3 cent
Nog geen o ceni per dag
Ingezonden Stukken.
Telegrammen.
kost een abonnement op „De Zeeuw"
Abonnementsprijs per kwartaal f2.50
Weekabonnementen f 0.20
Financieele Berichten.
Burgerlijke Stand
Marktberichten.
van Heuven. Kerstnacht, door J, H. Kuy-
per. Bij het graf van Rachel. Het jon
getje, de lamp en de storm, door J. Lens,
Gedachten, Een Machinale Amphibie,
Kerstnummer „Het Schouwvenster",
Deze Christelijke week-illustratie kwam
niet minder goed voor den dag met een
zeer geslaagd, rijk geïllustreerd Kerst
nummer, waarin getracht is de volle
beteekenis van de Kerstboodschap naar
voren te brengen. Prof. Mr. P. S, Ger-
brandy doet dit op voortreffelijke wijze
in het artikel „De Kerstboodschap en de
wegzinkende volkswelvaart", bij welke
beschouwing een opmerkelijke en frap
pante fotomontage werd geplaatst. Tine
Bonnema doet het op haar wijze in het
verhaal „Babel". Verder bevat dit num
mer o.a. aardig geïllustreerde verhalen
van mevr. A. v. Hoogstraten-Schoch en
Bert Bakker, de „Kerststproke" van N.
W. van Diemen de Jel, vertellingen van
Bertie Ham, A. Hofland en Annie Vree
land, Rioode Kerstmis door Nina Arkina.
Voorts een geschiedkundig artikel over
de laatste jaren voor Christus' geboorte
door G. Gruppelaar en van M. van der
Hilst bij een zestal mooie reproducties
van schilderijen „Volksleven in de schil-
derkust".
Dr B. Wielenga schreef de Kerstover
denking. Een mooie serie orgelfoto's en
een artikeltje lover orgelspel is er voor de
muziekliefhebbers en een dam- en
schaakrubriek voor de dammers en scha
kers.
OUD NIET VEROUDERD.
Oud, maar niet verouderd, dè.t kan
worden gezegd van onze geldende Zon
dagswet.
Oud is de wet zjj dateert uit het
jaar 1815 en heeft een leeftijd berei'kt,
die mensohen niet vermogen te evenaren.
Oud is de wet en daardoor loopt
zij het gevaar, waar immer de wetgeving
aan de wisselende tijdsomstandigheden
pleegt te worden aangepast, dat de wet
met het leven geen gelijke tred houdt.
Dat is het geval geweest met de Zon
dagswet, die tegenover het gewijzigd as
pect van het maatschappelijke leven, te
genover de differentiatie in verschillende
deelen van het land, haar gelaat niet
veranderde, doch dezelfde bleef.
Oud en dezelfde maar daarom dan
ook verouderd, dkt is het getui
genis van menigeen, die niet alleen
deze Zondagswet gram is, maar
zich kant in het algemeen tegen maat
regelen, die ertoe strekken om het rus
tige en gewijde karakter van den Sab
bath te waarborgen.
Oud en verouderd die indruk kreeg
men soms een luttel aantal jaren gele
den, wanneer men zag op het gering
aantal malen, waarin toepassing van de
Zondagswetgeving werd gevraagd, wan
neer men lette ook op de min gunstige
beslissingen der rechtspraak.
Sinds een jaar of tien is daarin een
niet-onbelangnjke wijziging gekomen: in
onderscheiden plaatsen werd aan hand-
having van verschillende voorschriften
der Zondagswet meer aandacht geschon
ken; en ook de jurisprudentie bleek in
meer dan één geval welkome steun te
bieden aan hen, die behoud der Zon
dagsrust voorstaan.
Uiteraard is daarmee niet uitgewezen,
dat de tegenwoordige Zondagswet be
antwoordt aan de eischen, die men in
deze tijd voor dit gebied der wetgeving
mag stellen.
Hier plaatst het huidige Kabinet, ge
lijk bekend is, zich op het standpunt, dat
het ter hand nemen van een herziening
der Zondagswet niet strookt met het
karakter van dit Ministerie.
Het spreekt vanzelf, zegt De Rot
terdammer, dat wij dit betreuren.
