De verbreeding ven het kanaal door Zuid-Beveland.
Zoo naar?
AKKER.CACHETS
MAANDAG 8 JANUARI 1934
48e JAARGANG - Nb. 82
Buitenland.
Binnenland.
Belangrijkste Nieuws.
Wordl ge weer gekweld door die
nare pijnen, waardoor Ge Uw werk
niei meer kunl blijven verrichten.
Neem nu toch eens één of twee
"AKKERTJES" die Uw pijnen zullen
verdrijven en U ook in deze dagen
fit en opgewekt zullen maken.
N«d#rtand»c6A Ongeëvenaard tegen Hoofd
pijn, Kiespijn, Rheumatische
pijnen, Zenuwpijn, Vrouwen-
pijnen. Per 12 st slechts 50 cl
Uit de Provincie
-mm m i rr^wnr T - <i
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et
Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw".
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes.
Telefoonnummer 11.
Postchèque en Girorekening 44455.
Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Telef. 259.
Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA.
Abonnementsprijs 11 2.50 per kwa:iaa!s
weekabonnementen voor Middelburg, Goes en
Vlissingen i 0.20. Losse nummers 6 cent.
Advertentiën* FBïullieberichtBZZ 30 cent Hnn-
delsadvertentiën 25 ceili per regel. Kleine
Advertentiën Dinsdags en Vrijdags t 0.75. bij
vooruitbetaling. Onder letter of motto t 0.85.
Bij contract belangrijke korting.
De verkeerstoestand eischt ver
betering. Vreemde medezeggen
schap over de Nederlandsche
Tusschenwateren, wordt ener
giek afgewezen.
Verschenen is de Memorie van Ant
woord op het Voorloopig Verslag der
Tweede Kamer over het wetsontwerp tot
verklaring van het algemeen nut der
onteigening voor verbreeding van het ka
naal door Zuid-Beveland en verhooging
van de spoorbrug over dat kanaal bij
Vlake met bijkomende werken.
Alvorens de in het voorloopig verslag
gemaakte opmerkingen te beantwoorden,
acht de regeering het niet overbodig in
korte woorden duidelijk aan te geven,
welke de bedoeling is van de merken,
die het aanhangige wetsontwerp beoogt.
De bedoeling is aan bet kanaal door
Zuid-Beveland zoodanige werken uit te
voeren, dat tegemoet wordt gekomen aan
de bezwaren, welke de scheepvaart op hel
kanaal ondervindt van de te lage ligging
en de te geringe doorvaart van de spoor
wegbrug te Vlake en de brug voor gewoon
verkeer te Schore en van de te geringe
dwarsafmetingen van het kanaal. Daar
toe zullen de bruggen tezamen op één
onderbouw worden aangelegd nabij Vla
ke, op een zoodanige hoogte, dat nage
noeg de geheele vaart onder het vaste ge
deelte dier bruggen zal kunnen passeeren
en dus zonder hinder voor bet landver-
keer.
Boven een tweede doorvaartopening
dier bruggen zal een beweegbaar gedeelte
worden aangebracht, hetwelk de weinige
hooge schepen, die het kanaal bevaren,
zal kunnen doorlaten. De voorgenomen
verbreeding van het kanaal omvat niet
meer dan de verwijding, welke aan de
bezwaren tegemoet komt, die reeds ge-
ruimen tijd door de scheepvaart zijn on
dervonden. Het is voor bet maken van
die verwijding noodig den kanaaldijk aan
die zijde van bet kanaal waar de verbree
ding moet worden gemaakt te verleggen.
Deze wordt dan zoover buitenwaarts ver
schoven, dat een mogelijke verdere ver
breeding in de toekomst uitvoerbaar is,
zonder dat men dan opnieuw zou moeten
vervallen in de kosten eener volgende
dijkverlegging. De noodzakelijkheid van
zoodanige verdere verbreeding bestaat
naar bet oordeel van de regeering voor
het oogenblik nog niet.
