1 eerste e Radio-Nieuws. Rechtzaken i Land- en Tuinbouw Buitenland DINSDAG 25 APRIL 1! Dit nummer bestaat i arbeid onder de jeugdige werkloozen. Reeds in 80 plaatsen staan de vereni gingslokalen open voor werklooze jonge ren, onverschillig van welke richting of belijdenis. Zij worden daar 's middags en 's avonds gaarne ontvangen, zulks onder aanbieding van koffie of thee, terwijl er gelegenheid is om te leeren en te lezen. Te Vlissingen heeft de C. J. M. V. dit werk alleen gedaan en heeft 't aantal be zoekers reeds de 1000 overschreden. De leiding van deze bijeenkomsten is opge dragen aan werklooze leiders uit eigen vereeniging, die zich voor dezen vermoei- enden arbeid beschikbaar stellen. Bovendien biedt het Verbond van tijd tot tijd een week gratis verblijf aan in de kampen voor werkzoekenden, welke ge organiseerd worden op de Ernst Sillem- Hoeve te Lage Vuursche. Voor dit werk is f 6500 bijeengebracht, grootendeels door de leden van het verbond zelf. Hiernaast heeft het verbond de laat ste 5 jaar het „Lomahuis" bij d.e Emma- mijn geëxploiteerd voor jonge mijnwer kers, die geen leden van het verbond be hoeven te zijn en stichtte het een drietal tehuizen van dien aard te Eindhoven, die door de malaise echter grootendeels ge sloten zijn. Bovendien heeft het Verbond het Kamp huis te Oud-Leusden voor jongenswerk, waar men 250 jongelui te gelijk voor een kampeerweek kan ontvangen. Ten slotte zij nog genoemd het kamp te Hulshorst voor jonge mannen, ingericht voor 50 bezoekers per week. Deze korte samenvatting van wat hel verbond doet, is verre van volledig. Er zou nog veel aan toegevoegd kunnen wor den over de verschillende periodieken die het uitgeeft, maar het komt ons voor, dat uit het bovenstaande reeds voldoende is gebleken, dat Zeeland met Hemelvaarts dag een congres tegemoet ziet van een organisatie, die als een zeer voorname in ons vaderland mag worden vermeld. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR Z.-VLAANDEREN TE TERNEUZEN. Deze Kamer hield Zaterdagnamiddag hare eerste bijeenkomst in dit jaar. De voorzitter, de heer J. A. van Rompu, de leden verwelkomende, herdacht het sinds de vorige vergadering overleden lid, den heer Louis van Waesberghe. Hij heette daarop den heer Willy van Waesberghe, neef van den overledene, als nieuw lid welkom. Hij gaf vervolgens een uitvoerig over zicht over het verloop van verschillende belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen en van handel en nijverheid in dit district. Tot voorzitter der Kamer werd her kozen de heer J. A. van Rompu, tot af- deelingsvoorzitters de heeren P. A. Neete- son en J. M. Oggel en tot hunne plaats vervangers de heeren C. Wind van Merke- steyn en A. de Vrieze. In de commissie voor het Handelsregister werden herbe noemd de heeren A. van 'tHoff en A. J. Wijffels en benoemd de heer I. van Melle. Tot leden der financiëele commissie wer den herbenoemd de heeren A. van 'tHoff en G. F. P. van der Peijl, en benoemd de heer Willy van Waesberghe. Uit de meegedeelde ingekomen stukken bleek, dat als proef is voldaan aan het verzoek tot het uitvoeren van een meer practischen inningsdienst der postkwi- tanties te Kloosterzande, dat de busrecht houders te Axel, Hulst en Breslcens in de gelegenheid worden gesteld reeds des morgens tusschen 7 en 8 uur hun corres pondentie af te halen, terwijl zoodanige regeling te Terneuzen reeds bestond. Voor andere kantoren in Zeeuwsch-Vlaanderen zou deze maatregel in verband met het arriveeren der post geen resultaat hebben. Aan het verzoek om des avonds gratis gelegenheid te geven brieven en