Binnenland.
•ohtir niet het geval hij de mijhwerkere
van de Borlnage, die om redenen van eyn-
dicalen aard eerst Woensdag weer zullen
afdalen.
Het schijnt thans, naar „Het Volk" ver
neemt, dat aan dit vcrl-ngen uitvoering
wordt gegeven.
Provinciale Staten van Zeeland.
traging ondervindt, zoodat wellicht tot
gerechtelijke onteigening zal moeten wor
den overgegaan.
lijke fondsvorming. We mogen geen loeten
leggen op de bevolking, die niet absoluut
noodzakelijk zijn.
De doorbraak te Axel.
Ook in Limburg ging men nog niet aan
den arbeid. Hier betreft het uitstel een
gesohll tusaohen de plaatselijke organisa
ties en een Poolsohe vereeniging, aan
welke laatste de Belgische arbeiders ver
wijten, dat zij werkwilligen heeft versohaft
terwijl de andere mijnwerkera aan het
staken waren.
In da Wttttlsche metaalnijverheid was
in vele fabrieken het personeel weer zoo
goed als voltallig opgekomen, ovenals in
het Luiksche steenkolenbekken.
Men veronderstelt, dat tegen Woens
dag overal iedereen weer aan het werk
zal zijn.
Een Reuter-telegram zegt, dat de me
taalarbeiders in het meerendeel van de fa
brieken des lands weer aan 'twerk zijn
gegaan.
Korte Berichten.
Naar Reuter uit Brussel meldt,
hebben de metaalbewerkers in de meeste
fabrieken des lands het werk hervat.
Er zijn thans 905.000 werkloozen in
Italië, dat is 63.000 minder dan de vorige
maand.
Bij de afweer van een manoeuvre
luchtaanval is op den kruiser Trieste een
10 c.M. granaat ontploft, waardoor drie
matrozen zijn gedood en dertien gewond.
Er zijn zooveel makreelen aan de
kust bij Dover, dat kanovaarders ze met
hun zakdoeken konden vangen. De prijs
daalde tot 1 shilling per honderd 1
In de Zuid-Ghineesche havenstad
Amoy zijn tot dusverre 112 menschen aan
cholera overleden.
Het Cor.gres der Vereenigde Staten
is na zijn vergadering op Zaterdag met
reces gegaan tot 23 Augustus.
Te Auckland ia Nieuw Zeeland heeft
een brand een groove opslagplaats van
bouwmaterialen vernield. De schade wordt
op 70.000 pond sterling geschat.
Uit Boekarest wordt gemeld, dat in een
plaatsje in het district Targajuru een
vrouw is gestorven, die den leeftijd be
reikte van 120 jaar.
OVER HET RAPPORT-WELTER.
Gelijk te voorzien was, zegt de Stan
daard, komen van alle kant bedenkingen
los tegen de voorstellen der commissie-
Weiter.
Zulke bedenkingen bereikten natuurlijk
ook ons. En we vinden daarin aanleiding
om een enkele opmerking te maken, zegt
„De Standaard".
De e e r s t e is, dat actie tegen een of
ander onderdeel van het rapport in zoo
verre zonder beteekenis is, dat men nog
niet weet, wat de Regeering doen zal.
Eerst als deze 'hare plannen bekend
maakt, wat niet voor medio September
geschieden zal, weet men waar men pre
cies aan toe is. En zoolang men dit niet
weet, tast men feitelijk in den 'blinde. B.v.
inzake de vraag in hoeverre het moge
lijk geacht moet worden een deel van
het tekort uit belastingen te vinden.
Daarom raden we aan eerst de Regee-
ringsvoorstellen af te wachten.
De tweede opmerking, die wijt maken, is,
dat wat de tekorten zelf betreft, de Com
missie allerminst overdreef. Wel te ver
staan als men den toestand e e r 1 ij k on
der de oogen ziet. Wijzelf komen tot hoo-
ger cijfer dan de Commissie, o.a. omdat
wij meenen, dat op bet stuk van de Rijks-
woningvoorschotten 'v e e I m e e r zal moe
ten worden gedaan dan nu in overweging
genomen werd, wil men althans de nood
zakelijke aanpassing van den loonstan-
daard bij de nieuwe eischen van dezen
tijd eenigermate bevorderen. Overdrijven
deed de Commissie niet. Evenmin als er
in 1923'24 overdreven werd. Zoo oor
deelden toen alleen de oppervlakki
ge n, die niet verder zagen dan hun neus
lang was en die de enorme crediet-
inflatie van de jaren 1924-'28, met
baar gunstige gevolgen voor ons land, als
normaal welvaartsherstel zagen.
