De Londen—Melbourne-race.
WOENSDAG 24 OCTOBER 1934
DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
49e JAARGANG - No. 21
Buitenland
Binnenland.
Belangrijkste Nieuws.
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Telef. 259.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal,
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen 10.20. Losse nummers 5 cent.
Advertent)ën 30 cent per regel. Ingezonden
mededeelingen 60 cent per regel» Kleine
Advertewtiën Dinsdags en Vrijdags i 075, bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85.
Bij contract belangrijke korting.
De „Üiver" toch nog als tweede te Mel
bourne geland. Een noodlanding te
Albury. Spannende uren.
Het is een spannende dag geweest gis
teren.
Na het schitterende verloop van het
eerste gedeelte der reis van het Douglas-
vliegtuig bestuurd door Parmentier en
Moll, scheen het, dat zij zich zonder al te
veJ moeite op de tweede plaats zouden
kunnen handhaven.
Reeds vroeg in den middag werd het
bericht van de aankomst te Melbourne
verwacht. De afstand van Charleville
naar Melbourne is betrekkelijk gering en
ai was het ingewijden bekend dat een
nachtelijke tocht hier niet zonder bezwaar
is, toch werd er op gerekend, dat onze
kranige vliegers vrij spoedig Melbourne
zouden bereiken.
Toen echter na de start uit Charleville
uren voorbij gingen zonder dat iets van
de positie van de „Uiver" vernomen werd,
begon men ongerust te worden. Allerlei
geruchten begonnen de ronde te doen. De
spanning steeg met de minuut.
Eindelijk, na lang wachten kwam bet
bericht, dat de „Uiver" den koers was
kwijtgeraakt en in de omgeving van Wo-
dongo S.O.S.-signalen had uitgezonden.
Nog later werd gemeld, dat het vlieg
tuig om 15.37 (A.T.) op de renbaan te Al
bury was geland.
Men bevond zich toen op een afstand
van 250 K.M. van Melbourne, maar de
vrees bestond, dat de „Boeing", die onze
vliegers dicht op de hielen zat nu een
kans zou krijgen de tweede plaats in te
nemen.
Voor bet vertrek uit Charleville had
Moll nog verklaard, dat men tot dan toe
door buitengewoon gunstige atmosferi
sche omstandigheden was begunstigd.
Daarna zijn boven de uitgestrekte wilder
nis, waar in de duisternis elk oriëtatie-
punt ontbrak en ook weinig of geen ra
dioverbinding met grondstations mogelijk
was, de moeilijkheden begonnen.
Omstreeks middernacht deelden de
autoriteiten te Albury en te Wodongo
mede, dat bet vliegtuig ongeveer 60 mi
nuten lang boven deze plaatsen en omge
ving bad gecirkeld. Te middernacht werd
het toestel boven Beechworth, 40 mijl be
noorden Albury gesignaleerd.
Tenslotte besloot Parmentier een goed
landingsterrein te zoeken en slaagde hij
er ondanks de duisternis en de onbekend
heid met het terrein in, bet toestel behou
den op de renbaan van Albury neer te
zetten.
Parmentier heeft nog via de radio ver
klaard, dat hij tweemaal beeft getracht
boven een onweder uit te komen, maar
dat hij er niet in geslaagd is.
Hoog boven de bergen woedde het on
weder, met verschrikkelijke regen- en ha
gelstormen, die hem dwongen rechts om-
keerd te maken.
Het hooge plateau was met ijs bedekt.
De hoeveelheid benzine, die de Uiver
in haar tanks meevoerde, was op het
oogenblik van de landing op de renbaan
bij Albury, nog slechts toereikend voor
een half uur vliegen.
Mevr. Peacock, de vrouw van den
secretaris der renbaanvereeniging te Al
bury, verklaarde, als ooggetuige van de
landing, dat bet om zoo te zeggen den
ganschen nacht bad geregend. Toen*de
regen even was opgehouden, bemerkte
men bet Nederlandsche vliegtuig.
Het middenvak van de renbaan was
letterlijk geïllumineerd door de lampen
van honderden automobielen, welker pas
sagiers zich ter plaatse bevonden om het
voorbijvliegen van het vliegtuig gade te
slaan.
