Rechtzaken
Land- en Tuinbouw
Burgerlijke Stand
Wrtlt. Ondeidtfk «egt dat de mee»
ning vau dhr. v. d. Foltz onjuist is.
De geheelo sec. dom. fractie staat achter
het voorstoi-Paul. Ook zij heeft oog voor
de nooden van anderen dan werkloozen.
De bedeelden verkeeren in dezelfde om
standigheden als vorige winters. Maar
arbeiders, die vroeger f 25 verdienden,
moeten, als zij werkloos zijn van een
lagere uitkeering leven en worden later
uitgetrokken. We moeten een totale ver
arming van de werkloozen voorkomen.
geneigd zijn na het ongunstig afdelings
verslag der Tweede Kamer te denken, dat
het wetsontwerp tot korting op de uitkee-
ringen aan gemeenten en provinciën niet
zal worden aangenomen. Maar men heeft
wel eens meer verrassingen gehad. Het is
goed, dat de regeering weet, dat de ge
meentebesturen achter het adres staan.
Men was algemeen van meening, dat de
uitkeeringen aan de gemeenten voor vijf
jaar vast stonden. En nu wil de regeering
daarin verandering brengen. Spr. leest
verschillende citaten van bestrijders van
het wetje voor. Het heeft een slechte pers
gehad. De zelfstandigheid der gemeente
besturen wordt aangetast. Wordt deze
wet aangenomen, dan zou dat voor Mid
delburg 'n mindere ontvangst van f 10.000
beteekenen.
dit wetenschappelijk advies een machine
de guerre. Dhr Merchant heeft voor de
radio gezegd, dat een wetje ondanks een
ongunstig voorloopig verslag wel eens kan
worden aangenomen. Dat heeft men wel
meer gezien.
Dhr Mes komt er tegen op, dat een
vereeniging, die een uitvoering geeft,
f2,50 voor een brandwacht moet beta
len. Wo hebben nu een Duitsche spuit on
krijgen we nu ook een Duitsoh legertje?
De vereenigingen moeten reeds vermake
lijkheidsbelasting betalen!
de georganiseerden aan het bestuur van
de betrokken vakorganisatie worde ter
hand gesteld, hetwelk vervolgens voor
de jjitkcering aan de betrokkenen zorg
draagt. Van dozo regeling mag niet dan
met goedkeuring van ons comité worden
afgeweken.
Dhr. Paul merkt op, dat zijn voorstel
niet betrof alleen de soc. dem. werkloo
zen. Sprekers bedoeling was allerminst
kiezersvangst.
Dhr. den Hollander steunt het
voorstel en vraagt, hoe B. en W. de
verstrekking van de cokes zich denken.
Over het algemeen is er niet veel lief
hebberij voor cokes, want alle kachels
zijn er niet op ingericht. Dan dreigt het
gevaar, dat de cokes niet op de juiste
plaats komen.
De voorzitter zegt toe, dat B. en
W. alle mogelijke maatregelen zullen ne
men. Overleg met armbesturen enz. zal
gepleegd worden.
Weth. Onderdijk merkt op, dat om
trent het stoken van cokes vaak misver
stand heerscht. Als men werkelijk cokes
wil stoken, lukt het meestal wel.
De voorzitter erkent, dat bij vele
werkloozen een achterstand is gekomen
in kleeding, beddegoed, enz. Dit geldt niet
van de geregeld bedeelden.
Het voorstel wordt met alg. st. aange
nomen.
Begrooting 1932 Burg. Armbestuur.
De heer v. d. F e 11 z is niet bevredigd
door de gegeven inlichtingen aan de
commissie van financiën.
De voorzitter kan tot zijn spijt
geen verdere inlichtingen verstrekken. Een
zekere brief kan Spr. niet in 't geding
brengen, want dit onderwerp is nog niet
voor openbare behandeling rijp. Die brief
handelt over controle op langdurige ver
blijven in het Gasthuis. B. en W. moe
ten die kwestie eerst nog bespreken.
