KING
m
PEPERMUNT
Uit
gewenkt, waaruit Week, dat deze dienst
VlissingenNeuzen met de „Schouwen"
uitgevoerd, voor de provincie nog een aar
dig zoet winstje zou kunnen opleveren,
zoo iets van f 11.000 per jaar.
We keken daarvan wel eenigszins
vreemd op, Alle veerdiensten op de Wes-
ter-Sohelde werken met belangrijke tekor-
tenl Al wm het ook dat het postvervoer
er zou worden afgenomen, dan viel hier
altijd toch nog wel winst te boeken.
Nu is echter ook hier de wijzere
in casu de Minister gekomen, die dat alles
heeft weggeredeneerd.
De thans voorgelegde exploitatie-reke
ning zit eveneens weer keurig in elkaar,
maar sluit nu met een deficit van f 6500
en misschien zullen wij als straks de wer
kelijke exploitatie-rekening er is ook na
dat „laatste woord" nog wel weer „een
laatste hooren".
Immers volgens Let algem. verslag zeg
gen Ged. Staten wel dat zij vertrouwen,
dat de thans gegeven cijfers juist zullen
blijken te zijn, maar zij voegen er ook heel
wijselijk weer aan toe, „dat niets absoluut
kan worden gegarandeerd."
„Er moet bezuinigd worden". Dat is het
parool over heel d'e linie, maar ieder onzer
heeft het liefst dat de bezuiniging het eerst
maar bij zijn buurman wordt toegepast.
Spr. kan zich best voorstellen, dat men
in Den Haag, met de kaart van Zeeland
voor zich en de staatsbegrooting 1933 daar
naast, zegt: Wanneer men daar ginds op
3 plaatsen de W.-Schelde geregeld ikan
oversteken, dan is dat toch wel voldoen
de en voor een 4de gelegenheid trekken wij
het subsidie in. Dat neemt echter niet weg,
dat hier voor Z.-Vlaanderens Oostelijk deel
een allerbelangrijkste kwestie in het ge
ding komt. Wij weten echter ook dat al
wat wenschelijk is, daarom ook nog niet
uitvoerbaar is. Maar waar Ged. Staten het
„voorloopig" in het ontwerp-besluit heb
ben opgenomen, wil spr. gaarne zijn steun
aan 'hun voorstel geven, indien tenminste
nog een bedenking, die spr. hier
tegen heeft, kan worden weggenomen. Spr.
bezwaar gaat tegen den Zondagsdienst.
Het is sprekers bedoeling niet, hier nu
weer de debatten over Zondagsrust voort
te zetten. Spr. weet, dat een deel dezer
Staten zegt: Wanneer het publiek zich des
Zondags verplaatsen wil, dan moet daar
toe ook van overheidswege de gelegenheid
geboden worden. De A.R.-fractie denkt
hier anders over. Ze zegt: wanneer som
migen zich in bepaalde gevallen op den
Zondag verplaatsen moeten, dan moet dit
ook mogelijk worden gemaakt. Door spr.
is in de zomerzitting beweerd, dat de mo
gelijkheid om van Vlissingen uit Neuzen
te bereiken of omgekeerd via de an
dere veren bestaat.
Nu is van de zijde van. Ged. Staten op
gemerkt, dat men dan ook de Oosterschel-
dedienst en de veren op N.-Beveland des
Zondags zou moeten stopzetten, doch spr.
vindt deze vergelijking al heel kreupel.
De omwegen zouden daar dan toch aJ
te groot worden.
43 reizigers zijn er in het 1ste halfjaar
1932 per enkele reis des Zondags over het
bedoelde traject vervoerd, dat is dus iets
minder dan het gemiddelde over 1931. En
daaronder waren dan wellicht ook clubs
die aan sportwedstrijden gingen deel
nemen of daarbij tegenwoordig wilden
zijn. Indien dat zoo is, dan krijgt men
daardoor al spoedig een 'hoog gemiddeld
aantal van passagiers, die 's Zondags van
dezen dienst gebruik ma'ken. Maar ook al
is dit niet zoo dan klemt toch de vraag
Mogen wij nu hiervoor het personeel van
de boot van zijn Zondagsrust berooven?
