PUROL Gemengd Nieuws. MMCris!^Bcatiën"M Land- en Tuinbouw Ruwe schrale huid en springende lippen Hachelijk avontuur. Toen de heer v. d. B. uit Utrecht in den nacht van Maandag op Dinsdag zich met zijn auto tusschen Rijen en Dorst bevond, werd bij verblind door het licht van een motorrijwiel, v. d, B. raakte de richting kwijlt, reed tegen een boompje en kwam daarna in een sloot terecht. Hier sloeg de wagen over den kop en bleef in de naast de sloot staande Btruiken hangen. Met moeite werkte de heer B., die ernstig gewond was, zich uit den half hangenden wagen en kwam daarna in de sloot te recht, waar hij bleef liggen. Hij behield intusschen zijn tegenwoordigheid van geest en het gelukte hem met licht de aandacht te trekken van twee voorbij rijdende wielrijders, die hem uit zijn be narde positie hielpen. Op hun beurt brachten zij met lichtsignalen een nade rende auto tot stilstand. De bestuurder hiervan waarschuwde de marechaussee's te Rijen en haalde geneeskundige hulp. Per auto werd v. d. B. overgebracht naar het ziekenhuis te Breda. Het bleek, dat het slachtoffer een enkel had gebroken en een hersenschudding had opgeloopen, terwijl bovendien een van zijn lippen was gescheurd. Koopf als blijvende herinnering EEN „UIVER" LEPEL van f0.65 tot f2.25. T. FABERIJ DE JONGE - GOES Middelburg. Naar ons wordt medege deeld zal Ds P. de Smit, Chr. Geref. pred. te Utrecht, daartoe uitgenoodigd door een comité, op 7 Dec. a.s. in de Gasthuiskerk een godsdienstoefening leiden. Van andere zijde werd ons gemeld, dat pogingen worden aangewend om hier te komen tot de stichting van een Chr. Geref. gemeente. Op de vraag of er verband bestaat tus- schen deze plannen en het optreden van Ds de Smit kon ons door het comité geen nadere inlichting worden verstrekt. Kortgene. Bij de gehouden verkiezing van 4 leden van het kiescollege in de Ned. Herv. kerk werden herkozen de heeren H. A. Kramer en P. van Schalk en gekozen de heeren Mar. Post en P. G. Zandee. Domburg. Bij de heden gehouden her stemming voor een notahei vacature-M. Reijnhoudt Jr bij de Ned. Herv. kerk al hier, werd de heer H. van Oosten gekozen. Woensdagavond a.s. des avonds om 7 uur, hoopt 'ds H. K. Queré, Herv. predi kant alhier, een gedachtenisrede te hou den, ter gelegenheid van zijn 25-jarige ambtsbediening. Serooskerke (W.). Bij de in de Ned. Herv. Gemeente alhier gehouden stem ming voor gemachtigden in het kiescol lege, werden herkozen de aftredende heeren L. Melse, W. C. Allaart, P. W. M. Hoegen van Hoogelande en H. Schipper. In een bestaande vacature werd gekozen de heer J. in 't Anker. Algemeene Synodale Commissie. De Algem. Synodale commissie der Ned. Herv. Kerk heeft gisteren haar najaarsvergadering ge opend, onder leiding van den president der Synode, Dr G. J. Weyland. De provinciale kerkbesturen hadden hoofdelijk gestemd over vijif wetswijzigin gen welke alle blijken te zijn aangenomen. Zij zullen op 1 Jan. 1935 in werking tre den. Uitvoerig werd gehandeld over de op dracht, welke de alg. synode aan de sy nodale commissie heeft verstrekt met be trekking tot den nieuwen gezangenbun del. Zooals bekend is, heeft de synode dien bundel aanvaard. Thans moeten maatregelen worden genomen, welke lei den tot de invoering. Omtrent het doen houden van weten schappelijke voordrachten vanwege de Herv. Kerk aan onze rijksuniversiteiten zal het advies der kerkelijke hoogleeraren worden ingewonnen. Verschillende