g «nomen moe'?n won'on. V--.~7 A» bur gerij stemt dit echter weinig hoopvol. Het eens zoo rijke Kampen, dat vermaard was om de lage belastingen, gaat, indien de toestanden zich niet spoedig wijzigen, een uierst moeilijken tijd tegemoet. Uit de houtindustrie. Met 112 stemmen voor, 8 tegen en 1 blanco heeft, naar Het Volk meldt, het personeel van Bruynzeel's deurenfabriek te Zaandam besloten, de door de directie voorgestelde verkorte werkweek te aan vaarden. De directie had het personeel voor de keus gesteld: veertig man ontslag of twee-en-dertig uur per week werken. De nieuwe Crisisvoorstellen. Op het wetsontwerp tot heffing van op centen op den suikeraccijns enz. heeft het soc.-dem. Kamerlid de heer J. ter Laan, amendementen ingediend om te doen ver vallen het invoerrecht op Zuidvruchten, de opcenten op den suikeraccijns en de verhooging der opcenten op den cigaret- tenaccijns. Minister Reymer hersteld. De minister van Waterstaat, mr. P. J. Reymer, heeft gisteren na een korte on gesteldheid, zijn ambtsbezigheden aan het departement hervat. H. M. de Koningin te Poeldijk. Gistermorgen heeft H. M. de Koningin een niet officieel bezoek gebracht aan de fruit- en groenteveiling te Poeldijk. H. M. die vergezeld was van haar hof dame Jonkvrouw D. H. van Tets en van haar adjudant, kapitein G. 0. van Keste- ren, arriveerde om half elf aan de veiling en werd ontvangen door den voorzitter, den heer J. Barendse. De bedoeling van de komst van H. M. was zich persoonlijk op de hoogte te stel- ien van den toestand van het tuinbouw bedrijf in het Westland. in de groote hal van het ve.i'lingsgebouw heeft de Koningin zich achtereenvolgens onderhouden met eenige tuinders, een bui- tenlandsch exporteur, een bimienlandsch koopman, een schipper en een landbou wer Na dit onderhoud is de Koningin ont vangen in de bestuurskamer der veiling, waar ze een gesprek voerde met den voor zitter. H. M. heeft daarbij geïnformeerd naar den toestand, de vakbelangen en de vooruitzichten van den Westlandschen tuinbouw. Voor haar vertrek heeft dhr Barendse H. M. dank gezegd voor haar bezoek en er zijn groote vreugde over uitgesproken, dat de Koningin persoonlijk zich heeft willen laten inlichten over de nooden van liet volk in dit gewest. Om half twaalf vertrok de Koningin, hartelijk toegejuicht door de talrijke per sonen, die zich voor het veilingsgebouw hadden verzameld. Steunregeling voor werkloozen. In November j.l. werden B. en W. van Amsterdam door de raadsleden Pothuis, Baas en Steinmetz uitgenoodigd zich met de gemeentebesturen van Rotterdam, Den Haag en Utrecht in verbinding te stellen, ten einde gezamenlijk bij de regeering stappen te doen, opdat de volgende verbe teringen in de steunregeling zouden wor den verwezenlijkt: den grondslag der uitkeeringen voor crisisgesteunden te brengen van f 13.50 op f 15; voor alleenstaande personen het steun bedrag te verhoogen van f 10 op f 11.50; aan ongehuwde werkloozen, die inwo nen bij hun ouders, gedurende de werk loosheid van het gezinshoofd een nader te bepalen bedrag aan ondersteuning toe te staan; aan de bestaande steunregeling zoo danige bepalingen toe te voegen, dat ook gedeeltelijk werkloozen naar een bepaal den maatstaf worden ondersteund; en gelijksoortige verbeteringen aan te brengen voor hen, die door de Instelling van Maatschappelijken Steun worden ge holpen. Thans deelen B. en W. van Amsterdam aan den Raad mede, dat, in aanmerking nemende de steeds dalende kosten van le vensonderhoud en gezien de verbeterin gen, welke in den laatsten