Telegrammen. Marktberichten. Finantiëele Berichten Burgerlijke Stand Land- en Tuinbouw den weg behoorende kan worden gere kend, kosteloos aan de Provincie afstaat. In een der afdeelingen antwoordde men van de zijde van Ged. Staten op een des betreffende vraag, dat de werkzaamheden, die nli nog aan den weg plaats hebben, ge schieden voor rekening van de gemeente Middelburg, met 75 pot. bijdrage uit het W egenfonds. In hun antwoord op het algemeen ver slag deelen Ged. Staten mede, dait blijkens een ingesteld onderzoek de meening van een der leden als zouden voor de verbete ring van bedoeld wegvak afgekeurde steenen zijn gebruikt, op een misverstand berusten, aangezien alleen nieuwe en gave klinkers zijn gebruikt. Z. h. st. aangenomen. Geldleening Provinciaal We genfonds. Ged. Staten stelden voor ten behoeve van het Provinciaal Wegenfonds een lee ning aan te gaan van ten hoogste f 1.000.000, tegen een rente van ten hoog ste 5,5 pet. berekend tegen parikoers. In een der afdeelingen meende een lid bezwaar te moeten maken tegen een rente van ten hoogste 5% pet. Hij is van mee ning dat zeer wel tegen een lageren rente voet kan worden geleend. Een lid van Ged. Staten antwoordde, dat het vanzelf spreekt, dat Gedep. Staten tegen een zoo laag mogelijke rente de leening zullea sluiten. Z. h. st. aangenomen. Voeren rechtsgeding. Ged. Staten stelden voor hen te mach tigen in eersten aanleg namens de Provin cie op te treden in een mogelijk rechts geding tusschen haar en J. Hullaert te IJzendijke. Het geldt hier de moeilijkheden gerezen inzake den aanleg en de verbetering van den verbindingsweg tusschen West en Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Naar aanleiding van in de afdeelingen gestelde vragen, antwoordden Ged. Staten, dat bij het aangaan van het mondeling ac- coord 5 personen aanwezig waren; Hul laert ging er op dat oogenblik mede ac- coord. Later echter trok hij zich terug, niettegenstaande hem 90 pet. of f 3000 was uitbetaald en weigerde alle verdere medewerking. Nog zal getracht worden een schikking te treffen. Z. h. st. aangenomen. Overneming laagspanningsnet Graauw-Langendam. Ged. Staten stelden voor aan de P. Z. E. M. een crediet te verleenen van f 5000 voor overname van het laagspanningsnet der gemeente Graauw en Langendam. Op een desbetreffende vraag in de af deelingen luidde het antwoord van de zijde van Ged. Staten, dat als nog niet overgenomen netten overblijven die te Hontenisse, Westdorpe, Zaamslag, Sas v. Gent en Breskens (voor dit laatste is in- tusschen een voorstel ingekomen); dat de overneming in het algemeen belang is, terwijl alles te voren nauwkeurig door de P. Z. E. M. wordt onderzocht. Nimmer is gebleken, dat bij overname van netten een slechten koop werd gedaan. Z. h. st. aangenomen. Overneming laagspanningsnet Cadzand. Voor overneming van dit net stelden Ged. Staten voor een crediet aan de P. Z. E. M. te verleenen van f 12.600. Naar aan leiding van opmerkingen in de afdeelingen ontkennen Ged. Staten, dat er sprake is van opgeschroefde rentabiliteitsberekenin- gen. De koopprijs wordt zoodanig bere kend, dat, gezien de uitkomsten van de gemeentelijke exploitatie over de afgeloo- pen jaren, een sluitende exploitatie moe gelijk wordt. Hoe lang een net kan mee gaan is moeilijk te zeggen; bij behoorlijk onderhoud zeer lang. In de rentabiliteits- berekening wordt op ruim 35 jaar gere