Sloan s liniment
Wetenschap en Kunst
Het Vrouwenhoekje.
Dammen.
DOODT
PIJN
Ingezonden Mededeellng.
RJieumatiek?
Sloan's is het beroemde, snelwerkende liniment. Het middel,
dat doordringt zonder inwrijven. Brengt verbazende ver
lichting. Indien U lijdt aan rheumatiek in de gewrichten
of spieren, schaf U dan onverwijld een flacon Sloan's
Liniment aan. Millioenen hebben het met succes gebruikt
bij Rheumatiek, Lendejicht, Ischias, Verkoudheden op
de Borst, Verstuikingen, Kneuzingen.
Ik vlei me echter niet, dat dit optre
den direct een blijvend resultaat zal op
leveren, aangezien deze lieden alles in het
werk stellen om hun bedrijf te kunnen
uitoefenen. Na buiten het station geloodst
to zijn, zal de overtreder dan ook zoo
vlug mogelijk naar den ingang loopen en
daar zijn kaartje laten knippen bij een
plaatsvervanger van een vasten controle
beambte. Dit zoo mogelijk met afgewend
gelaat en zich aansluitend bij andere rei
zigers. Vervolgens vliegt hij naar het per
ron en stelt zich hier of daar verdekt op,
om, zoodra er een trein binnen komt met
de andere reizigers in te stappen. Ziet de
dienstdoende chef of conducteur hem niet
instappen, dan oefent hij z'n bedrijf na
tuurlijk weer uit zoolang tot de conduc
teur hem betrapt of bij deze ziet aan
komen.
Een muzikant te Delft woonachtig ver
trekt vandaar niet meer per trein, doch
omdat hij herhaaldelijk gesignaleerd
werd, reist hij met een aut i naar Rot
terdam en begint van daar zijn treinreis.
Om een einde tc kunnen maken aan
deze overtredingen, is het zeer gewenscht
dat in dezo het publiek bet stations- en
treinpersoneel ter zijde staat. Dit behoort
thans nog tot de vrome wenschen. Er
zijn n.l. reizigers, die uit medelijden of
anderszins den muzikant geld geven, na^-
dat hij z'n spel ten beste heeft gegeven.
Wij verzoeken met aandrang, geen
cent te geven aan treinmuzikanten.
Mocht men hierover worden lastig geval
len, dan doet men goed hieromtrent di
rect het treinpersoneel of den stations
chef kennis te geven.
Temeer zij aldus gehandeld, dewijl deze
lieden nog andere ongeoorloofde prak
tijken uitoefenen; immers een der be
kendste treinmuzikanten werd reeds als
verdacht van zakkenrollerij door do
recherche aangehouden. Vooral onder de
vrouwelijke passagiers zoeken zij hun
slachtoffers, omdat deze dikwijls verzui
men haar portemonnaie goed op te ber
gen.
Negen jongens vergiftigd.
Een negental jongens te Kampen ging
kalmoes zoeken, maar vond wortels van
de beruchte waterscheerling. Nadat ze
hiervan gegeten hadden, deden zich bij
allen vergiftigingsverschijnselen voor in
den vorm van hevige krampen. Enkelen
geraakten buiten bewustzijn, terwijl een
hunner zelfs in zorgwekkenden toestand
naar het ziekenhuis moest worden ge
bracht.
Zaken zijn zaken. Een Pool-'
sche en een Luxemburgsche koopman
hebben een nieuwe methode ontdekt om
zaken te doen, welke methode aanvan
kelijk wat vreemd leek om welke
reden de centrale recherche te Rotterdam
in de zaak was gemoeid maar welke
niet strafbaar is, een behoorlijke winst
oplevert en geinig risico's meebrengt.
Den laatsèen tijd werden n.l. te Rotter
dam buitengewoon veel Perzische tapij
ten tegen vrij lage prijzen beleend. De
politie is nu eenmaal achterdochtig en
stelde eens een onderzoek in, dat leidde
tot de aanhouding van de beide koop
lieden. Het bleek toen, dat deze mannen
in België deze tapijten bijzonder goed
koop hadden gekocht. Aanvankelijk wa
ren zij van plan goweest, met deze partij
een handel te Rotterdam te beginnen,
maar toen zij de transportkosten hadden
betaald, was het bedrijfskapitaal op. Zij
hadden zelfs geen gold genoeg, om een
opslagruimte te huren. Toen zijn zij op
het denkbeeld gekomen, om de tapijten te
gaan beleenen. Do beleensom was in den
regel niet bijzonder hoog, maar toch al
tijd nog hooger dan de prjjs, welken zij
in België hadden besteed, zoodat zij nog
een aardige winst maakten. De politie
heeft de tapijten door een expert laten
taxeeren en toen bleek, dat de tapijten
meer waard waren, dan de banken van
leening er op hadden gegeven. Deze ban
ken zijn dus niet benadeeld. De koop
lieden zijn daarop weer op vrije voeten
gelaten en zij zijn naar België terugge
keerd, om de tapijten te betalen, want zij
hadden do partij °P crediet gekocht.
