DONDERDAG 4 JANUARI 1934 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 48b JAARGANG - No. Buitenland Binnenland. Belangrijkste Nieuws. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Telefoonnummer 11. Postchèque en Girorekening 44455. Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Telef. 259. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. 2)eZeeu Abonnementsprijs f 2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen 10.20. Losse nummers 5 cent, Advertentie»: F&tfiilieberldjte» 00 eest, ïïftn- delsadvertentiën 25 cent per regel. Kleine Advertentiën Dinsdags en Vrijdags f 0.75, bij vooruitbetaling. Onder letter of motto 0.85. Bij contract belangrijke korting. Onze vakbeweging. De sterke groei van de vakbeweging is tot staan gekomen. Blijkens de dezer dagen gepubliceerde ledencijfers der verschillende vakcen trales over bet derde kwartaal 1933 is er over heel de linie eenige teruggang waar te nemen. Het Gbr. Nat. Vakverbond had een ver lies van 689 leden, bet R. K. Werklieden verbond van 2504 leden, het Nederl. Ver bond van Vakvereenigingen van 6007 le den en de Nederl. Vakcentrale van 820 leden. Hieruit blijkt dat onze Cbr. Vakbewe ging er ook percentsgewijze bet best is afgekomen. Toch is er ook bier een ver lies van bijna 700 leden. Deze teruggang wekt geen verwonde ring. De sterke groei van de vakorganisaties was in hoofdzaak een crisisverschijnsel Het was niet in de eerste plaats een door werking van de organisatiegedaebte, maar bet stond in verband met de drei gende werkloosheid en de verzekering te gen de gevolgen daarvan. Er waren de laatste jaren zelfs meer dere plattelandsgemeenteraden, die ove rigens voor vakorganisatie weinig gevoel den, maar die indirect meewerkten om de arbeiders tot organisatie te bewegen, omdat daarvan zekere voordeelen werden verwacht. ■Ook was er de niet ongegronde vrees voor loonsverlaging en de hoop, dat de organisaties daartegen maatregelen zou den kunnen nemen, die velen deed beslui ten zich te voegen bij een vakvereeniging, in de overtuiging dat de te betalen con tributie in een anderen vorm rijkelijk te rugontvangen zou worden. Maar bet gevolg is nu ook, dat naar mate de directe en indirecte voordeelen minder schijnen te worden, ook de be langstelling voor de vakorganisatie ver mindert, waarbij dan nog komt de moeite die velen hebben om de betrekkelijk ho-oge contributies te blijven betalen. Onze vakbeweging, en dan bedoelen we uit den aard der zaak de Christelijke vak beweging, zal met deze dingen ernstig rekening hebben te houden. Tot nu is vooral in de breedte gewerkt. Nu zai bet noodig worden meer naar de diepte af te steken en de leden tot prin- cipieele bezinning op te wekken. Thans wreekt bet zich, dat daaraan niet meer kon worden gedaan en dat daaraan niet meer behoefte was, wat mede is gebleken uit de vaak weinige belangstelling voor organisaties als „Pa trimonium", waar getracht werd prin- cipieele voorlichting te geven. Meer dan ooit is bet nu noodig dat verstaan wordt wat de beer Amelink aangaf als de altijd nieuwe taak van de Christelijke Vakbeweging: de gerechtig heid van bet Koninkrijk Gods te predi ken; het maatschappelijk leven te refor meeren en te hervormen overeenkomstig de beginselen van het Woord Gods; meer te zijn dan een klassebeweging, maar om Gods wil heel bet volk te dienen, heel de samenleving ten zegen te zijn. Als dat meer wordt ingezien, wanneer meer in de diepte wordt gewerkt, dan zal uit het schijnbare verlies rijke winst ge boren kunnen worden. VREESELIJKE MIJNRAMP IN NOORD-BOHEMEN. Ongeveer 130 arbeiders