Rechtszaken
Land- en Tuinbouw
Telegrammen,
Financiëele Berichten.
Marktberichten.
Gemengd Nieuws
Stukken voor den Qemeenteraad
van Goes.
Burgerlijke Stand.
Goes. Voorstellen Gemeente
raad. A.s. Donderdagmiddag vergadert
de Gemeenteraad.
B. en W. stellen voor, voor de Jaren
1935, '36 en '37 voor rekening van het
gemeente-gasbedrijt een jaarlijksche bij
drage van 120 beschikbaar te stellen voor
onderzoek naar buisaantasting door
bodem-invloeden.
De aanbeveling voor voorzitter van
het Gasthuisbestuur luidt: 1. A. Vermaire,
2. G. M. den Herder.
Rekening Gasthuis 1932. B.
en W. bieden aan de rekening van het
Gasthuis over het dienstjaar 1932, waar
omtrent zij opmerken:
Verschillende begrootingsposten zijn
overschreden zonder dat besluiten tot wij
ziging der begrooting zijn genomen en
aan de goedkeuring van den Raad onder-
worpen.
Ook blijkt, dat bij de boeking der
lasten niet streng is vastgehouden aan
de posten, waarop deze bij de begrooting
zijn uitgetrokken.
Een en ander is niet bevorderlijk om
een duidelijk beeld te krijgen bij het be-
oordeelen van een rekening.
Overlegging alsnog van besluiten tot
wijziging der begrooting lijkt B. en W.
overbodige moeite. Resumeerende geven
zij in overweging de bovengenoemde reke
ning goed te keuren.
Het doet B. en W. intusschen genoegen
te kunnen mededeelen, dat het verlies
cijfer op de exploitatie der inrichting over
het jaar 1933, hetwelk dezer dagen offi
cieus te onzer kennis werd gebracht
f 10.303.45 bedraagt tegen f 19764.62 over
1932.
Erfpacht. Sedert 1 September 1909
wordt door de N.V. „La Vitesse" in erf
pacht bezeten een stukje gemeentegrond,
gelegen aan Bekhof. Deze erfpacht eindigt
mitsdien op 31 Augustus 1934.
De heer L. G. Overbeeke heeft verzocht
om vanaf 1 September a.s. den bedoelden
grond in erfpacht te mogen hebben.
Waar de N.V. „La Vitesse" den grond
gedurende nu bijna 25 jaar in erfpacht
bezeten heeft en vermoedelijk zeer ge
dupeerd zou worden, wanneer deze haar
werd afgenomen, hebben B. en W. zich
allereerst met haar in verbinding gesteld
en haar de vraag voorgelegd, of zij al of
niet op verlenging der erfpacht prijs stel
de, daarbij mededeelende, dat de canon
zou dienen te worden verhoogd tot het
thans voor dergelijke stukken grond ge
bruikelijke bedrag van f0.25 per c.A.
De N.V. „La Vitesse" heeft geantwoord,
zich hiermede te kunnen vereenigen, re
den waarom B. en W. voorstellen, de erf
pacht voor den tijd van 25 achtereenvol
gende jaren te verlengen.
Verlaging rente voorschot
ingevolge de Woningwet. Op 28
April 1927 werd aan de Woningbouwver-
eeniging „Nieuw Goes" alhier een aanvul
lend voorschot uit de gemeentekas inge
volge de bepalingen der Woningwet ver
strekt tot een bedrag van f 12.213.71, af te
lossen in 50 jaarlijksche annuïteiten, be
rekend tegen een rentevoet van 5
B. en W. stellen voor, dat het resteeren-
de bedrag van f 11676.30 wordt terugbe
taald in 43 jaarlijksche annuïteiten, be
rekend tegen een rentevoet van 4
De jaarlijks te betalen annuïteit ten
bedrage van f 665.46 wordt daardoor terug
gebracht op f573.19.
Reclames vergunnings
recht. In de Raadsvergadering van 28
Juni j.l. werden de reclames van de ver
gunninghouders C. Breen en R. Verhoe
ven aangehouden, opdat een nieuw onder
zoek zou kunnen worden ingesteld naar
den omzet in de bedrijven van appel
lanten.
De ontvangen antwoorden bevatten niet
zoodanige elementen, dat B. en W. aan
leiding kunnen vinden om terug te komen
op hun advies om de beroepen te wijzen
van de hand.
