Telegrammen.
Marktberichten.
Finantiëele Berichten
Burgerlijke Stand
Land- en Tuinbouw
den weg behoorende kan worden gere
kend, kosteloos aan de Provincie afstaat.
In een der afdeelingen antwoordde men
van de zijde van Ged. Staten op een des
betreffende vraag, dat de werkzaamheden,
die nli nog aan den weg plaats hebben, ge
schieden voor rekening van de gemeente
Middelburg, met 75 pot. bijdrage uit het
W egenfonds.
In hun antwoord op het algemeen ver
slag deelen Ged. Staten mede, dait blijkens
een ingesteld onderzoek de meening van
een der leden als zouden voor de verbete
ring van bedoeld wegvak afgekeurde
steenen zijn gebruikt, op een misverstand
berusten, aangezien alleen nieuwe en gave
klinkers zijn gebruikt.
Z. h. st. aangenomen.
Geldleening Provinciaal We
genfonds.
Ged. Staten stelden voor ten behoeve
van het Provinciaal Wegenfonds een lee
ning aan te gaan van ten hoogste
f 1.000.000, tegen een rente van ten hoog
ste 5,5 pet. berekend tegen parikoers.
In een der afdeelingen meende een lid
bezwaar te moeten maken tegen een rente
van ten hoogste 5% pet. Hij is van mee
ning dat zeer wel tegen een lageren rente
voet kan worden geleend. Een lid van
Ged. Staten antwoordde, dat het vanzelf
spreekt, dat Gedep. Staten tegen een zoo
laag mogelijke rente de leening zullea
sluiten.
Z. h. st. aangenomen.
Voeren rechtsgeding.
Ged. Staten stelden voor hen te mach
tigen in eersten aanleg namens de Provin
cie op te treden in een mogelijk rechts
geding tusschen haar en J. Hullaert te
IJzendijke.
Het geldt hier de moeilijkheden gerezen
inzake den aanleg en de verbetering van
den verbindingsweg tusschen West en
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen.
Naar aanleiding van in de afdeelingen
gestelde vragen, antwoordden Ged. Staten,
dat bij het aangaan van het mondeling ac-
coord 5 personen aanwezig waren; Hul
laert ging er op dat oogenblik mede ac-
coord. Later echter trok hij zich terug,
niettegenstaande hem 90 pet. of f 3000
was uitbetaald en weigerde alle verdere
medewerking. Nog zal getracht worden
een schikking te treffen.
Z. h. st. aangenomen.
Overneming laagspanningsnet
Graauw-Langendam.
Ged. Staten stelden voor aan de P. Z.
E. M. een crediet te verleenen van f 5000
voor overname van het laagspanningsnet
der gemeente Graauw en Langendam.
Op een desbetreffende vraag in de af
deelingen luidde het antwoord van de
zijde van Ged. Staten, dat als nog niet
overgenomen netten overblijven die te
Hontenisse, Westdorpe, Zaamslag, Sas v.
Gent en Breskens (voor dit laatste is in-
tusschen een voorstel ingekomen); dat de
overneming in het algemeen belang is,
terwijl alles te voren nauwkeurig door de
P. Z. E. M. wordt onderzocht. Nimmer
is gebleken, dat bij overname van netten
een slechten koop werd gedaan.
Z. h. st. aangenomen.
Overneming laagspanningsnet
Cadzand.
Voor overneming van dit net stelden
Ged. Staten voor een crediet aan de P. Z.
E. M. te verleenen van f 12.600. Naar aan
leiding van opmerkingen in de afdeelingen
ontkennen Ged. Staten, dat er sprake is
van opgeschroefde rentabiliteitsberekenin-
gen. De koopprijs wordt zoodanig bere
kend, dat, gezien de uitkomsten van de
gemeentelijke exploitatie over de afgeloo-
pen jaren, een sluitende exploitatie moe
gelijk wordt. Hoe lang een net kan mee
gaan is moeilijk te zeggen; bij behoorlijk
onderhoud zeer lang. In de rentabiliteits-
berekening wordt op ruim 35 jaar gere
kend.
Z. h. st. aangenomen.
Verhooging crediet bouw
motorschepen.
