P
Binnenland.
Uit de Provincie
en dan nog een vreeselijk gedreun, ge
volgd door een derden slag van het toe
stel, hetwelk tegen den grond sloeg. Geen
oogenblik hebben wij getwijfeld dat een
vliegtuig was verongelukt, want wij had
den de motoren gehoord. Wij zijn als be
zeten naar buiten geloopen en hebben on
middellijk getracht de passagiers, die wij
in de kajuit beklemd zagen zitten, te hel
pen. Het was onbegrijpelijk hoe het kwam
dat wij niets konden open krijgen. Er war
ren wel een 25, 50 personen bezig aan
het toestel, met volle geweld. Ik stelde
vooral pogingen in het werk, om een
ouden heer te bevrijden, dien ik zitten
zag. Wij hadden samen de schouders on
der planken gezet om de kajuit uit el
kaar te duwen en had de ontvlamming
van het toestel nog een beetje uitgeble
ven, dan hadden wij waarschijnlijk al de
lijken kunnen bergen.
Wij dachten allen dat we in brand
stonden want de ontvlamming is gebeurd
in een ommez'en. Wij hadden geen keus
en moesten alles in den steek laten.
De toestand in Roemenië.
Op het oogenblik dat te Sinaja de trein
met het lijk van den Roemeenschen mi
nister-president Doeca in beweging kwam
ia een zwager van den minister de tijde
lijke gevangenis in het stationsgebouw,
waar de moordenaar voorloopig was op
gesloten, binnengedrongen. Hij loete een
revolverschot op den gevangene, doch
daar zijn hand beefde werd Gonstanti-
nesco slechts licht aan de hand gewond.
Voigena een bericht van de ,JDonau-
post" uit Boekarest heeft de Roemeensche
ministerraad den tekst van een Kon. Be
sluit uitgewerkt, waarbij de regeering
wordt gemachtigd, in twaalf districten
den staat van beleg af te kondigen. Het
besluit ia reeds door den koning onder
teekend.
De ministerraad besloot alle beambten
in openbaren dienst, die hebben deelgeno
men aan eenigerlei vereeniging met ter
roristisch karakter, van hun functie te
ontheffen.
Koude in Amerika.
Ook op Oudejaarsdag heeft de felle
koude een groot gedeelte der Vereenigde
Staten geteisterd. Te New-York werd met
een temperatuur van ruim 21 graden on
der nul een record sedert 16 jaar bereikt.
Van de sneeuwruimera, die gedurende
den nacht in de straten van New-York
aan het werk waren, moesten velen ten
gevolge van de hevige houde het werk
staken. Ook te Lakehurst geraakten 30
arbeiders bewusteloos van de koude en
moesten vier hunner in een ziekenhuis
worden opgenomen.
Behalve de 10.000 man vast personeel
heeft de stad New-York nog 22.000 werk-
loozen aan het werk gezet om sneeuw te
ruimen.
Uit Boston, waar de temperatuur gis
ternacht 27 graden onder nul bedroeg,
wordt gemeld, dat 35 personen tengevol
ge van de koude zijn overleden.
Japan en Rusland.
Donderdag zijn te Charbin opnieuw 25
Sovjet-Russische employé's van den Chi-
neeschen Oosterspoorweg gearresteerd,
beschuldigd van spionnage ten behoeve
van het Roode Leger. De Sovjet-regeering
heeft hun onmiddellijke invrijheidsstel-
ling geëischt, die door de Mandsjoerij-
sche regeering ia geweigerd.
Ala repressaille-maatregel heeft de
Sovjet-regeering in Siberië 25 Mands-
joerijsche onderdanen laten arresteeren
en verklaard, dezen als gijselaara te be
schouwen die gefusilleerd zullen worden
indien de regeering van Mandsjoekwo het
waagt, de gearresteerde Russen ter dood
to brengen.
Zaterdag is in het Kremlin een ge
heime krijgsraad gehouden.
Ook fe Boedapest anti-lawaai-campagne.
Boedapest wil de rustigste stad van
Europa worden.
De politie heeft verklaard, dat bijna
de helft van het gewone dagelijksche la
waai in de stad geheel onnoodig wordt
veroorzaakt en heeft in verband hier
mede een lijst opgesteld voor bestuurders
van automobielen en andere voertuigen
met verboden geluiden.
