1
eerste e
Radio-Nieuws.
Rechtzaken
i
Land- en Tuinbouw
Buitenland
DINSDAG 25 APRIL 1!
Dit nummer bestaat i
arbeid onder de jeugdige werkloozen.
Reeds in 80 plaatsen staan de vereni
gingslokalen open voor werklooze jonge
ren, onverschillig van welke richting of
belijdenis. Zij worden daar 's middags en
's avonds gaarne ontvangen, zulks onder
aanbieding van koffie of thee, terwijl er
gelegenheid is om te leeren en te lezen.
Te Vlissingen heeft de C. J. M. V. dit
werk alleen gedaan en heeft 't aantal be
zoekers reeds de 1000 overschreden. De
leiding van deze bijeenkomsten is opge
dragen aan werklooze leiders uit eigen
vereeniging, die zich voor dezen vermoei-
enden arbeid beschikbaar stellen.
Bovendien biedt het Verbond van tijd
tot tijd een week gratis verblijf aan in de
kampen voor werkzoekenden, welke ge
organiseerd worden op de Ernst Sillem-
Hoeve te Lage Vuursche. Voor dit werk
is f 6500 bijeengebracht, grootendeels
door de leden van het verbond zelf.
Hiernaast heeft het verbond de laat
ste 5 jaar het „Lomahuis" bij d.e Emma-
mijn geëxploiteerd voor jonge mijnwer
kers, die geen leden van het verbond be
hoeven te zijn en stichtte het een drietal
tehuizen van dien aard te Eindhoven, die
door de malaise echter grootendeels ge
sloten zijn.
Bovendien heeft het Verbond het Kamp
huis te Oud-Leusden voor jongenswerk,
waar men 250 jongelui te gelijk voor een
kampeerweek kan ontvangen. Ten slotte
zij nog genoemd het kamp te Hulshorst
voor jonge mannen, ingericht voor 50
bezoekers per week.
Deze korte samenvatting van wat hel
verbond doet, is verre van volledig. Er
zou nog veel aan toegevoegd kunnen wor
den over de verschillende periodieken die
het uitgeeft, maar het komt ons voor, dat
uit het bovenstaande reeds voldoende is
gebleken, dat Zeeland met Hemelvaarts
dag een congres tegemoet ziet van een
organisatie, die als een zeer voorname in
ons vaderland mag worden vermeld.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN VOOR Z.-VLAANDEREN
TE TERNEUZEN.
Deze Kamer hield Zaterdagnamiddag
hare eerste bijeenkomst in dit jaar. De
voorzitter, de heer J. A. van Rompu, de
leden verwelkomende, herdacht het sinds
de vorige vergadering overleden lid, den
heer Louis van Waesberghe. Hij heette
daarop den heer Willy van Waesberghe,
neef van den overledene, als nieuw lid
welkom.
Hij gaf vervolgens een uitvoerig over
zicht over het verloop van verschillende
belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen en
van handel en nijverheid in dit district.
Tot voorzitter der Kamer werd her
kozen de heer J. A. van Rompu, tot af-
deelingsvoorzitters de heeren P. A. Neete-
son en J. M. Oggel en tot hunne plaats
vervangers de heeren C. Wind van Merke-
steyn en A. de Vrieze. In de commissie
voor het Handelsregister werden herbe
noemd de heeren A. van 'tHoff en A. J.
Wijffels en benoemd de heer I. van Melle.
Tot leden der financiëele commissie wer
den herbenoemd de heeren A. van 'tHoff
en G. F. P. van der Peijl, en benoemd
de heer Willy van Waesberghe.
Uit de meegedeelde ingekomen stukken
bleek, dat als proef is voldaan aan het
verzoek tot het uitvoeren van een meer
practischen inningsdienst der postkwi-
tanties te Kloosterzande, dat de busrecht
houders te Axel, Hulst en Breslcens in
de gelegenheid worden gesteld reeds des
morgens tusschen 7 en 8 uur hun corres
pondentie af te halen, terwijl zoodanige
regeling te Terneuzen reeds bestond. Voor
andere kantoren in Zeeuwsch-Vlaanderen
zou deze maatregel in verband met het
arriveeren der post geen resultaat
hebben.
Aan het verzoek om des avonds gratis
gelegenheid te geven brieven en andere
stukken na kantoortijd af te halen, kon
niet worden voldaan.
