KING
Tegen GRIïP
akkers Abdijsiroop
pepermunt
Gemeenteraad van Vlissingen.
Uit de Provincie
In den loop van 1981 Is hij naar Ne
derland teruggekeerd. In November van
dat jaar tot heden nam hij het secreta
riaat waar van het Nationaal Crisis-
Comité.
Baron de Vos van Steenwijk is de li
berale beginselen toegedaan.
De Koningin in Zwitserland.
Naar wij vernemen zal de Koningin
met Prinses Juliana tijdens haar verblijf
in Zwitserland te Lenzerheide in de on
middellijke omgeving van Chur haar in
trek nemen in het Kurhaushotel.
Extra hulp aan werkloozen.
Dr J. van den Tempel, lid van de
Tweede Kamer, heeft den minister van
Binnenlandsche Zaken gevraagd:
Is de minister bereid te bevorderen, in
het bijzonder door financieele medewer
king van rijkswege, dat gedurende de in
getreden periode van felle koude de uit-
keeringen voor de werkloozen met een
extra-toeslag voor brandstof en kleeding
en dek worden verhoogd?
Wil de minister bevorderen, dat in hol
bijzonder de uitkeeringen voor de arbei
ders, die tijdelijk niet in de werkverschaf
fingen kunnen worden te werk gesteld,
in gunstigen zin worden herzien?
STUKKEN VOOR DE KAMER VAN
KOOPHANDEL.
Het bureau doet voor de vergadering
der Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Zeeuwsche Eilanden op Zaterdag
a.s. nog de volgende voorstellen.
Luchtlijn Rotterda m-H aam-
s e d eV lissingen. Het garantie
fonds voor 1932 moest voor 40 pot. wor
den aangesproken, wat van de kamer
1252.76 vordert. Voor 1932 nam de Ka
mer deel voor hoogstens 25 pet. van het
exploitatietekort tot een maximum van
f 1000. Het bureau meent, dat er alleszins
aanleiding bestaat dit ook in '33 te doen
maar dan tot een maximum van f 800,
waar het bureau reeds voorstelde aan de
gemeente Haamstede f 200 toe te zeggen
in de hoorgarantie van het veld aldaar.
Subsidie winkelweek. Be Mid-
denstandsvereeniging „Nemidso" te Oost
en West-Souburg vraagt een bijdrage voor
een winkelweek. Waar het bureau nog
niet kan komen met het toegezegde voor
stel inzake het subsidieeren van winkel
weken, laat het aan de kamer over te be
slissen of aan het verzoek zal worden vol
daan. Zoo ja, dan stelt het bureau f 25
vooJ.
Vrachtverdeeling Binnen
scheepvaart. Verschillende vereeni-
gingen vormden een Comité van actie te
gen het wetsontwerp inzake evenredige
vrachtverdeeling in de binnenscheepvaart.
Het bureau stelt voor aan dit comité een
bedrag van f 50 toe te kennen.
Hedenmiddag vergaderde de Gemeente
raad van Vlissingen onder voorzitterschap
van wethouder P. G. Laernoes, die na de
opening een Nieuwjaarsrede van den bur
gemeester voorlas.
Wanneer het potdik van mist is op de
reede van Vlissingen, lijkt alles even grijs,
somber en hopeloos. Zoo schijnt 't er ook in
dit ellendejaar door de ongekend groote
werkloosheid voor onze gemeente uit
te zien. Maar als dan die mist voor Vlis
singen optrekt, verbaast menigeen zich
over het aspect, dat onze drukbevaren
reede biedt en zoo hoop ik, dat, mits 1933
geen rampjaar worde, waarin de geheele
economische bloei van Nederland zou ver
nietigd worden, en binnenkort het lang
zaam herstel van de diepgaande crisis
moge intreden, dat Vlissingen met versche
kracht en nieuwe kansen een periode van
krachtigen bloei moge tegemoet gaan.
De toestand onzer gemeente is in het
afgeloopen jaar en wordt voor 1933 na
tuurlijk geheel beheerscht door de vraag
of er eindelijk werk zal komen in ons
grootbedrijf de Koninklijke Maatschappij
„De Schelde".