kend. Z. h. st. aangenomen. Verhooging crediet bouw motorschepen. Ged. Staten stelden voor het bedrag, dat verleend was voor de aanschaffing van drie motorbooten voor de Prov. Stoom bootdiensten te verhoogen van f 175.000 op f 178.000 per schip. Dit voorstel heeft in één der afdeelin gen tot zeer uitvoerige besprekingen ge leid. In de beide andere kon men zich algemeen met het voorstel vereenigen na dat door de leden van Ged. Staten nadere inlichtingen waren verstrekt ten aanzien van de gunning der schepen aan de Schel de, met een toeslag van f 3000 pér stuk. Op meer critische opmerkingen is van de zijde van Ged. Staten o.a. opgemerkt, dat het Rijk 80 pet van f 175.000 bijdraagt en dat in deze van de gemeente Vlissin- gen niets is te verwachten. Een lid is, gezien de ervaringen opge daan met de Koningin Wilhelmina, de Prinses Juliana en de Prins Hendrik wel eenigszins huiverig, nu ook voor deze nieuwe drie schepen de plannen van het bureau-Gornelissen zijn en vraagt, wie nu de verantwoordelijkheid draagt. Een an der lid meent, dat men moet spreken van f 9000, geschonken voor de bestrijding van de werkloosheid te Vlissingen. Weer een ander vreest, dat het de provincie wel eens f 5000 per schip meer zal kunnen kosten en vraagt, of het Rijk genoegen neemt met deze opdracht aan de Schelde. Een op dit gebied geen vreemdeling zijnd lid zegt, dat de directie van de uitvoeren de maatschappij niet verantwoordelijk is. Narekenen van het bestek ligt niet op deD weg van den scheepsbouwer. Een lid van Ged. Staten deelde in dit verband nog me de, dat vele inschrijvingen voor den bouw zijn ingekomen, daarop zijn verschillende conferenties met de directie der Schelde gevolgd, aan wie onmiddellijk is medege deeld, dat hare inschrijving te hoog wa» Daarop is verlaging gevolgd tot f 178.000 en zijn Ged. Staten op dat bedrag inge gaan, onder voorbehoud van nadere goed keuring door de Provinciale Staten. De Koningin Wilhelmina voldoet thans zeer goed. Met de Prinses Julia na is het voortdurend tobben Dit schip is nog nooit langer dan drie weken achtereen in de vaart geweest en telkens blijkt er iets niet in orde. Het gebrek ligtevenwel niet bij he t schip doch bij de motoren. De leverancier van deze, n. 1. het „W e r k s p o o r", stond in deze voor onverklaarbare feiten, doch de deskundigen hebben verzekerd, dat alles in orde zal komen, zonder dat het de Provincie iets zal kosten. De Prins Hendrik is overgenomen op advies van den vertegenwoordiger van het bureau-Gornelissen en den directeur van de Stoombootdiensten, doch al spoedig bleek, dat het schip weinig stabiel was en Ged Sta ten achtten zich niet verant woord het schip in de vaart te brengen en wendden zich om advies tot de Scheepvaart-in spectie. Dezegingaccoordmet een verbreeding van de romp, wat f 10.000 zal kosten. Men zal in dat geval het schip met alle gerustheid in de vaart kunnen brengen. Zwaardere belasting, wat f 1150 zou kosten, is eveneens aan het oordeel van de inspectie onderworpen, doch een be richt daarover is nog niet ontvangen. Ged. Staten erkennen, dat het ver trouwen in het burea u-C ome- lissen verzwakt is, maar de nu *o bouwen schepen zijn van een geheel an der type. Thans is ook daarover bereids het oordeel van de scheepvaartinspectie ingewonnen. De verantwoordelijkheid blijft echter bij het bureau-Gornelissen. Do booten zullen nimmer worden