KING Tegen GRIïP akkers Abdijsiroop pepermunt Gemeenteraad van Vlissingen. Uit de Provincie In den loop van 1981 Is hij naar Ne derland teruggekeerd. In November van dat jaar tot heden nam hij het secreta riaat waar van het Nationaal Crisis- Comité. Baron de Vos van Steenwijk is de li berale beginselen toegedaan. De Koningin in Zwitserland. Naar wij vernemen zal de Koningin met Prinses Juliana tijdens haar verblijf in Zwitserland te Lenzerheide in de on middellijke omgeving van Chur haar in trek nemen in het Kurhaushotel. Extra hulp aan werkloozen. Dr J. van den Tempel, lid van de Tweede Kamer, heeft den minister van Binnenlandsche Zaken gevraagd: Is de minister bereid te bevorderen, in het bijzonder door financieele medewer king van rijkswege, dat gedurende de in getreden periode van felle koude de uit- keeringen voor de werkloozen met een extra-toeslag voor brandstof en kleeding en dek worden verhoogd? Wil de minister bevorderen, dat in hol bijzonder de uitkeeringen voor de arbei ders, die tijdelijk niet in de werkverschaf fingen kunnen worden te werk gesteld, in gunstigen zin worden herzien? STUKKEN VOOR DE KAMER VAN KOOPHANDEL. Het bureau doet voor de vergadering der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche Eilanden op Zaterdag a.s. nog de volgende voorstellen. Luchtlijn Rotterda m-H aam- s e d eV lissingen. Het garantie fonds voor 1932 moest voor 40 pot. wor den aangesproken, wat van de kamer 1252.76 vordert. Voor 1932 nam de Ka mer deel voor hoogstens 25 pet. van het exploitatietekort tot een maximum van f 1000. Het bureau meent, dat er alleszins aanleiding bestaat dit ook in '33 te doen maar dan tot een maximum van f 800, waar het bureau reeds voorstelde aan de gemeente Haamstede f 200 toe te zeggen in de hoorgarantie van het veld aldaar. Subsidie winkelweek. Be Mid- denstandsvereeniging „Nemidso" te Oost en West-Souburg vraagt een bijdrage voor een winkelweek. Waar het bureau nog niet kan komen met het toegezegde voor stel inzake het subsidieeren van winkel weken, laat het aan de kamer over te be slissen of aan het verzoek zal worden vol daan. Zoo ja, dan stelt het bureau f 25 vooJ. Vrachtverdeeling Binnen scheepvaart. Verschillende vereeni- gingen vormden een Comité van actie te gen het wetsontwerp inzake evenredige vrachtverdeeling in de binnenscheepvaart. Het bureau stelt voor aan dit comité een bedrag van f 50 toe te kennen. Hedenmiddag vergaderde de Gemeente raad van Vlissingen onder voorzitterschap van wethouder P. G. Laernoes, die na de opening een Nieuwjaarsrede van den bur gemeester voorlas. Wanneer het potdik van mist is op de reede van Vlissingen, lijkt alles even grijs, somber en hopeloos. Zoo schijnt 't er ook in dit ellendejaar door de ongekend groote werkloosheid voor onze gemeente uit te zien. Maar als dan die mist voor Vlis singen optrekt, verbaast menigeen zich over het aspect, dat onze drukbevaren reede biedt en zoo hoop ik, dat, mits 1933 geen rampjaar worde, waarin de geheele economische bloei van Nederland zou ver nietigd worden, en binnenkort het lang zaam herstel van de diepgaande crisis moge intreden, dat Vlissingen met versche kracht en nieuwe kansen een periode van krachtigen bloei moge tegemoet gaan. De toestand onzer gemeente is in het afgeloopen jaar en wordt voor 1933 na tuurlijk geheel beheerscht door de vraag of er eindelijk werk zal komen in ons grootbedrijf de Koninklijke Maatschappij „De Schelde". Er is door de gemeente ook in het ma- laisejaar 1932 hard en goed