Gemengd Nieuws
Rechtszaken
di«nat«n op da Scheldt an dia nlat halt
houdt bij de bootdienst VlissingenNeu
zen.
Spr. noemt het voorstel van Ged. Sta
ten ontijdig. Het onderzoek is niet volle
dig geweest. Ook de bestaande dienstre
geling is geen redelijke basis voor een
proefneming. De cijfers zijn niet volledig.
Het ia nog niet volledig doorgedrongen,
dat de boot ook op Zondag vaart.
Over het vrachtvervoer is met geen
woord gesproken. Het is bekend, dat er
in het vrachtvervoer over de Schelde in
grijpende wijzigingen op handen zijn. De
A.'i'.O. schijnt het te willen prijsgeven.
Ook het postvervoer zal verandering on
dergaan. Dit zijn alle argumenten, om
nu geen beslissing te nemen, om niet aan
Ged. Staten carte blanche te geven, maar
om het onderzoek vollediger te doen zijn.
Laat men in 1934 den dienst zóó uitoefe
nen, dat met de wenschen van het reizend
publiek wordt rekening gehouden. Spr.
vraagt Ged. Staten hun voorstel terug te
nemen.
Dhr D o m i n i c u s prijst de vele en
veelzijdige voorlichting die op dit punt is
gegeven. De Kamer van Koophandel te
Neuzen noemt den dienst onmisbaar,
maar de vereeniging Zeeuwsch-Vlaande-
den te Axel is van tegengesteld gevoelen.
De Kamer van Koophandel te Middel
burg acht den dienst niet onmisbaar, als
maar in het goederenvervoer wordt voor
zien. Men wijst op het oonsulteeren van
een chirurg te Vlissingen, maar er heeft
er zich nu een te Neuzen gevestigd.
Men wijst er op, dat de bootdienst Vlis
singenNeuzen onder Koning Willem I
is ingesteld, maar later is de verbinding
NeuzenHoedekenskerke gekomen en
hebben we de motor-veerbooten gekregen.
Spr. vindt het verlies van f 16.500 voor
dezen dienst, die op zichzelf wel ge-
wenscht is, te hoog in dezen tijd.
Spr. zou echter graag zien, dat Ged.
Staten nog eens een proef nemen met
tariefsverhooging. De beslissing over op
heffing wil Spr. echter in handen van
Ged. Staten laten.
Dhr Adriaanse is tegen het voor
stel van Ged. Staten. Spr. acht het be
drag van f 16.500 niet een te zwaar of
fer, gezien het groote belang dat er mee
gemoeid is. Per jaar worden zeker 30.000
passagiers, dat is 82 per dag vervoerd.
De dienst voorziet in een groote behoefte,
waarbij Spr. ook denkt aan het goederen
vervoer. De dienst op de Ooster-Schelde
en de andere diensten op de Wester-
Schelde leveren grootere verliezen op.
Ook geven we veel subsidies voor aller
lei verkeersdoeleinden.
Spr. noemt het voorstel van Ged. Sta
ten absurd. De rechte lijn is de kortste
en nu willen Ged. Staten de reis Vlissin
genNeuzen laten maken over Hoede
kenskerke of Breskens.
We moeten ook eens aan de toekomst
denken. We hopen toch allen, dat er weer
eens een betere tijd komt. Dan zullen we
spijt hebben, nu dezen dienst te hebben
opgeheven.
Spr. wil, vóór tot opheffing wordt be
sloten, meer gegevens hebben. We weten
ook niet hoe lang de reis over Breskens
of Hoedekenskerke zal duren.
Dhr Geelhoedt kan zich aansluiten
bij de betoogen van de heeren de Pauw,
Adriaanse en Goossens.
Dhr v. d. Wart wijst er op, dat dezen
morgen nog besloten is tot een risico-ga
rantie voor de Zeeuwsch-Vlaamsche wa
terleiding. Het is niet juist, dat hier de
belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen wor
den verwaarloosd. Spr. herinnert er aan,
dat Leiden ook in last was, toen besloten
werd de bootdienst MiddelburgWol-
faartsdijk op te heffen. Het is echter
meegevallen.
De lijn VlissingenNeuzen is toch
maar een zijlijn, die niet in stand gehou
den kan worden ten koste van f 16.500.
