Gemengd Nieuws. Rechtzaken Stukken voor de Piovinciale Staten van Zeeland. Herbenoemd werd tot dijkgraaf de beer J. Zanaee Az. en tot gezworene de heer J. Vermeuie. Goes. Woensdagavond vergaderde de „Hanze" Dhr Baars, vicc-voorzitter,. leid de de vergadering. Men deelde het standpunt, reeds inge nomen door „Handelsbelangen", dat, ge zien de groote voorbereiding, het volgend jaar eerst een tentoonstelling kan 'wor den gehouden en men zich dit jaar beter tot een winkelweek bepalen kan. In do commissie van voorbereiding dier win kelweek werden gekozen de heeren Burgs, De Jong en Koch. De verkiezing van een voorzitter bleek moeilijk. Diverse stemmingen werden ge- honden, doch daar de gekozenen bedank ten, en de aangezochten evenmin lust be toonden, werd de verkiezing aangehouden tot een volgende vergadering. Kapollo. In algemeene ledenvergadering kwam de landbouwvereemging, afdeeling van de Z. L. M., bijeen onder voorzitter schap van dhr H. A. Nijssen J. Az. Met algemeene instemming werd beslo ten de pas opgerichte vereeniging den naam te doen dragen: „Ons Belang". Een. reglement werd vastgesteld, waarop goedkeuring zal gevraagd worden van het Hoofdbestuur van de Z. L. M. Een officieel bestuur werd gekozen, be staande uit de heeren: P. W. van Over- beeke, voorzitter; H. A. Nijssen J. Az., vice-voorzitter; D. Ganseman, secretaris; Jac. Balkenende, penningmeester en D. Rouw, commissaris. Ierseke. De tuinman Fr. Nieuwenhui- zen had gisteren een ongeluk met een frase-machine in den boomgaard van den heer van Harmel9n. Een tand sloeg dwars door zijn hand heen. Ernstig verwond moest hij zich onder behandeling stellen van Dr Klnkenberg. De tuinbouwvereeniging E. M. M., voorzitter G. Kosten, secretaris A. Slabbe- koorn, besloot op 15 en 16 September a.s. een tentoonstelling te organiseeren van tuinbouwproducten en alle soorten fruit. Medewerking van alle vooraanstaande kweekers alhier is bereids toegezegd. Hoogstwaarschijnlijk zal ook „Floralia" in die dagen een tentoonstelling houden. Gonrsdijk. Alhier is opgericht een Chr. Zangvereeniging „Sursum Gorda" met aanvankelijk 31 leden. Als directeur werd benoemd dhr M. do Mol te Kamperland. Tcmeuzen. De jaarlijksche Schooldag uitgaande van den Scholenbond „Land van Axel" werd ditmaal gehouden in de Gereformeerde kerk alhier. De bijeenkomst werd geopend door den voorzitter, dhr J. G. Jansen van Driewegen. Als spreker trad op de Weleerw. heer 'Ds P. Gh. van der Vliet, Geref. predikant te Utrecht, die in de middagvergadering sprak over: „De oude Bijbel en de jonge kinder) ziel". In de avondbijeenkomst handelde spr. over: „Het verstand, het gevoel en de wil als zielskrachten". Voor beide bijeenkomsten die ten doel hadden de belangen van het christe lijk onderwijs nader te brengen tot ons volk was de opkomst zeer bevredigend. Exploitatie Provinciale Stoom- bootdienst Vlissingen—Neuzen Ged. Staten deelen mede, dat reeds aan een commissie uit hun midden was opgedragen een rapport uit te brengen over dezen dienst, toen de Minister van Waterstaat berichtte, dat met ingang van 1 Januari deze dienst van rijkssubsidie zou worden uitgesloten. Op 3 Maart j.l. meldde de minister echter, dat voor 1932 de Rijkssubsidie ook voor dezen dienst nog zou gelden, doch na 1 Januari 1933 deze BUbsidie achterwege b 1 ij f t, ook wegens de vermindering, die de betrokken post op de Rijksbegrooting voor 1933 ral moeten ondergaan. Reeds door den eersten brief van den minister was earner de vraag omtrent het el of niet voortbestaan van de lijn Vlissingen— Neuzen in een geheel ander licht gesteld. Van het meer theoretische was zij over gebracht op het gebied der werkelijkheid en een uitspraak werd door de omstan digheden een eisch. De genoemde com missie kwam tot de volgende conclusies: 1. Al beschouwt men de lijn Vlissin genNeuzen niet als een lijn van door gaand verkeer, toch mag daarin door den Minister geen aanleiding worden gezien de rijksbijdrage voor die lijn in te trek ken, zoolang de provincie haar aandeel blijft betalen in de tekorten op de lijnen, die wel tot het doorgaand verkeer ge rekend moeten worden. 