Be plannen zijn reeds van ouden da
tum. Toen in 1913 bet op- en afgaand
scheepvaartverkeer ongeveer 17.000.000
ton bedroeg, gaven klachten over de
spoorwegbrug bij Vlake en over de vaart
in bet kanaal reeds aanleiding tot het op
maken van een voor-ontwerp voor de
verbetering van die brug en verbreeding
van het kanaal.
Dat dergelijke plannen ter hand wor
den genomen, zal weinig verwondering
wekken, als men weet, dat de scheep
vaart, welke in het begin van het bestaan
van het kanaal slechts ongeveer 400.000
ton bedroeg, en na tien jaar nog slechts
1.500.000 ton bereikte, in 1913 tot ruim
het tienvoudige steeg.
Het in 1914 en 1915 opgemaakt voor
ontwerp werd ten gevolge van de oorlogs
omstandigheden niet verder uitgewerkt,
hoofdzakelijk omdat de scheepvaart toen
afnam.
Naarmate de scheepvaart zich ontwik
kelde, heeft verbetering van het kanaal
van Zuid-Beveland plaats gehad op den
zelfden voet als dit met de overige water
wegen in Nederland het geval is geweest.
De bedoeling der regeering is, dat hier
mede wordt voortgegaan.
Van die bedoelingen wenscht zij zich
niet te laten afbrengen wegens strevin
gen, die zich in de Centrale Commissie
voor de Rijnvaart hebben geopenbaard,
om den aldaar vertegenwoordigden re
geeringen door middel van die commissie
meer zeggenschap over onze tusschenwa-
teren te verschaffen. Als de verkeerstoe-
stand verbetering vereischt (en dat is
thans bet geval), dan gaat de Nederland
sche regeering daartoe over, onafhanke
lijk van de vraag, of derden wellicht den
rechtstoestand gaarne gewijzigd zonden
zien.
De regeering is steeds van oordeel ge
weest, dat de Nederlandsche scheep
vaartwegen en dus ook het kanaal door
Zuid-Beveland geschikt moeten zijn voor
de scheepvaart, welke daarvan gebruik
maakt. Van Nederlandsche zijde zijn in
de Centrale Commissie voor de Rijnvaart
feitelijke inlichtingen verstrekt aangaan
de de voornemens, die de Nederlandsche
regeering had ten aanzien van de door
haar wenschelijk geachte verbetering der
Tusschenwateren, waaronder het kanaal
van Zuid-Beveland.
Hei zen een verdraaiingder feiten zijn
aan het verstrekken van die inlichtingen
het karakter te willen toeschrijven van
een door Nederland gegeven en door der
den aanvaarde belofte.
In het licht van het voorgaande zal
het duidelijk zijn, dat het onjuist is te
onderstellen, dat de vaste wil der regee
ring, zich tegen iedere uitbreiding van
het Rijn-regime te verzetten, zou kunnen
worden beïnvloed door mededeelingen
omtrent hetgeen zij uit vrijen wil zal
gaan doen.
Een stellige verklaring, dat zij vreemde
medezeggenschap over de Nederlandsche
Tusschenwateren energiek en categorisch
van de hand heeft gewezen en zal blijven
wijzen, kan de regeering zonder bezwaar
afleggen.
De meening van de leden, dat tusschen
de uit te voeren werken voor de brugver-
hooging eenerzijds en die voor de ka-
naalverbreeding anderzijds technisch
geen noodzakelijk verband bestaat, acht
de regeering niet juist, hetgeen zij op
technische gronden nader uiteenzet.
Dat in de memorie van toelichting niet
gesproken werd over een verband dat
zou bestaan tusschen het wetsontwerp en
de quaestie van de herziening der Tracta-
ten van 1839, noch over een verband met
de bevoorrechting door België van de
scheepvaart tusschen Belgische havens
en den Rijn, mag geen verwondering wek
ken, omdat zoodanig verband niet bestaat
en ook nimmer bestaan heeft.
