Rechtszaken Land- en Tuinbouw Telegrammen, Financiëele Berichten. Marktberichten. Gemengd Nieuws Stukken voor den Qemeenteraad van Goes. Burgerlijke Stand. Goes. Voorstellen Gemeente raad. A.s. Donderdagmiddag vergadert de Gemeenteraad. B. en W. stellen voor, voor de Jaren 1935, '36 en '37 voor rekening van het gemeente-gasbedrijt een jaarlijksche bij drage van 120 beschikbaar te stellen voor onderzoek naar buisaantasting door bodem-invloeden. De aanbeveling voor voorzitter van het Gasthuisbestuur luidt: 1. A. Vermaire, 2. G. M. den Herder. Rekening Gasthuis 1932. B. en W. bieden aan de rekening van het Gasthuis over het dienstjaar 1932, waar omtrent zij opmerken: Verschillende begrootingsposten zijn overschreden zonder dat besluiten tot wij ziging der begrooting zijn genomen en aan de goedkeuring van den Raad onder- worpen. Ook blijkt, dat bij de boeking der lasten niet streng is vastgehouden aan de posten, waarop deze bij de begrooting zijn uitgetrokken. Een en ander is niet bevorderlijk om een duidelijk beeld te krijgen bij het be- oordeelen van een rekening. Overlegging alsnog van besluiten tot wijziging der begrooting lijkt B. en W. overbodige moeite. Resumeerende geven zij in overweging de bovengenoemde reke ning goed te keuren. Het doet B. en W. intusschen genoegen te kunnen mededeelen, dat het verlies cijfer op de exploitatie der inrichting over het jaar 1933, hetwelk dezer dagen offi cieus te onzer kennis werd gebracht f 10.303.45 bedraagt tegen f 19764.62 over 1932. Erfpacht. Sedert 1 September 1909 wordt door de N.V. „La Vitesse" in erf pacht bezeten een stukje gemeentegrond, gelegen aan Bekhof. Deze erfpacht eindigt mitsdien op 31 Augustus 1934. De heer L. G. Overbeeke heeft verzocht om vanaf 1 September a.s. den bedoelden grond in erfpacht te mogen hebben. Waar de N.V. „La Vitesse" den grond gedurende nu bijna 25 jaar in erfpacht bezeten heeft en vermoedelijk zeer ge dupeerd zou worden, wanneer deze haar werd afgenomen, hebben B. en W. zich allereerst met haar in verbinding gesteld en haar de vraag voorgelegd, of zij al of niet op verlenging der erfpacht prijs stel de, daarbij mededeelende, dat de canon zou dienen te worden verhoogd tot het thans voor dergelijke stukken grond ge bruikelijke bedrag van f0.25 per c.A. De N.V. „La Vitesse" heeft geantwoord, zich hiermede te kunnen vereenigen, re den waarom B. en W. voorstellen, de erf pacht voor den tijd van 25 achtereenvol gende jaren te verlengen. Verlaging rente voorschot ingevolge de Woningwet. Op 28 April 1927 werd aan de Woningbouwver- eeniging „Nieuw Goes" alhier een aanvul lend voorschot uit de gemeentekas inge volge de bepalingen der Woningwet ver strekt tot een bedrag van f 12.213.71, af te lossen in 50 jaarlijksche annuïteiten, be rekend tegen een rentevoet van 5 B. en W. stellen voor, dat het resteeren- de bedrag van f 11676.30 wordt terugbe taald in 43 jaarlijksche annuïteiten, be rekend tegen een rentevoet van 4 De jaarlijks te betalen annuïteit ten bedrage van f 665.46 wordt daardoor terug gebracht op f573.19. Reclames vergunnings recht. In de Raadsvergadering van 28 Juni j.l. werden de reclames van de ver gunninghouders C. Breen en R. Verhoe ven aangehouden, opdat een nieuw onder zoek zou kunnen worden ingesteld naar den omzet in de bedrijven van appel lanten. De