opdrachten van de alg. synode kwamen in bespreking. Daartoe behoort o.a. de vraag, in hoever art. 25 van het reglement op de vacaturen wijzi ging zal behoeven, met het oog op het op treden van vrouwelijke hulppredikers en openbare godsdienstoefeningen. Nui de voorstellen van de commissie voor het groote stadsprobleem geen bij val hebben gevonden, werd besloten als nog vanwege de synodale commissie met afgevaardigden uit de groote steden be sprekingen te houden welke aan dit vraagstuk zullen zijn gewijd. Hiervoor werden aangewezen de heeren prof. Hait- jema, mr Cost Budde en Wolffensperger. Overleden in den trein. Gis termorgen is een 64-jarig heer, reizend van Hilversum naar Amsterdam, tusschen Hilversum en Bussum plotseling in den trein door een 'hartverlamming overvallen en overleden. Een zoon reisde met hem. Het lijk is in de wachtkamer te Bussum gebracht en later per auto naar Hilver sum vervoerd. Brand te Nijmegen. Gis teravond is door tot nu toe onbekende oorzaak een felle brand ontstaan in een vertrekje achter den winkel van den bak ker de V. te Nijmegen. Nog geen vijf minuten later stond het geheele trappenhuis in lichte laaie. De brandweer stortte een zee van water in het brandende pand. Inmiddels had het vuur ook een uitweg door het dak gezocht en gedurende eenige ©ogenblikken sloegen de vlammen hoog door het luchtruim. De Magirusladder werd uitgeschoven en vandaar af werd het vuur op de bovenste verdiepingen aangetast. Toen was het pleit vrij spoedig beslecht. De winkel is gedeeltelijk, het trappen huis, eenige kamers op de havenverdie pingen en de zolders zijn geheel uitge brand. Persbericht. De Landbouw-Crisis-Organisatie voor Zeeland maakt de houders van oude en kenningskaarten, uitgereikt door de Nederlandsche Aardappel - Centrale, erop attent, dat deze kaarten ongeldig zijn, indien zij (de houders) niet tevens in het bezit zijn van een erkenningskaart uitgereikt door de Nederlandsche A k- kerbouw- Centrale. Degenen, bij wie de kaart van de Akker- bouw-Centrale ontbreekt, dienen zich on verwijld tot deze Centrale (adres: Bezui- denhout 15, Den Haag) te wenden. De Landbouw-Crisis-Organisatie voor Zeeland, Het versche kadetje. Bij de N.Y. v. d. Meer en Schoep's Bakkerijen en Handel Mij., te Rotterdam, heeft men proeven genomen met een nieuw systeem, om, zonder overtreding van een enkele wet, toch des Maandagsmorgens versch brood te kunnen verkoopen en bezorgen. Het brood wordt 's Zaterdags in een speciale koelkist gelegd en komt er dan des Maandags nog kers-versch, doch kei-hard en ij:skoaid uit. Na enkele uren echter is 't brood even zacht en smakelijk als versch gebakken brood. Rijwielplaatjes gesto len b ijl tientallen. Te Benne- broek heeft de plaatselijke politie dezer dagen een bijzonder goeden slag geslagen. Zij heeft namelijk de hand weten te leg gen op een jongmensch uit Haarlem, die sinds geruimen tijd deze omgeving voor wielrijders onveilig had gemaakt. Zag hij n.l. de kans schoon ergens een onbeheerde fiets weg te kapen, dan nam hij die waar. Een eind verder verwijderde hij' het be lastingplaatje, stak dit in den zak en keek verder niet meer om naar de fiets. In de meeste gevallen blijken de eigenaars deze later weer te hebben teruggekregen. Aanvankelijk hield de arrestant bij hoog en bij laag zijn onschuld vol, doch tenslotte viel hij door de mand en biechtte hij Op, dat hij zeker wel een zestig plaat jes in totaal gestolen