Kerknieuws. Gemengd Nieuws. Telegrammen. laatste Berichten. Logisch en verstandig. Finantiëele Berichten Gemeenteraad van Ooas DE ALMITENTO. Wiiislkosrisn. Ned, Herv. Kerk. Beroepen te Etersheim en Schardam (toez.) Drs K. A. Schipper, cand. te Gro ningen. Te Lettelbert en Enumatil, W. C. v. Burgeier, cand. te Arnhem. Bedankt voor Heemse L. Knier te Bu- daard. Geref. Kerken. Bedankt voor Heemse L. Knier te Bir- gers, cand. te Sneek. DE MOEILIJKHEDEN MET DE DIESELTREINEN. In verband met de in omloop zijnde geruchten omtrent de inkrimping van de Diesel electrische tractie bij de Nederl. Spoorwegen zendt de hoofdingenieur, chef van den dienst der werkplaatsen en materiaal der N.S., Ir W. Hupkes, ons de volgende verklaring: Toen de Ned. Spoorwegen in Jan. 1933 besloten, ingaande 15 Mei 1934 Diesel elec trische tractie op groote schaal op haar lijnen in te voeren, waren zij er zich van bewust, hiermede een niet onbelang rijk risico op zich te nemen, niet voor den regelmatigen treindienst, welke van zelfsprekend niet in gevaar mag komen, maar voor technische storingen en moei lijkheden, welke aan de betreffende be drijven zware eischen zouden stellen en in den beginne hooge herstelkosten met zich konden brengen. Dit risico vindt zijn oorzaak in het geheel nieuw zijn der constructie en uitrusting dezer treinen en het moeten invoeren dezer nieuwe wijze van tractie met personeel, dat bedrijfser varing mist. De Spoorwegen hebben ge meend dit risico te moeten aanvaarden, omdat zij zich verplicht achtten de reis gelegenheid per spoor te verbeteren en omdat zij deze verbetering zoo urgent achtten, dat belangrijk uitstel niet toe laatbaar was. Waren eerst een of twee proeftreinen besteld en daarna een jaar proefgereden, dan had de invoering tot 15 Mei 1936, dus tot twee jaar later, verschoven moe ten worden. Een tweede motief voor snelle invoering der Diesel electrische tractie Was nog, dat bij niet bestellen van een groot aantal Diesel-electrische treinen tot een belangrijke bestelling van stoomloco motieven had moeten overgegaan worden, terwijl de Ned. Spoorwegen de overtuiging hebben, dat in verband met den snellen voortgang der techniek nieuw te bestellen stoomlocomotieven binnen de door af schrijving bepaalden levensduur ver ouderd zouden zijn. De spoorwegen hebben vanzelf sprekend het mogelijke gedaan om het risico, ver bonden aan de snelle invoering der Diesel- electrische tractie zoo gering mogelijk te doen zijn. In de eerste plaats zijn alle Diesel-elec trische treinen zoodanig ingelegd, dat deze ook als stoomtreinen gereden kunnen worden, waardoor de invoering geheel elastisch werd en zoo geleidelijk men wenschte, kon geschieden en waardoor ook als thans heeft plaats gevonden het mogelijk werd bij tegenslag het aantal Dieseltreinen te verminderen, zonder eeni- ge wijziging of storing in de reisgelegen heid van het publiek. Aan het personeel werd een zeer gron dige opleiding gegeven en dit personeel werd niet met zelfstandige bediening van Dieseltreinen belast voor het daartoe vol komen bekwaam werd geacht. Invoering der Diesel-electrische tractie vond, als be kend, zeer geleidelijk plaats. Maanden lang zijn alle treinen begeleid totdat in verband met het verder uitblijven van storingen, deze begeleiding geleidelijk werd ingetrokken en zoo was eind Juli de toestand, dat ongeveer driekwart van de daarvoor in aanmerking komende treinen als Diesel-electrische treinen wer den gereden en het aantal en de aard der storingen als normaal mocht worden beschouwd. In de maand Augustus zijn onverwacht verscheidene motorstoringen opgetreden, welke zonder meer niet te verklaren wa ren en welke ook bij de in het buitenland loopende motoren van denzelfden bouw niet waren opgetreden. Bij het direct in gestelde nauwkeurig onderzoek is geble ken, dat de Dieselmotoren der Nederland- sche Spoorwegen onder ongunstige om standigheden hebben dienst gedaan, in hoofdzaak als gevolg