Er is door de gemeente ook in het ma-
laisejaar 1932 hard en goed gewerkt,
waardoor als het ware met den aanvang
van 1933 een nieuwe periode voor Vlis
singen begint. De meest belangrijke bran
dende vraagstukken zijn opgelost en geli
quideerd.
Behalve het haven-exploitatievraagstuk
is ook de ziekenhuiskwestie opgelost, een
zaak, die begrijpelijkerwijze reeds jaren
lang de gemoederen hier heeft bezig ge
houden.
Het abattoir, dat eveneens een lijdens-
gschiedenis is geweest, is in het begin van
1932 tot stand gekomen door het openen
van een coöperatief openbaar slachthuis.
Voor de onteigeningen door de Konink
lijke Maatschappij „De Schelde" hebben
wij einde December 1931 ruim f 300.000
ontvangen, terwijl reeds tevoren het Rijk
een prachtige groote nieuwe keersluis ge
bouwd heeft, dank zij het uitnemend be
leid der Maatschappij „De Schelde", zon
der dat daarvoor eenige subsidie van de
gemeente is geëischt.
De proef van de K. L. M. in 1932 met
een luchtverbinding Rotterdam-Haamste
de-Vlissingen v.v. is uitstekend geslaagd,
zoodat voor 1933 besloten is, den dienst
in de zomermaanden uit te breiden tot de
Zoute (Knocke), waardoor ons jarenlang
pogen om een luchtverbinding tot stand te
brengen met de Belgische badplaatsen
eindelijk zal gelukken.
Door de werkverschaffing is het reeds
in 1932 mogelijk geworden bij de bad
plaats den aanleg van een 16 H.A. groot
bosch met wandelpaden, vijvers en brug
gen te voltooien.
Door het eindigen der concessie slaag
den wij er in 1 Juli 1032 esn winstgevend
waterleidingbedrijf over te nemer, tegen
billijke voorwaarden.
En ten slotte is deze maand de wet op
de N. V. Haven van Vlissingen tot stand
gekomen. Na jarenlangen strijd en groote
krachtsinspanning hebben wij volledig ge
daan gekregen wat wij wenschten.
Ik wil thans van deze plaats mijn diep
gevoelde erkentelijkheid en dank betuigen
aan Regeering en Staten-Generaal, dat de
gemeente Vlissingen uiteindelijk voorbeel
dig is geholpen. Niet alleen is aan onze
Scheldemonding een haven gesticht, die
door haar inrichting en diepte aan de
hoogste eischen der scheepvaart voldoet,
maar tevens is een in alle opzichten le
vensvatbaar bedrijf gevormd, in welks be
stuur de meest belanghebbende lichamen
zijn vertegenwoordigd, hetgeen een goede
samenwerking waarborgt.
Criticasters hebben beweerd, dat geble
ken was, dat de haven van Vlissingen 'n
mislukking is. Dat zijn praatjes, want er
is nog niet eens een begin. Hier was Hol
land op zijn smalst aan het woord! Ver
zwegen werd, dat een diep gat met een
stuk kaaimuur nog geen exploitable ha
ven vormt. Nu zullen over enkele maan
den commissarissen en directeur zijn be
noemd, waarna het nog ongeveer een half
jaar zal duren, voordat de outillage is be
steld, geleverd en geplaatst. Dan begint
eigenlijk pas ons werk om te bewijzen,
wat hier aan onzen Nederlandschen
Scheldemond te bereiken is.
En nu de keerzijde der medaille hoe
ziet de schuldenlast der gemeente eruit?
Afgezien van de oude stedelijk gevestigde
schuld der gemeente, bedroeg de gemeen
te schuld op 1 Januari 1933 f 2.309.000,
terwijl dit cijfer op 1 Januari 1922 was
f 1.703.000, voor een middelbare gemeen
te lage bedragen. Door een zeer zuinig
beheer zijn wij er met veel moeite in ge
slaagd, onze begrooting voor 1933, niet
tegenstaande de enorme stijging der uit
gaven wegens de werkloosheid, sluitend
te maken.
