3 cent Nog geen o ceni per dag Ingezonden Stukken. Telegrammen. kost een abonnement op „De Zeeuw" Abonnementsprijs per kwartaal f2.50 Weekabonnementen f 0.20 Financieele Berichten. Burgerlijke Stand Marktberichten. van Heuven. Kerstnacht, door J, H. Kuy- per. Bij het graf van Rachel. Het jon getje, de lamp en de storm, door J. Lens, Gedachten, Een Machinale Amphibie, Kerstnummer „Het Schouwvenster", Deze Christelijke week-illustratie kwam niet minder goed voor den dag met een zeer geslaagd, rijk geïllustreerd Kerst nummer, waarin getracht is de volle beteekenis van de Kerstboodschap naar voren te brengen. Prof. Mr. P. S, Ger- brandy doet dit op voortreffelijke wijze in het artikel „De Kerstboodschap en de wegzinkende volkswelvaart", bij welke beschouwing een opmerkelijke en frap pante fotomontage werd geplaatst. Tine Bonnema doet het op haar wijze in het verhaal „Babel". Verder bevat dit num mer o.a. aardig geïllustreerde verhalen van mevr. A. v. Hoogstraten-Schoch en Bert Bakker, de „Kerststproke" van N. W. van Diemen de Jel, vertellingen van Bertie Ham, A. Hofland en Annie Vree land, Rioode Kerstmis door Nina Arkina. Voorts een geschiedkundig artikel over de laatste jaren voor Christus' geboorte door G. Gruppelaar en van M. van der Hilst bij een zestal mooie reproducties van schilderijen „Volksleven in de schil- derkust". Dr B. Wielenga schreef de Kerstover denking. Een mooie serie orgelfoto's en een artikeltje lover orgelspel is er voor de muziekliefhebbers en een dam- en schaakrubriek voor de dammers en scha kers. OUD NIET VEROUDERD. Oud, maar niet verouderd, dè.t kan worden gezegd van onze geldende Zon dagswet. Oud is de wet zjj dateert uit het jaar 1815 en heeft een leeftijd berei'kt, die mensohen niet vermogen te evenaren. Oud is de wet en daardoor loopt zij het gevaar, waar immer de wetgeving aan de wisselende tijdsomstandigheden pleegt te worden aangepast, dat de wet met het leven geen gelijke tred houdt. Dat is het geval geweest met de Zon dagswet, die tegenover het gewijzigd as pect van het maatschappelijke leven, te genover de differentiatie in verschillende deelen van het land, haar gelaat niet veranderde, doch dezelfde bleef. Oud en dezelfde maar daarom dan ook verouderd, dkt is het getui genis van menigeen, die niet alleen deze Zondagswet gram is, maar zich kant in het algemeen tegen maat regelen, die ertoe strekken om het rus tige en gewijde karakter van den Sab bath te waarborgen. Oud en verouderd die indruk kreeg men soms een luttel aantal jaren gele den, wanneer men zag op het gering aantal malen, waarin toepassing van de Zondagswetgeving werd gevraagd, wan neer men lette ook op de min gunstige beslissingen der rechtspraak. Sinds een jaar of tien is daarin een niet-onbelangnjke wijziging gekomen: in onderscheiden plaatsen werd aan hand- having van verschillende voorschriften der Zondagswet meer aandacht geschon ken; en ook de jurisprudentie bleek in meer dan één geval welkome steun te bieden aan hen, die behoud der Zon dagsrust voorstaan. Uiteraard is daarmee niet uitgewezen, dat de tegenwoordige Zondagswet be antwoordt aan de eischen, die men in deze tijd voor dit gebied der wetgeving mag stellen. Hier plaatst het huidige Kabinet, ge lijk bekend is, zich op het standpunt, dat het ter hand nemen van een herziening der Zondagswet niet strookt met het karakter van dit Ministerie. Het