overgeno men voordat de scheepvaartinspectie een deugdelijke verklaring heeft afgelegd. Het gerucht, dat de Schelde van het te ver wachten gebrek aan de Prins Hendrik op de hoogte was, ontkent de directie. Het is van groot belang, dat de werf, waarop gebouwd wordt, in de nabijheid van het Provinciaal bedrijf ligt, zulks in verband met eventueele grootere of kleinere her stellingen in de toekomst. Van de zijde van Ged. Staten wordt ern stig bezwaar gemaakt tegen het noemen van de verschillende inschrijvingssommen, o.a. omdat de motoren, waarvoor is inge schreven veel in model, constructie en dus ook in prijs verschillen. Ook mededeeling in geheime vergadering waarborgt de ge heimhouding niet voldoende en deze ie toch bepaald noodig, aangezien de ver schillende werven in bijna alle gevallen inschrijven met verlies en voor andere niet willen weten welk bedrag als verlies berekend wordt. Verschillende leden namen hiermede geen genoegen en één hunner meende, dat Ged. Staten in deze aan de leden der Staten tekort doen. Ook in hun antwoord op het algemeen verslag blijven Ged. Staten erbij, dat zij tegenover de andere inschrijvers geen vrij heid vinden om mededeeling te doen van de verlangde cijfers. Dhr de P a a u w zegt, dat het hier om twee dingen gaat. Ie. De verhooging van de credieten voor de motorschepen. De leden zijn het iiaadje van de kous nog niet te weten gekomen en Spr. vermoedt, dat alle in lichtingen wel niet in het openbaar ge geven zullen worden. Maar zwaar weegt de kwestie der 80 pet. door het Rijk. Spr. wil graag weten of het Rijk 80 pet. van de f 175.000 zal betalen of van de laagste inschrijving. 2e. De kwestie van het bureau-Corne- lisse. Die is niet nieuw. De Statenleden zijn altijd afgescheept met de mededee ling, dat het bureau zeer goed was. Bij de eerste boot heeft Spr. de critiek op het bureau niet gespaard. Toen heette het, dat de leider naar Indië was. Zoodra deze terug was, zou het wel weer beter gaan. Ged. Staten moeten nu zelf erkennen, dat hun vertrouwen in het bureau-Corne- lisse zeer is verzwakt. Het spijt Spr. dat Ged. Staten niet wat verder gegaan zijn en alle relaties voor de toekomst heb ben verbroken. Spr. meent dat Ged. Staten een stootje noodig hebben. De critiek is wel gegrond gebleken. De relaties moeten verbroken worden met dat bureau, welke wensch Spr. neerlegt in een motie. Daarin wordt voorgesteld speciaal naar aanleiding van het gebeurde met de Prins Hendrik alle relaties met het bu- reau-Cornelisse te verbreken. Dhr Kodde meent, dat Prov. Staten recht hebben op volledige inlichtingen, zoo noodig in een besloten zitting. Spr. vraagt dat alsnog. Dhr v. d. Wart (C. H.) betreurt ook de weinige inlichtingen, die gegeven zijn. Maar Spr. voelt, dat hier voetangels en klemmen liggen. Spr. herinnert aan de debatten over de Koningin Wilhelmina, waarbij ook cri tiek is uitgeoefend op het bureau-Cörne- lisse. Spr. geeft in overweging de motie- de Pauw om advies te zenden naar Ged. Staten. Dhr de P a au w gelooft, dat dhr v. d. Wart de zaak verkeerd bekijkt. De motie is niet rauwelings in de vergadering ge worpen. Zelfs in de stukken zit een ver nietigend vonnis over 't bureau-Gornelisse. Reeds acht jaar lang is op dit bureau cri- i tiek uitgeoefend. Spr. dringt aan op een beslissing in deze vergadering. Dhr Van Rompu (Ged. St.) deelt mede, dat het Rijk 80 pet. geeft van de f 