2. Opheffing van de lijn Vlissingen— Neuzen brengt voor het reizend publiek mede een langduriger en minder geriefe lijke reis, die bovendien veel duurder zal worden. Op het reizend publiek zal daar door een zwaardere last gelegd worden, die te schatten ls op minstens f25.000 per jaar. 3. Door de opheffing zal de verkeers mogelijkheid, zoowel van het personen- als van het vrachtvervoer, beperkt wor den. Daaraan moet tegemoet gekomen worden door uitbreiding van de diensten op de lijn Neuzen—Hoedekenskerke met één diehst en door het inleggen van extra diensten tusschen Neuzen en Vlissingen tijdens het fruitseizoen. Hierdoor wordt de te verkrijgen besparing beperkt. 4. Het aangaan van een overeenkomst met de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg maatschappij, teneinde vlugge aansluiting tusschen Neuzen—Schoondijke—Breskens te verkrijgen, zal zoodanige offers vra gen, dat de besparing, door de opheffing van don dienst Vlissingen—Neuzen te verkrijgen, beperkt wordt tot een mini maal bedrag en moet mitsdien worden ontraden. 5. De tekorten op den dienst Vlissingen Neuzen zijn van dien aard, dat zij, ge zien de financieele positie der provincie, niet door de Provincie alléén gedragen kunnen worden. Handhaving van het besluit van den Minister van Waterstaat om geen bij dra ge meer te verleenen moet dan ook leiden tot opheffing van den dienst, met alle daaraan verbonden schadelijke gevol gen. 6. De te bereiken besparing bedraagt, rekening houdende met de kosten der sub 3 bedoelde maatregelen f 29.530, waar van het aandeel van het Rijk bedraagt 80 pCt. De vijfde conclusie kon hoezeer zij in het licht der beschouwingen vrijwel on aanvechtbaar scheen, Ged. Staten aller minst bevredigen. Zij droegen daarom de commissie op, nader te overwegen, of in standhouding van den dienst, zij het dan wellicht op eenigszins anderen voet, toch nog niet zonder al te groote lasten voor de Provincie verkregen zou kunnen wor den, rekening houdende met de ingevoer de opheffing van den eersten dagelij k- schen dienst VlissingenNeuzen en terug, wat reeds een vermoedelijke be sparing van ongeveer f 14.000 zal betee- kenen. Het daarop volgende eindrapport der commissie geeft natuurlijk alleen ramin gen aan, maar er blijkt uit, dat de exploi tatie mogelijk wordt geacht met de Schou wen of met een nieuw schip en dan resp. f 11.727 en f15.460 goed slot wordt ge raamd, waarbij Ged. Staten er echter op wijzen, dat bij de verdeeling der alge meene kosten ook de lijnen waarvoor het rijk subsidie geeft, zijn betrokken en dat de regeering deze dus ook moet goed keuren. Ged. Staten achten dc kans, dat dit niet zal gebeuren uiterst gering, doch vinden er toch aanleiding in voor te stel len, den dienst Vlissingen Neuzen'ook na 1 Januari 193 3, doch alsdan geheel voor reke ning der Provincie, voorloopig te bestendigen, Voorloopig zal de dienst met het s. s. Schouwen worden uit gevoerd, om na te gaan of de lijn VlissingenNeuzen levensvatbaarheid heeft, voor en aleer de Provincie belast wordt met een voor die lijn nieuw t.e bouwen schip. Bouw motorschepen voor den Wester-Scheldedienst. Bij