g «nomen moe'?n won'on. V--.~7 A» bur
gerij stemt dit echter weinig hoopvol. Het
eens zoo rijke Kampen, dat vermaard
was om de lage belastingen, gaat, indien
de toestanden zich niet spoedig wijzigen,
een uierst moeilijken tijd tegemoet.
Uit de houtindustrie.
Met 112 stemmen voor, 8 tegen en 1
blanco heeft, naar Het Volk meldt, het
personeel van Bruynzeel's deurenfabriek
te Zaandam besloten, de door de directie
voorgestelde verkorte werkweek te aan
vaarden. De directie had het personeel
voor de keus gesteld: veertig man ontslag
of twee-en-dertig uur per week werken.
De nieuwe Crisisvoorstellen.
Op het wetsontwerp tot heffing van op
centen op den suikeraccijns enz. heeft het
soc.-dem. Kamerlid de heer J. ter Laan,
amendementen ingediend om te doen ver
vallen het invoerrecht op Zuidvruchten,
de opcenten op den suikeraccijns en de
verhooging der opcenten op den cigaret-
tenaccijns.
Minister Reymer hersteld.
De minister van Waterstaat, mr. P. J.
Reymer, heeft gisteren na een korte on
gesteldheid, zijn ambtsbezigheden aan het
departement hervat.
H. M. de Koningin te Poeldijk.
Gistermorgen heeft H. M. de Koningin
een niet officieel bezoek gebracht aan de
fruit- en groenteveiling te Poeldijk.
H. M. die vergezeld was van haar hof
dame Jonkvrouw D. H. van Tets en van
haar adjudant, kapitein G. 0. van Keste-
ren, arriveerde om half elf aan de veiling
en werd ontvangen door den voorzitter,
den heer J. Barendse.
De bedoeling van de komst van H. M.
was zich persoonlijk op de hoogte te stel-
ien van den toestand van het tuinbouw
bedrijf in het Westland.
in de groote hal van het ve.i'lingsgebouw
heeft de Koningin zich achtereenvolgens
onderhouden met eenige tuinders, een bui-
tenlandsch exporteur, een bimienlandsch
koopman, een schipper en een landbou
wer
Na dit onderhoud is de Koningin ont
vangen in de bestuurskamer der veiling,
waar ze een gesprek voerde met den voor
zitter. H. M. heeft daarbij geïnformeerd
naar den toestand, de vakbelangen en de
vooruitzichten van den Westlandschen
tuinbouw.
Voor haar vertrek heeft dhr Barendse
H. M. dank gezegd voor haar bezoek en er
zijn groote vreugde over uitgesproken, dat
de Koningin persoonlijk zich heeft willen
laten inlichten over de nooden van liet
volk in dit gewest.
Om half twaalf vertrok de Koningin,
hartelijk toegejuicht door de talrijke per
sonen, die zich voor het veilingsgebouw
hadden verzameld.
Steunregeling voor werkloozen.
In November j.l. werden B. en W. van
Amsterdam door de raadsleden Pothuis,
Baas en Steinmetz uitgenoodigd zich met
de gemeentebesturen van Rotterdam, Den
Haag en Utrecht in verbinding te stellen,
ten einde gezamenlijk bij de regeering
stappen te doen, opdat de volgende verbe
teringen in de steunregeling zouden wor
den verwezenlijkt:
den grondslag der uitkeeringen voor
crisisgesteunden te brengen van f 13.50
op f 15;
voor alleenstaande personen het steun
bedrag te verhoogen van f 10 op f 11.50;
aan ongehuwde werkloozen, die inwo
nen bij hun ouders, gedurende de werk
loosheid van het gezinshoofd een nader
te bepalen bedrag aan ondersteuning toe
te staan;
aan de bestaande steunregeling zoo
danige bepalingen toe te voegen, dat ook
gedeeltelijk werkloozen naar een bepaal
den maatstaf worden ondersteund;
en gelijksoortige verbeteringen aan te
brengen voor hen, die door de Instelling
van Maatschappelijken Steun worden ge
holpen.
