Binnenland. •ohtir niet het geval hij de mijhwerkere van de Borlnage, die om redenen van eyn- dicalen aard eerst Woensdag weer zullen afdalen. Het schijnt thans, naar „Het Volk" ver neemt, dat aan dit vcrl-ngen uitvoering wordt gegeven. Provinciale Staten van Zeeland. traging ondervindt, zoodat wellicht tot gerechtelijke onteigening zal moeten wor den overgegaan. lijke fondsvorming. We mogen geen loeten leggen op de bevolking, die niet absoluut noodzakelijk zijn. De doorbraak te Axel. Ook in Limburg ging men nog niet aan den arbeid. Hier betreft het uitstel een gesohll tusaohen de plaatselijke organisa ties en een Poolsohe vereeniging, aan welke laatste de Belgische arbeiders ver wijten, dat zij werkwilligen heeft versohaft terwijl de andere mijnwerkera aan het staken waren. In da Wttttlsche metaalnijverheid was in vele fabrieken het personeel weer zoo goed als voltallig opgekomen, ovenals in het Luiksche steenkolenbekken. Men veronderstelt, dat tegen Woens dag overal iedereen weer aan het werk zal zijn. Een Reuter-telegram zegt, dat de me taalarbeiders in het meerendeel van de fa brieken des lands weer aan 'twerk zijn gegaan. Korte Berichten. Naar Reuter uit Brussel meldt, hebben de metaalbewerkers in de meeste fabrieken des lands het werk hervat. Er zijn thans 905.000 werkloozen in Italië, dat is 63.000 minder dan de vorige maand. Bij de afweer van een manoeuvre luchtaanval is op den kruiser Trieste een 10 c.M. granaat ontploft, waardoor drie matrozen zijn gedood en dertien gewond. Er zijn zooveel makreelen aan de kust bij Dover, dat kanovaarders ze met hun zakdoeken konden vangen. De prijs daalde tot 1 shilling per honderd 1 In de Zuid-Ghineesche havenstad Amoy zijn tot dusverre 112 menschen aan cholera overleden. Het Cor.gres der Vereenigde Staten is na zijn vergadering op Zaterdag met reces gegaan tot 23 Augustus. Te Auckland ia Nieuw Zeeland heeft een brand een groove opslagplaats van bouwmaterialen vernield. De schade wordt op 70.000 pond sterling geschat. Uit Boekarest wordt gemeld, dat in een plaatsje in het district Targajuru een vrouw is gestorven, die den leeftijd be reikte van 120 jaar. OVER HET RAPPORT-WELTER. Gelijk te voorzien was, zegt de Stan daard, komen van alle kant bedenkingen los tegen de voorstellen der commissie- Weiter. Zulke bedenkingen bereikten natuurlijk ook ons. En we vinden daarin aanleiding om een enkele opmerking te maken, zegt „De Standaard". De e e r s t e is, dat actie tegen een of ander onderdeel van het rapport in zoo verre zonder beteekenis is, dat men nog niet weet, wat de Regeering doen zal. Eerst als deze 'hare plannen bekend maakt, wat niet voor medio September geschieden zal, weet men waar men pre cies aan toe is. En zoolang men dit niet weet, tast men feitelijk in den 'blinde. B.v. inzake de vraag in hoeverre het moge lijk geacht moet worden een deel van het tekort uit belastingen te vinden. Daarom raden we aan eerst de Regee- ringsvoorstellen af te wachten. De tweede opmerking, die wijt maken, is, dat wat de tekorten zelf betreft, de Com missie allerminst overdreef. Wel te ver staan als men den toestand e e r 1 ij k on der de oogen ziet. Wijzelf komen tot hoo- ger cijfer dan de Commissie, o.a. omdat wij meenen, dat op bet stuk van de Rijks- woningvoorschotten 'v e e I m e e r zal moe ten worden gedaan dan nu in overweging genomen werd, wil men althans de nood zakelijke aanpassing van den loonstan- daard bij de nieuwe eischen van dezen tijd eenigermate bevorderen. Overdrijven deed de Commissie niet. Evenmin als er in 1923'24 overdreven werd. Zoo