Bovendien denken allen in Zeeuwsch-
Vlaanderen hierover niet gelijk. De op
heffing is tien jaar geleden al door dr
Wallien besproken. Hlet is dus allerminst
nieuw.
Een behoorlijke verbinding Neuzen
Vlissingen dus met andere booten, zou
nog veel duurder zijn. Daaraan valt niet
te denken.
Het vracht- en passagiersvervoer van
Hoedekenskerke naar Goes zal op nor
male wijze kunnen geschieden.
We moeten bezuinigen, want ook sa
larisverlaging is pijnlijk.
Dhr de Pauw merkt op, dat niemand
in Zeeuwsch-Vlaanderen weet, wa!
„Zeeuwsch-Vlaanderen" voor een ver
eeniging is. Spr. noemt ze een duikboot.
Het is hier weer gebleken, dat de slecht
ste vrienden van ZeeuwschVlaanderen in
Zeeuwsch-Vlaanderen wonen.
Wat het reizen met autobussen betreft,
dat zal door de verhoogde belastingen wel
duurder worden. De reis, die Ged. Staten
willen, zal duurder zijn en langer duren
dan de tegenwoordige.
Dhr Kodde kan begrijpen, dat men
den bootdienst NeuzenVlissingen be
houden wil. We zijn nu eenmaal conser
vatief van aard.
Spr. heeft vorig jaar zijn motie inge
diend in het belang van de provinciale fi
nanciën. Hij is overtuigd, dat de eene ver
betering na de andere noodig zal zijn en
dan zal de dienst onbetaalbaar zijn.
Het gaat toch niet om van Neuzen
naar Vlissingen, maar naar Middelburg
te komen. Welnu, dat kan volgens het
voorstel van Ged. Staten vrijwel even
goed over Hoedekenskerke.
Spr. wil bij deze kwestie niet de Zon
dagsrust ter sprake brengen. Het is hier
een zakelijke kwestie.
In nieuwe proeven nemen ziet Spr.
geen heil. We kunnen aan den gang blij
ven.
Enkele «prekers hadden tegen tariefs-
1 verhooging geen bezwaar. Welnu, dan
één bezwaar tegen het voorstel van Ged.
Staten vervallen.
Spr. heeft niet de illusie, dat we weor
een beteren tijd tegemoet gaan. We moe
ten bezuinigen, of dit ons lief is of niet.
Dhr Goossens zegt zeer tevreden
te zijn met de tegenwoordige boof Vlis
singenNeuzen. Aan een ferryboot is
geen behoefte.
Dhr den Boer zal tegen het voorstel
van Ged. Staten stemmen. De proef kan
in elk geval nog een jaar worden voort
gezet. De berekeningen van Ged. Staten
zijn vaag en het gaat om een gebied, dat
bij overig Zeeland getrokken moet wor
den.
Dhr Kalle doet nogmaals een beroep
op de Statenleden om Zeeuwsch-Vlaande
ren ter wille te zijn en niet in de kaarr
te spelen van hen, die de Schelde als de
giens tusschen Nederland en België wil
len zien.
Dhr Adriaanse wijst op de adres
sen van de Kamers van Koophandel en
van den Gemeenteraad van Terneuzen en
is nu ingelicht, wat de vereen. Zeeuwsch-
Vlaanderen is. Spr. bestrijdt nogmaals
het voorstel van Ged. Staten.
Dhr M o e 1 k e r ziet de bootdienst
VlissingenNeuzen als de kortste. Laten
we nog een proef van jaar nemen en de
tarieven verhoogen. Dan kunnen we later
gemakkelijker over opheffing of behoud
beslissen.
Dhr Van'tHoff vindt dit een moei
lijk punt. Het schijnt, dat Ged. Staten ook
niet stellig in hun overtuiging zijn. Uil
de besprekingen heeft Spr. niet de over
tuiging gekregen, dat de dienst exploita
bel zal zijn. Het zal toch tot opheffing in
1935, '36 of '37 moeten komen. Laten wo
het dan nu doen. Regeeren is vooruitzien.
Intusschen kunnen de andere diensten
o.a. die tusschen Neuzen en Hoedekens
kerke nog verbeterd worden.
Dhr van Bommel van Vlot en
is er zich van bewust, dat de verdediging
van dit voorstel niet gemakkelijk zal zijn.
Spr. wil eerst bespreken het plaatselijk,
dan het financieel en ten slotte het alge
meen belang van dezen dienst.