het voorafgaande zinspeelden Ged. Staten reeds met een enkel woord op een voorstel voor den bouw van drie nieuwe schepen. Ged. Staten hebben in gevolge de beschikbaarstelling van f140 duizend voor den ombouw van het s.s. Zeeuwsch-Vlaanderen, een aanbesteding gehouden, waarbij de inschrijvingen lie pen van f96.700 tot f140.000. Dit zoo uit eenloopend prijsverschil deed de vraag rijzen, of het geen aanbeveling zou ver dienen, in plaats van tot die verbouwing van oen oud schip, over te gaan tot den bouw van een geheel nieuw schip, temeer waar de Zeeuwsch-Vlaanderen reeds 10 jaar oud is en nog 14 jaar zou kunnen medegaan on een nieuw schip natuurlijk veel langer. 1-Iet bureau Cornelissen te Amsterdam bracht een rapport uit, waaruit blijkt, dat een nieuwe motorboot van 45 M. lang; breed op het dek 8.50 M. en met een snel heid van maximaal 12 Eng. zeemijl per uur, f175.000 zal kosten en de exploitatie van zulk een motorboot f4390 voordeeliger zal zijn dan van de Zeeuwsch-Vlaanderen. Hetgeen geldt voor de Zeeuwsch-Vlaande ren geldt ook voor de Luctor et Emergo, zij hot dan ook, dat de verbouwingskosten voor dit schip vermoedelijk iets lager zou den zijn, omdat dit schip indertijd reeds verlengd werd. Wordt overeenkomstig het voorstel besloten tot den bouw van twee motorbooten vcor de We,-verschelde, dan ligt het In he: voornemen van Ged. Sta ten om een dezer schepen den dienst tus schen Neuzen en Hoedekenskerke te doen uitvoeren en het andere evenals dit de bedoeling was met de Luctor et Emergo te bestemmen voor de algemeene vervan ging van tijdelijk uit de vaart zijnde schepen. Ged. Staten stellen dan ook voor het ocsluit van 15 December j.l. tot ver bouw van de Zeeuwsch-Vlaanderen in te trekken en in plaats daarvan een crediet h- verleenen van f350.000 voor den bouw van twee motorschepen. Bouw, motorschip voor den Oos- terscheldedienst. Door den bouw van meer dar, één schip zullen de bouwkosten allicht lager worden, en ook in de exploitatie zal het gebruik van verschillende schepen onge twijfeld besparing medebrengen. Dit zou op zichzelf geen voldoende reden zijn om den bouw voor te stéllen van een nieuw schip ten behoeve van den dienst op de Ooster-Schelde. Deze dienst wordt uitge oefend door de Noord-Beveland, gebouwd in 1912, op welk schip evenwel slechts plaats is voor een beperkt aantal auto's, terwijl op de Oosterschelde, evenals op de Westerschelde, het vervoer van auto's hand over hand toeneemt. De vraag of de Zuid-Beveland of de Noord Beveland voor dit verkeer geschikt zouden te ma ken zijn, deed zien, dat zulks met hooge kosten gepaard zou gaan. Dit is de oor zaak, dat Ged. Staten het voorstel doen tot den bouw van een geheel nieuw schip, waardoor tevens aan de zoowel door hen als door de Staten als gerecht vaardigd erkende verlangens van de be woners van Schouwen-Duiveland zal wor den tegemoet gekomen, Moesten Ged. Sta t8n tot dusverre ontraden op deze ver langens in te gaan, thans schijnt het wel een bij uitstek geschikt tijdstip om tot den bouw van dit schip te besluiten. Naar aanleiding van een vraag van Ged. Staten heeft de hoofdingonieur ge rapporteerd, dat verbreeding van het ha venkanaal te Zierikzee en het uitbagge ren van de zwaaiplaats in ieder geval zal moeten geschieden en dat ook een beschoeiing of andere voorziening wel noodig zal blijken, doch voorloopig ach terwege zal kunnen blijven. Ged. Staten wijzen er op, dat bij het toestaan van f 175.000 voor de nieuwe boot voor dezen dienst er wel aan gedacht moet worden, dat binnen korter of langer tijd eveneens beschikt zal moeten worden over rond f32.000 