oor deelden toen alleen de oppervlakki ge n, die niet verder zagen dan hun neus lang was en die de enorme crediet- inflatie van de jaren 1924-'28, met baar gunstige gevolgen voor ons land, als normaal welvaartsherstel zagen. Ze zullen thans, naar we hopen, wel ont nuchterd zijn. Maar baat brengt dit alleen, indien men nu voor de tweede maal niet in dezelfde fout vervalt. En bij het geringste spoor van licht niet aanneemt, dat de duisternis voorgoed voorhij is. Reeds nu hoort men de verwijzing naar Lausanne als keerpunt; en wel met het doel om aan den greep van het Rapport- Weiter te ontkomen. De commissie kon met Lausanne nog geen rekening houden, dat spreekt vanzelf. Maar nu..,, nu Lausanne er is, nu liggen de zaken toch anders! Men voelt het gevaarlijke van dit wiege liedje. Laat men toch liever de dingen duide lijk bij den naam noemen. Wij zijn verarmd en we verarmen eiken dag nog verder. Eenmaal moeten we dit erkennen. Laat het dan liever vandaag dan morgen zijn. Want uitstel van de erkenning houdt het kwaad niet tegen, doch ver ergert het alleen. Gelijk de man, die nmaar doorgaat met leven op te grooten voet, al dieper weg zakt. Arbeiders in de plaats van machines. In de Tweede Kamer is eenige malen aan de regeering verzocht, bij de uitvoe ring van groote grondwerken tijdelijk geen machines te gebruiken, doch grondwerk door menschen te laten doen. Zaterdagavond 1.1, waren op verzoek van Minister Ruys, op het gemeente huis te Almelo de burgemeester en wet houders van deze gemeente, van Enschede, Hengelo (O.), Oldeneaal en Lonnoker bij eengekomen, onder leiding van den heer Meyer de Vries, hoofd-inspecteur voor de werkverschaffing. Deze deelde mee dat een plan is opgemaakt, om een belangrijk ge deelte van het Twen te-Rijm kanaal door handonarboid te laten uitvoeren. Kwam het plan tot uitvoering, dan zou er, in plaats van f 50.000, f 150.000 loon te be talen zijn. Het ligt in de bedoeling het werk in zes maanden uit te voeren met 500 gesteunde werkloozen uit de vijf ge noemde Twentsche gemeenten. Opleving te Tilburg. Te Tilburg valt een opleving te con- stateeren in de wollenstoffen- en kam- garen-industrie. Sinds geruimen tijd heb ben de fabrikanten de hoogstnoodige grondstoffen gekocht, om daardoor de fabrieken in gang te houden en om de be stelde orders uit te voeren. Er is plot seling echter een zoodanig gunstige wen ding in de marktprijzen gekomen, dat men nu groote hoeveelheden grondstoffen gaat aanknopen. Opvallend is dat vele vertegen woordigers van Engelsche, Fransche en Belgische handelshuizen te Tilburg ver toeven om zeiken te doen. Het gevolg is dat ook het aantal werkloozen gestadig vermindert. Hedenmorgen vergaderden de Prov. Staten van Zeeland onder voorzitterschap van den Commissaris der Koningin. Aanwezig 41 leden. Afwezig met kennisgeving dhr v. d. Wart. De volgende punten werden behandeld: Financieele verhouding ProvincieN.V. P.Z.E.M. Over de mededeelingen omtrent bovenge noemde financieele verhouding zijn in de afdeelingen verschillende opmerkingen gemaakt en vragen gesteld, welke Ged. Staten aanleiding geven er in hun ant woord op het algemeen verslag op te wij zen, dat het uiterst moeilijk is antwoord te geven op de vraag, welk bedrag nog noodig zal zijn voor de volledige electrifi- catie der Provincie, reeds hierom, omdat onder het begrip „algeheele electrificatie" niet steeds hetzelfde wordt verstaan en, mede omdat zich in de toekomst geheel nieuwe, thans niet te voorziene omstandig heden kunnen voordoen, die nopen tot min of meer grondige herziening der ra mingen. Ook