Rechtzaken Land- en Tuinbouw Burgerlijke Stand Wrtlt. Ondeidtfk «egt dat de mee» ning vau dhr. v. d. Foltz onjuist is. De geheelo sec. dom. fractie staat achter het voorstoi-Paul. Ook zij heeft oog voor de nooden van anderen dan werkloozen. De bedeelden verkeeren in dezelfde om standigheden als vorige winters. Maar arbeiders, die vroeger f 25 verdienden, moeten, als zij werkloos zijn van een lagere uitkeering leven en worden later uitgetrokken. We moeten een totale ver arming van de werkloozen voorkomen. geneigd zijn na het ongunstig afdelings verslag der Tweede Kamer te denken, dat het wetsontwerp tot korting op de uitkee- ringen aan gemeenten en provinciën niet zal worden aangenomen. Maar men heeft wel eens meer verrassingen gehad. Het is goed, dat de regeering weet, dat de ge meentebesturen achter het adres staan. Men was algemeen van meening, dat de uitkeeringen aan de gemeenten voor vijf jaar vast stonden. En nu wil de regeering daarin verandering brengen. Spr. leest verschillende citaten van bestrijders van het wetje voor. Het heeft een slechte pers gehad. De zelfstandigheid der gemeente besturen wordt aangetast. Wordt deze wet aangenomen, dan zou dat voor Mid delburg 'n mindere ontvangst van f 10.000 beteekenen. dit wetenschappelijk advies een machine de guerre. Dhr Merchant heeft voor de radio gezegd, dat een wetje ondanks een ongunstig voorloopig verslag wel eens kan worden aangenomen. Dat heeft men wel meer gezien. Dhr Mes komt er tegen op, dat een vereeniging, die een uitvoering geeft, f2,50 voor een brandwacht moet beta len. Wo hebben nu een Duitsche spuit on krijgen we nu ook een Duitsoh legertje? De vereenigingen moeten reeds vermake lijkheidsbelasting betalen! de georganiseerden aan het bestuur van de betrokken vakorganisatie worde ter hand gesteld, hetwelk vervolgens voor de jjitkcering aan de betrokkenen zorg draagt. Van dozo regeling mag niet dan met goedkeuring van ons comité worden afgeweken. Dhr. Paul merkt op, dat zijn voorstel niet betrof alleen de soc. dem. werkloo zen. Sprekers bedoeling was allerminst kiezersvangst. Dhr. den Hollander steunt het voorstel en vraagt, hoe B. en W. de verstrekking van de cokes zich denken. Over het algemeen is er niet veel lief hebberij voor cokes, want alle kachels zijn er niet op ingericht. Dan dreigt het gevaar, dat de cokes niet op de juiste plaats komen. De voorzitter zegt toe, dat B. en W. alle mogelijke maatregelen zullen ne men. Overleg met armbesturen enz. zal gepleegd worden. Weth. Onderdijk merkt op, dat om trent het stoken van cokes vaak misver stand heerscht. Als men werkelijk cokes wil stoken, lukt het meestal wel. De voorzitter erkent, dat bij vele werkloozen een achterstand is gekomen in kleeding, beddegoed, enz. Dit geldt niet van de geregeld bedeelden. Het voorstel wordt met alg. st. aange nomen. Begrooting 1932 Burg. Armbestuur. De heer v. d. F e 11 z is niet bevredigd door de gegeven inlichtingen aan de commissie van financiën. De voorzitter kan tot zijn spijt geen verdere inlichtingen verstrekken. Een zekere brief kan Spr. niet in 't geding brengen, want dit onderwerp is nog niet voor openbare behandeling rijp. Die brief handelt over controle op langdurige ver blijven in het Gasthuis. B. en W. moe ten die kwestie eerst nog bespreken. Mevr. W e ij 1 bespreekt een uitlating van het B. A., dat er te veel gebruik wordt gemaakt van specialistenhulp. Uit de vo rige jaarverslagen en rekeningen kan