tijd in de steun regeling der vier groote gemeenten zijn aangebracht, de vertegenwoordigers een verder gaande verbetering der steunrege ling niet noodzakelijk achtten. Ook werd er op gewezen, dat de financieele toestand der gemeenten zoodanig is, dat het niet verantwoord zou zijn, tot verhooging der steunbedragen over te gaan, terwijl voorts niet verwacht werd, lettende op de bezwEr- ren door de gemeenten ondervonden bij het tot stand brengen der huidige steun regelingen, dat de regeering een steun regeling, verder gaande dan de tegen woordige, zou goedkeuren. De slotsom dezer besprekingen was dan ook, dat er volgens de vertegenwoordigers geen voldoende aanleiding bestond, om er bij de regeering op aan te dringen, dat ce verlangde verbeteringen in de steunrege ling worden opgenomen. Na ampele bespreking dezer aangele genheid in hun college hebben B. en W. besloten, bij de regeering geen stappen tot verbetering der steunregeling te doen. De gemeentebesturen van Rotterdam, 's Gravenhage en Utrecht hebben in ge lijken zin besloten. Opleving in de texiiei-industrie. In verband met een opleving in de tex tielindustrie is de werkloosheid te Tilburg thans niet zoo groot meer dan een maan 1 te voren. Stonden op 2 Februari j.l. aa de gemeentelijke arbeidsbeurs nog 37f i geheel en/of gedeeltelijk werkloozen inge schreven, thans bedraagt dit aantal 283--, een teruggang derhalve met ongeveer 9GO personen. MIK (ie te-Ma! Mur»r':. In de gisteren gehouden vergadering van leden van „De Eendracht" te Almelo zijn na uitvoerige discussies de laatste voorstellen inzake loonsverlaging in de Almelosche textielindustrie, verworpen met een kleine meerderheid. Dit wil echter niet zeggen, dat er ge staakt zal worden. De vergadering sloot zich namelijk aan bij de conclusie, van den leider dezer bijeenkomst, dat deze stemming beteekende, dat „De Eendracht" zich onder protest neerlegt bij de loons verlaging. Met deze beslissing is practisch uitgemaakt, dat er te Almelo niet gestaakt zal worden. Concurrentie van buitenlandsche vruchtenspecerijen. De naaml. venn. G. Polak Gzn. Ranja- fabrieken te Groningen heeft in verband met het wetsvoorstel tot het heffen van 10 pet. invoerrecht op sinaasappelen en citroenen een adres aan den minister van financiën gericht, waarin wordt betoogd, dat zeer vele fabrikanten van sinaasap- pellimoude en citroenkwast voor hun fa brikaten geconserveerde sinaasappel- en citroensap uit het buitenland betrekken, terwijl zij zelf in haar fabrieken de voor ranja noodige sinaasappel- en voor ci troenkwast noodige citroensap uit de vruchten perst en hierdoor aan tal van arbeiders werk verschaft. Zij verzoekt den minister, sinaasappel- en citroensap met een evenredig recht als de vruchten te belasten, teneinde te voorkomen, dat door meer concurrentie van buitenland sche vruchtenperserijen Nederlandsche arb iders zullen worden ontslagen. LAGER PRODUCTIE-KOSTEN IN DEN LANDBOUW. Prof. Dr Ir G. Minierhoud uit Wageningen heeft te Utrecht over „De crisis in den landbouw" gesproken. Aan zijn rede ontleenen wij het vc'gende: In 1929 is in de toch reeds onbevredi gende prijzen der akkerbouwproducten een val gekomen, die voor den akkerbouw tot een ernstige crisis heeft geleid. Voor de veeteeltproducten en de fijnere tuin- bouwartikelen is de toestand nog tot het begin van 1931 dragelijk gebleven. Thans is ook daarin een zeer ongunstige wen ding gekomen. Velen van de ondernemers zijn thans reeds straatarm geworden. Ook de ar beiders in land- en tuinbouw gaan onder de gevolgen