andere stukken na kantoortijd af te halen, kon niet worden voldaan. Naar aanleiding van een door den ge meenteraad van Zaamslag vastgestelde legesverordening, die, in verband met een artikel in de Politieverordening moet be schouwd worden als een belemmering van den bonafiden handel, aangezien deze voor het verkrijgen van een ventvergun ning eischt betaling van f2.50 per maand, of f20 per jaar, wendde het Bureau zich namens de Kamer tot Ged. Staten van Zeeland, met verzoek, te bevorderen, dat aan die verordening, als zijnde in strijd met het algemeen belang, geen Konink lijke goedkeuring zal worden verleend. Er wordt thans algemeen gevoeld het funeste van tariefmuren, contingenteerin- gen enz. aan de landsgrenzen, en het moet als nog verderfelijker beschouwd worden indien men daarnaast nog zou krijgen een soort gemeentelijke tolmuren. Verschillende leden verklaarden zich met het standpunt van het Bureau, dat de regeling te ver gaat, te kunnen ver eenigen. Alleen de heer Van Goethem verklaarde een andere meening te zijn toegedaan, daar de vrijheid op dit gebied steeds verdere concurrentie schept voor den middenstand, die reeds aan een te veel lijdt. Hem werd er op gewezen, dat er in ons land nu eenmaal vrijheid be staat van keuze in beroep, handel of be drijf. Wil men daaraan paal en perk stel len, dan behoort dit te geschieden over de geheele linie en bij rijkswet. Met de stem van den heer Van Goethem tegen werd aan de handeling van het Bureau goedkeuring verleend. Eveneens werd goedkeuring verleend aan het door het Bureau tot den Minister van Economische Zaken en Arbeid gericht verzoek om bij de uitvoering der Machti gingswet voor den Landbouw, er rekening mede te houden, dat de uitvoering niet zal worden gelegd in handen van een zijdig agrarisch geöriënteerde organen, doch met medewerking van den handel. Naar aanleiding van het bezwaarschrift, door verschillende vakorganisaties gericht tot den Minister van Economische Zaken en Arbeid, over het optreden der Kamers van Koophandel en Fabrieken, die van hun positie een onoirbaar gebruik zouden maken, door de Regeering ook adviezen op staatkundig gebied te geven, vereenig- de de Kamer zich met het standpunt van het Bureau dat de Kamers op de belan gen van het geheele bedrijfsleven hebben te letten, en dat zij, door dit naar beste weten te doen, de belangen van alle daar bij betrokken groepen trachten te dienen. Aan een verzoek van het gemeente bestuur van Koewacht om adhaesie te verleenen aan een verzoek om extra-steun uit 's rijkskas tot 12% pet. der totale kosten voor wegsverbetering, werd beslo ten te voldoen. Aan een dergelijk verzoek der gemeen te Clinge kon, wegens het ontbreken van daartoe strekkende argumenten niet wor den voldaan. Ondertusschen is ontvangen een afschrift van een beschikking van den Minister van Waterstaat .waarbij deze verklaart niet aan het verzoek om de al daar verlangde wegsverbetering geheel voor rijksrekening uit te voeren, te kun nen voldoen. Overeenkomstig zijn voorstel, werd het Bureau gemachtigd, nadat het zal kun nen beschikken over de noodige gegevens, een verzoek aan de Tweede Kamer te ontwerpen en aan de Kamer ter goedkeu ring aan te bieden, betreffende een tech nische verbetering der ingediende omzet belasting, die de Kamer niet geheel wil afwijzen,-doch waaraan toch verschillende bezwaren kleven, die verderfelijk zullen worden voor het bedrijfsleven. Met leedwezen heeft de Kamer kennis genomen van de aanneming van het wets ontwerp betreffende een beurtvaartrege- ling in de binnenvaart, tegen het advies van ongeveer