Gemengd Nieuws.
Rechtzaken
Stukken voor de Piovinciale Staten
van Zeeland.
Herbenoemd werd tot dijkgraaf de beer
J. Zanaee Az. en tot gezworene de heer
J. Vermeuie.
Goes. Woensdagavond vergaderde de
„Hanze" Dhr Baars, vicc-voorzitter,. leid
de de vergadering.
Men deelde het standpunt, reeds inge
nomen door „Handelsbelangen", dat, ge
zien de groote voorbereiding, het volgend
jaar eerst een tentoonstelling kan 'wor
den gehouden en men zich dit jaar beter
tot een winkelweek bepalen kan. In do
commissie van voorbereiding dier win
kelweek werden gekozen de heeren Burgs,
De Jong en Koch.
De verkiezing van een voorzitter bleek
moeilijk. Diverse stemmingen werden ge-
honden, doch daar de gekozenen bedank
ten, en de aangezochten evenmin lust be
toonden, werd de verkiezing aangehouden
tot een volgende vergadering.
Kapollo. In algemeene ledenvergadering
kwam de landbouwvereemging, afdeeling
van de Z. L. M., bijeen onder voorzitter
schap van dhr H. A. Nijssen J. Az.
Met algemeene instemming werd beslo
ten de pas opgerichte vereeniging den
naam te doen dragen: „Ons Belang".
Een. reglement werd vastgesteld, waarop
goedkeuring zal gevraagd worden van het
Hoofdbestuur van de Z. L. M.
Een officieel bestuur werd gekozen, be
staande uit de heeren: P. W. van Over-
beeke, voorzitter; H. A. Nijssen J. Az.,
vice-voorzitter; D. Ganseman, secretaris;
Jac. Balkenende, penningmeester en D.
Rouw, commissaris.
Ierseke. De tuinman Fr. Nieuwenhui-
zen had gisteren een ongeluk met een
frase-machine in den boomgaard van den
heer van Harmel9n. Een tand sloeg dwars
door zijn hand heen. Ernstig verwond
moest hij zich onder behandeling stellen
van Dr Klnkenberg.
De tuinbouwvereeniging E. M. M.,
voorzitter G. Kosten, secretaris A. Slabbe-
koorn, besloot op 15 en 16 September a.s.
een tentoonstelling te organiseeren van
tuinbouwproducten en alle soorten fruit.
Medewerking van alle vooraanstaande
kweekers alhier is bereids toegezegd.
Hoogstwaarschijnlijk zal ook „Floralia"
in die dagen een tentoonstelling houden.
Gonrsdijk. Alhier is opgericht een Chr.
Zangvereeniging „Sursum Gorda" met
aanvankelijk 31 leden. Als directeur werd
benoemd dhr M. do Mol te Kamperland.
Tcmeuzen. De jaarlijksche Schooldag
uitgaande van den Scholenbond „Land
van Axel" werd ditmaal gehouden in de
Gereformeerde kerk alhier. De bijeenkomst
werd geopend door den voorzitter, dhr J.
G. Jansen van Driewegen. Als spreker
trad op de Weleerw. heer 'Ds P. Gh. van
der Vliet, Geref. predikant te Utrecht, die
in de middagvergadering sprak over: „De
oude Bijbel en de jonge kinder) ziel".
In de avondbijeenkomst handelde spr.
over: „Het verstand, het gevoel en de wil
als zielskrachten".
Voor beide bijeenkomsten die ten
doel hadden de belangen van het christe
lijk onderwijs nader te brengen tot ons
volk was de opkomst zeer bevredigend.
