De Londen—Melbourne-race. WOENSDAG 24 OCTOBER 1934 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 49e JAARGANG - No. 21 Buitenland Binnenland. Belangrijkste Nieuws. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Telef. 259. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs f2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen 10.20. Losse nummers 5 cent. Advertent)ën 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel» Kleine Advertewtiën Dinsdags en Vrijdags i 075, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto f0.85. Bij contract belangrijke korting. De „Üiver" toch nog als tweede te Mel bourne geland. Een noodlanding te Albury. Spannende uren. Het is een spannende dag geweest gis teren. Na het schitterende verloop van het eerste gedeelte der reis van het Douglas- vliegtuig bestuurd door Parmentier en Moll, scheen het, dat zij zich zonder al te veJ moeite op de tweede plaats zouden kunnen handhaven. Reeds vroeg in den middag werd het bericht van de aankomst te Melbourne verwacht. De afstand van Charleville naar Melbourne is betrekkelijk gering en ai was het ingewijden bekend dat een nachtelijke tocht hier niet zonder bezwaar is, toch werd er op gerekend, dat onze kranige vliegers vrij spoedig Melbourne zouden bereiken. Toen echter na de start uit Charleville uren voorbij gingen zonder dat iets van de positie van de „Uiver" vernomen werd, begon men ongerust te worden. Allerlei geruchten begonnen de ronde te doen. De spanning steeg met de minuut. Eindelijk, na lang wachten kwam bet bericht, dat de „Uiver" den koers was kwijtgeraakt en in de omgeving van Wo- dongo S.O.S.-signalen had uitgezonden. Nog later werd gemeld, dat het vlieg tuig om 15.37 (A.T.) op de renbaan te Al bury was geland. Men bevond zich toen op een afstand van 250 K.M. van Melbourne, maar de vrees bestond, dat de „Boeing", die onze vliegers dicht op de hielen zat nu een kans zou krijgen de tweede plaats in te nemen. Voor bet vertrek uit Charleville had Moll nog verklaard, dat men tot dan toe door buitengewoon gunstige atmosferi sche omstandigheden was begunstigd. Daarna zijn boven de uitgestrekte wilder nis, waar in de duisternis elk oriëtatie- punt ontbrak en ook weinig of geen ra dioverbinding met grondstations mogelijk was, de moeilijkheden begonnen. Omstreeks middernacht deelden de autoriteiten te Albury en te Wodongo mede, dat bet vliegtuig ongeveer 60 mi nuten lang boven deze plaatsen en omge ving bad gecirkeld. Te middernacht werd het toestel boven Beechworth, 40 mijl be noorden Albury gesignaleerd. Tenslotte besloot Parmentier een goed landingsterrein te zoeken en slaagde hij er ondanks de duisternis en de onbekend heid met het terrein in, bet toestel behou den op de renbaan van Albury neer te zetten. Parmentier heeft nog via de radio ver klaard, dat hij tweemaal beeft getracht boven een onweder uit te komen, maar dat hij er niet in geslaagd is. Hoog boven de bergen woedde het on weder, met verschrikkelijke regen- en ha gelstormen, die hem dwongen rechts om- keerd te maken. Het hooge plateau was met ijs bedekt. De hoeveelheid benzine, die de Uiver in haar tanks meevoerde, was op het oogenblik van de landing op de renbaan bij Albury, nog slechts toereikend voor een half uur vliegen. Mevr. Peacock, de vrouw van den secretaris der renbaanvereeniging te Al bury, verklaarde, als ooggetuige van de landing, dat bet om zoo te zeggen den ganschen nacht bad geregend. Toen*de regen even was opgehouden, bemerkte men bet Nederlandsche vliegtuig. Het middenvak van de renbaan was letterlijk geïllumineerd door de lampen van honderden automobielen, welker pas sagiers zich ter plaatse bevonden om het voorbijvliegen van het vliegtuig gade te slaan. Het vliegtuig beschreef eenige cirkels boven het terrein en daalde vervolgens snel. De landing geschiedde vlot. De bemanning en de passagiers bega ven zich terstond naar het stadje Albury, waar zij de rest van den nacht zouden doorbrengen. Zoo gauw mogelijk na het aanbreken van den dageraad wilde men verder vliegen. De beer Gillissen, de Nederlandsche passagier, vertelde aan een vertegenwoor diger van Reuter, dat het vliegtuig in een onweersbui