dit niet bewezen worden. De schommelingen zijn niet heel groot. Ondanks de vereen, voor Ziekenhuisverpleging en den contro leerend geneeskundige zijn de geneeskun dige kosten niet gedaald. Waren die twee er niet, dan zouden de kosten aanmerke lijk gestegen zijn. De oorzaak is de specia lisatie en perfectioneering van de medi sche wetenschap, waarvan naast anderen ook de armlastigen profiteeren. Dhr v. d. F e 11 z zou de crisissteun aan het B. A. niet willen verhoogen. Dhr Onderdijk wil liever voorzich tig zijn. Het B. A. zal niets uitgeven, als het niet noodzakelijk is. Er zullen sommi ge werkloozen naar het B. A. moeten af vloeien. De voorzitter zegt, dat het Rijk alle niet-valide arbeiders (o.a. arbeiders boven de 60 jaar) naar armenzorg wil verwij zen. Dhr Onderdijk weet verschillende valide arbeiders, tusschen 60 en 65 jaar, die volkomen bekwaam voor hun werk zijn, maar die Spr. van den Minister niet meer mag helpen. Zij1 moesten naar ar menzorg. Dhr Van A n d e 1 (A.R.) weerspreekt mevr. Weijl. De post specialistenhulp be droeg in 1928 f794, voor 1929 is geen cijfer bekend, in 1930 f 893.25, plus een rekening van f 1100. Dat is wel een zeer sterke stijging. Mevr. W e ij 1 heeft alleen gepoogd te weerspreken, dat de specialistenhulp te vroeg of onnoodig wordt ingeroepen. Dhr Van Andel noemt een stijging van f 794 op bijna f 2000 te hoog. De voorzitter zegt, dat de reke ning van f 1100 nog niet betaald en in onderzoek is. Verhuring perceel Korte Delft G 2 wordt goedgekeurd. Overneming grond Jodengang. De voorzitter deelt mede, dat in gekomen is een adres van verschillende bewoners dier buurt, met verzoek om den naam Jodengang door een anderen te ver vangen. Mevr. W e ij 1 vermoedt, dat de bewo ners bezwaar hebben tegen den naam gang. (Gelach.) De v o o r z. wil dan de straat noemen: Jodensmalstraat! (Vroolijkheid.) Spre ker voelt er weinig voor een historisch en naam verloren te laten gaan. Vroeger was daar een kerkhof voor de Portugeesche Israëlieten. Bekende mannen zijn daar be graven. In het adres wordt genoemd Vij verstraat of Dahlialaan, maar daar voelt Spr. niets voor. Dhr B o a s s o n begrijpt het bezwaar tegen het woord Joden niet. Men moet ook voorzichtig zijn om niet anderen te ontstemmen. Spr. stelt prijs op behoud van den ouden naam. Op het adres zal later worden beslist. Het voorstel van B. en W. wordt aangeno men. Beschikbaarstelling gelden ingevolge art. 72 L. O.-wet voor bijz. school Ververij- straat. Z.h.st. aangenomen. De motie-Paul c.s. In behandeling komt nu de motie-Paul, te zenden aan de Tweede Kamer, tot on dersteuning van het adres der Vereen, van Ned. Gemeenten, waarin positie wordt genomen tegen het wetsvoorstel tot kor ting op de bijdragen van het Rijik aan. pro vinciën en gemeenten. Dhr Paul licht deze motie uitvoerig toe. Spr. verheugt zich over het protest der vereen, van Ned. Gemeenten. Men zou De voorzitter zou tegen de motie stemmen als hij stem had. Als men lid is van een vereeniging, dan is het vreemd, dat ook de leden van een vereeniging een schrijven van hun bestuur gaan steunen. Spr. kan zich indenkeh, dat de gemeente besturen, die een andere meening dan het Bestuur hebben, daarvan doen blijken. Maar die het er mee eens zijn, behoeven niet meer te adresseeren. Dan zou de vereeniging onnoodig zijn. De adhaesiebetuigingen hebben boven dien geen practische waarde. Het komt op het adres aan. Met dat adres is Spr. het eens. Dhr