Mevr. W e ij 1 bespreekt een uitlating
van het B. A., dat er te veel gebruik wordt
gemaakt van specialistenhulp. Uit de vo
rige jaarverslagen en rekeningen kan dit
niet bewezen worden. De schommelingen
zijn niet heel groot. Ondanks de vereen,
voor Ziekenhuisverpleging en den contro
leerend geneeskundige zijn de geneeskun
dige kosten niet gedaald. Waren die twee
er niet, dan zouden de kosten aanmerke
lijk gestegen zijn. De oorzaak is de specia
lisatie en perfectioneering van de medi
sche wetenschap, waarvan naast anderen
ook de armlastigen profiteeren.
Dhr v. d. F e 11 z zou de crisissteun aan
het B. A. niet willen verhoogen.
Dhr Onderdijk wil liever voorzich
tig zijn. Het B. A. zal niets uitgeven, als
het niet noodzakelijk is. Er zullen sommi
ge werkloozen naar het B. A. moeten af
vloeien.
De voorzitter zegt, dat het Rijk alle
niet-valide arbeiders (o.a. arbeiders boven
de 60 jaar) naar armenzorg wil verwij
zen.
Dhr Onderdijk weet verschillende
valide arbeiders, tusschen 60 en 65 jaar,
die volkomen bekwaam voor hun werk
zijn, maar die Spr. van den Minister niet
meer mag helpen. Zij1 moesten naar ar
menzorg.
Dhr Van A n d e 1 (A.R.) weerspreekt
mevr. Weijl. De post specialistenhulp be
droeg in 1928 f794, voor 1929 is geen
cijfer bekend, in 1930 f 893.25, plus een
rekening van f 1100. Dat is wel een zeer
sterke stijging.
Mevr. W e ij 1 heeft alleen gepoogd te
weerspreken, dat de specialistenhulp te
vroeg of onnoodig wordt ingeroepen.
Dhr Van Andel noemt een stijging
van f 794 op bijna f 2000 te hoog.
De voorzitter zegt, dat de reke
ning van f 1100 nog niet betaald en in
onderzoek is.
Verhuring perceel Korte Delft G 2 wordt
goedgekeurd.
Overneming grond Jodengang.
De voorzitter deelt mede, dat in
gekomen is een adres van verschillende
bewoners dier buurt, met verzoek om den
naam Jodengang door een anderen te ver
vangen.
Mevr. W e ij 1 vermoedt, dat de bewo
ners bezwaar hebben tegen den naam
gang. (Gelach.)
De v o o r z. wil dan de straat noemen:
Jodensmalstraat! (Vroolijkheid.) Spre
ker voelt er weinig voor een historisch en
naam verloren te laten gaan. Vroeger was
daar een kerkhof voor de Portugeesche
Israëlieten. Bekende mannen zijn daar be
graven. In het adres wordt genoemd Vij
verstraat of Dahlialaan, maar daar voelt
Spr. niets voor.
Dhr B o a s s o n begrijpt het bezwaar
tegen het woord Joden niet. Men moet
ook voorzichtig zijn om niet anderen te
ontstemmen. Spr. stelt prijs op behoud
van den ouden naam.
Op het adres zal later worden beslist.
Het voorstel van B. en W. wordt aangeno
men.
Beschikbaarstelling gelden ingevolge
art. 72 L. O.-wet voor bijz. school Ververij-
straat. Z.h.st. aangenomen.
De motie-Paul c.s.
In behandeling komt nu de motie-Paul,
te zenden aan de Tweede Kamer, tot on
dersteuning van het adres der Vereen,
van Ned. Gemeenten, waarin positie wordt
genomen tegen het wetsvoorstel tot kor
ting op de bijdragen van het Rijik aan. pro
vinciën en gemeenten.
Dhr Paul licht deze motie uitvoerig
toe. Spr. verheugt zich over het protest
der vereen, van Ned. Gemeenten. Men zou
De voorzitter zou tegen de motie
stemmen als hij stem had. Als men lid is
van een vereeniging, dan is het vreemd,
dat ook de leden van een vereeniging een
schrijven van hun bestuur gaan steunen.
Spr. kan zich indenkeh, dat de gemeente
besturen, die een andere meening dan het
Bestuur hebben, daarvan doen blijken.
Maar die het er mee eens zijn, behoeven
niet meer te adresseeren. Dan zou de
vereeniging onnoodig zijn.
