Gemengd Nieuws Rechtszaken di«nat«n op da Scheldt an dia nlat halt houdt bij de bootdienst VlissingenNeu zen. Spr. noemt het voorstel van Ged. Sta ten ontijdig. Het onderzoek is niet volle dig geweest. Ook de bestaande dienstre geling is geen redelijke basis voor een proefneming. De cijfers zijn niet volledig. Het ia nog niet volledig doorgedrongen, dat de boot ook op Zondag vaart. Over het vrachtvervoer is met geen woord gesproken. Het is bekend, dat er in het vrachtvervoer over de Schelde in grijpende wijzigingen op handen zijn. De A.'i'.O. schijnt het te willen prijsgeven. Ook het postvervoer zal verandering on dergaan. Dit zijn alle argumenten, om nu geen beslissing te nemen, om niet aan Ged. Staten carte blanche te geven, maar om het onderzoek vollediger te doen zijn. Laat men in 1934 den dienst zóó uitoefe nen, dat met de wenschen van het reizend publiek wordt rekening gehouden. Spr. vraagt Ged. Staten hun voorstel terug te nemen. Dhr D o m i n i c u s prijst de vele en veelzijdige voorlichting die op dit punt is gegeven. De Kamer van Koophandel te Neuzen noemt den dienst onmisbaar, maar de vereeniging Zeeuwsch-Vlaande- den te Axel is van tegengesteld gevoelen. De Kamer van Koophandel te Middel burg acht den dienst niet onmisbaar, als maar in het goederenvervoer wordt voor zien. Men wijst op het oonsulteeren van een chirurg te Vlissingen, maar er heeft er zich nu een te Neuzen gevestigd. Men wijst er op, dat de bootdienst Vlis singenNeuzen onder Koning Willem I is ingesteld, maar later is de verbinding NeuzenHoedekenskerke gekomen en hebben we de motor-veerbooten gekregen. Spr. vindt het verlies van f 16.500 voor dezen dienst, die op zichzelf wel ge- wenscht is, te hoog in dezen tijd. Spr. zou echter graag zien, dat Ged. Staten nog eens een proef nemen met tariefsverhooging. De beslissing over op heffing wil Spr. echter in handen van Ged. Staten laten. Dhr Adriaanse is tegen het voor stel van Ged. Staten. Spr. acht het be drag van f 16.500 niet een te zwaar of fer, gezien het groote belang dat er mee gemoeid is. Per jaar worden zeker 30.000 passagiers, dat is 82 per dag vervoerd. De dienst voorziet in een groote behoefte, waarbij Spr. ook denkt aan het goederen vervoer. De dienst op de Ooster-Schelde en de andere diensten op de Wester- Schelde leveren grootere verliezen op. Ook geven we veel subsidies voor aller lei verkeersdoeleinden. Spr. noemt het voorstel van Ged. Sta ten absurd. De rechte lijn is de kortste en nu willen Ged. Staten de reis Vlissin genNeuzen laten maken over Hoede kenskerke of Breskens. We moeten ook eens aan de toekomst denken. We hopen toch allen, dat er weer eens een betere tijd komt. Dan zullen we spijt hebben, nu dezen dienst te hebben opgeheven. Spr. wil, vóór tot opheffing wordt be sloten, meer gegevens hebben. We weten ook niet hoe lang de reis over Breskens of Hoedekenskerke zal duren. Dhr Geelhoedt kan zich aansluiten bij de betoogen van de heeren de Pauw, Adriaanse en Goossens. Dhr v. d. Wart wijst er op, dat dezen morgen nog besloten is tot een risico-ga rantie voor de Zeeuwsch-Vlaamsche wa terleiding. Het is niet juist, dat hier de belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen wor den verwaarloosd. Spr. herinnert er aan, dat Leiden ook in last was, toen besloten werd de bootdienst MiddelburgWol- faartsdijk op te heffen. Het is echter meegevallen. De lijn VlissingenNeuzen is toch maar een zijlijn, die niet in stand gehou den kan worden ten koste van f 16.500. Bovendien denken allen in Zeeuwsch- Vlaanderen hierover niet gelijk. De op heffing is tien jaar