Een naam boven MET PA EERSTE Radio-nieuws Gemengd Nieuws. Berlijnsche Brieven. een overzicht van 's Prinsen leven gaf. De directeur, de heer Dts H. W. J. Priems, dankte Dr Bouman voor zijn leerzame en boeiende rede. De bijeen komst werd geopend en gesloten met het zingen van bet Wilhelmus. De directie der Meelfabriek van de Nederlandsche Bakkerijen alhier heeft haar personeel bij aanplakking in de far briek doen weten, dat zij geen lid mogen zijn of worden van een coöperatie. Goes. Woensdagavond kwam de Geref. Mannenvereeniging „Calvijn" in tiende jaarvergadering bijeen in de groote zaal van het Scbutersbof, die een eenigszins feestelijk aanzien had. Om ruim half acht opende de voorzit ter, de heer H. G. van Donk, op de ge wone wijze, sprak een kort openings woord en riep dé diverse afgevaardigden en de talrijke aanwezigen een hartelijk welkom toe. Daarna zong een gemengd koor, onder leiding van den heer H. Wolzak, zeer verdienstelijk eenige liederen, waarna de jaarverslagen van secretaris en penning meester volgden. Nadat eenige afgevaar digden hun wenschen hadden overge bracht, refereerde Ds W. H. v. d. Vegt over: „Onze houding tegenover de pu blieke vermakelijkheden". Spreker beperkt zich tot tooneel en bioscoop, een verwaterd tooneel z.i. Deze heeft niets te maken met kunst, is al leen vermaak. Spr. toont met cijfers aan de geweldige macht, die tooneel en bioscoop hebben, gezien de financieele offers. Hij acht het bedenkelijk, dat in Christelijke kringen zich zoo'n verlangen naar beide openbaart. Nadat Spr. aange geven heeft, hoe een Christen principieel staat tegenover de dramatische kunst, be treedt hij het moeilijke terrein der prak tijk. De tooneelkun3t in ons land is uit de Kerk in de Mideleeuwen voortgekomen. Ook Calvijn staat niet afwijzend. Maar tóch brengt de Reformatie reactie: prak tijk is dan, dat het tooneel is een leer school van ontucht. Ons huidig tooneel is niets dan een vermakelijkheid. En wijl we daar geen roeping hebben, hooren we er niet. Kunnen we dan niet veredelen? Dit is steeds mislukt. Bovendien: echte kunst is duur. Om practische redenen is het thans ondoenlijk om te beoefenen een Christe lijke tooneelkunst. Dit is negatief. Maar nu positief, want Christus is ook opge staan I De diepe scheidslijn ziet Spr. dan hier in, dat achter tooneel en bioscoop zit de aanschouwelijkheid. Maar hoo ren (gelooven) staat hooger dan zien. We moeten leeren leven allereerst bij het Woord. D i kunst is het hoogst, die de geestelijke wereld afbeeldt door de meest geestelijke middelen. De Heilige Schrift gaat ons daarin voor: ze is aller eerst waar, duidelijk, inhouds vol. Daarom hebben tooneel en bioscoop theoretisch zeer zeker een plaats, maar een ondergeschikte: het voornaamste is het geestelijk Koninkrijk Gods. Wie dat beseft, kan in de korte poos van zijn leven hier op aarde zich wel stellen buiten de weelde der wereld, want: alles is Uwe! Na de pauze, waarin een kop thee aan geboden werd, volgde een zeer geani meerde bespreking, waarin door een 9- tal aanwezigen een groot aantal practi sche vragen werden gesteld, waarop de spreker uitvoerig en principieel ant woordde. Bijzonder stelde referent in het licht de eenheid van ons volksleven, die we als Calvinisten steeds moeten mani festeeren. Daarom in het sociale, econo mische leven meedoen; overal hebben we daar onze roeping. Duidelijk moeten we aantoonen, dat we niet buiten de we reld wenschen te staan. Alleen