De adhaesiebetuigingen hebben boven
dien geen practische waarde. Het komt
op het adres aan. Met dat adres is Spr.
het eens.
Dhr Portheine (v.b.) is het met
den voorzitter eens. Het adres der vereen,
van Ned. Gemeenten is goed gedocumen
teerd. Nu behoeven alle Raadsleden hun
meening niet meer te zeggen. We moe
ten hier geen parlementje gaan spelen.
De waarde van het goede adres der ver
eeniging van Ned. Gemeenten zou door
al die adhaesie-betuigingen achteruit
gaan. Als de gemeentebesturen zich gaan
uitspreken, zou Spr. dat parmantig vin
den.
Mevr. W e ij 1 is voor de motie der S. D.
A. P. Als alle gemeentebesturen achter de
vereeniging staan zal dat indruk maken.
Dhr v. d. F e 11 z vraagt, of deze kwes
tie hier in den Raad wel aan de orde is.
Zij, die zich over haar uitspreken, moeten
de zaak goed bestudeeren. En dat is niet
de taak van den Gemeenteraad. Men valt
het wetsontwerp aan, maar we nemen
er toch ook genoegen mee, dat de Minister
het bedrag der gemeentelijke steunregeling
bepaalt.
Interrupties der S. D. A. P.: da's niet
hetzelfdel
Dhr v. d. F e 11 z ziet geen verschil
tusschen een steun- en een salarisregeling.
Verder is het Spr. opgevallen, dat in de
verschillende Raden deze moties overal uit
den soc. dem. hoek komen. Is er een bevel
uitgegaan van het partijbestuur?
Geroep: We zijn zelfstandig genoeg!
Dhr v. d. F e 11 z: U loopt ook wel eens
aan den leiband. Spr. zal aan dezen poli-
tieken zet niet meedoen. Het lijkt veel op
een intimidatiepoging, om de wet te doen
mislukken.
De voorzitter ziet in deze motie
geen politiek. Spr. wil wel verklaren, dat
hij liever gezien had, als de noodzaak wer
kelijk drong, dat de regeering een ver
zoek tot de gemeentebesturen had gericht
om het voorbeeld van het Rijk inzake sa
lariskorting te volgen. Dat zou voor het
rechtsgevoel prettiger geweest zijn. Nu
gaat men tornen aan uitkeeringen, die
voor vijf jaren waren vastgesteld.
Dhr Jeronimus herinnert aan de
magistrale rede van den heer Zimmer-
mann. Het is noodig dat aan de gemeente
lijke budgetten een rem wordt aangelegd.
Ook de gemeentelijke salarissen moeten
omlaag. En wat de juridische bezwaren
tegen de wet betreft, zou Spr. het een
sociaal-democraat willen nazeggen, dat hij
maling heeft aan juristerij. (Interrupties
van de S. D. A. P.)
Het is de vraag: ziet men de noodzake
lijkheid van salarisverlaging in, ja dan
neen.
Had de regeering het in een andere
richting geprobeerd, dan zouden ook wel
bezwaren zijn ingebracht. Verder wil Spr.
niet veel woorden over deze zaak vuil ma
ken.
De heer Heemskerk (A.R.) wil de
ambtenaarssalarissen niet in het debat
brengen. Die kwestie moet ieder gemeen
tebestuur zelfstandig onderzoeken.
Spr. houdt in het algemeen niet van
moties. Maar het gaat hier over een kwes
tie, die leeft onder allen, die gemeente
lijke verantwoordelijkheid dragen.
De vereen, van Ned. Gemeenten heeft
haar adres spoedshalve ingezonden zonder
de gemeentebesturen te kennen. Daarom
zijn de adhaesiebetuigingen van de ge
meentebesturen van waarde. Spr. is daar
om voor de motie-Paul.
Dhr B o a s s o n (v.d.) bepleit ook aan
neming van de motie. Ze is hier in den
Raad op haar plaats.
Dhr den Hollander (A.R.) meent,
dat er in het adres der vereen, van Ned.
gemeenten argumenten genoemd zijn,
waarmee dhr Paul het wel niet eens
zal zijn.
De gemeentefinanciën staan ten nauw
ste in verband met deze kwestie. Dat zul
len we straks bij de behandeling der be
grooting wel ondervinden.
