Telegrammen. Kerknieuws Onderwijs Gemengd Nieuws. Rechtszaken Laatste Berichten. Burgerlijke Stand Marktberichten. Breskans. Dhr D. H. van Zuijen, bur gemeester dezer gemeente, is benoemd tot Ridder in de Kroonorde van België. Voetbal. Goes. Zaterdagmiddag speelde de Ghr. voetbalvereeniging D. D. 0. een vriend- schappelijken wedstrijd tegen een sterke oomlbinatie van de vereeniging „Zeeuw- sche Boys" alhier. Rust- en eindstand van dezen vriendschapuelijken wedstrijd was 3—1 voor Zeeuwsche Boys. Kloetinge. Zaterdagavond speelde de voetbalver een. Unitas 1 een competitie wedstrijd voor den Chr. Ned. Voetbal bond tegen Rahda 2 van 's-Gravenpolder. Ruststand 22, eindstand 73 in het voordeel van Unitas 1. lerseke. Zaterdag speelde de voetbal vereen. Stormvogels 1 tegen Ierseksche Boys. Uitslag 6O in het voordeel van de Stormvogels. 1 Zaterdagmiddag speelde de voet balvereen. Wit-Zwart 1 tegen lerseke 2, beiden alhier. Nadat de rust was inge gaan met 10 voor Wit-Zwart, kwam het einde met een 21-overwinning voor Wit-Zwart. Oostkapelle. Zaterdagmiddag speelde 0. V. V. 1 een competitiewedstrijd tegen L. V. V. 1 uit Vlissingen. Ruststand 30; eindstand 52 in het voordeel van O. V. V. 1. Colijnsplaat. Zaterdagavond speelde de voetbalvereen. 'Colijnsplaat tegen Wissen- kerke om den beschikbaar gestelden wis selbeker. Uitslag 54 voor Colijnsplaat. Kats. Zaterdagavond speelde de voet balvereen. Kats tegen Kamperland om den hierboven genoemden beker. Uitslag 40 voor Kats. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Warnsveld, A. van der Hoeven te Vollenhove. Geref. Kerken. Bedankt voor Hoek van Holland, C. P. Boodt te MolenaarsgraafBrandwijk. Chr. Geref. Kerk. Tweetal te Nieuwpoort, N. de Jong, te Rijnsburg en W. P. Laman te Middel- harnis. Bevestiging en intre- d e. Zondag 6 Mei was het voor de Geref. Kerk van Krabbendijke een blijde dag, daar ze na een vacature van IV2 jaar in Ds M. Ros weer een eigen herder en leeraar ontving. 's Morgens werd Z.Eerw. in zijn ambts werk bevestigd door zijn schoonvader Ds J. v. d. Berg van Renswoude, met een predikatie over 1 Cor. 4 verzen 1 en 2. Na de bevestiging zong de gemeente haar nieuwen leeraar staande toe Ps 134 3. 's Middags verbond Ds Ros zich aan zijn gemeente met de woorden van 1 Kon. 18 36 en 37. Na afloop van de predi king volgden de gebruikelijke toespraken. Namens kerkeraad en gemeente werd Ds Ros toegesproken door ouderling C. P. Vogelaar Sr. Op zijn verzoek zong de gemeente haar nieuwen leeraar toe Ps 121 2. Vervolgens werd Ds Ros toege sproken door den bevestiger Ds J. v. d. Berg, Ds Le Gointre van Bergen op Zoom als consulent, Ds Veltenaar van Tholen namens de classis Tholen, Br Tange na mens de kerk van Rilland-Bath en door Ds de Regt van Dinteloord namens stu dievrienden. Beide malen was het kerkgebouw flink bezet, vooral des middags. Onder de aan wezigen was toen ook de burgemeester van Krabbendijke. Handelsavondschool te Goes. Bevorderd van de le naar de 2e klasse: M. Adriaanse, L. Kalkman, P. Huijbregtse, A. de Jonge, H. Lindenbergh, P. Nonne- kes, I. Slabbekoorn, A. Sonke, G. J. Ge leedst, P. Rejack. Van de 2e naar de 3e klasse: J. de Bruijne, J. Hopmans, M. de Jager, J. Katsman, C. de Klerk, Pa. Kloosterman, J. A. Korstanje, J. Nassens, D. Nagel- kerke, J. Rouw, J. de Schipper, Btje Trimpe, Cie. Trimpe, J. van