van ongunstige be lasting der motoren bij de lage rij-standen (geringe snelheden), waardoor abnormaal hooge krachten optraden, voorts afwijking in de brandstoftoevoer en in de motor smering. Door deze ongunstige omstandig heden zijn de opgetreden beschadigingen te verklaren. Daar de in dienst zijnde motoren na genoeg alle langeren of korteren tijd on der deze ongunstige omstandigheden hebben dienst gedaan, is te verwachten, dat ook deze reeds begin van inwendige beschadiging zullen hebben en werd op Donderdag 23 Augustus besloten alle mo toren aan een revisie te onderwerpen en opgetreden gebreken te herstellen. Om verdere beschadiging aan de mo toren zooveel mogelijk te voorkomen, werd voorts besloten den Diesel-electri- schen dienst in te krimpen en het aantal stoomtreinen uit te breiden, hoewel voor den bestaanden Diesel-electrischen dienst voldoende treinstellen aanwezig waren. De oorzaken, welke hebben geleid tot de voor de Dieselmotoren zoo ongunstige omstandigheden, zijn of worden wegge nomen, revisie en herstelling der Diesel motoren worden met kracht ter hand ge nomen, waarbij de hulp van Werkspoor en Maybach is ingeroepen en de Neder- landsche Spoorwegen doen het mogelijke om dezen tegenslag zoo spoedig mogelijk tot het verleden te doen behooren, Met het oog op de thans groote her stellingskosten voor de Ned. Spoorwegen, dient nog naar voren te worden gebracht, dat de exploitatiekosten der Dieseltreinen (brandstof, bediening enz.) belangrijk lager zijn dan die van overeenkomende stoomtreinen, welk verschil is te schatten op ruim 120.000 per trein per jaar. De heer Hupkes meent b'ermede met vermijding van te groote itvoerigheid, een zoo volledig mogelijk overzicht te hebben gegeven van den gang van zaken. Overreden en gedood. Gis teravond is op den Bredaschen weg ter hoogte van het landgoed „De Gaas" te Tilburg de ijsco-venter Godefroi, die met zijn driewielig wagentje langs den weg reed, door een vrachtauto, uit Deurne, aangereden en enkele meters medege- sleurd. Zwaar gewond werd de man doo> den G.G.D, naar het ziekenhuis te Tilburg gebracht, waarin hij even na aankomst overleed. De auto is in beslag genomen, de chauffeur B, is voorloopig in arrest ge steld. Weigering van eenarts om hulp te verleenen. Voor het Medisch Tuchtcollege te Amsterdam is een klacht behandeld tegen den arts B., die geweigerd had de vrouw van klager, een arbeider, bij haar bevalling bij te staan. Klager was met zijn gezin fonds patiënt geweest van arts B. en later bij dezen teruggekomen buiten het fonds. De arts had voor de 'behandeling van klagers vrouw en kinderen nog ten minste f 55 te vorderen, toen klager de hulp van den dokter kwam inroepen voor de te verwach ten bevalling van zijn vrouw. De arts stel de uitdrukkelijk den eisdh, dat klager vóór de bevalling f 25 zou storten, maar daar aan is niet voldaan. Toen klager den dok ter kwam halen voor de bevalling, wei gerde de dokter te komen, ook nadat kla ger gezegd had dat er geld was. De man ging toen naar dokter C., een anderen arts, doc'h deze was door Dr B. ingelicht en kwam ook niet. Een derde dokter, tot wien de man zich wendde, is tenslotte wel gekomen. Het Medisch Tuchtcollege was van oor deel, dat de geneesheeren B. en G. door weigering zich schuldig hebben gemaakt aan een handeling, die het vertrouwen in den stand der geneeskundigen onder mijnt. Kinderverlamming. In de gemeente Dinxperloo zijn enkele geval len van kinderverlamming geconstateerd, waarbij het 9-jarig zoontje van den land bouwer B. in het buurtschap De Heurne in een zeer ernstigen graad door deze ge vreesde ziekte is aangetast. In verband hiermede is de R. K. school te Breedenbroek gesloten. De moord op het Waterlooplein. De dader bekent. AMSTERDAM. Naar wij vernemen heeft de 21-jarige verdachte P., na van morgen opnieuw door den hoofd-inspec- teur van het bureau aan een verhoor te zijn onderworpen, met tal van bijzon derheden bekend dat