op die terreinen waar God onthouding eischt, hebben we ons terug te trekken. Overi gens als burgers van één stad steeds el kanders belangen behartigen. Nadat het koor nog op gevoelige wijze eenige zangstukjes had ten gehoore ge bracht, en de heer Bustraan een bijdrage had ten beste gegeven, sloot de voorzitter tegen twaalven de goedgeslaagde verga dering, nadat Ds v. d. Vegt in dankgebed was voorgegaan. Vier nieuwe leden en één begunstiger traden tot de vereeniging toe. De firma Goldschmeding had belangeloos een orgel ter beschikking gesteld. Zooals reeds eerder is gemeld, zal op 19 April a.s. in de Groote Kerk een Prins Willem van Oranje-herdenkings avond plaats hebben. De heer Mr P. Die- leman uit Middelburg zal spreken, het orgel zal bespeeld worden en een zang koor van 150 zangers en zangeressen zal zingen, terwijl nog een viertal blaas instrumenten hun medewerking verleenen. Het belooft een mooie avond en een waardige herdenking te worden. Voor bij zonderheden verwijzen wij naar de ad vertentie in dit nummer. Gaarne brengen wij nogmaals het ver zoek van het comité aan de burgerij over om dien dag te willen vlaggen. Met verwijzing naar de gisteren ge plaatste advertentie herinneren wij aan de openbare vergadering van de A. R. Kiesvereeniging, die hedenavond gehou den wordt en waarin als spreker zal op treden de heer Mr G. van Baren, burge meester van Delft. De vergadering wordt gehouden in de Chr. Bewaarschool en vangt aan om 8 uur. lerseke. Het zal niet algemeen bekend zijn dat alhier in de wintermaanden door een bekend oesterkweeker een levendigen handel in zee-anemonen wordt gedreven. Het volk geeft ze den schitterenden naam van zee-muizen. i Niet alleen de aquariums van onze die rentuinen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, maar ook speciaal het buiten land vraagt veel van deze zee-anemonen. Zoo ging b.v. deze week nog een zending van 200 stuks naar Lyon. Als men deze onaanzienlijke bloemen beziet, kan men niet begrijpen, dat ze in zoo'n variëteit voorkomen en zoo schitterend in geel, blauw, rood, wit en oranje kunnen bloei en in allerhande vorm: dahlia's, rozen, anemonen, lelies, enz. enz. Gesloten niet grooter dan 610 c.M. in doorsnee, heb ben ze bloeiende de grootte van een tafel bord. Vischplaatsen zijn speciaal de Berg- sche Bank en onder Wemeidinge, maar daar zijn ze vaak klein. Een dankbare winningsplaats is ook onder ïerneuzen, daar waar men van 't najaar en de win ter zooveel mosselzaad vischte. Als een eigenaardigheid zij ook vermeld, dat de zee-anemoon daar voorkomt op prae-his- torische schelpen. De kokhanenschelpen, daar gevischt, zijn zeldzaam groot. 3 4 maal grooter en dikker van schelp dan op andere plaatsen. Het is wel gebeurd dat een visschers- man die onder Terneuzen had gevischt, een 200 van die zee-anemonen mee bracht. Ze worden hier onder den wal verkocht voor 5 ct. per stuk. Naar we vernemen moet het aquarium van den Antwerpsdhen dierentuin de mooiste ver zameling hebben. Zeker een 25 verschil lende bloemsoorten. De zwemclub de Oosterschelde alhier heeft evenals verleden jaar een goed ter rein aan den Harden Hoek (Cokzo) in huur. Daar heeft ze nu in de steenen loods een 10-tal kleedhokjes laten maken voor dames, en de houten loods in twee afdeelingen gesplitst, een voor dames en een voor heeren. Van de kleedhokjes laat de vereeniging een tegelpad leggen naar het zwemterrein, op den kant komen een springtoren van 3 Meter hoogte met glij baan en cementtrap. Bovendien heeft ze een aantal zwemgordels aangeschaft voor eventueele ongevallen. 