had in Haarlem zelf, doch ook in verschillende plaatsen in de omgeving. „H i 11 e r"-s inaasappelen geweerd. Een partij' van 100.000 si naasappelen uit Spanje is Vrijdag op de Londensche fruitveiling uit' de veiling ge nomen omdat de sinaasappelen verpakt waren in papier met de beeltenis van Hitier er op. Tweehonderd koopers uitten hun verontwaardiging over deze verpak king en toen de partij in veiling werd ge bracht werd er ironisch „Heil Hitier" ge roepen. De mededeeling van den veiling meester, dat de partij1 uit de veiling werd genomen, werd met gejuich begroet. De koopers hadden afgesproken niet te bieden en de veilingmeester had blijkbaar vernomen, dat de verpakking consternatie had gewekt. Den koopers werd later uitgelegd, dat er een vergissing in het spel was en dat de zending blijkbaar voor Duitschland was bestemd. BEHOUDEN THUISKOMST VAN DE „UI VER". Ongekende geestdrift. Schip hol herschapen in een kijkarena voor tienduizenden. De geestdrift, waarmede de kranige be manning van de „Uiver" tijdens haar thuisreis op verschillende landingsplaat sen ontvangen is, bereikte haar hoogte punt toen vanmiddag de groote, sierlijke Douglas-vögel op het eigen nest neer streek en de tienduizenden die naar Schiphol waren gekomen, de lucht deden daveren van hun gejuich. Gezagvoerder Parmentier, eerste-officier Moll, radio telegrafist Van Bruggen en boordwerk tuigkundige Prins, ieder kent hun namen. De belangstelling op Schiphol is feite lijk niet te beschrijven. Om de tienduizen den plaatsen te kunnen geven, zijn reus achtige tribunes aangebracht, waaraan vele dagen is gewerkt. Een groote politie macht van verschillende honderden was op de been, om alles te regelen. Alle gemeentelijke scholen in Amster dam zijn gesloten. Van de openbare gebouwen, in de win kelstraten in bet centrum en in de buiten wijken is de driekleur uitgestoken. De intocht der legioenen bereikte tus schen 11 en 12 uur zijn hoogtepunt. Al les ging op voorbeeldige wijze toe, waar bij de vier speciaal geslagen pontons on misbare diensten verleenden. Ook het verkeer te water was enorm; boot na boot meerde aan de daartoe spe ciaal ingerichte landingsplaatsen. Op Schiphol. Onder de menigte merkten wij op re geringspersonen, hooge militaire en ci viele autoriteiten, alsmede persoonlijkhe den uit kringen van lucht- en scheep vaart, handel en bankwezen. Wij noemen onzen minister-president, Dr H. Colijn, den minister van Binnen- landsche Zaken, Mr J. A. de Wilde, de Minister van Waterstaat, oud-minister Van Dijk, het college van B. en W. van Amsterdam, den commandant van het Veldleger, luitenant-generaal Jbr. W. Roëll, den chef v&n den generalen staf, ingezonden Mededeeling. iUWEELEN, GOUD, ZILVER en UURWERKEN generaal-majoor I. H. Reynders, den commandant van de Marine enz. De tribunes zijn met zwaar hekwerk af gesloten. Geestdrift wordt gewaardeerd, maar dan liever zonder een mogelijke be storming van het veld De orde-maatregelen zijn streng en af doende. Het geheel vormt een machtig schouw spel van zeldzame bekoring. Waar men den blik wendt, ziet men menschen en vlaggen. Het doffe gegons, dat zich altijd hooren doet, waar een volksmassa bijeen is, wordt nu en dan overstemd door het zware geronk van motoren. Vliegtuigen komen en vliegtuigen gaan. De klok van elven is nauwelijks koud als de omroeper van het veld, de heer E. Smits, chef van de propaganda-afdee- ling der Fokker-fabriek, den