hij in het pakhuis de 8-jarige Sonja Beugeltasch heeft ver moord. Volgens zijn bekentenis zou hij met het meisje geen onzedelijke handelingen heb ben gepleegd. Nader wordt nog gemeld: P. stond Maandag in de deur van de bananenloods, toen de 8-jarige Sonja bulten op haar vriendinnetje stond te wachten, die in de loods bij haar groot vader was. P. wenkte haar, waarop zij naar hem toekwam. Hij nam haar mee in de loods, naar een gangetje dat uitkomt op een vertrek waar de bananen van de trossen worden gesneden. Daar heeft hij getracht onzedelijke handelingen met de kleine te plegen. Het kind begon toen te schreeuwen en uit angst heeft hij haar toen bij de keel gegrepen en gewurgd. Hij heeft het kind in het gangetje laten liggen en is weer aan het werk gegaan. Hij heeft een auto met bananen geladen en is daarmee naar den overkant van het IJ gegaan. Omstreeks 4 uur is hij in de loods teruggekeerd. Toen zag hij dat het lijkje nog in het gangetje lag. Niemand had dus in dien tijd opgemerkt dat het kind daar lag. Vermoedelijk is er in dien tijd dus niemand op die plek geweest. P. heeft toen het lijkje op zijn schouder ge nomen en het naar de vliering gebracht. Daar heeft hij het lijkje in de bananen- kist neergelegd, vervolgens heeft hij de beentjes met een stuk touw dat hij1 daar vond gebonden en een stuk papier in den mond gestopt, uit vrees dat zij' nog weer zou bijkomen. Ook van al deze handelingen heeft nie mand iets gezien. De bekentenis is ten slotte gekomen doordat de inspecteur hem op verschillende tegenstrijdigheden wees, en op verklaringen die niet klopten. Bij zijn bekentenis bleef hij onbewogen en ook thans is hij heel kalm. Inspecteur Kater die de 21-jarige P. tot een bekentenis wist te brengen ver klaarde, dat hij hedenmorgen de overtui ging had dat het vandaag tot een beken tenis moest komen. Het feit was volledig gereconstrueerd door het uitgebreid onderzoek. De inspecteur heeft toen hij vanmor gen met P. alleen was zijn gedachte aan hem meegedeeld en hem toen op den man af gevraagd of dit zoo was, ja of neen. Na eenig geagiteerd huilen heeft P. toen met volmondig ja geantwoord. Daarna was P. weer heel kalm. Postvluchi. AMSTERDAM. Hedenmorgen om 5 u. is het K. L. M.-vliegtuig de Pelikaan van Schiphol naar Indië vertrokken. Vijf passagiers maken de reis mee. Te half 8 is 'het toestel te Leipzig geland. Smokkelaars gesnapt. VALKENBURG Gisteravond bemerk ten een veldwachter en een commies dat een tweetal bekende smokkelaars uit een luxe auto drie zakken suiker haalden en bij den bakker H. F. in de Muntstraat be zorgden. Zij namen direct maatregelen, waarop de mannen de wijk wilden nemen. Een van beiden, zekere Bos werd vast gegrepen en onder hevig verzet naar het arrestantenlokaal gebracht. De andere smokkelaar, Egger genaamd, sprang in de auto en reed weg. De commies sprong eveneens op den wagen en greep den smokkelaar bij de keel om hem te dwin gen tegen de Berkelpoort te rijden. De smokkelaar wist echter te ontkomen, doch de auto bleef achter met een inhoud van 450 K.G. suiker en 140 K.G. margarine. Het voertuig werd in beslag genomen en naar Maastricht getransporteerd. DEN HAAG. De K. L. M. heeft dezer dagen de 50.000-ste passagier van dit jaar geboekt. DEN HAAG. Het Hoog Militair Ge rechtshof heeft heden uitspraak gedaan in de zaken van P. v. S., sergeant-bot telier a.b. van H. M.'s wachtschip te Wil lemsoord, J. J., korporaal-bottelier te Willemsoord, en G. S., sergeant-bottelier a. b. van H. M.'s Schorpioen, die door den Zeekrijgsraad te Willemsoord zijn veroordeeld resp. tot 3 mnd., 6 weken en 3 mnd. gevangenisstraf wegens overtre ding van art. 363 W. v. Strafrecht (het als ambtenaar aannemen van een goft, wetende dat zij hem gedaan wordt, ten einde hem te bewegen om in strijd met zijn plicht in zijn bediening iets te doen of na te laten). Het Hof heeft thans deze vonnissen bevestigd, doch legde de straf fen voorwaardelijk op met een proeftijd