gewerkt, waardoor als het ware met den aanvang van 1933 een nieuwe periode voor Vlis singen begint. De meest belangrijke bran dende vraagstukken zijn opgelost en geli quideerd. Behalve het haven-exploitatievraagstuk is ook de ziekenhuiskwestie opgelost, een zaak, die begrijpelijkerwijze reeds jaren lang de gemoederen hier heeft bezig ge houden. Het abattoir, dat eveneens een lijdens- gschiedenis is geweest, is in het begin van 1932 tot stand gekomen door het openen van een coöperatief openbaar slachthuis. Voor de onteigeningen door de Konink lijke Maatschappij „De Schelde" hebben wij einde December 1931 ruim f 300.000 ontvangen, terwijl reeds tevoren het Rijk een prachtige groote nieuwe keersluis ge bouwd heeft, dank zij het uitnemend be leid der Maatschappij „De Schelde", zon der dat daarvoor eenige subsidie van de gemeente is geëischt. De proef van de K. L. M. in 1932 met een luchtverbinding Rotterdam-Haamste de-Vlissingen v.v. is uitstekend geslaagd, zoodat voor 1933 besloten is, den dienst in de zomermaanden uit te breiden tot de Zoute (Knocke), waardoor ons jarenlang pogen om een luchtverbinding tot stand te brengen met de Belgische badplaatsen eindelijk zal gelukken. Door de werkverschaffing is het reeds in 1932 mogelijk geworden bij de bad plaats den aanleg van een 16 H.A. groot bosch met wandelpaden, vijvers en brug gen te voltooien. Door het eindigen der concessie slaag den wij er in 1 Juli 1032 esn winstgevend waterleidingbedrijf over te nemer, tegen billijke voorwaarden. En ten slotte is deze maand de wet op de N. V. Haven van Vlissingen tot stand gekomen. Na jarenlangen strijd en groote krachtsinspanning hebben wij volledig ge daan gekregen wat wij wenschten. Ik wil thans van deze plaats mijn diep gevoelde erkentelijkheid en dank betuigen aan Regeering en Staten-Generaal, dat de gemeente Vlissingen uiteindelijk voorbeel dig is geholpen. Niet alleen is aan onze Scheldemonding een haven gesticht, die door haar inrichting en diepte aan de hoogste eischen der scheepvaart voldoet, maar tevens is een in alle opzichten le vensvatbaar bedrijf gevormd, in welks be stuur de meest belanghebbende lichamen zijn vertegenwoordigd, hetgeen een goede samenwerking waarborgt. Criticasters hebben beweerd, dat geble ken was, dat de haven van Vlissingen 'n mislukking is. Dat zijn praatjes, want er is nog niet eens een begin. Hier was Hol land op zijn smalst aan het woord! Ver zwegen werd, dat een diep gat met een stuk kaaimuur nog geen exploitable ha ven vormt. Nu zullen over enkele maan den commissarissen en directeur zijn be noemd, waarna het nog ongeveer een half jaar zal duren, voordat de outillage is be steld, geleverd en geplaatst. Dan begint eigenlijk pas ons werk om te bewijzen, wat hier aan onzen Nederlandschen Scheldemond te bereiken is. En nu de keerzijde der medaille hoe ziet de schuldenlast der gemeente eruit? Afgezien van de oude stedelijk gevestigde schuld der gemeente, bedroeg de gemeen te schuld op 1 Januari 1933 f 2.309.000, terwijl dit cijfer op 1 Januari 1922 was f 1.703.000, voor een middelbare gemeen te lage bedragen. Door een zeer zuinig beheer zijn wij er met veel moeite in ge slaagd, onze begrooting voor 1933, niet tegenstaande de enorme stijging der uit gaven wegens de werkloosheid, sluitend te maken. Ik meen naar aanleiding van het boven staande te mogen vaststellen, dat wij in het afgesloten decennium niet boven on zen gemeentelijken financieelen stand ge leefd hebben. En bovendien zal er van de vele ingevoerde