Ik meen naar aanleiding van het boven
staande te mogen vaststellen, dat wij in
het afgesloten decennium niet boven on
zen gemeentelijken financieelen stand ge
leefd hebben. En bovendien zal er van de
vele ingevoerde bezuinigingen ook na het
einde van de crisis wel zooveel permanent
blijven, dat dan de belastingen dermate
zullen kunnen worden verlaagd, dat wij
een krachtige propaganda zullen kunnen
gaan beginnen voor „Vlissingen woon
stad".
De bevolking bedroeg op 1 Januari j.l.
21666 personen tegen 21750 op 1 Januari
1932. Het geheele Belgische Loodswezen
met de bijbehoorende gezinnen omvat nog
slechts het minimale getal van 168 perso
nen. Voordat de uittocht der Belgen uit
Vlissingen begon, telde de Belgische be
volking er ongeveer 2000 zielen. Voorts is
uit bezuinigingsoverwegingen het perso
neel der marinematrozenopleiding met 65
man verminderd, zoodat de eigenlijke
Vlissingsche bevolking evenals in vorige
jaren is gegroeid.
De gewone dienst van het dienstjaar
193 L sluit met een voordeelig saldo van
f 125.109,74, dat aan den gewonen dienst
van 1933 ten goede komt.
Met ingang van 1 Januari j.l. wordt
op de salarissen en loonen tijdelijk 3 pet.
gekort, verder is de straatbelasting van
3 pet. op 6 pet. verhoogd, het aantal op
centen op de personeele belasting van
120/220 op 150 250 en het aantal opcen
ten op de hoofdsom der gemeentefonds-
belasting van 80 op 100 gebracht.
De werkloosheid gaat zich te Vlissin
gen tot een ongekende hoogte uitbreiden,
naast de metaal-industrie is nu ook de
bouwnijverheid ernstig getroffen. Tegen
650 personen op 1 Januari 1932 waren op
1 Januari 1933 bij den Gemeentelijken
Dienst der Arbeidsbemiddeling en Werk
loosheidsverzekering 1376 personen iuge-
schreven. Aan de werkverschaffing onder
leiding van de Nederlandsche Heidemaat
schappij werd door ongeveer 200 verschil
lende arbeiders deelgenomen, de gezamen
lijke ploegen waren ongeveer 100 man
sterk. Voortgezet werd het werk aan het
voormalig Fort de Nolle en omliggend ter
rein voor den aanleg van nieuw plant
soen. Twee sportvelden werden aangelegd,
het rijwielpad van de badplaats langs den
voet der duinen naar Zoutelande werd
gedeeltelijk verbeterd, de Boulevard Ban-
kert werd verbreed en de Anjelierenlaan
en een gedeelte van de Bloemenlaan wer
den aangelegd en gerioleerd. Voor de
werkloozen werden ontwikkelingscursus
sen gehouden, aan een proefcursus namen
150 personen deel, aan de cursussen, die
in het najaar zijn aangevangen, zijn 180
deelnemers; het Rijk draagt 75 pet. in de
kosten bij.
In 1932 zijn 99 nieuwgebouwde wonin
gen voltooid, op 31 December j.l. waren
er nog 16 woningen in aanbouw. O.o. kwa
men gereed 21 woningen van de bouwver-
eeniging „Goed Wonen".
Door het gemeentelijk grondbedrijf is
in 1932 voor f 42.386 aan grond verkocht.
Gebluscht werden in 1932 vier uitslaan
de branden, terwijl ook nog voor een klei
ne brand alarm werd gemaakt; verder zijn
gebluscht 2 binnenbranden, 6 maal een
begin van brand, 3 straatbranden, 36
schoorsteenbranden en 6 bijzondere bran
den.
Het malaisejaar bracht merkwaardiger
wijze door den mooien zomer een record
bij het badbedrijf, namelijk ruim 58500
baden.
De groente- en fruitveiling staat onder
een ongelukkig gesternte, Juist waren wij
er in geslaagd door een ingrijpende reor
ganisatie de begrooting sluitend te maken,
toen het meest ongunstige jaar kwam, dat
de veiling ooit meemaakte. Het aantal
leden liep terug van 435 tot 288, wat ver
wacht werd door de verhoogde contribu
tie en wat geen ernstig bezwaar oplevert.