Van overtreders worden zorgvuldig lijs
ten bijgehouden en bij iedere overtreding
worden zij zwaar beboet.
10 millioen werkoozen in de Ver. Staten.
De „Federation of Labor", de Ameri-
kaansche arbeidersfederatie, schat het
aantal werkloozen in de Vereenigde Stap
ten per eind November op 10.702.000. De
voorzitter der federatie, Green, verklaart,
dat het aantal werkloozen in November
en de eerste helft van December sneller
is gestegen dan in eenige andere periode
sinds Januari 1933.
Generaal Johnson, de oud-voorzitter
van de N. R. A., merkte naar aanleiding
van deze laatste verklaring op, dat hij
zich hierdoor min of meer onaangenaam
getroffen voelde. Volgens een mededee-
ling van den minister van Binnenland-
sche Zaken zal door de uitvoering van
openbare werken aan 750.000 personen
arbeid worden verschaft, bij de herbe-
bossching aan 300.000 en bij werkzaam
heden voor particulieren aan 4.000.000
werkloozen.
Korfe berichten.
i De Duitsche minister van binnen-
Iandsche zaken heeft allen autoriteiten
verzocht, te verordenen, dat in de Duit
sche kalenders speciaal die, welke door
de overheid gebruikt worden, de joodsche
feestdagen niet meer worden vermeld.
i Zaterdag is de bond van hoogere
Pruisische ambtenaren, die 40.000 leden
telde, ontbonden.
Volgens een verordening van den
Duitschen Rijkspresident zullen de Duit
sche handelsschepen vanaf heden de ha-
kenkruisvlag op den boeg moeten laten
waaien.
De snelheid der treinen in Duitsch-
land zal gedurende het jaar 1034 aan
merkelijk verhoogd worden.
De Spaansche minister van binnen-
landsche zaken heeft ter beveiliging van
de openbare orde de onverwijlde inrich
ting van concentratiekampen voor staats
gevaarlijke elementen bevolen.
Green, de leider van den Amerikaan-
schen vakvereenigingsbond, heeft een op
roep gepubliceerd om tot den boycot van
Duitsche goederen aan te sporen. Hij
verlangt, dat onmiddellijk het vroeger ge
nomen boycotbesluit ten uitvoer zal wor
den gebracht en de boycot toegepast zal
worden zoolang de Duitsche regeering de
vakvereenigingen in Duitschland onder
drukt en de joden vervolgt.
Tal van oude j aars vieringen in Wee-
nen zijn in de café's onmogelijk gemaakt
door aanvallen met traangas. Er zijn op
24 plaatsen groote ontploffingen geweest,
waarbij eenige telefooncellen zijn bescha
digd. In de buurt van Weenen, te St. An-
diaewoedern, werd om twaalf uur
's nachts een dynamietaanslag gepleegd
op de electrische centrale van Opponizt,
waarbij de daders zonder herkend te zijn,
konden ontsnappen.
Bezuiniging op defensie.
Het rapport van de Commissie-Iden-
burg over de bezuiniging op de lands
verdediging is in hoofdzaak gereed geko
men. Eerstdaags zal daaraan de laatste
hand worden gelegd, zoodat het vermoe
delijk nog in de eerste helft van Januari
aan de regeering zal kunnen worden
aangeboden.
De nachtdienst op het Moerdijksche veer.
Zooals bekend, verzochten de A.N.W.B.
en de K.N.A.G., welke vereenigingen het
initiatief namen voor een zesmaandelijk-
sche proef met een geregelden nacht
dienst op het veer MoerdijkWillems
dorp, in verband met de gunstige resul
taten van deze proef aan den Minister
van Waterstaat voor den nachtelijken
dienst van het veer Moerdijk-Willems
dorp een definitieve regeling te willen
treffen en wel zoodanig, dat de exploita
tie daarvan met 1 Jan. 1934 van rijks
wege zal worden voortgezet.
In antwoord op dit verzoek ontvingen
de vereenigingen thans bericht, dat de
Minister van Waterstaat het gewenscht
acht, dat, voordat invoering van een de
finitieven nachtdienst aan het Moerdijk
sche veer in overweging wordt genomen,
de proefneming met het doen van nacht
vaarten nog eenigen tijd wordt voort
gezet.
