Kerknieuws.
Gemengd Nieuws.
Telegrammen.
laatste Berichten.
Logisch en verstandig.
Finantiëele Berichten
Gemeenteraad van Ooas
DE ALMITENTO.
Wiiislkosrisn.
Ned, Herv. Kerk.
Beroepen te Etersheim en Schardam
(toez.) Drs K. A. Schipper, cand. te Gro
ningen. Te Lettelbert en Enumatil, W. C.
v. Burgeier, cand. te Arnhem.
Bedankt voor Heemse L. Knier te Bu-
daard.
Geref. Kerken.
Bedankt voor Heemse L. Knier te Bir-
gers, cand. te Sneek.
DE MOEILIJKHEDEN MET DE
DIESELTREINEN.
In verband met de in omloop zijnde
geruchten omtrent de inkrimping van de
Diesel electrische tractie bij de Nederl.
Spoorwegen zendt de hoofdingenieur,
chef van den dienst der werkplaatsen en
materiaal der N.S., Ir W. Hupkes, ons
de volgende verklaring:
Toen de Ned. Spoorwegen in Jan. 1933
besloten, ingaande 15 Mei 1934 Diesel elec
trische tractie op groote schaal op haar
lijnen in te voeren, waren zij er zich
van bewust, hiermede een niet onbelang
rijk risico op zich te nemen, niet voor
den regelmatigen treindienst, welke van
zelfsprekend niet in gevaar mag komen,
maar voor technische storingen en moei
lijkheden, welke aan de betreffende be
drijven zware eischen zouden stellen en
in den beginne hooge herstelkosten met
zich konden brengen. Dit risico vindt
zijn oorzaak in het geheel nieuw zijn der
constructie en uitrusting dezer treinen en
het moeten invoeren dezer nieuwe wijze
van tractie met personeel, dat bedrijfser
varing mist. De Spoorwegen hebben ge
meend dit risico te moeten aanvaarden,
omdat zij zich verplicht achtten de reis
gelegenheid per spoor te verbeteren en
omdat zij deze verbetering zoo urgent
achtten, dat belangrijk uitstel niet toe
laatbaar was.
Waren eerst een of twee proeftreinen
besteld en daarna een jaar proefgereden,
dan had de invoering tot 15 Mei 1936,
dus tot twee jaar later, verschoven moe
ten worden. Een tweede motief voor snelle
invoering der Diesel electrische tractie
Was nog, dat bij niet bestellen van een
groot aantal Diesel-electrische treinen tot
een belangrijke bestelling van stoomloco
motieven had moeten overgegaan worden,
terwijl de Ned. Spoorwegen de overtuiging
hebben, dat in verband met den snellen
voortgang der techniek nieuw te bestellen
stoomlocomotieven binnen de door af
schrijving bepaalden levensduur ver
ouderd zouden zijn.
De spoorwegen hebben vanzelf sprekend
het mogelijke gedaan om het risico, ver
bonden aan de snelle invoering der Diesel-
electrische tractie zoo gering mogelijk te
doen zijn.
In de eerste plaats zijn alle Diesel-elec
trische treinen zoodanig ingelegd, dat deze
ook als stoomtreinen gereden kunnen
worden, waardoor de invoering geheel
elastisch werd en zoo geleidelijk men
wenschte, kon geschieden en waardoor
ook als thans heeft plaats gevonden het
mogelijk werd bij tegenslag het aantal
Dieseltreinen te verminderen, zonder eeni-
ge wijziging of storing in de reisgelegen
heid van het publiek.
Aan het personeel werd een zeer gron
dige opleiding gegeven en dit personeel
werd niet met zelfstandige bediening van
Dieseltreinen belast voor het daartoe vol
komen bekwaam werd geacht. Invoering
der Diesel-electrische tractie vond, als be
kend, zeer geleidelijk plaats. Maanden
lang zijn alle treinen begeleid totdat in
verband met het verder uitblijven van
storingen, deze begeleiding geleidelijk
werd ingetrokken en zoo was eind Juli
de toestand, dat ongeveer driekwart van
de daarvoor in aanmerking komende
treinen als Diesel-electrische treinen wer
den gereden en het aantal en de aard
der storingen als normaal mocht worden
beschouwd.