voor deze beschoeiing of andere voorziening Het schijnt billijk, dat de gemeente Zie e, die in het ver leden heeft bijgedragen in de kosten van verbetering van haven en zwaaiplaats en die bij de verbetering wel het grootste belang heeft, ook ln de hier geraamde kosten een deel draagt. De onderhande lingen hierover zijn nog hangende. Ver eenigen de Staten zich met de voorstellen, dan zal daarvan het gevolg zijn, dat, naarmate de nieuw te bouwen schepen worden afgeleverd, verschillende, thans in de vaart zijnde schepen zullen kunnen worden afgevoerd. Aangezien ook stillig gende schepen onderhoudskosten veroor zaken en het wel uitgesloten is, dat al deze schepen alsdan ooit weer dienst zul len doen, stellen Ged. Staten voor hef te machtigen te zijner tijd over te gaan tot verkoop van de daarvoor het meest in aanmerking komende vaartuigen. Provinciaal Wegenfonds. Naar aanleiding van een rapport van een commissie uit hun midden en na een breedvoerige toelichting komen Ged. Sta ten tot de volgende voorstellen: a. om de Wegenbelastingverordening zoo te wijzigen, dat in de kosten van uitvoering varj de plannen voor wegsver- betering een bijdrage wordt verleend van ten hoogste 75 pet. en dat dit maximum evenwel in bepaalde gevallen, ter beoor deeling van Ged. Staten, overschreden kan worden; b. als tak van dienst, waarvan in de begrooting der Provinciale inkomsten en uitgaven alleen worden opgenomen de eindcijfers van de geraamde ontvangsten en uitgaven of de geraamde voor- of na- deelige saldi, als bedoeld in art. 116 der Prov. wet, aan te wijzen, onder den naam „Provinciaal Wegenonderhoudsfonds" alle bezittingen en schulden, inkomsten en uitgaven ter zake van het onderhoud van de wegen, die overeenkomstig het Provin ciaal wegenplan verbeterd en bij de Pro vincie in beheer en onderhoud zijn, en daarvoor een overgelegde verordening vast tc stellen. G. De hegrooting van het Provinciaal Wegenfonds voor 1932 in ontvangsten en uitgaven vast te stellen op f 827.467.34. D. de rekening over 1930 van het Prov. wegenfonds vast te stellen in ontvangsten op f 735.251.34-, de uitgave op f279.513.56 en het goed slot op f 455.737.7S. Wijziging Prov. Wegenplan en Wegenbelastingverordening. Van het hoofdbestuur der Voroen. „Rij wielpad Walcheren" kwam verleden jaar een verzoek in om subsidie in de onder houdskosten van rijwielpaden, doch later een verzoek om dit niet te behandelen, daar een nader adres in het voornemen lag. Dit is nimmer ontvangen. Toch heeft de aangelegenheid van den aanleg en onderhoud van rijwielpaden en de eventueole subsidieering vanwege de provincie de belangstelling van Gei. Staten behouden. Ten eerste waren zij van meening, dat rijwielpaden, die geen deel uitmaken van ew.r op het i.'rov Wegenplan voorkomen den weg, dooh dienen om het verkeer met rijwielen over zulk een weg geheel of in aanzienlijke mate over te nemen, voor een bijdrage in aanleg en onderhoud in aanmerking kwamen. De Minister van Waterstaat haaf' dit wat het rijwielpad Vliggingen-Zoutelande betreft, onder schreven en ook voor doortrekking via Wcstkapelle naar Domburg. Daarvoor is ncodig dat het rijwielpad Vlissingen- Domburg op het provinciaal wegenplan wo dt gebracht. Voor den aanleg stellen Ged. Staten overeenkomstig het advies van den hoofdingenieur van den Prov. Waterstaat een subsidie van 75 pet. voer en voor het onderhoud f 25 per K.M. Zij stellen voor rie verordeningen in dien geest, te wijzigen. In de tweede plaats moet worden gelet op die rijwielpaden, die niet bij eenigen weg, voorkomende in het wegenplan be- hooren. Daarop is het voorgaande niet van