P Binnenland. Uit de Provincie en dan nog een vreeselijk gedreun, ge volgd door een derden slag van het toe stel, hetwelk tegen den grond sloeg. Geen oogenblik hebben wij getwijfeld dat een vliegtuig was verongelukt, want wij had den de motoren gehoord. Wij zijn als be zeten naar buiten geloopen en hebben on middellijk getracht de passagiers, die wij in de kajuit beklemd zagen zitten, te hel pen. Het was onbegrijpelijk hoe het kwam dat wij niets konden open krijgen. Er war ren wel een 25, 50 personen bezig aan het toestel, met volle geweld. Ik stelde vooral pogingen in het werk, om een ouden heer te bevrijden, dien ik zitten zag. Wij hadden samen de schouders on der planken gezet om de kajuit uit el kaar te duwen en had de ontvlamming van het toestel nog een beetje uitgeble ven, dan hadden wij waarschijnlijk al de lijken kunnen bergen. Wij dachten allen dat we in brand stonden want de ontvlamming is gebeurd in een ommez'en. Wij hadden geen keus en moesten alles in den steek laten. De toestand in Roemenië. Op het oogenblik dat te Sinaja de trein met het lijk van den Roemeenschen mi nister-president Doeca in beweging kwam ia een zwager van den minister de tijde lijke gevangenis in het stationsgebouw, waar de moordenaar voorloopig was op gesloten, binnengedrongen. Hij loete een revolverschot op den gevangene, doch daar zijn hand beefde werd Gonstanti- nesco slechts licht aan de hand gewond. Voigena een bericht van de ,JDonau- post" uit Boekarest heeft de Roemeensche ministerraad den tekst van een Kon. Be sluit uitgewerkt, waarbij de regeering wordt gemachtigd, in twaalf districten den staat van beleg af te kondigen. Het besluit ia reeds door den koning onder teekend. De ministerraad besloot alle beambten in openbaren dienst, die hebben deelgeno men aan eenigerlei vereeniging met ter roristisch karakter, van hun functie te ontheffen. Koude in Amerika. Ook op Oudejaarsdag heeft de felle koude een groot gedeelte der Vereenigde Staten geteisterd. Te New-York werd met een temperatuur van ruim 21 graden on der nul een record sedert 16 jaar bereikt. Van de sneeuwruimera, die gedurende den nacht in de straten van New-York aan het werk waren, moesten velen ten gevolge van de hevige houde het werk staken. Ook te Lakehurst geraakten 30 arbeiders bewusteloos van de koude en moesten vier hunner in een ziekenhuis worden opgenomen. Behalve de 10.000 man vast personeel heeft de stad New-York nog 22.000 werk- loozen aan het werk gezet om sneeuw te ruimen. Uit Boston, waar de temperatuur gis ternacht 27 graden onder nul bedroeg, wordt gemeld, dat 35 personen tengevol ge van de koude zijn overleden. Japan en Rusland. Donderdag zijn te Charbin opnieuw 25 Sovjet-Russische employé's van den Chi- neeschen Oosterspoorweg gearresteerd, beschuldigd van spionnage ten behoeve van het Roode Leger. De Sovjet-regeering heeft hun onmiddellijke invrijheidsstel- ling geëischt, die door de Mandsjoerij- sche regeering ia geweigerd. Ala repressaille-maatregel heeft de Sovjet-regeering in Siberië 25 Mands- joerijsche onderdanen laten arresteeren en verklaard, dezen als gijselaara te be schouwen die gefusilleerd zullen worden indien de regeering van Mandsjoekwo het waagt, de gearresteerde Russen ter dood to brengen. Zaterdag is in het Kremlin een ge heime krijgsraad gehouden. Ook fe Boedapest anti-lawaai-campagne. Boedapest wil de rustigste stad van Europa worden. De politie heeft verklaard, dat bijna de helft van het gewone dagelijksche la waai in de stad geheel onnoodig wordt veroorzaakt en heeft in verband hier mede een lijst opgesteld voor bestuurders van automobielen en andere voertuigen met verboden geluiden. Van overtreders worden zorgvuldig lijs ten bijgehouden en bij iedere overtreding worden zij zwaar beboet. 