Zooals reeds werd uiteengezet, acht de
regeering de verbetering van het kanaal
noodzakelijk, in verhand met de toene
ming van het scheepvaartverkeer. Zij'
beoogt daarmede geenszins een afweer
middel te scheppen tegen den eisch van
een andere verbinding te water tusschen
Rijn en Schelde. Immers naar haar oor
deel heeft niemand een anderen weg te
eischen, daar Nederland voldaan heeft
en blijft voldoen aan de verplichtingen,
welke het in 1839 op zich heeft genomen
om, als een der Tusschenwateren in
casu het Kreekrak door natuurlijke
gebeurtenissen of werken van kunst on
bruikbaar zou worden, een anderen weg
aan te wijzen, welke even veilig en even
goed en gemakkelijk zon zijn als de afge
sloten weg.
Daaraan heeft Nederland voldaan,
want het kanaal door Zuid-Beveland
biedt een weg, die niet alleen even vei
lig, even goed en gemakkelijk is, maar
een weg, die veiliger, beter en gemakke
lijker is, dan de in 1867 afgeslotene.
Wanneer Nederland dan ook te eeni-
ger tijd uit vrijen wil een anderen vaar
weg mocht willen toestaan, zou dit zijn
geheel los van de verplichtingen, welke
het scheidingsverdrag van 1839 oplegt en
zou dit, al naar Nederland dat verkoos,
kunnen geschieden binnen het kader, dan
wel los van de z.g. historisch-geografi-
sche grenzen der scheidingslijnen.
De verslagen van de besprekingen in
de Rijnvaartcommissie zijn geheim; in
die omstandigheden heeft de regeering
niet de vrijheid de Staten-Generaal ovei
die besprekingen in te lichten.
Met de meening, dat de verbreeding
van het kanaal door Zuid-Beveland als
een herziening van de Tractaten van 1839
tot stand zou komen, waarbij' een nieuwe
scheepvaartverbinding tusschen Schelde
en Hollandsch Diep aan de reeds be
staande zou worden toegevoegd, niet noo
dig zou zijn, kan de minister zich niet
vereenigen. In de eerste plaats niet, om
dat, al zou bijl een zoodanige herziening
de bouw van een nieuw kanaal tusschen
de Schelde en het Hollandsch Diep wor
den toegestaan, geen enkele zekerheid za)
bestaan, dat dit kanaal binnen afzienba-
ren tijd gereed zal komen, terwijl ook, al
werd de aanleg dadelijk met de grootste
kracht ter hand genomen de voltooiing
niet voor ongeveer 10 jaar daarna te
verwachten zou zijn.
Maar ook al "blijft na indienststelling
van een tweede verbinding de scheep
vaart tusschen het Hollandsch Diep en
de Schelde gelijk aan die van 1931, dan
nog zal het deel, dat het kanaal dooi
Zuid-Beveland zal blijven volgen, zoo
groot zijn, dat aan een verruiming van
dat kanaal niet zal zijn te ontkomen.
De opmerking van verscheidene zijden
gemaakt, dat het samenstel van subsi
dies en premies, van Belgische zijde ver
leend aan het verkeer tusschen Belgische
havens en den Rijn, schadelijk is voor het
Rijnverkeer der Nederlandsche havens,
moet als juist worden erkend. Zulke
maatregelen van een mededinger op
transportgebied mogen echter niet er toe
leiden om een werk van algemeen nut
achterwege te laten, noch de Nederland
sche regeering ertoe brengen na te laten,
wat zij tegenover eigen schippers een
plicht acht.
Te veel wordt de indruk gewekt, als
of de vaart door het kanaal door Zuid-
Beveland een uitsluitend Belgisch belang
is. Dat is een onjuiste voorstelling van
zaken, die rechtzetting behoeft. In de eer
ste plaats is een dergelijke voorstelling
onjuist, omdat de schepen voor ongeveer
71 pet. naar het aantal, en 47 pet. naar
de tonnenmaat Nederlandsch zijn. Ne
derland is voor nog grooter percentage
bouwer dezer schepen, en onze goed uit
geruste industrie aan de Noord en de
Merwede heeft steeds haar-groot aandeel
gehad, niet alleen in den bouw der sche
pen en sleepbooten, maar ook in de jaar-
lijksche onderhouds- en herstellingswer
ken. Reeds uit dien hoofde heeft Neder
land een niet te verwaarloozen belang bij
de ontwikkeling der vaart op de Tus
schenwateren.