bezuinigingen ook na het einde van de crisis wel zooveel permanent blijven, dat dan de belastingen dermate zullen kunnen worden verlaagd, dat wij een krachtige propaganda zullen kunnen gaan beginnen voor „Vlissingen woon stad". De bevolking bedroeg op 1 Januari j.l. 21666 personen tegen 21750 op 1 Januari 1932. Het geheele Belgische Loodswezen met de bijbehoorende gezinnen omvat nog slechts het minimale getal van 168 perso nen. Voordat de uittocht der Belgen uit Vlissingen begon, telde de Belgische be volking er ongeveer 2000 zielen. Voorts is uit bezuinigingsoverwegingen het perso neel der marinematrozenopleiding met 65 man verminderd, zoodat de eigenlijke Vlissingsche bevolking evenals in vorige jaren is gegroeid. De gewone dienst van het dienstjaar 193 L sluit met een voordeelig saldo van f 125.109,74, dat aan den gewonen dienst van 1933 ten goede komt. Met ingang van 1 Januari j.l. wordt op de salarissen en loonen tijdelijk 3 pet. gekort, verder is de straatbelasting van 3 pet. op 6 pet. verhoogd, het aantal op centen op de personeele belasting van 120/220 op 150 250 en het aantal opcen ten op de hoofdsom der gemeentefonds- belasting van 80 op 100 gebracht. De werkloosheid gaat zich te Vlissin gen tot een ongekende hoogte uitbreiden, naast de metaal-industrie is nu ook de bouwnijverheid ernstig getroffen. Tegen 650 personen op 1 Januari 1932 waren op 1 Januari 1933 bij den Gemeentelijken Dienst der Arbeidsbemiddeling en Werk loosheidsverzekering 1376 personen iuge- schreven. Aan de werkverschaffing onder leiding van de Nederlandsche Heidemaat schappij werd door ongeveer 200 verschil lende arbeiders deelgenomen, de gezamen lijke ploegen waren ongeveer 100 man sterk. Voortgezet werd het werk aan het voormalig Fort de Nolle en omliggend ter rein voor den aanleg van nieuw plant soen. Twee sportvelden werden aangelegd, het rijwielpad van de badplaats langs den voet der duinen naar Zoutelande werd gedeeltelijk verbeterd, de Boulevard Ban- kert werd verbreed en de Anjelierenlaan en een gedeelte van de Bloemenlaan wer den aangelegd en gerioleerd. Voor de werkloozen werden ontwikkelingscursus sen gehouden, aan een proefcursus namen 150 personen deel, aan de cursussen, die in het najaar zijn aangevangen, zijn 180 deelnemers; het Rijk draagt 75 pet. in de kosten bij. In 1932 zijn 99 nieuwgebouwde wonin gen voltooid, op 31 December j.l. waren er nog 16 woningen in aanbouw. O.o. kwa men gereed 21 woningen van de bouwver- eeniging „Goed Wonen". Door het gemeentelijk grondbedrijf is in 1932 voor f 42.386 aan grond verkocht. Gebluscht werden in 1932 vier uitslaan de branden, terwijl ook nog voor een klei ne brand alarm werd gemaakt; verder zijn gebluscht 2 binnenbranden, 6 maal een begin van brand, 3 straatbranden, 36 schoorsteenbranden en 6 bijzondere bran den. Het malaisejaar bracht merkwaardiger wijze door den mooien zomer een record bij het badbedrijf, namelijk ruim 58500 baden. De groente- en fruitveiling staat onder een ongelukkig gesternte, Juist waren wij er in geslaagd door een ingrijpende reor ganisatie de begrooting sluitend te maken, toen het meest ongunstige jaar kwam, dat de veiling ooit meemaakte. Het aantal leden liep terug van 435 tot 288, wat ver wacht werd door de verhoogde contribu tie en wat geen ernstig bezwaar oplevert. De gemaakte prijzen waren echter zeer slecht, zoodat de veilingen slechts een bedrag opbrachten van ongeveer f 70.000 tegen f 96.000 in 1931, hoewel de aange brachte hoeveelheden die van het vorige jaar