geleden al door dr Wallien besproken. Hlet is dus allerminst nieuw. Een behoorlijke verbinding Neuzen Vlissingen dus met andere booten, zou nog veel duurder zijn. Daaraan valt niet te denken. Het vracht- en passagiersvervoer van Hoedekenskerke naar Goes zal op nor male wijze kunnen geschieden. We moeten bezuinigen, want ook sa larisverlaging is pijnlijk. Dhr de Pauw merkt op, dat niemand in Zeeuwsch-Vlaanderen weet, wa! „Zeeuwsch-Vlaanderen" voor een ver eeniging is. Spr. noemt ze een duikboot. Het is hier weer gebleken, dat de slecht ste vrienden van ZeeuwschVlaanderen in Zeeuwsch-Vlaanderen wonen. Wat het reizen met autobussen betreft, dat zal door de verhoogde belastingen wel duurder worden. De reis, die Ged. Staten willen, zal duurder zijn en langer duren dan de tegenwoordige. Dhr Kodde kan begrijpen, dat men den bootdienst NeuzenVlissingen be houden wil. We zijn nu eenmaal conser vatief van aard. Spr. heeft vorig jaar zijn motie inge diend in het belang van de provinciale fi nanciën. Hij is overtuigd, dat de eene ver betering na de andere noodig zal zijn en dan zal de dienst onbetaalbaar zijn. Het gaat toch niet om van Neuzen naar Vlissingen, maar naar Middelburg te komen. Welnu, dat kan volgens het voorstel van Ged. Staten vrijwel even goed over Hoedekenskerke. Spr. wil bij deze kwestie niet de Zon dagsrust ter sprake brengen. Het is hier een zakelijke kwestie. In nieuwe proeven nemen ziet Spr. geen heil. We kunnen aan den gang blij ven. Enkele «prekers hadden tegen tariefs- 1 verhooging geen bezwaar. Welnu, dan één bezwaar tegen het voorstel van Ged. Staten vervallen. Spr. heeft niet de illusie, dat we weor een beteren tijd tegemoet gaan. We moe ten bezuinigen, of dit ons lief is of niet. Dhr Goossens zegt zeer tevreden te zijn met de tegenwoordige boof Vlis singenNeuzen. Aan een ferryboot is geen behoefte. Dhr den Boer zal tegen het voorstel van Ged. Staten stemmen. De proef kan in elk geval nog een jaar worden voort gezet. De berekeningen van Ged. Staten zijn vaag en het gaat om een gebied, dat bij overig Zeeland getrokken moet wor den. Dhr Kalle doet nogmaals een beroep op de Statenleden om Zeeuwsch-Vlaande ren ter wille te zijn en niet in de kaarr te spelen van hen, die de Schelde als de giens tusschen Nederland en België wil len zien. Dhr Adriaanse wijst op de adres sen van de Kamers van Koophandel en van den Gemeenteraad van Terneuzen en is nu ingelicht, wat de vereen. Zeeuwsch- Vlaanderen is. Spr. bestrijdt nogmaals het voorstel van Ged. Staten. Dhr M o e 1 k e r ziet de bootdienst VlissingenNeuzen als de kortste. Laten we nog een proef van jaar nemen en de tarieven verhoogen. Dan kunnen we later gemakkelijker over opheffing of behoud beslissen. Dhr Van'tHoff vindt dit een moei lijk punt. Het schijnt, dat Ged. Staten ook niet stellig in hun overtuiging zijn. Uil de besprekingen heeft Spr. niet de over tuiging gekregen, dat de dienst exploita bel zal zijn. Het zal toch tot opheffing in 1935, '36 of '37 moeten komen. Laten wo het dan nu doen. Regeeren is vooruitzien. Intusschen kunnen de andere diensten o.a. die tusschen Neuzen en Hoedekens kerke nog verbeterd worden. Dhr van Bommel van Vlot en is er zich van bewust, dat de verdediging van dit voorstel niet gemakkelijk zal zijn. Spr. wil eerst bespreken het plaatselijk, dan het financieel en ten slotte het alge meen belang van dezen dienst. Spr. vraagt of de voorstanders de be- teekenis van dezen dienst niet overdrij ven. Terneuzen heeft slechts 10.000 in woners. De omgeving, die er belang bij heeft, is niet groot. Die heeft meer belang bij