Teneinde over de gegevens van een ge
heel jaar te beschikken, zal deze nieuwe
proef worden genomen tijdens de maan
den Januari tot en met Juni 1934 voor
rekening van het rijk en op den bestaan-
den voet met dien verstande evenwel, dat
de laatste op het dienstrooster voor de
maanden November en December 1933
voorkomende nachtvaarten (vertrek Moer
dijk 5.30 u. en Willemsdorp 5.45 u.) met
ingang van 1 Jan. a.s. bijl den dagdienst
worden ingedeeld, zoodat voor deze over
tochten voortaan enkel inplaats van
dubbel tarief verschuldigd zal zijn.
In het tarief voor de nachtvaarten
komt geen wijziging.
Nationaal fonds voor de luchtvaart.
Onder voorzitterschap van generaad G.
J. Snijders is een Pelikaan-comité opge
richt, dat zich wil belasten met 't houden
van een nationale inzameling voor de
stichting van een nationaal fonds, dat ten
doel zal hebben het bevorderen en steu
nen van de Nederlandsche luchtvaart in
den meest algemeenen zin. Eere-voorzit-
ters van dit comité zijn de minister-pre
sident en de ministers van Binnenland-
sche Zaken, Waterstaat en Defensie.
Wat zal Mussert doen?
Op een vraag van het „Utrechtsch dag
blad" heeft Ir Mussert medegedeeld, dat
hij, naar aanleiding van den verbads
maatregel van den minister-president,
zijn hoofd-ingenieurschap zal neerleggen
bij den Utrechtschen provincialen Water
staat.
De post van de Pelikaan.
Bij de post is het een wedijveren ge
worden wie de mail van de Pelikaan wel
het spoedigst bezorgd zou hebben.
Direct na de landing Zaterdagavond
is de post naar Amsterdam vervoerd en
daar gesorteerd. Vandaar werd de post
's nachts naar verschillende plaatsen in
ons land verzonden en op Oudejaarsmor
gen besteld.
Natuurlijk stonden de enveloppen in 't
teeken der belangstelling. Heel veel af
zenders uit Indië hadden in hun brieven
't verzoek gedaan de enveloppe als herin
nering aan dit prachtige luchtvaartfeit te
mogen terug ontvangen.
Klachten betreffende de werkverschaffing
Het Tweede Kamerlid, de heer Boon,
heeft aan den Minister van Sociale Za
ken de volgende schriftelijke vragen ge
steld:
1. Is het juist, dat de minister aan de
gemeentebesturen heeft doen weten, dat
georganiseerde arbeiders, die tewerk ge
steld zijn bij de gesubsidieerde werkver
schaffingen, voortaan klachten en w
sohen, de werkverschaffing bétreffende
aan hun organisaties moeten voorleggen,
terwijl de ongeorganiseerde arbeiders bij
de tewerkstellingen rechtstreeks hun
klachten en wenschen bij hun gemeente
besturen moeten indienen?
2. Indien de eerste vraag bevestigend
wordt beantwoord, volgt daar dan uit,
dat de gemeentebesturen niet bevoegd
zijn in den vervolge kennis te nemen van
klachten of wenschen van georganiseerde
arbeiders, indien deze klachten of wen
schen rechtstreeks tot hen gericht wor
den?
3. Wil de minister mededeelen, of zijn
voorschriften ook gelden ten aanzien van
organisaties van arbeiders, die openlijk
of bedektelijk het gezag in Nederland
trachten te ondermijnen?
DE TERUGKEER VAN DE PELIKAAN.
Een uiterst moeilijke landing. Het heen
record nog verbeterd.
De „Pelikaan", Dinsdagmiddag om
5.40 u. (Amsterd. tijd) van Batavia ver-
troken, landde Zaterdagavond 10.10 u.
(A.T.) op Schiphol en volbracht aldus de
terugreis in 100 uur en 30 minuten. De
tocht van Amsterdam naar Indië was ge
maakt in 100 uur en 40 minuten, zoodat
het record keurig werd verbeterd.