Het vliegtuig beschreef eenige cirkels
boven het terrein en daalde vervolgens
snel.
De landing geschiedde vlot.
De bemanning en de passagiers bega
ven zich terstond naar het stadje Albury,
waar zij de rest van den nacht zouden
doorbrengen. Zoo gauw mogelijk na het
aanbreken van den dageraad wilde men
verder vliegen.
De beer Gillissen, de Nederlandsche
passagier, vertelde aan een vertegenwoor
diger van Reuter, dat het vliegtuig in een
onweersbui was geraakt ter hoogte van
Albury, tengevolge waarvan het van
koers moest veranderen. Het onweer stel
de de draadlooze installatie vrijwel buiten
werking, zoodat het vliegtuig geen draad
looze berichten kon ontvangen.
Parmentier bemerkte de lichten van Al
bury en na met zijn vliegtuig drie cirkels
te hebben beschreven, besloot hij te lan
den.
Hiermede waren de moeilijkbeden ech
ter niet ten einde.
De voorraad benzine was ontoereikend
om Melbourne te bereiken en bovendien
was bet toestel in den vrij muilen grond
terecht gekomen, wat de start niet weinig
bemoeilijkte.
In een onderhoud met de pers deelde de
beer Plesman, de Directeur van de K. L.
M., de volgende bijzonderheden mede:
„Toen ik het bericht kreeg, dat de
„Uiver" op de renbaan van Albury was
geland, heb ik mij dadelijk in verbinding
gesteld met den chef van het vliegwezen
in Melbourne, den heer Armstrong. Ik
heb met hem een radio-telefonisch ge
sprek gehad, dat buitengewoon goed over
gekomen is en waarin de heer Armstrong
mij verschillende 'bijzonderheden beeft
medegedeeld.
Volgens hem ia bet ongeluk te wijten
aan een samenloop van ongunstige facto
ren. De „Uiver" kwam recht op Melbourne
afvliegen en bevond zich op eenige hon
derden kilometers afstand, toen bij over
bet randgebergte in het Zuiden van Aus
tralië moest vliegen. Dit gebergte is be
rucht in de vliegerswereld in verband
met de ongunstige weersomstandigheden,
welke daar vaak heerschen en welke den
piloten dikwijls de grootste verrassingen
bereiden.
Het was middernacht, toen de „Uiver"
dit gebergte naderde. Dit was al een zeer
ongelukkige samenloop, omdat dan door
het zoogenaamde nachteffect de radiopei
lingen afwijkingen geven. En dit zou nog
niet het ergste geweest zijn, wanneer de
„Uiver" daarbij niet in een donderbui te
recht was gekomen.
Al deze dingen maakten het den be
stuurder van de „Uiver" onmogelijk,
koers te houden. D'e machine dreef naar
het Oosten af. Dit bracht haar in een bui
tengewoon precaire positie, daar naar
schatting, de „Uiver" voor slechts nog IV2
uur benzine aan boord had. Ongetwijfeld
zal de bemanning dan ook wel eenige be
nauwde oogenblikken hebben doorge
maakt; toch wist de piloot weer zijn koers
terug te vinden en zag kans, Albury op te
zoeken.
Toen beeft de bestuurder een staaltje
van navigatiekunde gegeven, waarover de
heer Armstrong niet genoeg lof kon be
tuigen en waarover alle vliegautoriteiten
in Australië stom verbaasd staan. Het
was hol, stikdonkere nacht, zonder maan
licht en in een volkomen onbekende streek
en toch beeft de bestuurder kans gezien,
door middel van zijn electrische schijn
werpers, zich boven Albury te oriëntee-
ren, de renbaan op te zoeken en de ma
chine daar vlug zonder eenige schade aan
den grond te zetten.
D'e heer Plesman heeft zich onmiddel
lijk met de Shell in Londen in verbinding
gesteld. H'ij heeft hem verzocht, aan hun
vertegenwoordiger te melden, al bet mo
gelijke te doen, om de Douglas verder te
helpen en baar van benzine te voorzien.