was geraakt ter hoogte van Albury, tengevolge waarvan het van koers moest veranderen. Het onweer stel de de draadlooze installatie vrijwel buiten werking, zoodat het vliegtuig geen draad looze berichten kon ontvangen. Parmentier bemerkte de lichten van Al bury en na met zijn vliegtuig drie cirkels te hebben beschreven, besloot hij te lan den. Hiermede waren de moeilijkbeden ech ter niet ten einde. De voorraad benzine was ontoereikend om Melbourne te bereiken en bovendien was bet toestel in den vrij muilen grond terecht gekomen, wat de start niet weinig bemoeilijkte. In een onderhoud met de pers deelde de beer Plesman, de Directeur van de K. L. M., de volgende bijzonderheden mede: „Toen ik het bericht kreeg, dat de „Uiver" op de renbaan van Albury was geland, heb ik mij dadelijk in verbinding gesteld met den chef van het vliegwezen in Melbourne, den heer Armstrong. Ik heb met hem een radio-telefonisch ge sprek gehad, dat buitengewoon goed over gekomen is en waarin de heer Armstrong mij verschillende 'bijzonderheden beeft medegedeeld. Volgens hem ia bet ongeluk te wijten aan een samenloop van ongunstige facto ren. De „Uiver" kwam recht op Melbourne afvliegen en bevond zich op eenige hon derden kilometers afstand, toen bij over bet randgebergte in het Zuiden van Aus tralië moest vliegen. Dit gebergte is be rucht in de vliegerswereld in verband met de ongunstige weersomstandigheden, welke daar vaak heerschen en welke den piloten dikwijls de grootste verrassingen bereiden. Het was middernacht, toen de „Uiver" dit gebergte naderde. Dit was al een zeer ongelukkige samenloop, omdat dan door het zoogenaamde nachteffect de radiopei lingen afwijkingen geven. En dit zou nog niet het ergste geweest zijn, wanneer de „Uiver" daarbij niet in een donderbui te recht was gekomen. Al deze dingen maakten het den be stuurder van de „Uiver" onmogelijk, koers te houden. D'e machine dreef naar het Oosten af. Dit bracht haar in een bui tengewoon precaire positie, daar naar schatting, de „Uiver" voor slechts nog IV2 uur benzine aan boord had. Ongetwijfeld zal de bemanning dan ook wel eenige be nauwde oogenblikken hebben doorge maakt; toch wist de piloot weer zijn koers terug te vinden en zag kans, Albury op te zoeken. Toen beeft de bestuurder een staaltje van navigatiekunde gegeven, waarover de heer Armstrong niet genoeg lof kon be tuigen en waarover alle vliegautoriteiten in Australië stom verbaasd staan. Het was hol, stikdonkere nacht, zonder maan licht en in een volkomen onbekende streek en toch beeft de bestuurder kans gezien, door middel van zijn electrische schijn werpers, zich boven Albury te oriëntee- ren, de renbaan op te zoeken en de ma chine daar vlug zonder eenige schade aan den grond te zetten. D'e heer Plesman heeft zich onmiddel lijk met de Shell in Londen in verbinding gesteld. H'ij heeft hem verzocht, aan hun vertegenwoordiger te melden, al bet mo gelijke te doen, om de Douglas verder te helpen en baar van benzine te voorzien. Nu, aan medewerking heeft het niet ontbroken. En zoo kon toen de dag was aangebro ken en het toestel weer vlot was gemaakt het laatste gedeelte van den toch begin nen. In spanning werd overal aan de ra dio geluisterd. Zou het lukken? Of zou de „Boeing" tenslotte toch de „Uiver" voorbij schieten? Tot plotseling het bericht kwam: Om 1.12 uur (A.T.) is de „Uiver" vlot te Melbourne geland. Bij de aankomst te Melbourne was de Nederlandsche consul aanwezig die me dedeelde dat het H. M. de Koningin heeft behaagd de vier leden van de bemanning te benoemen tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Al hebben Moll en Parmentier door de pech, die hen kort voor het eind trof, een betreurenswaardig oponthoud gehad, niet temin hebben zij den afstand Engeland Z.