Woudenberg. Van de 3e naar de 4e klasse: Cie. Ganse man, F. Godeschalk, J. v. Maale, W. Meijer, M. Nagelkerke, C. Paatiwe, G. Paauwe, Ma. Rijn, Ja. Swart, Mtje v. d. Vliet. Het einddiploma verwierven: J. Fraan- je, P. Hoogstrate, C. Huissoon, J. van Liere, J. v. Loenhout, J. Staal, M. v. d. Velde, J. Verstelle. Ongelukken. Zaterdagnacht is te Leiden een zeer ernstig ongeluk ge beurd. Een motorrijder, de bloembollen- koopman B. uit Noordwijk met juffrouw B. op de duozitting is in volle vaart te gen een autobus gereden. De motorrijder werd zwaar verminkt en was op slag dood. De duorijdster werd zoodanig ge wond, dat men ook voor haar leven vreest. 1 Op het Stadionplein te Amsterdam werd Zondag de 22-jarige B. uit Mij drecht door een autobus gegrepen. Een geneesheer kon slechts den dood consta- teeren. 1 Zaterdagavond is op den weg Ven- rayHorst het achtjarig zoontje van den landbouwer St., door een personenauto aangereden en onmiddellijk gedood. Zondagmorgen heeft bij den Wage- ningsche Berg een aanrijding plaats ge had met doodelijken afloop. De 22-jarige kappersbediende B., woonachtig te Ren- kum reed op zijn motorfiets toen een auto tegen den motorrijder opbotste. Deze werd op den grond geslingerd en was vrijwel op slag dood. Zaterdagmorgen is op den onbe- waakten overweg te Osa de heer van den 0. uit die gemeente door een passeeren- den trein aangereden. Zwaar gewond werd de man opgenomen en naar het zie kenhuis vervoerd, waar hij kort daarop is overleden. Zaterdagmiddag is te Apeldoorn op den Ugchelschen weg een 9-jarig jongetje terwijl hij per fiets een voor hem rijden den wagen wilde passeeren, door een autobus aangereden en op slag gedood. Kolendampvergiftiging. Aan perceel 25 der Hyacinthstraat te Utrecht bewoond door twee bejaarde menschen, kregen gistermorgen leveran ciers geen gehoor. Toen men 's middags ook geen gehoor kreeg, begon men ongerust te worden. Eenige buren klopten met kracht op de deur met als gevolg dat de 76-jarige ge pensioneerde brievenbesteller v. S. geheel versuft de deur opende. Bij een verder in gesteld onderzoek vond men de 79-jarige vrouw in bewusteloozen toestand. Zij werd naar de klinieken vervoerd. Haar toestand is ernstig. Het onderzoek bracht aan het licht, dat men met een geval van kolendampvergif tiging te doen had. Werkplaats van valsch geld o n t d e k t. De recherche te Leeu warden is ongeveer een maand geleden een onderzoek begonnen naar aanleiding van het feit, dat reeds geruimen tijd in e endeel der provincie Friesland valsch geld in omloop was. Het onderzoek heeft ertoe geleid, dat de Officier van Justitie te Leeuwarden, vergezeld van den hoofd inspecteur van politie, bij een rijwielher steller en electricien te Irnsum huiszoe king heeft verricht. Een geheele werk plaats voor het vervaardigen van valsche munten alsmede meer dan honderd val sche guldens en rijksdaalders, zijn daar in beslag genomen. De rijwielhersteller is aangehouden en in het Huis van Bewa ring ingesloten. Vergiftigde makreel? Donderdagmiddag kocht een 28-jarige juffrouw te Leiden, gestoomde makreel en twee partijtjes braad (schar) van een vischboer uit Katwijk. In den nacht van Donderdag op Vrijdag is de vrouw, als mede haar man, de 30-jarige de B., onwel geworden, vermoedelijk als gevolg van 't nuttigen van de gekochte visch. Daar hun toestand