WOENSDAG 2 JANUARI 1935 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 49e JAARGANG - No. 7Ê Minister Golijn over den aigemeenen toestand. Buitenland Binnenland Belangrijkste Nieuws. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Telef. 259. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent. Advertentiën 30 cent per regel. Ingezo iden mededeelingen 60 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85. Bij contract belangrijke korting. Nog heel wat donkere punten. Evenals een jaar geleden had ook nu weer een vertegenwoordiger van 't „Han delsblad" een onderhoud met den Minis ter-President Dr H. Golijn. Aan het verslag daarvan ontleenen wij het volgende: Wat zijn de vooruitzichten voor het jaar 1935? was onze eerste vraag. Als ik het vorig jaar gezegd heb, dat er niet veel lichtpunten wa ren, durf ik nu wel te zeggen, dat ik n o g heel wat donkere punten zie. De ervaringen in den loop van dit jaar opgedaan met het betalingsverkeer tus- schen de verschillende landen doen vree zen, dat het internationale goederenver keer nog meer beperkt zal worden dan in den loop van 1934 het geval is geweest. De clearing met Duitschland heeft de ten- denzen in die richting reeds duidelijk ge demonstreerd. En nu ook Italië met be perkende bepalingen inzake het geldver keer een aanvang heeft gemaakt, ligt de vrees voor de hand, dat ook daar de moei lijkheden eer zullen toenemen, dan afne men. Ik stel deze economische factoren zoo op den voorgrond, omdat wij daarmede in het hart van onze moeilijkheden zit ten. Het is de a f s n o e r i n g van het internationaal goederenverkeer, dat de hoofdoorzaak is van de moeilijkheden, waarin de wereld en ook Nederland zich bevindt. En daarom ligt het vermoe den voor de hand, dat nieuwe, verdere inkrimping van het internationale goede renverkeer ook grootere moeilijkheden met zich brengen zal. En daar de inkrim ping van het goederenverkeer, behalve met allerlei andere barrières, ook in ver band staat met de betalingsmoeilijk heden en 'die betalingsmoeilijkheden eer grooter zullen worden dan dat zij zul len afnemen, kom ik tot de conclusie, dat in 't jaar 1935 eerder verzwaring dan verlichting van druk ons te wachten staat. i In hoeverre acht u het aanpassings proces aan de gewijzigde omstandigheden voltrokken? In welk opzicht en op welke wijze zal verdere aanpassing moeten plaats vinden? Algeheele aanpassing bij de gewij zigde wereld-structuur acht ik voor de landen van West-Europa uitgesloten. Die aanpassing wordt door allen gezocht in de verzorging van de binnenlandsche markt, met het gevolg van verdere inkrim ping van het internationale goederenver keer. En daarin slaagt geen enkele der West-Europeesche landen. Allerminst Nederland, dat in zoo sterke mate van de uitwisseling van goederen en de daarmee verbonden scheepvaart voor zijn welvaart afhankelijk is. Natuur lijk is wel een zekere aanpassing van het bedrijfsleven mogelijk. En daartoe wordt men dan ook gedwongen, al moet men zich niet inbeelden, daardoor den vroege- ren graad van welvaart te herwinnen. Tot het aanpassingsproces behoort na tuurlijk ook de verdere aanpassing van loonen en salarissen in de overheids- en andere beschutte bedrijven voor zoover dit nog niet voldoende geschied is bij het algemeen gedaalde welvaartspeil van het geheele volk. Ook de verschillende vaste lasten, die niet meer in overeen stemming zijn met den huidigen toestand, zullen moeten worden verlaagd. Ik doe, geloof ik, beter op de détails hiervan niet in te gaan, aangezien de regee ring bezig is1 hieromtrent plannen uit te werken. i Is Uwe Excellentie