De landing was zeer moeilijk wegens
den zwaren mist die op slechts 25 M.
hoogte boven Schiphol hing. Reeds te
9.40 hoorden men de „Pelikaan" boven
het vliegveld, doch het toestel moest
doorvliegen, daar landing niet mogelijk
bleek.
Gedurende de minuten, die verstreken
steeg de spanning onder de menigte
het aantal belangstellenden op het vlieg
veld werd op 20.000 geschat tot het
kookpunt.
Toen de „Pelikaan" eindelijk aan den
grond kwam, barstten de toejuichingen
van alle kanten los, terwijl het Wilhel
mus werd gespeeld.
De kranige bemanning werd het eerst
toegesproken namens H. M. de Koningin
door jhr Van Kinschot, ordonnans
officier van Hare Majesteit.
Minister Kalff deelde daarop
mede, dat alle vier leden der bemanning
zijn benoemd tot ridder in de Orde van
Oranje-Nassau.
Verder werd o.a. nog het woord ge
voerd door Minister de Wilde, burge
meester de Vlugt, Ir Damme, directeur-
generaal van de P. T. T. en tenslotte
door de vliegers zelf, die met een enkel
woord voor de gebrachte hulde bedank
ten.
Van Z. K. H. Prins Hendrik en van
Prinses Juliana werden telegrammen van
gelukwensch ontvangen.
Omtrent de landing, die door den dik
ken mist uiterst moeilijk en gevaarlijk
was, meldt de T e 1 e g r. nog:
De wijze, waarop de „Pelikaan" ge
land is, vormt wel een der knapste staal
tjes van vliegkunst, die tot dusver ver
toond zijn. De piloten hebben zoo lang bo
ven Schiphol gecirkeld, tot zij het mist-
baken gevonden hadden en zij het be
kende zoemende geluid hoorden. Toen
zij het licht van de schijnwerpers zagen,
hebben zij het vliegtuig met op halve
kracht draaiende motoren lager laten
komen, totdat zij een van de groote lam
pen duidelijk konden ontwaren. Daarna
zijn zijl volgas opgetrokken, hebben de
lampen geteld en de middelste lamp vast
gehouden. Ze hebben de Pelikaan" toen
in een bocht gestuurd, als bij een nood
landing, waarop zij veilig op den grond
kwamen.
In lonze nabijheid bevond zichj Frits
Koolhoven, de bekende vliegenier en con
structeur. Hij zeide: „Alleen een groot
vlieger is tot zooiets in staat."
Nu een groot vlieger is Smirnoff onge
twijfeld.
Een oud-militair vlieger vertelde uit
zijn herinneringen het volgende:
„Den eersten indruk van Smirnoff ver
geet ik nooit. Ik was twee jaar militair
vlieger geweest en probeerde piloot bij
de K.L.M. te worden; met een paar col
lega's, óók van Soesterberg, zouden we
tijdens de opleiding als 2e bestuurder op
de lijtien meevliegen. Het is al een jaar of
vijf geleden. Den eersten den besten keer
werd ik bij Smirnoff ingedeeld, die naar
Londen moest. Overal mistte het. Ik had
nog nooit met slecht weer gevlogen en
vond het maar matig; ik zie nog den
groeten F VIII in den mist hier op het
plateau' staan en Smirnoff aan komen
stappen, dik in leer en bont en met maar
een beetje goedmoedige aandacht voor
mij, aviatisch groentje naast hem op den
bok. Hij startte, ging meteen boven den
mist vliegen, morrelde onderweg eens
zoowat aan de radio, zette zoo nu en dan
eens een nieuwen koers op. Ik kon er
geen touw aan vast knoopen; we vlogen
steeds maar boven dezelfde mistlaag.
Drie keer tikte hij op mijn schouder, wees
dan naar beneden op de wolken en riep
eerst „Vlissingen", toen „Calais", toen
„Dover".
„Hoe is 't weer in Croydon?" vroeg ik.
„Drie honderd meter zicht", zei hij.
Ik was er haast net zoo lief meteen uit
gestapt.
Hij vloog maar, twee handen om het
levier, leek den mist vergeten. De man,
die in den oorlog zeven machines had
neergeschoten, bedacht ik. Maar hoe hij
dit geval zou rooien
We vlogen op 400 meter.