Naar aanleiding van een door den ge
meenteraad van Zaamslag vastgestelde
legesverordening, die, in verband met een
artikel in de Politieverordening moet be
schouwd worden als een belemmering van
den bonafiden handel, aangezien deze
voor het verkrijgen van een ventvergun
ning eischt betaling van f2.50 per maand,
of f20 per jaar, wendde het Bureau zich
namens de Kamer tot Ged. Staten van
Zeeland, met verzoek, te bevorderen, dat
aan die verordening, als zijnde in strijd
met het algemeen belang, geen Konink
lijke goedkeuring zal worden verleend.
Er wordt thans algemeen gevoeld het
funeste van tariefmuren, contingenteerin-
gen enz. aan de landsgrenzen, en het moet
als nog verderfelijker beschouwd worden
indien men daarnaast nog zou krijgen
een soort gemeentelijke tolmuren.
Verschillende leden verklaarden zich
met het standpunt van het Bureau, dat
de regeling te ver gaat, te kunnen ver
eenigen. Alleen de heer Van Goethem
verklaarde een andere meening te zijn
toegedaan, daar de vrijheid op dit gebied
steeds verdere concurrentie schept voor
den middenstand, die reeds aan een te
veel lijdt. Hem werd er op gewezen, dat
er in ons land nu eenmaal vrijheid be
staat van keuze in beroep, handel of be
drijf. Wil men daaraan paal en perk stel
len, dan behoort dit te geschieden over
de geheele linie en bij rijkswet.
Met de stem van den heer Van Goethem
tegen werd aan de handeling van het
Bureau goedkeuring verleend.
Eveneens werd goedkeuring verleend
aan het door het Bureau tot den Minister
van Economische Zaken en Arbeid gericht
verzoek om bij de uitvoering der Machti
gingswet voor den Landbouw, er rekening
mede te houden, dat de uitvoering niet
zal worden gelegd in handen van een
zijdig agrarisch geöriënteerde organen,
doch met medewerking van den handel.
Naar aanleiding van het bezwaarschrift,
door verschillende vakorganisaties gericht
tot den Minister van Economische Zaken
en Arbeid, over het optreden der Kamers
van Koophandel en Fabrieken, die van
hun positie een onoirbaar gebruik zouden
maken, door de Regeering ook adviezen
op staatkundig gebied te geven, vereenig-
de de Kamer zich met het standpunt van
het Bureau dat de Kamers op de belan
gen van het geheele bedrijfsleven hebben
te letten, en dat zij, door dit naar beste
weten te doen, de belangen van alle daar
bij betrokken groepen trachten te dienen.
Aan een verzoek van het gemeente
bestuur van Koewacht om adhaesie te
verleenen aan een verzoek om extra-steun
uit 's rijkskas tot 12% pet. der totale
kosten voor wegsverbetering, werd beslo
ten te voldoen.
Aan een dergelijk verzoek der gemeen
te Clinge kon, wegens het ontbreken van
daartoe strekkende argumenten niet wor
den voldaan. Ondertusschen is ontvangen
een afschrift van een beschikking van
den Minister van Waterstaat .waarbij deze
verklaart niet aan het verzoek om de al
daar verlangde wegsverbetering geheel
voor rijksrekening uit te voeren, te kun
nen voldoen.
Overeenkomstig zijn voorstel, werd het
Bureau gemachtigd, nadat het zal kun
nen beschikken over de noodige gegevens,
een verzoek aan de Tweede Kamer te
ontwerpen en aan de Kamer ter goedkeu
ring aan te bieden, betreffende een tech
nische verbetering der ingediende omzet
belasting, die de Kamer niet geheel wil
afwijzen,-doch waaraan toch verschillende
bezwaren kleven, die verderfelijk zullen
worden voor het bedrijfsleven.
Met leedwezen heeft de Kamer kennis
genomen van de aanneming van het wets
ontwerp betreffende een beurtvaartrege-
ling in de binnenvaart, tegen het advies
van ongeveer alle Kamers in. Deze rege
ling zal niet aan de verwachtingen der
schippers kunnen voldoen, doch veel
moeilijkheden veroorzaken.
De heer Van 't Hoff stelde de vraag
of het niet mogelijk zou zijn te Wals
oorden een goede verbinding te krijgen
van de tram op de laatste boot des Zon
dags, voor de reis naar boven de Schelde.