steeds ernstiger werd, werden beiden overgebracht naar het Academisch Ziekenhuis, waar de man gisteren (Zon dag) is overleden, terwijl de toestand van de vrouw gisteravond redelijk wel was. De politie stelt een ernstig onderzoek in. Schoolgebouw ingestort. Hoofdonderwijzer en zes kinderen gedood. Zaterdagoch tend is onder donderend gekraak het middengedeelte ingestort van het oude schoolgebouw te Winterbach. In de schoollokalen bevonden zich de on derwijzer met de kinderen, die niet allen meer den uitgang konden bereiken. Van alle kanten renden de door een panische schrik bevangen bewoners van de plaats toe om de eerste hulp te ver leunen. Kohnle, de hoofdonderwijzer, die met zijn lichaam nog twee kinderen bedekte, werd dood uit het puin te voorschijn ge haald. Voor zoover tot nu toe vaststaat, zijn nog vier schoolkinderen dood geborgen. Vijf kinderen zijn zwaar gewond; één hunner verkeert in hopeloozen toestand. De oorzaak schijnt niet te schuilen in de bouwvalligheid van het gebouw, maar in de kanalisatiewerken, die in de na bijheid worden verricht en waardoor de ondergrond schijnt te zijn verzakt. Inbraak te Dordrecht. Donderdagnacht hebben onbevoegden zich toegang versohaft tot den winkel van de winkelierster V. te Dordrecht, waar zij een bedrag aan geld en 20 gaspenningen van de gemeente Dordrecht meenamen. Het geld was het geheele handelskapi taaltje van deze vrouw, die met het drij ven van het winkeltje in haar onderhoud voorziet. Een paardenmoorde- naar. Sinds eenige weken worden de boeren in de omgeving van Neumünster door een onbekenden paardenmoordenaar in opwinding gebracht. Met regelmatige tusschenpoozen wer den niet minder dan zes jonge waarde volle paarden op verschillende plaatsen der weide doodgestoken gevonden. Andere paarden werden met gevaar lijke steekwonden gevonden. De boeren van het betrokken gebied hebben een beschermingsdienst inge- rioht. Valsohe Blue Band. Door toe vallige omstandigheden is men er, aldus het Volksblad achter gekomen, dat de N.V. Unilever te Rotterdam voor een vermoede lijk zeer belangrijk bedrag benadeeld is. In het westelijk gedeelte van N.-Brabant is den laatsten tijd namelijk slechte, ge smokkelde margarine in nagemaakte ver pakking als Blue Band verkocht! Dezer dagen surveilleerde de gemeente veldwachter van Oudgastel aan den rand van de gemeente. Daar werd zijn aan dacht getrokken door het feit, dat zekere K. een groote partij waren binnenbracht in een winkel aan de Rooeendaalsche- baan. Deze nieuwsgierigheid was des te meer verklaarbaar, aangezien K. in deze streek bekend staat als een beroepssmokkelaar. De veldwachter bekeek eens wat bij bij zich had, doch dat was oogenschijnlijk gewone Blue Band. De pakjes waren keu rig voorzien van het rijkskeuringsmerk. Thuis ging de veldwachter een pakje ver gelijken met Blue Band, waarvan hij ze kerheid had dat het normale was. En zijn wantrouwen was niet zonder grond! Niet alleen verschilde de smaak, maar ook op de verpakking was in een enkel onderdeel verschil te constateeren. Dé veldwachter vroeg dadelijk assisten tie van de marechaussee en eenige briga- giers begaven zich naar Oudgastel, bege leid door een ambtenaar van den Keu ringsdienst te Breda en een controleur van de Crisis Zuivelcentrale. Uit het onderzoek, dat de ambtenaren instelden bleek, dat hier geen sprake