Thans deelen B. en W. van Amsterdam
aan den Raad mede, dat, in aanmerking
nemende de steeds dalende kosten van le
vensonderhoud en gezien de verbeterin
gen, welke in den laatsten tijd in de steun
regeling der vier groote gemeenten zijn
aangebracht, de vertegenwoordigers een
verder gaande verbetering der steunrege
ling niet noodzakelijk achtten. Ook werd
er op gewezen, dat de financieele toestand
der gemeenten zoodanig is, dat het niet
verantwoord zou zijn, tot verhooging der
steunbedragen over te gaan, terwijl voorts
niet verwacht werd, lettende op de bezwEr-
ren door de gemeenten ondervonden bij
het tot stand brengen der huidige steun
regelingen, dat de regeering een steun
regeling, verder gaande dan de tegen
woordige, zou goedkeuren.
De slotsom dezer besprekingen was dan
ook, dat er volgens de vertegenwoordigers
geen voldoende aanleiding bestond, om er
bij de regeering op aan te dringen, dat ce
verlangde verbeteringen in de steunrege
ling worden opgenomen.
Na ampele bespreking dezer aangele
genheid in hun college hebben B. en W.
besloten, bij de regeering geen stappen tot
verbetering der steunregeling te doen.
De gemeentebesturen van Rotterdam,
's Gravenhage en Utrecht hebben in ge
lijken zin besloten.
Opleving in de texiiei-industrie.
In verband met een opleving in de tex
tielindustrie is de werkloosheid te Tilburg
thans niet zoo groot meer dan een maan 1
te voren. Stonden op 2 Februari j.l. aa
de gemeentelijke arbeidsbeurs nog 37f i
geheel en/of gedeeltelijk werkloozen inge
schreven, thans bedraagt dit aantal 283--,
een teruggang derhalve met ongeveer 9GO
personen.
MIK (ie te-Ma! Mur»r':.
In de gisteren gehouden vergadering
van leden van „De Eendracht" te Almelo
zijn na uitvoerige discussies de laatste
voorstellen inzake loonsverlaging in de
Almelosche textielindustrie, verworpen
met een kleine meerderheid.
Dit wil echter niet zeggen, dat er ge
staakt zal worden. De vergadering sloot
zich namelijk aan bij de conclusie, van
den leider dezer bijeenkomst, dat deze
stemming beteekende, dat „De Eendracht"
zich onder protest neerlegt bij de loons
verlaging. Met deze beslissing is practisch
uitgemaakt, dat er te Almelo niet gestaakt
zal worden.
Concurrentie van buitenlandsche
vruchtenspecerijen.
De naaml. venn. G. Polak Gzn. Ranja-
fabrieken te Groningen heeft in verband
met het wetsvoorstel tot het heffen van
10 pet. invoerrecht op sinaasappelen en
citroenen een adres aan den minister van
financiën gericht, waarin wordt betoogd,
dat zeer vele fabrikanten van sinaasap-
pellimoude en citroenkwast voor hun fa
brikaten geconserveerde sinaasappel- en
citroensap uit het buitenland betrekken,
terwijl zij zelf in haar fabrieken de voor
ranja noodige sinaasappel- en voor ci
troenkwast noodige citroensap uit de
vruchten perst en hierdoor aan tal van
arbeiders werk verschaft. Zij verzoekt
den minister, sinaasappel- en citroensap
met een evenredig recht als de vruchten
te belasten, teneinde te voorkomen, dat
door meer concurrentie van buitenland
sche vruchtenperserijen Nederlandsche
arb iders zullen worden ontslagen.
LAGER PRODUCTIE-KOSTEN IN
DEN LANDBOUW.
Prof. Dr Ir G. Minierhoud uit
Wageningen heeft te Utrecht over „De
crisis in den landbouw" gesproken. Aan
zijn rede ontleenen wij het vc'gende:
In 1929 is in de toch reeds onbevredi
gende prijzen der akkerbouwproducten
een val gekomen, die voor den akkerbouw
tot een ernstige crisis heeft geleid. Voor
de veeteeltproducten en de fijnere tuin-
bouwartikelen is de toestand nog tot het
begin van 1931 dragelijk gebleven. Thans
is ook daarin een zeer ongunstige wen
ding gekomen.
Velen van de ondernemers zijn thans
reeds straatarm geworden. Ook de ar
beiders in land- en tuinbouw gaan onder
de gevolgen zwaar gebukt. De toch al zeer
lage landarbeidersloonen zijn in den loop
van 1931 in verschillende streken met on
geveer 10 pet. verlaagd.
