WOENSDAG 2 JANUARI 1935
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
49e JAARGANG - No. 7Ê
Minister Golijn over den
aigemeenen toestand.
Buitenland
Binnenland
Belangrijkste Nieuws.
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Telef. 259.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent.
Advertentiën 30 cent per regel. Ingezo iden
mededeelingen 60 cent per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f0.75, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f 0.85.
Bij contract belangrijke korting.
Nog heel wat donkere punten.
Evenals een jaar geleden had ook nu
weer een vertegenwoordiger van 't „Han
delsblad" een onderhoud met den Minis
ter-President Dr H. Golijn.
Aan het verslag daarvan ontleenen wij
het volgende:
Wat zijn de vooruitzichten voor het
jaar 1935? was onze eerste vraag.
Als ik het vorig jaar gezegd heb,
dat er niet veel lichtpunten wa
ren, durf ik nu wel te zeggen, dat ik n o g
heel wat donkere punten zie.
De ervaringen in den loop van dit jaar
opgedaan met het betalingsverkeer tus-
schen de verschillende landen doen vree
zen, dat het internationale goederenver
keer nog meer beperkt zal worden dan in
den loop van 1934 het geval is geweest.
De clearing met Duitschland heeft de ten-
denzen in die richting reeds duidelijk ge
demonstreerd. En nu ook Italië met be
perkende bepalingen inzake het geldver
keer een aanvang heeft gemaakt, ligt de
vrees voor de hand, dat ook daar de moei
lijkheden eer zullen toenemen, dan afne
men.
Ik stel deze economische factoren zoo
op den voorgrond, omdat wij daarmede
in het hart van onze moeilijkheden zit
ten. Het is de a f s n o e r i n g van het
internationaal goederenverkeer, dat de
hoofdoorzaak is van de moeilijkheden,
waarin de wereld en ook Nederland
zich bevindt. En daarom ligt het vermoe
den voor de hand, dat nieuwe, verdere
inkrimping van het internationale goede
renverkeer ook grootere moeilijkheden
met zich brengen zal. En daar de inkrim
ping van het goederenverkeer, behalve
met allerlei andere barrières, ook in ver
band staat met de betalingsmoeilijk
heden en 'die betalingsmoeilijkheden
eer grooter zullen worden dan dat zij zul
len afnemen, kom ik tot de conclusie, dat
in 't jaar 1935 eerder verzwaring
dan verlichting van druk ons
te wachten staat.
i In hoeverre acht u het aanpassings
proces aan de gewijzigde omstandigheden
voltrokken? In welk opzicht en op welke
wijze zal verdere aanpassing moeten
plaats vinden?
Algeheele aanpassing bij de gewij
zigde wereld-structuur acht ik voor de
landen van West-Europa uitgesloten. Die
aanpassing wordt door allen gezocht in
de verzorging van de binnenlandsche
markt, met het gevolg van verdere inkrim
ping van het internationale goederenver
keer. En daarin slaagt geen enkele
der West-Europeesche landen. Allerminst
Nederland, dat in zoo sterke mate van de
uitwisseling van goederen en de
daarmee verbonden scheepvaart
voor zijn welvaart afhankelijk is. Natuur
lijk is wel een zekere aanpassing van het
bedrijfsleven mogelijk. En daartoe wordt
men dan ook gedwongen, al moet men
zich niet inbeelden, daardoor den vroege-
ren graad van welvaart te herwinnen.
Tot het aanpassingsproces behoort na
tuurlijk ook de verdere aanpassing van
loonen en salarissen in de overheids- en
andere beschutte bedrijven voor zoover
dit nog niet voldoende geschied is bij
het algemeen gedaalde welvaartspeil van
het geheele volk. Ook de verschillende
vaste lasten, die niet meer in overeen
stemming zijn met den huidigen toestand,
zullen moeten worden verlaagd. Ik doe,
geloof ik, beter op de détails hiervan niet
in te gaan, aangezien de regee
ring bezig is1 hieromtrent
plannen uit te werken.
i Is Uwe Excellentie van oordeel, dat
denationalesamenwerkingop
breeden grondslag ook dit jaar
vrucht heeft gedragen?