Benzine- romantiek. Men
schrijft aan de „Morgen":
De maand Februari is aangebroken. De
wettelijke bevoegdheid tot het navorde
ren. van benzine-belasting is voorbij.
Honderdduizenden liters benzine zijn
opgespoord. Te Amsterdam werd alleen
reals 100.000 L. ontdekt. Voor de schat
kist beteekent dit een voordeeltje van
f4500, zonder daarbij de boeten, die ue
overtreders opliepen, te rekenen.
Doch nu nog een ander verhaaltje. In
Limburg is iemand geweest, die op het
laatst van December met een wagen met
60 vaten benzine over de wegen reed.
Hier en daar liet hij er een over de straat
rollen, zoolang tot hij er geen meer had.
De poliiis vpad vatsR. sa aam m Wi
der haar bewaring tot de eigenaar op
kwam dagen. Doch hij kwam niet. De
belasting-ambtenaren wisten natuurlijk
waar het over ging. Wanneer de termijn
tot navordering van benzine-belasting ver-
loopen is, zou hij verschijnen. Inderdaad
schijnt het geval zoo te zullen afloopen.
En deze persoon gaat vrij uit, daar ver
loren voorwerpen toch altijd teruggehaald
mogen worden, als men het adres weet.
Dat men dat pas weet, nadat de be
voegdheidstermijn voor belastingambtena
ren vervallen is, is een tweede zaak.
ELIAS.
Oratorium van Felix, Men
delssohn Bartholdy.
Nu we, getrouw aan de traditie, een
korte inleiding mogen geven over het
oratorium, dat het Chr. Gem. Koor te
Goes hoopt uit te voeren a.s. Donderdag
in het Schuttershof, kunnen we de ver
zoeking niet weerstaan eens iets te zeg
gen in dit verband over de moderne
muziek der „bands" van onze dagen, zoo
vaak opgediend op de zwarte schijven.
We miskennen de waarde der techniek
absoluut niet, maar toch is er in den
overvloed van gramophoonuurtjes het ge
vaar, dat de massa een muzikale digestie
krijgt, omdat de soort der muziek, die
heden ten dage ieder uit de lucht grij
pen kan, een lichtzinnig karakter ver
toont, dat bezinning en verdieping uit
sluit. Zoo langzaam leeren de menschen.
de kunst om al luisterende niet meer
te luisteren en wordt muziek verlaagd
tot een „vermaak" voor jong en oud.
We denken aan het woord van den
vromen priester uit Rousselaere: „Als de
ziele luistert, spreekt het al een taal dat
leeft".
Luisteren de menschen naar de jakke
rende „bands" met hun ziel, of laten ze
zich alleen maar drijven op de rhythmi-
sche golven, die de drummer in alle mo
gelijke en onmogelijke bewegingen op
wekt.
Daar ligt een gevaar in de uiterlijkheid
en de mechaniseering der muziek in onze
dagen en het lijkt ons een goed werk
tegen dien geest te getuigen door woord
en daad
Wie gaat luisteren naar „Elias" van
Mendelssohn, moet luisteren van binnen
uit. Dat gaat niet onder een kopje thee
en een gezellig babbeltje, want de geest,
die U aanspreekt uit dit werk richt zich
tot Uw gemoed, tot Uw ziel.
Is het dan zoo zwaar, dat het haast
niet te verduwen is, dat een gewoon
sterveling er niet bij kan Absoluut niet,
maar hier is een idiëel goed, hier is een
werk van logischen bouw, van wisselend
karakter, dat in z'n dramatische span
ning tot „luisteren met de ziele" dwingt
En wie luistert zóó, zal voelen, dat de
buitengewone vorm, waarin het leven
van den profeet ons wordt geteekend,
alles verlevendigt en sterker doet spre
ken. Dat hebben we noodig, vooral in
onze dagen. Verdieping en bezinning en
wie dat in zich voelt komen, krijgt die
per genot dan een uiterlijke streeling der
zinnen. Elia's leven is voor ons wat an
ders nog dan „historie" en het is juist
die eeuwigheidswaarde, die U bewust
wordt, als ge luistert met Uw ziel.