Dat het Rijk op de uitkeeringen in het
algemeen moet korten, kan geaccepteerd
moeten worden. Maar dat het dit doet op
een speciaal onderdeel, op de salarissen,
keurt Spr. af. Daarom zal Spr. voor de
motie stemmen.
Dhr Mes zal tegen de motie stemmen
op de gronden door den voorzitter en den
heer Portheine ontwikkeld.
Dhr Van Andel beschouwt het ad
vies der vereen, van Ned. gemeenten als
opbouwende critiek. Maar als we er de
politiek in gaan brengen, maken we van
Dhr Wondergem: daar weten jul
lie meer van!
Dhr Van Andel leest in de memorie
van antwoord, dat de regeering bij de
openbare behandeling niet doof zal zijn
voor goede amendementen. We moeten
niet voorbarig zijn en op de feiten voor-
uitloopen.
Men spreekt zoo over de gemeentelijke
autonomie. Maar Spr herinnert aan het
geval-'s Gravenpolder, waarin de Minis
ter over een veldwachterssalaris heeft be
slist tegen het advies van alle Raadsleden
dier gemeente in.
Spr vreest, dat er met of zonder de
nieuwe wet, toch van de gemeentelijke
autonomie op den duur niets terecht
komt.
Er zit achter deze motie iets, dat Spr
belet er voor te stemmen.
Dhr Paul dankt dhr Heemskerk voor
zijn betoog. Spr wijst er de heeren Por
theine en Jeronimus op, dat een blad als
de „N. R. Gt." ook de wet heeft afge
keurd.
We moeten hier geen parlementje gaan
spelen, maar de Middelburgsche gemeen
tefinanciën zijn er mee gemoeid.
Salarissen en steunregelingen zijn niet
hetzelfde. Voor de laatste heeft men den
steun van het Rijk noodig, in de eerste
is de Raad vrij. We hebben reeds een toe
ziende voogd in Ged. Staten.
Spr heeft de redactie van de Rotter-
damsche motie als de beste overgenomen.
Weth. Onderdijk zegt, dat geen en
kele Bestuursinstantie een schrijven tot
de soc. dem. fractie heeft gericht, om een
motie in te dienen. En wat de heer Zim
merman betreft, och die is in 1918 im
mers zelf op den loop gegaan?
Dhr Jeronimus: daarmede is de
wetenschappelijke waarde van zijn betoog
niet vervallen.
De motie-Paul wordt hierna aange
nomen met 10 tegen 5 stemmen (tegen
dhrn v. d. Feltz, v. Andel, Jeronimus, Mes
en Portheine). Dhr de Veer had zich ver
wijderd.
Rondvraag.
Dhr B o a s s o n (v.d.) herinnert aan
de laatste Raadszitting toen door hem bij
de bespreking van de kapitaal-rekening
der Godshuizen werd aangehaald: de
bouw van een nieuw Consultatiebureau
voor de Prov. Zeeuwsche Vereeniging tot
bestrijding der Tuberculose te Middelburg
waartoe door het Bestuur der Godshuizen
besloten was. Hem werden toen hierover
inlichtingen gevraagd. De wijze, waarop
hier gereageerd werd, deed Spr. besluiten
tot de toezegging om deze eerst in de vol
gende zitting van den Raad te verstrek
ken. Hieraan voldoet Spr thans.
Inderdaad is door het Bestuur der
Godshuizen een besluit, als hierboven
vermeld, genomen en als zoodanig was dit
geen geheim. De goedkeuring daarvan
moet echter nog geschieden door Gedep.
Staten.
Voorgeschreven is, dat dit geschiedt
door bemiddeling van B. en W. In een
begeleidend schrijven wordt dan aan B.
en W. om doorzending met een gunstig
advies verzocht. Het is gebleken, dat de
verzending van dien brief vertraagd was
en deze zich nog niet in handen van B.
en W. bevond, toen Spr van bedoeld be
sluit gewag maakte.