Inderdaad meen ik, dat die vraag
bevestigend moet worden beantwoord, In
aanmerking genomen, dat sinds een lange
reeks van jaren de partijen der rechter
zijde en de twee linksche partijen, waar
van de leden in het Kabinet zitting heb
ben, vaak op verschillende punten scherp
tegenover el'kaar hebben gestaan, kan ge
zegd worden, dat die samenwerking alles
zins bevredigend is geweest. Dit is na
tuurlijk alleen mogelijk gebleken, doordat
de arbeid van het Kabinet zich practisch
geheel bewogen heeft op het terrein van
de economische moeilijkheden, die men
gezamenlijk tracht te overwinnen.
Is Uwe Excellentie van meening,
dat, evenals bij het optreden van het hui
dige Kabinet, ook thans nog iedere toe-
splitsing van politieke tegenstellingen ver
meden moet worden?
Een oplossing van de econmische
moeilijkheden, waarin we verkeeren is
uitgesloten, indien dit gepaard zou gaan
met herleving van de politieke tegenstel
lingen, zooals wij die vroeger kenden.
Daaruit volgt dus, dat ik van oordeel ben,
dat ook thans het vermijden van toespit
sing van politieks tegenstellingen nog
even noodzakelijk is als bij het optreden
van het huidige Kabinet. Zelfs kan men
zeggen, dat de sedert dat optreden ver
scherpte economische moeilijkheden zulks
nog meer noodzakelijk maken dan in Mei
1933.
Zijn er lichtpunten in het ver
loop van de wereldcrisis? Is
Uwe Excellentie van meening, dat de in
ternationale ontwikkeling zich beweegt in
de richting van spanning of ontspannig?
Economisch zie ik in het verloop
van de wereldcrisis nog geen lichtpunten,
te komen tot grootere vrijheid in 't goede-
nog steeds een belangrijke hinderpaal om
te komen tot grootere vrijheid in het goe-
renverkeer. Maar het omgekeerde is eigen
lijk evenzeer juist, omdat het de toene
ming van welvaart tegenhoudt. De inwer
king van de twee factoren op elkander is
uitermate ingewikkeld en verschilt van
land tot land.
Maar mijn overtuiging is, dat, al zal
men hier en daar, door betere aanpassing
van het bedrijfsleven wel eenige verbete
ring kunnen zien optreden, van een te
rugkeer van algemeene welvaart in Euro
pa geen sprake zal kunnen zijn, zoolang
de boeien, waarin het bedrijfsleven nu is
gekneld, niet verbroken worden. Natuur
lijk oefent ook de politieke toestand invloed
uit. En ofschoon ik geen direct oorlogs
gevaar ducht, ben ik toch van meening,
dat de politieke spanningen nog niet da
delijk zullen verdwijnen. Het verleden met
zijn vele fouten kan niet op een abrupte
wijze terzijde worden geschoven. Slechts
langzaam aan kan men hopen, dat het
beter inzicht zal gaan zegevieren. Maar
voor wat het jaar 1935 betreft, zou ik
daarop nog geen uitzicht durven openen.
Ten slotte: Wat dunkt u van de
ontwikkeling van den gang van za-
ken in Indië?
Het verblijdende in Indië is, dat we
niet meer verder terugzakken. Budgetair
schijnt het dieptepunt bereikt en zijn er
enkele factoren, die op een lichte verbe
tering mogen doen hopen.
Economisch^ gaat het met enkele pro
ducten wat béter. De tin-restrictie heeft
goed gewerkt, de thee-restrictie bevredi
gend en het laat zich aanzien, dat ook de
rubber-restrictie de productie van rubber
weer op rendabele basis brengt, zoodat er
een uitzicht is, dat uit dien hoofde eerlang
een versterking der middelen merkbaar
worden zal. Overigens kan men slechts
zeggen, dat de wijze waarop Indië zich
aangepast heeft, fenomenaal moet
worden genoemd.
Geen onbewaakfe overwegen meer In
in Italië.
Dé „Gazzetta Ufficiale" bevatte dezer
dagen een nieuwe wet, volgens welke alle
onbewaakte overwegen in Italië worden
opgeheven.