0. en W.-Souburg. De vereeniging „Het Groene Kruis" hield Woensdag haar jaarvergadering. De voorzitter, Dr Plug- ge, sprak een welkomstwoord tot de niet vele (32) aanwezigen en wees op den toe stand der vereeniging, welke tot tevreden heid stemt. Uit het verslag van den secretaris ver namen wij, dat de financieele toestand gunstig kan genoemd worden, het leden tal nog steeds uitbreidende is en op Sou burg op 1 Januari 1002 bedroeg en te Ritthem 150. Uitgereikt werden 638 stuks verple- gingsartikelen, 58 maal werden porties ijs verstrekt. Het aantal artikelen in het magazijn werd uitgebreid tot 433 stuks. Door zuster Zwitters werd een Moeder cursus gegeven, waaraan een 20 vrouwen en meisjes deelnamen. De zuster huisbezoekster verrichtte haar taak tot aller tevredenheid, terwijl door haar ook de kinderhygiëne praktisch wordt beoefend. 29 gezinnen met 48 patiënten waren in 1932 onder toezicht; dit verminderde in den loop van het jaar tot 26 gezinnen met 30 patiënten. Zeven patiënten werden uit gezonden naar een sanatorium. Uit het jaarverslag van den penning meester bleek, dat de ontvangsten be droegen f 1936,59, de uitgaven f 1696,63. Die der t.b.c.-bestrijding: ontvangsten f 952,38, de uitgaven f 998,40. Van het batig saldo is een fonds ge sticht tot aankoop groot materiaal. Besloten werd op 13 April de Emma- bloemcollecte te houden, welke door den voorzitter warm werd aanbevolen. 's NACHTS GEEN SLAAP. OVERDAG GEEN RUST. Nu zenuwrheumatiek verdwenen. Tot goed voorbeeld van anderen, die misschien aan dezelfde kwaal zouden kunnen lijden waaraan zij zelf leed, schrijft een dankbare vrouw ons als volgt: „Het vorige jaar kreeg ik een ernstigen aanval van zenuwpijnen in het been; overdag vond ik geen rust, 's nachts kon ik niet slapen, om maar niet verder te spreken van de intense pijnen die ik leed. Verschillende middelen brachten mij wei nig of geen verlichting, tot een vriendin mij aanraadde Kruschen te probeeren, omdat zijzelf er succes mee had gehad toen zij op dezelfde manier leed als ik. Ik ben nu zoo dankbaar dat ik haar raad opvolgde! Vanaf den allereersten flacon Kruschen voelde ik al een verbetering en tegenwoordig ben ik absoluut vrij van pijn en slaap 's nachts uitstekend. Van deze verklaring mag U naar goeddunken gebruik maken, want ik ben nu uiterst dankbaar voor het succes dat ik verkre gen heb." Mevr. H. C. Zoovele pijnen waaraan de menschen lijden, hebben alle een en dezelfde oor zaak hardlijvigheid. Niet alleen gere geld, maar ook volledig moeten dagelijks alle afvalproducten der spijsvertering ver wijderd worden. Ischias, evenals spit en rheumatiek worden meestal veroorzaakt door een teveel aan urinezuur, hetwelk zich heeft opgehoopt. Kruschen Salts zal dit overtollige urinezuur en andere afval stoffen, die de gezondheid benadeelen, langs de natuurlijke wegen, zacht en vol komen verwijderen. En omdat de „kleine, dagelijksche dosis" Kruschen Salts Uw inwendige organen regelmatig en volko men vrijhoudt van alle afvalproducten kunnen kwaadaardige stoffen als urine zuur zich nooit meer ophoopen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten a 0.90 en ƒ1.60 per flacon. Stralende ge zondheid voor één cent per dag. WSST-ÏMU^UfiÖ 1633 1& A PR ik. 1933. Zaterdag a.s. is het 100 jaar geleden, dat men begon aan den afbraak van de kerk te