toepassing en op eenigen steun voor deze paden kan mitsdien geenerlei aan spraak worden gemaakt. Ook zouden de financieele omstandigheden dergelijken steun voorshands onmogelijk maken. Afkoop Tollen. Ged. Staten stellen voor over te gaan tot afkoop van de tollen op weg nr 20,van het Prov. Wegenplan (HoofdplaatNieuw- landschemo'en) on op weg nr 23b (Phi lippineDriekwart) en wel door aan de gemeenten Hoofdplaat en Philippine resp. f 11.015 en f 13.405 uit te keeren, van welke bedragen de rente uitsluitend mag gebruikt worden voor onderhoud van genoemde wegen. Verbetering steigers te Kortgene en Wolf aartsdijk, Ged. Staten vragen een crediet aan van f3930 voor een niet onaanzienlijke ver betering en versterking van de steigers te Kortgene en te Wolphaartsdijksche veer, zoomede van de daarheen leidende toe- gangsbruggen. Een meer uitgebreide ver betering zou ten minste f 45.000 kosten doch waarschijnlijk meer en een derge lijke uitgave achten Ged. Staten voor deze objecten in den tegenwoordigen tijd niet verantwoord. Subsidie Stoomtram Walcheren. Door de N.V. Stoomtram Walcheren is gevraagd tot dekking van het tekort van haar stoomtrambedrijf over 1931, ge raamd op f23000, haar een subsidie te verleenen tot een bedrag van f 9635. Hoewel zij het helang, dat de streek hij het personen- en goederenvervoer van deze stoomtram heeft, niet ontkennen, meenen Ged. Staten het verleenen van een subsidie te moeten ontraden, zulks met het oog op den toestand der Provin ciale geldmiddelen. Geldleening. Blijkens een nader te melden nota om trent de financieele verhouding tusschen de Provincie en de N.V. „VZEM" is in den laatsten tijd niet geleend voor de buitengewone uitgaven voor de electrifi- catie. Hiertoe was te minder aanleiding, omdat deze uitgaven konden worden gefi nancierd met aanwezige kasmiddelen. En door opneming in 1930 van de geldle ning 1930 voor buitengewone werken ad f 3.COO.O 0. Ihans echter zijn de werken waarvoor de bedoelde leening is aange gaan, goeddeels voltooid of zal dit binnen kort het geval zijn. De geleende gelden zullen dan geheel noodig zijn. voor het doel, waan'oor zij feitelijk bestemd zijn. Hieruit volgt, dat het tijdstip waarop de leening groot f 4,058.030, waartoe op 16 Juni 1930 werd besloten, tot dekking van de kosten van electrificatie zou worden aangegaan, reeds is bereikt. Bij de po ging geld op te nemen zijn Ged. St. gestuit op het bezwaar, dat de gestelde rente-li miet onder de huidige omstandigheden te laag is, n.l. 5 pet. Aangezien zij een aan nemelijke aanbieding ontvingen voor een bedrag van f 510.000 hebben Ged. Staten met toestemming van den geldgever dit bedrag, totdat de rente-limite zou zïjh verruimd, opgenomen bij wijze van kas- geldleening. Binnen afzienbaren tijd zal nog een bedrag van ten hoogste 1.003.000 dienon te worden opgenomen. Tenein de in verband met de onzekere tijdsom standigheden een speling te hebben zal het aanbeveling verdienen de rente be rekend tegen pari-koers te stellen op zes percent, inaar dit alleen als maximum. Ged. Staten doen een voorstel, hoe on gaarne ook, in dien geest. Opnemen Kasgeld. Bij besluit van 24 November werden Ged. Staten voorloopig voor den tijd van één jaar, gemachtigd kasgeld op te nemen tot een maximum van ten hoogste f2 millloen. Aangezien de Provincie ook na afloop van dat jaar, zij het wellicht niet doorloopend, kasgeld zal moeten opne men, is het noodzake'ijk de geldigheids duur van de verstrekte machtiging te ver lengen. Ged. Staten stellen voor dit in verhand met de onzeke e tijdsomstandig heden voorloopig slechts te doen voor het jaar 1933. Toepassing