De gemaakte prijzen waren echter zeer
slecht, zoodat de veilingen slechts een
bedrag opbrachten van ongeveer f 70.000
tegen f 96.000 in 1931, hoewel de aange
brachte hoeveelheden die van het vorige
jaar overtreffen; er zijn 167 veilingen ge
houden tegen 160 in het vorige jaar.
De crisis heeft natuurlijk ook een na-
deeligen invloed uitgeoefend op het bin-
nenhavenbedrijf, het aantal zeeschepen
verminderde met een derde deel, vergele
ken bij het vorige jaar. In verband daar
mede eveneens de opbrengst van het kaai
en liggeld. Ook het aantal binnenvaartui
gen daalde belangrijk.
Daarentegen is 1932 voor het bunker
station der Steenkolen Handelsvereeniging
in de nieuwe buitenhaven een recordjaar
geworden, er werden 361 zeeschepen ge
bunkerd.
De Zeevaartschool „De Ruyterschool"
werd door 376 leerlingen bezocht tegen
410 in 1931. In de verschillende cursussen
werden 138 diploma's behaald tegen 112
in 1931.
Door haar ziektekiemdoodende eigenschap,
haar hoeststillende werking, haar gunstigen
invloed op borst, keel er. ademi ilingsor-
ganen is het beproefde middel in griep-tijd
Voor de Stoomvaart Maatschappij Zee
land, Koninklijke Nederlandsche Post-
vaart toonen de resultaten over 1932 een
belangrijken achteruitgang in vergelijking
tot het voorafgaande jaar. Door de S. M.
Zeeland werden ruim 58.700 passagiers
vervoerd, ongeveer 12.4 pet. minder dan
in 1931. De financieele resultaten zijn
zooveel slechter door de algemeene ten
dens om in lagere klassen te reizen en
door de zeer belangrijke vermindering van
inkomsten, voortvloeiende uit de overeen
komst met de L. N. E. Rey, daar de dienst
Hoek van Holland-Harwich ruim 24 pet in
vervoer is achteruit gegaan. Het excursie-
vervoer van de Zeeland naar Engeland
toont voor 1932 nog een alleszins bevre
digende toeneming, daarentegen van En
geland een zeer sterke vermindering. Ten
aanzien van het goederenvervoer, dat voor
de Zeeland alleen in de richting naar En
geland van beteekenis is, heeft zich de in
vloed van de Engelsche tariefpolitiek op
zeer gevoelige wijze doen gelden, waar
door dit vervoer ten opzichte van het
voorafgaande jaar met 45 pet. terug liep.
Uit den aard der zaak ondervond ook het
postvervoer den terugslag van de tijds
omstandigheden; van dit vervoer toonen
de cijfers een vermindering van ruim 14
procent.
Bij de Koninklijke Maatschappij „De
Schelde bedroeg het aantal werklieden op
31 December j.l. 1376, waarin 364 tijde
lijk ontslagenen nog zijn inbegrepen, te
genover 2310 op 31 December 1930! Het
aantal ambtenaren bedroeg 276, tegen 300
in hel voorafgaande jaar, aan arbeidsloon
en salarissen werd ongeveer f 2.4 millioen
betaald.
De toenemende slapte in het werk bij
de Schelde is zeer zorgwekkend.
Ook de kleinere industrieën te Vlissin
gen lijden onder den nood der tijden, doch
hebben zich in 1932 staande weten te
houden.
Begin en einde mijner Nieuwjaarsrede
spreken over crisis en werkloosheid. Ge
lukkigerwijze moet deze ellende vroeg of
laat een einde nemen en dan hoop ik, dat
voor Vlissingen het begin van een nieuwe
periode van rustigen vooruitgang zonder
veel schokkende gebeurtenissen zal aan
breken.
Spr. eindigde met het aanbieden van
zijn beste wenschen voor 1933.
D'hr M. v. d. B e k e G a 11 e n f e 1 s, het
oudste lid in jaren, beantwoordde deze
rede en bood den voorzitter namens den
Raad wederkeerig goede wenschen aan.
Waar wij het ten zeerste beteuren, dat
de burgemeester na zulk een lange afwe
zigheid wegens ongesteldheid thans ook
nog niet in ons midden kan zijn, hopen wij
dat hij door een zachter klimaat in meer
Zuidelijker streken, waarheen hij voorne
mens is zich thans te begeven, algeheel
herstel zal vinden en alsdan onafgebroken
met dezelfde opgewektheid en toewijding
als voorheen zijn taak wederom als hoofd
dezer gemeente zal mogen verrichten.