aanvang aankondigt van de door de Nationale Luchtvaartschool te geven demonstraties. Instructeurs demonstreeren een aantal lessen en kunstvluchten. Ook een demonstratie met een zweef vliegtuig ontbreekt niet. Het weer kan voor een dag als deze zeker niet beter zijn. Het zonnetje brengt vroolijkheid op Schiphol. „Daar Is iel" Intusschen heeft zich van de duizend koppige menigte een zekere spanning meester gemaakt. Uit de door den omroe per op gezette tijiden verstrekte mededee- lingen is gebleken dat de Uiver" met de laatste etappe ParijlsAmsterdam uitnemend weg weet! Een deining gaat door de massa, als bekend wordt dat het vliegtuig zich boven Nederlandsch gebied bevindt en met groote snelheid naar Schiphol koers zet. Na iedere minuut wordt de spanning grooter. Op de tri bunes en op het eere-terras verheffen velen zich van hun plaatsen en dit voorbeeld wordt door allen, die gezeten zijn, gevolgd als de sirene begint te loeien, ten teeken dat de „Uiver" in zicht is. En op hetzelfde oogenblik klinkt uit honderden kelen de kreet: „Daar is ie!" En waarlijk: daar komt de trotsche vogel pijlsnel aanschieten Tweemaal maakt het groote, glanzende vliegtuig met ingetrokken landingsgestel een eere-ronde boven Schiphol, daarna staken de motoren hun lied en verricht de „Uiver" het landingsgestel is zicht baar geworden in prachtige glijvlucht een volmaakte landing op het grastapijt. Het geluid van de motoren wordt over stemd door de daverende kreten der massa. De „Uiver" taxiet langs het front van het publiek, de glundere gezichten van de bemanning en van de passagiers, zijn duidelijk te zien. Het publiek, dol van vreugde, roert zich geweldig. Het gejuich zwelt tot een or kaan als de „Uiver" tot rust komt op korten afstand van het podium, waarop de officieele sprekers bijleen gekomen zijn en bemanning en passagiers het toestel verlaten. Het viermanschap, vier ridders in de Orde van Oranje Nassau, die de „Uiver" op zulk een schitterende wijze over drie werelddeelen naar het einddoel hebben gebracht, is zichtbaar onder den indruk van de ontvangst, die het bereid wordt. Het Wilhelmus klinkt en duizen den zingen ons volkslied mede. Het zijn momenten van groote ontroering. Dan treedt de directeur der K. L. M., de heer Plesman, op hen toe en drukt hen met warmte de hand. Maar ook mevrouw Parmentier, mevrouw Moll, mevrouw Prins en mejuffrouw Geudeker, de ver loofde van Van Bruggen, zijn op het appel. Dan begeeft zich het gezelschap naar het podium, waar de ordonnans-officier van H. M. de Koningin, de eerste luite nant Römer, de bemanning in een korte toespraak namens de Landsvrouwe ge- lukwenscht met haar behouden 'thuis komst. Ook onze minister-president heeft alle vier krachtig de hand geschud, ter wijl ook de andere autoriteiten dit voor beeld hebben gevolgd. j Rede minister Kalff. Nu neemt de vertegenwoordiger der re geering, Z.Exc. ir. J. Kalff, minister van Waterstaat, het woord en spreekt het viermanschap als volgt toe: „Na de door den vertegenwoordiger van H. M. de Koningin tot U gerichte woorden, wil ik namens de regeering U hartelijk welkom heeten bij Uw terugkeer in het vaderland. Maar niet alleen uit naam van de re geering; ik weet te spreken namens ge heel ons volk. Geheel Nederland heeft U met geest drift gevolgd op Uw vlucht, een geestdrift die niet plotseling oplaaide om even snel, zooals zoo dikwijls, weer te verdwijnen, maar die onverflauwd heeft voortgeduurd