Mendelssohn heeft het leven van den
grooten profeet geteekend in een werk
van onvergelijkelijke schoonheid, die stil
maakt voor God, die beslag legt en over
gave eischt. Dat begint al dadelijk als
het oordeel wordt uitgesproken, versterkt
door den somberen d-mol drieklank. Hoor,
hoe in de ouverture alle instrumenten
klagen het donkere: waarom? waarom?
tot het koor uitbarst in dien smartekreet:
„Help Heer, wilt Gij ons dan ganschelijk
uitroeien?" Daar gaat een huivering door
U heen, als dat zware koor, belast onder
het gewicht van veel chromatiek, uitloopt
in de stameling der enkelen. Sion strekt
hare handen uit. Is er dan geen troost.
Hoor weer: „Zoo gij Mij van harte zoekt,
Ilc zal Mij laten vinden". Is dat niet voor
onzen tijd, is dat niet voor ieder en zou
één mensch vooral in onze dagen niet
met ontroering naar de tenorsolo kunnen
hooren, die deze boodschap zóó brengt,
in zulk een religieus-lyrische ontboeze
ming.
Maar het volk klaagt voort. „De Heere
ziet het niet, Hij bespot ons", tot de lijn
overbuigt van den duisteren mol-toon
naar de heldere dur-accoorden: „God doet
barmhartigheid aan duizenden dergenen,
die Hem liefhebben en Zijne geboden be
waren". God zorgt voor Elia, ook in tijd
van grooten nood en wie dat als reali
teit voelt, die luistert met zijn heele ziel
naar het dubbel-quartet: „De Heer heeft
Zijne engelen bevolen, over U te waken".
Daar straalt berusting en vertrouwen uit
dit stuk; gewekt door bouw en geniale
verwerking der stemmen, die allen har
monieus elkander kruisen.
Elia's verblijf bij de weduwe te Zar-
phat is een détail-schildering met een
enorme afwisseling. In aangrijpende
tonen klaagt de weduwe over het verlies
van haar zoon. Merkwaardig is ook hier
weer de echt Mendelssohnsche overgang
als de lijn ombuigt en het gebed van
Elia wordt verhoord. Dan klinkt het ju
belende, maar toch zoo teere stemmings
koor: „Wel hem, die den Heere vreest
en in Zijne wegen wandelt".
Op den Karmel komt Elia tegenover
de Baaispriesters en hier treft de tegen
stelling van den soberen ernst in het
optreden var den profeet, tegenover het
heidensch kabaal van de priesters. Voor
al als Elia den God Abraham's, Izaak's
en Jacob's aanroept, beluisteren we een
gebed van diepen ootmoed, maar ook
van rotsvast vertrouwen. Dan lekt loei
end de offervlam tot het koor den bree-
den jubel aanheft: „De Heer is God en
er zijn geen andere goden nevens Hem".
De straf komt over de dienaars van Baal
en steigerend rollen de accoorden in de
machtige aria: „Is niet het Woord des
Heeren als een hamer".
God heeft Elia's gebed verhoord en
aan het eind van het eerste deel van
het oratorium hooren we den regen rui-
schen, zich al sterker verheffend in zijn
bruisen Maar de Heere is nog grooter
dan de machtige waterstroomen en daar
om het „Dank sei dir God", waarmee het
einde komt in machtige, breede accoor
den.
Het tweede gedeelte van het oratorium
begint met de prachtige aria voor de
sopraan: „Hoor Israël", begeleid door de
houten blaasinstrumenten, die zoo'n
diep relief aangeven. Dan zal Izebel
nog even zegevieren. Elia moest sterven,
want hij heeft gelasterd en monsterach
tig barst de woede der menigte los in den
uitroep: „Wee hem, wee hem, hij moet
sterven". Dan gaat Elia naar de woestijn
en vooral deze episode is door den com
ponist meesterlijk weergegeven. Eerst die
inzet van het klaag-instrument bij uit
nemendheid: de cello. Bij beurtzang
klinkt het thema: „Het is genoeg. Neem
nu Heere mijne ziel van mij!", tusschen
den bassolist en de cel. Maar Elia moet
God ontmoeten: „Hebe deine Augen auf"
zoo klinkt een terzet van engelen, dat
a capella voorgedragen wordt en de in
zet is een gedeelte waar de historie wel
wat sterk wordt onderbroken door het
lyrische element. Toch zouden we dit ge
deelte niet gaarne missen, al was het
alleen om de beroemde altsolo: „Beveel
den Heer uw wegen en hoop op Hem".