West-Souburg. De kerkelijke gemeente was 1 Juli 1832 reeds met die van Oost-Souburg ver- eenigd. Spoedig volgde ook de samen smelting van beide burgerlijke gemeenten (1 Jan, 1835). De oude kerk te West-Souburg was, evenals alle oude kerken op Walcheren, vroeger een Roomsch bedehuis geweest en was gewijd aan St. Maarten. Tijdens de Spaansche troebelen werd de kerk verwoest en bleef ruim twintig jaar in een desolaten toestand. Door het ijveren van den bewoner van het naburige kasteel, den bekenden Mar- nix van St. Aldegonde, werd de kerk we der hersteld en werd in 1595 de eerste predikant L. de Herde beroepen, die reeds vier jaar predikant was te Grijpskerke. Een 18-tal predikanten hebben de ge meente West-Souburg gediend. De laat ste was Ds Jac. de Rochefort, wien in 1832 zijn emeritaat werd gegeven. De betrekkelijk arme kerkelijke gemeen te, die in den Franschen tijd een groot deel van haar gebied aan Vlissingen heeft moeten afstaan, schijnt niet meer In staat geweest te zijn het oude kerkgebouw, dat meer en meer verviel, voldoende te onder houden. Ook woedde in geheel ons land tij dens de eerste helft der 18de eeuw het vandalisme, zoodat men geen eerbied had voor, noch waarde hechtte aan oude historische gebouwen. In de kerk te West-Souburg waren prachtige grafmo numenten, o.a. van Marnix van St. Al degonde. De kerk werd verkocht aan H. F. Ha- man, heel- en vroedmeester te Oost-Sou burg voor f 1800. Volgens de conditiën van verkoop ble ven de preekstoel, de banken, de opstal der zerken en het uurwerk uit den toren het eigendom der kerkvoogdij. De preek stoel werd overgebracht naar de kerk te Oost-Souburg om den ouden, minder fraaien te vervangen. Het torenuurwerk werd verkocht aan de gemeente N. en St. Joosland, die toen nog geen uurwerk in den toren had. De banken verhuisden naar de Gasthuiskerk te Middelburg. De grafsteenen werden verkocht aan parti culieren, die ze als stoepsteenen gebruik ten. De twee steenen klimmende leeuwen, het wapen van West-Souburg omvatten de, en die op de pilaren aan den ingang van het kerkhof prijkten, staan tlians op twee hoeken van het woonhuis der boe renhofstede Triton onder West-Souburg. R. B. J. d. M. Programma van Vrijdag 14 April 1933 HUIZEN, 1875 M. Algemeen program ma verzorgd door de NCRV. 8 Schiftle- zing en meditatie. 8.15-9.30 Gramofoon. 10 Lijdensdienst o.l.v. Dr P. Stegenga. 11 Concert. 12.15 Gramofoon. 1 Orgelcon cert. 2.30 Chr. Lectuur. 3 Voor de huis vrouw. 3.30 Concert. 5 Botanisch half uur. 5.30 Voor jqlugdige amateur-foto grafen. 7-8 Orgelconcert. 9 Causerie door Ds Th. G. Vriezen. 9.30 Concert door de HOV. 10 Vaz Dias. Hierna concert. 10.45 -11.30 Gewijde dagsluiting door Ds K. H. Wallien. HILVERSUM, 296 M. 8-12 VARA. 12-4 AVRO. 4-7 VARA. 7-10 VPRO. 10-12 u. VARA. Brutale inbrekers. Gister nacht is ingebroken in de transportkan- nenfabriek van de Groningsche firma v. Wijk en Boersma, welke haar fabriek heeft te Vries-Zuidlaren. Ondanks het feit, dat den geheelen nacht personeel in de fabriek is aanwezig geweest, hebben de inbrekers twee groote kasten kunnen openbreken. Zij hebben echter geen buit weten te bemachtigen. Van de daders is geen spoor ontdekt. Twee boerderijen afge brand. Donderdagavond tegen 10 uur zijn te Donderen, gemeente Vries, twee kapitale boerderijen afgebrand. Vermoe delijk tengevolge van kortsluiting ont stond brand in de boerderij van den heer J. Hoving. Het vuur greep zoo spoedig om zich heen, dat