10 millioen werkoozen in de Ver. Staten. De „Federation of Labor", de Ameri- kaansche arbeidersfederatie, schat het aantal werkloozen in de Vereenigde Stap ten per eind November op 10.702.000. De voorzitter der federatie, Green, verklaart, dat het aantal werkloozen in November en de eerste helft van December sneller is gestegen dan in eenige andere periode sinds Januari 1933. Generaal Johnson, de oud-voorzitter van de N. R. A., merkte naar aanleiding van deze laatste verklaring op, dat hij zich hierdoor min of meer onaangenaam getroffen voelde. Volgens een mededee- ling van den minister van Binnenland- sche Zaken zal door de uitvoering van openbare werken aan 750.000 personen arbeid worden verschaft, bij de herbe- bossching aan 300.000 en bij werkzaam heden voor particulieren aan 4.000.000 werkloozen. Korfe berichten. i De Duitsche minister van binnen- Iandsche zaken heeft allen autoriteiten verzocht, te verordenen, dat in de Duit sche kalenders speciaal die, welke door de overheid gebruikt worden, de joodsche feestdagen niet meer worden vermeld. i Zaterdag is de bond van hoogere Pruisische ambtenaren, die 40.000 leden telde, ontbonden. Volgens een verordening van den Duitschen Rijkspresident zullen de Duit sche handelsschepen vanaf heden de ha- kenkruisvlag op den boeg moeten laten waaien. De snelheid der treinen in Duitsch- land zal gedurende het jaar 1034 aan merkelijk verhoogd worden. De Spaansche minister van binnen- landsche zaken heeft ter beveiliging van de openbare orde de onverwijlde inrich ting van concentratiekampen voor staats gevaarlijke elementen bevolen. Green, de leider van den Amerikaan- schen vakvereenigingsbond, heeft een op roep gepubliceerd om tot den boycot van Duitsche goederen aan te sporen. Hij verlangt, dat onmiddellijk het vroeger ge nomen boycotbesluit ten uitvoer zal wor den gebracht en de boycot toegepast zal worden zoolang de Duitsche regeering de vakvereenigingen in Duitschland onder drukt en de joden vervolgt. Tal van oude j aars vieringen in Wee- nen zijn in de café's onmogelijk gemaakt door aanvallen met traangas. Er zijn op 24 plaatsen groote ontploffingen geweest, waarbij eenige telefooncellen zijn bescha digd. In de buurt van Weenen, te St. An- diaewoedern, werd om twaalf uur 's nachts een dynamietaanslag gepleegd op de electrische centrale van Opponizt, waarbij de daders zonder herkend te zijn, konden ontsnappen. Bezuiniging op defensie. Het rapport van de Commissie-Iden- burg over de bezuiniging op de lands verdediging is in hoofdzaak gereed geko men. Eerstdaags zal daaraan de laatste hand worden gelegd, zoodat het vermoe delijk nog in de eerste helft van Januari aan de regeering zal kunnen worden aangeboden. De nachtdienst op het Moerdijksche veer. Zooals bekend, verzochten de A.N.W.B. en de K.N.A.G., welke vereenigingen het initiatief namen voor een zesmaandelijk- sche proef met een geregelden nacht dienst op het veer MoerdijkWillems dorp, in verband met de gunstige resul taten van deze proef aan den Minister van Waterstaat voor den nachtelijken dienst van het veer Moerdijk-Willems dorp een definitieve regeling te willen treffen en wel zoodanig, dat de exploita tie daarvan met 1 Jan. 1934 van rijks wege zal worden voortgezet. In antwoord op dit