Ook dient in het oog te worden gehou
den, dat door vergunninghouders niet
verschuldigd is het verlofsrecht, waaraan
de houders van verloven A (verkoop van
zwak-alkoholischen drank) zijn onderwor
pen, terwijl eerstgenoemden niettemin het
recht hebben om deze dranken eveneens
te verkoopen; en nu moge de verkoop
van sterken drank den laatsten tijd terug-
loopen, die van zwak-alkoholischen en
alkoholvrijen drank neemt daartegenover
steeds toe.
Tenslotte heeft geen van beide appel
lanten voldoende vergelijkingsmateriaal
met het vorige jaar overgelegd.
h Sm o fc fc 1 a a r s uit Hulst
in België veroordeeld. (De
boetstraffelijke rechtbank te Dendermonde
heeft thans uitspraak gedaan in de zaak
tegen de smokkelaars uit Hulst.
De smokkelaars H. P.. P. van W., A.
Sch. en F. "W., allen te Hulst woonachtig,
werden er van verdacht, 10 runderen ter
waarde van 28.000 francs uit Hulst naar
België te hebben gesmokkeld, alsmede van
het pogen de Belgische douanen te be
lemmeren in de uitoefening van den
dienst.
H. P. werd door de Rechtbank vrijge
sproken. P. van W. en A. Sch. werden tot
6 mnd. gev. straf veroordeeld terwijl F.
W. 8 mnd. ontving. Deze straf was ech
ter nog niet voldoende, want de rechtbank
veroordeelde de drie laatstgenoemden bo
vendien nog tot een boete van 177.000
«oud franc of 1.239.000 francs.
Bovendien werden da 16 runderen als
mede de tractor met aanhangwagen ver
beurd verklaard. (Tel.)
Faillissementen. Het faillisse
ment van W. M. Nieuwelink, metsen
laar, Temeuzen, curator Mr R. J. J.
Lambooy te Hulst, is geëindigd door
de verbindend geworden eenige uitdee-
lingslijst, met een uitkeering aan de con
currente schuldeischers van 12, 2298
Idem het faillissement van Aloysius
van Dorsselaar, landbouwer, Sint-
Jansteen, curator Mr G. Tichelman
te Temeuzen, met een uitkeering van
9.775
Fruit in de Betuwe.
In de Betuwe ontwikkelt zich thans een
levendige handel in appelen op het hout
Verschillende boomgaarden zijn uit de
hand verkocht, de animo van de koopers
richt zich voornamelijk op het gewas
goudreinetten, die nogal gevraagd wor
den, cn waarvoor men goed geld durft
te bieden.
Bellefleurs zijn er dit jaar weinig of
geen; over het algemeen trouwens is de
stand van het appelgewas matig.
De regenval heeft het harde fruit goed
gedaan; de vruchten beginnen weer te
groeien.
Van de pruimen komen door het groote
gewas belangrijke partijen aan de veilin
gen. Daardoor zijn de laatste dagen de
prijzen zeer teruggeloopen.
Het spoorwegongeval te Amsterdam.
AMSTERDAM. Het officieele onderzoek
naar het spoorwegongeluk zal morgen in
gesteld worden. Dan zullen verschillende
getuigen door de spoorwegautoriteiten ge
hoord worden en zal de schuldvraag op
het tapijt komen. Intusschen hebben wij
vernomen, dat de bestuurder van den Die-
seltrein, die door het onveilig signaal van
het W.P.-station vertrok, nauwelijks het
station verlaten had, of hij zag dat het
sein op de seinbrug op onveilig stond. De
bestuurder heeft toen onmiddellijk gestopt
en de Dieseltredn stond stil toen de van
den anderen kant komenden stoomtrein
hem aanreed. Aangezien deze trein geen
grootere snelheid had dan 20 K.M., was
de schok niet groot, maar is de ravage
hoofdzakelijk veroorzaakt, doordat de Die-
seltrein in de flank werd getroffen, daar
hij in de bocht van den weg stond.
Ook door de politie en justitie wordt
een onderzoek ingesteld.
De aangereden Dieselwagen mag op be
vel der justitie niet vervoerd worden, zoo
lang het onderzoek niet is geëindigd.