de bewoners, die zich juist ter ruste hadden begeven, in nacht gewaad moesten vluchten. Zoowel de in boedel als het vee kwamen in de vlammen om. Tengevolge van den vonkenregen, die zich verspreidde, ontstond kort hierop brand in de boerderij der familie Kals- beek. Uit dit perceel kon de inboedel nog worden gered. De boerderij brandde ech ter geheel af. De vliegende kuikens in Indië aangekomen. Den 30sten Maart vertrok de „Snip" van de K. L. M. naar Batavia met een heele kip penren aan boord; een kloek met vijftien kuikens en een prijsgekroonden haan. Den 8sten April kwam het geheele ge zelschap springlevend en gezond te Bata via aan. De kuikens waren al flink ge groeid, de kloek was door gebrek aan be weging wat corpulenter geworden, de haan kraaide van plezier, dat hij zich ten langen leste eens vertreden mocht. De vreugde der ontvangers in Indië was groot. M i 1 i 4 41? t 1 a su 1 ig in b ir a n d. Omstreeki 12 u»jr idstermiddag is oe:i militair toestel boven Harskamp in brand geraakt. De bestuurder heeft de brand spoedig ontdekt en kans gezien het toestel zoo snel mogelijk omlaag te brengen, dat hij en zijn collega er uit konden springen voor het geheele toestel in brand stond. Bij de haastige landing is het toestel over den kop geslagen. De bestuurder, de sergeant-majoor maandvlieger Buwalda en zijn collega zijn er met lichte verwondingen goed af gekomen. Waar de brand door is ontstaan heeft men nog niet kunnen vaststellen. Bosch- en heidebrand. Gistermiddag is door onbekende oorzaak langs de spoorlijn AmersfoortUtrecht ongeveer ter hoogte van de Vlasakkers, een bosch- en heidebrand ontstaan, De brandweer uit Soesterberg en de later gealarmeerde militairen der infanterie te Amersfoort, hebben den brand gebluscht. Ongeveer 2,53 HJ.A. bosch en heide zijn verbrand. Aan de trap van een paard overleden. Dezer dagen werd een knecht van den landbouwer Wijers te Heteren door een paard ge trapt. De man werd naar het ziekenhuis vervoerd en is thans aan de bekomen verwondingen overleden. CRUCIFIX EN HAKENKRUIS. De Dom van het Derde Rijk. De leer der „Duitsche Christenen. Een kerkelijke revolutie in den geest van Maarten Luther. Millioenen Duitsche Christenen hebben het oogenblik der nationale herleving met geestdrift begroet. Omwenteling op elk levensterrein is in vollen gang. Den 21en Maart 1933 was het begin van een nieuw tijdperk in de Duitsche geschiedenis. Men hoorde de geloovigen met een zucht van verademing stamelen; „Der Herr had Grosses an uns ge tan I" In de Garnizoenskerk te Potsdam ga ven rijkspresident en rijkskanselier in 't openbaar te kennnen, dat zij hun taak voor God willen beginnen. In Zijn genade zochten zij hun kracht. Een regeering kan dankbaar zijn, wanneer zij weet, dat op dit beslissend oogenblik de meerder heid van het volk achter haar staat. Het nieuwe rijk, dat in verjongde ge daante thans voor ons staat, is niet hei Rijk van God. Ook een „Deulschland lioch in Ehren" blijft een aardsch instituut, waaraan schuld en zonde kleven. Niette min en juist derhalve is de kerk ver plicht, in actieven vorm aan den weder opbouw van den staat mee te werken, voorzoover dat binnen haar vermogen ligt. De tijd der religieuss neutraliteit ligt ach ter ons. Dat was een leugen, want achter deze neutraliteit lag de vijandschap te genover het geloof verborgen. Aan het einde van dezen breeden, gladden weg lag het bolsjewisme en wij weten thans, hoe dicht ook Duitschland