Portheine (v.b.) is het met den voorzitter eens. Het adres der vereen, van Ned. Gemeenten is goed gedocumen teerd. Nu behoeven alle Raadsleden hun meening niet meer te zeggen. We moe ten hier geen parlementje gaan spelen. De waarde van het goede adres der ver eeniging van Ned. Gemeenten zou door al die adhaesie-betuigingen achteruit gaan. Als de gemeentebesturen zich gaan uitspreken, zou Spr. dat parmantig vin den. Mevr. W e ij 1 is voor de motie der S. D. A. P. Als alle gemeentebesturen achter de vereeniging staan zal dat indruk maken. Dhr v. d. F e 11 z vraagt, of deze kwes tie hier in den Raad wel aan de orde is. Zij, die zich over haar uitspreken, moeten de zaak goed bestudeeren. En dat is niet de taak van den Gemeenteraad. Men valt het wetsontwerp aan, maar we nemen er toch ook genoegen mee, dat de Minister het bedrag der gemeentelijke steunregeling bepaalt. Interrupties der S. D. A. P.: da's niet hetzelfdel Dhr v. d. F e 11 z ziet geen verschil tusschen een steun- en een salarisregeling. Verder is het Spr. opgevallen, dat in de verschillende Raden deze moties overal uit den soc. dem. hoek komen. Is er een bevel uitgegaan van het partijbestuur? Geroep: We zijn zelfstandig genoeg! Dhr v. d. F e 11 z: U loopt ook wel eens aan den leiband. Spr. zal aan dezen poli- tieken zet niet meedoen. Het lijkt veel op een intimidatiepoging, om de wet te doen mislukken. De voorzitter ziet in deze motie geen politiek. Spr. wil wel verklaren, dat hij liever gezien had, als de noodzaak wer kelijk drong, dat de regeering een ver zoek tot de gemeentebesturen had gericht om het voorbeeld van het Rijk inzake sa lariskorting te volgen. Dat zou voor het rechtsgevoel prettiger geweest zijn. Nu gaat men tornen aan uitkeeringen, die voor vijf jaren waren vastgesteld. Dhr Jeronimus herinnert aan de magistrale rede van den heer Zimmer- mann. Het is noodig dat aan de gemeente lijke budgetten een rem wordt aangelegd. Ook de gemeentelijke salarissen moeten omlaag. En wat de juridische bezwaren tegen de wet betreft, zou Spr. het een sociaal-democraat willen nazeggen, dat hij maling heeft aan juristerij. (Interrupties van de S. D. A. P.) Het is de vraag: ziet men de noodzake lijkheid van salarisverlaging in, ja dan neen. Had de regeering het in een andere richting geprobeerd, dan zouden ook wel bezwaren zijn ingebracht. Verder wil Spr. niet veel woorden over deze zaak vuil ma ken. De heer Heemskerk (A.R.) wil de ambtenaarssalarissen niet in het debat brengen. Die kwestie moet ieder gemeen tebestuur zelfstandig onderzoeken. Spr. houdt in het algemeen niet van moties. Maar het gaat hier over een kwes tie, die leeft onder allen, die gemeente lijke verantwoordelijkheid dragen. De vereen, van Ned. Gemeenten heeft haar adres spoedshalve ingezonden zonder de gemeentebesturen te kennen. Daarom zijn de adhaesiebetuigingen van de ge meentebesturen van waarde. Spr. is daar om voor de motie-Paul. Dhr B o a s s o n (v.d.) bepleit ook aan neming van de motie. Ze is hier in den Raad op haar plaats. Dhr den Hollander (A.R.) meent, dat er in het adres der vereen, van Ned. gemeenten argumenten genoemd zijn, waarmee dhr Paul het wel niet eens zal zijn. De gemeentefinanciën staan ten nauw ste in verband met deze kwestie. Dat zul len we straks bij de behandeling der be grooting wel ondervinden. Dat het Rijk op de uitkeeringen in het algemeen moet korten, kan geaccepteerd moeten worden. Maar dat het dit doet op een