overtreffen; er zijn 167 veilingen ge houden tegen 160 in het vorige jaar. De crisis heeft natuurlijk ook een na- deeligen invloed uitgeoefend op het bin- nenhavenbedrijf, het aantal zeeschepen verminderde met een derde deel, vergele ken bij het vorige jaar. In verband daar mede eveneens de opbrengst van het kaai en liggeld. Ook het aantal binnenvaartui gen daalde belangrijk. Daarentegen is 1932 voor het bunker station der Steenkolen Handelsvereeniging in de nieuwe buitenhaven een recordjaar geworden, er werden 361 zeeschepen ge bunkerd. De Zeevaartschool „De Ruyterschool" werd door 376 leerlingen bezocht tegen 410 in 1931. In de verschillende cursussen werden 138 diploma's behaald tegen 112 in 1931. Door haar ziektekiemdoodende eigenschap, haar hoeststillende werking, haar gunstigen invloed op borst, keel er. ademi ilingsor- ganen is het beproefde middel in griep-tijd Voor de Stoomvaart Maatschappij Zee land, Koninklijke Nederlandsche Post- vaart toonen de resultaten over 1932 een belangrijken achteruitgang in vergelijking tot het voorafgaande jaar. Door de S. M. Zeeland werden ruim 58.700 passagiers vervoerd, ongeveer 12.4 pet. minder dan in 1931. De financieele resultaten zijn zooveel slechter door de algemeene ten dens om in lagere klassen te reizen en door de zeer belangrijke vermindering van inkomsten, voortvloeiende uit de overeen komst met de L. N. E. Rey, daar de dienst Hoek van Holland-Harwich ruim 24 pet in vervoer is achteruit gegaan. Het excursie- vervoer van de Zeeland naar Engeland toont voor 1932 nog een alleszins bevre digende toeneming, daarentegen van En geland een zeer sterke vermindering. Ten aanzien van het goederenvervoer, dat voor de Zeeland alleen in de richting naar En geland van beteekenis is, heeft zich de in vloed van de Engelsche tariefpolitiek op zeer gevoelige wijze doen gelden, waar door dit vervoer ten opzichte van het voorafgaande jaar met 45 pet. terug liep. Uit den aard der zaak ondervond ook het postvervoer den terugslag van de tijds omstandigheden; van dit vervoer toonen de cijfers een vermindering van ruim 14 procent. Bij de Koninklijke Maatschappij „De Schelde bedroeg het aantal werklieden op 31 December j.l. 1376, waarin 364 tijde lijk ontslagenen nog zijn inbegrepen, te genover 2310 op 31 December 1930! Het aantal ambtenaren bedroeg 276, tegen 300 in hel voorafgaande jaar, aan arbeidsloon en salarissen werd ongeveer f 2.4 millioen betaald. De toenemende slapte in het werk bij de Schelde is zeer zorgwekkend. Ook de kleinere industrieën te Vlissin gen lijden onder den nood der tijden, doch hebben zich in 1932 staande weten te houden. Begin en einde mijner Nieuwjaarsrede spreken over crisis en werkloosheid. Ge lukkigerwijze moet deze ellende vroeg of laat een einde nemen en dan hoop ik, dat voor Vlissingen het begin van een nieuwe periode van rustigen vooruitgang zonder veel schokkende gebeurtenissen zal aan breken. Spr. eindigde met het aanbieden van zijn beste wenschen voor 1933. D'hr M. v. d. B e k e G a 11 e n f e 1 s, het oudste lid in jaren, beantwoordde deze rede en bood den voorzitter namens den Raad wederkeerig goede wenschen aan. Waar wij het ten zeerste beteuren, dat de burgemeester na zulk een lange afwe zigheid wegens ongesteldheid thans ook nog niet in ons midden kan zijn, hopen wij dat hij door een zachter klimaat in meer Zuidelijker streken, waarheen hij voorne mens is zich thans te begeven, algeheel herstel zal vinden en alsdan onafgebroken met dezelfde opgewektheid en