Ze zullen thans, naar we hopen, wel ont
nuchterd zijn. Maar baat brengt dit alleen,
indien men nu voor de tweede maal niet
in dezelfde fout vervalt. En bij het
geringste spoor van licht niet aanneemt,
dat de duisternis voorgoed voorhij is.
Reeds nu hoort men de verwijzing naar
Lausanne als keerpunt; en wel met het
doel om aan den greep van het Rapport-
Weiter te ontkomen. De commissie kon
met Lausanne nog geen rekening houden,
dat spreekt vanzelf. Maar nu..,, nu
Lausanne er is, nu liggen de zaken toch
anders!
Men voelt het gevaarlijke van dit wiege
liedje.
Laat men toch liever de dingen duide
lijk bij den naam noemen.
Wij zijn verarmd en we verarmen eiken
dag nog verder.
Eenmaal moeten we dit erkennen.
Laat het dan liever vandaag dan morgen
zijn. Want uitstel van de erkenning
houdt het kwaad niet tegen, doch ver
ergert het alleen.
Gelijk de man, die nmaar doorgaat met
leven op te grooten voet, al dieper weg
zakt.
Arbeiders in de plaats van machines.
In de Tweede Kamer is eenige malen
aan de regeering verzocht, bij de uitvoe
ring van groote grondwerken tijdelijk geen
machines te gebruiken, doch grondwerk
door menschen te laten doen.
Zaterdagavond 1.1, waren op verzoek
van Minister Ruys, op het gemeente
huis te Almelo de burgemeester en wet
houders van deze gemeente, van Enschede,
Hengelo (O.), Oldeneaal en Lonnoker bij
eengekomen, onder leiding van den heer
Meyer de Vries, hoofd-inspecteur voor de
werkverschaffing. Deze deelde mee dat een
plan is opgemaakt, om een belangrijk ge
deelte van het Twen te-Rijm kanaal door
handonarboid te laten uitvoeren. Kwam
het plan tot uitvoering, dan zou er, in
plaats van f 50.000, f 150.000 loon te be
talen zijn. Het ligt in de bedoeling het
werk in zes maanden uit te voeren met
500 gesteunde werkloozen uit de vijf ge
noemde Twentsche gemeenten.
Opleving te Tilburg.
Te Tilburg valt een opleving te con-
stateeren in de wollenstoffen- en kam-
garen-industrie. Sinds geruimen tijd heb
ben de fabrikanten de hoogstnoodige
grondstoffen gekocht, om daardoor de
fabrieken in gang te houden en om de be
stelde orders uit te voeren. Er is plot
seling echter een zoodanig gunstige wen
ding in de marktprijzen gekomen, dat men
nu groote hoeveelheden grondstoffen gaat
aanknopen. Opvallend is dat vele vertegen
woordigers van Engelsche, Fransche en
Belgische handelshuizen te Tilburg ver
toeven om zeiken te doen. Het gevolg is
dat ook het aantal werkloozen gestadig
vermindert.
Hedenmorgen vergaderden de Prov.
Staten van Zeeland onder voorzitterschap
van den Commissaris der Koningin.
Aanwezig 41 leden.
Afwezig met kennisgeving dhr v. d.
Wart.
De volgende punten werden behandeld:
Financieele verhouding
ProvincieN.V. P.Z.E.M.
Over de mededeelingen omtrent bovenge
noemde financieele verhouding zijn in de
afdeelingen verschillende opmerkingen
gemaakt en vragen gesteld, welke Ged.
Staten aanleiding geven er in hun ant
woord op het algemeen verslag op te wij
zen, dat het uiterst moeilijk is antwoord
te geven op de vraag, welk bedrag nog
noodig zal zijn voor de volledige electrifi-
catie der Provincie, reeds hierom, omdat
onder het begrip „algeheele electrificatie"
niet steeds hetzelfde wordt verstaan en,
mede omdat zich in de toekomst geheel
nieuwe, thans niet te voorziene omstandig
heden kunnen voordoen, die nopen tot
min of meer grondige herziening der ra
mingen.