van oordeel, dat denationalesamenwerkingop breeden grondslag ook dit jaar vrucht heeft gedragen? Inderdaad meen ik, dat die vraag bevestigend moet worden beantwoord, In aanmerking genomen, dat sinds een lange reeks van jaren de partijen der rechter zijde en de twee linksche partijen, waar van de leden in het Kabinet zitting heb ben, vaak op verschillende punten scherp tegenover el'kaar hebben gestaan, kan ge zegd worden, dat die samenwerking alles zins bevredigend is geweest. Dit is na tuurlijk alleen mogelijk gebleken, doordat de arbeid van het Kabinet zich practisch geheel bewogen heeft op het terrein van de economische moeilijkheden, die men gezamenlijk tracht te overwinnen. Is Uwe Excellentie van meening, dat, evenals bij het optreden van het hui dige Kabinet, ook thans nog iedere toe- splitsing van politieke tegenstellingen ver meden moet worden? Een oplossing van de econmische moeilijkheden, waarin we verkeeren is uitgesloten, indien dit gepaard zou gaan met herleving van de politieke tegenstel lingen, zooals wij die vroeger kenden. Daaruit volgt dus, dat ik van oordeel ben, dat ook thans het vermijden van toespit sing van politieks tegenstellingen nog even noodzakelijk is als bij het optreden van het huidige Kabinet. Zelfs kan men zeggen, dat de sedert dat optreden ver scherpte economische moeilijkheden zulks nog meer noodzakelijk maken dan in Mei 1933. Zijn er lichtpunten in het ver loop van de wereldcrisis? Is Uwe Excellentie van meening, dat de in ternationale ontwikkeling zich beweegt in de richting van spanning of ontspannig? Economisch zie ik in het verloop van de wereldcrisis nog geen lichtpunten, te komen tot grootere vrijheid in 't goede- nog steeds een belangrijke hinderpaal om te komen tot grootere vrijheid in het goe- renverkeer. Maar het omgekeerde is eigen lijk evenzeer juist, omdat het de toene ming van welvaart tegenhoudt. De inwer king van de twee factoren op elkander is uitermate ingewikkeld en verschilt van land tot land. Maar mijn overtuiging is, dat, al zal men hier en daar, door betere aanpassing van het bedrijfsleven wel eenige verbete ring kunnen zien optreden, van een te rugkeer van algemeene welvaart in Euro pa geen sprake zal kunnen zijn, zoolang de boeien, waarin het bedrijfsleven nu is gekneld, niet verbroken worden. Natuur lijk oefent ook de politieke toestand invloed uit. En ofschoon ik geen direct oorlogs gevaar ducht, ben ik toch van meening, dat de politieke spanningen nog niet da delijk zullen verdwijnen. Het verleden met zijn vele fouten kan niet op een abrupte wijze terzijde worden geschoven. Slechts langzaam aan kan men hopen, dat het beter inzicht zal gaan zegevieren. Maar voor wat het jaar 1935 betreft, zou ik daarop nog geen uitzicht durven openen. Ten slotte: Wat dunkt u van de ontwikkeling van den gang van za- ken in Indië? Het verblijdende in Indië is, dat we niet meer verder terugzakken. Budgetair schijnt het dieptepunt bereikt en zijn er enkele factoren, die op een lichte verbe tering mogen doen hopen. Economisch^ gaat het met enkele pro ducten wat béter. De tin-restrictie heeft goed gewerkt, de thee-restrictie bevredi gend en het laat zich aanzien, dat ook de rubber-restrictie de productie van rubber weer op rendabele basis brengt, zoodat er een uitzicht is, dat uit dien hoofde eerlang een versterking der middelen merkbaar worden zal. Overigens kan men slechts zeggen, dat de wijze waarop Indië zich aangepast heeft, fenomenaal moet worden genoemd. Geen onbewaakfe overwegen meer In in Italië. Dé „Gazzetta Ufficiale" bevatte dezer dagen een nieuwe wet, volgens welke alle