kan moeilijk een stellig antwoord worden gegeven op de vraag of de P.Z. E.M. nog verder een beroep op het cre- diet der Provincie zal moeten doen. Let tende op den gang van zaken tot dusverre kan men slechts de veronderstelling uit spreken, dat dit niet of althans niet in groote mate het geval zal zijn; de toe komst zal evenwel moeten leeren, of deze veronderstelling op waarheid gegrond zal blijken te zijn. Gelijk in de afdeelingen reeds terecht werd opgemerkt, komt de tariefsverlaging aan hen, die op garantieleidingen zijn aangesloten slechts in zooverre ten goede, als het bedrag der garantie wordt over schreden. De gevallen, waarin overschrij ding plaats heeft, zijn echter talrijk en bovendien kunnen deze aangeslotenen, evenals ieder ander, profiteeren van de nieuwe tarieven voor kookdoeleinden. Van pogingen om in het algemeen voor zie kenhuizen een verlaagd tarief te verkrij gen, is aan Ged. Staten niets bekend. Wel is dn een tweetal op zichzelf staande ge vallen om verlaging gevraagd. In een dier gevallen kon, om redenen buiten de zaak gelegen door den afnemer ten aanzien van de verlaging geen beslissing genomen wor den; in het andere geval werd een verdere verlaging dan met 1 cent per K.W.U. voor verlichting voor een tarief, dat tot dus verre op ongeveer 12 A cent per K.W.U. was uitgekomen, niet doenlijk geacht. De opmerking, die een lid in een der afdeelingen maakte, ten aanzien van de bedrijven der gemeenten, die stroom en gros betrekken, geeft geheel de zienswijze van Ged. Staten weer. Zij zijn van oordeel, dat zoowel het belang der gemeenten en van de P.Z.E.M. als tenslotte van de ge bruikers medebrengt, dat deze bedrijven aan de P.Z.E.M. worden overgedragen. Zoolang dit evenwel niet is geschied en de P.Z.E.M. door een contract met deze ge meenten ds verbonden, bestaat er voor haar geen aanleiding om tot verlaging der contractueel vastgelegde prijzen over te gaan, op den enkelen grond, dat zij de tarieven voor hare rechtstreeksche af nemers heeft verlaagd. Niemand vraagt het woord. De mededeelingen van Ged. Staten wor den voor kennisgeving aangenomen. Toepassing art. 161 der Prov. Wet. De mededeeling van Ged. Staten om trent de door hen genomen besluiten ter zake van aankoop van gronden voor wegsverbetering gaf in de afdeelingen aanleiding tot enkele opmerkingen, doch Ged. Staten vonden geen reden op het al gemeen verslag te antwoorden. In de af deelingen werd wel namens hen of door een der leden van het college op vragen geantwoord, dat een huis te Zonnemaire aan A. Geelhoed Jzn. is overgedragen in ruil of betaling en schadeloosstelling door overdracht van grond; dat de koopsom men voor bouwland en gebouwen voor den weg ZaamslagHulst zijn gebaseerd op onpartijdige schattingen en dat de ver betering van den weg Westkapelle Middelburg hier en daar nog eenige ver Zonder discussie of hoofdei, st. aange nomen. Wijziging Provinciaal Wegen plan en Wegenbelastingvor- ordening Zeeland. Het voorstel tot wijziging van het Pro vinciaal wegenplan en van de wegenbelas tingverordening Zeeland, deed In een der afdeelingen een Md do vraag «tellen, of het niet gowonscht Is, de breedte der rij- wlolpadon to bepalen op 1.80 M. in plaats van op 1.50 M. Een ander lid zeide, het bezwaarlijk te vinden, om dien eisch in de verordening op te nemen, omdat het zal blijken, dat op sommige plaatsen daar geen uitvoering aan gegeven kan worden. Andere leden merkten op, dat zij de breedte van 1.50 M. zeer voldoende vin den. Z.h.st. aangenomen. Provinciaal Wegenfonds. Het voorstel van Ged. Staten tot wijzi ging