175.000. De critiek is gemakkelijk, maar de kunst is moeilijk. Wat de Koningin Wilhelmina betreft, dit was het eerste schip van dien aard in geheel Europa. Is het dan te verwon deren, dat daaraan eenige fouten kleven? Niets is volmaakt. De critiek op de Ko ningin Wilhelmina was van dien aard, dat het goed was, dat Ged. Staten er nooit op ingingen. Nadat er eenige wijzigingen zijn aangebracht, is het schip goed. Aan de Prinses Juliana mankeert niets. Alleen aan de motoren scheelt wat. Die zijn geleverd door Werkspoor. Ook was het niet gemakkelijk voor het personeel, dat altijd met stoommachines omging, om het te bedienen. Maar de Werkspoor heeft gezegd: dat schip zal in orde komen. En nu loopt het zoo goed als een horloge. Nu krijgen we de beruchte Prins Hen drik (Gelach). Hier spelen de lengte en de breedte een rol. Men heeft van het bureau Cornelisse meer geëischt dan redelijk was. Nu is de stabiliteit niet in orde. De Prins Hendrik is bestemd voor Hansweert-Walsoorden. Dat is niet te vergelijken met Vlissingen-Breskens, waar de vaart veel meer eischt. Aan boord van een schip is maar één kapitein. Maar hier is het ongeluk, dat er meer kapiteins zijn. En dat brengt ons in de knoei. Ged. Staten zullen eens gaan proefva ren met de Prins Hendrik. En Spr. ge looft, dat het wel goed zal gaan. De situatie te Walsoorden en Hans- weert is door het Rijk niet gewijzigd, het is daardoor niet mogelijk aan den kop te laden en te lossen. In het ergste geval zal het geval de pro vincie f 10.000 en in het gunstigste ge val f 1100 kosten. Wij hebben veroordeeld, zonder geoor deeld te hebben. Dat is verkeerd. Spr. zegt, dat wat het bureau Gorne lisse heeft geleverd, goed is. Het is niet billijk critiek uit te oefenen op iemand, die zich niet verdedigen kan. De naam van den heer Gornelisse wordt hier door het slijk gehaald. Het bureau ontwerpt alle schepen voor de pakketvaart op Indië. Spr. verklaart zich tegen de motie. Dhr Moelker acht het moeilijk te oordeelen over het bureau-Gornelisse. Spr acht het verklaarbaar, dat met de eerste boot de Koningin Wilhelmina fou ten zijn gemaalkt. Maar als met de derde de ergste fouten worden gemaakt, geeft dat toch te denken. Dat is te kras. Spr. zou het loyaler gevonden hebben de fou ten eerlijk te erkennen. Dhr Van Rompu leest voor een deel van het rapport der scheepvaart-inspectie. Daarin wordt gezegd, dat de ontwerper meer gedacht heeft aan het gemak der passagiers (zeeziekte e.a.) dan aan de sta biliteit van het schip. Dhr d e P aa u w zegt, dat het voorgele- zene niet de minste waarde heeft, tenzij het advies geheel wordt voorgelezen. Het is al meer gebeurd, dat een aanha ling van Ged. Staten later bleek weinig waarde te hebben. De heer Van Rompu heeft weer op de hem eigen wijze op de vragen geantwoord. De critiek op het bureau-Cornelisse is al jaren oud en Ged. Staten moeten schriftelijk die critiek nu onderschrijven. Van een uitschelden of door het slijk sLuren door Spr. is dan ook geen sprake. Spr. erkent, dat er aan het eerste schip fouten gemaakt kunnen worden. Maar met het derde schip staat het er het be- roeidst voor. Spr. wenscht van ontwerpen van het bureau-Gornelisse verschoond te blijven. De voorzitter komt op tegen de wijze, waarop dhr de Paauw zic'h heeft uitgelaten over de rapporten der scheep vaartinspectie. Dhr Staverman zegt, dat het bu reau Cornelisse nog ongerept is. De eer van dat bureau zouden we aantasten door de motie aan te nemen of te bespreken. Wel hoopt spr., dat Ged. Staten de noo- dige conclusies zullen trekken uit het ge beurde, als er straks weer eens een boot moet worden gebouwd. Dhr d e P a a u w ontkent ten stelligste in afkeurende zin gesproken te hebben over de adviezen der scheepv.