Met het oog op de steeds toenemende
snelheid van het treinverkeer en de vele
ernstige ongelukken, welke dientengevol
ge vooral bij onbewaakte overwegen voor
komen, heeft het Italiaansche ministerie
van spoorwegen het noodig geacht bizon-
dere maatregelen te treffen en daartoe
een bedrag van veertien millioen lire be
schikbaar gesteld. Alle overwegen zullen
voortaan worden bewaakt.
Toestand in Albanië zeer gespannen.
Alle Atheensche ochtendbladen teeke
nen naar aanleiding van berichten uit
Albanië, den toestand aldaar als zeer
gespannen. Afdeelingen van het leger
schijnen naar de revolutionnairen te zijn
overgeloopen en verder moet het tot tal
rijke bloedige botsingen zijn gekomen.
Tengevolge van de strenge koude wordt
do verzorging der troepen bemoeilijkt,
ook is hun verplaatsing buitengewoon
lastig geworden.
De paleiswacht te Tirana is versterkt.
Onafgebroken houdt de ministerraad zit
ting. Volgens de bladen zal naar alle
waarschijnlijkheid de regeering in staat
zijn den opstand den kop in te drukken.
Vechtpartij in een café te Saarbrücken.
Maandagnacht is het te Saarbrücken
tot ernstige botsingen gekomen waarbij
30 nationaal-socialisten en vijf commu
nisten ten deele levensgevaarlijke ver
wondingen hebben opgeloopen en naar
het ziekenhuis zijn overgebracht.
De toedracht der zaak zou naar United
Press als volgt zijn: Toen een nationaal-
socialistische patrouille een café binnen
kwam, waar zich communisten plegen op
te houden, boden dezen heftig verzet en
kwam het tot een hevige vechtpartij,
waarbij talrijke nationaal-socialisten door
messteken verwondingen opliepen.
Volgens Reuter werd er van buitenaf
door de ramen in een café geschoten,
waar zich nazi's plegen op te houden.
Hierbij ia volgens Reuter een persoon ge
wond. De aanvallers namen daarop de
vlucht. Dé politie stelt een onderzoek in.
Een verschrikkelijke statistiek.
In het te Moskou verschijnende tijd
schrift „Antireliguiznicke" is de nieuw
ste sthtistiek opgenomen betreffende de
godloozenbeweging in sovjet-Rusland.
Volgens de statistiek telde de Godloo
zenbeweging in 1933 ruim 5 millioen le
den. Onder de 180 volksstammen, die er
in sovjet-Rusland zijn, hebben er 100
reeds een eigen nationale godloozen-
organisatie.
In 14 verschillende talen worden 10
kranten en 23 tijdschriften uitgegeven,
die een uitgesproken anti-godsdienstig
karakter dragen.
Tot nu toe werden 37 millioen brochu
res uitgegeven. De godloozen-propaganda
heeft 600 boeken in druk doen verschij
nen en 80 anti-godsdienstige musea inge
richt en op meer dan 100 plaatsen reeds
een anti-godsdienstige tentoonstelling ge
organiseerd.
Onder de 5 millioen leden zijn 2 mil
lioen leden die bij een jeugdorganisatie
zijn aangesloten.
Op het oogenblik wordt onder deze le
den het onderwerp bestudeerd: „Waarom
de boeren nog zoozeer aan den gods
dienst gehecht zijn."
Roosevelt voor sterke defensie.
De vermelde verhooging van de be
grooting voor leger- en vlootversterking
is door president Roosevelt goedgekeurd.
Dé begrooting zal aan gewone defensie
uitgaven bedragen drieduizend millioen
dollar. Door de voorgestelde viootaan-
bouw wordt de Amerikaansche vloot uit
gebreid tot de limiet voorzien in het ver
drag van Washington. Ook de luchtvloot
wordt tot het maximum versterkt.
Volgens bericht uit welingelichte bron
zou Roosevelt zelfs een speciale verhoo
ging van de begrooting van het departe
ment van oorlog van 445 millioen dollar
hebben goedgekeurd, te rekenen met in
gang van 1 Juli, het begin van het fiscale
jaar.
Korte Berichten.