Exploitatie Provinciale Stoom-
bootdienst Vlissingen—Neuzen
Ged. Staten deelen mede, dat reeds
aan een commissie uit hun midden was
opgedragen een rapport uit te brengen
over dezen dienst, toen de Minister van
Waterstaat berichtte, dat met ingang van
1 Januari deze dienst van rijkssubsidie
zou worden uitgesloten. Op 3 Maart j.l.
meldde de minister echter, dat voor 1932
de Rijkssubsidie ook voor dezen dienst
nog zou gelden, doch na 1 Januari
1933 deze BUbsidie achterwege
b 1 ij f t, ook wegens de vermindering, die
de betrokken post op de Rijksbegrooting
voor 1933 ral moeten ondergaan. Reeds
door den eersten brief van den minister
was earner de vraag omtrent het el of
niet voortbestaan van de lijn Vlissingen—
Neuzen in een geheel ander licht gesteld.
Van het meer theoretische was zij over
gebracht op het gebied der werkelijkheid
en een uitspraak werd door de omstan
digheden een eisch. De genoemde com
missie kwam tot de volgende conclusies:
1. Al beschouwt men de lijn Vlissin
genNeuzen niet als een lijn van door
gaand verkeer, toch mag daarin door den
Minister geen aanleiding worden gezien
de rijksbijdrage voor die lijn in te trek
ken, zoolang de provincie haar aandeel
blijft betalen in de tekorten op de lijnen,
die wel tot het doorgaand verkeer ge
rekend moeten worden.
2. Opheffing van de lijn Vlissingen—
Neuzen brengt voor het reizend publiek
mede een langduriger en minder geriefe
lijke reis, die bovendien veel duurder zal
worden. Op het reizend publiek zal daar
door een zwaardere last gelegd worden,
die te schatten ls op minstens f25.000
per jaar.
3. Door de opheffing zal de verkeers
mogelijkheid, zoowel van het personen-
als van het vrachtvervoer, beperkt wor
den. Daaraan moet tegemoet gekomen
worden door uitbreiding van de diensten
op de lijn Neuzen—Hoedekenskerke met
één diehst en door het inleggen van extra
diensten tusschen Neuzen en Vlissingen
tijdens het fruitseizoen. Hierdoor wordt
de te verkrijgen besparing beperkt.
4. Het aangaan van een overeenkomst
met de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg
maatschappij, teneinde vlugge aansluiting
tusschen Neuzen—Schoondijke—Breskens
te verkrijgen, zal zoodanige offers vra
gen, dat de besparing, door de opheffing
van don dienst Vlissingen—Neuzen te
verkrijgen, beperkt wordt tot een mini
maal bedrag en moet mitsdien worden
ontraden.
5. De tekorten op den dienst Vlissingen
Neuzen zijn van dien aard, dat zij, ge
zien de financieele positie der provincie,
niet door de Provincie alléén gedragen
kunnen worden. Handhaving van
het besluit van den Minister
van Waterstaat om geen bij dra
ge meer te verleenen moet dan
ook leiden tot opheffing van
den dienst, met alle daaraan
verbonden schadelijke gevol
gen.
6. De te bereiken besparing bedraagt,
rekening houdende met de kosten der
sub 3 bedoelde maatregelen f 29.530, waar
van het aandeel van het Rijk bedraagt
80 pCt.
De vijfde conclusie kon hoezeer zij in
het licht der beschouwingen vrijwel on
aanvechtbaar scheen, Ged. Staten aller
minst bevredigen. Zij droegen daarom de
commissie op, nader te overwegen, of in
standhouding van den dienst, zij het dan
wellicht op eenigszins anderen voet, toch
nog niet zonder al te groote lasten voor
de Provincie verkregen zou kunnen wor
den, rekening houdende met de ingevoer
de opheffing van den eersten dagelij k-
schen dienst VlissingenNeuzen en
terug, wat reeds een vermoedelijke be
sparing van ongeveer f 14.000 zal betee-
kenen.
