Gemengd Nieuws.
Land- en Tuinbouw
Rechtszaken
Telegrammen.
Laatste Berichten.
WEEK-ABONNEMENTEN
Financieële Berichten.
Burgerlijke Stand
Marktberichten.
Afloop Verkoopinp en Aanbestedingen
Gemeenteraad van Goes.
Vliegmachine neerge
stort Tijdens de internationale vlieg-,
auto- en motorwedstrijden is te Wies-
baden op Hemelvaartsdag een zeer ernstig
ongeluk gebeurd. 'Ongeveer halfvijf in den
middag vertrokken, zoo meldt de Telegr.,
drie Klemm-machines met bestemming
naar Mannheim. De eerste twee gingen in
een bocht op een hoogte van ongeveer 20
meter, ofschoon zij kennelijk daartoe niet
voldoende snelheid hadden. Het had wei
nig gescheeld, of de machines waren 'bij
het nemen van de bocht afgegleden en
terechtgenomen in de stampvolle overdekte
tribune. Het nemen van de bochten met
een zoo geringe snelheid maakte op ieder
een zeer onzekeren indruk. Eenige minu
ten later ging het derde vliegtuig, de T.
2250, met als bestuurder Kergt uit Mann
heim de lucht in. Er waren twee passa
giers aan boord, van wie één clandestien
en buiten medeweten der commissie was
ingestapt. De piloot, die moeilijk van den
grond kon loskomen, nam eveneens met
vrij geringe snelheid de bocht. Vlak voor
de stampvolle tribune gleed het toestel af
en stortte van ongeveer 25 meter hoogte
neer. Het draaide nog half om zijn as,
waarop met een zwaren slag de kop zich
in den grond van de renbaan boorde. Op
deze renbaan, die om het vliegterrein
loopt, hadden even «tevoren motor- en
auto-wedstrijden plaats gevonden. De mo
tor spatte naar alle zijden uiteen en stuk
ken van de machine werden weggeslingerd
Eén der inzittenden van het vliegtuig viel
er uit, voordat dit den grond had geraakt.
De tweede kon spoedig uit de overblijfse
len bevrijd worden. Men had eenige moeite
om den piloot los te krijgen. De beide in
zittenden waren terstond dood. De be
stuurder werd zeer zwaar gewond.
Wapens gevonden te
Enschedé. Woensdag kreeg de poli
tie er de lucht van, dat te Enschedé weer
een partij wapens opgeslagen moest zijn
in een garage. Men vond drie koffers, die
133 automatische pistolen van Belgisch
fabrikaat bleken te bevatten, met 3400
scherpe patronen.
De geheele partij werd naar het politie
bureau gebracht. In verband met deze
vondst zijn zes personen gearresteerd, n.l.
een Belg, twee Brabanders, resp. uit St
Willebrord en Rucphen, twee Rotterdam
mers en een Duitscher. Zij zijn na ver
hoor weer in vrijheid gesteld.
Trein grijpt een motor
rijder. Gistermiddag heeft op den on-
bewaakten overweg te Ruurlo een doode-
lijk ongeval plaats gehad.
Toen de 20-jarige M. B. den weg wilde
oversteken, lette hij niet op den trein, die
om 13.30 uur uit Ruurlo naar Borculo
vertrekt. Hij werd gegrepen en op slag
gedood.
Groote smokkelbende
ontdekt in Oos t-F r i e s 1 a n d.
De douane-autoriteiten te Ditzum in Oost-
Friesland zijn er na een uitgebreid on
derzoek in geslaagd een groote smokkel
organisatie op het spoor te komen. Tot
dusver hebben 38 personen bekend, in
groepen te hebben gesmokkeld of smok
kelgoed te hebben afgenomen.
Knaapje uit den trein ge
vallen. Gistermorgen is tusschen Blok-
post Tien en Hekendorp een knaapje, ge
naamd J. de Visser uit Rotterdam, uit
den trein gevallen. In den coupé bevond
zich een klas kinderen met den onder
wijzer. Deze trok, toen het ongeval ge
beurde, aan de noodrem; de trein stond
met een schok stil, waardoor de knaap,
die nog aan het portier hing, op den grond
viel. Met ernstige wonden werd hij opge
nomen en naar Rotterdam vervoerd.