Ineens zei hij: „We moeten er zijn."
Bezwaard keek ik over de wolkenzee,
waaronder blijkbaar Croydon met 300
meter zicht
Hij riep iets door de telefoon. Een
paar seconden later barstte ergens boven
de wolken een vuurpijl. Scherp hield hij
dat punt in de gaten, maakte een groote
curve, riep door de telefoon om eer twee
den vuurpijl gereed te houden tot hij be
vel tot afvuren gaf. Nog eens draaide hij,
steeds turend van het kompas naar de
plek, waar de vuurpijl gebarsten was,
riep plotseling weer wat door de telefoon.
Opnieuw kwam een vuurpijl. Dan nam
hij, zeker van zijn zaak, na weinige se
conden een duik in den nevel. Laat ik u
zeggen, dat ik 'm nog nooit zoo geknepen
heb: met één vleugel 'omhoog, half slip
pende, liet hij den F VIII glijden de
hoogtemeter sprong achteruit, ineens gaf
hij een haal aan het levier voor ik ook
nog maar iets gezien had, en zag ik de
wielen over het gras rijden nèt over
den witten cirkel in het midden van Cry-
don's vliegveldl
Hij stapte er even bedaard uit als hij er
in gestapt was.
DE POSTJAGER TE BATAVIA.
Zondagmorgen te Batavia geland.
In 45 vlieguren naar Indië.
De Postjager is Zondag 31 December
1933, te half tien 's morgens, Indische
tijd, dus 2.20 uur G.M.T. behouden op
het vliegveld fe Tjililitan bij Batavia ge
land.
Het vliegtuig vertrok 23.30 uur G.M.T.
van den 30sten December van Singapora
en heeft den afstand van Singapore naar
Batavia van 932 K.M. in 2 uur en 50 min.
afgelegd, hetgeen dus een snelheid van
329 K.M. per uur beteekent.
De voorzitter van het Studie Comité,
de heer A. F. Bronsing. heeft telefonisch
met de vertegenwoordigers van het Stu
die Comité te Batavia gesproken, en van
hen vernomen, dat de bemanning van het
toestel in uitstekende conditie te Batavia
is aangekomen.
Voor de aankomst bestond te Batavia
groote belangstelling; naar schatting war
ren tusschen de 3000 en 4000 personen
aanwezig.
Het Comité Snelpost in Nederlandsch-
Indië heeft de wenschelijkheid naar vo
ren gebracht om den Postjager ook Me-
dan, Semarang en Soerahaja te laten
aandoen, wegens ook de daar bestaande
groote belangstelling, alvorens de terug
reis naar Holland aan te vragen. Besloten
is het aan de vertegenwoordigers over te
laten dit zoo mogelijk te regelen.
De mogelijkheid bestaat, dat in verband
hiermede het vertrek van Batavia naar
Holland één of twee dagen later dan 5
Januari a.s. zal worden gesteld.
Het ligt in hef voornemen, zoowel het
vertrek van Indië, als de aankomst op
Schiphol per radio uit te zenden.
De Postjager heeft op zijn tocht naax
Nederlandsch-Indië een tweeden tegen
slag ondervonden, doodat het vliegveld
Tjililitan bij Batavia door het bureau
Luchtvaart van het verkeersdepartement
ongeschikt geacht werd voor een nacht
landing, terwijl de moesson een bezwaar
vormde voor een nachtlanding op het
vliegveld Andir bij Bandoeng.
De bemanning van den Postjager kon
'hierdoor geen gevolg geven aan haar
voornemen om Zaterdagmiddag te Bata^-
via aan te koinen, wat anders gemakke
lijk mogelijk geweest was en heeft Zater
dagmorgen van 10 uur 30 min. G.M.T.
tot 's avonds 23 uur 30 min., dus 13 uur
te Singapore moeten wachten, alvorens
de reis te kunnen vervolgen naar Bata
via, waar Zondagmorgen om 2 u. 20 min.
geland is (G.M.T.).