Rotterdam en Antwerpen beide staan
tegenover concurreerende invloeden van
Duitsche en Fransche, zelfs Italiaansche
havens, tengevolge van de wijze, waarop
in de laatste jaren de spoorwegtarieven
worden gebezigd om het verkeer kunst
matig naar bepaalde havens te leiden.
Het is daarom velstrekt niet zeker, dat,
als men de ontwikkeling der scheepvaart
op het kanaal door Zuid-Beveland te
genwerkte, bereikt zou worden, dat de
daardoor aan de Belgische havens ont
trokken goederen naar de Nederlandsche
havens zouden gaan.
Of België zal overgaan tot verzachting
der voor onze Rijnvaart minder gunstige
maatregelen, als Nederland zijn tot dus
ver gevolgde politiek blijft volgen, valt
niet te voorspellen. Nederland kan zeker
ook denken aan tegenmaatregelen.
Een Balkan-pact in wording.
Van geloofwaardige zijde verluidt, dat
met stelligheid het tot standkomen is te
verwachten van een Balkan-pact waartoe
onmiddellijk Turkije, Griekenland, Joego
slavië en Roemenië zouden toetreden.
Ook voor Bulgarije zou de mogelijk
heid worden opengesteld tot toetreding,
mits het den status quo erkent en dus
afstand doet van aanspraken op grens
herziening.
Er heeft den laatsten tijd een koorts
achtige diplomatieke bedrijvigheid ge-
heerscht op den Balkan, tot uiting ko
mend in de talrijke reizen van staatslie
den der Balkan-staten naar de diverse
hoofdsteden en ook van de vorsten dezer
landen, zooals koning Boris van Bulgarije
en koning Alexander van Joegoslavië en
een toenadering tusschen de Balkan-sta
ten is onmiskenbaar geweest. Plannen
voor het sluiten van een Balkan-pact zijn
bij deze discussies herhaaldelijk ter spra
ke gekomen en bet is bekend, dat ook
Mussolini zich met deze plannen druk
bezig heeft gehouden.
Amerika's leiders en de radio.
Hoe een ruim gebruik president Roo
sevelt maakt van de radio om het Ame-
kaansche volk op de hoogte te houden
van zijn nationale herstelpolitiek, wordt
aangetoond door het feit. dat in de tien
maanden, dat de nieuwe president aan
het bewind is, hij niet minder dan 20
maal voor de radio heeft gesproken.
Volgens een door de nationale om-
roep-maatschappij samengestelde lijst
hebben de leden van het kabinet het land
totaal 107 maal per radio toegesproken.
Ook mevrouw Roosevelt maakt veel
vuldig gebruik van -de draadlooze verbin
ding. Reeds 17 maal stond zij voor de
microfoon, terwijl haar voorgangster, me
vrouw Hoover, tijdens de vier jaren dat
haar man in het Witte Huis was, slechts
10 maal voor de radio sprak.
In totaal stonden de president, zijn
vrouw, de kahiuets- en congresleden drie
dagen, 20 uur en 22 minuten voor de mi
crofoon.
Sir John Simon terug.
De Engelsche minister van fouitenland-
sche zaken, Sir John Simon is Zaterdag
te Londen aangekomen.
Bij een ondervraging bij zijn aankomst
zeide Simon: Ik hoop en geloof dat de
besprekingen, waaraan ik heb deelgeno
men te Parijs en Rome, op nuttige wijze
tot een Europeesch accoord zullen bijdra
gen, hetwelk een essentieele voorwaarde
is voor de veiligheid en den vrede voor
ons allen.
Oplichting van werkloozen.
Het blijkt, dat honderden werkloozen
in België opgelicht zijn. Op 3 Januari
verschenen in de bladen advertenties,
waarbij een betrekking werd aangeboden.