Ged. Staten stelden voor het bedrag, dat
verleend was voor de aanschaffing van
drie motorbooten voor de Prov. Stoom
bootdiensten te verhoogen van f 175.000
op f 178.000 per schip.
Dit voorstel heeft in één der afdeelin
gen tot zeer uitvoerige besprekingen ge
leid. In de beide andere kon men zich
algemeen met het voorstel vereenigen na
dat door de leden van Ged. Staten nadere
inlichtingen waren verstrekt ten aanzien
van de gunning der schepen aan de Schel
de, met een toeslag van f 3000 pér stuk.
Op meer critische opmerkingen is van
de zijde van Ged. Staten o.a. opgemerkt,
dat het Rijk 80 pet van f 175.000 bijdraagt
en dat in deze van de gemeente Vlissin-
gen niets is te verwachten.
Een lid is, gezien de ervaringen opge
daan met de Koningin Wilhelmina,
de Prinses Juliana en de Prins Hendrik
wel eenigszins huiverig, nu ook voor deze
nieuwe drie schepen de plannen van het
bureau-Gornelissen zijn en vraagt, wie nu
de verantwoordelijkheid draagt. Een an
der lid meent, dat men moet spreken van
f 9000, geschonken voor de bestrijding
van de werkloosheid te Vlissingen. Weer
een ander vreest, dat het de provincie wel
eens f 5000 per schip meer zal kunnen
kosten en vraagt, of het Rijk genoegen
neemt met deze opdracht aan de Schelde.
Een op dit gebied geen vreemdeling zijnd
lid zegt, dat de directie van de uitvoeren
de maatschappij niet verantwoordelijk is.
Narekenen van het bestek ligt niet op deD
weg van den scheepsbouwer. Een lid van
Ged. Staten deelde in dit verband nog me
de, dat vele inschrijvingen voor den bouw
zijn ingekomen, daarop zijn verschillende
conferenties met de directie der Schelde
gevolgd, aan wie onmiddellijk is medege
deeld, dat hare inschrijving te hoog wa»
Daarop is verlaging gevolgd tot f 178.000
en zijn Ged. Staten op dat bedrag inge
gaan, onder voorbehoud van nadere goed
keuring door de Provinciale Staten.
De Koningin Wilhelmina voldoet thans
zeer goed. Met de Prinses Julia
na is het voortdurend tobben
Dit schip is nog nooit langer
dan drie weken achtereen in
de vaart geweest en telkens
blijkt er iets niet in orde. Het
gebrek ligtevenwel niet bij he t
schip doch bij de motoren. De
leverancier van deze, n. 1. het
„W e r k s p o o r", stond in deze
voor onverklaarbare feiten,
doch de deskundigen hebben
verzekerd, dat alles in orde
zal komen, zonder dat het de
Provincie iets zal kosten.
De Prins Hendrik is overgenomen
op advies van den vertegenwoordiger van
het bureau-Gornelissen en den directeur
van de Stoombootdiensten, doch al
spoedig bleek, dat het schip
weinig stabiel was en Ged Sta
ten achtten zich niet verant
woord het schip in de vaart te
brengen en wendden zich om
advies tot de Scheepvaart-in
spectie. Dezegingaccoordmet
een verbreeding van de romp,
wat f 10.000 zal kosten. Men zal
in dat geval het schip met alle
gerustheid in de vaart kunnen
brengen.
Zwaardere belasting, wat f 1150 zou
kosten, is eveneens aan het oordeel van
de inspectie onderworpen, doch een be
richt daarover is nog niet ontvangen.
Ged. Staten erkennen, dat het ver
trouwen in het burea u-C ome-
lissen verzwakt is, maar de nu *o
bouwen schepen zijn van een geheel an
der type. Thans is ook daarover bereids
het oordeel van de scheepvaartinspectie
ingewonnen. De verantwoordelijkheid
blijft echter bij het bureau-Gornelissen. Do
booten zullen nimmer worden overgeno
men voordat de scheepvaartinspectie een
deugdelijke verklaring heeft afgelegd. Het
gerucht, dat de Schelde van het te ver
wachten gebrek aan de Prins Hendrik op
de hoogte was, ontkent de directie. Het is
van groot belang, dat de werf, waarop
gebouwd wordt, in de nabijheid van het
Provinciaal bedrijf ligt, zulks in verband
met eventueele grootere of kleinere her
stellingen in de toekomst.
