KING m PEPERMUNT Uit gewenkt, waaruit Week, dat deze dienst VlissingenNeuzen met de „Schouwen" uitgevoerd, voor de provincie nog een aar dig zoet winstje zou kunnen opleveren, zoo iets van f 11.000 per jaar. We keken daarvan wel eenigszins vreemd op, Alle veerdiensten op de Wes- ter-Sohelde werken met belangrijke tekor- tenl Al wm het ook dat het postvervoer er zou worden afgenomen, dan viel hier altijd toch nog wel winst te boeken. Nu is echter ook hier de wijzere in casu de Minister gekomen, die dat alles heeft weggeredeneerd. De thans voorgelegde exploitatie-reke ning zit eveneens weer keurig in elkaar, maar sluit nu met een deficit van f 6500 en misschien zullen wij als straks de wer kelijke exploitatie-rekening er is ook na dat „laatste woord" nog wel weer „een laatste hooren". Immers volgens Let algem. verslag zeg gen Ged. Staten wel dat zij vertrouwen, dat de thans gegeven cijfers juist zullen blijken te zijn, maar zij voegen er ook heel wijselijk weer aan toe, „dat niets absoluut kan worden gegarandeerd." „Er moet bezuinigd worden". Dat is het parool over heel d'e linie, maar ieder onzer heeft het liefst dat de bezuiniging het eerst maar bij zijn buurman wordt toegepast. Spr. kan zich best voorstellen, dat men in Den Haag, met de kaart van Zeeland voor zich en de staatsbegrooting 1933 daar naast, zegt: Wanneer men daar ginds op 3 plaatsen de W.-Schelde geregeld ikan oversteken, dan is dat toch wel voldoen de en voor een 4de gelegenheid trekken wij het subsidie in. Dat neemt echter niet weg, dat hier voor Z.-Vlaanderens Oostelijk deel een allerbelangrijkste kwestie in het ge ding komt. Wij weten echter ook dat al wat wenschelijk is, daarom ook nog niet uitvoerbaar is. Maar waar Ged. Staten het „voorloopig" in het ontwerp-besluit heb ben opgenomen, wil spr. gaarne zijn steun aan 'hun voorstel geven, indien tenminste nog een bedenking, die spr. hier tegen heeft, kan worden weggenomen. Spr. bezwaar gaat tegen den Zondagsdienst. Het is sprekers bedoeling niet, hier nu weer de debatten over Zondagsrust voort te zetten. Spr. weet, dat een deel dezer Staten zegt: Wanneer het publiek zich des Zondags verplaatsen wil, dan moet daar toe ook van overheidswege de gelegenheid geboden worden. De A.R.-fractie denkt hier anders over. Ze zegt: wanneer som migen zich in bepaalde gevallen op den Zondag verplaatsen moeten, dan moet dit ook mogelijk worden gemaakt. Door spr. is in de zomerzitting beweerd, dat de mo gelijkheid om van Vlissingen uit Neuzen te bereiken of omgekeerd via de an dere veren bestaat. Nu is van de zijde van. Ged. Staten op gemerkt, dat men dan ook de Oosterschel- dedienst en de veren op N.-Beveland des Zondags zou moeten stopzetten, doch spr. vindt deze vergelijking al heel kreupel. De omwegen zouden daar dan toch aJ te groot worden. 43 reizigers zijn er in het 1ste halfjaar 1932 per enkele reis des Zondags over het bedoelde traject vervoerd, dat is dus iets minder dan het gemiddelde over 1931. En daaronder waren dan wellicht ook clubs die aan sportwedstrijden gingen deel nemen of daarbij tegenwoordig wilden zijn. Indien dat zoo is, dan krijgt men daardoor al spoedig een 'hoog gemiddeld aantal van passagiers, die 's Zondags van dezen dienst gebruik ma'ken. Maar ook al is dit niet zoo dan klemt toch de vraag Mogen wij nu hiervoor het personeel