ontvangen antwoorden bevatten niet zoodanige elementen, dat B. en W. aan leiding kunnen vinden om terug te komen op hun advies om de beroepen te wijzen van de hand. Ook dient in het oog te worden gehou den, dat door vergunninghouders niet verschuldigd is het verlofsrecht, waaraan de houders van verloven A (verkoop van zwak-alkoholischen drank) zijn onderwor pen, terwijl eerstgenoemden niettemin het recht hebben om deze dranken eveneens te verkoopen; en nu moge de verkoop van sterken drank den laatsten tijd terug- loopen, die van zwak-alkoholischen en alkoholvrijen drank neemt daartegenover steeds toe. Tenslotte heeft geen van beide appel lanten voldoende vergelijkingsmateriaal met het vorige jaar overgelegd. h Sm o fc fc 1 a a r s uit Hulst in België veroordeeld. (De boetstraffelijke rechtbank te Dendermonde heeft thans uitspraak gedaan in de zaak tegen de smokkelaars uit Hulst. De smokkelaars H. P.. P. van W., A. Sch. en F. "W., allen te Hulst woonachtig, werden er van verdacht, 10 runderen ter waarde van 28.000 francs uit Hulst naar België te hebben gesmokkeld, alsmede van het pogen de Belgische douanen te be lemmeren in de uitoefening van den dienst. H. P. werd door de Rechtbank vrijge sproken. P. van W. en A. Sch. werden tot 6 mnd. gev. straf veroordeeld terwijl F. W. 8 mnd. ontving. Deze straf was ech ter nog niet voldoende, want de rechtbank veroordeelde de drie laatstgenoemden bo vendien nog tot een boete van 177.000 «oud franc of 1.239.000 francs. Bovendien werden da 16 runderen als mede de tractor met aanhangwagen ver beurd verklaard. (Tel.) Faillissementen. Het faillisse ment van W. M. Nieuwelink, metsen laar, Temeuzen, curator Mr R. J. J. Lambooy te Hulst, is geëindigd door de verbindend geworden eenige uitdee- lingslijst, met een uitkeering aan de con currente schuldeischers van 12, 2298 Idem het faillissement van Aloysius van Dorsselaar, landbouwer, Sint- Jansteen, curator Mr G. Tichelman te Temeuzen, met een uitkeering van 9.775 Fruit in de Betuwe. In de Betuwe ontwikkelt zich thans een levendige handel in appelen op het hout Verschillende boomgaarden zijn uit de hand verkocht, de animo van de koopers richt zich voornamelijk op het gewas goudreinetten, die nogal gevraagd wor den, cn waarvoor men goed geld durft te bieden. Bellefleurs zijn er dit jaar weinig of geen; over het algemeen trouwens is de stand van het appelgewas matig. De regenval heeft het harde fruit goed gedaan; de vruchten beginnen weer te groeien. Van de pruimen komen door het groote gewas belangrijke partijen aan de veilin gen. Daardoor zijn de laatste dagen de prijzen zeer teruggeloopen. Het spoorwegongeval te Amsterdam. AMSTERDAM. Het officieele onderzoek naar het spoorwegongeluk zal morgen in gesteld worden. Dan zullen verschillende getuigen door de spoorwegautoriteiten ge hoord worden en zal de schuldvraag op het tapijt komen. Intusschen hebben wij vernomen, dat de bestuurder van den Die- seltrein, die door het onveilig signaal van het W.P.