Het daarop volgende eindrapport der
commissie geeft natuurlijk alleen ramin
gen aan, maar er blijkt uit, dat de exploi
tatie mogelijk wordt geacht met de Schou
wen of met een nieuw schip en dan resp.
f 11.727 en f15.460 goed slot wordt ge
raamd, waarbij Ged. Staten er echter op
wijzen, dat bij de verdeeling der alge
meene kosten ook de lijnen waarvoor het
rijk subsidie geeft, zijn betrokken en dat
de regeering deze dus ook moet goed
keuren. Ged. Staten achten dc
kans, dat dit niet zal gebeuren
uiterst gering, doch vinden er
toch aanleiding in voor te stel
len, den dienst Vlissingen
Neuzen'ook na 1 Januari 193 3,
doch alsdan geheel voor reke
ning der Provincie, voorloopig
te bestendigen,
Voorloopig zal de dienst met
het s. s. Schouwen worden uit
gevoerd, om na te gaan of de lijn
VlissingenNeuzen levensvatbaarheid
heeft, voor en aleer de Provincie belast
wordt met een voor die lijn nieuw t.e
bouwen schip.
Bouw motorschepen voor den
Wester-Scheldedienst.
Bij het voorafgaande zinspeelden Ged.
Staten reeds met een enkel woord op
een voorstel voor den bouw van drie
nieuwe schepen. Ged. Staten hebben in
gevolge de beschikbaarstelling van f140
duizend voor den ombouw van het s.s.
Zeeuwsch-Vlaanderen, een aanbesteding
gehouden, waarbij de inschrijvingen lie
pen van f96.700 tot f140.000. Dit zoo uit
eenloopend prijsverschil deed de vraag
rijzen, of het geen aanbeveling zou ver
dienen, in plaats van tot die verbouwing
van oen oud schip, over te gaan tot den
bouw van een geheel nieuw schip, temeer
waar de Zeeuwsch-Vlaanderen reeds 10
jaar oud is en nog 14 jaar zou kunnen
medegaan on een nieuw schip natuurlijk
veel langer.
1-Iet bureau Cornelissen te Amsterdam
bracht een rapport uit, waaruit blijkt, dat
een nieuwe motorboot van 45 M. lang;
breed op het dek 8.50 M. en met een snel
heid van maximaal 12 Eng. zeemijl per
uur, f175.000 zal kosten en de exploitatie
van zulk een motorboot f4390 voordeeliger
zal zijn dan van de Zeeuwsch-Vlaanderen.
Hetgeen geldt voor de Zeeuwsch-Vlaande
ren geldt ook voor de Luctor et Emergo,
zij hot dan ook, dat de verbouwingskosten
voor dit schip vermoedelijk iets lager zou
den zijn, omdat dit schip indertijd reeds
verlengd werd. Wordt overeenkomstig het
voorstel besloten tot den bouw van twee
motorbooten vcor de We,-verschelde, dan
ligt het In he: voornemen van Ged. Sta
ten om een dezer schepen den dienst tus
schen Neuzen en Hoedekenskerke te doen
uitvoeren en het andere evenals dit de
bedoeling was met de Luctor et Emergo
te bestemmen voor de algemeene vervan
ging van tijdelijk uit de vaart zijnde
schepen. Ged. Staten stellen dan ook voor
het ocsluit van 15 December j.l. tot ver
bouw van de Zeeuwsch-Vlaanderen in te
trekken en in plaats daarvan een crediet
h- verleenen van f350.000 voor den bouw
van twee motorschepen.
Bouw, motorschip voor den Oos-
terscheldedienst.