van de boot van zijn Zondagsrust berooven? De besliste noodzakelijkheid daartoe is z.i. niet aanwezig. Misschien kan er, wanneer deze boot 's Zondags stil ligt, ook door omwisseling, voor het andere personeel nog meerdere malen een Zondag vrij komen. Ook is ten slotte de mogelijkheid niet uitgesloten dat, wanneer de boot des Zon dags stil ligt, een dag waarop toch ook al heel weinig goederenvervoer plaats heeft, het exploitatie-tekort ook nog iets kleiner zal worden. ■Spr. wil aan het voorstel van Ged. Sta ten het volgende amendement toevoegen, n.l. dat aan het voorstel nog toegevoegd worden de woorden „en zulks met uitzondering van den dienst op Zondag". Dhr Kodde (Stk. Geref.) steunt dit amendement, zij het op eenigszins andere gronden. Bij spr. is ook de gedachte gerezen of we ook op werkdagen dezen dienst wel zullen kunnen bestendigen. Spr. zal wel voor het voorstel van Ged. Staten stem men, indien het amendement-Dominious wordt aangenomen. Zoolang de motor schepen nog niet gereed zijn, en dus de stoomschepen toch naar Vlissingen moe ten komen, is spr. voor behoud van den dienst. Maar intusschen dringt spr. op een nader onderzoek aan betreffende de finan- cieele zijde der zaak. 'Ook naar de kwestie van een autobusdienst Bres'kens-Neuzen. We moeten zoo noodig nieuwe banen in slaan. Want ook al blijft de dienst Vlis singenNeuzen toch blijven er ook klach ten (te weinig diensten, enz.). Misschien kan men, als er een andere regeling wordt getroffen, met behulp van autobussen, wel in plaats van driemaal vijf of zes maal per dag van Walcheren naar Oost-Zeeuwseh-Vlaanderen en omgekeerd reizen. Spr. dient een motie in gelet op de nood zaak van bezuiniging, waarin Ged. Sta ten worden uitgenoodigd een ernstig on derzoek in te stellen of het vervoer van passagiers en vrachtgoed van Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen naar Walcheren en omgekeerd mogelijk is, zonder dat het de provincie geld kost, c.q. de noodige mede- deelingen of voorstellen te doen. Dhr de Faauw (S.D.) spijt het, dat de leiding van den Prov. Stoomboctdienst deze zitting niet heeft afgewacht, maar reeds een regeling heeft getroffen. Er be staan toch bezwaren tegen het schip Schouwen. Maar het is reeds in dienst gesteld. Daarover heerscht eenige ont stemming in Oostelijk-Zeeuwsch-Vlaan- deren, Uit de berichten in de pers Ie wel ge bleken, dat niet juist is, wat Ged. Staten schrijven, dat de Schouwen plaats biedt voor vijf auto's. Het blijkt, dat er maar drie kunnen worden vervoerd. Spr. komt op tegen het plan om den dienst VlissingenNeuzen op Zondag stop te zetten. Dat zou de tweede slag zijn. Daardoor is een eerlijke proef onmoge lijk. Spr. vraagt den dienst met een der raderbooten voort te zetten. Dhr Geelhoedt, v.b., wil over de bezwaren tegen de Schouwen heen stap pen. We moeten rekenen met het bereik bare. Spr. wil de afvaart 's morgens van Neuzen vervroegen. Men komt nu te laat 's morgens in Middelburg. Spr. is ook voor bezuiniging maar in dien de bewoners van Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen die moeten betalen, vindt spr. dat verkeerd. Als eenmaal de dienst VlissingenNeuzen is opgeheven, zullen we de tekorten op de autobusdiensten moeten gaan betalen. Dhr de Feijter, C.H., wil den dienst voor een jaar voortzetten. Spr. steunt het