alle Kamers in. Deze rege ling zal niet aan de verwachtingen der schippers kunnen voldoen, doch veel moeilijkheden veroorzaken. De heer Van 't Hoff stelde de vraag of het niet mogelijk zou zijn te Wals oorden een goede verbinding te krijgen van de tram op de laatste boot des Zon dags, voor de reis naar boven de Schelde. Als de tram van 6.20 uur uit Axel daar arriveert, is de boot reeds weg. Aangezien de boot tusschen Terneuzen en Vlissin gen op Zondag niet meer vaart, is dat een groot ongerief. Uit de mededeelingen van den heer Wind van Merkesteyn en den voorzitter bleek, dat daarin voor hands geen verandering in te brengen, aangezien met verschillende verkeersmid delen rekening moet worden gehouden. Daar de tram niet kan veranderen, zou de boot minstens 40 minuten later moe ten vertrekken en dan wordt de trein- aansluiting gemist. De jaarvergadering der N.C.R.V. (Slot.) In aansluiting op hetgeen wij reeds berichtten, kunnen wij nog het volgende mededeelen: De heer P. C. Tolk, uit Hilversum, bracht verslag uit over den omroep, waar aan het volgende is ontleend. Het aantal uitzenduren bleef beperkt tot 50. Dat dit aantal uitzenduren met enkele is afgenomen, komt door de toe wijzing van zendtijd aan kleinere om- roepgroepen, ten koste van de N.C.R.V. Hieronder vallen Politie-omroep, Onder wijsfonds voor de Binnenvaart, V.L.R.A., H.I.R.O. en verkiezingsredevoeringen. Van musici en sprekers worden zooveel aan biedingen ontvangen, dat practisch van inwilliging van zulke verzoeken geen sprake kan zijn. Aan vereenigingen wor den alleen zenduren afgestaan als het landelijke organisaties van voldoende be- teekenis zijn en dan nog kunnen de mees ten slechts eenmaal in de 4 jaar aan de beurt komen. Reeds nu kunnen wij melding maken, dat per 1 Mei de Politie-radioomroep wordt vervroegd tot 7 uur en ook de Chr. Persberichten vervroegd zullen worden. Het N. C. R.- V.-Klein-orkest ver heugt zich in groote belangstelling van het publiek. Dit kan niet gezegd worden van het Dameskoor. Daar pogingen tot verbetering niet slaagden, zal dit per 1 Mei o] geheven worden. Het Chr. Radio koor is gekomen onder directie van den heer Jan Couveé, uit Alkmaar. Spr. stond stil bij diverse uitzendingen, die zich in de bizondere belangstelling verheugen mogen. Zeer in het bizonder moet genoemd worden het Vragenuur, dat practisch waardeering heeft bij alle luis teraars tot ver buiten den Christelijken kring. Waar sommige luisteraars den wensch te kennen gaven, enkele avonden de spre kers geheel te doen vervallen -en muziek ten gehoore te geven, afgewisseld door een tooneelstukje, is dit verzoek eveneens be handeld. Deze kwestie is echter niet met een handomdraaien af te maken, aange zien onze Vereeniging als Christelijke Vereeniging zich in haar uitzendingen van andere moet onderscheiden en het gesproken woord één van de beste midde len is voor het verbreiden van een Chris telijke cultuur. Het contract met de H. 0. V. is, zoo als wel algemeen bekend zal zijn, niet vernieuwd, als gevolg van de weinige be langstelling die deze concerten genoten, waartoe de slechte lijnverbindingen met Haarlem ook het hare hebben bijdragen. Van de groote beteekenis voor onze flohooluitzendlngan is 3s«i jfT.E wbis £9 October 1932 uc 29, waar ia vlaste instantie is uitgemaakt, dat de School besturen de aanschaffing en het onder houd van een Radio-installatie op mogen nemen in de verrekening der jaarlijksche vergoeding krachtens art. 101 der Lager Onderwijswet. De commissie wenschte gaarne meerder contact met de scholen om voortdurend op de hoogte te blijven met de ervaringen, die men in de verschil lende scholen heeft. Hierna werd gepauzeerd. In de pauze werden de aanwezigen aan de lunch ver gast op muziek van het N. C. R. V.