Elia komt nu bij den berg Horeb en
de Heere gaat voorbij. Niet in den stonn,
niet in het vuur, niet in de aardbeving.
De zangstemmen tasten hier dwalend in
het onzekere en daar beeft een merkwaar
dige onrust in de begeleiding, totdat het
suizen van de zacht stilte intreedt, waar
in Elia God herkent. Schitterend is hier
de overgang van de koren naar het Sanc-
tus: „Heilig, heilig is de Heere Zeabaoth".
Dan gaat de geschiedenis voort met de
hemelvaart van Elia, een koor met groote
technische moeilijkheden, maar ook van
majestueuze kracht.
Het slot is een „Amen" koor, dat door
z'n bouw de bewondering wekt van ieder
die het hoort. De fuga, ingezet door de
alten, grijpt telkens weer den luisteraar
en de groote kunstenaar heeft er z'n gan-
sche ziel in gelegd.
Moge deze korte inleiding U opwek
ken het mooie werk te gaan hooren, dat
U niet alleen een avond van diep genot
verschaffen kan, maar dat U een pre
diking brengt van aangrijpende kracht.
Vooral in deze dagen hebben we juist
aan een geschiedenis als die van Elia
behoefte. Zijn tijd was ernstig en zwaar,
maar God waakte voor Zijn volk en het
leven van den profeet zij ons een aan
wijzing, hoe wij in zulke tijden ons leven
hebben in te richten.
DE ZACHTE WINTER.
„De Levende Natuur" geeft de volgen
de opsomming van verschijnselen, die
zijn toe te schrijven aan den bijzonder
zachten winter van 1931/32:
Sneeuwklokje bloeiend op 1 Januari
1932. Witte Els begint te bloeien 6 Ja
nuari, staat in vollen bloei op 12 Janua
ri. Kaspische Wilg werpt bloeiknopschub-
ben af op 22 December 1931. Honingbijen
vliegen 28 December en 12 Januari 1932.
Zang van Pimpelmees, Boomkruiper,
Boomklever, Winterkoning. Spreeuwen
zitten bij troepjes te joelen in de top
pen der populieren en op daken sinds
3 Januari. Kievittroepen in de weilanden
bij Sloterdijk op 27 December en weer op
13 Januari. Weelderige groei van Kleef
kruid uit kiemplantjes van December.
Ook Fluitenkruid, Speenkruid in leven
dige ontwikkeling.
Stokvisch-variaties.
Stokvisch neemt van oudsher een eere
plaats in onder onze nationale winterge-
rechten.
Daarom geven we de volgende recepten:
Stokvischpudding (4 personen)
1 V> pond gekookte stokvisch (zonder gra
ten gewogen), 2 eieren, 1 ons (2 flinke
sneden) oud brood zonder korst, 1 d.L.
overgebleven saus (ook te vervangen door
1 d.L. kokend water met 1 Maggi's Bouil
lonblokje) wat peper, zout, nootmuskaat,
60 Gr. (3 afgestreken eetlepels) boter.
Hak de ontgrate visch fijn, vermeng ze
met het in de saus (of den bouillon) fijn
gewreven brood, de geklopte eieren, de
kruiden en de gesmolten boter.
Smeer san warmen puddingvorm in
met boter, bestrooi hem met paneermeel
en vul hem met het vischmengsel; kook
den pudding gedurende 1 uur au bain-
Marie (d.w.z. in een pan met kokend wa
ter).
Presenteer den warmen pudding als
vóórgerecht en geef er een mosterd-, een
kerry- of een botersaus bij.
Weensche s t o k v i s c h s c h o t el
(4 personen). 1 pond gekookte stokvisch
zonder de graten gewogen), Y> L. melk, 2
Maggi's Bouillonblokjes, 2 flinke uien, 1
volle eetlepel gehakte peterselie, 2 thee
kopjes paneermeel, sap van 1 citroen, 80
Gr. (3 afgestreken eetlepels) boter.
Snipper de uien fijn en laat ze in de
helft van de boter lichtbruin worden.
Breng de melk aan de kook en los er de
Maggi's Bouillonblokjes in op. Hak de pe
terselie fijn en verdeel de visch in fijne
schilfers.