Nu, aan medewerking heeft het niet
ontbroken.
En zoo kon toen de dag was aangebro
ken en het toestel weer vlot was gemaakt
het laatste gedeelte van den toch begin
nen.
In spanning werd overal aan de ra
dio geluisterd. Zou het lukken? Of zou de
„Boeing" tenslotte toch de „Uiver" voorbij
schieten?
Tot plotseling het bericht kwam:
Om 1.12 uur (A.T.) is de „Uiver" vlot
te Melbourne geland.
Bij de aankomst te Melbourne was de
Nederlandsche consul aanwezig die me
dedeelde dat het H. M. de Koningin heeft
behaagd de vier leden van de bemanning
te benoemen tot ridder in de Orde van
Oranje-Nassau.
Al hebben Moll en Parmentier door de
pech, die hen kort voor het eind trof, een
betreurenswaardig oponthoud gehad, niet
temin hebben zij den afstand Engeland
Z.-Australië in een voor een verkeers
vliegtuig met post en passagiers wonder
baarlijk in korten tijd afgelegd. Tusschen
hun start Zaterdagochtend van het En-
gelsche vliegveld Middenhall en hun aan
komst op het vliegveld te Melbourne, ver
liep een tijdsduur van 90 uur 24 min. en
6 sec.
Als gevolg van de omstandigheid, dat
de passagiers van de „Uiver" het vlieg
tuig te Albury hebben verlaten en de reis
per trein naar Melbourne hebben voort
gezet, zou het kunnen zijn, dat Parmen
tier en Moll weinig kans hebben de han
dicaprace te winnen, ofschoon zij in de
snelheidsrace definitief de tweede plaats
bezetten.
Wat doet de Panderjager?
Uit Calcutta werd gisteren gemeld:
Geijsendorffer, de bestuurder van de
„Panderjager" kwam hier aan per trein
met een gebroken schroef. Hij deelde aan
een vertegenwoordiger van Reuter mede,
dat de propellor niet zwaar beschadigd
was, alleen verbogen. Zoo spoedig als bet
euvel verholpen is, zal bij naar Allaha
bad doorvliegen en daarna wanneer de
propellor goed functionneert, verder naar
Australië.
De K.L.M. bericht, dat Geysendorffer
heden met de „Panderjager" van Allaha
bad zal doorvliegen naar Melbourne.
Naar van welingelichte zijde vernomen
wordt, is in Den Haag nog geen bericht
ontvangen, dat de „Panderjager" start
klaar is, of dit binnen korten tijd zal zijn.
Men achtte bet geenszins uitgesloten, dat
de „Panderjager" morgen of overmorgen
de reis zou kunnen voortzetten. Men zou
zulks toejuichen, omdat dan toch twee
Nederlandsche toestellen zeer waarschijn
lijk te Melbourne zouden aankomen en de
„Panderjager" nog een goede kans zou
maken voor de vijfde plaats.
De „Boeing" arriveert als derde.
Te 4.56 A. T. in den namiddag, 2.44 uur
na de „Uiver" is de „Boeing Transport"
van de Amerikanen Roscoe Turner en
Pangborn op het Flemington vliegveld
te Melbourne gedaald, waarmee de Ame
rikanen als derde in de snelheidsrace
zijn aangekomen.
Wederom was een groote menigte op
het vliegveld aanwezig en werden de
Amerikanen hartelijk ontvangen.
Het is waarschijnlijk, dat ook het vier
de toestel, dat te Melbourne zal aanko
men, een Comet-vliegtuig is, bestuurd
door Waller. Deze is vanmorgen onge
veer 5 uur A. T. van Port-Darwin naar
Charleville vertrokken.
De „Miles Hawk" van Walker en Mac
Gregor, is vanmorgen te 7.30 A. T. te Sin
gapore geland.
De „Dehavilland" is hedenmorgen te 8
uur A.T. van Allahabad naar Calcutta
vertrokken.
De „Airspeed Courier" van Stodart, die
te Karachi vertraging heeft ondervonden,
vliegt weer en is hedenochtend 6 uur
naar Calcutta vertrokken.
De Piccards terug uit de stratosfeer.