van de Wegenbelastingverordening Zeeland, instelling van een Provinciaal wegenonderhoudsfonds, vaststelling van de rekening van het Prov. wegenfonds over 1930 en van de begrooting ,van dit -fonds voor 1932, ondervond in de afdee lingen over het algemeen wel instemming, maar toch waren er enkele leden, die het met de getrokken conclusies niet in alle opzichten eens waren. Vooral drong men aan op verlaging van het percentage, dat belanghebbenden voor de wegenver'beterir gen moeten bijdragen, bijv. van 25 op 20 of 15 percent, waarbij een lid een schema voorlegde, waaruit blijkt dat als 60 pet. uit de wegenbelas- tingbijdrage wordt gedragen, 20 pet. door de provincie en 20 pet. door belangheb benden in 1940 de geheele verbetering is afgeloopen en in 1950 de schuld van het fonds geheel is gedelgd. Sommige leden wilden mindere bijdragen en desnoods een langzamer tempo van verbetering. Een ander lid verwacht groote stijging van de kosten van onderhoud binnen 10 jaar en is daarom alleen reeds tegen verlaging. Een lid heeft bezwaar tegen het vormen van een wegenonderhoudsfonds, en wil één fonds handhaven, zij het met een ge scheiden administratie. Van de zijde van Ged. Staten werd in de afdeelingen opgekomen tegen verlaging van de bijdrage; uit de opbrengst wegen belasting kan op niet meer dan 50 pet. worden gerekend, behoudens een speciaal geval, als het rijk bovendien nog 12 A pet. bijdraagt. Ook een langzamer tempo raden Ged. Staten af. Van de verdere opmerkingen in de af deelingen zij nog vermeld, die inzake het te werk stellen van Belgische arbeiders bij wegsverbeteringen in het z.g. „Land van Cadzand" en op het feit, dat wekelijks on geveer f 40.000 aan loonen de Belgische grens over gaat, en dat geldt dan nog alleen maar de industrie-arbeiders. Aan gedrongen werd op het opnemen van be palingen in bestekken, dat aannemers al leen Zeeuwsche arbeiders mogen aanne men en dan zooveel mogelijk werkloozen uit de onmiddellijke omgeving, waar 'het werk wordt uitgevoerd. Van de zijde van Ged. Staten werd hierop geantwoord, dat Zeeuwsch-Vlaan- deren ten opzichte van de buitenlandsche arbeidskrachten een uitzonderingspositie inneemt. Reeds vroeger is er op gewezen, dat allereerst werklooze arbeiders voor de wegenverbeteringen moeten worden te werk gesteld. In hun antwoord op het af- deelingsverslag, zeggen Ged. Staten niet te verwachten, dat van een verlaging van de bijdragen tot 20 of 15 pet. een inspi- reerende werking zou uitgaan. Daarbij zou de bijdrage van de provincie verhoogd moeten worden en dit laten de Provin ciale financiën niet toe. Dhr Hamelink (s.d.) komt terug op de traverse door Axel. De Prov. Staten hebben in een vorige vergadering verwor pen een voorstel om die op het Prov. we genplan te brengen. Spr erkent ook, dat de kosten van de doorbraak aanvankelijk te hoog waren. Maar de betrokkenen zijn nu tot verdere medewerking bereid tegen lagere ver goeding. Als nu dit weggedeelte op het Prov. wegenplan wordt gebracht, kunnen opnieuw onderhandelingen worden ge opend. Mocht dan blijken, dat men nog te veel geld vraagt, dan gaat de wegsverbe tering natuurlijk niet door. Het principe: geen traverse op het Prov. wegenplan kan men niet meer vol houden, gezien de agenda voor deze ver gadering. Spr. wil de kwestie van de wegsverbetering in Axel geheel op zichzelf beschouwen. Spr. stelt voor de geprojec teerde doorbraak in de kom van Axel op het wegenplan te brengen. Dhr Kodde (St. Geref.) brengt dank aan Ged. Staten voor het licht, dat in de moeilijke wegenkwestie ontstoken is. Toch is Spr. niet