Van de zijde van Ged. Staten wordt ern
stig bezwaar gemaakt tegen het noemen
van de verschillende inschrijvingssommen,
o.a. omdat de motoren, waarvoor is inge
schreven veel in model, constructie en dus
ook in prijs verschillen. Ook mededeeling
in geheime vergadering waarborgt de ge
heimhouding niet voldoende en deze ie
toch bepaald noodig, aangezien de ver
schillende werven in bijna alle gevallen
inschrijven met verlies en voor andere
niet willen weten welk bedrag als verlies
berekend wordt.
Verschillende leden namen
hiermede geen genoegen en
één hunner meende, dat Ged.
Staten in deze aan de leden der
Staten tekort doen.
Ook in hun antwoord op het algemeen
verslag blijven Ged. Staten erbij, dat zij
tegenover de andere inschrijvers geen vrij
heid vinden om mededeeling te doen van
de verlangde cijfers.
Dhr de P a a u w zegt, dat het hier
om twee dingen gaat.
Ie. De verhooging van de credieten voor
de motorschepen. De leden zijn het
iiaadje van de kous nog niet te weten
gekomen en Spr. vermoedt, dat alle in
lichtingen wel niet in het openbaar ge
geven zullen worden. Maar zwaar weegt
de kwestie der 80 pet. door het Rijk. Spr.
wil graag weten of het Rijk 80 pet. van
de f 175.000 zal betalen of van de laagste
inschrijving.
2e. De kwestie van het bureau-Corne-
lisse. Die is niet nieuw. De Statenleden
zijn altijd afgescheept met de mededee
ling, dat het bureau zeer goed was.
Bij de eerste boot heeft Spr. de critiek
op het bureau niet gespaard. Toen heette
het, dat de leider naar Indië was. Zoodra
deze terug was, zou het wel weer beter
gaan.
Ged. Staten moeten nu zelf erkennen,
dat hun vertrouwen in het bureau-Corne-
lisse zeer is verzwakt. Het spijt Spr. dat
Ged. Staten niet wat verder gegaan zijn
en alle relaties voor de toekomst heb
ben verbroken. Spr. meent dat Ged. Staten
een stootje noodig hebben. De critiek is
wel gegrond gebleken. De relaties moeten
verbroken worden met dat bureau, welke
wensch Spr. neerlegt in een motie.
Daarin wordt voorgesteld speciaal
naar aanleiding van het gebeurde met de
Prins Hendrik alle relaties met het bu-
reau-Cornelisse te verbreken.
Dhr Kodde meent, dat Prov. Staten
recht hebben op volledige inlichtingen, zoo
noodig in een besloten zitting. Spr. vraagt
dat alsnog.
Dhr v. d. Wart (C. H.) betreurt ook
de weinige inlichtingen, die gegeven zijn.
Maar Spr. voelt, dat hier voetangels en
klemmen liggen.
Spr. herinnert aan de debatten over
de Koningin Wilhelmina, waarbij ook cri
tiek is uitgeoefend op het bureau-Cörne-
lisse. Spr. geeft in overweging de motie-
de Pauw om advies te zenden naar Ged.
Staten.
Dhr de P a au w gelooft, dat dhr v. d.
Wart de zaak verkeerd bekijkt. De motie
is niet rauwelings in de vergadering ge
worpen. Zelfs in de stukken zit een ver
nietigend vonnis over 't bureau-Gornelisse.
Reeds acht jaar lang is op dit bureau cri-
i tiek uitgeoefend. Spr. dringt aan op een
beslissing in deze vergadering.
Dhr Van Rompu (Ged. St.) deelt
mede, dat het Rijk 80 pet. geeft van de
f 175.000. De critiek is gemakkelijk, maar
de kunst is moeilijk.
Wat de Koningin Wilhelmina betreft,
dit was het eerste schip van dien aard
in geheel Europa. Is het dan te verwon
deren, dat daaraan eenige fouten kleven?
Niets is volmaakt. De critiek op de Ko
ningin Wilhelmina was van dien aard,
dat het goed was, dat Ged. Staten er nooit
op ingingen. Nadat er eenige wijzigingen
zijn aangebracht, is het schip goed.
Aan de Prinses Juliana mankeert niets.