- klein-orkest onder leiding van den heer Piet van der Hurk. Tot leden van het Alg. Bestuur werden herkozen de heeren F. de Boer, Ds D. A. van den Bosch, J. W. van 't Hoff, Ds Joh. J. van Petegem en Dr K. Schilder. Na beantwoording van eenige schrifte lijk ingekomen vragen door den heer Keuning, sprak Ds L. J. van Leeuwen, tweede voorzitter der N.C.R.V., het slot woord. DE LUCHTLIJN ROTTERDAM- ZEELAND-VLAAMSCHE KUST. Heropening van de Zeeuwsche Luchtlijn cp 1 Mei. Als één man iets in zijn hoofd heeft, en het met taaie volharding daarin houdt, dan kan hij met anderer hulp en steun veel bereiken. Die eene man is de heer J. J. Cock te Zierikzee, en het mts dat hij in zijn hoofd had, was, en is nog, bij dag en bij nacht: de Zeeuwsche Luchtlijn. In 1931 werd ze geopend: de kortste luchtlijn ter wereld, maar tevens, naar verluidde, de eerste, die zichzelf volko men bedroop. O La-wol'tineisoifkfcl V/ wi'ndilk oooo m koeman -Bkunvfc- tr ft. m grreni v/hvar^roott veld vroa^erc. Rotterdam-Haamstede was haar tra ject. Het werd een daverend succes; de wel dadige rust van dien hoek van Westen- Schouwen door de luchtlijn der K. L. M. met het bedrijvige Rotterdam verbonden: van beide kanten werd het gewaardeerd, van beide zijden vloog men en dat laat ste is nog wel het voornaamste. Hee» wat jduj verjtf, Rf <vei- r. '.gen weten hoe veil, "bied* was het de onukbluschbare ijver 't kalende enthou siasme van den heer Cock (en zijn mak ker, nu de stationschef der K. J,. M. op Haamstede, den heer J. E. van den Broek) die doorzetten. Die op zoek gingen naar een vliegveld, die kostelijke vondst als promotors optraden voor een N. V., welke primair de Westen-Schouwensche geestgronden zou exploiteeren en en pas sant een vliegveld zou fourneeren. In 1931 vloog de K. L. M. van Haam stede op Rotterdam. In 1932 werd heel voorzichtig het eindpunt van den dienst gelegd op het ruime, ideaal gelegen, vlieg- veld Vlissingen. Nu staat 1, Mei 1933 de heropening van de Zeeuwsche luchtlijn 1 voor de deur, met voor het zomerseizoen een verlenging van de lijn naar het Bel gische vliegveld Knocke aan Zeel En toch heeft dezen winter heel de zaak op losse, zéér losse schroeven gestaan. I Toen burgemeester Jhr L. van Citters op Maandag 4 Mei 1931 bij de opening van de eerste binnenlandsche luchtlijn een rede in het raadhuis van Heemstede uitsprak, zeide hij onder meer: „Het is heden een dag van groote beteekenis voor het eiland en voor Haamstede, omdat wij verrijkt worden met een door het departe ment van Waterstaat goedgekeurd vlieg veld. Helaas dat was niet heelemaal juist. Wel was het toen nog „Westen-Schou wen" geheeten vliegveld goedgekeurd, maar.slechts als noodlandingsterrein! Waterstaat heeft toen in 1931, en ook nog in 1932, oogluikend toegelaten dat het als normaal vliegterrein gebruikt werd, maar als zoodanig erkend was het niet kón het ook niet worden. Daarvoor was het veel te klein, slechts ongeveer 18 H.A. Of het feit, dat verleden jaar een K. L. M.