verzoek ontvingen de vereenigingen thans bericht, dat de Minister van Waterstaat het gewenscht acht, dat, voordat invoering van een de finitieven nachtdienst aan het Moerdijk sche veer in overweging wordt genomen, de proefneming met het doen van nacht vaarten nog eenigen tijd wordt voort gezet. Teneinde over de gegevens van een ge heel jaar te beschikken, zal deze nieuwe proef worden genomen tijdens de maan den Januari tot en met Juni 1934 voor rekening van het rijk en op den bestaan- den voet met dien verstande evenwel, dat de laatste op het dienstrooster voor de maanden November en December 1933 voorkomende nachtvaarten (vertrek Moer dijk 5.30 u. en Willemsdorp 5.45 u.) met ingang van 1 Jan. a.s. bijl den dagdienst worden ingedeeld, zoodat voor deze over tochten voortaan enkel inplaats van dubbel tarief verschuldigd zal zijn. In het tarief voor de nachtvaarten komt geen wijziging. Nationaal fonds voor de luchtvaart. Onder voorzitterschap van generaad G. J. Snijders is een Pelikaan-comité opge richt, dat zich wil belasten met 't houden van een nationale inzameling voor de stichting van een nationaal fonds, dat ten doel zal hebben het bevorderen en steu nen van de Nederlandsche luchtvaart in den meest algemeenen zin. Eere-voorzit- ters van dit comité zijn de minister-pre sident en de ministers van Binnenland- sche Zaken, Waterstaat en Defensie. Wat zal Mussert doen? Op een vraag van het „Utrechtsch dag blad" heeft Ir Mussert medegedeeld, dat hij, naar aanleiding van den verbads maatregel van den minister-president, zijn hoofd-ingenieurschap zal neerleggen bij den Utrechtschen provincialen Water staat. De post van de Pelikaan. Bij de post is het een wedijveren ge worden wie de mail van de Pelikaan wel het spoedigst bezorgd zou hebben. Direct na de landing Zaterdagavond is de post naar Amsterdam vervoerd en daar gesorteerd. Vandaar werd de post 's nachts naar verschillende plaatsen in ons land verzonden en op Oudejaarsmor gen besteld. Natuurlijk stonden de enveloppen in 't teeken der belangstelling. Heel veel af zenders uit Indië hadden in hun brieven 't verzoek gedaan de enveloppe als herin nering aan dit prachtige luchtvaartfeit te mogen terug ontvangen. Klachten betreffende de werkverschaffing Het Tweede Kamerlid, de heer Boon, heeft aan den Minister van Sociale Za ken de volgende schriftelijke vragen ge steld: 1. Is het juist, dat de minister aan de gemeentebesturen heeft doen weten, dat georganiseerde arbeiders, die tewerk ge steld zijn bij de gesubsidieerde werkver schaffingen, voortaan klachten en w sohen, de werkverschaffing bétreffende aan hun organisaties moeten voorleggen, terwijl de ongeorganiseerde arbeiders bij de tewerkstellingen rechtstreeks hun klachten en wenschen bij hun gemeente besturen moeten indienen? 2. Indien de eerste vraag bevestigend wordt beantwoord, volgt daar dan uit, dat de gemeentebesturen niet bevoegd zijn in den vervolge kennis te nemen van klachten of wenschen van georganiseerde arbeiders, indien deze klachten of wen schen rechtstreeks tot hen gericht wor den? 3. Wil de minister mededeelen, of zijn voorschriften ook gelden ten aanzien van organisaties van arbeiders, die openlijk of bedektelijk het gezag in Nederland trachten te ondermijnen? DE TERUGKEER VAN DE PELIKAAN. Een uiterst moeilijke landing. Het heen record nog verbeterd. De „Pelikaan", Dinsdagmiddag om 5.40 u. (Amsterd. tijd) van Batavia ver- troken, landde Zaterdagavond 10.10 u. (A.T.) op Schiphol en volbracht aldus de terugreis in 100 