van drie jaar voor elk der beklaagden. BERLIJN. Bisschop Dr Muller beeft in de Duitsche Evang. kerk de kerkwet ten weer van kracht doen worden die door hem in Nov. j.l. als concessie aan de oppositie waren 'herroepen en waarbij de anti-Joodsche staatswetten van toe passing werden verklaard op de kerk. Predikanten of kerkambtenaren, die van Joodsche afkomst zijn of gehuwd zijn met vrouwen van Joodsche afkomst moe ten thans uit hun functie treden. Het aantal betrokkenen is .niet groot, doch men is altijd van meening geweest, dat de zaak van principieel belang is, daar hierin duidelijk tot uitdrukking ko<mt de intentie om politieke leerstellingen op de kerk toe te passen. BERLIJN. De vier Engelsche onder danen, die tezamen met twee Franschen en drie Spanjaarden Zaterdag j.l. zijn ge arresteerd, terwijl zij aan het baden wa ren, hadden onmiddellijk het Britsche consulaat in kennis gesteld van het feit, dat zij gekomen waren voor een interna tionaal comité ter bevrijding van Thal- mann. Na hun arrestatie werden zij gehoord, waarna zij weer op vrije voeten werden gesteld, nadat zij een belofte hadden on derteekend, onmiddellijk uit Duitschland te vertreekken. Ook Nederland tegen het opnemen van Rusland in den Volkenbond. LONDEN. In het begin van deze week heeft vooral in Parijs de besliste verwach ting bestaan, dat het toetreden van Rus land tot den Volkenbond vlot van stapel zou loopen. Thans gelooft men echter, dat er een aantal stemmen tegen zullen wor den uitgebracht. Zwitserland zal hoogst waarschijnlijk tegen stemmen. Nederland vermoedelijk ook. Andere staten zooals Canada, België, Hongarije en een aantal Midden-Ameri- kaansche staten aarzelen nog. Weliswaar zijn 18 stemmen tegen noo- dig voor de noodzakelijke meerderheid van twee derde tegen te gaan en bereikt het aantal tegenstemmende staten dit cij fer niet. Het blijft echter twijfelachtig of de Sovjetregeering de risico van de af wijzing wil loopen. De dreigende textielstaking. WASHINGTON. De voorzitter van de Amerikaansche federatie van de arbei ders, William Green, beeft verklaard dat de Mobielstaking gerechtvaardigd is aan gezien de code voor een loonsverhooging noch een vermeerdering van arbeidsgele genheid tengevolge heeft. De ramp in Campana. BUENOS AIRES. Het is nog steeds volslagen 'onmogelijk ook maar bij benade ring te schatten hoeveel mensc'henlevens bij de ontploffing der olietanks en de daarop volgende branden en de paniek onder de 'bevolking verloren zijn gegaan. Van de reeds geborgen lijken heeft men er niet meer dan 4 kunnen identificeeren. De overigen waren onherkenbaar verminkt. De eens zoo bloeiende stad Campana is niet veel meer dan een groote. rooken- de puinhoop. Tientallen personen worden nog vermist en de brand woedt nog met onverminderde hevigheid voort, hoewel men er reeds in is geslaagd met mede werking van vrijwilligers en brandweer corpsen 'het vuur te 'beperken tot 3 onder scheidene gebieden. Men raamt de schade op ruim 11 mil- lioen peso*. Hei. mmiddag vergaderde de Gemeente raad v' n Goes onder voorzitterschap van den /gemeester. Afwezig zonder ken- nisge nng dhr Jonkers. Een vacature (dhr v. d Vart). Ii-6ekomen stukken. Dankbetui ging van H. M. de Koningin en H. K. H. de Prinses voor de betuigde deelneming bij gelegenheid van het overlijden van Z. K. H. den Prins der Nederlanden. Bericht van den heer G. A. Hajenius, dat door hem met ingang van 1 Decem ber a.s. eervol ontslag is aangevraagd als 'burgemeester van Goes. Bericht van den heer A. D. F. van der Wart, dat 'hij ontslag neemt als lid van den Raad. De voorzitter spreekt een woord van dank aan den heer v. d. Wart voor de behartiging der gemeentebelangen als Raadslid. Besluit van 'Gedep, Staten van Zeeland, waarbij het presentiegeld voor de leden van den Raad te Goes met ingang van 1 Januari 1934 wordt bepaald op 3 per lid en per vergadering. 