PUROL
Gemengd Nieuws.
MMCris!^Bcatiën"M
Land- en Tuinbouw
Ruwe
schrale huid
en springende lippen
Hachelijk avontuur. Toen
de heer v. d. B. uit Utrecht in den nacht
van Maandag op Dinsdag zich met zijn
auto tusschen Rijen en Dorst bevond,
werd bij verblind door het licht van een
motorrijwiel, v. d, B. raakte de richting
kwijlt, reed tegen een boompje en kwam
daarna in een sloot terecht. Hier sloeg de
wagen over den kop en bleef in de naast
de sloot staande Btruiken hangen. Met
moeite werkte de heer B., die ernstig
gewond was, zich uit den half hangenden
wagen en kwam daarna in de sloot te
recht, waar hij bleef liggen. Hij behield
intusschen zijn tegenwoordigheid van
geest en het gelukte hem met licht de
aandacht te trekken van twee voorbij
rijdende wielrijders, die hem uit zijn be
narde positie hielpen. Op hun beurt
brachten zij met lichtsignalen een nade
rende auto tot stilstand. De bestuurder
hiervan waarschuwde de marechaussee's
te Rijen en haalde geneeskundige hulp.
Per auto werd v. d. B. overgebracht naar
het ziekenhuis te Breda. Het bleek, dat
het slachtoffer een enkel had gebroken
en een hersenschudding had opgeloopen,
terwijl bovendien een van zijn lippen was
gescheurd.
Koopf als blijvende herinnering
EEN „UIVER" LEPEL
van f0.65 tot f2.25.
T. FABERIJ DE JONGE - GOES
Middelburg. Naar ons wordt medege
deeld zal Ds P. de Smit, Chr. Geref. pred.
te Utrecht, daartoe uitgenoodigd door een
comité, op 7 Dec. a.s. in de Gasthuiskerk
een godsdienstoefening leiden.
Van andere zijde werd ons gemeld, dat
pogingen worden aangewend om hier te
komen tot de stichting van een Chr.
Geref. gemeente.
Op de vraag of er verband bestaat tus-
schen deze plannen en het optreden van
Ds de Smit kon ons door het comité geen
nadere inlichting worden verstrekt.
Kortgene. Bij de gehouden verkiezing
van 4 leden van het kiescollege in de Ned.
Herv. kerk werden herkozen de heeren H.
A. Kramer en P. van Schalk en gekozen
de heeren Mar. Post en P. G. Zandee.
Domburg. Bij de heden gehouden her
stemming voor een notahei vacature-M.
Reijnhoudt Jr bij de Ned. Herv. kerk al
hier, werd de heer H. van Oosten gekozen.
Woensdagavond a.s. des avonds om
7 uur, hoopt 'ds H. K. Queré, Herv. predi
kant alhier, een gedachtenisrede te hou
den, ter gelegenheid van zijn 25-jarige
ambtsbediening.
Serooskerke (W.). Bij de in de Ned.
Herv. Gemeente alhier gehouden stem
ming voor gemachtigden in het kiescol
lege, werden herkozen de aftredende
heeren L. Melse, W. C. Allaart, P. W. M.
Hoegen van Hoogelande en H. Schipper.
In een bestaande vacature werd gekozen
de heer J. in 't Anker.
Algemeene Synodale
Commissie. De Algem. Synodale
commissie der Ned. Herv. Kerk heeft
gisteren haar najaarsvergadering ge
opend, onder leiding van den president
der Synode, Dr G. J. Weyland.
De provinciale kerkbesturen hadden
hoofdelijk gestemd over vijif wetswijzigin
gen welke alle blijken te zijn aangenomen.
Zij zullen op 1 Jan. 1935 in werking tre
den.
Uitvoerig werd gehandeld over de op
dracht, welke de alg. synode aan de sy
nodale commissie heeft verstrekt met be
trekking tot den nieuwen gezangenbun
del. Zooals bekend is, heeft de synode
dien bundel aanvaard. Thans moeten
maatregelen worden genomen, welke lei
den tot de invoering.