AMSTERDAM. Naar wij vernemen
maken de gewonden van het spoorweg
ongeluk het goed. Ook de heer K„ die
een zware hersenschudding kreeg, maakt
het zeer goed.
Doodelijke aanrijding.
DELFT. Hedenmorgen omstreeks 6 uur
heeft te Delft een doodelijk ongeluk plaats
gehad. De 27-jarige A. Krijgsman, die heet
water voor de wasch rondbracht, reed op
de Oostsingel met een handkar. De man
werd door een achterop komende auto,
bestuurd door den 31-jarigen A. uit Haar
lemmermeer, aangereden en plm. 30 M.
meegesleurd. Hij bleef ernsitig gewond
liggen en werd naar het ziekenhuis ver
voerd, waar hij eenige uren later is over
leden. De politie heeft den wagen en de
auto in beslag genomen.
Ernstige aanrijding.
HENGELO. Gistermiddag heeft op den
rijksstraatweg Goor-Delden een ernstige
aanrijding plaats gehad, waarbij de 37-
jarige schilder G. S. uit Goor zwaar werd
gewond. Toen genoemde persoon zich per
rijwiel in de richting Goor begaf en zich
rechts van den weg bevond, reed in de
zelfde richting een auto, bestuurd door
den heer J. D. B. uit Zutphen eveneens
rechts van den weg. Vermoedelijk doordat
S. onder den invloed van sterken (krank
verkeerde en niet geheel meester was over
zjjn rijwiel, wilde hij. toen hij de auto
hoorde naderen, afstappen, althans zoo-
als ooggetuigen verklaarden, wendde hij
pogingen daartoe aan. Het gevolg was
echter, dat hij in aanraking (kwam met de
auto. waarvan de bestuurder nog trachtte
een aanrijding te voorkomen.
f Met een zware hersenschudding en
sohedelwonden werd het slachtoffer naar
het ziekenhuis te Hengelo in zorgwekken
den toestand vervoerd.
Doodelijk motorongeval.
HAZERSWODDE. Zondagavond is de
motorrijder J. L.. wonende te Voorburg,
op den Rijksstraatweg onder Hazerswou-
de tegen een uit de richting Leiden komen
de auto geraakt.
Een dame, die op de duo was gezeten,
werd van den motor geslingerd en, was
op slag dood. De motorrijder werd ern
stig gewond en is naar 'het ziekenhuis te
Leiden overgebracht.
De kanovaarders terecht.
SCHIEDAM. Naar wij van de zijde der
politie vernemen, zijn de vier kanovaar
ders omtrent wie aanvankelijk was ge
dacht, dat zij in den z.g. Kwaden Hoek"
in het Goereesche Gat waren verdronken,
gisteravond te 11 uur behouden te Schie
dam aangekomen.
De plaatsvervanger van Hitler.
PRAAG. Volgens de „Prager Presse"
zou men te Berlijn verwachten, dat Hitier
van zijn bevoegdheid als rijkspresident om
zelf zijn plaatsvervanger te benoemen, ge
bruik zou maken om niet, zooals men
aanvankelijk aannam, Goering te benoe
men, maar de rijksweerminister Von
Blomberg.
Russisch luchteskader te Parijs.
PARIJS. Hedenmiddag verwacht men
in Parijs de overkomst van een Russisch
luchteskader. Het is een officieel tegen
bezoek na bet bezoek dat de toenmalige
Fransehe minister van Luchtvaart, Pierre
Cot, verleden jaar aan Moskou heeft ge
bracht.
Do Fransehe pers wijst op de beteeke-
nis van dit bezoek juist op het oogenblik,
waarop tal van bemoeiingen worden ge
daan om tot nauwere samenwerking te
komen tnsschen Frankrijk en Sovjet-Rus
land op politiek gebied. Bovendien schijnt
men ook wezenlijke voordeelen op econo
misch gebied van dit bezoek te verwachten
TOKIQ, In een aan buitenlandsche cor
respondenten toegestaan onderhoud naar
aanleiding van een bericht over een alge-
meene waarschuwing van Japan aan Sov
jet-Rusland, verklaarde de woordvoerder
van bet Japansche ministerie van Buiten
landsche Zaken, dat de Regeering nog
geen stappen bad gedaan. Hij gaf echter
toe, dat de Regeering dergelijke stappen
ernstig overweegt.