Spr. onderschrijft, dat 1932 voor Vlis
singen een zeer beteekenisvol jaar was
getuige de zeer ingrijpende besluiten van
den gemeenteraad.
Ongetwijfeld zullen velen met mij met
meer dan gewone belangstelling de resul
taten van deze besluiten in de naaste toe
komst gadeslaan.
Onze gemeente werd ook niet gespaard
voor de rampzalige gevolgen van de cri
sis en van groote werkloosheid. Doch de
sombere dagen mogen ons echter niet blij
ven ontmoedigen.
Spr. acht zich gelukkig onze gemeente
geluk te mogen wenschen met het heuge
lijk feit van de goedkeuring door de beide
Kamers der Staten-Generaal van 't wets
ontwerp tot oprichting van de N. V. Ha
ven van Vlissingen.
Moge spoedig de voltooiing der alsnog
ontbrekende outillagewerken plaats vinden
en de nieuwe haven voor de scheepvaart
bruikbaar zijn, waardoor alsdan een
schoone kans voor Vlissingen geboden
wordt voor haar ontwikkeling als zeeha
ven.
Het zou ondankbaar zijn, indien ik hier
ter plaatse onvermeld liet, hetgeen onze
burgemeester, de heer van Woelderen,
die in April 1932 twaalf en een half jaar
aan het hoofd der gemeente stond, voor
Vlissineen, ook zijn geboorteplaats, daad
werkelijk deed.
Drijfijs in de Wester-Scheide.
Men meldt ons uit Terneuzen
In het Oostelijk deel van de Wester-
Schelde bevindt zich momenteel veel
drijfijs, waardoor de eerste boot van
Hansweert naar Walsoorden, hedenmor
gen belangrijke vertraging ondervond.
Slechts met groote moeite werd Wals
oorden bereikt. Het gevolg hiervan was,
dat de post voor geheel Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen met een vertraging van onge
veer 3 uur is aangekomen.
Tengevolge van den grooten ijsgang zijn
gisteravond verschillende gasboeien op de
Wester-Schelde op drift geraakt. De niet
verlichte sparboeien zijn onmiddellijk uit
gezet.
De meeste sleepbooten hebben Antwer
pen Donderdagnamiddag zonder sleep
verlaten. Bij laag water wordt het voor
verschillende soorten van schepen steeds
moeilijker om Antwerpen te bereiken.
De Minister van Economische Zaken
en Arbeid heeft goedgekeurd het besluit
van Gedep. Staten van Zeeland van 23
Dec. 1932, waarbij met ingang van 1 Jan.
1933 zijn herbenoemd tot leden van de
Prov. Commissie voor de rundveefokke
rij in Zeeland, heeren I. M. Hage te
St. Maartensdijk en P. J. J. Dekker te
Wemeldinge.
De Commissaris der Koningin heeft
op hun daartoe gedaan verzoek, aan de
heeren C. D. Kotvis en J. L. Plansoen,
eervol ontslag verleend als bezoldigd veld
wachter, respectievelijk in de gemeenten
Schoondijke en Koudekerke, eerstgenoem
de met ingang van 1 Mei 1933 laatstge
noemde met ingang van 1 April 1933.
Door koude bezwijmd. De
78-jarige Van Bauwel, een alleen wonen
de man aan den grooten weg naar Koe
wacht (Waeslandl was naar Klein Sinaai
geloopen om er brood te koopen. Onder
weg werd hij door de hevige koude be
ramen en bleef op den grond liggen.
Jachtopziener Van Moerbeke trof den
man in bewusteloozen toestand aan en
droeg hem een huis binnen. De ongeluk
kige verkeert in levensgevaar.
Nie-'wdorp. Gisteravond hield de J. V.
op G. G. „Timotheüs", alhier, haar jaar
vergadering. De voorzitter las ter ope
ning Psalm 100 en sprak eenige oogen-
blikken over „Terugblik". Uit de versla
gen van secretaris en penningmeester
bleek, dat de vereeniging dn het afgeloo
pen jaar, zoowel wat betreft het ledental,
als het financieel gedeelte was vooruit
gegaan
Na liet officieel gedeelte wisselden voor
dracht, zang, samenspraak enz. elkaar af.