onbewaakte overwegen in Italië worden opgeheven. Met het oog op de steeds toenemende snelheid van het treinverkeer en de vele ernstige ongelukken, welke dientengevol ge vooral bij onbewaakte overwegen voor komen, heeft het Italiaansche ministerie van spoorwegen het noodig geacht bizon- dere maatregelen te treffen en daartoe een bedrag van veertien millioen lire be schikbaar gesteld. Alle overwegen zullen voortaan worden bewaakt. Toestand in Albanië zeer gespannen. Alle Atheensche ochtendbladen teeke nen naar aanleiding van berichten uit Albanië, den toestand aldaar als zeer gespannen. Afdeelingen van het leger schijnen naar de revolutionnairen te zijn overgeloopen en verder moet het tot tal rijke bloedige botsingen zijn gekomen. Tengevolge van de strenge koude wordt do verzorging der troepen bemoeilijkt, ook is hun verplaatsing buitengewoon lastig geworden. De paleiswacht te Tirana is versterkt. Onafgebroken houdt de ministerraad zit ting. Volgens de bladen zal naar alle waarschijnlijkheid de regeering in staat zijn den opstand den kop in te drukken. Vechtpartij in een café te Saarbrücken. Maandagnacht is het te Saarbrücken tot ernstige botsingen gekomen waarbij 30 nationaal-socialisten en vijf commu nisten ten deele levensgevaarlijke ver wondingen hebben opgeloopen en naar het ziekenhuis zijn overgebracht. De toedracht der zaak zou naar United Press als volgt zijn: Toen een nationaal- socialistische patrouille een café binnen kwam, waar zich communisten plegen op te houden, boden dezen heftig verzet en kwam het tot een hevige vechtpartij, waarbij talrijke nationaal-socialisten door messteken verwondingen opliepen. Volgens Reuter werd er van buitenaf door de ramen in een café geschoten, waar zich nazi's plegen op te houden. Hierbij ia volgens Reuter een persoon ge wond. De aanvallers namen daarop de vlucht. Dé politie stelt een onderzoek in. Een verschrikkelijke statistiek. In het te Moskou verschijnende tijd schrift „Antireliguiznicke" is de nieuw ste sthtistiek opgenomen betreffende de godloozenbeweging in sovjet-Rusland. Volgens de statistiek telde de Godloo zenbeweging in 1933 ruim 5 millioen le den. Onder de 180 volksstammen, die er in sovjet-Rusland zijn, hebben er 100 reeds een eigen nationale godloozen- organisatie. In 14 verschillende talen worden 10 kranten en 23 tijdschriften uitgegeven, die een uitgesproken anti-godsdienstig karakter dragen. Tot nu toe werden 37 millioen brochu res uitgegeven. De godloozen-propaganda heeft 600 boeken in druk doen verschij nen en 80 anti-godsdienstige musea inge richt en op meer dan 100 plaatsen reeds een anti-godsdienstige tentoonstelling ge organiseerd. Onder de 5 millioen leden zijn 2 mil lioen leden die bij een jeugdorganisatie zijn aangesloten. Op het oogenblik wordt onder deze le den het onderwerp bestudeerd: „Waarom de boeren nog zoozeer aan den gods dienst gehecht zijn." Roosevelt voor sterke defensie. De vermelde verhooging van de be grooting voor leger- en vlootversterking is door president Roosevelt goedgekeurd. Dé begrooting zal aan gewone defensie uitgaven bedragen drieduizend millioen dollar. Door de voorgestelde viootaan- bouw wordt de Amerikaansche vloot uit gebreid tot de limiet voorzien in het ver drag van Washington. Ook de luchtvloot wordt tot het maximum versterkt. Volgens bericht uit welingelichte bron zou Roosevelt zelfs een speciale verhoo ging van de begrooting van het departe ment van oorlog van 445 millioen dollar hebben goedgekeurd, te rekenen met in gang van 1 Juli, het begin van het fiscale jaar. Korte Berichten. Het aantal werkloozen in Groot- Brittannië