toewijding als voorheen zijn taak wederom als hoofd dezer gemeente zal mogen verrichten. Spr. onderschrijft, dat 1932 voor Vlis singen een zeer beteekenisvol jaar was getuige de zeer ingrijpende besluiten van den gemeenteraad. Ongetwijfeld zullen velen met mij met meer dan gewone belangstelling de resul taten van deze besluiten in de naaste toe komst gadeslaan. Onze gemeente werd ook niet gespaard voor de rampzalige gevolgen van de cri sis en van groote werkloosheid. Doch de sombere dagen mogen ons echter niet blij ven ontmoedigen. Spr. acht zich gelukkig onze gemeente geluk te mogen wenschen met het heuge lijk feit van de goedkeuring door de beide Kamers der Staten-Generaal van 't wets ontwerp tot oprichting van de N. V. Ha ven van Vlissingen. Moge spoedig de voltooiing der alsnog ontbrekende outillagewerken plaats vinden en de nieuwe haven voor de scheepvaart bruikbaar zijn, waardoor alsdan een schoone kans voor Vlissingen geboden wordt voor haar ontwikkeling als zeeha ven. Het zou ondankbaar zijn, indien ik hier ter plaatse onvermeld liet, hetgeen onze burgemeester, de heer van Woelderen, die in April 1932 twaalf en een half jaar aan het hoofd der gemeente stond, voor Vlissineen, ook zijn geboorteplaats, daad werkelijk deed. Drijfijs in de Wester-Scheide. Men meldt ons uit Terneuzen In het Oostelijk deel van de Wester- Schelde bevindt zich momenteel veel drijfijs, waardoor de eerste boot van Hansweert naar Walsoorden, hedenmor gen belangrijke vertraging ondervond. Slechts met groote moeite werd Wals oorden bereikt. Het gevolg hiervan was, dat de post voor geheel Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen met een vertraging van onge veer 3 uur is aangekomen. Tengevolge van den grooten ijsgang zijn gisteravond verschillende gasboeien op de Wester-Schelde op drift geraakt. De niet verlichte sparboeien zijn onmiddellijk uit gezet. De meeste sleepbooten hebben Antwer pen Donderdagnamiddag zonder sleep verlaten. Bij laag water wordt het voor verschillende soorten van schepen steeds moeilijker om Antwerpen te bereiken. De Minister van Economische Zaken en Arbeid heeft goedgekeurd het besluit van Gedep. Staten van Zeeland van 23 Dec. 1932, waarbij met ingang van 1 Jan. 1933 zijn herbenoemd tot leden van de Prov. Commissie voor de rundveefokke rij in Zeeland, heeren I. M. Hage te St. Maartensdijk en P. J. J. Dekker te Wemeldinge. De Commissaris der Koningin heeft op hun daartoe gedaan verzoek, aan de heeren C. D. Kotvis en J. L. Plansoen, eervol ontslag verleend als bezoldigd veld wachter, respectievelijk in de gemeenten Schoondijke en Koudekerke, eerstgenoem de met ingang van 1 Mei 1933 laatstge noemde met ingang van 1 April 1933. Door koude bezwijmd. De 78-jarige Van Bauwel, een alleen wonen de man aan den grooten weg naar Koe wacht (Waeslandl was naar Klein Sinaai geloopen om er brood te koopen. Onder weg werd hij door de hevige koude be ramen en bleef op den grond liggen. Jachtopziener Van Moerbeke trof den man in bewusteloozen toestand aan en droeg hem een huis binnen. De ongeluk kige verkeert in levensgevaar. Nie-'wdorp. Gisteravond hield de J. V. op G. G. „Timotheüs", alhier, haar jaar vergadering. De voorzitter las ter ope ning Psalm 100 en sprak eenige oogen- blikken over „Terugblik". Uit de versla gen van secretaris en penningmeester bleek, dat de vereeniging dn het afgeloo pen jaar, zoowel wat betreft het ledental, als het financieel gedeelte was vooruit gegaan Na liet officieel gedeelte wisselden voor