De heer en mevrouw Piccard, die gis
termorgen te Dearbon in den staat Michi
gan met hun stratosf eerballon waren op
gestegen, zijn gistermiddag in Ohio ge
land.
Het omhulsel van den ballon is ge
scheurd, maar het echtpaar Piccard is
ongedeerd. De instrumenten zijn niet be
schadigd. Naar het heet, heeft de ballon
een hoogte van 16.000 M. bereikt.
De vlootbesprekingen te Londen begonnen
Gisteren zijn te Londen de Britsch-
Japansche vlootbesprekingen begonnen.
Op deze conferentie zal blijken of het
mogelijk zal zijn een compromis te vin
den tusschen de vitale belangen, welke
bij het probleem van den Stillen Oceaan
voor de verschillende mogendheden be
trokken zijn, dan wel of ook op maritiem
gebied de bewapeningswedloop ten volle
tot ontwikkeling zal komen.
De quaestie, waarom het gaat, betreft
de al of niet voortzetting van de verdra
gen van Washington en Londen, waarbij
de vlootbouw zekere beperking werd op
gelegd.
De kern dier verdragen is, dat te Was
hington de sterkte-verhoudingen 5:5:3
resp. voor de Amerikaansche, Britsche
en Japansche slagschepen, werden vast
gesteld.
Japan wil thans meer bereiken, 5:5:5.
De Amerikaansche minister van marine
Swanson zei niet te kunnen toestemmen
in eenige wijziging van de 5:5:3 ratio.
In het na afloop der zitting van gis
teren gepubliceerde officiëele communi
qué, dat zeer kort is, wordt slechts ge
zegd: „Een algemeene gedachtenwisseling
heeft in verband met de toekomstige be
perking der maritieme bewapening plaats
gevonden".
Een hoopvol teeken acht men het feit
dat het oorspronkelijke voornemen der
Japanners om direct bij het begin der
onderhandelingen hun plan openbaar te
maken en zich daardoor om zoo te zeg
gen vast te leggen, naar het schijnt is
opgegeven. Dit laat de conclusie toe, dat
men aan Japansche zijde bereid is over
de voorstellen te onderhandelen.
Electrificatie spoorlijn Brussel
Antwerpen.
De electrificatie van de lijn Brussel
Antwerpen maakt snelle vorderingen en
zal begin 1935 geheel gereed zijn. D'e elec
trische treinen zullen waarschijnlijk in
Mei in dienst gesteld kunnen worden. Er
zullen per dag 114 treinen loopen, die een
snelheid van 120 K.M. per uur zullen ont
wikkelen en het traject BrusselAntwer
pen in 27 minuten zullen afleggen.
Korte Berichten.
1 De Oostenrjjksche regeering is voor
nemens den eersten November tot een
speeialen feestdag te maken, evenals den
eersten Mei, die als grondwetsdag een
speciale rol zal spelen.
Uit Madrid wordt gemeld, dat de
krijgsraad te Oviedo vier rebellen wegens
moord op drie leden der civiele garde ter
dood beeft veroordeeld. Volgens de „Epo-
ca" zouden bij de onlusten in Asturië
meer dan 2500 personen om het leven «ijn
gekomen.
Gandhi heeft bekend gemaakt, dat
hij definitief besloten heeft, de leiding van
het congres neer te leggen en zich tevens
geheel uit het congres terug te trekken.
Hij zal eind November een nieuwen pro-
pagandamarsch door Indië ondernemen.
Gandhi wil op dezen marsch nieuwe aan
hangers voor zijn inzichten werven.
In de buurt van Pau is een mili
tair vliegtuig tegen een hoogspannings
leiding gevlogen. Het toestel is brandend
neergevallen en de twee inzittenden zijn
gedood.
De president van Estland heeft
nieuwe bepalingen voor de voltrekking
van de doodstraf uitgevaardigd. Indien
de veroordeelde den wensch te kennen
geeft, zelf een einde aan zijn leven te
maken, geeft de inspecteur der gevange
nis den beul bevel den gevangene ver
gif te overhandigen. Heeft hij binnen
vijf minuten het vergif niet tot zich ge
nomen, dan volgt ophanging.