Omtrent het doen houden van weten
schappelijke voordrachten vanwege de
Herv. Kerk aan onze rijksuniversiteiten
zal het advies der kerkelijke hoogleeraren
worden ingewonnen.
Verschillende opdrachten van de alg.
synode kwamen in bespreking. Daartoe
behoort o.a. de vraag, in hoever art. 25
van het reglement op de vacaturen wijzi
ging zal behoeven, met het oog op het op
treden van vrouwelijke hulppredikers en
openbare godsdienstoefeningen.
Nui de voorstellen van de commissie
voor het groote stadsprobleem geen bij
val hebben gevonden, werd besloten als
nog vanwege de synodale commissie met
afgevaardigden uit de groote steden be
sprekingen te houden welke aan dit
vraagstuk zullen zijn gewijd. Hiervoor
werden aangewezen de heeren prof. Hait-
jema, mr Cost Budde en Wolffensperger.
Overleden in den trein. Gis
termorgen is een 64-jarig heer, reizend
van Hilversum naar Amsterdam, tusschen
Hilversum en Bussum plotseling in den
trein door een 'hartverlamming overvallen
en overleden. Een zoon reisde met hem.
Het lijk is in de wachtkamer te Bussum
gebracht en later per auto naar Hilver
sum vervoerd.
Brand te Nijmegen. Gis
teravond is door tot nu toe onbekende
oorzaak een felle brand ontstaan in een
vertrekje achter den winkel van den bak
ker de V. te Nijmegen.
Nog geen vijf minuten later stond het
geheele trappenhuis in lichte laaie. De
brandweer stortte een zee van water in
het brandende pand. Inmiddels had het
vuur ook een uitweg door het dak gezocht
en gedurende eenige ©ogenblikken sloegen
de vlammen hoog door het luchtruim.
De Magirusladder werd uitgeschoven en
vandaar af werd het vuur op de bovenste
verdiepingen aangetast. Toen was het
pleit vrij spoedig beslecht.
De winkel is gedeeltelijk, het trappen
huis, eenige kamers op de havenverdie
pingen en de zolders zijn geheel uitge
brand.
Persbericht.
De Landbouw-Crisis-Organisatie voor
Zeeland maakt de houders van oude en
kenningskaarten, uitgereikt door de
Nederlandsche Aardappel - Centrale,
erop attent, dat deze kaarten ongeldig
zijn, indien zij (de houders) niet tevens
in het bezit zijn van een erkenningskaart
uitgereikt door de Nederlandsche A k-
kerbouw- Centrale.
Degenen, bij wie de kaart van de Akker-
bouw-Centrale ontbreekt, dienen zich on
verwijld tot deze Centrale (adres: Bezui-
denhout 15, Den Haag) te wenden.
De Landbouw-Crisis-Organisatie
voor Zeeland,
Het versche kadetje. Bij
de N.Y. v. d. Meer en Schoep's Bakkerijen
en Handel Mij., te Rotterdam, heeft men
proeven genomen met een nieuw systeem,
om, zonder overtreding van een enkele
wet, toch des Maandagsmorgens versch
brood te kunnen verkoopen en bezorgen.
Het brood wordt 's Zaterdags in een
speciale koelkist gelegd en komt er dan
des Maandags nog kers-versch, doch
kei-hard en ij:skoaid uit. Na enkele uren
echter is 't brood even zacht en smakelijk
als versch gebakken brood.
Rijwielplaatjes gesto
len b ijl tientallen. Te Benne-
broek heeft de plaatselijke politie dezer
dagen een bijzonder goeden slag geslagen.
Zij heeft namelijk de hand weten te leg
gen op een jongmensch uit Haarlem, die
sinds geruimen tijd deze omgeving voor
wielrijders onveilig had gemaakt. Zag hij
n.l. de kans schoon ergens een onbeheerde
fiets weg te kapen, dan nam hij die waar.
Een eind verder verwijderde hij' het be
lastingplaatje, stak dit in den zak en keek
verder niet meer om naar de fiets. In
de meeste gevallen blijken de eigenaars
deze later weer te hebben teruggekregen.