In de maand Augustus zijn onverwacht
verscheidene motorstoringen opgetreden,
welke zonder meer niet te verklaren wa
ren en welke ook bij de in het buitenland
loopende motoren van denzelfden bouw
niet waren opgetreden. Bij het direct in
gestelde nauwkeurig onderzoek is geble
ken, dat de Dieselmotoren der Nederland-
sche Spoorwegen onder ongunstige om
standigheden hebben dienst gedaan, in
hoofdzaak als gevolg van ongunstige be
lasting der motoren bij de lage rij-standen
(geringe snelheden), waardoor abnormaal
hooge krachten optraden, voorts afwijking
in de brandstoftoevoer en in de motor
smering. Door deze ongunstige omstandig
heden zijn de opgetreden beschadigingen
te verklaren.
Daar de in dienst zijnde motoren na
genoeg alle langeren of korteren tijd on
der deze ongunstige omstandigheden
hebben dienst gedaan, is te verwachten,
dat ook deze reeds begin van inwendige
beschadiging zullen hebben en werd op
Donderdag 23 Augustus besloten alle mo
toren aan een revisie te onderwerpen en
opgetreden gebreken te herstellen.
Om verdere beschadiging aan de mo
toren zooveel mogelijk te voorkomen,
werd voorts besloten den Diesel-electri-
schen dienst in te krimpen en het aantal
stoomtreinen uit te breiden, hoewel voor
den bestaanden Diesel-electrischen dienst
voldoende treinstellen aanwezig waren.
De oorzaken, welke hebben geleid tot
de voor de Dieselmotoren zoo ongunstige
omstandigheden, zijn of worden wegge
nomen, revisie en herstelling der Diesel
motoren worden met kracht ter hand ge
nomen, waarbij de hulp van Werkspoor
en Maybach is ingeroepen en de Neder-
landsche Spoorwegen doen het mogelijke
om dezen tegenslag zoo spoedig mogelijk
tot het verleden te doen behooren,
Met het oog op de thans groote her
stellingskosten voor de Ned. Spoorwegen,
dient nog naar voren te worden gebracht,
dat de exploitatiekosten der Dieseltreinen
(brandstof, bediening enz.) belangrijk
lager zijn dan die van overeenkomende
stoomtreinen, welk verschil is te schatten
op ruim 120.000 per trein per jaar.
De heer Hupkes meent b'ermede met
vermijding van te groote itvoerigheid,
een zoo volledig mogelijk overzicht te
hebben gegeven van den gang van zaken.
Overreden en gedood. Gis
teravond is op den Bredaschen weg ter
hoogte van het landgoed „De Gaas" te
Tilburg de ijsco-venter Godefroi, die met
zijn driewielig wagentje langs den weg
reed, door een vrachtauto, uit Deurne,
aangereden en enkele meters medege-
sleurd. Zwaar gewond werd de man doo>
den G.G.D, naar het ziekenhuis te Tilburg
gebracht, waarin hij even na aankomst
overleed.
De auto is in beslag genomen, de
chauffeur B, is voorloopig in arrest ge
steld.
Weigering van eenarts
om hulp te verleenen. Voor
het Medisch Tuchtcollege te Amsterdam
is een klacht behandeld tegen den arts B.,
die geweigerd had de vrouw van klager,
een arbeider, bij haar bevalling bij te
staan. Klager was met zijn gezin fonds
patiënt geweest van arts B. en later bij
dezen teruggekomen buiten het fonds. De
arts had voor de 'behandeling van klagers
vrouw en kinderen nog ten minste f 55
te vorderen, toen klager de hulp van den
dokter kwam inroepen voor de te verwach
ten bevalling van zijn vrouw. De arts stel
de uitdrukkelijk den eisdh, dat klager vóór
de bevalling f 25 zou storten, maar daar
aan is niet voldaan. Toen klager den dok
ter kwam halen voor de bevalling, wei
gerde de dokter te komen, ook nadat kla
ger gezegd had dat er geld was. De man
ging toen naar dokter C., een anderen
arts, doc'h deze was door Dr B. ingelicht
en kwam ook niet. Een derde dokter, tot
wien de man zich wendde, is tenslotte wel
gekomen.