In verhouding tot de prijzen van de
producten tsijn de loonen op het platte
land echter nog onevenredig hoog. Dien
tengevolge is de werkloosheid er groot.
Deze zal nog veel grooter worden, daar we
voor de veehouderij en den tuinbouw nog
eerst aan het begin van de crisis staan
De waarde van den grond is met sprongen
achteruit geloopen. Een klei-boerderij
kostte bijvoorbeeld drie jaar geleden
f 2500 per H.A., thans f 1500. Na afloop
van den pachttermijn kunnen de pachters,
als ze het zoolang kunnen uithouden, dus
hun bedrijfskosten sterk verminderen De
positie van de pachters is daardoor rela
tief gunstiger dan die van de eigen boe
ren met hypotheek.
De inkomens van de verpachters zijn
met ongeveer de helft gedaald.
Men kan gerust zeggen, dat een
derde deel van ons volk onder
de crisis lijdt.
Vorige crises zijn steeds mede overwon
nen door kostprijsverlaging. Onze land
bouw is thans technisch en economisch
geheel op de hoogte van zijn tijd. Prac
tisch kunnen de productiekosten alleen
van beteekenis worden verlaagd, door
drastische besparing op ar-
beidsloonen. Uit een sociaal oogpunt
is dit zeer te betreuren. Met cijfers kan
echter worden aangetoond, dat er geen
andere weg is, indien de prijzen niet
beter worden. Aan de prijzen zelf kan de
boer of tuinder niets veranderen, daar
deze in een totaal onbeschut bedrijf voor
de wereldmarkt werken.
Daarom is bet begrijpelijk, dat de over
heid zich tot taak stelt, waar mogelijk, de
gevolgen van de crisis te verzachten.
Natuurlijk zal men zich bewust moeten
zijn, dat steun aan land- en tuinbouw geld
kost. Dit geld zal door de andere groepen
van de bevolking in een of anderen vorm
moeten worden opgebracht.
Gemeenteraad van Goes.
Nadat eerst een langdurige, besloten
zitting was voorafgegaan, werd gister
avond te 9 uur een openbare Raadsver
gadering gehouden. In behandeling kwam
het reeds gepubliceerde leeningsvoorstel.
Dhr v. Poelgeest vond het een be
zwaar, dat de gemeenschappelijke leening
in zes jaar afgelost moet worden; zoo blijft
het eigenlijk een kasgeldleening.
Dhr Eckhardt had liever gezien,
dat Hoorn,de leening had uitgeschreven.
Weth. Goedbloed merkte op, dat
Goes juist aan Hoorn hulp vroeg.
Dhr Crucq vroeg of wanneer het geld
goedkooper werd de rente niet verlaagd
kan worden. Hierop werd ontkennend ge
antwoord.
Dhr D e R o o zei, het een groot be
zwaar te vinden, dat Goes aan Hoorn moet
leenen; liever zag bij de leening bij 't Rijk
geplaatst.
'De voorzitter zag geen heil in een
Rijksleening. Het spijt hem, dat hij de
bron niet kan noemen, waaruit de mede-
deeling over de bezwaarlijke aflossings-
voorwaarden der loopende voorschotten
kwam.
Weth. Goedbloed vond 't niet zoo
erg, dat Hoorn schuldenaar werd; wij
kunnen die gemeente ook onze voorwaar
den stellen. Overigens is bet hier toch een
leening voor zes jaar, 'n kasgeldleening
geeft men gewoonlijk niet langer dan zes
maanden, 't Rijk geeft slechts voor twee
maanden.
Dhr v. Poelgeest zeide, dat deze
leening tegen een normalen toestand in
gaat; er is geen dekking voor de aflos
singen dus men verplaatst slechts de fi
nancieele moeilijkheid. Spr. gelooft, dat
men beter terecht kan.
Dhr v. d. Wait vraagt of de voor
waarden van het Rijk niet bekend ge
maakt kunnen worden.
De voorzitter zei gehoord te heb
ben, dat het Rijk wil hebben, dat de af
lossing van f 199.000 in één jaar tijds uit
de gewone begrooting moet geschieden.