Spr. vraagt of de voorstanders de be-
teekenis van dezen dienst niet overdrij
ven. Terneuzen heeft slechts 10.000 in
woners. De omgeving, die er belang bij
heeft, is niet groot. Die heeft meer belang
bij Walsoorden of Breskens.
We moeten dezen dienst niet vergelij
ken met VeereKamperland. Daar gaal
het om geheel Noord-Beveland. Ook niet
met Katsche VeerZierikzee, want men
kan Schouwen-Duiveland slechts langs
een andere route met een grooten omweg
bereiken. Spr. deelt in dit verband mede,
dat de Ooster-Scheldedienst volgend jaar
een tekort van f 34.000 zal opleveren.
De situatie voor de lijn NeuzenVlis
singen is veranderd, toen het Rijk niet
meer in de tekorten bijdroeg. De proef,
waartoe vorig jaar is besloten is niet
best uitgevallen. De uitgaven bleken goed
geraamd, maar de ontvangsten vielen te
gen. Het passagiersvervoer daalt voort
durend op deze lijn en ze zal er op den
duur toch aan moeten gelooven. In vier
jaar tijds is het passagiersvervoer ge
daald van f 90.000 tot f 67.000. De be-
teekenis van de lijn is niet zoodanig, dal
de groote uitgaaf door de provincie ge
wettigd is.
We zouden ook handelen in strijd mei
het algemeen belang. Veel is er tegen
woordig te doen over concentratie en
.coördinatie van het vervoer.
Deze lag ook ten grondslag aan hel
voorstel van Ged. Staten. Het vervoer
moet geconcentreerd op de andere ver
voersmiddelen.
Ged. Staten zeggen toe bij opheffing
eerst te zullen gaan onderhandelen met
de Zeeuwsch-Vlaamsche tramwegmij. en
de Ned. Spoorwegen en pas daarna als
dat niet lukt met autobusexploitanten.
Spr. doet een ernstig beroep op de Prov.
Staten, om het voorstel aan te nemen.
Dhr de P a a u w blijft het voorstel on
tijdig noemen. Het is alles toekomstmu
ziek wat Ged. Staten naar voren brengen.
Concentratie is goed, maar dan moet het
vervoer even goedkoop en comfortabel
zijn. Spr. stelt een motie voor, waarin
voorgesteld wordt den dienst Vlissingen-
Neuzen verder te exploiteeren met eenige
tariefsverhooging.
Dhr Adriaanse heeft vernomen,
dat een Belgische mij. bezig is te onder
zoeken de mogelijkheid van een vervoer
en derneming AntwerpenNeuzenVlis
singen. Spr. zou betreuren, als dit door
een Belgische mij. zou geschieden en be
pleit handhaving van den dienst.
Dhr Staverman weet uit ervaring,
dat reizen per boot prettiger is dan per
tram.
Dhr Van 't Hoff wil, voor de diens',
zal worden opgeheven, dat Gedepu
teerde Staten eerst onderzoeken of
verbindingen tusschen NeuzenBres
kens en MiddelburgHoedekenskerke tot
stand kunnen worden gebracht, welke aan
redelijk te stellen eischen voldoen. Hij
stelt een amendement in dien zin voor.
Dhr Kodde is tegen uitstel. Het komt
toch tot opheffing. Door tariefsverhoo
ging vreest Spr. opnieuw vermindering
van het vervoer.
Dhr Van Rompu zet uiteen, dat
men thans begint met afbraak van da
bootdiensten. Spr. is vóór behoud van den
dienst. Het vervoer is niet alleen op da
lijn VlissingenNeuzen, maar overal te-
ruggeloopen. Wordt deze lijn opgeheven,
dan moeten zeven man worden ontslagen.
Spr. eindigt met te zeggen: Weest op uw
hoede.
Dhr Goossens bestrijdt den heer v
Vloten. Het plaatselijk belang is veel
grooter dan de heer v. Vloten voorstelde.
Half Oost Zesuwsch-Vlaanderen heeft er
belang bij.
Dhr Van Vloten ontkent, dat het
voorstel van Ged. Staten ontijdig is. Het
is beter met de Ned. Spoorwegen en de
Z.-Vl. tramwegmaatschappij te onder
handelen als de Prov. Staten een beslis
sing hebben genomen.