-Australië in een voor een verkeers vliegtuig met post en passagiers wonder baarlijk in korten tijd afgelegd. Tusschen hun start Zaterdagochtend van het En- gelsche vliegveld Middenhall en hun aan komst op het vliegveld te Melbourne, ver liep een tijdsduur van 90 uur 24 min. en 6 sec. Als gevolg van de omstandigheid, dat de passagiers van de „Uiver" het vlieg tuig te Albury hebben verlaten en de reis per trein naar Melbourne hebben voort gezet, zou het kunnen zijn, dat Parmen tier en Moll weinig kans hebben de han dicaprace te winnen, ofschoon zij in de snelheidsrace definitief de tweede plaats bezetten. Wat doet de Panderjager? Uit Calcutta werd gisteren gemeld: Geijsendorffer, de bestuurder van de „Panderjager" kwam hier aan per trein met een gebroken schroef. Hij deelde aan een vertegenwoordiger van Reuter mede, dat de propellor niet zwaar beschadigd was, alleen verbogen. Zoo spoedig als bet euvel verholpen is, zal bij naar Allaha bad doorvliegen en daarna wanneer de propellor goed functionneert, verder naar Australië. De K.L.M. bericht, dat Geysendorffer heden met de „Panderjager" van Allaha bad zal doorvliegen naar Melbourne. Naar van welingelichte zijde vernomen wordt, is in Den Haag nog geen bericht ontvangen, dat de „Panderjager" start klaar is, of dit binnen korten tijd zal zijn. Men achtte bet geenszins uitgesloten, dat de „Panderjager" morgen of overmorgen de reis zou kunnen voortzetten. Men zou zulks toejuichen, omdat dan toch twee Nederlandsche toestellen zeer waarschijn lijk te Melbourne zouden aankomen en de „Panderjager" nog een goede kans zou maken voor de vijfde plaats. De „Boeing" arriveert als derde. Te 4.56 A. T. in den namiddag, 2.44 uur na de „Uiver" is de „Boeing Transport" van de Amerikanen Roscoe Turner en Pangborn op het Flemington vliegveld te Melbourne gedaald, waarmee de Ame rikanen als derde in de snelheidsrace zijn aangekomen. Wederom was een groote menigte op het vliegveld aanwezig en werden de Amerikanen hartelijk ontvangen. Het is waarschijnlijk, dat ook het vier de toestel, dat te Melbourne zal aanko men, een Comet-vliegtuig is, bestuurd door Waller. Deze is vanmorgen onge veer 5 uur A. T. van Port-Darwin naar Charleville vertrokken. De „Miles Hawk" van Walker en Mac Gregor, is vanmorgen te 7.30 A. T. te Sin gapore geland. De „Dehavilland" is hedenmorgen te 8 uur A.T. van Allahabad naar Calcutta vertrokken. De „Airspeed Courier" van Stodart, die te Karachi vertraging heeft ondervonden, vliegt weer en is hedenochtend 6 uur naar Calcutta vertrokken. De Piccards terug uit de stratosfeer. De heer en mevrouw Piccard, die gis termorgen te Dearbon in den staat Michi gan met hun stratosf eerballon waren op gestegen, zijn gistermiddag in Ohio ge land. Het omhulsel van den ballon is ge scheurd, maar het echtpaar Piccard is ongedeerd. De instrumenten zijn niet be schadigd. Naar het heet, heeft de ballon een hoogte van 16.000 M. bereikt. De vlootbesprekingen te Londen begonnen Gisteren zijn te Londen de Britsch- Japansche vlootbesprekingen begonnen. Op deze conferentie zal blijken of het mogelijk zal zijn een compromis te vin den tusschen de vitale belangen, welke bij het probleem van den Stillen Oceaan voor de verschillende mogendheden be trokken zijn, dan wel of ook op maritiem gebied de bewapeningswedloop ten volle tot ontwikkeling zal komen. De quaestie, waarom het gaat, betreft de al of niet voortzetting van de verdra gen van Washington en Londen, waarbij de vlootbouw zekere beperking werd op gelegd. De kern dier verdragen is, dat te Was hington de sterkte-verhoudingen 5:5:3 resp. voor de Amerikaansche, Britsche en Japansche slagschepen, werden vast gesteld. Japan wil thans meer bereiken, 5:5:5. De Amerikaansche minister van marine Swanson zei niet te kunnen toestemmen in eenige wijziging van de 5:5:3 ratio. In het na afloop der zitting van gis teren gepubliceerde officiëele communi qué, dat zeer kort is, wordt slechts ge zegd: „Een algemeene gedachtenwisseling heeft in verband met de toekomstige be perking der maritieme bewapening plaats gevonden". Een hoopvol teeken acht men het feit dat het oorspronkelijke voornemen der Japanners om direct bij het begin der onderhandelingen hun plan openbaar te maken en zich daardoor om zoo te zeg gen vast te leggen, naar het schijnt is opgegeven. Dit laat de conclusie toe, dat men aan Japansche zijde bereid is over de voorstellen te onderhandelen. Electrificatie spoorlijn Brussel Antwerpen. De electrificatie van de lijn Brussel Antwerpen maakt snelle vorderingen en zal begin 1935 geheel gereed zijn. D'e elec trische treinen zullen waarschijnlijk in Mei in dienst gesteld kunnen worden. Er zullen per dag 114 treinen loopen, die een snelheid van 120 K.M. per uur zullen ont wikkelen en het traject BrusselAntwer pen in 27 minuten zullen afleggen. Korte Berichten. 