'Dhr V i s s c b e r spreekt zijn groote verwondering uit over de handelswijze van Ged. Staten. Bij hun opmerkingen over de begroeting 1934 is door hen met geen woord gerept over het presentiegeld en nu de Raad tot eenige vermindering heeft besloten, komt dit besluit. Dit is niet de goede gang van zaken. Spr. wil alsnog in overleg met 'Ged. Staten treden. Van het 'hooren van den gemeenteraad krach tens art. 64 der Gemeentewet is prac- •tisch niets gekomen. De 'Raad mag toch argumenteeren waarom naar zijn meening het presentiegeld zóó en zóó dient te wor den bepaald. Hij mag zijn rechten toch handhaven. D'hr Simons ondersteunt dit. Aldus wordt besloten. Goedkeuring van 'besluiten tot wijziging van de gemeente-begrooting voor 1933 en van de begrooting van 'het Gasbedrijf, Grondbedrijf en den Keuringsdienst van Vee en VUeesch en Slachthuis. Goedkeuring van het raadsbesluit van 9 Augustus 1934, no. 12, tot verlenging van den erfpachtstermijn voor grond in gebruik bij de N.V. Fabriek voor Houtbe werking „La Vitesse". Verslag over 19331934 van het Wa terschap ,.De Breede Watering bewesten Yerseke", Bericht van den Minister van Econo mische Zaken, dat nader besloten is. het tarief voor steunverleening voor deze ge meente te verlhoogen. Correspondentie betreffende het bij nacht automatisch doen stilstaan van het carillon. De 'beide laatste punten komen aan het eind der vergadering in bespreking. Tot lid der gascommissie (vac. A. Ver- maire) wordt benoemd na drie stemmin gen de heer C. C. v. d. Does met 6 tegen 4 st. op den heer Simons en één van on waarde. De heer v. d. Does verkrijgt over deze benoeming eenige dagen van beraad. Tot directrice van het gasthuis wordt benoemd mej. J. P. M. Ritter met 9 st. (2 st. blanco) en tot administrateur de heer A. Adriaanse met dezelfde stemverhou ding. Aanslagen in de straat belasting. Hierop wordt beschikt overeenkomstig het voorstel van B. en W. Voorstel van drie leden van den Raad tot vermindering van huurwaarde perso- neele belasting voor café- en restauarant- bedrijven. De v o o r z. verzoekt de leden de groote lijnen in 't oog te houden en geen cijfers uit de rapporten te noemen in de open bare zitting. Spr. heeft een missive ont vangen van weth. Van Melle, die in over weging geeft het bedrag van f 2000, hier voor noodig, te vinden uit verhooging op centen personeele belasting. Dit zal echter niet gaan, want door de stichting van het werkloosheidscrisisfonds derft de gemeen te f 20.000 reeds personeele belasting. Dhr Hollestelle is overtuigd van de billijkheid van het verzoek. Inwilliging van het verzoek mag niet stranden op het argument, dat de f 2000 niet te vinden is. Dan zal er hier of daar bezuinigd moeten worden. Dhr Simons heeft gelezen, dat men in Den Haag de Personeele belasting wel kan veranderen. De vaorz.: maar dat is Goes niet. Hier is een andere regeling. Dhr Simons komt op tegen wat in de pers is geschreven, dat hij gestreden heeft met een ijver, een betere zaak waar dig. In de Tweede Kamer is door perso nen van verschillende richting erkend, dat hier een onbillijkheid bestond. Ook te Vlissingen wil men een dergelijk be sluit nemen, als door de drie Raadsleden is voorgesteld. Dhr Vissclier is voor het voorstel der drie Raadsleden. De Raad heeft de pacht voor het Schuttershof verlaagd en uit de adressen der belanghebbenden heeft spr. den indruk gekregen, dat er voor verscheidene moeilijkheden bestaan. Over de dekking der uitgaaf wil spr. niet spre ken. Daarover is ook niet gesproken bij de pachtverlaging van het Schuttershof. Er zullen straks nog wel grootere gaten zijn te stoppen. Dhr de Roo wil geen argument ont- leenen aan den toestand der bedrijven. Dat zou neerkomen op een zekere subsidie. Men moet alleen rekenen met de onbillijk heid voor de café-houders vergeleken met andere neringdoenden. Dit is voor spr. de hoofdzaak. Dhr v n M e 11 Is het hiermede een». Het argument, dat deze bela»tlng zich eenmaal heeft gezet, houdt geen «teek. Het getij iz verloopen. Dus