De candidaten moesten een borgstelling
van 3000 francs storten, welk bedrag bij
de Bank van Frankrijk zou worden ge
deponeerd. Dit is echter niet geschied.
Op de ingekomen klachten heeft de po
litie een onderzoek ingesteld, waarbij ge
bleken is, dat de oplichters reeds een
bedrag van 250.000 francs ontvangen
hebben.
De mijnramp in Bohemen.
De directie van de Nelsonmijn te Osseg
deelt mede, dat bij de mijnramp 142 per
sonen om het leven zijn gekomen.
De verantwoordelijke bedrijfsingenieur
van de Nelsonmijn, dr Beisser, is gear
resteerd. Volgens de persberichten wordt
dr Beisser ervan beschuldigd, te radicale
bezuinigingsmaatregelen in bet bedrijf te
hebben toegepast.
Korte berichten.
De gewezen minister-president van
België Renkin is ernstig ziek.
i In de omgeving van Antwerpen werd
op de spoorlijn van Antwerpen naar
Boom weer een daad van sabotage ge
pleegd. Er waren daar namelijk betonnen
palen en een ijzeren seintoestel op de
rails gelegd. Baanwachters hebben dit tij
dig ontdekt, zoodat ongelukken konden
worden voorkomen.
Van welingelichte zijde wordt mede
gedeeld, dat President Roosevelt binnen
kort een boodschap tot het congres zal
richten over de kwestie der oorlogsschul
den.
i In de omgeving van Chicago, binnen
een straal van 160 K.M. hebben 18.000
georganiseerde boeren plotseling een
melkstaking uitgeroepen. De boeren
eischen hoogere prijzen voor hun melk.
Van andere zijde zijn toezeggingen ge
daan, dat voor voldoende melkvoorzie-
ning zal worden gezorgd.
De reclameraad der Duitsche econo
mie zal verordenen, dat de radio niet
meer ter beschikking wordt gesteld tot
het uitzenden van reclameberichten van
afzonderlijke firma's.
De Amerikaansche schout bij nacht,
Ernest King, chef van de marine-lucht
vaart, verklaarde, dat de marine-lucht
vloot in den loop van 1935 moest worden
uitgebreid tot tenminste 1000 vliegtuigen.
De eerste week van de nieuwe zit
ting van het bondscongres is voor presi
dent Roosevelt geruststellend verloopen.
Beide huizen zijn blijkbaar bereid, den
president verder in onbeperkte mate vol
macht te geven en hem de middelen tot
doorvoering van zijn uitgebreid program
toe te staan.
- Naar eerst thans bekend wordt, is
de Oostenrijkscbe bondskanselier Dollfuss
met zijn gezin Vrijdagavond te Gamung
aangekomen. Tijdens zijn verblijf werd
de lichtleiding onbruikbaar gemaakt, ter
wijl de waterleiding in de lucht vloog.
Tegelijkertijd ontploften een aantal pap
pieren bommen. Toen een noodverlichting
was tot stand gebracht, kwam men tot
de ontdekking, dat overal hakenkruisen
gestrooid lagen. Dollfuss heeft hierop het
plaatsje onmiddellijk verlaten.
De „Postjager" te Calcutta opgehouden.
D'e „Postjager", die Zaterdag te Ran
goon is aangekomen, is des avonds naar
Calcutta vertrokken en daar Zondag te
0.41 uur Gr. tijd aangekomen.
"Wegens defect aan een starter, is het
toestel daar gebleven, verwacht werd een
oponthoud van 24 uur.
Nationaal-Socialistische Beweg ing.
De Nationaal-Socialistische Beweging
heeft, naar de „N. R. Ct." vernam, een
nationaal-socialistische werknemersorga
nisatie opgericht, die 4 dezer in werking
is getreden met 15 af deelingen.
Commissaris der Koningin in Utrecht.
Naar men verneemt heeft de Commis
saris der Koningin in de provincie
Utrecht dr H. Th. s' Jacob, aan H. M. de
Koningin eervol ontslag als zoodanig
verzocht.