Leg in een flink met boter ingesmeerd
diep vuurvast schoteltje eerst een laagje
visoh (1/3 van de geheele hoeveelheid),
giet daarop de helft van de melk met
bouillon en strooi er de helft van het pa
neermeel over met de helft van de peter
selie en de helft van de gefruite uien. Leg
daarop de helft van de nog overgehouden
visch, overgiet ze met de rest van de
bouillonmelk, de rest van het paneermeel
en de nog overgebleven ui en peterselie.
Dek het geheel af met het laatste restje
visch, strooi daarover wat paneermeel en
druppel er de overgebleven boter (gesmol
ten) overheen.
Laat den schotel in een heeten oven
warm worden en een korstje aannemen,
(ongeveer V> uur), presenteer bij dezen
stokvischschotel aardappelpurée of droge
rijst.
Eenvoudige stokvischkoek-
j e s (4 personen). 1 pond gekookte stok
visch (zonder graten gewogen), 1 uitje,
1 ons (2 flinke sneden) oud brood zonder
korst, wat peper, zout nootmuskaat, 2 eie
ren, 2 theelepels Maggi's Aroma, ongeveer
80 Gr. (4 afgestreken eetlepels) boter,
eenige lepels paneermeel.
Hak de ontgrate visch fijn, vermeng ze
met de twee eierdooiers, het in wat melk
of water fijngewreven brood, het zout,
de kruiden, het in 1 lepel boter gefruite
uitje en de Maggi's Aroma.
Vorm het mengsel tot gelijke balletjes
(niet te klein), druk ze wat plat, doop zo
in overgehouden eiwit, dat met een lepel
water wat uit elkaar is geklopt en wentel
ze daarna door de paneermeel.
Bak de koekjes in de koekenpan met de
heete boter aan beide kanten mooi knap
pend; presenteer ze als voorgerecht bij
het middagmaal of aan de lunch.
Marmer.
Marmer, dat vuil is, maakt men schoon
door het rijkelijk met zeepsop af te was-
schen en te wrijven met een wollen lap.
Wie vlekken uit marmer moet verwij
deren, waarvan zij het ontstaan niet kent,
maakt een mengsel van 2 deelen natrium
carbonaat, 1 deel puimsteenbrij en 1 deel
kalk, legt dit op de vuile plekken en
wascht het na een paar uur af.
Verwijder inktvlekken uit gepolijst mar
mer door het bloot te stellen aan de in
werking van wijnsteen- of citroenzuur.
Wrijf vetvlekken in met een mengsel
van 2 deelen soda, een deel puimsteen
poeder, 1 deel kalk en wat water. Wasch
ze na eenigen tijd af met zeepsop.
Verwijder wijnvlekken met wijnsteen
zuur of citroenzuur.
Reinig het marmer der waschtafel door
er een dunne brij van kalk en zeepsop 20
30 seconden op te laten liggen. Dan af-
wasschen en wrijven met talk of witte
was.
Ijzerroest uit marmer verwijdert men
met benzine en krijt, waarmee men de vlek
dik belegt. Zoo noodig om de zes uur ver-
verschen. Helpt benzine niet, dan chloro
form gebruiken. Zeer voorzichtig zijn.
Brandende voorwerpen en vuur verre hou
den!
Wit mamer, dat hardnekkige vlekken
heeft, behandelen met zwavel-ether of met
zwavel-magnesia.
Poets gekleurd en wit marmer met een
mengsel van 4 deelen terpentijn op 1 deel
witte was.
Gebruik voor zwart marmer zwarte
was.
Maak marmerfiguren schoon met een
mengsel van gebrande kalk en zeepsop,
die samen een dunne brij vormen. Strijk
van deze mélange een dun laagje op het
marmer uit en spoel het na 24 uur goed af
met lauw water.
Is de een of andere vlek gemaakt in
marmer, wacht dan vooral niet te lang
met het verwijderen daarvan. Het vuil
dringt anders te diep in en kan moeilijk of
in 't geheel niet meer worden verwijderd.
Want marmer is zeer poreusl
Wenk voor de huisvrouw.
'tls al uitverkoop, wat de klok slaat!
Uitverkoop en opruiming tooverwoor-
den voor menige vrouw. In 't algemeen
hebben vrouwen er heel wat voor over, bij
zulke gelegenheden inkoopen te doen tegen
sterk verminderde prijzen. Dat is natuur
lijk prijzenswaard en een zuinige vrouw
heeft gelijk, wanneer zij noodige artikelen,
die onder gewone omstandigheden en
kele guldens kosten, nu zich aanschaft
voor evenveel kwartjes.