Het is de algemeene indruk, dat de Ja
pansche diplomatie ten aanzien van Sovjet
Rusland ernstige fouten heeft gemaakt.
Von Hindenburg herdacht.
BERLIJN. Hedenmiddag werd een
plechtige rouwzitting van den Duitschen
Rijksdag gehouden. Rijkskanselier Adolf
Hitler heeft daarbij een rede uitgespro
ken waarin hij er op wees, dat Von Hin
denburg meer was dan staatshoofd, n.l.
de symbolische uitdrukking van de onver
woestbare zich steeds vernieuwende le
venskracht van het volk. Toen de natie
haar hoogste waardigheid in zijn handen
legde, werd deze post tot zijn hoogste
waardigheid gebracht. Thans nu wij ons
opmaken den dierbaren doode de laatste
eer te bewijzen zien wij pas goed de om
vang en de grootheid van dit weerga-
looze leven.
BEURSBERICHTEN
Slotkoersen van de Amsterdamscbe
Effectenbeurs ons medegedeeld door
Van Heel Co. N.V. te Goes
vorige koers hedeu
Ned. Handel Mij.
40
41
Philips Gloeilampen G.B.
198 34
202
Unilever
62
6034
Anaconda Copper
734
ö'/e
Bethlehem Steel
1734
16s/e
U.S. Steel Corp.
2134
2034
Koninkl. Petroleum
148
148
Shell Union
4 34
43/s
Amsterdam Rubber
100 34
100
Ned. Scheepvaart Unie
3034
3034
Beli Maatschappij
127
129
Handelsverg. Amsterdam
165
165
4 pet. Indië 1934
lOOVe
10034
434 pet. Ned.-Indië 1926
10034
lOOVs
4 pet. Nederland 1934
10234
102
A.K.U.
34
3334
Doordat zoo vele buitenlandsche beur
zen vandaag gesloten waren, hadden we
hier een weinig interessante markt,
waarin zeer weinig aanbod was op te
merken, en ook de vraag van weinig be-
teekenis was. Een uitzondering op deze
lustelooze houding waren Philipslampen,
waarin wat meer handel viel te onder
scheiden.
Wisselkoersen.
Amsterdam, 6 Aug., 2.30 u.
Londen 7.427.45.
Berlijn 57.20—57.30.
Parijs 9.72t—0.77.
New-York 1.4734—1.48.
Brussel 34.6834.75.
Rotterdam, 6 Aug. 1934.
Veemarkt Aanvoer: 2000. Vette run
deren 421, vette kalveren 294, schapen en
lammeren 514, varkens 785, nuchtere kal
veren 3.
Prijzen per K.G.: vette koeien 5860,
5254, 3542, vette ossen 5254, 4448,
4042, vette kalveren 6575, 55—60, 40
46, varkens (lev. gew.) 30—32, 26—28, 22
24, schapen 37—3330, lammeren 39—
35—30. Schapen per stuk 118, f 14, 19,
lammeren per stuk f12, f10, 17.
Omschrijving. Vette'koeien en
ossen aanvoer minder, handel traag, prij
zen lager dan vorige week. Een prima
ex. 2 cent boven noteering.
Vette kalveren aanvoer minder, handel
stug, prijzen onveranderd. Een best ex.
5 cent boven noteering.
Schapen en lammeren aanvoer ruimer,
handel vlug, prijzen stationnair.
Varkens aanvoer ruimer, handel wil
lig, prijzen onveranderd. Enkele partijen
schapen voor export verkocht.
Zaden: Mosterdzaad 23, Karwijzaad
1718, Blauw maanzaad 1718, Koolzaad
11—12.
Vlas: 700 K.G. Holl. Geel f0.40—10.45,
3000 K.G. Groningsch f 0.40—10.45.
Handel kalm, onveranderde prijzen.
Aardappelen: Brielsche en Zeeuw-
sche eigenheimers f5.50f6, Blauwpitten
15.50—16, Westl. ronde 6—7 ct.
In verband met de regeeringsmaatrege-
len weinig aanvoer. Met 1 Aug. is de ver
hoogde heffing ingetreden. De poters en
bonken zijn uit den handel genomen. De
handel vraagt zich af, waarvoor dit noo-
dig is, daar de koopkracht is verminderd.