zwaar gebukt. De toch al zeer lage landarbeidersloonen zijn in den loop van 1931 in verschillende streken met on geveer 10 pet. verlaagd. In verhouding tot de prijzen van de producten tsijn de loonen op het platte land echter nog onevenredig hoog. Dien tengevolge is de werkloosheid er groot. Deze zal nog veel grooter worden, daar we voor de veehouderij en den tuinbouw nog eerst aan het begin van de crisis staan De waarde van den grond is met sprongen achteruit geloopen. Een klei-boerderij kostte bijvoorbeeld drie jaar geleden f 2500 per H.A., thans f 1500. Na afloop van den pachttermijn kunnen de pachters, als ze het zoolang kunnen uithouden, dus hun bedrijfskosten sterk verminderen De positie van de pachters is daardoor rela tief gunstiger dan die van de eigen boe ren met hypotheek. De inkomens van de verpachters zijn met ongeveer de helft gedaald. Men kan gerust zeggen, dat een derde deel van ons volk onder de crisis lijdt. Vorige crises zijn steeds mede overwon nen door kostprijsverlaging. Onze land bouw is thans technisch en economisch geheel op de hoogte van zijn tijd. Prac tisch kunnen de productiekosten alleen van beteekenis worden verlaagd, door drastische besparing op ar- beidsloonen. Uit een sociaal oogpunt is dit zeer te betreuren. Met cijfers kan echter worden aangetoond, dat er geen andere weg is, indien de prijzen niet beter worden. Aan de prijzen zelf kan de boer of tuinder niets veranderen, daar deze in een totaal onbeschut bedrijf voor de wereldmarkt werken. Daarom is bet begrijpelijk, dat de over heid zich tot taak stelt, waar mogelijk, de gevolgen van de crisis te verzachten. Natuurlijk zal men zich bewust moeten zijn, dat steun aan land- en tuinbouw geld kost. Dit geld zal door de andere groepen van de bevolking in een of anderen vorm moeten worden opgebracht. Gemeenteraad van Goes. Nadat eerst een langdurige, besloten zitting was voorafgegaan, werd gister avond te 9 uur een openbare Raadsver gadering gehouden. In behandeling kwam het reeds gepubliceerde leeningsvoorstel. Dhr v. Poelgeest vond het een be zwaar, dat de gemeenschappelijke leening in zes jaar afgelost moet worden; zoo blijft het eigenlijk een kasgeldleening. Dhr Eckhardt had liever gezien, dat Hoorn,de leening had uitgeschreven. Weth. Goedbloed merkte op, dat Goes juist aan Hoorn hulp vroeg. Dhr Crucq vroeg of wanneer het geld goedkooper werd de rente niet verlaagd kan worden. Hierop werd ontkennend ge antwoord. Dhr D e R o o zei, het een groot be zwaar te vinden, dat Goes aan Hoorn moet leenen; liever zag bij de leening bij 't Rijk geplaatst. 'De voorzitter zag geen heil in een Rijksleening. Het spijt hem, dat hij de bron niet kan noemen, waaruit de mede- deeling over de bezwaarlijke aflossings- voorwaarden der loopende voorschotten kwam. Weth. Goedbloed vond 't niet zoo erg, dat Hoorn schuldenaar werd; wij kunnen die gemeente ook onze voorwaar den stellen. Overigens is bet hier toch een leening voor zes jaar, 'n kasgeldleening geeft men gewoonlijk niet langer dan zes maanden, 't Rijk geeft slechts voor twee maanden. Dhr v. Poelgeest zeide, dat deze leening tegen een normalen toestand in gaat; er is geen dekking voor de aflos singen dus men verplaatst slechts de fi nancieele moeilijkheid. Spr. gelooft, dat men beter terecht kan. Dhr v. d. Wait vraagt of de voor waarden van het Rijk niet bekend ge maakt kunnen worden. De voorzitter zei gehoord te heb ben, dat het Rijk wil hebben, dat de af lossing van f 199.000 in één jaar tijds uit de gewone begrooting moet geschieden. Dhr