-station vertrok, nauwelijks het station verlaten had, of hij zag dat het sein op de seinbrug op onveilig stond. De bestuurder heeft toen onmiddellijk gestopt en de Dieseltredn stond stil toen de van den anderen kant komenden stoomtrein hem aanreed. Aangezien deze trein geen grootere snelheid had dan 20 K.M., was de schok niet groot, maar is de ravage hoofdzakelijk veroorzaakt, doordat de Die- seltrein in de flank werd getroffen, daar hij in de bocht van den weg stond. Ook door de politie en justitie wordt een onderzoek ingesteld. De aangereden Dieselwagen mag op be vel der justitie niet vervoerd worden, zoo lang het onderzoek niet is geëindigd. AMSTERDAM. Naar wij vernemen maken de gewonden van het spoorweg ongeluk het goed. Ook de heer K„ die een zware hersenschudding kreeg, maakt het zeer goed. Doodelijke aanrijding. DELFT. Hedenmorgen omstreeks 6 uur heeft te Delft een doodelijk ongeluk plaats gehad. De 27-jarige A. Krijgsman, die heet water voor de wasch rondbracht, reed op de Oostsingel met een handkar. De man werd door een achterop komende auto, bestuurd door den 31-jarigen A. uit Haar lemmermeer, aangereden en plm. 30 M. meegesleurd. Hij bleef ernsitig gewond liggen en werd naar het ziekenhuis ver voerd, waar hij eenige uren later is over leden. De politie heeft den wagen en de auto in beslag genomen. Ernstige aanrijding. HENGELO. Gistermiddag heeft op den rijksstraatweg Goor-Delden een ernstige aanrijding plaats gehad, waarbij de 37- jarige schilder G. S. uit Goor zwaar werd gewond. Toen genoemde persoon zich per rijwiel in de richting Goor begaf en zich rechts van den weg bevond, reed in de zelfde richting een auto, bestuurd door den heer J. D. B. uit Zutphen eveneens rechts van den weg. Vermoedelijk doordat S. onder den invloed van sterken (krank verkeerde en niet geheel meester was over zjjn rijwiel, wilde hij. toen hij de auto hoorde naderen, afstappen, althans zoo- als ooggetuigen verklaarden, wendde hij pogingen daartoe aan. Het gevolg was echter, dat hij in aanraking (kwam met de auto. waarvan de bestuurder nog trachtte een aanrijding te voorkomen. f Met een zware hersenschudding en sohedelwonden werd het slachtoffer naar het ziekenhuis te Hengelo in zorgwekken den toestand vervoerd. Doodelijk motorongeval. HAZERSWODDE. Zondagavond is de motorrijder J. L.. wonende te Voorburg, op den Rijksstraatweg onder Hazerswou- de tegen een uit de richting Leiden komen de auto geraakt. Een dame, die op de duo was gezeten, werd van den motor geslingerd en, was op slag dood. De motorrijder werd ern stig gewond en is naar 'het ziekenhuis te Leiden overgebracht. De kanovaarders terecht. SCHIEDAM. Naar wij van de zijde der politie vernemen, zijn de vier kanovaar ders omtrent wie aanvankelijk was ge dacht, dat zij in den z.g. Kwaden Hoek" in het Goereesche Gat waren verdronken, gisteravond te 11 uur behouden te Schie dam aangekomen. De plaatsvervanger van Hitler. PRAAG. Volgens de „Prager Presse" zou men te Berlijn verwachten, dat Hitier van zijn bevoegdheid als rijkspresident om zelf zijn plaatsvervanger te benoemen, ge bruik zou maken om niet, zooals men aanvankelijk aannam, Goering te benoe men, maar de rijksweerminister Von Blomberg. Russisch luchteskader te Parijs. PARIJS. Hedenmiddag verwacht men in Parijs de overkomst van een Russisch luchteskader. Het is een officieel tegen bezoek na bet bezoek dat de toenmalige Fransehe minister van Luchtvaart, Pierre Cot, verleden jaar aan Moskou heeft ge bracht. Do Fransehe pers wijst op de beteeke- nis van dit bezoek juist op het oogenblik, waarop tal van bemoeiingen worden ge daan om tot nauwere samenwerking