Naar Reuter uit Berlijn meldt, wordt
verwacht, dat Hitier Donderdag alle Duit-
sche Protestantsche bisschoppen zal ont
vangen en bij die gelegenheid een rede
zal uitspreken, waarin hij openlijk stel
ling zou nemen tegenover de confessio-
neele kerk. De bisschoppen zouden in
deze bijeenkomst tevens den eed afleggen.
De productie der Limburgsche mijnen.
Het totaal arbeiders in de steenkool
mijnen in Limburg bedroeg 1 October
30.459, waarvan 20.186 ondergronds en
10.273 bovengronds.
De totale netto-opbrengst der mijnen
was in September 1.026.069 ton. Het aan
tal werkdagen waarop bet bedrijf gedu
rende September regelmatig werd uitge
oefend, bedroeg op de onderscheiden mij
nen: Staatsmijnen 25, Dominate 20, Lau
ra 20, Julia 21, Oranje Nassau I, III en
IV 20, Oranje Nassaumijn II 1, Willem-
Sopbia 20.
Premietarief Ongevallenwet 1921.
Naar men van bevoegde zijde verneemt,
zal een eventueele verhooging van het
premietarief voor de Ongevallenwet 1921
niet vóór 1 Juli 1935 in werking worden
gesteld.
Uitvoer van pluimvee naar België.
Naar uit Brussel gemeld wordt, zal de
Belgische „Monitor" een ministerieele
beschikking bevatten, volgens welke de
invoer van kippen en ander pluimvee uit
Nederland in België, welke tot dusver el-
ken Dinsdag via het douane-kantoor van
"Weelde- station kon geschieden, in het
vervolg op Woensdag is gesteld.
Weer een brandstoffenbijslag.
De minister van. sociale zaken beeft
thans definitief besloten, ook dezen win
ter een brandstoffenbijslag aan de onder
steunde en te werk gestelde arbeiders toe
te kennen. De desbetreffende regeling, die
binnen enkele dagen ter kennis van de
gemeentebesturen zal worden ^gebracht,
stemt nagenoeg geheel overeen met die
van het vorige jaar.
Ten aanzien van de gemeenten, waarin
de hoogste werkverschaffingsloonen wor
den betaald, wordt intusscben in de cir
culaire de verwachting uitgesproken, dat
aan diegenen onder de bij! de werkver
schaffing geplaatsten, wier inkomsten
naar de meening van burgemeester en
wethouders zoodanig zijn, dat zi| aanzien
lijk boven den steun uitgaan, geen ver
strekking van bedoelden bijslag zal plaats
vinden, aangezien ook bier met de indi-
vidueele inkomsten en behoeften rekening
moet worden gehouden.
DE VOORGENOMEN HER
CLASSIFICATIE.
Over dit onderwerp schrijft de A. R.
„Nieuwe Meerbode":
Als de geruchten juist zijn, en we heb
ben alle vrees, dat zulks bet geval is, dan
staat een groot onrecht te geschieden.
Men versta ons niet verkeerd.
We zijn niet de meening toegedaan dat
verdere verlaging van salarissen van
Overheidspersoneel moet worden afgewe
zen. Integendeel, we gelooven, dat hier
aan niet te ontkomen zal zijin, indien men
de noodzakelijke aanpassing aan een lager
niveau op de tot dusver nagestreefde
wijze wil bereiken.
Maar dan mag bij' noodzakelijke bespa
ring op hetgeen wordt uitgegeven voor
Overheidspersoneel, niet deze last gelegd
worden op enkele groepen, terwijl men
anderen vrijuit laat gaan.
Dit staat nu te geschieden.
Door de herclassificatie zullen bepaal-
Binnenland.
De „Uiver" te Melbourne geland.
Stukken voor de Staten van Zeeland.
Weer een brandstoffenbijslag.
Buitenland.
De vlootbesprekingen te Londen.
MINISTER COLIJN VOOR DE RADIO.
Hedenavond 8 uur precies zal D'r H.
Golijn vergezeld van den heer Plesman in
de studio van het Hoofdbestuur der P.