Ook kan moeilijk een stellig antwoord
worden gegeven op de vraag of de P.Z.
E.M. nog verder een beroep op het cre-
diet der Provincie zal moeten doen. Let
tende op den gang van zaken tot dusverre
kan men slechts de veronderstelling uit
spreken, dat dit niet of althans niet in
groote mate het geval zal zijn; de toe
komst zal evenwel moeten leeren, of deze
veronderstelling op waarheid gegrond zal
blijken te zijn.
Gelijk in de afdeelingen reeds terecht
werd opgemerkt, komt de tariefsverlaging
aan hen, die op garantieleidingen zijn
aangesloten slechts in zooverre ten goede,
als het bedrag der garantie wordt over
schreden. De gevallen, waarin overschrij
ding plaats heeft, zijn echter talrijk en
bovendien kunnen deze aangeslotenen,
evenals ieder ander, profiteeren van de
nieuwe tarieven voor kookdoeleinden. Van
pogingen om in het algemeen voor zie
kenhuizen een verlaagd tarief te verkrij
gen, is aan Ged. Staten niets bekend. Wel
is dn een tweetal op zichzelf staande ge
vallen om verlaging gevraagd. In een dier
gevallen kon, om redenen buiten de zaak
gelegen door den afnemer ten aanzien van
de verlaging geen beslissing genomen wor
den; in het andere geval werd een verdere
verlaging dan met 1 cent per K.W.U. voor
verlichting voor een tarief, dat tot dus
verre op ongeveer 12 A cent per K.W.U.
was uitgekomen, niet doenlijk geacht.
De opmerking, die een lid in een der
afdeelingen maakte, ten aanzien van de
bedrijven der gemeenten, die stroom en
gros betrekken, geeft geheel de zienswijze
van Ged. Staten weer. Zij zijn van oordeel,
dat zoowel het belang der gemeenten en
van de P.Z.E.M. als tenslotte van de ge
bruikers medebrengt, dat deze bedrijven
aan de P.Z.E.M. worden overgedragen.
Zoolang dit evenwel niet is geschied en de
P.Z.E.M. door een contract met deze ge
meenten ds verbonden, bestaat er voor
haar geen aanleiding om tot verlaging der
contractueel vastgelegde prijzen over te
gaan, op den enkelen grond, dat zij de
tarieven voor hare rechtstreeksche af
nemers heeft verlaagd.
Niemand vraagt het woord.
De mededeelingen van Ged. Staten wor
den voor kennisgeving aangenomen.
Toepassing art. 161 der Prov. Wet.
De mededeeling van Ged. Staten om
trent de door hen genomen besluiten ter
zake van aankoop van gronden voor
wegsverbetering gaf in de afdeelingen
aanleiding tot enkele opmerkingen, doch
Ged. Staten vonden geen reden op het al
gemeen verslag te antwoorden. In de af
deelingen werd wel namens hen of door
een der leden van het college op vragen
geantwoord, dat een huis te Zonnemaire
aan A. Geelhoed Jzn. is overgedragen in
ruil of betaling en schadeloosstelling door
overdracht van grond; dat de koopsom
men voor bouwland en gebouwen voor
den weg ZaamslagHulst zijn gebaseerd
op onpartijdige schattingen en dat de ver
betering van den weg Westkapelle
Middelburg hier en daar nog eenige ver
Zonder discussie of hoofdei, st. aange
nomen.
Wijziging Provinciaal Wegen
plan en Wegenbelastingvor-
ordening Zeeland.
Het voorstel tot wijziging van het Pro
vinciaal wegenplan en van de wegenbelas
tingverordening Zeeland, deed In een der
afdeelingen een Md do vraag «tellen, of
het niet gowonscht Is, de breedte der rij-
wlolpadon to bepalen op 1.80 M. in plaats
van op 1.50 M. Een ander lid zeide, het
bezwaarlijk te vinden, om dien eisch in
de verordening op te nemen, omdat het
zal blijken, dat op sommige plaatsen daar
geen uitvoering aan gegeven kan worden.
Andere leden merkten op, dat zij de
breedte van 1.50 M. zeer voldoende vin
den.
Z.h.st. aangenomen.
Provinciaal Wegenfonds.