te komen tnsschen Frankrijk en Sovjet-Rus land op politiek gebied. Bovendien schijnt men ook wezenlijke voordeelen op econo misch gebied van dit bezoek te verwachten TOKIQ, In een aan buitenlandsche cor respondenten toegestaan onderhoud naar aanleiding van een bericht over een alge- meene waarschuwing van Japan aan Sov jet-Rusland, verklaarde de woordvoerder van bet Japansche ministerie van Buiten landsche Zaken, dat de Regeering nog geen stappen bad gedaan. Hij gaf echter toe, dat de Regeering dergelijke stappen ernstig overweegt. Het is de algemeene indruk, dat de Ja pansche diplomatie ten aanzien van Sovjet Rusland ernstige fouten heeft gemaakt. Von Hindenburg herdacht. BERLIJN. Hedenmiddag werd een plechtige rouwzitting van den Duitschen Rijksdag gehouden. Rijkskanselier Adolf Hitler heeft daarbij een rede uitgespro ken waarin hij er op wees, dat Von Hin denburg meer was dan staatshoofd, n.l. de symbolische uitdrukking van de onver woestbare zich steeds vernieuwende le venskracht van het volk. Toen de natie haar hoogste waardigheid in zijn handen legde, werd deze post tot zijn hoogste waardigheid gebracht. Thans nu wij ons opmaken den dierbaren doode de laatste eer te bewijzen zien wij pas goed de om vang en de grootheid van dit weerga- looze leven. BEURSBERICHTEN Slotkoersen van de Amsterdamscbe Effectenbeurs ons medegedeeld door Van Heel Co. N.V. te Goes vorige koers hedeu Ned. Handel Mij. 40 41 Philips Gloeilampen G.B. 198 34 202 Unilever 62 6034 Anaconda Copper 734 ö'/e Bethlehem Steel 1734 16s/e U.S. Steel Corp. 2134 2034 Koninkl. Petroleum 148 148 Shell Union 4 34 43/s Amsterdam Rubber 100 34 100 Ned. Scheepvaart Unie 3034 3034 Beli Maatschappij 127 129 Handelsverg. Amsterdam 165 165 4 pet. Indië 1934 lOOVe 10034 434 pet. Ned.-Indië 1926 10034 lOOVs 4 pet. Nederland 1934 10234 102 A.K.U. 34 3334 Doordat zoo vele buitenlandsche beur zen vandaag gesloten waren, hadden we hier een weinig interessante markt, waarin zeer weinig aanbod was op te merken, en ook de vraag van weinig be- teekenis was. Een uitzondering op deze lustelooze houding waren Philipslampen, waarin wat meer handel viel te onder scheiden. Wisselkoersen. Amsterdam, 6 Aug., 2.30 u. Londen 7.427.45. Berlijn 57.20—57.30. Parijs 9.72t—0.77. New-York 1.4734—1.48. Brussel 34.6834.75. Rotterdam, 6 Aug. 1934. Veemarkt Aanvoer: 2000. Vette run deren 421, vette kalveren 294, schapen en lammeren 514, varkens 785, nuchtere kal veren 3. Prijzen per K.G.: vette koeien 5860, 5254, 3542, vette ossen 5254, 4448, 4042, vette kalveren 6575, 55—60, 40 46, varkens (lev. gew.) 30—32, 26—28, 22 24, schapen 37—3330, lammeren 39— 35—30. Schapen per stuk 118, f 14, 19, lammeren per stuk f12, f10, 17. Omschrijving. Vette'koeien en ossen aanvoer minder, handel traag, prij zen lager dan vorige week. Een prima ex. 2 cent boven noteering. Vette kalveren aanvoer minder, handel stug, prijzen onveranderd. Een best ex. 5 cent boven noteering. Schapen en lammeren aanvoer ruimer, handel vlug, prijzen stationnair. Varkens aanvoer ruimer, handel wil lig, prijzen onveranderd. Enkele partijen schapen voor export verkocht. Zaden: Mosterdzaad 23, Karwijzaad 1718, Blauw maanzaad 1718, Koolzaad 11—12. Vlas: 700 K.G. Holl. Geel f0.40—10.45, 3000 K.G. Groningsch f 0.40—10.45. Handel kalm, onveranderde