-inspectie. Maar spr. heeft critiek uitgeoefend op de wijze, waarop dhr van Rompu ze voorlas. De Staten hebben recht op kennisname van de g e h e e 1 e adviezen. Dhr Kodde meent, dat de motie de Staten in een moeilijke impasse heeft ge bracht. Nemen we ze aan, dan geven we een sterke afkeuring. Verwerpen we ze, dan geven we het bureau steun. Spr. wil alsnog cijfers in een besloten zitting. Het spijt spr., dat Ged. Staten de geheimhou ding van Prov. Staten in twijfel trekken. Dhr v. d. Wart herinnert er aan, dat op den bouw van de Koningin Wilhel mina eerst een ton en later nog een paar ton moest worden gelegd. Toen is ge vraagd of er niet een ander bureau was. Spr. blijft er bij, dat het 't best is, de motie om advies te zenden naar Gedep. Staten. Dhr Paap (V.B.) wil niet aandringen op openbaarmaking van cijfers van an dere inschrijvers. Dhr de Paauw deelt mede er genoe gen mee te nemen de motie in handen te stellen van Ged. Staten om bericht en raad. Dhr VanRompu zegt dat Prov. Sta ten in Gedep. Staten toch een zeker ver trouwen moeten stellen. Daarvan hebben ze nooit misbruik gemaakt. Het heeft Ged. Staten moeite en onaangenaamheden ge kost om de booten in Zeeland te doen bouwen. De werven hebben met verlies in- 1 geschreven en nu wil de een voor de ander het bedrag der inschrijving niet weten. Wanneer de Statenleden de lijst van de inschrijvingen zouden zien, zouden ze er nog geen wijs uit kunnen. Spr. verzekert dat de f 175.000 een laag cijfer is. Het verschil met de inschrijvin gen daar beneden is te gering, om er over te praten. Dhr de Paauw vraagt den brief van de Scheepvaartinspectie ter kennis van de Statenleden te 'brengen. Dhr Dusseldorp zegt, dat ook het vertrouwen van Ged. Staten in het bureau Cornelisse wel eens is geschokt. Ze heb ben wel eens gezegd nu wordt het toch te gek. Maar dan zijn weer conferenties met teohnici géhouden en heeft het bu reau zijn reputatie kunnen handhaven. Toen is het vertrouwen weer teruggeko men, hoewel het op verschillende momen ten is geschokt geweest. Mocht verder het vertrouwen weer ge schokt worden, dan zal naar andere advi seurs worden uitgezien. De Griffier leest nu voor het vol ledige rapport der scheepvaartinspectie. Voor zoover wij konden verstaan, wordt verzekerd, dat de vaart met 500 passa giers veilig kan geschieden en dat er geen vrees voor kantelen behoeft te bestaan. Wel wordt gevraagd, of het toelaatbaar aantal passagiers niet te groot is en of de reddingsmiddelen wel voldoende zijn. De voorzitter zegt, dat Ged. Sta ten geen bezwaar hebben om advies uit te brengen over de motie-de Paauw. Maar er is 100 pet. zekerheid, dat Ged. Staten zullen adviseeren tot verwerpen. Dhr O n d e r d ij k vraagt aan den heer Van Dusseldorp, wanneer die conferentie met technici heeft plaats gehad, na den bouw van de Prinses Juliana of van de Prins Hendrik. Dhr Van Dusseldorp na de Prin ses Juliana. Dhr Van Rompu verzekert, dat de drie nieuwe motorbooten volgens de scheepvaart-inspectie geheel in orde zul len zijn en de stabiliteit