uur en 30 minuten. De tocht van Amsterdam naar Indië was ge maakt in 100 uur en 40 minuten, zoodat het record keurig werd verbeterd. De landing was zeer moeilijk wegens den zwaren mist die op slechts 25 M. hoogte boven Schiphol hing. Reeds te 9.40 hoorden men de „Pelikaan" boven het vliegveld, doch het toestel moest doorvliegen, daar landing niet mogelijk bleek. Gedurende de minuten, die verstreken steeg de spanning onder de menigte het aantal belangstellenden op het vlieg veld werd op 20.000 geschat tot het kookpunt. Toen de „Pelikaan" eindelijk aan den grond kwam, barstten de toejuichingen van alle kanten los, terwijl het Wilhel mus werd gespeeld. De kranige bemanning werd het eerst toegesproken namens H. M. de Koningin door jhr Van Kinschot, ordonnans officier van Hare Majesteit. Minister Kalff deelde daarop mede, dat alle vier leden der bemanning zijn benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Verder werd o.a. nog het woord ge voerd door Minister de Wilde, burge meester de Vlugt, Ir Damme, directeur- generaal van de P. T. T. en tenslotte door de vliegers zelf, die met een enkel woord voor de gebrachte hulde bedank ten. Van Z. K. H. Prins Hendrik en van Prinses Juliana werden telegrammen van gelukwensch ontvangen. Omtrent de landing, die door den dik ken mist uiterst moeilijk en gevaarlijk was, meldt de T e 1 e g r. nog: De wijze, waarop de „Pelikaan" ge land is, vormt wel een der knapste staal tjes van vliegkunst, die tot dusver ver toond zijn. De piloten hebben zoo lang bo ven Schiphol gecirkeld, tot zij het mist- baken gevonden hadden en zij het be kende zoemende geluid hoorden. Toen zij het licht van de schijnwerpers zagen, hebben zij het vliegtuig met op halve kracht draaiende motoren lager laten komen, totdat zij een van de groote lam pen duidelijk konden ontwaren. Daarna zijn zijl volgas opgetrokken, hebben de lampen geteld en de middelste lamp vast gehouden. Ze hebben de Pelikaan" toen in een bocht gestuurd, als bij een nood landing, waarop zij veilig op den grond kwamen. In lonze nabijheid bevond zichj Frits Koolhoven, de bekende vliegenier en con structeur. Hij zeide: „Alleen een groot vlieger is tot zooiets in staat." Nu een groot vlieger is Smirnoff onge twijfeld. Een oud-militair vlieger vertelde uit zijn herinneringen het volgende: „Den eersten indruk van Smirnoff ver geet ik nooit. Ik was twee jaar militair vlieger geweest en probeerde piloot bij de K.L.M. te worden; met een paar col lega's, óók van Soesterberg, zouden we tijdens de opleiding als 2e bestuurder op de lijtien meevliegen. Het is al een jaar of vijf geleden. Den eersten den besten keer werd ik bij Smirnoff ingedeeld, die naar Londen moest. Overal mistte het. Ik had nog nooit met slecht weer gevlogen en vond het maar matig; ik zie nog den groeten F VIII in den mist hier op het plateau' staan en Smirnoff aan komen stappen, dik in leer en bont en met maar een beetje goedmoedige aandacht voor mij, aviatisch groentje naast hem op den bok. Hij startte, ging meteen boven den mist vliegen, morrelde onderweg eens zoowat aan de radio, zette zoo nu en dan eens een nieuwen koers op. Ik kon er geen touw aan vast knoopen; we vlogen steeds maar boven dezelfde mistlaag. Drie keer tikte hij op mijn schouder, wees dan naar beneden op de wolken en riep eerst „Vlissingen", toen „Calais", toen „Dover". „Hoe is 't weer in Croydon?" vroeg ik. „Drie honderd meter zicht", zei hij. Ik was er haast net zoo lief meteen uit gestapt. Hij vloog maar, twee handen om het