De verbreeding ven het kanaal door Zuid-Beveland. Zoo naar? AKKER.CACHETS MAANDAG 8 JANUARI 1934 48e JAARGANG - Nb. 82 Buitenland. Binnenland. Belangrijkste Nieuws. Wordl ge weer gekweld door die nare pijnen, waardoor Ge Uw werk niei meer kunl blijven verrichten. Neem nu toch eens één of twee "AKKERTJES" die Uw pijnen zullen verdrijven en U ook in deze dagen fit en opgewekt zullen maken. N«d#rtand»c6A Ongeëvenaard tegen Hoofd pijn, Kiespijn, Rheumatische pijnen, Zenuwpijn, Vrouwen- pijnen. Per 12 st slechts 50 cl Uit de Provincie -mm m i rr^wnr T - <i Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Telef. 259. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs 11 2.50 per kwa:iaa!s weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen i 0.20. Losse nummers 6 cent. Advertentiën* FBïullieberichtBZZ 30 cent Hnn- delsadvertentiën 25 ceili per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags t 0.75. bij vooruitbetaling. Onder letter of motto t 0.85. Bij contract belangrijke korting. De verkeerstoestand eischt ver betering. Vreemde medezeggen schap over de Nederlandsche Tusschenwateren, wordt ener giek afgewezen. Verschenen is de Memorie van Ant woord op het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over het wetsontwerp tot verklaring van het algemeen nut der onteigening voor verbreeding van het ka naal door Zuid-Beveland en verhooging van de spoorbrug over dat kanaal bij Vlake met bijkomende werken. Alvorens de in het voorloopig verslag gemaakte opmerkingen te beantwoorden, acht de regeering het niet overbodig in korte woorden duidelijk aan te geven, welke de bedoeling is van de merken, die het aanhangige wetsontwerp beoogt. De bedoeling is aan bet kanaal door Zuid-Beveland zoodanige werken uit te voeren, dat tegemoet wordt gekomen aan de bezwaren, welke de scheepvaart op hel kanaal ondervindt van de te lage ligging en de te geringe doorvaart van de spoor wegbrug te Vlake en de brug voor gewoon verkeer te Schore en van de te geringe dwarsafmetingen van het kanaal. Daar toe zullen de bruggen tezamen op één onderbouw worden aangelegd nabij Vla ke, op een zoodanige hoogte, dat nage noeg de geheele vaart onder het vaste ge deelte dier bruggen zal kunnen passeeren en dus zonder hinder voor bet landver- keer. Boven een tweede doorvaartopening dier bruggen zal een beweegbaar gedeelte worden aangebracht, hetwelk de weinige hooge schepen, die het kanaal bevaren, zal kunnen doorlaten. De voorgenomen verbreeding van het kanaal omvat niet meer dan de verwijding, welke aan de bezwaren tegemoet komt, die reeds ge- ruimen tijd door de scheepvaart zijn on dervonden. Het is voor bet maken van die verwijding noodig den kanaaldijk aan die zijde van bet kanaal waar de verbree ding moet worden gemaakt te verleggen. Deze wordt dan zoover buitenwaarts ver schoven, dat een mogelijke verdere ver breeding in de toekomst uitvoerbaar is, zonder dat men dan opnieuw zou moeten vervallen in de kosten eener volgende dijkverlegging. De noodzakelijkheid van zoodanige verdere verbreeding bestaat naar bet oordeel van de regeering voor het oogenblik nog niet. Be plannen zijn reeds van ouden da tum. Toen in 1913 bet op- en afgaand scheepvaartverkeer ongeveer 17.000.000 ton bedroeg, gaven klachten over de spoorwegbrug bij Vlake en over de vaart in bet kanaal reeds aanleiding tot het op maken van een voor-ontwerp voor de verbetering van die brug en verbreeding van het kanaal. Dat dergelijke plannen ter hand wor den genomen, zal weinig verwondering wekken, als men weet, dat de scheep vaart, welke in het begin van het bestaan van het kanaal slechts ongeveer 400.000 ton bedroeg, en na tien jaar nog slechts 1.500.000 ton bereikte, in 1913 tot ruim het tienvoudige steeg. Het in 1914 en 1915 opgemaakt voor ontwerp werd ten gevolge van de oorlogs omstandigheden niet verder uitgewerkt, hoofdzakelijk omdat de scheepvaart toen afnam. Naarmate de scheepvaart zich ontwik kelde, heeft verbetering van het kanaal van Zuid-Beveland plaats gehad op den zelfden voet als dit met de overige water