Het Medisch Tuchtcollege was van oor
deel, dat de geneesheeren B. en G. door
weigering zich schuldig hebben gemaakt
aan een handeling, die het vertrouwen
in den stand der geneeskundigen onder
mijnt.
Kinderverlamming. In
de gemeente Dinxperloo zijn enkele geval
len van kinderverlamming geconstateerd,
waarbij het 9-jarig zoontje van den land
bouwer B. in het buurtschap De Heurne
in een zeer ernstigen graad door deze ge
vreesde ziekte is aangetast.
In verband hiermede is de R. K. school
te Breedenbroek gesloten.
De moord op het Waterlooplein.
De dader bekent.
AMSTERDAM. Naar wij vernemen
heeft de 21-jarige verdachte P., na van
morgen opnieuw door den hoofd-inspec-
teur van het bureau aan een verhoor
te zijn onderworpen, met tal van bijzon
derheden bekend dat hij in het pakhuis de
8-jarige Sonja Beugeltasch heeft ver
moord.
Volgens zijn bekentenis zou hij met het
meisje geen onzedelijke handelingen heb
ben gepleegd.
Nader wordt nog gemeld:
P. stond Maandag in de deur van de
bananenloods, toen de 8-jarige Sonja
bulten op haar vriendinnetje stond te
wachten, die in de loods bij haar groot
vader was. P. wenkte haar, waarop zij
naar hem toekwam. Hij nam haar mee in
de loods, naar een gangetje dat uitkomt
op een vertrek waar de bananen van de
trossen worden gesneden. Daar heeft hij
getracht onzedelijke handelingen met de
kleine te plegen. Het kind begon toen te
schreeuwen en uit angst heeft hij haar
toen bij de keel gegrepen en gewurgd.
Hij heeft het kind in het gangetje laten
liggen en is weer aan het werk gegaan.
Hij heeft een auto met bananen geladen
en is daarmee naar den overkant van het
IJ gegaan. Omstreeks 4 uur is hij in de
loods teruggekeerd. Toen zag hij dat het
lijkje nog in het gangetje lag. Niemand
had dus in dien tijd opgemerkt dat het
kind daar lag. Vermoedelijk is er in dien
tijd dus niemand op die plek geweest. P.
heeft toen het lijkje op zijn schouder ge
nomen en het naar de vliering gebracht.
Daar heeft hij het lijkje in de bananen-
kist neergelegd, vervolgens heeft hij de
beentjes met een stuk touw dat hij1 daar
vond gebonden en een stuk papier in den
mond gestopt, uit vrees dat zij' nog weer
zou bijkomen.
Ook van al deze handelingen heeft nie
mand iets gezien. De bekentenis is ten
slotte gekomen doordat de inspecteur hem
op verschillende tegenstrijdigheden wees,
en op verklaringen die niet klopten.
Bij zijn bekentenis bleef hij onbewogen
en ook thans is hij heel kalm.
Inspecteur Kater die de 21-jarige P.
tot een bekentenis wist te brengen ver
klaarde, dat hij hedenmorgen de overtui
ging had dat het vandaag tot een beken
tenis moest komen.
Het feit was volledig gereconstrueerd
door het uitgebreid onderzoek.
De inspecteur heeft toen hij vanmor
gen met P. alleen was zijn gedachte aan
hem meegedeeld en hem toen op den man
af gevraagd of dit zoo was, ja of neen.
Na eenig geagiteerd huilen heeft P.
toen met volmondig ja geantwoord.
Daarna was P. weer heel kalm.
Postvluchi.
AMSTERDAM. Hedenmorgen om 5 u.
is het K. L. M.-vliegtuig de Pelikaan van
Schiphol naar Indië vertrokken.
Vijf passagiers maken de reis mee. Te
half 8 is 'het toestel te Leipzig geland.
Smokkelaars gesnapt.