De R o o zou gaarne willen, dat men de definitieve voorwaarden van het Rijk officieel zou zien te krijgen. Het voorstel in stemming gebracht wordt met 112 stemmen aangenomen (tegen de heeren v. Poelgeest en Adriaan- sen). De voorzitter gaf vervolgens een uiteenzetting over de verbetering van den Heernisseweg. Aanvankelijk bad men het nieuwe trottoir, om 'n breederen weg te krijgen, door de voortuintjes willen leg gen, maar de bewoners waren niet gene gen die af te staan. Nu komt er een trot toir aan de andere zijde en vervalt de be strating langs de tuintjes. Het gevolg hier van is dat de palen van het bovengrond- sche net in den rijweg komen en daarom verplaatst moeten worden. B. en W. za gen graag dat de Raad toestemming gaf tot een ondergrondsch net, wat de ge meente op 'n f 750 komt. Dhr H o 11 e s t e 11 e had liever eerst de zaak bij de financieele commissie aan hangig gemaakt. Dhr v. Poelgeest zag de noodzake lijkheid van trottoiraanleg niet in. Dhr E c k h a r d t wees er op, dat er al gelden uitgetrokken zijn voor verbetering van dien weg. Dhr v. Poelgeest begrijpt dan niet, dat men er mee in den, raad komt. Na eenig debat wordt tot ondergrond- schen aanleg besloten. Vervolgens interpelleerde dhr C r u c q over de werkloosheidsvoorziening. Spr. beschuldigde de gemeente van tegenwer king ten opzichte van het uitvoeren der genomen raadsbesluiten op dit gebied. Verschillende menschen werden hiervan de dupe. Men verschuilt zich achter het Rijk, of beter gezegd, achter den heer Stevens. Wij hebben geïnformeerd aan het minsterie, wat verklaarde, dat het Rijk nog nooit geëischt had wat het Goes heet te hebben voorgeschreven. Spr. protesteerde dan tegen het stop zetten der steun verleening; volgens het ministerie is dat niet noodig, dus had dhr Stevens niet zoo mogen adviseeren; laatst genoemde 'heeft de Den Haag ook ver klaard, dat Goes geen steunregeling noo dig heeft, omdat er werk genoeg is. Spr. gelooft, dat de Raad toch meer bevoegd is om hier over te oordeelen en zegt dat hij en de zijnen deze zaak zullen uitvech ten. De V o o r z. zegt met groote verbazing al die insinuaties aangehoord te hebben. Allen menschen is recht wedervaren. Spr. begrijpt niet dat dhr Crucq dhr Stevens zoo'n leelijke rol toebedeelde. Dhr Crucq moest een toontje lager zingen, want de Goesche Bestuurdersbond heeft bij de werkverschaffing iemand willen plaatsen die met zijn gezin het laatste jaar ruim f 3200 verdiende. Goes gaf al f 11.000 voor de werkloozen uit. Dhr Simons laakte het, dat dhr Crucq iemand aanviel die zich hier niet verdedigen kan. Het gaat maar niet aan ieder steun te geven; men moet onder zoeken of iemand steun noodig heeft. Spr. looft het dat B. en W. zoo'n onderzoek instellen. Dhr Crucq handhaafde zijn beschul digingen aan de hand van de inlichtingen die hij ten departemente ontving. Dhr Visscher zei uitdrukkelijk, dat wederrechtelijk de gemeente een ander loon uitbetaalt dan de Raad vaststelde; ook heeft 't departement niet verordend de steunverleening stop te zetten. Dhr Stevens ging buiten zijn boekje. De V o o r z. hield vol, dat niets gedaan is buiten de bevoegde instanties om. Weth. Goedbloed zei, dat men de gem. steunregeling niet mocht uitvoeren, omdat men zich verplicht heeft niets bui ten den. minister om te doen. Meerdere raadsleden beaamden dit. Dhr Simons zei, dat men maar eens moest onderzoeken of de ambtenaren ten departemente, die de S.D.A.P. inlichtin gen gaven, niet buiten hun boekje gingen. Dhr Crucq kwam toen met eenige voorstellen; de voorz. wilde die op schrift hebben, waarom dhr Crucq er voorloopig va a afzag, maar wel zei, dat de Raad nog niet van hem af was. Hierna sluiting. Oe begrafenis van Notaris Hioolen. Op de algemeene begraafplaats te Mid delburg is ter aarde besteld het stoffelijk overschot van wijlen Notaris W. Hioolen. Op de begraafplaats merkten we o.a. op den Commissaris der Koningin, Bur gemeester en Gemeente-Secretaris van Middelburg, Burgemeesters van Vlissin- gen, Souburg, N.