spreekt vanzelf, zegt De Rot terdammer, dat wij dit betreuren. Intusschen heeft dit dein tegenwoordi- gen bewindsman van Binnenlandsche Za ken niet weerhouden om bij de behan deling der begrooting van zijn departe ment in de Tweede Kamer uit te spre ken, dat hij' de handhaving der Zon dagswet naar vermogen wenscht te be vorderen. Voor die uiting zijn wjj erkentelijk. Ook daarom, wijl de gemeentebesturen zich daardoor geruggesteund weten. Oud niet verouderd is onze Zon dagswet I" Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Mijnheer de Redacteur, Mag ik als lezer van -Se Zeeuw een kleine plaatsruimte voor het volgende? Steeds met veel belangstelling lees ik de stukken van uw medewerker Dr Te Hennepe over voeding enz. van pluim vee. In uw blad van 15 dezer las ik een aanbeveling van hem voor Hoendermeel hetwelk geleverd wordt door de Utrecht- sche Bond van Pluimveehouders te Leer- sum, met de prij!s erbij waar die Bond het voor levert. Dit was een tegenhanger van de prijs die een particulier had moeten betalen die over zes kippen en een haan beschikt, dus zijn voer wel met een heel klein kwantum inslaat. Ik heb echter ook een bestelling gedaan aan dien Bond van elk 25 k.g., en kreeg het volgende resultaat. Volgens toegezonden prijslijst kost het Hoendermeel f 3.75 per 50 k.g. en ge mengd graan f3.45, oftewel resp. f7.50 en f 6.90 per 100 k.g., waar dan bijkomt vracht af fabriek cv. rembourskr- m, ,-o- dat dit voer bij ame van minstens 50 k.g. van elk voor mij zeker f 8.50 en het graan bij de acht gulden zou kosten, ter wijl Dr Te Hennepe schreef van resp f 6.65 en f 5.52 per 100 k.g. Nu geloof ik, dat het dus het beste is, dat iemand met 6 kippen en een baan, moeilijk zijn prijzen van voederinkoop kan vergelijken, met iemand die er mis schien enkele bonderden kippen op na houdt en dus daar geen vergelijking van prijzen mede is te maken, en dat het ge vaarlijk is prijzen te noemen van een voer, waarvoor een ander schijnbaar niet voor terecht kan, daar ik 't dan evengoed in mijn omgeving kan koop en. Om dus met cijfers te komen, zou men eerst mioeten onderzoeken of de gegevens met elkaar in overeenstemming te bren gen zijn. Met dank voor de plaatsing, Een Zeeuwsche lezer. KLINKERBESTRATING EN SNEL VERKEER. Over dit onderwerp schreef T. Huitema in bet onlangs verschenen extra-wegen nummer van „De Zeeuwsche Polder", uit gave D. H. Littooy te Terneuzen: De tijd, waarin men meende, dat klin- kerbestrating ongeschikt was voor snel verkeer, omdat de klinkers alle in een minimum van tijd zouden breken en door den zwanen wieldruk sporen en kuilen spoedij* in een zeer hinderlijke mate zou- dien ontstaan, is voorbij. De bestratingen hebben zich zeer veel beter gehouden, dan bij de snelle opkomst van het autoverkeer algemeen werd voorspeeld. Dit wil echter niet zeggen, dat die opkomst van het autoverkeer de constructie van de straat wegen onberoerd heeft gelaten. De krach ten die thans op het wegdek inwerken zijn anders en veelal heviger en het is zaak, dit hij den aanleg goed in het oog te 'hou den. Daarbij zijn de verkeerseischen anders geworden, bepaaldelijk wat betreft do breedte, de bochten, de tonrondte en de effenheid. Op de oude, meest smalle straatwegen werd steeds in het zelfde spoor gereden, dat zich na korter of langer tijd aftee- kende door slijtage en door oneffenheden die omdat men pas