VALKENBURG Gisteravond bemerk
ten een veldwachter en een commies dat
een tweetal bekende smokkelaars uit een
luxe auto drie zakken suiker haalden en
bij den bakker H. F. in de Muntstraat be
zorgden. Zij namen direct maatregelen,
waarop de mannen de wijk wilden nemen.
Een van beiden, zekere Bos werd vast
gegrepen en onder hevig verzet naar het
arrestantenlokaal gebracht. De andere
smokkelaar, Egger genaamd, sprang in
de auto en reed weg. De commies sprong
eveneens op den wagen en greep den
smokkelaar bij de keel om hem te dwin
gen tegen de Berkelpoort te rijden. De
smokkelaar wist echter te ontkomen, doch
de auto bleef achter met een inhoud van
450 K.G. suiker en 140 K.G. margarine.
Het voertuig werd in beslag genomen en
naar Maastricht getransporteerd.
DEN HAAG. De K. L. M. heeft dezer
dagen de 50.000-ste passagier van dit
jaar geboekt.
DEN HAAG. Het Hoog Militair Ge
rechtshof heeft heden uitspraak gedaan
in de zaken van P. v. S., sergeant-bot
telier a.b. van H. M.'s wachtschip te Wil
lemsoord, J. J., korporaal-bottelier te
Willemsoord, en G. S., sergeant-bottelier
a. b. van H. M.'s Schorpioen, die door
den Zeekrijgsraad te Willemsoord zijn
veroordeeld resp. tot 3 mnd., 6 weken en
3 mnd. gevangenisstraf wegens overtre
ding van art. 363 W. v. Strafrecht (het
als ambtenaar aannemen van een goft,
wetende dat zij hem gedaan wordt, ten
einde hem te bewegen om in strijd met
zijn plicht in zijn bediening iets te doen of
na te laten). Het Hof heeft thans deze
vonnissen bevestigd, doch legde de straf
fen voorwaardelijk op met een proeftijd
van drie jaar voor elk der beklaagden.
BERLIJN. Bisschop Dr Muller beeft
in de Duitsche Evang. kerk de kerkwet
ten weer van kracht doen worden die
door hem in Nov. j.l. als concessie aan
de oppositie waren 'herroepen en waarbij
de anti-Joodsche staatswetten van toe
passing werden verklaard op de kerk.
Predikanten of kerkambtenaren, die
van Joodsche afkomst zijn of gehuwd zijn
met vrouwen van Joodsche afkomst moe
ten thans uit hun functie treden. Het
aantal betrokkenen is .niet groot, doch
men is altijd van meening geweest, dat
de zaak van principieel belang is, daar
hierin duidelijk tot uitdrukking ko<mt de
intentie om politieke leerstellingen op de
kerk toe te passen.
BERLIJN. De vier Engelsche onder
danen, die tezamen met twee Franschen
en drie Spanjaarden Zaterdag j.l. zijn ge
arresteerd, terwijl zij aan het baden wa
ren, hadden onmiddellijk het Britsche
consulaat in kennis gesteld van het feit,
dat zij gekomen waren voor een interna
tionaal comité ter bevrijding van Thal-
mann.
Na hun arrestatie werden zij gehoord,
waarna zij weer op vrije voeten werden
gesteld, nadat zij een belofte hadden on
derteekend, onmiddellijk uit Duitschland
te vertreekken.
Ook Nederland tegen het opnemen van
Rusland in den Volkenbond.
LONDEN. In het begin van deze week
heeft vooral in Parijs de besliste verwach
ting bestaan, dat het toetreden van Rus
land tot den Volkenbond vlot van stapel
zou loopen. Thans gelooft men echter, dat
er een aantal stemmen tegen zullen wor
den uitgebracht.
Zwitserland zal hoogst waarschijnlijk
tegen stemmen. Nederland vermoedelijk
ook. Andere staten zooals Canada, België,
Hongarije en een aantal Midden-Ameri-
kaansche staten aarzelen nog.