De verwondering, die de Voorzitter in
de vorige zitting deed blijken, vindt ech
ter waarschijnlijk minder haar grond in
deze samenloop van omstandigheden, dan
wel in het feit, dat het bouwen van be
doeld consultatiebureau, volgens de mee
ning van B. en W., onafscheidelijk ver
bonden zoude zijn met de nieuw te bou
wen barak voor besmettelijke ziekten,
waaromtrent nog geen besluit kon wor
den genomen.
Deze meening moet ontstaan zijn, door
dat dit idee naar voren is gebracht door
den Inspecteur van de Volksgezondheid
voor Besmettelijke ziekten bij een voor-
loopige bespreking van het dagelijksch
bestuur der Godshuizen met B. en W. en
dezen Inspecteur. Daarna had echter de
Inspecteur van de Volksgezondheid voor
de Bestrijding der Tuberculose verklaard
zich met dat plan, wegens gebleken en ge
grond bevonden organisatorische bezwa
ren, in geen geval te kunnen vereenigen.
Hierdoor verviel eventueel nader overleg
hierover en was het Bestuur der Godshui
zen genoodzaakt zich aan het oorspron
kelijk plan te houden en daarvoor goed
keuring aan te vragen.
Het Bestuur der Godshuizen heeft dus
den voorgeschreven weg bewandeld, ter
wijl B. en W. thans in de gelegenheid zijn
gesteld over dit besluit hun advies uit te
brengen.
De voorzitter had het fairder ge
vonden indien B. en W. van het besluit
der Godshuizen kennis hadden kunnen
nemen, voor deze zaak in den Raad werd
medegedeeld. Deze methode vond Spr niet
goed en niet netjes.
Dhr B o a s s o n herhaalt, dat hij niet
beter wist, of B. en W. hadden toen reeds
den brief van de Godshuizen.
Dhr Mes meent, dat de afsluiting van
den Wal voor het rijverkeer op sommige
uren voor enkelen zeer hinderlijk is.
De voorzitter rechtvaardigt dezen
maatregel met het oog op de kinderen der
R.K. school. Zij, die last van de afsluiting
ondervinden kunnen zich tot B. en W.
wenden.
De voorzitter meent, dat dhr Mes
meer bezwaar heeft tegen de Hollandsche
rijksdaalders dan tegen het Duitsche le
gertje. B. en W. hebben deze kwestie
reeds in bespreking.
Dhr Gornelisse wijst er op, dat
Vlissingen een gunstiger steuregeling
voor werkloozen heeft, die door den Mi
nister is goedgekeurd dan Middelburg.
Kunnen wij de onze ook niet trachten be
ter te maken?
De voorzitter verwacht van deze
pogingen niets. Het percentage, dat de
regeering betaalt, is vastgesteld na verkre
gen inlichtingen. De regeering heeft over
al rekening mee gehouden.
Dhr Gornelisse heeft niet gespro
ken over het percentage dat de regeering
bijdraagt. Maar de bedragen der uitkee
ringen zijn in Vlissingen hooger.
Weth. Onderdijk antwoordt, dat
aan deze zaak gewerkt wordt. De Vlis-
singsche regeling is reeds in de crisis
commissie besproken.
Dhr M o n d e e 1 vraagt hoever het
staat met het werk voor den polder Wal
cheren.
De voorzitter kan daarop weinig
antwoorden. Deze zaak is nog niet voor
elkaar. Men is er nog over in onderhan
deling.
Weth. Onderdijk: we hebben een
goede kans.
De v o o r z i 11 e r: de zaak is in studie
bij twee departementen en dat is wel eens
moeilijk.
Dhr Jeronimus meent, dat we
moeten rekenen met het geval, dat het zoo
straks besproken wetsontwerp wordt aan
genomen. Kan daarom nu reeds geen
overleg worden gezocht met het georgani
seerd overleg?
De voorzitter: dat kan nu toch
nog niet? Er zijn allerlei manieren, om
aan den eventueelen eisch van den Minis
ter te voldoen. Ook is het mogelijk, dat in
den Raad bij de behandeling van de be
grooting voorstellen betreffende de sala-
rieering worden gedaan.
Ten slotte wordt nog gesproken over
den datum van behandeling der begroo-
ting. Deze kan nog niet definitief worden
opgegeven.
Hierna sluiting.
LENIGING VAN DEN CRISISNOOD.