voldoende. De motie-De Paauw gaaf naar Ged. Sta ten om advies. Het voorstel van Ged. Staten wordt z. h. st. aangenomen. Hierna pauze. PROVINCIALE STATEN. De Provinciale Staten verwierpen met 34 tegen 7 stemmen een voorstel Moelker om voor de boot A. J. Polder iStavenisse f 3000 subsidie te verleenen. Met 21 tegen 20 stemmen werd aan genomen een vo-orstel-B oender om die 'boot op Zondag niet te laten varen. Met algemeene stemmen werd het voor stel van Ged. Staten aangenomen om f 2000 subsidie te verleenen. Ingediend werd een voorstel-H a m e - 1 i n k om op het veer Breskens-Vlissingen het aantal Zondagsdiensten van 4 op minstens 6 te brengen. Dit werd verworpen met 26 tegen 15 stemmen. Een voorstel-Hamelink om op de werkdagen des avonds de boot 2 uur later Ite lallen varen werd aangenomen met 26 tegen 15 stemmen. Een voorstel-E rasmus om het aan tal Zondagsdiensten van 4 op 5 te bren gen werd verworpen met 21 tegen 20 stemmen. IJMUIDEN. De reeders zijn er in ge slaagd 10 trawlers tijdig te lossen, zoodat tamelijk veel visch kon worden verkocht. De stakingsleiding schijnt het conflict te willen uitbreiden, door ook de visch- knechten te bewegen het werk neer te leggen. HEERHUGOWAARD. Gisteravond on geveer 8 uur is de 17-jarige knecht van een veehouder te Hensbroek in aanraking gekomen met onbeschermde electrische draden, die onder stroom stonden. Deze draden lagen op den vloer om de ratten te verdelgen. De ongelukkige was on middellijk dood. AMERSFOORT. Hedenmorgen 7 uur heeft op den Utrechtschen straatweg een ernstig auto-ongeluk plaats gehad. Een vrachtauto uit Borculo is geslipt en sloeg tegen een boom. De chauffeur werd licht gewond, maar een naast hem zittend per soon, A. Weller, uit Borculo, bekwam een ernstige schedelbreuk. Men vreest voor zijn leven. PARIJS. In totaal zijn thans 211 leden van de bemanning van de „Atlantic" aan land gebracht Er worden nog 18 per sonen vermist. Onder de geredden zijn verschillende gewonden. PARIJS. Volgens nadere berichten woedt de brand op de „Atlantic" nog steeds voort. Omtrent de oorzaak tast men nog in het duister. De geredde schepe lingen deden dramatische verhalen van wat zich aan boord afspeelde. Allen stem men hierin overeen, dat het vuur zich ongelooflijk snel over het schip verspreid de. Op de voorloopige lijst van vermisten komen 21 namen voor. Men hoopt echter, dat sommigen van hen zich nog aan boord van een of ander schip bevinden. Middelburg, 5 Jan. 1933. Op de graanmarkt was de aanvoer matig. Kroonerwten f 12f14, Schokkers f 10 f 14.50, Witte boonen f 10—f 11.75, Ronde bruine boonen f 13—f 14, lange bruine boo nen f8f9. Aangevoerd door boerinnen: Boter 79 ct, Kipeieren f 3.87%, Poel- eieren 13, Eendeneieren 14. Aangevoerd door handelaren: Boter 77 Kipyieren £3.75, Poelederen (2.50, Eendeieren f4. Particuliere prijs; Boter 87V2, Kipeieren 5, (per 10 st. 47% ct.), Poeleieren 4, Eend eieren 5 ct. Veilingsvereen. Walcheren. Aanvoer 18000 stuks, Prijzen: 48—50 K.G. 12.60, 50—52 K.G. 12.83—f2.99, 52—54 K.G. 12.93—13.02, 54- 56 K.G. f 3.15—f 3.21, 56-^58 K.G. f 3.36- f3.53, 58—60 K.G. f3.91, 60-62 K.G. 14.11 —f4.17, 6264 KG. 14.23—f4.28, 64-66 KG. f4.31—f4.37. Bruine eieren; 5860 K.G. 14.07, 6062 KG. f430, 62—64 KG. f4.50. Eendeieren 14.13. KAPELLE, 4 Januari 1932. Kleine vei ling: Appels: Zure Bellefleurs 818, Goud- reinetten 5—20, Zure Appels 11—13, Cam pagne zoet 17, Ermgaard 18, Pomme d'Orange 6—13, Zoete Appels 11, Hol- landsch Zoet 5—9, Court Pendu 1316 ct, alles per K.G. Peren: Winterlouwtje 1314, St.