Executie voor tuinders.
Op vragen van den heer Cramer be
treffende het nemen van maatregelen van
regeeringswege ter voorkoming van exe
cutie van tuinders in Noord-Holland, die
niet in staat zijn de polderlasten te beta
len, heeft minister Van Schaik geant
woord, dat de mininster van Waterstaat
de aandacht gevestigd heeft op enkele ge
vallen, waarin een dwangbevel is uitge
reikt wegens achterstallige polderlasten.
Met het oog op de consequenties, die
maatregelen ter voorkoming van executie
zonder meer van sommige ingelanden
zouden hebben op den omslag van pol
derlasten over de overige ingelanden,
acht de minister dergelijke maatregelen
minder gewenscht. Daarbij komt dat be
doelde maatregelen zouden moeten steu
nen op een wet, welker voorbereiding en
totstandkoming eenigen tijd zou vorde
ren. Het is op die gronden, dat de minia-
Binnenland.
Memorie van Antwoord over de verbree
ding van het kanaal door Zuid-Beve
land.
Verhooging van tabaksaccijns gaat 1
Maart in.
Urk geïsoleerd.
Tragisch ongeluk aan het veer te Pan-
nerdem
Loonsverlaging bij de spoorwegen.
De vlucht van de Postjager.
Buitenland.
Komt er een Balkanpact?
De mijnramp in Bohemen.
De Fransche regeering in gevaar?
Volgent recept von Apotheker Du ment
"AKKERTJES"
Product
ter van oordeel is, dat het vraagstuk der
achterstallige polderomslagen moet wor
den bezien in het kader van de meer al-
gemeene wettelijke regeling ter voorko
ming van executie van landelijke eigen
dommen, welke in voorbereiding is.
Burgemeester neemt ontslag.
De burgemeester van Amstenrade, graaf
M. de Marchant et d' Ansembourg, die
onlangs is benoemd tot plaatsvervangend
kringleider van den N. S. B., heeft na
een onderhoud met den minister-presi
dent Dï H. Colijn zijn ontslag aangebo
den als burgemeester van Amstenrade.
De verhooging van den tabaksaccijns.
Naar gemeld wordt, ligt het in het
voornemen van den minister van finan
ciën te bevorderen, dat de wet van 29 De
cember 1933 (Staatsblad no. 769) tot ver
hooging van den accijns op tabak inwer
king treedt met ingang van 1 Maaxt a.s.
Na dien datum zal nog gedurende kor
ten tijd vermoedelijk tot 1 April a.s.
de gelegenheid openstaan cadeaux af te
leveren voor bonnen en dergelijke aan
wezig in verpakkingen, die op 1 Maart a.s.
in het vrije verkeer waren.
De voor de accijnsverhooging te ge
bruiken tabakszegels zullen in ieder ge
val ongeveer een maand vóór de invoe
ring van den verhoogden accijns worden
verkrijgbaar gesteld.
Fascisten uit de Amsterdamsche
Burgerwacht.
De commandant van de Amsterdam
sche Burgerwacht heeft ingevolge de be
palingen van den minister van Binnenl.
Zaken, mr J. A. de Wilde, aan alle leden
een verklaring ter onderteekening doen
toekomen, waarin zij moeten verklaren,
geen lid te zijn of te blijven van de door
de regeering bedoelde vereenigingen of
politieke organisaties, waarvan het lid
maatschap onvereenigbaar wordt geacht
met dat van de Burgerwacht.
Deze circulaire zal tot resultaat hebben,
dat o.m. de N.S.B.'ers en andere fascis
tische leden de Burgerwacht zullen moe
ten verlaten.
Hevige storm in 1834.
Honderd jaar geleden, op 7 Januari 1934,
woedde, ook in Zeeland, een hevige storm.
Het „Handelsblad" van dien datum meld
de:
„Ontzettenl zijn de berigten der Zee
varenden, in zee is het volstrekt niet om
uit te houden, en er zijn vaartuigen, die