Het voorstel van Ged. Staten tot wijzi
ging van de Wegenbelastingverordening
Zeeland, instelling van een Provinciaal
wegenonderhoudsfonds, vaststelling van
de rekening van het Prov. wegenfonds
over 1930 en van de begrooting ,van dit
-fonds voor 1932, ondervond in de afdee
lingen over het algemeen wel instemming,
maar toch waren er enkele leden, die het
met de getrokken conclusies niet in alle
opzichten eens waren.
Vooral drong men aan op verlaging van
het percentage, dat belanghebbenden voor
de wegenver'beterir gen moeten bijdragen,
bijv. van 25 op 20 of 15 percent, waarbij
een lid een schema voorlegde, waaruit
blijkt dat als 60 pet. uit de wegenbelas-
tingbijdrage wordt gedragen, 20 pet. door
de provincie en 20 pet. door belangheb
benden in 1940 de geheele verbetering is
afgeloopen en in 1950 de schuld van het
fonds geheel is gedelgd. Sommige leden
wilden mindere bijdragen en desnoods een
langzamer tempo van verbetering. Een
ander lid verwacht groote stijging van de
kosten van onderhoud binnen 10 jaar en
is daarom alleen reeds tegen verlaging.
Een lid heeft bezwaar tegen het vormen
van een wegenonderhoudsfonds, en wil
één fonds handhaven, zij het met een ge
scheiden administratie.
Van de zijde van Ged. Staten werd in
de afdeelingen opgekomen tegen verlaging
van de bijdrage; uit de opbrengst wegen
belasting kan op niet meer dan 50 pet.
worden gerekend, behoudens een speciaal
geval, als het rijk bovendien nog 12 A pet.
bijdraagt. Ook een langzamer tempo raden
Ged. Staten af.
Van de verdere opmerkingen in de af
deelingen zij nog vermeld, die inzake het
te werk stellen van Belgische arbeiders bij
wegsverbeteringen in het z.g. „Land van
Cadzand" en op het feit, dat wekelijks on
geveer f 40.000 aan loonen de Belgische
grens over gaat, en dat geldt dan nog
alleen maar de industrie-arbeiders. Aan
gedrongen werd op het opnemen van be
palingen in bestekken, dat aannemers al
leen Zeeuwsche arbeiders mogen aanne
men en dan zooveel mogelijk werkloozen
uit de onmiddellijke omgeving, waar 'het
werk wordt uitgevoerd.
Van de zijde van Ged. Staten werd
hierop geantwoord, dat Zeeuwsch-Vlaan-
deren ten opzichte van de buitenlandsche
arbeidskrachten een uitzonderingspositie
inneemt. Reeds vroeger is er op gewezen,
dat allereerst werklooze arbeiders voor
de wegenverbeteringen moeten worden te
werk gesteld. In hun antwoord op het af-
deelingsverslag, zeggen Ged. Staten niet
te verwachten, dat van een verlaging van
de bijdragen tot 20 of 15 pet. een inspi-
reerende werking zou uitgaan. Daarbij zou
de bijdrage van de provincie verhoogd
moeten worden en dit laten de Provin
ciale financiën niet toe.
Dhr Hamelink (s.d.) komt terug op
de traverse door Axel. De Prov. Staten
hebben in een vorige vergadering verwor
pen een voorstel om die op het Prov. we
genplan te brengen.
Spr erkent ook, dat de kosten van de
doorbraak aanvankelijk te hoog waren.
Maar de betrokkenen zijn nu tot verdere
medewerking bereid tegen lagere ver
goeding. Als nu dit weggedeelte op het
Prov. wegenplan wordt gebracht, kunnen
opnieuw onderhandelingen worden ge
opend. Mocht dan blijken, dat men nog te
veel geld vraagt, dan gaat de wegsverbe
tering natuurlijk niet door.
Het principe: geen traverse op het
Prov. wegenplan kan men niet meer vol
houden, gezien de agenda voor deze ver
gadering. Spr. wil de kwestie van de
wegsverbetering in Axel geheel op zichzelf
beschouwen. Spr. stelt voor de geprojec
teerde doorbraak in de kom van Axel op
het wegenplan te brengen.
Dhr Kodde (St. Geref.) brengt dank
aan Ged. Staten voor het licht, dat in de
moeilijke wegenkwestie ontstoken is. Toch
is Spr. niet voldaan. Ged. Staten hebben
de zaak wat te eenzijdig bezien. Zij heb
ben alleen op de prov. financiën gelet.