Uit een onderzoek bleek, dat de sluiting
van de coupédeur goed functionneerde,
zoodat de sc'huld van het ongeval ver
moedelijk te wijten is aan het feit, dat de
jongen met den deurknop van den coupé
stond te spelen.
TREIN EN AUTO.
De „Haagsche Post" herinnert ei- aan,
als een bewijs hoezeer de geschiedenis
zich herhaalt, hoe een eeuw geleden het
spoorverkeer werd gedwarsboomd ten be
hoeve van allerlei in scheepvaart en dili
genceparken belegd kapitaal.
„De minister van Waterstaat heeft op
15 Maart van het vorige jaar een woord
gezegd, dat als men het dapper in
het oog bleef houden een waarborg
zou kunnen wezen voor een juiste opvat
ting van het algemeene verkeersbeleid.
Hij zeide: „Men spreekt veel van een
verkeerschaos, waarin wij ons bevinden;
van een verkeerschaos is echter geen
sprake, doch van een „omwenteling op
verkeersgebied".
Dit is nu zeer zeker het geval! Wat
sedert den oorlog zich op het gebied van
het verkeer aan onze oogen vertoont, is
een ware omwenteling, alleen te verge
lijken met de vernieuwing, te weeg ge
bracht een kleine honderd jaar geleden
m een anderen tijd van malaise. Laat ons
een paar cijfers noemen. Blijkens de jong
ste statistiek bezit Nederland, dat in '17
slechts een autopark van ten hoogste een
Paar tien duizenden wagens had: 80.000
Personenauto's (meerendeels bedrijfs
auto s), 47.000 vrachtauto's en 3700 mo
toromnibussen. Een schrijver over deze
Materie vermeldde verder, dat alleen uit
(dus niet: naar) de stad Groningen in
een jaar volgens lage schatting van f 68
■mihoen waarde naar de Ommelanden
vervoerd werd, dank zij 340 regelmatige
autotransportdiensten. Dit voorbeeld (een
uit vele natuurlijk) van een als het ware
uit den grond gestampt geweldig ver-
keersbedrijf, doet duidelijk zien, dat de
auto als transportmiddel vitale krachten
ontplooit. Iets dat zóó groeit is inderdaad
bezig, een omwenteling te veroorzaken.
De Minister van Waterstaat heeft het dus
op 15 Maart 1932 goed gezegd.
Maar onder den invloed van allerlei be
langen, annex aan het eenmaal „bestaan
de", belangen, die als eertijds binnen
scheepvaart en diligence zich thans
bedreigd achten, blijkt de regeering niet
conform 's ministers inzicht te gaan ham-
delen. Een wetsontwerp is ingediend, het
welk beoogt „coördinatie" der vervoer
middelen (de oude douarière Spoor moet
aan den onstuimigen Auto worden ge
huwd en hem daarna met behulp van
ma-regeering financieel onder den pan
toffel houden), men leest thans, dat een
„concessie-stelsel" de voorkeur verdient,
waardoor het vrije auto-goederenvervoer
in een keurslijf wordt geperst. Vracht
auto's zouden n.l., om maar iets te noe
men, onderworpen worden aan een stel
sel van vergunningen. De groote „draw
back" der spoorwegen, dat voor iedere
afhaling en bezorging minstens tweemaal
(meestal vaker!) moet worden overgela
den, zou men dusdoende opzettelijk en
onnoodig aan de auto (die nooit over
laadt) opdringen. Over het geheele land
zouden controleurs en inspecteurs er op
letten, of niet door een vrachtrijder, die
b.v. concessie had voor Amsterdam-Baarn
eenige goederen werden afgegeven in het
naburige Soestdijk! En van dien aard
meer.