wegen in Nederland het geval is geweest. De bedoeling der regeering is, dat hier mede wordt voortgegaan. Van die bedoelingen wenscht zij zich niet te laten afbrengen wegens strevin gen, die zich in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart hebben geopenbaard, om den aldaar vertegenwoordigden re geeringen door middel van die commissie meer zeggenschap over onze tusschenwa- teren te verschaffen. Als de verkeerstoe- stand verbetering vereischt (en dat is thans bet geval), dan gaat de Nederland sche regeering daartoe over, onafhanke lijk van de vraag, of derden wellicht den rechtstoestand gaarne gewijzigd zonden zien. De regeering is steeds van oordeel ge weest, dat de Nederlandsche scheep vaartwegen en dus ook het kanaal door Zuid-Beveland geschikt moeten zijn voor de scheepvaart, welke daarvan gebruik maakt. Van Nederlandsche zijde zijn in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart feitelijke inlichtingen verstrekt aangaan de de voornemens, die de Nederlandsche regeering had ten aanzien van de door haar wenschelijk geachte verbetering der Tusschenwateren, waaronder het kanaal van Zuid-Beveland. Hei zen een verdraaiingder feiten zijn aan het verstrekken van die inlichtingen het karakter te willen toeschrijven van een door Nederland gegeven en door der den aanvaarde belofte. In het licht van het voorgaande zal het duidelijk zijn, dat het onjuist is te onderstellen, dat de vaste wil der regee ring, zich tegen iedere uitbreiding van het Rijn-regime te verzetten, zou kunnen worden beïnvloed door mededeelingen omtrent hetgeen zij uit vrijen wil zal gaan doen. Een stellige verklaring, dat zij vreemde medezeggenschap over de Nederlandsche Tusschenwateren energiek en categorisch van de hand heeft gewezen en zal blijven wijzen, kan de regeering zonder bezwaar afleggen. De meening van de leden, dat tusschen de uit te voeren werken voor de brugver- hooging eenerzijds en die voor de ka- naalverbreeding anderzijds technisch geen noodzakelijk verband bestaat, acht de regeering niet juist, hetgeen zij op technische gronden nader uiteenzet. Dat in de memorie van toelichting niet gesproken werd over een verband dat zou bestaan tusschen het wetsontwerp en de quaestie van de herziening der Tracta- ten van 1839, noch over een verband met de bevoorrechting door België van de scheepvaart tusschen Belgische havens en den Rijn, mag geen verwondering wek ken, omdat zoodanig verband niet bestaat en ook nimmer bestaan heeft. Zooals reeds werd uiteengezet, acht de regeering de verbetering van het kanaal noodzakelijk, in verhand met de toene ming van het scheepvaartverkeer. Zij' beoogt daarmede geenszins een afweer middel te scheppen tegen den eisch van een andere verbinding te water tusschen Rijn en Schelde. Immers naar haar oor deel heeft niemand een anderen weg te eischen, daar Nederland voldaan heeft en blijft voldoen aan de verplichtingen, welke het in 1839 op zich heeft genomen om, als een der Tusschenwateren in casu het Kreekrak door natuurlijke gebeurtenissen of werken van kunst on bruikbaar zou worden, een anderen weg aan te wijzen, welke even veilig en even goed en gemakkelijk zon zijn als de afge sloten weg. Daaraan heeft Nederland voldaan, want het kanaal door Zuid-Beveland biedt een weg, die niet alleen even vei lig, even goed en gemakkelijk is, maar een weg, die veiliger, beter en gemakke lijker is, dan de in 1867 afgeslotene. Wanneer Nederland dan ook te eeni- ger tijd uit vrijen wil een anderen vaar weg mocht willen toestaan, zou dit zijn geheel los van de verplichtingen, welke het scheidingsverdrag van 1839 oplegt en zou dit, al naar Nederland dat verkoos, kunnen geschieden binnen het kader, dan wel los van de z.g. historisch-geografi- sche grenzen der scheidingslijnen. De verslagen van de besprekingen in de Rijnvaartcommissie zijn geheim; in die omstandigheden heeft de regeering niet de vrijheid de Staten-Generaal ovei die besprekingen in te lichten. Met de meening, dat de verbreeding van het kanaal door Zuid-Beveland als een herziening van