Een drietal opstellen werden geleverd
en wel: le. „Het gezin en de J. V."; 2e.
„De strijd om het bestaan" en 3e. „Judas
Iskarioth".
Ook werd door een 5-tal leden geïm
proviseerd, wat bij de aanwezigen goed in
den smaak viel.
De beste der improvisaties werd met
een boekwerk bekroond.
De commissaris van orde, tevens oud
ste lid der vereeniging, werd door een
der leden gefeliciteerd met z'n jaardag,
die hij mocht vieren; namens alle leden
werd hem een verrassing, in den vorm
van aardige cadeaux, aangeboden.
De vergadering werd op de gebruike
lijke wijze gesloten door den eere-voor-
zitter.
Kapelle. Gisteravond hield de afdeeling
Kapelle van den Ned. Chr. Landarbeiders-
bond een propaganda-avond in het lokaal
Obadja, welke druk bezocht was.
De voorz., dhr Waverijn, opende op ge
bruikelijke wijze. Met genoegen mocht hij
melding maken van den groei der afdee
ling. Zij telt nu 44 leden. Opgewekt werd
tot aansluiting.
Het bestuurslid Goedegebure behandel
de Neutraliteit. Spr. teekende deze leuze
als onhoudbaar. We kunnen niet neutraal
zijn in ons leven, we moeten kiezen, voor
of tegen. Ook op het gebied van de vakor
ganisatie. We kunnen niet neutraal staan
tegenover God. Aangespoord werd tot aan
sluiting bij den Chr. Landarbeidersbond.
Daar hooren de Chr. Landarbeiders thuis.
Een mooie propaganda-samenspraak
werd gegeven over „een ongewenscht be
zoek met goede gevolgen".
Hierna verkreeg dhr Vingerling, Hoofd
bestuurder, het woord om te spreken over
de organisatie en het brengen van een of
fer. Spr. noemde het een brengen van een
offer, de contributie van de organisatie
Toch is het een zegen te noemen dat deze
organisatie er is en steeds groeit. Spr.
wees verder op de kracht, op den steun
welke van den Ned. Chr. Landarbeiders-
bond uitgaat.
Verschillende vragen werden tot bevre
diging beantwoord.
Verder gingen stemmen op, dat men
gaarne zag dat wat meer werd gedaan
voor de werkloozen door den raad der ge
meente Kapelle.
Enkele werkloozen (niet georganiseer-
den) werden te werk gesteld. De georgani-
seerden moeten wachten tot de steun op
houdt van hun werkloozenkassen. De niet
georganiseerden ontvangen kolentoeslag,
de anderen niet. Aldus worden de ongeor
ganiseerden voorgetrokken. Stemmen gin
gen op om bij de eerstkomende raadsver
kiezing rekening te houden met de arbei
dersbelangen. Een werkmanscandidaat
die opkomt voor hun belangen kan vol
gens velen niet gemist worden.
De heer Vingerling wees er op, dat de
arbeiders zich bij hun kiesvereenigingen
moeten aansluiten en aldaar meehelpen
goede candidaten te stellen.
Ingezonden Mededeellng.
Verwijt Uzelf geen slapheid,
indien U zich juist op de be
slissende momenten van Uw
arbeid moe en mat gevoelt.
Voorkom die futlooze oogen-
blikken door het dagelijksche
gebruik van King-pepermunt.
HET GEBEURDE MET DE BEL .SCHE
PLEZIERBOOT BIJ BRESKENS.
Op 3 Sept. van het vorige jaar is bij
Breskens een Belgische plezierboot, de
Joyce, bij zeer ruwe zee op een plaat ge
loopen. Er was een honderdtwintigtal
passagiers aan boord; en toen telkens
zeeen over het vaartuig sloegen, terwijl dit
hevig stoobe en slingerde, en geleidelijk
verder op de plaat schoof, ontstond onder
hen een paniek, iwee zijn over boord ge
sprongen en van hen is er een verdron
ken: een jongen is gered. De kapitein van
de boot was echter van meening, dat deze
bij hoog water vanzelf weer vlot zou ko
men en dacht er daarom niet aan, om as
sistentie van een sleepboot te vragen.