verzoek-Geelhoedt, om de boot 's morgens wat vroeger van Neuzen te laten ver trekken. Dhr v. d. Wart, C.H., vindt het argu ment, dat de dienst VlissingenNeuzen al 100 jaar bestaat, zwak. Wat 100 jaar oud is, kan wel de verdwijning nabij zijn. En dat zal ook hier wel blijken. Spr. pleit voor autobusdiensten. Als op Zondag de dienst stil staat, zal dit geen invloed op de financiën hebben. De dienst VlissingenNeuzen is verdedigd op grond van de motieven: een reis naar de rechtbank, schoolbezoek, audiëntie naar den Commissaris der Koningin. Wel nu, dit geldt op Zondag niet. Men kan 's Zondags via andere diensten Zeeuwsch- Vlaanderen verlaten en bereiken. Dhr Moelker, v.b., vindt dezen dienst niet gemakkelijk, gezien de finan ciën. Alles komt ten laste der provincie. Tegen een voorloopige proefneming zal spr. zich niet verzetten. Maar op den duur zal spr. niet voor behoud zijn, als de kosten zoo hoog blijven. Dhr Kalle, R.K., wijst op de hoogere kosten als men van autobussen, enz. moet gebruik maken. Daarom pleit spr. voor behoud van den bootdienst. Ook is Spr. tegen opheffing van den dienst op Zondag. De bewoners in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen moeten ook op Zondag familie kunnen bezoeken. Er is enkele jaren geleden gezegd, dat Z. Vlaanderen zich naar Nederland moest oriënteeren. België doet niet anders dan de Zeeuwsch-Vlamingen trekken. Laat men nu deze dienst behouden. Dhr Dominicus merkt op, dat db meerdere kosten, bij gebruik van autobus sen, niet zoo hoog zijn. Dhr v. d. W a r t vindt ook, dat we moe ten doen gevoelen, dat Zeeuwsch-Vlaan- deren bij Nederland behoort. Maar we moeten niet overdrijven. Gisteren heette het, dat Tholen werd achteruitgezet. En nu zegt men het weer van Zeeuwsch- Vlaanderen. Deze bedoeling heeft niet één Statenlid. Als men uit Zeeuwsch-Vlaanderea 's Zondags plezierreizen wil maken, is daarvoor gelegenheid via de andere veren. Dhr Kalle houdt vol, dat de reis Neuzen-Hoedekenskerke-Vlissingen duur der is dan de reis NeuzenVlissingen Men moet de banden tusschen Zeeuwsch- Vlaanderen en overig Zeeland niet losser maken. Vele arbeiders uit Zeeuwsch-Vlaande ren trekken 's Zondags naar Walcheren. Daarom zou Spr. bet treurig vinden, dat de Zondagsdienst werd stopgezet. Dhr Kodde wil niet gaan debatteeren over de Zondagsdiensten. Het is niet een verhouding van mensch tot mensch, maar een Goddelijk gebod. Spr. verdedigt nog nader zijn motie, waarin een nader onderzoek wordt ge vraagd. Dhr VanRompu zegt, dat er nu een maal onaangename dingen zijn, die men moet meemaken. Verschillende sprekers hebben den dienst VlissingenNeuzen geoordeeld en veroordeeld, die er zelden of nooit gebruik van maken. Onbekend maakt onbemind. Alle diensten op de Wester-Schelde kosten geld. De dienst VlissingenNeu zen bracht tot heden ongeveer een verlies van f 20.000. Als nu dus voortaan het ver lies f 8000 bedraagt, kost het de provincie niets meer, want tot heden droeg de pro vincie slechts 20 pet. van het verlies. „De Schouwen" is ingelegd, omdat ze zoo voordeelig is in de exploitatie. Het behoud van dezen dienst is ten volle gerechtvaardigd. We moeten bezui nigen, maar niet dezen dienst opheffen. Spr. wijst ook op het fruitvervoer op de zen dienst in sommige maanden van het jaar. Spr. heeft geen bezwaar tegen de motie- Kodde, waarin een