Extra-hulp aan werkloozen.
Schrijven aan de burgemeesters
Aan de burgemeesters van een honderd
tal gemeenten in ons land, waarin een
door het Departement van Binnenlandsche
Zaken en Landbouw gesubsidieerde
steunregeling bestaat, heeft het Nationaal
Crisiscomité een circulaire gezonden van
den volgenden inhoud:
„Door de langdurige werkloosheid
blijkt in vele gezinnen van arbeiders, die
uitkeering ontvangen ingevolge een steun
regeling, zoodanige achterstand te zijn
ontstaan, dat het verschaffen van extra-
hulp voor aanschaffing van kleeding,
schoeisel, beddegoed e.d. noodzakelijk is.
De minister van Binnenlandsche Zaken
en Landbouw heeft tot ons comité het
verzoek gericht, zich te willen belasten
met het verleenen van deze extradiulp
uit een door de Regeering beschikbaar
gesteld bedrag en volgens regels door
genoemden bewindsman gesteld.
Volgens deze regelen komen voor een
bjjdrage alleen in aanmerking die ge
meenten, waarin een door het Departe
ment van Binnenlandsche Zaken en Land
bouw gesubsidieerde steunregeling toe
passing vindt.
Voor deze extra hulp zal een zelfde
bedrag worden beschikbaar gesteld als
door het gemeentebestuur voor dit doel
wordt uitgetrokken, evenwel met dien ver
stande, dat behoudens door ons comité
te verleenen machtiging over een tijdvak
van 12 maanden niet meer wordt besteed
dan 20 cent per ingezetene. Voor een
tijdvak van 12 maanden zal maximaal 10
cent per ingezetene worden bijgedragen.
Voor zooveel betreft het orgaan, dat
zich met de hulpverleening ter plaatse
zal belasten en de wijze, waarop de hulp
dient te worden verleend, komt ons de
volgende regeling wenscheiijk voor.
De uitvoering der regeling worde op
gedragen aan een comité van de volgende
samenstelling:
le. voorzitter: een lid van het college
van burgemeester en wethouder of een
ander vertegenwoordiger van het gemeen
tebestuur;
2e. leden: vertegenwoordigers van de
voornaamste plaatselijke vakcentralen van
werkgevers en werknemers. Indien in uwe
gemeente een algemeen comité tot leni
ging van den nood wordt ingesteld, zou
het in het vorige lid bedoelde comité
hiervan een sub-comité kunnen vormen.
De hulp dient individueel en
niet dan na een terzake inge
steld onderzoek omtrent de
aanvraag te geschieden. Zoover
eenigszins mogelijk dienen de verstrek
kingen in natura plaats te hebben.
De ongeorganiseerden dienen hun aan
vraag in rechtstreeks bij het plaatselijk
comité, terwijl de georganiseerden hun
aanvraag inzenden door bemiddeling van
het bestuur hunner vakvereeniging.
Dit bestuur kan de aanvraag aanvullen
met een rapport omtrent de behoefte
van den aanvrager aan kleeding, schoei
sel, enz.
De steun, hetzij in natura, hetzij, zoo
noodig in geld, worde, voor zooveel on
georganiseerden betreft door het comité
rechtstreeks uitgekeerd, terwijl die voor
Voorts heeft het Nationaal Crisiscomité
een circulaire gericht aan de burgemees
ters van alle gemeenten, waarin hun
medewerking wordt ingeroepen om den
arbeid van het comité te doen slagen.
Hot Comité stelt zich voor zijn arbeid
hoofdzakelijk op de twee volgende pun-
ten te concentreeren
A. aanvullende en opheffende steun aan
hen, die tengevolge van de crisisverschijn
selen in moeilijkheden verkeeren en in
wier nood door instellingen van weldadig
heid of andere organisaties niet of niet
in voldoende mate kan worden voorzien.
B. aanvullende steun, vooral in natura,
aan ondersteunde werkloozen, in wier
gezinnen ernstige behoefte aan kleeding,
schoeisel, "beddegoed e.d. bestaat.
De hulpverleening onder A omschreven,
zal eerst verleend kunnen worden als
het comité de beschikking over verdere
door bijdragen en door geschenken te
verstrekken geldmiddelen zal hebben ver
kregen.