Bij de uitvoering van wegenwerken
moet men steun hebben van de onder
houdsplichtigen en belanghebbenden. En
daarmede is niet voldoende gerekend.
Spr. heeft wel eenig bezwaar tegen in
dezen tijd over te gaan tot kapitaalsvor
ming. En die gedachte zit eenigszins in
het voorstel tot vorming van een Prov.
wegenfonds.
Spr. vraagt: wat denken Ged. Staten
te doen na 1950? We moeten toch reke
ning houden met de toekomst. Denken
Ged. Staten dan, dat de wegcnbelastingwet
wordt afgeschaft, of zullen de wegen dan
weer een grondige verbetering moeten on
dergaan?
Spr. is niet tegen een afzonderlijke ad
ministratie, maar wel teg<?n een afzonder-
Wat de bijdragen betreft, moeten we,
naar Spr. meent, oen tusschenweg bewan
delen, Het maakt toch voor een polder b.v.
nog wel groot verschil of men 25 of wel
20 pot. moet bijdragen. Spr. wil daarom
een lager percentage mogelijk maken.
We zullen dan over sommige verbete
ringen wat langer moeten doen. Spr. heeft
berekend, dat in plaats van in 1944 ln
1947 de wegen zouden verbeterd zijn on
dat we in 1949 schuldvrij zouden zijn.
Daarom stelt, Spr. voor, de bijdragen van
belanghebbenden van 25 op 20 pot. te
brengen. Dan zou ook terugbetaling moe
ten geschieden aan hen, die reeds 25 pet
betalen. Daarmee zou een bedrag van
f 80.000 gemoeid zijn. Maar daarbij is ook
een bedrag voor de provincie zelf, voor
hare wegen begrepen.
Dhr Goossens (R.K.) dankt Ged.
Staten voor hun tusschenkomst inzake
verbetering van den weg DriekwartPhi
lippine.
Spr. meent ook, dat een lagere bijdrage
sommige gemeentebesturen en polderbe
sturen tot medewerking zal brengen en
noemt het voorbeeid-Boschkapeile.
Dhr van Bommel van Vloten
(Ged. St.) meent, dat het voorstel-Hame-
link geen onderwerp van discussie kan
uitmaken. Het is vreemd aan de orde van
den dag. Spr. verdedigt nader het voorstel
van Ged. Staten inzake het wegenfonds.
Dit brengt een gelijkmatige verdeeling
van de lasten over alle jarén.
Wat er na 1950 zal moeten gebeuren,
is moeilijk te zeggen. Zeker is, dat de
eischen, waaraan ae wegen zullen moeten
voldoen, steeds hooger ziullen worden.
Misschien zal in de toekomst wel een an
der wegdek noodig zijn.
Het verlagen van bijdragen der be
langhebbenden ontmoet financieele be
zwaren. Spr. betoogt, dat in de berekenin
gen van den heer Kodde enkele fouten
zitten. Niet f 80.000 maar f 130.000 zou
den we moeten terugbetalen aan de be
langhebbenden, die reeds 25 pet. betalen.
Het zou billijk zijn, die f 130.000 direct
te betalen en daarmee niet te wachten.
Ged. Staten verzetten zich tegen het
voorstel-Kodde. Zij wenschen in geen ge
val zich op een bepaald bedrag vast te
leggen.
We moeten niet vergeten dat het hier
niet gaat om wegen van primair, maar
van secundair belang. Zij zijn van het
meeste belang voor de belanghebbenden
zelf. En deze zijn zeer billijk behandeld
met een provinciale bijdrage van 75 pet.
Gaan we de bijdrage van 25 op 20 pet
brengen, dan zullen de belanghebbenden
toch nog trachten verlaging te krijgen.
De voorzitter geeft den heer Ha
melink in overweging het voorstel tijdelijk
in te trekken. Hij kan het dan straks weer
indienen.
De heer H a m e 1 i n k voldoet hieraan.
Dhr Kodde plaatst tegenover het be
toog van dhr van Bommel van Vloten,
dat als het autoverkeer zooveel drukker
wordt, de opbrengst der autobelasting ook
meer opbrengt.
Verder bestrijdt Spr. enkele opmer
kingen vein den heer van Vloten en hand
haaft zijn voorstel, dat niet meer van de
prov. financiën vergt dan dat van Ged.