art. 161 Provinciale wet, Ter voldoening aan he»t bepaalde bij het besluit, van 12 November 1929, deelen Ged, Staten mede, da.t zij van 10 April 1931 10, 11 Maart 1932 verschillende be sluiten namen tot aankoop van een woon huis, schuur en erf, van een aantal per- ceelen grond in verband met uitgevoerde of nog in uitvoering zijnde wegsverbete- ringen tot een gezamenlijk bedrag van f 46.534.3°, en dat deze hesluiten van hun college Koninklijk zijn goedgekeurd, Financieele verhouding Provin- cieN.V. „PZEM". Ter voldoening aan de toezegging ge daan bij de behandeling der hegrooting voor 19,.'2 doen Ged. Staten eenige mede- deelingen betreffende de financieele ver houding tusschen de provincie en de N.V. 1 ZEM., waaruit zij rosumccren, dat de restanten der geldleening bedragen f 5.367.5C0; dat gedekt is uit midde'en van de reserve der Prov. Stoombootdiensten f 855.832.89 en dat nog moet worden ge leend f 1.545.675.49, totaal dus een be drag van f 7.769.C08.S8. Dit bedrag is rond f 900.000 lager dar, in totaal aan ka pitaal aan de N.V. PZEM is verst-ekt, zoodat kan worden aangenomen, dat het aandeelenkapitaal thans schuldvrij bezit is van de Provincie. Een Rotterdamsche molen afgebrand. Gisteravond is de voor malige snuifmolen aan de Langekade te Rotterdam in vlammen opgegaan. Deze houten molen, die uit de 18e eeuw da teerde, stond op een stuk opgespoten ter rein, dat bestemd is voor de uitbereiding van den Kralinger Hout. Hij was eigen dom van de gemeente geweest en nader hand overgegaan aan de Vereeniging De Hollandsche Molen. Gisteravond hebben kwajongens in den molen een vuurtje gestookt, met het ge volg, dat de molen in brand is geraakt en weldra in lichte laaie stond. De brand was op verren afstand te zien en uiteraard trok hij veel belangstelling Een aantal menscnen zijn in den modder gezakt. Een juffrouw heeft er het bewust zijn bij verloren. De zeermerkwaardige voor spelling was een grapje. De in het „Hbl." verschenen en ook door ons overgenomen medeeling van Jhr W. A. Ortt omtrent een voorspelling, welke in 1667 gepubliceerd zou zijn in de „Oprechte Haarlemmer", heeft ook de aandacht ge trokken van de tegenwoordige redactie van dit allercerwaardigst dagblad. Zij verklapt thans in haar nummer van 15 dezer, dat er nooit sprake is geweest van een dergelijke voorspelling in de 17e eeuw, maar dat dc heer Ortt eenvoudig het slachtoffer is geworden van een my stificatie! „Ter gelegenheid van den 30en verjaar dag van H. M. de Koningin-Moeder lezen wij thans in genoemd blad heeft de toenmalige redactie van de „Opr. Haarl. Crt." zich een aardigheid veroor loofd. Zij heeft n.l. een „origineeie" O. H. C. samengesteld, gedateerd 2 Augustus 1667. In dat blad nu komt de merkwaardige voorspelling voor. Wat deze werkelijk waard is, zal de lezer, die het blaadje wat nauwkeuriger doorleest, spoedig be merken, immers men vindt er adverten ties in van... Münchener bier, Cacaopoe* der, de Nedcrlandtse Biscuytfabriecque. een tentoonstelling van voedingsmiddelen enz., terwijl men aan den voet van het biad de volgende medcdeeling leest: „Door den Uytgeever decser Opreghte Haer- lemse Courante wert beright, dat hy voor nemens is by naeder advertissement deese waereltberoemde Courante daegelycx in dobbel, ja noch veel groter gestaltenisse in 't light te geve, totten prys van 3 gld. 10- st. overt vierendeel jaera." Dat na bijna een halve eeuw dit gees tige blaadje nog slachtoffers zou maken, hebben onze voorgangers van 1887 klaar blijkelijk niet durven voorspellen De arrestatie dor valse he munters. Omtrent de arrestatie van de drie valsche munters, die