na heel langen tijd tot herstraaten of vernieuwen over ging vaak den vorm van kuilen aan namen. Bleef in die kuilen water staan, dan werden ze spoedig erger. Dat water moest dus kunnen afvloeien en daarvoor was een flinke tonrondte nuttig. Echter bij die tonrondte helden de kanten 5 tot 7 c.M. per M. breedte, dit maakte het rijden op die kanten onaangenaam, soms gevaar lijk, wat dus weer het één spoor rijden in de hand werkte. Ook waar de bestratingsbreedte alle ge legenheid bood rechts te rijden, werd toch bijna steeds het midden van den weg gehouden. Eenzelfde wegstrook werd dus in beide richtingen beneden. Dat is nu andera worden, althans waar de bestrating 4 M. en breeder is, en men, voldoende aan de nieuwe verkeerseischen, de tonrondte veel geringer heeft gemaakt. Nu wordt de eene weghelft vrijwel uit sluitend in de eene richting bereden, de andere weghelft uitsluitend in de tegen overgestelde richting. Automobielen oefenen op het wegdek niet alleen een verticalen druk uit, maar ze veroorzaken ook belangrijke horizon tale krachten in de richting der beweging. Evenals spoorrails „kruipen" in de rich ting van het verkeer, kruipt nu ook de bestrating en zoo ziet men meermalen dat de oorspronkelijk rechte voegen den vorm krijgen. Dit gaat gepaard met verwijding der stootvoegen en hier en daar ook met belangrijke verwijding der lintvoegen. Dit laatste is weer oorzaak dat oneffenheden ontstaan. Het kruipen is dus een kwaad, dat men vroeger niet kende en dat nu de volle aandacht vraagt. Nauwe straten, in ke- perverband straten en vooral het snel en deugdelijk vullen der voegen, mijtn mid delen ter voorkoming. Bij dichte straten met vlakke klinkers is het lang niet gemakkelijk volle en vaste zandvoegen te bekomen. Los straten is geheel uit den booze. Bij alleen afdekken met zand van de bestrating, zooals vroeger algemeen ge schiedde en men nu ook nog veelvuldig doet, duurt het veel te lang eer de voegen vol en stevig zijn. Inwasschen en stampen geeft al beter resultaat. Vastleggen van het zand in de voegen of vervanging daarvan door een meer samenhangende stof, is op menige weg zeer aan te bevelen. Een tweede punt dat door snelverkeer een betere oplossing vraagt dan vroeger, is de kantopsluiting. Streklagen of een koplaag van klinkers, gesteund door een graszode of enkel grond, zijn op de meeste wegen niet in staat het zijdelingsuitzetten te voorkomen. De neiging tot uitzetten bestaat bij alle bestratingen, doch het ergst bij keperver- band en is juist daarbij bet nadeeligst door het scheel- of omvallen der klinkers. Betonbanden of planken met paaltjes zijn noodig, als geen trottoirbanden of ste vige rijwielpaden aanwezig zijn, die bet uitzetten kunnen beletten. Een derde punt, dat veel meer dan vroe ger de aandacht vraagt, is de onderbaan. Een fundeering van puin, steen, slak ken, oude wegverharding of bestrating kan het vlak blijven van een goed aangelegde bestrating in hooge mate bevorderen. Waar enkel een zandbed aanwezig is, is een groote en vooral regelmatige dicht heid van het grootste belang. Alles wat een onregelmatige vastheid kan veroorzaken als b.v. het berijden en daardoor insporen, onregelmatig afgraven en aanvullen, niet genoeg inwateren df stampen bij het aanvullen van kuilen en sleuven enz. ia uit den booze. Het bovenlaagje waarin gestraat wordt is wel los, maar de dikte van dat laagje