Aanvankelijk hield de arrestant bij
hoog en bij laag zijn onschuld vol, doch
tenslotte viel hij door de mand en biechtte
hij Op, dat hij zeker wel een zestig plaat
jes in totaal gestolen had in Haarlem zelf,
doch ook in verschillende plaatsen in de
omgeving.
„H i 11 e r"-s inaasappelen
geweerd. Een partij' van 100.000 si
naasappelen uit Spanje is Vrijdag op de
Londensche fruitveiling uit' de veiling ge
nomen omdat de sinaasappelen verpakt
waren in papier met de beeltenis van
Hitier er op. Tweehonderd koopers uitten
hun verontwaardiging over deze verpak
king en toen de partij in veiling werd ge
bracht werd er ironisch „Heil Hitier" ge
roepen. De mededeeling van den veiling
meester, dat de partij1 uit de veiling werd
genomen, werd met gejuich begroet.
De koopers hadden afgesproken niet te
bieden en de veilingmeester had blijkbaar
vernomen, dat de verpakking consternatie
had gewekt.
Den koopers werd later uitgelegd, dat
er een vergissing in het spel was en dat
de zending blijkbaar voor Duitschland
was bestemd.
BEHOUDEN THUISKOMST VAN DE
„UI VER".
Ongekende geestdrift. Schip
hol herschapen in een kijkarena
voor tienduizenden.
De geestdrift, waarmede de kranige be
manning van de „Uiver" tijdens haar
thuisreis op verschillende landingsplaat
sen ontvangen is, bereikte haar hoogte
punt toen vanmiddag de groote, sierlijke
Douglas-vögel op het eigen nest neer
streek en de tienduizenden die naar
Schiphol waren gekomen, de lucht deden
daveren van hun gejuich. Gezagvoerder
Parmentier, eerste-officier Moll, radio
telegrafist Van Bruggen en boordwerk
tuigkundige Prins, ieder kent hun namen.
De belangstelling op Schiphol is feite
lijk niet te beschrijven. Om de tienduizen
den plaatsen te kunnen geven, zijn reus
achtige tribunes aangebracht, waaraan
vele dagen is gewerkt. Een groote politie
macht van verschillende honderden was
op de been, om alles te regelen.
Alle gemeentelijke scholen in Amster
dam zijn gesloten.
Van de openbare gebouwen, in de win
kelstraten in bet centrum en in de buiten
wijken is de driekleur uitgestoken.
De intocht der legioenen bereikte tus
schen 11 en 12 uur zijn hoogtepunt. Al
les ging op voorbeeldige wijze toe, waar
bij de vier speciaal geslagen pontons on
misbare diensten verleenden.
Ook het verkeer te water was enorm;
boot na boot meerde aan de daartoe spe
ciaal ingerichte landingsplaatsen.
Op Schiphol.
Onder de menigte merkten wij op re
geringspersonen, hooge militaire en ci
viele autoriteiten, alsmede persoonlijkhe
den uit kringen van lucht- en scheep
vaart, handel en bankwezen.
Wij noemen onzen minister-president,
Dr H. Colijn, den minister van Binnen-
landsche Zaken, Mr J. A. de Wilde, de
Minister van Waterstaat, oud-minister
Van Dijk, het college van B. en W. van
Amsterdam, den commandant van het
Veldleger, luitenant-generaal Jbr. W.
Roëll, den chef v&n den generalen staf,
ingezonden Mededeeling.
iUWEELEN, GOUD, ZILVER en UURWERKEN
generaal-majoor I. H. Reynders, den
commandant van de Marine enz.
De tribunes zijn met zwaar hekwerk af
gesloten. Geestdrift wordt gewaardeerd,
maar dan liever zonder een mogelijke be
storming van het veld
De orde-maatregelen zijn streng en af
doende.
Het geheel vormt een machtig schouw
spel van zeldzame bekoring. Waar men
den blik wendt, ziet men menschen en
vlaggen. Het doffe gegons, dat zich altijd
hooren doet, waar een volksmassa bijeen
is, wordt nu en dan overstemd door het
zware geronk van motoren. Vliegtuigen
komen en vliegtuigen gaan.