Alleen aan de motoren scheelt wat. Die
zijn geleverd door Werkspoor. Ook was
het niet gemakkelijk voor het personeel,
dat altijd met stoommachines omging, om
het te bedienen.
Maar de Werkspoor heeft gezegd: dat
schip zal in orde komen. En nu loopt het
zoo goed als een horloge.
Nu krijgen we de beruchte Prins Hen
drik (Gelach). Hier spelen de lengte en de
breedte een rol. Men heeft van het bureau
Cornelisse meer geëischt dan redelijk was.
Nu is de stabiliteit niet in orde.
De Prins Hendrik is bestemd voor
Hansweert-Walsoorden. Dat is niet te
vergelijken met Vlissingen-Breskens, waar
de vaart veel meer eischt.
Aan boord van een schip is maar één
kapitein. Maar hier is het ongeluk, dat er
meer kapiteins zijn. En dat brengt ons in
de knoei.
Ged. Staten zullen eens gaan proefva
ren met de Prins Hendrik. En Spr. ge
looft, dat het wel goed zal gaan.
De situatie te Walsoorden en Hans-
weert is door het Rijk niet gewijzigd, het
is daardoor niet mogelijk aan den kop te
laden en te lossen.
In het ergste geval zal het geval de pro
vincie f 10.000 en in het gunstigste ge
val f 1100 kosten.
Wij hebben veroordeeld, zonder geoor
deeld te hebben. Dat is verkeerd.
Spr. zegt, dat wat het bureau Gorne
lisse heeft geleverd, goed is. Het is niet
billijk critiek uit te oefenen op iemand,
die zich niet verdedigen kan.
De naam van den heer Gornelisse wordt
hier door het slijk gehaald. Het bureau
ontwerpt alle schepen voor de pakketvaart
op Indië. Spr. verklaart zich tegen de
motie.
Dhr Moelker acht het moeilijk te
oordeelen over het bureau-Gornelisse. Spr
acht het verklaarbaar, dat met de eerste
boot de Koningin Wilhelmina fou
ten zijn gemaalkt. Maar als met de derde
de ergste fouten worden gemaakt, geeft
dat toch te denken. Dat is te kras. Spr.
zou het loyaler gevonden hebben de fou
ten eerlijk te erkennen.
Dhr Van Rompu leest voor een deel
van het rapport der scheepvaart-inspectie.
Daarin wordt gezegd, dat de ontwerper
meer gedacht heeft aan het gemak der
passagiers (zeeziekte e.a.) dan aan de sta
biliteit van het schip.
Dhr d e P aa u w zegt, dat het voorgele-
zene niet de minste waarde heeft, tenzij
het advies geheel wordt voorgelezen.
Het is al meer gebeurd, dat een aanha
ling van Ged. Staten later bleek weinig
waarde te hebben.
De heer Van Rompu heeft weer op de
hem eigen wijze op de vragen geantwoord.
De critiek op het bureau-Cornelisse is
al jaren oud en Ged. Staten moeten
schriftelijk die critiek nu onderschrijven.
Van een uitschelden of door het slijk
sLuren door Spr. is dan ook geen sprake.
Spr. erkent, dat er aan het eerste schip
fouten gemaakt kunnen worden. Maar
met het derde schip staat het er het be-
roeidst voor. Spr. wenscht van ontwerpen
van het bureau-Gornelisse verschoond te
blijven.
De voorzitter komt op tegen de
wijze, waarop dhr de Paauw zic'h heeft
uitgelaten over de rapporten der scheep
vaartinspectie.
Dhr Staverman zegt, dat het bu
reau Cornelisse nog ongerept is. De eer
van dat bureau zouden we aantasten door
de motie aan te nemen of te bespreken.
Wel hoopt spr., dat Ged. Staten de noo-
dige conclusies zullen trekken uit het ge
beurde, als er straks weer eens een boot
moet worden gebouwd.
Dhr d e P a a u w ontkent ten stelligste in
afkeurende zin gesproken te hebben over
de adviezen der scheepv.-inspectie. Maar
spr. heeft critiek uitgeoefend op de wijze,
waarop dhr van Rompu ze voorlas. De
Staten hebben recht op kennisname van
de g e h e e 1 e adviezen.