Walsoorden of Breskens. We moeten dezen dienst niet vergelij ken met VeereKamperland. Daar gaal het om geheel Noord-Beveland. Ook niet met Katsche VeerZierikzee, want men kan Schouwen-Duiveland slechts langs een andere route met een grooten omweg bereiken. Spr. deelt in dit verband mede, dat de Ooster-Scheldedienst volgend jaar een tekort van f 34.000 zal opleveren. De situatie voor de lijn NeuzenVlis singen is veranderd, toen het Rijk niet meer in de tekorten bijdroeg. De proef, waartoe vorig jaar is besloten is niet best uitgevallen. De uitgaven bleken goed geraamd, maar de ontvangsten vielen te gen. Het passagiersvervoer daalt voort durend op deze lijn en ze zal er op den duur toch aan moeten gelooven. In vier jaar tijds is het passagiersvervoer ge daald van f 90.000 tot f 67.000. De be- teekenis van de lijn is niet zoodanig, dal de groote uitgaaf door de provincie ge wettigd is. We zouden ook handelen in strijd mei het algemeen belang. Veel is er tegen woordig te doen over concentratie en .coördinatie van het vervoer. Deze lag ook ten grondslag aan hel voorstel van Ged. Staten. Het vervoer moet geconcentreerd op de andere ver voersmiddelen. Ged. Staten zeggen toe bij opheffing eerst te zullen gaan onderhandelen met de Zeeuwsch-Vlaamsche tramwegmij. en de Ned. Spoorwegen en pas daarna als dat niet lukt met autobusexploitanten. Spr. doet een ernstig beroep op de Prov. Staten, om het voorstel aan te nemen. Dhr de P a a u w blijft het voorstel on tijdig noemen. Het is alles toekomstmu ziek wat Ged. Staten naar voren brengen. Concentratie is goed, maar dan moet het vervoer even goedkoop en comfortabel zijn. Spr. stelt een motie voor, waarin voorgesteld wordt den dienst Vlissingen- Neuzen verder te exploiteeren met eenige tariefsverhooging. Dhr Adriaanse heeft vernomen, dat een Belgische mij. bezig is te onder zoeken de mogelijkheid van een vervoer en derneming AntwerpenNeuzenVlis singen. Spr. zou betreuren, als dit door een Belgische mij. zou geschieden en be pleit handhaving van den dienst. Dhr Staverman weet uit ervaring, dat reizen per boot prettiger is dan per tram. Dhr Van 't Hoff wil, voor de diens', zal worden opgeheven, dat Gedepu teerde Staten eerst onderzoeken of verbindingen tusschen NeuzenBres kens en MiddelburgHoedekenskerke tot stand kunnen worden gebracht, welke aan redelijk te stellen eischen voldoen. Hij stelt een amendement in dien zin voor. Dhr Kodde is tegen uitstel. Het komt toch tot opheffing. Door tariefsverhoo ging vreest Spr. opnieuw vermindering van het vervoer. Dhr Van Rompu zet uiteen, dat men thans begint met afbraak van da bootdiensten. Spr. is vóór behoud van den dienst. Het vervoer is niet alleen op da lijn VlissingenNeuzen, maar overal te- ruggeloopen. Wordt deze lijn opgeheven, dan moeten zeven man worden ontslagen. Spr. eindigt met te zeggen: Weest op uw hoede. Dhr Goossens bestrijdt den heer v Vloten. Het plaatselijk belang is veel grooter dan de heer v. Vloten voorstelde. Half Oost Zesuwsch-Vlaanderen heeft er belang bij. Dhr Van Vloten ontkent, dat het voorstel van Ged. Staten ontijdig is. Het is beter met de Ned. Spoorwegen en de Z.