De klok van elven is nauwelijks koud
als de omroeper van het veld, de heer
E. Smits, chef van de propaganda-afdee-
ling der Fokker-fabriek, den aanvang
aankondigt van de door de Nationale
Luchtvaartschool te geven demonstraties.
Instructeurs demonstreeren een aantal
lessen en kunstvluchten.
Ook een demonstratie met een zweef
vliegtuig ontbreekt niet.
Het weer kan voor een dag als deze
zeker niet beter zijn. Het zonnetje brengt
vroolijkheid op Schiphol.
„Daar Is iel"
Intusschen heeft zich van de duizend
koppige menigte een zekere spanning
meester gemaakt. Uit de door den omroe
per op gezette tijiden verstrekte mededee-
lingen is gebleken dat de Uiver" met de
laatste etappe ParijlsAmsterdam
uitnemend weg weet! Een deining gaat
door de massa, als bekend wordt dat het
vliegtuig zich boven Nederlandsch gebied
bevindt en met groote snelheid naar
Schiphol koers zet. Na iedere minuut
wordt de spanning grooter. Op de tri
bunes en op het eere-terras verheffen
velen zich van hun plaatsen en dit
voorbeeld wordt door allen, die gezeten
zijn, gevolgd als de sirene begint te
loeien, ten teeken dat de „Uiver" in zicht
is. En op hetzelfde oogenblik klinkt uit
honderden kelen de kreet: „Daar is ie!"
En waarlijk: daar komt de trotsche vogel
pijlsnel aanschieten
Tweemaal maakt het groote, glanzende
vliegtuig met ingetrokken landingsgestel
een eere-ronde boven Schiphol, daarna
staken de motoren hun lied en verricht
de „Uiver" het landingsgestel is zicht
baar geworden in prachtige glijvlucht
een volmaakte landing op het grastapijt.
Het geluid van de motoren wordt over
stemd door de daverende kreten der
massa.
De „Uiver" taxiet langs het front van
het publiek, de glundere gezichten van de
bemanning en van de passagiers, zijn
duidelijk te zien.
Het publiek, dol van vreugde, roert zich
geweldig. Het gejuich zwelt tot een or
kaan als de „Uiver" tot rust komt op
korten afstand van het podium, waarop
de officieele sprekers bijleen gekomen zijn
en bemanning en passagiers het toestel
verlaten. Het viermanschap, vier ridders
in de Orde van Oranje Nassau, die de
„Uiver" op zulk een schitterende wijze
over drie werelddeelen naar het einddoel
hebben gebracht, is zichtbaar onder den
indruk van de ontvangst, die het bereid
wordt. Het Wilhelmus klinkt en duizen
den zingen ons volkslied mede. Het zijn
momenten van groote ontroering. Dan
treedt de directeur der K. L. M., de heer
Plesman, op hen toe en drukt hen met
warmte de hand. Maar ook mevrouw
Parmentier, mevrouw Moll, mevrouw
Prins en mejuffrouw Geudeker, de ver
loofde van Van Bruggen, zijn op het
appel.
Dan begeeft zich het gezelschap naar
het podium, waar de ordonnans-officier
van H. M. de Koningin, de eerste luite
nant Römer, de bemanning in een korte
toespraak namens de Landsvrouwe ge-
lukwenscht met haar behouden 'thuis
komst. Ook onze minister-president heeft
alle vier krachtig de hand geschud, ter
wijl ook de andere autoriteiten dit voor
beeld hebben gevolgd.
j Rede minister Kalff.
Nu neemt de vertegenwoordiger der re
geering, Z.Exc. ir. J. Kalff, minister van
Waterstaat, het woord en spreekt het
viermanschap als volgt toe:
„Na de door den vertegenwoordiger
van H. M. de Koningin tot U gerichte
woorden, wil ik namens de regeering U
hartelijk welkom heeten bij Uw terugkeer
in het vaderland.
Maar niet alleen uit naam van de re
geering; ik weet te spreken namens ge
heel ons volk.