speciaal onderdeel, op de salarissen, keurt Spr. af. Daarom zal Spr. voor de motie stemmen. Dhr Mes zal tegen de motie stemmen op de gronden door den voorzitter en den heer Portheine ontwikkeld. Dhr Van Andel beschouwt het ad vies der vereen, van Ned. gemeenten als opbouwende critiek. Maar als we er de politiek in gaan brengen, maken we van Dhr Wondergem: daar weten jul lie meer van! Dhr Van Andel leest in de memorie van antwoord, dat de regeering bij de openbare behandeling niet doof zal zijn voor goede amendementen. We moeten niet voorbarig zijn en op de feiten voor- uitloopen. Men spreekt zoo over de gemeentelijke autonomie. Maar Spr herinnert aan het geval-'s Gravenpolder, waarin de Minis ter over een veldwachterssalaris heeft be slist tegen het advies van alle Raadsleden dier gemeente in. Spr vreest, dat er met of zonder de nieuwe wet, toch van de gemeentelijke autonomie op den duur niets terecht komt. Er zit achter deze motie iets, dat Spr belet er voor te stemmen. Dhr Paul dankt dhr Heemskerk voor zijn betoog. Spr wijst er de heeren Por theine en Jeronimus op, dat een blad als de „N. R. Gt." ook de wet heeft afge keurd. We moeten hier geen parlementje gaan spelen, maar de Middelburgsche gemeen tefinanciën zijn er mee gemoeid. Salarissen en steunregelingen zijn niet hetzelfde. Voor de laatste heeft men den steun van het Rijk noodig, in de eerste is de Raad vrij. We hebben reeds een toe ziende voogd in Ged. Staten. Spr heeft de redactie van de Rotter- damsche motie als de beste overgenomen. Weth. Onderdijk zegt, dat geen en kele Bestuursinstantie een schrijven tot de soc. dem. fractie heeft gericht, om een motie in te dienen. En wat de heer Zim merman betreft, och die is in 1918 im mers zelf op den loop gegaan? Dhr Jeronimus: daarmede is de wetenschappelijke waarde van zijn betoog niet vervallen. De motie-Paul wordt hierna aange nomen met 10 tegen 5 stemmen (tegen dhrn v. d. Feltz, v. Andel, Jeronimus, Mes en Portheine). Dhr de Veer had zich ver wijderd. Rondvraag. Dhr B o a s s o n (v.d.) herinnert aan de laatste Raadszitting toen door hem bij de bespreking van de kapitaal-rekening der Godshuizen werd aangehaald: de bouw van een nieuw Consultatiebureau voor de Prov. Zeeuwsche Vereeniging tot bestrijding der Tuberculose te Middelburg waartoe door het Bestuur der Godshuizen besloten was. Hem werden toen hierover inlichtingen gevraagd. De wijze, waarop hier gereageerd werd, deed Spr. besluiten tot de toezegging om deze eerst in de vol gende zitting van den Raad te verstrek ken. Hieraan voldoet Spr thans. Inderdaad is door het Bestuur der Godshuizen een besluit, als hierboven vermeld, genomen en als zoodanig was dit geen geheim. De goedkeuring daarvan moet echter nog geschieden door Gedep. Staten. Voorgeschreven is, dat dit geschiedt door bemiddeling van B. en W. In een begeleidend schrijven wordt dan aan B. en W. om doorzending met een gunstig advies verzocht. Het is gebleken, dat de verzending van dien brief vertraagd was en deze zich nog niet in handen van B. en W. bevond, toen Spr van bedoeld be sluit gewag maakte. De verwondering, die de Voorzitter in de vorige zitting deed blijken, vindt ech ter waarschijnlijk minder haar grond in deze samenloop van omstandigheden, dan wel in het feit, dat het bouwen van be doeld consultatiebureau, volgens de mee ning van B. en W., onafscheidelijk ver bonden zoude zijn met de nieuw te bou wen barak voor besmettelijke