bedroeg op 17 Dec. 2.085.815, d.w.z. 34.970 minder dan op 26 Nov. en 138.264 minder dan het vorige jaar op dit tijdstip. i De Münchener-Augsburger Abend- zeitung is gisteren voor het laatst ver schenen. Het blad werd opgericht in 1609 en maakte er aanspraak op bet oudste dagblad van Duitschland te zijn. i E!r is nog geen beslissing genomen over het lot van Zinowjef en Kamenew. Men zegt. dat eerstgenoemde zal worden verbannen naar Tjumen in het Oeral- gebied, laatstgenoemde vermoedelijk naar Minussinsk. Ook hun gezinsleden delen de verbanning. GANG DER CONTINGENTEERING. Werking der maatregelen In 1935. Voor importeurs van goederen van Duitschen oorsprong, ten aanzien van welke goederen hier te lande contingen- teeringsmaatregelen van kracht zijn, is het volgende van belang voor den gang van zaken in het jaar 1935. Ten aanzien van den invoer uit Duitsch land zal geen onderscheid meer worden gemaakt tusschen gewone en extra-toe wijzingen, terwijl voor Duitschland met speciale contingenteeringstermijhen geen rekening meer zal behoeven te worden ge houden. Dit brengt mede, dat het Crisis-Invoer- bureau de voor den invoer uit Duitsch land bij verdrag vastgestelde contingen ten, behoudens een geringe reserve voor bijzondere toewijzingen zal kunnen ver doelen over bepaalde toewijzingstermij nen, waarvan de eerste is vastgesteld op den termijn van 1 Januari 1935 tot en met 31 Maart 1935. In deze toewijzingsperiode kan dan den importeurs toewijding worden verleend voor 25 pet. van het voor den invoer uit Duitschland vastgestelde verdragscontin gent. In geen geval zullen de in dit kwartaal niet gebruikte toewijzingen en vergun ningen kunnen worden verlengd, zoodat de niet geïmporteerde hoeveelheden voor den betrokken importeur verloren zijn. De hoeveelheden, welke beschikbaar blijven, zullen echter onder nader bekend te ma ken voorwaarden worden verdeeld. Het Crisis Invoerbureau zal een dezer dagen een aanvang maken met de afgifte der toewijzingen. Het ligt in de bedoeling zoo spoedig mogelijk daartoe gelegenheid bestaat de volgende toewijizingstermijnen bekend te maken. Voorts zal, zoo mogelijk, ook nog voor den eersten toewijzingstermijn reke ning worden gehouden met den invloed van het seizoen. NA DE RAMP VAN DE UIVER. Op het graf te Bagdad. Uit Bagdad wordt aan Aneta geseind: Dinsdag hebben de bemanningen en de passagiers van de vliegtuigen Pelikaan en Ijsvogel, die elkaar te Bagdad ont moetten, op hun reizen resp. naar Ned.- Indië en Nederland, een gezamenlijken tocht ondernomen naar de laatste rust plaats van bemanning en passagiers van de verongelukte Uiver. De kleine stoet verwijlde eenigen tijd bij het gezamenlijke grai der zeven Ne derlanders. De plaatsvervangende direc teur van Aneta-Holland, mr Chr. A. de Vries, die zich per Pelikaan onderweg naar Ned.-Indië bevindt, heeft een krans op het graf gelegd namens de Aneta-ven- nootschappen te Batavia en te 's Graven- hage en in een korte toespraak den stich ter der Aneta-bedrijven, wijlen den heer D. W. Beretty, herdacht. Onder de passagiers van de Pelikaan bevindt zich ook een dochter van den heer Beretty, onderweg naar Java. De „Leeuwerik", die naar Rutbah en Bagdad is geweest in verband met het on derzoek naar de ramp van de Uiver wordt Vrijdag op Schiphol verwacht. Wijziging der vleeschkeuringswet van de baan? Naar de „Telegr." vernam zal het ont- I werp tot wijziging van de Vleeschkeu ringswet het zoo goed als zeker niet bren gen tot een openbare behandeling in de Tweede Kamer. Minister Slotemaker de Bruine is door de critiek, welke sedert de indiening van het ontwerp