Geheel Nederland heeft U met geest
drift gevolgd op Uw vlucht, een geestdrift
die niet plotseling oplaaide om even snel,
zooals zoo dikwijls, weer te verdwijnen,
maar die onverflauwd heeft voortgeduurd
in de dagen, waarin wij op Uw terug
komst moesten wachten en waarin wij
anderen hebben benijd, die reeds eerder U
konden bereiken en huldigen.
Wij zijn dankbaar voor Uw behouden
thuiskomst.
Ik behoef er slechts aan te herinneren,
dat ook deze Melbournevlucht menschen-
levens heeft geëischt, om met des te meer
nadruk U en de Uwen hartelijk geluk te
wenschen met den goeden afloop van Uw
tocht.
Ik boud mij overtuigd, d&t daarnaast
in Uw hart dankbaarheid leeft voor de
gaven, die U geschonken zijn en die U
in staat hebben gesteld tot stand te bren
gen datgene wat thans aller bewondering
wekt.
Het is U gelukt in 52 uur en 21 minu
ten Batavia te bereiken, een versnelling
tegenover het vroeger bereikte van over
wegende beteekenis, omdat daardoor het
Rijk in Europa en dat in Indië elkander
zijn genaderd als nooit te voren.
Onvermoeid zijt gij daarna ran Batavia
verder gegaan en na 90 uur en 17 minu
ten in Melbourne geland, thans einddoel
van een wedvlucht, in de toekomst naar
wij vertrouwen, eindpunt van een gere
gel den dienst.
En tusschen Uw vertrek van Batavia
en Uw aankomst te Melbourne heeft ge
legen de nacht boven Albury, de stik
donkere nacht, die van U gevorderd heeft
al Uw bekwaamheid, inspanning, door
zicht, rustige zekerheid, zelfvertrouwen,
trouw aan het devies „veiligheid vóór
alles" en dientengevolge allermeest ge
ëischt heeft: zelfbeheersching.
Beloond zijt gij met een veilige, geslaag
de landing.
Ik breng U hier mijn oprechte hulde
voor alles wat door U is verricht.
Dat een gewoon verkeerstoestel, met
passagiers en post beladen, vliegend
langs een 1700 K.M. langere route, on
middellijk volgde 'op het race-toestel, dat
het eerst in Melbourne aankwam, is de
groote beteekenis van Uw tocht.
Het gaat niet om wedstrijden, het gaat
om verkeersbediening. Zoo ook zag het
buitenland het.
Begrijpelijk is 't dat in 't buitenland ook
klanken zijn vernomen, dat men niet blij
vend achter wil staan. Moge dat leiden,
niet tot wedstrijden, evenmin tot belem
mering van het verkeer, maar tot inter
nationale samenwerking op den eenigen
juisten basis; de vrijheid van de lucht.
Bij Uw aankomst te Melbourne is aan
U het bewijs gegeven van de waardeering
van H. M. de Koningin en Haar Regee
ring.
Moge ik tenslotte een woord van vreug
de uitspreken over iets, dat uitgaat boven
de waardeering voor Uw vliegtocht, n.l.
daarover, dat Uw daad in staat geweest
is ons volk, diep gehukt onder de nooden
van dezen tijd, een oogenblik te bevrijden
van dien druk, gestaald te worden door
Uw voorbeeld van wilskracht en zich over
te geven aan de geestdriftige blijheid over
het Nederlandsche succes. Zoo krijgt deze
vlucht nationale beteekenis.
Verdere sprekers.
De derde spreker was de burgemeester
van Amsterdam, dr W. de Vlugt.
Aan de heeren Plesman, Parmentier,
Moll, Prins en Van Bruggen bood deze
namens het Gemeentebestuur de zilveren
medaille der Gemeente aan.
Vierde spreker was Z.Exc. generaal
b.d. G. J. Snijders. Daarna volgde Jbr
Roëll, commandant van het veldleger,
hierna de voorzitter van de Kon. Ned.
Vereen, voor de Luchtvaart, ir. J. F. de
Vogel.
Nu was het woord aan den laatsten
spreker, ir. A. Wurfbain, voorzitter van
den Raad van Beheer van de K.L.M.