moet gelijkmatig en niet meer dan 57 c-M. zijn. Het zand moet niet te fijn zijn en mag maar zeer weinig leem bevatten, zoodat bet voldoende waterdoorlatend is. Waar de grenzen van fijnheid en zui verheid liggen is helaas nog nimmer af dalende 'onderzocht. Door het snelverkeer zijn de eischen omtrent de effenheid van het wegdek zeer opgevoerd, eischen waaraan slechts kan worden voldaan bij een nauwkeuriger uitvoering, dan nu veelal plaats vindt. De controle op de ligging bepaalt zich gewoonlijk tot het passen van de dwars- mal; dit is niet voldoende. Een rei van 6 M. moet in langsrichting overal dragen. Geringe afwijkingen kunnen met stam pen worden weggenomen, voor grootere is herstrating noodig. Is de onderbaan echter ongelijkmatig, dan duurt het succes van zuiver onder profiel staan al te kort. Zoowel op het een als op het ander valt dus nauwkeurig toe te zien. AUTO IN KANAAL GEREDEN. Zoven personen verdronken. EMMEN. In den afgeloopen nacht om streeks 2.30 u. heeft te Munsterscheveld, gem. Emmen, een ernstig ongeluk plaats gehad, waarbij 7 personen het leven heb ben verloren. Een 9-tal personen keerden met een huurauto terug van een muziekfeest te Stadskanaal. Door tot nu toe onopgehelderde oor zaak reed de auto, die bestuurd werd door dbx H. Bute, op 'n ophaalbrug over bet Hoofdkanaal te Munsterscheveld tegen de Mnkarleuning van de brug, en school, in het kanaal. Het voertuig verdween onmiddellijk in het water en sloeg over den kop. De zeer volle wagen maakte het voor de inzittenden niet mogelijk uit het voer tuig te komen. Alleen, de heer J. v. 'B. uit 'Zwartevcen kon zichzelf uit de auto werken en was zoo spoedig uit het water, dat hij nog de tegenwoordigheid van geest bad, de ande ren te redden. Dit gelukte hem alleen ten opzichte van mej. A. 'B. uit Ei'kberg. De andere 7 inzittenden zijn allen veis dronken. Het zijn de 28-jarige Lucas Bute, de 25-jarige Harm (Bute en zijn verloofde, de 20-jarige Dientje Meyers, de 22-jarige Gezien Bute, de 16-jarige Maxgien Buter allen uit Emimercompascuum, de 20- jarige Hilly Voslamer uit Groningen en Geert Oosterveld uit Borgercompagnie. Te Emmercompascuum, waar de meeste slachtoffers woonachtig waren, heeft het ongeluk groote ontsteltenis en diepe ont roering gewekt. De 24-jarige Harm Buter had de auto ■gehuurd voor 'n tocht haar Musselkanaal waar op den avond van den Tweeden Kerstdag een zanguitvoering in de Geref. Kerk plaats had. Met 9 personen in de wagen koerde men hiervan na.ar huis terug. Te Munsterscheveld moest men een brug passeeren. Volgens verklaringen van J. v. B., die zioh wist te redden, heeft de bestuurder de soherpe hooht, met te groote snelheid 'genomen en heeft hij waarschijnlijk in plaats van te remmen vol gas gegeven. J, v. B. was boven op de kap gaan staan en is er zoo in geslaagd zijn ver loofde, die naast hem bad gezeten te red den. Bewusteloos werd zij in een café binnen gedragen, waarna zij naar bet academisch ziekenhuis te 'Groningen is vervoerd. Toen men na anderhalf uur zoover was gevorderd dat men door het opensnijden van de kap en het inslaan van do ruiten de zich in de auto bevindende personen kon bergen, waren bij allen de levensgees ten geweken. In het holst van den nacht bij het licht van de lantaarns van de vele auto's kon men slechts 7 lijken wegdragen. Voorloopi'g werden zij' neergelegd in de schuur bij1 het