in de dagen, waarin wij op Uw terug komst moesten wachten en waarin wij anderen hebben benijd, die reeds eerder U konden bereiken en huldigen. Wij zijn dankbaar voor Uw behouden thuiskomst. Ik behoef er slechts aan te herinneren, dat ook deze Melbournevlucht menschen- levens heeft geëischt, om met des te meer nadruk U en de Uwen hartelijk geluk te wenschen met den goeden afloop van Uw tocht. Ik boud mij overtuigd, d&t daarnaast in Uw hart dankbaarheid leeft voor de gaven, die U geschonken zijn en die U in staat hebben gesteld tot stand te bren gen datgene wat thans aller bewondering wekt. Het is U gelukt in 52 uur en 21 minu ten Batavia te bereiken, een versnelling tegenover het vroeger bereikte van over wegende beteekenis, omdat daardoor het Rijk in Europa en dat in Indië elkander zijn genaderd als nooit te voren. Onvermoeid zijt gij daarna ran Batavia verder gegaan en na 90 uur en 17 minu ten in Melbourne geland, thans einddoel van een wedvlucht, in de toekomst naar wij vertrouwen, eindpunt van een gere gel den dienst. En tusschen Uw vertrek van Batavia en Uw aankomst te Melbourne heeft ge legen de nacht boven Albury, de stik donkere nacht, die van U gevorderd heeft al Uw bekwaamheid, inspanning, door zicht, rustige zekerheid, zelfvertrouwen, trouw aan het devies „veiligheid vóór alles" en dientengevolge allermeest ge ëischt heeft: zelfbeheersching. Beloond zijt gij met een veilige, geslaag de landing. Ik breng U hier mijn oprechte hulde voor alles wat door U is verricht. Dat een gewoon verkeerstoestel, met passagiers en post beladen, vliegend langs een 1700 K.M. langere route, on middellijk volgde 'op het race-toestel, dat het eerst in Melbourne aankwam, is de groote beteekenis van Uw tocht. Het gaat niet om wedstrijden, het gaat om verkeersbediening. Zoo ook zag het buitenland het. Begrijpelijk is 't dat in 't buitenland ook klanken zijn vernomen, dat men niet blij vend achter wil staan. Moge dat leiden, niet tot wedstrijden, evenmin tot belem mering van het verkeer, maar tot inter nationale samenwerking op den eenigen juisten basis; de vrijheid van de lucht. Bij Uw aankomst te Melbourne is aan U het bewijs gegeven van de waardeering van H. M. de Koningin en Haar Regee ring. Moge ik tenslotte een woord van vreug de uitspreken over iets, dat uitgaat boven de waardeering voor Uw vliegtocht, n.l. daarover, dat Uw daad in staat geweest is ons volk, diep gehukt onder de nooden van dezen tijd, een oogenblik te bevrijden van dien druk, gestaald te worden door Uw voorbeeld van wilskracht en zich over te geven aan de geestdriftige blijheid over het Nederlandsche succes. Zoo krijgt deze vlucht nationale beteekenis. Verdere sprekers. De derde spreker was de burgemeester van Amsterdam, dr W. de Vlugt. Aan de heeren Plesman, Parmentier, Moll, Prins en Van Bruggen bood deze namens het Gemeentebestuur de zilveren medaille der Gemeente aan. Vierde spreker was Z.Exc. generaal b.d. G. J. Snijders. Daarna volgde Jbr Roëll, commandant van het veldleger, hierna de voorzitter van de Kon. Ned. Vereen, voor de Luchtvaart, ir. J. F. de Vogel. Nu was het woord aan den laatsten spreker, ir. A. Wurfbain, voorzitter van den Raad van Beheer van de K.L.M. Ieder der duizenden, aldus Spr., hier thans aanwezig, voelt behoefte U dank te brengen en ik noodig U, alle aanwezi gen, uit die gevoelens samen te vatten door in te stemmen met de tonen van Valerius' Dancklied. Warm