hoofd op den vloer gestort. Hij kreeg 'een schedelfractuur en is korten tijd later overleden. Ingezonden Mededeellng. De heer S. leed aan z.g. vallende ziekte en waarschijnlijk is dit noodlottig ongeluk dus het gevolg van een plotselinge toeval. NED.-INDIE PER LUCHTSCHIP. Syndicaat zoekt thans kapitaal en overweegt proefvlucht. In de gisteren gehouden bijeenkomst van het Kon. Instituut van Ingenieurs heeft de beer A. F. Bronsing, directeur van de Stoomvaart-Mij „Nederland" en één der leiders van het syndicaat Lucht- schipver'binding met Nederlandsch-Indië, eenige mededeelingen gedaan over de plannen van het syndicaat. Uitvoerige studie aldus de „Telegr." heeft het syndicaat de overtuiging ge geven, dat luchtschepen een veilig en re latief goedkoop vervoermiddel zijn. Bij heliumvulling is de passageprijs gelijk aan eerste-klasse scbeepspassage, bij wa- terstofvulling zelfs belangrijk lager. Er zijn natuurlijk nog verbeteringen moge lijk, doch het syndicaat is reeds ruim schoots tevreden. Het comfort moge minder zijn, de snel heid is zooveel grooter, dat de voordeelen in het oog springen. Spr. constateerde, dat de vliegmachi nes nog niet zoo technisch volmaakt zijn als het luchtschip. Natuurlijk zijn lucht schepen niet geschikt voor vervoer van kleine eenheden op korte trajecten en met kleine tusschenpoozen, en ook niet voor het vliegen over hooger bergland, doch de verbinding met Indië moet het aangewe zen emplooi worden geacht. In samenwerking met K. L. M. en rijks studiedienst voor de luchtvaart wordt een nader onderzoek ingesteld naar de moge lijkheden van een luchtreederij. De K. L. M. werkt nauw samen met de mailreede- rijen en met het syndicaat. Van deze samenwerking zijn goede re sultaten te verwachten. Er zijn nog tal van lacunes in de kennis van de lucht schipmogelijkheden die aangevuld moeten worden, doch het syndicaat acht wel reeds het oogenblik gekomen om het noo dige kapitaal bijeen te brengen. Hierbij is internationaal overleg noodzakelijk om in de naaste toekomst verwoestende concur rentie te voorkomen. Dr. Eckener zal trachten in den a.s. zomer een bezoek aan ons land te bren gen met het nieuwste luchtschip, de L. Z. 129, waarna het de bedoeling is zoo mo gelijk ook een studiereis naar Ned. Indië te maken. Inmiddels zet het syndicaat zijn be sprekingen omtrent participatie in het kapitaal voort, allereerst in ons land, doch daarnaast ook met buitenlandse he groepen. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Schore, 7 Januari 1935. Geachte Redactie, Wil onderstaand s.v.p. plaatsen, bij voorbaat mijn dank. Melkveehouders op Zuid-Beveland. Ruim dertig jaar geleden betaalden wij voor een goede koe f200, dijken en weiden waren de helft duurder dan nu, het an dere voedsel Va duurder, het krachtvoer ruim zoo hoog en... wij waren tevreden. We deden het werk meest zelf; wij ver kochten de melk aan huis of langs de straat voor 6 cent per liter, de boter bracht per jaar gemiddeld f 0.50 per pond op. Wie niet karnde, leverde de melk voor 3 cent per liter en we hadden winst. Toen kwam de oorlog. We kregen O. W. Zelf verkochten wij geen melk meer, maar namen z.g.n. melkslijters, doch we had den allen veel winst; zelfs de werkman klaagde niet. De crisis kwam, en de verdeeldheid, en waarom? De boer wilde den hoogen prijs hand haven en zijn stand ophouden en de tweede wilde zijn hooge winsten van min stens 8 cent per liter. Het gevolg was dit: op iedere gemeente waren 1 2 boeren, die zelf hun melk uitleurden, die maakten van een koe, gerekend tegen 4000 liter, f 400. Enkele boeren verkochten aan slijters- en maakten van één koe 4000 liter f280, doch minstens 80 der boeren karnden of leverden aan de fa briek en maakten 4000 liter 3 cent f120 per koe, totdat de steun kwam; toen betaalde de fabriek iets meer, doch zelf karnende boeren maakten 3 h 4 cent per liter, nu nog. Drie jaar geleden werd ook ondergetee- kende gedwongen te karnen en kon hij na 32-jarigen arbeid 3 cent per liter maken. Toen begon hij zich af te vragen: waarom één boer f 400, twee boeren f 270 en minstens 20 boeren op één gemeente f120 per koe en per jaar en de slijter per koe f120 om even te venten, terwijl de boer zwoegt van 's morgens tot 's avonds? Op deze gronden verklaar ik, dat 8 cent per liter een redelijke prijs voor de bur gers is met voldoende winst voor den boer. Wat moeten wij dan doen? Ten eerste zelf onze melk verkoopen aan de deur

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 3