gisteren door de politie te Amsterdam zijn „geknipt" vernemen wij nog nader, dat toen de politie gisterenmorgen om negen uur een inval deed, de bewoners nog sliepen. Een der gearresteerden is vroeger druk ker geweest. De twee anderen zijn een 28-jarigen gewezen café-houder en diens 24-jarigen broer. In totaal heeft de politie 800 valsche bankbiljetten van 10 gulden in beslag genomen. Blijkbaar waren de valsche munters van plan om, voor zij de bil jetten gingen uitgeven, de sporen van de vervaardiging te doen verdwijnen. De cliché's waarmode de bankb.iljotten zijn gedrukt, waren althans reeds verdwenen. Deze oliché's zijn gemaakt door een goed bekendstaande clichó-labriek. Deze had de -opdracht om deze cliché's te ma ken aanvaard, omdat 2ij zouden dienen voor een reclameobject. Tienduizend gulden opgelicht. Gistermorgen is de con cierge aan het Kantongerecht te Amster dam, de heer R., gearresteerd. Deze ar restatie is geschied, omdat hij in zijn par ticulieren tijd zich schuldig heeft gemaakt aan oplichting. Hij beweerde een groote erfenis gekregen te hebben van een aan zienlijk familielid in Rusland. Op deze ei'fenis, die alleen in 's mans verbeelding bestond, beeft bij van een aantal goedige burgers bedragen geleend. Voor zoover thans is na te gaan beloopen deze bedra gen te zamen ongeveer 10.C0D gulden. Kantongerecht te Goes. Door den Kantonrechter te Goes zijn veroordeeld wegen3 overtreding: Straatschenderij: J. A. B., Kapelle, een berisping; F. C., Heinkenszand, ontslag van rechtsvervolging; G. V., 's Heereu- hcok, vrijspraak. Zonder vergunning zich bevinden op een spoorbaan: 1J. P., 'sHeer Arendsker- kte f 15 of 15 d. h. .i.ls schipper oen rijkskanaal bevarendo geen reglement aan boord hebben: W. H. B., Dinteloord f2 of 2 d. Schelpdieren rapen aan voet van een zeedijk: J. v. A., Wemeldinge f 0.50 of 1 d. b. Zich bevinden op ecu anders perceel in de Schelde: a, R. d. Ah, Bruinisse f 10 ot 10 d. h. Zich met een vischtuig bij een binnen- water bevinden voor welk vischw ter men geen Tergunning beeft tot visschen: P. H., J. A. W. S., HoogerLeida f 10 of 10 d. h., netten verbeurd vericlaa 'd. Te Kapeilo harder rijden dan 20 K.M. per uur. J. K., Ierseke f 5 of 5 d. h.; A. L. J. S., Bergen op Zoom f 10 of 10 cl. h. l'e Kleetinge venten zonder vergunning; P. J. K., zonder bekende woonplaats f 3 of 3 d. h. Met. een niet ingeschreven vrachtauto rijden: J. L. T., Goes f 3 of 3 d. h. Auto rijden zonder rijbewijs: J. G., Ka pelle f3 of 1 w. t.sch.; Als vo en en zonder voldoende voor lichten: A. W. v. d. V. te Biezelinge f 10 en f 5 b. of 10 en 5 d. h. Met auto rijden zonder noodzaak over een rijwielpad: E. G. P., Ellewoutsdijk, f 5 of 5 d. h. Met auto rijden zonder voldoende voor lichten: J. D. tc Neuzen f 5 of 5 d. h.; J. R. G. L., Nijmegen f 10 of 10 d. h. Met een auto rijden zonder voldoende remmen: A. A. B., Goes, A. W. K., Oude- lande f5 of 5 d.; J. T. J. P., Breda, E. C. P., Ellewoutsdijk, L. P. v. O., Ierseke f 10 of 10 d. h. 's/ vonds fietsen zonder reflector: W. J. II. K. te Kapelle f 0.50 of 1 d. h. De moord te Naaldwijk. De Haagsche Rechtbank deed uitspraak in de zaak tegen de 22-jarige letterzettor J. P. Th. de B.. thans gedetineerd, tegen wien door het O. M., ter zake van moord, subs, doodslag op de 16-jarige Jacoba van der C., aldaar, zes jaar gevangenisstraf, door te brengen in een bijzondere strafge vangenis is geëischt, met ter beschikking stelling van de Regeering. De rechtbank veroordeelde verdachte geheel overeenkomstig het requisitoir van het O. M.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1932 | | pagina 6