prijzen. Aardappelen: Brielsche en Zeeuw- sche eigenheimers f5.50f6, Blauwpitten 15.50—16, Westl. ronde 6—7 ct. In verband met de regeeringsmaatrege- len weinig aanvoer. Met 1 Aug. is de ver hoogde heffing ingetreden. De poters en bonken zijn uit den handel genomen. De handel vraagt zich af, waarvoor dit noo- dig is, daar de koopkracht is verminderd. Graanmarkt. Winter- en Zomer- gerst f5.25—f5.75, Haver 16.50—f6.75, Kleine groene erwten f 9f 9.85, Schokkers f 12—113.50, Gerst chevallier 15.75—f5.90, alles per 100 KG. La Platarmaifl f 114 per HJL. GOES. Yeilingsvereeniging Zuid-Beve land. Veilingen van 4 Augustus 1934. Aardappelen 34, Drielingen 1.502, Dubb. Princesseboonen 6.70—10.30, id. afwijkende 4.60, Zure Kroetappels 0.60 per 100 Kg. Kleine veiling. Peren: Precose de Tre- voux extra 21, id. A 16—18, id. B 14—16, id. C 611, Oomskinderenpeer extra 19, id. A 11—18, id. B 10^16, id. C 4—10, André d'Esporte 48, Bruine Heeren peer 47, Clapp's Favorite 1018, Jut- tepeer 9, N.H. Suikerpeer 26, Roode Suikerijen 0.502, Uitschot- en Kroetpe- ren 0.501, alles per 100 Kg. Appels: Yellow Transparante extra 15 —20. id. A 14—18, id. B 8—12, id. C 47, Perzik Roode Zomerappel extra 12 —15, id. A 9—13, id. B 6—10, id. C 3— 6, Codlin Keswick extra 89, id. A 78, id. B67, id. G 2—5, Earley Victorie extra 13, id. A 811, id. B 89, id. C 67, Buch. d'Oldenburg 36, Mr Glad stone 49, Afval- en Kroetappels 0.50 3, alles per 100 Kg. Pruimen: Blauwe Wijnpruim 1219, Burtantes 25, Belle de Louvain 9114, Abrikoospruim 6—21, Washington 20, Lantom Earley 16, Ontariopruim 2532, Precose Prolific 14, Tragedie 1416, Gzarpruim 524, Eldensche Blauwe 6 15, Engelsche Kroos 40, Vroege Oran jes 36, Wijnkroos 37, Princepruim 26, Okkelaan 37, Tollenaar Seedling 25, Marbelanen 25, Sierpruim 46, Kouwelijnen 35, alles per 100 Kg. Diversen: Kruisbessen 45, Roode Bessen 2.504.10, Tomaten 8—0, alles per 100 Kg.; Meloenen 0.402.70, Perzi ken 1828 per 100 stuks. DEN HAAG. Haagsche Veiling van Land- en Tuinbouwproducten N.V. Gros siers-veiling van Zaterdag 4 Aug. 1934 Pruimen: Eldiksche Blauwen I 812, II 58, Witte Wijnpruimen 922, Blau we Pruimen 29, Belle de Louvain 18 26, Reine Victoria 918, Perzikpruimen 15—18, Tonneboers 12, Washingtons 12 20, Abrikoospruimen 1517, Blauwe Wijnpruimen 1725, Reine Claude 18 25, Roode Krozen 26, Engelsche Kro zen 34, Oranjekrozen 36, Wijnprui men 1521, Pond Seedling 15 ct., alles per Kg. Appelen: Yellow Transparant 712, extra 1520, Transparant de Croncel 8 12, Kerswick 58, Lord Grosvenor 7 8, Gamersche Zuren 810, Earley Vic toria 814, Tulpappelen 8—10, Beauty of Bath 710, Mr Gladstone 510, Ma deleine 210, Roode Zomerperzikappe- len 911, Godlen Kerswich 710, Duch v. Oldenburg 26, Roode Astricken 2 8 ct. Peren: N.H. Suikerperen 16, Précósn de Trévouse extra 1618, I 1215, II 710, Kruideniers I 912, II 3'6, Fransehe Suikerperen 13, Clapp Favo rite 1517, Goudballen 1—3, Poire Ma dame 68 ct. Diversen: Roode Bessen 4—6, Abriko zen 1618, Frambozen 410, Moerbeien 42, Perziken 402.60 per 100 stuks; Zwarte Bessen 20, Kruisbessen 14, Mo rellen 68, Stokprincesseboonen 910, Snijboonen 511, Perfectboonen 810, Princessebonen 912 ct. MIDELBURG. Huw.