en gedragen klinkt dit lied over het wijde veld. Maar nauwelijks zijn de laatste woorden verklonken en heeft Par mentier met een kort woord dank ge bracht voor deze overweldigende hulde, of de geestdrift laait weer op. Hartelijke toejuichingen vergezellen de bemanning, de dames en het voorname geleide bij de korte wandeling naar het stationsge bouw, waar het viermanschap, .onder het ronddienen van de eere-wijn, eenige mo menten van welverdiende rust geschon ken wordt. Een open versierde auto rijidt voor; Parmentier, Moll, Van Bruggen en Prins treden naar buiten en nemen plaats in den wagen. De eere-ronde langs het ge heele uitgestrekte front van tribunes en staanplaatsen voltrekt zich onder een or kaan van gejuich. Het publiek zwaait met hoeden, petten, en de vier dapperen, op wie deze ongekende geestdrift een schier verbijsterenden indruk moet maken, ne men met blijde, lachende gezichten en groetend naar alle rangen, deze grootsche hulde in ontvangst. Daarna neemt de zegetocht naar de hoofdstad via Amstelveen, de woonplaats van Parmentier, een aanvang. Een nieuwe grootsche huldiging op het Museumplein te Amsterdam wacht. Een huldiging welke 'Op haar beurt weer gevolgd zou worden door een derde, waartoe met het Carlton Hotel als achter grond, de Vijzelstraat tusschen Singel en Heerengracht, met een lichtsterkte van 50.000 Watt herschapen zou worden in een filmatelier en de bemanning, staande op een speciaal aan het hotel aangebracht balcon, de lenzen en microfoons der film batterijen en de immense belangstelling van een nieuwe volksmassa op zich ge richt zou zien Dan tot slot van den dag een huldi- gingsdiner in hetzelfde hotel met eenige honderden aanzittenden! De bezitters van een radio-toestel of aan geslotenen aan de radio-distributie heb ben dank zij de radio-uitzending, alles op Schiphol kunnen volgen. De omroepers vertelden aan de luiste raars, wat er op het veld omging. Men kon duidelijk het geronk hooren van de motoren van de vliegtuigen, die allerlei demonstraties hielden. Nu en dan hoorde men de tonen van muziekkorpsen, die rondwandelingen over het terrein maakten. Ook werden gramofoonplaten afge draaid, wier muziek, dank zij de luid sprekersinstallatie, over het geheele ter rein hoorbaar waren. O.a. werd het Uiver- lied gezongen. rein hoorbaar was. 0.a. werd het Uiver- Parijs was gepasseerd. Tegen half twee vertrokken de meeste vliegmachines, om dat volgens bevel van de autoriteiten alle vliegverkeer zooveel mogelijk moest stop- staan, als de Uiver arriveerde. Te half twee vertelde de omroeper, dat de Uiver de Nederlandsche grens in de buurt van Hulst (Z.-Vl.) was gepas seerd. De autoriteiten begonnen nu aan te komen. Te tien over half 2 kwam bericht bin nen, dat de Uiver Ooltgensplaat was ge passeerd. Een paar minuten later werd onder gejuich van het publiek meegedeeld, dat de Uiver Rotterdam al achter den rug had. Weer een paar minuten later te kwart voor twee werd het bericht mee gedeeld, dat de Uiver Amsterdam snel naderde. Het publiek werd door middel van de luidsprekers opgewekt, rustig op zijn plaats te blijven. De Uiver zal zoo werd verteld vóór de landing nog een paar eere-rondjes boven Schiphol maken en na de landing over het veld langs de verschillende tribunes taxi-en. Tc. tien vóór 2 vernamen we, dat de Uiver Den Haag en een paar minuten later Leiden was gepasseerd. Om vijf voor 2 arriveert de heer Fok ker per vliegtuig uit