voldaan. Ged. Staten hebben de zaak wat te eenzijdig bezien. Zij heb ben alleen op de prov. financiën gelet. Bij de uitvoering van wegenwerken moet men steun hebben van de onder houdsplichtigen en belanghebbenden. En daarmede is niet voldoende gerekend. Spr. heeft wel eenig bezwaar tegen in dezen tijd over te gaan tot kapitaalsvor ming. En die gedachte zit eenigszins in het voorstel tot vorming van een Prov. wegenfonds. Spr. vraagt: wat denken Ged. Staten te doen na 1950? We moeten toch reke ning houden met de toekomst. Denken Ged. Staten dan, dat de wegcnbelastingwet wordt afgeschaft, of zullen de wegen dan weer een grondige verbetering moeten on dergaan? Spr. is niet tegen een afzonderlijke ad ministratie, maar wel teg<?n een afzonder- Wat de bijdragen betreft, moeten we, naar Spr. meent, oen tusschenweg bewan delen, Het maakt toch voor een polder b.v. nog wel groot verschil of men 25 of wel 20 pot. moet bijdragen. Spr. wil daarom een lager percentage mogelijk maken. We zullen dan over sommige verbete ringen wat langer moeten doen. Spr. heeft berekend, dat in plaats van in 1944 ln 1947 de wegen zouden verbeterd zijn on dat we in 1949 schuldvrij zouden zijn. Daarom stelt, Spr. voor, de bijdragen van belanghebbenden van 25 op 20 pot. te brengen. Dan zou ook terugbetaling moe ten geschieden aan hen, die reeds 25 pet betalen. Daarmee zou een bedrag van f 80.000 gemoeid zijn. Maar daarbij is ook een bedrag voor de provincie zelf, voor hare wegen begrepen. Dhr Goossens (R.K.) dankt Ged. Staten voor hun tusschenkomst inzake verbetering van den weg DriekwartPhi lippine. Spr. meent ook, dat een lagere bijdrage sommige gemeentebesturen en polderbe sturen tot medewerking zal brengen en noemt het voorbeeid-Boschkapeile. Dhr van Bommel van Vloten (Ged. St.) meent, dat het voorstel-Hame- link geen onderwerp van discussie kan uitmaken. Het is vreemd aan de orde van den dag. Spr. verdedigt nader het voorstel van Ged. Staten inzake het wegenfonds. Dit brengt een gelijkmatige verdeeling van de lasten over alle jarén. Wat er na 1950 zal moeten gebeuren, is moeilijk te zeggen. Zeker is, dat de eischen, waaraan ae wegen zullen moeten voldoen, steeds hooger ziullen worden. Misschien zal in de toekomst wel een an der wegdek noodig zijn. Het verlagen van bijdragen der be langhebbenden ontmoet financieele be zwaren. Spr. betoogt, dat in de berekenin gen van den heer Kodde enkele fouten zitten. Niet f 80.000 maar f 130.000 zou den we moeten terugbetalen aan de be langhebbenden, die reeds 25 pet. betalen. Het zou billijk zijn, die f 130.000 direct te betalen en daarmee niet te wachten. Ged. Staten verzetten zich tegen het voorstel-Kodde. Zij wenschen in geen ge val zich op een bepaald bedrag vast te leggen. We moeten niet vergeten dat het hier niet gaat om wegen van primair, maar van secundair belang. Zij zijn van het meeste belang voor de belanghebbenden zelf. En deze zijn zeer billijk behandeld met een provinciale bijdrage van 75 pet. Gaan we de bijdrage van 25 op 20 pet brengen, dan zullen de belanghebbenden toch nog trachten verlaging te krijgen. De voorzitter geeft den heer Ha melink in overweging het voorstel tijdelijk in te trekken. Hij kan het dan straks weer indienen. De heer H a m e 1 i n k voldoet hieraan. Dhr Kodde plaatst tegenover het be toog van dhr van Bommel van Vloten, dat als het autoverkeer zooveel drukker wordt, de opbrengst der autobelasting ook meer opbrengt. Verder bestrijdt Spr. enkele opmer kingen vein den heer van Vloten en hand haaft zijn voorstel, dat niet meer van de prov. financiën vergt dan