is losgeko men, overtuigd, dat het doel. hetwelk hij zich voorstelde te bereiken, n.l. verlich ting van de lasten der slagers, door de ontworpen wijziging der Vleeschkeurings wet niet zal worden bereikt. Rijksverzekeringsbank. Naar aanleiding van de in omloop zijn de geruchten, dat de Rijksverzekerings bank te Amsterdam zou worden onder gebracht in een vrijgekomen gebouw van de Technische Hoogeschool te D'elft deal de de burgemeester der hoofdstad dr W. de Vlugt mede, dat hij zich, met hot oog op deze geruchten, op de hoogte heeft ge steld van hetgeen er gaande is. Bij onder zoek heeft hij de overtuiging gekregen dat op dit oogenblik bij den Min. van Sociale Zaken de verplaatsing van de Rijksverze keringsbank naar Delft niet in overwe ging is. Minister Colijn over het luchtverkeer. Naar aanleiding van een door het „Hbld" gestelde vraag over de verdere ontwikkeling van het nationale luchtver keer, verklaarde Minister Golijn: Ik heb een onverwoestbaar geloof in de toekomst van het luchtverkeer. Het zou niet behoeven te verwonderen, dat het droevig ongeval, dat onze beroemd gewor den Uiver getroffen heeft, tijdelijk op het enthousiasme een domper zou zetten. Ik hoop echter, dat dit niet het geval zal zijn. Nieuwe verkeersmiddelen moeten in den aanvang hunner ontwikkeling altijd een moeilijken tijd doormaken. Maar het is hoogst opmerkelijk, hoe ge ring met name bij onze K. L. M. de ver keersongevallen geweest zijn, als men de periode van haar welhaast 15-jarige ont wikkeling in haar geheel overziet. Wan neer men met name op de route naar In dië, den grond- en signaaldienst verder ontwikkelt, zie ik den tijd niet verre meer dat men met groote vliegtuigen en drie piloten, die wacht loopen op de wijze van de scheepsofficieren, dag en nacht door vliegt naar Batavia, en den afstand Am- sterdam-Batavia tot ongeveer twee maal 24 uren terugbrengt, DE STEUN AAN DEN .TUINBOUW. Is binnenlandsche prijsregeling practisch uitvoerbaar? In de najaarsvergadering van de Prov. Commissie uit de Veilingen in Noord- Holland heeft de heer F. Valstar, Regee- ringscommissaris en voorzitter van het Centraal Bureau voor de Veilingen, ge sproken over den steun aan den tuin bouw. Spr. schetste den aigemeenen toe stand; de welvaart is verdwenen en het valt bitter zwaar om de noodzakelijke aanpassing te vinden op het lagere peil, waarop de tuinbouw is terecht gekomen. Het verzet daartegen rijst allerwege; zware verplichtingen drukken op de tuin- dersbedrijven. Consumenten en handelaars hebben van de te lage prijzen geprofiteerd. De overheidshulp kon geen oplossing tot prijsherstel brengen. De eerste maat regel was het stellen van een minimum prijs en in 1934 de teeltbeperking welke maatregelen ook voor 1935 gelden. De teeltbeperking waartegen men twee jaar geleden sterk stelling nam, heeft nu in tuinderskringen volledige instem ming gekregen. Zij is noodzakelijk en zal bijdragen tot het bereiken van minimum prijzen. Binnenland. Minister Colijn over den aigemeenen toe stand. De regeeringscommissaris, de heer Val star, over den steun aan den tuinbouw. De contingenteering van Duitsche goede ren in 1935. Margarine-smokkelaars te Heerlen ge snapt. Buitenland. Gespannen toestand in Albanië. Geen onbewaakte overwegen meer in Italië. De minimumprijzen op de veilingen zijn helaas nog afbraakprijzen, waaraan de tuinbouw onherroepelijk ten gronde gaat. Men wil een prijs, die den kostprijs dekt. Een behoorlijk plan, hoe men pre cies wil en hoe het praktisch uitvoerbaar is om door prijsregeling op de veilingen den consument den productieprijs te laten betalen, is de