voor dit gevaar heeft gestaan. Op het laatste oogenblik is het Duitsche volk van een vreeselijk ge vaar gered. Daarom moet ook door ons het werk van hen gewaardeerd worden, die met vereischte doortastendheid het stuur van den staat ter hand hebben ge nomen. Het blijft de taak der Kerk, het gan- sche volk in al zijn geledingen juist in dezen moeilijken tijd van staatsbewind te herinneren aan een ander Rijk, dat niet van deze wereld is. Dat is geen kerkelijke willekeur, maar gehoorzaamheid aan hel geloof. De Kerk kan en mag niet ophou den, ernaar te streven, dat alle Duitschers op deze basis met elkaar vereenigd wor den. Kerkelijke neutraliteit ten opzichte van religieuse tegenstellingen is op den duur onhoudbaar, wijl hierdoor de geeste lijke gemeenschap des volks als een le vend lid der schepping wordt vernietigd De Kerk kent een heilige intolerantie, wanneer het gaat om den strijd tegen liberalisme en marxisme. Zij hebben in het heiligdom der Kerk geen plaats. Voor groote moeilijkheden komt de Evangelische kerk in Duitschland te staan, nu een groot aantal lidmaten, overtuigde nationaal-socialisten, ernaar streeft, de verhouding tusschen kerk en staat radicaal te wijzigen. Er is een stre ven naar eenheid, naar „Gleichschal- tung", dat zich op ieder levensterrein be merkbaar maakt. Het besluit van de rijksregeering, in alle landen een stad houder te benoemen, is van historische en ingrijpende beteekenis en bewijst, dal men naar een aanheid in het staatsbe wind streeft, welke zelfs de ijzeren kan selier niet heeft kunnen doorzetten. Zulk een Gleichschaltung" wil men klaarblij kelijk ook op het gebied van wetenschap, kunst, literatuur, onderwijs en godsdienst propageeren. Als eefste stap in deze richting moet te bijeenkomst der „Duit sche Christenen" in het vroegere Herren- haus worden opgevat. In Hitler's bedoe ling heeft het nimmer gelegen, de vrij heid der kerk aan te tasten. Nog een jaar geleden was hij tegen de vorming van een nationaal-socialistische groep binnen het kerkelijk verband en pas na de herkie zing van Hindenburg als rijkspresident schonk hij zijn goedkeuring aan de vor ming van een groep „Duitsche Christe nen", die bij de kerkelijke verkiezingen een derde deel van de gezamenlijk uitge brachte stemmen veroverden. Op de kerke lijke synode kan hoogstens met een vijfde deel der mandaten gerekend worden, zoo uJan dat hier van „nSfliühcchaltong" sprake kan zijn Daar Kube, de leider der nationaal- socialistische fractie in den Pruisischen landdag, tevens president van Branden burg, op deze bijeenkomst in de Leipziger Strasse verscheen, kan men aannemen, dat het werk der „Duitsche Christenen" de belangstelling der regeering, althans der N.S.D.A.P. geniet. Kube begroette de talrijke aanwezigen en verzekerde, dat de staat, die over de absolute macht beschikt, ervoor zal zor gen, dat in den stijl der algemeene her vorming ook een radicale wending in liet kerkelijk leven zal worden doorgezet, be Pruisische fractie der N.S.D.A.P. begroet de geloofsbeweging der „Duitsche Chris tenen" als een revolutie in den geest van Maarten Luther. Geheel in dezen agressieven stijl waren de besluiten, wel ke op den tweeden dag van dit congres zijn genomen: Men hoorde over 'n „rijks kerk" spreken en ging van de these uit, dat de staat de kerk voor de volksop voeding noodig heeft. De kerk moet voor dit doel gereorganiseerd worden. (Gleich- schaltung!) Een groot aantal vooraan- j staande