ziekten, waaromtrent nog geen besluit kon wor den genomen. Deze meening moet ontstaan zijn, door dat dit idee naar voren is gebracht door den Inspecteur van de Volksgezondheid voor Besmettelijke ziekten bij een voor- loopige bespreking van het dagelijksch bestuur der Godshuizen met B. en W. en dezen Inspecteur. Daarna had echter de Inspecteur van de Volksgezondheid voor de Bestrijding der Tuberculose verklaard zich met dat plan, wegens gebleken en ge grond bevonden organisatorische bezwa ren, in geen geval te kunnen vereenigen. Hierdoor verviel eventueel nader overleg hierover en was het Bestuur der Godshui zen genoodzaakt zich aan het oorspron kelijk plan te houden en daarvoor goed keuring aan te vragen. Het Bestuur der Godshuizen heeft dus den voorgeschreven weg bewandeld, ter wijl B. en W. thans in de gelegenheid zijn gesteld over dit besluit hun advies uit te brengen. De voorzitter had het fairder ge vonden indien B. en W. van het besluit der Godshuizen kennis hadden kunnen nemen, voor deze zaak in den Raad werd medegedeeld. Deze methode vond Spr niet goed en niet netjes. Dhr B o a s s o n herhaalt, dat hij niet beter wist, of B. en W. hadden toen reeds den brief van de Godshuizen. Dhr Mes meent, dat de afsluiting van den Wal voor het rijverkeer op sommige uren voor enkelen zeer hinderlijk is. De voorzitter rechtvaardigt dezen maatregel met het oog op de kinderen der R.K. school. Zij, die last van de afsluiting ondervinden kunnen zich tot B. en W. wenden. De voorzitter meent, dat dhr Mes meer bezwaar heeft tegen de Hollandsche rijksdaalders dan tegen het Duitsche le gertje. B. en W. hebben deze kwestie reeds in bespreking. Dhr Gornelisse wijst er op, dat Vlissingen een gunstiger steuregeling voor werkloozen heeft, die door den Mi nister is goedgekeurd dan Middelburg. Kunnen wij de onze ook niet trachten be ter te maken? De voorzitter verwacht van deze pogingen niets. Het percentage, dat de regeering betaalt, is vastgesteld na verkre gen inlichtingen. De regeering heeft over al rekening mee gehouden. Dhr Gornelisse heeft niet gespro ken over het percentage dat de regeering bijdraagt. Maar de bedragen der uitkee ringen zijn in Vlissingen hooger. Weth. Onderdijk antwoordt, dat aan deze zaak gewerkt wordt. De Vlis- singsche regeling is reeds in de crisis commissie besproken. Dhr M o n d e e 1 vraagt hoever het staat met het werk voor den polder Wal cheren. De voorzitter kan daarop weinig antwoorden. Deze zaak is nog niet voor elkaar. Men is er nog over in onderhan deling. Weth. Onderdijk: we hebben een goede kans. De v o o r z i 11 e r: de zaak is in studie bij twee departementen en dat is wel eens moeilijk. Dhr Jeronimus meent, dat we moeten rekenen met het geval, dat het zoo straks besproken wetsontwerp wordt aan genomen. Kan daarom nu reeds geen overleg worden gezocht met het georgani seerd overleg? De voorzitter: dat kan nu toch nog niet? Er zijn allerlei manieren, om aan den eventueelen eisch van den Minis ter te voldoen. Ook is het mogelijk, dat in den Raad bij de behandeling van de be grooting voorstellen betreffende de sala- rieering worden gedaan. Ten slotte wordt nog gesproken over den datum van behandeling der begroo- ting. Deze kan nog niet definitief worden opgegeven. Hierna sluiting. LENIGING VAN DEN CRISISNOOD. Extra-hulp aan werkloozen. Schrijven aan de burgemeesters Aan de burgemeesters van een honderd tal gemeenten in ons land, waarin een door het Departement