1 De Oostenrjjksche regeering is voor nemens den eersten November tot een speeialen feestdag te maken, evenals den eersten Mei, die als grondwetsdag een speciale rol zal spelen. Uit Madrid wordt gemeld, dat de krijgsraad te Oviedo vier rebellen wegens moord op drie leden der civiele garde ter dood beeft veroordeeld. Volgens de „Epo- ca" zouden bij de onlusten in Asturië meer dan 2500 personen om het leven «ijn gekomen. Gandhi heeft bekend gemaakt, dat hij definitief besloten heeft, de leiding van het congres neer te leggen en zich tevens geheel uit het congres terug te trekken. Hij zal eind November een nieuwen pro- pagandamarsch door Indië ondernemen. Gandhi wil op dezen marsch nieuwe aan hangers voor zijn inzichten werven. In de buurt van Pau is een mili tair vliegtuig tegen een hoogspannings leiding gevlogen. Het toestel is brandend neergevallen en de twee inzittenden zijn gedood. De president van Estland heeft nieuwe bepalingen voor de voltrekking van de doodstraf uitgevaardigd. Indien de veroordeelde den wensch te kennen geeft, zelf een einde aan zijn leven te maken, geeft de inspecteur der gevange nis den beul bevel den gevangene ver gif te overhandigen. Heeft hij binnen vijf minuten het vergif niet tot zich ge nomen, dan volgt ophanging. Naar Reuter uit Berlijn meldt, wordt verwacht, dat Hitier Donderdag alle Duit- sche Protestantsche bisschoppen zal ont vangen en bij die gelegenheid een rede zal uitspreken, waarin hij openlijk stel ling zou nemen tegenover de confessio- neele kerk. De bisschoppen zouden in deze bijeenkomst tevens den eed afleggen. De productie der Limburgsche mijnen. Het totaal arbeiders in de steenkool mijnen in Limburg bedroeg 1 October 30.459, waarvan 20.186 ondergronds en 10.273 bovengronds. De totale netto-opbrengst der mijnen was in September 1.026.069 ton. Het aan tal werkdagen waarop bet bedrijf gedu rende September regelmatig werd uitge oefend, bedroeg op de onderscheiden mij nen: Staatsmijnen 25, Dominate 20, Lau ra 20, Julia 21, Oranje Nassau I, III en IV 20, Oranje Nassaumijn II 1, Willem- Sopbia 20. Premietarief Ongevallenwet 1921. Naar men van bevoegde zijde verneemt, zal een eventueele verhooging van het premietarief voor de Ongevallenwet 1921 niet vóór 1 Juli 1935 in werking worden gesteld. Uitvoer van pluimvee naar België. Naar uit Brussel gemeld wordt, zal de Belgische „Monitor" een ministerieele beschikking bevatten, volgens welke de invoer van kippen en ander pluimvee uit Nederland in België, welke tot dusver el- ken Dinsdag via het douane-kantoor van "Weelde- station kon geschieden, in het vervolg op Woensdag is gesteld. Weer een brandstoffenbijslag. De minister van. sociale zaken beeft thans definitief besloten, ook dezen win ter een brandstoffenbijslag aan de onder steunde en te werk gestelde arbeiders toe te kennen. De desbetreffende regeling, die binnen enkele dagen ter kennis van de gemeentebesturen zal worden ^gebracht, stemt nagenoeg geheel overeen met die van het vorige jaar. Ten aanzien van de gemeenten, waarin de hoogste werkverschaffingsloonen wor den betaald, wordt intusscben in de cir culaire de verwachting uitgesproken, dat aan diegenen onder de bij! de werkver schaffing geplaatsten, wier inkomsten naar de meening van burgemeester en wethouders zoodanig zijn, dat zi| aanzien lijk boven den steun uitgaan, geen ver strekking van bedoelden bijslag zal plaats vinden, aangezien ook bier met de indi- vidueele inkomsten en behoeften rekening moet worden gehouden. DE VOORGENOMEN HER CLASSIFICATIE. Over dit onderwerp schrijft de A. R. „Nieuwe Meerbode": Als de geruchten juist zijn, en we heb ben alle vrees, dat zulks bet geval is, dan staat een groot onrecht te geschieden. Men versta ons niet verkeerd. We zijn niet de meening toegedaan dat verdere verlaging van salarissen van Overheidspersoneel moet worden afgewe zen. Integendeel, we gelooven, dat hier aan niet te ontkomen zal zijin, indien men