ingesloten. Het centrum van het bruinkooldistrict in Noord-Bohemen is het tooneel van een ontzettende mijnramp geworden. Tusschen de badplaatsen Teplitz-Schönau bij Os- segg is het op mijn Nelson III verreweg het grootste mijnbedrijf van Bohemen, tot een onverwachte ontploffing van mijngas gekomen. De ontploffing was zoo gewel dig, dat alle bovengrondsche gebouwen en installaties, de transportschacht en de sorteerruimten geheel werden ver nield. In de omgeving zijn alle ruiten verbrijzeld. Onder de puinhoopen werden ongeveer 150 mijnwerkers afgesloten. De mijnschacht is 250 M. diep. Uit de dikke rookwolken sloegen on middellijk steekvlammen op, die zich weldra tot een vuurgloed ontwikkelden, welke de geheele streek op de been bracht. De brand is ook overgeslagen op de schachten Nelson VII en VIII. De twee uitgangen van het mijncom- plex zijn geheel afgesloten. Gisteravond waren er slechts drie dooden geborgen, maar deze arbeiders waren bovengronds bezig geweest. Reuter meldt, dat er weinig hoop be staat een groot aantal van de onder den grond opgesloten arbeiders (dit telegram noemt het cijfer 117) te redden. Alle af- deelingen hebben slechts twee uitgangen, die door de laatste ontploffingen geheel zijn vernield. Door het voortdurend aan drijven van brandende en giftgassen wordt het reddingswerk zeer bemoeilijkt. Het stadje Ossegg werd door de mijn- ontploffing als door een aardbeving door- eengeschud. Een reusachtige steekvlam sloeg uit de schacht op en in een oogen- blik was het geheele mijnterrein in dichte rookwolken gehuld. De opgesloten arbeiders bevinden zich op een diepte van meer dan 300 M. onder den grond. Omtrent hun lot is nog steeds niets bekend; de telefoongeleidingen in de mijn zijn verbroken. Vier mijnwerkers gelukte het naar de naburige mijn Nelson VII te vluchten en van daar langs ladders naar buiten te komen. Zij zijn door het inademen van mijngas zwaar ziek en zoo uitgeput, dat zij nog geen relaas van hun ervaringen konden geven. Deskundigen koesteren slechts weinig hoop de 132 ingesloten mijnwerkers nog te kunnen redden. Door een gas-afvoergang is de eerste reddingbrigade met ladders omlaag ge gaan. De wand brokkelde echter voort durend onder hen af. Zoodra de liftkooi losgemaakt en het liften weer mogelijk is, wordt door ingenieurs afgedaald; na middernacht was men echter nog lang niet hieraan toe. Later wordt gemeld: De reddingsmanschappen dreigen elk oogenblik door de gassen te worden bedwelmd. Officieel wordt bekend ge maakt, dat er gistermiddag 140 arbeiders en 9 opzichters omlaag zijn gegaan. Daar van zijn er 17 gered. Eenige daarvan zijn levensgevaarlijk gewond. Omtrent het lot van de anderen bestaat nog uiterst wei nig hoop. Omtrent de oorzaak van de ramp tast men nog in het duister. Roosevelt's boodschap aan het Congres. President Roosevelt heeft gistermiddag in het Kapitool het 73e Bondscongres geopend met het voorlezen van zijn jaar- lijksche boodschap. Sinds vele jaren is dit de eerste maal geweest, dat een president der Vereenig- de Staten zijn boodschap persoonlijk heeft voorgelezen. Roosevelt vroeg de samenwerking van Huis van Afgevaardigden en Senaat tot herstel van de nationale welvaart en het opbouwen op de puinhoopen van het ver leden van een nieuw gebouw, dat meer geschikt is het hoofd te bieden aan de problemen van de moderne beschaving. Sprekend over zijn goud-programma verklaarde Roosevelt, dat zijn tweeledig doel is de algemeene finanoi- leele structuur te verster ken en eventueel te komen tot een ruilmiddel, dat min der varieerend is. Een valutastabilisatie is op het