dracht, zang, samenspraak enz. elkaar af. Een drietal opstellen werden geleverd en wel: le. „Het gezin en de J. V."; 2e. „De strijd om het bestaan" en 3e. „Judas Iskarioth". Ook werd door een 5-tal leden geïm proviseerd, wat bij de aanwezigen goed in den smaak viel. De beste der improvisaties werd met een boekwerk bekroond. De commissaris van orde, tevens oud ste lid der vereeniging, werd door een der leden gefeliciteerd met z'n jaardag, die hij mocht vieren; namens alle leden werd hem een verrassing, in den vorm van aardige cadeaux, aangeboden. De vergadering werd op de gebruike lijke wijze gesloten door den eere-voor- zitter. Kapelle. Gisteravond hield de afdeeling Kapelle van den Ned. Chr. Landarbeiders- bond een propaganda-avond in het lokaal Obadja, welke druk bezocht was. De voorz., dhr Waverijn, opende op ge bruikelijke wijze. Met genoegen mocht hij melding maken van den groei der afdee ling. Zij telt nu 44 leden. Opgewekt werd tot aansluiting. Het bestuurslid Goedegebure behandel de Neutraliteit. Spr. teekende deze leuze als onhoudbaar. We kunnen niet neutraal zijn in ons leven, we moeten kiezen, voor of tegen. Ook op het gebied van de vakor ganisatie. We kunnen niet neutraal staan tegenover God. Aangespoord werd tot aan sluiting bij den Chr. Landarbeidersbond. Daar hooren de Chr. Landarbeiders thuis. Een mooie propaganda-samenspraak werd gegeven over „een ongewenscht be zoek met goede gevolgen". Hierna verkreeg dhr Vingerling, Hoofd bestuurder, het woord om te spreken over de organisatie en het brengen van een of fer. Spr. noemde het een brengen van een offer, de contributie van de organisatie Toch is het een zegen te noemen dat deze organisatie er is en steeds groeit. Spr. wees verder op de kracht, op den steun welke van den Ned. Chr. Landarbeiders- bond uitgaat. Verschillende vragen werden tot bevre diging beantwoord. Verder gingen stemmen op, dat men gaarne zag dat wat meer werd gedaan voor de werkloozen door den raad der ge meente Kapelle. Enkele werkloozen (niet georganiseer- den) werden te werk gesteld. De georgani- seerden moeten wachten tot de steun op houdt van hun werkloozenkassen. De niet georganiseerden ontvangen kolentoeslag, de anderen niet. Aldus worden de ongeor ganiseerden voorgetrokken. Stemmen gin gen op om bij de eerstkomende raadsver kiezing rekening te houden met de arbei dersbelangen. Een werkmanscandidaat die opkomt voor hun belangen kan vol gens velen niet gemist worden. De heer Vingerling wees er op, dat de arbeiders zich bij hun kiesvereenigingen moeten aansluiten en aldaar meehelpen goede candidaten te stellen. Ingezonden Mededeellng. Verwijt Uzelf geen slapheid, indien U zich juist op de be slissende momenten van Uw arbeid moe en mat gevoelt. Voorkom die futlooze oogen- blikken door het dagelijksche gebruik van King-pepermunt. HET GEBEURDE MET DE BEL .SCHE PLEZIERBOOT BIJ BRESKENS. Op 3 Sept. van het vorige jaar is bij Breskens een Belgische plezierboot, de Joyce, bij zeer ruwe zee op een plaat ge loopen. Er was een honderdtwintigtal passagiers aan boord; en toen telkens zeeen over het vaartuig sloegen, terwijl dit hevig stoobe en slingerde, en geleidelijk verder op de plaat schoof, ontstond onder hen een paniek, iwee zijn over boord ge sprongen en van hen is er een verdron ken: een jongen is gered. De kapitein van de boot was echter van meening, dat deze bij hoog water vanzelf weer vlot zou ko men en dacht er daarom niet aan, om as sistentie van een sleepboot te vragen. Eindelijk zijn passagiers op