Eindelijk zijn passagiers op de brug
doorgedrongen en hebben, niettegenstaan
de het verzet, aan de stoomfluit getrok
ken; niet eens, maar herhaaldelijk en
daarna vrijwel onophoudelijk.
Deze noodseinen zijn aan den wal ge
hoord en twee sleepbooten van L. Smit en
Co.'s Sleepdienst, de „Hoekvan Holland"
en „de Schelde", hebben zich van Bres-
kens naar buiten begeven. Laatstgenoem
de sleepboot is het gestrande vaartuig het
dichtst genaderd, doch kon er niet bij ko
men. Ze heeft toen een met twee man
bemande motorsloep overboord gezet met
de bedoeling om zoo mogelijk een verbin
ding tot stand te brengen. Toen deze mo
torsloep nog op eenigen afstand van de
naar de meening der opvarenden in nood
verkeerende plezierboot was, kwam de
reddingsboot van Beskens langszij, die
wilde trachten een lijn over te brengen.
De stuurman van de Hoek van Holland
bevond zich hierin; zijn kapitein had hem
op zijn verzoek, geweigerd om te trachten
langzij van de Joyce te komen; 150 men-
schenlevens is genoeg, had hij gezegd,
maar de stuurman was toen in het bootje
gesprongen. Toen hij nu de motorsloep
van de Schelde kon praaien is hij daarop
overgesprongen, zoodat er in deze sloep
thans dri.e man zaten. Deze hebben de
Joyce weten te bereiken en zijn er aan
boord gekomen, waartegen echter de ka
pitein uitdrukkelijk protesteerde; hij zei-
de dat er voor zijn schip en zijn passagiers
geen gevaar bestond. De drie Nederland
sche zeelui, die tusschen de in staat van
volkomen paniek verkeerende passagiers
door naar de brug waren gegaan en geen
leden van de bemanning hadden gezien,
hadden hierop geantwoord: ga dan maar
eens kijken hoe het er met uw passagiers
voorstaat. Niemand van dezen had meer
een draad droog aan het lijf, verschillen
den wilden overboord springen. Om hen
gerust te stellen had de stuurman van de
Hoek van Holland, die een zwemvest aan
had, dit afgelegd. De toestand van alge
meene verwarring en ontzetting was er
nog op verergerd, toen eenige passagiers
inderdaad overboord waren gesprongen,
van wie een jongen door de bemanning
van het motorschip nog juist bijtijds op
gepikt was, terwijl de andere in de golven
verdwenen was. De paniek had haar
hoogtepunt bereikt, toen een passagier
aan dek de borst doorschoten werd door
een vuurpijl, waarmee de kapitein van
de Hoek van Holland een lijn over de
Joyce had geschoten. Deze passagier was
onmiddellijk dood geweest.
Intusschen bleef de kapitein „.ie hulp
weigeren.
De strandlijn, die de drie Nederland
sche zeelui aan boord van de Joyce on
danks de protesten van den kapitein en
aangemoedigd door de om hulp schreeu
wende en gillende passagiers, hadden
vastgemaakt aan de schietlijn, is toen ook
door de Hoek van Holland overgehaald
en deze is toen gaan trekken.
Een oogenblik daarna gevoelde men
een hevigen ruk, de Joyce draaide
door den wind en den stroom heen,
richtte zich op uit haar tamelijk zware
slagzij en was het volgende oogenblik vlot.
Op eigen kracht is ze de haven van Bres-
kens binnengeloopen.
Gisteren heeft de Raad voor de Scheep
vaart te Amsterdam een onderzoek naar
deze zaak ingesteld; met name naar de
vraag, of de s^epbooten van L. Smit en
Co.'s Sleepdienst en de leden der beman
ningen daarvan, die op de Joyce waren
overgegaan, rechtmatig hadden gehandeld
met hun ingrijpen tegen den uitdrukkehj-
ken wil van den kapitein van de Joyce in.
Het eerst is gehoord een duiker, die
mede de motorboot van de Schelde had
bemand.
De president van den Raad, prof. m*