Graanmarkt. Winter- en Zomer-
gerst f5.25—f5.75, Haver 16.50—f6.75,
Kleine groene erwten f 9f 9.85, Schokkers
f 12—113.50, Gerst chevallier 15.75—f5.90,
alles per 100 KG.
La Platarmaifl f 114 per HJL.
GOES. Yeilingsvereeniging Zuid-Beve
land. Veilingen van 4 Augustus 1934.
Aardappelen 34, Drielingen 1.502,
Dubb. Princesseboonen 6.70—10.30, id.
afwijkende 4.60, Zure Kroetappels 0.60
per 100 Kg.
Kleine veiling. Peren: Precose de Tre-
voux extra 21, id. A 16—18, id. B 14—16,
id. C 611, Oomskinderenpeer extra 19,
id. A 11—18, id. B 10^16, id. C 4—10,
André d'Esporte 48, Bruine Heeren
peer 47, Clapp's Favorite 1018, Jut-
tepeer 9, N.H. Suikerpeer 26, Roode
Suikerijen 0.502, Uitschot- en Kroetpe-
ren 0.501, alles per 100 Kg.
Appels: Yellow Transparante extra 15
—20. id. A 14—18, id. B 8—12, id. C
47, Perzik Roode Zomerappel extra 12
—15, id. A 9—13, id. B 6—10, id. C 3—
6, Codlin Keswick extra 89, id. A 78,
id. B67, id. G 2—5, Earley Victorie
extra 13, id. A 811, id. B 89, id. C
67, Buch. d'Oldenburg 36, Mr Glad
stone 49, Afval- en Kroetappels 0.50
3, alles per 100 Kg.
Pruimen: Blauwe Wijnpruim 1219,
Burtantes 25, Belle de Louvain 9114,
Abrikoospruim 6—21, Washington 20,
Lantom Earley 16, Ontariopruim 2532,
Precose Prolific 14, Tragedie 1416,
Gzarpruim 524, Eldensche Blauwe 6
15, Engelsche Kroos 40, Vroege Oran
jes 36, Wijnkroos 37, Princepruim
26, Okkelaan 37, Tollenaar Seedling
25, Marbelanen 25, Sierpruim 46,
Kouwelijnen 35, alles per 100 Kg.
Diversen: Kruisbessen 45, Roode
Bessen 2.504.10, Tomaten 8—0, alles
per 100 Kg.; Meloenen 0.402.70, Perzi
ken 1828 per 100 stuks.
DEN HAAG. Haagsche Veiling van
Land- en Tuinbouwproducten N.V. Gros
siers-veiling van Zaterdag 4 Aug. 1934
Pruimen: Eldiksche Blauwen I 812,
II 58, Witte Wijnpruimen 922, Blau
we Pruimen 29, Belle de Louvain 18
26, Reine Victoria 918, Perzikpruimen
15—18, Tonneboers 12, Washingtons 12
20, Abrikoospruimen 1517, Blauwe
Wijnpruimen 1725, Reine Claude 18
25, Roode Krozen 26, Engelsche Kro
zen 34, Oranjekrozen 36, Wijnprui
men 1521, Pond Seedling 15 ct., alles
per Kg.
Appelen: Yellow Transparant 712,
extra 1520, Transparant de Croncel 8
12, Kerswick 58, Lord Grosvenor 7
8, Gamersche Zuren 810, Earley Vic
toria 814, Tulpappelen 8—10, Beauty
of Bath 710, Mr Gladstone 510, Ma
deleine 210, Roode Zomerperzikappe-
len 911, Godlen Kerswich 710, Duch
v. Oldenburg 26, Roode Astricken 2
8 ct.
Peren: N.H. Suikerperen 16, Précósn
de Trévouse extra 1618, I 1215, II
710, Kruideniers I 912, II 3'6,
Fransehe Suikerperen 13, Clapp Favo
rite 1517, Goudballen 1—3, Poire Ma
dame 68 ct.
Diversen: Roode Bessen 4—6, Abriko
zen 1618, Frambozen 410, Moerbeien
42, Perziken 402.60 per 100 stuks;
Zwarte Bessen 20, Kruisbessen 14, Mo
rellen 68, Stokprincesseboonen 910,
Snijboonen 511, Perfectboonen 810,
Princessebonen 912 ct.
MIDELBURG. Huw.-aangifte: 3, J. B.