oogenblik onmo- g e 1 ij k. In de nabije toekomst zullen de loopen- de inkomsten geheel de uitgaven dekken, zoo voorspelde Roosevelt. Ten aanzien van de buitenlandsche con stellatie zeide Roosevelt, dat hij geen op timistisch beeld kon ophangen. Hij verklaarde verder, dat de Vereen. Staten zich niet kunnen mengen in de politiek van Europa, doch zij zijn ieder oogenblik bereid mede te werken als men op een wereld-basis redelijke voorstellen doet tot beperking van de bewapening en verlaging van de invoerrechten. Roosevelt keerde zich fel tegen de ban kiers en anderen, die zich verrijken ten koste van het publiek. Ten aanzien van de werkloosheid zal verder getracht worden eerst directe hulp te verleenen, waarna zoo spoedig moge lijk zal worden overgegaan door het uit voeren van publieke werken en anders zins de werkgelegenheid te verruimen. De gebeurtenissen in Roemenië. In plaats van den tegenwoordigen mi- nister-president is de minister van handel Tatarescoe tot premier benoemd. D'e benoeming van Tatarescoe heeft groot opzien gebaard. Hij behoort tot een oude officierenfamilie. Hij is een nog jonge man en staat bekend om zijn vast beraden optreden. De onderdrukking van den communistischen opstand in Bessa- rabië in 1924 was aan hem te danken. Tatarescoe is leider der liberale jeugd. Wat is het lot der drie Bulgaren? Het Düitsche ministerie van Binnen- landsche Zaken deelt inzake de positie van de drie door het rijksgerechtshof te Leipzig vrijgesproken Bulgaarsche ver dachten in het Rijksdagbrandproces mede dat op het oogenblik door het ministerie overleg wordt gepleegd met zekere buiten landsche regeeringen van wie men ver moedt, dat zij gastvrijheid aan de drie Bulgaren willen verleenen. Tengevolge van de Kerstmis en de jaarswisseling is er eenige vertraging ontstaan in de behandeling van deze zaak. Inmiddels echter, zoo deelt het ministe rie verder mee, is de gezondheidstoestand van de drie Bulgaren uitstekend en ge nieten zij alle voorrechten, welke de ge vangenis toelaat. De moeder en zuster van Dimitrof, die gisteren Dimitrof hebben bezocht, hebben de boodschap gekregen, dat zij vandaag niet in de gevangenis zullen worden toe gelaten. Een reden voor deze weigering van het bezoek werd niet opgegeven. Men vermoedt echter, dat dit in verband staat met het feit, dat de drie Bulgaren moge lijk vandaag over de grens zullen worden gebracht. Engeland kan wel wat regen gebruiken. Reeds gedurende een periode van ne gen maanden is er in groote deelen van Groot-Brittannië weinig regen gevallen. Het water overal in de rivieren is zeer laag en sommige beekjes zijn zelfs ge heel opgedroogd. In de groote plaatsen heeft men nog geen last van de droogte, maar in eenige kleine steden heeft men toch de water voorziening moeten beperken, terwijl in eenige landelijke streken, in het bizonder in hooggelegen dorpen, een moeilijke si tuatie is ontstaan. Zelfs in het meren- district en de streken in Wales wordt de droogte ernstig gevoeld. De rivier Axe heeft het laagste peil behaald, dat ze ooit heeft bereikt. De vliegtuigramp te Ruisselede. Gisteren, kort voor het vertrek van de lijkkisten met liet stoffelijk overschot van de slachtoffers der vliegtuigramp te Ruis selede, is in een der zalen van het radio station een korte plechtigheid gehouden. Op ieder der lijkkisten waren twee kran sen gelegd door de Imperial Airways en de Sabena. Er waren ook bloemen van de Belgische regeering, van het personeel en van de nabestaanden der verongelukte vlie gers en passagiers. Het eerst werd het stoffelijk overschot van den heer L. Grein in den