légen ruwe huid EERSTE BLAD. VRIJDAG 6 JANUARI 1933 DAGBLAD VOOR DE PROVINCIE ZEELAND 47e JAARGANS - No. §3 Dit nummer bestaat uit 2 bladen Buitenland. Binnenland. Provinciale Staten van Zeeland. Belangrijkste Nieuws* rijs uan 20-90 ets. Uitg.: N.V. Uitgevers-Maatschappij „Luctor et Emergo" ter exploitatie van het blad „De Zeeuw". Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes. Tolofoonnummor 11, Poatchèquo on Girorokcning 44455. Bijkantoor Middelburg, Lange Burg. Tclef. 259. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Abonnementsprijs 2.50 per kwartaal, weekabonnementen voor Middelburg, Goes en Vlissingen f0.20. Losse nummers 5 cent Advortontiün 30 cont per rogo'. Ingezonden modedoollngcn 00 cent per regel. Kleine Advortontiün Dinsdags en Vrijdags 10.75, bij vooruitbetaling. Onder lettor of motto f 0.85. Bij contract belangrijke korting. DE ONDERGANG VAN DE ATLANTIQUE. Geen kwaadwilligheid in het spel 7 De minister voor de handelsmarine Léon Meyer is Donderdagavond van Cher bourg naar Parijs teruggekeerd. Over de resultaten, welke het ierzoek van den brand tot nu toe hebben opgele verd, verklaarde hij dat de getuigenverkla ringen eensluidend zijn. Hij moest toege ven, dat iedere gedachte aan een kwaad willigen aanslag moet worden uitgescha keld. De tegenwoordige stand van de tech niek in aanmeriking genomen, kan men in geen geval de oorzaak van den brand in een fout der electrische installatie van het schip zoeken. Hoogstens zou een ongeluk kige samenloop van omstandigheden in aanmerking komen. Al het mogelijke zal echter gedaan worden om de waarheid te achterhalen. Gisteravond te ongeveer half negen is het Duitsche motorschip „Ruhr" van de H. A. P. A. G., dat, zooals bekend 86 van de .opvarenden van de „Atlantique" heeft gered in de Maashaven te Rotterdam ge arriveerd. De eerste stuurman, de heer Förster, vertelde dat hij in den nacht van Dinsdag op Woensdag te vier uur de wacht had overgenomen, waarbij hem, zooals daar gebruikelijk, was opgegeven welke schepen in de nabijheid waren. Daarbij was mel ding gemaakt van een groot passagiers schip, dat achteraf de „Atlantique" zou blijken te zijn. Tegen 6 uur zag de heer Förster dit schip voor zich uit. Het voer met alle lich ten aan en plotseling bemerkte hij mid scheeps een rossig schijnsel. Even later zag hij vonken boven het schip. Den vier den officier voegde hij toe„Mensch er brenntP Hij wekte den kapitein, die onmiddellijk last gaf bij te draaien. Wat dichter bij gekomen ontwaarden zij een vuurpoel, die geweldig snel naar het achterschip uit breidde. Kolossale vlammen lekten aan alle zijden uit het schip en er ontwikkelde zich een geweldige rook. Zoo te zien was het .kilometers ver aan de lijzij de van het schip onmogelijk een hand voor oogen te zien. Terwijl men op het brandende schip af voer zette men reeds de stormladders over de verschansing en hing men touwen uit. Men zag dat men van het brandende schip booten uitzette. Te dicht kon men niet bij de „Atlantique" komen, daar dit gevaar zou opleveren. Maar na een tijdje zag men uit de grauwe morgenschemering vier booten opdagen. De menschen, die zich daarin bevonden werden aan boord geno men. Inmiddels had men zelf ook booten uit gezet. De eerste, die onder commando van den 2en stuurman Heimann stond slaag de er in een aantal menschen, -die in zee dreven, aan boord te nemen en veilig en wel naar de „Ruhr" te brengen. Met een tweede