Door den bouw van meer dar, één
schip zullen de bouwkosten allicht lager
worden, en ook in de exploitatie zal het
gebruik van verschillende schepen onge
twijfeld besparing medebrengen. Dit zou
op zichzelf geen voldoende reden zijn om
den bouw voor te stéllen van een nieuw
schip ten behoeve van den dienst op de
Ooster-Schelde. Deze dienst wordt uitge
oefend door de Noord-Beveland, gebouwd
in 1912, op welk schip evenwel slechts
plaats is voor een beperkt aantal auto's,
terwijl op de Oosterschelde, evenals op
de Westerschelde, het vervoer van auto's
hand over hand toeneemt. De vraag of
de Zuid-Beveland of de Noord Beveland
voor dit verkeer geschikt zouden te ma
ken zijn, deed zien, dat zulks met hooge
kosten gepaard zou gaan. Dit is de oor
zaak, dat Ged. Staten het voorstel doen
tot den bouw van een geheel nieuw
schip, waardoor tevens aan de zoowel
door hen als door de Staten als gerecht
vaardigd erkende verlangens van de be
woners van Schouwen-Duiveland zal wor
den tegemoet gekomen, Moesten Ged. Sta
t8n tot dusverre ontraden op deze ver
langens in te gaan, thans schijnt het
wel een bij uitstek geschikt tijdstip om
tot den bouw van dit schip te besluiten.
Naar aanleiding van een vraag van
Ged. Staten heeft de hoofdingonieur ge
rapporteerd, dat verbreeding van het ha
venkanaal te Zierikzee en het uitbagge
ren van de zwaaiplaats in ieder geval
zal moeten geschieden en dat ook een
beschoeiing of andere voorziening wel
noodig zal blijken, doch voorloopig ach
terwege zal kunnen blijven.
Ged. Staten wijzen er op, dat bij het
toestaan van f 175.000 voor de nieuwe
boot voor dezen dienst er wel aan gedacht
moet worden, dat binnen korter of langer
tijd eveneens beschikt zal moeten worden
over rond f32.000 voor deze beschoeiing
of andere voorziening Het schijnt billijk,
dat de gemeente Zie e, die in het ver
leden heeft bijgedragen in de kosten van
verbetering van haven en zwaaiplaats en
die bij de verbetering wel het grootste
belang heeft, ook ln de hier geraamde
kosten een deel draagt. De onderhande
lingen hierover zijn nog hangende. Ver
eenigen de Staten zich met de voorstellen,
dan zal daarvan het gevolg zijn, dat,
naarmate de nieuw te bouwen schepen
worden afgeleverd, verschillende, thans
in de vaart zijnde schepen zullen kunnen
worden afgevoerd. Aangezien ook stillig
gende schepen onderhoudskosten veroor
zaken en het wel uitgesloten is, dat al
deze schepen alsdan ooit weer dienst zul
len doen, stellen Ged. Staten voor hef
te machtigen te zijner tijd over te gaan
tot verkoop van de daarvoor het meest
in aanmerking komende vaartuigen.
Provinciaal Wegenfonds.
Naar aanleiding van een rapport van
een commissie uit hun midden en na een
breedvoerige toelichting komen Ged. Sta
ten tot de volgende voorstellen:
a. om de Wegenbelastingverordening
zoo te wijzigen, dat in de kosten van
uitvoering varj de plannen voor wegsver-
betering een bijdrage wordt verleend van
ten hoogste 75 pet. en dat dit maximum
evenwel in bepaalde gevallen, ter beoor
deeling van Ged. Staten, overschreden
kan worden;
b. als tak van dienst, waarvan in de
begrooting der Provinciale inkomsten en
uitgaven alleen worden opgenomen de
eindcijfers van de geraamde ontvangsten
en uitgaven of de geraamde voor- of na-
deelige saldi, als bedoeld in art. 116 der
Prov. wet, aan te wijzen, onder den naam
„Provinciaal Wegenonderhoudsfonds" alle
bezittingen en schulden, inkomsten en
uitgaven ter zake van het onderhoud van
de wegen, die overeenkomstig het Provin
ciaal wegenplan verbeterd en bij de Pro
vincie in beheer en onderhoud zijn, en
daarvoor een overgelegde verordening
vast tc stellen.
G. De hegrooting van het Provinciaal
Wegenfonds voor 1932 in ontvangsten en
uitgaven vast te stellen op f 827.467.34.