Wil zij daarvoor een poos in de file
staan, heeft ze er dus tijd en ongerief
voor over, dan mag niemand haar dat tot
oneer rekenen, want zij tracht het gezin,
dat zij bestuurt, daarmee te bevoordeelen.
Doch dan moet ze ter dege uitkijken, wer
kelijk voordeelige koopjes machtig te wor
den, en geen minderwaardige artikelen
tegen lage prijzen te koopen. Zelfs al gaan
goede, nuttige dingen goedkoop weg, dan
moet men ze nog niet nemen, indien er op
't oogenblik (of binnen afzienbaren tijd)
geen behoefte aan bestaat.
Doch verstandige, bijdehande vrouwen,
die weten wat ze willen en alleen koopen
wat er noodig is, kugnen zich bij zoo'n
gelegenheid eens dingen aanschaffen, die,
in gewone omstandigheden, boven haar
bereik blijven.
Gelieve alles, deze rubriek betreffende,
te adresseeren aan P. Mons, Westerstr.
221, Amsterdam.
Probleem No. 235.
Auteur: B. ten Wolde, Zuidwolde.
12 3 4
47 48 49 50
Zwart 9 sch. op: 7 tot 10, 12, 14, 17, 20,
36 en dam op 25.
Wit 13 sch. op: 18, 23, 28, 32, 34, 38
tot 42, 46, 49 en 50.
Wit speelt en wint.
Oplossingen binnen 8 dagen na laatste
plaatsing in elke maand.
Prijs vierde kwartaal 1931.
Door den prijswinnaar werd een dam
bord met schijven gekozen.
Probleem No. 230.
Betreffende bovengenoemd probleem
merkt de heer Dane terecht op, dat de
inzendingstermijn te kort was gesteld.
Daardoor komen verschillende oplossers
in puntenaantal ten achter. Wij hebben
gemeend om allen oplossers daarvoor 1
punt toe te kennen.
B. Ris. Chr. Markus.
Wit. Zwart
1. 33—28 18—23
2. 31—27 17—21
3. 39—33 12—18
4. 34—30
Wit kan deze opening ook zeer goed met
3530 tegenspelen. Zwart mag dan niet
2025 spelen, want hierop antwoordt wit
met 3429. Slaat zwart 23X34, dan wit
30X39 en zwart behoudt de slechte rand-
schijf op 25. Indien zwart 25X34 slaat,
wint wit een schijf door 2722 29X18
enz.
4.20—25
5. 44—39
Wij geven hier de voorkeur aan 40—34,
gevolgd door 3429.
5.
25X34
15—20
20—24
10—15
6. 39X30
7. 30—25
8. 50—44
Met dezen zet had zwart nog wel kun
nen wachten. 0.i. was hier 712 enz.
aan te bevelen.
9. 44—39 14—20
10. 25X14 9X20
11. 39—34
Het spel is nu volmaakt gelijk, terwijl
zwart o.i. voordeel had moeten halen door
wit's kleine foutjes in de opening.
11. 7—12
12. 43—39 4—9
13. 37—31 21—20
14. 49—43 26X37
15. 42X31 11—17
16. 47—42
Beter is hier 2722 enz. Thans wordt
zwart's voorgaande zet sterk.
16. 6—11
17. 41—37 1—6
18. 46—41 17—22
19. 28X17 11X22
20. 34—30 5—10
Op 2025 kon wit heel goed 3228 en
3126 enz. spelen.
De beste zet was hier 1217, 812 enz.
Na den tekstzet krijgt zwart, na 3025
van wit, moeilijk spel, want hij zal dan
vroeg of laat over veld 29 moeten ont
wikkelen.
21. 30—25 10—14
22. 31—26
Gedwongen, maar zeer sterk.
22. 22X31
23. 36X27 2—7
24. 41—36 24—29
25. 33X24 20X29
26. 37—31 7—11
27. 40—34
Aangewezen was hier 3934, waarvan
wit het beste spel behoudt. Door den tekst
zet krijgt zwart eerder voor- dan nadeel.
O.i. kan wit vanaf dit moment niet meer
winnen.
27. 29X40
28. 35X44 19—24
Dreigt 24r—30 en 23—28. Wij geven hier
de voorkeur aan 15. 2024, want dit stuk
blijft nu achter.
29. 44—40 14—20
Beter is 1419 en daarna 1520 in
het spel te brengen.
30. 25X14 9X20
(Wordt vervolgd.)