Weliswaar zijn 18 stemmen tegen noo-
dig voor de noodzakelijke meerderheid
van twee derde tegen te gaan en bereikt
het aantal tegenstemmende staten dit cij
fer niet. Het blijft echter twijfelachtig of
de Sovjetregeering de risico van de af
wijzing wil loopen.
De dreigende textielstaking.
WASHINGTON. De voorzitter van de
Amerikaansche federatie van de arbei
ders, William Green, beeft verklaard dat
de Mobielstaking gerechtvaardigd is aan
gezien de code voor een loonsverhooging
noch een vermeerdering van arbeidsgele
genheid tengevolge heeft.
De ramp in Campana.
BUENOS AIRES. Het is nog steeds
volslagen 'onmogelijk ook maar bij benade
ring te schatten hoeveel mensc'henlevens
bij de ontploffing der olietanks en de
daarop volgende branden en de paniek
onder de 'bevolking verloren zijn gegaan.
Van de reeds geborgen lijken heeft men er
niet meer dan 4 kunnen identificeeren. De
overigen waren onherkenbaar verminkt.
De eens zoo bloeiende stad Campana
is niet veel meer dan een groote. rooken-
de puinhoop. Tientallen personen worden
nog vermist en de brand woedt nog met
onverminderde hevigheid voort, hoewel
men er reeds in is geslaagd met mede
werking van vrijwilligers en brandweer
corpsen 'het vuur te 'beperken tot 3 onder
scheidene gebieden.
Men raamt de schade op ruim 11 mil-
lioen peso*.
Hei. mmiddag vergaderde de Gemeente
raad v' n Goes onder voorzitterschap van
den /gemeester. Afwezig zonder ken-
nisge nng dhr Jonkers. Een vacature (dhr
v. d Vart).
Ii-6ekomen stukken. Dankbetui
ging van H. M. de Koningin en H. K. H.
de Prinses voor de betuigde deelneming
bij gelegenheid van het overlijden van Z.
K. H. den Prins der Nederlanden.
Bericht van den heer G. A. Hajenius,
dat door hem met ingang van 1 Decem
ber a.s. eervol ontslag is aangevraagd als
'burgemeester van Goes.
Bericht van den heer A. D. F. van der
Wart, dat 'hij ontslag neemt als lid van
den Raad.
De voorzitter spreekt een woord
van dank aan den heer v. d. Wart voor
de behartiging der gemeentebelangen als
Raadslid.
Besluit van 'Gedep, Staten van Zeeland,
waarbij het presentiegeld voor de leden
van den Raad te Goes met ingang van 1
Januari 1934 wordt bepaald op 3 per
lid en per vergadering.
'Dhr V i s s c b e r spreekt zijn groote
verwondering uit over de handelswijze
van Ged. Staten. Bij hun opmerkingen
over de begroeting 1934 is door hen met
geen woord gerept over het presentiegeld
en nu de Raad tot eenige vermindering
heeft besloten, komt dit besluit. Dit is niet
de goede gang van zaken. Spr. wil alsnog
in overleg met 'Ged. Staten treden. Van
het 'hooren van den gemeenteraad krach
tens art. 64 der Gemeentewet is prac-
•tisch niets gekomen. De 'Raad mag toch
argumenteeren waarom naar zijn meening
het presentiegeld zóó en zóó dient te wor
den bepaald. Hij mag zijn rechten toch
handhaven.
D'hr Simons ondersteunt dit.
Aldus wordt besloten.
Goedkeuring van 'besluiten tot wijziging
van de gemeente-begrooting voor 1933 en
van de begrooting van 'het Gasbedrijf,
Grondbedrijf en den Keuringsdienst van
Vee en VUeesch en Slachthuis.
Goedkeuring van het raadsbesluit van
9 Augustus 1934, no. 12, tot verlenging
van den erfpachtstermijn voor grond in
gebruik bij de N.V. Fabriek voor Houtbe
werking „La Vitesse".
Verslag over 19331934 van het Wa
terschap ,.De Breede Watering bewesten
Yerseke",
Bericht van den Minister van Econo
mische Zaken, dat nader besloten is. het
tarief voor steunverleening voor deze ge
meente te verlhoogen.