D. de rekening over 1930 van het Prov.
wegenfonds vast te stellen in ontvangsten
op f 735.251.34-, de uitgave op f279.513.56
en het goed slot op f 455.737.7S.
Wijziging Prov. Wegenplan en
Wegenbelastingverordening.
Van het hoofdbestuur der Voroen. „Rij
wielpad Walcheren" kwam verleden jaar
een verzoek in om subsidie in de onder
houdskosten van rijwielpaden, doch later
een verzoek om dit niet te behandelen,
daar een nader adres in het voornemen
lag. Dit is nimmer ontvangen.
Toch heeft de aangelegenheid van den
aanleg en onderhoud van rijwielpaden
en de eventueole subsidieering vanwege
de provincie de belangstelling van Gei.
Staten behouden.
Ten eerste waren zij van meening, dat
rijwielpaden, die geen deel uitmaken van
ew.r op het i.'rov Wegenplan voorkomen
den weg, dooh dienen om het verkeer
met rijwielen over zulk een weg geheel of
in aanzienlijke mate over te nemen, voor
een bijdrage in aanleg en onderhoud in
aanmerking kwamen. De Minister van
Waterstaat haaf' dit wat het rijwielpad
Vliggingen-Zoutelande betreft, onder
schreven en ook voor doortrekking via
Wcstkapelle naar Domburg. Daarvoor is
ncodig dat het rijwielpad Vlissingen-
Domburg op het provinciaal wegenplan
wo dt gebracht. Voor den aanleg stellen
Ged. Staten overeenkomstig het advies
van den hoofdingenieur van den Prov.
Waterstaat een subsidie van 75 pet. voer
en voor het onderhoud f 25 per K.M. Zij
stellen voor rie verordeningen in dien
geest, te wijzigen.
In de tweede plaats moet worden gelet
op die rijwielpaden, die niet bij eenigen
weg, voorkomende in het wegenplan be-
hooren. Daarop is het voorgaande niet
van toepassing en op eenigen steun voor
deze paden kan mitsdien geenerlei aan
spraak worden gemaakt. Ook zouden de
financieele omstandigheden dergelijken
steun voorshands onmogelijk maken.
Afkoop Tollen.
Ged. Staten stellen voor over te gaan tot
afkoop van de tollen op weg nr 20,van het
Prov. Wegenplan (HoofdplaatNieuw-
landschemo'en) on op weg nr 23b (Phi
lippineDriekwart) en wel door aan de
gemeenten Hoofdplaat en Philippine resp.
f 11.015 en f 13.405 uit te keeren, van
welke bedragen de rente uitsluitend mag
gebruikt worden voor onderhoud van
genoemde wegen.
Verbetering steigers te Kortgene
en Wolf aartsdijk,
Ged. Staten vragen een crediet aan van
f3930 voor een niet onaanzienlijke ver
betering en versterking van de steigers te
Kortgene en te Wolphaartsdijksche veer,
zoomede van de daarheen leidende toe-
gangsbruggen. Een meer uitgebreide ver
betering zou ten minste f 45.000 kosten
doch waarschijnlijk meer en een derge
lijke uitgave achten Ged. Staten voor deze
objecten in den tegenwoordigen tijd niet
verantwoord.
Subsidie Stoomtram Walcheren.
Door de N.V. Stoomtram Walcheren is
gevraagd tot dekking van het tekort van
haar stoomtrambedrijf over 1931, ge
raamd op f23000, haar een subsidie
te verleenen tot een bedrag van f 9635.
Hoewel zij het helang, dat de streek hij
het personen- en goederenvervoer van
deze stoomtram heeft, niet ontkennen,
meenen Ged. Staten het verleenen van
een subsidie te moeten ontraden, zulks
met het oog op den toestand der Provin
ciale geldmiddelen.
Geldleening.