Als de tram van 6.20 uur uit Axel daar
arriveert, is de boot reeds weg. Aangezien
de boot tusschen Terneuzen en Vlissin
gen op Zondag niet meer vaart, is dat
een groot ongerief. Uit de mededeelingen
van den heer Wind van Merkesteyn en
den voorzitter bleek, dat daarin voor
hands geen verandering in te brengen,
aangezien met verschillende verkeersmid
delen rekening moet worden gehouden.
Daar de tram niet kan veranderen, zou
de boot minstens 40 minuten later moe
ten vertrekken en dan wordt de trein-
aansluiting gemist.
De jaarvergadering der N.C.R.V.
(Slot.)
In aansluiting op hetgeen wij reeds
berichtten, kunnen wij nog het volgende
mededeelen:
De heer P. C. Tolk, uit Hilversum,
bracht verslag uit over den omroep, waar
aan het volgende is ontleend.
Het aantal uitzenduren bleef beperkt
tot 50. Dat dit aantal uitzenduren met
enkele is afgenomen, komt door de toe
wijzing van zendtijd aan kleinere om-
roepgroepen, ten koste van de N.C.R.V.
Hieronder vallen Politie-omroep, Onder
wijsfonds voor de Binnenvaart, V.L.R.A.,
H.I.R.O. en verkiezingsredevoeringen. Van
musici en sprekers worden zooveel aan
biedingen ontvangen, dat practisch van
inwilliging van zulke verzoeken geen
sprake kan zijn. Aan vereenigingen wor
den alleen zenduren afgestaan als het
landelijke organisaties van voldoende be-
teekenis zijn en dan nog kunnen de mees
ten slechts eenmaal in de 4 jaar aan
de beurt komen.
Reeds nu kunnen wij melding maken,
dat per 1 Mei de Politie-radioomroep
wordt vervroegd tot 7 uur en ook de Chr.
Persberichten vervroegd zullen worden.
Het N. C. R.- V.-Klein-orkest ver
heugt zich in groote belangstelling van
het publiek. Dit kan niet gezegd worden
van het Dameskoor. Daar pogingen tot
verbetering niet slaagden, zal dit per 1
Mei o] geheven worden. Het Chr. Radio
koor is gekomen onder directie van den
heer Jan Couveé, uit Alkmaar.
Spr. stond stil bij diverse uitzendingen,
die zich in de bizondere belangstelling
verheugen mogen. Zeer in het bizonder
moet genoemd worden het Vragenuur, dat
practisch waardeering heeft bij alle luis
teraars tot ver buiten den Christelijken
kring.
Waar sommige luisteraars den wensch
te kennen gaven, enkele avonden de spre
kers geheel te doen vervallen -en muziek
ten gehoore te geven, afgewisseld door een
tooneelstukje, is dit verzoek eveneens be
handeld. Deze kwestie is echter niet met
een handomdraaien af te maken, aange
zien onze Vereeniging als Christelijke
Vereeniging zich in haar uitzendingen
van andere moet onderscheiden en het
gesproken woord één van de beste midde
len is voor het verbreiden van een Chris
telijke cultuur.
Het contract met de H. 0. V. is, zoo
als wel algemeen bekend zal zijn, niet
vernieuwd, als gevolg van de weinige be
langstelling die deze concerten genoten,
waartoe de slechte lijnverbindingen met
Haarlem ook het hare hebben bijdragen.
Van de groote beteekenis voor onze
flohooluitzendlngan is 3s«i jfT.E wbis £9
October 1932 uc 29, waar ia vlaste
instantie is uitgemaakt, dat de School
besturen de aanschaffing en het onder
houd van een Radio-installatie op mogen
nemen in de verrekening der jaarlijksche
vergoeding krachtens art. 101 der Lager
Onderwijswet. De commissie wenschte
gaarne meerder contact met de scholen om
voortdurend op de hoogte te blijven met
de ervaringen, die men in de verschil
lende scholen heeft.
Hierna werd gepauzeerd. In de pauze
werden de aanwezigen aan de lunch ver
gast op muziek van het N. C. R. V.-
klein-orkest onder leiding van den heer
Piet van der Hurk.
Tot leden van het Alg. Bestuur werden
herkozen de heeren F. de Boer, Ds D. A.
van den Bosch, J. W. van 't Hoff, Ds
Joh. J. van Petegem en Dr K. Schilder.
Na beantwoording van eenige schrifte
lijk ingekomen vragen door den heer
Keuning, sprak Ds L. J. van Leeuwen,
tweede voorzitter der N.C.R.V., het slot
woord.