Staten, waar Spr. de wegenverbetering
over iets langeren termijn wil uitstrek
ken en door jaarlijks eenzelfde bedrag
af te lossen, het fonds nog een jaar eer
der schuldvrij te maken.
Dhr Dieleman (Ged. Staten) ant
woordt den heer Goossens, dat voor ver
betering van den weg St. JansteenHei
kant een ontwerp is ingediend, dat later
nog is gewijzigd en wacht op de medewer
king van St. Jansteen.
Ook aan andere wegen in O. Zeeuwsch-
Vlaanderen wordt, met het oog op de
werkverschaffing, hard gewerkt. Hier en
daar is reeds aanbesteding gehouden of
zal dit spoedig plaats hebben.
De heer v. Bommel v. Vloten be
antwoordt nog den heer Kodde. Wegen-
verbetering is een pracht-werkverschaf-
fing. Daarom voelen wij er niet voor, het
tempo te verlangzamen. Bovendien krijgt
de provincie dan minder steun uit het
rijkswegenfonds.
Dhr Onderdijk (s.d.) heeft de over
tuiging, dat onwiiligen ook bij een bij
drage van 20 pet. onwillig zullen blijven.
Spr. is voor het voorstel van Ged. Sta
ten, temeer, daar bij het heffen van de bij*-
drage soepelheid wordt betracht. De on
wiiligen moeten nu maar wachten. De
bereidwilligen moeten eerst geholpen wor
den. Z.-Vlaanderen heeft het meest
gebrek aan goede wegen, maar daar zitten
de meeste onwiiligen.
Dhr Kodde meent, dat men voorzich
tig moet zijn met die soepele toepassing.
Anders wordt men onbillijk. Spr. ziet
geen bezwaar in een langzamer tempo
van wegsverbetering. Vaak moeten arbei
ders bij wegwerken van elders worden
aangevoerd. Spr. wil een vast percen
tage vaststellen of anders heelemaal geen
getal noemen. Op dit oogenblik moeten
we vooral oppassen geen zware lasten op
de ingezetenen te leggen.
Dhr M o e 1 k e r (v.b.) wil het woord
onwiiligen, dat nog al eens gebruikt wordt,
vervangen door onmachtigen. Vaak zijn
gemeente en polderbesturen onmachtig
om een bijdrage te betalen. Spr. steunt het
amendement-Kodde.
Het voorstel-Kodde wordt verworpen
met 29 tegen 12 stemmen.
Vóór dhrn de Baare, Moelker, de Feij-
ter, de Jonge, de Paauw, v. d. Zande,
Erasmus, Kodde, v. Klinken, Heijboer,
1 Boender en Dumoleijn).
Het voorstel van Ged. Staten wordt
z.h.st. aangenomen.
De heer H a m e 11 n k dient thans met
toestemming van den voorzitter, zijn voor
stel betreffende de geprojecteerde door
braak te Axel in.
Dhr v. Bommel v. Vloten zet uit
een, wat voor die doorbraak te Axel noo
dig ls. Twee huizen moeten afgebroken,
grondwerk verricht, enz. terwijl de verbe
tering, gezien de hooge kosten, niet zoo
groot zal zijn.
Dhr Kodde moont, dat mon eerst
moot vragen, of hot verkoor die verbe
tering noodzakelijk maakt. Zoo ja, dan
moet die doorbraak op het wogenplan
gebracht worden. Over de uitvoering kan
dan later gesproken worden.
Dhr H a m e 1 i n k betoogt, dat het re
sultaat wel evenredig is aan de kosten.
Anders zou Axel de zaak niet aanhan
gig hebben gemaakt. Deze gemeente is
niet in staat, het werk alleen uit te voe
ren. Het is daar ter plaatse een gevaar
lijke situatie.
Dhr Dieleman meent, dat men beter
eenigszins verder in Axel de doorbraak
kan doen geschieden (Kerkstraat inplaats
van Langstraat).
De voorzitter stelt voor, gezien de
onvoldoende voorbereiding, dit voorstel te
renvoyeeren naar Ged. Staten om prae-
advies in-een volgende, zoo mogelijk de
volgendo zitting.
Dit wordt met algemeens stemmen aan
genomen.
Verbetering steigers te
Kortgene en Wolphaartsdijk.