- en St.-Joosland, leden van de Kamer van Toezicht en vele col lega's van den overledene. Een rijtuig met bloemstukken, waar onder een van den Ring Middelburg van Notarissen volgde de lijkkoets. Toen de kist aan den schoot der aarde was toevertrouwd dankte de eenige zoon van den overledene, de heer Mr L. J. Hioolen, mede namens zijn Moeder, Zus ters en Zwagers, allen voor de laatste eer den overledene bewezen. Middelburg. Men verzoekt ons te mel den, dat niet de president der rechtbank, doch de voorzitter van de Kamer van toezicht over de notarissen en candidaat- notarissen den heer J. L. van der Harst heeft aangewezen als waarnemer van het kantoor van wijlen notaris Hioolen. Goes. Vanmiddag werd in het Schut tershof een niet druk bezochte vergade ring gehouden, uitgaande van de vrijz. dem. partij, ter bespreking van het land bouwvraagstuk in crisistijd. De voorzitter, dhr Ouweband te Vlissingen, opende de vergadering en deelde mede, dat de heer Oud, lid van de Tweede Kamer, door plot selinge aan de orde stelling van de be- lastingontwerpen in de Tweede Kamer, verhinderd was te spreken. Spr. verwel komde de aanwezigen en in het bijzonder den heer Ebels, lid der Tweede Kamer, die zou spreken over de landbouwcrisis. Spr. meende, dat in dezen crisistijd meer gelet moet worden op wat ons vereenigt dan op wat ons als partijen scheidt. De heer Ebels, hierna het woord ver krijgend, herinnerde er aan, dat in den herfst van 1929 is ingetreden de akker- bouwcrisis en dat deze in den zomer van 1931 is gevolgd door een crisis in de vee houderij. De hoofdoorzaken van die eerste crisis zijn: sterke toeneming van de landbouw productie en verminderd afzetgebied (Rus land, China enz.) en de neven-oorzaken: het vredes-verdrag van Versailles en de beurs-krach in Amerika. De crisis in de veehouderij heeft tot oorzaak: de financieele moeilijkheden in Duitschland in het vorig jaar, de val van het Engelsche pond, de val van de Noor- sche valuta en de contingenteeringsmaat- regelen in tal van landen. Daardoor is een noodtoestand in de veehouderij ingetreden. Deze crisis is niet te vergelijken met die uit de tachtiger en negentiger jaren, misschien met die uit den na-Napoleonti- schen tijd. En dit groote verschil is er met alle vroegere crises: de regeeringen bemoeien er zich nu mee. Nu wil spr. opmerken, dat het feit, dat een groep menschen in nood verkeert, nog geen motief is voor de regeering, om steun te verleenen. Daarvoor zijn als regel andere organen. Maar het gaat nu om de instaixuijouding van het bedrijf als bron van volkswelvaart. Geeft de Regeering geen steun, dan wordt onze veestapel af geslacht. Dit is een algemeen belang. Wij moeten echter niet alles en in de eerste plaats van de regeering verwach ten. De landbouwers moeten zelf zooveel mogelijk doen. In het goederenverkeer zijn afgedacht van de crisis groote veranderingen voltrokken. De regeeringen bemoeien er zich meer mee dan vroeger. Organisatie is noodig, opdat er meer eenheid kome in den afzet van onze producten. Tot he den heerscht hier nog