DE LUCHTLIJN ROTTERDAM-
ZEELAND-VLAAMSCHE KUST.
Heropening van de Zeeuwsche Luchtlijn
cp 1 Mei.
Als één man iets in zijn hoofd heeft,
en het met taaie volharding daarin houdt,
dan kan hij met anderer hulp en steun
veel bereiken.
Die eene man is de heer J. J. Cock te
Zierikzee, en het mts dat hij in zijn hoofd
had, was, en is nog, bij dag en bij nacht:
de Zeeuwsche Luchtlijn.
In 1931 werd ze geopend: de kortste
luchtlijn ter wereld, maar tevens, naar
verluidde, de eerste, die zichzelf volko
men bedroop.
O La-wol'tineisoifkfcl
V/
wi'ndilk
oooo m koeman
-Bkunvfc-
tr
ft. m grreni v/hvar^roott veld
vroa^erc.
Rotterdam-Haamstede was haar tra
ject.
Het werd een daverend succes; de wel
dadige rust van dien hoek van Westen-
Schouwen door de luchtlijn der K. L. M.
met het bedrijvige Rotterdam verbonden:
van beide kanten werd het gewaardeerd,
van beide zijden vloog men en dat laat
ste is nog wel het voornaamste.
Hee» wat jduj verjtf, Rf <vei-
r. '.gen weten hoe veil, "bied* was het de
onukbluschbare ijver 't kalende enthou
siasme van den heer Cock (en zijn mak
ker, nu de stationschef der K. J,. M. op
Haamstede, den heer J. E. van den Broek)
die doorzetten. Die op zoek gingen naar
een vliegveld, die kostelijke vondst
als promotors optraden voor een N. V.,
welke primair de Westen-Schouwensche
geestgronden zou exploiteeren en en pas
sant een vliegveld zou fourneeren.
In 1931 vloog de K. L. M. van Haam
stede op Rotterdam. In 1932 werd heel
voorzichtig het eindpunt van den dienst
gelegd op het ruime, ideaal gelegen, vlieg-
veld Vlissingen. Nu staat 1, Mei 1933 de
heropening van de Zeeuwsche luchtlijn
1 voor de deur, met voor het zomerseizoen
een verlenging van de lijn naar het Bel
gische vliegveld Knocke aan Zeel
En toch heeft dezen winter heel de zaak
op losse, zéér losse schroeven gestaan.
I Toen burgemeester Jhr L. van Citters
op Maandag 4 Mei 1931 bij de opening
van de eerste binnenlandsche luchtlijn
een rede in het raadhuis van Heemstede
uitsprak, zeide hij onder meer: „Het is
heden een dag van groote beteekenis voor
het eiland en voor Haamstede, omdat wij
verrijkt worden met een door het departe
ment van Waterstaat goedgekeurd vlieg
veld.
Helaas dat was niet heelemaal juist.
Wel was het toen nog „Westen-Schou
wen" geheeten vliegveld goedgekeurd,
maar.slechts als noodlandingsterrein!
Waterstaat heeft toen in 1931, en ook
nog in 1932, oogluikend toegelaten dat
het als normaal vliegterrein gebruikt
werd, maar als zoodanig erkend was het
niet kón het ook niet worden.
Daarvoor was het veel te klein, slechts
ongeveer 18 H.A.
Of het feit, dat verleden jaar een K. L.
M.-vliegtuig bij den uitloop een bescha
diging aan het onderstel opliep, van in
vloed geweest is, is ons niet bekend, maar
in elk geval heeft Waterstaat voor 1933
niet weer vergunning verleend, alvorens
het vliegveld aan de gestelde eischen vol
ledig zou voldoen.
Dat heeft heel wat voeten in de aarde
gehad. En het kwam er zoo op aan,
I want als Haamstede werd uitgeschakeld,
dan stond de rentabiliteit van heel de
Zeeuwsche luchtlijn en daarmede haar
bestaan zélf op het spel.
De voorzitter van het Luchtvaartcomi
té, de heer J. J. Cock, en de nieuwe bur
gemeester van Haamstede, Jhr. Roëll
ook een warm luchtvaart-enthousiast
hebben al deze moeilijkheden weten te
overwinnen. Een 25-tal werkloozen heeft
onder leiding van de Heide-Maatschappij
het terrein vergroot van 18 op 30 H.A.,
met nog 6 H.A., welke weliswaar niet tot
het eigenlijke vliegveld behoort, maar die
in geval van nood toch tot uitloop kan
dienen. De gemeente Haamstede heeft het
terrein voor 7 jaren van de N.V. gehuurd;
in de huursom dragen tal van Schouwen-
Duivek:idsche senvjnten en
bij.