Spr. gelooft er niets van, dat er een
particuliere dienst zou komen. En al
kwam die er, wat voor schade zou de
provincie daarvan hebben? Het is niel
anders dan een poging om de Statenleden
te beïnvloeden.
Wat de zeven man personeel betreft,
die zullen op wachtgeld worden gesteld
Maar moeten we bij het nemen van bezui
nigingsmaatregelen daarmee uitsluitend
rekenen? Bovendien kan getracht worden
anderen te pensionneeren.
Ged. Staten nemen het amendement-
Van 't Hoff over. Zoolang geen bevredi
gende andere regeling is verkregen, zal
niet tot opheffing worden overgegaan.
Het voorstel van Ged. Staten tot op
heffing van den dienst wordt verwor
pen met 24 tegen 17 stemmen.
(Tegen dhrn Paap, de Baare, de Feij-
ter, v. d. Zande, Moelker, Geelhoed. Eras
mus Schippers, de Milliano, Kalle, de
Pauw, den Boer, Catshoek, Dominicus,
Edelman, de Ridder, v. Hotegem, Goos
sens, Onderdijk, Hamelink, Staverman, v.
Rompu, Overhoff en Adriaanse).
Het voorstel-de Pauw (voortbestaan
van den dienst met tariefsverhooging)
wordt aangenomen met 40 tegen 1 stem.
Subsidie Autobusdienst.
Het voorstel tot het verleenen van sub
sidie van ten hoogste f 2650 aan de N.V.
Auto-omnibusdienst Wissenkerke voor den
autobusdienst tusschen Kamperlandsche
veer en Kortgene, gaf tot vragen en op
merkingen in de afdeelingen aanleiding,
waarbij van de zijde van Ged. Staten is
toegezegd in overweging te zullen nemen
bij eventueele opheffing van den tram-
dienst GoesWolphaartsdijk de conces
sie voor een autobusdienst voor Noord
en Zuid-Beveland in één hand te bren
gen.
Dhr S o n k e betuigt dank aan Geu
Staten voor hun voorstel. Met deze subsi
die is de dienst te exploiteeren. $pr.
vraagt echter deze autobus te laten door
rijden naar Goes als de locaalspoor wordt
opgeheven. Dat zou voor velen een ge
mak zijn.
Dhr v. d. Wart ondersteunt dit.
Dhr S t i e g e r zegt, dat de onderhan
delingen met de Zuid-Bevelandsche lo
caalspoor over opheffing van het perso
nenvervoer in vergevorderden staat zijn
Ged. Staten zeggen toe overweging van
wat de heeren Sonke en v. d. Wart heb
ben gevraagd.
Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen
Veerdienst KortgeneWol-
phaartsdijksche Veer.
Het voorstel om een crediet van f 3000
beschikbaar te stellen ten behoeve van
het onderzoek naar de mogelijkheid van
het verkrijgen van een brugverbinding
tusschen Zuid- en Noord-Beveland, gaf
in de afdeelingen aanleiding tot enkele
vragen, waarop leden van Ged. Staten
antwoordden, dat het onderzoek moet
strekken, om te kunnen uitmaken, of het
plan levensvatbaarheid bezit, wat op het
oogenblik nog niet met zekerheid is te
zeggen; dat er op gerekend is, dat het
onderzoek een half jaar zal vorderen en
dat het verleggen van den dienst naar
Colijnsplaat waarschijnlijk de mogelijk
heid zal scheppen van meer diensten tus
schen Schouwen-Duiveland en Noord-
Beveland, waarbij het alleen de groote
vraag is, of te Colijnsplaat een inloopha
ven zal kunnen worden gemaakt.
Dhr Sonke juicht het voorstel toe.
Een brug zal in het belang van Noord-
Beveland en wellicht ook van Schouwen
zijn.
Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen.
Verbinding Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen met overig Neder
land.
De motie: „De Staten der provincie
Zeeland verzoeken de Regeering in het
belang van de snelste en doelmatigste
verbinding van Oostelijk Zeeuws<?h-Vlaan
deren met het centrum des lands zoo
spoedig mogelijk inloophavens met de
daarvoor noodige inrichtingen als b.v. te
Breskens aan te leggen in de gemeente
Hontenisse, en op de Zuid-Bevelandsche
kust, teneinde den bestaanden ferry
dienst zoo goed mogelijk aan zijn doel te
doen beantwoorden", gaf aanleiding tol
bespreking.