van Blue Band was. Men had te doen mot frauduleus uit België ingevoerde marga rine, die bovendien nog van de aller slechtste kwaliteit was. Ze was verpakt in kartonnetjes, die voor den leek vrijwel niet van de echte te onderscheiden waren. Toen dit was vastgesteld, werd een in val gedaan in de woning van K. Daar werd nog een groote partij „Blue Band" aangetroffen. De man verklaarde, dat hij die moest verkoopen voor een derde, wiens naam hij niet wist. Ook de her komst van de margarine en de karton netjes, zoo zeide hij, was hem onbe kend De geheele partij is in beslag genomen. K. werd door de marechaussee in arrest gesteld. Faillissement. Door de Rechtbank te Middelburg is failliet ver klaard: Joh. de Vos, klompenmaker te A Heerenhoek. Rechter-eommissaris Mr Th. Portheine, rechter. Curator: Mr. A. H. Kuipers, advocaat te Middelburg. TWEE PANDEN VAN HET JULJANA- KANAAL IN DIENST GESTELD. In tegenwoordigheid van H. M. de Ko ningin, Z. K. H. Prins Hendrik en H. K. H. Prinses Juliana en tal van autori teiten en vooraanstaande personen op het gebied van handel en scheepvaart zijn hedenmiddag twee van de drie panden van het Juliana-kanaal voor de scheep vaart opengesteld. Na een toespraak van den minister van Waterstaat, ir J. A. Kalff, opende H. K. H. Prinses Juliana door het drukken op en knop de sluis, waardoor de eerste sleep, bestaande uit een sleepboot en een sleepschip, naar het kanaal geschut kon worden. Ten einde het industrieele gebied langs de Maas boven Maastricht te verbinden met de groote rivieren en de Nederland- sche zeehavens werd onder de regeering van Koning Willem I de Zuid-Willems vaart gegraven, welke de Maas te Maas tricht verbindt met de Dieze te 's Herto genbosch. Het kanaal werd na de schei ding tusschen Nederland en België ver lengd tot Luik door het kanaal Luik Maastricht, terwijl stroomopwaarts van Luik op Belgisch gebied de Maas en ver schillende van haar zijrivieren door ka nalisatie geschikt werden gemaakt voor de scheepvaart en door het Kempen-ka naal een verbinding met Antwerpen werd gevormd. Deze waterwegen waren over het alge meen geschikt voor schepen van 450 ton laadvermogen. Het groote aantal sluizen en de geringe afmetingen daarvan maken de vaart door het kanaal langzaam. Het verkeer nam echter zoodanig toe, dat in het begin van deze eeuw de maximum verkeerscapaciteit van deze waterwegen geacht kon worden te zijn bereikt. Het vraagstuk van de bevaarbaarma- king van het gedeelte van de Maas, dat de grens tusschen Nederland en België vormt, werd in 1906 door de Nederland- sche en Belgische regeeringen ter hand genomen door de instelling van een ge meenschappelijke technische commissie. De onderhandelingen tusschen de beide regeeringen over de uitvoering van een voorgesteld ontwerp werden door den wereldoorlog afgebroken en in 1915 werd besloten om, onafhankelijk van een even- tueele latere hervatting dezer onderhan delingen de kanalisatie uit te voeren van Maasbracht tot Grave en de gekanaliseer de Maas aan haar benedeneinde door den aanleg van het MaasWaalkanaal te verbinden met de Waal. De hoofdwater weg, van Maasbracht tot Nijmegen, inge richt voor schepen van 2000 ton, zou bo vendien, teneinde een kortere verbinding van het mij'ngebied ook met N.