-Remy 1316, Kleiperen 818, Gieser Wildeman 518 ct., alles per K.G. Diversen: Spruiten 1114, Kroten 2, Aardappelen 1 ct., alles per K.G. Tulpen bollen 29—21, Andijvie 30 ct., beiden per 100 stuks. Roode kool 211, Savoye kool 1, Bloemkool 316 ct., alles per stuk. Prei 2—8 ct. per bos. Kipeieren f3.80f3.90, Poeieieren f3, beiden per 100 stuks. THOLEN. Veilingsvereen. „Eendracht". Veiling van Woensdag 3 Jan. 1933. Grove Uien f2.90f2.93, Gewone Rijnsburger f 3.50f 3.52, Zeeuwsche bruine f3.30 f3.31, Drielingen f3.66f3.70, Picklera f 5.97, Stekuien f 1.39f 1.57, alles per 100 KG. Aanvoer 50.000 KG. BEURSBERICHTEN. Slotkoersen van de Amsterdamsche Ef fectenbeurs ons medegedeeld door Van Heel en G. N.V. in oprichting, Goes. Nederlandsche Handel Mij. 66%. Philips Gloeilampen G. B. 134 Unilever 111%. Anaconda Copper 8%. Bethlehem Steel 16%. U.S. Steel Corp. 30y4. Koninkl. Petroleum 158%. Shel Union 5%. Amsterdam Rubber 65. Nederl. Scheepvaart Unie 60. Deli Maatschappij 133. Handelsverg. Amsterdam 180. 5 pCt. Nederland 1932 101%. 4% pCt. Nederl.-Indië 1926 95. De betere Amerikaansche koersen sti muleerden den omzet, welke zich speciaal concentreerden op koperwaarden. Ook de locale markt gaf hoogere koer sen te zien, al bleef de handel tamelijk beperkt. Er is weinig materiaal aan de markt, terwijl de liquidaties hebben op gehouden. Duitsche waarden waren wederom vast. Wisselkoersen. Amsterdam, 5 Jan., 2.30 u. Londen 8.288.34. Parijs 9.719.73. Brussel 34.4734.49. New-York 2.48%—2.48%. Berlijn 59.0859.12. Het Zuid-Afrikaansche pond. Het orgaan van de Zuid-Afrikaansche regeering „Ons Vaderland" meldt, dat binnenkort een wetsontwerp zal worden ingediend, op grond waarvan belasting zal worden geheven op de winsten, die door speculanten in goudmijnaandeelen en valuta-speculanten zullen worden be haald, tengevolge van de opheffing van den gouden standaard. De opbrengst zal worden besteed ten bate van de loonarbeiders en de boeren. Van 28 Dec.—4 Jan. KRUININGEN. Gehuwd: Herman Cor nells Polderman, 29 jaar en Poulina Pie- ternella de Visser, 22 jaar. Geboren: Jan, z. v. Arie Saaman en Cornelia Poleman; Maria Anna, d. v. Petrus Josephus van der Borgt en Adri- ana de Jonge. Over de maand December. VROUWENPOLDER. Bevallen: S. Jo- ziasse geb. Paauwe, d. AAGTEKERKE. Geboren: Pieternella d.v. A. Verhage en T. Knoop. Levenloos aangegeven een kind van P. de Visser Gz. en Elizabeth Dekker. Crisis-zuivelaangelegenheden. Op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Braat, betreffende het ten on rechte verleenen van een premie bij uit voer van onbelaste vetten, door biscuit fabrieken e.d. in haar producten verwerkt, heeft de Minister van Oeconomische Za ken en Arbeid geantwoord: Den ondergeteekende is geen enkel ge val bekend, dat biscuitfabrieken, fabrie ken van wafels, toffees, caramels, banket enz., neutrale cacaoboter, die aan geen heffing ingevolge bepalingen krachtens de Crisis-Zuivelwet is onderworpen, ver werken en bij export van hun product ten onrechte restitutie van de heffing ont vangen. Spoedig nadat de bepalingen omtrent heffingen op bepaalde vetten van kracht zijn geworden, heelt een handelaar, die

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1933 | | pagina 3