van Binnenlandsche Zaken en Landbouw gesubsidieerde steunregeling bestaat, heeft het Nationaal Crisiscomité een circulaire gezonden van den volgenden inhoud: „Door de langdurige werkloosheid blijkt in vele gezinnen van arbeiders, die uitkeering ontvangen ingevolge een steun regeling, zoodanige achterstand te zijn ontstaan, dat het verschaffen van extra- hulp voor aanschaffing van kleeding, schoeisel, beddegoed e.d. noodzakelijk is. De minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft tot ons comité het verzoek gericht, zich te willen belasten met het verleenen van deze extradiulp uit een door de Regeering beschikbaar gesteld bedrag en volgens regels door genoemden bewindsman gesteld. Volgens deze regelen komen voor een bjjdrage alleen in aanmerking die ge meenten, waarin een door het Departe ment van Binnenlandsche Zaken en Land bouw gesubsidieerde steunregeling toe passing vindt. Voor deze extra hulp zal een zelfde bedrag worden beschikbaar gesteld als door het gemeentebestuur voor dit doel wordt uitgetrokken, evenwel met dien ver stande, dat behoudens door ons comité te verleenen machtiging over een tijdvak van 12 maanden niet meer wordt besteed dan 20 cent per ingezetene. Voor een tijdvak van 12 maanden zal maximaal 10 cent per ingezetene worden bijgedragen. Voor zooveel betreft het orgaan, dat zich met de hulpverleening ter plaatse zal belasten en de wijze, waarop de hulp dient te worden verleend, komt ons de volgende regeling wenscheiijk voor. De uitvoering der regeling worde op gedragen aan een comité van de volgende samenstelling: le. voorzitter: een lid van het college van burgemeester en wethouder of een ander vertegenwoordiger van het gemeen tebestuur; 2e. leden: vertegenwoordigers van de voornaamste plaatselijke vakcentralen van werkgevers en werknemers. Indien in uwe gemeente een algemeen comité tot leni ging van den nood wordt ingesteld, zou het in het vorige lid bedoelde comité hiervan een sub-comité kunnen vormen. De hulp dient individueel en niet dan na een terzake inge steld onderzoek omtrent de aanvraag te geschieden. Zoover eenigszins mogelijk dienen de verstrek kingen in natura plaats te hebben. De ongeorganiseerden dienen hun aan vraag in rechtstreeks bij het plaatselijk comité, terwijl de georganiseerden hun aanvraag inzenden door bemiddeling van het bestuur hunner vakvereeniging. Dit bestuur kan de aanvraag aanvullen met een rapport omtrent de behoefte van den aanvrager aan kleeding, schoei sel, enz. De steun, hetzij in natura, hetzij, zoo noodig in geld, worde, voor zooveel on georganiseerden betreft door het comité rechtstreeks uitgekeerd, terwijl die voor Voorts heeft het Nationaal Crisiscomité een circulaire gericht aan de burgemees ters van alle gemeenten, waarin hun medewerking wordt ingeroepen om den arbeid van het comité te doen slagen. Hot Comité stelt zich voor zijn arbeid hoofdzakelijk op de twee volgende pun- ten te concentreeren A. aanvullende en opheffende steun aan hen, die tengevolge van de crisisverschijn selen in moeilijkheden verkeeren en in wier nood door instellingen van weldadig heid of andere organisaties niet of niet in voldoende mate kan worden voorzien. B. aanvullende steun, vooral in natura, aan ondersteunde werkloozen, in wier gezinnen ernstige behoefte aan kleeding, schoeisel, "beddegoed e.d. bestaat. De hulpverleening onder A omschreven, zal eerst verleend kunnen worden als het comité de beschikking over