De besliste noodzakelijkheid daartoe is z.i.
niet aanwezig.
Misschien kan er, wanneer deze boot 's
Zondags stil ligt, ook door omwisseling,
voor het andere personeel nog meerdere
malen een Zondag vrij komen.
Ook is ten slotte de mogelijkheid niet
uitgesloten dat, wanneer de boot des Zon
dags stil ligt, een dag waarop toch ook
al heel weinig goederenvervoer plaats
heeft, het exploitatie-tekort ook nog iets
kleiner zal worden.
■Spr. wil aan het voorstel van Ged. Sta
ten het volgende amendement toevoegen,
n.l. dat aan het voorstel nog toegevoegd
worden de woorden „en zulks met
uitzondering van den dienst
op Zondag".
Dhr Kodde (Stk. Geref.) steunt dit
amendement, zij het op eenigszins andere
gronden.
Bij spr. is ook de gedachte gerezen of
we ook op werkdagen dezen dienst wel
zullen kunnen bestendigen. Spr. zal wel
voor het voorstel van Ged. Staten stem
men, indien het amendement-Dominious
wordt aangenomen. Zoolang de motor
schepen nog niet gereed zijn, en dus de
stoomschepen toch naar Vlissingen moe
ten komen, is spr. voor behoud van den
dienst. Maar intusschen dringt spr. op een
nader onderzoek aan betreffende de finan-
cieele zijde der zaak. 'Ook naar de kwestie
van een autobusdienst Bres'kens-Neuzen.
We moeten zoo noodig nieuwe banen in
slaan. Want ook al blijft de dienst Vlis
singenNeuzen toch blijven er ook klach
ten (te weinig diensten, enz.).
Misschien kan men, als er een andere
regeling wordt getroffen, met behulp van
autobussen, wel in plaats van driemaal vijf
of zes maal per dag van Walcheren naar
Oost-Zeeuwseh-Vlaanderen en omgekeerd
reizen.
Spr. dient een motie in gelet op de nood
zaak van bezuiniging, waarin Ged. Sta
ten worden uitgenoodigd een ernstig on
derzoek in te stellen of het vervoer van
passagiers en vrachtgoed van Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen naar Walcheren en
omgekeerd mogelijk is, zonder dat het de
provincie geld kost, c.q. de noodige mede-
deelingen of voorstellen te doen.
Dhr de Faauw (S.D.) spijt het, dat
de leiding van den Prov. Stoomboctdienst
deze zitting niet heeft afgewacht, maar
reeds een regeling heeft getroffen. Er be
staan toch bezwaren tegen het schip
Schouwen. Maar het is reeds in dienst
gesteld. Daarover heerscht eenige ont
stemming in Oostelijk-Zeeuwsch-Vlaan-
deren,
Uit de berichten in de pers Ie wel ge
bleken, dat niet juist is, wat Ged. Staten
schrijven, dat de Schouwen plaats biedt
voor vijf auto's. Het blijkt, dat er maar
drie kunnen worden vervoerd.
Spr. komt op tegen het plan om den
dienst VlissingenNeuzen op Zondag stop
te zetten. Dat zou de tweede slag zijn.
Daardoor is een eerlijke proef onmoge
lijk.
Spr. vraagt den dienst met een der
raderbooten voort te zetten.
Dhr Geelhoedt, v.b., wil over de
bezwaren tegen de Schouwen heen stap
pen. We moeten rekenen met het bereik
bare. Spr. wil de afvaart 's morgens van
Neuzen vervroegen. Men komt nu te laat
's morgens in Middelburg.
Spr. is ook voor bezuiniging maar in
dien de bewoners van Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen die moeten betalen, vindt
spr. dat verkeerd. Als eenmaal de dienst
VlissingenNeuzen is opgeheven, zullen
we de tekorten op de autobusdiensten
moeten gaan betalen.
Dhr de Feijter, C.H., wil den dienst
voor een jaar voortzetten. Spr. steunt het
verzoek-Geelhoedt, om de boot 's morgens
wat vroeger van Neuzen te laten ver
trekken.