levier, leek den mist vergeten. De man, die in den oorlog zeven machines had neergeschoten, bedacht ik. Maar hoe hij dit geval zou rooien We vlogen op 400 meter. Ineens zei hij: „We moeten er zijn." Bezwaard keek ik over de wolkenzee, waaronder blijkbaar Croydon met 300 meter zicht Hij riep iets door de telefoon. Een paar seconden later barstte ergens boven de wolken een vuurpijl. Scherp hield hij dat punt in de gaten, maakte een groote curve, riep door de telefoon om eer twee den vuurpijl gereed te houden tot hij be vel tot afvuren gaf. Nog eens draaide hij, steeds turend van het kompas naar de plek, waar de vuurpijl gebarsten was, riep plotseling weer wat door de telefoon. Opnieuw kwam een vuurpijl. Dan nam hij, zeker van zijn zaak, na weinige se conden een duik in den nevel. Laat ik u zeggen, dat ik 'm nog nooit zoo geknepen heb: met één vleugel 'omhoog, half slip pende, liet hij den F VIII glijden de hoogtemeter sprong achteruit, ineens gaf hij een haal aan het levier voor ik ook nog maar iets gezien had, en zag ik de wielen over het gras rijden nèt over den witten cirkel in het midden van Cry- don's vliegveldl Hij stapte er even bedaard uit als hij er in gestapt was. DE POSTJAGER TE BATAVIA. Zondagmorgen te Batavia geland. In 45 vlieguren naar Indië. De Postjager is Zondag 31 December 1933, te half tien 's morgens, Indische tijd, dus 2.20 uur G.M.T. behouden op het vliegveld fe Tjililitan bij Batavia ge land. Het vliegtuig vertrok 23.30 uur G.M.T. van den 30sten December van Singapora en heeft den afstand van Singapore naar Batavia van 932 K.M. in 2 uur en 50 min. afgelegd, hetgeen dus een snelheid van 329 K.M. per uur beteekent. De voorzitter van het Studie Comité, de heer A. F. Bronsing. heeft telefonisch met de vertegenwoordigers van het Stu die Comité te Batavia gesproken, en van hen vernomen, dat de bemanning van het toestel in uitstekende conditie te Batavia is aangekomen. Voor de aankomst bestond te Batavia groote belangstelling; naar schatting war ren tusschen de 3000 en 4000 personen aanwezig. Het Comité Snelpost in Nederlandsch- Indië heeft de wenschelijkheid naar vo ren gebracht om den Postjager ook Me- dan, Semarang en Soerahaja te laten aandoen, wegens ook de daar bestaande groote belangstelling, alvorens de terug reis naar Holland aan te vragen. Besloten is het aan de vertegenwoordigers over te laten dit zoo mogelijk te regelen. De mogelijkheid bestaat, dat in verband hiermede het vertrek van Batavia naar Holland één of twee dagen later dan 5 Januari a.s. zal worden gesteld. Het ligt in hef voornemen, zoowel het vertrek van Indië, als de aankomst op Schiphol per radio uit te zenden. De Postjager heeft op zijn tocht naax Nederlandsch-Indië een tweeden tegen slag ondervonden, doodat het vliegveld Tjililitan bij Batavia door het bureau Luchtvaart van het verkeersdepartement ongeschikt geacht werd voor een nacht landing, terwijl de moesson een bezwaar vormde voor een nachtlanding op het vliegveld Andir bij Bandoeng. De bemanning van den Postjager kon 'hierdoor geen gevolg geven aan haar voornemen om Zaterdagmiddag te Bata^- via aan te koinen, wat anders gemakke lijk mogelijk geweest was en heeft Zater dagmorgen van 10 uur 30 min. G.M.T. tot 's avonds 23 uur 30 min., dus 13 uur te Singapore moeten wachten, alvorens de reis te kunnen vervolgen naar Bata via, waar Zondagmorgen om 2 u. 20 min. geland is (G.M.T.). De tocht van Athene naar Batavia is volbracht in 72 uur 20 min. Van Athene werd vertrokken op denzelfden tijd, als