Intusschen heeft dit dein tegenwoordi-
gen bewindsman van Binnenlandsche Za
ken niet weerhouden om bij de behan
deling der begrooting van zijn departe
ment in de Tweede Kamer uit te spre
ken, dat hij' de handhaving der Zon
dagswet naar vermogen wenscht te be
vorderen.
Voor die uiting zijn wjj erkentelijk.
Ook daarom, wijl de gemeentebesturen
zich daardoor geruggesteund weten.
Oud niet verouderd is onze Zon
dagswet I"
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
Mijnheer de Redacteur,
Mag ik als lezer van -Se Zeeuw een
kleine plaatsruimte voor het volgende?
Steeds met veel belangstelling lees ik
de stukken van uw medewerker Dr Te
Hennepe over voeding enz. van pluim
vee.
In uw blad van 15 dezer las ik een
aanbeveling van hem voor Hoendermeel
hetwelk geleverd wordt door de Utrecht-
sche Bond van Pluimveehouders te Leer-
sum, met de prij!s erbij waar die Bond het
voor levert.
Dit was een tegenhanger van de prijs
die een particulier had moeten betalen
die over zes kippen en een haan beschikt,
dus zijn voer wel met een heel klein
kwantum inslaat.
Ik heb echter ook een bestelling gedaan
aan dien Bond van elk 25 k.g., en kreeg
het volgende resultaat.
Volgens toegezonden prijslijst kost het
Hoendermeel f 3.75 per 50 k.g. en ge
mengd graan f3.45, oftewel resp. f7.50
en f 6.90 per 100 k.g., waar dan bijkomt
vracht af fabriek cv. rembourskr- m, ,-o-
dat dit voer bij ame van minstens 50
k.g. van elk voor mij zeker f 8.50 en het
graan bij de acht gulden zou kosten, ter
wijl Dr Te Hennepe schreef van resp
f 6.65 en f 5.52 per 100 k.g.
Nu geloof ik, dat het dus het beste is,
dat iemand met 6 kippen en een baan,
moeilijk zijn prijzen van voederinkoop
kan vergelijken, met iemand die er mis
schien enkele bonderden kippen op na
houdt en dus daar geen vergelijking van
prijzen mede is te maken, en dat het ge
vaarlijk is prijzen te noemen van een
voer, waarvoor een ander schijnbaar niet
voor terecht kan, daar ik 't dan evengoed
in mijn omgeving kan koop en.
Om dus met cijfers te komen, zou men
eerst mioeten onderzoeken of de gegevens
met elkaar in overeenstemming te bren
gen zijn.
Met dank voor de plaatsing,
Een Zeeuwsche lezer.
KLINKERBESTRATING EN SNEL
VERKEER.
Over dit onderwerp schreef T. Huitema
in bet onlangs verschenen extra-wegen
nummer van „De Zeeuwsche Polder", uit
gave D. H. Littooy te Terneuzen:
De tijd, waarin men meende, dat klin-
kerbestrating ongeschikt was voor snel
verkeer, omdat de klinkers alle in een
minimum van tijd zouden breken en door
den zwanen wieldruk sporen en kuilen
spoedij* in een zeer hinderlijke mate zou-
dien ontstaan, is voorbij. De bestratingen
hebben zich zeer veel beter gehouden, dan
bij de snelle opkomst van het autoverkeer
algemeen werd voorspeeld. Dit wil echter
niet zeggen, dat die opkomst van het
autoverkeer de constructie van de straat
wegen onberoerd heeft gelaten. De krach
ten die thans op het wegdek inwerken zijn
anders en veelal heviger en het is zaak,
dit hij den aanleg goed in het oog te 'hou
den.
Daarbij zijn de verkeerseischen anders
geworden, bepaaldelijk wat betreft do
breedte, de bochten, de tonrondte en de
effenheid.
Op de oude, meest smalle straatwegen
werd steeds in het zelfde spoor gereden,
dat zich na korter of langer tijd aftee-
kende door slijtage en door oneffenheden
die omdat men pas na heel langen
tijd tot herstraaten of vernieuwen over
ging vaak den vorm van kuilen aan
namen.
Bleef in die kuilen water staan, dan
werden ze spoedig erger. Dat water moest
dus kunnen afvloeien en daarvoor was
een flinke tonrondte nuttig. Echter bij die
tonrondte helden de kanten 5 tot 7 c.M.
per M. breedte, dit maakte het rijden op
die kanten onaangenaam, soms gevaar
lijk, wat dus weer het één spoor rijden
in de hand werkte.