Dhr v. d. Wart, C.H., vindt het argu
ment, dat de dienst VlissingenNeuzen
al 100 jaar bestaat, zwak. Wat 100 jaar
oud is, kan wel de verdwijning nabij zijn.
En dat zal ook hier wel blijken. Spr. pleit
voor autobusdiensten.
Als op Zondag de dienst stil staat, zal
dit geen invloed op de financiën hebben.
De dienst VlissingenNeuzen is verdedigd
op grond van de motieven: een reis naar
de rechtbank, schoolbezoek, audiëntie
naar den Commissaris der Koningin. Wel
nu, dit geldt op Zondag niet. Men kan
's Zondags via andere diensten Zeeuwsch-
Vlaanderen verlaten en bereiken.
Dhr Moelker, v.b., vindt dezen
dienst niet gemakkelijk, gezien de finan
ciën. Alles komt ten laste der provincie.
Tegen een voorloopige proefneming zal
spr. zich niet verzetten. Maar op den duur
zal spr. niet voor behoud zijn, als de
kosten zoo hoog blijven.
Dhr Kalle, R.K., wijst op de hoogere
kosten als men van autobussen, enz. moet
gebruik maken. Daarom pleit spr. voor
behoud van den bootdienst.
Ook is Spr. tegen opheffing van den
dienst op Zondag. De bewoners in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen moeten ook op
Zondag familie kunnen bezoeken. Er is
enkele jaren geleden gezegd, dat Z.
Vlaanderen zich naar Nederland moest
oriënteeren. België doet niet anders dan
de Zeeuwsch-Vlamingen trekken. Laat
men nu deze dienst behouden.
Dhr Dominicus merkt op, dat db
meerdere kosten, bij gebruik van autobus
sen, niet zoo hoog zijn.
Dhr v. d. W a r t vindt ook, dat we moe
ten doen gevoelen, dat Zeeuwsch-Vlaan-
deren bij Nederland behoort. Maar we
moeten niet overdrijven. Gisteren heette
het, dat Tholen werd achteruitgezet. En
nu zegt men het weer van Zeeuwsch-
Vlaanderen. Deze bedoeling heeft niet één
Statenlid.
Als men uit Zeeuwsch-Vlaanderea
's Zondags plezierreizen wil maken, is
daarvoor gelegenheid via de andere veren.
Dhr Kalle houdt vol, dat de reis
Neuzen-Hoedekenskerke-Vlissingen duur
der is dan de reis NeuzenVlissingen
Men moet de banden tusschen Zeeuwsch-
Vlaanderen en overig Zeeland niet losser
maken.
Vele arbeiders uit Zeeuwsch-Vlaande
ren trekken 's Zondags naar Walcheren.
Daarom zou Spr. bet treurig vinden, dat
de Zondagsdienst werd stopgezet.
Dhr Kodde wil niet gaan debatteeren
over de Zondagsdiensten. Het is niet een
verhouding van mensch tot mensch, maar
een Goddelijk gebod.
Spr. verdedigt nog nader zijn motie,
waarin een nader onderzoek wordt ge
vraagd.
Dhr VanRompu zegt, dat er nu een
maal onaangename dingen zijn, die men
moet meemaken. Verschillende sprekers
hebben den dienst VlissingenNeuzen
geoordeeld en veroordeeld, die er zelden
of nooit gebruik van maken. Onbekend
maakt onbemind.
Alle diensten op de Wester-Schelde
kosten geld. De dienst VlissingenNeu
zen bracht tot heden ongeveer een verlies
van f 20.000. Als nu dus voortaan het ver
lies f 8000 bedraagt, kost het de provincie
niets meer, want tot heden droeg de pro
vincie slechts 20 pet. van het verlies.
„De Schouwen" is ingelegd, omdat ze
zoo voordeelig is in de exploitatie.
Het behoud van dezen dienst is ten
volle gerechtvaardigd. We moeten bezui
nigen, maar niet dezen dienst opheffen.
Spr. wijst ook op het fruitvervoer op de
zen dienst in sommige maanden van het
jaar.