Het aantal werkloozen in Groot-
Brittannië bedroeg op 17 Dec. 2.085.815,
d.w.z. 34.970 minder dan op 26 Nov. en
138.264 minder dan het vorige jaar op
dit tijdstip.
i De Münchener-Augsburger Abend-
zeitung is gisteren voor het laatst ver
schenen. Het blad werd opgericht in 1609
en maakte er aanspraak op bet oudste
dagblad van Duitschland te zijn.
i E!r is nog geen beslissing genomen
over het lot van Zinowjef en Kamenew.
Men zegt. dat eerstgenoemde zal worden
verbannen naar Tjumen in het Oeral-
gebied, laatstgenoemde vermoedelijk naar
Minussinsk. Ook hun gezinsleden delen
de verbanning.
GANG DER CONTINGENTEERING.
Werking der maatregelen In 1935.
Voor importeurs van goederen van
Duitschen oorsprong, ten aanzien van
welke goederen hier te lande contingen-
teeringsmaatregelen van kracht zijn, is
het volgende van belang voor den gang
van zaken in het jaar 1935.
Ten aanzien van den invoer uit Duitsch
land zal geen onderscheid meer worden
gemaakt tusschen gewone en extra-toe
wijzingen, terwijl voor Duitschland met
speciale contingenteeringstermijhen geen
rekening meer zal behoeven te worden ge
houden.
Dit brengt mede, dat het Crisis-Invoer-
bureau de voor den invoer uit Duitsch
land bij verdrag vastgestelde contingen
ten, behoudens een geringe reserve voor
bijzondere toewijzingen zal kunnen ver
doelen over bepaalde toewijzingstermij
nen, waarvan de eerste is vastgesteld op
den termijn van 1 Januari 1935 tot en
met 31 Maart 1935.
In deze toewijzingsperiode kan dan den
importeurs toewijding worden verleend
voor 25 pet. van het voor den invoer uit
Duitschland vastgestelde verdragscontin
gent.
In geen geval zullen de in dit kwartaal
niet gebruikte toewijzingen en vergun
ningen kunnen worden verlengd, zoodat
de niet geïmporteerde hoeveelheden voor
den betrokken importeur verloren zijn. De
hoeveelheden, welke beschikbaar blijven,
zullen echter onder nader bekend te ma
ken voorwaarden worden verdeeld.
Het Crisis Invoerbureau zal een dezer
dagen een aanvang maken met de afgifte
der toewijzingen.
Het ligt in de bedoeling zoo spoedig
mogelijk daartoe gelegenheid bestaat de
volgende toewijizingstermijnen bekend te
maken. Voorts zal, zoo mogelijk, ook nog
voor den eersten toewijzingstermijn reke
ning worden gehouden met den invloed
van het seizoen.
NA DE RAMP VAN DE UIVER.
Op het graf te Bagdad.
Uit Bagdad wordt aan Aneta geseind:
Dinsdag hebben de bemanningen en de
passagiers van de vliegtuigen Pelikaan
en Ijsvogel, die elkaar te Bagdad ont
moetten, op hun reizen resp. naar Ned.-
Indië en Nederland, een gezamenlijken
tocht ondernomen naar de laatste rust
plaats van bemanning en passagiers van
de verongelukte Uiver.
De kleine stoet verwijlde eenigen tijd
bij het gezamenlijke grai der zeven Ne
derlanders. De plaatsvervangende direc
teur van Aneta-Holland, mr Chr. A. de
Vries, die zich per Pelikaan onderweg
naar Ned.-Indië bevindt, heeft een krans
op het graf gelegd namens de Aneta-ven-
nootschappen te Batavia en te 's Graven-
hage en in een korte toespraak den stich
ter der Aneta-bedrijven, wijlen den heer
D. W. Beretty, herdacht.
Onder de passagiers van de Pelikaan
bevindt zich ook een dochter van den
heer Beretty, onderweg naar Java.
De „Leeuwerik", die naar Rutbah en
Bagdad is geweest in verband met het on
derzoek naar de ramp van de Uiver wordt
Vrijdag op Schiphol verwacht.
Wijziging der vleeschkeuringswet van de
baan?
Naar de „Telegr." vernam zal het ont-
I werp tot wijziging van de Vleeschkeu
ringswet het zoo goed als zeker niet bren
gen tot een openbare behandeling in de
Tweede Kamer. Minister Slotemaker de
Bruine is door de critiek, welke sedert
de indiening van het ontwerp is losgeko
men, overtuigd, dat het doel. hetwelk hij
zich voorstelde te bereiken, n.l. verlich
ting van de lasten der slagers, door de
ontworpen wijziging der Vleeschkeurings
wet niet zal worden bereikt.