Blijkens een nader te melden nota om
trent de financieele verhouding tusschen
de Provincie en de N.V. „VZEM" is in
den laatsten tijd niet geleend voor de
buitengewone uitgaven voor de electrifi-
catie. Hiertoe was te minder aanleiding,
omdat deze uitgaven konden worden gefi
nancierd met aanwezige kasmiddelen. En
door opneming in 1930 van de geldle
ning 1930 voor buitengewone werken ad
f 3.COO.O 0. Ihans echter zijn de werken
waarvoor de bedoelde leening is aange
gaan, goeddeels voltooid of zal dit binnen
kort het geval zijn. De geleende gelden
zullen dan geheel noodig zijn. voor het
doel, waan'oor zij feitelijk bestemd zijn.
Hieruit volgt, dat het tijdstip waarop de
leening groot f 4,058.030, waartoe op 16
Juni 1930 werd besloten, tot dekking van
de kosten van electrificatie zou worden
aangegaan, reeds is bereikt. Bij de po
ging geld op te nemen zijn Ged. St. gestuit
op het bezwaar, dat de gestelde rente-li
miet onder de huidige omstandigheden te
laag is, n.l. 5 pet. Aangezien zij een aan
nemelijke aanbieding ontvingen voor een
bedrag van f 510.000 hebben Ged. Staten
met toestemming van den geldgever dit
bedrag, totdat de rente-limite zou zïjh
verruimd, opgenomen bij wijze van kas-
geldleening. Binnen afzienbaren tijd zal
nog een bedrag van ten hoogste 1.003.000
dienon te worden opgenomen. Tenein
de in verband met de onzekere tijdsom
standigheden een speling te hebben zal
het aanbeveling verdienen de rente be
rekend tegen pari-koers te stellen op zes
percent, inaar dit alleen als maximum.
Ged. Staten doen een voorstel, hoe on
gaarne ook, in dien geest.
Opnemen Kasgeld.
Bij besluit van 24 November werden
Ged. Staten voorloopig voor den tijd van
één jaar, gemachtigd kasgeld op te nemen
tot een maximum van ten hoogste f2
millloen. Aangezien de Provincie ook na
afloop van dat jaar, zij het wellicht niet
doorloopend, kasgeld zal moeten opne
men, is het noodzake'ijk de geldigheids
duur van de verstrekte machtiging te ver
lengen. Ged. Staten stellen voor dit in
verhand met de onzeke e tijdsomstandig
heden voorloopig slechts te doen voor
het jaar 1933.
Toepassing art. 161 Provinciale wet,
Ter voldoening aan he»t bepaalde bij het
besluit, van 12 November 1929, deelen
Ged, Staten mede, da.t zij van 10 April
1931 10, 11 Maart 1932 verschillende be
sluiten namen tot aankoop van een woon
huis, schuur en erf, van een aantal per-
ceelen grond in verband met uitgevoerde
of nog in uitvoering zijnde wegsverbete-
ringen tot een gezamenlijk bedrag van
f 46.534.3°, en dat deze hesluiten van hun
college Koninklijk zijn goedgekeurd,
Financieele verhouding Provin-
cieN.V. „PZEM".
Ter voldoening aan de toezegging ge
daan bij de behandeling der hegrooting
voor 19,.'2 doen Ged. Staten eenige mede-
deelingen betreffende de financieele ver
houding tusschen de provincie en de N.V.
1 ZEM., waaruit zij rosumccren, dat de
restanten der geldleening bedragen
f 5.367.5C0; dat gedekt is uit midde'en van
de reserve der Prov. Stoombootdiensten
f 855.832.89 en dat nog moet worden ge
leend f 1.545.675.49, totaal dus een be
drag van f 7.769.C08.S8. Dit bedrag is
rond f 900.000 lager dar, in totaal aan ka
pitaal aan de N.V. PZEM is verst-ekt,
zoodat kan worden aangenomen, dat het
aandeelenkapitaal thans schuldvrij bezit
is van de Provincie.