dat van Ged. Staten, waar Spr. de wegenverbetering over iets langeren termijn wil uitstrek ken en door jaarlijks eenzelfde bedrag af te lossen, het fonds nog een jaar eer der schuldvrij te maken. Dhr Dieleman (Ged. Staten) ant woordt den heer Goossens, dat voor ver betering van den weg St. JansteenHei kant een ontwerp is ingediend, dat later nog is gewijzigd en wacht op de medewer king van St. Jansteen. Ook aan andere wegen in O. Zeeuwsch- Vlaanderen wordt, met het oog op de werkverschaffing, hard gewerkt. Hier en daar is reeds aanbesteding gehouden of zal dit spoedig plaats hebben. De heer v. Bommel v. Vloten be antwoordt nog den heer Kodde. Wegen- verbetering is een pracht-werkverschaf- fing. Daarom voelen wij er niet voor, het tempo te verlangzamen. Bovendien krijgt de provincie dan minder steun uit het rijkswegenfonds. Dhr Onderdijk (s.d.) heeft de over tuiging, dat onwiiligen ook bij een bij drage van 20 pet. onwillig zullen blijven. Spr. is voor het voorstel van Ged. Sta ten, temeer, daar bij het heffen van de bij*- drage soepelheid wordt betracht. De on wiiligen moeten nu maar wachten. De bereidwilligen moeten eerst geholpen wor den. Z.-Vlaanderen heeft het meest gebrek aan goede wegen, maar daar zitten de meeste onwiiligen. Dhr Kodde meent, dat men voorzich tig moet zijn met die soepele toepassing. Anders wordt men onbillijk. Spr. ziet geen bezwaar in een langzamer tempo van wegsverbetering. Vaak moeten arbei ders bij wegwerken van elders worden aangevoerd. Spr. wil een vast percen tage vaststellen of anders heelemaal geen getal noemen. Op dit oogenblik moeten we vooral oppassen geen zware lasten op de ingezetenen te leggen. Dhr M o e 1 k e r (v.b.) wil het woord onwiiligen, dat nog al eens gebruikt wordt, vervangen door onmachtigen. Vaak zijn gemeente en polderbesturen onmachtig om een bijdrage te betalen. Spr. steunt het amendement-Kodde. Het voorstel-Kodde wordt verworpen met 29 tegen 12 stemmen. Vóór dhrn de Baare, Moelker, de Feij- ter, de Jonge, de Paauw, v. d. Zande, Erasmus, Kodde, v. Klinken, Heijboer, 1 Boender en Dumoleijn). Het voorstel van Ged. Staten wordt z.h.st. aangenomen. De heer H a m e 11 n k dient thans met toestemming van den voorzitter, zijn voor stel betreffende de geprojecteerde door braak te Axel in. Dhr v. Bommel v. Vloten zet uit een, wat voor die doorbraak te Axel noo dig ls. Twee huizen moeten afgebroken, grondwerk verricht, enz. terwijl de verbe tering, gezien de hooge kosten, niet zoo groot zal zijn. Dhr Kodde moont, dat mon eerst moot vragen, of hot verkoor die verbe tering noodzakelijk maakt. Zoo ja, dan moet die doorbraak op het wogenplan gebracht worden. Over de uitvoering kan dan later gesproken worden. Dhr H a m e 1 i n k betoogt, dat het re sultaat wel evenredig is aan de kosten. Anders zou Axel de zaak niet aanhan gig hebben gemaakt. Deze gemeente is niet in staat, het werk alleen uit te voe ren. Het is daar ter plaatse een gevaar lijke situatie. Dhr Dieleman meent, dat men beter eenigszins verder in Axel de doorbraak kan doen geschieden (Kerkstraat inplaats van Langstraat). De voorzitter stelt voor, gezien de onvoldoende voorbereiding, dit voorstel te renvoyeeren naar Ged. Staten om prae- advies in-een volgende, zoo mogelijk de volgendo zitting. Dit wordt met algemeens stemmen aan genomen. Verbetering steigers te Kortgene en Wolphaartsdijk. Het voorstel tot verbetering der Stei gers en toegangsbruggen te Kortgene en Wolphaartsdijk gaf in een der afdeelin gen geen aanleiding tot besprekingen. In een andere afdeeling bracht een lid hulde aan