De in de afdeelingen gestelde vragen
gaven leden van Ged. Staten aanleiding
op te merken, dat de vorm van een mo
tie is gekozen, omdat in deze zaak ook
van andere zijde met moties gestreden
wordt en dat door den gekozen vorm hel
sterkste tot uiting komt, dat de Provin
ciale Staten achter Gedep. Staten staan
De motie is zoo algemeen mogelijk ge
steld, omdat Gedep. Staten zich op hel
oogenblik niet konden begeven in techni
sche zaken, die meer bepaald den dienst
van den Rijkswaterstaat aangaan. Echtei
geven zij de verzekering, dat zij bij de
verder te voeren onderhandelingen en be
sprekingen over dit onderwerp, de belan
gen van de betrokken gemeenten zoo veel
mogelijk zullen behartigen en met klem
op mogelijke nadeelen voor die gemeenten
zullen wijzen en zullen trachten, de in
loophavens zoo dicht mogelijk bij de be
staande aanlegplaatsen te krijgen. Ged
Staten wezen er nog op, dat er in be
paalde kringen, meer in het bijzonder in
zekere deelen van Noord-Brabant een
streven bestaat, Zeeland, en meer bepaal
delijk Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, te
spannen vóór de plannen voor een kanaal
door Westelijk Brabant. Dit oordeelen «Ij
niet in het belang der provincie, Zeeland
behoort zelf op te komen voor zijn eigen
belangen.
Ged. Staten betreuren het in hun ant
woord op het algemeen verslag, dat, naar
aanleiding van de motie, in de afdeelin
gen de Belgische kanaalplannen ter spra
ke zijn gebracht. Zij zijn van oordeel, dal
de aangelegenheid, waarop de motie be
trekking heeft, los van internationale ver
bindingen kan en moet worden beschouwd.
Overigens was het hun aangenaam te ver
nemen, dat men zich vrij algemeen met
hun zienswijze kon vereenigen.
Dhr. Onderdijk is voor het voorstel
van Ged. Staten en de voorgestelde motie
Toch waarschuwt Spr. Ged. Staten do
Zondagsdiensten van de bestaande bootee
niet meer in te krimpen. We moeten re
kenen met de mentaliteit van Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen. Daarmee kunnen
we zekere actie ook de wind uit de zei
len nemen.
Dhr Kalle is ook voor de motie van
Ged. Staten.
Ze wordt hierna z.h.st. aangenomen.
Provinciale stoombootdiensten.
Bij de behandeling in de afdeelingen
van de rekening der Provinciale stoom
bootdiensten is o.a. gevraagd, of de tram
baan Vlake-Hansweert wordt opgeruimd.
Daarop heeft een lid van Ged. Staten ge
antwoord, dat te dien opzichte nog geen
definitieve beslissing is genomen, omdat
men eerst nog eens wil aanzien, hoe het
met den busdienst gaat. Daarom laat men
de lijn voorloopig liggen.
Z.h.st. aangenomen.
Wijziging begrooting 1933.
Bij de behandeling van de wijziging in
de begrooting 1933 heeft in een afdeeling
op een desbetreffende vraag een lid van
Ged. Staten geantwoord, dat het dividend
van de N.V. P. Z. E. M. over 1932 2.5 pet.
bedroeg en dat in verband met den gang
van zaken het vermoeden gewettigd is,
dat over 1933 3.5 pet. kan worden uit
gekeerd.
Z.h.st. aangenomen.
Met 20 tegen 19 st. wordt besloten een
avondvergadering te houden, teneinde
dan de begrooting te behandelen.
De avondvergadering zal aanvangen
om half acht.
(Zie voor vervolg het Eerste Blad.)
De winter weer terug?
Voor de derde maal heeft de vorst haar
intrede gedaan. De geweldige sneeuwval
in Oost- en Midden Europa doet trouwens
weinig goeds verwachten. De overlast voor
de scheepvaart en het verkeer neemt ge
stadig toe.
De arrestatie van een
notaris. Omtrent de arrestatie van
notaris Ch. A. te Ooltgensplaat verneemt
de Tel. nog, dat de notaris Donderdag 30
November j.l. met zijn geheele gezin uit
Ooltgensplaat vertrok, naar hij zeide om
bij familie het St. Nicolaasfeest te vieren.