waarop de reis vandaar zou zijn ver volgd, indien het vliegtuig geen noodlan ding te Grottaglie had moeten maken, n.l. om 2 uur in den morgen. De tijd tusschen vertrek Schiphol, 4 uur 34 min. G.M.T. en vertrek van Athene om 2 uur G.M.T. zou dus bedragen hebben 21 uur 26 min. Zonder de noodlanding in aanmerking te nemen komt men op een totaal van 93 uur 46 min., en zonder het gedwongen verblijf te Singapore, waar anders niet zou zijn geland, op 80 uur 46 min. De tocht werd volbracht met ruime rustpoozen in de verschillende plaatsen, die op de route werden aangedaan. In to taal zijn slechts ruim 45 vlieguren noodig gweest om den afstand van 13.600 K.M. af te leggen. De aanslag op den burgemeester van Eede. De dezer dagen door de marechaussee te Aardenburg aangehoudene A. M., leur der te Maldeghem (B.\ die er van ver dacht wordt een tweeted schoten uit een alarmpistool te hebben gelost op den burgemeester te Eede, en verdacht van bedreiging, is naar het huis van bewa ring te Middelburg overgebracht. De Z.-VI. T. M., die op Kerstdag geen Zondag houdt. Do Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg- Maatschappij meende er niet toe te kun nen besluiten om op Kerstdag den Zon dagsdienst voor te schrijven. Als 'de tram op dien dag voorbij rolt vertellen de Zeeuwsch Vlamingen elkaar de mop, dat de menschen onder de banken zitten. Bij na geen sterveling valt er op zoo'n dag in de Z.-VI. stoomtram aan te treffen. Daar de Nederlandsche spoorwegen en de Prov. Stoombootdienst op Kerstmis wel Zondagsdienst hebben, is er vrijwel geen correspondentie met treinen en booten. Het trammetje gedraagt zich als de re- cruut die beweerde, dat heel zijn sectie uit de pas en hij alleen in de pas mar cheerde. In de provinciale almanak kunt ge vin den, dat de president-commissaris van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maat schappij de heer mr M. Lippens is, de te genwoordige Belgische minister van Kunsten en Wetenschappen. Hij behoort tot de Belgische liberalen, die op Eersten en Tweeden Kerstdag bijvoorbeeld ook hun dagbladen doen verschijnen. Hij is een man, die in hooge mate tot de ont kerstening van het publieke leven on zer Zuiderburen heeft bijgedragen, Is het onder invloed van dezen presi dent-commissaris, dat de directie der Z.-VI, T. M. zoo in strijd met de chris telijke traditie den Zondagsdienst weigert in te voeren op hooge feestdagen, zooals Kerstdag? Of meent de directie niet an ders te kunnen handelen? Wij kunnen ons niet voorstellen, dat deze regeling de instemming heeft- van christelijke com missarissen, zooals de heeren mr P. Die- leman en J. A. van Rompu, schrijft het „Dagbl. v. N.-Br." Tweehonderd werkloozen minder. De stijfsel- en glucosefabriek te Seis van Gent, die aanvang December haar bedrijf had stopgezet als gevolg van regeeringsmaatregelen op het gebied van haar grondstof, mais, zal 2 Januari de fabricage bij wijze van proef hervatten. Hierdoor komen ongeveer tweehonderd arbeiders weer aan het werk. W a t e r 8 o h a p p en. Bij K. B. zijn benoemd tot lid van het bestuur der waterkeering van den calamiteuzen Vlie- tepolder, C. D'ieleman, te Wissekerke; tot gezworene van den Muijepolder, J. L. Quaack te St. Maartensdijk. Stofzuigers, de grootste sorteering bij J. M. Polderman, Goes Vanaf f0.75 per week. (Adv.) Bij Kon. Besluit van 27 Dec. 1933 zijn met ingang van 1 Jan. 1934 benoemd bij het reserve-personeel der landmacht tot reserve tweede luitenant; bij het wapen der infanterie: bij het 7de