-Vl. tramwegmaatschappij te onder handelen als de Prov. Staten een beslis sing hebben genomen. Spr. gelooft er niets van, dat er een particuliere dienst zou komen. En al kwam die er, wat voor schade zou de provincie daarvan hebben? Het is niel anders dan een poging om de Statenleden te beïnvloeden. Wat de zeven man personeel betreft, die zullen op wachtgeld worden gesteld Maar moeten we bij het nemen van bezui nigingsmaatregelen daarmee uitsluitend rekenen? Bovendien kan getracht worden anderen te pensionneeren. Ged. Staten nemen het amendement- Van 't Hoff over. Zoolang geen bevredi gende andere regeling is verkregen, zal niet tot opheffing worden overgegaan. Het voorstel van Ged. Staten tot op heffing van den dienst wordt verwor pen met 24 tegen 17 stemmen. (Tegen dhrn Paap, de Baare, de Feij- ter, v. d. Zande, Moelker, Geelhoed. Eras mus Schippers, de Milliano, Kalle, de Pauw, den Boer, Catshoek, Dominicus, Edelman, de Ridder, v. Hotegem, Goos sens, Onderdijk, Hamelink, Staverman, v. Rompu, Overhoff en Adriaanse). Het voorstel-de Pauw (voortbestaan van den dienst met tariefsverhooging) wordt aangenomen met 40 tegen 1 stem. Subsidie Autobusdienst. Het voorstel tot het verleenen van sub sidie van ten hoogste f 2650 aan de N.V. Auto-omnibusdienst Wissenkerke voor den autobusdienst tusschen Kamperlandsche veer en Kortgene, gaf tot vragen en op merkingen in de afdeelingen aanleiding, waarbij van de zijde van Ged. Staten is toegezegd in overweging te zullen nemen bij eventueele opheffing van den tram- dienst GoesWolphaartsdijk de conces sie voor een autobusdienst voor Noord en Zuid-Beveland in één hand te bren gen. Dhr S o n k e betuigt dank aan Geu Staten voor hun voorstel. Met deze subsi die is de dienst te exploiteeren. $pr. vraagt echter deze autobus te laten door rijden naar Goes als de locaalspoor wordt opgeheven. Dat zou voor velen een ge mak zijn. Dhr v. d. Wart ondersteunt dit. Dhr S t i e g e r zegt, dat de onderhan delingen met de Zuid-Bevelandsche lo caalspoor over opheffing van het perso nenvervoer in vergevorderden staat zijn Ged. Staten zeggen toe overweging van wat de heeren Sonke en v. d. Wart heb ben gevraagd. Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen Veerdienst KortgeneWol- phaartsdijksche Veer. Het voorstel om een crediet van f 3000 beschikbaar te stellen ten behoeve van het onderzoek naar de mogelijkheid van het verkrijgen van een brugverbinding tusschen Zuid- en Noord-Beveland, gaf in de afdeelingen aanleiding tot enkele vragen, waarop leden van Ged. Staten antwoordden, dat het onderzoek moet strekken, om te kunnen uitmaken, of het plan levensvatbaarheid bezit, wat op het oogenblik nog niet met zekerheid is te zeggen; dat er op gerekend is, dat het onderzoek een half jaar zal vorderen en dat het verleggen van den dienst naar Colijnsplaat waarschijnlijk de mogelijk heid zal scheppen van meer diensten tus schen Schouwen-Duiveland en Noord- Beveland, waarbij het alleen de groote vraag is, of te Colijnsplaat een inloopha ven zal kunnen worden gemaakt. Dhr Sonke juicht het voorstel toe. Een brug zal in het belang van Noord- Beveland en wellicht ook van Schouwen zijn. Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen. Verbinding Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen met overig Neder land. De motie: „De Staten der provincie Zeeland verzoeken de Regeering in het belang van de snelste en doelmatigste verbinding van Oostelijk Zeeuws<?h-Vlaan deren met het centrum des lands zoo spoedig mogelijk inloophavens met de daarvoor noodige inrichtingen als b.v. te Breskens aan te leggen in de gemeente Hontenisse, en op de Zuid-Bevelandsche kust, teneinde den bestaanden ferry dienst zoo goed mogelijk aan zijn doel te doen beantwoorden", gaf aanleiding tol bespreking. De in de afdeelingen gestelde vragen gaven leden van Ged. Staten aanleiding op te merken, dat de vorm van een mo tie is gekozen, omdat in deze zaak ook van andere zijde met moties gestreden wordt en dat door den gekozen vorm hel sterkste tot