Het voorstel tot verbetering der Stei
gers en toegangsbruggen te Kortgene en
Wolphaartsdijk gaf in een der afdeelin
gen geen aanleiding tot besprekingen. In
een andere afdeeling bracht een lid hulde
aan Ged. Staten voor den spoed waar
mede zij deze zaak hebben behandeld. In
de derde afdeeling stelde een lid de toe-
gangsbrug van den steiger te Walzoorden
ten voorbeeld voor de verbetering van de
hier bedoelde toegangsbruggen. Een ander
lid zou een verbetering wenschen in den
geest van die aan den steiger te Katsche-
veer, terwijl nog een ander lid de bedoel
de bruggen zoodanig verbeterd zou willen
zien, dat zij aan de eischen van het auto
verkeer ten volle kunnen voldoen.
Op een vraag van een lid, hoeveel de
kosten van een afdoende verbetering zou
den bedragen, antwoordde een lid van
Ged. Staten, dat dit f45.000 zou zijn, In
deze afdeeling maakte een lid nog de op
merking, dat het verschil in tarieven toch
wel wat schril is, wanneer voor de auto
van een bode f 1.50 en een gewone vracht
auto f 5 moet worden betaald. Een lid van
Ged. St. antwoordde hierop, dat een her
ziening van 't tarief in voorbereiding is.
Dhr S o n k e (A.R.) brengt hulde aan
Ged. Staten voor hun spoedig ingediend
voorstel. De toestand zal wel niet ideaal
zijn, maar op een uitgaaf van f45000
durft Spr. niet aandringen. Met genoe
gen vernam Spr. dat herziening van het
tarief in overweging is.
Dhr Vogelaar (A.R.) is niet vol
daan met dit voorstel van Ged. Staten. De
toestand zal bij sommige tijden gevaarlijk
blijven. Kan de verbetering niet beter wor
den zonder dat ze f 45.000 kost?
In het tarief zit een onbillijkheid. De
eene auto, even zwaar geladen, betaalt
veel meer dan de andere.
Dhr den Boer (A.R.) acht een vol
ledige verbetering urgent. Daartoe moet
het zoo spoedig mogelijk komen. Soms
moeten auto's met touwen worden opge
trokken.
Dhr Schippers (C.H.) wil ook het
eerste geld, dat beschikbaar komt voor
verbetering op dit veer gebruiken. Bij
laag water is het moeilijk zon'der gevaar
op en af de boot te rijden. Ook deze Spre
ker bepleit verandering van bet tarief.
Een weegbrug is er niet. Alles wordt ge
schat.
Dhr Van Rompu (Ged. St.) erkent
dat verbetering van de steigers te Kort
gene en Wolfaartsdijk noodig is. Maar af
doende verbetering zou f 45.000 kosten.
En gaat men aan de oude steigers breken,
dan vallen de kosten meestal nog tegen.
Spr. zal met den hoofdingenieur in over
leg treden, om maatregelen te nemen, die
het grootste gevaar wegnemen. Dan zullen
Ged. Staten in de volgende zitting met
voorstellen komen. Bij buitengewoon laag
water zal men eens een half uur moeten
wachten. Ged. Staten houden een wakend
oog over deze beide steigers. Is verbete
ring noodig en financieel mogelijk, dan
zullen voorstellen komen.
Tot den heer Schippers zegt Spr., dat
men niet zoo wantrouwend moet zijn.
Wordt er bij de aangifte .fraude gepleegd,
dan zijn daarvoor strafmaatregelen be
paald.
Dhr Schippers dringt op een weeg
brug aan.
Dhr VanRompu: wacht opgaaf van
een geschikte plaats in.
Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen.
Gedeeltelijke terugbetaling
van een afkoopsom.
Inzake het voorstel tot gedeeltelijke te
rugbetaling (f 340) van de afkoopsom van
den onderhoudsplicht van het wegvak vlak
bij den steiger te Hoedekenskerke vroeg
een der leden van een afdeeling wanneer
de nieuwe aanlegplaats te Hoedekens
kerke gereed zal komen, waarop van de
zijde van Ged. Staten is medegedeeld, dat
dit hopelijk in October a.s. het geval zal
zijn.
Z. h. st. aangenomen.
Onderhoud traverse
door Zonnemaire.
In verband met 't voorstel inzake bet on
derhoud der traverse door Zonnemaire en
de mededeeling van Ged. Staten, dat de
verbetering dezer traverse niet is geschied