Spr. heeft geen bezwaar tegen de motie-
Kodde, waarin een nader onderzoek
wordt gevraagd, al merkt Spr. op, dat een
reis per boot geriefelijker is dan per auto
bus.
In een jaar werden er op de 52 Zon
dagen 5800 menschen vervoerd. Er is dus
nogal gebruik van gemaakt. Spr. wenscht
dezen dienst op Zondag niet te ontnemen.
Laten we hen, die op Zondag willen rei
zen, niet onaangenaam zijn en hun een
langere reis opdringen.
De voorzitter zegt, dat Ged. Staten
de motie-Kodde overnemen.
Dhr de P a a n w dringt nogmaals aan
op een ander schip dan de Schouwen, die
bovendien ook nog per dag een reis moet
maken op het drukkere veer naar Hoe-
dekenskerke.
Spr. komt op tegen stopzetten van den
dienst op Zondag. Men dwingt dan een
groep menschen 'n langoren en duurderen
omweg te maken. De landsregeering doet
ook zoo niet. Men zet toch den spoor
dienst op sommige trajecten 's Zondags
ook niet stop?
Het personeel kan 's Zondags ter kerk
gaan. Dat laat de dienst wel toe.
Een stopzetting op Zondag zou een ver
dwijning van den dienst in de hand wer
ken.
Dhr Kalle pleit nogmaals voor be
houd van den Zondagsdienst, ook om ge
legenheid te geven patiënten in de zieken
huizen te Middelburg en Vlissingen te be
zoeken.
Dhr Kodde zal tegen het voorstel
van Ged. Staten stemmen, als de motie-
Dominicus niet wordt aangenomen.
Over de motie-Dominicus staken de
stemmen (20 tegen 20 st.).
(Vóór de heeren v. d. Wart, Schippers,
de Feijter, de Ridder, v. Dalsum, v. Klin
ken, Boender, Dieleman, de Boer, Bosse-
laar, v. Duin, Kodde, v. 't Hoff, Heijboer,
v. Dusseldorp, Dominicus, de Jonge, Vo
gelaar, Sonke en v. d. Putte.
De motie en hef'voorstel van Ged. Sta
ten worden aangehouden tot de vergade
ring van 24 Januari.
Rekening Provinciaal wegen
fonds 1931.
Ged. Staten stelden voor de rekening
van het Provinciaal wegenfonds over 1931
vast te stellen op f 842.311,48 in ontvang
en f 541.509,89 in uitgaaf, alzoo een goed
slot van f 300.801,59.
In een afdeeling vroeg een lid of, ge
zien het goed slot, de ten behoeve van het
fonds voorgestelde leening ad f 1 millioen
WvJ noodig is. Het antwoord luidde, dat
die leening eerst zal worden opgenomen,
als de behoefte daaraan zich doet gevoe
len. Overigens beteekent dat slot aller
minst, dat die som ook in kas is.
Z. h. st. aangenomen.
Rekening Provinciale Stoomboot
diensten over 1931.
Ged. Staten stelden voor de rekeningen
van de Prov. Stoombootdiensten over 1931
als volgt vast te stellen: Voor de Wester-
schelde in ontvang f 467.864,21 en in uit
gaaf f 697.333,60, kwaad slot f229.469,39;
voor de Oosterschelde ontvang f 75.185,56,
uitgaaf f 85.969,17, kwaad slot f 10.783,61.
In elke afdeeling wees men op het
groote tekort van de tram Hansweert-
Vlake, n.l. f 13.109,95, en vroeg men, of
de tijd niet is gekomen de tram eindelijk
op te heffen. Een lid meende, dat Ged.
Staten hem en zijn fractiegenooten met
een „kluitje in het riet" hebben gestuurd,
wanneer zij bij herhaling aandrongen om
de tram te vervangen, b.v. door een auto
busdienst, uit te voeren door de Provin
cie, dan wel daartoe toestemming te ge
ven aan een concessionaris. Ged. Staten
ontkennen, dat er sprake is van „met een
kluitje in het riet sturen" en zeggen, dat
reeds met ondernemers van autobusdien
sten is onderhandeld, en dat omtrent de
noodige voorzieningen in de haven van
Hansweert in de volgende statenzitting
mededeelingen zullen worden gedaan.