De tocht van Athene naar Batavia is
volbracht in 72 uur 20 min. Van Athene
werd vertrokken op denzelfden tijd, als
waarop de reis vandaar zou zijn ver
volgd, indien het vliegtuig geen noodlan
ding te Grottaglie had moeten maken, n.l.
om 2 uur in den morgen. De tijd tusschen
vertrek Schiphol, 4 uur 34 min. G.M.T.
en vertrek van Athene om 2 uur G.M.T.
zou dus bedragen hebben 21 uur 26 min.
Zonder de noodlanding in aanmerking
te nemen komt men op een totaal van 93
uur 46 min., en zonder het gedwongen
verblijf te Singapore, waar anders niet
zou zijn geland, op 80 uur 46 min.
De tocht werd volbracht met ruime
rustpoozen in de verschillende plaatsen,
die op de route werden aangedaan. In to
taal zijn slechts ruim 45 vlieguren
noodig gweest om den afstand van 13.600
K.M. af te leggen.
De aanslag op den burgemeester van
Eede.
De dezer dagen door de marechaussee
te Aardenburg aangehoudene A. M., leur
der te Maldeghem (B.\ die er van ver
dacht wordt een tweeted schoten uit een
alarmpistool te hebben gelost op den
burgemeester te Eede, en verdacht van
bedreiging, is naar het huis van bewa
ring te Middelburg overgebracht.
De Z.-VI. T. M., die op Kerstdag geen
Zondag houdt.
Do Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-
Maatschappij meende er niet toe te kun
nen besluiten om op Kerstdag den Zon
dagsdienst voor te schrijven. Als 'de tram
op dien dag voorbij rolt vertellen de
Zeeuwsch Vlamingen elkaar de mop, dat
de menschen onder de banken zitten. Bij
na geen sterveling valt er op zoo'n dag
in de Z.-VI. stoomtram aan te treffen.
Daar de Nederlandsche spoorwegen en de
Prov. Stoombootdienst op Kerstmis wel
Zondagsdienst hebben, is er vrijwel geen
correspondentie met treinen en booten.
Het trammetje gedraagt zich als de re-
cruut die beweerde, dat heel zijn sectie
uit de pas en hij alleen in de pas mar
cheerde.
In de provinciale almanak kunt ge vin
den, dat de president-commissaris van de
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maat
schappij de heer mr M. Lippens is, de te
genwoordige Belgische minister van
Kunsten en Wetenschappen. Hij behoort
tot de Belgische liberalen, die op Eersten
en Tweeden Kerstdag bijvoorbeeld ook
hun dagbladen doen verschijnen. Hij is
een man, die in hooge mate tot de ont
kerstening van het publieke leven on
zer Zuiderburen heeft bijgedragen,
Is het onder invloed van dezen presi
dent-commissaris, dat de directie der
Z.-VI, T. M. zoo in strijd met de chris
telijke traditie den Zondagsdienst weigert
in te voeren op hooge feestdagen, zooals
Kerstdag? Of meent de directie niet an
ders te kunnen handelen? Wij kunnen
ons niet voorstellen, dat deze regeling de
instemming heeft- van christelijke com
missarissen, zooals de heeren mr P. Die-
leman en J. A. van Rompu, schrijft het
„Dagbl. v. N.-Br."
Tweehonderd werkloozen
minder. De stijfsel- en glucosefabriek
te Seis van Gent, die aanvang December
haar bedrijf had stopgezet als gevolg van
regeeringsmaatregelen op het gebied van
haar grondstof, mais, zal 2 Januari de
fabricage bij wijze van proef hervatten.
Hierdoor komen ongeveer tweehonderd
arbeiders weer aan het werk.
W a t e r 8 o h a p p en. Bij K. B.
zijn benoemd tot lid van het bestuur der
waterkeering van den calamiteuzen Vlie-
tepolder, C. D'ieleman, te Wissekerke; tot
gezworene van den Muijepolder, J. L.
Quaack te St. Maartensdijk.
Stofzuigers, de grootste sorteering
bij J. M. Polderman, Goes Vanaf f0.75
per week. (Adv.)
Bij Kon. Besluit van 27 Dec. 1933
zijn met ingang van 1 Jan. 1934 benoemd
bij het reserve-personeel der landmacht
tot reserve tweede luitenant;
bij het wapen der infanterie:
bij het 7de reg. W. J. Kramer, Kloe-
tinge, I. P. Toussaint, Groede; bij het 11de
reg. H. Sinke, Goes; bij het 14de reg. J.