uiting komt, dat de Provin ciale Staten achter Gedep. Staten staan De motie is zoo algemeen mogelijk ge steld, omdat Gedep. Staten zich op hel oogenblik niet konden begeven in techni sche zaken, die meer bepaald den dienst van den Rijkswaterstaat aangaan. Echtei geven zij de verzekering, dat zij bij de verder te voeren onderhandelingen en be sprekingen over dit onderwerp, de belan gen van de betrokken gemeenten zoo veel mogelijk zullen behartigen en met klem op mogelijke nadeelen voor die gemeenten zullen wijzen en zullen trachten, de in loophavens zoo dicht mogelijk bij de be staande aanlegplaatsen te krijgen. Ged Staten wezen er nog op, dat er in be paalde kringen, meer in het bijzonder in zekere deelen van Noord-Brabant een streven bestaat, Zeeland, en meer bepaal delijk Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, te spannen vóór de plannen voor een kanaal door Westelijk Brabant. Dit oordeelen «Ij niet in het belang der provincie, Zeeland behoort zelf op te komen voor zijn eigen belangen. Ged. Staten betreuren het in hun ant woord op het algemeen verslag, dat, naar aanleiding van de motie, in de afdeelin gen de Belgische kanaalplannen ter spra ke zijn gebracht. Zij zijn van oordeel, dal de aangelegenheid, waarop de motie be trekking heeft, los van internationale ver bindingen kan en moet worden beschouwd. Overigens was het hun aangenaam te ver nemen, dat men zich vrij algemeen met hun zienswijze kon vereenigen. Dhr. Onderdijk is voor het voorstel van Ged. Staten en de voorgestelde motie Toch waarschuwt Spr. Ged. Staten do Zondagsdiensten van de bestaande bootee niet meer in te krimpen. We moeten re kenen met de mentaliteit van Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Daarmee kunnen we zekere actie ook de wind uit de zei len nemen. Dhr Kalle is ook voor de motie van Ged. Staten. Ze wordt hierna z.h.st. aangenomen. Provinciale stoombootdiensten. Bij de behandeling in de afdeelingen van de rekening der Provinciale stoom bootdiensten is o.a. gevraagd, of de tram baan Vlake-Hansweert wordt opgeruimd. Daarop heeft een lid van Ged. Staten ge antwoord, dat te dien opzichte nog geen definitieve beslissing is genomen, omdat men eerst nog eens wil aanzien, hoe het met den busdienst gaat. Daarom laat men de lijn voorloopig liggen. Z.h.st. aangenomen. Wijziging begrooting 1933. Bij de behandeling van de wijziging in de begrooting 1933 heeft in een afdeeling op een desbetreffende vraag een lid van Ged. Staten geantwoord, dat het dividend van de N.V. P. Z. E. M. over 1932 2.5 pet. bedroeg en dat in verband met den gang van zaken het vermoeden gewettigd is, dat over 1933 3.5 pet. kan worden uit gekeerd. Z.h.st. aangenomen. Met 20 tegen 19 st. wordt besloten een avondvergadering te houden, teneinde dan de begrooting te behandelen. De avondvergadering zal aanvangen om half acht. (Zie voor vervolg het Eerste Blad.) De winter weer terug? Voor de derde maal heeft de vorst haar intrede gedaan. De geweldige sneeuwval in Oost- en Midden Europa doet trouwens weinig goeds verwachten. De overlast voor de scheepvaart en het verkeer neemt ge stadig toe. De arrestatie van een notaris. Omtrent de arrestatie van notaris Ch. A. te Ooltgensplaat verneemt de Tel. nog, dat de notaris Donderdag 30 November j.l. met zijn geheele gezin uit Ooltgensplaat vertrok, naar hij zeide om bij familie het St. Nicolaasfeest te vieren. Den volgenden dag meldde de notaris zich aan bij den officier van Justitie te Rotterdam met mededeeling, dat hij1 frau de had gepleegd. De officier van Justitie heeft hem onmiddellijk in arrest