boot, waarover de 4e officier Petersen het bevel voerde, voer men tot op een dertig meter afstand van de boeg van de „Atlantique", die inmid dels dwars voor den wind was gedraaid. Voorop de boeg stonden nog enkele men schen, waaronder vermoedelijk de kapi tein, die men toeriep over boord te sprin gen. Zij weigerden echter dit te doen. Terwijl men in de buurt van het bran dende schip voer zag men plotseling een vreeselijk schouwspel. Tusschen de davids van de „Atlantique" hing een sloep, be mand met een aantal opvarenden, die men juist wilde gaan strijken. Op een gegeven oogenhlik zag men echter een van de talies doorbranden. De sloep kantelde, bleef aan één talie 'hangen en allen, die er in zaten, stortten in zee. Men slaagde er ten slotte in zes van hen te redden. Enkelen van hen hadden zeker twee uren lang in zee rond gedreven en verkeerden in totaal uitgeput- ten toestand. Het brandende schip op sleeptouw. De NederiancLsche sleepbooten Roode Zee en Lauwerzee van de firma L. Smit en Co., tezamen met een Fransohe sleep boot, zijn er op ongeveer 7 mijl ten Oosten van Portland in geslaagd de Atlantique op sleeptouw te nemen. Het schip brandt nog. Een Franschman, die er in geslaagd was aan 'boord te komen, moest het schip we der verlaten. Drie leden van de bemanning van de sleepboot Lauwerzee 'hebben daar op 'kans gezien eveneens aan boord te ko men en bevinden zich toch nog op het schip. De NederlandsChe sleepboot Witte Zee is ook ter plaatse en zal mede trach ten een verbinding met het schip tot stand ie brengen. De reederij van de Atlantique staat er op, dat de Atlantique naar Havre zal wor den gesleept. Hoewel dit in verband o.a. met den langen afstand nogal bezwaren met zich medebrengt, heeft de sleep koers naar genoemde Fransohe haven gezet. De verzekering. Men zegt dat de Atlantique verzekerd was voor 100.120.000 francs, een bedrag van 780.000 francs was bovendien be stemd voor dekking van andere risico's, in geval het schip geheel vernield werd. 'De rechtstreeks in Engeland genomen verze keringen beantwoorden ongeveer aan 43 pet. van het totaal. Het is hekend, dat de Britsche agenten te Londen en Parijs be langrijke herverzekeringen gesloten 'heb ben. Storm over Spanje. Uit Huelva meldt Reuter, dat een goe derenwagon door een orkaanachtigen wind eenige kilometers ver is voortgedre ven. Tenslotte botste de wagon met zooveel kracht tegen een stilstaanden goederen trein op, dat deze ontspoorde! Te Almen- tralsjo ontwortelde dezelfde orkaan eenige honderden olijfboomen en wierp ze tien tallen meters verder neer. Storm aan de Noorsche kust. 'De storm, die sedert verscheidene dagen aan de Noorsche kust woedt, heeft giste ren opnieuw groote verwoestingen aange richt. Nabij Hauge-sond werden de in de ha ven liggende schepen losgerukt en stukge slagen Te Homsdal werd een geheel fooseh tegen den grond geworpen. Tal -van steden zijn zonder electrischen stroom en de meeste telefoonverbindingen zijn verbroken. Alle reddingsstations langs de kust zijn dag en nacht gemobiliseerd, om bij even- tueele scheepsongevallen hulp te verlee- nen. Pokkenepidemie. Te Colombo heersciht een pokkenepide mie. Negen-en-vijftig gevallen zijn gecon stateerd, waarvan zestien met doodelijken afloop. 