Dhr De R o o zou gaarne willen, dat
men de definitieve voorwaarden van het
Rijk officieel zou zien te krijgen.
Het voorstel in stemming gebracht
wordt met 112 stemmen aangenomen
(tegen de heeren v. Poelgeest en Adriaan-
sen).
De voorzitter gaf vervolgens een
uiteenzetting over de verbetering van den
Heernisseweg. Aanvankelijk bad men het
nieuwe trottoir, om 'n breederen weg te
krijgen, door de voortuintjes willen leg
gen, maar de bewoners waren niet gene
gen die af te staan. Nu komt er een trot
toir aan de andere zijde en vervalt de be
strating langs de tuintjes. Het gevolg hier
van is dat de palen van het bovengrond-
sche net in den rijweg komen en daarom
verplaatst moeten worden. B. en W. za
gen graag dat de Raad toestemming gaf
tot een ondergrondsch net, wat de ge
meente op 'n f 750 komt.
Dhr H o 11 e s t e 11 e had liever eerst
de zaak bij de financieele commissie aan
hangig gemaakt.
Dhr v. Poelgeest zag de noodzake
lijkheid van trottoiraanleg niet in.
Dhr E c k h a r d t wees er op, dat er al
gelden uitgetrokken zijn voor verbetering
van dien weg.
Dhr v. Poelgeest begrijpt dan niet,
dat men er mee in den, raad komt.
Na eenig debat wordt tot ondergrond-
schen aanleg besloten.
Vervolgens interpelleerde dhr C r u c q
over de werkloosheidsvoorziening. Spr.
beschuldigde de gemeente van tegenwer
king ten opzichte van het uitvoeren der
genomen raadsbesluiten op dit gebied.
Verschillende menschen werden hiervan
de dupe. Men verschuilt zich achter het
Rijk, of beter gezegd, achter den heer
Stevens. Wij hebben geïnformeerd aan
het minsterie, wat verklaarde, dat het
Rijk nog nooit geëischt had wat het Goes
heet te hebben voorgeschreven.
Spr. protesteerde dan tegen het stop
zetten der steun verleening; volgens het
ministerie is dat niet noodig, dus had dhr
Stevens niet zoo mogen adviseeren; laatst
genoemde 'heeft de Den Haag ook ver
klaard, dat Goes geen steunregeling noo
dig heeft, omdat er werk genoeg is. Spr.
gelooft, dat de Raad toch meer bevoegd is
om hier over te oordeelen en zegt dat
hij en de zijnen deze zaak zullen uitvech
ten.
De V o o r z. zegt met groote verbazing
al die insinuaties aangehoord te hebben.
Allen menschen is recht wedervaren. Spr.
begrijpt niet dat dhr Crucq dhr Stevens
zoo'n leelijke rol toebedeelde. Dhr Crucq
moest een toontje lager zingen, want de
Goesche Bestuurdersbond heeft bij de
werkverschaffing iemand willen plaatsen
die met zijn gezin het laatste jaar ruim
f 3200 verdiende. Goes gaf al f 11.000 voor
de werkloozen uit.
Dhr Simons laakte het, dat dhr
Crucq iemand aanviel die zich hier niet
verdedigen kan. Het gaat maar niet aan
ieder steun te geven; men moet onder
zoeken of iemand steun noodig heeft. Spr.
looft het dat B. en W. zoo'n onderzoek
instellen.
Dhr Crucq handhaafde zijn beschul
digingen aan de hand van de inlichtingen
die hij ten departemente ontving.
Dhr Visscher zei uitdrukkelijk, dat
wederrechtelijk de gemeente een ander
loon uitbetaalt dan de Raad vaststelde;
ook heeft 't departement niet verordend
de steunverleening stop te zetten. Dhr
Stevens ging buiten zijn boekje.
De V o o r z. hield vol, dat niets gedaan
is buiten de bevoegde instanties om.
Weth. Goedbloed zei, dat men de
gem. steunregeling niet mocht uitvoeren,
omdat men zich verplicht heeft niets bui
ten den. minister om te doen.
Meerdere raadsleden beaamden dit.
Dhr Simons zei, dat men maar eens
moest onderzoeken of de ambtenaren ten
departemente, die de S.D.A.P. inlichtin
gen gaven, niet buiten hun boekje gingen.