Ook waar de bestratingsbreedte alle ge
legenheid bood rechts te rijden, werd
toch bijna steeds het midden van den
weg gehouden.
Eenzelfde wegstrook werd dus in beide
richtingen beneden. Dat is nu andera
worden, althans waar de bestrating 4 M.
en breeder is, en men, voldoende aan de
nieuwe verkeerseischen, de tonrondte
veel geringer heeft gemaakt.
Nu wordt de eene weghelft vrijwel uit
sluitend in de eene richting bereden, de
andere weghelft uitsluitend in de tegen
overgestelde richting.
Automobielen oefenen op het wegdek
niet alleen een verticalen druk uit, maar
ze veroorzaken ook belangrijke horizon
tale krachten in de richting der beweging.
Evenals spoorrails „kruipen" in de rich
ting van het verkeer, kruipt nu ook de
bestrating en zoo ziet men meermalen
dat de oorspronkelijk rechte voegen den
vorm krijgen. Dit gaat gepaard met
verwijding der stootvoegen en hier en
daar ook met belangrijke verwijding der
lintvoegen. Dit laatste is weer oorzaak
dat oneffenheden ontstaan.
Het kruipen is dus een kwaad, dat men
vroeger niet kende en dat nu de volle
aandacht vraagt. Nauwe straten, in ke-
perverband straten en vooral het snel en
deugdelijk vullen der voegen, mijtn mid
delen ter voorkoming.
Bij dichte straten met vlakke klinkers is
het lang niet gemakkelijk volle en vaste
zandvoegen te bekomen. Los straten is
geheel uit den booze.
Bij alleen afdekken met zand van de
bestrating, zooals vroeger algemeen ge
schiedde en men nu ook nog veelvuldig
doet, duurt het veel te lang eer de voegen
vol en stevig zijn.
Inwasschen en stampen geeft al beter
resultaat.
Vastleggen van het zand in de voegen
of vervanging daarvan door een meer
samenhangende stof, is op menige weg
zeer aan te bevelen.
Een tweede punt dat door snelverkeer
een betere oplossing vraagt dan vroeger,
is de kantopsluiting.
Streklagen of een koplaag van klinkers,
gesteund door een graszode of enkel
grond, zijn op de meeste wegen niet in
staat het zijdelingsuitzetten te voorkomen.
De neiging tot uitzetten bestaat bij alle
bestratingen, doch het ergst bij keperver-
band en is juist daarbij bet nadeeligst
door het scheel- of omvallen der klinkers.
Betonbanden of planken met paaltjes
zijn noodig, als geen trottoirbanden of ste
vige rijwielpaden aanwezig zijn, die bet
uitzetten kunnen beletten.
Een derde punt, dat veel meer dan vroe
ger de aandacht vraagt, is de onderbaan.
Een fundeering van puin, steen, slak
ken, oude wegverharding of bestrating kan
het vlak blijven van een goed aangelegde
bestrating in hooge mate bevorderen.
Waar enkel een zandbed aanwezig is, is
een groote en vooral regelmatige dicht
heid van het grootste belang.
Alles wat een onregelmatige vastheid
kan veroorzaken als b.v. het berijden en
daardoor insporen, onregelmatig afgraven
en aanvullen, niet genoeg inwateren df
stampen bij het aanvullen van kuilen en
sleuven enz. ia uit den booze.
Het bovenlaagje waarin gestraat wordt
is wel los, maar de dikte van dat laagje
moet gelijkmatig en niet meer dan 57
c-M. zijn.
Het zand moet niet te fijn zijn en mag
maar zeer weinig leem bevatten, zoodat
bet voldoende waterdoorlatend is.
Waar de grenzen van fijnheid en zui
verheid liggen is helaas nog nimmer af
dalende 'onderzocht.
Door het snelverkeer zijn de eischen
omtrent de effenheid van het wegdek
zeer opgevoerd, eischen waaraan slechts
kan worden voldaan bij een nauwkeuriger
uitvoering, dan nu veelal plaats vindt.
De controle op de ligging bepaalt zich
gewoonlijk tot het passen van de dwars-
mal; dit is niet voldoende.
Een rei van 6 M. moet in langsrichting
overal dragen.