Ludwig, 26 j. jm. en A. Nieuwenhuize,
27 j. jd.3, N. L. van Dalsen, 26 j. jm. en
J. G. Nieuwenhuize, 25 j. jd.; J. J.
Manni, 24 j. jm. en N. Kleinepier, 23 j.jd.
Gehuwd: 3, H: Duine, 22 j. en J. H.
Manni, 22 j.
Bevallen: 1, M. de Koning geb. Grij-
gier, d.; 3, G. Lindenberg geb. Lahr, d.;
3, T. Melse geb. Stroo, z.; 3, J. Lievense
geb. Louwerse, d.; 3, K. E. de Leeuw geb.
Harms, z.
Overleden: 2, P. A. van Maaren, 80 j.,
weduwnaar van M. H. Kemp; 3, R. H. J.
Bruijns, 84 j., weduwe van C. Klercq.
GOES. Huw.-afk.: Willem Jan George
Leeflang, 39 j. jm. te Vlissingen en Tan
netje Daniëlla Maria van der Vliet. 39 j.
jd. te Ierseke, laatst te Goes; Philippus van
Hove, 35 j. jm. en Antonia Catharina Ma
ria Sies, 26 j. jd. te Middelburg.
Geboren: Dina Elisabeth, dv. Gija van
Dalen en Cornelia Tannetje Flipse.
Overleden: Adrianus Petrus Arnoldus
van Bers, 41 j., eebtg. van Christina He
lena Boel. Willemina Vermeulen, 53 j.,
echtg. van Leendert Vermeule.
Over de maand Juli.
WAARDE. Gehuwd: 25, Jacob van
Liere, 31 j. jm. te Hilversum en Katha-
rina Paulina van Espen, 28 j. jd. te
Waarde, onlangs te Hilversum.
Geboren: 10, Maria Jannetje, d. v
Abraham Koeman en Paulina Karelse;
20, Lena Johanna, d. v. Marinus Houte
kamer en Johanna Marina van Zweden.
Overleden: 11, te Goes, Dingenis Pie-
ter Verburg, 9 j.
ARNEMUIDEN. Gehuwd: 7, Jacobus
van Belzen, 28 j. jm. en Janna Schets,
23 j. jd.; 20, Jacob van Belzen, 27 j. jm.
en Cornelia de Nooijer, 22 j. jd.
Geboren: 1, Tannetje, d. v. Klaas van
de Ketterij en Johanna Cornelia Boone,
20, Jacob, z. v. Marinus Geense en Wil
lemina de Nooijer; 20, Johanes Jacobus,
z. v. Jan Karei Crucq en Maatje Crucq;
31, Gillis, z. v. Gillis van Belzen en Jo-
zina de Nooijer.
Overleden: 25. Adriaan Brunke, 84 j
wedn. van Jannetje Meulmeester.
KORTGENE. Getrouwd: J. Platschor-
re, 24 j. te Kats en L. van Gilst, 23 j.
Overleden: J. L. Wolse, 32 j., echtgo-
noote van G. M. Augustijn.
ERNSTIG TREINONGELUK TE
AMSTERDAM.
Twaalf gewonden, van wie zeven ernstig.
Zondagmorgen zijn te Amsterdam bij
het Weesperpoortstation een vertrekken
de Dieseltrein naar Utrecht en een stoom
trein, komende van het Centr. Station,
met elkaar in botsing gekomen. Bij dit
ernstige ongeluk zijn twaalf menschen
gewond, van wie er zeven zware ver
wondingen opliepen.
Van den voorsten wagen van den Die
seltrein is de linkerzijwand van de voor
ste helft totaal weggescheurd.
In dat gedeelte van den wagen waren
de reizigers als kegels door elkaar gewor
pen. Een aantal van hen was bekneld
geraakt tusschen de in elkaar geschoven
deelen van den wagon.
Nauwelijks vijf minuten na de botsing
waren brandweer en Geneeskundige
Dienst ter plaatse. Dadelijk werd begon
nen met de lichtgewonden uit den wagon
te halen.
Toen eenigszins een overzicht van den
toestand was verkregen, kon geconsta
teerd worden, dat er geen dooden waren.
Eenige reizigers lagen op den vloer van
den wagon, terwijl een viertal beklemd
zat. De gewonden werden door den Ge
neeskundigen Dienst naar ziekenhuizen
vervoerd.