een chaotische toe stand, veroorzaakt door een ongebreidel de concurrentie. Het moet komen tot een heid in productie en afzet van het pro duct. Daartoe moeten we iets van onze vrijheid willen prijs geven. Wat kunnen we van de regeering vra gen? Ten eeiste een wettelijke regeling, die eenheid in productie en afzet van de pro ducten mogelijk maakt, ter wille van de enkelingen, die uit vrijen wil niet mee werken. Ten tweede tijdelijke ontheffing van de sociale lasten. Spr. wil niet de sociale verzekering buiten werking stellen, maar dat voor die bedrijven, die zelf niet in staat zijn deze lasten te dragen, de Staat tijdelijk de verplichtingen overneemt. De vrijzinnig democraten zijn tegen de fonds vorming bij de sociale verzekering. Ieder jaar moet voor zichzelf zorgen. Ten derde vermindering der water schapslasten, n.l. vertraging of stopzetting van aflossing van leeningen en rentebeta ling, waarbij de Staat de behulpzame hand moet bieden. Ten vierde verlaging van de spoorweg tarieven voor vervoer van land- en tuin bouwproducten. Ten vijfde een betere werkverschaffing voor werkloozen op het platteland, n.l. te werk stelling van de werkloozen in de landbouwbedrijven met loontoeslag voor de arbeiders, die boven het normale aantal in dienst worden genomen. Dit is in het belang van de arbeiders en van een betere bewerking van den cultuurgrond. Ten zesde verbetering van de tertiaire wegen uit de gelden van het wegenfonds. Al deze maatregelen te samen kunnen den landbouw niet uit den put helpen. Toch zijn ze van belang. Spr. komt nu tot de directe steunmaat regelen, waarbij spr. onderscheidt die, welke de Staat betaalt, dus feitelijk de be lastingbetaler, en die, welke de consument betaalt, zooals b.v. de Tarwewet. Spr. acht dit laatste toelaatbaar, daar de consumenten winsten maken ten kos te van de producenten. De akkerbouw is nu voor 1932 eeniger- mate gesteund. De toestand is daar nu in evenwicht te houden, al was het ge- wenscht, dat ook de haver, gerst en rogge werden gesteund. We hooren nu aan gaande dit laatste niets dan geruchten. Het gevaar dreigt nu voor de veehou derij. Hier zou Spr. het beginsel van de tarwewet (betalen door consumenten) willen doorvoeren De moeilijkheden zijn hier grooter. Van tarwe had Nederland tekort, maar de zuiv°l is een export-arti kel. Ook zijn hier groote kwaliteitsver schillen. SP*', nepleit vooral steun voor de boter en wil den boterprijs op een bepaald peil handhaven. De concurrentie met de mar garine zal dan moeten worden uitgescha keld. Dat kan door een recht te leggen op de ingevoerde grondstoffen voor de mar- garine-fabricage. De vrijz.-democraten willen echter de verhouding tusschen directe en indirecte belastingen niet wijzigen. Daarom zou het bedrag, dat uit de margarinerechten komt in mindering moeten komen van den sui keraccijns. Ter wille van de varkenshouderij dient onze bacon-export in stand gehouden te worden. Worden deze wenschen vervuld, dan wil het spr. voorkomen, dat onze veehou derij in stand is te houden, al kan men met zekerheid niets zeggen, daar alles buitengewoon onzeker is. Ten slotte behandelt spr. het initiatief voorstel der vrijz. dem. Kamerfractie, vol gens hetwelk op pachtcontracten, afge sloten vóór 1 Jan. 1932 reductie kan wor den verkregen. Resumeerende zegt spr., dat de Neder landsche landbouwer mag eischen, dat hij op den Nederlandschen bodem een be staan vindt. De vergadering duurt voort. Wemeldinge. De J. V. en M. V. op Geref. Grondslag hielden in de Christelij ke school hun gecombineerde