H. Ligteringen, Vlissingen, EL van der
Schuur, Middelburg, C. J. Kooman, Goes,
C. A. van der Eyk, Vlissingen; bij het 20e
reg. P. E. Danielse, Middelburg; bij het
regiment wielrijders J. Waverijn, Krui-
ningen, allen vaandrigs.
bij het wapen der artillerie: bij het 7de
rog. veldart. de kornet J. L. de Jager te
Kapelle.
Middelburg. De kassiersfirma J. A.
Tak Co., alhier, herdacht gisteren den
dag, waarop voor 75 jaar de heer J. A.
Tak deze zaak stichtte. Aanvankelijk ge
vestigd in het nu afgebroken gebouw op
den hoek van de Groenmarkt en de Korte
Lombardstraat (thans burgemeester Tak-
straat) is het kantoor later verplaatst
naar de Lange Singelstraat, doch eenige
jaren geleden weer naar de Groenmarkt,
doch in het groote pand nabij de Kapoen
straat.
In verband met het in 1933 overlijden
van den oudsten firmant, mr J. A. Heijse,
was besloten het jubileum op eenvoudige
wijze te herdenken. Gistermiddag kwa
men de huidige firmanten, mr J. A. Du-
mon Tak en mr J. H. C. Heijse, met het
personeel op het kantoor der firma bij
een. Wederkeerig zijn woorden van waar
deering gesproken en mochten de leden
van het personeel ieder een gouden hor
loge in ontvangst te nemen. Hunnerzijds
hebben zij ook de firma gehuldigd. Vele
bloemstukken van zakenrelaties en an
dere vormen van gelukwenschen waren
bewijzen van de waaxdeering, die deze
firma geniet.
Vlissingen. Een afscheid. Zater
dagavond, kort na binnenkomst van de
mailboot, verzamelden zich de ambtena
ren der invoerrechten nog even in hun
kantoor aan de haven alhier, om afscheid
te nemen vacn den heer P. van Wou we,
aan wien door den Minister van Financi
en met ingang van 1 Jan. 1934 eervol
ontslag is verleend.
Hartelijk werd hij daarbij toegesproken
namens alle ambtenaren door den verifi
cateur, chef van den dienst, dhr C. Heuta,
die hem prees als een plichtsgetrouw
ambtenaar. Wij allen, aldus Spr., hopen
van harte, dat u nog vele jaren in ge
zondheid van uw pensioen moogt genie
ten.
Hierna dankte dhr Van Wonwe voor
de goede wenschen en memoreerde, dat
hij van zijn 37 dienstjaren er niet minder
dan 33 te Vlissingen aan de 'haven had
gediend.
Als scheepsmeter, niet alleen van zee
schepen, maar ook van binnenvaartuigen,
is de heer Van Wou we in onze provincie
geen onbekende.
Goes. De collecte voor het crisis-comité
bracht vorige week f 56,40 op.
i Zaterdagmiddag had het zoontje
van de wed. Hamelink de onvoorzichtig
heid te spelen bij de bijt in de Oostvest,
waarin de eenden, ganzen en zwanen
zwemmen. Het jongetje geraakte te wa
ter en zou zeker verdronken zijn, indien
niet de heer Bedet, student te Leiden,
die op de vest aan het schaatsenrijden
was geweest, direct te water gesprongen
was en zwemmende den jeugdigen dren
keling had gered.
Ook hier zijn op den morgen van
den Oudejaarsdag tal van Pelikaan-brie
ven bezorgd. Het personeel van het post
kantoor heeft blijkbaar het mogelijke ge
daan om een vlugge bestelling te bevor
deren, door zoodra een gedeelte gearri
veerd was, dit dadelijk te bestellen.
Wij ontvingen te 10.15 o.m. een brief,
die blijkens den inhoud Dinsdagavond te
10.35 te Batavia was gepost.
Schore. Op 4 Januari a.s. zal de nieuwe
burgemeester feestelijk worden ingehaald.
Om 12 uur wordt de optocht opgesteld
op de grens der gemeente nabij de kom
van Biezelinge alwaar dan de burgemees-
tig) is
schoten.
nomen,
gebed.
I