Van de vier reizigers, die beklemd zaten
waren twee spoedig bevrijd. Ook zij wer
den overgebracht naar een ziekenhuis.
Met de twee laatsten had men meer
moeite, om de beenen, die beklemd zaten,
vrij te krijgen. De oorzaak daarvan was,
dat de Dieselwagen hoofdzakelijk bestaat
uit aluminimumstaal en dit metaal was
omgebogen en had de reizigers vastge
klemd. Na ongeveer een uur werken was
ook de laatste man bevrijd.
De gewonden zijn allen Amsterdammers
behalve Ds C. Riemens, Luth. pred. uit
Bussum. Deze predikant was op weg naar
Utrecht voor het vervullen van een dienst
Velen hadden beenbreuken, een enkele
een hersenschudding.
Noch de chef, die het vertreksein heeft
gegeven, noch de wagenbestuurder van
den Dieseltrein, schijnen gezien te heb
ben, dat het signaal vóór den wissel op
onveilig stond. Door dit onveilig signaal
is de vertrekkende Diesletrein heenge
reden.
Juist bij 't bereiken van den wissel,
kwam toen van de tegenovergestelde rich
ting de stoomtrein. Deze had een beperkt
uitzicht, omdat hij uit een bocht kwam.
Toen de machinist den Dieseltrein zag,
was een botsing onvermijdelijk.
De linkervoorkant van den tender, die
voorop stond, scheurde den linkerzijkant
van dezen wagen geheel open. De wand
werd als het ware opengebroken, terwijl
de ruiten aan gruis werden geslagen. Hier
door werden alle banken, die aan dien
kant in den wagen stonden van hun
plaats gerukt en tegen elkaar opgedron
gen. Vandaar, dat reizigers beklemd ge
raakten en anderen door het naar alle
kanten wegspattende glas werden ge
wond. Aan de deugdelijkheid van den
Dieselwagen is het zeker te danken, dat
het aantal ongelukken niet veel grooter
is geweest.
Door de taaiheid van het metaal bleef
het dak van den wagen intact en bleef
de geheele wagen op het onderstel staan.
Wanneer de tender op dezelfde wijze een
houten wagen had getroffen, zou deze
zeker geheel versplinterd zijn.
De toestand van de opgenomen gewon
den in de ziekenhuizen is in het alge
meen goed.
Het is gebleken, dat niet onomstootelijk
vast staat, dat de dienstdoende chef het
sein tot vertrek zou hebben gegeven.
De bestuurder van den Dieseltrein is
voorloopig geschorst
De eerste Indrukken van Mn
reiziger.
„Een mensch z'n bestaan kan van een
kleinigheid afhangen", vertelde een rei
ziger, die in den ongelukswagon gezeten
had, aan het Volk.
„We zouden, m'n vrouw en ik, voor ple
zier naar Utrecht gaan. Voor plezier...
M'n vrouw had nog nooit in een Diesel
trein gezeten en we hadden „geluk".
Want 9.35 wès een Dieseltrein
Eerst zaten we aan den kant, waar
de trein later werd aangereden, maar ik
vond, dat het tochtte en daarom gingen
we naar de andere zijde. Er waren juist
nog twee plaatsen vrij. Dat was ons
geluk!
Geen minuut nadat de trein vertrok
ken was, gebeurde het ongeluk. Het is
me niet mogelijk om m'n eerste gewaar
wordingen te beschrijven.
Een knal herinner ik me niet. Wèl een
onheilspellend knetterend geluid. Rinke
lend glas knarsen kraken een
vreeselijken schok en toen één seconde
stilte.
Toen ik naar den kant keek, waar de
wagen geraakt was, zag ik de blauwe
lucht. De wand was weg.
In een vreeselijke verwarring lagen
menschen, banken, glasscherven en stuk
ken verschrompeld metaal door elkaar.
Er klonk een gegil en een gekerm, dat
ik m'n leven lang niet zal vergeten.
Stokstijf bleef ik zitten, totaal verlamd
door den schrik. Ik kon geen woord uit
brengen, geen beweging maken.
Zoodra er eenig besef tot mij doordrong
van het vreeselijke ongeluk, dat had
plaats gehad, zocht ik m'n vrouw. Maar
die was niet te vinden!
Dat was de tweede schrik I Het drong
niet tot me door, dat er onmogelijk iets
met haar gebeurd kon zijn, want wonder