'De autoriteiten treffen toebereid selen voor de inenting van 2 mil'lioen per sonen. Hondervijftigduizend zijn reeds ge vaccineerd, geen Europeanen zijn getrof fen. Ex-president Coolidge. f Naar Reuter uit New-York seint, is Coolidge, de oud-president van de Vereen. Staten, gisteren te Northampton, in den staat Massachusetts, overleden. Coolidge, die zich onwel gevoelde, had geweigerd een dokter voor zijn ongesteld heid te raadplegen. Hij ging 'gisterochtend als gewoonlijk naar zijn bureau, maar ging tegen tien uur reeds weer naar huis. Zijn secretaris 'heeft gezegd, dat niets er op wees, dat Coolidge ziek was. Zij praat ten nog een oogenhlik, waarop Coolidge naar zijn slaapkamer ging. Toen zijn vrouw daar binnenkwam vond zij Coolidge dood, door een beroerte getroffen. Influenza-epidemie te New-York. De influenza-epidemie, die de stad New- York teistert, neemt nog steeds in omvang i toe en gaat, aldus meldt Reuter, verge zeld van ernstige gevallen van longont steking, tengevolge waarvan reeds ver scheidene personen om. het leven zijn ge komen. Sedert het 'begin van deze week zijn er 85 personen gestorven aan longontsteking en 19 aan influenza. lederen dag worden honderden nieuwe gevallen gemeld, en het is te vreezen, dat het aantal slachtoffers nog belangrijk zal stijgen. Wolvenjacht in Polen. Naar uit Warschau gemeld wordt, zal er in Polen een algemeene drijfjacht langs de 800 K.M. lange Russische grensgebie den worden gehouden, om de wolven on schadelijk te maken, die in groote kudden uit Rusland in Westwaartsche richting zijn getrokken en die groote verwoestingen hebben aangericht. Zij verscheuren paar den, schapen, en ander vee en zelfs men schen zijn ten slachtoffer gevallen aan deze hongerige roofdieren. Het verkeer tusschen de afgelegen dor pen in de omgeving van Wilna is alleen mogelijk in gezelschap van goed gewa pende personen. Het communisme In de Ver. Staten. In sommige kringen was men tot nog toe van meening, dat het communisme voor een democratisch land als de Ver- eenigde Staten geen gevaar opleverde. Het Katholieke weekblad van Chicago deelt echter thans mede, dat er in de Vereenig- de Staten in ieder geval reeds twee mil lioen actieve communisten zijn en dat de scharen werkloozen een uitstekende reser ve voor hen vormen, waaronder ze zeer veel propaganda maken. Ook in de hoo- gere kringen vooral onder de intellectuee- len, zijn zeer veel communisten, zelfs pro fessoren, die hun leerstoel misbruiken voor communistische propaganda. Hoe geraffineerd de godloozen-propa- ganda ook in de Vereen. Staten is blijkt wel uit hetgeen een meisje in Chicago overkwam, die op een advertentie schreef om een betrekking: toen bleek, dat zij van christelijke afkomst was, ontving zij den volgenden dag een massa propaganda-leo- tuur, waarin de spot werd gedreven met de christelijke levensopvatting, en waarin een pakkende reclame werd gemaakt voor het communisme. De werkloosheid In Engeland. Op 19 December waren er in Engeland 2.723.287 werkloozen ingeschreven of 76.519 minder dan een maand tevoren. Er waren 84.000 personen meer in verschil lende industrieën werkzaam, voornamelijk in steenkool-, ijzer- en staal-, katoen- en hotelbedrijven. (Er was een verdere achter uitgang in de bouwbedrijven, de pottebak- kerijen en de schoenindustrie. De grootste opleving komt op rekening van de Noord- Oostelijke graafschappen Northumber land en Durham en Oost-YorkShire, waar ruim 32.000 minder werkloozen waren in geschreven dan op 17 November. Zal Amerika de Sowjet-Unie erkennen? In democratische kringen te Washing ton wordt voorspeld, dat spoedig na de ambtsaanvaarding