-Brabant en Zeeland te verkrijgen, aan zijn boven einde door het kanaal Wessem-Neder- weert worden verbonden met de Zuid- Willemsvaart. Toen het duidelijk werd, dat met België niet gemakkelijk overeenstemming zou worden bereikt over de voortzetting van den scheepvaartweg in Zuidelijke richting werd in 1921 besloten tot den aanleg van het Juliana-kanaal, dat, geheel op Neder- landsch grondgebied liggende, Maastricht met de gekanaliseerde Maas te Maas bracht zon verbinden. Na 'Omvangrijke voorbereidende werk zaamheden kon in het najaar van 1925 met de uitvoering begonnen worden. Op 22 October 1925 werd door H. K. H. Prinses Juliana te Limmel bij Maastricht de eerste spade voor het Juliana-kanaal gestoken. Het nieuwe kanaal, dat heden gedeelte lijk in gebruik is genomen, is geschikt voor sohepen van 2000 ton, met een groot ste lengte van 100 M., een grootste breedte van 12 M., een grootsten diepgang van 2.80 M. en een grootste hoogte bo ven den waterspiegel van 7 M, De schutsluizen hebben een doorvaart- wijdte van 14 M. en een slagdrempel diepte van 3.60 M. Over het kanaal zijn behalve de bruggen over elk der schut sluizen een tiental vaste bruggen voor gewoon verkeer gebouwd, waarvan enkele ook voor tramverkeer worden ingericht. Bij de werken tot aanleg van het Ju- lianakanaal behoorde ook de bouw van een kolentip voor de Nederlandsche Spoorwegen ten behoeve van de Zuid- Limburgsche mijnen te Born. In 1929 was tegelijk met het gereedkomen van de Maaskanalisatie een tijdelijke tip te Maasbracht opgericht. Nader wordt nog gemeld: Te 12 u. 36 hedenmiddag kwam met den trein uit de richting Nijmegen, waaraan het Koninklijk rijtuig was ge koppeld, de Koninklijke familie te Roer mond aan. Voor het station te Roermond had zich een groote menigte verzameld. Toen de Koningin, de Prinses en Prins Hendrik uit het stationsgebouw kwamen, steeg een hartelijk gejuich op. Per auto begaf het hooge gezelschap zich naar Maasbracht. Langs den weg, die de stoet in Roermond nam, hadden velen de vlag uitgestoken en hier en daar werd de Kon. familie hartelijk toegejuicht of eerbiedig gegroet. In Maasbracht woei van de meeste hui zen de driekleur. In het kanaal lag een groot aantal schepen, alle met de vlag in top en vele gepavoiseerd. Om 1 u. 35 werd de sluis bereikt. Op het bedieningshoofd was een pa viljoen opgericht dat met tapijten, palmen en bloemen was versierd. H. M. de Koningin werd hier ontvan gen door den Minister van Waterstaat. Talrijke gasten hadden zich hier reeds eerder verzameld, o.a. vele waterstaats autoriteiten. Nadat de Kon. familie had plaats geno men en het Wilhelmus was gespeeld, hield de Minister een toespraak; daarna 'noodigde hij Prinses Juliana uit de sluis in dienst te stellen. De Prinses drukte op een knop, waarop de deuren van het henedenhoofd zich langzaam openden. Onder het spelen van de muziek stelde daarop een sleepboot 'zich in beweging en trok een schip in de sluis. De Kon. familie, gevolgd door de gasten, begaf zich tijdens het vullen van de sluis op de schutkolkmuur. Toen de schutkolk was gevuld, openden zich de bovendeuren. Hiermede was de plechtigheid ten ein de. De Kon. familie begaf zich daarna per auto naar Sittard, waar een extra- trein gereed stond om haar en de gasten naar de kolentip te Born te brengen. Na een rede van Minister Kalff werd de tip door Prinses Juliana in gebruik gesteld. DEN HAAG. De K.N.A.G. meldt: We gens het uitvoeren van werkzaamheden zal het doorgaande verkeer over den Rijksweg van Puttershoek naar Strij'ensas in de bebouwde kom van Strijen zijn ge stremd tusschen K.M.