Toezegging van opheffing van den train-
dienst met ingang van 1 Juli is niet mo
gelijk, daar Ged. Staten nog te weinig
gegevens daarvoor hebben. Nog kwam 'n
lid van Ged. Staten met klem op tegen
den wensch om de retourbiljetten meer
dan één dag geldig te doen zijn.
Dhr Overhoff (S. D.) bespreekt het
tekort op het tramlijntje Vlake-Hansweert
dat veel te groot is. De personeels-uitga-
ven alleen zijn reeds grooter dan de ont
vangsten. Ged. Staten hebben reeds vroe
ger gezegd, dat het zoo niet langer kan
voortduren. Het wachten was op de ver
plaatsing van het station Vlake. Maar dat
is volgens Spr. niet noodig. Als het tram
metje verdwijnt, komt er een autobus, die
even goed kan rijden naar het oude als
naar het nieuwe station.
Ged. Staten zeggen nu toe „zeer waar
schijnlijk nadere mededeelingen te doen in
de a.s. zitting". Dit is wel zeer vaag Spr.
vraagt geen mededeelingen, maar defini
tieve voorstellen van Ged. Staten.
Dhr Van Duin (G. H.) vraagt de
retourbiljetten op de Prov. boot meer dan
één dag geldig te doen zijn.
Dhr Staverman wil een retourbil
jet Vlissingen-Breskens ook geldig doen
zijn op het veer Hansweert-Walsoorden.
Ook wil Spr. tienrittenboekjes voor auto
mobilisten.
Dhr Van Dusseldorp zegt, dat de
oplossing van het trammetje Vlake-Hans
weert in een vergevorderd stadium is ge
komen. Een positieve toezegging, dat een
voorstel zal komen in de volgende zitting
kan spr. niet geven.
Het verzoek van den heer Van Duin
stuit op bezwaren. Men heeft geen zeker
heid, dat dezelfde persoon aan wien het
kaartje is verkocht het retourkaartje ge
bruikt.
De verzoeken van den heer Staverman
zullen door Ged. Staten worden overwo
gen, al zijn er bezwaren.
Dhr Overhoof is niet tevreden met
de toezegging van dhr Van Dusseldorp.
Spr. voorziet uitstel tot de zomerzitting
1934. Spr. dient een motie in, waarin
Ged. Staten worden uitgenoodigd in de
zomerzitting met een voorstel te komen
tot opheffing van den tramdienst Vlake-
j Hansweert.
Dhr Van Dusseldorp noemt deze
motie het intrappen van een open deur.
De voorzitter geeft in overweging
de motie te wijzigen, niet te spreken van
opheffing, maar te lezen: voorstel
inzake den tramdienst.
Dhr Overhoff bewilligt hierin.
De voorzitter zegt, dat Ged. Sta
ten de motie nu overnemen,
Het voorstel van Ged, Staten wordt e.
h. st. aangenomen.
De begrooting 1931 wordt z. h, st. aan
genomen.
Wijziging begrooting 1032.
Bij de beantwoording van opmerkingen
in de afdeelingen werd vanwege Gedep.
Staten gezegd, dat de f 500, uitgetrokken
voor de oprichting van een afwaterings
waterschap in 0. Z. Vlaanderen van dat
waterschap zal worden terug ontvangen.
Verder dat het werk aan de nieuwe aan
legplaats te Hoedekenskerke langzaam
vordert, maar het wordt een degelijk werk,
ten opzichte waarvan men zich niet onge
rust moet maken.
Betreffende de som van f 4000 voor
herstel en bestrijding van motschade in
de Statenzaal, welke som verschillende
leden nog al hoog vonden, melden Ged.
Staten in hun antwoord op het algemeen
verslag, dat het bedrag berust op een
globale raming.
Z. h. st. aangenomen.
Begrooting 1933.
Bij de begrooting 1933 kwam tevens in
behandeling het voorstel tot verlaging van
alle subsidies of maxima daarvan met
10 pet.