autolijkwa gen geschoven om naar Antwerpen te worden getransporteerd. De andere lijk kisten werden met twee groote autowa gens naar Antwerpen en Oostende over gebracht. Te Oostende is het lijk van den Duitschen passagier Schroeder na den middag ter aarde besteld, dat van den heer Halperin vertrok met den middag sneltrein naar Warschau, terwijl het lichaam van den piloot, den marconist en den passagier Brown met de paketboot Ville de Liège van de lijn OostendeDo ver naar Engeland werden overgebracht. Het lijk van miss Desmond en van den heer Perry en van den heer Young wer den te Antwerpen ingescheept met be stemming naar Harwich, terwijl het stof felijk overschot van den Nederlander G. Mes te Antwerpen in den trein naar Am sterdam werd geschoven. Bij het vertrek van de lijken bracht een dichte menigte, bestaande uit het personeel van het draadlooze station en tal van burgers en hoeren, een laatsten groet aan de onge- lukkigen, die te Ruisselede zoo jammer lijk het leven lieten. Korte berichten. In de eerste negen maanden van 1933 zijn in Frankrijk meer huwelijken gesloten dan in dezelfde periode van 1932. Het aantal geboorten was evenwel min der, evenals het aantal sterfgevallen en echtscheidingen. In de afgeloopen drie jaar is de guano-productie der onder toezicht van de Zuid-Afrikaansche regeering staande guano-eilanden met 25 pet. verminderd, terwijl ook de vooruitzichten ongunstig zijn. De vermindering is te wijten aan het feit, dat de op de guano-eilanden levende vogels het eiland verlaten, terwijl de vroeger op het eiland levende pinguïns geheel verdwenen zijn. Uit Johnstown in den staat Penn sylvania wordt gemeld, dat 2200 mijn werkers tot staking zijn overgegaan, om de erkenning van de vakvereeniging te verkrijgen. Te Linz aan de Donau en in nabu rige gemeenten zijn in verband met terro ristische daden der nationaal-sociaiisten en het ontsteken van hakenkruis vuren in het geheel 200 personen in hechtenis go- nomen. De Deensche regeering heeft voor gesteld, gedurende dit jaar 60.000 ton Deensche haring te verkoopen voor 10.000 Poolsche paarden. Tengevolge van het gebruik van ver giftigd spek is te Lemberg een uit vier personen bestaande familie om het le ven gekomen. Met het leggen van garnizoenen aan de Belgisch-Duitsche grens in de Belgi sche provincie Luxemburg zal zoo spoe dig mogelijk een begin worden gemaakt. Bastenaken zal met ingang van 15 Juli a.s. een garnizoen hebben van 300 man. Er komen kazernes met ten minste 1000 soldaten, Ook Vielsalm zal tegen Augus tus van dit jaar nog van een permanent garnizoen worden voorzien. Het parket te Hasselt is overgegaan tot de arrestatie van den directeur van de Bank der Noorder Kempen te Lommei, in het noorden van de provincie Limburg. Er blijkt valschheid in geschrifte te zijn gepleegd. Het tekort moet echter niet zeer aanzienlijk zijn. i Tegen 400 directeuren en andere ambtenaren van Russische regeeringsbe- drijven is een vervolging ingesteld we gens het inhouden van arbeidersloonen tot een totaal van 100 millioen roebel. Onze landgenoot, de heer A. Pelt, is 1 Januari in functie getreden als di recteur van de informatieafdeeling van het Volkenbondssecretariaat. i De rechter van instructie, belast met het onderzoek van de treinramp bij Lagny in Frankrijk heeft zes spoorwegambtena ren wegens verzuimen van verschillenden aard in staat van beschuldiging gesteld. i Luitenant-generaal baron von Fritsch is benoemd tot chef van de Düit sche legerleiding. Sir John Simon, de Britsche minis ter van buitenlandsche zaken, had giste ren met Mussolini een onderhoud van