Correspondentie betreffende het bij
nacht automatisch doen stilstaan van het
carillon.
De 'beide laatste punten komen aan het
eind der vergadering in bespreking.
Tot lid der gascommissie (vac. A. Ver-
maire) wordt benoemd na drie stemmin
gen de heer C. C. v. d. Does met 6 tegen
4 st. op den heer Simons en één van on
waarde.
De heer v. d. Does verkrijgt over deze
benoeming eenige dagen van beraad.
Tot directrice van het gasthuis wordt
benoemd mej. J. P. M. Ritter met 9 st. (2
st. blanco) en tot administrateur de heer
A. Adriaanse met dezelfde stemverhou
ding.
Aanslagen in de straat
belasting. Hierop wordt beschikt
overeenkomstig het voorstel van B. en W.
Voorstel van drie leden van den Raad
tot vermindering van huurwaarde perso-
neele belasting voor café- en restauarant-
bedrijven.
De v o o r z. verzoekt de leden de groote
lijnen in 't oog te houden en geen cijfers
uit de rapporten te noemen in de open
bare zitting. Spr. heeft een missive ont
vangen van weth. Van Melle, die in over
weging geeft het bedrag van f 2000, hier
voor noodig, te vinden uit verhooging op
centen personeele belasting. Dit zal echter
niet gaan, want door de stichting van het
werkloosheidscrisisfonds derft de gemeen
te f 20.000 reeds personeele belasting.
Dhr Hollestelle is overtuigd van
de billijkheid van het verzoek. Inwilliging
van het verzoek mag niet stranden op het
argument, dat de f 2000 niet te vinden is.
Dan zal er hier of daar bezuinigd moeten
worden.
Dhr Simons heeft gelezen, dat men
in Den Haag de Personeele belasting wel
kan veranderen.
De vaorz.: maar dat is Goes niet.
Hier is een andere regeling.
Dhr Simons komt op tegen wat in
de pers is geschreven, dat hij gestreden
heeft met een ijver, een betere zaak waar
dig. In de Tweede Kamer is door perso
nen van verschillende richting erkend,
dat hier een onbillijkheid bestond. Ook
te Vlissingen wil men een dergelijk be
sluit nemen, als door de drie Raadsleden
is voorgesteld.
Dhr Vissclier is voor het voorstel
der drie Raadsleden. De Raad heeft de
pacht voor het Schuttershof verlaagd en
uit de adressen der belanghebbenden heeft
spr. den indruk gekregen, dat er voor
verscheidene moeilijkheden bestaan. Over
de dekking der uitgaaf wil spr. niet spre
ken. Daarover is ook niet gesproken bij
de pachtverlaging van het Schuttershof.
Er zullen straks nog wel grootere gaten
zijn te stoppen.
Dhr de Roo wil geen argument ont-
leenen aan den toestand der bedrijven. Dat
zou neerkomen op een zekere subsidie.
Men moet alleen rekenen met de onbillijk
heid voor de café-houders vergeleken met
andere neringdoenden. Dit is voor spr.
de hoofdzaak.
Dhr v n M e 11 Is het hiermede een».
Het argument, dat deze bela»tlng zich
eenmaal heeft gezet, houdt geen «teek.
Het getij iz verloopen. Dus moet men de
bakens verzetten.
Dhr Goedbloed maant tot groote
voorzichtigheid bij het wijzigen der belas
tingen. Men begaat dan zoo licht onbillijk
heden. Men kan niet spreken van een al-
gemeenen noodtoestand onder de café
houders. Zeker, er zijn er, die het moei
lijk hebben, maar dit geldt ook van win
keliers. De uitzondering voor de café-hou
ders staat nu eenmaal in de wet
Dhr D e R o o merkt op, dat de rijks-
wetgever aan de gemeenten de gelegen
heid heeft gegeven om die onbillijkheid op
te 'heffen.
De voorzitter noemt het wonder
lijk, dat het Rijk dit niet in de wet heeft
vastgelegd, maar naar de gemeenten heeft
overgeheveld.