Ged. Staten voor den spoed waar mede zij deze zaak hebben behandeld. In de derde afdeeling stelde een lid de toe- gangsbrug van den steiger te Walzoorden ten voorbeeld voor de verbetering van de hier bedoelde toegangsbruggen. Een ander lid zou een verbetering wenschen in den geest van die aan den steiger te Katsche- veer, terwijl nog een ander lid de bedoel de bruggen zoodanig verbeterd zou willen zien, dat zij aan de eischen van het auto verkeer ten volle kunnen voldoen. Op een vraag van een lid, hoeveel de kosten van een afdoende verbetering zou den bedragen, antwoordde een lid van Ged. Staten, dat dit f45.000 zou zijn, In deze afdeeling maakte een lid nog de op merking, dat het verschil in tarieven toch wel wat schril is, wanneer voor de auto van een bode f 1.50 en een gewone vracht auto f 5 moet worden betaald. Een lid van Ged. St. antwoordde hierop, dat een her ziening van 't tarief in voorbereiding is. Dhr S o n k e (A.R.) brengt hulde aan Ged. Staten voor hun spoedig ingediend voorstel. De toestand zal wel niet ideaal zijn, maar op een uitgaaf van f45000 durft Spr. niet aandringen. Met genoe gen vernam Spr. dat herziening van het tarief in overweging is. Dhr Vogelaar (A.R.) is niet vol daan met dit voorstel van Ged. Staten. De toestand zal bij sommige tijden gevaarlijk blijven. Kan de verbetering niet beter wor den zonder dat ze f 45.000 kost? In het tarief zit een onbillijkheid. De eene auto, even zwaar geladen, betaalt veel meer dan de andere. Dhr den Boer (A.R.) acht een vol ledige verbetering urgent. Daartoe moet het zoo spoedig mogelijk komen. Soms moeten auto's met touwen worden opge trokken. Dhr Schippers (C.H.) wil ook het eerste geld, dat beschikbaar komt voor verbetering op dit veer gebruiken. Bij laag water is het moeilijk zon'der gevaar op en af de boot te rijden. Ook deze Spre ker bepleit verandering van bet tarief. Een weegbrug is er niet. Alles wordt ge schat. Dhr Van Rompu (Ged. St.) erkent dat verbetering van de steigers te Kort gene en Wolfaartsdijk noodig is. Maar af doende verbetering zou f 45.000 kosten. En gaat men aan de oude steigers breken, dan vallen de kosten meestal nog tegen. Spr. zal met den hoofdingenieur in over leg treden, om maatregelen te nemen, die het grootste gevaar wegnemen. Dan zullen Ged. Staten in de volgende zitting met voorstellen komen. Bij buitengewoon laag water zal men eens een half uur moeten wachten. Ged. Staten houden een wakend oog over deze beide steigers. Is verbete ring noodig en financieel mogelijk, dan zullen voorstellen komen. Tot den heer Schippers zegt Spr., dat men niet zoo wantrouwend moet zijn. Wordt er bij de aangifte .fraude gepleegd, dan zijn daarvoor strafmaatregelen be paald. Dhr Schippers dringt op een weeg brug aan. Dhr VanRompu: wacht opgaaf van een geschikte plaats in. Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen. Gedeeltelijke terugbetaling van een afkoopsom. Inzake het voorstel tot gedeeltelijke te rugbetaling (f 340) van de afkoopsom van den onderhoudsplicht van het wegvak vlak bij den steiger te Hoedekenskerke vroeg een der leden van een afdeeling wanneer de nieuwe aanlegplaats te Hoedekens kerke gereed zal komen, waarop van de zijde van Ged. Staten is medegedeeld, dat dit hopelijk in October a.s. het geval zal zijn. Z. h. st. aangenomen. Onderhoud traverse door Zonnemaire. In verband met 't voorstel inzake bet on derhoud der traverse door Zonnemaire en de mededeeling van Ged. Staten, dat de verbetering dezer traverse niet is geschied

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1932 | | pagina 2