nader onderzoek wordt gevraagd, al merkt Spr. op, dat een reis per boot geriefelijker is dan per auto bus. In een jaar werden er op de 52 Zon dagen 5800 menschen vervoerd. Er is dus nogal gebruik van gemaakt. Spr. wenscht dezen dienst op Zondag niet te ontnemen. Laten we hen, die op Zondag willen rei zen, niet onaangenaam zijn en hun een langere reis opdringen. De voorzitter zegt, dat Ged. Staten de motie-Kodde overnemen. Dhr de P a a n w dringt nogmaals aan op een ander schip dan de Schouwen, die bovendien ook nog per dag een reis moet maken op het drukkere veer naar Hoe- dekenskerke. Spr. komt op tegen stopzetten van den dienst op Zondag. Men dwingt dan een groep menschen 'n langoren en duurderen omweg te maken. De landsregeering doet ook zoo niet. Men zet toch den spoor dienst op sommige trajecten 's Zondags ook niet stop? Het personeel kan 's Zondags ter kerk gaan. Dat laat de dienst wel toe. Een stopzetting op Zondag zou een ver dwijning van den dienst in de hand wer ken. Dhr Kalle pleit nogmaals voor be houd van den Zondagsdienst, ook om ge legenheid te geven patiënten in de zieken huizen te Middelburg en Vlissingen te be zoeken. Dhr Kodde zal tegen het voorstel van Ged. Staten stemmen, als de motie- Dominicus niet wordt aangenomen. Over de motie-Dominicus staken de stemmen (20 tegen 20 st.). (Vóór de heeren v. d. Wart, Schippers, de Feijter, de Ridder, v. Dalsum, v. Klin ken, Boender, Dieleman, de Boer, Bosse- laar, v. Duin, Kodde, v. 't Hoff, Heijboer, v. Dusseldorp, Dominicus, de Jonge, Vo gelaar, Sonke en v. d. Putte. De motie en hef'voorstel van Ged. Sta ten worden aangehouden tot de vergade ring van 24 Januari. Rekening Provinciaal wegen fonds 1931. Ged. Staten stelden voor de rekening van het Provinciaal wegenfonds over 1931 vast te stellen op f 842.311,48 in ontvang en f 541.509,89 in uitgaaf, alzoo een goed slot van f 300.801,59. In een afdeeling vroeg een lid of, ge zien het goed slot, de ten behoeve van het fonds voorgestelde leening ad f 1 millioen WvJ noodig is. Het antwoord luidde, dat die leening eerst zal worden opgenomen, als de behoefte daaraan zich doet gevoe len. Overigens beteekent dat slot aller minst, dat die som ook in kas is. Z. h. st. aangenomen. Rekening Provinciale Stoomboot diensten over 1931. Ged. Staten stelden voor de rekeningen van de Prov. Stoombootdiensten over 1931 als volgt vast te stellen: Voor de Wester- schelde in ontvang f 467.864,21 en in uit gaaf f 697.333,60, kwaad slot f229.469,39; voor de Oosterschelde ontvang f 75.185,56, uitgaaf f 85.969,17, kwaad slot f 10.783,61. In elke afdeeling wees men op het groote tekort van de tram Hansweert- Vlake, n.l. f 13.109,95, en vroeg men, of de tijd niet is gekomen de tram eindelijk op te heffen. Een lid meende, dat Ged. Staten hem en zijn fractiegenooten met een „kluitje in het riet" hebben gestuurd, wanneer zij bij herhaling aandrongen om de tram te vervangen, b.v. door een auto busdienst, uit te voeren door de Provin cie, dan wel daartoe toestemming te ge ven aan een concessionaris. Ged. Staten ontkennen, dat er sprake is van „met een kluitje in het riet sturen" en zeggen, dat reeds met ondernemers van autobusdien sten is onderhandeld, en dat omtrent de noodige voorzieningen in de haven van Hansweert in de volgende statenzitting mededeelingen zullen worden