Een Rotterdamsche molen
afgebrand. Gisteravond is de voor
malige snuifmolen aan de Langekade te
Rotterdam in vlammen opgegaan. Deze
houten molen, die uit de 18e eeuw da
teerde, stond op een stuk opgespoten ter
rein, dat bestemd is voor de uitbereiding
van den Kralinger Hout. Hij was eigen
dom van de gemeente geweest en nader
hand overgegaan aan de Vereeniging De
Hollandsche Molen.
Gisteravond hebben kwajongens in den
molen een vuurtje gestookt, met het ge
volg, dat de molen in brand is geraakt
en weldra in lichte laaie stond.
De brand was op verren afstand te zien
en uiteraard trok hij veel belangstelling
Een aantal menscnen zijn in den modder
gezakt. Een juffrouw heeft er het bewust
zijn bij verloren.
De zeermerkwaardige voor
spelling was een grapje. De in
het „Hbl." verschenen en ook door ons
overgenomen medeeling van Jhr W. A.
Ortt omtrent een voorspelling, welke in
1667 gepubliceerd zou zijn in de „Oprechte
Haarlemmer", heeft ook de aandacht ge
trokken van de tegenwoordige redactie
van dit allercerwaardigst dagblad.
Zij verklapt thans in haar nummer van
15 dezer, dat er nooit sprake is geweest
van een dergelijke voorspelling in de 17e
eeuw, maar dat dc heer Ortt eenvoudig
het slachtoffer is geworden van een my
stificatie!
„Ter gelegenheid van den 30en verjaar
dag van H. M. de Koningin-Moeder
lezen wij thans in genoemd blad heeft
de toenmalige redactie van de „Opr.
Haarl. Crt." zich een aardigheid veroor
loofd.
Zij heeft n.l. een „origineeie" O. H. C.
samengesteld, gedateerd 2 Augustus 1667.
In dat blad nu komt de merkwaardige
voorspelling voor. Wat deze werkelijk
waard is, zal de lezer, die het blaadje
wat nauwkeuriger doorleest, spoedig be
merken, immers men vindt er adverten
ties in van... Münchener bier, Cacaopoe*
der, de Nedcrlandtse Biscuytfabriecque.
een tentoonstelling van voedingsmiddelen
enz., terwijl men aan den voet van het
biad de volgende medcdeeling leest: „Door
den Uytgeever decser Opreghte Haer-
lemse Courante wert beright, dat hy voor
nemens is by naeder advertissement deese
waereltberoemde Courante daegelycx in
dobbel, ja noch veel groter gestaltenisse
in 't light te geve, totten prys van 3 gld.
10- st. overt vierendeel jaera."
Dat na bijna een halve eeuw dit gees
tige blaadje nog slachtoffers zou maken,
hebben onze voorgangers van 1887 klaar
blijkelijk niet durven voorspellen
De arrestatie dor valse he
munters. Omtrent de arrestatie van
de drie valsche munters, die gisteren door
de politie te Amsterdam zijn „geknipt"
vernemen wij nog nader, dat toen de
politie gisterenmorgen om negen uur een
inval deed, de bewoners nog sliepen.
Een der gearresteerden is vroeger druk
ker geweest. De twee anderen zijn een
28-jarigen gewezen café-houder en diens
24-jarigen broer.
In totaal heeft de politie 800 valsche
bankbiljetten van 10 gulden in beslag
genomen. Blijkbaar waren de valsche
munters van plan om, voor zij de bil
jetten gingen uitgeven, de sporen van
de vervaardiging te doen verdwijnen. De
cliché's waarmode de bankb.iljotten zijn
gedrukt, waren althans reeds verdwenen.
Deze oliché's zijn gemaakt door een
goed bekendstaande clichó-labriek. Deze
had de -opdracht om deze cliché's te ma
ken aanvaard, omdat 2ij zouden dienen
voor een reclameobject.