Dhr Kodde meent, dat de motie de
Staten in een moeilijke impasse heeft ge
bracht. Nemen we ze aan, dan geven we
een sterke afkeuring. Verwerpen we ze,
dan geven we het bureau steun. Spr. wil
alsnog cijfers in een besloten zitting. Het
spijt spr., dat Ged. Staten de geheimhou
ding van Prov. Staten in twijfel trekken.
Dhr v. d. Wart herinnert er aan, dat
op den bouw van de Koningin Wilhel
mina eerst een ton en later nog een paar
ton moest worden gelegd. Toen is ge
vraagd of er niet een ander bureau was.
Spr. blijft er bij, dat het 't best is, de
motie om advies te zenden naar Gedep.
Staten.
Dhr Paap (V.B.) wil niet aandringen
op openbaarmaking van cijfers van an
dere inschrijvers.
Dhr de Paauw deelt mede er genoe
gen mee te nemen de motie in handen te
stellen van Ged. Staten om bericht en
raad.
Dhr VanRompu zegt dat Prov. Sta
ten in Gedep. Staten toch een zeker ver
trouwen moeten stellen. Daarvan hebben
ze nooit misbruik gemaakt. Het heeft Ged.
Staten moeite en onaangenaamheden ge
kost om de booten in Zeeland te doen
bouwen. De werven hebben met verlies in-
1 geschreven en nu wil de een voor de ander
het bedrag der inschrijving niet weten.
Wanneer de Statenleden de lijst van de
inschrijvingen zouden zien, zouden ze er
nog geen wijs uit kunnen.
Spr. verzekert dat de f 175.000 een laag
cijfer is. Het verschil met de inschrijvin
gen daar beneden is te gering, om er over
te praten.
Dhr de Paauw vraagt den brief van
de Scheepvaartinspectie ter kennis van de
Statenleden te 'brengen.
Dhr Dusseldorp zegt, dat ook het
vertrouwen van Ged. Staten in het bureau
Cornelisse wel eens is geschokt. Ze heb
ben wel eens gezegd nu wordt het toch
te gek. Maar dan zijn weer conferenties
met teohnici géhouden en heeft het bu
reau zijn reputatie kunnen handhaven.
Toen is het vertrouwen weer teruggeko
men, hoewel het op verschillende momen
ten is geschokt geweest.
Mocht verder het vertrouwen weer ge
schokt worden, dan zal naar andere advi
seurs worden uitgezien.
De Griffier leest nu voor het vol
ledige rapport der scheepvaartinspectie.
Voor zoover wij konden verstaan, wordt
verzekerd, dat de vaart met 500 passa
giers veilig kan geschieden en dat er geen
vrees voor kantelen behoeft te bestaan.
Wel wordt gevraagd, of het toelaatbaar
aantal passagiers niet te groot is en of
de reddingsmiddelen wel voldoende zijn.
De voorzitter zegt, dat Ged. Sta
ten geen bezwaar hebben om advies uit
te brengen over de motie-de Paauw. Maar
er is 100 pet. zekerheid, dat Ged. Staten
zullen adviseeren tot verwerpen.
Dhr O n d e r d ij k vraagt aan den heer
Van Dusseldorp, wanneer die conferentie
met technici heeft plaats gehad, na den
bouw van de Prinses Juliana of van de
Prins Hendrik.
Dhr Van Dusseldorp na de Prin
ses Juliana.
Dhr Van Rompu verzekert, dat de
drie nieuwe motorbooten volgens de
scheepvaart-inspectie geheel in orde zul
len zijn en de stabiliteit voldoende.
De motie-De Paauw gaaf naar Ged. Sta
ten om advies.
Het voorstel van Ged. Staten wordt z. h.
st. aangenomen.
Hierna pauze.
PROVINCIALE STATEN.
De Provinciale Staten verwierpen
met 34 tegen 7 stemmen een voorstel
Moelker om voor de boot A. J. Polder
iStavenisse f 3000 subsidie te verleenen.
Met 21 tegen 20 stemmen werd aan
genomen een vo-orstel-B oender om
die 'boot op Zondag niet te laten varen.
Met algemeene stemmen werd het voor
stel van Ged. Staten aangenomen om
f 2000 subsidie te verleenen.