gedaan. Toezegging van opheffing van den train- dienst met ingang van 1 Juli is niet mo gelijk, daar Ged. Staten nog te weinig gegevens daarvoor hebben. Nog kwam 'n lid van Ged. Staten met klem op tegen den wensch om de retourbiljetten meer dan één dag geldig te doen zijn. Dhr Overhoff (S. D.) bespreekt het tekort op het tramlijntje Vlake-Hansweert dat veel te groot is. De personeels-uitga- ven alleen zijn reeds grooter dan de ont vangsten. Ged. Staten hebben reeds vroe ger gezegd, dat het zoo niet langer kan voortduren. Het wachten was op de ver plaatsing van het station Vlake. Maar dat is volgens Spr. niet noodig. Als het tram metje verdwijnt, komt er een autobus, die even goed kan rijden naar het oude als naar het nieuwe station. Ged. Staten zeggen nu toe „zeer waar schijnlijk nadere mededeelingen te doen in de a.s. zitting". Dit is wel zeer vaag Spr. vraagt geen mededeelingen, maar defini tieve voorstellen van Ged. Staten. Dhr Van Duin (G. H.) vraagt de retourbiljetten op de Prov. boot meer dan één dag geldig te doen zijn. Dhr Staverman wil een retourbil jet Vlissingen-Breskens ook geldig doen zijn op het veer Hansweert-Walsoorden. Ook wil Spr. tienrittenboekjes voor auto mobilisten. Dhr Van Dusseldorp zegt, dat de oplossing van het trammetje Vlake-Hans weert in een vergevorderd stadium is ge komen. Een positieve toezegging, dat een voorstel zal komen in de volgende zitting kan spr. niet geven. Het verzoek van den heer Van Duin stuit op bezwaren. Men heeft geen zeker heid, dat dezelfde persoon aan wien het kaartje is verkocht het retourkaartje ge bruikt. De verzoeken van den heer Staverman zullen door Ged. Staten worden overwo gen, al zijn er bezwaren. Dhr Overhoof is niet tevreden met de toezegging van dhr Van Dusseldorp. Spr. voorziet uitstel tot de zomerzitting 1934. Spr. dient een motie in, waarin Ged. Staten worden uitgenoodigd in de zomerzitting met een voorstel te komen tot opheffing van den tramdienst Vlake- j Hansweert. Dhr Van Dusseldorp noemt deze motie het intrappen van een open deur. De voorzitter geeft in overweging de motie te wijzigen, niet te spreken van opheffing, maar te lezen: voorstel inzake den tramdienst. Dhr Overhoff bewilligt hierin. De voorzitter zegt, dat Ged. Sta ten de motie nu overnemen, Het voorstel van Ged, Staten wordt e. h. st. aangenomen. De begrooting 1931 wordt z. h, st. aan genomen. Wijziging begrooting 1032. Bij de beantwoording van opmerkingen in de afdeelingen werd vanwege Gedep. Staten gezegd, dat de f 500, uitgetrokken voor de oprichting van een afwaterings waterschap in 0. Z. Vlaanderen van dat waterschap zal worden terug ontvangen. Verder dat het werk aan de nieuwe aan legplaats te Hoedekenskerke langzaam vordert, maar het wordt een degelijk werk, ten opzichte waarvan men zich niet onge rust moet maken. Betreffende de som van f 4000 voor herstel en bestrijding van motschade in de Statenzaal, welke som verschillende leden nog al hoog vonden, melden Ged. Staten in hun antwoord op het algemeen verslag, dat het bedrag berust op een globale raming. Z. h. st. aangenomen. Begrooting 1933. Bij de begrooting 1933 kwam tevens in behandeling het voorstel tot verlaging van alle subsidies of maxima daarvan met 10 pet. Uitvoerig is over een en ander in de afdeelingen gediscussieerd. Aan het al gemeen verslag ontleenen