meer dan twee uur. i Als door een wonder is in het Noorderstation te Brussel een spoorweg ramp vermeden. Een baanbeambte con stateerde, dat een tot dusver onbekend gebleven dader een stuk metaal tusschen een der wissels had gestoken om aldus de automatische wisselwerking onmoge lijk te maken. Het stuk metaal werd even wel door een binnenrijdenden trein weg geschoven. KONINGIN EN PRINSES NAAR ZWITSERLAND. De Koningin en Prinses Juliana heb ben gistermiddag te 3.47 met den snel trein naar Bazel, Den Haag verlaten, ten einde eenigen tijd in Zwitserland door te brengen. De vorstelijke personen werden op het perron uitgeleide gedaan door Prins Hendrik, die tengevolge van zijn werk zaamheden verhinderd was de reis mede te maken, doch die later de Koningin en de Prinses naar Zwitserland zal volgen. Zoowel buiten het station als op het perron was veel belangstelling van de zijde van het publiek, dat de Koningin en de Prinses bij; haar verschijning hartelijk toejuichte. De reis werd gemaakt in de comparti menten van een slaapwagen, welke voor de vorstelijke personen, alsmede voor de leden van haar gevolg, die de reis mede maken, was gereserveerd. De Prins nam op het perron een har telijk afscheid van de Koningin en de Prinses en toefde ook nog eenige oogen- blikken in den trein. Hartelijk toegejuicht door het publiek, reed de trein op het vastgestelde uur weg. Uit Düsseldorf wordt gemeld, dat Düit sche autoriteiten de Koningin en de Prinses gisteravond op het grensstation Emmerich begroetten. H. M. wisselde eenige woorden met den regeeringspresi- dent van Düsseldorf, staatssecretaris Schmid, en met den voorzitter van de Duitsche spoorwegen te Keulen, den heer Remy, die het woord voerden namens president Hindenburg en den minister president, van Pruisen. De Koningin dankte voor de ontvangst, en verzocht den beiden heeren aan den president en den minister-president haar bijzonderen dank over te brengen. De tocht van de „Pelikaan". Men meldt het volgende aan de „Bos sche Courant": De Pelikaan maakte haar tweede étap pe op de heenreis. Het was nacht en de navigatie als gevolg daarvan extra moei lijk. Soer stuurde, terwijl Smirnoff een dutje deed. Opeens meent de mecanicien onder zich een schurend geluid te hoo- ren. Hij vliegt naar de cockpit en doet een ruk aan het hoogte-roer, zoodat de ma chine een scherpe opwaartsche manoeu vre maakt. Groote consternatie in de ma chine. Met zoeklichten werd de buik van de machine geïnspecteerd en daarbij kwam men tot de ontstellende ontdekking, dat er boomtakjes aan het landingsgestel zaten. Men vreesde aanvankelijk, dat dit beschadigd kon zijn, waardoor de lan ding uiterst gevaarlijk zou worden. Een nader onderzoek stelde de bemanning wat gerust, hoewel men zonder eenige zekerheid bleef. Men begrijpt onder welk een spanning aan het einde van deze étappe werd geland. Er deed zich geluk kig niets voor, maar het was toch een dubbeltje op zijn kant. Toen men op het vliegveld een onder zoek kon instellen, bleken er dennetakjes aan 'het landingsgestel te zitten. Men was dus over een bosch gevlogen en wel zóó Binnenland. De N. S. B. Een verklaring van Ir Mus- sert. De Koningin en de Prinses naar Zwit serland. Buitenland. Vreeselijke mijnramp in Bohemen. De gebeurtenissen in Roemenië. Het lot van Dimitroff en zijn beide vrien den. Roosevelts boodschap. laag, dat het een bloot toeval is, dat men er heelhuids is afgekomen. De „Postjager". Voor het studie-comité snelpost Neder- land-Indië heeft de heer Slot gisteren een telefonisch onderhoud gehad met de be manning van den Pander-Postjager en den