Dhr Crucq kwam toen met eenige
voorstellen; de voorz. wilde die op schrift
hebben, waarom dhr Crucq er voorloopig
va a afzag, maar wel zei, dat de Raad
nog niet van hem af was.
Hierna sluiting.
Oe begrafenis van Notaris Hioolen.
Op de algemeene begraafplaats te Mid
delburg is ter aarde besteld het stoffelijk
overschot van wijlen Notaris W. Hioolen.
Op de begraafplaats merkten we o.a.
op den Commissaris der Koningin, Bur
gemeester en Gemeente-Secretaris van
Middelburg, Burgemeesters van Vlissin-
gen, Souburg, N.- en St.-Joosland, leden
van de Kamer van Toezicht en vele col
lega's van den overledene.
Een rijtuig met bloemstukken, waar
onder een van den Ring Middelburg van
Notarissen volgde de lijkkoets.
Toen de kist aan den schoot der aarde
was toevertrouwd dankte de eenige zoon
van den overledene, de heer Mr L. J.
Hioolen, mede namens zijn Moeder, Zus
ters en Zwagers, allen voor de laatste
eer den overledene bewezen.
Middelburg. Men verzoekt ons te mel
den, dat niet de president der rechtbank,
doch de voorzitter van de Kamer van
toezicht over de notarissen en candidaat-
notarissen den heer J. L. van der Harst
heeft aangewezen als waarnemer van het
kantoor van wijlen notaris Hioolen.
Goes. Vanmiddag werd in het Schut
tershof een niet druk bezochte vergade
ring gehouden, uitgaande van de vrijz.
dem. partij, ter bespreking van het land
bouwvraagstuk in crisistijd. De voorzitter,
dhr Ouweband te Vlissingen, opende de
vergadering en deelde mede, dat de heer
Oud, lid van de Tweede Kamer, door plot
selinge aan de orde stelling van de be-
lastingontwerpen in de Tweede Kamer,
verhinderd was te spreken. Spr. verwel
komde de aanwezigen en in het bijzonder
den heer Ebels, lid der Tweede Kamer,
die zou spreken over de landbouwcrisis.
Spr. meende, dat in dezen crisistijd meer
gelet moet worden op wat ons vereenigt
dan op wat ons als partijen scheidt.
De heer Ebels, hierna het woord ver
krijgend, herinnerde er aan, dat in den
herfst van 1929 is ingetreden de akker-
bouwcrisis en dat deze in den zomer van
1931 is gevolgd door een crisis in de vee
houderij.
De hoofdoorzaken van die eerste crisis
zijn: sterke toeneming van de landbouw
productie en verminderd afzetgebied (Rus
land, China enz.) en de neven-oorzaken:
het vredes-verdrag van Versailles en de
beurs-krach in Amerika.
De crisis in de veehouderij heeft tot
oorzaak: de financieele moeilijkheden in
Duitschland in het vorig jaar, de val van
het Engelsche pond, de val van de Noor-
sche valuta en de contingenteeringsmaat-
regelen in tal van landen.
Daardoor is een noodtoestand in de
veehouderij ingetreden.
Deze crisis is niet te vergelijken met
die uit de tachtiger en negentiger jaren,
misschien met die uit den na-Napoleonti-
schen tijd. En dit groote verschil is er
met alle vroegere crises: de regeeringen
bemoeien er zich nu mee.
Nu wil spr. opmerken, dat het feit,
dat een groep menschen in nood verkeert,
nog geen motief is voor de regeering, om
steun te verleenen. Daarvoor zijn als regel
andere organen. Maar het gaat nu om de
instaixuijouding van het bedrijf als bron
van volkswelvaart. Geeft de Regeering
geen steun, dan wordt onze veestapel af
geslacht. Dit is een algemeen belang.
Wij moeten echter niet alles en in de
eerste plaats van de regeering verwach
ten. De landbouwers moeten zelf zooveel
mogelijk doen.
In het goederenverkeer zijn afgedacht
van de crisis groote veranderingen
voltrokken. De regeeringen bemoeien er
zich meer mee dan vroeger. Organisatie
is noodig, opdat er meer eenheid kome
in den afzet van onze producten. Tot he
den heerscht hier nog een chaotische toe
stand, veroorzaakt door een ongebreidel
de concurrentie. Het moet komen tot een
heid in productie en afzet van het pro
duct. Daartoe moeten we iets van onze
vrijheid willen prijs geven.