Regeering nog nooit voor gelegd. Is het mogelijk, dan is de Regee- ring bereid hier mede te werken. Het is echter voor een geheele reeks van tuinbouwproducten volmaakt on mogelijk, praktisch onuitvoerbaar en om tal van redenen ongewenscht, dezen weg in te slaan. Het zou tot een volmaakte mislukking leiden, ook ten nadeele van den tuinder. Het zou leiden tot uitschake ling van den binnenlandschen consument, op wiens behoud meer dan ooit, thans prijs gesteld wordt. Het zou ook tot on rechtvaardigheid leiden t.o.v. die tuinders, die zich beijveren een beter product te telen. Het zou de doodsteek zijn aan alle vakkennis en energie van den tuinder. Hij, die met ernst meent, dat voor den tuinbouw langs dezen weg een loonende prijs te vinden is, dwaalt en spiegelt zich zelf en anderen onbereikbare mogelijk heden voor. Ook de handel zou gedeelte lijk ten onder gaan. Dit systeem van steun is onuitvoerbaar en bereikbaar. Het administratieve en controleerende apparaat zou de millioe- nen verslinden, die men meent erbij te winnen. Waar men met het onverkochte deel heen moet is een nog onbeantwoorde vraag. Het zou ook funest voor den export worden, als het beste van ons product in plaats van naar het buitenland te gaan in het binnenland geplaatst werd tegen een prijs, die boven den wereldmarkt prijs ligt. Een geringe verhooging van den mini mum prijs voor bepaalde producten zou nog te overwegen zijn. Ernstige bestudeering van het plan der prijsregeling heeft aangetoond, dat daar in voor den tuinbouw geen perspectieven zitten; althans spr. ziet ze niet. Dit systeem van een prijs boven den wereldmarktprijs zou nooit leiden tot de gewenschte aanpassing aan het huidige peil van den tuinbouw. In de toekomst zal de export weer van beteekenis worden; er zijn reeds teekonen, die hierop wijzen. Overheidssteun om den tuinbouw ren dabel te maken, schijnt niet mogelijk. Een vergelijking tusschen den steun aan den landbouw en die aan den tuinbouw recht vaardigt een aandrang op de Regeering om het voor den tuinbouw uitgetrokken steunbedrag te verhoogen; er zijn hiervoor twee redenen: n.l. de arbeidsgelegenheid en de kansen, die de tuinbouw voor de toekomst ook als exportbedrijf nog heeft. Het is vooral nu zaak, dat de tuinbouw zijn eonheid en solidariteit bewaart. Eén ding staat vast: de tuinbouw zal slechts op een lager peil zijn bestaansmogelijk heid terug kunnen vinden; daarnaar moet worden gestreefd. Dan zal de tuin bouw met Gods hulp dezen moeilijkon tijd dóór komen (applaus). Bij de hierna volgende discussie blook, dat velen het niet met den heer Valstar eens waren. De steun is absoluut onvol doende en moet verhoogd worden. Som mige tuindersgezinnen betalen door indi recte lasten (boter- en vetprijzen enz.) meer aan steun voor andere bedrijven en industrieën dan ze zelf aan steun ont vangen. Ook Ir Hazeloop, Rijkstuinbouwconsu- lent, was door de conclusie van den heer Valstar teleurgesteld. Hij had aanwijzin gen verwacht, hoe men wel kan komen tot een kostprijs, die den productieprijs dekt. Spr. vraagt zich af, of de bezwaren van den heer Valstar niet overdreven zijn. Ook een voortgaan op deze wijze zal de energie van den tuinder verslappen. Spr. beval nadere overweging van het denk beeld der binnenlandsche prijsregeling dringend aan. (Instemming.) De heer H. Groen, lid der Tweede Kamer, onderschreef de woorden van den heer Valstar, dat de tuinbouwsteun in ver houding met den steun aan andere be drijven, verhoogd moet worden, om recht vaardig te zijn, Spr. had er bezwaar tegen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1935 | | pagina 1