wij, dat de werkverschaffing ter sprake kwam en o.a. werd gevraagd, of geen invloed ten deze op de polders en waterschappen met na me in Zuid-Beveland kan worden uitge oefend. Verder, of Ged. Staten maar lij delijk toezien, dat het Ambtenarenregle ment bij polders of waterschappen niet of niet behoorlijk tot zijn recht komt, waar op een lid van Ged. Staten dit verslag on rechtvaardig noemde, omdat het als een voorbeeld aangehaalde feit zich voor deed voordat het reglement van kracht was en dat aan Ged. Staten geen klachten bekend zijn. Sommige leden achtten de aange brachte bezuinigingen nog niet groot ge noeg, vooral ook met het oog op den toe stand in den landbouw. Een lid acht het niet goed, nu f 10.000 in het wegenonder- houdsfonds te storten, doch Ged. Staten antwoorden, dat anders het onderhoud in de volgende jaren vast loopt. Ged. Staten deelen verder mee, dat het vermoedelijk batig slot 1931 f 155.000 zal bedragen. Verder, dat men nog eenige jaren uit de reserves kan putten, n.l. in 1933 f 150.000; 1934 f 125.000; 1935 f 100.000 en 1936 f 75.000. Maar er komt een eind aan. Te gen het korten van 10 pet. op de subsidies hadden verschillende leden voor ver schillende objecten bezwaar, o.a. inzake de t.b.c.-bestrijding. Ged. Staten antwoord den, dat ook in hun college leden waren, die korten wilden op het een en niet op het ander, maar tenslotte tot het besluit kwamen, dat, gezien den toestand der fi nanciën, men op alle subsidies moet kor ten. Ook de salarisverlaging, o.a. met 10 pet. kwam naar voren. Vroeger werden duurtetoeslagen gegeven en nu meent een lid, dat de tijd is gekomen voor „goedkoo peraftrek" in de salarissen. Nog wordt opgemerkt, dat het een schoon gebaar zou zijn geweest, als Ged. Staten voor zichzelf ver laging hadden voorgesteld. Ged. Staten merkten op, dat de salaris sen in Zeeland en Drente als niet te hoog, niet door het Rijk voor korting in aan merking komen; dat Ged. Staten geen ambtenaren zijn en hun salaris, gezien den arbeid en de verantwoordelijkheid eigenlijk veel te laag is, terwijl zij feite lijk alleen een jaarwedde ontvangen als vergoeding en geen salaris. Ook nu kwamen de nieuwe booten weer ter sprake en ook het z.g. Mistbootje, waarvan de kapitein niet vaart als het mistig is. Ged. Staten hebben geen klach ten gehoord, maar zeggen een onderzoek toe. Inzake de P. Z. E. M. werd aangedron gen op invoering van georganiseerd over leg, gevraagd naar lagere tarieven voor de ziekenhuizen en geklaagd over de behan deling van het personeel der centrale te Neuzen, dat alleen maar in de pensioen regeling valt vanaf den datum van over name, wat niet in orde is. Men vroeg goed functionneeren van den Raad van Advies der P. Z. E. M. of ontbinding daarvan Een lid keurt het af, dat Mr Dieleman zou gezegd hebben, dat er in Zeeuwsch- Vlaanderen nog veel meer Belgische ar beiders moesten te werk gesteld zijn. Ged. Staten zeggen overzichten toe van de loo- nen en jaarwedden in de verschillende provincies, al zal het zeer moeilijk zijn, gezien de andere rangen, hoegrootheid en aard der werkzaamheden. Inzake de pol ders werd op grootere zekerheidsstellingen aangedrongen. Ged. Staten betreuren wat in sommige polders voorviel, maar niet alles is na te gaan. De zekerheidsstelling voor de polders is nader in overweging. Algemeenebeschouwingen. Dhr