kerkelijke autoriteiten Dibe- lius, Burghart, Doering moet door an dersdenkenden vervangen worden! De kerkelijke grondwet moet gewijzigd wor- den! Het kerkelijke parlementarisme zal i door deze nieuwe grondwet worden opge heven! Men is voornemens in Frankfort a. d. Main zulk een grondwet bij wijze van proef ten uitvoer te brengen! In deze nieuwe kerk moet een heldhaftige vroom- heid toonaangevend zijn! Zuiverheid van I ras is een eerste plicht, met andere woor- 8 den: het anti-semitisme moet ook in de I kerk haar intrede doen! Protestanten, die f met iemand van een ander ras natuur- lijk bedoelt men van joodschen bloede - I een huwelijk aangaan, mogen niet kerke lijk getrouwd worden! De kerkelijke be lasting welke juist dezer dagen wee: 9 werd verhoogd wordt vervangen door F een cultuur-belasting van staatswege 5 Door den staat moeten commissarissei. worden benoemd, welke de kerk tot eei, 9 hervorming in dezen zin dwingen! Als voorbeeld hoorde men vertellen, dat di- eerste burgemeester van Hamburg reedt f een nationaal-socialistischen predikan: benoemde, die zulk een „reichskirchliche" ij hervorming moet ondernemen! Eventueel 1 zullen geen kerkelijke verkiezingen mee: worden uitgeschreven en zal men de lei- E ding overdragen aan den Pruisischen landdag! Subsidie van staatswege moet f uitblijven, totdat de kerkelijke revolutie is I voltrokken! De 29 nog bestaande Duitsche lands F kerken moeten opgeheven worden, om t een Algemeene Duitsche Rijkskork tot I stand te brengen! Aan het hoofd van zulk een rijkskerk moet een leider ge I plaatst worden, die over dictatorische macht beschikt! Opzettelijk plaatste ik achter al deze j wenschen en eischen een uitroepteeken j! Wij geven gaarne toe, dat de Evangeli- sche kerk in Duitschland sedert de ramp- f zalige omwenteling in November 1919 groote moeilijkheden moest overwinnen jj om haar zelfstandigheid door te zetten ij Haar invloed op het volksleven nam zien- b deroogen af, naarmate de invloed der 60- B ciaal-democraten in het staatsleven aan I omvang 'toenam. Talrijke volksgroepen I streefden ernaar, de kerk in dienst van Lj hun partij te stellen. Duitsch-nationalen, democraten en nationaal-socialisten be- 9 vochten elkander jaren achtereen vanaf 1 den kansel. Menige trouwe kerkganger E3 werd dit gekijf moede en het was waar- H lijk geen wonder, dat haast alle kerken in I het groote Berlijn slecht bezocht werden. I Avonddiensten bleven in de zomermaan- jt den menigmaal uit. Een herleving van de I kerk zou dus ook door ons begroet wor- den maar wij scharen ons niet om den nationaal socialistischen propagandist I Feder, die de heilige Drievuldigheid wil 1 vervangen door Staat, Volk en Ras! Lie- ffl ver scharen wij ons met alle Superinten r. denten der Koermark achter den General- superintendent, D. Dibelius, die in een ,j geheim bedoeld herderlijk schrijven alle a onder zijn beheer staande kerken waar- I schuwde voor de actie der „Duitsche i Christenen": „Wij moeten het met elkan- 8 der eens zijn, dat het Evangelie niet den willekeurigen mensch, maar den gerecht- vaardigden zondaar erkent, dat het niet den haat, maar de liefde verkondigt, dat ra niet een rijk des volks, maar een rijk des <|l Heeren het onderwerp der verkondiging moet zijn. Wij moeten derhalve met ai- j kander eens zijn, dat het Evangelie tegen- - over alle menschelijke ideologie staat welke zich als nationaal-socialistisch, A J socialistisch, liberaal of conservatief