-paal 53.980 en K.M.-paal 54.350 en wel van 24 Mei tot en met 16 Juni a.s. WARSCHAU. Bij de gemeentelijke bank van leening te Warschau zijn onre gelmatigheden op groote schaal ontdekt. Het tekort zou tot ruim 100.000 zoty be dragen. Eenige ambtenaren zijn gearres teerd. Een hunner pleegde kort na de arrestatie zelfmoord. Leening Almelo. ALMELO. De gemeenteraad van Alme lo heeft besloten een leening aan te gaan van f750.000, welke leening geplaatst zal worden door bemiddeling van de Am- sterdamsche Bank. De rente is 4% en de koers zal minstens 97% bedragen. Bedrijfsongeval. ALMELO. Vanmiddag is een employé van de Fa. Palthe, die op een dak van een der woningen van de firma repara ties verrichtte, van een hoogte van 4 M. gevallen. Zijn toestand is zorgwekkend. 80 man in een brandende mijn ingesloten. KARLSRUHE. In een mijn nabij Bug gingen is tengevolge van kortsluiting een groote brand uitgebroken. Een groot aan tal arbeiders kon zich onmiddellijk in veiligheid stellen, doch 80 man bevinden zich nog in de mijn. Tengevolge van de hevige rookontwikkeling kan men niet onmiddellijk te hulp komen en vreest men het ergste. PARIJS. Dinsdag of Woensdag is een bespreking te Parijs te verwachten tus schen Barthou en Henderson. Het Ontwapeningsvraagstuk. LONDEN. De politiek welke Engeland bij het wederbijeenkomen van de ontwa peningsconferentie te Genève op 29 Mei zal voeren zal worden vastgesteld in een buitengewone zitting van het kabinet. On lange is over een nieuw plan beraad slaagd welk plan de meerderheid niet wenschte aan te nemen. De leidende gedachte ervan is de zwaar gewapende staten door een uitgebreide veiligheidsgarantie in Europa te bewegen tot een overeenkomst tot begrenzing der bewapening. De Britsche ambassadeur zou een be langrijk document over de houding van Frankrijk naar Londen hebben gezonden, dat zou wijzen op een ingrijpende veran dering van het standpunt dat men tot nog toe te Parijs zou hebben ingenomen. Deze wijziging schijnt verband te hou den met het advies dat Doumergue van de Fransche generale staf heeft gekregen. Frankrijk geeft er de voorkeur aan stap pen te doen welke het in het belang van zijn eigen veiligheid noodzakelijk acht. Waarschijnlijk zal de ontwapeningscon ferentie wel worden gewijzigd in een vei ligheidsconferentie. De zomerdienstregeling bij de spoorwegen Het nieuwe spoorboekje is verschenen en, zooals reeds is aangekondigd, zijn er groote veranderingen gekomen in de dienstregeling, die Dinsdag 15 Mei a.s. ingaat. Zoo wordt de dienst op de Zuid-Beve- landsche locaalspoor stopgezet, met uit zondering van die van Goes naar Hoe- dekenskerke, waarvan de regeling alleen tot nadere aankondiging geldt. Wat het verkeer op de lijn R o o s e n- daal-Vlissingen betreft, merken wij o.a. op, dat de sneltrein die nu om tien voor twaalf te Goes aankomt, wordt vervroegd. Dit wordt voor Goes 11.35, Middelburg 11.57 en Vlissingen 12 u. 5. Anderhalf uur later komt weer een snel trein aan (Goes 1 u. 1, Middelburg 1 u. 21 en Vlissingen 1 u. 28). De „Maandag- sche trein" wordt nu een dagelijksche en komt aan te Goes 3 u. 17, Middelburg 3 u. 37, Vlissingen 3 u. 45. Te 5 u. 2 ar