Onderdijk (S. D.) heeft vorig jaar gemeend te moeten waarschuwen te gen het aanslaan van een somberen toon. In deze begrooting wordt een veel min der verontrustende toon aangeslagen. Wel moeten we voorzichtig zijn en rekenen met den toestand. Spr. concludeert daar uit, dat Ged. Staten vorig jaar te pessi mistisch zijn geweest. Tot 1936 kunnen we beschikken over overschotten uit vorige dienstjaren. In vorige jaren zijn de inkomsten dus altijd te laag geraamd. Dat zal ook nu wel weer gebeurd zijn. Men gaat nu op subsidies bezuinigen. Spr. juicht toe, dat de salarissen niet worden aangetast. Maar was het nu wel Ingezonden Mededeellng. Met de heerlijke, opwekkende eigenschappen van het edele natuurproduct en onder controle van het Laboratorium: Dr. van Hamel Roos Harmens, Adam. noodig de subsidies aan te spreken? Het hiermee bereikte bedrag beteekent niet zooveel. Het is niet meer dan een gebaar. Spr. behandelt ook de bijdrage in de verpleging van armlastige krankzinnigen. Ged. Staten willen hierop niet verder korten, omdat dit een verschuiving van lasten beteekent. Maar dit argument is ook aangevoerd door de S. D. A. P., toen Ged. Staten vroeger een korting hierop voorstelden. Spr. juicht het toe, dat Ged. Staten geen vermindering van salaris voor het bestaande, maar alleen voor nieuw per soneel voorstellen. Spr. zegt, dat sommige polderbesturen ergerlijke feiten hebben gepleegd tegen over hun personeel. Spr. dringt aan op nauwlettend toezicht van Ged. Staten hierop. Hij betreurt het, dat het polder en waterschapsreglement door de Kroon nog niet is goedgekeurd. Spr. wil eenigen aandrang in dezen uitoefenen. De werkloozenzorg besprekend, vraagt spr. van de bemoeiingen van Ged. Staten hiermede een en ander mede te deelen. Spr. dringt aan op een krachtige actie van Ged. Staten in dezen. Spr. heeft den indruk, dat het z.g.n. mistbootje een misbootje is. Het blijkt, dat dit bootje alleen vaart, als er een vergadering van het personeel is geweest. Het beantwoordt niet aan het doel. Dhr Van Rompu ontkent, dat het mistbootje een mislukking is. Het is ge schikt voor het doel, waarvoor het ge bouwd is. Maar het vaarwater tusschen Breskens en Vlissingen is moeilijk. Er blijft aan varen bij mist altijd gevaar verbonden. De kapiteins zijn verschillend in hun oordeel. Die op den dienst Wal- zoordenHansweert durft bijna altijd varen. Maar Ged. Staten kunnen hierin geen invloed uitoefenen. De constructie van het mistbootje is goed. Alleen is er uit bezuiniging een ge bruikte motor in gezet. Het was misschien beter geweest dit niet te doen. Als eeni ge verbeteringen worden aangebracht die Spr. noemt zal meer met het bootje gevaren worden. Dhr Kalle (R.K.) dankt Ged. Staten voor de oplossing inzake den weg Drie kwartPhilippine. Alleen had Spr. gaar ne den weg op een andere plaats gezien. Verder bespreekt Spr. den weg Rapen- burgsche tolde Kraai, die ook te wen- schen overlaat. Ook wil Spr. dat bij aan te besteden werken minstens uitbetaald zal worden het loon ter plaatse geldend. Die loonen zijn toch al niet hoog. Hij dringt aan op een spoedige behandeling van de wegsver- betering BoschkapelleWestdorpe. Dhr de B a a r e (s.d.) bespreekt de be zuiniging op de subsidies. Wat is daarvan het resultaat? De gewone dienst beloopt in ontvang en uitgaaf 2% miljoen. Daarop