Rijksverzekeringsbank.
Naar aanleiding van de in omloop zijn
de geruchten, dat de Rijksverzekerings
bank te Amsterdam zou worden onder
gebracht in een vrijgekomen gebouw van
de Technische Hoogeschool te D'elft deal
de de burgemeester der hoofdstad dr W.
de Vlugt mede, dat hij zich, met hot oog
op deze geruchten, op de hoogte heeft ge
steld van hetgeen er gaande is. Bij onder
zoek heeft hij de overtuiging gekregen dat
op dit oogenblik bij den Min. van Sociale
Zaken de verplaatsing van de Rijksverze
keringsbank naar Delft niet in overwe
ging is.
Minister Colijn over het luchtverkeer.
Naar aanleiding van een door het
„Hbld" gestelde vraag over de verdere
ontwikkeling van het nationale luchtver
keer, verklaarde Minister Golijn:
Ik heb een onverwoestbaar geloof in
de toekomst van het luchtverkeer. Het
zou niet behoeven te verwonderen, dat het
droevig ongeval, dat onze beroemd gewor
den Uiver getroffen heeft, tijdelijk op het
enthousiasme een domper zou zetten. Ik
hoop echter, dat dit niet het geval zal zijn.
Nieuwe verkeersmiddelen moeten in den
aanvang hunner ontwikkeling altijd een
moeilijken tijd doormaken.
Maar het is hoogst opmerkelijk, hoe ge
ring met name bij onze K. L. M. de ver
keersongevallen geweest zijn, als men de
periode van haar welhaast 15-jarige ont
wikkeling in haar geheel overziet. Wan
neer men met name op de route naar In
dië, den grond- en signaaldienst verder
ontwikkelt, zie ik den tijd niet verre meer
dat men met groote vliegtuigen en drie
piloten, die wacht loopen op de wijze van
de scheepsofficieren, dag en nacht door
vliegt naar Batavia, en den afstand Am-
sterdam-Batavia tot ongeveer twee maal
24 uren terugbrengt,
DE STEUN AAN DEN .TUINBOUW.
Is binnenlandsche prijsregeling practisch
uitvoerbaar?
In de najaarsvergadering van de Prov.
Commissie uit de Veilingen in Noord-
Holland heeft de heer F. Valstar, Regee-
ringscommissaris en voorzitter van het
Centraal Bureau voor de Veilingen, ge
sproken over den steun aan den tuin
bouw. Spr. schetste den aigemeenen toe
stand; de welvaart is verdwenen en het
valt bitter zwaar om de noodzakelijke
aanpassing te vinden op het lagere peil,
waarop de tuinbouw is terecht gekomen.
Het verzet daartegen rijst allerwege;
zware verplichtingen drukken op de tuin-
dersbedrijven.
Consumenten en handelaars hebben van
de te lage prijzen geprofiteerd.
De overheidshulp kon geen oplossing
tot prijsherstel brengen. De eerste maat
regel was het stellen van een minimum
prijs en in 1934 de teeltbeperking welke
maatregelen ook voor 1935 gelden.
De teeltbeperking waartegen men twee
jaar geleden sterk stelling nam, heeft
nu in tuinderskringen volledige instem
ming gekregen. Zij is noodzakelijk en zal
bijdragen tot het bereiken van minimum
prijzen.
Binnenland.
Minister Colijn over den aigemeenen toe
stand.
De regeeringscommissaris, de heer Val
star, over den steun aan den tuinbouw.
De contingenteering van Duitsche goede
ren in 1935.
Margarine-smokkelaars te Heerlen ge
snapt.
Buitenland.
Gespannen toestand in Albanië.
Geen onbewaakte overwegen meer in
Italië.
De minimumprijzen op de veilingen
zijn helaas nog afbraakprijzen, waaraan
de tuinbouw onherroepelijk ten gronde
gaat. Men wil een prijs, die den kostprijs
dekt. Een behoorlijk plan, hoe men pre
cies wil en hoe het praktisch uitvoerbaar
is om door prijsregeling op de veilingen
den consument den productieprijs te laten
betalen, is de Regeering nog nooit voor
gelegd. Is het mogelijk, dan is de Regee-
ring bereid hier mede te werken.