T. T. te 's Gravenhage een telefonisch ge
sprek hebben met de bemanning van de
„Uiver" te Melbourne. Dit gesprek zal
over de beide zenders worden doorge
zonden.
Bovendien zal bet gesprek op waspla
ten worden vastgelegd voor latere uit
zending naar Indië door de Phohi-
zender.
«aswfutvjctx.
de groepen ambtenaren ten plattelande 4
of 8 pet. en anderen 6 of 12 pet. salaris
korting krijgen en in een aantal andere
gemeenten blijven de salarissen ongewij1-
zigd.
Dit nu achten wij schromelijk onrecht
vaardig. Reeds de huidige classificatie
achten we onbillijk. Het is niet waar, dat
ambtenaren en onderwijzers in de groote
stad duurder leven dan op het platte
land. Tegenover de boogere woningburen
in de eerste klas gemeenten staat dat de
kasten van onderwijs, eleetriciteit, confec
tie die men uit de stad moet halen, meer
vorderen van den plattelandsambtenaar
en onderwijzer.
Het bestaande is reeds verkeerd.
Dit echter te verscherpen door een 4e
klas er bij te maken en vele gemeenten
uit de 2e naar de 3e klas te brengen vin
den wij1 door niets te rechtvaardigen.
Hier komt bij dat op deze wijze de
grootere salarissen van de korting warden
vrijgesteld, deze toch komen juist in de
le klas gemeenten voor en de kleinere
zullen worden gekort.
Heel onze plattelandsbevolking behoort
baar stem tegen dit onrecht te verheffen.
Het is een symptoom van de eeuwenlange
achterstelling welke het land steeds zich
ten aanzien van de stad beeft moeten la
ten welgevallen. In dezen tijd, waarin de
nationale eenheid zoo noodig is, moest
een experiment als dit nagelaten worden.
PROVINCIALE STATEN VAN
ZEELAND.
Begrooting 1935.
Ged. Staten hebben aan de Prov. Sta
ten aangeboden de begrooting 1935 met
bijlagen. De gewone dienst geeft aan in
ontvang en uitgaaf f2.581.356 met een
post onvoorzien van f31.364; de kapitaal-
dienst in ontvang en uitgaaf f323.935.
Ged. Staten deelen in hun toe
lichting mede, dat de rekening
1933 volgens de thans bekende
gegevens een batig slot van
rond f 190.000 zal opleveren,
wat aanmerkelijk grooter is dan ten tijde
van de aanbieding van de begrooting
1934 kon worden verwacht. Zulks in de
eerste plaats doordat de belastingen
f40.000 meer zullen opbrengen dan ge
raamd was, o.a. door het vrijwillig aan
geven van verzwegen vermogen en in
komen en ten tweede doordat voor de
calamiteuze polders vermoedelijk f 126.000
in plaats van f 180.000 zal noodig zijn.
Hoezeer beide hiervoren vermelde mee
vallers ook nog de uitkomsten van 1934
gunstig zullen beïnvloeden, zullen vol
gende jaren daarvan niet hetzelfde pro
fijt trekken.
Daarbij komt, dat besloten is om tel
ken jare f25.000 minder batig slot in
de begrooting op te nemen, zoodat deze
noodwendig minder speling moet ver-
toonen. Ook voor 1935 is aan dat plan
vastgehouden. In overeenstemming daar
mede is in het ontwerp der begrooting
f 100.000 aan batig saldo uitgetrokken.
Voor de jaren 1936 tot en met 1938 is nog
benoodigd aan sloten resp. f 75.000,
f50.000 en f25.000, samen f150.000.
Deze bedragen kunnen worden gevon
den uit het slot van 1932. Blijkens de
toelichting der begrooting is daarvoor be
schikbaar f172.473.
Na uitvoering van het plan om in 1939
te komen tot een begrooting, die sluit,
zonder sloten van vorige jaren, zal van
dit bedrag nog f22.473 zijn overgebleven,
wat met het vermoedelijk slot van 1933
een beschikbaar bedrag geeft van ruim
f200.000.
Dit maakt het mogelijk de po
sitie van het wegenfonds wat te
versterken.