Kortom, St Bureaucratius! Ge ziet de
vleugels van den jongen vogel „Auto" al
gekortwiekt! Intusschen zullen de sporen
hun rechten van vervoer op korten af
stand behouden. Tusschen Den Helder en
Amsterdam rolt een lange, zwaarwegende
tremslang en knarst en piept in haar rem
men. Halte Koegras. Een boer stapt uit
en een klein meisje volgt. Dan zet de lo
comotief zuchtend aan, en die heele ijze
ren enormiteit gaat weer sissend en zuch
tend verder. Om weer in volle lengte stil
te staan. Halte Breezand. Eén schoolkind
verlaat één der tien zware personenwa
gens. Zes pakken met manufacturen wor
den uitgeladen. Een fluitje klinkt. Stati
on Anna Paulowna. Nu werken zich drie
dikke juffrouwen uit een van de zestig
(of zeventig?) coupé's. Zij moeten een
kwartier loopens verderop zijn, waar de
trein straks langs puft, maar men kan
alleen op de stations en de halten uit
stappen
Niemand, die niet weet, dat de treinen
nog steeds in hooge mate onmisbaar zijn
voor massavervoer n.l., en op lange af
standen. Door ze te moderniseeren en
efficient te maken zal men (dank zij den
prikkel van het opkomende auto-bedrijf!)
menige thans bedenkelijke lijn zeer goed
kunnen „redden". Maar laat niemand,
wijzende op het geïnvesteerde kapitaal, de
nieuwe methoden der autotractie willen
tegenhouden. Men kan niet toestaan, dat
door allerlei overigens onnutte of zelfs
verkeerde moeilijkheden te maken het
autobedrijf gecamoufleerd-schatplichtig
wordt aan de spoorwegen. Laat de spoor
als ieder ander, op haar tijd „verlies ne
men", laat zij gezonde economische prin
cipes huldigen en derhalve haar verkeer
inkrimpen tot de werkelijk rendabele lij
nen. En laat tegen technische en sociale
„misbruiken van den weg", die kinder
ziekten van het jonge autobedrijf, de over
heid met haar inspectie waken.
Overigenserkenne men in 'tland
van Hugo de Groot vrijheid van beweging
als den besten motor voor iederen voor
uitgang.
Hugo de Groot schreef Mare Liberum,
d. w. z.: „De zee vrij!"
Laat ons den dieperen zin, die in dat
slagwoord van den grooten Nederlander
ligt, overbrengen op de vraagstukken, die
thans nijpend zijn ten opzichte van ons
binnenlandsch verkeer, en laat ons dan
schrijven: Via Libera, d. w. z.: „De weg
vrij!" En zijn er autowegen noodig,
laat ons ze dan aanleggen, zooals de Staat
ze voor de spoorwegen heeft aangelegd,
toen déze een groote toekomst vertegen
woordigden. Want voorloopig ligt in de
auto de groote toekomst!"
Vereeniging van Walchersche paaren-
fokkers.
Bovengenoemde vereeniging hield
Woensdag haar algemeene vergadering
in een der zalen van de Eendracht te
Middelburg onder voorzitterschap van
den heer J. J. Mesu te Nieuw- en St.-
Joosland.
De vergadering keurde het jaarverslag
van den secretaris, den heer Gastel, goed
en ook de rekening en verantwoording
van den penningmeester, waaruit blijkt,
dat er een goed slot is van f 266.
De vergadering herkoos tot bestuursle
den de heeren J. J. Mesu en P. de Buck
en koos in de vacature G. Wielemaker
dhr A. de Feijter
Bij de bespreking van de veulenkeuring
besloot de vergadering unaniem de ge
wone keuring ook dit jaar te houden en
wel op Donderdag 29 Juni te Middel
burg.
Bij de rondvraag kwam ter sprake de
gewijzigde situatie op het Molenwater
en wees dhr de Feijter op de opheffing
der Rijschool, wat tot gevolg zal kunnen
hebben, dat de Rijkshengstenkeuring te
Middelburg in het gedrang komt. Als de
Rijschool een ander doel mocht krijgen,
dan mist men de geschikte plaats voor de
hengstenkeuring en zouden de hengsten-
houders en fokkers verplicht kunnen
zijn naar Kattendijke of ergens elders ter
keuring te gaan.