Tienduizend gulden
opgelicht. Gistermorgen is de con
cierge aan het Kantongerecht te Amster
dam, de heer R., gearresteerd. Deze ar
restatie is geschied, omdat hij in zijn par
ticulieren tijd zich schuldig heeft gemaakt
aan oplichting. Hij beweerde een groote
erfenis gekregen te hebben van een aan
zienlijk familielid in Rusland. Op deze
ei'fenis, die alleen in 's mans verbeelding
bestond, beeft bij van een aantal goedige
burgers bedragen geleend. Voor zoover
thans is na te gaan beloopen deze bedra
gen te zamen ongeveer 10.C0D gulden.
Kantongerecht te Goes.
Door den Kantonrechter te Goes zijn
veroordeeld wegen3 overtreding:
Straatschenderij: J. A. B., Kapelle, een
berisping; F. C., Heinkenszand, ontslag
van rechtsvervolging; G. V., 's Heereu-
hcok, vrijspraak.
Zonder vergunning zich bevinden op
een spoorbaan: 1J. P., 'sHeer Arendsker-
kte f 15 of 15 d. h.
.i.ls schipper oen rijkskanaal bevarendo
geen reglement aan boord hebben: W. H.
B., Dinteloord f2 of 2 d.
Schelpdieren rapen aan voet van een
zeedijk: J. v. A., Wemeldinge f 0.50 of 1
d. b.
Zich bevinden op ecu anders perceel in
de Schelde: a, R. d. Ah, Bruinisse f 10
ot 10 d. h.
Zich met een vischtuig bij een binnen-
water bevinden voor welk vischw ter men
geen Tergunning beeft tot visschen: P. H.,
J. A. W. S., HoogerLeida f 10 of 10 d. h.,
netten verbeurd vericlaa 'd.
Te Kapeilo harder rijden dan 20 K.M.
per uur. J. K., Ierseke f 5 of 5 d. h.;
A. L. J. S., Bergen op Zoom f 10 of 10
cl. h.
l'e Kleetinge venten zonder vergunning;
P. J. K., zonder bekende woonplaats f 3
of 3 d. h.
Met. een niet ingeschreven vrachtauto
rijden: J. L. T., Goes f 3 of 3 d. h.
Auto rijden zonder rijbewijs: J. G., Ka
pelle f3 of 1 w. t.sch.;
Als vo en en zonder voldoende voor
lichten: A. W. v. d. V. te Biezelinge f 10
en f 5 b. of 10 en 5 d. h.
Met auto rijden zonder noodzaak over
een rijwielpad: E. G. P., Ellewoutsdijk,
f 5 of 5 d. h.
Met auto rijden zonder voldoende voor
lichten: J. D. tc Neuzen f 5 of 5 d. h.;
J. R. G. L., Nijmegen f 10 of 10 d. h.
Met een auto rijden zonder voldoende
remmen: A. A. B., Goes, A. W. K., Oude-
lande f5 of 5 d.; J. T. J. P., Breda, E.
C. P., Ellewoutsdijk, L. P. v. O., Ierseke
f 10 of 10 d. h.
's/ vonds fietsen zonder reflector: W.
J. II. K. te Kapelle f 0.50 of 1 d. h.
De moord te Naaldwijk.
De Haagsche Rechtbank deed uitspraak
in de zaak tegen de 22-jarige letterzettor
J. P. Th. de B.. thans gedetineerd, tegen
wien door het O. M., ter zake van moord,
subs, doodslag op de 16-jarige Jacoba van
der C., aldaar, zes jaar gevangenisstraf,
door te brengen in een bijzondere strafge
vangenis is geëischt, met ter beschikking
stelling van de Regeering.
De rechtbank veroordeelde verdachte
geheel overeenkomstig het requisitoir van
het O. M.