Ingediend werd een voorstel-H a m e -
1 i n k om op het veer Breskens-Vlissingen
het aantal Zondagsdiensten van 4 op
minstens 6 te brengen.
Dit werd verworpen met 26 tegen 15
stemmen.
Een voorstel-Hamelink om op de
werkdagen des avonds de boot 2 uur later
Ite lallen varen werd aangenomen
met 26 tegen 15 stemmen.
Een voorstel-E rasmus om het aan
tal Zondagsdiensten van 4 op 5 te bren
gen werd verworpen met 21 tegen
20 stemmen.
IJMUIDEN. De reeders zijn er in ge
slaagd 10 trawlers tijdig te lossen, zoodat
tamelijk veel visch kon worden verkocht.
De stakingsleiding schijnt het conflict te
willen uitbreiden, door ook de visch-
knechten te bewegen het werk neer te
leggen.
HEERHUGOWAARD. Gisteravond on
geveer 8 uur is de 17-jarige knecht van
een veehouder te Hensbroek in aanraking
gekomen met onbeschermde electrische
draden, die onder stroom stonden. Deze
draden lagen op den vloer om de ratten
te verdelgen. De ongelukkige was on
middellijk dood.
AMERSFOORT. Hedenmorgen 7 uur
heeft op den Utrechtschen straatweg een
ernstig auto-ongeluk plaats gehad. Een
vrachtauto uit Borculo is geslipt en sloeg
tegen een boom. De chauffeur werd licht
gewond, maar een naast hem zittend per
soon, A. Weller, uit Borculo, bekwam een
ernstige schedelbreuk. Men vreest voor
zijn leven.
PARIJS. In totaal zijn thans 211 leden
van de bemanning van de „Atlantic" aan
land gebracht Er worden nog 18 per
sonen vermist. Onder de geredden zijn
verschillende gewonden.
PARIJS. Volgens nadere berichten
woedt de brand op de „Atlantic" nog
steeds voort. Omtrent de oorzaak tast men
nog in het duister. De geredde schepe
lingen deden dramatische verhalen van
wat zich aan boord afspeelde. Allen stem
men hierin overeen, dat het vuur zich
ongelooflijk snel over het schip verspreid
de. Op de voorloopige lijst van vermisten
komen 21 namen voor. Men hoopt echter,
dat sommigen van hen zich nog aan boord
van een of ander schip bevinden.
Middelburg, 5 Jan. 1933.
Op de graanmarkt was de aanvoer
matig.
Kroonerwten f 12f14, Schokkers f 10
f 14.50, Witte boonen f 10—f 11.75, Ronde
bruine boonen f 13—f 14, lange bruine boo
nen f8f9.
Aangevoerd door boerinnen:
Boter 79 ct, Kipeieren f 3.87%, Poel-
eieren 13, Eendeneieren 14.
Aangevoerd door handelaren:
Boter 77 Kipyieren £3.75, Poelederen
(2.50, Eendeieren f4.
Particuliere prijs; Boter 87V2, Kipeieren
5, (per 10 st. 47% ct.), Poeleieren 4, Eend
eieren 5 ct.
Veilingsvereen. Walcheren. Aanvoer
18000 stuks,
Prijzen: 48—50 K.G. 12.60, 50—52 K.G.
12.83—f2.99, 52—54 K.G. 12.93—13.02, 54-
56 K.G. f 3.15—f 3.21, 56-^58 K.G. f 3.36-
f3.53, 58—60 K.G. f3.91, 60-62 K.G. 14.11
—f4.17, 6264 KG. 14.23—f4.28, 64-66
KG. f4.31—f4.37.
Bruine eieren; 5860 K.G. 14.07, 6062
KG. f430, 62—64 KG. f4.50.
Eendeieren 14.13.
KAPELLE, 4 Januari 1932. Kleine vei
ling: Appels: Zure Bellefleurs 818, Goud-
reinetten 5—20, Zure Appels 11—13, Cam
pagne zoet 17, Ermgaard 18, Pomme
d'Orange 6—13, Zoete Appels 11, Hol-
landsch Zoet 5—9, Court Pendu 1316 ct,
alles per K.G.
Peren: Winterlouwtje 1314, St.-Remy
1316, Kleiperen 818, Gieser Wildeman
518 ct., alles per K.G.