Het voorstel der drie Raadsleden wordt
aangenomen (tegen dhr Goedbloed).
(De vergadering duurt voort.)
Ter gelegenheid van de Almitento, welke
vandaag in Amsterdam begon, is „D e
Zakenwereld" gekomen met een lij
vig nummer, dat geheel aan de midden-
standsbelangen is gewijd. Minister Steen-
berghe heeft er een introductie voor ge
schreven, en de heer Crone, voorzitter
van de Amsterdamsche Kamer van
Koophandel een inleidend woord, waarin
hij de meening uit, dat de demonstratie
duidelijk zal maken, dat de Nederlandsche
middenstand, zich aanpassend aan de in
onzen tijd zoo sterk wisselende verhou
dingen en toestanden, volkomen in staat
is voor de voorziening van de velerlei be
hoeften van den modernen mensc'h zorg
te dragen.
De voorzitter van 'het uitvoerend co
mité, de heer Verbeek, zet de beteekenis
van de tentoonstelling uiteen als werfmid-
del voor en middel tot juiste waardeering
van den middenstand in het algemeene
maatschappelijke raderwerk. Wethouder
Kropman schrijft over Amsterdams le-
vensmiddelenraadde heer Schürman
over het 31e congres van den Kon. Ned.
Middenstandsbond; Mr baron Van Wijn
bergen wijst op de beteekenis van den
Middenstandsraad, welke nu verordenen
de bevoegdheid heeft gekregen, zoodat een
'begin gemaakt kan worden met een nieu
we maatschappij-ordening, wat ook in het
belang van den middenstand zal zijn.
Mr Hellenberg Hubar behandelt de be
teekenis van een gezonden middenstand
voor den staat. Juist door zijn stabiliteit
en elasticiteit, twee elementen van groote
beteekenis in de hechte economische struc
tuur van een tend, 'heeft de middenstand
zooveel waarde, zegt hij, en ook doordat
de ondernemer ten volle de vruchten plukt
van zijn eigen activiteit, wat een prikkel
van activiteit is, welke economisch van
groote waarde is.
Verder 'bevat dit nummer nog een aan
tal bijdragen, waarin diverse onderwer
pen voor den Middenstand van -beteeke
nis, worden behandeld.
Een interessant nummer in de eerste
plaats voor middenstanders, maar verder
ook voor allen, die in het middenstands
leven belang stellen.
Wio iet» wil verkoopen adverteert.
Dat is logisch.
Wie adverteeren wil gebruikt daarvoor
„DE ZEEUW".
Dat U verstandig.
Een kleine advertentie in de rubriek
„Vraag en Aanbod" kost slechts 75 cent
bij vooruitbetaling.
BEURSBERICHTEN.
Slotkoersen van de Amsterdainsche
Effectenbeurs ons medegedeeld door
Van Heel Co. N.V. te Goes
vorige koers heden
4334
218
67 H
7"/,,
18'/.
20'/»
44K
218
68 K
7K
18 H
21*/s
157
157
4s/s
47/ii
103 M
104 X
36
36
141
140
175
175
100
100l/n
ïoo y*
100»/>.
101*/.
101*/»
37
37
Ned. Handel Mij.
Philips Gloeilampen G.B.
Unilever
Anaconda Copper
Bethlehem Steel
U.S. Steel Corp.
Koninkl. Petroleum
Shell Union
Amsterdam Rubber
Ned. Scheepvaart Unie
Deli Maatschappij
Handelsverg. Amsterdam
4 pet. Indië 1934
4K pet. Ned.-Indië 1926
4 pet. Nederland 1934
A.K.U.
Met het oog op de komende drie vrije
beursdagen was de kooplust nergens bij
zonder groot, en brokkelden de meeste
koersen een kleinigheid af, zonder dat
echter de stemming slecht viel te noemen.
De beleggingsmarkt was eveneens luste
loos doch prijshoudend.
Amsterdam, 30 Aug., 2.30 u.
Londen 7.31—7.34 X.
Berlijn 57.85—57.95.
Parijs 9.72—0.76.
Brussel 34.63—34.G9.
New-York 1.451/»—1.46.