willen Ged. Staten bezuinigen f 5627.50. Is dat nu noodzakelijk? Spr. ontkent dit. We kunnen tot 1936 nog beschikken over een aardig spaar- potjp. De opcenten op de diverse belastin gen vallen niet tegen. De toestand is nog niet zoo, dat f 5600 niet op een andere manier gevonden kan worden. Spr. weet wel, dat de begrooting sluitend kon worden gemaakt met een be drag van f 150.000 uit vorige dienstjaren. Maar het is goed, dat we dit doen kun nen. Het is een goede gewoonte in de vette jaren te zorgen voor de magere ja ren. De ^ubsidievermindering' noemt Spr. ongewenscht. Gezondheidszorg, onderwijs en veeteelt worden er door getroffen. We leven in een tijd van crisis, van algemeene verarming. Daardoor kunnen velen niet voldoende voor zich en hun ge zin zorgen. Daarom moeten die vereeni- gingen (consultatiebureaux, t.b.c.-bestrij ding, kinderhygiène, enz.) niet worden ge remd, maar ruimer worden gesteund. In subsidievermindering schuilt een gevaar voor de gezondheidszorg en voor het on derwijs. Ook landbouw en veeteelt mogen niet worden benadeeld. De soc.-dem. frac tie zal dan ook niet stemmen voor de subsidievermindering. Spr. stelt een motie voor, waarin ver zocht wordt de verlaging van de subsidies als niet noodzakelijk en ongewenscht, af te wijzen. Dhr Staverman (v.d.) spreekt in gelijken geest. Het heeft Spr. teleurge steld, dat Ged. Staten alle subsidies over één kam scheren. Dat is bezuiniging met het domme potlood. Het is Spr. bekend, dat in Ged. Staten eerst stemmen opgin gen voor een progressieve verlaging, maar helaas is het tot een uniforme korting ge- komen. Spr. stelt voor niet te korten op de subsidie: volkskracht. Dhr v. KI vereenigen n ging. Men waarvoor me Spr. had het feit, dat gebukt gaan heeft men r Dan kunnen lasting word< bouw ten goe Dhr H a n den weg 3 dringt aan o Ged. Staten Spr. behai tonpersoneel meening on] vangt een sa gen moet verder perso Spr. meent Hansweert i Walsoorden van den agi loon dan he heeft ook Prov. persor moreel verari we van een oi onverzorgd a Spr. vraag onderzoek in vergadering Dhr 0 v e Raad van A bestaat offici niets meer v ging der tari Raad gevraai laat men dat opheffing. Hierna pa Reeds U zich thans aanschaffen. Polderman, Week van 8 tot 14 de predikant bidstonden v wordt in de Lut'h. Kerk, De hi Gedurende b het algemee waar te nen hier. Dit gee beid en ve: werk. Ook w verkeer belo worden. Het slissing der outillage der zal worden g Goes. De s de Week de zeer druk bc laatste same lerseke. D< A.R. Kiesive haren voorzi Allereerst w behandeld, d centrale te G ken. Daarna stuursverkiea heeren P. va en H. Bol, er ture. Gekozei de heeren A W. Sinke en ren Koppe ming aan; d Kloetinge. „Voor Nedei teravond ii Na een voorzitter we ningmeester uit bleek, eeniging aantal De kas da gun was sloot De aftrede dink en Ook de Goes' A. afgev en h hun mandaa Bij de werp punt 8 bespi verkie inzal rechtigheid" seling ontstol algemeen me Dit was c voorgestelde didaatstellin; Besloten w de Kamerlec uit onze prov bet Centraal Tevens zal de wenschel Dijk, Van d hoog mogelij datenlijst te Na rondvr den gewezen om ook jong ken, werd d< Arnemuide had een dez( het vischbak sloeg, waard mede zijn kl Hoewel de was toch ziji hij vrij ern! hand, zooda bleek.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1933 | | pagina 2