Ieder der duizenden, aldus Spr., hier
thans aanwezig, voelt behoefte U dank
te brengen en ik noodig U, alle aanwezi
gen, uit die gevoelens samen te vatten
door in te stemmen met de tonen van
Valerius' Dancklied.
Warm en gedragen klinkt dit lied over
het wijde veld. Maar nauwelijks zijn de
laatste woorden verklonken en heeft Par
mentier met een kort woord dank ge
bracht voor deze overweldigende hulde,
of de geestdrift laait weer op. Hartelijke
toejuichingen vergezellen de bemanning,
de dames en het voorname geleide bij
de korte wandeling naar het stationsge
bouw, waar het viermanschap, .onder het
ronddienen van de eere-wijn, eenige mo
menten van welverdiende rust geschon
ken wordt.
Een open versierde auto rijidt voor;
Parmentier, Moll, Van Bruggen en Prins
treden naar buiten en nemen plaats in
den wagen. De eere-ronde langs het ge
heele uitgestrekte front van tribunes en
staanplaatsen voltrekt zich onder een or
kaan van gejuich. Het publiek zwaait met
hoeden, petten, en de vier dapperen, op
wie deze ongekende geestdrift een schier
verbijsterenden indruk moet maken, ne
men met blijde, lachende gezichten en
groetend naar alle rangen, deze grootsche
hulde in ontvangst.
Daarna neemt de zegetocht naar de
hoofdstad via Amstelveen, de woonplaats
van Parmentier, een aanvang.
Een nieuwe grootsche huldiging op
het Museumplein te Amsterdam wacht.
Een huldiging welke 'Op haar beurt weer
gevolgd zou worden door een derde,
waartoe met het Carlton Hotel als achter
grond, de Vijzelstraat tusschen Singel en
Heerengracht, met een lichtsterkte van
50.000 Watt herschapen zou worden in
een filmatelier en de bemanning, staande
op een speciaal aan het hotel aangebracht
balcon, de lenzen en microfoons der film
batterijen en de immense belangstelling
van een nieuwe volksmassa op zich ge
richt zou zien
Dan tot slot van den dag een huldi-
gingsdiner in hetzelfde hotel met eenige
honderden aanzittenden!
De bezitters van een radio-toestel of aan
geslotenen aan de radio-distributie heb
ben dank zij de radio-uitzending, alles
op Schiphol kunnen volgen.
De omroepers vertelden aan de luiste
raars, wat er op het veld omging. Men
kon duidelijk het geronk hooren van de
motoren van de vliegtuigen, die allerlei
demonstraties hielden.
Nu en dan hoorde men de tonen van
muziekkorpsen, die rondwandelingen over
het terrein maakten.
Ook werden gramofoonplaten afge
draaid, wier muziek, dank zij de luid
sprekersinstallatie, over het geheele ter
rein hoorbaar waren. O.a. werd het Uiver-
lied gezongen.
rein hoorbaar was. 0.a. werd het Uiver-
Parijs was gepasseerd. Tegen half twee
vertrokken de meeste vliegmachines, om
dat volgens bevel van de autoriteiten alle
vliegverkeer zooveel mogelijk moest stop-
staan, als de Uiver arriveerde.
Te half twee vertelde de omroeper, dat
de Uiver de Nederlandsche grens in de
buurt van Hulst (Z.-Vl.) was gepas
seerd. De autoriteiten begonnen nu aan
te komen.
Te tien over half 2 kwam bericht bin
nen, dat de Uiver Ooltgensplaat was ge
passeerd.
Een paar minuten later werd onder
gejuich van het publiek meegedeeld,
dat de Uiver Rotterdam al achter den
rug had.
Weer een paar minuten later te
kwart voor twee werd het bericht mee
gedeeld, dat de Uiver Amsterdam snel
naderde. Het publiek werd door middel
van de luidsprekers opgewekt, rustig op
zijn plaats te blijven. De Uiver zal zoo
werd verteld vóór de landing nog een
paar eere-rondjes boven Schiphol maken
en na de landing over het veld langs de
verschillende tribunes taxi-en.
Tc. tien vóór 2 vernamen we, dat de
Uiver Den Haag en een paar minuten
later Leiden was gepasseerd.