Uitvoerig is over een en ander in de
afdeelingen gediscussieerd. Aan het al
gemeen verslag ontleenen wij, dat de
werkverschaffing ter sprake kwam en o.a.
werd gevraagd, of geen invloed ten deze
op de polders en waterschappen met na
me in Zuid-Beveland kan worden uitge
oefend. Verder, of Ged. Staten maar lij
delijk toezien, dat het Ambtenarenregle
ment bij polders of waterschappen niet of
niet behoorlijk tot zijn recht komt, waar
op een lid van Ged. Staten dit verslag on
rechtvaardig noemde, omdat het als een
voorbeeld aangehaalde feit zich voor deed
voordat het reglement van kracht was en
dat aan Ged. Staten geen klachten bekend
zijn. Sommige leden achtten de aange
brachte bezuinigingen nog niet groot ge
noeg, vooral ook met het oog op den toe
stand in den landbouw. Een lid acht het
niet goed, nu f 10.000 in het wegenonder-
houdsfonds te storten, doch Ged. Staten
antwoorden, dat anders het onderhoud in
de volgende jaren vast loopt. Ged. Staten
deelen verder mee, dat het vermoedelijk
batig slot 1931 f 155.000 zal bedragen.
Verder, dat men nog eenige jaren uit de
reserves kan putten, n.l. in 1933 f 150.000;
1934 f 125.000; 1935 f 100.000 en 1936
f 75.000. Maar er komt een eind aan. Te
gen het korten van 10 pet. op de subsidies
hadden verschillende leden voor ver
schillende objecten bezwaar, o.a. inzake de
t.b.c.-bestrijding. Ged. Staten antwoord
den, dat ook in hun college leden waren,
die korten wilden op het een en niet op
het ander, maar tenslotte tot het besluit
kwamen, dat, gezien den toestand der fi
nanciën, men op alle subsidies moet kor
ten. Ook de salarisverlaging, o.a. met 10
pet. kwam naar voren. Vroeger werden
duurtetoeslagen gegeven en nu meent een
lid, dat de tijd is gekomen voor „goedkoo
peraftrek" in de salarissen. Nog wordt
opgemerkt, dat het een schoon
gebaar zou zijn geweest, als
Ged. Staten voor zichzelf ver
laging hadden voorgesteld.
Ged. Staten merkten op, dat de salaris
sen in Zeeland en Drente als niet te hoog,
niet door het Rijk voor korting in aan
merking komen; dat Ged. Staten geen
ambtenaren zijn en hun salaris, gezien
den arbeid en de verantwoordelijkheid
eigenlijk veel te laag is, terwijl zij feite
lijk alleen een jaarwedde ontvangen als
vergoeding en geen salaris.
Ook nu kwamen de nieuwe booten weer
ter sprake en ook het z.g. Mistbootje,
waarvan de kapitein niet vaart als het
mistig is. Ged. Staten hebben geen klach
ten gehoord, maar zeggen een onderzoek
toe.
Inzake de P. Z. E. M. werd aangedron
gen op invoering van georganiseerd over
leg, gevraagd naar lagere tarieven voor de
ziekenhuizen en geklaagd over de behan
deling van het personeel der centrale te
Neuzen, dat alleen maar in de pensioen
regeling valt vanaf den datum van over
name, wat niet in orde is. Men vroeg goed
functionneeren van den Raad van Advies
der P. Z. E. M. of ontbinding daarvan
Een lid keurt het af, dat Mr Dieleman
zou gezegd hebben, dat er in Zeeuwsch-
Vlaanderen nog veel meer Belgische ar
beiders moesten te werk gesteld zijn. Ged.
Staten zeggen overzichten toe van de loo-
nen en jaarwedden in de verschillende
provincies, al zal het zeer moeilijk zijn,
gezien de andere rangen, hoegrootheid en
aard der werkzaamheden. Inzake de pol
ders werd op grootere zekerheidsstellingen
aangedrongen. Ged. Staten betreuren wat
in sommige polders voorviel, maar niet
alles is na te gaan. De zekerheidsstelling
voor de polders is nader in overweging.
Algemeenebeschouwingen.
Dhr Onderdijk (S. D.) heeft vorig
jaar gemeend te moeten waarschuwen te
gen het aanslaan van een somberen toon.