De voorzitter meende, dat deze zaak
behoort tot de competentie van het Stam
boek, doch de heer de Feijter meende,
dat zij wel degelijk tot den werkkring van
Hippos behoort, omdat de leden dier ver
eeniging de direct belanghebbenden zijn.
Een der aanwezigen meende, dat dit
jaar nog geen gevaar voor de keuring is
te duchten.
Hooger beroep. Door J. de N.,
27 j., landbouwer te Waterlandkerkje, is
cassatie aangeteekend tegen het vonnis
der Rechtbank van 19 Mei 1933, waarbij
hij terzake van het verstrekken van pil
len is veroordeeld tot f 40 of 10 d. h.
De Kabinetswisseling.
DEN HAAG. H. M. de Koningin heeft
hedenmorgen te 'half 10 «ten paleize Noord
einde de nieuwe Ministers beëedigd. De
heeren Deckers en Verschuur, die als
minister aanblijven, behoefden niet op
nieuw beëedigd te worden.
Nadat de aftredende Ministers, voorzoo
ver dat niet reeds Woensdag had plaats
gehad, afscheid hadden genomen van hun
Departement, had de portefeuille-over
dracht plaats.
TIEL. De Tielsche rechtbank heeft he
den het lid van de Tweede Kamer, den
heer L. de Visser, beschuldigd van be-
leediging van President von Hindenburg,
vrijgesproken. De rechtbank achtte het ten
lasite gelegde niet bewezen.
VRIEZENVEEN. De burgemeester dezer
gemeente, de heer J. M. Krijger, heeft
•heden de partijen, betrokken bij het con
flict in de Overijsselsohe veenderijen, zijne
bemiddeling aangeboden. Partijen zijn tot
een bespreking ten gemeentehuize uitge-
noodigd.
ENSCHEDE. Met ingang van a.s.
Maandag is in het spinnerijbedrijf hier
ter stede een loonsverlaging afgekondigd,
van gemiddeld 10 pet. In verband hier
mede had hedenmorgen een conferentie
plaats van de werkgevers met de besturen
der textielarbeidersorganisaties. Deze con
ferentie heeft geen resultaat opgeleverd.
De werkgevers deelden mede, dat de toe
stand van het bedrijf van dien aard is, dat
zij niet van loonsverlaging kunnen afzien.
DEN HAAG. De Crisiszuivelcentrale
•maakt bekend, dat voor de wéék van 28
Mei tot 3 Juni de prijs van het crisis-
botermerk is vastgesteld op f 1 per kg. en
die van de vervoervergunningen voor bui-
itenlandsche boter op f 1.10.
PARIJS. Het Ltaliaansche watervlieg
tuig, dat den dienst BarcelonaMarseille
Genua onderhoud, is hedenmorgen kort
na het vertrek uit Marseille in zee ge
stort. Twee der inzittenden, de piloot en
een Amerikaansch passagier waren op
slag dood. Vier andere inzittenden zijn
ernstig gewond.
Hedenmiddag vergaderde de Gemeente
raad van Goes. Voorzitter de burge
meester. Allen aanwezig.
Ingekomen stukken:
Bericht van Ged. Staten van Zeeland,
dat zij hun beslissing omtrent de ge-
meentebegrooting voor 1933 hebben ver
daagd tot 1 Juli 1933.
Goedkeuring van raadsbesluiten.
Verslag van de Afd. Zeeland van de
Vereeniging van Nederlandsche Gemeen
ten over 1932. Verslag van de Gezond
heidscommissie, gezeteld te Goes, over
1932.
Verslag van de Commissie voor de res
tauratie van de Hervormde Groote of
St.-Maria Magdalenakerk te Goes, over
1932. Verslag en balans met winst- en
verliesrekening van de N.V. Waterleiding
Maatschappij „Zuid-Beveland" over 1932.
Verslag over 1932 van de Vereeniging tot
bevordering van Vreemdelingenverkeer
te Goes. Verslag der Provinciale Zeeuw-
sche Schoonheids- en Archaeologische
Commissie over 1932. Verslag over 1932
van de N.V. Bank voor Nederlandsche
Gemeenten. Verslag van de af deeling
Goes van het Centraal Genootschap voor
iKnder-herstellings- en vacantie-kolonies,
over 1932. Verslag over 1932 van de Cen
trale Commissie voor uitzending van Ne
derlandsche kinderen naar buiten.