de noodzakelijke aanpassing aan een lager niveau op de tot dusver nagestreefde wijze wil bereiken. Maar dan mag bij' noodzakelijke bespa ring op hetgeen wordt uitgegeven voor Overheidspersoneel, niet deze last gelegd worden op enkele groepen, terwijl men anderen vrijuit laat gaan. Dit staat nu te geschieden. Door de herclassificatie zullen bepaal- Binnenland. De „Uiver" te Melbourne geland. Stukken voor de Staten van Zeeland. Weer een brandstoffenbijslag. Buitenland. De vlootbesprekingen te Londen. MINISTER COLIJN VOOR DE RADIO. Hedenavond 8 uur precies zal D'r H. Golijn vergezeld van den heer Plesman in de studio van het Hoofdbestuur der P. T. T. te 's Gravenhage een telefonisch ge sprek hebben met de bemanning van de „Uiver" te Melbourne. Dit gesprek zal over de beide zenders worden doorge zonden. Bovendien zal bet gesprek op waspla ten worden vastgelegd voor latere uit zending naar Indië door de Phohi- zender. «aswfutvjctx. de groepen ambtenaren ten plattelande 4 of 8 pet. en anderen 6 of 12 pet. salaris korting krijgen en in een aantal andere gemeenten blijven de salarissen ongewij1- zigd. Dit nu achten wij schromelijk onrecht vaardig. Reeds de huidige classificatie achten we onbillijk. Het is niet waar, dat ambtenaren en onderwijzers in de groote stad duurder leven dan op het platte land. Tegenover de boogere woningburen in de eerste klas gemeenten staat dat de kasten van onderwijs, eleetriciteit, confec tie die men uit de stad moet halen, meer vorderen van den plattelandsambtenaar en onderwijzer. Het bestaande is reeds verkeerd. Dit echter te verscherpen door een 4e klas er bij te maken en vele gemeenten uit de 2e naar de 3e klas te brengen vin den wij1 door niets te rechtvaardigen. Hier komt bij dat op deze wijze de grootere salarissen van de korting warden vrijgesteld, deze toch komen juist in de le klas gemeenten voor en de kleinere zullen worden gekort. Heel onze plattelandsbevolking behoort baar stem tegen dit onrecht te verheffen. Het is een symptoom van de eeuwenlange achterstelling welke het land steeds zich ten aanzien van de stad beeft moeten la ten welgevallen. In dezen tijd, waarin de nationale eenheid zoo noodig is, moest een experiment als dit nagelaten worden. PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. Begrooting 1935. Ged. Staten hebben aan de Prov. Sta ten aangeboden de begrooting 1935 met bijlagen. De gewone dienst geeft aan in ontvang en uitgaaf f2.581.356 met een post onvoorzien van f31.364; de kapitaal- dienst in ontvang en uitgaaf f323.935. Ged. Staten deelen in hun toe lichting mede, dat de rekening 1933 volgens de thans bekende gegevens een batig slot van rond f 190.000 zal opleveren, wat aanmerkelijk grooter is dan ten tijde van de aanbieding van de begrooting 1934 kon worden verwacht. Zulks in de eerste plaats doordat de belastingen f40.000 meer zullen opbrengen dan ge raamd was, o.a. door het vrijwillig aan geven van verzwegen vermogen en in komen en ten tweede doordat voor de calamiteuze polders vermoedelijk f 126.000 in plaats van f 180.000 zal noodig zijn. Hoezeer beide hiervoren vermelde mee vallers ook nog de uitkomsten van 1934 gunstig zullen beïnvloeden, zullen vol gende jaren daarvan niet hetzelfde pro fijt trekken. Daarbij komt, dat besloten is om tel ken jare f25.000 minder batig slot in de begrooting op te nemen, zoodat deze noodwendig minder speling moet ver- toonen. Ook voor 1935 is aan dat plan vastgehouden. In overeenstemming daar mede is in het ontwerp der begrooting f 100.000 aan batig saldo uitgetrokken. Voor de jaren 1936 tot en met 1938 is nog benoodigd aan sloten resp. f 75.000, f50.000 en f25.000, samen f150.000. Deze bedragen kunnen worden gevon den uit het slot van 1932. Blijkens de toelichting der begrooting is daarvoor be schikbaar f172.473. Na uitvoering van het plan om in 1939 te komen tot een begrooting, die sluit, zonder sloten van vorige jaren, zal van dit bedrag nog f22.473 zijn overgebleven, wat met het vermoedelijk slot van 1933 een beschikbaar bedrag geeft van ruim f200.000. Dit maakt het mogelijk de po sitie van het wegenfonds wat te versterken.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 1