In deze begrooting wordt een veel min
der verontrustende toon aangeslagen. Wel
moeten we voorzichtig zijn en rekenen
met den toestand. Spr. concludeert daar
uit, dat Ged. Staten vorig jaar te pessi
mistisch zijn geweest.
Tot 1936 kunnen we beschikken over
overschotten uit vorige dienstjaren. In
vorige jaren zijn de inkomsten dus altijd
te laag geraamd. Dat zal ook nu wel weer
gebeurd zijn. Men gaat nu op subsidies
bezuinigen.
Spr. juicht toe, dat de salarissen niet
worden aangetast. Maar was het nu wel
Ingezonden Mededeellng.
Met de heerlijke, opwekkende
eigenschappen van het edele
natuurproduct en onder controle
van het Laboratorium: Dr. van
Hamel Roos Harmens, Adam.
noodig de subsidies aan te spreken? Het
hiermee bereikte bedrag beteekent niet
zooveel. Het is niet meer dan een gebaar.
Spr. behandelt ook de bijdrage in de
verpleging van armlastige krankzinnigen.
Ged. Staten willen hierop niet verder
korten, omdat dit een verschuiving van
lasten beteekent. Maar dit argument is
ook aangevoerd door de S. D. A. P., toen
Ged. Staten vroeger een korting hierop
voorstelden.
Spr. juicht het toe, dat Ged. Staten
geen vermindering van salaris voor het
bestaande, maar alleen voor nieuw per
soneel voorstellen.
Spr. zegt, dat sommige polderbesturen
ergerlijke feiten hebben gepleegd tegen
over hun personeel. Spr. dringt aan op
nauwlettend toezicht van Ged. Staten
hierop. Hij betreurt het, dat het polder
en waterschapsreglement door de Kroon
nog niet is goedgekeurd. Spr. wil eenigen
aandrang in dezen uitoefenen.
De werkloozenzorg besprekend, vraagt
spr. van de bemoeiingen van Ged. Staten
hiermede een en ander mede te deelen.
Spr. dringt aan op een krachtige actie
van Ged. Staten in dezen.
Spr. heeft den indruk, dat het z.g.n.
mistbootje een misbootje is. Het blijkt,
dat dit bootje alleen vaart, als er een
vergadering van het personeel is geweest.
Het beantwoordt niet aan het doel.
Dhr Van Rompu ontkent, dat het
mistbootje een mislukking is. Het is ge
schikt voor het doel, waarvoor het ge
bouwd is. Maar het vaarwater tusschen
Breskens en Vlissingen is moeilijk. Er
blijft aan varen bij mist altijd gevaar
verbonden. De kapiteins zijn verschillend
in hun oordeel. Die op den dienst Wal-
zoordenHansweert durft bijna altijd
varen. Maar Ged. Staten kunnen hierin
geen invloed uitoefenen.
De constructie van het mistbootje is
goed. Alleen is er uit bezuiniging een ge
bruikte motor in gezet. Het was misschien
beter geweest dit niet te doen. Als eeni
ge verbeteringen worden aangebracht
die Spr. noemt zal meer met het bootje
gevaren worden.
Dhr Kalle (R.K.) dankt Ged. Staten
voor de oplossing inzake den weg Drie
kwartPhilippine. Alleen had Spr. gaar
ne den weg op een andere plaats gezien.
Verder bespreekt Spr. den weg Rapen-
burgsche tolde Kraai, die ook te wen-
schen overlaat.
Ook wil Spr. dat bij aan te besteden
werken minstens uitbetaald zal worden
het loon ter plaatse geldend. Die loonen
zijn toch al niet hoog. Hij dringt aan op een
spoedige behandeling van de wegsver-
betering BoschkapelleWestdorpe.
Dhr de B a a r e (s.d.) bespreekt de be
zuiniging op de subsidies. Wat is daarvan
het resultaat? De gewone dienst beloopt
in ontvang en uitgaaf 2% miljoen. Daarop
willen Ged. Staten bezuinigen f 5627.50.
Is dat nu noodzakelijk?
Spr. ontkent dit. We kunnen tot 1936
nog beschikken over een aardig spaar-
potjp. De opcenten op de diverse belastin
gen vallen niet tegen.