laten stellen. Zoolang mogelijk heeft de nota ris de gepleegde fraude weten geheim te houden. Gedurende den tijd dien hij in voorarrest doorbracht, deed hij het voor de buitenwereld nog voorkomen alsof er niets aan de hand was. Zoo ontving zijn klerk te Ooltgensplaat op den Zaterdag na de arrestatie een brief van den nota ris, waarin deze mededeelde, dat hij on gesteld was geworden, zoodat zijn terug keer wel uitgesteld zou worden. Woens dag 6 Dec. ontving de klerk wederom een schrijven van zijn chef, waarbij deze hem aanwijzingen gaf voor werkzaamhe den ten kantore van den notaris. Men be grijpt de verwondering van den klerk toen de officier van Justitie j.l. Vrijdag met het parket in het kantoor van den notaris verscheen ten einde een onder zoek in te stellen. Omtrent den aard en den omvang der verduisteringen kon men nog niets defi nitiefs zeggen. Gesproken wordt van een bedrag van zestigduizend gulden. Het juiste bedrag staat echter nog niet vast, doch het moet in elk geval om een zeer aanzienlijke som gaan. Het onderzoek moet reeds hebben uit gewezen, dat de verduisteringen door den notaris in hoofdzaak zijn gepleegd in zijn functie van rentmeester van de Am bachtsheerlijkheid St. Adolphsland. Een brand opgehelderd. De politie heeft in verband met de brand stichting en den juweelendiefstal twee dienstmeisjes van de villa aan de Wete ringschans te Amsterdam gearresteerd De juweelen en vossenbonten zijn gevon den; beiden hebben een bekentenis afge legd. De inspecteur die het onderzoek leidde, zag het kringetje van personen, dat voor verdenking in aanmerking kwam, hoe langer hoe kleiner worden. Ten slotte bleef alleen het dienstpersoneel over. Spe ciaal ging de belangstelling naar het Oos- tenrijksche dienstmeisje, dat thuis was gebleven op den avond van den brand en naar een ander Oostenrijksch meisje, dat op den avond van den brand uit was geweest. Beider gangen werden nagegaan en zoo bevonden eenige rechercheurs zich gisteravond aan het station te Haarlem waar het dienstmeisje, dat tijdens den brand thuis was geweest, heen en weer liep. Zij had juist een koffer aan het ba- bagedepot afgegeven. Het meisje schrok, toen de rechercheurs haar aanhielden. Echter nog meer schrok zij, toen de kof- fsr, een van groot model, uit de bagage ruimte werd gehaald. Deze woog vrij zwaar en toen hij werd open gemaakt vond men vrijwel alle ju weelen, die naar men weet een waarde van ongeveer f 40.000 hebben, alsmede de kostbare vosbonten. Slechts eenige kleine juweelen worden nog vermist. De brand bleek gesticht door 't meisje dat thuis was gebleven. De petroleum was gehaald bij een winkelier in de Leidschebuurt. Het tweede meisje dat uit was geweest, doch dadelijk terug was ge komen, pakte de juweelen en vosbonten in de koffer en verliet het huis door een zijdeur. Toen ging de eerste naar boven, stortte de petroleum door de vertrekken en stak er den brand in. Het tweetal heeft een volledige beken tenis afgelegd. Beide meisjes zijn ongeveer 22 jaar. Haar bedoeling was omstreeks Kerstmis de goederen naar het buitenland te bren gen en niet meer terug te komen. (Tel.) Politierechter te Middelburg. Zitting van 12 Dec. 1933. De volgende personen waren gedag vaard: A. de R., 40 j. koopman te Oostburg, wegens verduistering van een geldsbe drag van f 77.15, toebehoorende aan de Gebr. Goens, welk geld hij van deze had ontvangen om M. A. Mabesoone te vol doen, gepleegd in September of October 1933 te Oostburg. Eisch en uitspr. vrijspraak. Ma. Ba. C., echtgenoote van A. R., 37 j. zonder beroep te Westdorpe, wegens beleediging van Alfred Kamoen te West dorpe op 22 Oct. 1933. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. F. A. den D., 38 j., houtkoopman te Zaamslag, wegens beleediging van J. A. en J. P. Risseeuw te Zaamslug op 25 Oct. 1933. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. Fl. M. S., echtgenoote van A. K., 31 j., zonder beroep te Westdorpe wegens be leediging van Maria Coppieters te West dorpe op 22 October 1.1. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. Ma. M., huisvr. van E. V., te St. Jan steen, wegens beleediging van Helena de Block te St. Jansteen op 21 Oct. 1.1. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. A. Rh. C., huisvr. van J. D'H., 25 j., zonder beroep te Graauw, wegens belee diging van J. F. de Rooy te Graauw op 20 Oct. 1.1. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. E. F. D., 40 j. landbouwer te Philip pine, wegens mishandeling van J. F. On- genae te Philippine op 4 Nov. 1.1., door hem op het hoofd te slaan. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. M. Th. v. D., huisvr. C. O., 33 j., zon der beroep te St. Jansteen, wegens mis handeling van Johanna Pourtere te St. Jansteen op 22 Oct. 1933. Eisch en uitspr. vrijspraak. Ja. P., huisvr. A. v. H., 38 j., zonder beroep te St. Jansteen, wegens mishan deling van Anna van Bubder, door haar aan haar haar te trekken te St. Jansteen op 22 Oct. 1.1. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. P. F. F., 47 j., koopman te IJzendijke, wegens mishandeling van R. J. A. Goos sens te IJzendijke op 20 October 1933. Eisch f 15 of 10 d„ uitspr. f 10 of 5 d. L. E. V., 38 j., arbeider te Clinge, we gens beleediging van Th. M. v. S., toen deze als rijksveldwachter dienst deed te Clinge op 24 October 1933. Eisch en uitspr. f 15 of 10 d. h. D. A. M. H., huisvr. C. V., zonder be roep te St. Jansteen, wegens beleediging van Clementina Verplanken te St. Jan steen op 4 Nov. 1933. Eisch en uitspr.: niet ontvankelijk ver klaard. R. J. A. G., 33 j., koopman, IJzendijke, wegens beleediging van P. F. T. te IJzen dijke op 20 Oct. 1933. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. D. H. de W., 50 jaar, koopman te Lamswaarde, wegens het niet voldoen aan het bevel van den wachtmeester Fok- ke, om te blijven staan te Clinge op 5 Oct. 1933. Eisch en uitspr. ontslag van rechts vervolging E. L. de M., 38 j., werkman te Stoppel dijk wegens eenzelfde misdrijf gepleegd te Clinge op 5 Oct. 1933. Eisch en uitspr. ontslag van rechts vervolging J. Z., 43 j., vrachtrijder te Kwaden- damme, wegens mishandeling van Corne lls Saman te Baarland op lo Oct. 1.1. Eisch en uitspr. f 10 of 5 d. h. C. A., 18 j., arbeider te Rilland-Bath, wegens mishandeling van J. J. v. Hoorn te Rilland-Bath op 21 Oct. 1.1. Eisch f 15 of 10 d., uitspr. f 10 of 5 d. Faillissementen. Geëin digd is het faillissement van D. Dees Verpoorten, te Hoek, curator Mr P. v. Empel te Middelburg, door verbindend geworden eenige uitdeelingslijst met een uitkeering van 2.974 pet. Idem het faillissement van de nalaten schap van R. G. E. Nolson, laatst ge woond hebbende te Terneuzen, door de verbindend geworden slotuitdeelingslijst, met een uitkeering aan de concurrente schuldeischers op die lijst van 3 pet. Op de 2e lijst werd 7 pet. uitgedeeld, op de le lijst niets. Het indertijd door den gefailleerde J. P. van Cadsand, landhouder te Axel, aan geboden accoord is door hem ingetrok ken. Bij de eerste stemming over het ac coord was er geen meerderheid te vinden. Voor de 2e stemming werd het ingetrok ken.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1933 | | pagina 6