-aangifte: 3, J. B. Ludwig, 26 j. jm. en A. Nieuwenhuize, 27 j. jd.3, N. L. van Dalsen, 26 j. jm. en J. G. Nieuwenhuize, 25 j. jd.; J. J. Manni, 24 j. jm. en N. Kleinepier, 23 j.jd. Gehuwd: 3, H: Duine, 22 j. en J. H. Manni, 22 j. Bevallen: 1, M. de Koning geb. Grij- gier, d.; 3, G. Lindenberg geb. Lahr, d.; 3, T. Melse geb. Stroo, z.; 3, J. Lievense geb. Louwerse, d.; 3, K. E. de Leeuw geb. Harms, z. Overleden: 2, P. A. van Maaren, 80 j., weduwnaar van M. H. Kemp; 3, R. H. J. Bruijns, 84 j., weduwe van C. Klercq. GOES. Huw.-afk.: Willem Jan George Leeflang, 39 j. jm. te Vlissingen en Tan netje Daniëlla Maria van der Vliet. 39 j. jd. te Ierseke, laatst te Goes; Philippus van Hove, 35 j. jm. en Antonia Catharina Ma ria Sies, 26 j. jd. te Middelburg. Geboren: Dina Elisabeth, dv. Gija van Dalen en Cornelia Tannetje Flipse. Overleden: Adrianus Petrus Arnoldus van Bers, 41 j., eebtg. van Christina He lena Boel. Willemina Vermeulen, 53 j., echtg. van Leendert Vermeule. Over de maand Juli. WAARDE. Gehuwd: 25, Jacob van Liere, 31 j. jm. te Hilversum en Katha- rina Paulina van Espen, 28 j. jd. te Waarde, onlangs te Hilversum. Geboren: 10, Maria Jannetje, d. v Abraham Koeman en Paulina Karelse; 20, Lena Johanna, d. v. Marinus Houte kamer en Johanna Marina van Zweden. Overleden: 11, te Goes, Dingenis Pie- ter Verburg, 9 j. ARNEMUIDEN. Gehuwd: 7, Jacobus van Belzen, 28 j. jm. en Janna Schets, 23 j. jd.; 20, Jacob van Belzen, 27 j. jm. en Cornelia de Nooijer, 22 j. jd. Geboren: 1, Tannetje, d. v. Klaas van de Ketterij en Johanna Cornelia Boone, 20, Jacob, z. v. Marinus Geense en Wil lemina de Nooijer; 20, Johanes Jacobus, z. v. Jan Karei Crucq en Maatje Crucq; 31, Gillis, z. v. Gillis van Belzen en Jo- zina de Nooijer. Overleden: 25. Adriaan Brunke, 84 j wedn. van Jannetje Meulmeester. KORTGENE. Getrouwd: J. Platschor- re, 24 j. te Kats en L. van Gilst, 23 j. Overleden: J. L. Wolse, 32 j., echtgo- noote van G. M. Augustijn. ERNSTIG TREINONGELUK TE AMSTERDAM. Twaalf gewonden, van wie zeven ernstig. Zondagmorgen zijn te Amsterdam bij het Weesperpoortstation een vertrekken de Dieseltrein naar Utrecht en een stoom trein, komende van het Centr. Station, met elkaar in botsing gekomen. Bij dit ernstige ongeluk zijn twaalf menschen gewond, van wie er zeven zware ver wondingen opliepen. Van den voorsten wagen van den Die seltrein is de linkerzijwand van de voor ste helft totaal weggescheurd. In dat gedeelte van den wagen waren de reizigers als kegels door elkaar gewor pen. Een aantal van hen was bekneld geraakt tusschen de in elkaar geschoven deelen van den wagon. Nauwelijks vijf minuten na de botsing waren brandweer en Geneeskundige Dienst ter plaatse. Dadelijk werd begon nen met de lichtgewonden uit den wagon te halen. Toen eenigszins een overzicht van den toestand was verkregen, kon geconsta teerd worden, dat er geen dooden waren. Eenige reizigers lagen op den vloer van den wagon, terwijl een viertal beklemd zat. De gewonden werden door den Ge neeskundigen Dienst naar ziekenhuizen vervoerd. Van de vier reizigers, die beklemd zaten waren twee spoedig bevrijd. Ook zij wer den overgebracht naar een ziekenhuis. Met de twee laatsten had men meer moeite, om de beenen, die beklemd zaten, vrij te krijgen. De oorzaak daarvan was, dat de Dieselwagen hoofdzakelijk bestaat uit aluminimumstaal en dit metaal was omgebogen en had de reizigers vastge klemd. Na ongeveer een uur werken was ook de