café. Eerst nadat de lijken waren geborgen werd het vreeselijk 'bericht van het om komen van 4 hunner kinderen aan het echtpaar Bu'ter meegedeeld. Ontzettend was de indruk van deze mededeeling voor de zwaar geslagen ouders. De 'toestand van Mej. A. Buter, die in 'het Academisch ziekenhuis te 'Groningen was opgenomen, is redelijk wel. Eerste Kamer. DEN HAAG. De Eerste Kamer zal Vrijdag 28 December 's ochtends om 11 uur een vergadering houden waarin een aantal kleinere wetsontwerpen aan de orde zijn, benevens de technische herzie ning van de Ziektewet. Postvlucht. AMSTERDAM. Hedenmorgen om 7.38 uur is het K.L.M.-vliegtuig „De Pelikaan" van Schiphol naar Indië vertrokken. Drie passagiers maken de reis mee. Ds G. v. Duyl veroordeeld. ALKMAAR. Hedenmorgen deed de Rechtbank in buitengewone zitting uit spraak in de zaak tegen den N. S. B.-pro- pagandist, Ds G. van Duyl, die op 18 dezer terecht stond wegens het zich in beleedi- genden vorm uitlaten over het openbaar gezag. De eisch luidde 1 maand gev. straf. De Rechtbank veroordeelde hem tot f 100 boete of 25 dagen hechtenis. Schouwburgbrand. ARNHEM. Hedenmorgen omstreeks half vijf is brand uitgebroken in de Stadsschouwburg, gelegen aan den Vel- perbinnensingel. De brandweer tastte het vuur met alle beschikbaar materiaal aan, gelukkig stond de schouwburg geheel apart. Bin nen enkele uren waren tooneelruimte en za-l geheel uitgebrand. Alleen een ge deelte van de kleedkamers kon behouden blijven De schade, welke op eenige tonnen wordt geschat, wordt door verzekering gedekt AMSTERDAM. Hedenmiddag 12.35 is het K.L.M.-vliegtuig de „Oehoe" van Ba tavia op Schiphol geland. Bij de K.L.M. is bericht ontvangen, dat de „Ijsvogel" op thuisreis te Bangkok is geland. AMSTERDAM. H. M. „Hertog Hendrik" zal onder bevel van den kapitein ter zee C. E. L. Helfrich, een oefeningsreis maken in de Middellandsche Zee. Het vertrek van Nieuwe Diep is bepaald op 7 Januari a.s.; de thuiskomst te Nieuwediep op 28 Maart HAASTRECHT. Vanmorgen is de hulp besteller der posterijen R., in de buurt schap Vlist, in 'n baggersloot geraakt sn verdronken. LEEUWARDEN. Overleden is de hear W. Hanegraaf, directeur der intercommu nale waterleiding alhier, voorheen direc teur van het rijksbureau voor drinkwater voorziening. Brand In een wasscherlj. GOUDA. Even na middernacht brak brand uit in de modelwasscherij van de Fa J. H. v. d. Straaten, aan den Graaf Florisweg alhier. In een oogwenk stonden alle benedenlokalen in lichter laaie. Het kantoor, sorteerlokaal en waschlokaal brandden geheel uit. Alles, behalve het aanwezige waschgoed, was verzekerd. De van den brand is onbekend. PaRIJS. Bij een treinbotsing te Ton tor, tu&schcn een personentrein er» een goede rentrein, werden IS rei agens vond, an eenige ernstig. Hel ongeluk me{ d» „Uiver", Hedenmiddag 'keerde piloot lepos met de „Oehoe" uit Indië terug en passeerde ook de plaats waar het ongeluk met de „Uiver" is gekeurd, Naar de waarnemingen van Tepae heeft men zeker te doen met 'blikseminslag. Op den rug en zitvlakken der inzittenden ver toonden «tob «dhrooiwonden, terwijl een van hen waarschijnlijk een schrijfmachine op de knieën Chad, waardoor ook aan zijn knieën brandwonden ontstonden. Men ikan met zekerheid vaststellen, dat de opvarenden liohamelijk niet 'hadden geleden Er woedde, toen het ongeluk plaats had, een hevig onweer. Ui't de wolken kwam