Diversen: Spruiten 1114, Kroten 2,
Aardappelen 1 ct., alles per K.G. Tulpen
bollen 29—21, Andijvie 30 ct., beiden per
100 stuks. Roode kool 211, Savoye kool
1, Bloemkool 316 ct., alles per stuk. Prei
2—8 ct. per bos. Kipeieren f3.80f3.90,
Poeieieren f3, beiden per 100 stuks.
THOLEN. Veilingsvereen. „Eendracht".
Veiling van Woensdag 3 Jan. 1933. Grove
Uien f2.90f2.93, Gewone Rijnsburger
f 3.50f 3.52, Zeeuwsche bruine f3.30
f3.31, Drielingen f3.66f3.70, Picklera
f 5.97, Stekuien f 1.39f 1.57, alles per 100
KG. Aanvoer 50.000 KG.
BEURSBERICHTEN.
Slotkoersen van de Amsterdamsche Ef
fectenbeurs ons medegedeeld door Van
Heel en G. N.V. in oprichting, Goes.
Nederlandsche Handel Mij. 66%.
Philips Gloeilampen G. B. 134
Unilever 111%.
Anaconda Copper 8%.
Bethlehem Steel 16%.
U.S. Steel Corp. 30y4.
Koninkl. Petroleum 158%.
Shel Union 5%.
Amsterdam Rubber 65.
Nederl. Scheepvaart Unie 60.
Deli Maatschappij 133.
Handelsverg. Amsterdam 180.
5 pCt. Nederland 1932 101%.
4% pCt. Nederl.-Indië 1926 95.
De betere Amerikaansche koersen sti
muleerden den omzet, welke zich speciaal
concentreerden op koperwaarden.
Ook de locale markt gaf hoogere koer
sen te zien, al bleef de handel tamelijk
beperkt. Er is weinig materiaal aan de
markt, terwijl de liquidaties hebben op
gehouden. Duitsche waarden waren
wederom vast.
Wisselkoersen.
Amsterdam, 5 Jan., 2.30 u.
Londen 8.288.34.
Parijs 9.719.73.
Brussel 34.4734.49.
New-York 2.48%—2.48%.
Berlijn 59.0859.12.
Het Zuid-Afrikaansche pond.
Het orgaan van de Zuid-Afrikaansche
regeering „Ons Vaderland" meldt, dat
binnenkort een wetsontwerp zal worden
ingediend, op grond waarvan belasting
zal worden geheven op de winsten, die
door speculanten in goudmijnaandeelen
en valuta-speculanten zullen worden be
haald, tengevolge van de opheffing van
den gouden standaard.
De opbrengst zal worden besteed ten
bate van de loonarbeiders en de boeren.
Van 28 Dec.—4 Jan.
KRUININGEN. Gehuwd: Herman Cor
nells Polderman, 29 jaar en Poulina Pie-
ternella de Visser, 22 jaar.
Geboren: Jan, z. v. Arie Saaman en
Cornelia Poleman; Maria Anna, d. v.
Petrus Josephus van der Borgt en Adri-
ana de Jonge.
Over de maand December.
VROUWENPOLDER. Bevallen: S. Jo-
ziasse geb. Paauwe, d.
AAGTEKERKE. Geboren: Pieternella
d.v. A. Verhage en T. Knoop.
Levenloos aangegeven een kind van P.
de Visser Gz. en Elizabeth Dekker.
Crisis-zuivelaangelegenheden.
Op schriftelijke vragen van het Tweede
Kamerlid Braat, betreffende het ten on
rechte verleenen van een premie bij uit
voer van onbelaste vetten, door biscuit
fabrieken e.d. in haar producten verwerkt,
heeft de Minister van Oeconomische Za
ken en Arbeid geantwoord:
Den ondergeteekende is geen enkel ge
val bekend, dat biscuitfabrieken, fabrie
ken van wafels, toffees, caramels, banket
enz., neutrale cacaoboter, die aan geen
heffing ingevolge bepalingen krachtens
de Crisis-Zuivelwet is onderworpen, ver
werken en bij export van hun product
ten onrechte restitutie van de heffing ont
vangen.
Spoedig nadat de bepalingen omtrent
heffingen op bepaalde vetten van kracht
zijn geworden, heelt een handelaar, die