Verzoek van den Raad der gemeente
Poortvliet om adhaesie te betuigen aan
zijn besluit om zich tot de Regeering te
wenden met het verzoek bij de steunver-
leening aan den landbouw maatregelen
te nemen ter bestrijding van de werk
loosheid onder de landarbeiders. Ver
zoek van het „Algemeen Comité van Ver
weer tegen Terreur en Vervolging in
Duitschland om te besluiten, dat getracht
zal worden de behoeften der gemeente
buiten Duitschland te dekken. Verzoek
van de Middenstandsvereeniging „Han
delsbelangen" om de bestaande regeling
der winkelsluiting zoodanig te wijzigen,
dat het uur van sluiting ook gedurende
den zomertijd worde teruggebracht op
8 uur nam.
De gaskwestie.
Vóór met de behandeling der voorstel
len wordt begonnen, wil de voorzitter de
openbare vergadering schorsen, in ver
band met het voorstel inzake de gas-
regeling met het Oosteinde.
Dhr v. Poelgeest vraagt, hoe de
Raad de regeling moet beschouwen. Valt
het onder art. 129 der Gemeentewet?
De voorzitter antwoordt op dit
laatste bevestigend. Het is een vrijwillige
regeling.
Dhr v. Poelgeest vraagt dan of het
voorstel rust op art. 138 der gemeente
wet?
De voorzitter antwoordt ontken
nend.
Dhr v. Poelgeest vraagt of dan van
een der gemeenten in het Oosteinde geen
verzoek in dezen is uitgegaan tot Ged.
Staten.
De voorzitter: mij niets van be
kend.
Dhr v. Poelgeest: dan zou het
ook een fraaiigheid zijn, een opleggen
van een regeling.
Weth. Goedbloed zegt, dat art. 138
hier niets mee te maken heeft.
Dhr v. Poelgeest constateert dus,
dat het voorstel valt onder art. 129.
Dhr d e R o o beklaagt zich ernstig, dat
deze zaak, die zoo lang aan de orde is,
door den Raad in een paar dagen moet
worden bestudeerd.
De voorzitter antwoordt, dat dit in
dit geval niets anders kon,
Dhr d e R o o merkt op, dat de Raads
leden ook nog iets anders te doen heb
ben.
De voorzitter: u moet de conse
quenties van het Raadslidmaatschap
aanvaarden.
Dhr de R o o die aanvaard ik ten
volle. Maar deze zaak is van veel meer
belang dan de gewone voorstellen, die
de Raad te behandelen krijgt. En daar
is een paar dagen tijd te kort voor.
Dhr v. Poel geest heeft als lid der
fin. commissie de stukken wat langer
kunnen inzien, maar spr. kan wel ver
klaren, dat hij nog niet in staat is van
daag een beslissing te helpen nemen.
Hierna besloten zitting.
In alle plaatsen waar agen
ten van „De Zeeuw" geves
tigd zijn worden ook week
abonnementen aangenomen.
BEURSBERICHTEN.
Slotkoersen van de Amsterdamsche Ef
fectenbeurs ons medegedeeld door Van
Heel Co. N.V. te Goes
vorige koers
lieden
Ned. Handel Mij.
67
67
Philips Gloeilampen G.B.
154^
154
Unilever
94
95
Anaconda Copper
ll3/i«
11%
Bethlehem Steel
22 3A
23
U.S. Steel Corp.
42%
42%
Koninkl. Petroleum
158%
158
Shell Union
63/i.
6
Amsterdam Rubber
74
76
Ned. Scheepvaart Unie
59
59
Deli Maatschappij
132
131^
Handelsverg. Amsterdam 20814 210H-1
5 pet. Nederland 1932 100% 100
4 H pet. Ned.-Indië 1926 8634 87
4 pet. Nederland 1933 98 98 b
De markt opende in loome stemming.