de brug doorgedrongen en hebben, niettegenstaan de het verzet, aan de stoomfluit getrok ken; niet eens, maar herhaaldelijk en daarna vrijwel onophoudelijk. Deze noodseinen zijn aan den wal ge hoord en twee sleepbooten van L. Smit en Co.'s Sleepdienst, de „Hoekvan Holland" en „de Schelde", hebben zich van Bres- kens naar buiten begeven. Laatstgenoem de sleepboot is het gestrande vaartuig het dichtst genaderd, doch kon er niet bij ko men. Ze heeft toen een met twee man bemande motorsloep overboord gezet met de bedoeling om zoo mogelijk een verbin ding tot stand te brengen. Toen deze mo torsloep nog op eenigen afstand van de naar de meening der opvarenden in nood verkeerende plezierboot was, kwam de reddingsboot van Beskens langszij, die wilde trachten een lijn over te brengen. De stuurman van de Hoek van Holland bevond zich hierin; zijn kapitein had hem op zijn verzoek, geweigerd om te trachten langzij van de Joyce te komen; 150 men- schenlevens is genoeg, had hij gezegd, maar de stuurman was toen in het bootje gesprongen. Toen hij nu de motorsloep van de Schelde kon praaien is hij daarop overgesprongen, zoodat er in deze sloep thans dri.e man zaten. Deze hebben de Joyce weten te bereiken en zijn er aan boord gekomen, waartegen echter de ka pitein uitdrukkelijk protesteerde; hij zei- de dat er voor zijn schip en zijn passagiers geen gevaar bestond. De drie Nederland sche zeelui, die tusschen de in staat van volkomen paniek verkeerende passagiers door naar de brug waren gegaan en geen leden van de bemanning hadden gezien, hadden hierop geantwoord: ga dan maar eens kijken hoe het er met uw passagiers voorstaat. Niemand van dezen had meer een draad droog aan het lijf, verschillen den wilden overboord springen. Om hen gerust te stellen had de stuurman van de Hoek van Holland, die een zwemvest aan had, dit afgelegd. De toestand van alge meene verwarring en ontzetting was er nog op verergerd, toen eenige passagiers inderdaad overboord waren gesprongen, van wie een jongen door de bemanning van het motorschip nog juist bijtijds op gepikt was, terwijl de andere in de golven verdwenen was. De paniek had haar hoogtepunt bereikt, toen een passagier aan dek de borst doorschoten werd door een vuurpijl, waarmee de kapitein van de Hoek van Holland een lijn over de Joyce had geschoten. Deze passagier was onmiddellijk dood geweest. Intusschen bleef de kapitein „.ie hulp weigeren. De strandlijn, die de drie Nederland sche zeelui aan boord van de Joyce on danks de protesten van den kapitein en aangemoedigd door de om hulp schreeu wende en gillende passagiers, hadden vastgemaakt aan de schietlijn, is toen ook door de Hoek van Holland overgehaald en deze is toen gaan trekken. Een oogenblik daarna gevoelde men een hevigen ruk, de Joyce draaide door den wind en den stroom heen, richtte zich op uit haar tamelijk zware slagzij en was het volgende oogenblik vlot. Op eigen kracht is ze de haven van Bres- kens binnengeloopen. Gisteren heeft de Raad voor de Scheep vaart te Amsterdam een onderzoek naar deze zaak ingesteld; met name naar de vraag, of de s^epbooten van L. Smit en Co.'s Sleepdienst en de leden der beman ningen daarvan, die op de Joyce waren overgegaan, rechtmatig hadden gehandeld met hun ingrijpen tegen den uitdrukkehj- ken wil van den kapitein van de Joyce in. Het eerst is gehoord een duiker, die mede de motorboot van de Schelde had bemand. De president van den Raad, prof. m*

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1933 | | pagina 2