door Roosevelt de Amerikaansch-Russische onderhandelin gen inzake de erkenning der Sowjetregee- ring zullen worden hervat, ten einde den Amerikaanschen uitvoer een nieuwe markt te openen. In dit verband wordt er op gewezen, dat er, na de weigering van verschillende debiteuren der Vereenigde Staten om te betalen geen reden meer bestaat de Sow- jet-regeering niet te erkennen, omdat deze de Tsaristische schulden niet heeft overgenomen. Deze opvatting wordt door verschillende afgevaardigden, o.m. ook door senator Borah, gedeeld. Bij de Sowjet-vertegenwoordigers te Washington is den laatsten tijd een toe nemende activiteit merkbaar. Korte berichten. Bij Lyon heeft een botsing tusschen een reizigerstrein en een trangeerende locomotief plaats gehad, waarbij 40 per sonen gewond werden. Bij gevechten tusschen de politie en de onderwereld te Chicago zijn in 1932 9 politiemannen en 37 bandieten gedood. 19 bandieten, 9 inbrekers en autodieven werden door de politie doodelijk gewond, alsmede 9 mannen, die bij arrestatie te genstand boden. Nabij Wallace in den staat Idaho is in de Mammouth Canyon een lawine naar beneden gekomen, waardoor drie perso nen werden gedood en zeven gewond. Uit Weenen wordt gemeld, dat een autobus met 10 inzittenden bij het station Lüzic door een sneltrein gegrepen en ge heel vernield is. Drie personen werden op slag gedood, 5 ernstig en 2 licht gewond. In de omgeving van Carmona (Sjan- je) is een aantal landgoederen door ar beiders geplunderd. De indringers hadden het voornamelijk op den oogst voorzien. Op sommige plaatsen kwam het tot hevige gevechten met de eigenaren. Duizend arbeiders en beambten bij de staatstelefoon- en telegraaffabrieken in Polen, die dezer dagen een wilde staking zijn begonnen, zijn tegen 15 dezer ontsla gen. De staking is het werk van commu nisten. RIJKSHULP AAN GEMEENTEN. Eischen van opcentenheffing. Het aantal gemeenten, dat om de be grooting sluitend te maken, rijkshulp in den vorm van een bijdrage in de algemeene kosten der gemeentehuishouding behoeft, neemt begrijpelijkerwijze steeds toe, we gens de enorme uitgaven, die vooral door werkloozensteun op de gemeenten worden gelegd. Bekend is intusschen, dat het rijk, ook al in aanmerking genomen den staat van 's Rijks financiën, niet dan in de uiterste noodzakelijkheid tot het verleenen van dezen steun overgaat. Moet eenerzijds op de uitgaven der gemeente daartoe zooveel als slechts eenigszins mogelijk is zijn be snoeid, anderzijds eischt het Rijk, dat de plaatselijke belastingen tot het uiterste worden opgevoerd, alvorens rijkssubsidie tot het sluitend maken der begrooting wordt verleend. Thans heeft, naar de „Telegr." ver neemt, de regeering aan Ged. Staten der onderscheidene provincies medegedeeld, dat in dit geval naast 100 opcenten op de gemeentefondsbelasting, de opcenten op de personeele belasting tot niet minder dan 200 moeten zijn opgevoerd, zonder dat de hoofdsommen volgens de wet op de personeele belasting voor verlaging in aanmerking zijn gebracht. Meer leven in de Rijnvaart. Het aantal opgelegde Rijnschepen in de rivier de Lek begint langzamerhand te verminderen. Gisteren zijn weer eenige schepen van de grootste tonnenmaat ver trokken. Directie Nederl. Bank. De heer Mr. J. Westerman Holstijn is met ingang van 15 Januari a.s. voor den tijd van zeven jaar benoemd tot direc teur-secretaris van de Nederl. Bank. Schorsing gemeente-architect. Door den Gemeenteraad