Gelijdelijk nam echter de vraag toe in de
overweging, dat de discontoverlaging te
New-York daar pas nabeurs bekend was
geworden, zoodat de openingskoersen te
laag werden ingezet.
Wisselkoersen.
Amsterdam, 26 Mei, 2.30 u.
Londen 8.378.41.
Parijs 9.77—9.78 V,.
Berlijn 58.0858.12.
Brussel 34.5834.60.
New-York 2.13%—2.14%.
Alberts' houthandel.
Naar wij vernemen zal het verslag over
1932 der N.V. Houthandel v.h. G. Alberts
Lzn. Go. te Middelburg, uit te brengen
op de aanstaande vergadering van aan
deelhouders, vermelden, dat, hoewel de
resultaten belangrijk minder ongunstig
waren dan in het vorige boekjaar, noch
tans wederom een verlies werd geleden.
Het bedrijfsverlies over 1932 bedraagt
f 18.637.58 tegenover f 99.938.55 over 1931,
terwijl de reserveering op aandeelen in
andere ondernemingen, verleden jaar be
dragende f41.833.33, met f25.000 is ver
hoogd.
Waar het boekjaar 1932 aanving met
een verliessaldo van f 61.906.25, zal hier
bij moeten worden gevoegd bovenstaand
bedrijfsverlies ad f 18.637.58, alsmede de
reserveering van f 25.000, zoodat het totaal
verlies-saldo stijgt tot f 105.543.83.
MIDDELBURG. Gehuwd: A. J. Knip-
meijer, 26 j. en J. M. Akkerman, 33 j.
Overleden: J. Polderdijk, 27 j., geh. met
P. Bliek.
GOES. Overleden: Cornelis Goeman, 78
j., weduwnaar van Helena Dronkers; Jo
hanna Anna de Blaey, 28 j., echtgenoote
van Marinus Cornelis Wisse.
Van 1520 Mei 1933.
WEMELD'INGE. Geboren: Pieter Jaco
bus, z. v. J. J. Ruissen en G. A. J. Hart-
hoorn; Apolonia Adriana, d. v. J. Nous-
sen en P. Zuijdwegt.
WISSENKERKE. Getrouwd: 24, M&-
riuns Jan Filius, 25 j. jm. en Jaooba
Janna Bouterse, 25 j. jd.; Marinus Pie
ter Kouwer, 25 j. jm. en Thona Jacoba
Goulooze, 22 j. jd.; Jan Kastelein, 38 j.
en Elisabeth Heijstek, 21 j. jd.
Geboren: Abraham Jacobus Willem, z.v.
Leendert Pieter Wisse en Glasina Maria
Geluk.
Overleden: Hendrik Schippers, 87 j.,
echtgenoot van Cornelia Heijboer.
MIDDELBURG, 24 Mei. Op de veiling
deden: Zeeuwsche blauwe aardappelen
1428 ct. per 25 Kg.; nieuwe Mitlo-
thaims 1730 ct., Poters eerste soort 27,
tweede soort 21, Spinazie 0.111, Poste
lein 1419, Moskrul 1114, Uien 12,
Zuring 34, Peulen 66 ct., alles per Kg.;
Peeën 518, Uien 0,52, Selderie 1,5
4, Peterselie 2,5, Rabarber 15, Radijs
12, Rammenas 3 ct., alles per bos;
Bloemkool 1,522, Kropsla 0.11,5,
Komkommers 1015 ct., alles per bos;
kervel 58 ct. per chip je.
Fruit: Blauwe Druiven, Frankenthaler,
1.65, Aardbeien 4992, Tomaten 1735
ct., alles per K.g.
Bloemen: Lathyrus 15, Pioenen 5
9, Anjeliers 29, Flieren 3, Rozen 911,
Lupinen 36 ct., alles per bos; Gera
niums 5, Hortensia's 4658. per pot;
Anemonen 11 ct. per 10 stuks.
MIDDELBURQ, 24 Mei. Aangevoerd
door Walchersche boerinnen: (officieele
noteering): boter 71 ct.; kipeieren 2.05,
eendeieren 2.25, ganseieren 7, kalkoen
eieren 5 gld. p. 100 stuks.