reg. W. J. Kramer, Kloe- tinge, I. P. Toussaint, Groede; bij het 11de reg. H. Sinke, Goes; bij het 14de reg. J. H. Ligteringen, Vlissingen, EL van der Schuur, Middelburg, C. J. Kooman, Goes, C. A. van der Eyk, Vlissingen; bij het 20e reg. P. E. Danielse, Middelburg; bij het regiment wielrijders J. Waverijn, Krui- ningen, allen vaandrigs. bij het wapen der artillerie: bij het 7de rog. veldart. de kornet J. L. de Jager te Kapelle. Middelburg. De kassiersfirma J. A. Tak Co., alhier, herdacht gisteren den dag, waarop voor 75 jaar de heer J. A. Tak deze zaak stichtte. Aanvankelijk ge vestigd in het nu afgebroken gebouw op den hoek van de Groenmarkt en de Korte Lombardstraat (thans burgemeester Tak- straat) is het kantoor later verplaatst naar de Lange Singelstraat, doch eenige jaren geleden weer naar de Groenmarkt, doch in het groote pand nabij de Kapoen straat. In verband met het in 1933 overlijden van den oudsten firmant, mr J. A. Heijse, was besloten het jubileum op eenvoudige wijze te herdenken. Gistermiddag kwa men de huidige firmanten, mr J. A. Du- mon Tak en mr J. H. C. Heijse, met het personeel op het kantoor der firma bij een. Wederkeerig zijn woorden van waar deering gesproken en mochten de leden van het personeel ieder een gouden hor loge in ontvangst te nemen. Hunnerzijds hebben zij ook de firma gehuldigd. Vele bloemstukken van zakenrelaties en an dere vormen van gelukwenschen waren bewijzen van de waaxdeering, die deze firma geniet. Vlissingen. Een afscheid. Zater dagavond, kort na binnenkomst van de mailboot, verzamelden zich de ambtena ren der invoerrechten nog even in hun kantoor aan de haven alhier, om afscheid te nemen vacn den heer P. van Wou we, aan wien door den Minister van Financi en met ingang van 1 Jan. 1934 eervol ontslag is verleend. Hartelijk werd hij daarbij toegesproken namens alle ambtenaren door den verifi cateur, chef van den dienst, dhr C. Heuta, die hem prees als een plichtsgetrouw ambtenaar. Wij allen, aldus Spr., hopen van harte, dat u nog vele jaren in ge zondheid van uw pensioen moogt genie ten. Hierna dankte dhr Van Wonwe voor de goede wenschen en memoreerde, dat hij van zijn 37 dienstjaren er niet minder dan 33 te Vlissingen aan de 'haven had gediend. Als scheepsmeter, niet alleen van zee schepen, maar ook van binnenvaartuigen, is de heer Van Wou we in onze provincie geen onbekende. Goes. De collecte voor het crisis-comité bracht vorige week f 56,40 op. i Zaterdagmiddag had het zoontje van de wed. Hamelink de onvoorzichtig heid te spelen bij de bijt in de Oostvest, waarin de eenden, ganzen en zwanen zwemmen. Het jongetje geraakte te wa ter en zou zeker verdronken zijn, indien niet de heer Bedet, student te Leiden, die op de vest aan het schaatsenrijden was geweest, direct te water gesprongen was en zwemmende den jeugdigen dren keling had gered. Ook hier zijn op den morgen van den Oudejaarsdag tal van Pelikaan-brie ven bezorgd. Het personeel van het post kantoor heeft blijkbaar het mogelijke ge daan om een vlugge bestelling te bevor deren, door zoodra een gedeelte gearri veerd was, dit dadelijk te bestellen. Wij ontvingen te 10.15 o.m. een brief, die blijkens den inhoud Dinsdagavond te 10.35 te Batavia was gepost. Schore. Op 4 Januari a.s. zal de nieuwe burgemeester feestelijk worden ingehaald. Om 12 uur wordt de optocht opgesteld op de grens der gemeente nabij de kom van Biezelinge alwaar dan de burgemees- tig) is schoten. nomen, gebed. I

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1934 | | pagina 2