verdere door bijdragen en door geschenken te verstrekken geldmiddelen zal hebben ver kregen. Het comité zal gaarne van iederen bur gemeester vernemen op welke wijze de geldinzameling in zijn gemeente het best kan worden bevorderd en of het daarbij op zijn steun mag rekenen. Vóór alles moet versnippering van krachten worden voorkomen. Voor den onder B. bedoelden steun beschikt het Comité over van Rijkswege beschikbaar gestelde middelen, welke de mogelijkheid openen steun te verleenen en waarvoor aan de gemeenten, waar een van Rijkswege gesubsidieerde steunrege ling toepassing vindt, bijzondere voor schriften worden gegeven. Een gehuwde vrouw mag geen ameublement koo- pen buiten haar man om. Een warenhuis had aan een dame te Apeldoorn een salonameublement verkocht op afbetaling voor f 725. Toen het gekochte werd bezorgd, heeft de man van de koop ster het evenwel geweigerd, 't Gevolg van deze handelwijze was, dat de heer des huizes voor de rechtbank te Zutphen werd gedagvaard, waar hij zich verde digde met de bewering, dat hij zelf niets had gekocht en dat een door zijn vrouw gesloten koopovereenkomst hem niet ver mocht te binden. De rechtbank heeft echter de vordering aan het warenhuis toegewezen en den man tot betaling veroordeeld. Tegen deze uitspraak was de man in hooger beroep gekomen bij het gerechts hof te Arnhem. Dat hof heeft thans beslist, dat een gehuwde vrouw bevoegd is tot het doen van uitgaven voor eten, drinken en klee ding, en ook wel voor aanschaffing van nieuwe goederen, maar dat deze laatste dan voor het huishouden noodig moeten zijn, zóó dat het niet aanschaffen daarvan zou zijn een verwaarloozing van haar taak als huisvrouw. De aankoop van een nieuw salonameublement valt echter, vol gens het hof, daar geheel buiten, zulks ze ker voor den stand van menschen als het hier betreft. Op deze gronden werd het vonnis der rechtbank vernietigd en de vordering van het warenhuis ontzegd, zoodat de man dus niet behoeft te betalen en het waren huis ook nog in de proceskosten werd veroordeeld. Een opmerkelijk verschijnsel. Voor het verhuren van boerderijen en losse landerijen bestaat hier en daar in Friesland meer belangstelling en worden hoogere prijzen geboden dan eenigen tijd terug, en dat ondanks het feit, dat de veeprijzen nog steeds terugloopen en de daling van de zuivelprijzen, de inkomsten voor het boerenbedrijf belangrijk hebben doen verminderen. Ook in den akkerbouw worden voor landerijen hoogere prijzen geboden. Over de maand Nov. KATTENDIJKE. Geboren: 1, Jan, z. v. Marinus Janse en Tannetje Hoekman; 18, Marinus Cornelis, z. v. Christiaan Wisse en Adriana Wilhelmina van Kleu nen. 23, Cornelia Maria, d. v. Johannes Butijn en Geertruida Spijk. Levenloos aangegeven: 23, een kind van Johannes Butijn en Geertruida Spijk. BIGGEKERKE. Geboren: Leendert, z. v. Pieter Lampert en Pieternella Maria de Witte. Leintje, d.v. Joos Mijer en Jan netje Geschiere. Petrus Johannes, z. v. Hendricus Franciscus Cornelis Musch en Johanna Adriaantje in 'tVeld. ST. LAURENS. Ondertrouwd: P. Tin bergen, 29 j. en S. W. Snoep, 31 j. Getrouwd: J. Mesu, 23 j. en J. C. Abra- hamse, 19 j. Bevallen: M. BuijsMesu, d. Van 25 Nov.—2 Dec. 1931. KRUININGEN. Ondertrouwd: Jan Chris tiaan Harthoorn, 21 j. te Kapelle en Le- vina Jacomina Blok, 22 j. Overleden: Francois Jacob Beun, 67 j., echtg. v, Adriana Christina Theunisse.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1931 | | pagina 6