moet men de bakens verzetten. Dhr Goedbloed maant tot groote voorzichtigheid bij het wijzigen der belas tingen. Men begaat dan zoo licht onbillijk heden. Men kan niet spreken van een al- gemeenen noodtoestand onder de café houders. Zeker, er zijn er, die het moei lijk hebben, maar dit geldt ook van win keliers. De uitzondering voor de café-hou ders staat nu eenmaal in de wet Dhr D e R o o merkt op, dat de rijks- wetgever aan de gemeenten de gelegen heid heeft gegeven om die onbillijkheid op te 'heffen. De voorzitter noemt het wonder lijk, dat het Rijk dit niet in de wet heeft vastgelegd, maar naar de gemeenten heeft overgeheveld. Het voorstel der drie Raadsleden wordt aangenomen (tegen dhr Goedbloed). (De vergadering duurt voort.) Ter gelegenheid van de Almitento, welke vandaag in Amsterdam begon, is „D e Zakenwereld" gekomen met een lij vig nummer, dat geheel aan de midden- standsbelangen is gewijd. Minister Steen- berghe heeft er een introductie voor ge schreven, en de heer Crone, voorzitter van de Amsterdamsche Kamer van Koophandel een inleidend woord, waarin hij de meening uit, dat de demonstratie duidelijk zal maken, dat de Nederlandsche middenstand, zich aanpassend aan de in onzen tijd zoo sterk wisselende verhou dingen en toestanden, volkomen in staat is voor de voorziening van de velerlei be hoeften van den modernen mensc'h zorg te dragen. De voorzitter van 'het uitvoerend co mité, de heer Verbeek, zet de beteekenis van de tentoonstelling uiteen als werfmid- del voor en middel tot juiste waardeering van den middenstand in het algemeene maatschappelijke raderwerk. Wethouder Kropman schrijft over Amsterdams le- vensmiddelenraadde heer Schürman over het 31e congres van den Kon. Ned. Middenstandsbond; Mr baron Van Wijn bergen wijst op de beteekenis van den Middenstandsraad, welke nu verordenen de bevoegdheid heeft gekregen, zoodat een 'begin gemaakt kan worden met een nieu we maatschappij-ordening, wat ook in het belang van den middenstand zal zijn. Mr Hellenberg Hubar behandelt de be teekenis van een gezonden middenstand voor den staat. Juist door zijn stabiliteit en elasticiteit, twee elementen van groote beteekenis in de hechte economische struc tuur van een tend, 'heeft de middenstand zooveel waarde, zegt hij, en ook doordat de ondernemer ten volle de vruchten plukt van zijn eigen activiteit, wat een prikkel van activiteit is, welke economisch van groote waarde is. Verder 'bevat dit nummer nog een aan tal bijdragen, waarin diverse onderwer pen voor den Middenstand van -beteeke nis, worden behandeld. Een interessant nummer in de eerste plaats voor middenstanders, maar verder ook voor allen, die in het middenstands leven belang stellen. Wio iet» wil verkoopen adverteert. Dat is logisch. Wie adverteeren wil gebruikt daarvoor „DE ZEEUW". Dat U verstandig. Een kleine advertentie in de rubriek „Vraag en Aanbod" kost slechts 75 cent bij vooruitbetaling. BEURSBERICHTEN. Slotkoersen van de Amsterdainsche Effectenbeurs ons medegedeeld door Van Heel Co. N.V. te Goes vorige koers heden 4334 218 67 H 7"/,, 18'/. 20'/» 44K 218 68 K 7K 18 H 21*/s 157 157 4s/s 47/ii 103 M 104 X 36 36 141 140 175 175 100 100l/n ïoo y* 100»/>. 101*/. 101*/» 37 37 Ned. Handel Mij. Philips Gloeilampen G.B. Unilever Anaconda Copper Bethlehem Steel U.S. Steel Corp. Koninkl. Petroleum Shell Union Amsterdam Rubber Ned. Scheepvaart Unie Deli Maatschappij Handelsverg. Amsterdam 4 pet. Indië 1934 4K pet. Ned.-Indië 1926 4 pet. Nederland 1934 A.K.U. Met het oog op de komende drie vrije beursdagen was de kooplust nergens bij zonder groot, en brokkelden de meeste koersen een kleinigheid af, zonder dat echter de stemming slecht viel te noemen. De beleggingsmarkt was eveneens luste loos doch prijshoudend. Amsterdam, 30 Aug., 2.30 u. Londen 7.31—7.34 X. Berlijn 57.85—57.95. Parijs 9.72—0.76. Brussel 34.63—34.G9. New-York 1.451/»—1.46.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 3