Wat kunnen we van de regeering vra
gen?
Ten eeiste een wettelijke regeling, die
eenheid in productie en afzet van de pro
ducten mogelijk maakt, ter wille van de
enkelingen, die uit vrijen wil niet mee
werken.
Ten tweede tijdelijke ontheffing van de
sociale lasten. Spr. wil niet de sociale
verzekering buiten werking stellen, maar
dat voor die bedrijven, die zelf niet in
staat zijn deze lasten te dragen, de Staat
tijdelijk de verplichtingen overneemt. De
vrijzinnig democraten zijn tegen de fonds
vorming bij de sociale verzekering. Ieder
jaar moet voor zichzelf zorgen.
Ten derde vermindering der water
schapslasten, n.l. vertraging of stopzetting
van aflossing van leeningen en rentebeta
ling, waarbij de Staat de behulpzame hand
moet bieden.
Ten vierde verlaging van de spoorweg
tarieven voor vervoer van land- en tuin
bouwproducten.
Ten vijfde een betere werkverschaffing
voor werkloozen op het platteland, n.l. te
werk stelling van de werkloozen in de
landbouwbedrijven met loontoeslag voor
de arbeiders, die boven het normale aantal
in dienst worden genomen. Dit is in het
belang van de arbeiders en van een betere
bewerking van den cultuurgrond.
Ten zesde verbetering van de tertiaire
wegen uit de gelden van het wegenfonds.
Al deze maatregelen te samen kunnen
den landbouw niet uit den put helpen.
Toch zijn ze van belang.
Spr. komt nu tot de directe steunmaat
regelen, waarbij spr. onderscheidt die,
welke de Staat betaalt, dus feitelijk de be
lastingbetaler, en die, welke de consument
betaalt, zooals b.v. de Tarwewet.
Spr. acht dit laatste toelaatbaar, daar
de consumenten winsten maken ten kos
te van de producenten.
De akkerbouw is nu voor 1932 eeniger-
mate gesteund. De toestand is daar nu in
evenwicht te houden, al was het ge-
wenscht, dat ook de haver, gerst en rogge
werden gesteund. We hooren nu aan
gaande dit laatste niets dan geruchten.
Het gevaar dreigt nu voor de veehou
derij. Hier zou Spr. het beginsel van de
tarwewet (betalen door consumenten)
willen doorvoeren De moeilijkheden zijn
hier grooter. Van tarwe had Nederland
tekort, maar de zuiv°l is een export-arti
kel. Ook zijn hier groote kwaliteitsver
schillen.
SP*', nepleit vooral steun voor de boter
en wil den boterprijs op een bepaald peil
handhaven. De concurrentie met de mar
garine zal dan moeten worden uitgescha
keld. Dat kan door een recht te leggen op
de ingevoerde grondstoffen voor de mar-
garine-fabricage.
De vrijz.-democraten willen echter de
verhouding tusschen directe en indirecte
belastingen niet wijzigen. Daarom zou het
bedrag, dat uit de margarinerechten komt
in mindering moeten komen van den sui
keraccijns.
Ter wille van de varkenshouderij dient
onze bacon-export in stand gehouden te
worden.
Worden deze wenschen vervuld, dan
wil het spr. voorkomen, dat onze veehou
derij in stand is te houden, al kan men
met zekerheid niets zeggen, daar alles
buitengewoon onzeker is.
Ten slotte behandelt spr. het initiatief
voorstel der vrijz. dem. Kamerfractie, vol
gens hetwelk op pachtcontracten, afge
sloten vóór 1 Jan. 1932 reductie kan wor
den verkregen.
Resumeerende zegt spr., dat de Neder
landsche landbouwer mag eischen, dat hij
op den Nederlandschen bodem een be
staan vindt.
De vergadering duurt voort.
Wemeldinge. De J. V. en M. V. op
Geref. Grondslag hielden in de Christelij
ke school hun gecombineerde feestelijke
jaarvergadering, onder leiding van dhr J.
Spruit.