feestelijke jaarvergadering, onder leiding van dhr J. Spruit. Het jaarverslag van de secretaresse was in opgewekter toon gesteld dan dat van haar „ambtgenoot". De beheerders der financien behoefden niet over crisis te klagen. Mej. Tazelaar leverde een opstel over: „Jephta's offerbelofte". J. Spruit liet ons „Galvijn's leven in hoofdtrekken" hooren, terwijl J. van Elsacker inleidde: „De on gelijkheid in de Schepping gegrond". Voordrachten van verschillend genre werden ten beste gegeven. Een drietal ta bleaux, een pantomine en een samen spraak hielden de aandacht der vele aan wezigen gespannen. Bijzondere vermelding verdient het tableau: „Geloof, Hoop en Liefde", dat, dank zij de medewerking van dhr M. Florusse, keurig werd uitge voerd. Na de memorisatie van Jac. v. d. Ber ge ove-: „Een merkwaardig duel", sprak dhr J. Hoogerheide een kort slotwoord en eindigde met dankgebed. SALARISSEN BIJ RIJK EN GEMEENTEN. Zijn de salarissen bij de gemeenten hoo- ger dan bij het Rijk? Het is in den laatsten tijd reeds dik wijls gezegd. Evenwel ontbraken voldoende officieele gegevens. Het was daardoor moeilijk zich een juist oordeel te vormen. Thans is dat wel mogelijk. De Regee ring heeft n.l. aan de Eerste Kamer een staat overgelegd, waarin de salarissten vein de provincie Noord-Holland en van de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht worden vergeleken. Een dergelijke vergelijking biedt uiter aard moeilijkheden. Er is niet altijd voldoende zekerheid, dat een functie bij het Rijk met een ge lijknamige functie bij de gemeente samen valt. Men kan zich b.v. denken, dat een klerk in dienst der gemeente Amsterdam belangrijk of minder belangrijk werk ver richt dan een klerk bij het Rijk. Een ver schil in salaris is dan gemotiveerd door het verschil in prestatie. Verder stoot men op de moeilijkheid, dat de regelingen van pensioenbijdragen en kinderbijslag uiteenloopen. Zoo vraagt het Rijk een hoogere pensioensbijdrage dan de groote gemeenten. Daarentegen geeft het Rijk weder een ruimeren kinder bijslag. Ook al houdt men biermede rekening, dan laten de overgelegde cijfers zoo schrijft Dr v. Rijn in „De Nederlander" toch slechts één conclusie over: de salarissen zijn bij de gemeen ten hooger, dikwijls zelfs aan merkelijk hooger dan bij het R ij k. Het verschil openbaart zich in alle mo gelijke rangen. Men vergelijke daartoe de volgende cijfers. max. salaris dir. groote com- schrijver per jaar inrichting mies 2e klasse bode Het Rijk 8000 f 3600 1750 i 1700 N.-Holland 11000 4650 2000 2028 Amsterdam 10000 4200 2100 2400 Den Haag 10000 3950 2150 2150 Rotterdam 10000 4300 1950 2200 Utrecht 8750 4550 2100 2100 De verschillen zijn hier en daar opval lend. Is het niet buiten elke verhouding, dat een bode in Amsterdam 41.2 pet. meer verdient dan bij het Rijk? Een commies bij het Rijk heeft een maximum-salaris van f 3600, een com mies bij de provincie Noord-Holland van f 4650, dat is f 1050 meer! Het is waar lijk geen kleinigheid. Ook de gemeente-arbeider verdient meer dan zijn collega bij het Rijk. Vooral het aanvangssalaris is voor de gemeente-arbeiders veel gunstiger: Aanvangsloon Onge- Half Volledig per week schoolde vakman vakman Het Rijk 24.— 26.88 28.80 N.-Holland 29.— 34.— 34.— Amsterdam 34.08 36.96 38.64 Der. Haag 33.- 36.-— 37.50 Rotterdam 30.33.35. Utrecht 28.80 33.60 36. De verschillen tuschen de maximum- loonen zijn minder groot, al behouden de gemeentearbeiders bijna steeds hun voor- <7 «i.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1932 | | pagina 2