Den volgenden dag meldde de notaris
zich aan bij den officier van Justitie te
Rotterdam met mededeeling, dat hij1 frau
de had gepleegd. De officier van Justitie
heeft hem onmiddellijk in arrest laten
stellen. Zoolang mogelijk heeft de nota
ris de gepleegde fraude weten geheim te
houden. Gedurende den tijd dien hij in
voorarrest doorbracht, deed hij het voor
de buitenwereld nog voorkomen alsof er
niets aan de hand was. Zoo ontving zijn
klerk te Ooltgensplaat op den Zaterdag
na de arrestatie een brief van den nota
ris, waarin deze mededeelde, dat hij on
gesteld was geworden, zoodat zijn terug
keer wel uitgesteld zou worden. Woens
dag 6 Dec. ontving de klerk wederom
een schrijven van zijn chef, waarbij deze
hem aanwijzingen gaf voor werkzaamhe
den ten kantore van den notaris. Men be
grijpt de verwondering van den klerk
toen de officier van Justitie j.l. Vrijdag
met het parket in het kantoor van den
notaris verscheen ten einde een onder
zoek in te stellen.
Omtrent den aard en den omvang der
verduisteringen kon men nog niets defi
nitiefs zeggen. Gesproken wordt van een
bedrag van zestigduizend gulden. Het
juiste bedrag staat echter nog niet vast,
doch het moet in elk geval om een zeer
aanzienlijke som gaan.
Het onderzoek moet reeds hebben uit
gewezen, dat de verduisteringen door den
notaris in hoofdzaak zijn gepleegd in
zijn functie van rentmeester van de Am
bachtsheerlijkheid St. Adolphsland.
Een brand opgehelderd.
De politie heeft in verband met de brand
stichting en den juweelendiefstal twee
dienstmeisjes van de villa aan de Wete
ringschans te Amsterdam gearresteerd
De juweelen en vossenbonten zijn gevon
den; beiden hebben een bekentenis afge
legd.
De inspecteur die het onderzoek leidde,
zag het kringetje van personen, dat voor
verdenking in aanmerking kwam, hoe
langer hoe kleiner worden. Ten slotte
bleef alleen het dienstpersoneel over. Spe
ciaal ging de belangstelling naar het Oos-
tenrijksche dienstmeisje, dat thuis was
gebleven op den avond van den brand en
naar een ander Oostenrijksch meisje, dat
op den avond van den brand uit was
geweest.
Beider gangen werden nagegaan en
zoo bevonden eenige rechercheurs zich
gisteravond aan het station te Haarlem
waar het dienstmeisje, dat tijdens den
brand thuis was geweest, heen en weer
liep. Zij had juist een koffer aan het ba-
bagedepot afgegeven. Het meisje schrok,
toen de rechercheurs haar aanhielden.
Echter nog meer schrok zij, toen de kof-
fsr, een van groot model, uit de bagage
ruimte werd gehaald.
Deze woog vrij zwaar en toen hij werd
open gemaakt vond men vrijwel alle ju
weelen, die naar men weet een waarde
van ongeveer f 40.000 hebben, alsmede de
kostbare vosbonten. Slechts eenige kleine
juweelen worden nog vermist.
De brand bleek gesticht door 't meisje
dat thuis was gebleven. De petroleum
was gehaald bij een winkelier in de
Leidschebuurt. Het tweede meisje dat uit
was geweest, doch dadelijk terug was ge
komen, pakte de juweelen en vosbonten
in de koffer en verliet het huis door een
zijdeur. Toen ging de eerste naar boven,
stortte de petroleum door de vertrekken
en stak er den brand in.
Het tweetal heeft een volledige beken
tenis afgelegd.
Beide meisjes zijn ongeveer 22 jaar.
Haar bedoeling was omstreeks Kerstmis
de goederen naar het buitenland te bren
gen en niet meer terug te komen. (Tel.)
Politierechter te Middelburg.
Zitting van 12 Dec. 1933.
De volgende personen waren gedag
vaard:
A. de R., 40 j. koopman te Oostburg,
wegens verduistering van een geldsbe
drag van f 77.15, toebehoorende aan de
Gebr. Goens, welk geld hij van deze had
ontvangen om M. A. Mabesoone te vol
doen, gepleegd in September of October
1933 te Oostburg.