Zoo is, wederom met vereende kr».:
ten, dit zwakke punt versterkt; het n j
landingsterrein „Westen-Schouwen" ;ij
regulier „Vliegveld-Haamstede" g^J
den; de Zeeuwsche Luchtlijn krijg; 1
jaar haar eindpunt aan de Vlaa::.s|
kust: alle teekenen wijzen er op, dat J
ze eerste binnenlandsche luchtlijn ooi]
1933 zal prospereeren.
Uitg.: N.V. Uitgevers-Maal
Emergo" ter exploitatie van
Bureaux Lange Vorst
Telefoonnumi
Postchèque en Giror
Rechtbank te Middelburg.
Zitting van Vrijdag.
P. M., koopman, 38 jaar, te Breskei
was in hooger beroep gekomen van
vonnis van den Kantonrechter te 0;i
burg, waarbij hij, wegens overtreding ij
de motor- en rijwielwet, bij herhaling J
pleegd, werd veroordeeld tot f 30 j
of 30 dagen hechtenis en met ontzeil
van de bevoegdheid motorrijtuigen te:J
sturen gedurende een jaar. Eisch: be, j
tiging van het vonnis waarvan ho.'1
beroep.
R. J. v. D., 32 jaar. manufactur.J
te Terneuzen, was dor den KantonreiJ
ter aldaar wegens herhaalde openi-ï
dronkenschap veroordeeld tot f 35 ofï
dagen hechtenis, van welk vonnis >1
openbaar ministerie beroep aanteekcj
Eisch: 21 d. hecht, voorw. en 6 maai
plaatsing in een gesticht voor drankiutj
tigen.
A. J. K., koopman, 47 jaar, zoniL
vaste woonplaats, was door den Kat;
rechter te Goes, wegens herhaalde opl
bare dronkenschap veroordeeld tot 3
ken hechtenis, tegen welk vonnis he
M. hooger beroep aanteekende E;sJ
ambtenaar 0. M. niet ontvankelijk -J.
klaard in zijn vordering.
D. D„ 37 j., landbouwer te Axel, ij
door den Kantonrechter te Terne»
werd ontslagen van rechtsvervolging r:
gens overtr. van het Crisis-Varken:!
sluit, n.l. varkens zonder oormerken :J
zitten, tegen welk vonnis de Ambter.ii
van het O.M. hooger beroep aanteekenij
Eisch: vernietiging van het voi.-l
waarvan hooger beroep en veroordeel;:!
tot f 25 of 10 d. h.
W. P. van B., 19 j. en E. B. 321
werklieden wonende te Bouchanti. ?l
gië, verdacht van poging tot verboden
voer van varkens, op 9 Juli 1932 te Pij
lippine.
Eisch: Bevestiging van het von:|
waartegen verzet. Ieder 1 mnd. gev.st:-a
Bijkantoor Middelburg, Lai
X Directeur-Hoofdredactei
De betonfundeering wordt gelegd voor het restaurant, tevens stationsgebouw, dat
de K. L. M. op het Vliegveld Vlissingen der Zeeuwsche Luchtlijn laat zetten.
Tuinbouw-onderlinga.
Vrijdag is te Amsterdam de jaar.,,:
sche ledenvergadering gehouden van J
Tuinbouw-Onderlinge", Bedrijfsvere.:'
ging in den zin van art. 1 der Land-a
luinbouwongevallenwet 1922.
Uit het verslag en de mededeelira
der directie bleek, dat het ledental I
31 October 1932 bedroeg 7483, Voorts ml
ren op dien datum 1175 patroons ]i|
soonlijk verzekerd en hadden 1137 ieiJ
hunne kinderen in de verzekering dtl
opnemen.
Het verzekerde loonbedrag beliep cl
zoover de wettelijke verzekering li l
f 16. 412.028, voor de aanvullende rej
ling f 2.371.669, in totaal dus f 18.7».'i.fc|
In het aantal ongevallen kan, e.enaL
vorig jaar een vermindering in absi
zin, doch daarnaast eenige stijgt
in verhouding tot het loonbei
worden geconstateerd (94 tegen 90 I
f 1.000.000).