-vliegtuig bij den uitloop een bescha diging aan het onderstel opliep, van in vloed geweest is, is ons niet bekend, maar in elk geval heeft Waterstaat voor 1933 niet weer vergunning verleend, alvorens het vliegveld aan de gestelde eischen vol ledig zou voldoen. Dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad. En het kwam er zoo op aan, I want als Haamstede werd uitgeschakeld, dan stond de rentabiliteit van heel de Zeeuwsche luchtlijn en daarmede haar bestaan zélf op het spel. De voorzitter van het Luchtvaartcomi té, de heer J. J. Cock, en de nieuwe bur gemeester van Haamstede, Jhr. Roëll ook een warm luchtvaart-enthousiast hebben al deze moeilijkheden weten te overwinnen. Een 25-tal werkloozen heeft onder leiding van de Heide-Maatschappij het terrein vergroot van 18 op 30 H.A., met nog 6 H.A., welke weliswaar niet tot het eigenlijke vliegveld behoort, maar die in geval van nood toch tot uitloop kan dienen. De gemeente Haamstede heeft het terrein voor 7 jaren van de N.V. gehuurd; in de huursom dragen tal van Schouwen- Duivek:idsche senvjnten en bij. Zoo is, wederom met vereende kr».: ten, dit zwakke punt versterkt; het n j landingsterrein „Westen-Schouwen" ;ij regulier „Vliegveld-Haamstede" g^J den; de Zeeuwsche Luchtlijn krijg; 1 jaar haar eindpunt aan de Vlaa::.s| kust: alle teekenen wijzen er op, dat J ze eerste binnenlandsche luchtlijn ooi] 1933 zal prospereeren. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maal Emergo" ter exploitatie van Bureaux Lange Vorst Telefoonnumi Postchèque en Giror Rechtbank te Middelburg. Zitting van Vrijdag. P. M., koopman, 38 jaar, te Breskei was in hooger beroep gekomen van vonnis van den Kantonrechter te 0;i burg, waarbij hij, wegens overtreding ij de motor- en rijwielwet, bij herhaling J pleegd, werd veroordeeld tot f 30 j of 30 dagen hechtenis en met ontzeil van de bevoegdheid motorrijtuigen te:J sturen gedurende een jaar. Eisch: be, j tiging van het vonnis waarvan ho.'1 beroep. R. J. v. D., 32 jaar. manufactur.J te Terneuzen, was dor den KantonreiJ ter aldaar wegens herhaalde openi-ï dronkenschap veroordeeld tot f 35 ofï dagen hechtenis, van welk vonnis >1 openbaar ministerie beroep aanteekcj Eisch: 21 d. hecht, voorw. en 6 maai plaatsing in een gesticht voor drankiutj tigen. A. J. K., koopman, 47 jaar, zoniL vaste woonplaats, was door den Kat; rechter te Goes, wegens herhaalde opl bare dronkenschap veroordeeld tot 3 ken hechtenis, tegen welk vonnis he M. hooger beroep aanteekende E;sJ ambtenaar 0. M. niet ontvankelijk -J. klaard in zijn vordering. D. D„ 37 j., landbouwer te Axel, ij door den Kantonrechter te Terne» werd ontslagen van rechtsvervolging r: gens overtr. van het Crisis-Varken:! sluit, n.l. varkens zonder oormerken :J zitten, tegen welk vonnis de Ambter.ii van het O.M. hooger beroep aanteekenij Eisch: vernietiging van het voi.-l waarvan hooger beroep en veroordeel;:! tot f 25 of 10 d. h. W. P. van B., 19 j. en E. B. 321 werklieden wonende te Bouchanti. ?l gië, verdacht van poging tot verboden voer van varkens, op 9 Juli 1932 te Pij lippine. Eisch: Bevestiging van het von:| waartegen verzet. Ieder 1 mnd. gev.st:-a Bijkantoor Middelburg, Lai X Directeur-Hoofdredactei De betonfundeering wordt gelegd voor het restaurant, tevens stationsgebouw, dat de K. L. M. op het Vliegveld Vlissingen der Zeeuwsche Luchtlijn laat zetten. Tuinbouw-onderlinga. Vrijdag is te Amsterdam de jaar.,,: sche ledenvergadering gehouden van J Tuinbouw-Onderlinge", Bedrijfsvere.:' ging in den zin van art. 1 der Land-a luinbouwongevallenwet 1922. Uit het verslag en de mededeelira der directie bleek, dat het ledental I 31 October 1932 bedroeg 7483, Voorts ml ren op dien datum 1175 patroons ]i| soonlijk verzekerd en hadden 1137 ieiJ hunne kinderen in de verzekering dtl opnemen. Het verzekerde loonbedrag beliep cl zoover de wettelijke verzekering li l f 16. 