Geringe afwijkingen kunnen met stam
pen worden weggenomen, voor grootere
is herstrating noodig.
Is de onderbaan echter ongelijkmatig,
dan duurt het succes van zuiver onder
profiel staan al te kort.
Zoowel op het een als op het ander
valt dus nauwkeurig toe te zien.
AUTO IN KANAAL GEREDEN.
Zoven personen verdronken.
EMMEN. In den afgeloopen nacht om
streeks 2.30 u. heeft te Munsterscheveld,
gem. Emmen, een ernstig ongeluk plaats
gehad, waarbij 7 personen het leven heb
ben verloren.
Een 9-tal personen keerden met een
huurauto terug van een muziekfeest te
Stadskanaal.
Door tot nu toe onopgehelderde oor
zaak reed de auto, die bestuurd werd door
dbx H. Bute, op 'n ophaalbrug over bet
Hoofdkanaal te Munsterscheveld tegen
de Mnkarleuning van de brug, en school,
in het kanaal.
Het voertuig verdween onmiddellijk in
het water en sloeg over den kop.
De zeer volle wagen maakte het voor
de inzittenden niet mogelijk uit het voer
tuig te komen.
Alleen, de heer J. v. 'B. uit 'Zwartevcen
kon zichzelf uit de auto werken en was
zoo spoedig uit het water, dat hij nog de
tegenwoordigheid van geest bad, de ande
ren te redden.
Dit gelukte hem alleen ten opzichte van
mej. A. 'B. uit Ei'kberg.
De andere 7 inzittenden zijn allen veis
dronken.
Het zijn de 28-jarige Lucas Bute, de
25-jarige Harm (Bute en zijn verloofde,
de 20-jarige Dientje Meyers, de 22-jarige
Gezien Bute, de 16-jarige Maxgien Buter
allen uit Emimercompascuum, de 20-
jarige Hilly Voslamer uit Groningen en
Geert Oosterveld uit Borgercompagnie.
Te Emmercompascuum, waar de meeste
slachtoffers woonachtig waren, heeft het
ongeluk groote ontsteltenis en diepe ont
roering gewekt.
De 24-jarige Harm Buter had de auto
■gehuurd voor 'n tocht haar Musselkanaal
waar op den avond van den Tweeden
Kerstdag een zanguitvoering in de Geref.
Kerk plaats had.
Met 9 personen in de wagen koerde men
hiervan na.ar huis terug.
Te Munsterscheveld moest men een brug
passeeren.
Volgens verklaringen van J. v. B., die
zioh wist te redden, heeft de bestuurder
de soherpe hooht, met te groote snelheid
'genomen en heeft hij waarschijnlijk in
plaats van te remmen vol gas gegeven.
J, v. B. was boven op de kap gaan
staan en is er zoo in geslaagd zijn ver
loofde, die naast hem bad gezeten te red
den. Bewusteloos werd zij in een café
binnen gedragen, waarna zij naar bet
academisch ziekenhuis te 'Groningen is
vervoerd.
Toen men na anderhalf uur zoover was
gevorderd dat men door het opensnijden
van de kap en het inslaan van do ruiten
de zich in de auto bevindende personen
kon bergen, waren bij allen de levensgees
ten geweken.
In het holst van den nacht bij het licht
van de lantaarns van de vele auto's kon
men slechts 7 lijken wegdragen.
Voorloopi'g werden zij' neergelegd in de
schuur bij1 het café.
Eerst nadat de lijken waren geborgen
werd het vreeselijk 'bericht van het om
komen van 4 hunner kinderen aan het
echtpaar Bu'ter meegedeeld.
Ontzettend was de indruk van deze
mededeeling voor de zwaar geslagen
ouders.
De 'toestand van Mej. A. Buter, die in
'het Academisch ziekenhuis te 'Groningen
was opgenomen, is redelijk wel.
Eerste Kamer.
DEN HAAG. De Eerste Kamer zal
Vrijdag 28 December 's ochtends om 11
uur een vergadering houden waarin een
aantal kleinere wetsontwerpen aan de
orde zijn, benevens de technische herzie
ning van de Ziektewet.
Postvlucht.
AMSTERDAM. Hedenmorgen om 7.38
uur is het K.L.M.-vliegtuig „De Pelikaan"
van Schiphol naar Indië vertrokken. Drie
passagiers maken de reis mee.