aan - j kondigt, dat het Evangelie den mensch in J zijn egoistische wenschen niet bevestigt, maar veroordeeltl" De beslissing over het lot van de Evan- gelische kerk berust tenslotte in handen van den kanselier Hitler. In den rijksdag verklaarde hij, ook van de kerken meue- j.t werking bij den wederopbouw van lan en volk te verwachten. Moch de kerk aan de verwachtingen van Hitier niet voldoen, ,J dan is een catastrophe niet ondenkb"- Op een samenkomst in het Lehrervef- fa einshaus aan den Alexanderplatz hooi"^ ik den nationaal-socialistischen Pret1^ kant Hossenfelder die ook aan n«-j open graf van vermoorde S.A.- of 8. mannen vaak het woord voerde gen: de geloovige heeft het recht tot ee yj revolutie ten opzichte van een kerke!-. bestuur, dat de beteekenis der natmmj?j| herleving niet in vollen omvang er !- Men ziet. de strijd tusschen het cruct en het hakenkruis zal van ingrijpen" invloed zijn op de nieuwe verhouding - - schen kerk en staat! ZATERDAG 15 APR Uitg.: N.V. Emergo" ter exploitatie Bureaux Uitgevers-A :ploitati Lnngo V Telefoon») Postcheque en G Bijkantoor Middelburg, Directeur-Hoofdreda Dit nummer bestaa OP MAANDAG 17 A PAASCHDAG) ZAL „D VERSCHIJNEN. De opstanding van J de dooden was een feit teekenis voor heel het De Zoon van God h macht van de zonde te den val van den mensc te herstellen, tot het derd. Hij, die het geen roof evengelijk te zijn, Die was bij den Vader, heel een dienstknecht In gestalte gevonden heeft Hij Zich vernede zaam te worden tot den En daarom beeft Go den naam gegeven, die is, opdat in den naam v; buigen alle knie derge hemel, en op de aarde, e zijn, en alle tong zoude is de Heere, tot heerli Vaders. Zoo betuigt het de ap Zelf heeft üe scheidend Hij opvoer naar den hen ken: „Mij is gegeven al hemel en op üe aarde". En zoó toegroeien wij dingsmorgen den Kon Wiens regiment gaat ov en Wiens souverein gei hebben te erxennen, V\ hennen te belijden, Wien te vüinrengen en Wiem moet woruen gezocht, o van staat en maatsciiapj; Paaschfeest vieren wil ninXlijKe heerschappij va: te erxennen. Abe dingen zijn aan der werelü. onderworpen De koninklyxe macht v is universeel. Er is géén geen zeggenschap heeft. Hij is maar met eenl is DE Koning der koni der heeren, de Vorst e volken. Het is bij dit punt, d genstelbng in het leven komt. Immers, er zijn er vel willen erkennen de waarc dienst voor het persoonlij leven en die óók nog w erkennen als een der menschelijk geslacht, als waardig voorbeeld, als d< voor schoone idealen, me len weten van het K o n i Christus. Hier komt tot uiting ginsel; den geest van ver Goddelijk gezag. Men is bereid veel goec Jezus, maar men wil nie tel belijden, dat aan Jez Naam is gegeven boven alle tong Zijn Koninklij heeft te erkennen. Nog dézer dagen werd zinnig orgaan in deze om delijk gezegd: „Wij erkeni nen krachtens ons begins een geopenbaarde leer, d aanvaarden dan wel te 1 Dat is de openlijke verv Christus-Koning. Dat is de revo Daartegenover is het proclamatie van het a ginsel. De Heere is waarlijk oj Alle macht is in Zijne 't Moet alles naar Zijn Dit is een belijdenis va teekenis. Een belijdenis, die aan temidden van de stormen rust kan geven, omdat wi de opgestane Heiland he Koninklijke handen hou scheef het er in de wereld staat, tóch Zijn raad zal Maar aan den anderen belijdenis die onrustig ma spannen arbeid moet pri Immers als wij de K

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1933 | | pagina 6