Om vijf voor 2 arriveert de heer Fok
ker per vliegtuig uit Parijs.
Een paar minuten voor 2 loeit de sirene
drie maal ten teeken, dat de Uiver in
het zicht komt. Duidelijk hooren tie
motoren. De eere-rondjes - voraen onder
gejuich «hu hei, puniieK gemaakt.
De Uiver mindert zijn snelheid. Het
publiek is nog zeer rustig. Een paar
minuten over twee heeft de landing
plaats. Het gejuich van het jpubliek is
nu enthousiast. De Uiver taxiet langs de
tribunes. Alle mogelijke maatregelen wor
den genomen, dat het publiek de kist
niet kan beschadigen. Het uitbundig ge
juich van het publiek vermengt zich
met bet geronk van de motoren. Ge
weldig is bet enthousiasme van het
publiek.
Te ongeveer kwart over twee staat
de Uiver stil. De vrouwen en kinderen
en verloofde van de bemanning gaan
naar het vliegtuig. Het dochtertje van
Parmentier beklimt het eerst bet trapje.
Onbeschrijfelijk is nu bet gejuich, als
de bemanning uitstapt.
Met den heer "Plesman en den heer
Colijn gaat nu het gezelschap naar het
platform, waar de redevoeringen zullen
worden gehouden.
De mannen zien er allen patent en
gebruind uit., zoo wordt ons verzekerd.
Daar klinkt het Wilhelmus van de mu
ziekkorpsen, gevolgd door het: „Leve
de bemanning van de Uiver", onder
streept door luide hoera's.
Nu volgen de redevoeringen, hierbo
ven gemeld. Tusschen de woorden van de
sprekers hooren we telkens weer toe
juichingen van het publiek, dat ongedul
dig wordt en roept, dat de redevoeringen
te lang duren.
Parmentier aan het woord.
Nadat alle sprekers hun redevoering
hadden uitgesproken, voerde de heer
Parmentier 'het woord.
Hij verklaarde, geen woorden te kun
nen vinden om uitdrukking te geven aan
den indruk die deze geweldige ontvangst
op hem gemaakt heeft. Namens de be
manning en de passagiers zegt hij alle
aanwezigen dank voor hun belangstel
ling. In het bijizonder dankt hij H.M. de
Koningin, die zich hier liet vertegenwoor
digen.
De terugtocht van Melbourne naar Am
sterdam was 'n ware zegetocht. Nog nooit
in ons leven hebben we zooveel hartelijk
heid ondervonden als op deze terugreis.
We weten eigenlijk niet, waaraan we dit
verdiend hebben. We zijn dankbaar voor
het enthousiasme, voor de duizenden brie
ven en telegrammen en voor de spontane
ontvangst.
Het is gebleken, dat ons volk luchtvaart-
gezind is. Dit zal de K. L. M. 'kracht geven
om verder te gaan.
We hebben het op prijs gesteld, dat we
werden aangezocht om de Uiver te beman
nen, maar wij zijn er zeker van, dat elke
andere bemanning het er evengoed of be
ter afgebracht zou hebben.
De hulde, ons gebracht, geldt dan ook
de K. L. M., speciaal den heer Plesman,
die 'het initiatief heeft 'genomen voor deel
name aan den Melbourne-race.
Spr. hoopt, dat de vlucht het commer-
ciëele resultaat zal hebben, dat men zich
er van heeft voorgesteld. Pas dan kunnen
we zeggen, dat de vlucht voor 100 pet. is
geslaagd. (Langdurige toejuichingen.)
Teeltregeling 1935 voor den tuinbouw.
Een tuinbouwteeltregeling 1935 is in
een vergevorderd stadium van voorberei
ding. Het toegestane percentage voor de
cultuur van warmoezerijgewassen en
vroege aardappelen, geteeld in den vollen
grond, is als volgt gedacht.
Voor de bepaling van het percentage
wordt genomen de totale voor land- en
tuinbouw benutte oppervlakte grond. Het
daaraan ontleende percentage is van too-
passing op de oppervlakte, die in 1933
met warmoezerijgewassen of vroege aard
appelen iB beteeld en geldt voor iedere