Ds G. v. Duyl veroordeeld.
ALKMAAR. Hedenmorgen deed de
Rechtbank in buitengewone zitting uit
spraak in de zaak tegen den N. S. B.-pro-
pagandist, Ds G. van Duyl, die op 18 dezer
terecht stond wegens het zich in beleedi-
genden vorm uitlaten over het openbaar
gezag. De eisch luidde 1 maand gev. straf.
De Rechtbank veroordeelde hem tot f 100
boete of 25 dagen hechtenis.
Schouwburgbrand.
ARNHEM. Hedenmorgen omstreeks
half vijf is brand uitgebroken in de
Stadsschouwburg, gelegen aan den Vel-
perbinnensingel.
De brandweer tastte het vuur met alle
beschikbaar materiaal aan, gelukkig
stond de schouwburg geheel apart. Bin
nen enkele uren waren tooneelruimte en
za-l geheel uitgebrand. Alleen een ge
deelte van de kleedkamers kon behouden
blijven
De schade, welke op eenige tonnen
wordt geschat, wordt door verzekering
gedekt
AMSTERDAM. Hedenmiddag 12.35 is
het K.L.M.-vliegtuig de „Oehoe" van Ba
tavia op Schiphol geland.
Bij de K.L.M. is bericht ontvangen, dat
de „Ijsvogel" op thuisreis te Bangkok is
geland.
AMSTERDAM. H. M. „Hertog Hendrik"
zal onder bevel van den kapitein ter zee
C. E. L. Helfrich, een oefeningsreis maken
in de Middellandsche Zee. Het vertrek
van Nieuwe Diep is bepaald op 7 Januari
a.s.; de thuiskomst te Nieuwediep op 28
Maart
HAASTRECHT. Vanmorgen is de hulp
besteller der posterijen R., in de buurt
schap Vlist, in 'n baggersloot geraakt sn
verdronken.
LEEUWARDEN. Overleden is de hear
W. Hanegraaf, directeur der intercommu
nale waterleiding alhier, voorheen direc
teur van het rijksbureau voor drinkwater
voorziening.
Brand In een wasscherlj.
GOUDA. Even na middernacht brak
brand uit in de modelwasscherij van de
Fa J. H. v. d. Straaten, aan den Graaf
Florisweg alhier. In een oogwenk stonden
alle benedenlokalen in lichter laaie. Het
kantoor, sorteerlokaal en waschlokaal
brandden geheel uit. Alles, behalve het
aanwezige waschgoed, was verzekerd. De
van den brand is onbekend.
PaRIJS. Bij een treinbotsing te Ton tor,
tu&schcn een personentrein er» een goede
rentrein, werden IS rei agens vond,
an eenige ernstig.
Hel ongeluk me{ d» „Uiver",
Hedenmiddag 'keerde piloot lepos met
de „Oehoe" uit Indië terug en passeerde
ook de plaats waar het ongeluk met de
„Uiver" is gekeurd,
Naar de waarnemingen van Tepae heeft
men zeker te doen met 'blikseminslag. Op
den rug en zitvlakken der inzittenden ver
toonden «tob «dhrooiwonden, terwijl een
van hen waarschijnlijk een schrijfmachine
op de knieën Chad, waardoor ook aan zijn
knieën brandwonden ontstonden.
Men ikan met zekerheid vaststellen, dat
de opvarenden liohamelijk niet 'hadden
geleden
Er woedde, toen het ongeluk plaats had,
een hevig onweer.
Ui't de wolken kwam een soort vuur-
walm vallen.
Sinds jaren is het vraagstuk van blik
seminslag in studie. Men neemt aan, dat
metalen vliegtuigen in onweer zekere
voordeelen hebben. Voor de internationale
vliegtechnische wetenschap is het een
taak van gröot belang om dit goed te ana
lyseeren.
Uit verschillende metalen onderdeden
van de Uiver konden deskundigen vast
stellen dat er plaatselijk een zeer groote
oververhitting was. De benzinebrand, die
waarschijnlijk na het ongeluk is ontstaan,
blijkt slechts van zeer beperkten aard te
zijn geweest.
BERSBERICHTEN.