Als ongeval werden in het erslagjrJ
aangegeven 1797 (vorig jaar 1987. gtu|
len, waarvan er 129 niet als onge al«:
den erkend.
Uit de rekening en verantwcorïl
blijkt, dat het totaal der kosten me i«l
grip van de reserve voor nog te beta»!
kosten heeft bedragen f 172.4'9. Ir. 'j
band met het verzekerd loon over het viv
s'agjaar is in de vergadering besloten c
de leden af te rekenen tegen f 0.88 l'°r|
jaar f 0.82) per f 100 loon.
Al te dwaas.
Het liberale „Vaderlanc
zijn lezers duidelijk te make
heer Colijn het best kan
'hem niet te stemmen,
Op deze wijze:
„Er is maar één weg, 1
heer Colijn zoo men
krueht kan worden toegev
zoowel uit persoonlijk oogpi
der partijverhoudingen broc
en dat is: de liborale fractie
gelijk te maken. Opdat men
moeten rekenen en de sj
professor Aalberse alleen r<
invloed van haar getalsterl
zullen worden! Opdat de sti
gen van den heer Colijn me
hebben door sterke daden
TOlgdl"
'l Wij prijzen het in het li
dat het zoekt naar middelei
tie van den heer Colijn te
De bedoeling is uits
IS Maar het middel dat
wordt gedaan om dit doel
wel wat erg zonderling.
9. Tot nu toe heeft de heer
parlement ook als minis
liberalen al zeer weinig mee
dervonden.
|m' En er is geen reden om
dal dit in de toekomst ande
jl Het betoog van het „V
werkelijk al te dwaas.
SEr is een betere manier
Colijn te steunen, n.l.
stemmen.
Men weet toch, waar ae i
Colijn te vinden is?
"w Op lijst 33, op één na d
op het stembiljet.
Politieke draaitol.
Onder degenen die de kie
te lokken door voor de oud<
Staatspensioen te eischen, b(
heer Van Houten, lijstaanvc
Chr.-Dem. Unie.
ROnze „N. Pr. Gron. Crt
verband daarmee de aandacl
slag van een rede door d'
Houten op 8 Mei 1929 te As
voor de A.-R. Kiesvereenigir
Volgens dat verslag, zetti
op duidelijke wijze uiteen,
Anti-Revolutionairen tegens
Staatspensioen zijn. „Wij
ger idealen, wij vragen wat
komen op voor de handhavii
heffing van de positie der
hun arbeid. Waar Gods Wo
dat de mensch zal leven ui
zijner handen, daar geldt dit
hij werkt, maar zoolang hij
wanneer hij niet meer werk
vinden dit belichaamd in d
dige sociale verzekeringen. D
tot taak hierin beschermen
den."
Vier jaar geleden werd de
geling tecren beter weten in'
En thans wordt met der
spiegelingen getracht de ster
eenvoudige kiezers tot zich
Laten we hopen, dat de
verstandig zullen zijn dergel
en te laten draaien en ze te
ten het parlement.
teruj
ingenieurs
Zo
Lo
he
vermt
te
al
De laatste drassige put op het vliegveld Haamstede wordt met zand gedicht. Rechts de windzak met
Gock (voorz. v. h. Luchtvaartcomité Sohouwen-Duiveland) en den stationschef der K.L.M. op Haamstede,
met de heeren J-
J. E. v. d. Br»
De Britsche ingenieurs
De drie Britsche
C.ushny en Gregory zijn
via Hoek van Holland
komen. Zij zagen er, na
Rusland is overkomen
mat uit.
Toen de Britsche
men, werden zij door
hartelijk toegejuicht. Vei
wen boden bloemstukken
Hij het wederzien
trekkingen speelden
tooneelen af.
De teruggekeerden n
kig, den vaderlandsch..
hebben bereikt, terwijl
dat het hun groot leed
kameraden te hebben l
De raad van beheer
Vickers heeft de
gelegd: Het proces v;
de directie besproken.
'en niet in staat eenige
aen voor hun arrestatie.
hij zich absoluut
aan de instructie van
dat nj zich alleen
den arbeid van
ingeniei
een gr
Verschi
aai
hunne
zich
noemdei
hen bod;
zij
deed,
moeten
der
ve
Mos
De ine
verkli
Moi
ge
de ir
moesten b
de
volgende
van