Aangevoerd door handelaren: boter 64
ct.; kipeieren 2, eendeieren 2, ganseieren
6, kalkoeneieren 4 gld. p. 100 stuks.
Particuliere prijs: boter 77,5 ct., kipeie
ren 3, eendeieren 3 gld.
Op de veiling van heden waren aangev.:
41.000. Kipeieren 5254 kg. 1.33, 54
56 k.g. 1.56—1.73, 56—58 k.g. 1.55—1.73,
58—60 k.g. 1.72—1.76, 60—62 k.g. 1.91
2.03, 62—64 k.g. 2.20—2.25, 64—66 kg.
2.28 gld.
Bruine eieren 5860 k.g. 2.03, 6062
k.g. 2.21, 6264 k.g. 2.292.33, eendeie
ren 0.912.01, ganseieren 0.07, kalkoen
eieren 0.04 gld.
GOES, 26 Mei 1933. Groote veiling:
Kruisbessen f8f 10.10 per 100 K.G.
Kleine veiling: Postelein f 15f 18, Spi
nazie f 8-f 10, Tomaten f 29, Aardbeien f 70
f 105, Idem 2e soort f 35—f 82, alles per
100 K.G. Bloemkool f 7-f 16, Idem 2e soort
f 3f 7, Idem 3e soort f 1f 2, Kropsla
f0.80f2.10, Idem 2e soort f0.50f 0.80,
Witte komkommers f 8—f 10, Idem 2e
soort f5—f9, Groene komkommers f9—
f 10, Idem 2e soort f 5f 7, Savoye kool-
planten f 0.16f 0.19, alles per 100 stuks.
Wortelen f 9f 15, Rhabarber f5f5.70,
Selderij f2.30—f 2.50, Pieterselie f2, Ra
dijs f 1.50f 3.60, Sjalotten f 5.20, Bloemen
Rozen f7f21, Idem Lathyrus f6, alles
per 100 bos. Honing 4041 ct. per flacon.
KAPELLE, 24 Mei 1933. Groote veiling
Kruisbessen 7.708.10 per 100 Kg.
Kleine veiling: Spinazie 11, Uien 2 per
100 Kg.; Kropsalade 0.501.10 per 100
krop; Bloemkool 15, Aardbeien 0.400.60
per 100 stuks; Aardbeien 4159 per
100 Kg.; Anjelieren 11, Balrozen 4 per
100 bos; Zaai-Begonia's 3, Bol-Begonia's
1618, Cactussen 2558, alles per 100
stuks; Kipeieren 1.802.40 per 100 stuks.
Notaris Mr P. Loeff heeft Dinsdag
middag in café „Centraal" te Koudekerke
voor den heer W. B. Brielsman publiek
verkocht:
De Hofstede „Welgelegen' aan het
Corn, de Kroo's Wegeling bij den straat
weg naar Vlissingen te Koudekerke be
staande uit Huis, Schuur, Bijgebouwen,
Erf en Boomgaard, Bouw- en Weiland,
samen groot 2.8020 H.A. (7 G. 42 R.)
Kooper Cornelis Simonse Jz., land
bouwer te Aagtekerke q.q. voor f6925.
Laagste inschrijver voor het maken
van bruggen en duikers in gewapend be
ton behoorende bij' de verruiming van de
beken in het Goorloopgebied, aanbesteed
door het dagelijksch bestuur van het wa
terschap „Het stroomgebied van de Aa"
te 's Hertogenbosch, is de N.V. Zeeuwsche
Betonmaatschappij te Vlake voor f 21275
Voor dit werk waren 15 inschrijvers.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Verwachting «tot den avond van 27 Mei:
Meest Westelijke tot Noordelijke wind,
zwaar bewolkt met tijdelijke opklaring,
waarschijnlijk regenbuien, iets koeler.
Stand van hedenmiddag 3 u.:
Stand van Woensdagmiddag 3 u.: 761.
Licht op voor fietsers:
Zaterdag 9 u. 26 min.