Eisch en uitspr. vrijspraak.
Ma. Ba. C., echtgenoote van A. R., 37
j. zonder beroep te Westdorpe, wegens
beleediging van Alfred Kamoen te West
dorpe op 22 Oct. 1933.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
F. A. den D., 38 j., houtkoopman te
Zaamslag, wegens beleediging van J. A.
en J. P. Risseeuw te Zaamslug op 25 Oct.
1933.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
Fl. M. S., echtgenoote van A. K., 31 j.,
zonder beroep te Westdorpe wegens be
leediging van Maria Coppieters te West
dorpe op 22 October 1.1.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
Ma. M., huisvr. van E. V., te St. Jan
steen, wegens beleediging van Helena de
Block te St. Jansteen op 21 Oct. 1.1.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
A. Rh. C., huisvr. van J. D'H., 25 j.,
zonder beroep te Graauw, wegens belee
diging van J. F. de Rooy te Graauw op
20 Oct. 1.1.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
E. F. D., 40 j. landbouwer te Philip
pine, wegens mishandeling van J. F. On-
genae te Philippine op 4 Nov. 1.1., door
hem op het hoofd te slaan.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
M. Th. v. D., huisvr. C. O., 33 j., zon
der beroep te St. Jansteen, wegens mis
handeling van Johanna Pourtere te St.
Jansteen op 22 Oct. 1933.
Eisch en uitspr. vrijspraak.
Ja. P., huisvr. A. v. H., 38 j., zonder
beroep te St. Jansteen, wegens mishan
deling van Anna van Bubder, door haar
aan haar haar te trekken te St. Jansteen
op 22 Oct. 1.1.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
P. F. F., 47 j., koopman te IJzendijke,
wegens mishandeling van R. J. A. Goos
sens te IJzendijke op 20 October 1933.
Eisch f 15 of 10 d„ uitspr. f 10 of 5 d.
L. E. V., 38 j., arbeider te Clinge, we
gens beleediging van Th. M. v. S., toen
deze als rijksveldwachter dienst deed te
Clinge op 24 October 1933.
Eisch en uitspr. f 15 of 10 d. h.
D. A. M. H., huisvr. C. V., zonder be
roep te St. Jansteen, wegens beleediging
van Clementina Verplanken te St. Jan
steen op 4 Nov. 1933.
Eisch en uitspr.: niet ontvankelijk ver
klaard.
R. J. A. G., 33 j., koopman, IJzendijke,
wegens beleediging van P. F. T. te IJzen
dijke op 20 Oct. 1933.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
D. H. de W., 50 jaar, koopman te
Lamswaarde, wegens het niet voldoen
aan het bevel van den wachtmeester Fok-
ke, om te blijven staan te Clinge op 5 Oct.
1933.
Eisch en uitspr. ontslag van rechts
vervolging
E. L. de M., 38 j., werkman te Stoppel
dijk wegens eenzelfde misdrijf gepleegd
te Clinge op 5 Oct. 1933.
Eisch en uitspr. ontslag van rechts
vervolging
J. Z., 43 j., vrachtrijder te Kwaden-
damme, wegens mishandeling van Corne
lls Saman te Baarland op lo Oct. 1.1.
Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h.
C. A., 18 j., arbeider te Rilland-Bath,
wegens mishandeling van J. J. v. Hoorn
te Rilland-Bath op 21 Oct. 1.1.
Eisch f 15 of 10 d., uitspr. f 10 of 5 d.
Faillissementen. Geëin
digd is het faillissement van D. Dees
Verpoorten, te Hoek, curator Mr P. v.
Empel te Middelburg, door verbindend
geworden eenige uitdeelingslijst met een
uitkeering van 2.974 pet.
Idem het faillissement van de nalaten
schap van R. G. E. Nolson, laatst ge
woond hebbende te Terneuzen, door de
verbindend geworden slotuitdeelingslijst,
met een uitkeering aan de concurrente
schuldeischers op die lijst van 3 pet. Op
de 2e lijst werd 7 pet. uitgedeeld, op de
le lijst niets.
Het indertijd door den gefailleerde J.
P. van Cadsand, landhouder te Axel, aan
geboden accoord is door hem ingetrok
ken. Bij de eerste stemming over het ac
coord was er geen meerderheid te vinden.
Voor de 2e stemming werd het ingetrok
ken.