412.028, voor de aanvullende rej ling f 2.371.669, in totaal dus f 18.7».'i.fc| In het aantal ongevallen kan, e.enaL vorig jaar een vermindering in absi zin, doch daarnaast eenige stijgt in verhouding tot het loonbei worden geconstateerd (94 tegen 90 I f 1.000.000). Als ongeval werden in het erslagjrJ aangegeven 1797 (vorig jaar 1987. gtu| len, waarvan er 129 niet als onge al«: den erkend. Uit de rekening en verantwcorïl blijkt, dat het totaal der kosten me i«l grip van de reserve voor nog te beta»! kosten heeft bedragen f 172.4'9. Ir. 'j band met het verzekerd loon over het viv s'agjaar is in de vergadering besloten c de leden af te rekenen tegen f 0.88 l'°r| jaar f 0.82) per f 100 loon. Al te dwaas. Het liberale „Vaderlanc zijn lezers duidelijk te make heer Colijn het best kan 'hem niet te stemmen, Op deze wijze: „Er is maar één weg, 1 heer Colijn zoo men krueht kan worden toegev zoowel uit persoonlijk oogpi der partijverhoudingen broc en dat is: de liborale fractie gelijk te maken. Opdat men moeten rekenen en de sj professor Aalberse alleen r< invloed van haar getalsterl zullen worden! Opdat de sti gen van den heer Colijn me hebben door sterke daden TOlgdl" 'l Wij prijzen het in het li dat het zoekt naar middelei tie van den heer Colijn te De bedoeling is uits IS Maar het middel dat wordt gedaan om dit doel wel wat erg zonderling. 9. Tot nu toe heeft de heer parlement ook als minis liberalen al zeer weinig mee dervonden. |m' En er is geen reden om dal dit in de toekomst ande jl Het betoog van het „V werkelijk al te dwaas. SEr is een betere manier Colijn te steunen, n.l. stemmen. Men weet toch, waar ae i Colijn te vinden is? "w Op lijst 33, op één na d op het stembiljet. Politieke draaitol. Onder degenen die de kie te lokken door voor de oud< Staatspensioen te eischen, b( heer Van Houten, lijstaanvc Chr.-Dem. Unie. ROnze „N. Pr. Gron. Crt verband daarmee de aandacl slag van een rede door d' Houten op 8 Mei 1929 te As voor de A.-R. Kiesvereenigir Volgens dat verslag, zetti op duidelijke wijze uiteen, Anti-Revolutionairen tegens Staatspensioen zijn. „Wij ger idealen, wij vragen wat komen op voor de handhavii heffing van de positie der hun arbeid. Waar Gods Wo dat de mensch zal leven ui zijner handen, daar geldt dit hij werkt, maar zoolang hij wanneer hij niet meer werk vinden dit belichaamd in d dige sociale verzekeringen. D tot taak hierin beschermen den." Vier jaar geleden werd de geling tecren beter weten in' En thans wordt met der spiegelingen getracht de ster eenvoudige kiezers tot zich Laten we hopen, dat de verstandig zullen zijn dergel en te laten draaien en ze te ten het parlement. teruj ingenieurs Zo Lo he vermt te al De laatste drassige put op het vliegveld Haamstede wordt met zand gedicht. Rechts de windzak met Gock (voorz. v. h. Luchtvaartcomité Sohouwen-Duiveland) en den stationschef der K.L.M. op Haamstede, met de heeren J- J. E. v. d. Br» De Britsche ingenieurs De drie Britsche C.ushny en Gregory zijn via Hoek van Holland komen. Zij zagen er, na Rusland is overkomen mat uit. Toen de Britsche men, werden zij door hartelijk toegejuicht. Vei wen boden bloemstukken Hij het wederzien trekkingen speelden tooneelen af. De teruggekeerden n kig, den vaderlandsch.. hebben bereikt, terwijl dat het hun groot leed kameraden te hebben l De raad van beheer Vickers heeft de gelegd: Het proces v; de directie besproken. 'en niet in staat eenige aen voor hun arrestatie. hij zich absoluut aan de instructie van dat nj zich alleen den arbeid van ingeniei een gr Verschi aai hunne zich noemdei hen bod; zij deed, moeten der ve Mos De ine verkli Moi ge de ir moesten b de volgende van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1933 | | pagina 6