Het jaarverslag van de secretaresse
was in opgewekter toon gesteld dan dat
van haar „ambtgenoot". De beheerders
der financien behoefden niet over crisis
te klagen.
Mej. Tazelaar leverde een opstel over:
„Jephta's offerbelofte". J. Spruit liet ons
„Galvijn's leven in hoofdtrekken" hooren,
terwijl J. van Elsacker inleidde: „De on
gelijkheid in de Schepping gegrond".
Voordrachten van verschillend genre
werden ten beste gegeven. Een drietal ta
bleaux, een pantomine en een samen
spraak hielden de aandacht der vele aan
wezigen gespannen. Bijzondere vermelding
verdient het tableau: „Geloof, Hoop en
Liefde", dat, dank zij de medewerking
van dhr M. Florusse, keurig werd uitge
voerd.
Na de memorisatie van Jac. v. d. Ber
ge ove-: „Een merkwaardig duel", sprak
dhr J. Hoogerheide een kort slotwoord
en eindigde met dankgebed.
SALARISSEN
BIJ RIJK EN GEMEENTEN.
Zijn de salarissen bij de gemeenten hoo-
ger dan bij het Rijk?
Het is in den laatsten tijd reeds dik
wijls gezegd.
Evenwel ontbraken voldoende officieele
gegevens. Het was daardoor moeilijk zich
een juist oordeel te vormen.
Thans is dat wel mogelijk. De Regee
ring heeft n.l. aan de Eerste Kamer een
staat overgelegd, waarin de salarissten
vein de provincie Noord-Holland en van de
gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den
Haag en Utrecht worden vergeleken.
Een dergelijke vergelijking biedt uiter
aard moeilijkheden.
Er is niet altijd voldoende zekerheid,
dat een functie bij het Rijk met een ge
lijknamige functie bij de gemeente samen
valt. Men kan zich b.v. denken, dat een
klerk in dienst der gemeente Amsterdam
belangrijk of minder belangrijk werk ver
richt dan een klerk bij het Rijk. Een ver
schil in salaris is dan gemotiveerd door
het verschil in prestatie.
Verder stoot men op de moeilijkheid,
dat de regelingen van pensioenbijdragen
en kinderbijslag uiteenloopen. Zoo vraagt
het Rijk een hoogere pensioensbijdrage
dan de groote gemeenten. Daarentegen
geeft het Rijk weder een ruimeren kinder
bijslag.
Ook al houdt men biermede rekening,
dan laten de overgelegde cijfers zoo
schrijft Dr v. Rijn in „De Nederlander"
toch slechts één conclusie over: de
salarissen zijn bij de gemeen
ten hooger, dikwijls zelfs aan
merkelijk hooger dan bij het
R ij k.
Het verschil openbaart zich in alle mo
gelijke rangen. Men vergelijke daartoe de
volgende cijfers.
max. salaris dir. groote com- schrijver
per jaar inrichting mies 2e klasse bode
Het Rijk 8000 f 3600 1750 i 1700
N.-Holland 11000 4650 2000 2028
Amsterdam 10000 4200 2100 2400
Den Haag 10000 3950 2150 2150
Rotterdam 10000 4300 1950 2200
Utrecht 8750 4550 2100 2100
De verschillen zijn hier en daar opval
lend.
Is het niet buiten elke verhouding, dat
een bode in Amsterdam 41.2 pet. meer
verdient dan bij het Rijk?
Een commies bij het Rijk heeft een
maximum-salaris van f 3600, een com
mies bij de provincie Noord-Holland van
f 4650, dat is f 1050 meer! Het is waar
lijk geen kleinigheid.
Ook de gemeente-arbeider verdient meer
dan zijn collega bij het Rijk.
Vooral het aanvangssalaris is voor de
gemeente-arbeiders veel gunstiger:
Aanvangsloon Onge- Half Volledig
per week schoolde vakman vakman
Het Rijk 24.— 26.88 28.80
N.-Holland 29.— 34.— 34.—
Amsterdam 34.08 36.96 38.64
Der. Haag 33.- 36.-— 37.50
Rotterdam 30.33.35.
Utrecht 28.80 33.60 36.
De verschillen tuschen de maximum-
loonen zijn minder groot, al behouden de
gemeentearbeiders bijna steeds hun voor-
<7
«i.