van Huizen is met 7 tegen 4 stemmen besloten, den gemeente-architect in zijn functie te schor sen. De voorzitter zei dit besluit niet te zul len uitvoeren en 'het ter vernietiging aan de Kroon voor te zullen dragen. Zitting van hedenmorgen. Afwezig met kennisgeving de heeren Goossens en Edelman. Bestendiging Dienst Vlissingen- Neuzen. Ged. Staten stelden voor althans voor- loopig den stoombootdienst tusschen Vlis singen en Neuzen ook na 1 Januari 1933 te bestendigen, evenwel geheel voor reke ning van de provincie Zeeland. Dit voorstel ondervond in de afdeelin- gen, bij de uitvoerige besprekingen, heel wat bestrijding. Verschillende leden meen den, dat autobusdiensten in de verbinding van Neuzen met het overige deel van Zeeland aanvullend moeten optreden. Zij kragen op een desbetreffende vraag ten antwoord, dat concessie-aanvragen zijn ingekomen voor een autobusdienst Neu- zen-'Breskens en een voor Hoedekenskerke -Vlissingen. Voorts betwijfelde men de ge schiktheid van het s.s. Schouwen voor de zen dienst, omdat er maar voor één of twee auto's plaats op is. Men uitte zijn verwondering dat na de cijfers, die in de zomerzitting zijn gegeven, er nu een ver lies van f 6500 is geraamd. Sommige leden om principieele redenen, andere om practische redenen, wenschten geen dienst op Zondag, wat ook aan het personeel ten goede zou komen. Men vroeg een overzicht van de uitgaven bij het wèl en bij het niet varen op Zondag. Men kwam tot een globale berekening van f 2359,60 verlies bij het niet varen op Zondag, wat echter nog wel meer zal bedragen, maar daartegenover berekende men op brandstoffen en personeelsuitga ven te zamen f 3538 besparing. Ook na dat van de zijde van Ged. Staten was aan gevoerd, dat het materiaal in alleszins voldoenden staat verkeert om zeker nog vier of vijf jaren mee te kunnen gaan, terwijl de Schouwen een goedkoop schip in het gebruik is en ook ruimte genoeg biedt voor de behoeften op deze lijn en er verder nog op gewezen was, dat deze dienst, die reeds 100 jaar bestaat, zich aan het verkeer heeft aangepast en de verbinding onderhoudt tusschen de groot ste stad van Zeeland en de grootste stad van Zeeuwsch-Vlaanderen, bleken de te genstanders nog niet van de noodzakelijk heid der instandhouding overtuigd. Een der leden zeide een motie te overwegen, waarbij Ged. Staten worden uitgenoodigd nadere gegevens te verstrekken, opdat de Provinciale Staten de mogelijkheden zou den kunnen nagaan, waarop langs andere wegen in de behoefte zou kunnen worden voorzien zonder kosten voor de Provincie. Een lid wilde wel, dat er stappen werden gedaan, opdat de staat de rivierovergan gen ook in Zeeland geheel voor haar re kening zou nemen, gelijk in andere pro vinciën reeds het geval is. Op den duur is toch voor Zeeland een goed en doelma tig verkeer langs alle waterwegen niet te betalen. Leden, die instandhouding van den dienst wenschen, drongen aan op een vroegere boot uit Neuzen en wel in plaats van te 9 uur, te 8 uur of 'half negen; zij achtten het vertrek van de laatste boot uit Vlissingen te vroeg. Van de zijde van Ged. Staten werd opgemerkt, dat vroeger vertrekken uit Neuzen niet mogelijk is. Men moet eerst te Vlissingen wachten op den motortrein van half acht. Later dan 4 uur uit Vlissingen vertrekken maakt de exploitatie duur, omdat men dan niet meer met één ploeg zou kunnen volstaan. Het verschil tusschen de thans en vroe ger verstrekte cijfers vindt ten