heer De Bree, chef van den techni- schen dienst der K. N. I. L. M., betref fend het technische beloop van de heen- vlucht. Op het traject Athene-Basra heb ben zich nog enkele moeilijkheden voor gedaan betreffende het smeringssysteem van den zijmotor. Da bemanning heeft dit echter zelf kunnen verhelpen en roon heeft zonder eenige verdere stoornissen hiermede de vlucht kunnen vervolgen. Het normale onderhoud van den motor heeft thans in Indië plaatsgehad en voor de start wordt op het oogenblik alles voorbereid. D'e gebeele bemanning is vol goeden moed en hoopt helt Vaderland spoedig te bereiken. De „Zilvermeeuw" met Februari weer in dienst? Naar gemeld wordt zal de „Zilver meeuw", het postvliegtuig van de K. L. M. zeer waarschijnlijk op 1 Februari a.s. weer in dienst kunnen worden gesteld. De drie motoren van het vliegtuig zijn naar de werkplaatsen van Waalhaven gebracht, waar zij momenteel grondig na gekeken worden. In verband hiermede is de chef van de Amerikaansche vliegmo- torenfabriek, de heer Kennedy, naar Rot terdam overgekomen, ten einde zich op de hoogte te stellen van de fabricagefout, die in één der motoren werd ontdekt, en ten gevolge waarvan de „Zilvermeeuw" on langs met motorpech te kampen kreeg. Met de reparatie der motoren hoopt men voor het einde dezer maand gereed te zijn. Anti-Duitsche reclameplaten. De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft de volgende circulaire gericht tot de burgemeesters van onderscheidene ge meenten: „Het is der regeering gebleken, dat op openbare aanplakborden of -plaatsen meermalen platen en aanplakbiljetten zijn aangebracht, welke een beleedigenden in houd bevatten voor de regeering van be paalde landen. Zoodanige affiches zijn niet geschikt ter bevordering van de goe de verstandhouding met bevriende na ties en kunnen afbreuk doen aan de daar mee onderhouden vriendschappelijke be trekkingen. Ik zou het zeer op prijs stellen, dat zooveel doenlijk het aanbrengen van der gelijke biljetten wordt tegengegaan en roep daartoe ten dezen uw medewerking in, voor zoover uwerzijds daarop invloed kan worden uitgeoefend". Het C. N. V. en de arbeidende jeugd. In de op 28 December j.l. gehouden vergadering van het Algemeen Bestuur van het G. N. V. werd medegedeeld, dat binnenkort zal worden overgegaan tot het instellen van een Commissie van Advies inzake jeugdwerk en vakontwikkeling. Deze beslissing staat in verband met een door de algemeene vergadering van dit verbond genomen besluit om tot instel ling van zulk een commissie over t© gaan, zoodra het dagelijksch bestuur het tijdstip daartoe gekomen achtte. De taak van deze Commissie zal zijn in den meest uitgebreiden zin advies te geven omtrent uitvoering van het Jeugd- rapport van het Christelijk Nationaal Vakverbond. D'e aangesloten bonden, die voor deelname aan dit werk in aanmer king komen, zijn bereids uitgenoodigd een lid in deze commissie aan te wijzen. Schepen naar Sovjet-Rusland. De Nederlandsche stoomschepen Kra lingen, 1379 ton bruto en 798 ton netto, in 1917 bij L. Smit Zoon te Kinderdijk gebouwd, van de N. V. Maatsch. St Kra lingen (N. V. Gebr. van Uden's Scheepv.- Mij.) te Rotterdam; Hillegom, 2152 ton bruto en 1222 ton netto, in 1916 bij A. F. Smulders te Schiedam gebouwd, van de N. V. Maatsch. St. Hillegom (Gebr. van Uden) te Rotterdam, en Wassenaar, 2173 ton bruto en 1236 ton netto, in 1917 bij de Werf Gusto te Schiedam gebouwd, van N. V. Maatsch. St. Wassenaar (Gebr. v. Uden) te Rotterdam, zijn tegen contante betaling aan Sovjet-Rusland verkocht.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 1