riveert weer een trein te Goes (Middel burg 5 u. 21 en Vlissingen 5 u. 28). De volgende is om 6 u. 7 te Goes, om 6 u. 27 te Middelburg en 6 u. 35 te Vlissingen. Om 8 u. 9 arriveert te Goes de boemel- trein, te Middelburg 8 u. 47 en te Vlis1- singen 8 u. 55. Dan volgen er nog twee avondtreinen, n.l. om 10 u. 9 en 11.49 te Goes, 10.27 en 0.09 te Middelburg en 10.34 en 0.16 te Vlissingen. Wat de richting Vlissinge n Roozendaal betreft, zien we aller eerst, dat de vroege Maandagmorgensnel trein nu eiken morgen rijdt (5 u. 40 van Vlissingen, 5. n. 48 van Middelburg en 6 u. 7 van Goes). Dan volgt een boemeltrein (resp. 6 u. 15, 6 u. 25 en 6 n. 58) en een treintje VlissingenKruiningen (Vlissin gen 7 u. 4, Middelburg 7. 14 en Goes 7 u. 47), terwijl de tweede morgensneltrein wat is verlaat (Vlissingen 7 u. 34, Mid delburg 7 u. 43 en Goes 8 u. 2). Ingevoegd is een sneltrein, die om 10.36 van Vlissingen, 10.44 van Middelburg en 11 u. 1 van Goes vertrekt. De daarop volgende boemeltrein is iets vervroegd. De middagsneltrein is wat verlaat (Vlis singen 1 u. 34, Middelburg 1 u. 44 en Goes 2 u. 4), evenals de avondsneltrein (Vlissingen 7 u. 4, Middelburg 7 u. 13 en Goes 7 u. 32. Ook de daaropvolgende boemeltrein is eenige minuten verlaat. Van locaal- en Zondagstreinen, alsmede van treinen op speciale dagen hebben we geen melding gemaakt. Men raadplege overigens het spoorboekje. MIDDELBURG. Gehuwd: J. Krijger, 24 j. en W. B. Mol, 26 j. Bevallen: W. C. TjebbesJamesi, d. Overleden: S. Thorenaar, 59 j., geh. met J. den Toonder; Th. Lauret, 79 j., wede. van L. Lauret. GOES. Huwelijks-aang.: Laban Johan nes Deurloo, 28 j. jm. te Valkenswaard en Adriana Pieternella Verboom, 27 j. jd. Huwelijks-afkond.: Jan de Witte, 27 j. jm. te Kruiningen en Tannetje Sonke, 22 j. jd. te Kapelle, laatst te Goes. Rotterdam, 7 Mei 1934. Veemarkt. Aanvoer: vette run deren 581, vette kalveren 328, schapen en lammeren 175, varkens 987. Prijzen per K.G.: vette koeien 5862, 5256, 40—44, vette ossen 5456, 4850, 4042, vette kalveren 8090, 6575, 45— 55, varkens (levend gew.) 3335, 2931, 25—27, schapen 42, 37, 32, lammeren 42, 39, 33, schapen per stuk f21, 14, 10, lam meren per stuk f 18,12, 9. Koeien aanvoer iets ruimer, handel kalm, prijzen hooger. Een beste koe tot 2 cent boven noteering. Vette kalveren met iets ruimeren aanvoer, handel ge drukt, prijzen als vorige week. Een best kalf ging 5 cent boven noteering. Schapen en lammeren iets korter aangevoerd, han del flauw, prijzen lager. Varkens aanvoer ruimer, handel lui, prijzen lager. Zaden geen aanvoer en geen notee ring. Vlas: 6825 K.G. blauw 10.40—f 0.60, 1000 K.G. wit f 0.40—f 0.55, 16300 K.G. Holl. geel f 0.40f0.55, 950 K.G. Dauw root f 0.35—f 0.43. Handel ongeanimeerd, vraag zeer ge ring, prijzen zwak, zoodat een groot ge deelte onverkocht bleef. Aardappelen: Brielsche eigenhei mers f 3.80—f3.50, Zeeuwsche eigenhei mers f2.80f3.30, Zeeuwsche bonte en blauwe f3.80—f4.30, Bravo's f4f4.75, Red Star f3.80f4.20, Westl. ronde zand 6 ct. per K.G. Industrie f 2.90—f 3.10, Beve landers f3f3.50. Aanvoer redelijk, handel kalm. Graanmarkt Gerst Chevalier i5— f5.50, Haver f5.75f6.20, Kleine Groene erwten f 6.50f 7.75, Schokkers f 9.50— f 10.75, Bruine boonen f8f8.75, alles per 100 K.G. La plata mais f99 per last

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 3