Slotkoersn van de Amsterdamsche
Effectenbeurs ons medegedeeld door
Van Heel Go. N.V. te Goes.
vorige koers
heden
Ned. Handel Mij.
20%
251/»
Philips Gloeilampen G.B.
220
221V»
Unilever
va
Anaconda Ooiipssr
tj J/l8
6%
B„ut>jLiom Steel
181/»
18 Va
U.S. Steel Corp.
22
228/a
Koninkl. Petroleum
1337*
132%
Shell Union
4
4
Ajmsterdam Rubber
87s/a
881/»
Ned. Scheepvaart Unie
27
28%
Deli Maatschappij
123
124
Handelsverg. Amsterdam
1457*
145
4 pet. Indië 1934
101s/a
lOlVa
4 pet. Nederland 1934
101%
1017a
A.K.U. 30V» 30
Ondanks dat het zeer stil was in de
markt, kon men niet van een slechte ten-
denz spreken. Indische Banken, Kolo
niale Banken en Scheepvaart Unie waren
allen wat beter. De Amerikaansche markt
toonde nagenoeg geen wijzigingen.
Wisselkoersen.
Amsterdam, 27 Dec., 2.30 u.
Londen 7.291/*—7.30%.
Berlijn 59.4059.44.
Parijs 9.749.78.
Brussel 34.65—-34.70.
New-York 1.47%—'1.487a.
MIDDELBURG. Huw.-aangiften: P.
van Luijk, 27 j. en W. J. A. Flipse, 24 j.;
I. G. Wissel, 20 j. en A. P. Joosse, 25 j.
Gehuwd: J. H. Visser, 21 j. en M. H.
J. Hawinkels, 21 j.
Bevallen: J. KentinHamelink, 2 z.;
D. A. van RaanVolkers, 2 z.; H. J. de
VriesVermeulen, z.; L. van Leeuwen-
de Ruiter, z.; J. van RoonNooteboom,
d.; J. G. van Hoornvan Moolenbroek, d.
Overleden: L. Pieterse, 83 j., geh. niet
M. Meijers.
GOES. Huw.-afk.: Pieter Zuidijk, 25 j.
jm. en Adriana Anthona van der Vliet, 22
j. jd. te Wolfaartsdijlk.
Geboren: Rozalie Lena, d.v. Jcost Boon
man en Martina Anthonia Dpenneer;
Marinua Johannes Cornells, it. v. Hen
drik Wolthuis en PieterneLla Cornelia
Schouwenburg.
Van 15—22 Deo.
WEMELfolNGE. Geboren: Jannetje An
na d.v. Jacobus Cornelia Schipper en
Leuntje van der Hart; Dina Geertruida
d.v. Jacob Janus Ruissen en Adriana
Johanna ÏÏarthtoorn.
Levenloos aangegeven: een kind van
Cornelis Hamelink en Thona Cornelia
Hoogesteger.
MIDDELBURG, 24 December. Op de vei
ling deden: Dunsel 23, Spruiten 8—14, Wit
lof 7—20, Koolrapen 1,5, Wijnpeën 1, Uien
1—2, Kroten 1—3 ct., alles per K.G. Peën
3—6, Rapen 2, Kroten 2, Prei 4—7, Sel
derie 1—3 ct., alles per bos. Savoye kool
3—5, Roode kool 3—9, Bloemkool 4—13,
Andijvie 0,5—3, Kropsla 4 ct, alles per
stuk.
MIDDELBURG, 27 December 1934. Op
de graanmarkt was wegens de feestdagen
zoo goed als geen aanvoer van peulvruch
ten. Noteering kon niet worden opge
maakt.
Aangevoerd door boerinnen:
Boter f 0.82%, Kipeieren f3.50, Poelje
eieren 12.50, Eendeieren f3.50.
Aangevoerd door handelaren:
Boter f0.82, Kipeieren f3.25, Poelje
eieren f2.25, Eendeieren f8.50.
Part. prijs: Boter f 0.90, Kipeieren f450,
Poelje-eieren f 3.50, Eendeieren 14.50.
Veilings vereen. Walcheren. Aanvoer
17.000
Kipeieren: 40-42 K,G. f1®, 44-43 K.G.
f 1.79; 50-52 K.G. tm, 58-54 K.G. #2.24;
54—50 K.G. f 2.41; 56-68 ILÜ. fS.04; 58—