Het comité zal gaarne van iederen bur
gemeester vernemen op welke wijze de
geldinzameling in zijn gemeente het best
kan worden bevorderd en of het daarbij
op zijn steun mag rekenen. Vóór alles
moet versnippering van krachten worden
voorkomen.
Voor den onder B. bedoelden steun
beschikt het Comité over van Rijkswege
beschikbaar gestelde middelen, welke de
mogelijkheid openen steun te verleenen
en waarvoor aan de gemeenten, waar een
van Rijkswege gesubsidieerde steunrege
ling toepassing vindt, bijzondere voor
schriften worden gegeven.
Een gehuwde vrouw
mag geen ameublement koo-
pen buiten haar man om.
Een warenhuis had aan een dame te
Apeldoorn een salonameublement verkocht
op afbetaling voor f 725. Toen het gekochte
werd bezorgd, heeft de man van de koop
ster het evenwel geweigerd, 't Gevolg van
deze handelwijze was, dat de heer des
huizes voor de rechtbank te Zutphen
werd gedagvaard, waar hij zich verde
digde met de bewering, dat hij zelf niets
had gekocht en dat een door zijn vrouw
gesloten koopovereenkomst hem niet ver
mocht te binden.
De rechtbank heeft echter de vordering
aan het warenhuis toegewezen en den
man tot betaling veroordeeld.
Tegen deze uitspraak was de man in
hooger beroep gekomen bij het gerechts
hof te Arnhem.
Dat hof heeft thans beslist, dat een
gehuwde vrouw bevoegd is tot het doen
van uitgaven voor eten, drinken en klee
ding, en ook wel voor aanschaffing van
nieuwe goederen, maar dat deze laatste
dan voor het huishouden noodig moeten
zijn, zóó dat het niet aanschaffen daarvan
zou zijn een verwaarloozing van haar
taak als huisvrouw. De aankoop van een
nieuw salonameublement valt echter, vol
gens het hof, daar geheel buiten, zulks ze
ker voor den stand van menschen als het
hier betreft.
Op deze gronden werd het vonnis der
rechtbank vernietigd en de vordering
van het warenhuis ontzegd, zoodat de man
dus niet behoeft te betalen en het waren
huis ook nog in de proceskosten werd
veroordeeld.
Een opmerkelijk verschijnsel.
Voor het verhuren van boerderijen en
losse landerijen bestaat hier en daar in
Friesland meer belangstelling en worden
hoogere prijzen geboden dan eenigen tijd
terug, en dat ondanks het feit, dat de
veeprijzen nog steeds terugloopen en de
daling van de zuivelprijzen, de inkomsten
voor het boerenbedrijf belangrijk hebben
doen verminderen. Ook in den akkerbouw
worden voor landerijen hoogere prijzen
geboden.
Over de maand Nov.
KATTENDIJKE. Geboren: 1, Jan, z. v.
Marinus Janse en Tannetje Hoekman;
18, Marinus Cornelis, z. v. Christiaan
Wisse en Adriana Wilhelmina van Kleu
nen. 23, Cornelia Maria, d. v. Johannes
Butijn en Geertruida Spijk.
Levenloos aangegeven: 23, een kind van
Johannes Butijn en Geertruida Spijk.
BIGGEKERKE. Geboren: Leendert, z.
v. Pieter Lampert en Pieternella Maria
de Witte. Leintje, d.v. Joos Mijer en Jan
netje Geschiere. Petrus Johannes, z. v.
Hendricus Franciscus Cornelis Musch en
Johanna Adriaantje in 'tVeld.
ST. LAURENS. Ondertrouwd: P. Tin
bergen, 29 j. en S. W. Snoep, 31 j.
Getrouwd: J. Mesu, 23 j. en J. C. Abra-
hamse, 19 j.
Bevallen: M. BuijsMesu, d.
Van 25 Nov.—2 Dec. 1931.
KRUININGEN. Ondertrouwd: Jan Chris
tiaan Harthoorn, 21 j. te Kapelle en Le-
vina Jacomina Blok, 22 j.
Overleden: Francois Jacob Beun, 67 j.,
echtg. v, Adriana Christina Theunisse.