Parijs. Een paar minuten voor 2 loeit de sirene drie maal ten teeken, dat de Uiver in het zicht komt. Duidelijk hooren tie motoren. De eere-rondjes - voraen onder gejuich «hu hei, puniieK gemaakt. De Uiver mindert zijn snelheid. Het publiek is nog zeer rustig. Een paar minuten over twee heeft de landing plaats. Het gejuich van het jpubliek is nu enthousiast. De Uiver taxiet langs de tribunes. Alle mogelijke maatregelen wor den genomen, dat het publiek de kist niet kan beschadigen. Het uitbundig ge juich van het publiek vermengt zich met bet geronk van de motoren. Ge weldig is bet enthousiasme van het publiek. Te ongeveer kwart over twee staat de Uiver stil. De vrouwen en kinderen en verloofde van de bemanning gaan naar het vliegtuig. Het dochtertje van Parmentier beklimt het eerst bet trapje. Onbeschrijfelijk is nu bet gejuich, als de bemanning uitstapt. Met den heer "Plesman en den heer Colijn gaat nu het gezelschap naar het platform, waar de redevoeringen zullen worden gehouden. De mannen zien er allen patent en gebruind uit., zoo wordt ons verzekerd. Daar klinkt het Wilhelmus van de mu ziekkorpsen, gevolgd door het: „Leve de bemanning van de Uiver", onder streept door luide hoera's. Nu volgen de redevoeringen, hierbo ven gemeld. Tusschen de woorden van de sprekers hooren we telkens weer toe juichingen van het publiek, dat ongedul dig wordt en roept, dat de redevoeringen te lang duren. Parmentier aan het woord. Nadat alle sprekers hun redevoering hadden uitgesproken, voerde de heer Parmentier 'het woord. Hij verklaarde, geen woorden te kun nen vinden om uitdrukking te geven aan den indruk die deze geweldige ontvangst op hem gemaakt heeft. Namens de be manning en de passagiers zegt hij alle aanwezigen dank voor hun belangstel ling. In het bijizonder dankt hij H.M. de Koningin, die zich hier liet vertegenwoor digen. De terugtocht van Melbourne naar Am sterdam was 'n ware zegetocht. Nog nooit in ons leven hebben we zooveel hartelijk heid ondervonden als op deze terugreis. We weten eigenlijk niet, waaraan we dit verdiend hebben. We zijn dankbaar voor het enthousiasme, voor de duizenden brie ven en telegrammen en voor de spontane ontvangst. Het is gebleken, dat ons volk luchtvaart- gezind is. Dit zal de K. L. M. 'kracht geven om verder te gaan. We hebben het op prijs gesteld, dat we werden aangezocht om de Uiver te beman nen, maar wij zijn er zeker van, dat elke andere bemanning het er evengoed of be ter afgebracht zou hebben. De hulde, ons gebracht, geldt dan ook de K. L. M., speciaal den heer Plesman, die 'het initiatief heeft 'genomen voor deel name aan den Melbourne-race. Spr. hoopt, dat de vlucht het commer- ciëele resultaat zal hebben, dat men zich er van heeft voorgesteld. Pas dan kunnen we zeggen, dat de vlucht voor 100 pet. is geslaagd. (Langdurige toejuichingen.) Teeltregeling 1935 voor den tuinbouw. Een tuinbouwteeltregeling 1935 is in een vergevorderd stadium van voorberei ding. Het toegestane percentage voor de cultuur van warmoezerijgewassen en vroege aardappelen, geteeld in den vollen grond, is als volgt gedacht. Voor de bepaling van het percentage wordt genomen de totale voor land- en tuinbouw benutte oppervlakte grond. Het daaraan ontleende percentage is van too- passing op de oppervlakte, die in 1933 met warmoezerijgewassen of vroege aard appelen iB beteeld en geldt voor iedere

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 3