de Tractaten van 1839 tot stand zou komen, waarbij' een nieuwe scheepvaartverbinding tusschen Schelde en Hollandsch Diep aan de reeds be staande zou worden toegevoegd, niet noo dig zou zijn, kan de minister zich niet vereenigen. In de eerste plaats niet, om dat, al zou bijl een zoodanige herziening de bouw van een nieuw kanaal tusschen de Schelde en het Hollandsch Diep wor den toegestaan, geen enkele zekerheid za) bestaan, dat dit kanaal binnen afzienba- ren tijd gereed zal komen, terwijl ook, al werd de aanleg dadelijk met de grootste kracht ter hand genomen de voltooiing niet voor ongeveer 10 jaar daarna te verwachten zou zijn. Maar ook al "blijft na indienststelling van een tweede verbinding de scheep vaart tusschen het Hollandsch Diep en de Schelde gelijk aan die van 1931, dan nog zal het deel, dat het kanaal dooi Zuid-Beveland zal blijven volgen, zoo groot zijn, dat aan een verruiming van dat kanaal niet zal zijn te ontkomen. De opmerking van verscheidene zijden gemaakt, dat het samenstel van subsi dies en premies, van Belgische zijde ver leend aan het verkeer tusschen Belgische havens en den Rijn, schadelijk is voor het Rijnverkeer der Nederlandsche havens, moet als juist worden erkend. Zulke maatregelen van een mededinger op transportgebied mogen echter niet er toe leiden om een werk van algemeen nut achterwege te laten, noch de Nederland sche regeering ertoe brengen na te laten, wat zij tegenover eigen schippers een plicht acht. Te veel wordt de indruk gewekt, als of de vaart door het kanaal door Zuid- Beveland een uitsluitend Belgisch belang is. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken, die rechtzetting behoeft. In de eer ste plaats is een dergelijke voorstelling onjuist, omdat de schepen voor ongeveer 71 pet. naar het aantal, en 47 pet. naar de tonnenmaat Nederlandsch zijn. Ne derland is voor nog grooter percentage bouwer dezer schepen, en onze goed uit geruste industrie aan de Noord en de Merwede heeft steeds haar-groot aandeel gehad, niet alleen in den bouw der sche pen en sleepbooten, maar ook in de jaar- lijksche onderhouds- en herstellingswer ken. Reeds uit dien hoofde heeft Neder land een niet te verwaarloozen belang bij de ontwikkeling der vaart op de Tus schenwateren. Rotterdam en Antwerpen beide staan tegenover concurreerende invloeden van Duitsche en Fransche, zelfs Italiaansche havens, tengevolge van de wijze, waarop in de laatste jaren de spoorwegtarieven worden gebezigd om het verkeer kunst matig naar bepaalde havens te leiden. Het is daarom velstrekt niet zeker, dat, als men de ontwikkeling der scheepvaart op het kanaal door Zuid-Beveland te genwerkte, bereikt zou worden, dat de daardoor aan de Belgische havens ont trokken goederen naar de Nederlandsche havens zouden gaan. Of België zal overgaan tot verzachting der voor onze Rijnvaart minder gunstige maatregelen, als Nederland zijn tot dus ver gevolgde politiek blijft volgen, valt niet te voorspellen. Nederland kan zeker ook denken aan tegenmaatregelen. Een Balkan-pact in wording. Van geloofwaardige zijde verluidt, dat met stelligheid het tot standkomen is te verwachten van een Balkan-pact waartoe onmiddellijk Turkije, Griekenland, Joego slavië en Roemenië zouden toetreden. Ook voor Bulgarije zou de mogelijk heid worden opengesteld tot toetreding, mits het den status quo erkent en dus afstand doet van aanspraken op grens herziening. Er heeft den laatsten tijd een koorts achtige diplomatieke bedrijvigheid ge- heerscht op den Balkan, tot uiting ko mend in de talrijke reizen van staatslie den der Balkan-staten naar de diverse hoofdsteden en ook van de vorsten dezer landen, zooals koning Boris van Bulgarije en koning Alexander van Joegoslavië en een toenadering tusschen de Balkan-sta ten is onmiskenbaar geweest. Plannen voor het sluiten van een Balkan-pact zijn bij deze discussies herhaaldelijk ter spra ke gekomen en bet is bekend, dat ook Mussolini zich met deze plannen druk bezig heeft gehouden. Amerika's leiders en de radio. Hoe een ruim gebruik president Roo sevelt maakt