laatste man bevrijd. De gewonden zijn allen Amsterdammers behalve Ds C. Riemens, Luth. pred. uit Bussum. Deze predikant was op weg naar Utrecht voor het vervullen van een dienst Velen hadden beenbreuken, een enkele een hersenschudding. Noch de chef, die het vertreksein heeft gegeven, noch de wagenbestuurder van den Dieseltrein, schijnen gezien te heb ben, dat het signaal vóór den wissel op onveilig stond. Door dit onveilig signaal is de vertrekkende Diesletrein heenge reden. Juist bij 't bereiken van den wissel, kwam toen van de tegenovergestelde rich ting de stoomtrein. Deze had een beperkt uitzicht, omdat hij uit een bocht kwam. Toen de machinist den Dieseltrein zag, was een botsing onvermijdelijk. De linkervoorkant van den tender, die voorop stond, scheurde den linkerzijkant van dezen wagen geheel open. De wand werd als het ware opengebroken, terwijl de ruiten aan gruis werden geslagen. Hier door werden alle banken, die aan dien kant in den wagen stonden van hun plaats gerukt en tegen elkaar opgedron gen. Vandaar, dat reizigers beklemd ge raakten en anderen door het naar alle kanten wegspattende glas werden ge wond. Aan de deugdelijkheid van den Dieselwagen is het zeker te danken, dat het aantal ongelukken niet veel grooter is geweest. Door de taaiheid van het metaal bleef het dak van den wagen intact en bleef de geheele wagen op het onderstel staan. Wanneer de tender op dezelfde wijze een houten wagen had getroffen, zou deze zeker geheel versplinterd zijn. De toestand van de opgenomen gewon den in de ziekenhuizen is in het alge meen goed. Het is gebleken, dat niet onomstootelijk vast staat, dat de dienstdoende chef het sein tot vertrek zou hebben gegeven. De bestuurder van den Dieseltrein is voorloopig geschorst De eerste Indrukken van Mn reiziger. „Een mensch z'n bestaan kan van een kleinigheid afhangen", vertelde een rei ziger, die in den ongelukswagon gezeten had, aan het Volk. „We zouden, m'n vrouw en ik, voor ple zier naar Utrecht gaan. Voor plezier... M'n vrouw had nog nooit in een Diesel trein gezeten en we hadden „geluk". Want 9.35 wès een Dieseltrein Eerst zaten we aan den kant, waar de trein later werd aangereden, maar ik vond, dat het tochtte en daarom gingen we naar de andere zijde. Er waren juist nog twee plaatsen vrij. Dat was ons geluk! Geen minuut nadat de trein vertrok ken was, gebeurde het ongeluk. Het is me niet mogelijk om m'n eerste gewaar wordingen te beschrijven. Een knal herinner ik me niet. Wèl een onheilspellend knetterend geluid. Rinke lend glas knarsen kraken een vreeselijken schok en toen één seconde stilte. Toen ik naar den kant keek, waar de wagen geraakt was, zag ik de blauwe lucht. De wand was weg. In een vreeselijke verwarring lagen menschen, banken, glasscherven en stuk ken verschrompeld metaal door elkaar. Er klonk een gegil en een gekerm, dat ik m'n leven lang niet zal vergeten. Stokstijf bleef ik zitten, totaal verlamd door den schrik. Ik kon geen woord uit brengen, geen beweging maken. Zoodra er eenig besef tot mij doordrong van het vreeselijke ongeluk, dat had plaats gehad, zocht ik m'n vrouw. Maar die was niet te vinden! Dat was de tweede schrik I Het drong niet tot me door, dat er onmogelijk iets met haar gebeurd kon zijn, want wonder

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 3