deele zijn oorzaak in de anders opgezette verdee ling van lasten tusschen Rijk en Provin cie, voorts ook in de omstandigheid, da* het postvervoer en de daarvoor genoten vergoeding voor deze lijn komt te ver vallen. Wat den Zondagsdienst betreft merkte een lid van Ged. Staten op, dat men de menschen eenige vrijheid moet laten in de wijze, waarop zij hun tijd wenschen te be steden; die vrijheid moet men niet te veel aan banden leggen. De Zondag is voor velen de eenige dag van ontspanning. HetvoorstelomdebootopZon- dag t© laten varen ie m tan Binnenland. Vergadering Prov. Staten van Zeeland. Rpkshulp aan Gemeenten. Groenten en fruit voor Frankrijk. Buitenland. De ondergang van de „Atlantique". Het Communisme in de Vereen. Staten. Ex-president Coolidge overleden. De beer P. J. Keyzer, benoemd burge meester van Wemeldinge. college bij meerderheid van stemmen genomen. Dat de vervoer- cijfers terugloopen, beho. ft toch geen re den tot opheffing te zijn? Dit is op alle lijnen het geval. Ook gaat de post, dio vroeger met dezen dienst vervoerd werd, thans langs een andere lijn, terwijl do Spoorwegen en de A. T. O. sterk concur- reeren. Zij exploiteeren b.v. booten voor het vrachtvervoer, ten nadeele der Pro vinciale diensten. Dat het vervoer gemak kelijk zou kunnen worden overgenomen door de autobussen, geven Ged. Stalen niet zonder meer toe. Het vervoer per autobussen is vooral voor kinderen en ouden van dagen of gebrekkigen bezwaar lijk en het reizen per boot is aangenamer, dan wanneer men ten deele per autobus, ten deele per boot moet reizen. Het aan het woord zijnde lid van Ged. Staten acht te de autobus niet het meest ideëelo ver voermiddel op lange afstanden en wijst er op, dat de wegen, waarover die bussen zouden moeten rijden, lang niet alle ge schikt zijn voor het zwaardere en druk kere verkeer. In hun antwoord op het algemeen ver slag deelen Ged. Staten mede, dat de Schouwen plaats 'bied't voor 5 of 6 auto's. Zeer buitengewone omstandigheden uitge zonderd, mag aangenomen worden, dat op dit punt alleszins in de behoefte kan worden voorzien. Ged. Staten leggen staat jes over, waaruit blijkt, dat in 1931 op werkdagen 46922 en op Zondagen 5899 passagiers zijn vervoerd en voor resp. f 10.831 en f 278 aan goederen. Ged. Sta ten zullen gaarne in het bijzonder hij het vaststellen van de Zomerdienstregeling overwegen of en op welke wijze in nog groofere mate aan de bezwaren van de ingezetenen van Zeeuwsch-Vlaanderen kan worden tegemoet gekomen, dan reeds is geschied. 'Dhr 'Dominicus (A.R.) herinnert er aan, dat in de zomerzitting bezwaren te gen het voorstel van Ged. Staten betref fende de voortzetting voor rekening der provincie van den dienst NeuzenVlis singen gerezen zijn. Ged. Staten werden uitgenoodigd zoo mogelijk in de najaars- zitting een gewijzigd voorstel aan de Sta ten over te leggen. Nu het voorstel van Ged. Staten echter ongewijzigd weer wordt aangeboden, wil spr. iets zeggen over de kostenberekening. Spr. hoopt niet ondeugend te 'zijn als hij zegt, dat hem bij het nalezen en be- studeeren de stukken, telkens een paar versregels voor den geest kwamen, door een onzer Vaderlandsche dichters ik meen De Génestet neergeschreven: "Wat ons de wijzen al-s waarheid verkonden Strakk komt een wijzer, die 't wegrede neert. Wij' kregen in de zomerzitting een ex ploitatieberekening, zeer nauwkeurig uit-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1933 | | pagina 1