van de radio om het Ame- kaansche volk op de hoogte te houden van zijn nationale herstelpolitiek, wordt aangetoond door het feit. dat in de tien maanden, dat de nieuwe president aan het bewind is, hij niet minder dan 20 maal voor de radio heeft gesproken. Volgens een door de nationale om- roep-maatschappij samengestelde lijst hebben de leden van het kabinet het land totaal 107 maal per radio toegesproken. Ook mevrouw Roosevelt maakt veel vuldig gebruik van -de draadlooze verbin ding. Reeds 17 maal stond zij voor de microfoon, terwijl haar voorgangster, me vrouw Hoover, tijdens de vier jaren dat haar man in het Witte Huis was, slechts 10 maal voor de radio sprak. In totaal stonden de president, zijn vrouw, de kahiuets- en congresleden drie dagen, 20 uur en 22 minuten voor de mi crofoon. Sir John Simon terug. De Engelsche minister van fouitenland- sche zaken, Sir John Simon is Zaterdag te Londen aangekomen. Bij een ondervraging bij zijn aankomst zeide Simon: Ik hoop en geloof dat de besprekingen, waaraan ik heb deelgeno men te Parijs en Rome, op nuttige wijze tot een Europeesch accoord zullen bijdra gen, hetwelk een essentieele voorwaarde is voor de veiligheid en den vrede voor ons allen. Oplichting van werkloozen. Het blijkt, dat honderden werkloozen in België opgelicht zijn. Op 3 Januari verschenen in de bladen advertenties, waarbij een betrekking werd aangeboden. De candidaten moesten een borgstelling van 3000 francs storten, welk bedrag bij de Bank van Frankrijk zou worden ge deponeerd. Dit is echter niet geschied. Op de ingekomen klachten heeft de po litie een onderzoek ingesteld, waarbij ge bleken is, dat de oplichters reeds een bedrag van 250.000 francs ontvangen hebben. De mijnramp in Bohemen. De directie van de Nelsonmijn te Osseg deelt mede, dat bij de mijnramp 142 per sonen om het leven zijn gekomen. De verantwoordelijke bedrijfsingenieur van de Nelsonmijn, dr Beisser, is gear resteerd. Volgens de persberichten wordt dr Beisser ervan beschuldigd, te radicale bezuinigingsmaatregelen in bet bedrijf te hebben toegepast. Korte berichten. De gewezen minister-president van België Renkin is ernstig ziek. i In de omgeving van Antwerpen werd op de spoorlijn van Antwerpen naar Boom weer een daad van sabotage ge pleegd. Er waren daar namelijk betonnen palen en een ijzeren seintoestel op de rails gelegd. Baanwachters hebben dit tij dig ontdekt, zoodat ongelukken konden worden voorkomen. Van welingelichte zijde wordt mede gedeeld, dat President Roosevelt binnen kort een boodschap tot het congres zal richten over de kwestie der oorlogsschul den. i In de omgeving van Chicago, binnen een straal van 160 K.M. hebben 18.000 georganiseerde boeren plotseling een melkstaking uitgeroepen. De boeren eischen hoogere prijzen voor hun melk. Van andere zijde zijn toezeggingen ge daan, dat voor voldoende melkvoorzie- ning zal worden gezorgd. De reclameraad der Duitsche econo mie zal verordenen, dat de radio niet meer ter beschikking wordt gesteld tot het uitzenden van reclameberichten van afzonderlijke firma's. De Amerikaansche schout bij nacht, Ernest King, chef van de marine-lucht vaart, verklaarde, dat de marine-lucht vloot in den loop van 1935 moest worden uitgebreid tot tenminste 1000 vliegtuigen. De eerste week van de nieuwe zit ting van het bondscongres is voor presi dent Roosevelt geruststellend verloopen. Beide huizen zijn blijkbaar bereid, den president verder in onbeperkte mate vol macht te geven en hem de middelen tot doorvoering van zijn uitgebreid program toe te staan. - Naar eerst thans bekend wordt, is de Oostenrijkscbe bondskanselier Dollfuss met zijn gezin Vrijdagavond te Gamung aangekomen. Tijdens zijn verblijf werd de lichtleiding onbruikbaar gemaakt, ter wijl de waterleiding in de lucht vloog. Tegelijkertijd ontploften een aantal pap pieren bommen. Toen een noodverlichting was tot stand gebracht, kwam men tot de ontdekking, dat overal hakenkruisen gestrooid lagen. Dollfuss heeft hierop het plaatsje onmiddellijk verlaten. De „Postjager" te Calcutta opgehouden. D'e „Postjager", die Zaterdag te Ran goon is aangekomen, is des avonds naar Calcutta vertrokken en daar Zondag te 0.41 uur Gr. tijd aangekomen. "Wegens defect aan een starter, is het toestel daar gebleven, verwacht werd een oponthoud van 24 uur. Nationaal-Socialistische Beweg ing. De Nationaal-Socialistische Beweging heeft, naar de „N. R. Ct." vernam, een nationaal-socialistische werknemersorga nisatie opgericht, die 4 dezer in werking is getreden met 15 af deelingen. Commissaris der Koningin in Utrecht. Naar men verneemt heeft de Commis saris der Koningin in de provincie Utrecht dr H. Th. s' Jacob, aan H. M. de Koningin eervol ontslag als zoodanig verzocht. Executie voor tuinders. Op vragen van den heer Cramer be treffende het nemen van maatregelen van regeeringswege ter voorkoming van exe cutie van tuinders in Noord-Holland, die niet in staat zijn de polderlasten te beta len, heeft minister Van Schaik geant woord, dat de mininster van Waterstaat de aandacht gevestigd heeft op enkele ge vallen, waarin een dwangbevel is uitge reikt wegens achterstallige polderlasten. Met het oog op de consequenties, die maatregelen ter voorkoming van executie zonder meer van sommige ingelanden zouden hebben op den omslag van pol derlasten over de overige ingelanden, acht de minister dergelijke maatregelen minder gewenscht. Daarbij komt dat be doelde maatregelen zouden moeten steu nen op een wet, welker voorbereiding en totstandkoming eenigen tijd zou vorde ren. Het is op die gronden, dat de minia- Binnenland. Memorie van Antwoord over de verbree ding van het kanaal door Zuid-Beve land. Verhooging van tabaksaccijns gaat 1 Maart in. Urk geïsoleerd. Tragisch ongeluk aan het veer te Pan- nerdem Loonsverlaging bij de spoorwegen. De vlucht van de Postjager. Buitenland. Komt er een Balkanpact? De mijnramp in Bohemen. De Fransche regeering in gevaar? Volgent recept von Apotheker Du ment "AKKERTJES" Product ter van oordeel is, dat het vraagstuk der achterstallige polderomslagen moet wor den bezien in het kader van de meer al- gemeene wettelijke regeling ter voorko ming van executie van landelijke eigen dommen, welke in voorbereiding is. Burgemeester neemt ontslag. De burgemeester van Amstenrade, graaf M. de Marchant et d' Ansembourg, die onlangs is benoemd tot plaatsvervangend kringleider van den N. S. B., heeft na een onderhoud met den minister-presi dent Dï H. Colijn zijn ontslag aangebo den als burgemeester van Amstenrade. De verhooging van den tabaksaccijns. Naar gemeld wordt, ligt het in het voornemen van den minister van finan ciën te bevorderen, dat de wet van 29 De cember 1933 (Staatsblad no. 769) tot ver hooging van den accijns op tabak inwer king treedt met ingang van 1 Maaxt a.s. Na dien datum zal nog gedurende kor ten tijd vermoedelijk tot 1 April a.s. de gelegenheid openstaan cadeaux af te leveren voor bonnen en dergelijke aan wezig in verpakkingen, die op 1 Maart a.s. in het vrije verkeer waren. De voor de accijnsverhooging te ge bruiken tabakszegels zullen in ieder ge val ongeveer een maand vóór de invoe ring van den verhoogden accijns worden verkrijgbaar gesteld. Fascisten uit de Amsterdamsche Burgerwacht. De commandant van de Amsterdam sche Burgerwacht heeft ingevolge de be palingen van den minister van Binnenl. Zaken, mr J. A. de Wilde, aan alle leden een verklaring ter onderteekening doen toekomen, waarin zij moeten verklaren, geen lid te zijn of te blijven van de door de regeering bedoelde vereenigingen of politieke organisaties, waarvan het lid maatschap onvereenigbaar wordt geacht met dat van de Burgerwacht. Deze circulaire zal tot resultaat hebben, dat o.m. de N.S.B.'ers en andere fascis tische leden de Burgerwacht zullen moe ten verlaten. Hevige storm in 1834. Honderd jaar geleden, op 7 Januari 1934, woedde, ook in Zeeland, een hevige storm. Het „Handelsblad" van dien datum meld de: „Ontzettenl zijn de berigten der Zee varenden, in zee is het volstrekt niet om uit te houden, en er zijn vaartuigen, die

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 1