Het is echter voor een geheele reeks
van tuinbouwproducten volmaakt on
mogelijk, praktisch onuitvoerbaar en om
tal van redenen ongewenscht, dezen weg
in te slaan. Het zou tot een volmaakte
mislukking leiden, ook ten nadeele van
den tuinder. Het zou leiden tot uitschake
ling van den binnenlandschen consument,
op wiens behoud meer dan ooit, thans
prijs gesteld wordt. Het zou ook tot on
rechtvaardigheid leiden t.o.v. die tuinders,
die zich beijveren een beter product te
telen. Het zou de doodsteek zijn aan alle
vakkennis en energie van den tuinder.
Hij, die met ernst meent, dat voor den
tuinbouw langs dezen weg een loonende
prijs te vinden is, dwaalt en spiegelt zich
zelf en anderen onbereikbare mogelijk
heden voor. Ook de handel zou gedeelte
lijk ten onder gaan.
Dit systeem van steun is onuitvoerbaar
en bereikbaar. Het administratieve en
controleerende apparaat zou de millioe-
nen verslinden, die men meent erbij te
winnen.
Waar men met het onverkochte deel
heen moet is een nog onbeantwoorde
vraag. Het zou ook funest voor den export
worden, als het beste van ons product
in plaats van naar het buitenland te gaan
in het binnenland geplaatst werd tegen
een prijs, die boven den wereldmarkt
prijs ligt.
Een geringe verhooging van den mini
mum prijs voor bepaalde producten zou
nog te overwegen zijn.
Ernstige bestudeering van het plan der
prijsregeling heeft aangetoond, dat daar
in voor den tuinbouw geen perspectieven
zitten; althans spr. ziet ze niet.
Dit systeem van een prijs boven den
wereldmarktprijs zou nooit leiden tot de
gewenschte aanpassing aan het huidige
peil van den tuinbouw.
In de toekomst zal de export weer van
beteekenis worden; er zijn reeds teekonen,
die hierop wijzen.
Overheidssteun om den tuinbouw ren
dabel te maken, schijnt niet mogelijk. Een
vergelijking tusschen den steun aan den
landbouw en die aan den tuinbouw recht
vaardigt een aandrang op de Regeering
om het voor den tuinbouw uitgetrokken
steunbedrag te verhoogen; er zijn hiervoor
twee redenen: n.l. de arbeidsgelegenheid
en de kansen, die de tuinbouw voor de
toekomst ook als exportbedrijf nog heeft.
Het is vooral nu zaak, dat de tuinbouw
zijn eonheid en solidariteit bewaart. Eén
ding staat vast: de tuinbouw zal slechts
op een lager peil zijn bestaansmogelijk
heid terug kunnen vinden; daarnaar
moet worden gestreefd. Dan zal de tuin
bouw met Gods hulp dezen moeilijkon
tijd dóór komen (applaus).
Bij de hierna volgende discussie blook,
dat velen het niet met den heer Valstar
eens waren. De steun is absoluut onvol
doende en moet verhoogd worden. Som
mige tuindersgezinnen betalen door indi
recte lasten (boter- en vetprijzen enz.)
meer aan steun voor andere bedrijven en
industrieën dan ze zelf aan steun ont
vangen.
Ook Ir Hazeloop, Rijkstuinbouwconsu-
lent, was door de conclusie van den heer
Valstar teleurgesteld. Hij had aanwijzin
gen verwacht, hoe men wel kan komen tot
een kostprijs, die den productieprijs dekt.
Spr. vraagt zich af, of de bezwaren van
den heer Valstar niet overdreven zijn.
Ook een voortgaan op deze wijze zal de
energie van den tuinder verslappen. Spr.
beval nadere overweging van het denk
beeld der binnenlandsche prijsregeling
dringend aan. (Instemming.)
De heer H. Groen, lid der Tweede
Kamer, onderschreef de woorden van den
heer Valstar, dat de tuinbouwsteun in ver
houding met den steun aan andere be
drijven, verhoogd moet worden, om recht
vaardig te zijn, Spr. had er bezwaar tegen