De toestand is nog niet zoo, dat f 5600
niet op een andere manier gevonden kan
worden. Spr. weet wel, dat de begrooting
sluitend kon worden gemaakt met een be
drag van f 150.000 uit vorige dienstjaren.
Maar het is goed, dat we dit doen kun
nen. Het is een goede gewoonte in de
vette jaren te zorgen voor de magere ja
ren.
De ^ubsidievermindering' noemt Spr.
ongewenscht. Gezondheidszorg, onderwijs
en veeteelt worden er door getroffen.
We leven in een tijd van crisis, van
algemeene verarming. Daardoor kunnen
velen niet voldoende voor zich en hun ge
zin zorgen. Daarom moeten die vereeni-
gingen (consultatiebureaux, t.b.c.-bestrij
ding, kinderhygiène, enz.) niet worden ge
remd, maar ruimer worden gesteund. In
subsidievermindering schuilt een gevaar
voor de gezondheidszorg en voor het on
derwijs. Ook landbouw en veeteelt mogen
niet worden benadeeld. De soc.-dem. frac
tie zal dan ook niet stemmen voor de
subsidievermindering.
Spr. stelt een motie voor, waarin ver
zocht wordt de verlaging van de subsidies
als niet noodzakelijk en ongewenscht, af
te wijzen.
Dhr Staverman (v.d.) spreekt in
gelijken geest. Het heeft Spr. teleurge
steld, dat Ged. Staten alle subsidies over
één kam scheren. Dat is bezuiniging met
het domme potlood. Het is Spr. bekend,
dat in Ged. Staten eerst stemmen opgin
gen voor een progressieve verlaging, maar
helaas is het tot een uniforme korting ge-
komen. Spr. stelt voor niet te korten op
de subsidie:
volkskracht.
Dhr v. KI
vereenigen n
ging. Men
waarvoor me
Spr. had
het feit, dat
gebukt gaan
heeft men r
Dan kunnen
lasting word<
bouw ten goe
Dhr H a n
den weg 3
dringt aan o
Ged. Staten
Spr. behai
tonpersoneel
meening on]
vangt een sa
gen moet
verder perso
Spr. meent
Hansweert i
Walsoorden
van den agi
loon dan he
heeft ook
Prov. persor
moreel verari
we van een oi
onverzorgd a
Spr. vraag
onderzoek in
vergadering
Dhr 0 v e
Raad van A
bestaat offici
niets meer v
ging der tari
Raad gevraai
laat men dat
opheffing.
Hierna pa
Reeds
U zich thans
aanschaffen.
Polderman,
Week
van 8 tot 14
de predikant
bidstonden v
wordt in de
Lut'h. Kerk,
De hi
Gedurende b
het algemee
waar te nen
hier. Dit gee
beid en ve:
werk. Ook w
verkeer belo
worden. Het
slissing der
outillage der
zal worden g
Goes. De s
de Week de
zeer druk bc
laatste same
lerseke. D<
A.R. Kiesive
haren voorzi
Allereerst w
behandeld, d
centrale te G
ken. Daarna
stuursverkiea
heeren P. va
en H. Bol, er
ture. Gekozei
de heeren A
W. Sinke en
ren Koppe
ming aan; d
Kloetinge.
„Voor Nedei
teravond ii
Na een
voorzitter we
ningmeester
uit bleek,
eeniging
aantal
De kas
da
gun
was
sloot
De aftrede
dink en
Ook de
Goes'
A.
afgev
en h
hun mandaa
Bij de
werp
punt 8
bespi
verkie
inzal
rechtigheid"
seling ontstol
algemeen me
Dit was c
voorgestelde
didaatstellin;
Besloten w
de Kamerlec
uit onze prov
bet Centraal
Tevens zal
de wenschel
Dijk, Van d
hoog mogelij
datenlijst te
Na rondvr
den gewezen
om ook jong
ken, werd d<
Arnemuide
had een dez(
het vischbak
sloeg, waard
mede zijn kl
Hoewel de
was toch ziji
hij vrij ern!
hand, zooda
bleek.