een soort vuur- walm vallen. Sinds jaren is het vraagstuk van blik seminslag in studie. Men neemt aan, dat metalen vliegtuigen in onweer zekere voordeelen hebben. Voor de internationale vliegtechnische wetenschap is het een taak van gröot belang om dit goed te ana lyseeren. Uit verschillende metalen onderdeden van de Uiver konden deskundigen vast stellen dat er plaatselijk een zeer groote oververhitting was. De benzinebrand, die waarschijnlijk na het ongeluk is ontstaan, blijkt slechts van zeer beperkten aard te zijn geweest. BERSBERICHTEN. Slotkoersn van de Amsterdamsche Effectenbeurs ons medegedeeld door Van Heel Go. N.V. te Goes. vorige koers heden Ned. Handel Mij. 20% 251/» Philips Gloeilampen G.B. 220 221V» Unilever va Anaconda Ooiipssr tj J/l8 6% B„ut>jLiom Steel 181/» 18 Va U.S. Steel Corp. 22 228/a Koninkl. Petroleum 1337* 132% Shell Union 4 4 Ajmsterdam Rubber 87s/a 881/» Ned. Scheepvaart Unie 27 28% Deli Maatschappij 123 124 Handelsverg. Amsterdam 1457* 145 4 pet. Indië 1934 101s/a lOlVa 4 pet. Nederland 1934 101% 1017a A.K.U. 30V» 30 Ondanks dat het zeer stil was in de markt, kon men niet van een slechte ten- denz spreken. Indische Banken, Kolo niale Banken en Scheepvaart Unie waren allen wat beter. De Amerikaansche markt toonde nagenoeg geen wijzigingen. Wisselkoersen. Amsterdam, 27 Dec., 2.30 u. Londen 7.291/*—7.30%. Berlijn 59.4059.44. Parijs 9.749.78. Brussel 34.65—-34.70. New-York 1.47%—'1.487a. MIDDELBURG. Huw.-aangiften: P. van Luijk, 27 j. en W. J. A. Flipse, 24 j.; I. G. Wissel, 20 j. en A. P. Joosse, 25 j. Gehuwd: J. H. Visser, 21 j. en M. H. J. Hawinkels, 21 j. Bevallen: J. KentinHamelink, 2 z.; D. A. van RaanVolkers, 2 z.; H. J. de VriesVermeulen, z.; L. van Leeuwen- de Ruiter, z.; J. van RoonNooteboom, d.; J. G. van Hoornvan Moolenbroek, d. Overleden: L. Pieterse, 83 j., geh. niet M. Meijers. GOES. Huw.-afk.: Pieter Zuidijk, 25 j. jm. en Adriana Anthona van der Vliet, 22 j. jd. te Wolfaartsdijlk. Geboren: Rozalie Lena, d.v. Jcost Boon man en Martina Anthonia Dpenneer; Marinua Johannes Cornells, it. v. Hen drik Wolthuis en PieterneLla Cornelia Schouwenburg. Van 15—22 Deo. WEMELfolNGE. Geboren: Jannetje An na d.v. Jacobus Cornelia Schipper en Leuntje van der Hart; Dina Geertruida d.v. Jacob Janus Ruissen en Adriana Johanna ÏÏarthtoorn. Levenloos aangegeven: een kind van Cornelis Hamelink en Thona Cornelia Hoogesteger. MIDDELBURG, 24 December. Op de vei ling deden: Dunsel 23, Spruiten 8—14, Wit lof 7—20, Koolrapen 1,5, Wijnpeën 1, Uien 1—2, Kroten 1—3 ct., alles per K.G. Peën 3—6, Rapen 2, Kroten 2, Prei 4—7, Sel derie 1—3 ct., alles per bos. Savoye kool 3—5, Roode kool 3—9, Bloemkool 4—13, Andijvie 0,5—3, Kropsla 4 ct, alles per stuk. MIDDELBURG, 27 December 1934. Op de graanmarkt was wegens de feestdagen zoo goed als geen aanvoer van peulvruch ten. Noteering kon niet worden opge maakt. Aangevoerd door boerinnen: Boter f 0.82%, Kipeieren f3.50, Poelje eieren 12.50, Eendeieren f3.50. Aangevoerd door handelaren: Boter f0.82, Kipeieren f3.25, Poelje eieren f2.25, Eendeieren f8.50. Part. prijs: Boter f 0.90, Kipeieren f450, Poelje-eieren f 3.50, Eendeieren 14.50. Veilings vereen. Walcheren. Aanvoer 17.000 Kipeieren: 40-42 K,G. f1®, 44-43 K.G. f 1.79; 50-52 K.G. tm, 58-54 K.G. #2.24; 54—50 K.G. f 2.41; 56-68 ILÜ. fS.04; 58—

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 3